oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. szeptember 13. 06:30,  Talán a bizonytalanság a legrosszabb 194 komment

2017. szeptember 13. 06:30 Határátkelő

Talán a bizonytalanság a legrosszabb

Európában élve szerintem elképzelni sem tudjuk, milyen érzés lehet, amikor egyszer csak megérkezik az otthonunk felé egy Irma méretű hurrikán. Az elmúlt napokban persze rengeteg híradás szólt erről, de azért mégis más, amikor olyasvalaki számol be, aki átélte az egészet. A floridai Jacksonville-ben élő Eszter és családja saját otthonában élte végig Irma érkezését és távozását – hogy milyen élmény volt, és miért nem mentek el, erről is szól a beszámolója.

cim_108.jpg

„Hogy miért marad egy floridai, amikor tudja, hogy jön az óriási szörny? Miért nem menekül? Miért kockáztatja az életét? 

Már tíz éve élek Floridában, és szerintem ez a legcsodálatosabb állam az Egyesült Államokban. A gyönyörű homokos tengerpartjaival, édesvízi forrásaival és lagúnáival, a rengeteg zöld erdőjével. Én beleszerettem! 

Mielőtt ideköltöztünk már tisztában voltam a veszélyeivel is: viharok, hurrikánok, tornádók, aligátorok, cápák. 

A Florida észak-keleti csücskében található Jacksonville a legbiztonságosabbnak helynek tűnt. Hamar bele kellett szokni a nyári mindennapos zápor-zivatarokba, a nagy páratartalomba, és persze a minden vízben megtalálható aligátorokba. 

Még tisztán emlékszem az első nyári tornádó riadóra. A tévét néztük a gyerekekkel, amikor megszólalt a hangos sípolás, és mindenkit felszólítottak, hogy meneküljön biztonságos helyre. 

Hívtam is rögtön a szomszédot, hogy mit kell ilyenkor tenni. Ő elég flegmán fogadta a hírt, én meg rettegtem, hogy akkor most mi lesz. De semmi nem történt. Internetes kutatásaim után rájöttem, hogy itt elég gyakran lesznek tornádóriasztások, de ezeket nem lehet összehasonlítani egy kansasival. 

Bár fákat kicsavarhat, a házat kicsit megrongálhatja, emberi életet nem nagyon veszélyeztetnek ezek a floridai twisterek. Ma már csak háttérzajként hallom a tornádóriadót. 

Hurrikánok jönnek, mennek

Hogy a hurrikánokra térjek, nem emlékszem pontosan, mennyi közelítette már meg Floridát, amióta itt élünk. Minden nyáron erre tart egy csomó, és a média mindig ugyanazt játssza el. Jön a félelmetes zene, a rengeteg bevágás a pusztító hurrikánokról, a felhívás a készülődésre, a rémisztgetés. 

Szerencsére ezekből a legtöbb mire ideér már csak trópusi vihar. Hogy mi is az a trópusi vihar? Őszintén szólva semmi különös. Sok eső és kicsit erősebb szél, mint az átlagos. A sok gyerek mindig örül, mert általában ilyenkor bezárják az iskolákat egy napra. A vihar alatt pedig kint futkároznak. 

Szóval amikor minden évben a pusztulásodat hirdeti a média, de nem történik semmi, belefásulsz. Persze nem azt mondom, hogy nem tudnék feltenni rémisztő képeket minden trópusi vihar után, de az nem a valóságot ábrázolja. Feltehetnék olyan képeket minden egyes nyári zápor után is. 

Menni vagy maradni?

Amikor megérkeztek az első hírek Irmáról, kétféle emberrel találkozhattál. Az egyik a frissen ideköltözött, aki már két héttel a vihar előtt felvásárolta az összes létező vizet, több évre a kenyeret, megvette a generátort és már kezdte bedeszkázni az ablakokat, vagy máris lefoglalta a hotelt, ahova menekülni szándékozott. 

A többség viszont várakozott. Várta, hogy igazából mi is lesz, amikor már közel van Irma. Mert igazából csak egy nappal előtte tudod meg, hogy te érintve leszel-e vagy nem.

Persze én is a második csoporthoz tartoztam. Sokkal jobban lekötött a munkám, a tinédzsereim problémái, a mindennapos élet apró kis gondjai és örömei. Tévét borzasztó ritkán nézünk, szóval én nem pánikoltam. 

Persze azért figyeltem Irmát a nemzeti hurrikán központ weboldalán. Nem rohantam még benzinért, és nem tömtem tele a kamrát. Mi vártunk egészen szombatig.

telefon_1.jpgTelefonos applikáción lehetett követni Irma közeledtét 

Hogyan készülj egy hurrikánra? 

De álljunk meg egy pillanatra! Hogy mit is javasolnak, hogyan készülj fel egy hurrikánra? Személyenként tárolj egy gallon (3,8 liter – HÁ) vizet / nap, legalább egy hétre valót. 

Vásárolj be elég konzervkaját, hogy kitartson legalább egy hétig, miután elmegy az áram. Töltsd fel az autókat benzinnel, és legyen nálad elég készpénz arra az esetre, ha a boltok már kinyitnának a hurrikán után, de csak készpénzt fogadnának el. 

Legyen elég ennivaló az állataidnak is, töltsd fel a kádakat vízzel, és készülj fel, hogy bedeszkázd az összes ablakot egy nappal a hurrikán érkezése előtt. Segítséget az államtól vagy a várostól a katasztrófa előtt ne várj. 

Florida minden egyes városa evakuációs (A, B, C, D, E) zónákra van felosztva. Ezek általában nagyon közel vannak vagy az óceánhoz, vagy egy folyóhoz, patakhoz, nagy tóhoz. Árvízveszélyes területek.

Mi szerencsére nem vagyunk egyik zónában sem. Mikor elkezdődnek a kötelező evakuációk, először az A zónákból kell távozni, s így tovább. Nálunk csak az A és B zónákból volt kötelező evakuálni. 

Azt mondják, hogy csak a víz elő kell menekülni. A szél elől el kell bújni. Nem ajánlják, hogy útra keljél, ha nem vagy egyik evakuációs zónában sem. Az utak el se bírnának annyi autót! Hagyni kell, hogy a veszélyes zónákból meneküljenek az emberek.

Szóval ez az első oka annak, hogy sok ember marad. Másrészről nagyon sok embernek sok háziállata van. Azokkal hova menjen? Egy-kettőt még beengednek a hotelekbe, de például mi hova mentünk volna kilenc macskával, három kutyával, kettő teknősbékával? 

És ki tudja, hogyan tudsz majd visszakeveredni? Ha le lesznek zárva az utak? Sok ember itt akar lenni, mikor takarítani kell a károk után. 

Így készültünk mi 

Persze nagyon fontos, hogy végül mekkora erősségű hurrikánról beszélünk. Hármasnál nagyobbat én meg nem kockáztatnék túlélni! Mivel Irma úgy tűnt, hogy nálunk nem lesz nagyobb egy kettesnél, nem bántam a rizikót. 

Szombaton bevásároltunk vizet, kenyeret, elemeket, konzerveket. Elpakoltunk minden mozdíthatót a hátsó kertből, s a ház elől. Rendet csináltam a garázsban, hogy legalább egy autóval be tudjunk állni. Feltöltöttük az autókat benzinnel. A hírekkel ellentétben a hurrikán előtti napokban bőven volt benzin mindenhol. 

Mi úgy döntöttünk, hogy nem deszkázzuk be az ablakokat. Úgy ítéltük meg, a házunk fala nem elég erős a nagy deszkákhoz, nagyobb kárt okoznának, mint amennyi hasznuk lenne. Ezek után jött a csendes várakozás. Hozzánk a vasárnap esti érkezés volt megjósolva. 

Talán a bizonytalanság a legrosszabb. A hírekben nem biztos, hogy bízhatsz. Ráadásul Irma ide-oda ugrált. Egy hurrikánnál minden mérföld sokat számít. 

És akkor megérkezett Irma... 

Vasárnap késő este kezdtük érezni Irma jeleit. Egyre jobban erősödött a szél, és kezdett esni az eső. Ez mind szinte mindennapos Floridában, mint már említettem. Ami más volt, és igazán félelmetes, az a hang, ami az erdő felől jött. 

A hátsó kertünk észak felé néz, és egy kis erdős rész a vége. Innen már olyan este 10 körül elkezdett jönni a morgó hang. Éjjel egykor elment az áram. De még mindannyian lefeküdtünk aludni. 

Háromkor borzasztó zajra riadtam fel. A szél morgása, üvöltése hátborzongató volt! A koromsötétben persze semmit nem lehetett látni. Nem tudtuk, mi rombolódik le, csak reméltük, hogy nem a mi fáink és nem a mi tetőnk. 

varos_1_1.jpg

Szerencsére ekkor még működött az internetem és meg tudtam nézni a radaron, mi is történik. Láttam, hogy a hurrikán külső, legerősebb sávja érintett minket. Úgy tűnt, ez lesz a legerősebb az éjszaka. Ettől megnyugodtam, és megpróbáltam visszaaludni. 

Olyan 6-7 körül ért mellénk a hurrikán, és akkor éreztünk ismét nagyon erős szélfúvásokat. Beleremegett a ház és az egész testünk, de én már tudtam, hogy ezek az utolsó percek és utána vége lesz.

varos_2.jpg

A folyóvá vált utca 

Nagyon lassan pirkadt, pedig már türelmetlenül vártam, hogy kimehessek. Nyolc óra körül mertem kimerészkedni. Egy folyó fogadott az utcánk helyén! A víz még szerencsére nem érte el egyik autót sem, ami a ház előtt parkolt a feljárón.

utca_7.jpg

Nagyon reméltem, hogy már nem fog több eső esni és a víz szépen elkezd apadni. Ezután a hátsó kertet vizsgáltam meg. Itt két fánk dőlt ki, és az egyik oldali kerítésünk. A család, az állatok, a házunk, és az autók mind épségben maradtak és ez volt a legfontosabb. 

kidolt_fa_1.jpg

A gyerekeknek fantasztikus nap volt. Kajakozhattak az utcában, a kutyák úszhattak, sokat társasoztunk, s beszélgettünk a szomszédokkal. Sajnos tudom, voltak nálunk sokkal szerencsétlenebbek is, de emberi életet itt nálunk Irma nem követelt.

kert_kerites.jpg

Mára a víz már eltűnt az utcából, és a szomszédok együtt dolgoznak a sok szemét eltakarításában. Hihetetlen módra az áram 12 órán belül visszajött. Az internetet is csak kb. 12 órára vesztettük el. Telefonszolgáltatás végig volt. 

Ma kedd van és biztos, hogy már körbe fogunk nézni a városban. Ahol kell segítünk. Ilyen katasztrófa után nagyon sok ember fog össze, hogy mielőbb visszaálljon az élet a rendes kerékvágásba.

Szerencsések voltunk, új élménnyel gazdagodtunk, de csak remélni tudom, hogy nem kell ezt hamarosan újra átélnünk!”

HÍRMONDÓ 

Állások Ausztriától Ciprusig 

Felszolgálótól a kőművesen át a különböző szállodai munkákig ajánlunk ma lehetőségeket négy országban, remélve, hogy mindenki talál elgondolkodtató ötletet közöttük. 

Mennyivel drágábbak a svédországi élelmiszerek a magyarnál? 

Úton-útfélen azt halljuk, olvassuk, hogy egy dolog az, hogy mennyivel magasabbak a fizetések Európa nyugati felében, napláne Skandináviában, de az élelmiszer is sokkal drágább. A kérdés most már az, tényleg így van-e például a svéd-magyar viszonylatban. 

A legtöbben szeretik az Európai Uniót 

Nem csak a németeknél és a franciáknál optimisták az emberek, hanem még az olyan országokban is erősen unió pártiak, mint például Lengyelország, ahol pedig a kormánypropaganda nem ezt nyomatja. (Van esetleg, aki tud másik példát is hozni…?) 

Dühöng az IT-válság a szomszédban 

Nem csak Magyarországon hiányoznak nagyon az információs szakemberek, nem sokkal jobb a helyzet (ha egyáltalán) Szlovákiában sem. Ráadásul nem elég, hogy több ezer szakember hiányzik, még az érdeklődés is csökken az ilyen típusú képzések iránt.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: hurrikán Egyesült Államok Irma

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3012825388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.13. 22:40:20

@Virago_1000: "de az erveimet tetelesen nem cafolta senki. Ma sem."
Az erveiddel nincs baj, van benne igazsag, csak kicsit egyoldaluan mutatod be az USA-t, kizarolag a negativumokat emeled ki...igy alig elfogult az ervelesed ;)
Masreszt megint ugyanaz a problema (nekem ez vesszoparipam): az USA-rol altalanossagban beszelni kb. annyi, mintha egesz Europat egy kalap ala vonnad, es altalanos velemenyt probalnal rola formalni. Igen, borzaszto leegyszerusitve, es elnagyoltan lehet beszelni rola, de nem erdemes.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.13. 22:48:44

@adg: "csak mi magyar fejjel gondolkodunk, es a haz az tegla vagy valyog, ko, beton. Es mindenki latott mar konnyuszerkezetes hazat, hisz a szomszed jozsinak is epitett egyet a falu ácsa kimaradt szarufabol es csereplecbol, szoval kell a francnak ilyen szar, hulye usakok, assetudjak mi egy haz"

+1 :)) haha, igen. Mindig jokat mosolygok, amikor elojon ez a magyar fejjel gondolkodas. A fahaz vs. kohaz is volt mar parszor, es szamomra erthetetlen, hogy csak azert, mert valami MAS, az mindig rosszabb (de legalabbis nem er fel a mienkkel) :))

A masik pedig, hogy ezek az anekdotikus peldak a rosszul szigetelo, gyenge fahazakrol azert nem alljak meg teljesen a helyuket, mert - bar teny, hogy az 50-60 evvel ezelott epitett hazakban valoban gyenge(bb) minosegu/keves szigeteles volt, a mai, uj epitesu hazakban mar - meg merem kockaztatni - eloiras is van bizonyos szigetelesre. Az epitesi modszerek itt is es mindenhol mashol valtoztak az evtizedek alatt. Hasonlits ossze pl. egy 50 eve epult Mo-i hazat a mostani ujakkal...Ugye, hogy nem ugyanaz?

adg 2017.09.13. 23:22:15

@Zsuzsi65: hat ma eleg sok baromsagot lehetett olvasni. :)
Osszehasonlitottuk a japan felhokarcolokat az amerikai fahazakkal, kiderult, hogy a fahazak nem szigeteltek, a tegla jobb a foldrengesre, csak azert epitenek fabol mert olcsobb, a szel mindet elviszi, a tropusi teruletek laposak es ingatagok, es termeszetesen ma is kiderult, hogy az amerikaiak hulyek es nyomorban elnek.
Kar, hogy csak ennyi komment volt, olvastam volna meg.
Na itt a reggel, megyek munkaba, a ma olvasottak alapjan atertekelem eddigi tevekenysegemet, es eztan mar csak teglahazat tervezek itt a kis hurrikanokkal gyakran sujtott ingatag tropusi videkunkon. Vagy valyogot.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.13. 23:30:24

@ogli dzsí: csak erdekessegkeppen: szigeteles egy epulo hazban :)
Ahogy irtam is, ne vedd alapnak az 50-60 eve epult hazakat :) Nem csak olyanok leteznek:)
masreszt, az USA un. klima zonakra van osztva, es ennek megfeleloen kulonbozo eloirasok vonatkoznak pl. egy kaliforniai vagy egy minnesota-i hazra.
homeguides.sfgate.com/building-insulation-requirements-68549.html
Ez egy epulo haz szigetelese (mi ezt a viszonylag tradicionalis fajtat hasznaltuk, de van egy ennel is jobb - valamivel dragabb - hab szigeteles)
www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=883insulation.jpg

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.13. 23:31:02

@adg: jaja, most kezdem olvasgatni a hozzaszolasokat, jokat mosolygok, es nem alltam meg, hogy ne valaszoljak parra :)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.13. 23:36:01

@adg: "Na itt a reggel, megyek munkaba, a ma olvasottak alapjan atertekelem eddigi tevekenysegemet, es eztan mar csak teglahazat tervezek itt a kis hurrikanokkal gyakran sujtott ingatag tropusi videkunkon. Vagy valyogot."

Akkor neked jo munkat, ott a jovoben :)))) En meg me'g csak itt a tegnap delutanban probalom eldonteni, vajon tenyleg biztonsagos-e a fahazunk :) Ha minden kotel szakad, lekoltozunk a basement-be, annak a fala beton blokkokbol epult :)))
Ez azert biztonsagosabbnak nez ki, mint a fa, nem igaz? :))

www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=16768801_1423435906409_39.jpg

zoldzeller 2017.09.13. 23:36:37

@Zsuzsi65: oriasi kepzelooero kell ahhoz, hogy valaki aki meg sose jart itt, elkepzelje, hogy mekkora az USA, es hogy mekkora kulonbsegek vannak az orszagon belul.

adg 2017.09.13. 23:46:53

@Zsuzsi65: majd megtelik vizzel, es megfulladtok. De ha szerencsetek lesz, elviszi a szel a hazat rola, es lesz egy medencetek.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.13. 23:47:53

@zoldzeller: Pontosan! Te is latod, hogy pl. meg itt CA-n belul is mekkora kulonbsegek (minden szinten) vannak...Amig valaki meg nem tapasztalja, tenyleg nem tudja elkepzelni...

zoldzeller 2017.09.14. 00:01:39

@Zsuzsi65: amikor valaki elkezdi mondani, hogy mert minden milyen szar az usa-ban az nekem tokeletesen kezelhetetlen. Nagyjabol hasonlo mintha azt mondanam, hogy milyen szar az elet az EU-ban.... ja en Bulgariara gondoltam.

Nem lebecsulve azt, hogy valoban vannak nagyon komoly gondok az orszagban.

LittleG (uk) 2017.09.14. 00:26:30

@Zsuzsi65: csak azért jöttem ide, mielőtt bedőlök az ágyba, hogy megmutassam ezt neked, láttad már?

www.youtube.com/watch?v=Wtlp6xhBLD4

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.14. 00:31:41

@LittleG (uk): haha, koszi! :) nagyon jo! :))
Elkezdodott a 3. evad, hurra! :))

kék madár 2017.09.14. 00:41:46

@Virago_1000: a nyugat rohad, mar az iskolaban is ezt tanitottak 40 eve.

FutureFry 2017.09.14. 00:51:37

@adg: @Zsuzsi65:
Még lehet Kaliforniában is hurrikán :) Van egy klassz NOAA térkép, ahol lehet látni/elemezni az elmúlt 100+ (?) év óceáni viharjainak útvonalait [1]. Látszik, hogy egypár majdnem eljutott Dél-Kaliforniába is (egy nagyon régi el is jutott, 1858-ban San Diego-nál ért partot [2]), bár a legtöbb max. sok esővel járó trópusi viharrá “szelidül”, ahogy a wiki-n lévő listából is látszik [3].

[1] coast.noaa.gov/hurricanes/
[2] en.wikipedia.org/wiki/1858_San_Diego_hurricane
[3] en.wikipedia.org/wiki/List_of_California_hurricanes

FutureFry 2017.09.14. 00:54:44

@Zsuzsi65:
A könnyűszerkezetű faház konstrukcióval az egyik probléma (tapasztalatom szerint), hogy a hangszigetelés nehezebben megoldható mint egy tégla- vagy kőházban. Amennyire én meg tudom állapítani nem is szoktak nagyon babrálni vele, ami mondjuk családi háznál (pláne ha nagy a telekméret, és a szomszéd fűnyírója is csak távcsővel látszik :)), talán nem olyan nagy gond, de egy condo/apartment (többlakásos) épület esetében már problémásabb…

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.14. 01:09:52

@FutureFry: igen, mondjuk a hangszigeteles az valoban lehet problema...de ha belegondolok, a bp-i panellakasok ugyanilyen problemaval kuszkodtek/kuszkodnek, nem igaz?

kék madár 2017.09.14. 01:10:31

@FutureFry: az utobbi 5 nyaron mindig elert ide valamelyik julius augusztusi hurrikan szele egy-egy kiados eso formajaban, es az klimavaltozassal csak gyakoribb lesz.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.14. 01:12:39

@FutureFry: nagy ritkan mi is erezzuk 1-1, a mexikoi partok felol felfele huzodo nedves, tropusi front hatasat. ilyenkor szokatlanul parassa valik a levego nalunk, es megjelennek felhok is az egen (nyaron eleg ritka ez:), sot akar nyari zivatarok is elofordulhatnak, amit a legtobb (del)-kaliforniai nagy csodalattal es elvezettel nez, mert ritkasagszamba megy :)

adg 2017.09.14. 02:23:06

@FutureFry: @Zsuzsi65: ha a hangszigeteles szempont, akkor meg lehet oldani viszonylag konnyen. El kell valasztani a fal belso oldalat a kulsotol, vagyis egy kulon vazra szereled a belso burkolatot, aminek nincs fizikai kapcsolata a kulsovel. Altalaban ugy csinaljak, hogy vagy teljesen ket kulon fal van egymas mellett, vagy a studokat alternalva rakjak, mondjuk minden masodikat kicsit beljebb, arra megy a belso burkolat. Igy nem tudja atvinni a rezgest a kulso oldalrol. Plusz lehet hangszigetelest kozerakni, akar suietszobat is csinalhatsz igy. Magashazaknal meglehetosen gyakori, hogy az osszes nem teherhordo fal konnyuszerkezetes, meg a lakasokat elvalasztok is, hogy ezzel csokkentsek a terheket. Ma mar nagyon korrekt konnyuszerkezetes falak vannak. Persze lehet szart is epiteni, az olcsobb.
En amugy a fem vazak konnyuszerkezetet jobban szeretem, megbizhatobbnak tartom, nem eszi meg a termesz, ahol ez szempont, es nem fog nyikorogni idovep, tovabba akarmekkora szelrenlehet tervezni. De a jo favaz is teljesen ok.

adg 2017.09.14. 02:32:49

@FutureFry: ilyen terkepek nalunk is vannak. Eleg erdekesek, majd este megnezem a linkjeidet.

@Zsuzsi65: "Akkor neked jo munkat, ott a jovoben :)"
Talan a Kathrina hurrikan utan terjedt a fbon egy komment valami okoskatol, hogy az ausztralok miatt volt akkora baj a viharbol. Ugyanis ok elorebb vannak tizenakarhany oraval, tudniuk kellett rola, de nem szoltak. :)

gabors 2017.09.14. 02:44:44

@ogli dzsí: "és óriási fogyasztással télen nyáron légkondizni " ezt honnan veszed nagyon rendesen lehet szigetelni azokat a "fahazoakat" sot SOKKAL jobban mint a magyaroszagon levo "teglahazak" tobbseget (ami mondjuk 15-20 evvel regebben epult) azt nem mondom hogy minden haz ilyen de meg lehet csinalni es egyre tobben meg is csinaljak, 1 az uj epitesi szabalyok mar eleg szigoruak 2. egy 30-40 eves hazat is ujra lehet modern anyagokkal szigetelni mert "szar fahazak"

szeretem azokat akik meg nem is lattak ilyen modon epult epuleteket kozelrol de osztjak az eszt...

gabors 2017.09.14. 02:51:36

@Csodabogár: "@P.Elliot: 1992-ben merre jártál, amikor Andrew végig pusztította kb. ugyanezt a környéket. Annyira nem volt régen! "

pont a 25 eves evfordulora (majdnem napra pontosan) jott az Irma .. en mar itt voltam bo ket eve emlekszem de az joval kisebb kiterjedesu vihar volt viszont nagyobb szellel mint Irma es a "csak" a delnyugati csucskot erintette utana ment tovabb nyugatra a Mexico Obol-ven valahol Texas es Louisianna kozott ert partot megint kozel sem volt Tampa-hoz vagy Maimihoz ... a Key-Westet azt valaoban a mostanihoz hasonloan letarolta

gabors 2017.09.14. 03:01:39

@Virago_1000: "inkabb a gagyi kivitelezes. Persze mivel hulladek a kivitelezes, valamint az alapanyag is, " ez ORIASI tulzas vannak szarul megepitett olcso alapanuagokbol epult hazak (okosba) is de a tobbseg nem ilyen ugyanis pl Floridaban az usa legszigorubb epitesi szabalyzata van ervenyben es ellenorzik epites kozben (vannak fusizok persze vannak.. de a tobbseg nem mert nem bolond hogy a penzeert ne kapjon minoseget) mikor en renovaltam MINDEN nap ott voltam mindenrol kepet keszitettem mindent egyeztettem a kivitelezovel (biztos nem szerettek) es a vegen volt hiba lista amit javitottak is ...ja es NEM fizettem elore sot az utlso 25%-ot csak a hibajavitas es vegso inspekcio (amit fuggetlen felmero vegzett) utan fizettem ki igy volt biztositvan hogy amiben megallapodtunk az meg is volt csinalva ...

Tudom hogy mivel szigeteltek a falak kozott mert lattam lefenykepeztem a csomagolast (szamlakkal osszevetve) detto kulso szigetelest gipszkartontol padloburkolokig vegig ...

gabors 2017.09.14. 03:03:43

@Főgebra: "
Ameddig mást nem találnak ki., a csövezésről vagy a falon kívüli kábelcsatornáról mit gondolsz? " es akkor ahol kell konnektor, kapcsolo, lampfoglalakt akkor atfurod a falat hogy behozd a kabelt ez azert eleg nagy marhasag .!!!!

gabors 2017.09.14. 03:17:00

@ogli dzsí: "semmifele ertelmezheto szigetelese nincs nalunk olyanr nem kapna epitesi engedelyt soha" ha igy volt akkor vagy 40-50 evvel ezelott epult (de mar akkor volt szigeteles csak nem olyan mint most (en ilyet vettem es felujitottuk) Vagy epitesi engedely nelkul volt atalakitva azota (van ilyen de nem gyakori mert ha nincs engedely szomszedok sokszor bejelentik ...

Ja amugy megnyugtatak VOLT szigeteles a mi hazunkban is ami 50 evvel ezelotti volt, a kulso es belso falak kozott regi uveggyapott szeru, szinten a ket emelet kozott (menyezet es a masodik szint ;padloja kozott) .. ami nem volt az a fal kulso oldala es a bukolat kozott (aluminium siding) most mar ott is van a renovalas utan .. amik nagyon szarok voltak viszont a nyilaszarok (amikor vettuk) azokat is csereltuk ... mert a mai szabalyoknak nem feleltek meg.

A szabalyk allamonkent valtoznak el tudom kepzelni hogy vannak allamok ahol kevesebbet kovetelnek meg mint itt vagy pl Floridaban.

De amit irsz az nem sok tapasztalatra utal.

gabors 2017.09.14. 03:23:56

@Szabo T: Jo hogy megusztad :-))) es koszi a beszamolot mindig erdekes hus vert embertol hallani mint Fox/CNN stb

"Hetfon a korhaz szo szerint elszigetelodott a kulvilagtol, minden oldalrol koszos, barna viz vette korul. "

Csak kerdezem met erdekel, van a korhaznak sajat elektromos termelesi kapacitasa es ha igen teljes kapacitas vagy csak emegency, kb meddig tart ki ? Ha nem tudod ok, csak foglalkoztam ilyennel ... errefele kezdik ezt nagyon komolyan venni es nem csak hogy generatorok vannak hanem van ahol 2.5 meter magasra telepitettek oket. New Yorkban mar a benzinkutaknak is kotelezo a generator (nem tudom hogy csak az ujaknak vagy a regieket is fel kell turbozni

gabors 2017.09.14. 03:27:49

@geegee: " Áááá, nem úgy.Hanem az épületen belül, a fürdőszobában nincs bevésve a falba, vagy elrejtve, berakva a csempe alá, hanem simán látható" igy mar mas :-)))

gabors 2017.09.14. 03:33:13

@geegee: "Nem értem, hogy a lakókocsi park az miért olyan lenézett dolog."

mert nem ugyan arrol van szo !!! :-)))

sot teljesen masrol . az u.n mobil home, meg az itt emlegetett "fahazaknal" is konnyuszerkezetesebb (huh) .. . gyakorlatikal nincs alapja csak egy ket teglara teszik le altalaban nincs is a foldhoz rogzitve ezert nem is tud ellenalni komolyabb szelnek (lasd hurrican/tornado/vagy akar csak egy komolyabb tropusi vihar)

azert mobil home mert kerekeket lehet alateni es mint egy "teherautot" vontatjak a majdani helyere es akar mashova is at lehet vinni ... ezeket u.n parkokba tomoritik ..

amire te gondolsz itt RV (recreational Vehicle) ez a sajat erejebol is tud jonni menni mig a mobil home az nem

gabors 2017.09.14. 03:41:55

@Virago_1000: "Amugy meg erofolennyel visszaelve el lehet elni sok mindent. Masrol sem szolaz usa tortenelem, mint errol. "

gondolom itt, magfuzio megvalositasara, a holdra szallasra, a tranzisztor feltalasara, a mikro processora (ja az magyar mit) ajfont mar meg sem merem emilteni ..

Ugy tunik neked beragadt az imperialista ellenseg (gondolom Soros-t is utalod rendesen csak fogalmad sincs miert:-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.14. 03:54:11

@kék madár: valoszinulwg Houston chemist a texasi valosaggal es eletszinvonallal van kepben :) ez nem azt jelenti, hogy a tobbi 49 allamban is ugyanez a helyzet:)

gabors 2017.09.14. 03:57:13

@blackhairlady: "Szerencsere a Federal Emergency Management Agency (FEMA) segit azoknak akik fenykeppel vagy szemelyes ellenorzessel bizonyitani tudjak, hogy milyen karok ertek oket."

ez azert nem teljesen igaz SOT .. .a FEMA-tol egy csalad most ebben az evben MAX $36,000-t kaphat mindenre osszesen.. ebbne benne van ideiglenes lakthatas, elvesztett transportation (auto), szemelyes targyak, es vegul a lakas/hazban esett karok .

Amikor a Sandy volt itt, akkor ez $32,000 volt de ezt az osszes egyebb biztositas utan lehet csak igenybe venni igen adnak azonnali segelyt pl szallodara (de ezzel el kell am szamolni). Mi harman kaptunk papiron 2 honapra, $3600 dollart

Szoval a FEMA az nem sokat segit valakin akinek a haza elso emeletet elontotte a viz akar csak nehany orara. Annak a berendezeseben keletkezhetett ekkor kar .. .. nem is beszelve mondjuk a ket auto a haz elott !!! Ja es nagyon sok papirmunka

Amit akkor eppen baromi nehez beszerezni .. emlekszem hogy gond volt nemcsak "faxolni" de hogyan tudjuk notirized -at ni a kornyeken 2 hetig nem volt aram nekunk nem volt eppen kocsink.

gabors 2017.09.14. 04:02:22

@Houston chemist: " egy upper class 30-40%, " viccelsz ?? bocs mi az upper class szerinted? az upper class nem tobb mint 2-3%

a tobbi csak "almaban" van ott

csak szolok tegnapi hir hogy a median houshold yearly income is $56600 volt 2015-ben ez szerinted "middle class" mert szerintem nem igazan

gabors 2017.09.14. 04:05:42

@Houston chemist: "
Csupan onnan, hogy itt elek. Latom, hallom az embereket es beszelgetek is veluk. "

akkor NAGYON nem ertesz sokat az usa-bol (egyelore) vagy te magad is upper-class vagy ?? mert akkor mar ertem ... upper class kb ott kezdodik miniimu 7 jegyu eves jovedelem (legyen brutto neked) te meg irod 30-40% ????? HAHAHHAHAHAHA

gabors 2017.09.14. 04:07:50

@Zsuzsi65: "az USA-rol altalanossagban beszelni kb. annyi, mintha egesz Europat egy kalap ala vonnad,"

ott a pont ...

es utanna elmondja hogy a bolgarok/albanok (europa ugye ) mit es hogy is csinalnak :-)))) mert kb ennyit lattott (vagy halott rola)

gabors 2017.09.14. 04:11:20

@Zsuzsi65: " jaja, most kezdem olvasgatni a hozzaszolasokat, jokat mosolygok, es nem alltam meg, hogy ne valaszoljak parra :))) "

hogy mit tud tenni az idozona ...???

vicces tortenet teganap volt egy ,telefon konferenciank (en csak hatul ulok hallgatok) ...

hivjak a szamot semmi .. kiderult hogy akivel beszelnunk kellett CA-ban van senkinek nem tunt fel hogy az idopont 11:30 nem East Coast hanem West Coast .....

gabors 2017.09.14. 04:15:57

@FutureFry: "talán nem olyan nagy gond, de egy condo/apartment (többlakásos) épület esetében már problémásabb… "

Condok/Coo-Apok-ra azert nem jellemzo hogy konnyuszerkezetes legyen .. a tobblakasos az kb 2 max 4 ... de nem lattam meg 4 lakasos tisztan "fahazat" (ahogy itt irtak) ...azok mar mas technologiaval mennek

FutureFry 2017.09.14. 04:47:29

@gabors: Az én tapasztalatom szerint az ország nyugatabbi felén a többlakásos (pl. apartment) épületek nagy része is könnyű-faszerkezetű, pl. Los Angelesben [1].

[1] www.latimes.com/local/lanow/la-me-ln-downtown-fire-prompts-probe-20141212-story.html
“... Luke Zamperini, spokesman for the city’s Department of Building and Safety, said wood-frame apartment buildings “are the most common, both past and present and in all neighborhoods.” ... ”

FutureFry 2017.09.14. 04:52:07

@adg: Köszi, az ilyesmi hangszigetelő megoldásokat ismerem, akarom mondani hallottam róluk. Rajta van a listán (majd egyszer, ha…), de sajnos mintha nem sok ház készülne így, utólag meg szerintem nem igazán lehet feltuningolni ilyen módon egy egész épületet (esetleg a “szoba a szobában” megoldással, de az elég drasztikusnak tűnik, hacsak nem egy konkrét - pl. mozi - szobáról van szó).
Egyébként Ed Begley Jr. (közepkategóriás hollywoodi színész) építtetett családi házat fémvázzal Los Angelesben [1], ami tényleg előnyösebbnek tűnik sok szempontból.

[1] www.latimes.com/home/la-hm-ed-begley-jr-20140419-story.html

adg 2017.09.14. 05:06:51

@FutureFry: Van par high rise is fabol, de az mar komolyabb technologia. Mostanaban terjed, van egy csomo elonye.
www.afr.com/real-estate/worlds-tallest-timber-office-tower-for-brisbane-20170208-gu8679
Csak talalomra egy, van mar jo nehany szerte a vilagban.

Amugy nalunk foleg a fem falvazak mennek, elsosorban a termeszek miatt. A teto pedig fa racsos tarto tipikusan, vagy fem az is..
ilyesmik: www.stratco.com.au/products/building-construction/x1-steel-framing/

Van amugy sokfele.

Normal csaladi haznal a hangszigeteles nem egy nagy gond, normalis falszerkezettel is meg lehet oldani. Viszont lakasok kozott mar erdemes dupla falat epiteni (staggered studs, nem tudom a szabatos magyar nevet), az nem viszi at a kopogast sem.
Meg olyankor szoktak még ilyet, ha pl klima kulteri egysegeket akasztanak a kulso oldalara a falnak, hogy ne hallatszodjon be.

Es vannak ilyen trukkosebb koztes megoldasok: www.rondo.com.au/products/walls/quiet-stud-sound-insulation

gabors 2017.09.14. 05:11:11

@FutureFry: " Az én tapasztalatom szerint az ország nyugatabbi felén a többlakásos (pl. apartment) épületek nagy része is könnyű-faszerkezetű, pl. Los Angelesben [1]."

OK tobblakasos mondjuk hogy tobb mint 4 ??? ket szintig meg lattam "fahazat" de ennel feljebbb (meg harom sincs) itt mar CSAK acel vaz stb ...

ha egy ketemeletes sorhaz .. ??? az talan itt is van de ott mar mit szamit a hangszigeteles mert kettovel barkitol jobbra vagy balra mar ez nem szempont ...

lehet felre erttem amit irsz a tobblakasos dologrol

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.14. 05:21:40

@gabors: ez az idozona akkor bosszanto, amikor pl.a ferjemnek hajnali 6-ra kellett bemennie a nemet autogyartokkal konferencia hivasra (hja, a nemeteket nem erdekli, hogy itt meg a nagy tobbseg alszik, nekik mar delutan van:)

blackhairlady 2017.09.14. 05:23:03

@gabors: Nalunk a 4 e,eletes apartman hazak es a 4 szintes szallodak is konnyuszerkezetes epuletek, egy csomo epul itt mostanaban. Ennel magasabbak viszont fem vazasak.

Az elozo hozzaszolasodra, nem ertem miert irod, hogy nem segit a Fema, amikor te magad is irtad, hogy max 36 ezer $-t kaphatnak szemelyenkent. Az pnt 36 ezerrel tob mint a semmi, foleg akinek nincs biztositasa. Tehat igen, segit. Azt egyaltalan nem irtam, hogy mindent kifizet.

FutureFry 2017.09.14. 05:38:16

@gabors: A 2-3 szinteseknél gyakran (szinte mindig?) faváz van. Igen, ezek olyan sorház formájúak (kb. mint az útszéli motelek). Itt van egy tipikus ilyen (találomra Seattle-ből) [1], még a nevében is benne van a “wood” :). Egyébként a korábban linkelt 2014-es LA Times cikkben irják: “Currently, the height limit for wood-framed apartment buildings is five stories”

[1] images1.apartments.com/i2/qzFtPmAoexuz0wu4exVI0jz_5ZnTM_ztCZSIsLZVL68/117/centerwood-apartments-seattle-wa-building-photo.jpg

2017.09.14. 06:30:58

Az amerikai hazak szerintem nem azert vannak fabol, mert draga a tegla. Itt a munkaero draga, nem az anyag. Marpedig fabol sokkal gyorsabban lehet epiteni, mint teglabol, es raadasul teglahazakhoz jobb szakertelem is kell (ami meg dragabb, raadasul sokkal tobb ideig kell fizetni a munkast). Nem lepodnek meg, ha kb ugy mukodne, hogy a tervezoprogramban megnyomjak a gombot, az meg levagatja a geppel pontosan az osszes alkatreszt fabol, amit meg a jomunkas ember osszerak, mint egy ikeas butort, bar ezt nem tudom. Azt tudom, hogy par nap alatt szerkezetkesz, mert lattam olyat tobbszor.

Az aranyok miatt ezt nehez osszehasonlitani magyarorszaggal, ahol a munkaero az anyaghoz kepest sokkal olcsobb.

Ezen kivul fabol sokkal tobb flikk-flakk-ot lehet epiteni, es nagyon sokszor itt epitenek is. Egy ev asszimilacio eleg volt, hogy a kohazak tobbsege (ha csak nem egy mansionrol van szo) fantaziatlannak tunik. Egyszer megneztem google-streeten az utcat, ahol laktunk mo-n, kerteshazas kornyek, es nem ertettem, hogy tetszhettek az akkori kedvenc (es irigyelt) hazak az utcaban.

osszefoglalva a lenyeget, teglabol dragabban lehet epiteni rondabbat.

hoszigeteles: amilyen habokat nyomnak itt a kulso es a belso fal koze, meglepodnek, ha a tegla jobban szigetelne. Az biztos, hogy hoerzetre ezek a konnyuszerkezetes hazak jobbak, mo-n egy 2003-ban epult (itong) hazban laktunk, ott telen azert kicsit "sutott" a falbol a hideg, a szobaban a hoerzet mas volt kulonbozo helyeken. Itt nincs ilyen.

Hangszigeteles. Hat igen, az gyakorlatilag nincs, legalabbis ki szoktak sporolni. Meg lehet amugy oldani specialis rogzito elemekkel es szigetelessel, de en tobbet nem koltozok multifamily-s hazba, az tuti.

Rubasov nertárs 2017.09.14. 06:31:33

@kék madár:

"Es lattal egy embert is aki beszelt rola?
Hol van az az itt?"

Nem csak lattam, hallottam is. Az itt, mint ahogy a nevem is mutatja Houston, Texas. Nem sokara utazom az eszakkeleti partvidekre (NYC, DC), kivancsok hogy ott milyen.

Nekem az a benyomasom eddig, hogy itt ket reszre szakadt a tarsadalom, atjaras pedig nemigen van, max. fentrol lefele. Persze van egy-ket ember aki rossz csaladba szuletett es vitte valamire, mutogatjak is oket rendesen, hogy lam itt minden rendben, hiszen meg a Sunnyside-rol is (ez nem csak Houstonon belul, de az USA-n belul is az egyik legveszelyesebb, legszegenyebb kerulet, benne van a 25 legrosszabban) kiemelkedhet valaki, az illeto ha jol remlik komikus.

Persze upper America-bol mas a leanyzo fekvese, de az itteni diakok kozul, akik jartak Europaban, mind mondja, hogy itt miert nincs olyan jolet, miert nincs olyan civilizacio mint az oreg kontinensen. Ha Nyugat-Europaval hasonlitom ossze, US egyertelmuen szegenyhaznak latszik, nyilvan Kelet-Europa az mas teszta, de peldaul az otthoni tomegkozlekedes messze-messze veri az ittenit. Szoval meg ha a budapesti viszonyokkal hasonlitok, sem feltetlenul jon ki US gyoztesen mindenben.

Rubasov nertárs 2017.09.14. 06:31:46

@Virago_1000:

Az itteni allamadossag egy reszet Kina fizeti, masik reszet elinflaljak. Megy rendesen a bankopres, de mivel a kinyomtatott penz 66%-a, a vilaggaszdasagba megy, igy az inflacio szetterul. Ami aggaszto meg, hogy nem csak az allam, de a lakossag is ujbol el van adosodva, kb. a 2008-as szintet kozeliti megint.

zoldzeller 2017.09.14. 06:32:55

@FutureFry: kb 6 eve los angelesben vegig eltuk egy 4 szintes (kb 38 lakasos) apartman building epiteset, ket szintes melygarazzsal. Fiaim vannak, ugyhogy naponta alaposan megneztuk a torteneseket, a melygarazs beton, az epulet maga favaz.

zoldzeller 2017.09.14. 06:41:20

@Houston chemist: jartal/eltel mar mas reszen az usa-nak?

kék madár 2017.09.14. 06:56:26

@Houston chemist: szivesen valaszolnek neked, de sokszor valosagtol elrugaszkodott szamokkal dobalozol, hogy nem tudom hol erdemes kezdeni. Tisztazhatnank eloszor kozgazdasagtani alapfogalmakat, mert mint a globalis felmelegedes, ez a tema se szubjektiv. Mi az az upper America?
Semmikepp se altalanositanek a sajat tapasztalataim alapjan se (9 eve keleti, 10 ev nyugati part) de en nagyon mashogy latom mint te.
Remelem a keleti parton kicsit biztatobb benyomasok ernek.

kék madár 2017.09.14. 07:05:23

@FutureFry: ez a footnote/citation list nalad valami szamai artalom?

adg 2017.09.14. 07:16:26

@zoldzeller: Hm, azert a 80 emelettel vannak fenttartasaim. :)
De ezek csak tervek, ha jol tudom, a jelenlegi legmagasabb egy kanadai kollegium, talan 17 emelet. De lehet, hogy azota tul vannak mar ezen.
Mindenesetre ez az uj divat, ahogy a rretegelt/ragasztott fa technologiaja fejlodik, lehet, hogy fogunk meg latni par erdekeset a temaban. Meglatjuk hamarost.
De ez azert egesz mas, mint a csaladi haz vagy 1-2 emelet. Nagyon komoly mernoki munka van mogotte. Es persze a magja ezeknek a fa tornyoknak epp ugy vasbeton, mint a hagyomanyos toronyhazaknak.

kék madár 2017.09.14. 07:16:50

@zoldzeller: az egyik legszebb es legregibbi a Hotel Del
en.wikipedia.org/wiki/Hotel_del_Coronado
persze ez nem ilyen magas, de hatalmasak a belso csarnokai

zoldzeller 2017.09.14. 07:22:13

@adg: 1-2 van ami mar megepult, egyet 18-ban es egy masikat majd 19ben adjak at. Szepek.

Rubasov nertárs 2017.09.14. 07:23:54

@zoldzeller:

Még nem, de most tervezem megnézni NYC-t és DC-t. Kíváncsi vagyok arra, hogy ott milyen. Az északkeleti partvidék az elég fejlett. Azt mondják az a legeurópaiasabb. Meglátjuk. Azt tudom, hogy a deep South az nem ugyanaz, mint a northeast. Kíváncsian várom, hogy milyen lesz.

adg 2017.09.14. 07:26:53

@zoldzeller: Igen, bocsanat, a 80 emeletesre gondoltam. Nehany valoban megepult mar, de azok joval kisebbek. Este elolvasom a cikkedet rendesen, most csak atfutottam, mert meg dolgozom. Vagy legalabbis ugy teszek.

Ez a kollegium kanadaban amit irtam.: www.youtube.com/watch?v=GHtdnY_gnmE
Mutatja, hogy hogyan epult.

kék madár 2017.09.14. 07:32:18

@zoldzeller: na szep es be se koszontel!?

zoldzeller 2017.09.14. 07:33:03

@Houston chemist: erdemes lenne megnezned majd a nyugati partot is mert az megint nagyon mas. Ha europait keresel akkor bostonba probalj meg ellatogatni.
Ezek szerint a lone star state nem terszik?

zoldzeller 2017.09.14. 07:40:34

@kék madár: a kozelben laksz? Nagyjabol 4 eve voltunk par napot Coronadon, es nem itt laktunk hanem picit arrebb a loews-ben, de bementunk megnezni.

zoldzeller 2017.09.14. 07:44:29

@adg: nem tudom hogy a linkelt cikkem szakmailag mennyire korrekt, de ha jol ertem a technika most jutott el odaig hogy egyre nagyobb es komplexebb epuleteket tudnak majd fabol epiteni.
A videot koszonom. ;)

kék madár 2017.09.14. 08:33:14

@zoldzeller: San Diegoban minden a kozelben van, kicsit nem figyelsz, mar Mexikoban vagy.Ha a Hotel Del-t tukrozod a repterre, akkor valahol ott.

Rubasov nertárs 2017.09.14. 08:35:45

@zoldzeller:

Texas érdekes hely, de élni nem élnék itt tartósan. Bostont az itteni kollégák is ajánlották. Ha lesz időm akkor oda is elugrom.

Jövő május végéig tervezek maradni, szeretnék egy Los Angeles, San Diego, San Fransisco turnét is csinálni. Amerika egyébként érdekes ország, érdemes kipróbálni. De mondjuk EU-ban, vagy Svájcban jobban el tudom képzelni magam. Érlelem magamban a posztot. Első része majd a kiútról fog szólni. Amerika, ha nem is marad ott az ember egy életre szóló kalandot és tapasztalatot jelent. Minden furcsasága/mássága ellenére ajánlom, hogy akinek van lehetősége az jöjjön ide, próbálja ki milyen. Az biztos, unatkozni itt nem fog.

Rubasov nertárs 2017.09.14. 08:36:46

@kék madár:

Remélem én is. Kíváncsi vagyok milyen lesz. NYC-ben van egy ismerősöm, vele is fogok beszélgetni.

Upper class szerintem: jó, legalább középkategóriás autó, $500 ezer és $ 1 millió közti ingatlan, néhány százezer dollár félretett pénz. Middle: alsó kategóriás autó, $100-200 ezer körüli ingatlan, néhány tízezer dollár spórolt pénz. Itt az a baj, hogy az eladósodás miatt sokan látszat életszínvonalon élnek, eléggé feszített költségvetéssel. Értsd, ha jön akárcsak egy néhány ezer dolláros plusz kiadás (pl.: urgent care), akkor borul a balance, és irány az utca.

Emiatt nehéz megmondani, hogy ki hol van. De gondolom, vannak modellek, amik ezt számításba veszik.

kék madár 2017.09.14. 08:54:41

@Houston chemist: ezert nehez kerdes ez, mert amit irsz, az is nagyon allam es varosfuggo, egy Chicagoban 260K-s haz San Franciscoban 950K. www.nar.realtor/topics/metropolitan-median-area-prices-and-affordability
Pl. San Diegoban nem letezik a 100-200 ezer dollaros ingatlan, megis az itt elok 50+ %-at a middle classba soroljak. Attol, hogy valaki 700 ezer dollaros ingatlanban lakik nem szamit gazdagnak, de Oklahomaban siman benne lenne a felso 10 %-ban.

FutureFry 2017.09.14. 09:13:53

@LepesMez:
A Sears (teljes nevén “Sears, Roebuck & Company”) - mostanában haldokló - áruházlánc, katalógusáruházként kezdte. Az 1900-as évektől egészen 1930-as évek végéig árultak (katalóguson keresztül) “Kit Homes”-okat, azaz a megrendelőnek elküldték a katalógusból kiválasztott modellhez szükséges összes anyagot (pl. méretre levágott faanyagot), akik aztán akár maguk is (pl. családi kalákában) összerakhatták (bár persze gondolom szakembereket is bevontak, ha kellett). Ezek a házak nem is néztek ki nagyon rosszul a korabeli katalógus-képek alapján, pl. az 1921-26 közötti “The Clyde” modell [1] ami $1,175 - $1,923 árával (átszámítva mai dollárra ~$15K-$25K) nagyon is megfizethetőnek tűnik (persze ez csak az anyagár, és lehet abból sem minden [2]). Egyébként sok-sok modell található még az archivált katalógus-oldalakon [3], lehet böngészni.

[1] www.searsarchives.com/homes/images/1921-1926/1921_9030-7030.jpg
[2] “Prices do not include cement, brick or plaster” (!?)
[3] www.searsarchives.com/homes

FutureFry 2017.09.14. 09:20:33

@FutureFry: Most látom, lehet az árban még további pár alapvető dolog nincs benne (?): "For prices of Plumbing, Heating, Wiring Electric fixtures and Shades see page 115"

Herr Géza 2017.09.14. 09:35:11

@Zsuzsi65: Jajjaj. Én ugyanezt ismerem, csak fordítva... Attól függ, ki kinek a megbízója. Ha egy amerikai cég beruház itt és mi vagyunk a kivitelezők, akkor mi igazodunk, ha tetszik, ha nem. Nyilván fordított esetben fordítva van.
Persze a férjed munkájánál nem tudom mi az ábra igazán.
Viszont a legrosszabbak ebből a szempontból a japánok meg a dél-koreaiak. Ők tényleg leszarnak mindent. Pláne a helyi ünnepnapokat, akár a karácsonyt is.

Herr Géza 2017.09.14. 09:50:54

@gabors: Meg is karmolnám magam egy ilyen lakásban.... Itt kb. azonnali statáriális eljárással lőnék főbe a tervezőt/kivitelezőt a lakáson belüli falon kívül vezetett villany-/vízvezetékekért. De már lassan a fűtéscsövekért is. Minden a padlóban/falban. Persze ehhez olyan anyagok is kellenek (pl. a víz- és fűtéscsöveknél), amit a beszerelés után nyomáspróbázol, és ha azt kiállja, akkor uszkve 30-50 évig nyugi van. Lehet ezt is elb@szni, hanyag kivitelező mindenhol van, de akkor ő fogja a gatyáját ráfizetni a garanciális javításra.

Herr Géza 2017.09.14. 10:10:49

@LepesMez: "Nem lepodnek meg, ha kb ugy mukodne, hogy a tervezoprogramban megnyomjak a gombot, az meg levagatja a geppel pontosan az osszes alkatreszt fabol, amit meg a jomunkas ember osszerak, mint egy ikeas butort, bar ezt nem tudom."
Ne is lepődj meg, ez ma a valóság. :D
A helyszínen tényleg legózás megy csak. Komplett falpanelek érkeznek, benne az összes védőcsővel a villanyhoz, ablakok, ajtók, redőnyök/reluxák beépítve, csak a falak belső, záró burkolata kerül be a helyszínen a víz/csatorna/fűtés beszerelése után. Egyik reggel érkeznek az elemek, másnap este szerkezetkész a ház. Utána jönnek a mesterek a víz/villany/fűtés komplettírozására, közben megy a cserép a tetőre és ha nálunk a padlófelépítésnél nem a hagyományos esztrich lenne a "divat", akkor egy hét-tíz nap után akár költözhetnél is. Az esztrich száradási ideje ezt kitolja egy, másfél hónapra. Alles zusammen, a könnyűszerkezetes ház max. két hónap után kulcsrakész lehet.
Na ezt téglával, betonnal soha nem lehet überelni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.14. 13:37:28

@Kövérmadár [swe]: Igen, nagyon gyógyszerelgurulós árak vannak mindenhol.Mi is gondolkozunk, hogy hát jó lenne valami ház, de hát q drágák meg sok lehet vele a baj, meg a tennivaló.
Tullingébe költöztünk, kicsit közelebb van a fővároshoz.Végül is itt is el lehet lenni bőven.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.14. 13:39:43

@DieNanny CH: Azért manapság van már több minden, nekem nagyon praktikusnak tűnnek ezek a hab-beton szerű kockák, talán ytong a neve.Nagy, könnyű, fűrészelhető, egy élvezet lehet vele házat építeni.De nem értek hozzá, csak úgy tűnik... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.14. 13:42:09

@M. Péter: Én lakások árához hasonlítottam, olcsóbb, lepusztultabb városi környezetben; aki ilyen életszínvonalon él, annak házra esélye sincs, sehol...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.14. 13:43:26

@puhacica: Igen, közben én is megvizslattam jobban, nagyon tetszetős.Ha otthon járunk, megnézünk egy ilyet, ha csak lehet.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.14. 13:54:35

@gabors: Igen, kösz, közben megvilágosodtam.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2017.09.14. 16:50:12

@geegee:
Tullingebe? :)
Járok oda időnként egy ismerőshöz.

Nekem nagyon tetszik, nyugodt környéknek tűnik (ahol ők laknak, kertesházas részen bérelnek egy stúdió szerűséget).

A házzal én is ugyanerre jutottam. Megvenni csak egy dolog, ami már ugyan önmagában is embert próbáló teher, főleg nagyobb városok környékén, Stockholm mellett bele sem merek gondolni.

Aztán jönnek a járulékos költségek, mint a rendbehozatal (átalakítani saját szájíz szerint, festés, tapéta, kertrendezés, stb); karbantartás és felújítás, esetleg olyan javítás, amit egyedül nem tudsz megcsinálni és szakember kell; évente az ingatlanadó (ez, ha jól tudom kb. 1% körül van).

50 éves futamidő alatt csak a kötelező, minimális költségek, amit az ablakon dob ki az ember kn. 50% adó + a hitel kamata + kötelező felújítások (tető, nyílászáró, vízvezeték csere esetleg).

Ezt mind kompenzálnia kell az értékének növekedésével, különben veszteséget termel.

Arról nem is beszélve, hogy ha a ti példátokból indulok ki, akik már költöztetek néhány km-t az országban és mondjuk úgy alakul, hogy a feleséged Skane-ban kap munkát, el kell adni, azon megint lehe bukó (szűk időkeret miatt esetleg), stb.

Nagyon félnék beleugrani egy, adott esetben 2-3 milliós házba. Már ha kapnék ennyi hitelt, de tegyük fel, hogy igen.

Ehhez képest a mostani albérletem 4.550 kr havonta, ez nincs 60.000 egy évben, ami szintén ablakon kidbott pénz.

Egy lakás már esetleg jobbnak tűnik, különösen ha 15-20 év múlva elmennék tényleg nyugdíjba és elköltöznék valami trópusi helyre, akkor annak a kiadásából (nem tudom ez mennyire lenne életképes) is lehetne némi pénzt csinálni havonta + megtakarítás befektetéséből. Így már szerintem el lehetne lenni mondjuk Thaiföldön vagy valami hasonló helyen.

Nem tudom.
Nem olcsó, nem egyszerű, annyi biztos. :)

Szabo T 2017.09.14. 16:57:27

@gabors: "Csak kerdezem met erdekel, van a korhaznak sajat elektromos termelesi kapacitasa es ha igen teljes kapacitas vagy csak emergency, kb meddig tart ki ?"

Hetfon pont akkor ment el az aram, amikor a korhazigazgatoval beszelgettem :) "Come on generator!" mondta.

16 napra elegendo dizelolaj van a korhazban, ami a teljeskoru mukodest biztositja. Ezen felul a mutonek van sajat generatora is.

Szabo T 2017.09.14. 16:57:36

@Zsuzsi65: Hajnali 6? :) En hajnali 6:30-ra jarok dolgozni. Ha szivmutetet altatok akkor pedig hajnali 5:45-kor megyek be.

gabors 2017.09.14. 17:08:27

@blackhairlady: " Az pnt 36 ezerrel tob mint a semmi, foleg akinek nincs biztositasa. Tehat igen, segit. Azt egyaltalan nem irtam, hogy mindent kifizet. " valoban felreertheto voltam nem azt mondom hogy semmit nem segit hanem azt hogy a karokhoz illetve az ujjaepites koltsegeihez kepest a FEMA "eleg" segitseg...

Akinek nem volt arviz biztositasa az igen komoly anyagi gondban lesz ...

Csak informacionak hogy a Small Business Administration nyujt nagyon alacsony kamatra ujjaepitesi kolcsont ilyen esetekben (tudom a nev furcsa de ez van) burokratikus ugyan de akkor Sandy utan 2%-ra adtak volna kolcsont eleg hamar (joval hamarabb mint a biztositotol jott a penz ) vegul nem vettem fel inkabb vartunk ..

gabors 2017.09.14. 17:12:27

@FutureFry: "“Currently, the height limit for wood-framed apartment buildings is five stories”" mindig tanulok .. errefele mostanaban sok epitkezest lattam es 3+ emeltesnel mar volt acel vaz de persze tovabbra is konnyu szerkezetes az egesz csak kb a negy sarokban meg egy ket mashol van acel oszlop es gyakran az alapszint is egy acel keret de utanna a "falat" mar mind faszerkezet kivul "farost" (manufactured akarmi) belul gipsz karton ...

gabors 2017.09.14. 17:16:31

@Herr Géza: "Itt kb. azonnali statáriális eljárással lőnék főbe a tervezőt/kivitelezőt a lakáson belüli falon kívül vezetett villany-/vízvezetékekért. De már lassan a fűtéscsövekért is. Minden a padlóban/falban. " felre-ertettem mint masok is de kesobbi poszgt tisztazta :-))))

gabors 2017.09.14. 17:19:29

@Szabo T: "16 napra elegendo dizelolaj van a korhazban, ami a teljeskoru mukodest biztositja. Ezen felul a mutonek van sajat generatora is. " wow impressive ...

valami hasonlot csinaltak a helyi korhazban a Sandy utan azt nem tudom hogy hany napig tart a keszlet....

blackhairlady 2017.09.14. 18:08:28

@geegee: Bizony az, nekunk otthon ytong hazunk volt, 1999-ben epitettuk, latvanyos volt a falrakas, pikk pakk megvolt. Ha fel tegla kellett azt fureszeltek specialis furesszel.

blackhairlady 2017.09.14. 18:14:25

@Herr Géza: Ez pontosan igy van. Az elmult 7 evben tobb ezer ilyen epitkezest latok a terulet kialakitasatol kezdve a teljes kozmuvesitesen at az epitkezesekig, gomba mod nonek ki a foldbol. Ha a tervezo asztalrol valasztod ki a hazat akkor kb 4 honap a koltozes, ha vannak kulonleges igenyek, valtoztatasok akkor esetleg kitolodhat 6 honapig, de annal tobb biztos nem. Ebben benne van, hogy a padlot, a burkoloanyagokat, szineket, ki lehet valasztani, a konyhabutor szinet, a haztartasi gepek szinet ( huto, gaztuzhely, mosogatogep, mikro) meg meg szerintem jo par dolgot. Aztan ha az adott teruleten az utcak nagy tobbsege beepult, akkor a foghilyas telkeket is beepitik es azt mar keszen aruljak. A ferjem egy ilyet vatt 2009-ben, viszont a a falak es a konyhai gepek szinet meg igy is en valaszthattam ki, en ekkor meg otthon voltam :)

blackhairlady 2017.09.14. 18:18:33

@gabors: A csoporttarsaimmal beszelgettem tegnap, szerintuk sok helyrol es eleg nagy sgeitseget kapnak, de sjanos van akit igy is hatalmas kar ert es valoszinuleg nem is fog tudni soha olyan hazba koltozni amilyenbe lakott.

zoldzeller 2017.09.14. 19:03:37

@Houston chemist: Nagyjabol azt tudom irni, mint Kek Madar fent, hogy ez erosen allam es varos fuggo.
Mi 2011-ben vettunk egy two bedroom/two bath condot + den la-ban es az akkor volt nagyjabol 550.000 (mi ujitottuk fel). Ez egy lakas, nem haz van egy pici terasza es normalis kornyeken van.

Akkora hazat ami nekunk kenyelmes lenne SF-ben nem is tudnank venni 1.000.000 alatt. Es nyilvan van ra igeny ha ennyi penzt el tudnak kerni ezekert az ingatlanokert.

Amugy a craiglist.org nagyon erdekes. Szoktam azzal idegesiteni magam, hogy megnezem, hogy az orszag tobbi allamaban/varosaban mit kapnek azert a penzert amiert itt a picike hazunkat bereljuk.

kék madár 2017.09.14. 20:06:23

@zoldzeller: erdekes Europanak ez a fajta magasztalasa es ezen en is keresztul mentem. Amikor Europaban vagyok (ami egyebkent az elso otthonom es minden ott toltott percet ertekelek) akkor nem tudom nem eszrevenni, hogy kelet-Europabol egeszen masnak tunt, mint meg nyugatabbrol: tisztabbnak, igenyesebbnek, gazdagabbnak, exkluzivabbnak, elhetobbnek. Amerika multikulturalis, fejlettebb es gazdasagilag eros nagyvarosai (egy ideje, szerintem, szubjektiv bla bla bla) sokkal elhetobbek, mint Europa nagy resze.

FutureFry 2017.09.14. 21:24:47

@zoldzeller: És ha ki is tud valaki fizetni egyben $1 milliót egy házért, akkor is még ott van az éves ingatlanadó (ami SF-ben, ha jól tudom olyan ~1.18%, azaz egy ilyen - mostanában vásárolt - ingatlanon havi ~$1500 csak az adó).

zoldzeller 2017.09.14. 21:57:31

@kék madár: leszoktam arrol, hogy az usa-t osszehasonlitsam Europaval.... Svajcban kevesebb ember lakik mint Los Angeles es vonzaskorzeteben.
Azt tudom, hogy Californiaban a kinalat es az arak is dobbenetesek Europahoz kepest (es egyaltalan nem szar minosegrol beszelek, hanem pl a Whole Foodsrol). Ahhoz hogy SF-ben teljesen normalis legyen az $5.00-os sima kave (to go, papir poharbol) ahhoz kell a kereslet is.
Ohioban, Tennesse-ben nincsen minden sarkon Whole Foods es Blue Bottle kave.
Es azt nem szegyen bevallani, hogy az orszagon belul oriasiak a kulonbsegek, ezzel muszaj szembesulni.

zoldzeller 2017.09.14. 22:05:12

@FutureFry: ez igy van, bar sf-ben egy sima ketszobas lakas berleti dija is minimum $4000 korul van.
Nem szeretnenk itt a varosban hazat venni, de azert a kovetkezo 2 evben tervben van ez is.... valahol Berkeley-Albany-Kensington kornyeken.

blackhairlady 2017.09.14. 22:23:48

@zoldzeller: mi pedig egy 3 szoba 2 fürdő 2 garazsos vadonatúj családi házat Houston subdivisionban gyönyörű kertvárosi környezetben 148ezerert. 500 ezerert már 5 szobásat kapsz erre felénk. És a belváros kb 40 percre van csak. Szóval tényleg nem mindegy hol van az ingatlan :)

zoldzeller 2017.09.14. 22:38:27

@blackhairlady: Ezen a kornyeken sose lesz 5 szobam:))

kék madár 2017.09.14. 23:45:02

@blackhairlady: @zoldzeller:
amikor itt ingatlant kerestunk az ingatlanos masodik mondata az volt, hogy 500 ezer dollarert kutyaolat tud mutatni az altalunk kivalasztott kornyeken, de abbol is csak kisebbeket. Es nem viccelt.

kék madár 2017.09.15. 00:03:25

@zoldzeller: en nem is igazan a Whole Foodsban szoktam elhasalni, hanem kisebb co-opokban, ami gyakorlatilag egy napi 14 oraban uzemelo farmers market kezmuves sóval, masfel oraja 2 km-nyire fogott friss tonhallal, avokado lekvarral, vadkenderen nevelt csirkevel.
www.northcoast.coop/

zoldzeller 2017.09.15. 00:09:05

@kék madár: :)) igen, tudom mikre gondolsz. Mondjuk nekem bejon az mikor probalnak helyi arut/termeket eladni. ... zoldseg-gyumolcs sonomabol, tej marin-bol.;) Citrusos -bazsalikomos olivaolaj $28.00-ert:)) Na jo, ezek nem a napi bevasarlasra valok.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.15. 00:59:53

@zoldzeller: "Mondjuk nekem bejon az mikor probalnak helyi arut/termeket eladni. ... zoldseg-gyumolcs sonomabol, tej marin-bol.;)"
Na, ezert jarok en a helyi Sunland Produce (indoor farmers market)-re :) Szuper aron helyi zoldseg/gyumolcs, mindenfele termek, es mivel a lakossag is egyre "multikultibb", igy aztan mostanaban a kinalat is szepen bovul, a tropusi gyumolcsoktol kezdve a lengyel savanyu kaposztan at a Bende-fele gyulai szalamiig :)

blackhairlady 2017.09.15. 02:30:04

@Zsuzsi65: En egy helyi termelohoz jarok szombatonkent, fantasztikus a zoldseg-gyumolcs kinalata.

puhacica 2017.09.15. 15:22:38

@geegee: szerintem jovo nyaron mi is igy teszunk. :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása