oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. február 10. 06:30,  Otthon - itthon Budapest és Stockholm között 203 komment

2017. február 10. 06:30 Határátkelő

Otthon - itthon Budapest és Stockholm között

Ma folytatódik az a sorozat, melyben azt próbáljuk meg a szerzőkkel körbejárni, mikor jön el a pillanat, amikor az ember először otthon érzi magát választott országában. Ma a blog történetének egyik „ősszerzője”, bandi republic erről szóló posztját olvashatjátok.

Mikor érezted először úgy külföldön, hogy otthon vagy? Volt egyetlen ilyen pillanat, vagy egy folyamat része az érzés? Esetleg soha nem fogod magad otthon érezni? Írd meg a tapasztalatod, véleményed a hataratkeloKUKAChotmail.com címre.

svedorszag_stockholm_foto_pixabay_com_tpsdave.jpg

„Így szoktunk beszélni Budapestről és Stockholmról. Nem tudom, neked mit jelent otthon lenni, de nekem ez nem igazán egy fizikai helyről szól.

A legfontosabb ahhoz, hogy otthon érezzem magam az, hogy a feleségemmel és a lányunkkal legyek. Ahol ők vannak, ott vagyok otthon.

Ilyen szempontból otthon éreztem magam, amikor még Budapesten éltünk, de csak a négy fal közt. A tágabb értelemben vett környezetemben idegennek éreztem magam, el nem fogadottnak. Ez volna tehát a második réteg: az elfogadás.

Én el tudom-e a fogadni azt a környezetet, amiben élek és a környezetem elfogad-e olyannak, amilyen vagyok? Támogatva vannak a törekvéseim vagy éppen folyamatosan akadályokba ütközöm? Csak akkor vagyok rendben, ha beállok az arctalan sorba? Apám szavaival élve: pofán vágnak, ha a sor elején állok, és seggbe rúgnak, ha a végén?

Fontos, hogy nekem mennyire tetszik a társadalom, az eszmék és az értékrend, melyek alapján az adott helyen élő emberek meghozzák a mindennapi döntéseiket. Ésszerűek és élhetőek a szabályok?

Azok engem segítenek, az én érdekeimet képviselik? Konszenzuson alapulnak? A hatalom szereplői értem vannak vagy én vagyok értük? Milyen a jövőkép? Van-e egyáltalán?

A gyermekem milyen lehetőségeket fog kapni? Mit fognak neki az iskolában tanítani és hogyan? Elfogadást és empátiát? Kreativitást és problémamegoldó készséget?

Együtt játszik más kultúrákból érkező gyerekekkel, hogy együtt formáljanak új identitást? Nyitottak lesznek a világra? Vagy be kell magolni a Toldit és felmondani az Árpád-házi királyok regnálásának dátumait? És zsigerből gyűlölni minden kisebbség tagját különös tekintettel a más bőrszínűekre?

Nekem a nagyapámat marhavagonban szállították a haláltáborba, de túlélte. Ő volt az egyetlen a családjában, aki a holokauszt után visszatért Magyarországra, hogy itt éljen-haljon. A mai napig nem értem, hogy hogyan volt erre képes? Ez bátorság volt, dacos szembenézés a magyarokkal vagy egyszerűen nem volt ereje már új életet kezdeni külföldön?

21 évesen Izraelbe mentem, hogy egy kibuc ulpan program keretében megismerkedjek a zsidó kultúra alapjaival, a gyökereim egy részével és ezzel az egészen különös országgal.

Nagyon jól éreztem magam, ezért 25 éves koromban diplomázás után kiköltöztem. Azt gondoltam, hogy ott fogom leélni az életem, de nem éreztem magam otthon egyáltalán.

Megdöbbentett, hogy az ország faji alapon szerveződik, és a személyi igazolványomba be van írva, hogy származásom magyar. Másodosztályú áru voltam, mert anyám nem zsidó. Be kellett volna vonulnom a hadseregbe is, hogy kétes célokért harcoljak fegyverrel.

Hamar újra Budapesten találtam magam, de nem éreztem magam otthon ott sem. 2000-et írtunk és nagyon intenzíven éreztem a szörnyű 20. század végének hangulatát.

A 90-es évek reménye, hogy Magyarország egy jó hely lesz, már elmúlt sajnos, és egyre nagyobb kiábrándultságot éreztem magam körül. Egyetlen dolog lelkesített: az EU-hoz való csatlakozás, ami kinyitja a kis világomat és talán a legjobbaktól tanulva segít az országot egy jobb hellyé tenni.

Azóta eljutottunk oda, hogy lassan már nálunk is megszavaztatják, hogy kilépjünk az egész buliból, hiszen Brüsszel nekünk ne diktáljon má’! Csak küldjék a lét!

Szerencsémre ezt már Stockholmból figyelem 5. éve. Hogy otthon érzem-e magam? Jobban, mint bármikor az életemben. Svéd lettem-e? Persze, hogy nem. Sosem leszek az. De lehetek akárki. Lehetek az, aki vagyok. A környezetem elfogad, rengeteg pozitív visszajelzést kapok. Barátságok, munkahelyi sikerek jellemzik az elmúlt éveimet.

Szeretünk Budapestre látogatni és nagyon jó azokkal a barátaimmal találkozni, akik még nem léptek le. A szüleim is ott élnek, akik a tenyerükön hordozzák a ritkán látott kis unokájukat.

De egyre idegenebbnek érzem a szülővárosom és egyre nehezebben tudnám elképzelni, hogy ott éljek. Az általam szeretett városban, ami az örök „valami egészen jó is lehetne ebből, de valószínűleg sajnos sosem lesz” kategóriába került számomra.

Talán majd ha nyugdíjas leszek. De akkor meg miért ne inkább Spanyolország vagy Portugália? Ott jobb a kaja, az időjárás meg a hangulat, csak hogy egy pár szempontot említsek...”

HÍRMONDÓ 

Amit itthon tanultam, nem volt szalonképes kint

Szakács Krisztina gyermekorvos hat évig dolgozott Angliában, ahová anyagi és szakmai okok miatt kényszerült menni. A szigetországban aztán kiderült, mekkora különbség van a két orvoslási kultúra között, amiből adódtak érdekes helyzetek. Részletek itt.

A skótok megint beintettek

A skót parlament „csak” szimbolikus szavazáson ugyan, de elsöprő többséggel elutasította Theresa May Brexit-tervét. A lépés része annak a harcnak, amit a skótok az EU-ban maradásért folytatnak.

A legdurvább büntetések gyorshajtásért Európában

A sebességhatárt túllépni elsősorban saját és mások épsége miatt nem érdemes, de azért az sem mindegy, hogy elég komoly büntetést is befizethetünk, ha elkapnak. Ráadásul a rendszer még Európán belül is elég sokszínű

A menekültből lett futballsztár vallomása

Nyíltan és őszintén beszélt viszontagságos gyermekkoráról Dejan Lovren, aki átélte otthona ostromát, családjával menekülni kényszerült, hogy ma az angol labdarúgó-bajnokságban szereplő Liverpool egyik meghatározó embere legyen.

(Fotó: pixabay.com/tpsdave)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat otthon Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5212243826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2017.02.10. 06:53:02

A nagyapa nem volt magyar?

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2017.02.10. 06:57:08

@Golf2: azok szerint a nyilasok szerint akik marhavagonva rakták nem

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2017.02.10. 06:59:05

remélem nem ebbe az irányba indulunk el, hogy ki magyar meg ki nem!

Dikusz 2017.02.10. 07:53:43

@bandirepublic: megkérdezhetem, te írtad a posztot?

Golf2 2017.02.10. 07:55:02

@bandirepublic: "dacos szembenézés a magyarokkal a holokauszt után" a háború után már nem a nyilasokról szólt a történet.

Orochimaru 2017.02.10. 07:56:49

Külföldön mindig idegen maradsz. Nehéz a kivándorlók élete. Itthon mocskos hazaáruló vagy, kint meg mocskos bevándorló, aki megeszi az őslakosok munkáját. A bevándorlók varázslatos élete.

Határátkelő 2017.02.10. 07:59:53

@Dikusz: Ott a neve a bevezetőben...

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2017.02.10. 08:03:49

@Golf2: nálunk nagyon nem jött eddig össze a világháború traumájának feldolgozása a magyar nemzet szintjén. erős sarkítás lenne azt állítani, hogy kizárólag a nyilasok vettek részt a zsidóüldözésben, illetve hogy csak ők élvezték ennek a "hasznát" (plusz a nyilasok is magyarok voltak)

Dikusz 2017.02.10. 08:20:28

@bandirepublic: akkor lehet beszélgetni a posztolóval.

@Határátkelő: bocs, most lebuktam, hogy csak a posztot olvastam el, alapvető hiba részemről.

tanato 2017.02.10. 08:42:07

Gratulálok a szerzőnek,kiválóra sikeredett a poszt,mint mindig Banditól.Már a blog indulása óta 5 és fél éve már ennek, aktív tagja a blognak.Nagyon egyetértek az életérzésével,főleg az unióval kapcsolatban.Tényleg a legnagyobb vívmánya a szabad költözködés joga az azelőtti majdnem Werbőczy típusú röghözkötés után.És most én is úgy érzem nemsokára vége a dalnak,ha tehetné a jelen magyar vezetés kinépszavaztatná magát az Unióból/egyetlen dolog miatt nem írják ki/még/mert onnan dől a lé,jól látja Bandi.

Golf2 2017.02.10. 08:46:17

@bandirepublic: ez a trauma még megvan a mai magyarokkal szemben is?

tanato 2017.02.10. 08:47:55

@bandirepublic: Zsidóügyben érdekesek a meglátásaid.Valóban zsidónak számítottál volna a Horthy rendszerben és KZ-ba hurcoltak volna hisz a nürnbergi törvények alapján mindenki zsidó volt akinek egy nagyszülője az volt,teljesen lényegtelenül hogy apu vagy anyu volt zsidó.És ehhez képest tényleg ledöbbentő hogy Izraelben meg nem vagy zsidó mert anyukád nem az.Gondolom az az oka ennek az ősi törvénynek hogy ha az apa zsidó anya nem és apa tudtán kívül anya mástól esik teherbe egy nem zsidótól,akkor a gyerekben nem lesz egy szemernyi zsidó vér sem.
Ez logikus ennek ellenére brutális faji törvény.

Dikusz 2017.02.10. 08:52:42

@bandirepublic: az nagyon szimpatikus nekem, hogy azt írtad: nem leszel svéd sosem. Úgy gondolom, ha én külföldön élnék, belül mindig is magyar maradnék, hiszen itt születtem, ez a hazám. Akkor is, ha fiatalkoromban költöztem volna külföldre. Lett volna lehetőségem rá igen könnyen Németországba települni, de nem tudtam itthagyni az édesapámat (anyukám akkor már nem élt), a fiam még kicsi volt, ő sem hagyta akarta itthagyni a papáját.

Azt meg én is vallom, hogy senkit nem szabad a származása/politikai nézete alapján megítélni. Ha én barátomnak tekintek valakit, akkor önmagáért szeretem, és nem foglalkozok azzal, hogy pl. melyik pártot támogatja. Legfeljebb lefektetjük, hogy a barátság érdekében kerüljük a politizálást.

Azt is szeretném megkérdezni, miért gondolod azt, hogy a nagypapád nem tette jól, hogy hazajött? Szerintem azért, mert mindennek ellenére szerette a hazáját, és talán az se mindegy hány éves volt akkor.
Az iskolában cserediákként ('71-ben, 16 éves voltam akkor) kiutazhattunk az NDK-ba. Elvittek minket - felhívták a figyelmünket hogy megrázó lehet, gondoljuk meg jól - Buchenwaldba. Valóban az volt, borzasztó volt látni azt a sok szenvedést, fájdalmat, ami ott történt. Soha nem lehet elfelejteni.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2017.02.10. 08:54:41

tetszik ez a látásmód ... kultúra, nyelv nem akadály, vagyis nem feltétlenül kell annak lennie

de azért nem ért hátrányos megkülönböztetés Izraelben, mert "magyar" volt beleírva a személyidbe? vagy igen?

nem trollkodásból kérdezem hanem tényleg kíváncsi vagyok ... egyáltalán ha valaki állampolgár miért kell beírni a származását? (mondjuk nem csak Izraelben írják be a "nemzetiséget", legalábbis Kazahsztánban is benne volt az útlevélben)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 08:55:02

@bandirepublic:
Már bocsánat de a lőtéri kutyát nem érdekli a világháború traumája.
Bár lehet hogy van öt ember aki nem tudta feldolgozni.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2017.02.10. 09:05:20

@diggerdriver: azért mert te tudatosan nem foglalkozol ezzel, még nem kellene elhamarkodottan kijelenteni, hogy a világháború traumája nem hat rád. nem tudom mi történt a nagyszüleiddel például, de mehetünk messzebre is: trianon. hényszor jön fel ez a téma? lassan pedig 100 éve történt.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2017.02.10. 09:10:17

@Golf2: a trauma nem a magyarokkal szemben van. minden magyarban szerintem benne van. ha valaki végignézi, hogy a szomszédját sárga csillaggal kisemmizik és végül haláltáborba küldik vagy a dunába lövik, de nem tesz ellene semmit, akkor biztosan van némi bűntudat.
továbbá 2 vesztes világháború nem tesz jót a nemzeti öntudatnak szerintem. ez egy nagyon hosszú téma, de szinte sosem beszélnek róla a fősodorban, pedig szerintem kéne.
a németeket hoznám fel jó példaként, ahogyan megpróbáltak mindent megtenni, hogy jóvá tegyék bűneiket.
sosem felejtem el, hogy amikor egy némettel beszélgettem, aki nem is élt még a 2. vh alatt könnyes szemmel kért tőlem bocsánatot azért, ami a nagyszüleimmel történt. mondtam neki, hogy nem tehet róla, de jól esett. a magyarok meg a mai napig mindig másra mutogatnak: a nyilasok voltak, a nácik, a németek stb. nem mi, nem a szüleink, nem a szomszédunk. nincs itt semmi látnivaló! ez nagyon káros hozzáállás szerintem

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2017.02.10. 09:12:09

@NomádMatyi: nem voltam izraelben elég sokáig ahhoz, ogy érezzek diszkriminációt a magyar származásom miatt, de nem csípem az ilyen megbélyegzést

Golf2 2017.02.10. 09:17:51

@Dikusz: Én is megnéztem Buchenwaldot 81ben keményebb mint Oswiecim.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.02.10. 09:24:59

"Svéd lettem-e? Persze, hogy nem. Sosem leszek az. De lehetek akárki. Lehetek az, aki vagyok."

Ezt kétszer is elolvastam. Annyira szíven ütött. Mert annyira igaz. Külföldön az ember újrakezd, nem xy fiacskája, lánykája, a homlokára ragasztott családi cimkékkel, hanem maga kezd el valami újat.

Aztán hogy belül mi van... A világháború traumájáról, S. Batthyány: És nekem mi közöm ehhez?, gondolom, egyike annak az öt embernek, aki nem tudja feldolgozni... csak az utolsó könyv, amit olvastam. Az író nem túl szimpatikus ugyan, de érdekes könyv.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 09:52:58

@bandirepublic:
Szerintem meg el kéne felejteni.
Óriási hiba, ráadásul kontraproduktív fenntartani a bűntudatot az emberekben.

lilyhammer 2017.02.10. 09:57:00

Mindig a tömeg csinálja a fesztivált az egész történelem erről szól, meg arról hogy lesz egy-két vadbarom vezetőjük aki mindenre képes a hatalomért, és ez mindegyik oldalra igaz.
Az egyén képes felülemelkedni azon hogy egy csoport részese legyen. Én ezt így gondolom.

Hari Seldon 2 2017.02.10. 10:01:42

Igaz: Ahol a családdal jól érzed magad ott vagy otthon.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2017.02.10. 10:02:39

@diggerdriver: feldolgozni és elengedni. nem fenntartani a bűntudatot

Dikusz 2017.02.10. 10:09:16

@kisrumpf: ugyanerre gondoltam én is a posztot olvasva. Le a kalappal @bandirepublic: előtt

sellőlány 2017.02.10. 10:19:39

@bandirepublic: Ajánlom neked Fahidi Éva: A dolgok lelke c. könyvét. Róla és a családjáról szól, déd-, nagyszülők, szülők történe, egy polgári zsidó család mindennapjain keresztül bemutatva, a boldog időkön keresztül egészen a halálig és az újra kezdésig. Ők is, ahogy sokan, az utolsó pillanatig hitték, hogy a holokauszt nem történhet meg. Még a marhavagonban is erősebb volt a hitük a hazában, minthogy rádöbbenjenek, egy 50 fős családnak, a múltnak pár nap múlva vége. Éva volt az egyedüli túlélő és ő hazajött (le is írja, hogy miért), itthon szembesülve azzal, hogy a családját kiirtották, vagyonukat elkobozták, a vagyontárgyaik nagy része, amiket barátokra, rokonokra bíztak elveszett, ellopták, letagadták. 40 évig képtelen volt emlékezni, aztán a 80-as években Németország meghívására újra látogatást tett a táborban a túlélőtársaival és ennek hatására írta meg ezt a könyvet. Nagyon sok kérdésre választ ad, amit egy nem zsidó, vagy akár csak egy akkor még nem élő ember nem érthet, együtt gondolkodik az olvasóval. Talán segíthet abban, hogy ami nincs lezárva benned, azt lezárd és a megtaláld a helyed a világban, legfőképpen önmagadban.

Csodabogár 2017.02.10. 10:31:20

@bandirepublic: Hogy kinek mi a trauma nagyon változó. Bár nagyszüleim a mai Románia területéről származtak, Trianon nálunk soha nem volt téma. Szüleimnek és nekem is a traumát az oroszok okozták. Szüleim soha nem heverték ki. Anyámat megerőszakolta egy csapat orosz, apám mindent elvesztett, amiért élete első felében nagyon megdolgozott. Ha anyagilag talpra is állt idővel, de trauma maradt. Jómagam mai napig nem dolgoztam fel, bár nemigen szoktam ezen lelkizni, hogy elvették a fiatalságomat.

Miután éltem Svédországban, kicsit ismerem őket, az az érzésem, hogy neked azért jó ott, mert ott senki nem törődik senkivel.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.02.10. 10:33:10

@sellőlány: ezt ismered? Yoav Shamir: Defamation, dokfilm, nagyon sokat törpöltem rajta, érdekes.

Csodabogár 2017.02.10. 10:35:02

@kisrumpf: Mi bajod van az írójával? Nekem nagyon tetszett a könyv. Amit leírt a szülei zürichi életéről az szinte rólam szólt.

Csodabogár 2017.02.10. 10:39:19

@bandirepublic: Szüleim tették amit tudtak. Anyám hordta a börtönbe az élelmiszert az ismerősöknek, végül pedig a félzsidó keresztapámat mi bujtattuk.
Mit gondolsz mekkora mozgástere volt akkoriban valakinek ilyen téren? Mit tudtál te vagy a szüleid tenni Rákosi éra idején, ha elvitték a szomszédot vagy kitelepítették a barátot?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.02.10. 10:42:16

@diggerdriver: " lőtéri kutyát nem érdekli "

Ne haragudj, honnan vagy ilyen biztos ebben?Kérdezted már?
Tegnapelőtt itt volt, lehet, ma is lesz.Majd meglátjuk...
:-)))))))

Hari Seldon 2 2017.02.10. 10:45:54

@tanato:
Így megy ez a zsidó nem zsió kérdés arra a Duna alsó folyása mentén. A mi rokonságunkban is volt olyan, hogy valaki nagymamája zsidó volt és rajta kívül az mindenki akkora Hotrysta volt mint ide Lacháza. (ami az én esetemben ugye még a szokottnál is több) Szóval ő mesélte hogy csak ült a vasárnapi ebédnél és hallgatta hogy a család hogy könyörög hogy a németek már mikor vetik be a "csodafegyvert".

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.02.10. 10:47:18

@Csodabogár: Nekem is nagyon tetszett. A végén kedvem lett volna újrakezdeni, pedig volt, hogy félre kellett tennem, hogy összeszedjem magam.De volt benne egy-két dolog, amit egyfajta magamutogató vergődésnek éreztem, felesleges nyafogásnak, és az a majd-én-segítek-a-magyar-prostin (s most nem a magyaron van a hangsúly), no az nem kellett volna. Persze, biztos a lelkiismeretfurdalása, de nem hatott meg. De biztos csak irigy vagyok, mert nem tudnék így utazgatni földrészek között, hogy javítsak a családom jóhírén. Nem, tényleg irigy vagyok, ez nagyban megkönnyítette a dolgát.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2017.02.10. 10:52:51

@Csodabogár: ez szörnyű. nálam az oroszok is a 2. vh traumájhoz tartoznak.

a svédek - így áltlánosítva - sokkal nagyobb személyes teret igényelnek maguknak és adnak másoknak. az egymással törödés intézményesített szinten történik (ún. szociális védőáló). nekem személyesen bejön, hogy senki nem ugat bele az életembe. ha konkrét segítségre van szükségem, akkor kérnem kell és kapok

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 11:07:15

@bandirepublic:
Nincs mit feldolgozni és nincs mit elengedni.
Még egyszer leszögezném hogy aki nálam kevésbé antiszemita az már zsidó.
DE.
Volt egy szörnyű emberiség elleni tett amikor embereket öltek meg azért mert zsidónak születtek.
Sem én sem a felmenőim tudtommal nem vettek ebben részt.
Viszont traumámnak kéne lennem mert az egyik szülötte vagyok az egyik nemzetnek amelyik ezt tette. Mert magyar vagyok. Elítélünk egy tettet amit emberekkel csináltak holott senki sem tehet arról hogy minek születik. Na akkor nekem születésem okán mi közöm van az egészhez? Mert magyarnak születtem?
LÓFASZT...
Nagyon sajnálom ami történt de semmi közöm hozzá.
Nem vagyok hajlandó sem bűntudatra, nincs traumám, és nincs mit elengednem.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2017.02.10. 11:09:47

@diggerdriver: te leszűkíted az értelmezést a holokausztra. én a világháborúról, mint traumáról beszélek oroszostul, mindenestül.

sellőlány 2017.02.10. 11:10:29

@kisrumpf: Igen, a témáról olvastam, de a dokfilmet nem láttam. De fent van youtube-on, köszi, hogy megemlítetted.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 11:16:22

@bandirepublic:
Akkor a fenti hozzászólásom lényegét kivetítheted az egész
1964 előtti történelemre.

Csodabogár 2017.02.10. 11:33:20

@diggerdriver: Ha úgy érzed, jogosan, hogy semmi közöd hozzá, akkor szerencsés ember vagy. Ha jól meggondolom te már a Kádár érába születtél, élvezted az uttörösdit meg mindent, ami a legvidámabb barak kelléke volt. Örülj neki! De ne itéld el azokat, kik bizonyos multbéli eseményeket nem tudnak nyom nélkül elfelejteni.

Arról meg ne is álmodj, hogy a zsidók valaha is el akarják felejteni és le akarják zárni a történteket. Nem egyénileg, hanem összességükben. Sok nagyon jó zsidó barátom volt, sajnos már nem élnek. A holokauszt soha nem volt téma náluk, pedig lett volna rá okuk, szülők elvesztése stb. Ők magukban lezárták, de a nép mint olyan, az nem akarja lezárni, azt akarja, hogy az emberiség örökre emlékezzen rá. OK mondom én ilyenkor és azokra ki emlékszik akik az oroszok áldozatai? Statisztika nincs, de a gulag se volt egy szanatórium és soha nem fogjuk megtudni hányan vesztek oda. Arról nem is beszélve, hogy ott a dolog még messze nincs befejezve, hanem ma is folytatódik csak ritkán kerül nyilvánosságra.

sellőlány 2017.02.10. 11:41:00

Pont @Csodabogár: egyik háborús posztja kapcsán volt itt arról szó, hogy kinek mi a trauma és hogy a XX sz. alapvetően nem volt kegyes a magyarokhoz. Viszont a kiút a mindenféle traumákból nem a múltban való vajkálás, hanem a jelenben való élés. Ebben egyetértek Diggerrel, de nem egyenlő a múlt tagadásával, vagy az asztalról lesöprésével. Emlékezni, identitást keresni, kérdezni, okokat találni mindenkinek joga van, ahogy a személyes érzéseket is illik tiszteletben tartani. Teljesen véletlenül kerültem kapcsolatba külföldre szakadt 3-4. generációs, magyar gyökerű zsidóval és velük beszélgetve realizáltam csak, hogy ők - noha sosem ismerték a meghaltjaikat - milyen objektíven végzik a múlt feldolgozását. Hiszen ők akkor elszakadtak attól, ami itt volt és újrakezdték máshol, más a kultúrájuk, az attitűdjük, a személyiségüket alkotó tényezők. Ha a gyökereket keresik, ide jönnek, az őseik városaiba, nem pedig Izraelbe (oké oda is mennek néhányan, de csak turistaként). A pszichológia egyik tétele, hogy egy traumát vagy a feloldás vagy egy másik trauma oltja ki. És ami itt a II vh. után történt, az legalább ugyanakkora trauma volt, mint maga háború. És ez a sorozat ha nem is annyira véresen, de legalább annyira leleknyomorítóan, továbbra is folytatódik. Emlékezzünk csak a sikertelen rendszerváltásra, a hitelkárolsultakra, az elvándoroltakra, a kényszerből itt maradottakra és a mindenkori kormányokra, akik nem vették magukra annak a felelősségét, hogy feloldják a múltat és a biztosítsák a jövőt.

takarék-láng 2017.02.10. 12:06:35

@tanato: "És most én is úgy érzem nemsokára vége a dalnak,ha tehetné a jelen magyar vezetés kinépszavaztatná magát az Unióból/egyetlen dolog miatt nem írják ki/még/mert onnan dől a lé,jól látja Bandi."

- nagyon rosszul latja a bandi, mert gondolkozas melkul elfogadja amit a media talal. A valosag, a tenyek ugyanis az, hogy netto befozetok vagyunk. A GDP 1/3a kozvetlen vagy kozvetett modon brusszelbe jut. Ebbol egy toredeket palyazati uton kapunk vissza. Most ezert akkor tegyuk ossze a kezunket?

takarék-láng 2017.02.10. 12:06:41

@diggerdriver: "Óriási hiba, ráadásul kontraproduktív fenntartani a bűntudatot az emberekben." - nagyon egyetertek, bezzeg a kommunizmus remtetteirol senki sem beszel. A gyozteseket senki sem vonja felelossegre.

Muscari 2017.02.10. 12:23:21

Jó volt, Bandi, de veled kapcsolatban mindig az a bizonyos karácsonyfa jut eszembe :-D

DieNanny CH 2017.02.10. 12:34:23

Még a kommentek előtt:
Ugye, nem haragszotok meg, ha azt mondom, ez a poszt nem arról szól, amiről a címe alapján szólnia kellene. (Az én meglátásom szerint!!!)
Ez arról szól, ő mitől érzi otthon magát.
Én igazából arra a pillanatra lettem volna kíváncsi, amikor rájött: otthon van.
(Pl, ha a rasszizmus a baja máshol, és mondjuk a lánya azzal jön haza az oviból, hogy van egy barátnője, te meg megkérdezed, hogy milyen színű a bőre, a gyerek meg csodálkozva rádnéz, hogy hát neki arról fogalma sincs.)

Jó a poszt, persze, csak elkanyarodott egy teljesen más mondanivaló felé.

DieNanny CH 2017.02.10. 12:42:21

@bandirepublic:

"feldolgozni és elengedni. nem fenntartani a bűntudatot"

A németekben a világ még mindig fenntartja. Ezért fogadták be a sok menekültet. Hogy nehogy szó érje a ház elejét...
(És most a politikusokról beszélek, nem az állampolgárokról.)

tanato 2017.02.10. 13:06:14

@takarék-láng: EZt nem hiszem,hogy többet adunk mint amit kapunk,talán inkább ez az angolokra, németekre jellemző.

P.Elliot 2017.02.10. 13:14:51

Szomoru tortenet a posztoloe, aki nem volt benne az nem tudja aterezni az o erzeseit ami szerintem tudat, / jogos/ alatti felelembol is adodik.
Hallotta hogy mi tortent a nagyapjaval, mik a zsidokkal, abban nott fel hogy neki felni kell mert nem tudhatja hogy mikor mi fog tortenni, benne van a "soha tobbe nem erzem magamat biztonsagban" erzes.Pontosan ezt meselte nekem egy oreg magyar itt valaha aki zsido volt hogy nem koltozik vissza, /56-os magyar volt/ mert egyszeruen nem bizik meg tobbet az orszagban, ami volt az megtortenhet ujra es barmikor.
Ez a bacsi sosem olvadt itt bele igazan az orszagba, magyarok koze jart, az amerikai zsido egyhazkozossegben is tag volt de ugy erezte hogy oda sem valo, o Magyarorszag foldjere volt valo ahol szuletett, ahol az osei eltek, ahova o nem mert hazamenni. Otet otthontalanna, foldonfutova tette a zsidosaga.
Az amit itt irt valaki hogy nem segitettek eleget a magyarok a zsidoknak, gondoljunk csak bele, nagy batorsag kellett hozza bujtatni valakit akkor amikor barki feljelenthetett volna es akkor hozzacsapnak a halaltaborba vittek menetehez pusztan csak ezert...esetleg az egesz csaladot.
Politikai vonalon felszolalni, vedelembe venni oket egyenlo volt a pusztulassal radasul azonnal rasutottek hogy zsido azert vedi oket.
En ezzel a zsido kerdessel oszinten szolva mar csak felnott koromban talalkoztam mert igaz hogy olvastam konyvekben rola hogy mi volt de csak felnottkent tudtam ugy igazan felfogni hogy mi is lehetett az. Otthon nalunk zsidozas nem volt, apam mindig a szeretetet es a beket veste belenk minden es mindenki irant meg a ciganyokat sem nezte le ugy mint mas, nem volt hol tanulnom a gyuloletet senki irant ami nagy szerencse mert a kisgyerek nagyon fogekony, ha egy ember ilyen akkor ott a szuloket kell elsosorban elorangatni hogy mire neveltek, tanitottak a gyerekeiket.
Abban viszont nem vagyok biztos hogy jo dolog-e emlegetni az egesz zsido elhurcolast, a koncentracios tabort es gyilkosan emlekezni mert nem tul jo otlet otleteket adni a kovetkezo generacioknak hogy hogy kell, mit kell veluk csinalni.
Probalni elfelejteni, illetve ha nincs mindig felhozva akkor a zsidozas is elhalvanyul, illetve jelentoseget vesziti, nem fogjak piszkalni.
En szemely szerint nem erzem magamban a buntudatot mert nincs hozza kozom, nem en csinaltam, csaladom egyik tagja sem de szegyellem magamat azok miatt akikhez nepileg tartozok hogy ilyet megengedtek, sot segitettek hogy ilyesmi elofordulhatott.
Azt is megertem hogy vannak serelmek amit egesz eleteben hurcol az ember es nagyon faj pedig nem is eletrol-halalrol van szo, egyik amerikai baratnomet az anyja tinikent hagyta el, lelepett egy ferfivel es soha tobbe nem latta, az anya nem volt kivancsi a volt csaladjara, amikor a baratnom kikutatta hogy hol el felnottkent akkor fel lett kerve eleg ingerulten hogy mit zavarja otet?
A fajdalom bele van egetve, most 60 plusz eves de valahanyszor talalkozunk valahogy mindig feljon benne hogy otet eldobtak, sosem szerettek, soha a budos eletben nem fog ezen tullepni, ott van a mindennapjaiban.
Hogyne lenne benne egy zsidoban hogy mi tortent a csaladjukkal....
A posztolonak csak azt tanacsolom hogy probaljon tullepni ezen ha tud illetve kenyszeritse magat, uj hazaja lett, illeszkedjen oda bele, nyugodtan forditson hatat a reginek, nevelje a lanyat ottani szellemben, keresse a beket es a biztonsagot.
Egyszeruen nem is gondolni ra hogy mi volt, fontos hogy mi van, sok szerencset hozza.
Zsido csaladdal volt es van kapcsolatom mert a lanyom iskolabeli baratnoje itt nott fel a szemem lattara, a mai napig kapcsolatban vagyunk, tudtommal soha megcsak szoba se jott hogy o mas faju vagy vallasu, illetve dehogynem, egyszer karacsony elott amikor nalunk volt a 7 eves es segitett disziteni a karacsonyfat, az anyja rakezdte hogy mi mast unneplunk, te ne diszitsd de a kislany kimarkolta a diszeket es a ket gyerek egyutt dekoralta a fat amig kozbe nem leptem, illetve az anyja vegulis azt mondta hogy hat ez csak egy fadiszites az meg nem olyan nagy dolog, nem?
Mondtam hogy nem hiszem, miert lenne.
Az ismeretseg ugy volt hogy elso nap az iskola elott a kislany egy felos hisztit csapott le hogy o nem megy be, pont akkor ertunk oda, mondtam a lanyomnak hogy menjetek be egyutt, az enyem is felszeg volt, meg fotom is van roluk hogy hogy mennek be elso nap az iskola kapujan kezenfogva es utana egesz eddigi eletukben szoros baratsagban vannak....mi is az anyjaval, / apa meg szuletese utan meghalt/.

Hari Seldon 2 2017.02.10. 13:37:53

Én meg azt mondom mint a csodarabbi a viccben:
Digger igazad van,
Bandi neked is igazad van.

Ginix 2017.02.10. 13:45:06

bűntudatot fenntartani valóban hülyeség. de elfelejteni az egészet, az még nagyobb. pont azért kell emlékezni, h ne ismétlődhessen meg ilyesmi, nem?
egyetértek azzal, h feldolgozni-elengedni.

Herr Géza 2017.02.10. 14:04:46

@Hari Seldon 2: Bölcs látásmód....:) De nem vitatkozik az egyik feled a másikkal? :))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 14:07:11

@sellőlány:
Mondd el nekem hogy hogy lehet feloldani a múltat? Hogy lehet szembenézni a múlttal? Hogy lehet elengedni a múltat? Hogy lehet feldolgozni a múltat?
Ezek nekem ugyanolyan lózungok mint a keresem önmagam bullshit.
A múlt feldolgozása a történészek feladata ami egyébként a második leglejáratottabb szakma a politikusok után.
Mit kéne tennem 70 év után?
Sajnálom ami történt. Van ennél több elvárás vagy örökre bűnös nemzet maradunk?
Tegnap este 10kor hazajött a feleségem a munkából és azt mondta hogy folyamatosan nyomasztja Trianon traumája. Mondom neki hogy én meg a jaltai konferencia miatt nem tudok aludni.
Puhacica is azon panaszkodik hogy Barcelonában sötét felhőként telepszik rá az Őszirózsás Forradalom felelőssége.
Szóval így telnek napjaink idegenben.

Shaktee 2017.02.10. 14:08:48

@Hari Seldon 2:

Mindenki a saját tapasztalatai, emlékei után itél, felejt, s nem ritkán blokkol kényelmetlen emlékeket.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.10. 14:09:13

@Orochimaru: butasag, engem itt mindenki amrikainak tart es otthon sem hazaarulozott senki
mondjuk az nekem fura, hogy a posztolo azt irja sosem less sved, akkor mit keres ott?
na erre szoktam en irni, hogy vendegmunkas

Lordmotor 2017.02.10. 14:29:19

@takarék-láng:

"A GDP 1/3a kozvetlen vagy kozvetett modon brusszelbe jut. Ebbol egy toredeket palyazati uton kapunk vissza. Most ezert akkor tegyuk ossze a kezunket?"

Ez így nagy ferdítés. Ezek a számok onnan jönnek, hogy a magyar GDP nagy részét itteni multicégek produkálják, aki persze a hasznot kiviszik. EU csatlakozás előtt is így volt ez, és ha kilépnénk, akkor is kivinnék a hasznot, mert nem azért jöttek ide, hogy a magyar marhát hízlalják ugye....

Shaktee 2017.02.10. 14:29:23

Bandi: Forgive but never forget.

Shaktee 2017.02.10. 14:29:25

@hagyma: Tudod mit takar a Hunky jelző Tivike? s a DP?

sellőlány 2017.02.10. 14:40:24

@diggerdriver: Értem az iróniádat, de mégsem. A múltkori vitánk is abból fakadt, hogy neked van egy megkérdőjelezhetetlen nézőpontot, ami úgy van és kész, minimális nyitottság nélkül arra, hogy esetleg ugyanazt valaki másképp látja vagy éli meg és az is valós, létező lehetőség. A kérdésedre, hogy ez miképp oldható fel mondjuk egy teljes nemzetet érintően, azt kell mondanom, hogy fogalmam sincs. Illetve fogalmam lenne, kérdés, hogy az én elképzeléseim kompatibilisek a közfelfogással, ami szerint még mindig elfogadható , hogy egy kormány, meg úgy általában bárki megmondja, miként kell (szabad!) gondolkodnia az embernek. Persze vannak jól induló és rosszul végződött politikai kezdeményezések, a Terror Háza is volt a korai 2000-es években, amikor lehetett szabadon emlékezni és ennek meg műemléket is emeltek (ahogy nemrég '56-nak is). Az, hogy te mint érintett személy, hogy dolgozod fel az identitáshoz kötődő, téged izgató kérdések egy részét, az személyes dolog, és egy személyes út. Pigniczky Réka története (egy '56-os amerikai magyar lánya) több dokumentumfilmben is elmeséli ennek a kettős identitásnak a történetet, hogy élte meg gyerekként és hogy kezdte el felgombolyítani felnőttként a sok ki nem mondott kérdésre a válaszokat, járta itthon az archívumokat és nyomozott együtt a történészekkel. És őszintén vállalja a kamerát minden percben, akkor is, amikor megtudni véli az apja '56-os disszidálásának igazi (és nem túl hízelgő) okát, amit tőle sosem hallhatott, mert sosem volt hajlandó teljes egészében elmesélni a gyerekeinek (leszámítva néhány tetőkön ugráló, hősiesjefő történetet.) Megrázó, ahogy eljut más, külföldön élő magyarokhoz is, akik ismerték az apját, de közülük néhányan a mai napig nem hajlandóak megnyílni, ahogy a még mindig itt élő távoli nagynéni - unokatestvér, aki telefonon többször letagadja magát. Azt elárulom, hogy van feloldás a dokumentumfilm végén és elfogadás, ami kétszer is megtörténik (az apám egy gazember VS az apám egy hős), igen pontosan bemutatja, hogy miképp van arra lehetőség, hogy az ember, ha nem is élt akkor, átérezze, feldolgozza azok tragédiáit, akik még küzdenek ezzel.

tanato 2017.02.10. 14:43:31

@diggerdriver: A holokausztra azért kell=ene'=emlékezni hogy hasonló ne történjen meg.ennek ellenére azóta is vannak népirtások,etnikai tisztogatások.Legismertebb ugye a Jugó háborúban történt népirtások,de voltaka vannak,a civilizált világ látókörén túliak is,hutu-tuszi,dél Szudán indonéziai pápuák irtása,Myanmari etnikai tisztogatások stb.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.10. 14:52:17

@rebel rebel: tudom

niggerezni is lehet, cask nem elegans
de miert bececgetsz?
van valami kapcsolat kozottunk?
az allaspontomat meg mar sokszor elmondtam
vannak kivandorlok es vannakk vendegmunkasok
a posztolo vendegmunkas
de ezzel az egvilagon semi baj
ez nem szitokszo

sellőlány 2017.02.10. 14:52:45

@diggerdriver: És a két hivatkozás (vimeo és indavideót tudtok kintről nézni?):
vimeo.com/178940715
film.indavideo.hu/video/f_hazateres

tanato 2017.02.10. 15:01:54

@hagyma: nagy francokat,a poszter kivándorló.A sógorom mérnök két hetet dolgozik Svédben két hetet meg itthon van.Na ő a vendégmunkás,"vendégmérnök."gyári szálláson lakik,a család itthon van.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.02.10. 15:21:41

@sellőlány: Nem kis meglepetésemre elindult nálam az indavideós.Mert hogy eddig mindig kiírták, hogy az ön kapcsolata külföldi szerveren, vagy közvetítőn fut keresztül és ezért blablabla nem működik...(Csak tudnám, hogy ez miért van?Az a pár ezer ember terheli be a tízmilliónak szánt magyar netet, aki egyszerre néz mondjuk egy filmet külföldről?!?!WTF?)
A vimeo az ment mindig is, az tök független a határoktól.

Ez a két film különböző?Mert hogy a címük eltérő...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 15:24:11

@sellőlány:
Nem kaptam választ.

Nem érdekel a történet.

sellőlány 2017.02.10. 15:26:18

@geegee: Ennek örülök. Az Inkubátor c. az amerikai magyarok identitás megőrzéséről, A hazatérés pedig Pigniczky apjáról, a szabadságharcosról szól. Érdemes mindkettőt megnézni.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.02.10. 15:27:24

@geegee: jé, nekem is működik! Heppiség.

sellőlány 2017.02.10. 15:32:20

@diggerdriver: Hát így a megértés valóban nehéz lesz. Azért érdekes és kissé visszás, önmagad fejére koronát biggyesztő reakció, tekintve, hogy a te történeteidre mennyi ember nyitott tudott lenni. Olyannyira, hogy a szellemileg magasabban létezők még színművet is kreáltak belőle.

Hari Seldon 2 2017.02.10. 15:32:20

@Herr Géza:
Dehogynem. Néha még az egyikünk le is hülyézi a másikunkat. - persze a végén kibékülünk magunkkal.

London2009 2017.02.10. 15:38:10

@diggerdriver: +1
Veled vagyok en is digger.
Ha akarnank sem tudnank elfelejteni, ami tortent, mert lepten nyomon elokerul a tema. Ami persze nem baj, szerintem sem kell elfelejtni a multat, ha lehet, akkor tenyleg inkabb tanuljunk belole.
Ettol fuggetlenul en is azt valasztottam, hogy a Saul fiat peldaul megnezni sem vagyok hajlando, mert nem erdekel. Sorstalansagot se elolvasni, se megnezni nem tudtam, mert szinten nem erdekel mar. Annyi bort lehuztak mar errol az egesz temarol, hogy elkepeszto es ettol fuggetlneul ugy tunik, hogy magyaroknak meg mindig csak ezzel lehet dijat nyerni.

Shaktee 2017.02.10. 15:52:02

@geegee: Get some gigi, please :P

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.10. 15:52:08

@rebel rebel: sok mindent jelenthet
de remelem nem akarsz vizsgaztatni:)
mert a tanar en vagyok
szereptevesztes

puhacica 2017.02.10. 15:52:11

@diggerdriver: hagyd is, most ertem haza es esik a hooo!!! ez a sotet felleg, bacca meg!

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: egyetertek.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.10. 15:52:14

@tanato: elhet az otthon, aki mar portugalian gondolkozik?
vendegmunkas

takarék-láng 2017.02.10. 15:52:27

@tanato: "EZt nem hiszem,hogy többet adunk mint amit kapunk,talán inkább ez az angolokra, németekre jellemző."
- ez nem hit, hanem szamadatok kerdese.
Netto befizetok vagyunk bizony!
Szamold bele azt, hogy mennyit vesztunk a vambeveteleken az unionak koszonhetoen, vagy azt hogy a kulfoldi multik kerdezes nelkul viszik ki a profitot, adooptimalizalnak stb.
Az eu mindenkinek netto bukas.

Ginix 2017.02.10. 16:01:27

@London2009: nézni már én sem nézek és olvasok ilyesmiket, mert már nem nekem szól. tudok eleget a témáról ahhoz, h ne akarjam újra felzaklatni vele magam. de mégis hogyan kellene átadni a következő generációknak akkor, ha nem újabb filmekkel? ki néz ma már régi filmeket? olvasni meg még kevesebben olvasnak. igenis nagyon fontos nem elfelejteni, mert tanulni kell belőle.
nyilván nem kell napi szinten foglalkozni vele, de az asztalról ilyen könnyedén lesöpörni sem.

adg 2017.02.10. 16:10:05

@London2009: Hat amikor ez a doktorneni meselt a barbar magyar altalanos gyakorlatrol, amit sznte minden orvos gondolkodas nelkul kovet, elegge elcsodalkoztam. A hunor gyerek meg nem gyozte alatamasztani, hogy mennyire altalanos az azonnali lazcsillapitas, a priznic, a mittudumonen.
Negy gyerekkel voltunk parszor orvosnal, korhazban is voltunk, plusz en is lattam mar orvost, de sehol nem tapasztaltam az irasban felsorolt altalanos barbar eljarasokat.
Na mindegy.

London2009 2017.02.10. 16:12:14

@Ginix: igen, ebben valoszinuleg igazad van.

London2009 2017.02.10. 16:13:28

@adg: ha a doktornonek nem lett volna igaza, akkor nem irtak volna meg ezt a valaszlevelet. Szerintem total igaza van ennek a fiatal orvosnonek. Azt nem ertem mondjuk egyedul, hogy akkor minek ment haza, no mindegy.

**mimi** 2017.02.10. 16:29:09

@kisrumpf:
"Svéd lettem-e? Persze, hogy nem. Sosem leszek az. De lehetek akárki. Lehetek az, aki vagyok."

Ez bennem is megragadt....

Shaktee 2017.02.10. 16:30:33

@hagyma:

Displaced Person, hátad mögött mondják rád(nemcsak rád) ejtsd dípí.
A hánki az avittab kifejezés, kelet európai gyüjtőnév a múlt századból.

Majd hegyezd filed Tivike :-)

Taxomükke (UK) 2017.02.10. 16:31:53

@diggerdriver: En meg a kalandozasok miatt vagyok depis.
Na ezt add ossze.

Taxomükke (UK) 2017.02.10. 16:35:14

@takarék-láng: "Az eu mindenkinek netto bukas."
Hat az altalad imadott tolvajbandanak nem.

Csodabogár 2017.02.10. 16:41:30

@London2009: A Sorstalanság nem éppen magyar díjat nyert. Saul fiát én se nézem meg, de a Sorstalanságot elolvastam.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.10. 16:44:37

@rebel rebel: lathatoan nem ismered amerikat, ugyhogy inkabb hagyom....

tanato 2017.02.10. 16:50:44

@hagyma: Nem vendégmunkás,akkor inkább legyen már világcsavargó,globetrotter.Az én értelmezésem szerint a vendégmunkás anyagi haszon fejében dolgozik egy gazdagabb államban,de nem végleges letelepedési céllal hanem hazamenvén otthon kívánja felhasználni a kint keresett pénzt.

adg 2017.02.10. 16:51:40

@London2009: "ha a doktornonek nem lett volna igaza, akkor nem irtak volna meg ezt a valaszlevelet."

Hat ez meglepo erv volt. "Nezz oda, tagadja! Nyilvan bunos!"

Mindenesetre en nem talalkoztam prizniccel gyerekkorom ota, nem talalkoztam lazcsillapitasi maniaval sem 37 foktol kezdodoen, kalciumot sem kaptunk allergiara, viszont antihisztamint igen. Es nem csak egy orvossal volt tapasztalaltunk. A doktorno szerint ezeknek az ellentete a teljesen bevett es altalanos eljaras ma magyarorszagon. En persze nem jelentenem ki, hogy egy orvos sincs, aki az altala emlitett eljarasokat folytatja, de hogy teljesen altalanos lenne, az tulzas.

(Mar csak igy zarojelben, a doktorno a viszontvalaszaban ugyesen bebizonyitotta, amit senki nem volt ketsegbe, ti. van szakvizsgaja. Roppant ugyes tereles, nagyon hatasos, mintha barki allitotta volna, hogy nincs.)

tanato 2017.02.10. 16:54:48

@takarék-láng: Hát a milliót közelítő, az uniós szabadság miatt kint dolgozó magyarok tömegeinek nettó bukás e?Meg az általuk támogatni tudott itthoni rokonságnak nettó bukás e?
Tudod mi lesz a nettó bukás?AZ ha újra a nagy mackó "védőszárnyai" alá kerülünk./jelen állás szerint jó eséllyel/

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.10. 17:00:21

@tanato: pontosan
pl ez a lomdomban dolgozok 90 %-a
nade
ha nem akar sved lenni, es rendszeresen hazajar, mar portugaliaban gondolkodik
akkor vendegmunkas
vilagcsavargorol szo nincs
munkat keresett,, talalt = vendegmunkas

tanato 2017.02.10. 17:06:45

@hagyma: Na de nem akar a szülőhazájába visszamenni a gazdag államokban megkeresett pénzzel. Egy magára adó valamirevaló vendégmunkásnak ez az életcélja.Viszont csavarogni ,országokat váltani szeret,így abba a skatuláaba is belefér Bandi.

2017.02.10. 17:08:42

@bandirepublic: erdekes poszt. Szerintem, akinek a csaladja nem erintett nehezen tudja aterezni, mit jelent ez es miert fontos a bocsanatkeres. Amugy a svedek kozul sokan a semlegesseguk mogott vastagon antiszemitak voltak. Belelatsz ebbe, hogy ez hogy van ma?

2017.02.10. 17:14:20

@diggerdriver: bocsanatkeressel, megbanassal es soha ujra el nem kovetessel. Azt nem lehet kontrollalni, hogy az egyen erzi-e vagy sem, de allami szinten a felleloseg elismerese es bocsanatkeres es a garancia, hogy ez ne tortrenjen meg a minimum. Ezzel lehet lezarni a multat es tovabblepni. Az erintettek mindig emlekezni fognak a csaladtagjaikra, akik ezen keresztul mentek ugyanugy, ahogy a gulagra elhurcoltak, vagy a szerb tomegsirokban nyugvok vagy a don-kanyarban harcolok hozzatartozoi. A multat mar nem tudod megvaltoztatni, de jovobeli hozzaallast igen.

2017.02.10. 17:15:34

@rebel rebel: :D mindig tanul az ember

tanato 2017.02.10. 17:24:54

@Mrs Rumcajsz CA: Állami szintű felelősség:Törökország máig sem hajlandó elismerni népirtásként a kétmilló örmény civil lemészárlását,sőt besértődik ha más államok ezt felemlegetik.
Pedig Hitler éppen az örmény népirtást vette alapul a zsidók kiirtásához,nevezetesen az volt a koncepciója hogy mivel egyetlen török vezető sem bűnhődött a népirtásért,így ők sem fognak ,nekik is meg fogja a világ bocsájtani.Tévedtek,akiket utólag elkaptak,legyen német magyar ukrán lett,horvát MIND megbüntették keményen./A törököket meg soha./

Főgebra 2017.02.10. 17:29:33

@Mrs Rumcajsz CA:
"...allami szinten a felleloseg elismerese es bocsanatkeres es a garancia, hogy ez ne tortrenjen meg a minimum. Ezzel lehet lezarni a multat es tovabblepni."

Érdeklődöm, hogy ezt naponta, havonta, évente, évtizedenként vagy az örökkévalóságig kell ismételgetni? Mert már egy párszor megtörtént, de semmi foganatja!

2017.02.10. 17:42:09

@Főgebra: en ugy godnolom ezt azoknak a tiszte eldonteni, hogy megtortent-e a valodi bocsnatkeres, akik erintettek. Ha koveted a logikat, amit felvazoltam: van egy banto fel es egy megbantott. A 'process' szerint a banto fel megbanja, amit tett, bocsanatot ker es igeretet tesz, hogy nem tortenik ez meg sosem. Amennyiben a bantott fel latja a valodisagat minden szintjen ennek a 'processnek' es megbocsat. Itt van vege.

London2009 2017.02.10. 17:45:18

@Csodabogár: Saul fia sem magyar dijat nyert. Pont ezt mondtam, hogy magyar mu csak ezzel a temaval tud nemzetkozi elismerest szerezni. Lassan legalabbis mar ilyen erzese van az embernek.
Szerintem pocsek az a konyv. Vegigszenvedtem amugy talan en is, de csak azert mert utalok felbahagyni barmit is.

London2009 2017.02.10. 17:52:51

@adg: de azt allitottak, hogy nincs neki. Meg a szakorvosi kepzes befejezese elott eljott. Ezert kuldte el a papirt. Legalabbis en igy ertelmeztem.
Szerintem ez a valaszlevel egy tipikusan magyar dolog volt. Nem tudtak lenyelni, hogy vegre valaki nem a szokasos dumat hajtogatja. A magyar kepzes paratlan, a magyar orvosok a rossz korulmenyek ellenere zsenialisak.
Vegre valaki le merte irni, hogy elavult modszerek, felszereles hianya, tulterhelt orvosok jellemzik az egesz egeszsegugyet. Kifejezetten orulok neki, hogy megszuletett ez a level.
Egyebkent raadasul mas teruleten is hasonlo a helyzet.
Van egy epitomernok baratnom. Ugyanezt mondta pepitaban, hogy szaxt sem ert itt Angliaban a tudasa mert kb. a programok felet a munkahelyen latta eloszor, amit itt a UK-ben mar az egyetemen megtanul hasznalni mindenki.
Mondom is majd neki, hogy ugyan irja mar le a tapasztalatait. Artani nem arthat.

2017.02.10. 17:55:38

@tanato: igen es nincs olyan nemzetkozi testulet, aki szamonkerne barkit, barmilyen nepirtas tekinteteben azota sem...

Shaktee 2017.02.10. 17:55:42

@Mrs Rumcajsz CA: Never stops :P

Cold enough for ya, eh? :-)

takarék-láng 2017.02.10. 17:55:52

@tanato: "Hát a milliót közelítő, az uniós szabadság miatt kint dolgozó magyarok tömegeinek nettó bukás e?"
- ahhoz nem kell unio, hogy ok mehessenek. Az unio elott is mehettek, csak a papirmunka volt kicsit bonyolultabb.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.10. 17:56:16

@tanato: nem valtottt semmit, kiment penzert dolgozni
ha norvegiaban talalt volna odamegy
tehat vendegmunkas:)
ki-bevandorlo pl en vagyok, mert nem munkat kerestem, hanem amerikaban akartam elni
nem tudom erted-e?
en nem koltoztem volna londonba, vagy stockholmba cask a penzert
de aki megteszi jol teszi
de vendegmunkas less
ha felveszi az allampolgarsagot es ott akar elni elete vegei, akkor ki-bevandorrlo
addig vendegmunkas

Shaktee 2017.02.10. 17:56:39

@Főgebra: Orbán szobor a Szabadság téren mit jelez Gebra bácsi?

Nem mosom a kezemet?

tanato 2017.02.10. 18:00:17

@takarék-láng: Hát ez azért nem egészen volt így.

tanato 2017.02.10. 18:03:27

@hagyma: Viszont haza nem akar menni,tehát a klasszikus vendégmunkás kategóriába nem sorolható be.Azután hogy végleg hol állapodik meg az még a jövő titka.

Mrs Rumcajsz CA (törölt) 2017.02.10. 18:06:10

@rebel rebel: ha nem vagyok kint elviselheto:)

aspiro 2017.02.10. 18:30:22

@hagyma: uh ember, iratkozz be alt. isk. 1-4-be, levelezon hipp hopp meglesz, sokat fog segiteni a posztoknal. :)
-nem akar sved lenni -> nem ezt mondja, hanem hogy sose lesz sved. amit en inkabb erzek annak, hogy a svedek szemeben o sose lesz sved. de ahogy ertem, pont leszarja. Epp leszarom hogy svednek, spanyolnak, angolnak hivnak e vagy sem amugy, ha normalis ember vagy, sztem epp leszarjak.
-rendszeresen hazajar - wtf? attol hogy Europan belul van lehetosege mondjuk akar 1 hetvegere hazautazni egesz gyakran a regi barataihoz szuleihez valakinek, attol lesz valaki vendegmunkas? wtf.. tulzok, de neked attol lesz valaki kivandorlo hogy a budos eletbe nem megy vissza az anyaorszagba?
-mar portugaliaban gondolkodik (nyugdij, oregseg) rengeteg angol nyugdijas jon az uccso 20+ evet leelni spanyolba. akkor ok vendegmunkasok? :D
-epp leirja a vege fele a posztnak, hogy egyre kevesbe kepzeli el a jovojet otthon

kardio1 2017.02.10. 18:30:26

@Mrs Rumcajsz CA: egy, csak egy nepirtas van a világon, ami felett sose térünk napirendre. A többit elfelejtjuk, a hozzátartozók, tulelok meghalnak és ennyi.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 18:42:52

@sellőlány: Na figyelj akkor...
Nem biggyesztettem koronát a fejemre. a színdarabnak semmi köze ahhoz amiről beszélünk. Ugyanis nem a történelem része. Elég tisztességtelen belekeverni ide.
Viszont még mindig nem kaptam választ hogy hogyan kell elengedni a múltat meg a többi bullshitre. Magyarázd meg ha már leírtad.
Elmondom hogy én hogy látom.
Én egyetlen dolgot teszek a múlttal. MEGBÉKÉLEK vele. Viszont én el tudom mondani veled ellentétben hogy ez mit jelent. Azt hogy nem hagyom hogy befolyásolja az életem. Kazalnyi könyvet elolvastam ami a múltról szól. Nem nézek meg semmilyen holokausztfilmet. Tudod miért? Mert nem hagyom magam felzaklatni. Ilyen egyszerű. Ha a te érvrendszered kimerül abban hogy nézd meg a mittudoménmilyen filmet akkor így jártál.
Ha megnéznék egy ilyen filmet akkor nem érezném jól magam utána. Az nem megbékélés lenne. Én elfogadom a múltat. Ha nem fogadom el akkor sem változtathatok rajta. Tudom mi történt, ennyi.
Egy fikarcnyi traumám nincs miatta.

"nálunk nagyon nem jött eddig össze a világháború traumájának feldolgozása a magyar nemzet szintjén. "

Innen indult el a beszélgetés. A fenti mondat köszönő viszonyban sincs a valósággal. A közbeszédben sem és családi szinten sincs jelen semmilyen trauma a MAGYAR NEMZET szintjén.
Biztos vannak családok ahol ez időnként szóba kerül de nemzeti szinten az aktuálpolitika és a közélet átpolitizáltsága sokkal nagyobb traumát hordoz.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 18:46:03

@Taxomükke (UK): Te nyertél.
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 18:50:25

@Mrs Rumcajsz CA:
Ok. Beszéljük meg. Kitől kéne bocsánatot kérnem és miért? Mit kéne megbánnom? A keresztény világ kétezer éve bánja Krisztus megfeszítését. Nekem is ugyanezt kéne tennem?
Eszem ágában sincs még gondolati szinten sem hogy hasonlót elkövessek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 18:52:30

@tanato: Az örmény genocídiumot közösen követték el a törökök a kurdokkal. a sors iróniája hogy most megölik egymást egy kanál vízben.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 18:55:16

@Mrs Rumcajsz CA:
Nevezd meg a bántó felet. A magyarok? Én is magyar vagyok és nem bántottam senkit. Akik VALÓBAN elkövették vagy megbűnhődtek vagy ágyban párnák között haltak meg. Néhány matuzsálem talán még él.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 18:56:51

@Mrs Rumcajsz CA:
Mint a nemzet traumája részesének, mit kéne tennem?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 19:00:33

@kardio1:
Ez azért van mert a holokauszt van a legprofibb módon menedzselve. Egyrészt az utolsó fillérig mindent kivesznek belőle másrészt profi módon fenntartanak egy lelkiismeret furdalásos, bűnös nemzet tudatot.
A probléma az hogyha valaki ezt szóvá teszi vagy leírja akkor antiszemita holokauszttagadó lesz azonnal.

Shaktee 2017.02.10. 19:10:04

@kardio1:

Talán mert sokszor ismétlődik, s ezért nem akarják az érintettek elfeledni, ha elmennek is akik emlékeznek.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.10. 19:10:09

@aspiro: nagyon valoszinu, magasabb a vegzettsegem, mint neked
de ez nem szamit
probalj ertoen olvasni
nalam ha valaki nem akar letelepedni
az vendegmunkas
a tobbi duma

Shaktee 2017.02.10. 19:10:26

S még egy igen jo film a holokauszt tagadóknak is..

Denial
www.imdb.com/title/tt4645330/?ref_=nm_flmg_act_7

Mrs Rumcajsz CA (törölt) 2017.02.10. 19:21:41

@diggerdriver: egy olyan orszagban, ahol megy a 'zsidozas' vastagon ugy gondolom, nem sok minden valtozott csak azert mert egy generacio kihalt. Te, mint egyen azt tudod tenni, hogy iranyt mutatsz a gyerekednek miert is volt ez az egesz emberhez meltatlan Nem csak a holokauszt kapcsan ugyanugy a Gulagra hurcoltak eseteben. Otthon es az iskolaban lehet szemleletet valtoztani csak. Addig mig nem ez lesz a fosodor mind2 esetben nem hiszem, hogy azt mondhatjuk akar egyeni, akar orszagos szinten, hogy ez megoldodott. Ismetlem, nem az emberek kihalasaval tunt el egy szemleletmod...

sellőlány 2017.02.10. 19:29:27

@diggerdriver: Amit én arról a két dokumentumfilmről és a megformálójukról írtam, annak semmi köze a történelemhez. A személyes identitásfeldolgozásra volt példa. Azért másé, mert én sem rendelkezem olyan bőrömön tapasztalt családi-történelmi traumával vagy feldolgozatlan identitás kérdéssel, amivel más igen. Ahogy érdekelt az a történet, úgy a tiéd is. Ahogy a zsidók problémája a 30-as, 40-es években társadalmi probléma volt, úgy az elvándorlóké is az manapság (majdnem ugyanannyian is vagytok). (És erre értettem a királycsinálást, hogy míg "más története nem érdekel, de az enyémet olvassátok és nézzétek, mert én vagyok az út, igazság és élet"... ugye érted az iróniát te is most?) Ennek várható társadalmi hatásairól még te is írtál. És itt jön a lényeg, amit válasznak szánok. Egy hatalom (mindenkori kormány, nemzet) akkor képes a múlt elengedésére, ha olyan társadalmi pozíciót teremt, ami mindenféle réteget és nem ártó szándékú szemléletet érvényesülni hagy, létüket nem tiltja, nem üldözi. Ezeket a jogokat alkotmányosan rögzíti és mindenkor érvényesíti, haladva a korral. A polgárai életét nem korlátozza és nem lehetetleníti el, az egyenrangúság elvét, de legalább egy élhető életkörülmény biztosítását elérhetővé teszi. A hatalom és nép közötti dialógus mindenkor biztosított, és a nép akaratát nemcsak saját, propaganda célú eszközeire használja fel. A polgárait nem használja ki és nem hagyja cserben őket, ha egy általános érvényű, hosszútávon nemzetkárosító erejű jelenséggel találja szemben, még akkor sem, ha esetleg a saját gazdasági vagy elvi pozícióját rontja azzal, hogy felkarolja őket. Ha egy hatalom így cselekszik, a polgárai joviálisak lesznek a hatalommal. Ezzel pedig megteremtődik az a helyzet, hogy az emberek jól érzik magukat az adott társadalomban, nem a múltban élnek és keseregnek, nem acsarkodnak, élni hagyják a másikat, adót fizetnek és a társadalomnak termelnek. Mondtam, hogy utópisztikusnak tűnhet, de Európa jobbik felén, ahol ti éltek, működik ez. Nincs is tele a sajtó minden olyannal, ami itthon folyamatosan és ami banderepublikok és diggerek (más okú, de ugyanolyan hatású) elvándorlását okozza. Majd ha fiad "angolként" eljut oda egyszer, hogy a saját gyerekének megmagyarázza, miért kellett a nagypapának meg a nagymamának Angliába kivándolni, akkor jönnek majd azok a belső kérdések - amivel te most nem foglalkozol, de ők lehet, hogy igen.

Lőtéri Kutya 2017.02.10. 19:31:26

@geegee: Ez a téma éppen tényleg nem érdekel, csak egy kitalált álproblémáról való fecsegés.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 19:41:53

@Mrs Rumcajsz CA: Hol van itt a bocsánatkérés?
Amit írsz az természetes, de miért kéne bocsánatot kérnem?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 19:46:33

@sellőlány:
Nagyon nagyon mellébeszélsz. Mostmár a kormány a hibás.
Szó sem volt erről. Teljesen másról beszélsz. Egyébként meg te eldöntheted hogy olvasod a blogom vagy nem. Menézed a színdarabot vagy nem. Én is eldöntöm hogy megnézek egy filmet vagy nem.

Dikusz 2017.02.10. 19:47:06

@London2009: öreg fejemmel, szívem teljes tisztaságával, a legőszintébb érdeklődéssel (viccet félretéve, komolyan) szeretném megkérdezni tőled, mi ebben az idézett cikkben az elképesztő?
Ha válaszolsz rá, én elmondom a saját véleményem.

somlobodog 2017.02.10. 19:49:17

@takarék-láng: hazudsz. Vagy ostoba vagy. Bár a kettő nem zárja ki egymást...
Nekem is világos, hogy egy troll vagy, most örülhetsz hogy valaki hozzadszol, szóval itt az EU budget 2015 hivatalos adata (europa.eu), remélem ezen a szinten megy az angol:
Breakdown of Hungary’s finances with the EU in 2015:

Total EU spending in Hungary – € 5.629 billion
Total EU spending as % of Hungarian gross national income (GNI) – 5.32 %
Total Hungarian contribution to the EU budget – € 0.946 billion
Hungarian contribution to the EU budget as % of its GNI – 0.89 %

Számológép meg van a Windowsodban úgyhogy kicsit nyomogasd.
A multik kivitt profitjabol meg vond le a bert terhelő járulékokat...
Jó mulatast kívánok és további sikeres harcot a józan ész és értelem ellen

sellőlány 2017.02.10. 19:52:50

@diggerdriver: A mindenkori kormányé és ez kihat a mindenkori nemzeti felfogásra. Ha érted a történelmet, akkor azt is érted, mire utaltam... Ha nem, akkor sajnálom. Már nem olvasom a blogodat, de a darabot nem bánom. Az ÖI értékrendje számomra inkább a mérvadó.

szalka240 2017.02.10. 20:08:39

@London2009: "Van egy epitomernok baratnom. Ugyanezt mondta pepitaban, hogy szaxt sem ert itt Angliaban a tudasa mert kb. a programok felet a munkahelyen latta eloszor, amit itt a UK-ben mar az egyetemen megtanul hasznalni mindenki. "

Az én véleményem az, és a saját tapasztalatom is azt mutatja, hogy az egyetemi képzés célja az kellene legyen, hogy a diák a szakma minél több területét megismerje és átlássa az összefüggéseket, hogy aztán olyan apróság ne okozzon gondot neki, hogy egy másik programot kell használni.
Én amikor kijöttem Németországba, az első munkahelyemen olyan programot használtam, amiről még nem is hallottam azelőtt. Az állásinterjún leültettek a gép elé, hogy akkor most ezt a feladatot csináljam, és 2 óra múlva megkaptam az állásajánlatot. A jelenlegi munkahelyemen pedig olyan programot használtunk a kezdetekben, amiről ugyan hallottam, de már az egyetemen nem tanították, mert már akkoriban is elavult volt, de 2 nap alatt ebbe is belerázódtam. Kérdés, hogy a hűdejó angol egyetemen végzettek boldogulnának-e hasonló helyzetben vagy lefagynának, mondván ezt a programot nem ismerik.

sellőlány 2017.02.10. 20:28:48

@diggerdriver: A zsidók rosszak és ők az okai minden rossznak. A svábok rosszak és ők az okai minden rossznak... a kulákok rosszak... a cigányok rosszak... a melegek rosszak... a liberálisok rosszak... a bevándorlók a rosszak... bankok a rosszak... az EU rossz, a világ rossz. De mi mindenki felett állunk és a köldökünknél nincsen szebb.

Mrs Rumcajsz CA (törölt) 2017.02.10. 20:31:09

@diggerdriver: errol azt hiszem kozel 600 ezer zsido, tobb tizezer ciganyt, szellemi es testi serulet, meleget, kisegyhazi tagot ill hozzatartozoikat kellene megkerdezned.Jol megertenek mit kerdezel, hiszen magyar anyanyelvuek. Annak a nemzetnek/orszagnak/nepnek/geopolitikai/tortenelmi egysegnek a tagjai, aminek te is tagja vagy, akikkel egy nyelvet beszelsz meg ha par generacio el is valaszt egymastol.

tanato 2017.02.10. 20:37:53

@diggerdriver: Ez jogos a kurdok vastagon benne voltak a népirtásban.

tanato 2017.02.10. 20:43:34

@Mrs Rumcajsz CA: talán a holokauszt és a GUlag közt annyi volt a különbség hogy a második esetben nem 0-100 évesig és etnikai alapon öltek,hanem politikai alapon és időseket gyerekeket módszeresen nem pusztítottak..Pl. a magyarországi sváb falvakból is "csak" 16-60 évesig hurcoltak Szibériába embereket,igaz lányokat is.
A Holokauszt inkább az örmény népirtással meg a Jugó háború népirtásával/főleg muzulmán áldozatokkal/ ,meg az "ismeretlen" hutu tuszi kelet timori,dél szudáni etnikaim tisztogatással rokon történet.

tanato 2017.02.10. 20:48:36

@hagyma: Figyu,félig igazad van:Állampolgárság megszerzése ,letelepedés,.otthoni ingatlanok és egyéb kapcsolatok felszámolása:Kivándorlás.
De:Vendégmunkás az mindig haza akar menni a kinti nagy összegű keresményével, és egyáltalán nem számolja fel az otthoni ingatlanjait ,bankszámláit,családját nem viszi maga után hanem ő maga akar akár több évtized után hazamenni.
Bandi nem óhajt újra magyarrá válni nem akar sem Pestre sem Vidékre visszaköltözni így semmi féleképpen nem vendégmunkás.

DieNanny CH 2017.02.10. 20:53:43

@Taxomükke (UK):

Látod, amiatt én is. Ezt úgy próbálom orvosolni, hogy Árpád atyánk helyett én kicsit tovább mentem nyugat felé.

:-P

Shaktee 2017.02.10. 21:00:20

Egy kis brék a komolykodásban ha szabad :-)

Eszméletlen tehetség, norvég kislány..12 éves

www.facebook.com/LAmeDuMonde/videos/1299533703419457/

Shaktee 2017.02.10. 21:00:26

@tanato: Nem egészen jogos.

A kurdok beismerték a felelőségüket az örmény holokausztban, a törökek máig sem tették meg.

Keress rá magyar wikin, talán ott is megvan..

The Kurdish Institute of Paris has recognized the 1915 massacres as genocide. The Armenian genocide is often mentioned in monthly magazine published by the Kurdish Institute.[3]

en.wikipedia.org/wiki/Kurdish_recognition_of_the_Armenian_genocide

Csak a beismerés után lehet felodozás.

gabors 2017.02.10. 21:05:49

mivan ma ??? nem dolgoznak NC-ben ???

puhacica 2017.02.10. 21:15:45

@bandirepublic: "Svéd lettem-e? Persze, hogy nem. Sosem leszek az. De lehetek akárki. Lehetek az, aki vagyok." - 1000 koszonet ezert a par mondatert!

blackhairlady 2017.02.10. 21:16:44

@hagyma: honnan tudod, hogy amerikainak tart mindenki? Minden egyes alkalommal elmondjak amikor talalkozol valakivel? Vagy hogy lehet azt megtudni?

En nagy ivben teszek ra minek tartanak addig amig en jol erzem magam itt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 21:21:48

@sellőlány:
Ok. Ezt elfogadom. Igen ennek a felfogásnak a kialakulásában a kormány a legjobban felelős.
Viszont még mindig nem értem mi köze ennek a múlthoz a háborúhoz a holokauszthoz és ezen keresztül én hogy jövök a képbe? Amiket felsoroltál az aktuálpolitika.
Na de a múlthoz mi közöm?

puhacica 2017.02.10. 21:30:48

@tanato: hagyd doki, mi itt mind vendegmunkasok vagyunk, egy szem amerikas hagymankat kiveve. :D bar tudnam, hogy mit szamit, ki es minek erzi magat.

a poszterrel pedig tokeletesen egyetertek, nekem azert (is) jo londonban, mert az lehetek, aki vagyok, aki akarok lenni. senki nem veszi maganak a batorsagot, hogy belepofazzon, kinek, minek gondolom magam.

blackhairlady 2017.02.10. 21:43:07

@puhacica: en nem tudom meg minek szamitok, bar nem vagyok meg allampolgar, de van mar hazam itt, szoval minden feltetelnek nem felelek meg:))

blackhairlady 2017.02.10. 21:46:16

Bandi, tetszett a posztod nagyon, igazad van, legyunk azok akik akarunk, minek gorcsolni mar olyanokon aminek nem sok jelentosege van.
Az otthon, ahol a csalad. Ravarrom a falvedomre:)

puhacica 2017.02.10. 21:51:16

@blackhairlady: minek szamitanal? vendegmunkasnak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 21:52:54

@blackhairlady:
Mi van azokkal akiknek nincs családjuk? Az egyedülállók azok otthontalanok vagy mi van?

London2009 2017.02.10. 21:56:44

@Dikusz: oreg fejeddel! Ugyan mar!
Szamomra az volt elkepeszto, hogy megirta ez a doktorno a velemenyet. Egy fiatal no, par ev angliai tapasztalat utan irt egy interjut. Tele lett vele az egesz sajto, majd meg kepesek is voltak valaszolni ra! Kitalaltak, hogy amit ir, az nem igaz, szakvizsgaja sincsen, minek megy vissza akkor stb. Az a bajom, hogy innentol kezdve en minden szavat igazolva latom, mert ha nem igy lenne, akkor nem utott volna ekkorat. No nekem ez a velemenyem.

blackhairlady 2017.02.10. 21:58:21

@diggerdriver: nem tudom, mindjart atgondolom es akkor megirom :)

London2009 2017.02.10. 21:58:56

@szalka240: igen, abban egyetertek, hogy a diploma egyfele jogositvanykent kellene, hogy szolgaljon. Elvegezted az egyetemet, mostantol elkezdheted az igazi tanulmanyaidat, talan mar nem utsz el senkit.
Pont ez a magyar mernok delikvens fagyott az olyan program lattan, amihez meg hasonlot sem latott a tanulmanyai soran. Sajnos attol tartok erre a kerdesre, valaszt nem fogunk kapni. : )

blackhairlady 2017.02.10. 21:59:06

@puhacica: ok. ez egy lenyegretoro valasz volt, koszonom az oszintesegedet.

sellőlány 2017.02.10. 22:03:49

@diggerdriver: Nem aktuálpolitika, hanem politika. (Már csak a török-kurd példa alapján is... Ott mikor tudott megvalósulni bármi is azokból a szempontokból, amikről - egy felejteni, megbocsátani tudó kormányról, nemzetről írtam?) Ahol a kirekesztőket megtűrik, sőt rendszereket politikailag támogatják, ott sosem lesz béke (elfogadottság). Azontúl, miképp lett Mao az I vh legnagyobb vesztese, II vh-ban hogyan vesztette el a népességet mérten a legtöbb zsidót, és volt képtelen kikormányozni az országot a nácik markából, amikor már tudható volt, hogy vesztésre állnak, dettó az oroszokkal 56'-ban... ezekért mindig az aktuális kormányok voltak a felelősök, és ezekért a döntésekért civilek életét áldozták be. És ezt sosem követte nyilvános bocsánatkérés és rehabilitació (hacsak a kárpótlási jegyeket nem vesszük annak 40 évvel az államosítások után), se az elcsatolt magyaroktól, se a zsidóktól, se az '56-osoktól... és még sorolhatnám. Hanem mindig jött egy újabb rezsim, ami ugyanúgy működött, csak másokat célzott meg és az emberek megszokták, hogy akár kiszemeltek, akár nem, mindig behúzott nyakkal járjanak. Hogy jutottunk ide? Olvasd el még egyszer a posztot és a problematikát. Ha itthon nem lenne zsidózás, buzizás, cigányozás, migránsozás... mert társadalmilag elfogadott lenne, hogy ezekkel a fogalmakkal nem támadunk, nem használjuk kötőszavak helyett... akkor azzal se kellene foglalkoznunk, hogy mi az az identitásválság és miért hagyja el valaki ezért a hazáját. (Te csak úgy kerültél képbe, hogy a jelenkori társadalmi válság egyik főszereplőjeként lesöpörted az asztalról a 60-70+ évvel ezelőtti politikai-társadalmi-nemzeti válság hozadékait, ami bizonyos embereket meg érint és foglalkoztat.) Azt hiszem, elmondtam mindent, amit ezzel kapcsolatban el lehetett...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.10. 22:08:13

@sellőlány:
Na helyben vagyunk. Pontosan azt mondod amit én. BIZONYOS embereket foglalkoztat. Na de nem egy nemzetet.

sellőlány 2017.02.10. 22:28:10

@diggerdriver: Igen, ha vmi egy nemzetet foglalkoztat, az pl. Németország vagy Svájc... De ettől függetlenül nem vehetjük semmibe azokat, akik érintettek (elég sokan). Egy napon, ti többszázezren ugyanúgy benne lesztek a történelem könyvekben.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.10. 22:36:36

@tanato: egyelore az
@blackhairlady: hat ezt lehet erezni a hetkoznapi eletben, a csaladban mindenhol, munkahelyen, itt ez nem tema, itt elsz akmerikai allampolgarsagod van/ nem cask zold kartyad/ dolgozol, adozol=amerikai vagy
ez nem london

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.02.10. 22:47:37

@diggerdriver: Basszus ez k***a jó beszólás :D Visongok a monitor előtt. :)

blackhairlady 2017.02.10. 23:01:46

@hagyma: en nem ertem ezt meg mindig. Honnan tudjak, hogy te amerikai vagy, allampolgarsaggal, en meg csak zoldkartyas (bar amerikai hazastarssal es hazzal mint te), rank van irva, hogy te erzed en meg nem is erezhetem ahogy te irod?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.10. 23:34:12

amugy tudjatok, miert tortent meg a brexit?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.10. 23:34:32

@blackhairlady: hat talan majd megerzed, hogy amerikai vagy
fel sem merul, hogy nem vagyok
onnan tudjak hogy itt elek, dolgozom
mi az erthetetlen?
ha nem erzed hogy amerikai vagy, akkor meg nem vagy az
kutyat nem erdekli hogy bevandorlo vagyok, mert neki meg a nagyapja volt az,amire buszke hogy teszem azt nemetorszagbol jott
ez itt nem tema
hat van vagy 100 rokonom, a benzinkutassal beszelgetunk az SB-rol
ittt elek majd 20 eve
mitol ne lennek amerikai?
emellett ha rakerdeznek az akcentusomra, buszken mondom, hogy Magyar
egyszeru ez:)
fel sem merul a kerdes, hogy amerikai agyok, vagy nem
akutyat nem erdekli, itt elek tehat az vagyok es annak is tartom magamat mostmar

Shaktee 2017.02.10. 23:42:53

@hagyma: ju ár áour ámerikan frend, onyon.

Érzünk ezerrel, a 100 rokonyod is
:)

blackhairlady 2017.02.11. 00:31:16

@hagyma: eddig pont azt mondtad, hogy csak allampolgarsaggal neznek annak, most meg hogy fel sem merul senkiben. magad sem tudod mit gondolj errol a temarol .

adg 2017.02.11. 01:32:18

@London2009: "@adg: de azt allitottak, hogy nincs neki. Meg a szakorvosi kepzes befejezese elott eljott. Ezert kuldte el a papirt. Legalabbis en igy ertelmeztem. "

Hat igen, ez volt a cel, hogy igy ertelmezd. Valojaban ugye, ahogy te is irod kozben, azt allitottak, hogy a szakvizsgaja megszerzese elott eljott. Nem irtak hogy nincs neki, hanem hogy elobb elhagyta magyarorszagot, meg mielott lett szakvizsgaja. Mire o tajekoztatasul kozli, hogy miutan eljott, visszament megcsinalni a szakvizsgajat, es ott a kep rola, hogy tessek, bizonyitek, van szakvizsga. De senki nem allitotta, hogy nincs, viszont most ugy nez ki, hogy igaza van, mert hat ott a bizonyitek, hogy van neki. :)

"Szerintem ez a valaszlevel egy tipikusan magyar dolog volt."
Szerintem nem tipikusan magyar dolog, hanem a vilagon mindenhol termeszetes, hogy ha van egy szervezet, amirol nagy nyilvanossag elott allitja valaki, hogy az egy kalap szar az egesz, ugy ahogy van az osszes szereplojevel, akkor a szervezet kepviseloi igyekeznek tompitani, korrigalni az allitasokat, plane, ha nem erzik igaznak.

En ehhez hozzatettem a sajat tapasztalataimat, amik ellentetesek a doktorno allitasaival, pedig szerinte az az altalanos es teljesen elfogadott protokol, amit o allit, es aminek az ellenkezojet tapasztalom.
Most kinek kellene igazat adnom? Persze, hogy szarok az anyagi korulmenyek altalaban, ezt nem is vitatta senki, de az nyilvan nem lehet igaz, amit allit, ugy ahogy allitja. Az lehet, hogy o kifogott esetleg szar tanarokat, kollegakat, vagy abban a korhazban, ahol o dolgozott az volt a rutin, de ez nem jelenti azt, hogy az egesz olyan.
A valaszlevelben irtak is, hogy nyilvan vannak kollegak, akik lassabban allnak at ujabb modszerekre, vagy le vannak maradva. Lehet, ilyen kornyezetben volt o is.

"Kifejezetten orulok neki, hogy megszuletett ez a level. "
En is, lehetne beszelgetni a tartalmarol es a benne fogalmazott allitasokrol. Lehetne. De nem lehet, mert a legtobb magyar binarisan gondolkodik jellemzoen. Vagy fekete, vagy feher. Vagy a csajnak mindenben abszolut igaza van, vagy semmiben sem a legcsekelyebb mertekben sem. Ugyhogy nem lesz beszelgetes sem belole, max anyazas. Ami kar amugy...

"Van egy epitomernok baratnom. Ugyanezt mondta pepitaban, hogy szaxt sem ert itt Angliaban a tudasa mert kb. a programok felet a munkahelyen latta eloszor, amit itt a UK-ben mar az egyetemen megtanul hasznalni mindenki.
Mondom is majd neki, hogy ugyan irja mar le a tapasztalatait. nem arthat."

Az epitomernok tudasa nem a programokban rejlik. Azok eszkozok, amiket hamar meg lehet tanulni hasznalni. Termeszetes, hogy mas orszagokban nemikepp eltero programokat hasznalnak, amit az ottaniak mar ismernek, az erkezonek meg meg kell tanulni. En tobb programot hasznaltam otthon, ami elterjedt europaban, es egy reszet mar egyetemen tanultam, bar nem az oktatas keretein belul, de ahhoz kapcsolodva.
Ugyanez az eltero epitoanyagokra vagy akar jelolesekre is igaz, meg kell tanulni, hogy mas betonszilardsaggal, mas terhekkel, mas akarmivel dolgonak mas orszagokban, ettol amugy azok nem jobbak meg, csak masok, de az ember eloszor valoban hulyenek erzi magat, amig ezeket meg nem szokja.
Ezek a programok itt nincsenek divatban, kenytelen voltam az itteniekhez alkalmazkodni, amit a kollegaim mar ismertek. De hoztam magammal a szemleletemet, az elmeleti es gyakorlati tudasomat, a tapasztalatomat, stb, azt a nehany programot pedig megtanultam hasznalni hamar. Illetve most is tanulok ujabbakat, hogy tovabb tudjak lepni abba az iranyba, ami jobban erdekel. Meg kellett meg tanulnam az eltero szokasokat is, de soha nem ereztem, hogy a tudasom alatta lenne a kollegaimnak az elavult magyar oktatas miatt. Gyakorlati okokbol neha igen, mert amiket itt csinalunk, azok a jellegu munkak egyszeruen nincsenek otthon, illetve nagyon ritkak, de ezert vagyok ennel a cegnel, mert ezt akarom megtanulni. Es annak ellenere, hogy boven tudnek mit valtoztatni a magyar kepzesen, soha nem ereztem kulonosebb hatranyat, hogy nem itteni vegzettsegem van.

montroyal ( CAN qc) 2017.02.11. 06:27:38

@Orochimaru:

Ugye ezt nem komolyan gondoltad a helyi oslakosok szarjak le ki vagyok az adomdol kapjak a segelyeket , az indianokra gondolok a tobbiek meg mind bevendorlok es senki nem foglalkozik ezzel ..kicsit mindha eloterbe kerulnenek a sziriaiak de ez sem igazan zavar senkit Latnad hogy udvarolnak hogy csinaljam meg a kocsijukat a tobb generaciosok.. mert szukseguk van ram de en sem vagyok bunko veluk szembe ..amugy koszonom nekik a steaket meg az asiai nyaralasomat ...

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2017.02.11. 08:31:19

@diggerdriver: szia digger. lehet, hogy te még sosem hallottál a pszichológiáról meg a tudatalattiról? nem hiszem azért, de hátha. szóval a tudat alatti tevékenységeknek a lényege leegyszerűsítve, hogy nem is igazán tudod miért viselkedsz egy bizonyos helyzetben úgy ahogy.
hu.wikipedia.org/wiki/Tudatalatti

ha érdekel olvass egy picit a transzgenerációs traumák után. ma már bizonyított, hogy genetikusan öröklődik.
"A legújabb kutatások szerint a feldolgozatlan traumák generációról-generációra, automatikusan továbbadódnak. Az öröklődés mechanizmusáról keveset tudunk, de bizonyos, hogy a genetika itt is kikerülhetetlen tényező."

itt egy rövid cikk, de a google mutat rengeteget: pszichoblog.blog.hu/2015/01/25/igy_oroklodnek_traumaink_juhasz_daniel_humania

Dikusz 2017.02.11. 10:23:29

@rebel rebel: nem vagyok nagy zeneszakértő (sem), egyszerűen szeretek zenéket hallgatni. Az egyik ilyen a klezmer, egyszerűen szeretem hallgatni. Sok évvel ezelőtt voltam egy táncházzal összekötött koncerten, ott a fellépő zenekar a Pannónia Klezmer Band volt. Nagyszerű zene, nagyszerű zenészekkel.

Dikusz 2017.02.11. 10:25:50

@London2009: félve kérdezem: ha erről nekem más a véleményem, akkor mégis szenilis vénasszonynak tartanál? :)))))
(viccvót)

Golf2 2017.02.11. 10:31:00

@montroyal ( CAN qc): Jé ott is van köbányai világos? Tündérkert,csak el ne dobj valamit mert lecsuknak!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.02.11. 10:31:23

@Lőtéri Kutya: Bróhahaha... :-)))))

Köszönöm a választ, ez már így apszolút autentikus... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.02.11. 10:42:52

@montroyal ( CAN qc): Jó utat, öreg harcos.Néha menjél le a gépházba, kicsit bádizni(biztos akad ott is valami lemez) , nehogy kijöjjél a rutinból... :D
Csak vigyázz, nehogy a gyimbe nyissál be, ott is lehet bádizni, de ott nincs bádog...
:-)))))

tanato 2017.02.11. 11:16:51

@London2009: Nem tudom, hol dolgozhatott a doktornö, én locum consultant-ként 3 évet dolgoztam Skócián és Wales-en kivül majd' mindenhol és egyáltalán nem vagyok elájulva a szigetlakóktól és az eü-jüktöl. A növérek már a bennti egyenruhájukban jönnek otthonról, az orvosok öltönyben, nyakkendövel (!!!) jönnek-mennek az osztályokon, ambulancián, söt vannak (pl. urologusok, nögyógyászok) akik csak egy mütös felsörészt kapnak fel és mennek vizsgálni (cystoscopia stb.). A növérek elmondása szerint jórészük max akkor mos kezet ha vérrel vagy más testnedvvel szennyezödik. A szakmai felkészültségük maximálisan beszükült, 50 évnél fiatalabb általános sebésszel talán ha kettövel találkoztam. A kórházak még ma is a régi barak-rendszerben épülnek (esetleges izoláció lehetöségét fenntartva), még az ujonnan épültekben is többnyire 10-14 ágyas kórtermek vannak. A növérek szakmai felkészültsége a tragikustól a fenomenálisig terjed (az utóbbi a ritkább).
Az egész rendszert - ami egyébként is egy katasztrófa - szinte megbénítja a bürokrácia, a legfontosabb szempont a self-defense és az adminisztráció.
Angol orvos/növér szinte alig van, orvos többnyire indiai/pakisztáni, növér pedig távol-keleti/kelt-europai. 22 év ausztriai, 3-3 év spanyol- és német országi praktizálás után megdöbbentö volt a különbség.
Sorry a kapkodásért, de nem akartam regényt írni.
Ceterum censeo EU esse delendam.

Egy kint dolgozott magyar orvos vélemény a témához.

tanato 2017.02.11. 11:18:52

"ott a körorvosnak kapuszerepe van". Angliában kizárólag endoszkopizáltam(gastro,colo, ERDCP stb), rengeteg falsch diagnozis, aggravació a körorvostól. Szakmai tájékozatlanság, érdektelenség, arrogancia - ezen tulajdonságok sajnos általánosak a GP-knél.
Ceterum censeo EU esse delendam

Még egy mondat tőle.

M. Péter 2017.02.11. 12:53:24

@tanato: Szerencsére ritkán járok orvoshoz, de az én tapasztalatom az volt, hogy mindig fertőtlenítik a kezüket, mielőtt a pácienshez nyúlnának. Plakát is van, hogy jelentsék, ha valamelyik eü. ezt nem teszi meg.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.02.11. 15:41:01

@tanato: off azt hiszem - ami könyvet olvastam angol orvosok tollából, mind kiemelte a bürokráciát. Papírmunka dögivel.

(Ceterum censeo... jesszusom, ezt sem hallottam a középiskolai latinórák óta... Carthaginem esse delendam... Kozák tanár úr belénk verte...)

FutureFry 2017.02.11. 16:25:35

@blackhairlady: Erről a ki amerikai és ki nem, nekem mindig ez a jelenet ugrik be:
youtu.be/gj-iM4gVM7k

blackhairlady 2017.02.11. 20:42:54

@FutureFry: :))
En nem vagyok, nem is leszek, sot nem is akarok az lenni. Csak itt elni. De H.nal ez valtozik kb 2 mondatonkent, szoval csak ezert mentem bele ebbe a beszlgetesbe.

tanato 2017.02.11. 21:50:44

@M. Péter: @kisrumpf: A webdoki,blogján jelent meg ez a komment a cikkel kapcsolatban.

montroyal ( CAN qc) 2017.02.11. 23:35:04

@geegee: koszi en teljes veletlenul akkor megyek a gymbe amikor a tancos lanyok is ott gyakorolnak .. csak a nejem nem hisz a veletlenekbe :-))

montroyal ( CAN qc) 2017.02.11. 23:36:44

@Golf2: ismerem nem is megyunk at az uton csak a kijelolt helyen .. megbotoznanak

tanato 2017.02.12. 11:42:19

@M. Péter: @kisrumpf: www.nyugat.hu/tartalom/cikk/hisztinek_nezte_a_haldoklast_az_orvos

Még egy kis angol-magyar vegyes eü. téma.Sajnos ez halállal végződött.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.02.12. 12:00:06

@tanato: ne haragudj, nem olvastam végig, a lelki nyugalmam ennél fontosabb. Találkoztam pocsék orvossal itt az íreknél és Mao-n is. Most akkor mit gondoljak? Kontár mindenhol akad. S nagyszerű szakember is, szvsz.

London2009 2017.02.13. 11:13:20

@Dikusz: nem, dehogy, mondd csak! : )

London2009 2017.02.13. 11:19:44

@tanato: gondolom ahany telepules, annyifele korhaz. Bar tudom, hogy nem ezen mulik, de idaig meg 3 korhazban jartam es az egyik szebb, ujabb es korszerubb volt, mint a masik. A kortermek pedig max. 2 agyasak voltak. Barakk szeru korhazat pedig meg nem lattam, csak ujabbakat. De biztos olyan is van, tenyleg nem tudom. Ezt a fertotlenites dolgot meg nagyon nehezen tudom elhinni. Annyira komolyan veszik ezt a Health & Safetyt meg a munkahelyen is, hogy ne haragudj, de ezt szinte kizartnak tartom, hogy a korhazakban igy legyen.
Leginkabb csak GP-hez jarok, de ott alap a kezmosas, alkoholos kezfertotlenites majd gumikesztyu hasznalata.

London2009 2017.02.13. 11:41:02

@adg: abban nagyon egyetertunk, hogy nem szabad fekete feheren latni a dolgokat.
Te sokkal messzebb koltoztel, te ezt lehet, hogy nem erzed annyira. Sot valoszinuleg semennyire sem erzed. De en mar annyira unom azt, hogy ennyit foglalkoznak Londonnal, meg Angliaval Magyarorszagon, hogy az nem igaz. Nyilvan ez amiatt van, hogy ugye rengeteg itt a magyar, ezert ugy irnak neha Londonrol, mintha Magyarorszag resze lenne. No egy kicsit elkalandoztam, ennek most ehhez a cikkhez semmi koze.
Azert irtam, hogy orulok ennek a cikknek, mert nekem az tunt fel az elmult evek soran, hogy mig Mo-on el valaki, addig az egeszsegugy egy csapnivalo rendszer es a korhazba csak meghalni jar az ember, az orvosok pedig szemet, penzehes, nemtorodom nepseg.
Kikoltozik ugyanez az illeto Angliaba es egy fogtomesert elkezd hazarohangalni es a kivalo magyar orvosprofesszorokrol zeng dicshimnuszokat. Akkor most ez, hogy is van?
Aki pedig ne talan tan itt kezelteti magat, miutan en nem tartom eletszerunek, hogy egy fogtomesert Budapestre repuljek, az egy barom, mert az angol korhazakban meg csak kezet sem mosnak, mint megtudtuk.
Ugyhogy ezert ereztem azt, hogy jo, hogy ez a fiatal no megirta ezt a levelet es kicsit arnyalta a kepet.
Azota egy kicsit kikerdeztem a mernok baratnomet, hogy mit erzett jobbnak, rosszabbnak a tanulmanyai soran, mit az amit ugy erez, hogy itt jobban csinalnak. Sok erdekes dolgot mondott es osszessegeben az volt a vegkifejlet, hogy jo tudast kapott otthon. Amit kiemelt az a kamara. Szerinte az itt szuperul mukodik. Valamint meg azt mondta, hogy az tetszik neki, hogy egy kicsit mindenki ert mindenhez. Tehat belekostol az akademikus is a menedzsment reszbe stb. Ezt o hasznosnak latja, hogy nincs szigoruan szetvalasztva, hogy valaki vagy csak az elmelethez ert, vagy pedig kizarolag a gyakorlathoz.

adg 2017.02.13. 12:48:41

@London2009: elhiszem, hogy unalmas a folyamatos peldalozas, de en mintha egyetlen szoval sem emlitettem volna az angolt, legalabbis remelem, sose jartam a kozeleben sem.
Azt cafoltam, amit a csaj magyarorszagrol mondott, mert az ugy, ahogy mondta, nem igaz. Reszben lehet igaz, es a magyar eu szerintem is ezer sebbol verzik nyilvan, de az allitasai konkretan nem allnak meg. Legalabbis nem ugy.

En csak ennyit gondoltam errol a temarol. En sem szaladok haza egy fogaszati kezeles miatt. :)
Bar jobaratom megtette, miutan harom fogara kapott egy majdnem 5000 dollaros ajanlatot, a repjegy pedig 1700 volt oda vissza, es az altala jol ismert es szlovakia legjobb fogaszanak tartott orvos meg par szaz euro, bonuszkent csaladlatogatas.
Nekem meg van biztositasom ra.

London2009 2017.02.13. 15:34:53

@adg: ertelek. Remelem is, hogy miota en gyerek voltam mar valtozott a helyzet. Reszemrol en meg a hutofurdok es kalcium injekciok korabok szarmazom. :D
Igaza volt a baratodnak, foleg ha volt ra egy honap szabija, hogy Mo-on legyen. Nekem sajnos nem lenne, viszont tenyleg ezert talaltak ki a biztositast. : )

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása