oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. augusztus 19. 06:40,  A megvalósult álom 79 komment

2016. augusztus 19. 06:40 Határátkelő

A megvalósult álom

Indonézia azért nem az az átlagos célország, legalábbis ami a magyarokat illeti, úgyhogy a mai poszt izgalmas lesz, hiszen úgy tekinthetünk be az ottani mindennapokba, hogy közben egy vállalkozás indításának, némi ügyintézésnek a részesei is lehetünk Indani jóvoltából (aki korábban is írt már onnan, az akkori posztot itt olvashatjátok el). Lássuk tehát, milyen is Indonézia, némi bürokráciával, és bizonyos élethelyzetekben a magyarhoz meghökkentően hasonló fordulatokkal.

Lassan letelnek a nyári szabadságok, ha valami szép helyen jártál, érdekes kalandban volt részed, vagy egyszerűen csak megosztanád az élményeid, ne habozz, írd meg és küldd el a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

1_61.JPG

„Sokat gondolkodtam, hogyan is kezdjem ezt a posztot, pont, mint az első bejegyzés írása előtt. 2015 decemberében miután eltelt pár hét, hogy megérkeztem Indonézia, Lombok nevű szigetére és nagy izgalommal vártam azt a fél évet, ami várt rám, ahogy sejtettem, és mint kiderült, nem hiába. De minden várakozásomat felülmúlta, hihetetlen élmények, teljes szemléletváltás, sok új barát és egy hatalmas lehetőség.

Szóval most úgy érzem magam, mint fél éve, hasonló az újdonság varázsa és ami a legfontosabb, hogy nagyon élvezem, boldog vagyok. Ez sok mindennek köszönhető, de leginkább a „megvalósult álom” kifejezés jut eszembe, azt fogom csinálni itt, amit évek óta dédelgetek a fejemben, de Magyarországon sajnos nem tudtam volna megvalósítani.

Szerencsés, sorsszerű véletlenek sorozata és sokasága vezetett el eddig a pontig, meg azért úgy gondolom, hogy a lelkesedés is szerepet játszott. Az érkezésem utáni pár nap elteltével, tudatosan készültem fel arra, hogy hátha egyszer csak szembe jön egy olyan lehetőség, ami végül szembe jött.

Elkezdtem komolyan foglalkozni a nyelvtanulással, vettem egy szótárfüzetet, folyamatosan gyűjtöttem angolul, amikre szükségem lett volna indonézül és legkedvesebb helyi barátom (Eca) segítségével mostanra közel 600 szó, illetve kifejezés gyűlt össze és még jó néhány sasak szó (Lombok szigetének nyelve, amiből négy különböző létezik, és más szavakat használnak!).

2_63.JPG

Emellett az utcán a telefonomba jegyzeteltem és teszem ezt a mai napig. Persze a gyűjtés egy dolog, de minden reggel a kávém mellett tanultam és teszem ezt szintén a mai napig, ami igen sokat segít a mindennapokban, másfelől elég jól esik az elismerés, amiket kapok, miután kiderül, hogy még „csak” hét hónapja vagyok itt és „beszélek” indonézül. Van még mit tanulni, de szerencsémre viszonylag egyszerű nyelv.

A kapcsolatépítés

A tudatosság alatt értem még a kapcsolatok építését, ami szintén nagyban köszönhető Eca barátomnak és azoknak a magyar srácoknak, akik révén őt megismertem.

Továbbá még egy kedves magyar barátomnak, aki felhívta a figyelmemet erre a szigetre, illetve rajta keresztül ismertem meg azokat a szintén magyar srácokat, akikkel most a magyar közösséget alkotjuk Kután, Lombok déli partján. Ebből a közösségből jött a nagy lehetőség és két üzlettársam megismerését is tulajdonképpen Neki köszönhetem.

Ezen kívül sok energiát fektettem a helyi üzleti lehetőségek, törvények, szabályok és a kultúra feltérképezésébe. Nem mondom, hogy mindent tudok, koránt sem, de már van némi fogalmam a fontosabb dolgokról.

Hati-Hati

Az már az elején kezdett kirajzolódni, hogy sok a kísérteties hasonlóság Magyarország és Indonézia között. Ez így elsőre hülyén hangozhat, pedig így van, de sajnos ez olyanokra értendő, mint a túlzott bürokrácia, a korrupció és a sok értelmetlen, néha már megmosolyogtató szabály (persze kínunkban röhögünk:)).

Magyarországi vállalkozóként szocializálódva nagy meglepetések eddig nem értek. Viszont úgy érzem, egy sokkal élhetőbb világba és gazdasági környezetbe csöppentem. Mondom ezt úgy, hogy külföldi vállalkozó kedvű emberként igencsak „különleges bánásmódban” van részem, a szókapcsolat itt abszolút negatív.

A cégalapítás költsége és ideje sokszorosa a helyiekéhez (és az otthonihoz) képest. És egy darab tevékenységi kör választható! Ez nem kicsit nehezíti meg a kezdést, mondhatni hátrányból indulunk.

Földet venni olyan egyszerű, mint megfejteni az élet keletkezését. De ha sikerült is megugrani az ingatlan megvételét, akkor sem lehetünk teljesen nyugodtak, a jogbiztonság elég vagylagos, azért van remény és már sokan sikerrel abszolválták. Egy biztos „Hati-Hati”, azaz légy óvatos! Ez úgy nagyjából mindig és mindenre értendő.

3_54.JPG

A vízum, amit munkavízumnak hívnak, csak épp fizikailag dolgozni nem igazán lehet vele, szintén egy szabad szemmel jól látható összeg és csak DNS-mintát nem kérnek hozzá, kis túlzással, ja és ez se egy kapkodós ügymenet, természetesen.

Amint megkapja az ember, már meg is mondhatja a helyi alkalmazottainak, ki mit csináljon és szemmel követheti az eseményeket. Nekem elvileg tényleges munkavégzésre feljogosító vízumom van, de megoszlanak a vélemények, mi is fog majd történni, ha a bevándorlási hivatal emberei meglátják, hogy munkának látszó tevékenységet folytatok.

Ami jobb…

Ezek ellenére mégis le merem írni, hogy élhetőbb világ és gazdasági környezet és ki is fejtem, miért. Kezdeném a 10+1%-os adóval, ami egyébiránt önbevallós, amolyan elvárt adó, és mint közteher itt be is fejezném.

Pár év múlva (?), amikor a kormány úgy ítéli, hogy beindult az üzlet, majd kell az alkalmazottak után fizetni még 1-2.000 forint egészségbiztosítási járulékot és pont. Arról lehet vitatkozni, hogy ez az ország szempontjából jól van-e így, milyen is az egészségügy, illetve hogy mi van a nyugdíjjal.

Itt megint hasonlóságot vélek felfedezni a magyar viszonyokkal, ha jobban végiggondolom, otthon igen sokat fizettem mindenféle címszóval az államkasszába, de pont ugyanezt kaptam.

Láttam közkórházat belülről és hozta a magyar szintet, sőt… A nyugdíjra, mint olyanra, az én generációm csak emlékezni fog, öreg korunkban abból fogunk élni, amit magunknak félreteszünk, sajnos.

Majd ülhetünk nyugdíjasként például azon a roppant hasznos kisvasúton, talán ingyen és roboghatunk egy szintén elengedhetetlenül szükséges stadionba, talán ingyen, hogy megnézzünk valami focinak hívott labdajátékot, éhesen... Na, de erről ennyit. :(

A további pozitívumok, hogy az átlagfizetés elképesztően kevés, ez persze csak munkaadói oldalról pozitív. Ugyan az élet sem túl drága, de az arány megint, mint egy kísértet Magyarországról, de itt jobb a helyzet.

Itt tényleg meg lehet élni 30.000 forintból. Az alkalmazottjainknak átlag feletti fizetést adunk, hogy szívesen dolgozzanak nálunk és ugyanígy igyekszünk jó körülményeket, jó hangulatot és megbecsülést biztosítani.

Ez a világ fejlett részein teljesen megszokott és működik. Itt ez nem feltétlenül egy átlagos dolog. Mégis tesszük ezt azért, mert úgy látjuk egy jó kis csapat állhat össze, illetve szerencsénkre jó emberekre találtunk.

4_45.JPG

… és ami nem

És akkor, hogy ne csak pozitív dolgokat mondjak és párhuzamokat vonjak, a munkaerő, illetve az emberek munkához való hozzá állása hagy némi kívánni valót maga után.

A helyi emberek, amellett hogy túlnyomórészt barátságosak, kedvesek, hogy is mondjam: nem a munka hősei. Továbbá az idő, mint olyan, finoman szólva nem számít. Számukra egy megbeszélt találkozó, egy lehetőség, ha összejön, akár el is jönnek, pár óra késés belefér.

A jelenség minden területen megtalálható, ezt tényleg nem könnyű megszokni, de igyekszem. A másik a „csináljunk úgy, mintha dolgoznánk”, itt megint van egy kis flashback, de amit itt elő tudnak adni néha, az durvább, mint otthon.

Több energiát fordítanak arra, hogy úgy tűnjön, mintha dolgoznának, mint amennyiből már rég kész lehetne az adott munka. Továbbá a képzetlenség sem előny és sajnos „népbetegség”, de ez inkább rendszerhiba, illetve ez a hely még fejlődésben van, idő kell, hogy az emberek is fejlődjenek. De valahol ez is adja a varázsát.

Ami irigylésre méltó, hogy boldogok, így ahogy vannak. Távol álljon tőlem, hogy sértegessek bárkit, nem annak szánom, de ha valahol, hát itt találó a „boldogok a tudatlanok” kifejezés…

Tervezni nem nagyon lehet

Arról, hogy mit is csinálok, csinálunk üzlettársaimmal csak annyit egyelőre, hogy turisztikai jellegű. Nincs benne semmi titok, de még csak az indulás fázisához közeledünk. Fogok róla írni, de nyugtával dicsérném a napot… :)

A tervezés szó szép lassan elkopik a szókincsünkből itt, helyette nagyon sokat használjuk a: talán, majd meglátjuk, ki tudja és még sorolhatnám milyen bizonytalanság jelzőket.

Ezzel gondolom sikerült érzékeltetnem a projektünk haladási sebességét, igen lassú, néha áll, aztán begyorsulni látszik, de csak látszik. Egy biztos az indonézeket nem fenyegeti az infarktus veszélye, legalábbis a nagy rohanástól nem.

5_35.JPG

Jogosan teheti fel az olvasó a kérdést, megéri-e ez az egész, ha ennyire macerás és nehézkes. Miért vállalom ezt? Biztos, hogy ez nem való mindenkinek, de ahogy egy barátom fogalmazott „a legfontosabb, ha egy mérleg két oldalára teszem a jó és a rossz dolgokat, akkor merre is billen”.

Nekem egyértelműen pozitív irányban a jó dolgok felé. Ez az, amiért próbálok alkalmazkodni, átszellemülni és sok mosolygással (még ha néha kínomban is) úgy élni az életemet, mint a környezetem, BOLDOGAN…”

HÍRMONDÓ

Ausztriában az a magyar dolgozik, aki dolgozni akar

A határátkelés egyik kedvelt formája a nyugati határszélen az ingázás. Az ott élő magyarok közül rengeteg élnek így, és bár az osztrákok a kezdetekkor kissé gyanakodva fogadták a magyar munkavállalókat, mostanra rájöttek, hogy a magyarok jól és sokat dolgoznak. Cserébe viszont megbecsülik őket. Részletekért ide kattints!

Alig van munkanélküli Nagy-Britanniában

Egy évtizede nem fordult elő a szigetországban, hogy olyan alacsony lett volna a munkanélküliek száma, mint most, ráadásul a foglalkoztatottsági ráta minden eddigi rekordot megdöntött. Szóval a brit gazdaság egyelőre köszöni szépen, jól van. Más kérdés, hogy ez még nem mutat semmit a Brexit-referendum utáni időszakról. Hogy miért, az itt derül ki.

Gyönyörű táncosnők a pusztuló Velencéből

A Balerina Projekt ötlete a maga egyszerűségében is zseniális: egy-egy város elhagyott, kissé talán lepusztult környékein fotózni a táncosokat – az így létrejött kontraszt igencsak elgondolkodtató. Fotókat és további érdekességeket itt találsz.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Indonézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2210426104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2016.08.19. 06:49:25

Sok a hasonlóság -azok is emberből vannak.

2016.08.19. 07:28:58

Kicsit zavar hogy allandoan az uzletrol, nagy lehetosegrol, projektrol beszel de nem mond rola semmit. Megertem hogy valaki valamirol nem akar beszelni de igy annyira nincsenek konkretumok a posztban es keves a tartalom hogy kb egy bekezdesben osszefoglalhto lenne a lenyeg. Indoneziaban vagyok, uzletelek, vannak magyar sracok, szavakat gyujtok, korruptak es nem dolgoznak de BOLDOG vagyok. Ez meg twitterre is keves. Kisit sonayka ez igy.

fhdgy 2016.08.19. 08:09:47

@firg_firg: Igen, nekem is megmagyarázhatná valaki, hogy a határátkelés ebben a fázisában mi értelme, mi mondani valója van a posztnak.

SzZoole 2016.08.19. 08:37:19

@fhdgy: mi értelme?
Az indonéz szigetvilág alkalmas arra a célra amikor az ember elakar rejtozkodni valaki/valami elol

fhdgy 2016.08.19. 08:44:53

@Zoole[uk]: Jó, de akkor miért írja, hogy Indonézia, meg Lombok szigete?

Vagy az is kamu? Elbújtam a rozsban, hiába keresnek a búzában?

Golf2 2016.08.19. 08:45:45

@Zoole[uk]: Ismered nem hogy mindenki magából indul ki.

Golf2 2016.08.19. 09:06:27

Off.Ma 25 éves a Szovjetunióhoz harakirije.(index)

SzZoole 2016.08.19. 09:13:10

@fhdgy: @Golf2:
Felreertitek.
Lehet csak a nyuzsgesbol a sok emberbol es a modern civilizaciobol lett elege es ott keresi a nyugalmat,na meg onmagat

Csodabogár 2016.08.19. 09:35:11

Indonézia csodálatos és gyönyörű, de ott élni nem szeretnék. Kicsit több konkrétum érdekesebb lett volna.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.19. 09:40:16

@Golf2:
Tudnék róluk néhány érdekeset mondani.

tsabus UAE 2016.08.19. 10:19:55

@Zoole[uk]: Az azért fura tud lenni, ha önmagunk megtalálásába az Interpol is igyekszik besegíteni... :-D
De csak poénkodok itt - remélem a szerző nem sértődik meg.
Sok sikert neki az üzlethez és az élethez odaát !

SzZoole 2016.08.19. 10:21:40

@tsabus [UK]: en is csak vicceltem:)
De mar unom ki irni

tsabus UAE 2016.08.19. 10:24:17

@Golf2: Sprechen ty po vengerszkij monsieur ? :-))))

Herr Géza 2016.08.19. 10:26:53

@tsabus [UK]: "Az azért fura tud lenni, ha önmagunk megtalálásába az Interpol is igyekszik besegíteni... "
Ez saját termés? Szétröhögtem magam..... :))))

Herr Géza 2016.08.19. 10:30:35

A poszthoz: elolvastam és egy kérdésem volt csak. Mit is tudtam meg ma??? :D
Az 600 szó/félév sok lenne? Napi 3-4 új szót megtanulni az adott országban élve soknak számít??? Hmmm....

fhdgy 2016.08.19. 10:41:34

@Herr Géza: Függetlenül a posztoló helyzetétől és a körülményeitől, csak úgy teoretikusan:

Ha nincs egy szótár sem, nincs nyelvkönyv sem, nincs latin betűs írás, stb., ráadásul egy szigeten használt nyelv, akkor lehet, hogy nem is olyan kevés a 600 szó/félév.

tsabus UAE 2016.08.19. 10:47:22

@Herr Géza: Egyszerűen sziporkázok, na ! :-D
OFF
Most éppen Varsóban vagyok, és ebben a három napban jobban fel vagyok dobódva a nosztalgiázástól, mintha haza (mármint Magyarországra) mentem volna. Megnéztem a házat, az utcát, ahol 6 évig laktunk, elmentem a kedvenc cukrászdámba és ettem egy nagy adagot az ő pisztácia fagyijukból, meg ilyenek. Most is pár centivel a padló fölött vagyok, pedig nem volt semmi tudatmódosító - ma még. Angliában ez után volt honvágyam. Lehet, hogy hülye vagyok ? (OK, ez utóbbi csak költői kérdés volt, mert tudom, hogy igen !)
ON

Golf2 2016.08.19. 12:10:48

@tsabus [UK]: Nem értettem amit külföldiül írtál.Lengyel jó hely,barátságos én Krakkóba járok anyagért.

Herr Géza 2016.08.19. 12:18:42

@fhdgy: Már miért ne lenne szótár meg nyelvkönyv? Van bőven. Magyar-indonéz is van. Az írás más tészta, de gondolom a beszéd a fontosabb, akkor meg tök mindegy hogy írják. Szóval maradjunk abban, hogy a nulláról indulva 3 szó/nap nem egy wasistdas. Szerintem. :D

P.Elliot 2016.08.19. 12:21:39

@tsabus [UK]: Ismerem ezt az erzest amikor az ember visszalatogat egy regi kedves helyre, tenyleg lebeg...odakoltozni vissza Varsoba nem szandekozol? Nyugdijba peldaul egyszer?

P.Elliot 2016.08.19. 12:30:11

Nagyon rovid poszt, ennel mar az olvaso is majdnem tobbet tud Indoneziarol, sok szerencset a posztolonak a jovoben ott, kivanom hogy sikeruljon a biznisze. Azt a 3 szot nem lehetne 6-ra emelni?

fhdgy 2016.08.19. 12:40:46

@Herr Géza: Ha hihetünk a posztolónak, akkor Lombok szigetén négy nyelv van, az egyik valami sasak. Ő erősen idézőjelbe tette az "indonéz" nyelvet. Ebből arra következtetek, hogy annyira lehet indonéz, mint a tegnap olvasott, azt hiszem Indexen levő, cikkben a braziliai "magyarok" nyelve, akik nem is értik a magyart, de állítólag magyarok!!!

És azt is írtam az elején, hogy a véleményem független a posztól és teoretikus.

Mondjuk, az is érdekelne, hogy az a Lombok szigete mennyie a "világ vége"?

Hogy milyen indonéz-magyar szótár van, nem tudom, mert a wikipedia szerint Indonéziában több mint 300 nyelvet beszélnek.

Jé, találtam egy magyar-sasak szótárt a neten. Nem tudom, hogy neki ugorjak-e megtanulni, mert 47 ( negyvenhét ) lefordított mondatot tartalmaz, ez lehet, hogy meghaladná a szellemi képességeimet! -:)

Golf2 2016.08.19. 12:53:00

@fhdgy: találtam egy magyar-sasak szótárt Inkább 1 magyar-sáska szótár kéne itthonra,szót érteni a sáskahaddal.

fhdgy 2016.08.19. 12:54:32

@Golf2: Akkor már kellene egy magyar-sisere szótár is, szót érteni a siserehaddal! -:)

2016.08.19. 13:10:11

@fhdgy: En ugy tudom, hogy a 300 fele nyelven felul letezik *az* indonez nyelv, mesterseges krealmany ha jol tudom, es pont azert talaltak ki, hogy ez a 300 fele szot ertsen egymassal es a szigeti/torzsi mentalitast felvaltsa az allami. De hanem igy van, majd jon a @Dragonlady meg a @Maxval es jol elmondjak.

A posztbol amugy pont a lenyeg nem derul ki, hogy micsinal ott peldaul, de lehet, hogy ez titok, mert peldaul drogultetvenye van es tenyleg bujkal a hatosagok elol. :D

2016.08.19. 13:16:05

@mojyo: Mentalitas helyett identitast szerettem volna irni.

fhdgy 2016.08.19. 14:14:05

@mojyo: Jó, én ezeket minden további nélkül elfogadom, eszem ágában sincs vitatkozni, mert nincs konkrét tudásom. Ezt elindító hozzászólásom elején is hangsúlyoztam, hogy teoretikusan el tudok képzelni olyan szitut, amikor a 600 szó egy nyelvből fél év alatt nem is olyan rossz.

De tegyétek a kezeteket a szívetekre: közületek, akik külföldön élnek, ugye nem is hallottatok, nem is ismertek olyan magyart, aki fél év után már ne tudott volna 600 szónál lényegesen többet az adott ország nyelvén.

Én mindig hangsúlyozom, hogy majd 50 évesen mentem Németországba, nem nulla, de nem is sokkal több nyelvtudással, így nem lett belőlem németül beszélő fenomén. Ellenben találkoztam nem is egy olyan magyarral, aki röpke idő után azt híresztelte, hogy ő már tud németül. Aztán mikor volt "szerencsém" megtapasztalni a német tudásukat, csak annyit tudtam nyögni, hogy jajj anyám borogass!

A lényeg: nyelvtanulás ( vagy nem tanulás ) szempontjából minden előfordul, de még az ellenkezője is.

London2009 2016.08.19. 14:16:19

Nem ertelek titeket, mi a baj ezzel a poszttal? Szerintem nem rovid es informativ, vicces stb. A cikk szempontjabol pedig total mindegy, hogy mivel foglalkozik, mert egyaltalan nem ez a lenyeg. De leirta, hogy turisztika. Biztos idegenvezetes, vagy motor berles, kit erdekel.
Irt egy csomo mindent az emberekrol, orszagrol meg arrol, hogy Mo. pont a third world szintjen van sok szempontbol. Nekem tetszett! Tok jo kis cikk volt! Koszonjuk!

2016.08.19. 14:42:23

@fhdgy: Nem olvastam az egesz beszelgeteseteket, nem tudom, hogy jott ez, csak arra kivantam reagalni, hogy indonez nyelv letezik. :)

@London2009: Jonak jo volt, csak szerintem tobben olvastuk volna meg, de a kepek, hat, azok festoiek.

**mimi** 2016.08.19. 14:58:27

@tsabus [UK]: lehet csak szimplán oregszel

M. Péter 2016.08.19. 15:46:15

@mojyo: Az indonéz a maláj nyelv egyik változata. Kb. annyira mesterséges, mint a nyelvújítás utáni magyar nyelv.

2016.08.19. 15:53:12

@M. Péter: Ah ertem, ezt nem tudtam. Azt hittem, olyan, mint az eszperanto.

montroyal ( CAN qc) 2016.08.19. 16:00:22

ha Indonezia , akkor Bali (hindu) a tobbi lepusztult islam szegenyseg kosz,
pl Jakartat siman ki lehet hagyni a latnivalokbol .. nehany turista hely de a mogottuk levo utca mar nyomor ... de a szegenysegnek nem kellene egyuttjarni a kosszal es a szemettel ..

London2009 2016.08.19. 16:35:03

@montroyal ( CAN qc): ez milyen erdekes, hiszen valoban nem kellene a szegenysegnek egyutt jarnia a kosszal es megis egyutt jar...hmmm...

szalka240 2016.08.19. 16:53:39

@fhdgy: @Herr Géza: Nem értem, miért vagytok fennakadva az indonéz íráson. Szerintem elég egyszerűnek tűnik, egyszerűbbnek, mint a nyugat-európai nyelvek (inkább fonetikus, mint a kelet-európai nyelvek), és egyébként latin betűvel írnak.

fhdgy 2016.08.19. 17:09:31

@szalka240: Én nem voltam soha Indonéziában, de láttam képeket, amiken számomra értelmezhetetlen kriksz-krakszok voltak. Se kínai, se japán, stb. stb.

Főgebra 2016.08.19. 17:26:42

@fhdgy:
Nagybátyám a két háború között, a Balkánon, főként Szerbiában élt.
Volt olyan kollégája, akinek 20 év után még mindig gondot okozott a dva és a dve. Majdnem ölre ment a boltban amikor visszakérdezett a boltos! :-)
Nagybátyám szerint egy tisztességes dobar dant sem tudott köszönni!
Ami a legpikánsabb az egészben, hogy egy olyan településről származtak, ahol szinte mindenki háromnyelvű volt!

szalka240 2016.08.19. 17:31:37

@fhdgy: Simán elhiszem, hogy van olyan is, de most konkrétan AZ indonéz nyelvről volt szó a poszt kapcsán.

fhdgy 2016.08.19. 17:47:52

@Főgebra: Figyisz, nekem is voltak idős rokonaim még a 70-es években, akik egy horvátországi magyar faluban születtek, éltek örök életükben és csak nyökögtek horvátul.

Megjegyzem, hogy magyarul is, a magyarországi magyar füle szerint, nagyon érdekesen beszéltek. Lőrince Lajos szerint még a nyelvújítás előtti magyart.

Magyarországon is voltak svábok, akik alig beszéltek magyarul.

Golf2 2016.08.19. 19:05:03

Há mivan veletek hová dugjátok a lét? Serényebben!

tanato 2016.08.19. 19:17:31

@Shanarey: @Golf2: Az utolsó bekezdésre figyeljetek az a tuti,akiknek senkijük nem maradt már az Óhazában kinek utaljanak haza? Puskás Akadémiának?

tanato 2016.08.19. 19:20:13

@Golf2: Igy van,25 éve vége van a Nagy Testvérnek,de a szelleme még sokáig fog kísérteni,addig bizonyosan amíg ki nem hal az utolsó ember is aki abban a világban szocializálódott.

tanato 2016.08.19. 19:24:35

@Főgebra: Battonya,na az háromnyelvű/volt régebben teljesen de még kissé ma is az./Egyik kollégám odavalósi,ő mesélte hogy az apja,nagyapja a Kádár rendszerben mindig a JUgó és a Román Tv-t nézte,mert a magyar csak a Szovjetunió által diktáltakat mondta.Ezelőtt 30 évvel ott mindenki perfekt volt magyarból,szerbből és románból.Jelenleg is van Battonyán szerb és román iskola.

tanato 2016.08.19. 19:27:42

@tsabus [UK]: Ez nagyon jó,multikulti kérdés,jobb mint az évekkel ezelőtti magyar médiában csokireklámként megjelent, du bist svájci?

Főgebra 2016.08.19. 19:34:57

@tanato: Amiről mi a fhdgy-vel szót váltottunk, az nem a többnyelvűség, hanem, hogy vannak olyan emberek akiknek a hallása és a hangképzése olyan, hogyha 100 évig él egy idegennyelvű környezetben, rá is van kényszerülve a használatára és az Istenért sem tudja helyesen kifejezni magát! Orbitális akcentusa lesz jó esetben, rossz esetben, például szláv nyelvek esetén a mássalhangzó torlódásokat soha az életben nem tudja tisztességesen artikulálni!
Na, jó hosszúra sikerült!

tanato 2016.08.19. 19:51:43

@Főgebra: Ez már személyes adottság.Anno még 40 éve a Magas Tátrában én is nagyot néztem amikor ki volt írva a fagyira hogy zmrzlina. Gőzöm nincs hogy lehetséges ezt kiejteni akárkinek is.De ettől függetlenül Battonya tényleg multikulti,sokszor egy mondatban három nyelvben is beszélnek,váltakoztatva a ragozást meg a szavakat.Az identitás is néha furcsa,egy fiatal ismerősöm /joghallgató,Szegeden/onnan pl. Illésről Axentére változtatta a keresztnevét,mert 22 éves korában rájött hogy mégsem magyarnak tartja magát.

Shanarey 2016.08.19. 19:58:20

@tanato:

Én konkrétan az utolsó bekezdés miatt linkeltem, de nem akartam senkinek sem meghatározni, mi is ebben a cikkben a lényeg.

Shanarey 2016.08.19. 20:01:35

@tanato:

Nem tudom mi a baj a Zmrlzlina-val. Talán mert tizenéven keresztül rossz helyen nyaraltam.
:-)

tanato 2016.08.19. 20:48:53

@Shanarey: Csak annyi hogy nem tudom kimondani,mert beletörik a nyelvem.Anno sokat nyaraltunk a Tátrában,nyugat ugye zárva volt.

Shanarey 2016.08.19. 20:51:36

Én a déli határnál nyaraltam túl sokat.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.19. 21:01:11

Aszittem a Káli-mödanszié van a képen a Balaton-felvidékről...

Viszont látszódik az összes képen a fák névadó felső koronája.

"Ausztriában az a magyar dolgozik, aki dolgozni akar"

Haha, tudja ezt vajon a 143-as meg 27/12-es számú barátunk is?

:-))))))))

nyuszigonosz 2016.08.19. 21:12:02

@tanato: Ki tudnád mondani talán, de ahhoz lassan kell, többször szótagonként próbálnod. És aztán összerakni a szótagokat. Mert csak az elsö szótag magánhangzó mentes.
Zmrz - li - na.
Amúgy, ha kihagyod esetleg az elsö szótagból az r-t, és úgy mondod, eleve könnyebb és mégis megértik. :-)

Shanarey 2016.08.19. 22:45:11

@geegee:

Netán a himbálódzó láncos deszkára gondolsz?

Ő szerinte a munka az afféle úri huncutság, s mivel ő egy álmodozó, emiatt számára a munka, egy ihlet romboló tevékenység.

tanato 2016.08.19. 22:47:59

@nyuszigonosz: Köszi,valahogy biztosan ki lehet mondani magyaroknak is.

nyuszigonosz 2016.08.19. 22:52:25

@tanato: Szivesen. Igen, kimondható magyaroknak is.

M. Péter 2016.08.20. 00:04:33

@tanato: A román tv-n mit nézett? Azon kétféle műsor volt, Ceaușescu-beszédek és román népzene.

Shanarey 2016.08.20. 00:29:29

@M. Péter:

Tippelek, filmeket.

Én anno a jugó TV csatornákat bámultam emiatt.

API bőrtok kartszmentes eladó 2016.08.20. 09:00:00

"Több energiát fordítanak arra, hogy úgy tűnjön, mintha dolgoznának, mint amennyiből már rég kész lehetne az adott munka."
Na pont ez az a zsigeri mentalitás, amit a büdös életben ki nem nevelsz belőlük. Amolyan gyarmatosítóként deklarálod te magad tudat alatt, hogy majd jól elhozod számukra a kereszténységet. Az optimizmus jó, ha megmarad optimizmusnak, a naivitás nem egy (ön)hasznos dolog.

tanato 2016.08.20. 10:03:52

@M. Péter: @Shanarey: Pl. filmeket,amit a szovjet cenzúra MO-ra akkor még nem engedett be.Pl. a híres Dallas sorozatot,akkor még itthon nem volt megengedve.Meg más volt a politikájuk,több olyan hírt is bemondtak amit itthon nem.Ceau nem hódolt be az oroszoknak,lásd.pl. Los Angeles Olimpia.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.20. 10:42:05

@Shanarey: Igen, őrá... :D

Majd átnézek a csetposztra is, de 2 hónap lemaradásom van, már vissza se lehet addig tekerni a kommenteket...Szar ez a blog.hu, nincs felkészítve 25 ezer kommentre...
:-)))))))

tanato 2016.08.20. 11:31:29

@Shanarey: Melyik déli határnál?Csongrádban,Bács-Kiskunban?

tanato 2016.08.20. 18:49:52

@Shanarey: Benne voltál a zónában,volt kishatárátlépőd?

M. Péter 2016.08.20. 18:53:21

@tanato: Tudtuk fogni a román tv-t, de jó műsorra nem emlékszem. Dallas nem sokáig lehetett, mert 1978-ban indult, és 1982-ben Ceaușescu elkezdte teljes gőzzel visszafizetni az államadósságot, akkor már biztos nem költött kemény valutát filmekre vagy tv-műsorokra.

tanato 2016.08.20. 19:53:20

@M. Péter: Én 79-ben Kolozsváron vendégeskedtem nyáron,ott már nagyon népszerű volt a Dallas,én is kénytelen voltam megnézni a vendéglátóimnál, románul amiből egy szót sem értettem persze.

Shanarey 2016.08.21. 00:35:19

@tanato:

Nem, gyerekként nem igazán érdekelt akkor még a határátkelés.

:-)

tsabus UAE 2016.08.21. 13:06:09

@P.Elliot: Ezen egyre többet gondolkozom. Csak még nem nyugodtam le annyira, hogy végleg letelepedjek valahol. Mindenesetre, Lengyelország elég előkelő helyen szerepel a listámon.

tsabus UAE 2016.08.21. 13:07:14

@**mimi**: Vén vagyok, mint az országút ! :-)

P.Elliot 2016.08.21. 13:28:54

@tsabus [UK]: Jol is teszed. Ott kell elni ahol jol erzed magadat, ahol otthon vagy, teljesen mindegy hogy hol talalod meg az otthont.

kardio1 2016.08.22. 17:46:31

@fhdgy: az siserahad valójában, és a bibliai Siserarol kapta a nevét.

fhdgy 2016.08.22. 18:53:57

@kardio1: Én, mint somogyi, korábban csak a siserehad változatot ismertem, és nem is zajongó gyerekseregre vonatkoztatva, hanem rablóbanda értelemben.

Most megnéztem a neten, sok írásmódja létezik.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása