2016. július 05. 23:57,  Szemkápráztató csodák avagy Iguazu minden mennyiségben 76 komment

2016. július 05. 23:57 Határátkelő

Szemkápráztató csodák avagy Iguazu minden mennyiségben

Őszintén bevallom, én magam még nem hallottam az Iguazu vízesésről, de miközben tettem fel a mai posztot, folyamatosan úgy éreztem, hogy ezt nekem egyszer ebben az életben ezt látnom kell. Szerintem nem leszek vele egyedül… Szóval ma egy kicsit lazább téma következik, ismét Ágival tarthatunk dél-amerikai körútja újabb állomásán. Készüljetek, mert nem akármilyen élmények következnek! (Útja eddigi állomásairól itt és itt olvashattok.)

Elindult a Határátkelő Instagram-oldala is, már ott is több százan vagyunk, gyere, kövess minket te is! Megéri, mert sok érdekes, exkluzív képet találhatsz!

„Argentínában nem érdemes buszozni vagy autózni, a nagy távolságokra repülővel kell menni. Nevetséges árakon ki lehet fogni repülőjegyeket (főleg ha az ember jó pár hónappal előre nézi a járatokat és foglal), sokszor a buszjegy töredékéért. Rengeteg időt és pénzt lehet így megtakarítani.

Mikor az Iguazuhoz indultunk El Calafatéből, természetesen repülőre ültünk és a több mint 2700 km-t Buenos Airesig 26e Ft-ért tettük meg. Másnap reggel indultunk tovább az Iguazuhoz.

Érdekes módon felengedtek a gépre - viszont nem indultunk. Először ott a szemünk láttára elkezdték tankolni a gépet, aztán újabb fél óra várakozás után közölték, hogy KÉSIK A KAPITÁNY, mert dugóba került.

Újabb fél óra elteltével befutott a kapitány (nagy taps fogadta:))), aki sűrűn elnézést kért és elmesélte, hogy baleset volt a nemtomhányas úton, ezért késett. Mindezek után pedig azért nem engedtek felszállni, mert vihar volt.

Mikor végre megkaptuk a felszállási engedélyt sokkot kaptunk. A földről „csendes esőnek” ítélt vihar a levegőbe érve tornádóvá vált. Voltam már pár légörvényben, de ezt, amit ezen az úton átéltünk, max egy tízes erősségű földrengéshez tudnám hasonlítani.

„Kissé komplikált” repülés

Úgy dobált a gép minket, mint a dugót az üvegben, többször az ablakkerethez vágott olyan erővel, hogy hetekig fájt a fejem. Időnként teljesen elfogyott a levegő a gép alól, olyankor szabadesésben zuhanni kezdtünk, jobb-bal oldalra vagy épp orral előre. Érdekes volt nézni az ablakból a száguldó felhőket, főleg, hogy kb. 2 méteres magasságon belül, két különböző irányban száguldottak. Erről olvastam, hogy ez a szélnyírás.

Nos, a következményt el lehet képzelni: a repülőgép utasainak 8o%-a sikított torka szakadtából, én megmarkoltam két kézzel az előttem ülő barátom háttámláját és úgy fél percenként a fülébe süvítettem, hogy „JAJJ ANYÁÁÁM”.

Az utasok reakcióját is érdemes volt megfigyelni: akik nem sikítottak, azok meredten kapaszkodtak az előttük levő ülésbe és imádkoztak, de néhány utasról pszichológiai esettanulmányt lehetett volna készíteni: a velem átellenben ülő pasas egy vastag magazint olvasott felszálláskor, s mikor elkezdett ugrálni a gép, egy kicsit sem zavarta - olvasott tovább.

Az elemekkel folytatott küzdelem során előbb a magazin szárnyalt vagy 4 sorral hátrébb, aztán a szemüvege repült le a fejéről, melyeket a szolgálatkész utastársak idővel visszaszolgáltattak, de a legkisebb zavar nélkül, miközben a fél gép sikított, orrára biggyesztette a szemüveget és szenvtelenül tovább olvasott.

Mikor úgy húsz perc elteltével a kapitányunknak már nem azzal kellett foglalkoznia, hogy valahogy a levegőben tartsa a gépet és sima légörvény erősségűre csökkent a rázkódás, akkor kedvesen beszédet tartott.

Elmondta, hogy „kissé komplikált” volt eddig a repülés, de a nehezén már túl vagyunk és megnyugtatott, hogy nem csak mi éltünk át nehéz pillanatokat, hanem ők is a pilótafülkében. Mindenesetre mikor földre tette a gépet, az utasokat olyan megkönnyebbülés öntötte el, hogy túlélték az utat, hogy percekig tapsoltak és éljeneztek.

A megérkezés pillanatai.

A vízesés páráját amúgy már a repülőből lehetett látni. Mikor kiléptünk a reptér kapuján, mellbe vágott a hőség, főleg hogy előző nap még a gleccser körül rodeóztunk.

Taxit fogtunk, ami barátibb áron vitt be minket a városba mint a busz. Mikor mondtam a sofőrnek, hogy épp szállást keresünk, azonnal felajánlotta, hogy az anyukája házának a felső szintje kiadó. Több szobájuk is van, mindegyik légkondis, saját fürdővel, közel a buszmegállóhoz. Ráadásul olyan alacsony árat mondott (25ooFt/fő), amennyiért addig még nem sikerült megszállnunk Argentínában.

Azonnal elfogadtuk és odavitettük magunkat. Nagyon kedves pasas volt, az út alatt pontos tájékoztatást adott hol áll meg a városi busz, ami elvisz az Iguazu vízeséshez, mennyi időt kell szánni az argentin, mennyit a brazil oldalra, milyen látnivaló van itt a városban és ki ne hagyjuk majd a brazil oldalon a madárparkot.

A vadállatmenhely

Így tudtuk meg, hogy itt az argentin oldalon van egy vadállatmenhely, amit érdemes felkeresni, egy lepke és egy hüllő park. Mivel kettő elmúlt mire megérkeztünk, lecuccoltunk és útra készen álltunk, úgy döntöttünk, hogy aznap már nem megyünk a vízeséshez, hanem megnézzük a vadállatmenhelyet.

A menhely a város szélén van, gyakorlatilag az őserdőben. A park lakói változatos úton kerülnek ide. A legnagyobb számban természetesen, elütött, autónak csapódott állatok érkeznek, de elkobzott (illegálisan otthon tartott), állatok is ide kerülnek, valamint vadászok által megsebzettek, vagy kölykök, fiókák, melyeket a lakosság talál.

A vadállatmenhely elsődleges célja természetesen meggyógyítani az állatokat, majd visszaengedni a természetes környezetükbe. Ebben nagy segítséget nyújt maga az őserdei környezet is. Egy kis utánfutós traktorral visznek a menhely mélyére, s egy idegenvezető kísér végig az állatok között, s mondja el, melyik állat hogyan került ide, s mi lesz a további sorsa.

A parkban (illetve inkább a szubtrópusi erdőben), sétálva gyönyörű ragadozó madarakat láthattunk, teknőcöket és pekarikat (ők a vaddisznók dél-amerikai megfelelői).

Láthattunk kajmánokat is. Az ő történetük érdekes volt. Ugyanis a vadállatmenhelyre egy állat került, akinek berendeztek egy csinos medencét, hogy jól érezze magát. Aztán egy szép napon azt vették észre, hogy már nem egy kajmánt kell etetniük, hanem kettőt. Biztos unalmasnak találta az egyedüllétet és bepasizott... vagy becsajozott?

Sok csuklyásmajmocska volt a parkban. Az egyikük épp mikor ott voltunk, sikeresen meglógott a ketrecéből (igazán nem panaszkodhattak pedig, óriási, ősfás ketrecük volt). A gondozója ott loholt a nyomában és próbálta begyűjteni, de nem ment könnyen.

A majmocskának esze ágában sem volt visszatérni a „szabad természetbe”, pedig csupán a kirándulóösvényt körülvevő őserdőben kellett volna eltűnnie hozzá. Ott parádézott a látogatók ösvényén és a gondozójával bratyizott, de arra azért vigyázott, hogy ne tudják elkapni.

Szegény gondozóhölgy mondta neki, hogy legyen jó kis majom és menjen vissza vele a tesókhoz a ketrecbe, ott van finom kaja stb., de a majmocskának egyik fülén be, a másikon ki. Ha az arcocskájára néztem, egyetlen dolgot tudtam róla leolvasni: „rossz vagyok és élvezem”. :)) Nem tudom mióta mászkált utána szegény hölgy, de míg mi ott voltunk, nem sikerült begyűjtenie.

Az Iguazu

A második napunkat már az Iguazunak szenteltük természetesen. Amit tudni kell róla, az nagy vonalakban a következő: Alvar Nunez Cabeza de Vaca fedezte fel 1541-ben és Santa Maria vízesésnek nevezte el, de később visszakapta az eredeti nevét, mely az itt őslakos guarani indiánok nyelvén: Iguaçu - Nagy víz.

A vízesés együttes a folyón 2,7 km-en át húzódik és az átlagos magassága 6o méter (a legmagasabb pontján 8o) és több mint 270 vízesésből áll.

Az Iguazu Nemzeti Parkot 1934-ben alapították és a szubtrópusi erdőben olyan veszélyeztetett fajok nyertek védelmet, mint a jaguár, a tapír, az ocelot, a sörényes hangyász és az ormányos medve. Madarak közül jellemzőek a tukánok, a sarlósfecskék és a kolibrik. A park növényvilága több mint 2000 fajt számlál. A túloldalon a brazíliai nemzeti park fekszik, mindkét helyszín UNESCO Világörökség 1984 és 86 óta.

Az eredeti guarani legenda szerint a vízesés története a következő: sok-sok évvel ezelőtt élt a folyóban egy gigantikus szörnyeteg kígyó-isten, Boi. Az indiánoknak minden évben a legszebb szüzet kellett feláldozniuk a kígyónak és testét a folyóba lökni. Erre a szertartásra a távoli vidékeken élő törzsek is összegyűltek.

Történt egyszer, hogy mikor egy fiatal vezér, Tarobá volt hatalmon, szembeszállt a hagyományokkal és nem akarta feláldozni a gyönyörű Naipit, a szerelmét. Úgy próbálta megmenteni, hogy az éjszaka leple alatt, csónakon akarta megszöktetni. Boi azonban óriási haragra gerjedt és szétszaggatta a folyó testét, hogy a két fiatal a vízesésekben lelje halálát.

A szerelmesek haláluk után gyönyörű fákká alakultak át, s ma is ott állnak az Iguazu vízesések tetején, Boi pedig belevetette magát az Ördög torok vízesésbe és onnan figyeli a fiatalokat, nehogy egymáséi legyenek. Azonban nappal, a napsütésben feltűnő szivárvány gátolja Boi hatalmát, s ilyenkor a fiatalok mégis együtt lehetnek.

Reggel korán indultunk, a helyi járatú busszal, hogy nyitásra az Iguazunál legyünk, de a bejáratnál már akkor irtózatos tömeg fogadott és olyan hosszú sor, hogy a frász jött ránk. De szerencsére meglepően gyorsan ment a beléptetés és hamarabb bejutottunk, mint gondoltuk. Elsétáltunk a kisvasútig, mely az Ördögtorok vízeséshez visz.

Az argentin oldalon a vízesés körül több km hosszú fém ösvény rendszert építettek ki, s különböző túraútvonalakat jelöltek ki rajtuk. A létező 5-ből mi egy nap alatt hármat is bejártunk - elég is volt, hisz reggel 9-kor indultunk és du. fél 5-kor végeztünk, közben pedig csak két rövid kávészünetet tartottunk.

Akinek van rá lehetősége (és nem húsz éves, mint mi), szerintem szánjon az argentin oldalra két napot, hogy ne túlélőtúra legyen a park meglátogatása. Nem mellesleg az argentin oldal sokkal szebb és látványosabb is, mint a brazil, így érdemes több időt itt eltölteni. Nekünk sajnos csak egyetlen napunk volt az argentin és egy a brazil oldalra, úgyhogy mentünk egész nap, mint a meszes.

Itt van az útvonaltérkép: mi a sárgát, a kéket és a rózsaszínt jártuk végig plusz persze a narancssárgát, de azt vonattal. A zöldön pedig a vonatig gyalogoltunk, mely a park bejáratáig vitt vissza. Egyedül a szigetre nem mentünk át (piros útvonal). Minden pontosan jelölve, feliratozva van, nem lehet eltévedni. :)

Mikor a vonat letett az Ördögtoroknál és elindultunk a fém ösvényen, azt gondoltam, hogy na, a következő facsoport után biztos ott a vízesés de mentünk és mentünk és nem volt.

Hosszú volt a víz felett kígyózó ösvény, de közben nem unatkoztunk. A pillangók felhőkben repkedtek körülöttünk, átlagosan 5-6 utazott a ruhánkon, kezünkön, miközben gyalogoltunk és csak úgy tudtad elzavarni őket, ha lesimítottad őket a ruhádról.

A vízben a hidak lábánál hatalmas harcsák üldögéltek.

A fák között az elképesztően szelíd kékvarjakba botlottunk. Akár kézből is lehetett etetni őket, egyáltalán nem féltek.

Aztán végül megpillantottuk az ördögtorok vízpermetét a folyó felett.

A vízesés fülsiketítő robaját leírni nem lehet, azt hallani kell. Hogy mit érez az ember, mikor végre odaér, ahova annyi éve vágyott, az sem körülírható. Mikor mi kiértünk a kilátóhoz szerencsére már lement a tömeg: támasztottuk a korlátot és csak néztünk kifele a fejünkből…

A kilátópontnál mindig sokan vannak, de érdemes a vonat érkezése után úgy tíz perccel elindulni, mert mire odaérsz, az előző vonat utasai már jórészt visszafele gyalogolnak.

Garázda bandák

Nem gondoltuk volna, hogy meggyűlik a bajunk a szanaszét garázdálkodó koati bandákkal. :) Nem vittünk magunkkal kaját, csak az egyik lány a csapatból, több zacsiban légmentesen elzárt, egy szem banánt.

Amint odaértünk a vonathoz, azonnal ott termett egy koati, nem tudom, milyen orruk van de menten kiszagolta a nylonokba bugyolált banánt és az Eszti meztelen lábán próbált felnyargalni, hogy elérje a szatyrot.

Elég nehéz elviselni mikor több kilónyi elszánt ormányosmedve folytat hadgyakorlatokat a meztelen lábadon, igy mikor beleharaptak a szatyorba jobbnak látta eldobni.

Vagy húsz koati vetette rá magát egyszerre, s másodpercek alatt csupán foszlányok maradtak belőle. Némi közelharc árán, az ásványvizes palackot sikerült visszaszerezni tőlük.

Visszamentünk vonattal a központi pihenőhelyre, ahonnan az ösvények indulnak és elsőnek a sárga útvonalat választottuk, lévén az a leghosszabb. Szerencsénkre messze főszezonon kívül voltunk (a turisták legnagyobb része nyáron: novembertől márciusig látogat Argentínába), bár mindenki arról panaszkodik, hogy olyankor nem lehet mozdulni a turistáktól - azt tudom mondani menjenek április végén.

Az ösvényeken jórészt teljesen egyedül bandukoltunk, ritkán jött szembe 1-1 ember, nem kellett kerülgetni senkit, élvezhettük a látványt. Következzenek azok a képek, melyeket az alsó (vízesések alatti), kirándulóösvényen készítettem.

Miután visszatértünk a látogatóközponthoz, pár perces kávészünetet engedélyeztünk magunknak. Közben figyeltük a turistákkal és a boltok kiszolgálószemélyzetével harcoló koatikat.

A boltos nénik simán seprűvel, ordítva kergették ki a boltokból a tolvajbandát, így a pultoktól kiszorulva az árnyékban eszegető turistákat vették célba. Semmi és senki nem volt biztonságban tőlük. Az embereket is simán tereptárgynak tekintették, úgy mászkáltak rajtuk, mint az asztalokon és székeken. Szendvicset enni csak állva javasolt, különben egy percen belül eltűnik a szenyó a kezedből.

A legelső képen, a táskán lógó koati, egy másodperccel később már a táska belsejében tartózkodott és szalámis szendvicset csócsált.

Rengeteg tábla figyelmeztet, hogy haraphatnak a koatik, de én úgy tapasztaltam, hogy nem agresszívek. Ha hagyod, hogy miniatűr CIA-ügynökök módjára végigszimatolják a cuccodat és nem vonod kétségbe a fellelt kajához fűződő feltétlen jogukat eszük ágában sincs harapni.

Nem volt vesztegetni való időnk, így a kávé után nekiindultunk a kék (felső) kirándulóösvénynek, mely a vízesések tetejére visz.

Az affér

Úgy tíz perc gyaloglás elteltével érzékeltem először, hogy valami gond volt a kávéval (vagy inkább a tejjel). Újabb két perc elteltével már komoly bajban voltam és megláttam a táblát, mely írja, hogy a legközelebbi mellékhelyiség 6oo méterre van. Tudtam, hogy annyit én már egészen biztosan nem tudok megtenni.

Körülnéztem, de a szubtrópusi erdő nem igazán alkalmas arra, hogy az ember belemásszon, és ott keressen enyhülést. Tele van liánokkal, az átláthatatlan növényzet minimum mellkasig ér… Ahogy körülnéztem, a távolban megláttam egy elegáns szállodát… úgy éreztem megpillantottam az ígéret földjét és söpörtem végig az ösvényen, mint a kilőtt nyíl.

Barátnőm lihegett a nyomomban és olyan elmés kérdésekkel zaklatott, hogy:

- Gondolod, egy ilyen helyre, csak úgy berohanhatsz WC-re??

Mire én:

- Gondolod, érdekel engem?!?!

Vagy 5o km/h-s sebességgel estem be a szálloda elegáns halljába és két csokornyakkendős, feketébe öltözött recepciós mosolygott rám szívélyesen és megkérdezték, miben segíthetnek.

Válaszra sem erőm, sem időm nem maradt, csak egy fél másodpercre álltam meg, míg megpillantottam a hall túlsó végén a mellékhelyiséget, és kilőtt nyílként söpörtem végig a hallon, a frakkos recepciósok meglepett pillantásai közepette, másodpercekkel kerülve csak el a végzetet.

Javukra legyen írva, mikor visszafele mentem és mondtam: elnézést, sürgős dolgom akadt, rám mosolyogtak és nem zaklattak tovább a magánéletemben. Végül nem is bántuk meg, hogy bejöttünk ide: elegáns, szépen ápolt kert, uszoda és kilátás a vízesésre. Megnéztem: már 700 USD-ért eltölthetsz egy éjszakát itt a pároddal és reggel a teraszról bámulhatod az Iguazut.

Én mondjuk ennyi pénzből beutazom fél Argentínát és inkább ezt választom egyetlen éjszaka helyett a hotelben.

És akkor a felső kirándulóösvényről készített képek.

A brazil oldalt másnapra terveztük be, hallgatva szállásadónkra, aki szerint oda elég kb. 2 óra és plusz két óra madárparkra.

Nos, szerintem aki ide eljut, az foglalkozzon az argentin oldallal. A brazil oldalon csak annyi a látnivaló, amennyit az ösvény legvégén meglátsz. Tény, hogy az szép, de mivel egyetlen olyan ösvény van, mely a központi vízeséshez elvisz, azon folyamatos a tumultus.

Lépésben, csoszogva lehetett haladni, szóval mire a valóságos látnivalóhoz értünk, tele volt valamennyi hócipőnk. De azért nézzétek meg ti is, mit láttunk mindazok után, hogy vagy 5ooo emberrel megverekedtünk.

A Madárpark

A brazil oldalon vannak még kisebb kirándulóösvények (melyekért buzgón külön pénzeket is szednek a brazilok), de mi nem vállaltuk be, mert szűkös volt az időnk és mindenképpen bele kellett, hogy férjen a napunkba a Madárpark is.

Anélkül eszem ágában sem volt továbbutazni Brazília mélyébe, hogy ezt meg ne néztem volna. Aki az Iguazunál jár és kihagyja, élete baklövését követi el, de tényleg. A Madárpark nem az Iguazu Nemzeti Parkban van, hanem külön. A bejárata nem is sejteti, miféle csodák várják az utazót odabent.

A madárpark először is a buja szubtrópusi erdő közepén helyezkedik, és hosszú kirándulóösvények hálózzák be.

Sok madarat hatalmas röpdékben, hagyományos módon mutatnak be. Az első madarak, melyeket megpillantottunk a szépséges skarlát íbiszek voltak.

Ez a rendszerint nagy csapatokban élő faj, Dél-Amerika északi részén él, Venezuelától Délkelet-Brazíliáig. Különlegessége, hogy gázlómadár létére ilyen elképesztő, a környezetétől elütő, skarlátvörös színben tündököl.

A színét természetesen a táplálékában rejlő karotinoidoktól kapja. Fogságban csak akkor ennyire szép a színük, ha megfelelően táplálják őket, különben hamar megfakul a gyönyörű tollazat.

Bár nem veszélyeztetett faj, de fogságban ritkán szaporodik, így nem túl gyakori állatkerti faj. Magyarországon viszont láthatjuk őket Budapesten, Nyíregyházán, Szegeden, Győrött, sőt Veszprémben is él egy ötvenfős csapata.

A földön, a kirándulóösvények mentén színpompás trópusi virágok nyíltak.

Aztán megpillantottuk a flamingókat. Csak egy derékig érő korlát választotta el őket a látogatóktól, így centiméterekre voltak tőlünk.

A madárparkban a legnagyobb élmény, azoknak az irdatlan madárröpdéknek a látogatása volt ahova bemehettél. Akkora röpdéket építettek, melyeken kirándulóösvények vezetnek keresztül, fákat, bokrokat telepítettek beléjük és a látogatók beléphetnek ezekbe a mesebirodalmakba (egy biztonsági duplaajtón át) és a szelíd, fantasztikus madarak között sétálgathatnak! Elképesztő élmény és látvány!!!

A szememnek nem akartam hinni, mikor beléptünk a tukánok röpdéjébe. Ott üldögéltek centiméterekre tőlünk, abszolút fotogén módon illegették magukat, közben megpróbáltak lopni is.

A papagájok röpdéjének a meglátogatása sem volt kisebb élmény. A kék és vörös arapapagájok úgy repkedtek felettünk, hogy le kellett húznunk a fejünket előlük. A gondozóik, jólnevelt szolgálók módjára hordták nekik a sokféle gyümölccsel teleaprított tálkákat, ők meg tömték a fejüket.

Akadt errefelé madarakon kívül egyéb állat is azért.

A park meglátogatása, az egzotikus madarak karnyújtásnyi közelsége akkora élményt nyújtott, ami még az Iguazut is felülírta sok tekintetben...

Ha tovább utaztok velem, akkor a Föld legnagyobb mocsarába látogatunk, Brazíliába, a PANTANAL Nemzeti Parkba, amely hemzseg a ZIKA vírustól, a sárgaláztól, a maláriától és a Dengue-láztól (legalábbis a világsajtó szerint), mi érdekes módon egyiket sem kaptuk el.”

Addig is olvassátok Ági blogját, amit ide kattintva érhettek el, mondanom sem kell, hogy érdemes!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Címkék: Brazília Argentína

Shanarey 2016.07.06. 01:14:35

Hű, ez szép kirándulás lehetett.

adg 2016.07.06. 05:38:58

Allati jo volt. Hetente kerek egy hasonlo beszamolot toled! :)
Koszi

Golf2 2016.07.06. 06:17:42

Szép képek,jó helyek,lehetnênek közelebb.

nyuszigonosz 2016.07.06. 08:35:35

Milyen szép, meg érdekes kirándulás!

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.07.06. 08:51:01

Tényleg egy csoda. Nem véletlenül Földünk egyik legnagyobb látványossága. Van olyan smiley, hogy nagyon irigy vagyok. :)

Golf2 2016.07.06. 08:53:28

Úgy látszik ma nem lesz poszt,ez tegnapi.

Taxomükke (UK) 2016.07.06. 08:56:33

Huh, ez nagyon jo volt.
Kezdek is spanyolul tanulni...

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.07.06. 09:10:03

@VPBA: Egyébként rózsás flamingók itt Albániában is vannak, a Divjaka-i Nemzeti Park-ban, ami egyben a borzas pelikán legnyugatibb költőhelye is. Nem Dél-Amerika, de azért mégis. :)

Ginix 2016.07.06. 10:01:14

óóóó, már megint csak olvadozok meg nosztalgiázok...óóóó:)

bennem legjobban a robaj maradt meg! ahogy mész egyre közelebb és egyre hangosabb, tényleg, folyamatos libabőr!

nekem a barzil oldal is bejött nagyon, az igaz, h ha az embernek kevés ideje van, akkor a 2 közül az argetín oldalt érdemesebb megnézni, de én mindenkinek azt mondom, h tolja le mindkettőt.

a repjegy és busz árakat nem tudom, de mikor én mentem, akkor a busz mindenképpen olcsóbb volt. leginkább éjjel utaztam, azzal megspóroltam a szállást. elég minimálban toltam:)
amúgy még most is két árszabás van az argentínoknak és a külföldieknek? ez nagyon meglepett anno, és ami még inkább, h ez hivatalosan volt.

amúgy nem messze az iguazutól van egy féldrágakő bánya is, az is nagyon érdekes! vmikor március közepe-végefelé jártam arra és így hálaég kikerültem a tumultust mindenhol.
hajrá, még küldj sok ilyet!

P.Elliot 2016.07.06. 11:57:02

Micsoda madarak! Gyonyoru az egesz....ilyen helyen erdemes tobb idot tolteni egy kicsit.
Az a wc sztori jo volt, marmint mulatsag olvasni de a szituacioban benne lenni korantsem.
Nagyon jo poszt, remeljuk hogy meg kapunk ilyesmit...

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.06. 12:34:29

@Ginix: A repülőjegyek nem alapban olcsóbbak, hanem már 3/4 évvel utazás előtt el kell kezdeni folyamatosan nézni az árakat és mindig vannak akciók. Mi busszal kb 5o.oooFt-ért mentünk le El Calafate-be, vissza Buenos Airesbe pedig repülővel 26.oooFt-ért. Ennyit egy éjszakai szálláson(ami max 4eFt), nem lehet spórolni.
Jó szervezéssel sok lefaragható a költségekből. Argentína sajnos így is úgy is nagyon drága.

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.06. 12:38:26

@P.Elliot: Köszi szépen:))
Igen jó lett volna itt mondjuk plusz egy nap, de annyi a látnivaló, hogy nehezen mondasz le egy másikról csak azért, hogy mondjuk itt egy nappal többet legyél. Az út egy hónapos volt és minél többet szerettünk volna látni értelemszerűen, ezért feszített volt a tempó nagyon. Az ember tudja, hogy még úgy is(mint én), hogy ezen a kontinensen él, csekély az esélye rá, hogy még egyszer eljut Argentínába. Én Chilében élek és innen a repjegy majdnem annyi volt Buenos Airesbe mint Európából.

Ginix 2016.07.06. 13:00:54

@Catgirl: én 8 évvel ezelőtti tapasztalatokról beszélek, biztosan sokat változtak a dolgok azóta. nekem csak 2 fix dátum volt a féléves utam során, az indulás bécs-bogotá és a visszaérkezés buenos aires-bécs, azon belül minden nagyon képlékenyen alakult. a leghosszabb buszutam 20 óra volt argetnínában és bár az árára nem emlékszem, teljesen biztos, h nem volt 50ezer huf (jézusmária!!!). mikor repcsit néztem, akkor viszont az árak aszerint (is) változtak, h argentín vagy-e v külföldi. meg a belépők is mindenhova. ez még most is így van?
amikor én voltam, akkor brazília számitott nagyon drágának, most hogy van, melyik ország olcsóbb?

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.06. 13:22:01

@Ginix: hihihihihi:)) Számold azt hozzá, hogy Brazíliában jelenleg havonta(!!!), közel 4o%-os az infláció és az ország aktuálisan épp a következő csőd felé tart. A Buenos Aires-El Calafate távolság ha egyhuzamban teszed meg, legalább 34 óra. Mi ezt a távot szakaszosan tzettük meg, mert megálltunk közben a Valdés félszigeten 3 napra. Visszafele repültünk. A buszjegyek 12-14 óra távolságra jelenleg olyan 28-3oe Ft körül vannak. Nincs most már olyan, hogy külföldieknek drágább. Olyan van a belépőknél, hogy kaphatsz kedvezményt. Pl az Iguazunál ki volt írva, hogy Mercosur országokból érkezőknek 3o% kedvezmény. Mikor mutattam a chilei igazolványomat kiröhögtek, mondván mit akarok? Chile a kontinens leggazdagabb országa! Ez a kedvezmény a peruiaknak, boliviaiaknak, braziloknak jár:))) Meg diákkedvezmény is van. Amúgy ez a kontinensen egyáltalán nem egyedülálló. Peruban gyakorlatilag mindenhova van perui és külföldi tarifa ami legtöbbször nagyon jelentős árkülönbözetet jelent. Rendszerint a dupláját de néha pl Machu picchu(a sokszorosát:) Brazília sem az az olcsójános ma már mint régen volt. Az árak változóak:a kaja olcsóbb mint Argentínában(ez nem nehéz, mivel Argentinában egyetlen tál ételért simán elkérnek 5oooFt-ot), de pl a busz Argentinában olcsóbb mint Braziliában, pedig Argentinában sem olcsó, mint a fent leírtakból is látszik...:(

Mighty Duck 2016.07.06. 13:26:22

@Ginix: Ilyen hivatalos diszkriminatív árszabással már Kínában és Oroszországban is találkoztam, szóval messze nem ők az egyetlenek.

adg 2016.07.06. 13:43:15

@Mighty Duck: ilyen nalunk is van, bar nem ugy, hogy ausztral vagy kulfoldi, hanem helyi vagy nem. Ezzel tamogatjak az allamok a helyiek "kulturalis" eletet. Ha jol tudom.
Ugyanigy, pl a kakadu nemzeti parkba nem kell az allam lakosainak belepot fizetni. Masoknak meg igen.

Ginix 2016.07.06. 14:20:20

@Catgirl: fú, jó sok változás!
arra emlékszem, h az iguazunál volt az egyetlen, hogy még a helyiek között is tettek különbséget. aki közvetlen odavalósi volt, annak vmi 4 peso volt a beugró, minden más argentínnak mittomén, 10 v 20, a külföldieknek meg 60.
peruban nem találkoztam anno ilyennel. a machu picchunál elfogadták a nemzetközi diákomat, így azzal fél áru lett a belépő. meg mi az alternatív úton mentünk, amiben volt 4 órás éjszakai síneken gyaloglás is esőben. nagyon kevés pénzem volt, úgyhogy mindenen spóroltam. még ennyi változást!!!
@Mighty Duck: még egyik helyen sem jártam:)

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.06. 14:30:36

@Ginix: Na az a 1o-2o pesos belépő ma 33o peso:) Argentinoknak olcsóbb egy kicsit(talán 2oo)....gyerekeknek is 6 év alatt.
Megnéztem a Machu picchura: a belépő jelenleg 71 USD, peruiaknak 47:)
Diákigazolvánnyal külföldieknek 42 USD, peruiaknak 3o USD.
De ez Peruban mindenhol így van, még a múzeumi belépőknél is:)

DieNanny CH 2016.07.06. 15:11:54

Off - gyerekszáj:

Kenem az öt évesemet naptejjel, jó kis izmos, formás, ilyet szólok: - Sexy boy!
Erre ő méltatlankodva: - Nem, én nem Sechsi (hatéves) boy vagyok, hanem fünfi (ötéves)!

:-DDDDD

Shanarey 2016.07.06. 15:17:41

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

Legközelebb azt mond neki : handsome boy

Mrs. Clayton 2016.07.06. 16:03:13

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: azert en vigyaznek ilyeneket mondani egy kisfiunak, meg a vegen elmondja az anyjanak aztan ha csak ki rugnak gyerekmolesztalasert meg lehet hogy szerencsed is lesz, ha nem akkor meg rendorsegi ugyed is lehet belole, ahol magyarazhatod h se a kenegetest, se a sexyzest nem ugy ertetted

nyuszigonosz 2016.07.06. 16:05:09

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

So ein hübscher Junge - egy ötéves kissrácnak talán inkább így.

GSLaja 2016.07.06. 16:18:09

Itt en is jartam 4 eve!
Azota is szeretnek visszamenni.
Igaz mi csak a brazil es az argentin oldalon jartunk.

Csodabogár 2016.07.06. 16:35:44

Vagy 25 évig rajta volt a bakkancslistámon, de már letettem róla. Majd talán a következő életemben.:-)
Poszt és a képek is csodásak!

blackhairlady 2016.07.06. 16:52:51

@Catgirl: En mar nem is tudok erre mit irni, csoadas 1 honap lehetett ez.
Illetve csak annyit, hogy ha netan ismet kirandulgatni lenne kedved a Fold korul es nem talalsz partnert, nyugodtan szoljal nekem:))
Ja, es ami meg fontos, nagyon jol irsz, elvezet olvasni.

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.06. 17:01:14

@blackhairlady: Köszi szépen:)))
Igazság szerint október 15.-én indulunk egy újabb egy hónapos körutazásra:))))
Ezúttal Kolumbia-Ecuador-Panama-Peru-Bolívia az úti cél:)))))
Ha esetleg van kedved, még lehet csatlakozni:)))

Herr Géza 2016.07.06. 18:01:26

@Catgirl: Ja, az nem cucc. Októberben én is tervezek egy Stuttgart-Augsburg-München és vissza körutazást. Lehet, hogy a tiéd azért picit izgalmasabb lesz...?
:))))))))))))))

blackhairlady 2016.07.06. 18:14:42

@Catgirl: kerdes, hogy a 21.-et melyik orszagban toltitek, ettol teszem fuggove :))))))))))))

DieNanny CH 2016.07.06. 18:21:03

@Mrs. Clayton:

Ha hiszed, ha nem, ezt az anyja mondta róla először nekem, tavaly nyáron.
:-)

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.06. 18:21:52

@blackhairlady: öööööö 21....máris nézem:))
október 21: Las Lajas katedrális, Kolumbia(ecuadori határ mellett:)
Módosítani az útvonalon már nem tudunk:) Szóval lehet Münchenből kellene Kolumbiába repülnöd hirtelen:))
Ja Chilébe is megyünk:)

DieNanny CH 2016.07.06. 18:42:14

@Catgirl:

A koatikról az jutott eszembe - mert én kirándulni legalább 10 szendvics társaságában indulok el -, hogy ha valami nagyon erős parfümmel vagy spray-vel befújnád a hátizsákod, az vajon elriasztaná őket?

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.06. 18:59:35

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: öööö nem vennék rá mérget:))) Az az egy szem banán legalább 3 nylonzacsiban volt+egy szatyor és húsz méterről kiszagolták:)) Kétlem hogy szenyókat el tudnál rejteni előlük:) Amúgy szúrópróba-szerűen is átvizsgálnak:) Az én cuccomban csak könyv meg ásványvíz volt-semmi kaja, de ahányszor letettem a padra vagy a földre, annyiszor belemásztak és megvizsgálták:) Aztán persze otthagyták mert nem volt benne semmi izgi, de a te tíz szenyódra egyszerre ötvenen vetnék rá magukat:))))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.07.06. 19:08:07

@adg: "ilyen nalunk is van, bar nem ugy, hogy ausztral vagy kulfoldi, hanem helyi vagy nem. Ezzel tamogatjak az allamok a helyiek "kulturalis" eletet. Ha jol tudom. "

Nalunk is van hasonlo, helyi lakosoknak vannak kedvezmenyes belepok bizonyos helyekre.

tanato 2016.07.06. 19:33:45

@Zsuzsi65: MO.-on is sok városban a helyi lakosok pl. féláron mennek be a strandra vagy múzeumba.

blackhairlady 2016.07.06. 20:48:59

@Catgirl: Na ti nem kispalyaztok, beugratos kerdesnek szantam, erre kiderul, hogy mar minden le van szervezve, percre pontosan:))
Most kivancsisagbol megneztem, es 478$-ert mar kapnek repjegyet Houstonbol, Szoval majd megleplek, OK?:)))

2016.07.06. 21:25:08

Huuuez de szuper, ez nagyon jo volt, nagyon szepek!

FutureFry 2016.07.06. 21:25:47

@Zsuzsi65: @adg:
Több amerikai államban az autó regisztrációs díjába beleépítenek egy (általában opcionális és külön matricával járó) nem túl magas ($5-$10) éves díjat. Így - az ilyen helyi rendszámtáblás autóval - azon állami parkok ahol egyébként napi pár dolláros használati díjat (day use fee) szednének, extra fizetés nélkül is látogathatóak. Mondjuk Kaliforniában pont nincs ilyen rendszer.

Csodabogár 2016.07.06. 22:09:07

@Mighty Duck: Még Malév időkben, volt direkt járat Torontoba. Akkoriban a Bp.-Toronto és vissza, kb. háromszor annyiba került mint Toronto-Bp. és vissza. Senki nem akarta kint elhinni, de így volt. Malév a kanadaiakat támogatta olcsó jegyekkel.:-(

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.06. 22:58:23

@blackhairlady: Szeretettel várunk:)))))
Egy ilyen, 6 országot érintő körutazást, már fél évvel előtte érdemes elkezdeni szervezni. Persze nem kötelező, de ha nem igy teszünk és nem várunk pl akciós belföldi repjegyekre-szállásokra, akkor sokkal többe kerülhet mint igy. Úgyhogy tényleg percre pontosan ki vagyunk számolva mikor hol leszünk:)

Muscari 2016.07.07. 00:10:42

@Catgirl: szuper beszámoló volt, én is mindig be vagyok sózva, úgy mennék. Várom a következőt :-)

M. Péter 2016.07.07. 00:43:44

@Catgirl: Simán találtam Santiago de Chile-Buenos Aires oda-vissza repülőjegyet 250-300 US$ körüli áron. Európában hasonló távolság lehet, hogy csak feleannyiba kerülne a fapadosoknak köszönhetően, de azért még ki lehet bírni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.07.07. 00:58:50

@tanato: igen, emlekszem, hogy a szulovarosomban levo furdobe is a helyiek kedvezmenyes jeggyel mehetnek. (nekem mar nem volt ra lehetoseg legutobb, mert leadtam a lakcimkartyam ;)
Oh, most nosztalgiaztam kicsit...milyen jokat usztam ebben a medenceben anno. Mindig kora reggel jartam oda, amikor meg nem volt tomeg, szuper volt akkor uszni, es gyonyorkodni a szemben levo Pilis hegyeinek latvanyaban...
www.termalfurdo.hu/furdo/godi-termalfurdo-111

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.07. 04:41:26

@M. Péter: Csakhogy én Chile legészakibb városában élek, Arica-ban. Tőlem Santiago 23oo km-re van. Vagyis nekem előbb el kell repülnöm Santiagoba és onnan átszállással repülhetek csak Argentínába....

montroyal ( CAN qc) 2016.07.07. 05:06:02

@Catgirl: Ezt a Dél-amerikai utat szeretnénk jovore megcsinalni es a Machu picchura magunknak kell megszervezni, mert a hajo nagyon ravasz taktikat folytat ; szerveznek oda kirandulast 2-3 nap de méregdraga es kotelezo az hajo indulasa elott 2 honappal lefoglalni ...ezert a hajout ara is nagyon draga es nem megy le addig amig a Machu picchu kirandulasra lehet foglalni ( ugy is mindenki oda akar menni ) ezert kis kockazattal lefoglaljuk a kirandulast privatba fele arert es megvarjuk az utolso honapot amikor a hajo ara is joval lemegy last minuteba .. persze van mas erdekes destination is ebben az utban ..
www.hollandamerica.com/find-cruise-vacation/CruiseDetails.action?destCode=W&flexibleMonths=false&noOfFlexibleMonths=1&pageNumber=0&voyageCode=P710&directionCode=S&tabName=ItineraryDetails&fromSearchVacation=true

montroyal ( CAN qc) 2016.07.07. 05:16:49

@Catgirl: ha .... megyunk (?) Aricaban jan 17-en allunk meg egy napra .. de még ott a ha.. ($).:-)

Golf2 2016.07.07. 07:18:04

@montroyal ( CAN qc): mi a picsa olyan drága a macsupicsun? Birka effektus?

M. Péter 2016.07.07. 09:29:51

@Catgirl: Jó, akkor legyen 400 dollár.

Ginix 2016.07.07. 10:05:47

@Catgirl: @blackhairlady: az gyönyörű, menj el velük! és a kolumbiaiak olyan kedvesek! már csak annyi kolumbiai pesom volt a határon, ami egy taxira lett volna elég és egy cabinas-ban hívogattam a kolumbiai barátaimat, h megköszönjem a vendéglátásukat, mikoris a recepciós csaj elkezdett győzködni, h nézzem már meg azt a katedrálist. mondom nincs pénzem, csak ennyi, de a cuccaimat pl nemtom odáig cipelni és nem tudok csomagmegőrzőért fizetni. hát ő majd vigyáz rá. így is lett és annyira hálás vagyok neki ezért, mert ilyen csodát, úúúú, most is beleborzongok. hálából adtam neki egy magyar 20 forintost emlékbe:)
ecuadort meg üdvözöljétek a nevemben, ott dolgoztam is egy évet, az egy kicsit mi tierra:)

blackhairlady 2016.07.07. 11:57:20

@Ginix: Neked is voltak akkor kalandjaid :) Igazan szep gesztus volt a holgytol a csomagmgorzes. Es meg Ecuadorban is dolgoztal, akkor te sem unatkoztad vegig az eletedet:)))))

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.07. 12:31:56

@M. Péter: nézd meg mennyi egy belföldi repjegy chilében Santiago-Arica viszonyletra és add hozzá a 4oo dollárhoz:)))

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.07. 12:34:52

@M. Péter: Amúgy a Bp-Buenos Airest a barátaim 12oezerért vették. Szóval úgy van ahogy irtam: kb ugyanannyi mintha Pestről repülnék. egy Arica-Santiago ha nagyonnagyon olcsó, akkor 35-4oe Ft...

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.07. 12:44:10

@montroyal ( CAN qc): Én nem vagyok oda a hajós utakért, pont azért mert a legjobb dolgok a kontinens belsejében vannak és még az érdekesebb helyeken is csak egy-egy napot tölt a hajó, de hosszú az út és van benne pár érdekes dolog:) Január 17.-én azt hiszem itthon leszek:)))
@Golf2: Először ia a Machu picchu a kontinens belsejében van, ők meg hajóval mennek. Csak a belépőjegy a machura jelenleg 71USD, de ahhoz még jön vonat és busz, csak hogy egyáltalán odáig eljuss. Még Cuscoból, helyben, fapados variban is belekerül vagy 4o-5oe Ft-ba.

Golf2 2016.07.07. 16:12:41

@Catgirl: Az inkák kincse cimü filmben láttam, szêp hely de miért kell belépő 1 hegyre.

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.07. 16:39:45

@Golf2: Szerinted mely ország ne szedne belépti díjat egy ilyen látványosságért?:) Olaszországban pl Pompeji romjainál is pofátlan áru belépőt kérnek az olaszok, pedig ők nem annyira csórók azért mint Peru...:)

montroyal ( CAN qc) 2016.07.07. 17:26:55

@Golf2: a hajorol a szervezett kirandulas , ami a transport ,a repulo Limabol azutan a szallas kaja 1-2 (1 éj)nap es maga a latogatas guiddel .. ez kb 2500$ kettonknak ugye dupla , hat nekem sok ...egyeni szervezesben sokkal olcsobb es csoporttal a program is kotott.. viszont ijeszgetnek hogy ha kesel( elmegy a hajo ( ha tortenik valami az mind a te felelosseged .

montroyal ( CAN qc) 2016.07.07. 17:57:14

@Catgirl: nem vagyok oda a hajós utakért,

talan mert nem egykoruak vagyunk en jobban szeretem mar a kenyelmet , fejtores nelkul ,szervezzen mas .. en is csak 3 uton voltam még , de legutobb ugye 4 es fél honap 50000 km 4 kontinens 50 varos .. egy kicsit nehez szervezkedni mindent utazasokat( csak a jegyek kierkezes ,megerkezes a repterekre foldi utazasok) szallas program ... szoval mar kenyelmes( lusta ) vagyok
de hajra fiatalok , ha van ido pénz annyi amenyyi kell - menjetek.. es ha csinos fiatal lanyrol van szo sokkal konnyebb ..

M. Péter 2016.07.07. 18:13:40

@Catgirl: Az nagyon jutányos ár, ha most is lehet kapni, akkor nagyon érdekelne. Európa-Dél-Amerika viszonylatban sokkal 200000Ft alatt soha nem láttam jegyet, Bp.-ről különösen nem, volt, amikor a duplájához volt közelebb,

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.07. 18:36:03

@montroyal ( CAN qc): ööö....az a fiatal csinos kislány 48 éves...:))))
De értem és megértem:) Én is most már olyan utakat szervezek amikben max séta van, az is ha lehet inkább vizszintes talajon:)))))

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2016.07.07. 18:38:44

@M. Péter: Ezekre a jegyekre természetesen vadászni kell:) Mi legalább fél éven át néztük a jegyárakat és mikor láttunk egy akciót lecsaptunk(minden légitársaság szokott leárazni jegyeket). Szerencsére fix dátumhoz nem voltunk kötve, így 3 napba tellett mire összejött a csapat Buenos Airesben.

Bredpitt Monika 2016.07.07. 23:30:06

@montroyal ( CAN qc): még van kedvetek utazni, én a helyedben most pihennék vagy három évet ezután a világ körüli út után

Bredpitt Monika 2016.07.07. 23:33:23

Az ilyen posztok után kezd el az ember vágyódni valahová....aztán kinézek az erkélyen és azt látom, hogy fel van túrva minden, mert a Gázművek a csöveket cseréli. Jaj!

Dél Amerika nagy vágyam. Nekem mondjuk az első a listámon Rio de Janeiro.

Argentina Idegenvezetés · http://www.buenosaires.hu 2016.07.21. 07:25:03

"Mikor az Iguazuhoz indultunk El Calafatéből, természetesen repülőre ültünk és a több mint 2700 km-t Buenos Airesig 26e Ft-ért tettük meg."

A promóciós ár ARS 1807.70. Jó lesz az 36e Ft-nak is. De még így is olcsó....

Argentina Idegenvezetés · http://www.buenosaires.hu 2016.07.21. 07:25:26

"Taxit fogtunk, ami barátibb áron vitt be minket a városba mint a busz"

Ez 4 utasnál lehet igaz, ha beférnek egy taxiba a csomagokkal. A legolcsóbb legkorrektebb taxis Iguazu argentin oldali reptértől Puerto Iguazu városig ma AR$300-at kér. A busz meg AR$90 fejenként.

Azaz 3 utasnál kb ugyanaz, 4nél már üzlet.....

Argentina Idegenvezetés · http://www.buenosaires.hu 2016.07.21. 08:59:35

@Ginix: Igazából igen, két (több) árszabás van. De ez sajnos félreértésre ad okot. Nem azt jelenti, hogy a külföldit "lehúzzák". Ennek az oka a belföldi turizmus támogatása. Azaz a teljes ár az, amit a külföldi fizet. A belföldi kedvezményes árat fizet meg, és a különbözetet az argentin állam kifizeti a Nemzeti Parknak. Azaz a belföldi is teljes árat fizet, csak az állam turizmustámogatás címén besegít neki.

Argentina Idegenvezetés · http://www.buenosaires.hu 2016.07.21. 09:13:16

@Catgirl: Chile nem Mercosur tag, csak gazdasági társult ország. Ezért, nem azért mert gazdag e vagy sem....