oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. június 05. 06:50,  Átfordulva Angliába 280 komment

2016. június 05. 06:50 Határátkelő

Átfordulva Angliába

Ha ez ember már egy ideje külföldön él, óhatatlanul eljön az a pillanat, amikor új helye otthonná válik, amikor egy hazalátogatás olyan lesz, mint egy nyaralás. Ezt a pillanatot ragadja meg a heti blogajánló egyik írása. Emellett nevet adunk svéd és magyar módra, valamint megmutatjuk, milyen az, amikor új időszámítás kezdődik Svájcban.

Magyarország 2.0 – a Határátkelő második pályázata, melynek célja Magyarország újratervezése. Te min változtatnál, milyen jó külföldi tapasztalatot építenél be? Nem csak határátkelők írhatnak – a pályázatról minden tudnivalót megtalálsz ide kattintva!

magyarorszag_ozd_1.jpg

Kezdjük tehát egy hazalátogatással, ami (mint a Hóvarjú blog posztjának végén kiderül), tulajdonképpen már nem is hazalátogatás, hiszen öt év Anglia után az otthon már a szigetországban van.

„Öt éve vagyunk Angliában és nem gyakran járunk haza, igaz tavaly is voltunk, de idén azért mentünk, mert a kisfiamat mindenképp szerettem volna bemutatni a dédiknek. Ha nem lennének a dédik, akkor a családot reptetem ki inkább. A családtagok hiányoznak még mindig, nem az ország. Sajnálom, ha ez túl nyers, de ez az igazság. Bár korábban sértődöttségből sem mondtam volna, ha hiányzott volna, mára már szimplán nem hiányzik.

Ózd 3 betű egy híján meg csoda lenne (Óz). A város (is) megváltozott, szépült, újult, fejlődött. Azt pontosan nem tudom, hogy lettek-e új munkahelyek, stb., de 1000 millió Ft - nem elírás, 1 milliárd - tartaléka van a költségvetésnek. Úgy néz ki, értelmesen használják a pénzt.

A várost a nyakunkba vettük párszor és minden alkalommal azt éreztem, hogy nem otthon vagyok. Rettenetesen zavar(t) ez. Rácsodálkoztam dolgokra, mint amikor nyaralni van valahol az ember.

Nem találkoztam, pontosabban alig láttam ismerős arcokat, az egyik üzlet bezárt itt, nyílt egy új amott, a régi eladónak semmi nyoma, más a postás, de még a szomszédok is cserélődtek anyukám lépcsőházában. Kati néninek se híre se hamva. :D

Csak forgattam a fejem. Tudjátok kicsit olyan ez, mint amikor 5 éve nyaraltál valahol és visszautazol ugyanoda. Ismerős, tudod, mi merre van, de mégis más. Nem tudom jobban elmagyarázni. Turistának éreztem magam. De mi történt egy év alatt, ami miatt ilyen lett a város és/vagy én?

A munkatársam megfejtette nekem. Gyerekem született.

Azt mindenképp leírnám, hogy természetesen jól éreztük magunkat otthon, csak engem piszkált ez a furcsa, idegen érzés. Amikor rádöbbentett a munkatársam a tényre, hogy gyerekem van, :D :D :D akkor leesett, hogy mi motoszkált bennem otthon.

Azt néztem, azt próbáltam elképzelni, hogy otthon élünk, otthon neveljük a kisfiamat, de nem éreztem ezt életszerűnek. Nem tudtam beleélni magamat. Mint egy nyaraláson... elkacérkodsz a gondolattal, hogy milyen lenne az adott helyen élni, de azért a hazaúton már nagyon várod, hogy hazaérj.

Amikor becsukod magad mögött az ajtót és a küszöbön hagyod az összes gondod, bajod és ledobod magad a kedvenc helyedre a lakásban. Mélyen magadba szívod, az otthonod illatát és szemet pihentetően körbenézel a cuccaidon. Talán meg is állapítod magadban: Végre itthon vagyok. :)

Na, kérem ez volt, mikor hazaértünk Angliába és becsuktam a ház ajtaját mögöttünk.

Átfordult! Végleg.

Angliában vagyok (vagyunk) otthon. És komolyan mondom, nem tudom, hogy ez milyen érzéssel tölt el pontosan. Na jó, nagyjából tudom. Egyrészt boldogsággal és nem is kicsivel, másrészt lelkiismeretfurdalás féleséggel vagy mi a tököm ez az érzés, hogy nem Magyarországra (pontosabban a magyarországi lakásunkra) gondolok így.

Ó, a gyerek nagyon cukker volt. Beraktuk a kiságyba és olyan boldogsággal nézett körül, hogy végre a saját ágyában fekszik. Megnézte a kis játékait és utána csak csukott szemmel feküdt és hangosan nevetgélt.”

A teljes posztot itt olvashatjátok el.

Kiakasztó névadás svéd és magyar módra

Az már többször kiderült, hogy a magyar névadási rendszer (összehasonlítva több más országéval) kissé mintha nehézkes (vagy kevésbé finoman fogalmazva: bürokratikus) lenne. És persze az is, tapasztalta meg a Bezzeg a svédek blog szerzője, bandirepublic a saját bőrén.

emilie_bandirepublic.jpg

 

„A mi történetünk 2011 nyarán kezdődött, amikor a várandós feleségemmel egy stockholmi nyaralás családlátogatás alatt a (svéd) utónév könyvet böngésztük. Hamar megtaláltuk a számunkra tökéletes nevet, de azonnal felmerült a kérdés, hogy az Emilie név ebben a formában létezik-e Magyarországon?

A házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló 1982. évi 17. törvényerejű rendelet szabályozza a témát. E rendelet 30.§-ának (5) bekezdése kimondja: „Amennyiben a szülők által választott utónév nem szerepel az utónévjegyzékben, a Magyar Tudományos Akadémia nyilatkozik a kért utónév anyakönyvezhetőségéről.”

A kutatások akkori (és mai) fokán az Emilie név nem szerepelt a MTA Nyelvtudományi Intézet honlapján levő női és férfiutónevek listájában. Hurrá! Az életünk nyilván nem lehet egyszerű.

Semmi gond, csak egy szimpla kérvény a hivatalnak, akik megküldik majd a MTA Nyelvtudományi Intézetének Utónévbizottsága részére, ahol jólképzett nyelvész bácsik és gondolom nénik (pl. névtanos, nyelvtörténész, pszicholingvista, szociolingvista végzettséggel) szakvéleményt készítenek a kérvényezett név bejegyezhetőségéről is elbírálják a dolgot. (...)

Rendes magyar módjára felhajtottuk egy ismerős ismerősét, aki valami minisztériumban volt illetékes elvtársnő, s ő nagyon kedvesen eligazított az eljárás részleteivel kapcsoltban.

Beadtuk a kérelmet, s indoklásként megírtuk, hogy születendő gyermekünk kettős állampolgár lesz, ezért szeretnénk őt Emilie-nek nevezni, hogy ne nézzenek rá hülyén Svédországban és ne kelljen úgy felnőnie, hogy senki nem képes normálisan kiejteni az egyébként szerintünk egyszerű nevét.

Kisvártatva megérkezett az elutasító határozat. A vének tanácsának legfelsőbb bizottsága nem támogatta az elképzelésünket, így a gyermekünket és minket megfosztottak egy e betűtől. Ez nagyon rosszul esett nekem, mert úgy éreztem, hogy az állam durván beleszól a magánéletembe, s én tehetetlen vagyok. (...)

Persze Svédországban is vannak alattvalók, akiknél kiveri a biztosítékot, ha az állam bármilyen szinten beleszól az életébe. 1991-ben a névtörvény elleni tiltakozásuk kifejezése képpen egy svéd pár Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssqlbb11116-nak (ejtsd: Albin) kívánta elnevezni gyermekét, de az adóhatóság elutasította a kérelmet. Másodszor is nekifutatottak, akkor „A”-nak próbálták elnevezni drága kis Albinukat, de ezt is elutasították és még jól meg is bírságolták őket.

Az egyik svéd barátom akkora Star Wars-rajongó, hogy nem tudott ellenállni az erő sötét oldalának és hivatalosan felvette a Yoda nevet középső név gyanánt, mert itt ez is belefér.

Többek közt ezen is felbuzdulva végre vettük a bátorságot és 4 perc alatt kitöltöttünk egy 1 oldalas névváltoztatási kérelem nyomtatványt, amit a 2 szülő aláírásával május 1-én beküldtünk az adóhivatala (eredeti név, új név és kész, indoklást nem kérnek). Három héttel később a postaládában volt az alábbi határozat, mely szerint május 3-i (!) hatállyal Emili-ből Emilie lett.

Ez így ennyi Svédországban.”

Az eredeti posztot itt találjátok, olvassátok el!

Csoda és új időszámítás Svájcban

A heti ajánlót fejezzük be Svájcban, ahol nem akármilyen esemény történt a napokban: elkészült az Alpok egyik legkomolyabb vasúti alagútja, ami túlzás nélkül új fejezetet nyit majd az ország történetében. Hogy miért, arról a Svájc és más blog írt.

svajci_vasut_foto_alptransit_ch.jpg(Fotó: alptransit.ch)

„Az Alpok Gotthard masszívumának átszeléséről van szó. Ez a nagy tömb régóta az egyik legnagyobb akadály észak és dél között, de egyben a legegyszerűbb átjutási lehetőséget is biztosítja, mivel csupán egy hegygerincen kell áthaladni. Legmagasabb pontján 2300 méter.

Az első skicceket 1947-ben vetette papírra egy bázeli mérnök és jó pár évtizednek kellett eltelnie, míg 1992-ben népszavazás útján döntöttek a megépítéséről.

12 milliárd frankos költséggel, 2600 ember 17 évnyi munkája után ma adták át a Gotthard Bázisalagutat, ami a maga 57,1 km-vel rögtön a világ leghosszabb vasúti alagútja címét is megkapta, maga mögé utasítva ezzel az eddigi címvédő japán Seikan-alagutat +3 km-rel. (...)

Az új vasúti alagút 30 km-rel rövidebb, mint a jelenlegi vasúti szakasz a Gotthardon át, ami nem csoda, mivel az a hegyeket kerülgetve kanyarog, fordulókörökkel is tarkítva, hogy a nagyobb emelkedőkkel is meg tudjon küzdeni. Az új alagút azonban többnyire egyenes és sík, ami nagy sebességű vonatok közlekedését is lehetővé teszi.

A személyvonatok elvileg akár 250 km/óra sebességgel is száguldhatnának benne, a gyakorlatban azonban "csak" 200-zal fognak haladni. A német nyelvű Uri kantonban található alagútbejárattól az olasz nyelvű Tessin kantonban található kijáratig 20 perc alatt jutnak el. (...)

Naponta 325 vonat fog majd áthaladni az alagúton - 260 (a jelenlegi vonalon 180 tud) teher- és 65 személyvonat. A jelenlegi vonalat nem zárják be, nosztalgia járatokat fognak indítani rajta. A hosszabb menetidőért cserébe szép az utasoknak szép látványban lesz részük.

A régi/jelenlegi vonal melletti települések életében új időszámítás kezdődik, kikerülnek a vérkeringésből. De ez egy másik történet, a mai nap az ünneplésé és az eredmények elismeréséé, mint ahogy azt a meghívott csúcspolitikusok nagy szavakkal meg is tették.”

A teljes posztot itt találjátok, érdemes megnézni!

HÍRMONDÓ

„A határátkelés a kisebb ellenállás”

„Iszonyú, hogy néhány munkahelyen mit engednek meg maguknak a munkáltatók” – jelentette ki a GKI Gazdaságkutató Intézet kutatásvezetője, aki szerint a hazai munkahelyek nem csak a fizetés miatt maradtak le a jó munkaerőért folytatott európai versenyben, hanem a körülmények tekintetében is.

„Jelenleg az számít kisebb ellenállásnak, ha valaki nem száll szembe a munkahelyi törvénytelenségekkel, hanem külföldre költözik és ott vállal munkát. Az egzisztenciális félelem ugyanis gyakran megakadályozza, hogy valaki érvényesítse a saját igazát” – fogalmazott Adler Judit. A teljes cikket itt találjátok, érdemes elolvasni, elgondolkodtató állítások találhatók benne!

Van, ahol minden negyedik nővér hiányzik

A Magyar Kórházszövetség elnöke szerint vannak térségek, ahol már most a betegbiztonságot veszélyezteti az alacsony nővérlétszám. „Vannak az országnak olyan területei, ahol a szakdolgozók, szaknővérek 25 százaléka hiányzik - jelentette ki Svébis Mihály.

A kórházigazgató szerint körülbelül 50 százalékos béremelés esetében lehetne reálisan azzal számolni, hogy visszatérnek külföldről szakemberek. Addig is ha egy kórháznak szerencséje van, fel tud venni segédnővéreket, de az ő felügyeletük is a szakápolókra ró plusz terhet. A teljes írást ide kattintva olvashatjátok el.

Már a csehek is félnek

Az országban tavaly 1,3 millió járművet állítottak elő és a várakozások szerint ez a szám idén tovább nőhet. A növekedésnek viszont komoly gátja most már a megfelelő számú munkaerő. A helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy nem csak mérnökből, hanem szakmunkásból, illetve betanítható munkásból is hiány van. A cseh iparnak, ahol a járműgyártásnak meghatározó szerepe van, azonnal további 52 ezer munkásra lenne szüksége. A cikket itt találjátok, olvassátok el!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Magyarország Svájc Svédország Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr378780104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr Géza 2016.06.05. 19:50:50

@nyuszigonosz: Van is cipőd a cégem termékeiből????

montroyal ( CAN qc) 2016.06.05. 19:52:29

off minden evben van nalunk a varost keresztbe-koszba atszelo bicikli tura .. nagyon nepszeru ... de nem az autosoknak, minden ut mindenhol lezarva ... es KIFOGTAM!! 30000 biciklist kellett megvarnom ,amig elmennek elottem .. pontosabban nem elotttem mert elottem mar tobbszaz autos be volt szorulva .. nem rossz hétvégi program .. jovore reggel 6kor kimegyek a varosbol ..

fhdgy 2016.06.05. 19:54:17

@nyuszigonosz: Akkor nekünk miért nincs legalább 10 percre vonatkozó fogatókönyvünk?

Tényleg ennyire hülyék vagyunk?

Ezért "Több tiszteletet Magyarországnak!"? Na, ne már!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.06.05. 19:56:53

@nyuszigonosz: a toth-al ott is volt gond. Nagyon hasonlit kiejtesben a Tod-nak hallatszik, nem tul jo omen..
@montroyal ( CAN qc): attol fuggetlenul magyar vagy, es vonatkoznak rad a magyar torvenyek. Kellett volna jelezned.

nyuszigonosz 2016.06.05. 19:58:32

@Herr Géza: Ha az is a nyeremény része....na akkor meg akarom nyerni. :-))))
Kényelmesek és elegánsak a termékek, Elfogadnék egy ( vagy akár több ) párt is. :-)

nyuszigonosz 2016.06.05. 19:59:11

@fhdgy: Miért nincs? Esetleg mert a szakemberek már nem ott vannak?

nyuszigonosz 2016.06.05. 20:00:07

@tildy[UK]: Igen, ez így van. Ez pont az a név, ahol a német kiejtés visszaüt.

montroyal ( CAN qc) 2016.06.05. 20:06:20

megint off

tegnap este megneztuk a Dirty dancing-ot szinhazi eloadasban . en soha nem lattam filmen sem ... a 80 % a nezoknek csajok voltak csapatostol ... minden szoveget ismertek es amikor az elhangzott sikogatas, ovacio tort ki .. hat meg amikor a Jonny levetette aaz atleta trikojat is .. azt hiszem ezen jobban szorakoztam mint az eloadason
a masik ami super volt a digitalis diszletek a szinpad , jelenetek .. wow.. pl az egesz szinpad digitalis dimenzios tenger volt, amiben a szereplok eloben gyakoroltak a tancot es ha elestek szuperul elsullyedtek a vizalatt majd visszemelkedtek
az ITseknek lehet ez normal de nekem leesett az alam ..

2016.06.05. 20:06:41

@tildy[UK]: En ismertem egy Bartholomew-et Londonban, akinek ez volt a hivatalos neve, es teljesen kinai csaladbol szarmazott. Azert adtak ezt a nevet szegenynek hogy ne legyen problemaja nemzetkozi kornyezetben :). Hat ez sajnos nem jott ossze (arrol nem beszelve, hogy mit szenvedett vele ossze Kinaban). A Kevin szerintem teljesen jo nev, nem hangzik regimodinak, konnyen kiejtheto a legtobb ember szamara stb. Mondjuk en elfogult vagyok, az egyik kedvenc fonokomet Londonban pont Kevinnek hivtak.

montroyal ( CAN qc) 2016.06.05. 20:07:53

@tildy[UK]: huha akkor most bigamista vagyok ?

fhdgy 2016.06.05. 20:08:48

@nyuszigonosz: Az, hogy pl. a németek már 250-es pályákat építenek, nos, ez kemény pénzkérdés. Még nem is lovagolok rajta!

DE!

2014-2015-ben felújították a Dombóvár-Kaposvár közti pályát. Azt mondták, hogy 120-as pálya lesz. Jó, tudomásul vettem, hogy csak ennyire futja. Aztán átadás után nem sokkal utazom arra és nem bírtam megállni, hogy meg ne kérdezzem a kalauzt, hogy most előre vagy hátra megyünk? Kérem, segítsen eldönteni!

Előre, persze, hogy előre, de mi a bajom?

Csak az, hogy ide 120-as pályát igértek, de még 60-nal sem megyünk.

Hát persze, mert átadás után csak max 60-at engedélyeztek, mert a pálya minősége nem enged meg többet!

Átépítés, átadás után, amikor 120 lett volna a követelmény!

Érted? Én nem! Persze, mondaná @Herr Géza, hogy

A: mert az a MÁV
B: mert érinti Felcsútot is
C: mert a Soros vagy azelmúltnyócév tehet róla
D: honnan tudjam, nem vagyok én vasutas

fhdgy 2016.06.05. 20:11:35

@montroyal ( CAN qc): Tudod mi a bigámista büntetése?

Két anyós!

DieNanny CH 2016.06.05. 20:18:22

@Bal:

Én nem értek az ilyen dolgokhoz. De a honlapon ez van:

"Die neue Bahn wird die steilste Standseilbahn der Welt werden. Das Gelände ist mit bis zu 110 Prozent Steigung sehr steil. Die neuen, zylinderförmigen Wagen können sich drehen und sich so laufend dem steilen Gelände anpassen. So kann man während der Fahrt immer waagrecht sitzen"

www.srf.ch/news/regional/zentralschweiz/der-stoos-erhaelt-die-steilste-standseilbahn-der-welt

DieNanny CH 2016.06.05. 20:23:59

@fhdgy:

Köszi, igen, nem figyeltem...
:-)

2016.06.05. 20:24:45

@FutureFry: Ez egy kimondottan arab problema, hogy nagyon sok embernek azonos neve van. Reszben azert mert van nehany nagyon kedvelt nev (kulonosen ferfinevek eseteben), masreszt azert mert a csaladnev a torzsi nev, de nincs olyan sok torzs, es igy ezek gyakran ismetlodnek. Az arab nevek egyebkent negy reszbol allnak, a kozepso ketto az apa es a nagyapa 'keresztneve'. De ez nem nagy segitseg, tekintve hogy ez altalaban az Abdul / Mohamed vonalon mozog.

DieNanny CH 2016.06.05. 20:25:30

@Herr Géza:

Ki tudja... Errefelé van egy sárkánybarlang is...
:-)

Herr Géza 2016.06.05. 20:27:13

@fhdgy: No meg azért a Dombóvár-Somogyszob vonal sem ugyanaz a liga, mint pl. a Zürich-Milánó....
Még ha mindkettőn Intercity-nek is hívják a vonatot. :D

DieNanny CH 2016.06.05. 20:29:10

@Herr Géza:

Meg nekem sem! :-D
Jó drága az a márka! Még Ausztriában találkoztam vele!

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2016.06.05. 20:31:02

@tableno: egyszer ügyfélszolgálatra bejött hozzám egy végh béla úr. nehezen hittem el, aztán alig bírtam ki röhögés nélkül. szerencsétlen

DieNanny CH 2016.06.05. 20:31:06

@Herr Géza:

Az nem Bruce Willis, hanem Chuck Norris!

fhdgy 2016.06.05. 20:31:30

@Herr Géza: Van még néhány "apró" különbség!

DieNanny CH 2016.06.05. 20:35:43

@montroyal ( CAN qc):

Itt jövő héten kezdődik a Tour de Suisse (vagy hogy hívják...).

2016.06.05. 20:41:11

@fhdgy: Londonban folyamatosan jonnek a metrok egymas utan csucsidoben, fel-egy perc van ketto kozott. Ha valaki beesik vagy beugrik (elofordul) a sinek koze akkor altalaban mar nem hozzak ki elve, minden evben van jopar ilyen eset (szinte mindig szandekos, nem baleset). Vannak olyan megallok ahol pont emiatt atlatszo muanyag fal van az utasok es a metro kozott, csak az ajtoknal nyitjak ki amikor bent all a metro.

33621 2016.06.05. 20:54:52

@SzerződésSertés: Anno nagyapám az 1 világháborúban volt katona, ahol osztrák tisztek voltak a vezetőik. Ott járt úgy, hogy levélosztásnál Nági Giula néven szólították, vagyis Nagy Gyula lett volna magyarul, csak az osztrák tiszt így ejtette ki!

Herr Géza 2016.06.05. 21:00:05

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Tudod, cégünk szlogenje:
"Minőséget, de jó drágán. Apuci úgyis kifizeti." :)))))))))

33621 2016.06.05. 21:02:47

@Herr Géza: Gézám véletlenül nem Otter-nek hívnak?

Csodabogár 2016.06.05. 21:04:35

@Herr Géza: Nem engedem bántani a MÁV-ot, mióta halálpontosan 2.40 perc alatt lehet kijutni Bécsbe. Nyilván megcsinálták a sineket ezen a vonalon.

montroyal ( CAN qc) 2016.06.05. 21:11:27

@fhdgy: az egyik porhanyos , a masik messze van , nem is ismerem

de igaz :-)
@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: ... nalunk tour -de- ile es amatorok csaladok, gyerekek .. kb 30000 biciklis ..

33621 2016.06.05. 21:31:03

@bandirepublic: Én meg ismertem egy Ondó Sándor nevű embert, még irodája is volt a TSZ központban névtáblával az ajtaján!

33621 2016.06.05. 21:33:23

@Herr Géza: Persze az nem igen gyárt női cipókét!
Női cipő márkákban, főleg drágában nem vagyok jó!

fhdgy 2016.06.05. 21:34:23

@Csodabogár: Nam bántva ( most ) a MÁV-ot, csak kérdezek:

Budapest-Bécs kb. 250 km. A pálya magyar szakasza elvileg 160-as.

Megállók : Kelenföld, Győr, talán Móvár és Hegyeshalom. Akkor miért 2:40 az idő?

Egyik éven a RailJet-tel mentem-jöttem Bp-Salzburg között. Magyar szakaszon ritkán és csak nagyon rövid időre mutatott többet a sebesség 120-nál.

Hogy van ez (is) ?

kardio1 2016.06.05. 21:40:19

@fhdgy: nem marhazta le Nannyt, hanem azt mondta, hogy a 110 fokos lejtő fizikai képtelenség, aka marhaság...

fhdgy 2016.06.05. 21:41:08

@Csodabogár: Ja, és a RailJet-et nem a MÁV üzemelteti, hanem az ÖBB.

fhdgy 2016.06.05. 21:42:39

@kardio1: "bocs de szemet szúró marhaságot írtál" ezt írta! Nézd meg!

Shaktee 2016.06.05. 21:44:18

@diggerdriver: benedek nem azonos a Bennyvel, annak benjamin az alapja. Béni/Benedek lehet, de az kibaszós angolul

kardio1 2016.06.05. 21:47:27

@fhdgy: szerintem a vágányok nem nagy sebességre vannak tervezve. De ez csak egy ötlet.

kardio1 2016.06.05. 21:48:29

@fhdgy: tudom. Azért mondtam, hogy nem marhazta le Nannyt. Azt minősítette, amit írt.

Pernilla 2016.06.05. 21:49:38

@fhdgy: azért ennél hozzátenném, hogy ugyanarra a vonatra ha a MÁV-nál veszed meg a jegyet a Bp-Bécs távra, 29 euróba kerül a jegy, ha az ÖBB-nél, akkor kb. 80 euro.

Ettől persze még egyetértek veled, hogy elkeserítő a vonatközlekedés Magyarországon belül, csak azért megjegyzem, hogy a zsebbe is kell nyúlni rendesen, ha Ausztriában vonaton akarsz utazni.
A színvonal viszont tényleg elsőosztályú egy railjeten, azt aláírom.

Pernilla 2016.06.05. 21:50:25

@Pernilla: @fhdgy: *retúr jegyárakat írtam, mielőtt valaki kötözködni kezd :)

fhdgy 2016.06.05. 21:51:14

@kardio1: Jó, akkor direkt nem marházta le, de indirekt igen, mert aki marhaságot ír, az mi más lehetne?!

Herr Géza 2016.06.05. 21:53:17

@33621: Na nem az az agyament drága kategória, sőt van kimondottan középkategóriás termékcsaládjuk is.

kardio1 2016.06.05. 21:56:42

Az anglias bloghoz:
Nekem furcsa volt. Öt év nem nagy idő, és a posztolo Magyarországon turista. Az én otthonom is külföldön van, de ezer szállal (költői kép, nem számoltam meg...) kötődöm Magyarországhoz, már csak a család miatt is.
En hiszek abban, hogy nemcsak kettős állampolgár lehet az ember, hanem kettős kötődésű vagy identitásu is. Nem vagyunk egyformák.

kardio1 2016.06.05. 21:59:41

@fhdgy: en ezt nem így látom. Itt a blogon is, ha egymás mondandojat kritikajuk, akár élesen is, az nekem belefer. Ha ehelyett marad a másik személyének a bírálata, pláne, ha erős, az már nem.

fhdgy 2016.06.05. 22:09:43

@Pernilla: Tényleg nem kötözködésként: Az osztrákokat ebből a szempontból nem ismerem, de a németeket valamennyire igen.

Az alap jegyárak tényleg magasak, de nagyon sok olyan kedvezmény van, amit bárki igénybe vehet ( pl. most nem beszélek a Bahncard 50-ről ), amivel már másképp néz ki a dolog. Ha időben megveszed a jegyet, és konkrét vonatra, akkor akár 50 %-ot is kaphatsz kedvezményt. Én vettem már Münchenben jegyet, ami olcsóbb volt, mint Magyarországon, plusz bónusz volt, hogy első osztályra szólt, plusz három napig Magyarországon annyit vonatozhattam volna, amennyi jól esett volna. És persze, van sok akciós jegy is! Ilyen az osztrákoknál is van.

A németeknél vannak a tartományi ticket-ek, pl. Bayernticket. Egy ilyen most egy személyre 23 EUR. Egy napig annyit utazhatsz vele, amennyi jól esik, igaz intercitykre nem érvényes, de érvényes helyi közlekedésre is. Ez kb. 7000 ezer Ft, ez már olcsóbb mint a magyar jegyárak.

Szóval, esete válogatja, hogy mikor melyik olcsóbb vagy drágább.

fhdgy 2016.06.05. 22:12:17

@kardio1: Nekem nem különbség, ha valaki azt mondja, hogy hülye vagyok vagy azt, hogy hülyeséget beszélek.

Mind a kettővel az értelmi képességeimet minősíti. Hogy jogosan-e vagy sem, az már egy másik kérdés. :-)

Pernilla 2016.06.05. 22:21:34

@fhdgy: azzal nem leptél meg, hogy a németeknél ez is olcsóbb, mint osztrákiában :-)))

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.06.05. 22:25:27

@Herr Géza:
a nagyapám annó egy Lovas nevű kollégával járt rendszeresen az NDK-ba kiküldetéssel.... hát az sem ey német kompatibilis név :-)))))

(nem németeseknek: kiejtve nagyjából és egészében "lófász" )

fhdgy 2016.06.05. 22:26:10

@Pernilla: Még egy dolog, hogy mi az olcsóbb és mi a drágább:

Májusban fordult elő velem, hogy Somogyból Székesfehérvárra kellett mennem, mert délelőtt 10-kor volt egy megbeszélésem. Potom 150 km. A vonatjegy tényleg olcsó volt, de előtte nap el kellett mennem és Fehérváron szállodában kellett aludnom, mert se vonattal, se bussza nem tudtam volna aznapi indulással délelőtt 10-re odaérni. A szálloda 14 ezer volt, így már jóval drágább lett, mint Ausztriában 150 km. aznapi normális időben történő indulással.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.06.05. 22:38:31

@tildy[UK]: az Attilát azért szerintem meózd le ismerősökkel, ez nemrég volt döbbenet tárgya egy angol facebook csoportban, Attila the Hun, kábé mintha Sztálin vagy Hitler lenne a gyerek, úgy megrökönyödtek rajta, meg hogy ez főleg a 70-es, 80-as években megszokott, gyakori név volt Magyarországon (mostanság nem látok Attilát).
nyilván mindenki úgy hívja a gyerekét, ahogy szeretné, de én se akarnék mittomén Angliában Fannit nevelni, még ha esetleg az is lenne a kedvenc nevem (nem az, Melinda lett volna egyébként)
bocs ha már írta valaki, nem olvastam végig a kommenteket, mielőtt válaszoltam.

fhdgy 2016.06.05. 22:40:26

@Pernilla: Még a Bayerntickethez és másokhoz: 2002-2003-ban a Bayernticket egy főre 12 EUR volt, most 23. Szintén abben az időben egy Ritter csokoládé 60 cent volt, 2008-ban már leárazva 80 cent, teljes áron gyakorlatilag 1 EUR.

Én még a márkás világban kezdtem Németországban. Ma sok mindennek az ára annyi már EUR-ban kifejezve, mint akkor volt DM-ben kifejezve. Pedig a "váltási arány" gyakorlatilag 2 DM = 1 EUR volt.

No, ezért is van, hogy sok német visszasírja a márkás világot, mert az akkor tényleg márkás világ volt. -:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.06.05. 22:49:45

@fhdgy: Pedig tok mas a ketto. Egyikkel teged, masikkal az adott ugyben kifejtett mondandodat minositi.

@Dragonlady (Bp, Hun): sokan nem is ismerik ezt a nevet itt kinn, nem vettem eszre, hogy ismeri korben kapott volna valaki "oltast" miatta ( ket Attila ismerosom is volt vagy van kinn)

@montroyal ( CAN qc): A magyar hivatalokban be kellett volna jelentened a valasod. De sem a valasodrol sem a hazassagodrol nem tudnak, igy nem hinnem hogy bigamista lennel szerintuk. Mindenesetre kellett volna szolnod

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.06.05. 22:51:10

@Csodabogár:
grrr valakink előbb bejött a Lovas :-)
engem is bosszantana.
mondjuk én leéltem 10 évet úgy, hogy senki nem akarta a vezetéknevemet kimondani, nem is tudták.
Thaiföldön még a miniszterelnököt is a keresztnevén emlegeti mindenki, és alapból úgy hívnak be immigration, rendelő, ilyesmi (az van előrébb vagy nemtom milyen alapon, nekik csak cirka 100 éve van egyáltalán vezetéknevük nyugati mintára)

Csodabogár 2016.06.05. 22:57:16

@fhdgy: Nyilván itthon azt is fizeted, hogy 65 év felett mindenki ingyen utazgat, ha kell ha nem. Bécsbe persze nem lehet ingyen menni, de elvben a határig elmehet valaki ingyen is, aztán a tuloldalon megváltja az osztrák kalauznál a jegyet. Persze nem tudom, hogy működik-e, de elképzelhető, hogy okos honfitársak már kipróbálták.

Csodabogár 2016.06.05. 23:01:58

@Dragonlady (Bp, Hun): Én örültem, mikor német területen laktam, mert ott csak Frau xy voltam. A svédek viszont mániákusan tegeződnek, ott meggyűlt a bajom a keresztnevemmel.
Németeknél egy sima Vas vezetéknév se annyira jó. Viszont volt egy Weinwurm nevü kollegám, kicsit kuncogtam eleinte rajta.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.06.05. 23:02:30

@Mirjam2: nem, minden kínainak alapból van angol beceneve, azoknak is, akik soha nem találkoztak fehér emberrel és nem tudnak angolul. ja, legalábbis Tajvanon, de gondolom, szingaőúrban, Hongkongban is, mainlandet nem tudom. sorozatokból vagy jóég tudja miért, amerikamánia ha nem is tombol a hagyomnyos kultúra megtartása mellett, de azért erős. a Jason nagyon népszerű, mert már nem tudom milyne kínai szóra hasonlít, aminek nagyon jó a jelentése. a főnököm Brandon volt, a fia Kevin, a kedvenc taítványaim Regie és Daniel :-)
de a valós névhez semmi köze beceneve mindenkinek van Thaiföldön (sok ezek közül divatos angol, sok meg hagyományos), Balin, Burmában is. Balin azért mert különben mindenki Wayan, Made, Nyoman és hűű a negyedik nem jut eszembe néven futna, mert ezek a kötelező nevek születési sorrendben, kivéve a brahminoknál, ott van Gede, Putu meg néhány másik (remélem, jól emlékszem). Burmában a mindenféle kisebbségeknek nem engedélyezettek a saját neveik, a kínaiak, indiaiak, muszlimok, hegyi népek stb mindenféle burmai néven futnak hivatalosan, de igaziból meg a kínai gyerekeknek van hagyományos kínai nevük is, meg angol becenevük is, a muszlimoknak muszlim nevük.
ez az egész, hogy egy papíron leírt Emlie vagy Emili definiálja az egész életedet, és nem annak szólítanak vagy úgy ismernek úgyis, ahogyan szeretnéd, teljesen nonszensz és ismeretlen sok más helyen.
ha nekem jött egy gyerekem, hogy mától szólítsam Ling helyett Rose-nak, akkor azt mondtam, oké, és mindenki más is. Rose öt éves volt, és még legalább 5 évig ezen a néven futott, azóta nem tudom, mi van vele. eredeti neve asszem Orasinee Wichitthongrueang volt :-) az ilyeneket simán megjegyeztem mindnig, csak most direkt tettem bele egy hibát.
de ez már nem neked szól, inlább érdekességnek írom, csak téged taggelteek az elején, mert onnan iindultam.

Pernilla 2016.06.05. 23:06:53

@Csodabogár: ez szerintem abszolút járható út, nincs benne semmi illegális, csakhogy nem lesz olcsóbb a jegy, ha csak Hegyeshalomtól veszed, mivel ott már az ÖBB-árszabás az érvényes (ahogy már fentebb is írtam az árkülönbségekről) :-)

Magyarországon pedig nem csak a nyugdíjasok, hanem az összes MÁV-dolgozó családtagja (barátai és üzletfelei) is ingyen utaznak, Ausztriában ez sincs így.

M. Péter 2016.06.05. 23:07:32

@Mirjam2: @Dragonlady (Bp, Hun): Amikor beiratkoznak egy angol nyelvtanfolyamra Kinában, kapnak egy angol nevet.

Herr Géza 2016.06.05. 23:11:14

@fhdgy: Most vettem Rittert a hétvégén 65 centért. Akciós volt ugyan, de mindig nyomják valahol akcióban. De el szoktam menni a gyár boltjába, ahol ennél ugyan nem olcsóbb a "rendes" csoki, viszont kapsz töröttet, meg kísérletit (új ízek, de nem kerültek aztán mégse forgalomba) még olcsóbban. Kánaán.

fhdgy 2016.06.05. 23:16:45

@Herr Géza: Hú! Nem vagyok nassolós típus, de a Ritter a gyengém! Nagyon a gyengém!

Csak azt tudom mondani, hogy hú, húúúúúúúúúúú!

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.06.05. 23:20:20

@Csodabogár: én nagyon örülök annak, hogy Magyarországon is mostmár alig magázódik valaki, kivéve a nagyon hivatalos kontextust, és vezetéknéven se akar senki se szólítani szinte senkit. nekem mindkettő hidegrázás kategória. már eleve magázódni is nagyon nehéz úgy, hogy ne hangozzon sarkvidékinek, távolságtartónak, vagy nyakatekertnek.
emlékszem, amikkor a bangkoki magyar követséggel angolul leveleztem, mert képtelen voltam rendesen magyarul megírni egy hivatalos levelet. sehgy nem jött a számr aa sok kacifánt. pedig én itt jártam iskolába, igaz, angol nyelvűbe, de mégiscsak itt.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.06.05. 23:24:20

@M. Péter: :-) akkor ott is.
nekem is el kellett neveznem több gyereket, mondták a kínai nevét például néhányan, és ahhoz hasonlót szerettek volna.
speciel nekem is van kínai nevem, igazi chop-ot is kellett csináltatni. az immigration ugyan nem, de a bank azon a néven futtatta a számlámat, amikor hazaküldtem a pénzt, felhívott az apeh, vagyki, hogy mi ez az átutalás egy bizonyos Ms Cheng Ling Lung -tól :-) (nem ez a nevem) nekem egy kollégám adta a kínai nevet, úgy, hogy hasonlítson a nevemre, de igazi kínai név is lehessen akár, működjön kínaiul. még mindig le tudom írni és a chop is megvan :-)

Csodabogár 2016.06.05. 23:27:44

Ez szerintem a korral függ össze. Én nagyon sok emberrel magázódom, férfiakkal mindig, kivéve az internetes ismerősöket. Elég nehezen szoktam meg ezt is. Azt hiszem a népi demokrácia kiölte a magázódós nyelvhasználatot, így a fiataloknak nehezükre esik. Fiatal koromban volt olyan akivel évekig igen szoros kapcsolatban voltam és végig magázódtunk. Megszokás kérdése. Hivatalos levelezés nekem se könnyű, mert soha nem leveleztem itthon hivatallal.

átlagállampolgár 2016.06.05. 23:35:25

4-5 ev az atlagos ido az atfordulasra . Sok kinti ismerosom szerint is. Viszont erdekes, hogy a budapestiek kozul sokkal kevesebben "fordulnak at" es haza vagynak , sot sokan vissza is koltoznek. Nyilvan egy kisvaroshoz kepest rengetegszer tobbet nyujt es a vilag verkeringesehez azaz "Angliahoz is kozelebb van" Budapest es ezert is mehet nehezebben vagy egyaltalan nem az "atfordulas".

2016.06.06. 00:25:12

@Dragonlady (Bp, Hun): Ertem, de en jopar olyannal is talalkoztam akiknek a hivatalos nevuk volt angol, pedig full kinai csaladbol szarmaztak (mivel egesz veletlenul kezeltem a dokumentumaikat, innen tudom, hogy tenyleg a hivatalos nevuk volt). De biztosan nagyon elterjedt a becenev variacio is, amirol te irsz.

2016.06.06. 00:30:48

@Dragonlady (Bp, Hun): Ez nekem kimondottan nagy problema a magazodassal, iszonyat kinlodas emiatt megirni magyarul egy hivatalos levelet (szerencsere ritkan szokott ra sor kerulni). Angolul szazszor egyszerubb.

2016.06.06. 00:34:20

@Dragonlady (Bp, Hun): Ez nagy sztori a bankszamlaval :))). Meg jo hogy a TEK vagy mi nem tartoztatott le a gyanus tavol-keleti ugylet miatt.

adg 2016.06.06. 00:42:02

@Bal: a 110 szazalekos emelkedo epp olyan marhasag. Nem tudom, mi van a szovegben, nem fogom kiszotarazni, de a szaz meteren szaztizet emelkedik, az tobb mint 45 fok. Meg ha a vonat fel is tudna menni, mint egy fogaskereku, mit csinalnak az utasok?? Hanyatt fekszenek? Es lefele?
Meg egy hullamvasuton elmegy ekkora lejtes, de rendes vonaton szerintem 10 meter lesz az szazon. Szerintem. Valoszinuleg ujsagiro irta a cikket, ha valoban az altalad emlitett van benne.

Herr Géza 2016.06.06. 01:21:34

@fhdgy: Látod, jó helyre kell menni lakni. :D Különben én nem/sem ismertem a Rittert akkor, amikor ide annó régesrég elöször kijöttem, de ment elég agressziven a reklámjuk, így persze megkóstoltam. Oké-oké, volt a véleményem, de hát annyiba került, söt drágább volt, mint a Milka, nekünk az volt a "referencia", így maradtunk annál. Aztán mentem egy kollégámmal egy közeli munkahelyre, és ö egyszercsak megállt egy lepukkant épületnél, hogy most akkor veszünk csokit. Na ez volt a Ritter-gyár Waldenbuchban. A gyár maga nem volt lepukkant, de régi épületek voltak, a portaépület viszont még az az olajos fapadlós, kicsit koszos üvegablakos ipari vacak volt. Na itt, a portásfülke mellett volt hetente háromszor, délutánonként amolyan "outlet". Ez úgy nézett ki, hogy a normán kívüli, meg a törött, estetleg túltárolt táblákat saját csomagolásuk nélkül bepakolták 2,5 és 5 kilós csomagban egy natúr nejlonzacsiba és úgy árulták, a földröl, papírládákból. A kisebbik 5, a nagyobbik 10 DM volt. Nem volt válogatás, a csomagban lehet, hogy csak egy fajta volt, de nagyobb eséllyel sokféle típusból állt. Na akkor kaptam rá rendesen. Hát még, amikor egy nagyobb meló kapcsán minden áldott nap ott mentem el a cég elött....Veszélyes idök voltak. :)))
Sajnos pár évre rá eldózerolták az épülettel együtt a boltot is, nyílt viszont helyette egy immár hiper-szuper látogatóközpont, csokimúzeummal, kávézóval és high-tech outlet store-ral. Az a régi "vegyesfelvágott" abban a formában, és föleg azon az áron nincs már, viszont lehet kapni helyette a komplett, teljes palettát (amit soha, sehol egyszerre, egy boltban nem találsz meg) ha jól rémlik 79 centes standardáron, vannak különbözö nagykiszerelésü egységcsomagjaik a megfelelö, kedvezményes áron. És árulják a törött selejtet továbbra is, de már típus szerint szortírozva, kisebb (kilós) pofás csomagban, és már nem olyan olcsón, meg vannak az izgalmas kísérleti, de aztán rendes gyártásba nem került próbatáblák neutrális fehér csomagolásban, kb. 49 centért darabjuk. Én különösen itt szoktam garázdálkodni. Csuda dolgok vannak, persze ezek mindig "amíg a készlet tart" alapon. Csak az a baj, hogy ha valami nagyon bejön, akkor max. visszamehetek megvenni a komplett készletet, mert ezek soha nem kerülnek gyártásba.....
Nehéz az élet.

Herr Géza 2016.06.06. 01:30:13

@adg: Pedig igaz. Úgy képzeld el a "kocsikat", hogy azok a menetirányra meröleges tengelyre felfüggesztett hengerekböl állnak, amik ugye a megfelelöen alacsony súlypont miatt mindig ugyanabban a vízszintes helyzetben maradnak. Megpróbálok képet keresni neked róla.

Bal 2016.06.06. 01:33:28

@adg: könyörgöm legalább nyisd már meg a cikket. Még videó is van. Sima kábelvasútról van szó, mint mondjuk a budavári sikló, tizenkettő egy tucat ilyen van Európában, én a heidelbergin utaztam legutóbb. Ennek az a különlegessége, hogy azok között is extrém meredek. A vagonok is döntöttek, ezért nem kell feküdjenek az utasok.

Herr Géza 2016.06.06. 01:47:10

@adg: Ezt meg szótárazni se kell és mintha valahol "felétek" lenne:

www.scenicworld.com.au/experience/scenic-railway/

Na ezt fogja az elsö helyröl letaszítani az új svájci Stoosbahn, ami így fog kinézni:

www.stoos-muotatal.ch/de/bergbahnen/stoosbahnen/neue-standseilbahn-stoos/stoos-aktien

Meg vagy gyözve??? :))))))

adg 2016.06.06. 02:35:26

@Bal: @Herr Géza: Elnezest kivanok, tul hamar voltam tul okos. Beneztem az eredeti kommentet, pedig nanny eleg egyertelmuen leirta, hogy nem az alagutban halado vonatrol van szo. Annal kicsit meredek lenne az 50 fok.

Most elmegyek gondolkozni a hatralevo eletemen.

Herr Géza 2016.06.06. 02:46:20

@Pernilla: Te hogy veszel vonatjegyet? Az utolsó percben az állomáson? Mert én pár napra előre még 19€-ért is találok jegyet a Railjetre Wien-Bp. viszonylatban. Az még oda-vissza is csak 40, ha esetleg a 80-at úgy értetted... Viszont akkor nem stimmel a MÁV-os ár, mert oda-vissza tuti nem kapsz 29-ért, azaz kb. 10e forintért. Én a 25%-os Bahncardommal 29-39€-ért utaztam Pestre, de Stuttgartból....:D És bár általában mindig olcsóbb az adott irányba az indulási országban venni a jegyet, ha oda-vissza is akarok utazni, akkor a retúrjegy már megint itt olcsóbb.

Herr Géza 2016.06.06. 02:55:30

@adg: Khm, khm :))))))) Pont azért építették az alagutat, mert azelőtt igen meredek szakaszok voltak a régi szakaszon. De természetesen azok is fényévekre voltak a 100 százaléktól...:)))))))

montroyal ( CAN qc) 2016.06.06. 03:30:08

@Dragonlady (Bp, Hun): @Mirjam2:

a magazodasrol egy tortenet aki nem ismeri

A főnök aggódik a beosztottja miatt, mert 12:00-kor mindig elmegy valahová,
14:00-kor megérkezik, és újra leül dolgozni. Felbérel egy detektívet, hogy
kiderítse, mit csinál közben.
A nyomozó másnap jelenti:
- János ismét elhagyta az irodát, beszállt a kocsijába, a házához hajtott és
bent lepihent. Utána megebédelt a hűtőjében talált ételből és lefeküdt a
feleségével. Ezután elszívott egyet a legjobb szivarjai közül és visszajött
dolgozni.
- Én már azt hittem valami baj van. Ez nagyon egészséges!
- Nos, megengedi, hogy tegezzem?
- Természetesen.
- Akkor elmondanám még egyszer: János elhagyta az irodát, beszállt a
kocsidba és a házadhoz hajtott. Ott megebédelt a hűtődben talált ételből.
Ezután lefeküdt a feleségeddel, elszívott egyet a legjobb szivarjaid közül
és visszajött dolgozni.

kardio1 2016.06.06. 07:56:50

@Dragonlady (Bp, Hun): engem zavar, hogy boldog-boldogtalan letegez otthon. Nem őriztünk együtt birkát...

Pernilla 2016.06.06. 08:24:19

@Herr Géza: Ha Budapesten veszed meg, akkor a Bp-Bécs-Bp retúr 29-be kerül. Ha van még SparSchiene jegy, akkor csak 2*13=26 euro.

AZ ÖBB-nél pedig pár napra előre mindig csak a 40 eurós jegyet kínálta fel eddig, ezért se veszem sose ott. Múltkor megvette nekem a cég, még a business carddal is 70 eurót fizettek, és egy teljesen normális másodosztályú retúrjegyről beszélünk...
Te hol tudnál pár nappal előtte 19-ért venni, a DB oldalán? Mert azért egy ilyen utat nem hetekkel előre tervez meg az ember (csak nagyon ritkán).

labirintus1 2016.06.06. 11:00:52

@tildy[UK]: Nekünk is csont nélkül anyakönyvezték a Lisát. Kérdezték, hogy a magyar irataiban z-vel legyen-e, de bejelöltük, hogy nem.

Mi azért döntöttünk az itt szokásos írásmód mellett, mert van egy magyar barátnőm, aki Elza és 8 éve folyamatosan ki akarják javítani a nevét Elsára. Úgy voltunk vele, hogy valószinűleg itt fog több időt tölteni, úgyhogy itt legyen hétköznapi a neve. Magyarországon meg majd elmondja, hogy ő az a Liza, aki s-sel írja a nevét. Egyébként nem tudtunk, hogy a Liza népszerű név lett Magyarországon. Először csak néztem, mikor megkérdezték, hogy a Rókatündérről neveztük-e el a gyereket. :-)

Herr Géza 2016.06.06. 11:20:27

@Pernilla: No, no: írtam is, 19-ért találok egy irányba jegyet, nem retúr!!!

Pernilla 2016.06.06. 11:39:30

@Herr Géza: értem én hogy a 19 egy irány , de a kérdés ugyanúgy fennáll: hol? :-)
Lehet, hogy neked szerencsėd volt, de az általános gyakorlatban nem nagyon lehet egy hėten belül a normál árú 39 eurós egyirányú jegyen kívül olcsóbban venni az ÖBB honlapján. Ugye ha meg ennél jobban előre tervez az ember, akkor megveszi a MÁVon keresztül 13ért (egyirányba).
Vagy ha van valami titkos módszered, kérlek oszd meg, mert ezt a többi bécsi magyar se ismeri (ezért is virágzik évek óta a feketejegy-biznisz :-DD)

Herr Géza 2016.06.06. 12:45:22

@Pernilla: Semmi trükk, ÖBB-n néztem, de azt hiszem 28.-ára. Az is pár nap múlva van, nem? :)))
Tény, hogy ez (is) máshogy müködik nálunk, én a DB-nél simán találok 29€-ért jegyet a München-Bp. Railjetre (mármint ha épp közlekedik.. :D) akár holnapra is, ha van még a kedvezményes keretböl. Persze ehhez kell min. a Bahncard25, mert akinek van, eleve sokkal nagyobb kedvezményes kerethez fér hozzá (és még 25% kedvezményt is kap hozzá).
De gondolom nálatok is van hasonló ÖBB Card, és aki gyakran utazik, annak pláne megéri.

Herr Géza 2016.06.06. 13:00:51

@Pernilla: Az milyen az a feketejegy biznisz??? :-)

Pernilla 2016.06.06. 13:29:58

@Herr Géza: Ja, hat ez is olcsobb a nemeteknel. Tünderkert.

Persze, ki lehet fogni adott vonatokra meg lehet hogy egy hettel elötte is, csak sokra megy vele az ember, ha mondjuk szerda delelöttre van egy olcso jegy, amikor a magyarok 90%-a pentek delutan/este szeretne Budapestre utazni :-) Ezek az olcso jegyek pedig nagyon korlatozott szamban vannak mind a MAV-nal, mind az ÖBB-nel, es eleg hamar elkelnek. A masik, hogy ezek adott vonatra szolnak helyfoglalassal, a magyar meg szeret azzal a vonattal utazni, amit epp eler. Na ilyen open ticket (csak adott napra szol)az ÖBB-s 39 euro/ut altalanos jegyar.

Feketejegy biznisz, Variante A: koma megveszi Mo-on „kirandulojegy“ nevre hallgato Bp-Becs-Bp 29 euros returjegyet, megerkezik Budapeströl Becsbe, es eladja a Becs-Budapest vonalon utazni kivano masik komanak a visszautra szolo jegyet 15 euroert (ez 4 napon belül hasznalhato fel visszautra, akarmelyik vonatra). Mindket koma jo bizniszt csinal, mert fentebb vazolt okokbol Koma 2. mar csak 39 euroert tudna jegyet venni.
Variante B: Nem elöregondolkodo osztrak turista, nyugdijas, stb. szinten nem tud mar jegyet venni a Bp.-Becs vonalon, mert elfogytak a korlatozott szamban arult olcso jegyek, ezert megveszi a 29 euroert arult Bp-Becs-Bp jegyet (mert ez meg mindig olcsobb, mint ha az ÖBB-n venne 39-ert). Mivel a visszauti jegyre mar nincs szüksege, csak eldobna, ezert a ket Becsen belüli megallo között, feketejegy bizniszre szakosodott ungarische komak vegigtarhaljak a vonatot, hogy kinek van felhasznalni nem kivant visszauti jegye. Majd a megszerzett jegyeket Var.A modjan eladjak Bp-re utazni kivano magyar komanak.

Ois klar? :-)))))

Herr Géza 2016.06.06. 14:02:45

@Pernilla: Jesszusom, ez olyan kisstílű, ugyanakkor komoly "logisztikát" igénylő kavarás azért a pár euróért.... Meg végigtarhálni a vonatot free visszajegyért. Oszt csodálkoznak Hinta+Co., ha magyarságuk hallatán nem omolnak ölükbe az osztrákok....

Pernilla 2016.06.06. 14:21:56

@Herr Géza: a 39 helyett 15 euro azért a legtöbb embernek itt nem pár fillér különbség. Én se szeretek ezzel szarakodni, hogy kitől vegyem/kinek adjam el a jegyet, szóval amikor lehet, elkerülöm ezt a bizniszt, de ha nincs más megoldás,én is szívesebben költöm el mashol a 24 euros különbséget :). és azért itt az emberek igen nagy része kb. hetente utazik,azért lehet ezen rendesen spórolni.
De azért úgy képzeld, hogy van egy eladando jegyed ami kurrens időpontra érvényes, beirod az erre szakosodott facebook csoportba, és 5 percen belül ölik egymást a emberek, hogy kinek adod el,és hova fáradhatnak érte :)

A tarhalos megoldás mondjuk tényleg nagyon gáz,mert beígérik a vásárlóknak előre a jegyet,de lehet,hogy mégse sikerült annyit össztarhálni,ilyenkor eltűnnek nyom nélkül, vásárló meg hoppon marad...

Ginix 2016.06.06. 14:39:16

@SzerződésSertés: én is az vagyok:)
november
alfa
golf
yenkee

ááá, nági:)

Herr Géza 2016.06.06. 15:41:35

@Pernilla: Jó, az stimmt, hogy 24€ nem kevés meg nálatok tömeg is van magyarokból, de télleg csak azt nem értem, hogy miért nem éri meg a Bahncard...? Ill. sejtem: mer az nem ad kedvezményt a külfoldi szakaszra? A Bécs-Nickelsdorf meg bakfitty...Na akkor ezért más nálam a leányzó fekvése, mert innen mások az arányok... Akkor nem is szóltam semmit... :)))))

Herr Géza 2016.06.06. 15:48:52

@Herr Géza: Na meg benne van a vasúti nemzetközi díjszabás minden szépsége: Innen München sem igen úszható meg 29€ alatt, ugyanakkor kis mázlival el tudok menni 39-ért Budapestig. Ki érti a matekot??? :)))
Persze ugyanez pláne igaz hatványozottan a repülőjegyre. :D

Pernilla 2016.06.06. 16:35:39

@Herr Géza: pontosan erröl van szo, hogy csak az osztrak szakaszra jarna a kedvezmeny. Mivel nem utazom nagyon mashova Ausztrian belül, ezert nem tudom pontosan milyen kedvezmenyeket nyujt a Bahncard (itt ÖBB Vorteilscardnak hivjak), de gondolom hasonlo lehet, mint az emlitett ceges Business Card, azzal meg fizettünk 39 helyett kb 33 euro/utat. Na super, danke :)))

DieNanny CH 2016.06.06. 18:49:44

@adg:

Jujj, most már egyre többen veszekszenek a figyelmetlenségem miatt!
:-(((

Amúgy, jó a megérzésed az utasok hanyattdöntésével kapcsolatban, úgyhogy érdemes megnézned ezt a videót:

www.youtube.com/watch?v=-Ho-xqP9gg4

rumitom 2016.06.06. 21:37:19

@Pernilla: svajcban a halbtax evi 170 franc, es minden tomegkozlekedesre felarat biztosit. varoson belul is. (ok a villamosra az egyzonas vonaljegy csak kb 30%-val olcsobb.)
a legjobb benne, hogy sok kotelfelvonora meg hegyi vasutra is felarat ad (sajnos nem mindenre). ami nem kis szo, mert van olyan hegyi vasut ami egy oda-ut 100 franc. ertsd a volgybol felvisz a hegyre. egyszer. egyiranyba.

Taxomükke (UK) 2016.06.07. 07:49:03

@Mirjam2: Az viszont 100%, hogy meredek...

Herr Géza 2016.06.07. 12:17:39

@Pernilla: Na csak megnéztem neked: az ÖBB Vorteilscard 99 €/év és online 50, jegyablaknál 45% kedvezményt ad a belföldi tarifákra. Viszont az ingyenes Railplus funkció 25% kebvezményt ad a határátlépö tarifákra Európa 30 vasútjára, a MÁV/GySEV-re is.Tehát mégiscsak "érvényes" a magyar szakaszra is.
Azaz a 39 €-s jegyed 29,25 lesz (ill. még egy kicsit kevesebb, mert az osztrák szakaszra 50%-ot kapsz).
Szóval ha nem lenne a jegyek feketén való sundambundamja, akkor hamar behozná az árát.

Pernilla 2016.06.07. 16:28:16

@Herr Géza: behozná, de nem csak feketén, hanem előre tervezve teljesen legálisan a MÁVnál veszem általában a jegyet, így nem csak én spórolok, hanem támogatom a Magyar Hazát is.

:)))))))))

Herr Géza 2016.06.07. 20:19:07

@Pernilla: Az nagyon hazaffyasch :))))))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása