Tisztában vagyok vele, hogy az elmúlt napokban elég sok iskoláról szóló poszt jelent meg, de olyan ritkán van az embernek alkalma bepillantani egy teljesen eltérő kultúra oktatási rendszerébe, hogy ma is egy sulis írás következik, méghozzá Ágié egyenesen Katarból. (Ági korábbi írását itt találjátok.)
„Iskolánkban három szemeszterből áll az év. Szeptember legelején, vagy augusztus végén kezdünk mi, tanárok és szeptember első hetében kezdenek a gyerekek.
A szüneteket és a szemesztereket nagyjából összehangolják a nemzetközi iskolák menetrendjével és természetesen az állami és vallási ünnepekhez is igazodnak.
Így alig két hét tanítás után van az első úgynevezett őszi szünet. Ez egy vallási ünnephez kapcsolódik, ami az egyik legnagyobb ünnep az összes iszlám országban. Ehhez az időszakhoz kötődik a Mekkába vándorlás és Mohammed megtérése, aki Isten kérésére a fia helyett egy bárányt áldozott fel.
Az Eid Al-Adha szünet után megkezdődik az első szemeszter és így 14 teljes tanítási hét veszi kezdetét. Persze a legtöbb nemzetközi suliban október végén, vagy november elején még van egy hét szünet, ami a terminus közepén általában szokás és bizton állíthatom, hogy szükség is van rá. Nálunk e szünet hiányában nagyon hosszúnak, fárasztónak és intenzívnek mondható az első harmada az iskolaévnek.
Az esőima
A harmad elején rögtön van egy esemény, ami betekintést ad a szülőknek az iskola életébe, úgymond előzetest ad arról, hogy melyik tantárgy mivel foglalkozik, miről szól, mik az elvárások, követelmények, hogy mi alapján történik az értékelés és egyebek.
Szóval egy összefogó képet kapnak és nagyvonalakban láthatják, hogy hová tart a gyermekük, valamint a gyermekeik tanáraival is megismerkedhetnek és kérdéseket tehetnek fel nekik.
Ezután az esemény után töretlenül folyik a munka egészen addig, míg eljön az idő az éves különleges imára. Ekkor az előre meghatározott, általában egy november végi nap reggele, az esőimával (Salat Al Istisqa) kezdődik.
Ebben az évben olyan jól sikerült az országos imádság, hogy a délelőtt folyamán szinte özönvíz szerűen ömlött az eső és rengeteg balesetet és fennakadást okozott.
Több iskola bejelentette, hogy azt a napot iskolaszüneti napnak nyilvánítja az Országos Oktatási Hivatal (Supreme Educational Council) felhívására. A szülők szinte pánikszerűen vitték a gyermekeiket haza a mi iskolánkból is pedig nálunk teljes munkanapot rendeltek el.
Aztán másnap visszatért minden a megszokott kerékvágásba. Tavaly a tél egy hatalmas homokviharral kezdődött, aminek hatására országos munkaszüneti napot rendeltek el.
A nemzetközi konyha és a nagyszülők napja
A tanítás menetét és az elsajátítást elősegítő események állandóak évközben. Ezek a nem mindennapi események hangsúlyozzák, összefoglalják tényszerűvé, kézzelfoghatóvá teszik a tanulást.
Ezek rendszerint össze vannak hangolva a tananyaggal. Vagyis amikor éppen saját magukról, az iskolájukról és az érzékszerveikről tanulnak a „nemzetközi konyha” című esemény ezt egybefoglalja. Ahol is a saját és különböző más országok ételeivel, étkezési szokásaival ismerkedhetnek meg, ízlelhetik, szagolhatják és tapinthatják az ételeket a gyerekek. Emellett van olyan is, hogy egészséges életmód és étkezés napja.
Továbbá a „nagyszülők napja”, ami a családdal, barátokkal foglalkozó tanegység végén foglal helyet. Ezen esemény keretén belül a diákok és az iskola a nagyszülőket ünnepli. Persze erre az alkalomra a szülőket is meghívják, ahol egy eseménydús és nagyon szeretetreméltó délelőttöt tölthetnek el unokáikkal, gyermekeikkel.
A délelőtt folyamán a gyerekek vendégül látják rokonaikat a tantermeikben, ahol énekkel köszöntik őket, valamint ízelítőt adnak, hogy mivel foglalkoztak és mit tanultak eddig.
A prezentációk után az udvaron elhelyezett asztalokhoz és székekhez vonulnak, ahol a gyerekek bemutatják azokat a különböző tevékenységeket, amelyek segítségével tanulnak. Majd együtt végzik el a feladatokat és ezt mindenki nagyon élvezi.
A nemzeti ünnep
A szemeszter végét Katar Nemzeti Ünnepe (december 18.), és az arra való készülés jellemzi, amikor a gyerekek természetesen az országukról tanulnak. Ilyenkor a tanmenetben Katar kultúrája, vállasa, értékei és természeti kincsei, valamint jellemző épületei, állatvilága és minden, ami Katarral kapcsolatos van terítéken. Rengeteg próba és készülődés bontja meg a rendet és fokozza a hangulatot.
Az amúgy is egyre fáradtabb és nehezen kezelhető gyerekek még pörgősebbek és szuper izgatottak lesznek. Így aztán már mindenki örül, amikor eljön a nagy nap és megünnepeljük korcsoportonként Katar Nemzeti Ünnepét.
A felsőbb oktatásban és az állami iskolákban nincs téli szünet, hanem tovább folyik a tanítás egészen január végéig. Viszont szerencsére nálunk és az összes nemzetközi iskolában van egy kéthetes téli szünet. (Természetesen itt sehol sem hívjak karácsonyi szünetnek, és amikor visszatérünk, csak elvétve lehet hallani, hogy: Boldog Új Évet Kívánok.)
Tapasztalataim szerint ezek az események teszik hatékonnyá és maradandóvá a tanulást és persze gyümölcsöző üzletté az oktatást. Minél érdekesebb, színesebb, eseménydúsabb egy-egy szemeszter annál sikeresebb az iskola és annak tanári kara.
Szerencsésnek tartom magam, hogy általában mindig nagyon hatékony, inspiráló környezetben és fantasztikus kollégákkal, nagyszerű szakemberekkel dolgozhatok együtt. Ahol a tanári kar egy és ugyanazon cél felé tart, amelynek ugyanaz áll a központjában: a DIÁK és a diákok mindennapos és szerteágazó nevelése.”
Akit érdekel, a világ mely részén hogyan okítják a gyerekeket, látogasson el a Világ iskolái blogra, ahol sok érdekességet talál ebben a témában!
A moderálási alapelveket itt találod. Katarról itt olvashatsz további érdekességeket.
Utolsó kommentek