oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. december 28. 06:50,  A külföldön élés egy ajándék 132 komment

2015. december 28. 06:50 Határátkelő

A külföldön élés egy ajándék

Vajon mi történik akkor, amikor egy magyar egy teljesen más kultúrájú országba kerül? Ragaszkodjunk-e saját, jól megszokott életvitelünkhöz, vagy alkalmazkodjunk az adott ország szokásaihoz, életmódjához, tempójához? Ezeket a kérdéseket is feszegeti Nóra posztja. (A képeket is ő küldte.)

trinidad_szucs_nora_151228.jpg

„Szűcs Nóra vagyok, most már négy éve Bécsben élek, korábban Svédországban és az Egyesült Királyságban éltem. A Határátkelő megkért, hogy írjam meg, milyen számomra a külföldön élés, és mi vezetett a külföldön élő magyar nők mindennapjairól szóló könyv, a Szárnyak és gyökerek megírására.

Számomra a külföldön élés egy ajándék. Egy ajándék, hogy jobban megismerjem és fejlesszem önmagamat, hogy megismerjek és kipróbáljak más, a magyartól elsőre idegennek tűnő gondolkodásmódokat. Szabadságot ad arra, hogy eldöntsem és kedvemre játsszak azzal, hogy adott helyzetben a magyar vagy a helyi felfogás szerint reagálok-e.

Mondok egy példát: egyszer Trinidadban, egy karibi országba utaztam egy helyi barátnőmet meglátogatni, és nem mellesleg, hogy kipróbáljam a híres pávatollas, csillogó minikosztümös karnevál hangulatát.

Sapkában és nagykabátban, mélyen a gondolataimba mélyedve, még az otthoni tennivalókkal a fejemben szálltam le a repülőgépről. Elvoltam a kisvilágomban. És ekkor megcsapott valami. Meghallottam a zenét, megláttam a rikító színeket.

Hozzáállás kérdése

Ott voltam én, a gondterhelt magyarországi lelkületemmel, körülöttem pedig az életet könnyedén vevő színes-szagos-zenés-pálmafás „don’t worry, be happy”-karibi világ, ahol az órát még hírből sem ismerik, hiszen a dugók és a partik kiszámíthatatlansága miatt teljesen felesleges azon erőlködni, hogy percre pontosan megérkezzünk a megbeszélt találkozóra, jó lesz az, fél vagy egy óra elteltével is!

Mit kezd egymással a két világ, Magyarország és Trinidad? És mit kezdek én a két eltérő világgal? Görcsösen ragaszkodom a terveimhez, elképzeléseimhez, az előre megbeszélt időpontokhoz vagy hagyom, hogy haladjanak az események a maguk útján, lecsatolom a karórát, és én is beszállok a vidám táncolásba, éneklésbe?

Mindkettőnek van létjogosultsága, hiszen egyik kultúra sem rosszabb a másiknál, s úgy döntöttem, hogy ez egyszer beleugrom és kipróbálom a karibi életmódot.

Így történhetett, hogy én, a fehérbőrű, sápadt európai pár nap múlva már együtt zengtem önfeledten a feketebőrű helyi lakosokkal, hogy „Palaaaance” (ez volt a karnevál hivatalos himnuszának a refrénje).

trinidad_2_szucs_nora_151228.jpg

Ha pedig két-három órát dugóban ücsörögtünk, bosszankodás és a késés miatti aggódás helyett kipróbáltam, milyen, ha egyszerűen elfogadom a helyzetet és kellemesebbé teszem a szituációt, például trinidadi standup-fellépések hallgatásával, vagy utastársaim helyi szokásokról való faggatásával.

Egész jól működött a lazulás

Meg is tetszett néhány elem ebből a mentalitásból, ezért hazatérve is megtartottam belőle néhány dolgot: karórát azóta sem hordok (minek aggódni az idő miatt?!), ha pedig túltervezném a dolgokat, emlékeztetem magam a trinidadi „ úgyis minden jó lesz”-szemléletre.

Vegyítettem egymással a karibi és a magyar szemléletet. Gazdagodtam, változtam, a külföldi élmények gyarapodásával egyre nőtt a személyiségem „tarkasága” is: a magyar alapokhoz hozzáadtunk egy kis svéd, angol, német, osztrák és karibi fűszert. 

Jó ezeken a változásokon, fejlődéseken néha elmerengeni. Tudatában és büszkének lenni. Jó néha mások történeteiből inspirálódni. Ezért volt fontos a számomra, hogy interjúkat készítsek más külföldön élő magyar nővel, és hogy feltárjam a külföldön élés önismereti vonatkozásait egy könyv formájában.   

Nem vagyunk egyedül

De nem mindig gondoltam ajándékként a külföldön élésről. Amikor először költöztem hosszabb időre külföldre, féltem, tele voltam szorongásokkal. Elég jól beszélek angolul? Rendesen ki fogom tudni fejezni magam?

Mi lesz, ha nem értem meg, amit a többiek mondanak? Mit csinálok, ha hiányoznak a magyarországi barátaim, a családom, a magyarországi ízek? És még sorolhatnám őket.

Persze, most, hogy a külföldön élés tanításával és kutatásával foglalkozom, tudom, hogy ezek természetes kérdések és aggódások, és hogy a külföldre költözők 90%-ában felmerülnek hasonló gondolatok, csak épp nem beszélnek róla.

Pedig jó tudni, hogy nem vagyunk egyedül a kérdéseinkkel és kihívásainkkal, hanem a kávézóban mellettünk ülőt is hasonló kérdések foglalkoztatják. A külföldön élő magyar hölgyekkel készített interjúk során számtalanszor rácsodálkoztam, mennyire hasonló érzések és gondolatok merülnek fel bennünk, külföldön élőkben.

És persze, jó ötleteket és életvezetési eszközöket is kapni a megoldásukra, és kilépni a passzív önsajnálatból vagy mások hibáztatásából, hogy olyan életet alakítsunk ki az új országban, amelyben jól és magabiztosan érezzük magunkat.

Hát, ezek motiváltak a könyv megírására. Bízom benne, hogy szívesen fogadják majd az olvasók, és megkönnyíti a külföldön élés mindennapjait a számukra, a Magyarországon élő családtagok pedig jobban megértik külhonban élő rokonaik viszontagságait.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kultúrsokk Trinidad és Tobago

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr788201722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Taxomükke (UK) 2015.12.28. 14:18:06

@Taxomükke (UK): ... hoppa, csak nem lemaradt a szmajli...
En azt gondolom, elfogadnak bennunket itt az angolok, nem erezzuk alsobbrendunek magunkat, de azert megiscsak kivulallok vagyunk egy kicsit... De ez szerintem termeszetes. Az viszont biztos, hogy nem neznek le. Ha valaki megiscsak igen, az valoszinuleg egy ostoba suttyo, mert buta es sosem dolgozott. De ilyet nemigen tapasztalok, mas korokben mozgok szerencsere.
Amugy meg errefele (Surrey, illetve Greater London) enyhen szolva nem szamit rendkivulinek, ha valaki nem angolszasz...

2015.12.28. 14:25:05

@Csodabogár: Én éppenséggel lehet hogy elolvasnám ezt a könyvet mint ahogy olvastam pár hogyan legyünk gazdagok típusúakat is. (nem lettem gazdag DD) Vannak benne jó és használható dolgok csak nem kell mindent készpénznek venni, szükség van az egészséges kételkedésre is. Én pl. biztosan tudnék hatásos könyvet írni arról, hogyan és miért utáljunk egy országot igazán DD

2015.12.28. 14:25:10

@Taxomükke (UK): Minimum kettőt DD, hogy örüljenek egymásnak

Bicepsz Elek77 2015.12.28. 16:01:25

Minden orszagban masok a szokasok. Ezt nagyban befolyasolja az eghajlat,a szomszedos orszagok es a tortenelem stb. is. Ahogy egy ismerosom mondta: a deli orszagokban: "Ha banan es rum van akkor minden van!!!" De az egy turista-paradicsom. Ha tovabbmennel a szonszedos Venezuelaba, Jamaicaba vagy hasonlo helyekre ott "borzalmasak a korulmenyek"( Angliaban a jamaikai kollegam meselte, hogy borzalmas a kozbiztonsag: lepten-nyon9n kirabolnak mindenkit stb stb. Egy guyanai meg azt,hogy ott havi 100 fontot kereett,Lonfonban ugyanazzal a munkaval 1700-at(17x-et(mi magyarok csak kb. 5x ugyanabban a szakmaban).
Egyebkent meg hetente de minimum havonta en is tartok egy szbadnapot pl. hetvegen-amikor nem nezek az orara.
De mas turistakent ott lenni, meg "gazdag penzes pasashoz hozzamenni" es lopni a napot, mint Kelet-Europaban vagy akar nyugaton atlagemberkent elni.

jugamano 2015.12.28. 16:01:40

@Muscari: Örülök, hogy Neked zökkenőmentesen ment, Muscari.

jugamano 2015.12.28. 16:01:56

@Taxomükke (UK): Szerintem is megkönnyíti a beilleszkedést, ha befogadást és nyitottságot tapasztalunk a helyiek részéről.

jugamano 2015.12.28. 16:01:56

@adamskij: Mi miatt vagy rá kíváncsi?:)

jugamano 2015.12.28. 16:01:56

@P.Elliot: Ez tök jó hozzáállás!

jugamano 2015.12.28. 16:01:56

@Turchi: Így van, találd meg azt, ami az adott környezetben a legmegfelelőbb.

SzZoole 2015.12.28. 16:35:33

Vanaki tudositana a nagy HA talalkozorol?

blackhairlady 2015.12.28. 17:08:55

Miert baj az ha reklamozza a posztiro a konyvet? Raadasul Hataratkelo kerte fel az irasra, o meg a sajat blogjan azt reklamoz akit akar:)
Kar, hogy nem volt ilyen konyv amikor en idekoltoztem es olyan elveszettnek ereztem magam mint meg soha, de nem mertem rola beszelni, nehogy a gyerekeimet is lehuzzam arra az erzelmi szintre ahol en voltam. es pont ez az amirol a posztiro is emlit, hogy sokszor nem merunk rola beszelni,mert ciki,mert csak rinyalas, felnott embernek meg kene vele kuzdeni es meg sorolhatnam a jelzoket amiket ilyenkor masok a fejehez vagynak.Jobb csondbe maradni es magunkba szenvedni amig jobb nem lesz.

blackhairlady 2015.12.28. 17:15:56

@P.Elliot: Nem azert van kisebbsegi erzesed a nyelvtudas miatt mert mit gondolnak a helyiek, hanem mert nem erted meg oket rendesen, konnyen felreertheted, nem tudsz folyamatos beszelgetest lebonyolitani veluk, mert nem tudsz osszefuggo szoveget alkotni. Ez bizony nagyon frusztralo lehet am.
Emlekszel amikor itt elkezdtel irogatni, es talan Zoli irta, hogy gyere gyakrabban. Te pedig azt valaszoltad, hogy regota nem irtal magyarul, nem jutnak eszedbe a szavak, ezert nem jossz. Ugyanigy erezheti magat az aki otthon szerzett nyelvtudassal koltozik egy uj orszagba ahol azt sem erti meg amit elvileg mar megkellene.

blackhairlady 2015.12.28. 17:17:07

@Herr Géza: a felesegednek is ilyen konnyen ment a beilleszkedes? Mert akkor szerencsesek vagytok.

blackhairlady 2015.12.28. 17:20:43

@Turchi: Pontosan, en is elolvasnam, mint ahogy sok mas oktato konyvet is elolvastam, pl hogyan kerteszkedjunk zsebkendonyi teruleten :DDD

LyukasBogrács 2015.12.28. 17:24:40

Késés témában egy példa a valós életből (sms):

"Megérkeztem. Hol vagy?"

"Már otthon."

P.Elliot 2015.12.28. 17:47:23

@ladyamerica: En nem emlekszem hogy valaha ilyet irtam volna hogy nem ertem a magyar szavakat vagy nem jutnak eszembe, ilyen nem is lehetseges mert a fejemmel magyarul beszelgetunk, angolra csak akkor valtunk at ha masok is vannak ott. Talan olyanrol lehetett szo hogy a mai szovegbol nem ertek sokmindent pl. nyugger, meg hasonlo szavak amik nem voltak hasznalatban amikor meg otthon voltam es megrekedtem a 70-es evek szokincsenel, igaz hogy azota hiaba tudom ezeket a szavakat nem vagyok hajlando hasznalni, olyan idegenek, furcsak, rosszul hangzanak....nekem legalabbis.
Nekem sosem voltak kissebbsegi erzeseim meg az elejen sem, megmagyaraztam ahogy tudtam, kozoltem hogy nemreg jottem meg uj vagyok, volt hogy ki is javitottak vagy megmondtak hogy nem igy mondjak, megkoszontem a tanitast es kesz.

P.Elliot 2015.12.28. 17:53:52

@ladyamerica: En egy szoval sem mondtam hogy ne relamozza a konyvet, a konyv szoba sem jott a hozzaszolasomban. En csak ismertettem trinidadi szomszedom dolgait, illetve igazat adtam a posztolonak hogy tenyleg, 100%-ban ugy van hogy folyton partiznak. Nem emlekszem hogy barmit leszoltam volna a konyveben amirol nem tudok semmit.
Minden tanacs jol jon minden kivandoroltnak legfeljebb hozza kell igazitani az eletmodot az adott orszag kovetelmenyeihez...ez a legfontosabb.
Ha tudnad hogy milyen vad dolgokat hallottunk annakidejen az itteni magyaroktol hogy milyen itt az elet!
Tizede nem volt igaz nem is erdekelt, lassan rajottunk mindenre illetve amerikai ismeroseink nagyon szivesen elmagyaraztak...

Herr Géza 2015.12.28. 18:14:30

@ladyamerica: Nem sajna, de ő teljesen más adottságokkal indult. Eleve nem az a nagy társasági, szomszédolós típus. Neki otthon is kevés, de intenzívebb baráti, haveri kapcsolata volt. Plusz sokkal nagyobb handicap volt nála a nyelv. Nem áll rá az agya, ő a németben is a magyar logikát keresi és a mai napig nem tudtam "beleverni", hogy felejtsen el a nyelvtanulásnál minden bevett (magyar) sémát és ne azzal foglalkozzon, hogy miért mondanak ők valamit így vagy úgy. Szóval neki a nyelv a mai napig seggelős, magolós tevékenység és az ugye senkinek sem diadalmenet. Plusz még "szégyellős" is hozzá, ha nem biztos benne, inkább nem mondja.
Szerencsére a "nem befogadó, sőt külföldigyűlölő" németek sokat segítenek, mert látván elárvultságát, jönnek és megteszik az első lépéseket, megadják a kezdőlökést...
Röhej volt, hogy az itteni eddigi két költözésünkkor mindig úgy indult a dolog, hogy ő milyen rosszul érzi magát, mert nem ismer senkit, majd az új helyen megsiratta a "senkiket", majd feltette a régi lemezt, hogy ugye "itt nem ismer senkit...". :))))
Az biztos, hogy nagyon lassan "felolvadó" típus.

blackhairlady 2015.12.28. 18:28:46

@Herr Géza: Na latod, ezert nem ertem miert kell leszolni azokat akinek tobb segitsegre van szukseguk eloszor.Es ezt nem konkretan csak neked hanem altalanossagban irtam

blackhairlady 2015.12.28. 18:51:45

@P.Elliot: "Mar azt hittem hogy mivel elszoktam a mostani magyar nyelvezettol, sokszor nem is ertettm hogy mit jelent a szo/ p, nyuggerek meg ilyesmi es restelltem megkerdezni/, hogy valamit jelentett , rosszul fogalmaztam."

Igazad van, ezt irtad egyszer. Csak azert maradt meg bennem, mert en meg valaszoltam neked:
"szerintem nyugodtan kerdezd meg ha nem ertesz egy szot. kifejezest vagy akar egy egesz mondatot. Oly reg elmentel mar, hogy semmi szegyelnivalo nincs benne. En biztos vagyok benne, hogy barki szivesen segit, mindenfele megjegyzes nelkul. En biztosan."

A konyvreklamozasnal meg nem jeloltem meg senkit, altalanossagban irtam.

2015.12.28. 18:55:30

@Herr Géza: Némi hasonlóságot vélek felfedezni abban amit a felségedről írtál. A nyelv, a társaság, nálam is hasonlóan alakultak. Elég szerencsétlen helyzet. Én is hiányoltam az előző "senkiket" meg az előző "elviselhetetlen" országot. Hát most megkaptuk. Sokkal nehezebb. De azt vettem észre hogy ezek a helyzetek erősítik az embert csak baromi sokára látszik a hatás.

Herr Géza 2015.12.28. 18:56:04

@ladyamerica: Miért? Én kit szóltam le? Csak azzal,van bajom, hogy kinek kell ahhoz könyv, hogy rájöjjön, Abszurdisztánban alkalmazkodni kell az abszurd szokásokhoz...
És igen, azt írtam, hogy nekem soha nem volt kisebbségi érzésem a nyelv miatt, de ez azért nem azt jelenti, hogy leszólom azokat, akiknek meg van.... Pláne, hogy mint a nejemnél látható, teljesen más adottságokkal indultam én, mint sokan mások. De hozzátenném, hogy amikor az NDK- ba kikerültem a saját véleményem szerint jó nyelvtudással, majd az első napon rögtön kiderült, hogy gyakorlatilag szart sem ér, amit addig tanultam, akkor sem lett kisebbségi érzésem. Csak szimplán rájöttem, hogy a nagy arcot vissza kell venni és még jobban nekifeküdni a tanulásnak. A kissebbségi érzés meg leküzdhető valami. Szerintem.

jugamano 2015.12.28. 19:05:32

@Turchi és @ Herr Géza: pontosan így van, ahogy írtátok. Sokkal erősebbek lettetek (még ha sokáig tart is, amíg látszik a hatása), ahogy rájöttetek, hogy másképp lehet boldogulni és neki kell veselkedni a tanulásnak, valamit másképp kell csinálni, mint Magyarországon. Biztos vagyok benne, hogy ez a változás már a magyarországiaknak is szemet szúrt.

Herr Géza 2015.12.28. 19:08:09

@Turchi: Én látom azt a hatást. Exponenciálisan nő a nyelvtudásának szintje, most már gyorsabban megy az első kapcsolatok kialakulása, sőt, itt már kezdeményezett is. Ittlétünk második hónapjában saját indíttatásból fogott egy tál frissen sült pogácsát, és azzal a felkiáltással, hogy "ez nekünk úgyis sok", eltűnt. Nem kicsit meglepve, kíváncsian kérdeztem, hogy mégis hova ment a pogival, mire lazán közölte, hogy átvitte az egyik szomszédéknak. Ez még egy éve is úgy nézett ki, hogy (az egyébként már jól ismert szomszédokhoz is) max. engem küldött volna.... :D

gabuschka 2015.12.28. 19:16:09

@Csodabogár: Igen, en is igy latom. Nem ugy gondoltam, hogy mint ember kevesebbek lennenk, inkabb, hogy kulfoldon mi minusz 5-röl indulunk a helyiekkel szemben. De ez Mo-n is lenne az oda bekoltozokkel.

blackhairlady 2015.12.28. 19:32:58

@Herr Géza: Olvasd el az utolso mondatomat is, nem veletlenul irtam oda.

2015.12.28. 19:34:02

@Herr Géza: Igen, nekem is a férjem látta először hogy jobban megy a nyelv, hogy beszélgetek, önként, néha még kezdeményezek is, nekem fel sem tűnt először. A szomszédokhoz még nem merészkedtem át de amikor áramszünet van, én is kimegyek társadalmi életet élni DD

blackhairlady 2015.12.28. 19:34:40

@Herr Géza: Egyebkent meg lehet, hogy pont nehany jo gondolat a konyvbol sokkal gyorsabb segitseget hozna mint csak sajat eronkbol rajonni dolgokra.

Herr Géza 2015.12.28. 20:23:49

@ladyamerica: Az a baj, hogy az ilyen tanácsadó könyvekben annyi bullshitet találok, hogy ha van is benne jó tipp is, az elvész a sok marhaság között.
Mivel ezt a könyvet nem olvastam, a tisztesség kedvéért rögtön hozzáteszem, hogy remélhetőleg ez pont a kivétel. :))) A sztorik/interjúk kedvéért valószínűleg még szívesen is olvasnám.
Azt meg csak remélni tudom, hogy a poszterina csak rossz példát hozott azzal a "felesleges", és immár máshol sem használt órával.

Herr Géza 2015.12.28. 20:25:38

@ladyamerica: Mivel úgy fogalmaztál, hogy nem CSAK nekem írtad, hát erősen magamra vettem... :)))

blackhairlady 2015.12.28. 20:30:54

@Herr Géza: Es tenyleg. A csakot hagydd el :))
Es kulonben neked meg amolyan racionalis mernok gondolkodasod van, nem ertheted a mi kis szentimentalis viselkedesunket:DDD

szobike 2015.12.28. 20:39:31

A könyvet biztos el fogom olvasni, mert 2016 tavaszától én is a külföldön élők számát fogom gyarapítani. Ha valakinek van infója Ikaria görög szigetről vagy az említett szigeten valami privát szállásról azt előre is köszönöm.

Shanarey 2015.12.28. 20:44:12

Hmmm, na ez sem az aminek látszik, ez is csak egy reklám.

Szokásos meg magyarázós technika, amellyel megmagyarázzák a nyilvánvalót, "Rómában élj úgy, mint a rómaiak"

Karóra, na az ami nekem nincs használatban, s ha mégis akkor a zsebemben üldögél. Villanyszerelőknél, amúgy sem divatos az efféle hívság ( karóra, gyűrű, nyaklánc) mert munka közben ezen vackok hordása tilos, és tényleg életveszélyes is lehet. le is szoktam ezek viseléséről, 30 éve nincs efféle dolog az életemben. A mobiljaimon, ott a pontos idő, s ha nem akarom hogy zavarjanak, akkor lenémítom a telefonokat, avagy repülőgép üzemmódba rakom.

Shanarey 2015.12.28. 20:53:57

@szobike:

Nem ezt a könyvet kell elolvasnod, hanem azt amelyik a görög szigetvilág életét mutathatja be neked. keress netán ebben a témában útikönyveket. Egyébiránt, abszolút mindegy merre mész, ha eltávolodsz Magyarországtól kb 500 Km-re akkor az már egy más világ lesz, s így is kell kezelni. Megijedni sem kell, csak el kell fogadni, hogy más szokások, más ételek, más viselkedési forma, az amivel majd ott találkozol. A lényeg hogy ne ítélj elsőre, előbb próbáld megérteni, azt amit látsz.

Herr Géza 2015.12.28. 21:06:09

Egy kis OFF:
Most, hogy szalmaözvegy vagyok, megnéztem egy-két eddig csak futólag ismert sorozatot a Travel Channel-en. Van egy olyan, amiben amerikaiak költöznek külföldre és az ottani lakáskeresésükről szól. Jó sok fogadó ország volt már benne (M.o. is, de azt sajna nem láttam). Feltűnt két dolog: a legtöbb amerikai pont annyi, vagy egyel kevesebb fürdőszobát akar, ahány hálószobát. Láttam már amerikai ingatlanos filmeket, sosem értettem, hogy minek kell egy hathálós házba öt, vagy hat fürdőszoba? Muszály minden gyereknek, papának, mamának meg vendégnek saját fürdő? Meg az alsó véglet: fiatal pár keres kéthálós lakást Európában es húzzák az orrukat, hogy itt aztán tényleg ritka ilyen kis lakásnál a két fürdőszoba. Ugyanakkor rácsodálkoznak arra, hogy sokfelé viszont külön van WC és fürdőszoba. Értem én, hogy az intim higiénia miatt jó a WC-vel egy helységben a zuhany, vagy kád (ha már nincs bidé), de mi például a két rossz közül biztos inkább a külön WC-s verziót választanánk, mint azt, hogy a WC-vel (vagy a szaggal :D) blokkoljuk a fürdőszobát. Végül is a munkahelyen/más nyilvános slózikban sem jellemző, hogy zuhanyzó/bidé is lenne mellette...
Más ország: feltűnt, hogy a svédeknél (két adásban is odaköltözők voltak, az össz. 6 lakás bemutatását jelentette), kivétel nélkül piszok igénytelen volt a lakáson belüli gépészeti szerelés: vadiúj lakásokban is falon kívül volt szinte minden cső (víz/fűtés) ill. a csúcs: a lefolyó a mosdó kifolyójától elindul függőlegesen, toronyiránt lefelé és eltűnik a padlóban a faltól kb. 20 cm-re, ráadásul a cső is a legótvarabb fehér v. szürke PVC. Itt, de M.o.-on is, egy ilyen szerelésért a "szakembernek" a kezét törnék el. A falon kívül össze-vissza futó csövek meg otthon is a panelokban élték meg a csúcspontot, ott mondjuk érthető is volt legalább (vasbeton válaszfalak, födémek....). És nem olcsó árú ill. bérletű lakásokról volt szó. Tényleg ilyen igénytelenek a lakás e területén?

Herr Géza 2015.12.28. 21:15:18

@ladyamerica: Hát, sokszor nehéz is..... :))))))))))))))))))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.28. 21:48:17

basszuskulcs, találjatok már ki valamit lécci nekem is, amiből esetleg meg tudnék élni, milyen szakértő legyek?
úgy tudom utálni, hogy semmi tehetségem a kapcsolatépjtéshez, smúzoláshoz, megfelelő emberekkel ismerkedéshez :-(

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.28. 21:59:33

@P.Elliot: mondjuk legalább Trinidadról nem hallani azt, hogy aztán meg sorban állnak segélyekért, ez akkor bosszantó, ha egy kultúra elbulizza a következő két generáció GDP-jét is, és aztán jön egy hurrikán, aszály vagy akármi és kifekszik tőle az egész ország, mert nem képesek arra, hogy tíz percnél tovább gondolkodjanak előre. ami nem baj, csak akkor gyűrjék le a következményeket is.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.28. 22:13:17

@Herr Géza:
a lassan feloldódó típusnak segítene egy könyv? amelyik mondjuk elkezdi mantrázni, hogy menjél emberek közé, stb stb? én ettől tuti hogy csak rosszabbul érezném magam.
van nekem itt egy olyan helyzetem, hogy én pl baromira jól ellennék itthon főleg így télvíz idején (ködszitálás grrr) hogyegész nap tologatom a szőnyege az autót meg nyolcvanadszor elénekelem a bóbitát, na pont a csóri gyerek az, aki kiborul, ha nem történik semmi. (látnod kellett volna a rokonlátogatásokat, egész nap sikongatott és szövegelt örömében.) namost nekem aztán bármi könyv vagy pszichomókus mondhatja, hogy menjönk emberek közé, amikor én a gondolattól is ki vagyok borulva, hogy egy rakás idegennel bájologjak, ködszitálásban bárhova is menjek, egyébként most az ünnepekre való tekintettel minden gyerekes hely és program zárva két hétig, hurrá. jól bebasznám azt a könyvet a sarokba, hogy még tovább frusztrál.
az, hogy az ember tudja, mit kéne csinálni, még messze nem azt jelenti, hogy tudja is úgy csinálni (személyisége vagy a személyes traumái akármi miatt)
:-(

P.Elliot 2015.12.28. 23:21:35

@Dragonlady (Bp, Hun): Kisfiad egy eletvidam gyerek lesz, szereti a nyuzsgest maga korul, imadni fogja a bolcsodet vagy ovodat, 2 eves kora utan erdemes felnapra beadni hogy mit szol hozza, illetve a sok gyerekhez.Addig is amikor mar maga fog csuszkalni a szonyegen jobb lesz mert oda fogja magat vonszolni minden erdekes dologhoz ami kell neki, el fogja magat foglalni. A tel hideg, unalmas, probalj aludni minel tobbet mikor o is alszik.

P.Elliot 2015.12.28. 23:31:11

@Dragonlady (Bp, Hun): Sorold fel hogy mihez ertesz vagy mihez lenne kedved hatha gyakorlati tanacsot is tudunk adni hogy mivel foglalkozz. Most a gyes alatt talan ki tudnal epiteni valamit, akar kompjuteren at.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.28. 23:55:32

HA találkozó sikeresen lezajlott.
:))))))))

P.Elliot 2015.12.28. 23:58:06

@Herr Géza: Kezdem azzal hogy en nem szeretem peldaul a kulon wc-t, voltam mar olyan helyen ahol volt de kezet nem lehetett mosni, ahhoz at kellett menni a rendes furdoszobaba, valahogy ugy nem sterill a dolog. Masik az hogy miert kell ki-be rohangalnom a furdoszoba es a klotyo kozott ha wc papir kell mert kifogyott, ha netan utana furodni akarok, vissza a ruhat mert csak amott vetkozhetek le. Abszolut nem praktikus.
Hogy miert keresnek az amerikaiak sajat furdoszobat minden halohoz azt megtudnad akkor ha volt sajatod es utana kozoskodni kell rajta massal, van kulonbseg hidd el. Ez egyebkent csak az utolso 20-25 evben van, elotte volt egy csaladi furdoszoba es egy egyszeru furdoszoba aminek a wc-jet egesz nap hasznaltak, ez altalaban a foldszinten volt, a masik az emeleten. A csaladiba idegent nem engedtek menni csak odalennt.
A sajat furdoszobat meg a fiatal par is azert keresi mert meg egy ferjjel is nehez megosztani amikor kipakolja a vackait, mindent osszevizez, / pl. a ferjem/, leszorja a torolkozot a foldre furdes utan, / baratnom ferje/, netan a szennyes ruhait se teszi a tartoba, neha meg a wc-t is lepisili, / egy masik baratnom panasza a ferjere/ egy no nem szereti az ilyen kozostarsat tehat igenyt tart ha van ra mod egy sajat furdoszobara ahova nem enged be idegent, a latogato menjen csak a ferje furdojebe, annak mar ugyis mindegy, hihihi...
Szoktam nezni ezeket a kulfoldi hazkereseseket, nezek is nagyokat a falon futo futes es kitudja milyen csovek lattan. Egyszer Parizsban mutattak a keresest, a ferjemmel fulladoztunk a nevetestol amikor a furdoszobarol kiderult/ egy lyukszeru helyiseg volt/ hogy kadja vagy zuhanya nincs csak egy mosdoja, az amerikai par hapogott hogy hol lehet furodni? Az ugynok mosolygott es a vallat vonogatta hogy valoban, itt nincs ilyen de ki lehet alakitani valamit igy meg igy....Maga a kis garzon is olyan kicsi volt hogy mindjart megertettem hogy miert ulnek a franciak minden idejukben az utcai kavehazak asztalkainal orak hosszat. Hazamenni? Abba a lyukba? Ugyanmar.....aludni csak.
Azt egyebkent nem ertettem hogy miert nincsenek konyhabutorok az europai lakasokban. Itt a hutonek, mosogatogepnek, teljes konyhabutornak muszaj benne lenni, gyakran a moso es szaritogepnek is. Meg se neznek anelkul nemhogy megvenni. Itt sincs ingyen, ott is hozzacsaphatnak az arahoz a lakasnak.

2015.12.29. 00:37:23

@gabuschka: sima ugy, fel ev utan en lepek elobbre nem a helyi kenyelmes erok :) akikre minosegi melot nem bizna a nemet menedzsment.

Minden attol fugg, h kik iranyitjak a ceget.

ON: nem kell a karibig menni egy kis lazasagert. Itt a komplett medterraneum mindjart. Lightosak: franciak, olaszok. Kozepvonal: balkan, ciprus hardline: torok, gorog, egyiptom ultrahardline: marokko, tunezia.

a timepressure egy igen kemeny dolog, amit a napsutotte orszagok kiemelten magukeva tett work&life balance okan, nem tudnak 100%-kal implementalni, mint egy nemet, aki ha nem dolgozik szimplan megfagy :D

Amig sut a nap, szol a zene es van kaja...Ja, azert be kell jarni nalunk is, es bent kell lenni 8,5orat kajaszunettel. Max 9ig illik megerkezni, de senki nem ellenorzi, ha a melo stimmel, es ugyintezni kell, akkor mesz delre...So what!? :)

2015.12.29. 00:39:36

@P.Elliot: ausztralok detto. A vilag lehjobb dolga, a haloba epitett, de szeparalt furdo, wc. (Megmielott: ez nem a szocializmus, a modern szellozorendszer igeny kerdese, nem penze.)

33621 2015.12.29. 01:55:27

@Zoole[uk]: Most értem haza nemrég a HA találkozóról, nagyon jó volt, a részletek majd később!:-)

33621 2015.12.29. 01:56:34

@33621: Igaz három órát vonatoztam haza!

Herr Géza 2015.12.29. 02:09:46

@zseketto: Ácsi, ácsi: nem azzal van bajom, hogy WC van a fürdöszobában, hanem azzal, ha A WC van ott (kis lakásoknál ugye...).
A szellözéstechnika a szakmám. Nekem elhiheted, hogy nincs olyan elszívó, ami a tömény szagot úgy elviszi, hogy nem is érzed.(De van: csak annak akkora hangja lenne, meg olyan huzatot csinálna, hogy be sem kapcsolnád, ill. inkább sötétben gubbasztanál bent, merthogy általában a villanykapcsolóra van kötve az automata indítás...) A jól méretezett, igényes rendszer csak az idöt csökkenti, amíg a szagot érzed.
A tökéletes megoldás az, ami a japánoknál nagy divat: magát a WC csészét kötik rá közvetlenül az elszívásra. Igaz ök meg átestek a ló túloldalára. A csoda-WC-nek gombnyomásra, ill. szenzorosan nyílik a teteje,eközben halk "ihletö" zene indul be, a "deszka" fütött, a nagy munka után (miközben folyamatosan diszkrét virágillatot is áraszt) kimossa a hátsódat, megszárítja meleg levegövel, majd a WC-t és az ülökét fertötleníti, és a fedelet is automatikusan zárja. Itt is van: 3-5.000 euróért már viheted is. :D

33621 2015.12.29. 02:17:28

@P.Elliot: Rajtam kívül senki sem ivott alkoholt, én is csak 3db 0,33 as sört a kajához! Vagy kocsival voltak a többiek vagy antialkoholisták! Meg hát beszélgetni jöttünk, össze nem dáridózni!

33621 2015.12.29. 02:19:14

@Herr Géza: Sokan hiányoltak a taliról!

Herr Géza 2015.12.29. 02:43:56

@P.Elliot: Hát kezdem azzal (:D), hogy a WC azért úgy értendö, hogy a kézmosó abban alapból van. Miért tartanád a WC papírt (csak) a fürdöszobában, amikor a WC-ben is elfér? A ruhát vissza azért túlzás, én speciel ritkán szoktam tök pucéran ülni a WC-re... :))) Az, hogy utána át kell menni a fürdöszobába, ha zuhanyozni akarsz, az stimmel, az bizony hátrány. Én mégis inkább ezt választom (hangsúlyozom csakis kis lakásnál, ahol nem fér el két fürdöszoba, vagy egy WC-s fürdöszoba és még külön plusz egy WC), mint azt, hogy pont a reggeli csúcsban az éppen meghitten trónoló fél blokkolja komplett a fürdöszobát.
És akkor rátérve a családi házra, vagy nagy-nagy lakásra:
Az is rendben van, hogy a vendégeket nem akarom beengedni a saját intim fürdöszobámba. Ugyanakkor a nem ott alvó vendégeknek böven elég a vendég-WC, mivel kezet mosni, sminket igazítani ott is tud.Azt is elfogadom, hogy a gyerekeknek is jól jön egy bizonyos kor után a külön fürdöszoba. Azt viszont már tényleg túlzásnak érzem, hogy legyen a papának, mamának is külön, plusz a gyerekeknek, még ha eltérö nemüek is, még kettö, meg még az évente 1-10 alkalommal ott alvó vendégeknek is külön egy. Mert az általam idézett példákban jelzett négy-öt-hat hálószoba, plusz négy-öt fürdöszoba kb. így jön ki. Miközben a fürdöszoba a fajlagosan legmagasabb árú helység a házakban...
Csak hogy ne hidd, hogy én pusztán skót vagyok: a magyarországi háromhálós házunkban volt az emeleten egy családi fürdöszoba (de abban dupla mosdó, WC, bidé, zuhanyzó és kád :D), a földszinten egy vendégfürdö (mosdó, WC, zuhanyzó) és a szuterénben még egy WC (kézmosóval). Ez utóbbi azért kellett, mert nagy kertünk volt, és onnan beszaladva nem feltétlenül akartunk az egész lakáson átdzsesszelni a WC-ig/kézmosásig). A földszinti vendégszoba mellett csak azért volt komplett vendégfürdö, mert a tervezésnél még arra gondoltunk, hogy ha esetleg valamelyik szülöt magunkhoz kell majd venni, akkor neki lehessen egy majdnem teljesen szeparált komplett lakrésze. Mivel sajnos a sors ezt a kérdést elrendezte, mire a ház felépült, onnantól már ezt is sokallottam. Most az itteni házunk már szolídabb is: van az emeleten egy fürdöszoba ugyanazzal a kombinációval, csak közben arra is rájöttünk, hogy a duplamosdó fölösleges, a földszinten meg egy vendég-WC egy rendes méretü mosdóval. Ámen, pont elég is hármónknak. Az évi kisszámú alvóvendéget meg beengedjük a fürdöszobánkba, na sag schon. Nagyobb család vagy csapat elszállásolására úgysincs elég szobánk/ágyunk.

Herr Géza 2015.12.29. 02:46:06

@33621: Reméltem is, hogy így lesz :)))))) Én is szívesen ott lettem volna. A tavalyiak miatt is, meg akiket még nem ismerek személyesen, azok miatt is. De kíváncsi leszek, hogy kimindenki volt jelen.

Herr Géza 2015.12.29. 02:48:49

@P.Elliot: @33621: Tavaly is teljesen józan, ám máshogy vidám buli volt. Pár sör elfogyott, de ha jól emlékszem (vagy inkább: amennyire egyáltalán figyeltem) keményebb dolgot nem is igen ivott senki, max. aperitif szinten.

Herr Géza 2015.12.29. 02:52:20

@zseketto:
"...mint egy nemet, aki ha nem dolgozik szimplan megfagy :D"
Miért pont a németek? Még ha a norvégokat vagy svédeket/dánokat/finneket emlegetted volna...

©________ 2015.12.29. 03:15:36

@Herr Géza: nem kell csak a te szokásaidnol kiindulni. en pl utana mosakszom papír helyett, a bidet utalom, ezért direkt a furdobe tettuk a wct. egymas szaga meg nem zavar.

P.Elliot 2015.12.29. 04:02:40

@Herr Géza: Hat csak roviden mert mar keso van...Itt kulon wc-t csak egyet lattam, ott volt egy paranyi kis kezmoso de meg otthon lattam kettot is amiben viszont nem, onnan vettem a viszolygasomat, valoszinu hogy mar maskeppen epithetik.
A wc papirt igen, lehet a wc-ben is tartani ha van hely de pontosan abban a kis szuk helyisegben amit en lattam nemigazan lehetett tarolni, eppen csak befert az ember, volt valami szellozoje de ott aztan jol megulhetett a szag aki azt a pisilesen kivul masra is hasznalta. Nem, nem vetkozom pucerra ha vecen ulok de ha furodni indulnek akkor meg azt is idorablasnak erzem hogy felhuzni az alsonemut, nadragot hogy atmenjek a furdobe holott ha ott a vece akkor mar pillanatokon belul a kadban vagyok.
Itt a ket halos lakasokhoz is van ket furdo, egy oreg baratnom nyugdijas telepen lakik egy picike helyisegekbol allo kis lakasban, ket halo es 2 furdo van, egyik kadas, masik zuhanyos neki is kulon, a ferjenek is, nagyon praktikus. Igen, tudom hogy megdragitja a lakasok arat de ha egyszeru kis lakasokrol van szo akkor olcsobb anyagbol csinaljak de van.
A reggeli csucsforgalom nem tudom hogy van de nekunk soha nem okozott fenntakadast, ugy is keltunk fel hogy szakaszosan, egy zuhanyozas az egyebbel 15 perc, smink a haloban, a ferjnek a borotvalkozas egy kicsit hosszabb a furdessel de az is megvolt, a gyerek se lopta az idot, nem volt ott torlodas soha.
A furdoben jo elszivo van plusz egy szunyoghalos ablak ami szinte egesz evben nyitva van mert szeretjuk a bejovo erdei levegot, igazabol csak ejjelre van becsukva meg ha igazan nagyon hideg van.

P.Elliot 2015.12.29. 04:04:30

@33621: Nem tettem a szoveg ele a neveto jelet, trefasan kerdeztem hogy beittatok-e. Nyilvan nem mert tobben mentek autoval es nem szerettek volna balhet hazafele a rendorokkel.

P.Elliot 2015.12.29. 04:11:34

@Herr Géza: Itt is aruljak ezt a japan wc-t 1500 dollar korul.

P.Elliot 2015.12.29. 04:12:48

@diggerdriver: hehehe....mar ebren vagy vagy meg le sem fekudtel?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.29. 04:15:02

@P.Elliot:
Most volt a második….
:))))))))))))
Egyébkent minden titkosítva 125 évre.
:)))))))))))))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.12.29. 05:45:37

@P.Elliot: A House Hunters International nekem is az egyik kedvenc musorom az HGTV-n:) Es tenyleg jopofa, ahogy az amerikaiak racsodalkoznak pl. az europai (sokkal kisebb) meretekre, vagy eltero lakberendezesre. Ugyanakkor az is sokszor elofordul, hogy direkt a helyi atmoszferat keresik, es imadjak a rusztikus/oreg/vintage dolgokat, hiszen ilyennel az USA-ban bizony nagyon ritkan talalkozni,leven, hogy a "legoregebb" hazak is max. 150 evesek lehetnek :)

tanato 2015.12.29. 07:49:56

@33621: Én is ittam egy keveset,kis bort, sört meg előtte aperitifet,törkölyt egy pohárral.

szsuzsanna 2015.12.29. 08:14:37

@Herr Géza: Én is láttam néhány részt, és, a WC-fürdőszoba "ügyön" kívül, az tűnt föl, hogy szinte mindegyik naggyon "kicsinyelte" a konyhákat....-cáfoljatok meg, -de, én úgy tudtam, hogy pl. hozzánk, és jó néhány európai országhoz képest, ők, jóval kevesebbet, sütnek-főznek otthon...

Omelette du fromage 2015.12.29. 08:14:44

Itt is lehet kési egy órát az ügyfél értekezletéről, csak utána lehet is sorban állni a Munkaügyi Központban.
Arrafelé a szívsebész is késik egy órát a műtétről?

Főgebra 2015.12.29. 09:04:17

Nekem a csúcs a House Hunters International-ben, hogy kb 75%-ban kifogásolják a nem elég világos hálószobákat!

Kérdezem a hozzáértőket miért kell egy hálószobának fényárban úszni? Engem alvás közben kifejezetten zavar a világosság!

2015.12.29. 09:48:22

@Herr Géza: most leszek leve elegetve :)

Na, jonak magyarazom a bibliat :D :D

Hat, nekem meg sem fordult a fejemben, hogy kis lakasrol van szo. Ahol eddig ilyet lattam, ott a haloszoba 20m2, plusz a hozza tartozo furdo is 15m2. Felig uvegfallal elvalasztva.

A japanok kisse tultoltak, de pl. az olaszoknal (de mondhatom am editerran terseget) a seggmoso (nem a bide) szeriafelszereles.

Irigylem oket erte, de nem adnek ennyit egy urhajoert :D

Herr Géza 2015.12.29. 11:48:34

@Zsuzsi65: A "kisebb méretek" azért felemás dolog. Olyan szűk, keskeny lépcsőket, lépcsőházakat, közlekedőket sehol nem láttam még, mint viszonylag új amerikai házakban. Az mindig tetszik, amikor monumentális méretű nappali/konyhákból csirkelétrákhoz hasonló, iszonyatosan kényelmetlen lépcsőkön lehet felmenni az emeletre, vagy le a pincébe. Bár ebben a sportban az angolok is csúcson vannak.

P.Elliot 2015.12.29. 12:51:50

@Főgebra: Hogy miert kell egy haloszobanak fenyarban uszni? Mert az ember nem sirboltban kivan aludni.
Meg amikor nem kell dolgozni menni olyan jo erzes ha besut a nap, neadj isten egyenesen az agyra es az ebreszt fel. Meg latni az egboltot az agybol, en egyenesen egy nagy tolgyfara latok, latom ha sut a nap, ha esik az eso, van-e felho meg hogy szallnak a madarak. Elfogadnek ennel nagyobb ablakot de ez regebbi epitesu haz.
Azt se felejtsd el hogy a halo az a hazaspar egyetlen sajat magan helye a hazban ahova visszahuzodhat a csalad esetleg zajongasa elol egy kis pihenesre vagy a laptopjaval vagy a sajat musorat nezni a teveben vagy egy nyugodt telefonbeszelgetesre valakivel. Nem lenne jo ha egy sotet lyuk lenne.
De meg este is. Laktam a Mariottban a 9-ik emeleten es nem ablaka hanem uvegfala volt, az agybol lattam a kivilagitott varost este, valami csodalatos volt fekudni es nezni azt a sok szep fenyt, szinte sajnaltam elaludni, elnezegettem volna minden este...Szoval en is a vilagos haloszobak hive vagyok.

P.Elliot 2015.12.29. 13:05:04

@szsuzsanna: Ez is egy vad tevedes hogy nem sutnek, nem foznek. Mit gondolsz kinek aruljak az uzletek azt a temerdek nyers hust, zoldseget, es fozesi alapanyagot amivel tele van az uzlet? A keszetelek csak nagyon kis szazalekat teszik ki az aruknak.Meg tudod hogy mibe kerul a kesz vagy felkesz etel? Napi szinten azt enni? Nem sok maradna az atlagos fizetesbol.Meg a tobbi etkezesi hiedelem hogy a McDonaldnal esznek allandoan. Ki birna azt anyagilag? Egy burger vagy ilyesmi krumplival es valami innivaloval nagyjabol 7 dollar. Jol sem lehet vele lakni, egy ferfinek nem eleg, az biztos. Most ha kimegy a negytagu csalad az 28 dollar plusz ado vagyis uti a harmincat. ez ebedre, vacsorara ugyanannyi, az 60, a reggeli valamivel olcsobb azt megkapod 4-ert mondjuk, ez akkor 16 de ezekben nincs egy salata sem/ az 4-5 dollar csak maga adagonkent/, vagyis napi 76 dollart fizetsz ki csaladonkent, szamold ezt 30 napra hogy mennyi.Tobb mint 2 ezer dollar havonta. A rendes ettermek joval magasabbak. Egyebkent az uzletben a felkesz etelek is nagyon dragak. Mit gondolsz ki eszik odakinnt napi szinten? Es itt nincsenek kifozdek hogy majd hozatunk olcson mint otthon ugy hallom vannak.
Tehat mit csinal az atlagos csalad es ebbol van a legtobb, foz!
Es ha foz akkor nem akar kicsi konyhaban szorongani ha megteheti. Ennyi az egesz.

P.Elliot 2015.12.29. 13:09:13

@Herr Géza: Gondolom valahol meg kell sporolni azokat a nagy szobakat, hat a lepcsoket veszik kisebbre bar amiket addig itt lattam nem voltak azok kis lepcsok, atlagosak csak, nagy lepcsok csak a palotaszeru hazakban vannak.

P.Elliot 2015.12.29. 13:21:37

@Zsuzsi65: Hat ha nekem Olaszorszagba vagy Franciaorszagba kellene koltoznom akkor en is a helyi regies hazakat keresnem, az adja a hangulatot nem egy modern haz vagy lakas. Olaszban elfogadnek egy kis tetoteraszt ahova ki lehet ulni, sok novennyel dekoralnam es neznem a tetoket, a varost, a tajat. Nem letezne hogy a foldszinten lakjak, kiveve ha van egy kis rejtett udvar, be vadszollozve, kis asztalkaval, jaj de tetszenek az olasz kertek. Magam is ilyet alakitottam ki itthon, szobrocskakkal, / nagy szobrokra sajnos nincs penzem/, csodas hangulatot tudnak adni. Sot, epitettem magam egy kis teret a regi uszomedence helyen, amit Piazza Bella Fontana-nak neveztem el, a szep kut tere, nem szep a kut de az idojaras regiesre marta, kicsi a piazza de a sajat kezemmel barmoltam ossze olyan kicsit antikosra, ez jol is jott mert epitkezest az utakon meg a youtube-on lattam csak eletemben, budapesti lany letemre jo kezugyessegem van, a kedvem meg tulfejlett ahhoz hogy magam hozzak letre dolgokat.
Szoval kulfoldon en is a helyi regies lakasokat valasztanam.
Tenyleg, egyszer kellene irnom arrol posztot hogy egy idegen orszagban hogy ki tud fejlodni az ember ahhoz hogy maga teremtsen dolgokat amikrol otthon halvany sejtelme sem volt. Szivesen irnek posztot a piazzamrol de tartok tole hogy sok ellenseges hozzaszolas lenne mert mar kaptam mashol eleget miatta amikor kepeket tettem fel rola. Legfokeppen azt kerdojeleztek meg hogy magam csinaltam, meg utaltak erte.

Főgebra 2015.12.29. 13:33:17

@P.Elliot:
"Szoval en is a vilagos haloszobak hive vagyok."
Ha mindenáron meg akarnám magyarázni, én is tudnék ilyeneket mondani! Csak közben a hajánál fogva előrángatott indokokkal nem sokra lehet jutni! :-)
Bármilyen hihetetlen, itt Európában sem barlangokban laknak a népek !
Én pedig a sötétítő függöny híve vagyok!

Herr Géza 2015.12.29. 16:18:41

@Főgebra: Igen, az a legjobb, ha bőven van ablak, aztán ha túl sok a fény, akkor ott a redőny/reluxa/zsalugáter meg a függöny. Bár ugyanakkor a sok ablak, földig érő üvegezés meg igencsak megnehezíti a flexibilis bútorozás lehetőségeit. Két sk. tervezett és megépített ház után pontosan tudom, hogy milyen nehéz megtalálni az egyensúlyt. Nem is beszélve a telek adottságairól, a környező beépítésről.
No persze sokkal nehezebb a dolog, ha a ház adott, akkor csak alkalmazkodni lehet a meglévő adottságokhoz.

blackhairlady 2015.12.29. 16:40:47

@Herr Géza: Most mar nekem is meg kell neznem ezt a musort, mert amilyen hazakat te irsz, en nem lattam meg erre:) Igaz, nem reprezentativ a felmeresem.
A furdoszobara visszaterve, majd ha 3 gyereked lesz, rajossz, hogy milyen jo lett volna mindegyiknek egy pici kulon furdo amikor reggel mar szinte ver folyik iskolaba menes elott:DDD
Egyebkent itt a fa epitkezes miatt konnyebben megoldhatoak, es gondolom olcsobbak is a helysegek kialakitasa,

Főgebra 2015.12.29. 18:22:13

@ladyamerica:
"...gondolom olcsobbak is a helysegek kialakitasa,"

Nem a fal a drága!!!
Csövek, fittingek, szaniterek, járólapok, csempék mindkét esetben szükségesek és az ízlés, az igény és a pénztárca ami meghatározza, hogy egy vizes blokk mibe kerül!

jugamano 2015.12.29. 18:22:18

@Dragonlady (Bp, Hun): :) A könyv arról szól, hogy döntsd el, szeretnél-e emberek közé menni, vagy jól elvagy otthon, kisvonatokkal játszva. Ha szeretnél emberek közé menni, de valami miatt nem mersz/tudsz, akkor pedig olvashatsz arról, más hogyan csinálta, másnak milyen gyakorlatok váltak be ezeken túllépni.

Herr Géza 2015.12.29. 19:36:40

@ladyamerica: Hát minden csak szervezés kérdése. De nálam ettől függetlenül soha nem lenne minden gyereknek saját fürdőszobája. A gyerekeknek összesen külön egy a max., amit el tudok képzelni. Nem vagyok sóher, csak már félig sváb... :))) (Tudjátok, innen száműzték hajdan a skótokat, mert túl könnyelműen szórták a pénzt... :))))))))
Figyu, a mi generációnk is felnőtt úgy, hogy volt a panelban össz-vissz egy fürdőszoba, mi például négyen voltunk, és mivel a szüleim tanítottak, tök egyszerre mentünk el otthonról. Fürdés, zuhanyzás este volt, reggel csak mosakodás/fogmosás/fésülködés. Max.10 perc/fő. Akinek több kellett, az korábban kelt és kész. Mi pl. ötpercnyire laktunk gyalog a gimitől, én fél nyolckor keltem és nyolckor simán bent ültem a teremben... :D Üresjárat, szatyálás persze nem fért bele. Anyámék meg keltek 6-fél hétkor, nekik több idő is jutott a fürdőszobában is. Oké, lányoknál persze durvább a dolog, de ott is be lehet osztani mindent, na persze kell egy nagypofájú főnök, aki időnként vezényel. :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.12.29. 20:16:27

@Herr Géza: Igen, ez igaz, szinte minden csövezés kívül megy.Hogy ez igénytelen-e vagy sem, nekem nem tisztem eldönteni, szerintem külső meg belső csövezést is lehet szarul csinálni, nálam ez nem szempont.Illetve a külső csövezést könnyebb javítani, nem kell falat vésni, robbantani.A mosdólefolyók télleg egyszerű, sima fehér műanyag csövek, de hát mit kéne odarakni? 30kg/m súlyú eternitet? :D
Rézből meg valszeg feleslegesen drága lenne.
Szerintem ez legyen a legnagyobb bajunk, hogy kívül megy a csövezés.Amúgy meg most nyáron csináltak a magyar lakásunkban felújítást, cirkó, kazán, radiátorok, új fürdőszoba.És ott is totál kívül megy minden cső.És meg is értem, hát mekkora irdatlan meló mindent belevésni a falba, és legfőképpen mennyi felesleges mocsok, zaj, rezgés lett volna...Szóval nem teljesen értelek, Géza bá... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.12.29. 20:20:32

@Dragonlady (Bp, Hun): "úgy tudom utálni, hogy semmi tehetségem a kapcsolatépjtéshez, smúzoláshoz, megfelelő emberekkel ismerkedéshez :-("

Úúú, akkor már nem vagyok ezzel egyedül.
Én spec egyáltalán nem is értem, mi a fax az a kapcsolatépítés?Hogy néhanapján felhívok valakit, akivel egyszer találkoztam valahol, valamikor, és váltottunk pár szót, mondjuk egy konferencián, állásbörzén, stb.És ettől kéne várjam, hogy majd segít esetleg állást talánom?És hogy kell azt titkolni, hogy ne látsszon ki a lóláb, hogy az egész dolog csak az én érdekemben áll?Na, hát ez nekem nem megy sajnos...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.12.29. 20:31:06

@P.Elliot: A klozetpapírta klozetben célszerű tartani, akkor nem kell sehová se átmenni, ha kifogyik... :D

Nagyon meg vagytok tik ott kábulva Amerikában, hogy fejenként kéne egy fürdőszoba...Döbbenet.Nem egyszerűbb lenne megnevelni a házastársat, lakótársat, hogy takarítsa össze, ha levizezi, levizeli a dolgokat?
Persze, ha fussa rá, akkor oké, de azért ezt ne vegyük már alapszükségletnek...

blackhairlady 2015.12.29. 21:15:39

@Herr Géza: Na de a vilag valtozik, most hozzam fel peldanak, hogy en csak 14 evesen lattam eloszor furdoszobat, addig lavorban furodtunk?
Termeszetesen nem etalon a minden gyerekre egy furdo, hogy kenyelmesse teszi az eletet az biztos. Aki meg megengedheti maganak az miert ne tegye. En kifejezzet orulok, hogy a furdok a haloszobabol nyilnak abbol pedig a gardrob.
Egyebkent meg a gyereknek miert jar kevesebb mint a szuloknek ?:))))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.29. 21:55:20

@Herr Géza:
nekem is furcsa a sok fürdőszoba. afféle "jódolgukban már nem tudják, mit csináljanak magukkal" dolog. marha jó lehet egyébként azt a sok budit pucoválni. gondolom, a pasik csinálják bazi nagy lelkesedéssel. :-/

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.29. 22:01:56

@geegee:
hát persze én is alkalmazott lélek vagyok, vegyen fel valaki, dolgozok, kifizetnek, kész, ne nekem kelljen nyomulni és reklámozni magam és menedzselni magam és jópofizni mindenféle potenciális megbízóval, és mittomén szülői értekezletekre járni, ahol nekem kéne meggyőzni a szülőket, hogy hozzám küldjék a gyereket, és jó kapcsolatokat ápolni mindenkivel, aki ajánlhat engem másoknak, stb stb erre gondoltam. most hogy belenéztem picit az itteni világnak egy jól körülhatárolható szegmensébe, és megpróbáltam legalább alaszinten kapcsolatokat teremteni más anyukákkal, eszméletlenül lelomboz a social skilljeim teljes hiánya, ami mindig is ilyen volt, csak már elfelejtettem, és ami van, az egy másik környezetben egészen jól működött, mert ott meg nem elvárás az állandó poénos, harsány, jópofizós, nyomulós, stb stílus, hanem másképp is lehet érvényesülni.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.29. 23:34:09

@jugamano:
több mint tíz évet éltem külföldön, és nem kispályás szinten, hanem advanced fokozaton, ha lehet így mondani pl Burmát.
sokmindent tudnék mesélni, mondjk a praktikus dolgokról, meg meg lehet érteni a szokásokat, az emberek furcsaságait egy konlrét helyről mások leírásaiból, hátha nem telik fél évbe, mire feldolgozol ezt vagy azt mint furcsaságot. de amikor ott vagy, akkor szerintem semmi könyv semmi általános jótanácsai nem fognak segíteni abban, hogy tudjál kommunikálni másokkal vagy beilleszkedj, ha egyszerűen te és az a hely nem vagytok valahol egy hullámhosszon. ha olyan szinten nem tudod elengedni, amit tudsz de nem érzel, vagy ha egyszerűen valamiért hetekig nem jössz rá, hogy mi is történik pontosan. persze be lehet illeszkedni aggyal is, máshonnan indulva, főleg, ha nagyon muszáj és nincs más választás, csak az akkor meg megint nagyon más kategória.
én egyébként az a fajta vagyok, hogy magyarországon is kilógok ugyanannyira, csak itt nehezebb feldolgozni, mert mégiscsak ide való vagyok, itt nem kellene kilógnom, senki nem ad semmiféle felmentést vagy nem lehet kifogásokat találni se érzelmileg, se a gyakorlati dolgokban.
pl utálom, hogy valamiért megint leszoktam a szemkonktaktusról. félek vagy én nem tudom, mi van velem. tök sokáig tartott megtanulnom, megcsináltam végre, elvagyok innen sok évig, működik, visszajövök, és van egy csomó pozitív dolog, pl szerintem nagyon sokat javult a szolgáltatások színvonala, de mégis, blokk bennem azonnal. szerintem nyelvfüggő is, túl sok traumám van a magyar nyelvhez kötve.

Herr Géza 2015.12.29. 23:57:11

@geegee: Na ja, ilyen a laikus véleménye. :D A csöveket egyébként ma már nem bevésik, hanem van olyan, hogy horonymarógép, amivel semmi perc alatt kivágják a vájatot a téglában, YTONG-ban, stb. A gipszkarton meg kínálja magát a falban szerelésre. A cső nem "romlik el", a szerelést bevakolás előtt nyomáspróbázzák az üzemi nyomás 2-3-szorosával, ami akkor nem ereszt, az nem is fog. Ma meg már rég nem kóccal tömített menetes csövekkel szerelnek, hanem forrasztott rézcsövekkel meg speciális préselt fittingekkel kapcsolódó műa. bevonatú alumagos csövekkel. Eternit lefolyócső már régen nem divat, ha már mindenképpen látható módon kell lehozni egy ejtővezetéket a lakáson belül, akkor én tuti, hogy legalább krómozott csövet használnék, vagy a "lábas" mosdót használnék és a mögé dugnám a csövet. Ma már semmi keresnivalójuk nincs a csöveknek, vezetékeknek falon kívül. De csak gondolj arra, hogy a lefolyókiállást előre be kell lőni a padlóban, onnantól viszont már adott a mosdó helye milliméterre és a mérete is "örökre, mert ha a mosdón máshol van a lyuk, akkor még ferde is lesz az a csodálatos cső...
Ugye-ugye.... :))))))))

Herr Géza 2015.12.30. 00:31:24

@ladyamerica: Na ebben a "miért járna a gyereknek kevesebb" kérdésben elég vaskalapos vagyok. Szerintem ugyanis nem lehet elég korán kezdeni a gyerek ránevelését arra, hogy mindenért meg kell dolgozni, senkitől ne várd a sült galambot. Még akkor is ezt gondolom, ha az a valami pusztán a zavartalan reggeli tollászkodás és az ára csak egy minimális alkalmazkodás, vagy egy negyed órával korábbi kelés. De nekem és a feleségemnek sincs külön-külön fürdőszobánk, nem hiszem, hogy a gyerekeknek erre lenne legjobban szükségük...
Szóval mindenki azt csinál, amit akar, de nekem furcsa volt ez a fürdőszobagyűjtési hóbort. Eleve a lakás harmadik legfontosabb paramétere volt az ilyen műsorokban, úgymint: 1. nm, 2. hálók száma, 3. fürdők száma. Mintha egyfajta státusszimbólum is lenne.

blackhairlady 2015.12.30. 02:00:00

@Herr Géza: Ez az amikor a kulonbozo naciok nehezen ertik a masik hobortjait:) Az amerikaiak szeretik a mosokonyhat, szaritogepet, kulon furdot, es ugyanigy gondolom megvan a nemetek, svedek, franciak es egyeb naciok felfoghatatlan epitkezesi, szokasai:))
A gyerek kerdesrol tenyleg ne vitatkozzunk, mert nagyon nem ertenenk egyet:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.12.30. 02:13:27

@Dragonlady (Bp, Hun): részemről tökugyanez, semmiféle kapcsolati hálót nem tudtam még kialakítani magam körül, őszintén szólva soha nem is jutott eszembe.Akikkel mondjuk kollégák voltunk, azok is szépen kipörögnek egy idő után a mindennapi körforgásból, pl eszembe nem jutna felhívni mondjuk csak álláskeresés miatt 5 éve nem látott egykori munkatársakat.Szerencsére ők sem hívnak engem...Valahogy az egészhez nincs se ambícióm, se érzékem...
Sajnos nem nekünk áll ez a mai világ, ez a jelenlegi felfogás... :-(

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.12.30. 02:25:47

@Herr Géza: Hát na, most akkor mit mondjak én, ha itt valamiért ez a rendszer, akkor ez lesz, ha megfeszülök is.De amúgy értem, amit mondasz.A köcskeméti lakás, meg vazsbeton jórészt, asszem, ez a négyemeletes lapostetős (majdnem lapostetűst írtam... :D ) 80-as évekbeli(?) blokkház, annak is a földszintje.Az eredeti gázcsövek is kívül mentek.Én magamtól valami olyasmit csinálnék, mintha egy nagy kábelcsatorna menne körbe a falak aljában, így el is van takarva, meg szerelhető is...De télleg csak laikus vagyok.
A nyomáspróbához meg csak annyit, hogy volt nekünk is ilyen hegesztett vagy préselt rézcsöves megoldás még a szülői házban, rá is lett engedve a víznyomás, bírta is egy pár hónapig, majd csak elkezdett szivárogni, és lehetett kibontani a falat...Szóval legalább egy eset szól már ez ellen is, illetve a külső szerelés mellett.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.12.30. 02:26:39

@Herr Géza: Eternit helyett meg manapság ethernet van, azt én is csak viccként mondtam... :D

Herr Géza 2015.12.30. 03:04:59

@geegee: Én persze feltételezem hozzá, hogy pl. a préselt kötéseket olyan ember csinálja, aki ért is hozzá. Csak egy jó példa: egy itteni építkezésen (Mercedes-AMG főhadiszállás...) iszonyatos mennyiségű ilyen csőrendszert kellett szerelnünk, és ennél az az előírás, hogy a csővéget teljesen koccig be kell tolni a fittingbe, mielőtt rányomod a prést, mert legbelül van a tömítő él. Utólag persze kívülről ez már nem látszik, ezért az volt a németek előírása, hogy a levágott csővégtől pl. 25 milliméterre rá kell húzni vastag filctollal egy vonalat, aminek csak a fele vastagsága fog később kilátszani, ha teljesen betoltad. Na ezt a mieink dedós, macerás dolognak tartották és elszabotálták, mondván, hogy ők már ezer kilométerszám szereltek ilyet és a kisujjukban van a dolog. Nyomáspróbázzák az első szakaszt, a kb. 500 fittingből háromnál szivárgás van. Jön a német, nézi, hol vannak a vonalak? Fiúk vigyorognak, ugyanmár, az nincs, de hát a három szivárgás az bakfitty ekkora rendszernél (tényleg), mindjárt szedik is szét és csinálják újra. A német meg annyit szól csendesen, hogy oké, de mind az ötszázat. Nagy balhé persze, mire a német elmagyarázza, hogy ami rendesen össze van tolva, az ha a nyomáspróbát bírta, akkor később tuti nem fog csöpögni, de ami csak pl. 5 mm híján nincs rendesen összerakva, az lehet, hogy most még jó, de később a csövek óhatatlan mozgása miatt (pl. hőtágulás,,az épület mozgása) előbb-utóbb ereszteni fog. Így az egyetlen apró mozdulat elspórolása miatt csináltak maguknak egyheti grátisz pluszmunkát és még nagyon gáláns volt a sváb, hogy a plusz anyag költségét nem terhelte ránk, mert még azt is fizethették volna az okosok saját zsebből....

jugamano 2015.12.30. 10:40:16

@Dragonlady (Bp, Hun): Kedves Dragonlady! Sok igazság van abban, amit írtál. Ha valaki Magyarországon is inkább "kilógott a sorból", akkor nagy valószínűséggel külföldön is hasonlóképp fogja megélni a világot, hiszen ezt a mi "rendszerünkből" hozzuk. Ráadásul külföldön könnyű megélni a "másságot", hogy más vagy, mint a helyiek, adja magát az útlevél színűből adódó különbség miatt. Ezért nagy dolog, ha valakinek sikerül kötődéseket, kapcsolatokat kialakítania egy idegen országban, és ott is otthon, de legalábbis otthonosan érzi magát. Néhány embernek ez könnyen megy, másnak nehezebben, megint más ember nem is szeretne az új országba tartozni. És ahogy írtad, ezeket lehet fejleszteni.
Nem csodálkozom azon sem, hogy Magyarországon visszatér a régi mechanizmus, és ismét erőfeszítést kell venned magadon, hogy az emberek szemébe nézz. Ugyan miért tűnt volna ez el? Hiszen ez a magyarországi kapcsolatokról, az ottani élményekről és tapasztalatokról, ahogy te is írtad. Úgyhogy ne haragudj magadra ezért, szerintem. Inkább vedd elő a kíváncsiságodat, és nézd meg, mi az, ami érdekel, mi az, amire ránéznél csak 1 másodpercig (pl. az új szolgáltatások)? Kezd kicsiben, kicsi körben, rövid ideig, nekem ez vált be.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása