oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. november 20. 06:48,  A lakásbérlés és az ördögi kör 272 komment

2015. november 20. 06:48 Határátkelő

A lakásbérlés és az ördögi kör

Amikor a lakhatás (legyen az bérlés vagy vásárlás) nehézségeiről esik szó, az embernek általában London ugrik be elsőként, mint egy olyan nagyváros, ahol egyre komolyabb gondot jelent a megfelelő körülmények megteremtése. Mai utunk mégsem ide, hanem Írországba, azon belül is Dublinba vezet, ahol nem sokkal jobb a helyzet. Több történetből álló poszt következik, amolyan vitaindítónak is szánva.

irorszag_dublin_latkep_foto_pixabay_com_picography.jpg

„A mai fejemmel már nagyon alaposan megfontoltam volna, hogy visszaköltözzek-e Dublinba” – ez egy született ír, mi több, dublini véleménye, akinek ráadásul komoly külföldi tapasztalata is van, hiszen párjával élt Németországban, Olaszországban és Hollandiában is.

„Alapvetően boldog vagyok itt, de egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az ingatlanpiac helyzete miatt szinte lehetetlen megfelelő színvonalú otthonhoz jutni, különösen, ha családot is szeretne az ember” – tette hozzá Aidan Regan, aki ráadásul a dublini egyetemen dolgozik, partnere pedig a technológiai szektorban, tehát azt sem lehet állítani, hogy ne tartoznának a középosztályhoz.

Mindketten a harmincas éveik elején járnak, és másfél éve költöztek vissza Írországba Németországból, abban a hitben, hogy az ingatlanpiaci helyzet rendeződött.

Elég nagyot tévedtek, hiszen az elmúlt 18 hónapban többször is kénytelenek voltak lakást váltani, jelenleg egy két hálószobás lakás bérelnek a főváros Ranelagh nevű részén.

„Éltünk Kölnben, Firenzében és Amszterdamban is, szóval van tapasztalatunk arról, milyen máshol lakást bérelni. A legnyilvánvalóbb különbség az a gyenge írországi minőségi: a szigetelés, a fűtés, a szellőzés és a világítás mind rosszabb itt” – fogalmazott Aidan Regan.

Ráadásul az alacsony színvonalért magas árat kell fizetni: „máshol ha valami nem elég jó, akkor olcsó. Itt 1500 eurót kérnek egészen színvonaltalan helyekért. Ekkora összegért máshol biztos lehetsz benne, hogy jól szellőző, meleg, megfelelően világos helyet kapsz”.

Nehezített terepen

A közgazdász végzettségű férfi szerint nem lehet az a megoldás a kialakult válságra, hogy még több színvonaltalan lakást építsenek: „semmilyen természetes vagy piaci oka nincs a drága lakbéreknek. Nincs lakáshiány, rengeteg üres ingatlan van, rengeteg fejlesztésre váró hely”.

Aidan Regan úgy véli, az árakat mesterségesen tartják magasan, hogy a tulajdonosoknak kedvezzenek, mert szeretnék, ha ismét felmennének az ingatlanárak.

Lehet benne valami, ugyanis az év elején életbe lépett hitelszabályozás szerint az első lakásukat vásárlók csak éves bruttó bevételük összegének három és félszereséig vehetnek fel hitelt, és ugyan az első 220 ezer euróig 10 százalék letétet kell garantálni, a fölött már 20 százalékot, ami nagyon megnehezíti a vásárlást.

Gyerekkel még bonyolultabb

Ezzel volt kénytelen szembesülni André Filipe is, aki családjával komolyan gondolkodott az ingatlanvételen, de egyszerűen képtelenek voltak összeszedni elegendő pénzt a 10 százalékos letéthez. Szerinte ez szinte lehetetlen, ha közben bérelsz is valahol egy lakást.

A 28 éves, egy tech cégnél dolgozó férfi jelenleg egy két hálószobás lakásban lakik feleségével és két kisgyerekével, és ugyan elégedett vele, de két hónapig húzta meg magát különböző barátoknál, mire rátalált a megfelelő ingatlanra.

Miközben a bérleti díj emelkedett, képtelenek voltak fizetni azt is és a depozitot is, így aztán a család egy időre visszaköltözött Portugáliába, míg a férfinek sikerült megoldást találni a helyzetre.

Ráadásul legalább ekkora gondot okozott olyan tulajdonost találni, aki szívesen lát egy kétgyerekes családot. Végül sikerült, de most a kiszolgáltatottság és a bizonytalanság miatt aggódnak, hogy mi lesz, ha esetleg felmondják a szerződésüket.

Ördögi kör

Vagy ott van Anne McCarthy, aki ügyvéd, de így is másfél éven belül már a harmadik lakást kénytelen keresni. Most négy hete maradt rá.

A havi több mint 1000 eurós bérleti díj szerinte ördögi körbe taszítja az embert: „Amikor a lakbérként kifizetett összegre gondol az ember, eszébe jut, hogy ugyanekkora törlesztőrészlettel már saját lakása is lehetne, de ez egyszerűen lehetetlen, mert nem tud annyi pénzt megspórolni, hogy az elég legyen a letéthez. A fizetésem fele a lakbérre megy el, pedig egész jól keresek”.

A cseh Matous Machacek valamivel több, mint egy éve költözött Dublinba, barátnője, Barbara Saifrtova nemrég csatlakozott hozzá. A férfi a Microsoftnál dolgozik szép fizetésért, ugyanakkor a barátnőjének egyelőre nincs munkája.

Márpedig utóbbi komoly hátrányt jelent az ír főváros albérleti piacán, akkor olyan hatalmas a kereslet, hogy az is tényező, ha egy pár valamelyik tagjának nincs munkahelye.

„Többször előfordult már, hogy közölték: minden 18 év feletti lakónak saját bevétellel kell rendelkezni” – mesélte Matous Machacek.

Egyedül nem megy

Conor Lynch és Alice Fourrier ugyanannál a tech cégnél dolgoznak. Eredetileg mindketten egy-egy egy hálószobás lakást akartak bérelni, de gyorsan szembesültek azzal, hogy nagyon kevés, még számukra is elfogadható áron elérhető ilyen lakás van, így inkább összeálltak és most közösen keresnek egy két hálószobás ingatlant.

Noha az árak szerintük más nyugat-európai nagyvárosban sem feltétlenül alacsonyabbak, a minőségben komoly különbség van, Dublinban ugyanis elképesztő helyekért kérnek ilyen sokat.

„Mivel a tulajdonosok tudják, hogy bármilyen lakást ki tudnak adni, és rengetegen állnak sorba egy-egy ingatlanért, még ha sikeresen ki is bérelted sem nagyon teheted szóvá a hibákat, vagy ha szóvá is teszed, nagyon nehéz elérni, hogy azokat ki is javítsák” – mondta Alice Fourrier.

Nektek milyen tapasztalatotok van a lakásbérléssel?

(Fotó: pixabay.com / Picography)

A moderálási alapelveket itt találod, ha pedig Írország érdekel, ide kattints!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: ingatlan Írország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr228091122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fajankó 2015.11.20. 22:29:33

@A nagy kékség:
Elhiszem neked hogy nem vetted észre de konkrétan lehazugoztad a kommentelők többsét. De hát csak hajrá, így tovább.
Lényeg hogy neked ott jobb, nekem itt. Mindenki ott lehet ahol lenni szeretne, ez azért nagyszerű nem?
A gond ott kezdődik hogy téged valamiért nagyon zavar hogy sokan máshol keresik a boldogulást.
Én a kormány helyében fizetnék neked a kitartó agitálásért, persze ki tudja, lehet hogy szemben ülsz Bircával az irodában, amúgy ez is csak annyit ér mint a többi kormány propaganda :)

Béke!
Jó éjt!

P.Elliot 2015.11.20. 22:30:40

@Taxomükke (UK): Koszonom, ha komolyan gondolod.., illetve pozitivumnak erted ugyanis kaptam mar en masfeleket is mashol, hehehe....

2015.11.20. 22:34:18

@A nagy kékség: Ez nem mindig fedi a valóságot. Mármint, hogy aki minimálbért kap, azt zsebbe kipótolják. Multi nem fog neked borítékot dugdosni a zsebedbe, ebben biztos lehetsz.

A járulékot pont azért csalják el, mert rá vagy kényszerítve arra, hogy ügyeskedj, ott csaljál, ahol tudsz. Túl sokat kell adózni a munkavállaló után. Túl sokat kell adózni a munkavállalónak is. Ennek a felismerése nem igényel diplomát. Persze sokkal egyszerűbb hajtogatni a kommunista bullshit szöveget, mint rácsodálkozni a valóságra. A jóságos állam. Ne röhögtess.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.20. 22:34:28

@Herr Géza: Na, ezzel nem tudok vitatkozni. A zónásított jegyek és bérletek nagyon hiányoznak a budapesti palettáról. Bár a magyarokat ismerve nekik az sem lenne elég jó. :)

_Boris_Vian_ 2015.11.20. 22:34:35

@A nagy kékség:

Ezt meséld el pl a gyorséttermekben dolgozóknak, hogy a munkás zsebbe kapja egy jó részét. Csak vigyázz, nehogy idegesek legyenek.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.20. 22:34:47

@TrójaiVasParipa: Ha már a cikk Dublinról szól, akkor nézd meg, hogy ott mit kapsz a nem kevés pénzedért. Katasztrofálisan szar a tömegközlekedés, és akkor még finoman fogalmaztam. Tényleg egy nagy nulla, mintha nem is ország fővárosában járnál. Hála az égnek csak néhány napot töltöttem ott, de még az is sok volt. Állsz az esőben, várod a buszt, az pedig nem jön. Az ír kollégám erre annyit mondott, hogy this is the irish way. Na, lesd meg gyorsan, hogy az milyen, aztán a két kezedet össze fogod rakni, hogy Budapesten közlekedhetsz azzal a foshányásos szarkupaccal.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.20. 22:53:59

@diggerdriver: ok, legyen papucs talpa plusz sapka. 178 centi vagyok :-)

Herr Géza 2015.11.20. 23:05:51

@A nagy kékség: Látod, ki lehet venni a példámból a 210 eurós havibérletet, ami mindenhonnan mindenhova jó, és sopánkodni, hogy hű de drága. De az kb. olyan bérlet, amivel pesti viszonylatban Fehérvártól Gödöllőig utazhatnék. Olyanra meg hány embernek van szüksége? 100-ból egynek (se)....
Miért nem lehet ezt otthon megvalósítani, miért kell az utazóközönség kb. felének a másik fél bérletét finanszíroznia?

Karma17 2015.11.20. 23:06:22

Ha mar kozvelemenykutatas:

Belfast mellett lakunk 84 m2 haz, havi 600 font. Az expressz jarat megalloja 100 meterre van, ugyhogy ezzel 20-30 perc alatt vagyok bent a munkahelyemen (eleg sokat kell gyalogolni Belfastban, maga a busz 15 perc ha nincs dugo).

A tomegkozlekedes eleg draga es jaratsurusegben nagyon elmarad a Budapesten megszokottol. 61 font a havi berlet, ha mindenre ervenyeset akarok venni (vonat is) akkor 7x (nem emlekszem a pontos osszegre). Viszont itt is elofordul, hogy a busz otthagy a megalloban mert tele van, es 15 perc mulva jon csak a kovetkezo.

Csodabogár 2015.11.20. 23:31:37

@Herr Géza: Kis faluban biztos mindenütt olcsóbban lehet lakni mint egy nagy városban. Van aki viszont nem szeret kis faluban lakni!

Csodabogár 2015.11.20. 23:38:42

@Herr Géza: Gondolom ott a nyugdíjasok se ingyen utazgatnak. Itthon szerintem a dolgozókkal fizettetik meg a nyugdijasok ingyen utazását. Évek óta várom, hogy megszüntessék de eddig még semmilyen kormány nem mert ehhez hozzányulni. Arról már nem is beszélek, hogy természetesen az EU nyugdíjasok is ingyen utaznak nálunk. Külföldi barátaim azt hitték meghülyültem mikor bizonygattam nekik, hogy tutti ingyen utazhatnak az egész országban minden járművön. Ezt egyetlen gazdag nyugati ország se tudja megengedni magának.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.20. 23:41:05

@A nagy kékség:
Na vágjunk bele.
Budapest.
Minmálbér otthon 70ezer. Havibérlet 10ezer. Ez a minimálbér 14% körül van. Vegyünk egy jó szakmunkásbért 200ezer forintot. A bérlet 5% a fizetésnek.
Ezért cserébe korlátlan busz-villamos és metróközlekedés jár egy kétmilliós nagyvárosban négy metróvonallal. Csak diákoknak olcsóbb a bérlet.
Gyerekeknek talán hat éves korig ingyenes.
A bérlet egyébként NEM átruházható.

London.
A hármas zónán belüli várost vegyük alapul ez is nagyobb mint Budapest. Tizennégy metróvonal 80%-a ezen a zónán belül fut.
Kilométerben sokszorosa a budapestinek. A busz és háromzónás metrójegy olyan 160font körül van egy hónapban. Ebből a buszbérlet teljes Londonra érvényes az nincs zónásítva.
A minimálbér ezer font. A bérlet a minimálbér 16%-a.
Én mint szakmunkás 2-3ezer font körül keresek vegyük átlagnak a 2500fontot. A bérlet egy kicsivel több mint a fizetésem 6%-a.
MINDEN gyereknek ingyenes 15éves korig a közlekedés. A bérlet szabadon átruházható. Korlátlan buszhasználat egy 10milliós városban 14metróvonallal. A bérlet feljogosít minden városon belüli egyéb sínpályás közlekedésre, ami magasan felülmúlja a budapesti villamoshálózatot.

Mindkét formátumnak vannak előnyei hátrányai.
A londoni szervezetlen, a budapestinek meg az infrastruktúrája szar.
Szóval mennyi az annyi?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.20. 23:42:31

@A nagy kékség:
Azt mondod zsebbe többet kapnak.
Én azt mondom hogy a közmunka nem éri el a minimálbért.
Egál.

adg 2015.11.20. 23:45:50

@LittleG (uk): gyanusan szethuzott foto, atszinezett kepek, regi kepek (neha meg a regi datum is rajta van)

Well sized bedroom - 2x3 meteres luk
Keves gondozast igenylo kert - ures, felig lebetonozott, felig kikopott fuvel vagy kaviccsal boritott udvar
Nincs kep a furdorol - otvar
Nincs kep a konyharol - otvar

Gugli mapszen ranezni a kornyekre, van-e tanacsi haz a kornyeken. Ha van, akkor kiesett. Ott szinte kizarolag bennszulottek laknak - orditozas es visitozas 24/7, szemet mindenfele.

Nincs kep kivulrol, nem az van a szovegben, stb. Van egy csomo ilyen aprosag, ami eseten azonnal skippeljuk a hirdetest. Olyan szinten, hogy legutobb ossz 2 hazat neztunk csak meg, es mindketto megfelelt.
Ja, meg ha irok egy imelt az ugynoknek es nem valaszol, akkor nem erdekel. Ha nem jon el a bemutatora, nem erdekel tovabb.
Csak ilyen kis aprosagok.

adg 2015.11.20. 23:52:29

@Signora con i capelli neri: heti berleti dija. Ez kb egy normalis allapotu kisebb lakas, vagy egy lelakott 2-3 halos haz. Koszi, mondjuk meg nem koltoztunk volna, ha nem akarjak eladni a hazunkat.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.11.20. 23:53:48

@Sanz: "Azért meg lehet szokni a kis teret, főleg akkor, ha gyerekként úgy nevelkedsz..."

Ez teny, mindent meg lehet szokni:)) en tobb, mint 3 evig osztottam meg 3 masik emberrel egy lakokocsit, amig a hazunk felepult:) pedig m2 alapjan nem volt olyan kicsi, kb. 25 m2 sacc per kb-ra:) (40 lab hosszu, es kb. 2-2.20 m szeles)
na de azert NAGYON jo erzes volt vegre bekoltozni egy normalis meretu hazba :) Amikor par honapja "nyugdijba" kuldtuk a lakokocsit, es be kellett ulnom egy rovidebb turara, kerdeztem is magamtol, hogy tudtam en itt lakni??? :)
[URL=http://kepkezelo.com/][IMG]http://kepkezelo.com/images/sn941azcj47eoq8f8gcv.jpg[/IMG][/URL]

adg 2015.11.20. 23:59:41

@diggerdriver: ott nincs, mashol van, de csak egy. De az makk egeszseges. :)

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2015.11.21. 00:09:37

Szerintem Dublintól Tokióig nem sok olyan hely van, ahol megfizethető áron kapsz világos, tágas, jól szellőző, jól hőszigetelésű lakást normális környéken, ami nincs messze a munkahelyedtől.

adg 2015.11.21. 00:13:16

@puhacica: en nem sopankodtam semmin, olyan nagyon nem izgat a dublini lakaspiac. Es nem azert beszelgetunk rola, mert meg akarjuk valtoztatni, hanem csak a poszt miatt adodott ez a tema. Amikor nyaralni mentetek, azon sem akartunk valtoztatni, csak beszelgettunk rola, meg orultunk az oromotoknek. :)

Az meg, hogy ki hany m2-t, szobat szeretne teljesen egyeni, szerintem nem mondta nagyon senki, hogy nem lehetsz boldog 35 m2-en. De ha pl odakepzelsz magad melle par gyereket, mondjuk kamaszokat, azert alakul a nezopont.
En is ellennek egy kis lakasban, ha magam volnek, vagy 2-en lennek. Magam reszerol sosem hulyeztem le mast, mert nem ugy akar elni, mint en.
Ettol meg tartom, hogy az "akinek nem tetszik a magas ar, az koltozzon mas varosba" egy kicsit olyan ize. Ennel arnyaltabb a kep, vannak dolgok, amik kompenzaljak a magas arat, ezert eri meg esetleg valakinek ottelni megis. De az ingatlan minosegenek es aranak valami korrelaciot kellene mutatnia. A poszt meg eloszor leirja, hogy csomo ures lakas van, nincs hiany, majd azt, hogy hiany van es barmit ki lehet adni. En nem ismerem az ottani helyzetet, es mint mondtam nem is izgat nagyon.

LittleG (uk) 2015.11.21. 00:28:58

@adg: nem Angliában vagy mégis véletlenül? :) A leírtak jó részét mintha az itteniekről írtad volna.

kicsit off

most olvastam, hogy Hugh Jackman szülei Angliából vándoroltak ki Ausztráliába, egy évvel Hugh születése előtt. Az apuka szépen beilleszkedett, az anyuka viszont még évek után sem találta a helyét, majd egy szép napon ott hagyta apukát az 5 gyerekkel és hazament Angliába, mert depressziós volt.

Az egy dolog hogy erkölcsileg milyen tett volt ez, de nem értem, depis lett a sok napfénytől és vágyott egy kis fél évig tartó szörke felhőtakaróra??

adg 2015.11.21. 01:20:31

@LittleG (uk): a megszokott dolgok, ismerosok hianya eleg eros tud lenni. A tavolsag miatt meg erosebb ez az erzes. Felesegemen eleg jol latom. Bar javul, de meg most is vannak hullamI, azonnal koltozne vissza, ha mi meg az esze nem tartana itt. :)

Herr Géza 2015.11.21. 02:22:21

@Csodabogár: Az a bérleti díj, amit írtam nem a faluban van, hanem a városban. A falunkban nem is igen van ilyen kiadó lakás. Itt a családi ház a jellemző.
Persze, van aki nagyvárosban szeret lakni. Az meg ne jajgasson a magas lakbér miatt. Valamit valamiért.
Én pl. nem szeretek lakásban lakni, nekem kertes ház kell. Az meg nincs 600-ért. De nem is jajgatok, hogy hű meg há.....
:D

Herr Géza 2015.11.21. 02:25:01

@Csodabogár: Így van. És volt idő, amikor még ingyen repjegyet is akartunk nekik adni.... :)))))))

montroyal ( CAN qc) 2015.11.21. 03:53:56

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: @P.Elliot: 1 ora utazas v. kocsiba araszolas az autopalyan legyen az ovek en 5 perc mulva otthon vagyok ,semmi stresz benzin, autokopas na en megertem, mert aki ezt megszokja nem hiszem hogy feladja .. ha csak nincs a varazsszo ; a gyereknek kell nagy kert medence stb.. barataim mindig fuznek menjek a kulvarorosba ,ott vehetnek nagy hazat de valoszinuleg mindennap a dugoban araszolva 1+ orat elatkoznam miert kellett kikoltoznom .. barataink sokszor megjegyzik jo nektek ti mindig mentek valahova (zoldbe ) igen kicsi a lakas (70M2) es kirandulunk, kihasznaljuk az idot(arra forditjuk a km-eket ) ... ok meg a medencejuk mellet toltik a nyarat mert azt is ki kell hasznalni nem csak takaritani tisztitani ..
igaz bérléshez nem tudok hozzaszolni ,mert csak az elso évben bereltem ..

montroyal ( CAN qc) 2015.11.21. 04:13:05

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: tanulni kint nem lehet? Magasabb szintű angol v. más szakma esetleg? Ahogy ezt meg lehet tenni itthon is, ha van rá pénzed.

csak annyit , hogy én itt elmentem 1 eves szakmai iskolaba ( ugyan abba a szakmaban amit itthon tanultam , dolgoztam benne ) megkaptam az itteni papirokat (atlebecoltam az idot mert minden,gyakorlatot vizsgat konnyen megcsinaltam ... es fizettek nekem azert ,hogy tanulok, mint egy munkanelkuli segelyt .. ki lehetett jonni belole, nem kellet hogy penzem legyen ..

igy en is kihasznaltam a lehetosegeket ,mert a fizetett allami nyelviskolat folytattam ,ugyanugy fizetett szakmaiba ...
ja ..hogy mellete hetvegen feketén dolgoztam ? ja a magyar vér ... okosba..:-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.11.21. 06:40:06

@Dragonlady (Bp, Hun): Én alacsony vagyok, de nagyon rosszul éreztem magam benne, pedig csak 5 percig voltam ott.
:D
@Herr Géza: Mekkora a kert?

DieNanny CH 2015.11.21. 07:17:27

@A nagy kékség:

A pontos kilométert és buszparkot nem tudom. Csak azt, hogy míg ott laktam, nagyon hamar el tudtam jutni A-ból B-be.

Szóval, ott tartottunk, hogy Bécsben az éves bérlet 365 euró. Havonta az 31 euró. A pesti havibérlet 9500 Ft. Az 32 euró.
Osztrák havi átlagfizetés - nem átlag, de ami ott alacsonynak számít: 1000 euró. Magyar: 350 euró.

Tehát:
Osztrák fizetés 1000 --> bérlet 31euró.
Magyar fizetés 350 --> bérlet 32 euró.

És ez tény.

DieNanny CH 2015.11.21. 07:47:52

@Csodabogár: @A nagy kékség:

Pl Bécsben létezik a szakaszjegy. Ez, ha jól emlékszem, 3 megállóra szól - bármilyen járművön! -, feleannyiba kerül, mint a vonaljegy.
Mivel minden járművön másodpercet is pecsételő érvényesítő automata van, ezért pontosan lehet tudni, ki-hol szállt fel a járműre.
Nos, ez a jegy a 62 éven felülieknek és diákoknak, mint vonaljegy használható.
És a vonaljegy azt jelenti, hogy a pecsételés helyétől távolodó irányban 60 percig érvényes.

Jól tudom, hogy Pesten, ha felmegyek egy vidéki gyerekkel, neki is teljes árú vonaljegyet kell vennem?

kutya vacsorája 2015.11.21. 07:49:27

nem értem a problémát. valaminek az ára pont annyi, amennyit még megfizetnek érte. poszter is írja, hogy nagy a kereslet.
máshol meg azt, hogy sok az üres lakás.
ezt így hogy?
(az airbnb pedig igenis a legjobb dolog, ami történt a turizmusban az elmúlt 50 évben, ne bántsuk.)

DieNanny CH 2015.11.21. 07:54:07

@LittleG (uk):

Egy osztrák családom baráti házaspárja is így volt. Elmentek Spanyolországba, konténerre rakták az életüket - 3 gyerek is volt -, fél év múlva vissza kellett jönni, mert anyuka olyan depressziós volt, hogy kórházba került. A bibi meg az volt, hogy a konténer még meg sem érkezett Spanyolhonba...

©________ 2015.11.21. 08:31:11

@Zoole[uk]: voltak jok igen.
Most viszont ezt talaltam, ismeretlen modern muvesz kepe, az a cime, h tengerparti projekt
mork.nyugat.hu/Scopes/nyugat2015/var//improxy/NyugatWXGAPicture/41/61/416152_penz.gif

©________ 2015.11.21. 08:32:04

@diggerdriver: 67 korul volt legutoljara...

©________ 2015.11.21. 08:33:44

@Herr Géza: az a krva matematika, mindig azzal van a baj.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 08:59:02

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Akkor most ugyanezt a matekot kérem egy ugyanolyan minőségű, ugyanolyan méretű, ugyanolyan helyen fekvő lakás bérleti díjára is. Segítek: melósként kint sem tudsz önállóan lakást bérelni. És ez a cikk pontosan erről szólt; az egekbe szökő bérleti díjakról, amiről jó néhányan igyekeztek elterelni a figyelmet.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 08:59:35

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Rendszeresen járok kondizni. A terem tulajdonosa minimálbérre jelenti be a pultosokat, és ad nekik zsebbe 120-at. Aztán lemegy a garázsba, és beül a Porsche Cayenne-be, míg a felesége egy X5-ös BMW-vel rohangál. Egyikükről sem gondolom, hogy gondot okozna nekik a járulékok befizetése, úgyhogy ha megengeded, egyelőre még nem ejtek könnyeket a szerencsétlen magyar vállalkozókért.

Szóval nehogy már az állam legyen a hibás mindenért.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 08:59:53

@_Boris_Vian_: Aha. Tehát az eredeti cikk arról szól, hogy már egy közgazdász/informatikus/ügyvéd is sokallja a kinti bérleti díjakat, mi viszont beszélgessünk inkább a gyorséttermi dolgozókról. Oké.

Mennyi egy dublini hamburgerforgató bére? És ha egy ügyvéd azt mondja, hogy sok az a havi 1000+ euró egy rossz minőségű lakásért, akkor vajon a kinti minimálbéren dolgozó magyar hamburgerforgató mit szól ehhez? Azt mondja tán, hogy még mindig jobb itt hamburgert forgatni, mint otthon? Nincs ebben egy csipetnyi önámítás?

puhacica 2015.11.21. 09:46:45

@adg: de pont ez az! en eredetileg a posztra reagaltam. nem is voltak akkor meg kommentek. de mar a poszt maga egy sopankodas volt.
a 35 m2-t meg azert irtam, mert mindenki a nagy hazakrol beszelt, hogy az KELL a jo eletminoseghez. senkit se hulyeztem le es egyertelmunek gondolom, hogy 3-4 gyerekkel az embereknek nem opcio egy garzon, ha megtehetik, hogy nagyobb hazba koltozzenek. de nem hiszem, hogy itt mindenkinek egy csomo porontya lenne. mindegy, nem fontos, mindenki ott lakik, ahol tud/akar. nekunk jo a "luk" is, bar a kerteteket azert hozzacsatolnam szivesen. :D

2015.11.21. 09:52:28

@maxval bircaman BircaHang Média: Nem jellemző? Miből sikerült ezt kikövetkeztetni? Amúgy nem azt mondtam, hogy mindenki éltanuló lesz, ha kimegy, hanem azt, hogy a lehetőség ott is adott, akárcsak itthon. Tehát kint is kereshetsz az átlagnál jóval többet. Ez csak az egyénen múlik.

2015.11.21. 09:56:07

@A nagy kékség: Egyszerű vagy, mint a faék.

adg 2015.11.21. 10:25:32

@puhacica: haha, azt gondoltam, en sopankodtam, mert nekem cimezted.
Ha hamarabb elolvasom az kesobbi kommentedet, akkor nem irtam volna meg az enyemet neked, mert azzal pont egyet ertek. A buram televan azzal, hogy mindig meg van mondva, mit hogyan kell csinalni es erezni.
Legkozelebb itt nyaraltok, mutatok a mienknel otezerszer jobb kerteket. :) a mienk most nem egy hajde, az elozo sokkal jobb volt. :)

adg 2015.11.21. 10:43:02

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: na lassuk, mitasd meg neki a matekot, de pont ugyanolyan varos legyen, ugyanolyan fekvessel, mar csak a futes miatt is, meg ugyanannyi mindennel, stb. Gondoltad, hogy a budapesten olcsobb a berlet allitasra egy sima cafolat eleg lesz? :))

En mar fel sem vetem, hogy itt a minimalber - mint azt honta is pontosan tudja - 16,50. Ez nagyon rossz, kevesen keresnek ennyit.
Ez egy hetre 610. 350 korul mar lehet kis lakast, studiot berelni, ami elfogadhato helyen es allapotban van. Egy huszas a busz egy hetre. Marad 240. Egy ekkora lakasnal a villany nem kene, hogy tobb legyen 25-30- nal egy hetre, viz benne van a berleti dijban. Vagyis 200 marad elni, kajara, szorakozni, inni, meg arra a keves ruhara, amire itt szulseg van. De ebben persze nincs kocsi meg mittudomen. Ebbol ki lehet jonni egy nagyon szereny, de mar elfogadhato szinten. Ha ketten keresnek ennyit, akkor meg siman belefer egy picivel nagyobb lakas meg egy-ket gyerek. Persze ez eleg szereny elet, de kevesen keresnek minimalbert, meg a melosok kozul is. Gyerekeknek 18-ig ingyenes a busz, nem tudom, ez pesten igy van-e, vagy ott a diakberlet is olcsobb, mint itt pl.

Es darwin az egyik legdragabb fovaros ausztraliaban, mashol sokkal jobban kijonne a matek. Perthben 350-ert tok jo lakast lehet most berelni, a minimalber meg ott is annyi.
Adot nem szamoltam, mert ekkora jovedelemnel kb az egesz visszajon.
De ez mind nem szamit, mert darwin joval kisebb mint budapest, nem megfelelo osszehasonlitasi alap.

puhacica 2015.11.21. 11:11:16

@adg: legkozelebb nem ott nyaralunk, de egyszer remelem eljutunk "arra feletek". :) ooo, nekem a mostani kertetek is jo lenne, tudod, nem vagyok nagyigenyu. :D

Herr Géza 2015.11.21. 12:20:20

@A nagy kékség: Nem a "kinti" bérleti díjakat sokallják, hanem a DUBLINI bérleti díjakat... Továbbra is általánosítasz. Na meg láttál már bérlőt, aki kevesli ? :D

Herr Géza 2015.11.21. 12:26:34

@A nagy kékség: Vedd az én példámat, vedd le belőle az asszony fizuját, egyel kisebb lakás is elég, a rezsi is kevesebb, meg akkor mondjuk "csak" 800 eurója marad a megélhetésre. Egyedül. Még majdnem jobban áll.
Még mindig nem értem, hogy miért pont Európa legdrágább bérleti díjait kell alapul venni. Londonon és Dublinon kívül is van élet...

DieNanny CH 2015.11.21. 12:38:11

@A nagy kékség:

Úgy tudom, a pesti szakaszjegy a metróra vonatkozik kizárólag.
Bécsben pedig minden járműre.

P.Elliot 2015.11.21. 13:25:28

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Lehet hogy eppen azert lett depresszios...hogy mifele orszagba erkezett ahol meg fel ev utan sincs ott egy feladott kuldemeny, hehehe.

2015.11.21. 14:12:11

@Herr Géza: Így könnyebb bebizonyítani, hogy aki kint él, az csak szarabbul élhet, mint itthon.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 14:46:44

@Herr Géza: Azért vettem ezt alapul, mert erről szólt a cikk.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 14:46:51

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Oké. És? Még mindig nem értem, hogyan jön a szakaszjegy ahhoz, hogy kint egyre drágábban lehet lakást bérelni.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 14:47:03

@diggerdriver: Szóval mi? Te segédmunkás vagy? Nem. Én pedig azt mondtam, hogy segédmunkásként kint is érhetik az embert kellemetlen meglepetések. Szóval ez nem úgy van, hogy valaki kimegy mosogatni, aztán hawaii, dizsi, napszemüveg. Ezt jobb, ha tudják azok, akik éppen most készülnek csomagolni.

_Boris_Vian_ 2015.11.21. 14:47:27

@A nagy kékség:

Jössz itt a lakásokkal, de Budapesten egy szobát se nagyon bír kifizetni a minimálbéres. Te meg mondogatod hogy Bécsben nem tud bérelni lakást magának a munkás. A bécsi szobabérlés már eleve jobb életnívó mint Budapesten szobatársakkal vagy munkásszállón nyomorogni. Mert a nettó 68 rongyból ilyen élet vár rád. Persze biztos senki nem keres ennyit, csak papíron. A valóságban mindenki legalább 150 rugót kap, ugye?

Egyébként meg sok esetben tud bérelni magának lakást a munkás pl Bécsben, mivel ott picit másabbak a viszonyok, tele van önkormányzati lakásokkal a város, amit megkapsz 400-450 eurókért.

Ebben a városban meg pl garzont kapsz ennyi pénzért (300 ezer fős város). A maradékból azért meg lehet élni, nem nyomorogva.

Otthon ilyen életnívót úgy tudsz elérni hogy van legalább egy saját lakásod. Na, az persze mindenkinek az ölébe hullik igaz?

Nem azt mondom hogy nem a periférián él a munkás Nyugaton, mert ott él, de hogy könnyebben megél az fix.

Mondogathatod hogy nem, de valamiért nem Budapest van tele osztrák gazdasági menekültekkel, hanem Bécs magyarokkal.

_Boris_Vian_ 2015.11.21. 14:47:43

"Adot nem szamoltam, mert ekkora jovedelemnel kb az egesz visszajon. "

Tehát Ausztráliban nincs elvonás alacsony bérekből? Ott adózni sem kell? Cserébe rohadt jó az egészségügy meg minden? Varázsolják a pénzt hozzá vagy mi?

"Persze ez eleg szereny elet, de kevesen keresnek minimalbert, meg a melosok kozul is."

Nem értem, ott a takarítók meg a bolti eladók is meg vannak fizetve vagy mi? Meglepne ha nem minimálbért kapnának az ilyen posztokban dolgozók.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.21. 15:25:30

@A nagy kékség:
Nem.
A közlekedésről beszéltél. Én a minimálbért és a szakmunkásbért vettem alapul a fizetés/bérlet arányában, a nyújtott szolgáltatást figyelembe véve.
Szóval?

Herr Géza 2015.11.21. 15:30:27

@A nagy kékség: Csakhogy a cikk kimondottan Dublinról szól. Te meg (most is meg máskor is) mindenhol úgy emlegeted, hogy "kint".
És tudtommal most éppen egyetlen kommentelő sincs jelen Dublinból, de szerintem még csak Írországból sem.

adg 2015.11.21. 15:59:00

@_Boris_Vian_: Hinta, te sosem valtozol.

A woolworth az itteni "tesco"
Par fizetes
Shop asistant: 18,16
Penztaros: 22,77
Ugyfelszolgalatos: 23,42
www.glassdoor.com.au/Salary/Woolworths-Limited-Salaries-E7481.htm

Itt meg magadnak keresgelhetsz. Pl megneztem kezdo szintu gyorsettermi dolgozot, konkretan takaritot kerestem neked, de osszevonta. 18 valamennyit adott. Keresgelj: calculate.fairwork.gov.au/FindYourAwar

Es vegul a lenyeg. Egy cikk csak neked. Ha jol emlekszem, nem gond az angol. Ez osszehasonlitja a mekis eletet az usaban es auban. 2013-as iras, mar akkor is 17,30 fizetessel szamol, ami meg most is minimum feletti.
www.lifehacker.com.au/2013/07/can-you-live-on-a-mcdonalds-wage-in-australia/
Mar tudom, mibe fogsz belekotni, de azt mar egyszer megbeszeltuk.

Amugy tok mindegy, nyilvan egy arnyalatnyit sem valtoztat az elkepzeleseiden. Szoval igazad van, mindenki minimalbert kap, es egy szoba sarkaban fetreng 10-ed magaval. Ez van, szar az elet, szerencse, hogy nem tart sokaig.

2015.11.21. 16:14:39

@A nagy kékség: Jó, de Mo.-n meg még rosszabb a helyzete a melósnak. Arányaiban nézve a lakhatás semmivel sem olcsóbb, mint külföldön.

DieNanny CH 2015.11.21. 16:26:46

@A nagy kékség:

Sajnos már nem tudom, ki kezdett az utazási költségekről beszélni; de, ha jól emlékszel, akkor te is folytattad, hiszen én a te kommentedre reagáltam.

_Boris_Vian_ 2015.11.21. 16:53:38

"Szóval ez nem úgy van, hogy valaki kimegy mosogatni, aztán hawaii, dizsi, napszemüveg. Ezt jobb, ha tudják azok, akik éppen most készülnek csomagolni."

Szerintem nagyjából senki nem gondol ilyeneket. Te leszólod a társbérletben lakó munkást, de az eszedbe sem jut, hogy talán Magyarországon ilyen életre se futotta neki munkából.

Leszólod hogy az nem élet, de abba nem gondolsz bele hogy neki talán az volt a nem élet, mikor a csodálatos Budapesten hó végén mamitól kellett pénzt kérni, mert a remek 70-80-90 ezres fizetésből nem nagyon maradt semmi hó végére.

Szerinted miért él a szüleivel a magyar fiatal felnőttek 50 %a (25-35 év)? Nem azért mert szar a megélhetés? Hát szerintem pontosan azért.

Lehet itt buzdítani a népet, hogy Magyarországon is lehet dolgozni, maradjatok! De ha azt látja sok ember hogy máshol könnyebben megél, akkor nem fogják érdekelni ezek a beszédek.

Ja és én nem vagyok rózsaszínszemüveges Nyugat-imádó, de én is úgy érzem hogy itt egy picit jobbak a körülmények.

És most ne gyere azzal hogy ne a pénzt nézzük csak. Valóban nem a pénz a legfontosabb, hanem az egészség, szerelem, szabadság, meg hasonló dolgok. Viszont a masszív pénztelenség remekül tönkre tudja ezeket vágni, ahogy az ember lelkét is.

Na ezért mosogatnak sokan inkább Bécsben Budapest helyett, mert a keserű pénztelen pillanatokból Nyugaton kevesebb van.

Én mindig azt szoktam mondani hogy aki Magyarországon is meg tud normálisan élni, az maradjon otthon. Aki meg nem, az próbálkozzon máshol.

@A nagy kékség:

Akárcsak pl Budapesten, olvasgass kicsit a budapesti albérletpiacról. Budapest is tele van bevándorlókkal, csak nem külföldiekkel, hanem elsősorban vidéki magyarokkal akik a fővárosba költöznek egy jobb élet reményében.

Kevés kiadó lakás, rengeteg bérlő, zsebszerződések, tomboló airbnb, ami szintén az árakat hajtja felfelé.

A nyugati országokban azért a bérlakás piac rendezettebb, mivel sokkal több a bérlő meg a kiadó lakás is.

Budapesten nagyjából elképzelhetetlen hogy 3 évre írjatok egy fix összeggel egy szerződést bérlakásra, eggyel Nyugatabbra ez teljesen általános.

A már emlegetett önkormányzati lakásokról nem is beszélve. Budapesten gyakorlatilag nem létezik önkormányzati lakás piac, a nyugati országokban meg finoman szólva is jóval fejlettebb ez a piac (is).

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 16:53:53

@Herr Géza: Mások meg azt mondják, hogy "de hát Pesten is...", pedig Pestnek is vannak olcsóbb kerületei, mint ahogy Magyarország területén is van más város, ahol élni és dolgozni lehet. Ha én ne mondjam, hogy "de hát kint", akkor más pedig ne mondja, hogy "de hát Pesten".

_Boris_Vian_ 2015.11.21. 16:54:06

@adg:

Hát ez van. Akkor ott sokkal jobb az életszínvonal. Itt nincs olyan hogy egy bolti eladó nem minimálbért kap. És az alacsony bérekből is van 20 % elvonás.A magasabb bérekből 30-40.

A szakmunkások is 10-12 eurókért dolgoznak óránként max. Egy két jobb szakmunka esetleg 13-14 euró.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 16:54:13

@diggerdriver: Oké. A beszélgetés ügyesen el lett terelve a tömegközlekedési tarifák irányába. Még mindig nem tudom, hogy mi újság az egyre emelkedő bérleti díjakkal, amiről ez a cikk szól. Szerintem innentől beszélgessünk erről.

2015.11.21. 17:25:31

@A nagy kékség: Mo.-n teljesen mindegy, hogy hova mész, az esetek 90%-ban ugyanolyan szar a fizetés, mint Pesten. Vagy adott esetben kevesebb. Ha egyáltalán van munka. A vidék sajnos nem erről híres. Érthető, hogy az emberek húznak külföldre.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.21. 17:27:37

@A nagy kékség:
Nem erről van szó.

"Népirtó 10 ezres bérlet? Miért, kint szerinted olcsó a tömegközlekedés? És mennyi is az a 10 ezer? 9500, tehát napi 316 forint (legyen 1 euró), azaz nem egészen egy vonaljegy áráért korlátlanul utazol éjjel-nappal, bárhonnan bárhová. Ez aztán a népirtás.

Szaladj már ki valamelyik nyugati-európai nagyvárosba, és nézd meg, hogy a kinti fizetések arányában mennyiért közlekedsz. Én tudom, úgyhogy másokat talán igen, de engem nem tudsz átverni."

Erről a fenti arrogáns kommentről van szó. Innen vezettem le hogy a bér/bérlet/szolgáltatás hol mennyi és kiderült hogy nyugaton jóval olcsóbb.

De jól van, nézzük a lakhatást. Nem csak a lakásbérletek árai emelkednek.
Négy éve mikor kijöttem valami 7ezer font volt az adómentes határ.
Ez felett 20% adót fizetett a minimálbéres is. Most ez a határ 10ezer font felett van.
kepkezelo.com/images/1z0n6fc3k2xqvk4aty74.jpg

Aztán
www.hungliaonline.com/emelkedik-a-brit-minimalber-400-fonttal-tobbet-vihetunk-haza-evente/#

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.21. 17:29:12

@A nagy kékség:
Jaa még annyit hogy az én órabérem négy év alatt négy fontot emelkedett. Ez havi 850font.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 18:00:45

@_Boris_Vian_: Abban teljesen egyetértünk, hogy a kinti albérleti piac sokkal rendezettebb, mint a hazai. Abban is egyetértünk, hogy egy nógrádi zsákfaluból (ha már úgyis menni kell) talán jobb valamelyik nyugati országot megcélozni, mint mondjuk Budapestet. Én csak arra próbálom felhívni a figyelmet, amit itt sokan próbálnak elbagatellizálni: lakni kell valahol, és az bizony tőlünk Nyugatabbra nem mindig olcsó mulatság. Ezért van az, hogy sokan kénytelenek lejjebb adni az igényeikből, és összeköltöznek vadidegen emberekkel, akikről azt sem tudják, hogy mikor fogják meglopni őket. Az együttélésből adódó egyéb nehézségekről nem is beszélve. És van az a pont, amikor már a kinti is csak egy kutya élet. Szerintem az itteni hozzászólók között is vannak páran, akiknek már tök elegük van az idegenben küszködésből, és ide járnak megerősítésért. Neveket nem írok.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.21. 18:14:29

@diggerdriver: ha az ember gyesen van, akkor is olcsóbb a bérlet Bp-en. 3500 körül volt talán. Szerintem nyugdíjasoknak is ez lenne reális.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.21. 18:19:20

@svájci sapka (ch): asszem láttam egyszer ilyesmi kutatásról kis színes hírt, hogy x belmagasság alatt y százalékkal nő a depresszió aránya. Tesomeknal galéria van, na ott meg a futesszamla nő meg....

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.21. 18:23:33

@puhacica: én láttam képeket a lakásotokrol, nem tűnt vacak lyuknak :-) nyilván egyedül nem tudnád kifizetni, de itthon se. Nem értem az állandó problemazast itt egyesektol :-/

puhacica 2015.11.21. 18:30:41

@Dragonlady (Bp, Hun): nem is az, azert tettem csak idezojelbe, mert volt mar, aki lelukazta. :D egyedul biztos nem tudnam kiberelni, ez igaz. de a pesti alberletunket se tudtam volna, es a szentendreit se. tesom most keres alberletet Pesten, Szegedrol fog felkoltozni, munkaja mar van, csak lakast kellene talalnia. netto 150 lesz a fizetese, van egy olyan sejtesem, hogy nagyon nehezen fog egyedul lakast talalni. ha egyaltalan. :(

2015.11.21. 18:35:30

@puhacica: Lakást fog találni, csak egyedül nem biztos, hogy ki fogja tudni fizetni az albérlet+rezsi kombót.

puhacica 2015.11.21. 18:39:27

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: igy ertettem en is. lakast talalni nem mutatvany. :D kifizetni, na az mar valami.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 18:57:27

@diggerdriver: Akkor áruld már el, kérlek, hogy mégis miről szólt ez a cikk? Nem arról, hogy kint piszok drága a lakhatás még a jól képzett emberek számára is? Vagy a cikkben megszólaló McCarthy hazudik tán?

Herr Géza 2015.11.21. 19:07:21

@A nagy kékség: Látom pszichológus is vagy, írjál csak neveket nyugodtan, sokan lesznek neked hálásak, ha megtudják, hogy milyen rossz is nekik.
Már megint mindenki (bocsánat: sokan) összeköltözik valakivel.
Vazze, olyan vagy mint a német autós lapok Golf kontra X típus tesztjei: az X autó jobban gyorsul, kevesebbet fogyaszt, jobb a futóműve, olcsóbb, kényelmesebb, jobban felszerelt, de "alacsonyan" van a fűtésszabályozó gombja. Tehát a Golf kiegyensúlyozottabb, így "megérdemelten" nyeri a tesztet.....

_Boris_Vian_ 2015.11.21. 20:16:02

@A nagy kékség:

A legtöbbször az anyagiakról van szó, a lelkiekről nagyon kevés. Mert szerintem lakjunk akárhányan egy albérletben, lakjunk akármennyire ócska lakásban, onnan egy lépés és kint vagy az utcán, vehetsz egy friss levegőt és jól érezheted magad, HA akarod.

A sokkal nehezebb dolog a bevándorló "poszt" feldolgozása és kezelése, mert ezzel meg kell tanulni együtt élni, és erről tényleg ritkán szólnak a posztok,cikkek,kommentek.

A legnehezebb dolga mindenképpen az egyedülállóknak van, a párok igazából egy kicsit burokban élnek mindenhol. Nem csak Nyugaton, hanem Magyarországon is.

Én 3,5 éve élek egy idegen országban és mostanság kezdem úgy érezni hogy kicsit talán közeledtem az országhoz. Próbálom hegyezni a fülem minden alkalommal mikor emberek közelében vagyok, bátran szólalok már meg idegen nyelven, nem szorongok annyira mint az első 1-2 évben.

A kirekesztettség-érzés azonban nem múlt el, nincsenek helyi haverok, barátok.

Nagyon sok Nyugaton élő magyar görcsösen ragaszkodik a magyar társaságokhoz, főleg a kezdeti időkben. Azonban rá kell jönnie az embernek, hogy itt is csak emberek élnek, és amiatt még nem kell haverkodni senkivel sem, mert ugyanaz az anyanyelvetek.

Én továbbra is azon az állásponton vagyok hogy pár évet kifejezetten hasznos élni egy idegen országban, mert sok mindenre megtanít, ha másra nem, hát egy idegen nyelvre, ami jó dolog.

_Boris_Vian_ 2015.11.21. 20:16:17

@A nagy kékség:

Én azokat nem értem akik nagy világvárosokba mennek egyszerű munkásnak. Éttermekben mosogatni meg konyhalánykodni vidéken is lehet, ahol az életet is egyszerűbb megfinanszírozni a fizetésből.

Én azt mondom hogy a közepes méretű városok a legélhetőbbek. 100-500 ezer főig. Ezekben a városokban is megvan minden, ami a nagyvárosokban és vannak munkalehetőségek is.

Az egy nagy tévhit hogy a legnagyobb városokban van a legtöbb munka. Bécsben pl 15 % a munkanélküliség, egész Ausztria jobban áll munkaügyileg mint a főváros, sokkal hamarabb kap az ember munkát vidéken.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.21. 20:41:13

@A nagy kékség:
Megköszönném ha időnként a kérdésre válaszolnál és nem terelnél.
A lőtéri kutyát sem érdekli más véleménye. Engem leginkább az érdekel amit megtapasztalok.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 20:55:44

@_Boris_Vian_: Már megint egyetértünk. :) Én is azt mondom, hogy a külföldi életnek rengeteg haszna van, és itt most kifejezetten nem az anyagiakra gondolok. A beilleszkedés nehéz ügy mindenhol. Nekem például van egy csomó brit, ír, arab haverom, akikkel kint együtt melóztam, ha visszamennék, számíthatnék rájuk (mint ahogy ők is rám), de országos cimborák nem lettünk. Érdekes, hogy magyarokkal viszont nem nagyon tartottam a kapcsolatot. Szóval egy ideig mindenképpen jó kint, de szerintem nem a pénz miatt, bár egyesek szerint én könnyen beszélek. :)

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 21:45:38

@diggerdriver: Ezzel akkor azt mondod, hogy a cikk egy koholmány? Szerinted csak az lehet igaz, amit te tapasztalsz? Csak azért kérdem, mert ha én csinálom ugyanezt, akkor te az elsők között ugatsz le.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.21. 22:34:02

@A nagy kékség:
Persze. Amit én csinálok az rendben van, amit te csinálsz az minimum megkérdőjelezhető.
Mi a probléma?
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.21. 23:02:57

@diggerdriver: Ebben az esetben a sok szmájlit egyfajta kölcsönös tisztelet jelének tudom be. Maradjon is így. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.21. 23:08:07

@A nagy kékség: Lazujjá bazmeg, a merevséget tartogasd máshova:)))))))))))))))))))))))))))))))))))

Bal 2015.11.22. 02:05:45

@_Boris_Vian_: bárhol is élsz, azonos társadalmi osztályban nagyjából ugyanannyira nehéz lakni. Ez azért van így, mert a lakhatás árát az emberek közötti viszonyok lövik be, nem valamiféle globális mérce adja ki. Amikor lakást veszel, nem a kínai szalagmunkással versenyzel, hanem átlag Joe-val a szomszédodból.

Bármelyik országban is élsz, azonos fizetési ranggal ugyanakkora részét teheted félre a fizudnak, amiből nagyjából ugyanannyi idő alatt tudod a hosszú távú lakáscéljaid helyben megvalósítani. Pl. az ingatlan minden országban 4-6% között hoz. A bérlet mindenhol nagyjából 20-30 év alatt fizeti ki egy ingatlan árát (amennyi idő alatt az épület amúgyis nullára amortizálódik). A minimálbéres mindenhol csak álmodhat a saját lakásról. Vannak eltérések, hiszen az újraosztás rendszere országonként más és más, más a településstruktúra, a tipikus ingatlan minősége, és persze kialakulnak buborékok is, amik torzítják az értékeléseket. De hosszú távon nagyjából a helyzet ugyanaz, akárhol is élsz.

Ebből következik - amit itt már számtalanszor leírtam -, hogy a kivándorlásnak lakhatás szempontjából akkor van értelme, ha egyszer visszaköltözöl. Azaz ha a gazdag országban (havi %-ban ugyanannyi) megspórolt pénzedet az eredeti, olcsóbb országodban használod fel lakásvásárlásra. Ezért vannak a fiatal gazdasági menekültek Bécsben és nem fordítva (onnan a nyugdíjasok szoktak Mo-ra menekülni).

Hogy mennyien vallják ezt tudatosan, nem tudom. Az első években gondolom mindenki denial és sosemegyvissza, mert azt reméli, hogy itt majd seperc alatt felső-középosztály lesz. Van akinek persze sikerül (bár nekik valószínű otthon is sikerült volna), de a többség valószínű majd idővel rájön, hogy átlag bevándorlós munkákból pont úgy nem fog osztályt váltani, mint ahogy a helyieknek sem sikerül. Meg persze jönnek a pofonok mint mondjuk a gyerekvállalás költségei. Ekkor majd elgondolkodik azon, hogy hazamenve hozzájuthat álmai ingatlanához, és akkor még a töredék bérből is jobban élhet relatíve.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.22. 09:24:13

@Bal: Ez akár egy bejegyzés is lehetne, olyan jól összefoglaltad a lényeget.

2015.11.23. 06:54:46

@Dragonlady (Bp, Hun): Igy van, en huszoneves koromban kimondottan szerettem shared house-ban lakni, teljesen befordultam volna ha egyedul kellett volna laknom egy lakasban. Ezt mar maskor is irtam, de mindig letamadnak az okos kommentelok hogy biztosan hazudok... A masik meg az hogy a shared house a legtobb esetben nem azt jelenti hogy tizen nyomorognak egy lakasban, hanem mondjuk 2-3 ember (tobbnyire hasonlo eletkoru, hasonlo eletmoddal) lakik egyutt. Ez kulonosen fialatoknak elonyos szerintem, mert megtanulnak masokhoz alkalmazkodni, jo esetben van kivel bulizni menni, uj ismeretsegeket kotnek stb. Nem ertem, miert kene mindenkinek egyedul lakni egy lakasban.

_Boris_Vian_ 2015.11.23. 10:38:10

@Mirjam2:

Nagyon jól hangzik angolul hogy "shared house"

De egy felnőtt ember már nyugalmat szeretne, nem úgy élni mint egy kollégista.

Papírozni a takarítást, véletlenül nehogy beleenni a lakótárs szalámijába, megbeszéléseket tartani engedélyeket kérni ha valakit fel akarsz a lakásba hozni....

A társbérletben élés a legtöbbször nem egy jó buli, hanem egyszerűen csak kényszer, a magas albérletárak miatt.

Herr Géza 2015.11.23. 11:11:49

@Mirjam2: Így van. Mostani fejemmel már a rokonok jobbik felét is max. 2 hétig viselem el egy lakásban, de nagyon nem volt ez így fiatal koromban.
Indult ugye rögtön a feketelevessel (katonaság), majd a kolesz az egyetemen (igaz itt 3 évig egyedül laktam egy szobában..), aztán a munkábaállás M.o.-on még böven az átkosban. Vidékiként kaptam Pesten állást, a cég IBUSZ-lakást bérelt a fiatal kezdö dolgozóinak, így rögtön két kollegával laktam egy kétszobás kégliben (ill. összesen négyen, mert az egyik srác hozta rögtön a barátnöjét), késöbb ketten egy egyszobásban. Cégváltás után ez a lehetöség megszünt, akkor hárman haverok béreltünk egy kétszobás kérót, ahol szintén a legritkább esetben laktunk "csak" hárman. Idöközben nekem lett saját lakásom, de önként vittem oda is magammal az egyik haveromat, mert akkoriban még eszem ágában sem volt egyedül lakni. Közben elkezdtem N.o.-ban dolgozni, ahol 3 évig szintén mindig valakivel együtt laktam. És akkor ez az életforma nemhogy nem zavart, hanem egyenesen élveztem. Oké, nem minden pillanatát, de a haverok-buli-(nem)fanta feeling nagyon hiányzott volna akkoriban.
Mellesleg a német fiatalok nem kis hányada is WG-vel (lakóközösséggel) lép ki az önálló életbe, és jól is van ez így. Én szocializációs szempontok miatt még kötelezövé is tenném akár a fiataloknak pár évre ezt az életmódot... :)))

2015.11.23. 13:40:27

@_Boris_Vian_: Nem tudom mi magyarul a shared house, azert irom angolul. Nem toled fogom megtudni hogy milyen shared houseban lakni felnottkent, mivel sok evig ilyenben laktam, es ahogy fentebb is irtam, en szerettem de ezt a hozzad hasonlo okos kommentelok nem hiszik el nekem, koszi hogy ezt alatamasztottad :). Senki nem evett bele senkinek az etelebe, ertelmes felnott ember nem csinal ilyet. A takaritast nem kellett 'papirozni', es nem kellett engedelyt kerni ahhoz hogy felhozzunk valakit, ertelmes emberek kozott meg lehet oldani kulturaltan ezeket a dolgokat. A mai napig szoros baratsagban vagyok azokkal a lanyokkal akikkel egyutt laktam annak idejen; nekem pozitiv elmeny volt, semmikeppen nem szerettem volna helyette egyedul lakni egy lakasban huszoneves koromban. Idosebb korban pedig altalaban csaladja, partnere van az embernek, es / vagy megengedheti maganak hogy ne kelljen masokkal egy lakasban laknia ha nem akar.

_Boris_Vian_ 2015.11.24. 10:15:59

@Mirjam2:

Rendben, akkor tök jó buli huszonéves felnőtt fejjel kollégista módon élni és reggel hosszú perceket várni a fürdőre, mert az x lakótársad is készülődik. :)

Azért megérted hogy nem szeretne mindenki így élni, ugye? Én a nyugalmat, csendet preferálom, nem a haverok buli társbérlet triót.

" Idosebb korban pedig altalaban csaladja, partnere van az embernek, es / vagy megengedheti maganak hogy ne kelljen masokkal egy lakasban laknia ha nem akar."

Vagy nincs neki, lakni meg azért kéne valahol. 25 évesen se egyetemisták között akar már feltétlenül fetrengeni az ember, meg füldugóval aludni mert az egyetemista lakótársak éppen buliznak.

Adam Zoltan Thaler 2015.11.24. 14:05:26

Szerintem ezeknek az embereknek fogalmuk sincs rola, milyen az ha egy cel elerese erdekeben lemondasz bizonyos luxus cikkekrol. Egyszeruen nem tudom elkepzelni ha valaki IT-szektorban dolgozik siman evi 50-60 ezer eurot megkeres nem kepes osszegyujteni a depozitot. Gondolom mindegyikojuk minden hetvegen 200 eurot elkolt siman az ejszakaban...ugy biztosan nehez.
Az, hogy az alacsony keresetueknek ez komoly kihivas ez nem kerdes, de aki a kozeposztalyhoz tartozik? Egy kis lemondas, semmit tobb.

2015.11.24. 15:37:41

@_Boris_Vian_: Oke, Hinta, te gyoztel, belatom hogy a legjobb megoldas az ember noverevel egyutt lakni egy szoba-konyhas lakasban. Nekem nincs noverem, de a kovetkezo eletemben lehet hogy kiprobalom.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása