oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. október 01. 06:46,  A romantikus Erdély valósága 122 komment

2015. október 01. 06:46 Határátkelő

A romantikus Erdély valósága

Ma egy régi történet folytatása következik, Sanyi előző írásában azt írta meg, miként költöztek a felesége szülőföldjére, Erdélybe. Pedagógusból lett vállalkozó – nézzük, mire jutott az elmúlt években!

romania_erdely_sanyi_151001.jpg

"Mióta írtam, a világ megváltozott, Magyarország is és egy kicsit Erdély is, ahol lakom. Próbálom a politikát figyelmen kívül hagyva megírni a történetet, bár nem lesz könnyű. Most ugye a nagy „népvándorlás” közepette nehéz ettől elvonatkoztatni.

Erdélyben sem változott a helyzet sajnos, a kivándorlás tovább erősödött mind román mind magyar részről. A munkakeresés miatt fiatalok jó része elmegy külföldre, lassan csak a nyugdíjasok maradnak és a kisebb gyerekek, akikre a nagyszülők vigyáznak.

Nem jó ez így, senkinek. A társadalom is kettészakadt nagyon, kicsi a középréteg. Idegen bevándorlókra meg nincs szükség, mivel nem is lenne, mit csináljanak.

Mi annak idején vegyesboltot nyitottunk egy kisvárosban, nem volt könnyű és ma sem az, de sikerült talpon maradni és fejlődni. A román nyelvet is már jobban tudom, mint a kezdetekben, így még könnyebb. (itt román nyelvű többség van, muszáj megtanulni, főleg ha vállalkozni akarsz).

A román átlagemberekkel, pedig nincs baj, hasonló problémákkal küzdenek, mint mindenki odahaza. Segítjük egymást ki így ki úgy a maga módján, mert ez így van jól. Hajdúszoboszlót pedig nagyon szeretik. :)

A gyerekeknek ez a természetes közeg

Két nagyobbik gyermekem még Pesten született, de most már többet éltek itt, mint Magyarországon, a legkisebb meg itt nő fel. Ők hamar beleszoktak, a nyelvet is jól tudják, ez a természetes közegük, de azért nagyon élvezték a pesti nyaralást a nagymamánál. Negyedik osztályig még van magyar oktatás, utána viszont máshová kell küldjük őket ha magyarul akarjuk, hogy tanuljanak és persze akarjuk.

Mi biztosan nem költözünk vissza, s jelen pillanatban, ha sokat dolgozva is, de boldogulunk itt. A bolt mellett sikerült egy kis földet is vásárolnom, gyümölcsössel, most éppen szilvaszedési szezon van, kell csináljunk egy kis pálinkát is. :) Utána meg jön a diószedés.

Terveim közt szerepel majd a pálinkafőzés fejlesztése, és a dió-, és  gyümölcs-termesztés, így szorgalmasan ültetem a gyümölcsfákat ősszel. Egy hozzávetőleges árat tudok mondani, mert azért területenként eltérő a földárak.

Itt nálunk, Fehér megyében, a mi telkünk környékén, olyan 1000 euro körül mozog hektárja a földnek. De mondom, ez nagyon változó területenként. Kolozs megye jóval drágább, és Marosvásárhely környéki magyar falvakban is legalább a dupláját elkérik.

Sok most ugyan nem jön a földből, de mindent, amit télire el akarunk tenni maguknak, azt megoldjuk. Tesszük a zakuszkát, kompótot, a savanyúságot.

Óriási lehetőségek

A vidéki élet azonban itt kemény tud lenni, főleg ha csak éppen annyi földje van az embernek, amiből éppen megélnie kell. Sokat kell dolgozni vele, jórészt kézimunka, eldugott, kisebb falukban nagy a szegénység. De mindenki igyekszik tartani valami kis jószágot is.

Viszont ilyen téren óriási lehetőségek vannak, ugyanis Romániában van, ha jól tudom az egy főre jutó legnagyobb megművelhető földterület az unión belül. Föld van bőven, eladó.

A földvásárlási láz megindult, csak a papírmunka kissé macerás, örökösödési eljárás, telekkönyvek hiánya miatt, de meg lehet oldani. Ahogy szokták mondani: ha pénzem lenne, én most földet és ingatlant vásárolnék itt.

Ingatlant mindenképpen Kolozsvár, Temesvár, Brassó, Szeben városokban például. Az árak viszont vetekszenek a budapesti árakkal, a bérbeadás terén is, sőt, így viszont a megtérülés is hamarabb.

Árak és bérek

Romániában a rezsi költségek hasonlóak a magyarországihoz, a gáz olcsóbb valamivel, akinek jár támogatás. Víz, villany kb. ugyanannyi. Élelmiszerárak is hasonlóak, hiába volt áfa csökkentés az árak szépen lassan visszakúsznak.

A fizetések vidékenként nagyon eltérőek. Olyan 1000-1200 lej körül mozognak, de sok helyen ettől is jóval kevesebb 700-800 lej, pedig a minimálbér 975. (1450 lej kb. 100 ezer ft).

A nagyvárosokban, mint Kolozsvár, kétszer annyit is kereshet valaki átlagban, mint egy másik szegényebb megyében, városban. Igaz ott az élet is drágább, lakhatás, ingatlanbérlés sokba kerül, budapesti árak, ha nem több egy kicsit.

Viszont mégis olcsóbban lehet élni abból a szempontból, hogy mint mondtam sokfélét megtermelnek az emberek maguknak, zöldség, tartanak egy-két disznót, aprójószágot, tehenet.

A városban élők javának is van olyan vidéki kapcsolata, nagyszülők, szülők ahol van kert. Mi is vesszük a házitejet, ha valaki ismerős disznót vág, akkor egy kis húst, házikolbászt, húsvétkor a bárányt, ilyesmit.

Az utak állapota az utóbbi időben sokat javult, bár sajnos az észak-erdélyi autópályát még mindig nem sikerült megcsinálni. Jó, tudjuk, megint a politika. Az Erdélyben megtermelt pénz sajnos elvándorol a Kárpátokon túli területekre, ottani fejlesztésekre. Ilyen téren már van feszültség a románok között is.

Itt sem könnyebb

Erdélybe sokan jönnek kirándulni, nyaralni, lakni már kevesebben. Bár sok embernek tetszik itt, romantikusnak tűnik, de ha kicsit jobban belelát, vagy több időt tölt el itt, rájön, hogy itt sem könnyebb és sokat kell menni.

Kell látni, hogy sokszor „összevisszaság” van a fejekben, a rendszerben. Ezt meg lehet szokni, talán még „élvezni” is, más életritmust ad és persze sok stresszt olykor.

Én örülök, hogy a gyerekeim természetesebb közegben nőnek fel, látják azt, milyen volt például a falu gyermekkoromban. Nem érzem úgy, hogy hátrányban lennének azzal, hogy itt tanulnak, élnek, a magyarországi gyerekekhez képest.

Lehet, hogy majd egyszer úgy döntenek ők is, hogy elmennek más országba „szerencsét” próbálni, nincs is ezzel baj, lássanak, tapasztaljanak, de úgy akarom felkészíteni őket, hogy vissza is jöjjenek, tudjanak boldogulni idehaza is.

Mert sok embert láttam elmenni innen, Németországba, Angliába, de nagyon-nagyon keveset (ezerből, ha egy), aki visszatért és belefogott itt valamibe. Miközben a kivándoroltak elmondják, hogy hát igen, szép helyen vagyunk, a munkabér jó, de ha élni is akarunk, akkor már félretenni sokat nem tudunk, csak vagyunk, dolgozunk, idegenek vagyunk, csak román vagy magyar barátaink vannak, szóval nem olyan, mint itthon és ahogy szabadságunk van, „futunk” haza.

Aki ide akar jönni élni, az tudjon egy kicsit „visszafejlődni”, a kényelmetlenségeket tolerálni, ne csak a romantikus Erdélyt lássa. De ahogy a korábbi történetemben is leírtam ide most vállalkozni kell jönni, akár a földművelés akár más téren.

Egyszóval gyertek nyugodtan, ide Erdélybe és gyertek minél többen haza.”

A moderálási alapelveket itt találod, Romániáról itt olvashatsz még több hírt, történetet.

Negyven fölött lettél határátkelő? Mi vett rá az elindulásra, milyen volt a megérkezés, hogyan sikerült beilleszkedni? Mit szólt hozzá a környezeted? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre körülbelül 500 szóban (hosszabb persze lehet), segíts a hasonló helyzetben lévőknek!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Románia Erdély

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr957873228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

©________ 2015.10.01. 10:52:50

@diggerdriver: erdekel de itt nem szeretnem.

SzZoole 2015.10.01. 11:38:36

@diggerdriver: ha segitsegre lenne szukseged csak szolj,ugyanis tudok valakit akinek biztos,hogy van egy ismerose aki a tuzvonalban harcolt anno

London2009 2015.10.01. 11:42:25

Nagyon kedves a poszt. De ez az elet peldaul nekem nem lenne valo az tuti. Egy faluban szerintem en egy hetig birnam. A foldmuveles es a joszagtartas nem mindenkinek a vilaga. De az tetszik nagyon, hogy ebben az orult vilagban meg van egy par ilyen hely, ahol az emberek a termeszethez kozel es osszhangban elnek vele.
Azon viszont elgondolkoztam, hogy ez mennyire elony vagy hatrany egy gyereknek, hogy egy erdelyi faluban no fel. Nyilvan gyereke valogatja. De ha mondjuk egy kulonosen eszes gyerekrol van szo, aki szeretne gimnaziumba, majd egyetemre jarni, akkor velemenyem szerint kifejezett hatrany.

P.Elliot 2015.10.01. 12:16:55

Nagyon tetszett az iras. Ilyesfajta nyugodt elet nagyon tud vonzani, kicsi haz, hatalmas kert, nyugalom, falusias legkor, mindaz ami fiatalon nem erdekelt mostanra vonzo lett.
Nem lehetne az hogy nyugdijas telepeket letesiteni, egy hatalmas biznisz lehetne hogy kis hazakat, nagy kerteket, nyugdijas kozossegeket letrehozni ilyen helyeken, orszagokban? Lenne ra szerintem jelentkezo ha olcson ki tudnak allitani es az lenne jelentkezo a vilag minden orszagabol, Erdely egy nagyon szep hely es a nyugdijasok ugyis egy megfizetheto, jo kozossegu nyugis helyet keresnek a vilagban arra az idore ami meg hatravan.
Munkahely teremtes is lehetne az orszagnak..

London2009 2015.10.01. 12:39:32

@P.Elliot: Szerintem ez remek otlet! Az egyetlen problemat abban latom, hogy a nyugati turistak inkabb meleg helyekre mennek. Tele van mar veluk Spanyolorszag, Portugalia stb.

Carolka 2015.10.01. 12:45:01

1000 euro egy hektar? Ez biztos hogy nem eliras? :)
Milyen minosegu foldrol beszelunk? (pl aranykorona ertekben). Ez nem lehet minosegi feketofold szerintem, max homok,vagy ret.
Vagy en maris mentem venni. Kulfoldi vasarolhat?
Osszehasonlitaskent irnam, vajdasagi elso osztalyu feketefold 9-11,000 euro holdankent (1 hektar=1,6 hold). Elado fold pedig joforman nincs.

P.Elliot 2015.10.01. 12:50:27

@London2009: Nem mindenki szereti a meleg helyket, pl. en sem. Szeretem az evszakok valtozasat, az igazi kerti novenyeket, gyumolcsoket, ez utobbiakat nem tudja potolni a banan meg a narancs,
Szeretem ha karacsonykor esik a ho es hegyeket latok magam korul. Egyaltalan,...hoesest!
Igazabol Magyarorszagon is lehetne vonzo nyugdijas telepeket letesiteni ami nem egyenlo az oregotthonnal.
Sajat vett vagy berelt hazacska, sajat kerttel csoportokban ahol kozel az orvosi rendelo es a bolt.Es valami kozosssegi kozpont ahova mindenki beteheti a labat. Bekoszonni, beszelgetni, netan meginni egy kavet a masikkal a bufeben es ahol rendre rendeznek erdekesebb programokat hogy a nyugdijas ne erezze magat elszeparalva.
Az igazgato kozpont meg olyanbol is szedhetne be penzt hogy kirandulo buszokat inditani, bel es kulfoldre ha van ra igeny.
En francos jol el tudnek elni egy ilyen nyugis helyen ha van egy jokora kertem amivel elszorakoznek.

London2009 2015.10.01. 13:11:35

@P.Elliot: Barmelyik magyarorszagi falu alkalmas lenne erre. Az en nagyszuleim a Jaszsagban elnek. Potom penzbe kerul arrafele egy haz, nagy kerttel. Meg melegvizu strandja is van a falunak. Van muvelodesi haz, piac, Penny Market, to, amin lehet korcsolyazni, gimnazim, fogado, kavehaz, minden ami kell. Ha ez Kanadaban lenne, mar lehetne is forgatni a Varatlan utazas c. sorozatot. Az egyetlen gond vele, hogy nem Kanadaban van.
A strandra alig jarnak, nem korcsolyaznak – lassan benovi a nadas, en meg ott tanultam korizni -, alig van fiatal az egesz faluban, nem jar senki kavezni, regen 9 kocsma volt a faluban, most egy van. Egy pizzeria el meg, aminek a szinovanalat hagyjuk. Regen ket balt rendeztek a faluban minden evben, egy Tuzoltobalt es egy Jaszbalt. Olyan nagy esemeny volt, hogy mindenki uj ruhat varratott es aki szamitott, ott megjelent. A Tuzoltobalt mar meg sem rendezik mert legutobb kb 15 en voltak. A Jaszbalon mondjuk 50-en.
Lehetne itt okokat keresni, hogy miert valtozott igy meg minden kevesebb, mint 50 ev alatt, de ezt hagyom a szociologusokra. Regebben sem volt am feltetlenul tobb penz. Pont ugy, mint a posztban a regi vilagban is abbol eltek az emberek, hogy volt egy par joszag, ezt azt megtermeltek a kertben. A szorakozas pedig a bal, korcsolya, strand, “korzozas” volt.
Na tehat en kisse szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy egy ilyen nyugdijas falu mukodne e vagy sem. Elgondolva vonzobb, mint a valosagban.

P.Elliot 2015.10.01. 13:29:15

@London2009: Egyet felejtettel el. A nyugdijasok eletet hoznak a faluba mert sokan vannak, / nem tiz nyugijasra gondoltam hanem 100-ra, ezerre,mindig bovitve...A nyugdijas mar raer. Neki minden szorakozas orom ha van ra lehetoseg. Arra a balra is biztosan sokan elmennenek.
Es ezeknek kell az a strand, korzozas is. Etterem, pizzas, cukraszda. Meg meg sokminden mas. Nagy problema a nyugdijasoknal hogy mi lesz veluk. A nyugati ember jo nyugdijat hoz magaval de ez nem azt jelenti hogy szeretne mindet kifizetni, illetve draga hely mashol is van. Elerheto aru de megis kellemes hely kell.

London2009 2015.10.01. 13:44:50

@P.Elliot: na es mi a helyzet a nyelvtudassal? Meg a jol ismert sok nyitott latokoru videki magyar emberrel? Szerinted ok olyan kedvesek lennenek a "sok idegennel a mi falunkban"?
Ezt annyiszor tapasztaltam mar, akar magamon is, hogy ha jokedvuen, jol oltozve megjelenek valahol akkor kapom a szuros pillantasokat, hogy miert merem en jol erezni magam!
De egye fene, megprobalhatjuk! Vagjunk bele! :D

P.Elliot 2015.10.01. 14:08:19

@London2009: Idovel megszoknak hogy beloluk is elnek.
Hidd el ha lenne penzem ilyesmire akkor ilyet szerveznek es nem is feltetlenul Magyarorszagon illetve annak csak a baratsagosabb reszen ahol nem vagnak pofakat ilyen dolgokra mint amit irtal.
Az allam is csinalhatha ilyesmit, de az fontos lenne hogy a berlest barmkor felmondhatja a nyugdijas mert olyanba szivesen koltozik barki. A kotottseg sok baj okozoja lehet, pl. magam sem szivesen kotom le magamat sehova mert nem tudom mit hoz a jovo, ilyen helyen meg plane nem, mehessek ha ugy erzem odebb...

P.Elliot 2015.10.01. 14:10:47

@London2009: Ja, a nyelvtudas...a legtobb odakoltozo angol vagy nemet nyelven tud szerintem, aki meg nem az lesz szives nehany szot megtanulni ha mar ott el de bizd csak rajuk. A vilag kulonbozo orszagaiban elo nyugdijasok is megoldottak, nem ez az elsoszamu problema.Elobb utobb makog valamit az orszag nyelven is a nyugdijas.

Csodabogár 2015.10.01. 14:47:12

@diggerdriver: Tudod én átéltem itt Pesten. Életem legszebb napjai voltak.

Csodabogár 2015.10.01. 14:52:53

@P.Elliot: Mégis honnan gondolod, hogy aki nyugdíjas az az Isten háta mögött egy faluban szeretne élni? Semmi nincs közelben, se orvos se kórház se bevásárlási lehetőségek. Szinházról, operáról és hangversenyről már nem is beszélek. Egy hét alatt mélységes depresszióba esnék egy ilyen helyen.

SzZoole 2015.10.01. 15:01:30

@Csodabogár: akkor irhatnal Te egy par gondolatot rola,ha nem is posztot legalabb egy hosszu kommentetet.
Nekem '92-ben voltak a kozepiskolai vizsgaim.Tortenelembol akkor csak a II. vilaghaboru vegeig voltak tetelek.A haboru utanni tortenelmet nem is tanultuk.A tanarom szerint akkor irtak az uj tortenelme konyvet.

London2009 2015.10.01. 15:13:23

@Csodabogár: @P.Elliot: Nekem mar csak latogatoba menni par orara is szomorusagot okoz. Keptelen lennek ilyen kozegben elni. Foleg ugy, hogy evre evre latni a lassu pusztulast. Orvos, bevasarlasi lehetosegek vannak. A muvelodesi hazban meg probalkoznak felolvaso estekkel, meg szinjatszo korrel stb. Ami szamomra szinten elkeserito, hogy a kisebb, nagyobb videki varosokban hasonlo a helyzet. Ezelott 20 evvel meg nyaralonk volt nagyanyam falujaban, hogy elvolnuljunk a varos zajatol (40 ezres hevesi kisvaros) es elvezzuk a strand gyogyvizet. :D Most mindket hely olyan mintha kisertet varos lenne, ahol kijarasi tilalom van este 8 utan. Elkeserito.

paci13 2015.10.01. 15:16:08

@LittleG (uk): Úgy emlékszem, Göre Gábor kalandjai a sorozat címe, de a szerzőt nem tudom

P.Elliot 2015.10.01. 15:19:08

@London2009: Majd valaszolok de el kell mennem ugyeket intezni....Nekem itt kora delelott van meg csak...

NorthPier 2015.10.01. 15:45:09

@paci13: Ajjj... Hát Gárdonyi Géza.

©________ 2015.10.01. 16:09:12

@P.Elliot:
A meleg helyeken még több gyümölcs van, mint nálunk, pont ez a lényeg. Nemcsak banán meg narancs.
És sajnálom, hogy ezt is tőlem kell megtudnod, de mikulás sincs.

snygg panda (törölt) 2015.10.01. 16:20:32

Jo iras volt, vegre valami mas! Kicsit eleg volt mar a Londonos, nemetes es hollandos sztorikbol.

Muscari 2015.10.01. 16:40:49

@P.Elliot: nem hinném, hogy Spanyolországban megterem a banán, ellembwn az őszi meg a kajszibarack isen :-) Meg csemegeszőlő :-)
szóval ideális meg négy évszak is van, csak nem fagy télen. A nyár az nagyon meleg, az kétségtelen, én pont azt szeretném. Mondjuk síelni is szeretek, egy pár napig el tudom viselni a hideget.

Még jó, hogy nem vagyunk egyformák, így talán marad nekünk hely Délen

Muscari 2015.10.01. 16:43:16

Sanyi, a poszt nagyon tetszett, komolyan kedvdm támadt eltölteno egy hetet Erdélyben. Sugárzok az írásodból az elégedettség, te egy boldog ember vagy.

Csodabogár 2015.10.01. 17:22:53

@Zoole[uk]: Nem szivesen. Tulságosan szubjektivűl állok a dologhoz. Később én is megtudtam sok mindent amit akkor még nem. Nekem megmaradt egy csodálatos élménynek és olyan pár napnak, amikor őszintén reménykedtem egy jobb életben. Nem harcoltam, csak jártam a városban, néztem, beszélgettem stb. és boldog voltam. Azt a lelkiállapotot nem tudom leírni.

Csodabogár 2015.10.01. 17:25:42

@London2009: Én kifejezetten nagyvárosi lény vagyok. Ahol nincs nyüzsgős városi élet, ott nem érzem jól magam. Még soha életemben nem vágytam arra, hogy elvonuljak valahova, pedig mindig nagy városokban éltem. Nekem Zürich is egy unalmas város volt.

London2009 2015.10.01. 17:42:23

@Csodabogár: sokaig azt hittem magamrol, hogy nagyvarosi leny vagyok en is. De miota kikoltoztunk London belvarosabol rajottem, hogy egyszeruen imadom a zoldet, a kertet es mar eszembe sem jutna errol lemondani. Az persze mas kerdes, hogy 18 perc alatt visz be a vonat Victoriara. Nagyvaros kuszoben elvezem a videki eletet, vagy valami hasonlo lehet a helyzet velem. :D

M. Péter 2015.10.01. 17:46:22

@Muscari: A Kanári-szigeteken sok banánt termelnek.

tucano 2015.10.01. 18:08:26

@London2009: hallod, ide a mi falunkba szinte csak angol nyugdíjasok költöznek, de tömegével. Pedig rohadt drágák az ingatlanok, egy lakás árából 5 házat tudnának venni Dél-Spanyolországban. Orvos városban, bolt napi két órára van nyitva, kocsma (1db) este hattól 10-ig. És mégis tele van minden togyogó hófehér hajú és gyönyörű angolt beszélő bácsikkal, meg nyanyusokkal.

tucano 2015.10.01. 18:09:52

@Muscari: tutira megerem a banán dél-spanyoloknál, tegnapelőtt ettem :D De persze minden másféle gyümmölcs is, sztem még több is mint otthon.

London2009 2015.10.01. 18:14:20

@tucano: ez Svajc ugye?
Ra kell gyurnunk akkor erre a Jaszsag projektre. :D
Kello marketinggel Svajcot csinalunk belole es ujraelesztjuk a magyar ugart!

SzZoole 2015.10.01. 18:35:52

@Csodabogár: kar,szivesen olvastam volna egy olyan ember véleményét aki átélte,es nem másoktól hallotta.

montroyal ( CAN qc) 2015.10.01. 19:24:22

Nem jó ez így, senkinek.

dehogynem !! gondolod hogy az aktualis politikai rablobandat es holdudvarat erdekli ez ? nekik mar az uk uk uk unokajuk is gond nelkul fog elni ...

montroyal ( CAN qc) 2015.10.01. 19:35:03

Egyszóval gyertek nyugodtan, ide Erdélybe

megyunk .. nyaron a nejem szigeti es nagyon orul hogy bemutathatja szulofoldjet es mas erdelyi tajakat is ..

off de nagyon jo ... ma voltunk a permanent resident statusert vegre 3 év utan ... azok a malmok itt is lassan orolnek ..

33621 2015.10.01. 19:42:38

Még nem olvastam el a cikket, de amit belinkelek ide abban van menekült, Erdély,házasság külön kultúrából,gyereknevelés,stb!
Érdemes elolvasni!

www.erdon.ro/mindig-tiszteletben-tartottuk-egymast/2926714

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.10.01. 19:46:42

@Zoole[uk]:
Hol van a link innen?
Bazmeg de beletenyereltél...
Pont a minap szálltam fel a gépbe és a lánctalpra ugorva lendületből megkapaszkodtam a fülke kapaszkodójában és előadtam egy ilyen rúdtánc magánszámot.
Nagy siker volt...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

montroyal ( CAN qc) 2015.10.01. 19:46:57

@svájci sapka (ch): Kérdés: termőföldet ki vásárolhat?

nem tudom de egyutt nyaraltam kubaban egy sympatikus parral( mar a vilagot bejartak) a ferfi cselgancsozo volt es Bécsben el hosszu ideje na ok rengeteg foldet vasaroltak( szereztek) a rokona a polgarmester es az osszes fold mar szetosztottak maguk kozott bagoert .. na valszeg ezektol lehet foldet venni Xszeres aron ...

33621 2015.10.01. 20:05:04

@Muscari: Eltölthetnél ott több hetet is, ha van szabadidőd meg pénzed is, van látni való bőven!

33621 2015.10.01. 20:09:02

@montroyal ( CAN qc): Valószínűleg sok szépet fogsz ott látni!

tucano 2015.10.01. 20:13:34

@London2009: nem, Málta! Illletve Gozo, ha pontosak akarunk lenni. Svájcban se rossz angol nyugdíjasnak lenni, csak egy csöppet drága, mondjuk tízszer annyi, mint a mi szigetünkön!

tucano 2015.10.01. 20:16:09

@montroyal ( CAN qc): bravó! Most dolgozok együtt egy csomó kanadai bevándorlási ügynökkel és azt mondják, hogy Express Entry-hez egyből jár az állandó tartózkodási. Amit nem is értek. És átvennének 12 hairdesignert azonnal :D

tucano 2015.10.01. 20:38:31

@montroyal ( CAN qc): arra az országra gondolsz, ahol 30 évenként kifosztanak mindenkit? :D

qkuc 2015.10.01. 20:40:54

@tucano: Mi a fene az a hairdesigner?!

macamuca [IHUN] 2015.10.01. 21:13:41

@qkuc:
Fodrász, előkelőül. :DDDDDD
(a műkörmös vajon mi......)

33621 2015.10.01. 21:19:33

Egy kis erotika! Szexre buzdítják a Dánokat! Csinálj több gyereket, ne a bevándorlóktól várd a segítséget!

www.origo.hu/utazas/hirek/20151001-szexre-buzditjak-a-danokat-utazasi-iroda-kampanyfilm.html

ksanya 2015.10.01. 21:20:24

@London2009: nem fogom meg akadályozni őket hogy továbbtanuljanak, sőt :) van jó középiskola a közelben, magyar nyelven, igaz az egyetlen a megyében...

ksanya 2015.10.01. 21:20:34

@svájci sapka (ch): most már úgy tudom mindenki feloldották a korlátokat, nem kell romániai lakcím se, vagy cégszékhely..mondjuk nagyobb összefüggő jó minőségű termőterülethez nagyon sok pénz kell, az sokba kerül, Temes, Arad megyék vagy Olténia...ott vannak jó földek..attól függ mondjuk mit termelne az ember

ksanya 2015.10.01. 21:23:05

@Muscari: köszi :) tulajdonképpen meg is kell elégedjek...nem élünk rosszul, igaz sokat dolgozunk..nagyon sokat...rájöttem, hogy minden apróságnak örülni kell az életben..nem a hibákat, a kifogást, irigységet, nyavajgást, elégedetlenséget látni mindenben, mindenhol (ez olyan "miénk-magyar" mentalitás). Ettől ha el tudnánk szakadni egy kicsit jobban menne az országnak is...szerintem

ksanya 2015.10.01. 21:32:44

@Carolka: nem elírás :) de pl Arad, Temes megyékben vagy délen az árak teljesen másak, ott drága, ott vannak a legjobb termőföldek, a ott se biztos hogy kapsz eladó földeket, pláne nem nagy területet..Vajdaságban is jó földek vannak, de itt Erdély közepén a hegyeken-dombokon csak kisebb területeken vannak jó földek...

ksanya 2015.10.01. 21:37:20

@diggerdriver: köszi :) túljutottam már azon a ponton hogy mások hülyeségén stresszeljem magam, inkább keresem mindenben, mindenkiben az érdekeset :) jobb így élni, s még tanul is az ember, akár a "leghülyébbtől" is... :)

Muscari 2015.10.01. 21:51:09

@tucano: persze, most, hogy mondod, én is láttam Krétán fóliasáyrakban banánt termeszteni. Nem hiszem azonban, hogy túl sokat termesztenek belőle. Amediterrán országok inkább a citrusfélékről nevezetesek, na meg füge és társai, szerintem is több minden megterem, mint nálunk. Láttam olyan teraszt valahol, egy közönséges házhoz tartozot, de szőlővel volt befuttatva és az óriási fürtök ott lógtak az asztal és a székek fölött.

nl_eni 2015.10.01. 22:04:58

@yenoee: az kifejezetten egy magyarországi jellegzetesség, főleg a valamelyik oldalra nagyon odaállás. Azt Erdélyben csak nemrégiben honosították meg...

Muscari 2015.10.01. 22:07:18

Off
hvg.hu/vilag/20151001_Amokfutas_Oregonban_legalabb_10_ember_meg

Mar megint lovoldozes volt Amerikaban. Csak en latom ugy, hogy egyre surubben tortenik valami hasonlo?

nl_eni 2015.10.01. 22:09:40

@LittleG (uk): pontos körülírása az ejisze-nek, és igen, általában van benne egy csipetnyi rosszallás, csipkelődés. Hangsúllyal árnyalódik a jelentés.

Csodabogár 2015.10.01. 22:36:20

@London2009: Ha kinézek az ablakon én is csak kerteket látok, de szerencsére nem kell vonatoznom a belvárosért.

LittleG (uk) 2015.10.01. 22:37:39

@paci13: netene, megtaláltam: www.zelegor.com/k1.php

itt részletek is vannak belőle, majdnem jól emlékeztem :)

Bicepsz Elek77 2015.10.01. 22:40:18

Na ez erdekes! Egy szegenyebb helyen mindig is nehezebb meggyokeresedni, mint egy gazdagabbon. En Londonban sok erdelyivel talalkoztam(a legtobb hataron tuli, mar a karpataljaiak is, mar evek ota nem Magyarorszagra megy, hanem Nemetorszagba vagy Angliaba, Skandinaviaba). Mindig nosztalgiaztak, de azert nem mennenek vissza(elsosorban a penz miatt).
Amugy meg a kistelepuleseken mindig is magyon behataroltak voltak, vannak es lesznek a lehetosegek. Meg Angliara is igaz(a boltok 20-ig bezarnak, diszko 4 faluval arrébb kethetente). Regen persze volt egy rakas falusi bal es hasonloak,ami a cuciban megszunt.

LittleG (uk) 2015.10.01. 22:40:29

na, eltűnt a kommentem? vagy nem is küldtem el?

ezt a linket akartam, a könyvről:

www.zelegor.com/k1.php

részlet belőle, majdnem jól emlékeztem: (szerintem a 'sze benne szintén az ejsze):

'Erre el es eregelénk a bálházba, s ott bényitánk egy szobába. Hát ott egy almáriom forma mozsikáló mesterség vót, oztán egy fájin küsajszon a zujjait billegtette réta, s hezza csárogott.
– Netene! – döfém meg Estánt – ‘sze’ ijen nekünk es vagyon honn, s csak mennyek haza, meg es poróbálom, hátha az es szól, ha billegetem a zujjaimmal.'

LittleG (uk) 2015.10.01. 22:46:47

@Muscari: hasonló az ízlésünk :)

csak nehogy mire megöregszem, megszokjam/megszeressen ezt a 14 fokos nyarat... aztán ne bírjam a napos tengerpartot :)

SzZoole 2015.10.01. 23:18:35

@diggerdriver: tényleg nincs ott a link a kommenteben,ugylatszik,hogy HA. atszerkesztette a kommentem(semmi durva nem volt benne)

tucano 2015.10.01. 23:20:05

@qkuc: sztem fodrász, de nem mertem megkérdezni, eleve kpasz vagyok :D
@Muscari: de, de. Itt Máltán pl. van a máltai banán, elég komoly mennyiségben. van szinte minden kertben, de vannak komoly ültetvények is. KIcsi, sárga, de a miénk :D ja és nem is édes nagyon.

adg 2015.10.02. 00:26:25

@tucano: szerintem a kanadai meg az ausztral rendszer sokban hasonlit. Ahhoz, hogy egybol pr-t kapjon valaki, magasabb kovetelmenyeknek kell megfelelni. Legalabbis ausztraliaban igy van. Ha eleg pontot osszeszedsz, akkor palyazhatsz pr vizumra, ha csak kevesebb van, akkor meg temporaryra. Vagy arra sem. Szerintem

P.Elliot 2015.10.02. 00:39:47

@Csodabogár: Nem minden nyugdijas akar varosban elni oregkorara, engem kilelne a hideg peldaul tole. A varos nagyon jo volt amikor fiatal lany voltam, Budapest tele volt szorakozassal, pont az kellett nekem.
Most is varosban elek de ez kisvaros noha kozel vagyok New Yorkhoz, barmikor beugorhatok, de ez kertvaros. Nagyon szep kertem van a haz mogott es meg amogott erdo...
Nyugdijas koromra ez a minimum amit elvarok hogy kimehessek a kertembe illetve kinnt maszkalhassak a kertemben,ott reggelizhessek ha kedvem tamad. Es nemcsak en vagyok igy ezzel, nagyon sokan igenylik hogy a termeszet vegye korul oket ne a betonkockak oregkorukra.
Amit itt irtam hogy nyugdijastelep az miert zarna ki a szorakozast? Az operat vagy a hangversenyt vagy a kiallitasokat. Ezert irtam a kirandulo buszokat hogy azt is lehetne beallitani.
Oreg baratnom/ 74 eves/ egy itteni nyugdijas telepen el, zoldben, mindenkinek sajat kis kertreszlete van, fuve, sajat haza, / az ove 2 halo, 2 furdo, nappali, konyha es egy kis fuggelek szoba is, mindenki nyugdijas, mindenki hasonlo hazakban, egy oriasi telep, van gyonyoru klubhaz, reggeli torna, joga, edzoterem, evente 3x latogatja oket meg egy utazasi iroda aki direkt a nyugdijasokat viszi, belfoldi buszutakra, 1x kulfoldire aki menni akar, a segge ala teszik a parnat, es persze vannak buszok csak nekik be New York Citybe, az operatol a Broadwayig van mindenfele szorakozas nekik.
Egy alom, jol is erzi magat ott, azelott egyedul elt a hazaban a kozelben es rohadtul unta az eletet ott egyedul.
Csoportokban vagy csak a baratnoivel jarkalnak mindenfele, az autojat megtartotta. Igaz hogy a hely draga, marmint az evi ado a hazra meg a karbantartas. Ha mashol talalna egy olcsobb de hasonlo adottsaggal biro helyet tuti hogy tovabbkoltozne. Illetve nagyon sok nyugati nyugdijasnak van eleg penze hogy jo helyen eljen. Kerdeztem hogy nem-e koltozne Floridaba, ott olcsobb. Azt mondta hogy utalja a meleget, sosem menne ilyen helyre.
Az en igenyem egy szep nagy kert lenne, inkabb a haz legyen kisebb mert mi a fenenek. A szorakozasomat megoldanam, van penzem kiruccanni kedvemre valo helyekre.
Szoval nem vagyunk egyformak, engem a nagyvarosi eletre nem lehetne rabeszelni meg arra hogy meleg helyre menjek, nekem a 4 evszak ugy kell mint egy falat kenyer. A frissito tavasz, a napfenyes nyar, az esos, lombhullato osz es a telikabatos tel.. Ha nem igy lenne akkor mar elkoltozhettem volna sok mas helyre is.
Igy videken vagyok de egy kopesre van a vilagvaros, 4 evszakban vagyok de ha ugy gondolom a nyarat sem talalom tavol.

P.Elliot 2015.10.02. 00:45:51

@London2009: Hat ez az. Munkahelyek hijan kihalnak a falvak de elobb utobb csak ujra fel fognak eledni vagy hozzacsatolodik mas varosokhoz, egybe megy, majd csupa nagyvarosokbol fog allni az orszag. Egeszen addig amig megfordul a kocka, kimennek gazdagek a falura, divat lesz ott elni es majd mennek ki az utanzok is. Ezzel kapcsolatosan a munkahelyek is talan, irodak legalabbis.
A vilag folyton valtozik. Most nem tul jo ilyen szempontbol de majd benepesul ujra.

P.Elliot 2015.10.02. 00:47:21

@Csupacsí: Nekem nem a tobb gyumolcs a fontos hanem a 4 evszakos gyumolcsok....jobban szeretem, jobban izlik mint a deligyumolcsok.

P.Elliot 2015.10.02. 01:00:29

@Csodabogár: Nem mindenkinek volt csodalatos elmeny az az 56-os dolog. En oszinten szolva csak arra emlekszem, 7 eves korul voltam hogy a szuleim suttogva beszelnek es a radiohoz tapadva hallgatjak a hireket meg a Szabad Europa radiot gondolom.
A rossz emlek mashonnan jott. Mar a ferjem menyasszonya voltam amikor osszetalalkoztunk egy katolikus pappal akit a ferjem udvozolt, bemutatott neki, egy erdi pap volt akit akkor engedtek ki a bortonbol, valami 10 evet kapott az 56-os dolgokert ugyanis fegyvert nyomott a 13-14 eves gyerekek kezebe es harcolni kuldte oket, / o nem ment csak buzditott bar en ezt uszitasnak hivnam/, a gyerekek haromnegyed resze elesett, a gyanutlan szulok nem is almodtak hogy a tiszteletes ur mire oktatja a gyerekeiket. A borton utan kivandorolt, utolso helye ahol meghalt Ausztralia volt, ott ugy tudtak hogy nemzeti hos mert igy mondta aki harcolt a kommunistak ellen/ valakivel beszelgettem a neten aki mondta hogy milyen szent papjuk van es a kulonleges neverol azonositottam a rohadekot.
Mert az volt, egy mocsokfeszek. Feltehetoen o is boldog volt hogy odadobhatta a gyerekeket a szabadsag neveben, hat ilyen emberek is voltak ott annakidejen.
A celert, az erdekert felaldozott kis buta alig tini kis gyerekeket akik elhittek hogy most ok hosok lesznek.
Jaj de rossz meg belegondolni is....

macamuca [IHUN] 2015.10.02. 01:11:28

@LittleG (uk):
Ha megleled a komplett könyvet, kérhetném.?
Köszönöm

pappito · http://pappito.com 2015.10.02. 01:39:31

@33621: ó, mégegy aki azt hiszi, hogy azért mert ő átesett valamin az kötelezően érvényes mindenkire

adg 2015.10.02. 02:06:55

@P.Elliot: " fegyvert nyomott a 13-14 eves gyerekek kezebe es harcolni kuldte oket"

Es ezt o igy elmeselte?

montroyal ( CAN qc) 2015.10.02. 03:55:21

@33621: nagyon varom sok szepet hallottam mar , majd megnezem szemelyesen soha nem voltam de a nejemnek is hianyzik 5 éve nem volt ott..@tucano: .mi a hazassagra kertuk a nejemnek es ugy nez ki mintha aki az orszagon belul elve keri sokkal kesobb kapja meg ... gondoljak nem surgos mar bent van az orszagban ... viszont ma 3 hivatalban masfel ora alatt elinteztuk a PR kartyat , a beteg kartyat(surgossegire es kozegeszseg veszelyeztetesre volt eddig) es szoc szamot (eddig ideiglenes volt ) ...

P.Elliot 2015.10.02. 04:18:44

@adg: Nem o, A volegenyem meselte hogy miert csuktak le meg az anyosom is meg masok is. Volt hire az ugynek annakidejen.
A volegenyem csak udvozolte mert a valahai tanaraval beszelgetett egyutt a pasas/ o a tanar miatt alt meg.

adg 2015.10.02. 05:18:46

@P.Elliot: Gondolom sejted, mennyi embert csuktak le 56 utan. Minden esetben volt valami jol kitalalt indok, egynel sem az volt az ok, hogy nem tetszett a rendszernek. Igen komoly aknamunka ment minden fronton az ellenforradalmarok ellen.
Es terjedtek a hirek, mindenki tudta, hogy miert csuktak le ezt vagy azt. Aki esetleg mashogy tudta, jobban jart, ha nem ketelkedett.
A papok kulonosen a part ellensegei voltak.
Szoval nekem inkabb ugy tunik, hogy egy pletyka miatt lett "rohadek" es "mocsokfeszek"

Az aposom is egy ilyen mocsokfeszek, csak o nem volt pap. Megkapta a magaet egesz eleteben. Ha csak a szazada igaz lenne, meg is erdemelte volna.

A pletykaterjesztok pedig tisztesseges uriemberkent oregednek meg, mig aldozataikra mai napig rohadekkent emlekszik egy csomo ember.

P.Elliot 2015.10.02. 05:29:16

Ott ahol a volegenyem lakott laktak a szuleik a meghalt gyerekeknek, nem hiszem hogy pletyka lett volna.Masreszt volt meg egy masik furcsa dolog ezzel az emberrel kapcsolatban amit emailben szivesen elmeselek ha akarod de ki azert nem irom mert semmi kozom hozza holott velunk esett meg, illetve mi is hogy ugy mondjam erintettek voltunk es ez a papot jellemezte hogy mifele alak volt.
Persze, tudom hogy voltak koholt vadak, hogyne lettek volna, nekem ne mutasd be a kommunistakat, barkit elvihettek koholt vadak alapjan is, tudom hogy mi volt akkoriban.
De hogy ez nem volt koholt vad az biztos....Egyebkent sok fiatal gyereknek osztogattak fegyvert 56-ban, de hogy ezt egy pap csinalja, engem ez haboritott fel. Es a szulok hata mogott....

LittleG (uk) 2015.10.02. 08:03:41

@macamuca [IHUN]: igen. egyelore nem talalom, de tudom, kitol szerezhetem ujra meg, ha meg megvan neki

skye8 2015.10.02. 09:32:19

@montroyal ( CAN qc): szia montroyal, gratula a feleseged pr-jahoz! Mennyi idobe telt amig megkapta a pr kartyat, miutan megtudtatok a dontest a CIC-tol? En a foreign skilled workers Alatt kervenyeztem a pr-t majusban es mult vasarnap valtozott decision made-re a statusz (remelem pozitiv), varom a hivatalos levelet is. Hamarosan utaznom kell kolozsvarra, ezert erdekel.koszi elore is!

Bredpitt Monika 2015.10.02. 14:48:46

Köszönjük ezt a szép posztot. Így még nem is gondoltam Erdélyre.
Na majd ha lesz sok pénzem, akkor lehet ott fogok egy kis házat venni valahol a hegyekben.

Én imádom a vidéket. Itthon nekem a szívem csücske Karancslapujtő. Ott mintha megállt volna az idő. Mindig ezt érzem ha ott vagyok. Gyönyörű hely! Szerencsések az ott élő rokonaim, hogy ilyen helyen élhették le az életüket. Ez jön vissza nekem ebből a posztból is. Sok sikert.

bpetya75 2015.10.02. 18:29:48

@adg:

Öcskösnek volt egy Erdélyből elszármazott barátnője. 1 év után átvette tőle a s-zést, meg még néhány tipikus kifejezést. Én is szeretem az ízes beszédet. Akár magyarországi tájszólás, akár erdélyi, vagy felvidéki tájnyelv. Nagyon sajnáltam, amikor Reisz Andrist elkezdték lenevelni az ízes beszédéről.

bpetya75 2015.10.02. 18:31:37

A poszt nekem is tetszett, jó a hangulata. A gyerekekkel kapcsolatos gondolatokkal meg maximálisan egyetértek.

bpetya75 2015.10.02. 19:46:49

@Carolka:

A minap futottam bele pár eladó erdélyi erdő ajánlatba. Meg is lepődtem a 80+ éves fenyves, tölgyes, bükkös 3000 euró/hektár környéki árán.

@LittleG (uk):

Engem érdekelne a könyv. Amúgy nyilván zongorázott a kisasszony és énekelt mellé ;-)

LittleG (uk) 2015.10.02. 22:54:03

@bpetya75: :) hát persze

a könyvet viszont nem találom, megpróábálom azt, aki négy évvel ezelőt beszkennelte, hátha neki megvan még

LittleG (uk) 2015.10.02. 22:55:30

Viszont ami részletet ide kiraktam, kitettem a facebookra is és egy angol ismerősöm reagált rá, hogy te jó ég, ennek még lefordítva sincs semmi értelme :)

ezt adta ki a google translate:

this el es eregelénk the bálházba bényitánk, and there's a room. Well there's a wardrobe form mozsikáló profession, a fájin oztán küsajszon the zujjait billegtette réta, s hezza csárogott.
- Netene! - Döfém and estánt-'nd' Ijen us es wealth on time, and only heaven home and es poróbálom, see if the es about if the zujjaimmal billegetem.

montroyal ( CAN qc) 2015.10.03. 03:25:00

@skye8: tegnap a vegleges donteser voltunk azzal a papirral mentunk a szoc szamert(ideiglenes mar volt ) -10 perc es a napos kartyaert 10 perc .. a PR kartyara azt mondtak 2 honapon belul megkapjuk ...

a levelet hogy lezartak es hamarosan behivnak aug vegen kaptuk es oct 1 -en hivtak be atadni PR statuszt igazolo papirokat visszakaptuk a leadott papirokat mint szul. bizonyitvany .. mi hazassag es sponzoralas utjan inteztuk a nejemnek ..2012 dec elejen adtuk be az osszes papirt..

skye8 2015.10.04. 00:24:37

@montroyal ( CAN qc): wow majdnem 3 evig vartatok! Miert tartott ilyen sokat?

montroyal ( CAN qc) 2015.10.04. 04:58:14

@skye8: talan mert Canadan belul inditottuk el .. a masik hogy valami szabaly v eljaras miatt mire rendben lettek a papirok kertek a mo-i rokonok un. nemzetbiztonsagi kivizsgalasat cimet adatait .. csak a gyerekeit adtuk meg mire el kellett inditani egy bevandorlasi folyamatot (formanyomtatvanyok orvosi vizsgalat $) hiaba mondtuk hogy nem jonnek, nem akarnak Canadaba jonni az apjukkal vannak es nem reszesei a sponzoralasnak ; a szabaly az szabaly... megcsinaltuk es ez egy evbe kerult a semmiert ... az az ok most eligiblek jonni Canadaba csak a sponzoralast kell elintezni es mar vehetik is a repulojegyet ... csakhogy ... en nem sponzoralom oket , kesobb nem is tudom, mert az uj torveny szerint aki sponzoralt 5 evig nem sponzoralhat mast ... es a nejem aki sponzoralva van 5 evig nem sponzoralhat ..

skye8 2015.10.04. 20:31:45

Ertem, ez a torveny eleg abszurdnak tunik,ha nem szponzoraljatok a gyerekeket akkor minek kernek annyi adatot roluk?
Fo hogy sikerult a nejednek az eljaras!

tucano 2015.10.05. 22:50:30

@adg: nem, ég és föld szerencsére a különbség vagy balszerencsére. Az ausztrál mindenképpen nehéz, még akkor is ha meghívást kapsz a significant investorra, ami azért na. Viszont a kanadaiak meg úgy beindultak, hogy múltkor megkeresett egy ügynök, hogy 12 hairdesignert azonnal és kapják a pr-t. Mivel ezeréve tök kopasz vagyok, azt se értem, hogy mit jelent :D A kanadai ponthatárok is könnyebben megugorhatók, illetve az Express Entry kitűnőre sikeredett. Az is érdekes, hogy egy ausztrál ügynök simán leveszi az ügyfelet 15k AUD-ra, míg ugyanez kanadában 2500-ért megvan, mert annyival egyszerűbb a rendszer. @montroyal ( CAN qc): Gratulálok, gondolom nagy győzelem, meg levan egy csomó gond.

adg 2015.10.06. 00:17:20

@tucano: sokat eszszerusodott az ozi rendszer, itt is van mar gyrsitott eljaras, amihezugynok kell mindenkeppen, es ha talalsz szponzort, ami akar allam is lehet, akkor eleg gyorsan megkaphatod a vizumot. Az enyem meg evekig tartott, mire minden megvolt, ma mar par honap alatt osszejon, ha megvannak a pontjaid.
A ponthatarok ettol meg nehezek, ez teny.
En ugy tudom, hogy kanada sokmindent reszben az ausztral minta alapjan valtoztatott a sajat rendszeren. Lehet, hogy nem igy van, nem tudom ellenorizni. Amikor en probalkoztam, akkor tok mas volt meg a kanadai, most viszont van itt egy srac, aki mindkettobe elegge beleasta magat, szerinte is sok a hasonlosag.

Nem tudom, milyen ugynok kerul 15 ezerbe, en 1800-at fizettem hatunkra, meg meg ugyanennyit a szakmaelismertetesnel nyujtott segitsegeert. Vagyis 3,6-ot, es ebben benne volt az osszes forditas es hitelesites is, ami kellett.
Es nem kotelezo az ugynok, magadnak s megcsinalhatod, ha szeretsz ilynekkel szorakozni.

tucano 2015.10.08. 01:19:02

@adg: az nagyon jó ár! Majd akkor megyek, ha meghívást kapok a Premium Investor Programba, addig ráér :D :D

LittleG (uk) 2015.10.14. 01:05:45

@macamuca [IHUN]: @bpetya75:
megtaláltam a könyvet. kicsit fura, oldalanként van beszkennelve amit külön kell megnyitni, de teljesen olvasható.
Ha kapok maileket/címeket, szívesen elküldöm :)

macamuca [IHUN] 2015.10.14. 15:59:36

@LittleG (uk):
Priviben átküldtem.
Koszonom elore is :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása