oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. március 24. 06:39,  Néhány dolog, ami garantáltan kultúrsokkol Egyiptomban 375 komment

2015. március 24. 06:39 Határátkelő

Néhány dolog, ami garantáltan kultúrsokkol Egyiptomban

Merüljünk el Egyiptomban, az egészen apró részletekben, a közel-keleti bidétől, az érzelmek kifejezésén át, a nyaktörő közlekedésig, Timi segítségével, aki országfelelős és rendszeres szerző, többször is írt az országról korábban. (Még itt és itt.)Lássuk a „sokkolókat” egy bennfentes szemével. (A képek illusztrációk.)

ima_piac.jpg

„Külföldre utazni mindig nagy élmény. Izgalmas helyeken jársz, érdekes emberekkel találkozol, furcsa szokásokat ismersz meg, különleges ételeket kóstolsz, egyszóval egy a megszokottól merőben eltérő világba csöppensz. Nyilván Európán belül utazva is sok szokatlan dolgot lát és tapasztal az ember, de talán mégsem érezzük annyira idegennek mindennapi környezetünkhöz és saját mentalitásunkhoz képest. Az igazi kaland, vagyis a furcsaságok sokasága, kétségkívül a kontinens átlépésével kezdődik.

„A Wikipédia szócikke szerint a kulturális sokk kifejezés azokra az érzésekre (aggodalom, meglepetés, tájékozódási zavar, bizonytalanság, zavarodottság) utal, amit az emberek olyankor élnek át, amikor egy teljesen különböző kulturális vagy társadalmi környezetben kell élniük, "működniük" (például egy idegen országban).”

Nos, Egyiptom valószínűleg igazi kultúrsokkos élmény lesz (a maga pozitív és negatív értelmében) akár csak ha néhány napra jöttél, akár huzamosabb időre. Az egészben pedig a legszebb az, hogy teljesen mindegy hányszor jártál már „a Föld anyjának” országában, ahogy a helyiek nevezik, vagy hány éve élsz kint, mert minden egyes nap tartogat valamit számodra, amin meglepődhetsz, nevethetsz, meghökkenhetsz vagy teljesen kiakadhatsz. És sokszor még az ajtó küszöbét sem kell ehhez átlépni. Bár azt hiszem az utóbbi két év során sok pozitív és negatív érdekességről írtam már, mint a rutinos késés, a nagy családcentrika vagy a bosszantó Pató Pál uras életfilozófia, gondoltam itt az idő, hogy még néhány furcsasággal bővítsem a listát. Biztos vagyok benne, hogy mindenki, aki járt már Egyiptomban, vagy netán ott is él (én jelenleg Budapesten tartózkodom, ezért írtam, hogy „ott”), még millió példát tudna említeni. Én a következőkben olyan dolgokat és szokásokat szedtem össze, melyek személy szerint engem vagy az országba látogatókat általában „sokként” érik.

El-shatafa/Közel-keleti bidé

Képzeld el, hogy mit sem sejtve besétálsz egy illemhelyiségbe, legyen az egy étterem mosdója vagy az egyiptomi házigazda fürdőszobája. Becsukod magad mögött az ajtót, majd felnyitva a WC csésze fedelét, ijedtedben hátrahőkölsz. De nem azért mert valaki elfelejtette maga után használni a WC kefét, vagy mert valami ízeltlábú, esetleg egy szőrös állatka úszik a vízben (bár Egyiptomban ez sem kizárt.) A látvány, ami sokkolhat az nem más, mint a WC csésze belső falából kiálló rövid kis kampó, melynek csúcsos vége az ég (és bizonyos testrészek) felé mered. Nem, ez se nem dekoráció, se nem a WC tisztítására szolgál; ez MAGAD tisztítására szolgál.

shatafa.jpg

Az eszköz neve shatafa, vagy más néven a Közel-keleti bidé (egyik fajtája), és bár szerintem a bidé használata WC papírral kombinálva a higiénia csúcsa, ( és nem mellesleg alapvető tisztálkodási eszköz az orvosok szerint gyulladás, aranyér és egyéb „altáji panaszok” megelőzésére), erre a változatra inkább a „döbbenetes, félelmetes, és irtó gusztustalan” jelzők ugranak be. Ám a shatafának ennél kevésbé sokkoló változata is létezik. Rokona, a WC-vel összecsatlakoztatott cső vagy mini tus, ami a WC mellett közvetlenül, elérhető távolságban lóg a falon, vagy pl. a bevásárlóközpontokban és elegáns éttermekben található megoldás, amikor a WC tartály egyik oldalán lévő kis kart eltekerve az ülőke alatti rejtett lyukból víz spriccel elő.

Egy jó tanács a satafával kapcsolatban: mivel akadnak olyan emberek, akik WC papír vagy egyéb törlő helyett használják a shatafát és nem gondolnak arra, hogy esetleg másoknak szükségük lenne papírra is, ha vendégségbe mész, mindig legyen nálad kellő mennyiségű zsebkendő vagy törlőkendő, a meglepetések elkerülése végett.

A Közel-Keleten a shatafa használatának jótékony egészségügy okai mellett vallási alapja is van, ugyanis az iszlám vallásban nagyon fontos a tisztaság ( bármennyire is nem ez jön le arab országban járva.) Egy muszlim embernek (aki nem feltétlen, sőt, az esetek többségében nem arab ugye, mint tudjuk), személyes igénye mellett vallási kötelessége is lenne mindig, minden tekintetben ápoltnak lennie (kellemes testszag, tiszta ruha, tiszta környezet,...stb.), amire nem csak a Korán, Isten utolsó kinyilatkoztatása a muszlimok hite szerint, de Mohamed próféta, Isten legutolsó prófétájának, tanításai is ösztönöznek.

Ám vallási tanítások ide vagy oda, ne szépítsük a dolgot: Egyiptomban (és a legtöbb Észak-afrikai/Közel-keleti országban) a lakosság nagy részének tisztasági igényeit illetően a helyzet khm..finoman fogalmazva is elég elkeserítő (mondhatni teljes (kultúr)sokk). Elnézve a belváros szeméthegyeit, vagy látva, amint az előtted haladó autó ablakán egy nagy McDonald’s-os zacskó repül ki az útra, és szóródik szanaszét minden, ami benne volt. De mindezek ellenére szerencsére még így is akadnak bőven olyanok, akiknek igenis fontos a tisztaság és tesznek is érte (és remélhetőleg idővel egyre többen lesznek).

Szerintem az elmúlt években egyébként némi javuló tendencia figyelhető meg Egyiptomban a tisztaság terén: a valamivel több szemétgyűjtő, kukásautó, és az utakon sepregető köztisztaságiak mellett számos önkéntes csapattal és tisztasági projektekkel találkozni a nagyvárosokban, illetve a (nemzetközi) iskolák is nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy diákjaikat tisztaságra és környezettudatosságra neveljék.

Egyiptomi felmosási technika

Ha már a tisztaságnál járunk, amellett, hogy a háziasszonyok az ablak alatt kifeszített szárítókötelekre teregetnek, ami számomra szintén „sokkos” kategória, eszembe jutott még, micsoda furcsa rituáléval mossák fel az egyiptomiak lakásuk, éttermük vagy üzletük padlóját.

Egyik késő délután egy külvárosi „gyümölcsöző” teraszán iszogattuk a hatalmas pohár mangó, guava, banán, eper turmixunkat, (ami rettentő finom volt és került vagy 250 forintba, csak hogy irigykedj), amikor arra lettem figyelmes, hogy az eladó egy hosszú slagot húz be az üzletbe a kinti csap mellől. De még mielőtt bármit is csinált volna vele, először is egy flakonból szétlocsolta a barna színű, vegyszerszagú Dettolt a padlón ( mert hát a citrom illatú biztosan nem olyan hatékony, mint az eredeti, hányingerkeltő Dettol, amitől a helységet nem csak baktériumok és ízeltlábúak, de minden szaglással megáldott potenciális vendég is 10 méteres körzetben elkerül), majd ezt követően kisétált a csaphoz és megnyitotta azt, hogy a cső végéből kiömlő víz csőtörés szerűen teljesen elárassza az üzletet. Miután kellő mennyiségű víz lepte el a padlót, az eladó térdig feltűrt nadrágban és papucsban csónakázva a bokáig érő vízben, egy seprű méretű ablaktisztítóval (vagyis egy padlólehúzóval) igyekezett kihúzni a vizet a homokos utcára (talán abból a megfontolásból, hogy ha már sikerült úgy lefertőtleníteni az üzletet, hogy ember nincs, aki oda önszántából belépne, legalább a bolt előtti mocsárban megfeneklett autósok hozzanak valami bevételt.)

Ezt a módszert használják egyébként hetente egyszer a gondnokok is mikor a lépcsőházat takarítják, de otthon a háziasszonyok is, csak slag helyett egy fél vödör vízzel öntik le a padlót, majd azzal a bizonyos padlólehúzóval (mely nem hiányozhat egyetlen háztartásból sem), a fürdőszoba lefolyójába terelik a koszos vizet. Hm, nekem valahogy nem jött be ez a csónakázós dolog, így részemről maradtam inkább az európai, felmosóvödrös és felmosóruhás, citromos illatú Dettolos verziónál.

Az úton való átkelés művészete

Bár már többször szóba került a blogon a pulzusszámot megkétszerező kaotikus kairói közlekedés, szerintem a KRESZ szabályokhoz szokott európai számára ez minden egyes utcára lépéskor egy akkora sokk, hogy muszáj vagyok ebben a posztban is megemlíteni. Többször jártam Egyiptomban már azelőtt is, hogy 4 éve a fővárosba költöztem volna, de bárhová mentem, mindig szigorúan ismerősök kísértek.

A kiköltözés után is körülbelül egy hónap telt el, mire vettem a bátorságot, hogy megpróbálkozzak egyedül átmenni a főúton, vagy hogy használjam a tömegközlekedést. Hogy miért? Mert egész egyszerűen még ha valahol a közlekedési minisztérium (már ha létezik egyáltalán ilyen) asztalain porosodó papírstócok között találnánk is egy csótány taposta, egérrágta, teafoltokkal tarkított őskori dokumentumot „Közúti Rendelkezések Egységes Szabályzása” címmel, gyakorlatban ennek létezéséről úgy tűnik az égvilágon senki sem tud (vagy csak jól titkolják) – sem a jogosítványt potom összegért megvásároló, gázpedált rendszeresen tövig nyomó autósok, sem az útszélén műanyagszékükben bóbiskoló rendőrnek álcázott egyének.

kozlekedes.jpg

Kipufogógáz lepte jelzőtáblákat, néha pirosan, néha meg zölden pislákoló lámpákat ugyan lát az ember helyenként, ám egy-két útszakasztól eltekintve ezek inkább csak afféle dekorációként funkcionálnak Egyiptomban. Így tehát követési távolság, sebességkorlátozás, és (sok egyéb mellett) indexlámpa használatának hiányában én a mai napig egy gyors fohászt mindig elmondok mielőtt lelépve az út szegélyéről (és nem a járdáról – az ugyanis nem létezik, vagy legalábbis nem az általunk megszokott formában) belevetném magam a száguldó autók sűrűjébe.

De nehogy teljesen elrettentselek az egyedül való közlekedéstől, tudni kell azt is, hogy Egyiptomban a főutak szembe sávjai nem közvetlenül egymás mellett, egyetlen szaggatott vonallal elválasztva futnak, mint nálunk. A gyalogosok szerencséjére és az autósok pechére a szembe sávokat mindenhol kordonok, vagy egy vékony aszfalt sziget választja el egymástól. Így mikor gyalogosan átkelsz, többnyire csak egy irányba kell figyelned, hogy átjuss az út közepére a kordon mellé, majd onnan (remélhetőleg sértetlenül) az út túloldalára. ( Bár azért vedd számításba a forgalommal szembe menő, vagy hirtelen visszakanyarodó autósokat is).

Ha autóval közlekedsz, akkor viszont ez azt jelenti, hogy hosszú métereken, akár kilométereken keresztül kell hajtanod egy irányba, hogy találj egy rést az elválasztón és vissza tudj kanyarodni a másik sávba. Ez alapjáraton is rettentő idegesítő tud lenni, kiváltképp mikor dugóban rekedtél, mikor utas vagy egy taxiban, vagy mikor benézted a dolgot és tovább haladtál a résen. (Na többnyire ekkor szoktak a dühös sofőrök menetiránnyal szembe kapcsolni és szépen visszatolatni ahelyett, hogy még két kilométert megtennének a következő visszakanyarodóig.)

Tehát ha élve szeretnél átjutni az út túloldalára, érdemes:

- ilyen visszakanyarodókhoz igazodni az úton való átkelést, ahol talán valamivel lassabban mennek az emberek a másik sávból átszállingózó autók miatt.
- ott átmenni, ahol bedugult a forgalom ( ami elég sűrűn megesik, főleg a belvárosban, úgyhogy ez nem lesz nehéz).
- kezdő kairói gyalogosként a feltehetőleg rutinosabban átkelő helyiekhez csatlakozni.
- sok helyen rendőrök irányítják a forgalmat, így a békésebb élmény érdekében érdemes kivárni mikor azt az útszakaszt állítja meg, ahol épp átmennél.
- bátran elindulni és a „lyukakat” keresni az autók között, amelyeken szépen átsakkozhatod magad a túloldalra. ( Meglehet, hogy néhány másodperc erejéig az út közepén, a száguldó autók között rekedsz majd, de próbálj meg nem pánikba esni. :) )

Egyébként az autósok is fel vannak készülve a hirtelen lelépő gyalogosokra, illetve arra, hogy járda hiányában a járókelőkkel osztozkodniuk kell az aszfalton, így ha határozott vagy, (remélhetőleg) az autós is tudni fogja, hogy mikor kell lassítania vagy hogy hogyan kerüljön ki.

Mintha süketek lennének az emberek

Ha megkérdezel bárkit, mi jut eszébe az egyiptomi emberekről, biztos vagyok benne, hogy az elsők között lesz az a mondat, hogy „az egyiptomiak mindig üvöltözve beszélnek egymással.” Ez egyébként az arabok, illetve tudtommal, a heves temperamentummal megáldott mediterrán emberek (egyik) közös vonása (ami alól meglepő módon vannak kivételek, pl. a férjem és az apósom).

Az egyiptomiaknál az „üvöltözés” nem feltétlen párosul a haraggal. Teljesen hétköznapi, hogy-vagy-kösz-jól- és-te- párbeszédek is az általunk normálisnak vélttől jóval nagyobb hangerővel folynak, ami bennünk viszont sokszor aggodalmat vagy félelmet kelthet. (Ennek tudatában képzelheted milyen az, mikor valóban felmegy bennük a pumpa.) Ám nem csupán beszédben szeretnek hangosak lenni.

Meg sem tudom mondani hányszor történt, hogy a betervezett csendesen beszélgetős, meghitt vacsora helyett egy házibuli jellegű hangulat kellős közepébe csöppentünk az étteremben (természetesen miután már elfoglaltuk az asztalunkat), ahol a kellemes aláfestő dallamok helyett fülsüketítő robajjal szakadt ki a zene a hangszórókból. De körülnézve a többi asztaltársaságon úgy tűnt, csak nekünk, csendesebb embereknek okoz nehézséget Britney Spears-t túlkiabálva beszélgetni a vacsora felett.

Bömbölő zenével leggyakrabban a mikrobuszokban találkozhatsz még (általában a nagy klasszikusok, mint Umm Kulthum , Mohamed Munir, vagy az arab női szívek rabul ejtője, Amr Diab mellett a „vérbeli helyi” előadók (hazai viszonylatban mérve kb. a mulatós zene kategóriája) kazettáit is előszeretettel rakják be. Elsőre talán a szokatlan arab ritmusok miatt még különlegesnek is találod, de garantálom, amint elkezded érteni a szövegét, a döbbenettől inkább csak a fejed fogod. A „kedvenc” számomban például, amit egyszer évekkel ezelőtt hallottam, az előadó a gyümölcsök neveit ismételgeti mindenféle arab hangszeres kíséret mellett. Pont. Ennyi a dal.

A lokál zene mellett sokszor hallani Korán recitálást is az autókból, buszokból és taxikból. A legtöbb egyiptomi, ha nem is túlságosan vallásos, de elmondható, hogy Istenhívő. Éppen ezért a muszlimok nagy többsége mélyen tiszteli a Koránt és sokszor beteszi hallgatni útközben. Van, aki egyenesen váltogatja a kettőt: először bekapcsolja a Korán rádiót, majd negyed óra múlva egy kis „arab mulatósra” kapcsol, majd később megint visszatér a Korán recitáláshoz.

Egyéb helyek még ahonnan üvöltő helyi zenét hallasz a Tahrir tér környékén, a Nílus partján parkoló díszes kis csónakokból, (melyek néhány fontért kapitánnyal együtt elköthetőek), illetve este az utak mentén parkoló fiatalok kocsijai. Ugyanis míg itthon az egyetemisták általában kocsmákban bandáznak, a kintiek (többnyire) leparkolják valahol az autót, nyitva hagyják az ajtókat, és maxra tekert hangerő, illetve néhány Pepsi társaságában hajnalig beszélgetnek, szórakoznak.

Becsület és bizalom

Magyarországon köztudott, hogy gyakorlatilag bárminek lába kélhet, illetve hogy bizony bérlet és jegy bliccelések, elfelejtett vagy hamis tétellel kiállított bolti/éttermi számlák és egyéb apróbb fondorlatosságok előfordulnak, csak hogy az emberek csökkentsék a kiadásokat.

Bár Kairóban szintén sok az utcai zsebtolvaj, vagy azok, akik itt-ott próbálnak trükközni, hogy néhány egyiptomi fonttal több maradjon a pénztárcában (a külföldiek már-már pofátlannak minősülő átvágásairól nem is beszélve), mégis mindezek ellenére nagy meglepetésként ért az a becsületesség, ami az egyiptomi emberekre általánosságban jellemző. Pl. a következő jelenettel nagyon gyakran találkozhatunk: megáll az illető a kocsijával mondjuk, a változatosság kedvéért, egy „gyümölcsöző” előtt. Dudál, mire kijön a felszolgáló, aki felveszi a rendelést, majd kihozza az italt a kocsihoz, amit kényelmesen elkortyolgatnak az utasok. Miután kiürültek a poharak, ismét dudál a sofőr a kiszolgálónak, jelezve fizetési szándékát. Ő jön, az illető kifizeti, majd megköszönve a munkáját szépen elhajt. Őszintén: el tudod képzelni, hogy ez Magyarországon történjen? Mert én nem igazán. Én inkább csak azt látom lelki szemeim előtt, hogyan kapcsol rükvercbe majd tapos a gázpedálra még abban a szent percben, ahogy kézhez kapta az italokat.

Hasonló eset a tömegközlekedésen: felugrik egy emberke a tömött buszra az első ajtónál, ahol egy gombostűt is nehéz lenne leejteni, nemhogy hátra préselődni a busz végébe jegyet váltani. (A hátsó ajtónál már nem volt hely.) Ehelyett mit csinál? "Potyautaskodás" helyett, ahogy mi azt várnánk, kikeresi a jegy árát a zsebéből és szépen az embertömegen át hátraküldi a jegykezelőnek, aki cserébe a kis papírfecnit ugyanazon az útvonalon visszaküldeti a feladónak. Eszébe nem jutna sem a felszállónak elbliccelni a dolgot, se bármelyik átadónak lenyúlni a pénzt.

busz_3.jpg

Egy utolsó példa: sok muszlim férfi, ha teheti, az imáit a mecsetben végzi közösségben. Mikor megszólal a mecset minaretjeinek hangszórójából a müezzin imára hívó hangja, az út széli zöldségárus fogja magát, és áruit teljesen őrizetlenül hagyva (még le sem takarja), poros papucsában elslattyog a mecsetig, ahol miután alaposan megmosakodott, a többi férfival együtt a mecset szőnyeggel terített padlóján feláll az imára. Mindent egybevéve kb. negyed óráig marad távol, ám ez idő alatt egyetlen járókelő sem vetemedik arra, hogy a napon sütkérező ládákból bármit is elemeljen.

Az érzelmek kifejezésének módjai

A Közel-Keleten járva kicsit sokkoló élmény lehet, mikor két férfit látsz az utcán sétálva egymás mellett – karon vagy kézen fogva! (Nőket is látsz természetesen kézen fogva, de az talán mégsem annyira meglepő, mint két férfit látni így.) Nem, ez nem jelenti azt, hogy a saját nemükhöz vonzódnának (bár nincs kizárva, hiszen homoszexuálisok a Közel-Keleten is ugyanúgy vannak, csak éppen nem verik/verhetik nagy dobra). Egyszerűen csak arról van szó, hogy jó barátok és ezt eképpen is kifejezik. Meg a kb. nyolc darab (ha nem több) csattanós puszival.

ferfiak.jpg

Számtalanszor esett meg velem is, hogy egyik kedves (akár újonnan megismert) ismerősömmel, kolléganőmmel sétáltunk, mikor az egyik pillanatban hirtelen kézen/karon ragadott. Bár itt ez teljesen természetes, számomra mégis idegen szokás, a privát szféra határának túllépését jelenti, úgyhogy én ilyen esetekben kínosan érezve magam inkább a táskámban kezdtem gyorsan matatni.

Tapasztalataim szerint egyébként az egyiptomiak nagyon érzékeny emberek (a férfiak is). Ennek negatív oldala, hogy könnyen sértődnek (és még csak nem is tudod pontosan mi rosszat tettél). Viszont ez azt is jelenti, hogy szeretik kimutatni a szeretetüket barátaik, kollégáik, ismerőseik felé is pl. sokszor használt szavakkal, mint habibi (ami szó szerinti fordításban „szerelmem”-et jelent, de alapvetően a gyerekedtől kezdve a sarki fűszeresig mindenkit le lehet „habibizni”), vagy gesztusokkal, mint az ölelés vagy a kézen fogás.

Az érzelmek kifejezésével kapcsolatban furcsa még számomra, hogy az emberek mennyire könnyen dobálóznak olyan szavakkal, mint „szeretlek” vagy „jaj de hiányoztál”. Bár tény, az egyiptomiak nagyon barátkozós típusok, nekem az ilyen kifejezések sokszor túl elhamarkodottnak és nem tűnnek őszintének. Már csak azért sem, mert az egyiptomiaknak megvan az a szokásuk, hogy olyat mondanak puszta tiszteletből vagy vendégszeretetből, amit egyébként nem biztos, hogy komolyan is gondolnak. Pl. ha valakinél több napig vendégeskedsz és azt mondja neked „érezd magad otthon”, melyre magabiztos arckifejezéssel többször is bátorít, attól még jobb, ha nem veszed készpénznek a szavait.

Szüzen házasságig

Az egyiptomi társadalomban, részben a valláshoz kötődően (legyen az az iszlám vagy a kopt kereszténység), még mindig élnek bizonyos erkölcsi normák, amik egy nyugati „modern” ember számára már furcsának, akár nevetségesnek tűnhet, Egyiptomban viszont többnyire véresen komolyan vesznek.

eskuvo.JPG

A legfontosabb ilyen norma, hogy a testi kapcsolat bármilyen formája kizárólag a házasság keretein belül képzelhető el. Nyilván az „ahány ház, annyi szokás” című történet itt is érvényes, tehát találkozhatunk nagyon liberális, nyugatias gondolkodású egyiptomiakkal is, általában a legfelsőbb rétegből (pl. a Kairói Amerikai Egyetemen), akik puszival és öleléssel köszönnek ellenkező nemű barátaiknak (utcán nem, de mondjuk az egyetemen belül igen), vagy akár már végigmentek a fél egyetemi csoporton is az esti privát partik alkalmával.

Vannak egyiptomi családok, akik szemet hunynak, ha fiuk/lányuk kézen fogva sétál a barátnőjükkel/ barátjukkal, de azért ügyelnek rá, hogy több lehetőleg ne történjen köztük. Vannak, akik esküvőig kizárólag valamiféle felügyelet mellett találkozhatnak (pl. a pár az étterem egyik végén ül le, míg néhány családtag az étterem másik végén), és hallani olyanokról is, akik képesek a saját fiukat/lányukat megmérgezni, amennyiben kiderül, hogy annak házasságkötés előtt már volt szexuális kapcsolata. Szóval Egyiptom a vallás és a kultúra ( a kettő nem összekeverendő), a különböző családi szokások és egyéni meggyőződések színes olvasztótégelye.

Egyiptomban továbbá, ami sokaknak kultúrsokkot jelenthet, nem illik nyilvános helyeken ölelkezni, vagy pláne csókolózni, vagy túlságosan magamutogató ruhákban járni (dekoltált, vállat és térdet nem takaró ruha kilőve, bár érdekes módon a szűk farmer vagy az idomokra erőteljesen rásimult felső még átmegy a rostán). Aztán hogy ki mit csinál magányos parkok, üres lépcsőházak, szűk liftek, vagy zárt ajtók mögött, az már mindenki lelkiismeretére van bízva. A lényeg, hogy bármi is legyen az (szex, prostitúció, alkohol, pornó, drogok és társai), ne legyen közszemlére téve.

Szülőkkel egy fedél alatt

Míg itthon egyre többen költöznek saját albérletbe már az egyetemi évek alatt, Egyiptomban az emberek jellemzően, kortól függetlenül, egészen az esküvőig a szülőkkel laknak a családi házban. Egy férfi nyilván hülye lenne önként elmenni a házból, ahol mosnak-főznek rá, kivéve talán ha olyan állást kap külföldön, amiért érdemes elhagyni az otthon melegét – és a cég éttermi kosztjára cserélni mami főztjét. Na jó, csak viccelek. Biztos akadnak olyan rendszerető férfiak, akik képesek a teljes önellátásra nő nélkül is (beleértve a bejárónőt is!), de valljuk be őszintén, ez nem igazán jellemző az „erősebbik nemre” – és ez Egyiptomban sincs másképp.

Ám a felnőtt nők sem igen költöznek el a szülőktől, ha nem muszáj. Vagy, mert nem is vágynak rá, vagy mert bár vágynának rá, a szülők egyszerűen nem engedik meg nekik. (De nem csak azért, mert nők. A férfiak életében is ugyanúgy mindig ott a családi nyomás.) Ha mégis belemegy a család a költözésbe, általában vagy rokonoknál laknak, vagy más nőkkel együtt bérelnek lakást. Egyedül viszont egy nő, még ha meg is tehetné, sem bérel soha egymaga lakást (és őszintén szólva nem is ajánlatos), kivéve maximum ha már betöltötte az 50-et.

A tanulmányok viszont nekem úgy tűnik a szülői szigor alól valamelyest kivételt képeznek. Magam is ismerek egyiptomi nőket, akik nem csak más városban, de külföldön, Amerikában vagy Európában, szereztek diplomát vagy doktoráltak, ahová egymaguk utaztak még férjhezmenetel előtt.

Ám nem csak a házasságig élnek az emberek a szüleikkel. Ha válásra kerül a sor, mindenki szépen felpakolja a motyóit és hazaköltözik a szülőkhöz. Amennyiben a férjnek sikerül magáról levakarnia az „elvált” bélyeget, természetesen újdonsült feleségével marad a lakásban, hiszen magát a közös lakást egy házasságban a férfinek kell vennie, ám az elvált nőt holt biztos, hogy hazarendelik – unokástul, mindenestül.

Alkohol nélkül is jól érzik magukat az emberek

Valószínűleg ezt a legnehezebb elhinni egy olyan nemzetből valónak, ahol az emberek mindig találnak alkalmat, hogy előkerüljön néhány doboz folyékony kenyér vagy egy kis fütyülős (és ahol nem mellesleg népbetegségnek számít az alkoholizmus). Természetesen nem állítom, hogy nem találsz olyan egyiptomit, Egyiptomon belül, aki életében nem ivott még alkoholt vagy akár ne lenne annak rendszeres fogyasztója. De attól függetlenül, hogy bizonyos italboltokban és szállodákban legálisan lehet alkoholt vásárolni, az alkoholfogyasztás (a dohányzással ellentétben) társadalmilag egyáltalán nem elfogadott tevékenység, és éppen ezért nem találkozunk pl. olyan reklámokkal sem, melyek annak fogyasztására buzdítanának. Az átlag egyiptomi köszöni szépen ital nélkül is maximálisan tudja élvezni a különböző családi, baráti összejöveteleket néhány Pepsi és gyümölcslé kíséretében, és képes esténként egy szimpla forró teával vagy kávéval is relaxálni a fárasztó nap után.

A moderálási alapelveket itt találod. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kultúrsokk Egyiptom

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr357299065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tableno 2015.03.25. 11:02:29

@adg [Au, Darwin]: neked is azt mondom: annak az esélye, hogy kétszer egymás után 6-ost dobsz, 1/36. Viszont ha már dobtál egy 6-ost, annak az esélye, hogy a következő dobásod is 6-os lesz 1/6.

tableno 2015.03.25. 11:06:48

@soad1221: ugyanaz a probléma: az egyes számok kihúzásának valószínűsége független attól, hogy egy számsort adnak ki, vagy sem. Az 1-2-3-4-5 számsor kihúzásának valószínűsége ugyanakkora, mint akármilyen más előre meghatározott számkombinációé, de kisebb, mint a "szétszórt számoké", amikből rengeteg van. Almát a körtével nem jó összehasonlítani...

qkuc 2015.03.25. 11:08:01

@adg [Au, Darwin]: Jólvan, én nem merek nagyot álmodni, :D. (Vajon mi történik a sok zszsóval? Egy része a nyeremény alap, de miért gondolom azt, hogy az sokkal kevesebb, mint amennyit befizetünk ...?).

Herr Géza 2015.03.25. 11:14:57

@adg [Au, Darwin]: A valószínüségszámítás minden szépsége benne van a nevében: "valószínüség".... Az élet, ill. a való világ (sic!) szeret ezzel tréfálkozni: a hetvenes évek vége felé történt meg, hogy Németországban ugyanazokat a nyeröszámokat húzták ki a lottón, mint egy héttel elötte Hollandiában.... A valószínúségszámítást figyelembe véve szerintetek hány embernek jutott eszébe ugyanezeket a számokat megjátszani ? Matematikailag nulla kellene, hogy legyen az eredmény... Ezzel szemben 205 db (!!) telitalálatos szelvény volt, azon kevés esetek egyike a német lottótörténelemben, amikor a telitalálat (6-os) kevesebbet fizetett, mint az utána következö nyeröosztály. De van még más is, amikor tökönrúgta a valóság a valóságszámitást: a 6 nyeröszámból 5-5 egymást követö számot már kétszer húztak, a német lottótörténelem legtöbb telitalálatosát (222 db) pedig akkor jegyezték fel, amikor két három egymást követö számból álló blokkot húztak: 24, 25, 26, 34,35, 36. És ehhez mit szól a matematika (viszonyítva a valószínüséget az eddigi húzások számával??
Ugye-ugye ??!!!

soad1221 2015.03.25. 11:15:04

@maxval bircaman szerkesztő:
Én ismerek olyan lottózót, ahol ez a tábla kint van. pontosabban 4 ilyen nagy nyereménynek a táblája van kint.
Egy olyan közlekedési csomópont közelében van, ahol bevásárlóközpont, bank, több éjszakai járat végállomása van, van piac, minden szuper dolog. Persze ezeknek nem közvetlen hatása van, hanem egyszerűen kurva nagy a forgalom...
Lényegesen több az esélye. és a valószínűsége is, hogy itt adják fel szemben a XII-ker hegyvidék tetején lévő lottózónál, ahol eddig nem is volt nyeremény.

Tehát abban igazad van, hogy annak a valószínűsége kicsi, hogy egymást követő héten, ugyanabban a lottózóban adják fel a nyertes szelvényt (mondjuk ahogy adg írta magának a nyerésnek az egyén szempontjából összehasonlíthatatlanul kisebb az esélye), de a matematikai esélye ugyanakkora minden héten - pontosabban ez is csak akkor lenne igaz, ha hétről-hétre ugyanannyi szelvény kerülne játékba.
DE minden egyes héten több esélye van egy nagy forgalmú lottózónak, mint egy picinek. Egyúttal nagyobb lesz a valószínűsége is annak, hogy ott adják fel (mégha egymást követő hét is), mint annak, hogy egy piciben.

Azonban a Te szempontodból ennek nincs jelentősége, mert a Te nyerési esélyed változatlan, 1:44 millióhoz.

2015.03.25. 11:17:39

@ganjagym: Ebben teljesen igazad van, Mester! :)

adg 2015.03.25. 11:17:56

@tableno: nocsak, nekem meirt mondod, szerintem ugyanezt irtam. "hogy ketszer egymas utan dobj hatot, 1:36, pedig az adott dobasnal ugyanugy 1:6 volt az esely"

Herr Géza 2015.03.25. 11:18:26

@soad1221: WTF is matematikai esély kontra valószínüség ???
Mondhatnák úgy is, hogy a valószínüség az maga az esély korrekt matematikai megfogalmazása.... :)))

adg 2015.03.25. 11:21:34

@Herr Géza: ezek tok jo sztorik, szertem az ilyeneket. Kosz

tableno 2015.03.25. 11:21:36

@Herr Géza: Ez nem matematika, hanem elsősorban pszichológia. Meglepően sok ember van, aki egymás után következő számsorokat játszik meg, vagy a múlt heti nyerőszámokat. Ha véletlenül (na ez függ a matematikától) azokat a számokat húzzák ki, törvényszerűen sok lesz a nyertes.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.25. 11:21:50

@qkuc:

Egy példa.

Van Bp-en 10 ezer magányos menyét. Ezek mind randomszerűen mozognak a város területén. Egy menyét mozgása teljesen független az összes többiétől. Azaz ezek független események: az, hogy x csatornában melyik menyét van éppen teljesen véletlenszerű.

Ennek ellenére
annak a valószínűsége, hogy a 5784. számú menyéttel találkozol 2 egymást követő alkalommal nem azonos valószínűságű, mint az, hogy kát különböző menyétet látsz ugyanakkor.

Ugyanez a lottó. Hiába független esemény két számhúzás, ezek körülményei mégsem azonos valószínűségszintűek.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.25. 11:21:50

@tableno:

Nem éppen. Te valami, relativitás- és kvantumelmélet előtti, elavult materialista matematikára hivatkozol. Azóta a dolgok megváltoztak. A lottózást megpróbálod valamiféle, a világtól független, önmagába zárt eseményként elemezni, ami téves következtetésre vezet.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.25. 11:21:50

@adg [Au, Darwin]:

"Annak az eselye pedig 100%, hogy a lotton nyereshez nem jatszani kell, hanem azt uzemeltetni."

Nem feltétlenül. Ha ugyanis eléri a dzsekpot összege a küszöbértéket, akkor bizony biztos nyerés és haszon érhető el minden lehető kombináció kitöltésével. Pár éve Írországban ezt a gyakorlatban is megcsinálta egy lengyel kitántorgó által szervezett "banda".

Mo-on pont ezért van bevezetve a maximális halmozódás szabálya (ha 52 hétig senki sem nyeri el a dzsekpotot, akkor az 53. héten felosztják az alacsonyabb nyerőosztályok között), így sosem éri el a dzsekpot a küszöbértéket. De az adott évben Írországban nem volt ilyen szabály.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.25. 11:21:50

@soad1221:

Mégsem mindegy milyen számokkal játszol. Az 1-2-3-4-5 számsorral pl. nem lehetséges nagyot nyerni. Azaz hiába lesz telitalálatod, a nyereményed kicsi lesz.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.25. 11:21:50

@tableno:

A gond az, hogy ez nem igaz. Igazi véletlen nincs, a véletlen nem független a külső eseményektől. Azaz a múlt befolyásolja a jövőt.

tableno 2015.03.25. 11:23:14

@adg [Au, Darwin]: Mert a kommentedből nem volt világos az előzetes és utólagos valószínűség közötti különbség. De lehet, hogy csak én értettem félre.

tableno 2015.03.25. 11:25:13

@maxval bircaman szerkesztő: mondod te, a vallásos. Ezzel nem tudok vitatkozni (nem is akarok), de azért nehéz elképzelnem Istent, amint azon morfondírozik, hogy "Ököritófülpösön már nyertek egyszer, most Bivalybasznádon a sor..."

soad1221 2015.03.25. 11:25:57

@tableno: igen. gyakorlatilag végig ezt tesszük.. :) az egyén nyerési esélyét hasonlítjuk egy adott helyen történő nyerés(ek) valószínűségéhez
@Herr Géza: pont ez az, hogy sohasem lehet 0 az esély. bármilyen pici is, egy pici esély mindig van, és ezek hihetetlen módon néha be is jönnek.

tableno 2015.03.25. 11:29:40

@maxval bircaman szerkesztő: Gratulálok. Ennél nagyobb hülyeséget régen írtál. Azért ahhoz már kell egy színt, hogy valaki "materialista" (jó hogy nem liberális!) matematikát emlegessen...

2015.03.25. 11:29:42

@ganjagym: Ebben is igazad van, ugyanakkor a kutya meg a csont talan nem a legszerencsesebb hasonlat volt. Szerintem Dragonlady meg en eleg sokat eltunk ahhoz muszlim kulturkorben hogy kulonosen sertonek erezzuk... Annyira hianyoznak nekunk az ilyen hasonlatok mint koalanak a nyaloka, avagy halnak a bicikli! :)

adg 2015.03.25. 11:32:19

@tableno: majdnem szo szerint irtam ugyanazt, amit te. :)

@maxval bircaman szerkesztő: ez szerintem egy 5-os lottoval kb megvalosithatatlan.

tableno 2015.03.25. 11:32:21

@Herr Géza: Rosszul fogalmazott. Szerintem a matematikai valószínűséget akarta szembeállítani a statisztikai valószínűséggel.

soad1221 2015.03.25. 11:32:55

@maxval bircaman szerkesztő: ezt most nem értem... a nyeremény mértéke hogy jön ide?

tableno 2015.03.25. 11:34:10

@soad1221: Úgy, hogy valószínűleg sokan játszanak 1-2-3-4-5 számsorral. Így ha kihúzzák, sok ember között fog megoszlani a nyeremény.

ganjagym 2015.03.25. 11:34:59

@Mirjam2: "eleg sokat eltunk ahhoz muszlim kulturkorben hogy kulonosen sertonek erezzuk... "
hat, ragad az emberre egy s mas:)
nekem meg vagy ot hat eve mondta egy sved konzultans/ foorvos itt, hogy vigyazzak, mert eszre sem veszem, s ugyanolyan hulye leszek egyik naprol a masikra, mint az angolok :)

soad1221 2015.03.25. 11:35:43

@maxval bircaman szerkesztő: ahhoz, hogy biztosra menj, 44 millió szelvényt kellene megjátszani. Ennek kitöltése és feladása (még online esetén) is borzasztó erőforrásokat generálna...
Gyakorlatilag lehetetlen.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.25. 11:36:58

@qkuc:

Magyarországon a befolyt pénzek fele megy a nyereményalapba, van pár százalék a működési költségre, s a többi

megy a költségvetésbe. A költségvetésnek minden héten telitalálata van... :-)

A magyar lottón a nyeremények kb. közepes szintűek világszinten nézve. Természetesen a fő ok, hogy kevés szelvényt vesznek az emberek.

A kommunizmusban nem volt dzsekpot sem, ideológiai okokból: nehogy valaki túl sokat nyerjen. Azaz mindig kiosztották a nyereményalapot. BG-ban van egy ilyen lottó most is, a jelenlegi 4 bolgár lottóból az egyiken nincs soha dzsekpot, persze az ok nem ideológiai, hanem marketing.

A szovjeteknél rosszabb volt, ott nem csak dzsekpot nem volt, hanem maximalizálva volt a nyeremény is, azaz minden telitalálat mindig 20 ezer rubelt fizetett, ez kb. az akkori havi átlagfizetés 100-szorosa volt.

Egyébként tavaly volt hír: egy Angliába kitántorgott bolgár nyerte meg a dzsekpotot a brit lottón.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.25. 11:36:58

@tableno:

Ez érdekes vitatéma szokott lenni keresztények között: Isten részt vesz-e a lottóhúzásban. Szerintem nem. A lottóhúzás Istennek olyan, mint az, hogy esik-e az eső szombaton.

Hari Seldon 2 2015.03.25. 11:40:16

@Mirjam2:
"2. En leirtam tegnap (meg mar maskor is) hogy nem azert nem cafoljuk meg mert meghajlunk erveinek sulya elott, hanem mert nyilvanvalo a stilusabol meg az abszurd dolgokbol amiket ir hogy teljesen felesleges erdemben valaszolni neki;

3. Peldakent demonstaltam hogy mi lesz ha valaszolok egy 100% nyilvanvaloan abszurd beirasara - az lett ami mindig, meg sokkal abszurdabb kinyilatkoztatasokkal reagalt, ergo bizonyitottam az eredeti tetelemet hogy vele nem erdemes vitatkozni vagy erveket felhozni, nem azert mert igaza van, hanem mert mindenki csak az idejet vesztegeti vele."

Tökéletesen igazad van.

Sajnos időnként én sem veszem észre magam, és válaszolok. ( - Aztán megint - és megint)

tableno 2015.03.25. 11:40:21

@maxval bircaman szerkesztő: Akkor miért nem fogadod el, hogy az eredménye a matematikai valószínűségek törvényeit követi?

soad1221 2015.03.25. 11:44:49

@tableno: ezt értem persze, de mi köze volt a "témához", hogy a két egymást követő héten ugyanott adják fel... :)
na mindegy :)

qkuc 2015.03.25. 11:45:01

@maxval bircaman szerkesztő: Szóval akkor a lottón is az állam hízik? Szép!

Na ezért nem lottózom, (meg sajnálom rá a pénzt, :D).

Herr Géza 2015.03.25. 11:48:17

@tableno: Az, hogy sok a nyertes ilyenkor, az tisztán pszichológia, ebben tökéletesen igazad van. De maga az esélye annak, hogy kihúzzák eleve bármely Hollandiában már nyertes szevény számait (bár elméletileg pont ugyanannyi, mint bármely más -ez esetben- 6 számé) itt többek szerint még ennél is kisebb, az meg, hogy a múlt hetit, az még kisebb lenne, a sok birka ember mégis hisz ebben a hiedelmek szerinti kisebb esélyben. Vagy csak szimplán arról van szó, hogy magát hiszi sokkal "okosabbnak", mint a többi ember, mondván, hogy ilyen kitekert ötlet másnak úgysem jut eszébe... Pedig dehogynem, söt...
A valószínüségzsámítás a nagy számokon alapul. Ha lebonyolítanak több csiliárd húzást, akkor nagyon közelíteni fog egymáshoz minden létezö kombináció kihúzásainak száma. De ugye többen írtátok az 1:44 millióhoz esélyt. Hány húzás volt eddig a magyar lottó történelmében ? Ca. 60 év x 52 = 3.120 ....Az a 44 millióhoz képest is gyakorlatilag nulla. Vagy vegyünk egyszerübb példát: rulett, piros-fekete (a 0 státuszától tekintsünk el): úgy kb. 1 millió gurításnál már nagyon közel lesz a pirosok és a feketék száma egymáshoz. De 100 játéknál még simán elöfordulhat, hogy akár nyolcvanszor feketét és húszszor pirosat gurítanak. Én nem vagyok egy kaszinóörült, de saját magam értem meg olyan 26-os sorozatot, amiböl huszonötször fekete jött ki. A nagypénzes mágusok már a tizedik húzás után tették a tízezer márkás téteket a pirosra örült izgalomban, és bukták el a nagy pénzeket simán. (Én meg halkan megjegyeztem, hogy ilyen erövel akár nekem is adhatták volna...) :)))))

2015.03.25. 11:49:41

@Hari Seldon 2: :) Nagy kar hogy nincs permanens szures gomb a blogon, en mar tobbszor hasznaltam volna. Biztosan olyan is van aki engem szurne permanensen ha lehetne es ezzel nincs is semmi gond, nem vagyunk egyformak. Kar hogy technikailag nem megoldhato.

GERI87 2015.03.25. 11:50:03

@mojyo:

"Hiszen a ferfiaktol fuggo kontextusba helyezi a not, raadasul le is egyszerusiti a lelkuket,"

Túllihegitek, arra gondolt hogy a 'nők szeretnek tetszeni'...
A példa meg nem tetszett nektek és az ellenszenvet visszavezettétek a kijelentésére...

@maxval bircaman szerkesztő:

Hogy idősebbek is viselik, tökre nem számít abban hogy azt hogyan teszik:
"A többség aki viseli prosztó és ezért úgy is áll rajtuk.."
Mindegy hány éves...
Amúgy vizuális típus vagyok, tehát ezt a 40-60 éves dolgot hanyagoljuk:)

Herr Géza 2015.03.25. 11:55:29

@maxval bircaman szerkesztő: Ezt az írországi bandás sztorit linkeld már be ide, mert ha számolsz, rájössz, hogy baromság az egész.... Eleve a megvalósíthatósága, plusz aki már ilyen "zseni" lenne, az nem hiszem, hogy nem számol azzal a mégoly kicsi eséllyel is (ekkora pénznél föleg...), hogy pusztán a vakszerencse lévén másnak is lesz telitalálata és akkor bizony bukott a dolog abban a pillanatban (jackpot osztva kettövel....:)))). Oszt jó napot....

adg 2015.03.25. 11:59:16

@Herr Géza:
". De ugye többen írtátok az 1:44 millióhoz esélyt. Hány húzás volt eddig a magyar lottó történelmében ? Ca. 60 év x 52 = 3.120 ....Az a 44 millióhoz képest is gyakorlatilag nulla. "

Geza ur, ne a huzasok szamat nezd, hanem a megjatszott szelvenyek szamat. Jobban fog kozeliteni. :))

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.25. 12:26:36

@GERI87:

Én a saját korosztályomat részesítem előnyben, szóval nem a huszonéveseket nézem.

Meg eleve könnyű jól kinézni 25 évesen... Aki viszont dupla annyi évesen is jól néz ki, az viszont dicséretet érdemel.

qkuc 2015.03.25. 12:29:00

@Mirjam2: Mintha ezt már párszor javasoltuk volna HÁ-nak, de nem rémlik reakció, hogy lenne-e erre lehetőség ...

ganjagym 2015.03.25. 12:49:56

@Mirjam2: valamelyest hasonultam hozzajuk, hogy ez jo vagy rossz, az meg attol fugg

soad1221 2015.03.25. 12:50:24

@Herr Géza: ebben igazad van, de egy hiba van a gondolatmenetben. nem a húzások száma számít ebben, hanem a 3120 húzás alkalmával megjátszott játékszám. nem tudom mennyi lehet, de egy icipicit több, szerintem :)
Egyébként megint csak azt mondom, hogy az az icipici esély időről-időre bejön, ami akkor abban a pillanatban hihetetlen, de azzal a számmal összevetve, amikor nem jön be (ami így hülyeség persze), már elfogadhatóbb, hogy van ilyen..

tableno 2015.03.25. 12:58:39

@soad1221: amúgy a tőzsdei buborékok is gyakran úgy alakulnak ki, hogy összekeverednek a gazdasági realitások és a matematikai törvényszerűségek a tömegpszichózissal...

soad1221 2015.03.25. 13:04:01

@maxval bircaman szerkesztő: megint ízlésről kezdesz vitába.. :)
tök fölösleges, soha senkivel nem lesz azonos...

soad1221 2015.03.25. 13:07:42

@tableno: persze, az ember már csak ilyen hülye :)

tableno 2015.03.25. 13:17:36

@soad1221: maxnak mindig igaza van. Izlésbeli kérdésekben is. Ez egy ilyen axióma.

qkuc 2015.03.25. 13:19:39

@tableno: inkább egy oximoron ..., :D

FutureFry 2015.03.25. 13:23:48

@tableno: Erről eszembe jut egy jó kisérlet: Egy (matek)tanár a diákjait két csoportja osztja az egyik csoport egy igazi pénzérmét dobál és írja le az edeménysort (fej vagy írás) a másik csoport ugyan ezt "fejben" teszi. A tanár kimegy amíg a csoportok (külön-külön, egymás eredményeit nem nézve) felírják a (jó hosszú) eredménysort a táblára. A tanár visszajön és nagy valószínűséggel meg tudja állapítani melyik a "fejben dobott" eredménysor és melyik a tényleges érmével dobott.

Itt van egyébként a kísérlet elmesélése - "megoldással" együtt (egy Berkley egyetemi statisztikaprofesszora által) - kb 8:30-tól indul a releváns rész:
www.wnyc.org/radio/#/ondemand/91686

FutureFry 2015.03.25. 13:26:35

@qkuc: "Na ezért nem lottózom, (meg sajnálom rá a pénzt, :D)."
Tudvalevő, hogy a lottózás a matematikai analfabéták adója.

FutureFry 2015.03.25. 13:31:20

@qkuc: A W2 csak egy jövedelemről szóló adópapír - az "engedély" a H1-B. A fajin viszont nem tudom, hogy mi...
Ami a H1-B tapasztalatot illeti: Igen előfordulhat cég ami azzal visszaél (mert céghez kötött vele az ember). De szerintem azért nem jellemző (pláne a nagyobb/nevesebb cégeknél)

adg 2015.03.25. 13:35:40

@FutureFry: en adoelkerulo vagyok. Ugy van beallitva az online lottom, hogy csak akkor vesz jegyet, ha a nyeremeny $10m felett van.
Alatta nem eri meg. :)

FutureFry 2015.03.25. 13:39:05

@adg [Au, Darwin]: Nekem ahhoz, hogy a nyerési esélyemet nulla fölé növeljem vennem kéne egy szelvényt.

2015.03.25. 13:39:13

@GERI87: En aztan biztosan nem, ha elolvastad az elozmenyeit, en csak rohogtem rajta, csak megprobaltam ertelmezni es megmagyarazni, hogy masok szerint mi volt benne a serto.

En mindig ezt csinalom, megprobalom mas helyebe kepzelni magam, es akkor megertem a szemszoget, ettol jobban erzem magam, es kevesebbszer kerulok konfliktusba. :D

@tableno: :D Nekem volt egy szelsojobboldali matektanarom az egyetemen, amugy rohadt intelligens volt a pacak es imadtam, ahogy tanitotta a matekot, de a jobbikos xenofob dumajatol ki voltam borulva... egyik ZH-n sehogy sem jott ki az egyik egyenlet megoldasa, majdnem odairtam a vegere, hogy K*RVA L*BERALISOK ES ROHADEK GYURCSANY (ez meg akkor volt), de aztan persze meggondoltam magam, de akkor valami ilyesmi lehet a liberalis matematika? :D

blackhairlady 2015.03.25. 13:44:32

@Cascabel: Tegnap este erkezett a gyerekem a houstoni nemzetkozi repterre, es ingyenes volt a csomagszallito kocsi. Ezek szerint ez sem egyseges.

Dolgozni fogsz Torontoban?

tableno 2015.03.25. 13:51:53

@mojyo: szerintem inkább a liberális matematika az, amikor 1+1=2. Az illiberális meg amikor 1+1=amit a vezér mond. :)

2015.03.25. 14:00:38

@tableno: Ahh ertem. Azt hittem, az illiberalis matematika az olyan, hogy 1+1 = 0.2, a tobbi az allame, vagy visszaigenyelheted ra az AFA-t, -10%, azt kerjuk zsebbe. :D

2015.03.25. 14:19:50

Hihetetlen ez a vita a lottoszamokrol :))). Itt Szaudiban egyszeruen meg van oldva: be van tiltva minden szerencsejatek, meg online sem fogadhatok a brit lotton mert le van tiltva a weboldal. Most hogy gondolkozom, az oltozkedes is hasonloan egyszeruen meg van oldva, megmondjak hogy mit hordjal es kesz. Gondolkodni nem kell, megoldja helyetted az allam. Paradicsomi allapotok! :)

Muscari 2015.03.25. 14:22:15

@blackhair-lady: de jo, akkor ezek szerint szerencsesen megerkezett :-)

Kerdezted valamelyik nap, hogy hogy vagyunk, de keson vettem eszre, ugyhogy most valaszolok. Nagyon jol vagyunk, egy hetet toltottunk otthon, nagyon jol ereztuk magunkat. Voltunk az allatkertben, voltunk furodni meg egy kicsit kerteszkedtunk is. Es rengeteget ettunk :-)

Muscari 2015.03.25. 14:23:25

@mojyo: :-D

@Mirjam2: nem is ertem, miert nem akarsz orokre ott maradni :-)

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.25. 14:30:50

@Mirjam2:

Én megoldtam, permanensen szűröm magamat, mert felháborító miket írok.

tableno 2015.03.25. 14:34:16

@maxval bircaman szerkesztő: Ne értékeld túl magad. Nem felháborító, csak idegesítő. Mert akkora baromság...

2015.03.25. 14:41:40

@Muscari: Persze hogy nem maradok orokre, amint megnyerem a lottot, azonnal huzunk el innen. Oh wait... :)

qkuc 2015.03.25. 15:48:38

@FutureFry: Bízom benne, de idénre ezt már elfelejthetem, :). Kissé későn jött az ihlet, :D.

GERI87 2015.03.25. 16:25:26

@maxval bircaman szerkesztő:

"Meg eleve könnyű jól kinézni 25 évesen... "

Ja, a gének meg a fiatalság egy ideig még formában tart...de az ízléstelenség ellen az sem segít.

"Aki viszont dupla annyi évesen is jól néz ki, az viszont dicséretet érdemel. "

ja.

"Cikk neked"

Erre vágytam egész nap:)

@mojyo:

Akkor nem te, hanem ők..

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.25. 19:15:05

@tableno: a tozsde a pszichologia masik neve:-):-):-)

blackhairlady 2015.03.25. 20:41:40

@Muscari: Orulok neki:) Sajnos mi nem tudunk haza menni az iden, pedig a batyam nosul majusban. Na mindegy, orulok annak ami van:)
Azert picit most irigyellek, de csak olyan egeszseges irigyseggl (van ilyen egyaltalan?:DDD).
Akkor most ujult erovel ismet bele a mokuskerekbe?
Tenyleg, jogsi elintezodott?

Muscari 2015.03.25. 23:07:57

@blackhair-lady: igen, sikerult egy maganrendelesen megcsinalni, utana a kormanyablaknal fel ora volt. Annyi, hogy ott kellett hagyni a regit az ocsemnek, o hozza majd el az ujat is, mert jogsit nem postazzak ki.

Mokuskerek starts on Friday :-)

Herr Géza 2015.03.25. 23:21:29

@adg [Au, Darwin]: Ez nem arra vonatkozott te ! Hanem arra, hogy az eddig kihúzott nyerőszámkombinációk csak a lehetséges 44 millió kombinációnak a töredékét teszik ki.... :)))))

adg 2015.03.26. 04:22:41

@Herr Géza: aha, visszaolvastam, mire gondolsz. Ugy igen.

A rulett meg egy erdekes tema. Nem gondolna az ember, hogy az az egy szem zold nulla - plane ha ketto is van - milyen tokeletesen biztositja hogy a bank nyerjen.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.26. 11:27:41

@qkuc: Hát kábé, ahogy mondod, én is ezt szoktam...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.26. 11:46:47

@Philosoraptor: Ugyan, dehogy.Ez csak a Föld egy részét érinti.Még a Holdat sem, nem hogy pl. a Proxima Centaurit...
:-))))))))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.26. 12:03:09

@adg [Au, Darwin]: Atya isten...Hát, nem irigyellek.Ide vezetnek sajnos a gyógyszer-elgurulósan kib@szott drága munkadíjak, hogy "kishibás" dolgokat kell kidobni, elpazarolni, bezúzni vagy értelmetlenül használni (=van benne az a funkció, de mégse lehet használni), mert a javításnál többe kerül a leves mint a hús...És így keletkezik egy csomó plusz szemét, amiben lassan megfulladunk.
Ehh...fákk.
Én mondjuk azt még megpróbálnám, hogy behegeszteni az ajtókat és feltölteni a kasznit övvonalig vízzel.Közlekedni ki-be az autóból, meg mint a Hazárd megye lordjaiban...
:-)))))))))))))))

élhetetlen 2015.03.26. 12:03:31

@DavidT: Egy kis szemétkedés. „megnézed a Taj Mahalt képeken”, ez kicsit olyan, mintha szex helyett megnéznéd egy pucér nő fotóját. Csak egy apró példa. Amíg reprón láttam, nem értettem, miért vannak oda Van Gogh Napraforgókjáért. Aztán a személyes „találkozás”, az a vacak kis kép beragyogta a termet.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.26. 12:09:43

@soad1221: Ököritófülpös az, csak elírta az elsőben... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.26. 12:14:04

@Herr Géza: Asztaqrva..."Szerencsétlen" nyertesek... :-))))))))))
Én kiugrottam volna az ablakon, igaz, akkoriban még földszinten laktunk...
:-)))))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.26. 12:15:32

@Herr Géza: Illetve, mivel nem is írtál dátumot, inkább úgy mondom, hogy jó ideig földszinten laktunk...De hülye vagyok... ::D

élhetetlen 2015.03.26. 12:29:43

@blackhair-lady: Tudod, sok minden múlik a véletlenen is. „Tunezia egy fokkal jobb volt”, nekem ott lopták ki a seggem alól a matracot, egy fazon odajött beszélgetni, amit én nem akartam, és amíg ezt megbeszéltük, a haverja elvitte mögülem a matracot. De „rendes” volt a kabinos, mondta, hogy látta, estére visszaszerzi, ki is fizettem a fáradozásáért egy új matrac árát. A sivatagi tevegelés a napnyugtában tényleg csúcs volt, de, mikor rám adták azt a teve szagú, isten tudja hány ember által viselt lebernyeget indulásnál, na, én akkor kattantam ki, de aztán az élmény kárpótolt.
Egyiptomban viszont soha, semmilyen inzultus nem ért. A nílusi hajóutat sajnálhatod, úgy mentem, hogy két nap Kairó, repülővel Luxor, öt nap hajó, az mindent megért, aztán Kairó, és utána egy hét Hurghada. Hurghadára azóta többször visszamentem. A véletlenek. Szintén magyar feleség, a férje éppen hajón, ráér, akit érdekelt, azokat begyömöszölte két taxiba, és az éjszakai Kairó torony. (nem volt benn a programban). Azóta is hálával gondolok rá.

adg 2015.03.26. 12:44:29

@geegee: no worries, egyszeruen megoldjuk. Nem hasznaljuk a klimat. Eddig tuleltuk. Ez egy kicsit oreg, eleg sokat futott auto, eleg olcso volt, igy nem bosszant a dolog.
Amugy imadjuk vezetni, marha jol el van talalva a ven szar. Nejem is ugy ra kapott, alig lehet lirangatni belole.
Azert vettuk, hogy legyen valami, amig veszunk egy autot. Akkor meg eladjuk valami backpackernek par fillerert, ketten kenyelmesen elalszanak a csomagtartoban.

Azt mar elhataroztuk, hogy a majdani masodik autonk is ilyen lesz, csak ujabb.

élhetetlen 2015.03.26. 15:00:18

Kicsit elmásztak a kommentek, én most csak az alapcikkhez írnék. Kultúrsokk a handy bidé. (bocs, az interneten ezen a néven találod ezt a falra szerelhető változatot, már Mo-on is kapható). Egyiptomban találkoztam vele először, és rögtön vettem tízet. Biztos voltam benne, hogy az ismerőseim, ha meglátják beszerelve, rögtön kérnek Egyszerűen tény, hogy Mo-n örülsz, ha beférsz egy normál lakás fürdőszobájába, nemhogy még egy bidé is beférjen. Ez van, zseniális, olcsó megoldás.
„Becsület és bizalom”. Imádok kinn vásárolni, imádom az alkudozást. Tudom, mikor vagyok vesztes pozícióban, mert látszik rajtam, hogy megpusztulok azért az alabástrom vázáért, de ez van. De volt olyan, hogy pár kiló hibiszkusz teát akartam venni, lealkudtam az árat, aztán mondtam, hogy nem a csomagoltat, hanem hozza ki a mérlegét (az utcán történt a bolt előtt), kihozta, lemérte, és próbálkozott egy magasabb árral, mert, hogy ez más minőség. Én meg erre alkudtam meg, megyek, Dehogy megyek, igazam van, és mikor távoztam a zsákmánnyal, boldogan integetett utánam, azt hiszem, feldobtam az estéjét. Másik teavásárlás, zacskózott. Lealkudtam, csak mind a ketten belekeveredtünk, hogy mi tizenkettő. (előfordul idegen nyelven, idegen pénzben). Hazaértem, kassza, ez két zacskóval (fél kiló) kevesebb. Mondom a barátnőmnek, majd holnap rendezem. Mire ő, hülye vagy? Kimentem másnap este, nem az az árus, mondom, mi volt tegnap, igen, igen, tudja, a eladó is rájött, miután elmentem, tessék a két csomag. El tudja ezt valaki képzelni Magyarországon?

élhetetlen 2015.03.26. 15:00:18

@qkuc: Egyszer fordultam meg Marokkóban”, sajnos én is csak egyszer. Csúcs volt, a magyar csoport három fős volt, kaptunk egy mikrobuszt, és egy franciául és arabul beszélő sofőrt, és azt az instrukciót, hogy nélküle ne menjünk sehova. Egyik nyelvet sem beszélem, de ragyogóan tudok mutogatni. Elmentünk oda is, ami nem volt benne az útitervben, csak az útikönyvünkben. Minden régi szukban kötelező a helyi idegenvezető, aki Fez-ben mondta, hogy ne együnk a piacon, majd ő elvisz egy ismerőse éttermébe. Semmi parázsonsült, de jó drágán. Mondtuk, hogy ez túlzás. Visszament az étterembe, visszakérte az ár felét. Vicc. Másnap a szukban vettem parázson sült bárány koftát. Ott sül frissen, mi bajom lehet. Semmi. És nem is lett, viszont az összes szamaras ott mutogatta a feltartott hüvelykujját, jelezve, hogy értékelik, hogy milyen vagány vagyok, hogy az ő kajájukat eszem. Lehet helyi kaját enni, csak ésszel. Marokkóba is visszamennék.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.26. 19:36:02

@élhetetlen: nekem a legjobban hianyzo 5 dolog kozt van a bum gun . Azert nem hoztam csak, mert istenverte 100 eves hazban minden cso a falbol jon, nem lehetne hogyan felszerelni. Wc papir undorito dolog :-(

élhetetlen 2015.03.27. 10:01:18

@Dragonlady (Bp, Hun): Ne add fel. Én is 80 éves házban lakom, de azok a csövek kijönnek a falból, és csak egyszer kell olyan vízvezeték szerelőt keresni, aki hegeszteni is tud (van ilyen). Hegeszt egy elágazást, és utána nekem is egy falon kívüli flexi cső megy a megfelelő helyig.

soad1221 2015.03.27. 15:19:41

@geegee: na ezért nem szabad használni a ctrl+c ctrl+v kombókat, ha nem akarsz leírni vmit ami hosszú...
még hülyébbnek nézek ki mint, amúgy.. :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.29. 07:15:04

@adg [Au, Darwin]: Értem.
MIlyen típus, ha szabad tudni?Nagyon aussi belpiacos?

adg 2015.03.29. 07:53:01

@geegee: szabad, eleg belpiacos. Ford falcon, kombi

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.04.02. 05:03:11

@adg [Au, Darwin]: Aham, kösz.A wikin vannak képek, jó pár gép szép vonalú, szekszi járgány... Az újak meg a Mondeo/Mustang formáit követik.Blokkolnám... :D

adg 2015.04.02. 05:44:11

@geegee: A mienk ilyen: en.wikipedia.org/wiki/Ford_AU_Falcon

Van egy kep kozeptajon egy kombirol, olyan pont a mienk is, csak feher. Az job itt, nem melegszik fel annyira.

Amugy nem sok koze van az europai fordokhoz, teljesen mas a motor, szerintem a vaza is. A valto nem tudom honnan van, es sokkal nagyobb is barmelyik europai fordnal. Az enyem 5,10 m hosszu. A hatso ulest elorehajtva konnyen belefer egy ket meter hosszu ketszemelyes matrac, es meg elfernek a csomagjaid is. :)
www.buyingcampervansydney.com.au/wp-content/uploads/2012/02/IMG_2018-1024x768.jpg

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/1998-2000_Ford_AU_Falcon_Forte_station_wagon_03.jpg

A 4000-es sor 6 meg elnyuhetetlen. a 215 LE epp eleg a normalis kozlekedeshez. :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.04.06. 13:48:27

@adg [Au, Darwin]: Ehh, faxom, de jó nektek.Mi meg itt sz*punk, szűkölködünk az európai konzervdobozokban, amiket fűnyíromotorokkal szerelnek...A V70 még keresztben úgy ahogy jó, de hosszában nem tud senki beülni mögém, szinte.asszony is csak kényszerből origamizza be magát, mert a gyerek mellett akar ülni hátul.Következő autónk egy furgon lesz, vagy egy busz...Faxom tele van az egésszel...

4000ccm V6, áhh, nem is mondok semmit...Nekünk csak 2400ccm, sor5, 140 ló.Mondjuk még ez a legkevesebb probléma...
Kösz a képeket...

adg 2015.04.06. 14:27:14

@geegee: Majdnem vettunk par eve egy v70-et, de elmult, amikor befigyelt a kovetkezo gyerek. Nekunk ketszer is volt otthon Grand voyagerunk, es ugy nez ki, hogy most is lesz. En merem oket javasolni utazos autonak. Egy kocsiban sincs annyi hely. Nem tudom, hany gyerek van, de harom eseten mar verhetetlen a voyager.
Nincs nagy presztizse, igy eleg olcso, a labter akkora, mint az allat, es a hatso ulessor mogott is van annyi hely, hogy befer mindnkinek egy borond (az ugye 7 db), vagy 1-2 bicikli, 6-8 rekesz alma, akarmi. Ha nem eleg, elorebb lehet hozni a hatso ulest. Oriasi. Es nagyon kenyelmes. Nincs igazan masik kisbusz, amiben ennyi hely van, es meg szemelyautos jellegu, szoval nem olyan, mint a toyota hiace, ami nem rossz, de nem szemelyauto.
Az automatak kormanyvaltosak, a ket elso ules kozt annyi hely van, hogy anyu lazan hatra tud menni, ha a gyerek igenyli. Vagy oda fer egy hutotaska. Az uleseket lazan ki lehet venni, vagy behajtogatni a padloba egy mozdulattal, stb.
Annyira nem is szomjas, mint az ember varna (nekunk az elso 3.3 a masodik 3.8 literes volt, a mostani megint 3.3 lesz, ha elintezodik a papirmunka), a dizel meg nagyon takarekos. Kicsit lomha, de sokszaz km utan is normalis allapotban lehet kiszallni belole.
Ha nem ismered, probalj ki egyet, ha latsz valahol kereskedesben, vagy van ismerosnek. Szerintem tetszeni fog.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.04.06. 19:19:43

@adg [Au, Darwin]: Haha, elmúlt, mint a hurutos torokfájás? :D

Hát igen, három gyerekhez már az is szűköske.Nekünk csak egy van, nem is lesz több, mert már öregecskedünk, meg ezzel az eggyel is alig bírunk.
És igen, pont ez a Voyager és bandája kategória, amire csorgatom a nyálam.És pont azért is, mert automaták nagyrészt, ami szintén jó lenne.Meg a tolóajtó is baró dolog.Csak attól félek a fogyasztás mellett, hogy öregexenek már, nem tudom mennyire van alkatrész hozzájuk.A fiatalok meg drágák még.Nem akarok 6-8 millió forintot autóba elverni.Az nálunk a baj, hogy az anyja meg a lánya nem akarnak egymás mögött ülni.Pedig úgy elférnének.Igaz, én is jobban örülök ha ott ül a gyerek mellett.
Egyelőre most még nem váltunk, nem prioritás annyira; ha meg kell már másik autó, akkor valszeg több lesz a városi használat is.Úgy meg azért sok lenne egy Voyagertől a 15 liter, automatában mondjuk.Főleg majd' 2 eurós benzinből...
De azért biztos kipróbálok egyet, ha lesz rá lehetőség...
Ami még szintén teccik az a Kia Benga, izé Venga.Olyan kis buszszerű az is, egész jó nagynak tűnik a beltere.(Persze sehol sincs egy Voyagerhez...) Ugyanakkor átlag középkategóriás az alapterülete.Vagy netán ilyen Pögó Partner, Ford Turneo (?) amiből van körbeablakos, családi jellegű...
Itt a másik gond, hogy rettentő smucig módon bánnak a parkolóhelyekkel, kurva kicsik a cellák, ahová be kell zsúfolni a kocsit.Ha be is fér egy nagyobb, de nem tudom kinyitni az ajtót, bökhetem...
Szóval egyelőre a sóhaj marad... :-)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása