oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. március 09. 06:44,  A szabadság és lehetőségek szigete 598 komment

2015. március 09. 06:44 Határátkelő

A szabadság és lehetőségek szigete

Saját erőből talpon maradni egy idegen országban, ráadásul egy magánéleti csalódás után nem egyszerű, Annamáriának mégis sikerült, szóval szerintem méltán lehet büszke magára. Mai utunk Németország egy különleges helyére vezet.

kiskertem.jpgKiskertem

„Három és fél éve élek Németország egy aprócska északi-tengeri szigetén. Soha nem terveztem, hogy külföldön éljek, de így alakult, és nincs okom panaszra.

Kisgyermekkorom óta tanárnak készültem. Diplomáim megszerzése után egyből munkába is álltam, és 8 évig tanítottam. Nagyon szerettem a hivatásomat, ami kitöltötte a teljes életemet. Kora hajnaltól késő estig dolgoztam, hétvégeken is.

Mivel egyik szakom ének-zene, délutánonként hangszert, szolfézst is oktattam, különféle zenei együtteseket vezettem, fellépésekre, versenyekre készítettem fel, stb. Szép eredmények, oklevelek, szívmelengető emlékek tanítványaimmal – és nagyon kevés fizetés, ami épp arra volt elég, hogy akkori párommal együtt (akinek szintén mindig volt munkája) éppen meg tudtunk élni, szerényen.

Az oktatáspolitikai változások ad hoc jellege, kiszámíthatatlansága mindig is bosszantott, de tettem a dolgom. Mígnem alapítványi iskolám, ahol hét évet töltöttem, csőd közeli helyzetbe nem került, és új fenntartóként meg nem jelent a láthatáron a katolikus egyház.

Én egy iskolát csak független, szabad szellemi műhelyként tudok elképzelni, így a mindennapos hittanórák, tanítás eleji imádkozások, vasárnapi templomba járás és egyéb vallási kötelezettségek nem voltak ínyemre.

Kollégáim egy vállrándítással elintézték az ügyet: „majd hosszabb szoknyát és kevésbé dekoltált blúzt veszünk fel” – én még a fenntartóváltás előtt felmondtam.

Hogyan tovább?

Augusztus közepe volt, keserűség, csalódottság és kilátástalanság ült rám. Egyet tudtam csak: kb. százezer forintnyi spórolt pénzünk nem engedi meg azt a luxust, hogy soká keresgéljem a jövőmet. Időre és pénzre volt szükségem, hogy a hogyan továbbot meg tudjam fogalmazni.

Kézenfekvő lehetőségként merült fel a rövidtávú külföldi munka. Felhívtam egy közvetítő céget, és augusztus végén már egy tízfős kisbuszban ültem, útban az ismeretlen felé.

Két hónapig ápoltam egy idős, beteg nénit. Napi 24 óra, együttlakás, teljes háztartásvezetés, öltöztetés, etetés, WC-n segítség, stb. Lelkileg és fizikailag is kemény munka – de volt ideje leülepedni bennem a dolgoknak. 1100 euróval a zsebemben és 10 kilóval könnyebben tértem haza. Semmi jó nem fogadott: párom, akivel 8 éve éltünk együtt, teljesen elhidegült tőlem. Innentől kezdve egyedül kellett megoldanom az életemet.

Osztottam, szoroztam, és rájöttem: még ha találok is valamilyen munkát Magyarországon, az jó esetben is éppen hogy csak elég lesz arra, hogy fenntartsam egy szobás lakásomat és magamat, persze továbbra is szigorúan turkálóból öltözve. Visszajöttem hát további két hónapra a nénihez.

Közben megismerkedtem egy német (egész pontosan: fríz) férfival, mostani párommal, így a mérleg egyik serpenyőjébe az anyagiak mellé a szívem is belekerült. Úgy döntöttem, maradok.

novemberi_hajnal.jpgNovemberi hajnal

Az ápolási munka mellett semmiféle magánéletem nem lehetett, így albérletbe költöztem és más munka után néztem. Lehúztam egy szezont (áprilistól novemberig) egy étteremben. Mosogatóként kezdtem, majd augusztustól én lettem a szakács. Mellékesként nyaralóházakat takarítottam és újságot hordtam ki hajnalban.

Bekopogtam a zeneiskolába

Januárban aztán bekopogtattam a helyi zeneiskolába… Örömmel fogadtak, zongora- és furulyatanárra lenne szükségük. El kell magyarázzam, hogy itt a zeneiskolák egészen másként működnek, mint Magyarországon.

Nem állami intézmények, a tanításért fizetni kell (kb. 15 euró egy fél órás hangszeróra); a tanárok 90%-a pedig nem alkalmazott, hanem szabad szellemi foglalkozású vállalkozó.

Én is kiváltottam hát a vállalkozói engedélyemet, könyvelővel tárgyaltam, betegbiztosítást intéztem, magántanítványokat kerestem. Négy zeneiskolai növendékkel és két privát tanítvánnyal kezdtem, ami a megéléshez még édeskevés.

Mellette maradt a takarítás (9 nyaralóházat gondoztam), este 5-től 10-ig felszolgálás egy étteremben és az újságkihordás. Ma már kb. 40 növendékem van, a tanítás mellett sok a fellépésem is (irodalmi műsorok zenei kíséretét biztosítom zongorán, egy hegedű-zongora duó tagjaként zongorázom kávéházakban, koncerteken).

Takarítást nem vállalok többé – nincs is rá szükségem. Reggeli tornaként megtartottam az újságkihordói állásomat: egyrészt, mert szeretek biciklizni, másrészt, mert emlékeztet arra, hogy Magyarországon tanárként kerestem annyit, mint itt ezzel az egyórás reggeli tekeréssel… A „morc fríz” időközben eljegyzett…

tengerpart_nyaron.jpgA tengerpart nyáron

Saját erőből talpon

Összefoglalva: nem bántam meg, hogy maradtam, sőt. Én a szabadság és a lehetőségek szigetén élek. Büszke vagyok rá, hogy saját erőmből talpon tudtam maradni. Diákhitelemet tavaly egy összegben kifizettem. Vettem egy zongorát – aminek az árát már tavaly nyáron visszakerestem fellépéseimmel.

Párommal szigorúan külön kasszán vagyunk, rezsit és egyéb költségeket centre pontosan megfelezzük. (Ez talán furcsának tűnik, de én ragaszkodom hozzá – szükségem van rá az önbecsülésemhez, tartásomhoz.)

Van spórolt pénzem, ami minden hónapban gyarapodik. Kétszer egy évben utazom haza kb. 10-10 napra, de a mindennapos telefonálásoknak köszönhetően édesanyámmal szorosabb a kapcsolatom, mint valaha.

Munkám mellett van időm sok minden másra is: megszállottan kertészkedek (virágok és zöldségek minden mennyiségben), varrok, minden nap főzök, és nagyon gyakran sütök is (párom nagyon „elégedett” a magyaros ízekkel). És persze a zene: naponta több órát töltök a zongora mellett, új világokat felfedezve.

a_szomszed_szigeten.jpgA szomszéd szigeten

A helyiek kezdetektől fogva befogadtak. Soha nem éreztették velem, hogy „bevándorló” vagyok. A németországi törvények és adókörnyezet maximálisan inspiráló: bármilyen munka elegendő arra, hogy fenntartsd magad, a hivatalok érted vannak és segítenek.

Itt elérhetőnek tűnnek a célok, a munkát megfizetik, az ambíciót értékelik. És ami a legnagyobb különbség: a saját belső szabadságom megéléséhez szükséges anyagi hátteret becsületes munkával elő tudom teremteni.

Önállóan, sógor-koma-jóbarát kapcsolatokra nem utalva, politikai nézetektől függetlenül, gerincroppantó kompromisszumok és behódolások nélkül. Engem ez tesz igazán szabaddá és boldoggá.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr987251817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.03.10. 06:51:12

@Dragonlady (Bp, Hun): Nem emlekszem pontosan hogyan jutottam el a Ferfihang.hu-ra, nyilvan valamilyen gender dologgal kapcsolatos cikkben utaltak ra amit olvastam. Engem nagyon erdekelnek ilyen genderrel kapcsolatos forumok (ez megint mi, a 'gender' magyarul, nemi szerepek? Nagyon hulyen hangzik...). Nem vagyok rendszeres olvasojuk, ez olyan tipusu oldal hogy eleg egyszer belenezni, a tartalom 100% kiszamithato :). De vicces olvasmany, mindenkinek ajanlom hogy szanjon ra 5 percet az eletebol (tobbet valoszinuleg nem er meg).

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.10. 06:52:24

@szöüke koula: egy szep huvos nyari napon mi is megmartoztunk egy nemet falucska strandjanak medencejeben. Nemigen voltak vendegek.
a medence vizet egyfolyton folyo hegyi patak taplalta
Az ott dolgozok eleg elhulten neztek, majd megmertek, 16 fokos volt

A megfazas meg 3 hetes.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.10. 06:57:45

@Mirjam2: igen, tarsadalmi nemnek is mondjak

Hari Seldon 2 2015.03.10. 07:30:46

@Philosoraptor:
Nem hiszem.
De ha azt érti alatta, hogy ellene vagyok minden szellemi és anyagi monopóliumnak, akkor abban az értelemben igen. (De ez nem csak a vallás ellen irányul)

bpetya75 2015.03.10. 07:47:07

@Philosoraptor:

Nagyon trendi lett Magyarországot szidni, és a világ pöcegödrének beállítani. Van egy olyan érzésem, hogy többen kedvet kaptak Kertész Ákostól, és hasonló módon szeretnének politikai menedékjoghoz jutni.

Quercus a favágó 2015.03.10. 08:30:00

@bpetya75:

Tudod Petya, az a helyzet, nagyon kevés ember érti meg, miről szólt az elmúlt 25 év Kelet-Európa, benne Magyarország számára. Azért nem értik meg, mert nem mondják el nekik. Nem mondják el, hogy rossz modellt választottak(kivétel nélkül mind) a gengszterváltáskor, és ehhez a rossz modellhez a mai napig ragaszkodnak. Ami ellen a fejlett nyugati világnak semmi ellenvetése nincs, mert ez az ő érdekeiket szolgálja.
Nem értik meg, hogy a kapitalizmusnak az a formája, hogy a külföldi tőkére alapozott szabad kereskedelem majd meghozza a várva várt felzárkózást, sehol a világon nem működik. És amíg ezt az uralkodó politikai elit nem látja be, vagy nem indul meg egy olyan folyamat, ami kitermel egy új gondolkodású meghatározó erővel bíró, a választók bizalmát elnyerő politikai formációt, ez így fog maradni. Ami azt is jelenti, hogy a periféria országai tovább fognak távolodni a centrumországoktól.

soad1221 2015.03.10. 08:49:31

@maxval bircaman szerkesztő: ebben nagyon is egyetértünk. de mo-n az egész adórendszer még mindig nem koherens, nagyon szétaprózott, átláthatatlan és legfőképp a teljes adóteher túl magas. A "söralátét" adóbevallásról nem is beszélve..

@Golf2: nos, láthatóan fogalmad sincs, hogy a jövedelmet milyen adók és milyen járulékok terhelik...
Nem egyedül Mo-n van 1 kulcsos adó, nézz csak körbe az Eu-ban.. :)
A bruttó 200 e Ft nettója 131 ezer ft (járulékok és adó összesen 34,5%), a munkáltató teljes ktge: 257 ezer (neki kell még szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulást fizetni, összesen 28,5%-ot)
Ugyanígy a bruttó 1 M ft nettója 655 ezer, és a munkáltató teljes ktge: 1,285 M Ft.

Tehát a megkeresett nettó 131 e ft után a befizetett pénz 126 e Ft, a nettó 655 ezer után befizetett pedig 630 ezer..
Most akkor ki fizetett be többet?
Értem, Te azt mondod, hogy a nettó 655 ne legyen annyi, csak mondjuk 500 vagy 400 vagy 300, vagy nem tudom mennyi, de kevesebb - ez nekem picit ilyen kommunista elvnek tűnik, de nem akarlak megbántani...
Mindegy, vagy gazdag vagyok, vagy agymosott... :)

bpetya75 2015.03.10. 08:53:49

@QUERCUS:

Te fentről közelíted a kérdést, aminek van is alapja. De én jobbnak tartom lentről közelíteni hozzá. Egyelőre nem azzal kéne foglalkoznunk, hogy mennyire maradunk le a franciáktól vagy a németektől, hanem inkább azzal, hogy kiaknázzuk a lehetőségeinket, mert azok vitathatatlanul vannak. Csak jelenleg pár ezer ember tarol le mindent, ez pedig nem az EU "érdeme", hanem a mienk. Hogy ezen hogyan lehet változtatni, azt nem tudom. Mózes 40 évig vezetgette a zsidókat a sivatagban, hogy kihaljon a rabszolga nemzedék. Ez az opció nálunk nem adott, így a fertőzéstől sokkal nehezebb lesz megszabadulni.
A másrészről szerintem sokat lendítene a helyzetünkön, ha reálisabban mérnénk fel a körülményeinket és a lehetőségeinket. Fölösleges arról beszélni, hogy mikor érjük már el a nyugati bérszínvonalat. Nem lehet az a cél, mert nem olyanok a körülményeink. Vissza kell venni a fenenagy igényekből, és kiderülhet, hogy nem is koldul is 3M ember, meg nem éhezik 3K gyerek, csak nem jut minden nap chipszre, meg évente külföldi nyaralásra.

soad1221 2015.03.10. 09:01:40

@adg [Au, Darwin]: most komolyan... már egy csomószor olvastam Tőled, hogy AU-ban mit jelent az ügyintézés, de még mindig meglepődök, hogy ilyen basszus tényleg létezik...

egyre inkább gondolkodom ezen az ausztrálián, csak ne lenne ennyire körülményes a dolog :)

soad1221 2015.03.10. 09:23:53

@Golf2: ja és azt most kihagytam , hogy jelenleg milyen adóalap csökkentő tényezők vannak, amik meg pont hogy a kisebb jövedelműeknek kedvez.

Egyébként amikor sávos adó volt az alsó kulcs szerintem több volt 16%-nál így a kisebb jövedelműek sem jártak rosszul, max a nagyobb jövedelműek jártak jobban.
Tehát így a mondataidból kiolvasva, Te tök szimplán csak irigy vagy, bárkire aki jobban keres. Hogy az milyen munkát végez, arról fogalmad sincs.
Én persze tudom, hogy a 2 közül én az agymosott vagyok, mivel nincs 1 M Ft-os fizetésem (hanem sokkal inkább, erősen közelít a 200 E bruttóhoz, mint az 1 M-hoz), de én ennek ellenére nem irigylem senkitől az 1 M Ft-os fizetését. Egyrészt lehet, hogy végez olyan munkát ami ér ennyit, másrészt lehet akkora felelősség ezért, ami ér ennyit, meg persze lehet a haver, akinek kifolyatjuk a pénzt... nem tudom eldönteni látatlanban, szabály erre nincs.

És akkor a végére: azt a véleményemet olvastad-e , hogy Mo-n persze még ez sem tud rendesen működni?!?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.03.10. 09:36:17

@diggerdriver: @adg [Au, Darwin]:
Ezt simán űberelem.
Senki sehova nem megy. Veszek egy autót és a tulajdoni lapján kitöltöm a vevő adatait.
A régi tulajdonos elküldi a tulajdoni lapot a DVLA-nak és két héten belül megkapom a tulajdoni lapot postán de már én szerepelek tulajdonosként.
Ennyi.
A lap alján van egy perforált rész amit vásárláskor megkapok hogy én vagyok az új tulajdonos.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.03.10. 09:39:11

@bpetya75:
Na na én már a Világ Pöcegödre címet kiosztottam.
Nem Magyarország nyerte...

M. Péter 2015.03.10. 09:39:12

@soad1221: Az alsó kulcs 0% volt! Gyerek nélkül több, mint havi 200000 Ft-ot kell keresni ahhoz, hogy az ember jobban járjon az egykulcsos adöval.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.10. 10:09:29

@bpetya75:

Kertész maga vallotta be: szenved Kanadában, mert le se szarják ott.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.10. 10:09:29

@QUERCUS:

"Nem értik meg, hogy a kapitalizmusnak az a formája, hogy a külföldi tőkére alapozott szabad kereskedelem majd meghozza a várva várt felzárkózást, sehol a világon nem működik."

Ez a lényeg.

soad1221 2015.03.10. 10:17:04

@M. Péter: erre tudnál egy linket adni.. én ilyenre nem emlékszem.
Ahogy én emlékszem: 2 kulcs volt 18-20 körül és 30-32 körül voltak a kulcsok. A korlát, ha jól emlékszem évi 5 M ft volt. Adójóváírást lehetett igénybe venni, ami havi 12 ezer ft körül lehetett maximálisan, de az is a jövedelemtől függően volt igénybe vehető és a 12 000 volt a maximális mértéke. Mivel minden adatra nem emlékszem, neten túrni meg lusta vagyok, így az értékekben némi tévedés lehet, de a lényeg ez volt..
Ahogyan régen is, most is az önkéntes nyugdíj, az egészség pénztár, lakás hitel, stb, ilyenekkel lehetett és lehet még a adóalapot csökkenteni....
Na most az tény, hogy gyerek nélkül, az adójóváírás megszűnt, viszont lejjebb ment egy picit az adósáv. Ennek ellenére persze kicsit szarabbul járt az, aki érintett volt, de 0% szerintem az adó sohasem volt semmilyen jövedelem esetén...

Mr Long 2015.03.10. 10:31:31

@adg [Au, Darwin]: Ma' megen magyarazkosz. Ert eggeyt a fosodrattal es akkro nem kell megvedened az igazad. Meg nem tanultad meg? Lasd a franci lovoldozest...

GERI87 2015.03.10. 11:00:33

@maxval bircaman szerkesztő: @QUERCUS:

A társadalomnak is hozzá kell ehhez igazodnia, akarnia és értenie kell a demokráciát és a piacgazdaságot.
Akkor viszont működik, sőt: csak így működik!
A finnek, japánok, koreaiak, skandinávok stb mind így értek el magas életszínvonalat és erős gazdaságot.

bpetya75 2015.03.10. 11:08:45

@maxval bircaman szerkesztő:

De legalább nem kell aggódnia a testi épsége miatt. Valamit valamiért ;-)

@GERI87:

Szerintem az általad említett országok esetében fontosabb tényező volt, hogy kevésbé megosztott a társadalom, mint nálunk, így kormányokon átívelő reformokat tudtak megvalósítani, amikor azt kívánta a helyzet.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.03.10. 11:12:57

@Mr Long (UK):
Az utolsó pohárt nem kellett volna meginnod
:))))))))))))))))))))))))))))))

Herr Géza 2015.03.10. 11:22:22

@diggerdriver: És ha te adod el az autót, a road tax meg a biztosítás idöarányosan "fel nem használt" részét automatikusan visszakapod ??? Csak kérdezem...

soad1221 2015.03.10. 11:29:56

@diggerdriver: azért nem sokkal bonyolultabb adgnek sem... max egy úttal, de a perforált lap ugyanazt a célt szolgálja... a folyamat meg ugyanaz gondolom...

persze tudom minden nézőpont kérdése, de innen Bp-ről nézve nekem mindegy is, hogy be kell-e mennem vhova 10 percre, ahol minden faszán, gyorsan megy :)

adg 2015.03.10. 11:57:31

@Mirjam2: igen, a mi helyzetunk mas egy picit. Dolgozik a felesegem, csak kevesebbet. Illetve kevesebbert. Most kezd visszazokkenni a munkaba, elkerulendo, hogy becsavarodjon itthon. :)

Oke, ezt igy ertem, ket ember eseten ez valoban mukodhet, ha nektek jo, akkor sok boldogsagot hozza. A 43 csak egy szam volt, ha valamelyikotok eppen tobbet tesz bele az ingatlanba. De ez mit sem szamit, mert pont egy ingatlan az ami jol oszthato ily modon.
Koszi a valaszt.

adg 2015.03.10. 12:04:46

@diggerdriver: jo, nyertel. :) Azt megfigyelted, hogy a ket szisztema egesz hasonlo, csak te postazol? Amugy nem tartom kizartnal, hogy itt is lehetne postazni, nem tudom. En szeretem szemelyesen az ilyesmit, akkor biztos tudom, hogy el van intezve es nincs semmi gond.

Mi van, ha az elado nem jelenti be? Bejelented magad, es kesz?

Mi lesz az autoval? Csak alvaz marad, vagy lesz felepitmenye is? Csomo kabrionak magasabb a kuszobe is, szinten a csavarodas miatt.

adg 2015.03.10. 12:08:16

@Mr Long (UK): tanulom, tanulom, de neha csak felmerul meg bennem valami. De egyre kevesebbszer. :)

adg 2015.03.10. 12:15:23

@soad1221: azt meseltem, hogy a masodik koltozesunk utan bementem a HIVATALBA uj jogsiert. Itt az az egy papirod van kb, azon van a cimed is, vagyis koltozes utan kerni kell egy ujat. Ingyen. Szoval bementem a feleseggel, es minthogy fingom nem volt, hogy kell intezni, odamentem a recepcios lanyhoz, es megkerdeztem. Elkerte a jogsikat, megkerdezte a cimet, majd mondta, hogy uljunk le. Ahogy letunk, megint szolt, hogy kesz, mehetunk haza. Egyittal gratulalt az uj helyunkhoz es sok boldogsagot kivant.

Tudom, tudom, mumosoly, mesterkelt stil, maz, stb.

soad1221 2015.03.10. 12:19:25

@adg [Au, Darwin]: :) meg hanyatló nyugat (vagy kelet? :)) meg szemét ausztrálok, meg ők a leggazdagabbak, úgy könnyű, meg minden

Egyébként meg milyen szemét már, mit tornáztatott, hogy ülje le, állj fel...

adg 2015.03.10. 12:32:55

@soad1221: ja, kis rohadek. Latszik, hogy lenezik a szerencsetlen kulfoldieket. Hinta is megmondta, csak egy bloody auslander vagy micsoda maradsz. :)

soad1221 2015.03.10. 12:40:40

@adg [Au, Darwin]: hát ja... de akkor az a mosoly nagyon is őszinte volt. A kárörvendés ült ki rajta...

Na, visszatérek a munkához, khm, akarom mondani a melósok zsírján éldegéléshez, mert most picit feltorlódott :)

GERI87 2015.03.10. 12:56:24

@bpetya75:

Akarnia és értenie kell a demokráciát és a piacgazdaságot.
"így kormányokon átívelő reformokat tudtak megvalósítani".
igen.

Megfelelő lépéseket kell tenni..
Jó példa erre Japán meg Kína:
-A japánok mikor szembesültek súlyos elmaradottságukkal, akkor nem bezárkóztak meg kitalálták hogy "nekik így is jó, meg megoldják máshogy" hanem tanultak, átvettek, integráltak...

-Ugyanekkor (XIX.sz) a kínaiak kitalálták hogy nekik nem kell vasút mert "nem is sietnek", nem volt se távíró, se telefon, a politikát szellemektől, boszorkányoktól rettegő eunuchok irányították...meg különben is: "Kína olyan nagy hogy semmire nincs szüksége, a világ közepe, mindenki térdre.."
ennek eredménye fél évszázados polgárháborús zűrzavar lett...meg még jó pár évtizednyi kommunista terror.

A magyar társadalom nem megosztott, hanem nagyon is egységes abban hogy nem érti és akarja a reális de nehéz utat járni...külön "harmadik/magyar" utat akar, fájdalommentes, áldozatok nélküli alternatívát az "ott fent oldják a meg a fenébe." mentalitással...
De sehová nem vezet.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.03.10. 14:17:22

@adg [Au, Darwin]:
Szerintem ott is lehet postán intézni.
Viszont nekem nem mindegy mert egy ilyen hivatallátogatási akció minimum 120fontomba kerül.

Az eladónak érdeke bejelenteni mert ha nem akkor minden teher biztosítás roadtax, büntetés hozzámegy.

Folytatnám de nem volt érdeklődés.

blackhairlady 2015.03.10. 14:29:51

@adg [Au, Darwin]: Nalunk teljesen ugyanigy mukodik a dolog. Pedig en gyerekeket is hoztam a hazassagba. A ferjem szepen ellatja oket, en meg qourva jo fej vagyok, es nem koltok egy centtel sem tobbet mint ami szukseges:))))
(ja, konnyu neki, annyira belem nevelodott a sporolas a multban, hogy nem tudom kinevelni magambaol:D)

Quercus a favágó 2015.03.10. 15:56:24

@GERI87:

Nem igazán akarok itt ebbe belefolyni, de az általad említett országok közül egyikben sem volt klasszikus értelemben vett piacgazdaság az elején. Bármely gazdasági modellt nézzük(skandináv, rajnai, japán, Dél-Koreai), mind arról szól, hogy erősen védték a belső piacot vámokkal, állami pénzből finanszírozták, támogatták a hazai vállalkozásokat, jelentős összegeket fektettek az oktatásba, a munkavállalók érdekében támogatták a szakszervezeteket, erős szociális hálót építettek ki, stb. Mindezt azért, hogy kialakuljon egy olyan hazai vállalkozói réteg(multik) akik majd meg tudják állni a helyüket a nemzetközi versenyben is. Ezzel együtt megerősítették az anyagilag független, a közéletben meghatározó szerepet betöltő középosztályt. Amikor ezzel megvoltak, akkor nyitották meg a piacaikat, és szálltak be a nemzetközi versenybe.

Kelet-Európának erre a gengszterváltáskor lett volna lehetősége. Az unió keretei között nincs. Illetve lenne, ha össze tudnának fogni, és rákényszerítenék a centrumországokat, hogy változtassanak az eu szerkezetén, irányítási mechanizmusán. Mert mindkettő rossz, és csak a centrumnak kedvez. Ismerve a periféria országainak egymáshoz való viszonyát, ez soha nem fog bekövetkezni. Erről a centrumországok, élükön Németországgal gondoskodnak. Tehát marad a gyarmati viszony.

GERI87 2015.03.10. 16:39:08

@QUERCUS:

"Amikor ezzel megvoltak, akkor nyitották meg a piacaikat, és szálltak be a nemzetközi versenybe."

Amit az elején leírt célok igazak, de:
Előbb nyitottak a világ felé! Eleve volt valamilyen exportképes ágazat amivel részt tudtak venni a nemzetközi kereskedelemben (pl helyi adottságokból kiinduló szakosodás, kezdetben jelentős külföldi tőkével) és pénzt hozott.
Jelentős belső piac sem volt kezdetben! Állami tőke meg végképp nincs a semmiből.
Nem volt mit védeni...

A "bezárunk és belül kavargatjuk a lóvét" az semmit nem hoz.

2015.03.10. 17:08:28

@GERI87:

Olvass utána, hogyan épült föl a dél-koreai, a finn, a svéd, a német, gazdaság. Én megtettem.

2015.03.10. 17:15:33

@adg [Au, Darwin]: Igen, igy van, az ingatlan koltseget a legkonnyebb elosztani. Csak olyat berlunk / veszunk amit mindketten meg tudunk fizetni :)

DieNanny CH 2015.03.10. 18:46:59

@Aye aye:

Na, igen... A neveltjeimnél a wc-re menés a következőképpen zajlik:
Én: Mindjárt jövök, megyek wc-re.
4 éves: Én is megyek veled!
2 éves: Ééén iiis!
:-DDD
Szóval, a lakás legkisebbik helyiségében szorongunk hárman. És akkor még alkossak is valamit...
:-DDD

Aye aye 2015.03.10. 19:45:27

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: :DDD
jó lehet hárman a wc-ben :D
Az "alkotással" nekem nincs problémám, (tőlem nézheti az egész város, akkor is megy :D ) csak szeretnék 2 perc csöndet/nap - de az viszont nem mindig jön össze.. :D
Nálam csak a 2éves jön, letekeri a wc papírokat, és apró fecnikre tépdesi, mutogat (mikor alkotok, és vigyorog), elvan.
Most kitaláltam, hogy neki is jár már a bili, s ha minden jól megy szép lassan ráveszem, hogy ő meg ott ücsörögjön addig, s így akkor nemcsak jobban elférünk, de talán ő is alkot majd valamit :D

M. Péter 2015.03.10. 20:27:11

@soad1221: Persze adójóváírás volt, de ez gyakorlatban azt jelentette, hogy egy gyerek nélküli alkalmazott 2009-ben havi 63000 Ft-ig nem fizetett szja-t. Nyugdíj-, meg egyéb járulékot persze igen, a 63000 Ft nettója 52290 Ft volt. Ma, ha nem jogosul egyéb kedvezményre, a nettója 41265 Ft. 150000 Ft nettója 103215 Ft volt, most 98250 Ft. Kb. havi 168000 Ft felett kell kevesebb adót fizetni az idei adórendszerben, mint a 2009-esben,

M. Péter 2015.03.10. 20:32:20

@soad1221: A nettó fizetéseket a nettober.com-mal számoltam ki.

2015.03.10. 20:54:16

@bpetya75: Elbagatellizálni a problémákat is nagyon trendi. Nem hiszem, hogy divat lett Mo.-t szidni (ha nem olvasnál róla interneten, már nem is lenne trendi, de ebbe inkább ne menjünk bele...), arról van szó inkább, hogy pont egy olyan weboldaltól várjátok el a dicséretet, ahol sokkal több olyan ember van, aki sokkal jobban szereti kívülről nézni Mo.-t, mint belülről. Olyan alapvető problémákat írnak le, amikre nincsen jelenleg megoldás, és el van annyival intézve, hogy "nem is olyan rossz" a helyzet. Neked is jogod van dicsérni Mo.-t, másnak meg szidni. Csak előbbi itt elvárt, utóbbi pedig meg van szólva. Azért a világ pöcegödre még nekem is meredek, de attól még sok esetben élhetetlen országnak tartom Mo.-t, és ez már azelőtt is így volt, mielőtt erre a blogra tévedtem. Szerintem a többség itt is így van ezzel.

2015.03.10. 21:10:01

@bpetya75: "A másrészről szerintem sokat lendítene a helyzetünkön, ha reálisabban mérnénk fel a körülményeinket és a lehetőségeinket. Fölösleges arról beszélni, hogy mikor érjük már el a nyugati bérszínvonalat. Nem lehet az a cél, mert nem olyanok a körülményeink. Vissza kell venni a fenenagy igényekből, és kiderülhet, hogy nem is koldul is 3M ember, meg nem éhezik 3K gyerek, csak nem jut minden nap chipszre, meg évente külföldi nyaralásra."

Nem érted. Nem a nyugati fizetésekről van szó. Arról van szó, hogy -kis túlzással- dolgozol a semmiért. Arról van szó, hogy Mo.-n nincsen JÖVŐd. Arról van szó, hogy az emberek ebbe beletörődnek. Akkor még azt mondom, hogy tanulok egy nyelvet, és le van mindenki a magasból tojva. Miért akarnám beérni kevesebbel, amikor a világban annyi érdekes és szép hely van? Miért ne lehetnének az embernek álmai? És miért kellene ezekről lemondani? Mo. nem ér ennyit.

2015.03.10. 21:14:11

@maxval bircaman szerkesztő: Milyen érdekes, hogy ti megoldást sosem írtok, csak azt sikerül leírni, hogy köcsögeu & karvalytőke. Tehát akkor mi a megoldás?

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.10. 21:16:07

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: hat az anyukak minimum a gyerek 5 eves koraig elfelejthetik az egyedul pisilest, stb.
Szerintem ezt rajuk is kene irni, amikor megszuletnek:-):-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.10. 21:37:37

@M. Péter: jó, hogy így előszedted konkrétan a számokat, szerintem ez nagyon aljas húzás volt (mármint az adórendszer megbütykölése). nagyon sok alacsony fizetésű embernek csökkent akkor a fizetése, mikor átvariálták ezt.

szöüke koula 2015.03.10. 23:38:46

@Philosoraptor: a megoldás? nyilván teokrácia. olyan rendes, ortodox fajtából való. leggings tilos. házasság kizárólag a partner neméről szóló orvosi igazolással...

bpetya75 2015.03.10. 23:40:19

@Philosoraptor:

Ha te úgy érzed, hogy neked nincs itt jövőd, akkor jó, ha teszel ellene. Az már nem az, hogy meg akarod magyarázni, hogy nekem sincs.

Aki kelepcében érzi magát, és a külföldet látja megoldásnak, az lépjen. Aki viszont marad, az kezdheti azzal a boldogulást, hogy kisebb álomkabátot választ magának.

2015.03.10. 23:50:33

@bpetya75: "Az már nem az, hogy meg akarod magyarázni, hogy nekem sincs."

Miért, milyen jövő vár rád Mo.-n? Ugyanolyan, mint a többieké.

Rengeteg negatív esemény látható már most, ami alól nem fogod tudni kivonni magadat. Teszem azt, hogy nézzük meg az egészségügyet, a nyugdíjrendszert, a demográfiát. Ettől csak szarabb lesz. Természetesen ragaszkodhatsz a saját véleményedhez, csak ne lepődj majd meg, ha eljön az a sötét korszak, amiről beszélek. Az a baj, hogy az emberek abban a tévhitben élnek, hogy már nem lehet rosszabb. Ezért lehet velük bármit megcsinálni.

2015.03.10. 23:56:19

@bpetya75: "Aki kelepcében érzi magát, és a külföldet látja megoldásnak, az lépjen. Aki viszont marad, az kezdheti azzal a boldogulást, hogy kisebb álomkabátot választ magának."

Igen, nem árt két lábbal azért a földön maradni. Mo.-n sem lehetetlen jó életszínvonalon élni, csak van, amit pénzzel sem tudsz megváltani, mert nincsen befolyásod sok mindenre. Szóval nem azt mondom, hogy Mo.-n lehetetlen eljutni odáig, hogy elmenj valami egzotikus helyre nyaralni, csak nem sok mindenkinek adatik meg. Viszont, szerintem önmagát csapja be az ember azáltal, hogyha nem éli meg önmagát, nem éri el a céljait. Nekem az egy borzasztó életnek tűnik, hogy alszom és dolgozom. Szerintem az életnek ennél többről kellene szólnia. Ha ez nem így lenne, nem lenne tele a környezetem frusztrált, fásult emberekkel.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.11. 06:54:53

@Philosoraptor:

A megoldás kezdete a helyzet értelmezése és tisztázása szerintem.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.11. 07:14:04

Erdekes eg ebkent, hogy akasszan hogy fonnakadtatok, de rogton utana ott van,hogy munka mellett mindennap tobb orat zongorazik, mindennap foz, plusz kerteszkedik (mindennap?), plusz varr.

Ahogynezem, ezen a szigeten meg a24 ora is tobb.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.11. 07:20:24

@Philosoraptor:
rengeteg ember van, aki csak a kozvetlen kornyezetet eli meg. Ugyan hall remsegeket, mdg olvashireket, de korulotte mindenki normalis, mindenki szereti amasikat, ezert (ontudatlanul!!!!) azt hiszi, hogy minden rendben. Hogy azok a tavoli dolgok tavol is maradnak, a remsegeket josaggal, mintegy varazsbuborekkel tavol lehet tartani.

Hogyez mennyire Nem igy van, sajnos anno a zsidok tapasztaltak meg kemeny meglepeteskent, egyes visszaemlekezesek szerint.
nem azt mondom, hogy ugyanaz a helyzet, csak azt, hogy lelkileg a jelenseg ugyanolyan.

Calvino 2015.03.11. 07:56:12

@~~Babette~~: A 24 óra itt is 24 óra - sajnos :D A kertészkedés persze szezonális, télen nyugi van. De tavasztól őszig mindennapos feladat (mindig van valami: ültetés, kapálás, gyomlálás, metszés, locsolás vagy épp vízelvezető árok húzása). A zongorázás muszáj (is), hozzátartozik a munkámhoz, hiszen folyamatosan új műveket kell megtanulnom. A varrás: hát arra szeretnék sokkal több időt, nem jutok hozzá minden nap, de hétvégente biztos. Főzés és egyéb házimunka - na, hát ez tényleg mindennapos, ti is ismeritek... :D

soad1221 2015.03.11. 08:05:05

@M. Péter: igen, ez nagyjából így reális is, nem fogok utána számolni.
Viszont van egy komoly tényező a gyakorlatban amit ilyenkor nem vesznek figyelembe: a minimálbérre, vagy ilyen alacsonyabb összegre bejelentett emberek jó része (klasszikusan magyar kis-középvállalatoknál) kap feketén pénzt.
A gyakorlatban úgy néz ki, hogy megállapodnak, mondjuk nettó 120-150 ezer ft-ban, amire a cég átutalja a br. 120-150 ezer ft-nak a nettóját (már adójóváírás is benne volt), és a különbözetet megkapja feketén kp-ban.
Ezt az apróságot nem szoktuk figyelembe venni, amikor a rosszabbul járó rétegről beszélünk. Papíron járt rosszabbul egy csomó ember, de a valóságban azt az adójóváírást a cég simán lenyúlta így. A családi adókedvezménnyel ezt már nem tudja így megtenni.
Ennek ellenére volt aki valóban rosszabbul járt, és biztos nem kevés ember, meg annak aki szarabbul jár mindegy is az egész, ha egyszer szarabbul járt.
Viszont nem lesz olyan átalakítás soha, ami mindenkinek egyformán jó, kárvallottak mindig lesznek. Igen, az egy kulcsos adó van akinek rosszabb, mégis azt mondom, hogy ez a legjobb, kiegészítve olyanokkal amiket feljebb felsoroltam.

És nem győzőm hangsúlyozni, hogy alapjaiban nem működik jól, nem jó a Mo-i adórendszer, függetlenül hogy az SZJA éppen egykulcsos - csak épp arra fogja sok ember, hogy milyen szar. Pedig nagyjából az és a családi kedvezmény az egyetlen eleme az egészből, ami rendben is lenne - feltéve, ha az egész összefüggő, egységes adórendszer lenne.

soad1221 2015.03.11. 08:12:59

@Dragonlady (Bp, Hun): én bevallom az volt az egyetlen pont, amikor elhittem, hogy most végre tényleg hozzányúl valaki az (akkor) elmúlt 20 év mulasztásaihoz. Aztán csak picit meg lett piszkálgatva minden, de rendes átalakítás nem történt semmiben..
Kár, hogy így van, az eredmény nem lett jó...

Calvino 2015.03.11. 08:14:59

@bpetya75: Azzal teljesen egyet értek, hogy nem kell másokba "belebeszélni", hogy csak a külföld a megoldás, illetve hogy Mo.-on "nem is olyan rossz". Ezt döntse el mindenki maga. Ezt a "kisebb álomkabát"-dolgot viszont nagyon arrogánsnak érzem... Mint ahogy a posztból és a kommentekből kiderült, elsősorban nem az anyagiak miatt indultam el külföldre, de az is nagyban hozzájárult. Otthoni fizetésemből soha nem tellett külföldi nyaralásra (általában Mo-on biciklitúráztunk sátorral vagy kisebb magánszállásokon). Komoly anyagi megterhelést jelentett, ha szüleimhez utaztam az ország másik végébe: 90ezer kézhezkapott forintból 10-15ezret a vonatjegyre vagy benzinre kiadni? Nem tehettem meg minden hónapban... Télen a fűtéssel olyan szinten spóroltunk, hogy 3 pullóverben és "bundabugyiban" ülve javítottam a dolgozatokat. Ennek ellenére soha nem tudtunk jelentősebb megtakarítást összehozni, örültünk, ha havonta 5ezer forintot meg tudtunk spórolni. Nem nyavalygok - mi még viszonylag jól éltünk másokhoz képest, hiszen pl. szüleink jóvoltából saját lakásban kezdhettük az életünket. Azt hiszem, a 21. századi európai Mo-on nem szabadna az álomkategóriába tartoznia pl. a fenti dolgoknak... Szerintem sokan azért élik meg jövőtlennek az országban maradást, mert sok munkával sem haladnak előre. Én az utolsó években nem csak az előre haladást nem éreztem többé, hanem apró lépéseket mindig hátracsúsztunk.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.11. 09:00:31

@Calvino: erre mondjak sokan (Bpetya nem tartozik kozejuk!!), akik szerint megerdemli a tanar a 90ezret, miert nem ment programozonak vagy mernoknek, ugy kell nekunk, ha ilyen hulyek voltunk.....

tanato 2015.03.11. 09:16:16

@bpetya75: @Philosoraptor: Így van,aki marad és nincs kiugró jövedelmi helyzete annak az álmaiból ,igényeiből kell lejjebb adni.Szegényesebb belföldi nyaralás,használt autó,lányoknak kevesebb új ruha fiúknak rosszabb minőségű sör stb.Természetesen nem lehetetlen azért így élni,de mivel nem vagyunk már egy zárt világ és látjuk hogy esetleg mások hogy élnek/tengerparti,esetleg egzotikus nyaralás,korszerűbb nagyobb lakóingatlan,lányoknak több és jobb minőségű ruha,fiúknak több és jobb sör stb.,kevesebb munkaórával,sokan agyalnak hogy ők is erre az útra lépjenek.

Calvino 2015.03.11. 09:59:13

@maxval bircaman szerkesztő: Ha az ember azt látja, hogy míg egyesek spórolással, az "álomkabát" szűkítésével, lelkes munkával, hittel és bizalommal, akár némi önfeláldozással foltozgatják a hajó egyik oldalán a lyukat, addig mások a hajó másik oldalán háromszor akkora lyukat vágnak, amin ugyan beömlik a víz, de ők kényelmesebben kipakolhatják a hajón lévő értékeket... Szóval ilyen helyzetben az ember bizony elgondolkodik, hogy talán mégiscsak rossz hajóra szállt...

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.11. 10:12:38

@soad1221:

"azt az adójóváírást a cég simán lenyúlta így"

Lattam olyan cegvezetot, aki visszakerte volna az adojovairast, de legalabbis levonta volna a fekete berbol.(a reginel nyilatkozni kellett az apeh fele, hogy azonnal kered, vagy csak ev vegen).
Es kozgazdasz volt...vagy pont azert?

bpetya75 2015.03.11. 10:31:53

@Calvino:

Ne vedd magadra. Philoval ez egy régi vita köztünk.

A kisebb álomkabátot úgy értem, hogy a pénzügyi realitások figyelembevételével szabad csak tervezni. Nyilván lehet álmodozni nagyobb autóról, meg külföldi nyaralásról, de ha ezt túlzásba viszi az ember, akkor megmérgezi magát vele, és nem vesz észre olyan apró pozitívumokat, amik élhetőbbé tennék az életét.

@tanato:

Azzal nincs baj, amikor valaki többet akar, és tesz érte. Van, akinél ez megvalósul egy munkahely váltással, vagy egy országon belüli költözéssel, másnál a határátlépés az opció. Csakhogy a többség marad a seggén, és nem, vagy csak alig változtat. Az ilyeneknek szerintem semmi alapjuk nincs a nyígásra, mert nem tettek eleget (jobbára semmit), hogy jobb legyen.

soad1221 2015.03.11. 10:37:49

@~~Babette~~: a helyzet az, hogy ugyan kérhetted, hogy ne érvényesítsék, de én nem egy cégről tudok, ahol szépen vitték a papírt, hogy akkor itt írd alá... szerinted hányan nem írták alá? :)
Aztán, hogy a fekete pénz pedig pont annyival kevesebb... hát istenem, ez van. reklamálni is max a főnöknél tud ezért...
szóval ez bevált gyakorlat volt. Akik elkerülték ezt az állami szférában és a multiknál dolgozók, a kis és közép vállalatoknál ez volt a rutin...

Calvino 2015.03.11. 10:56:00

@bpetya75: Minden oké, nem vettem magamra. Azt próbáltam csak elmondani, hogy az az álomkabát, amit sokan külföldön keresnek, egyáltalán nem "színes és szélesvásznú álomkabát", hanem egy egyszerű, de strapabíró, meleget adó holmi. Nagyon sokan nem a "luxus", hanem a mindennapi betevő miatt jöttek el otthonról. 4 alkalommal tettem meg a kb. 1700 km-es utat tízfős, "ócsított" kisbusszal. Útitársaim többségében nők voltak, a társadalom teljes keresztmetszetét lefedték. Minden alkalommal azt gondoltam, hogy az én igazságtalanság fölötti lázadásom már-már luxus kategória - nekik kőkemény okuk volt jönni. Hajléktalanság szélén álló család az apa lebetegedése miatt - egy ápolónői fizetésből fél év alatt majdhogynem az utcára kerülésig lecsúsztak. Többdiplomás értelmiségi 50 fölött munkanélküli maradt, semmiféle munkát nem kapott otthon, még takarítónőit sem - most itt "házvezet". És sorolhatnám. Nem csodálkozom, hogy ők élhetetlen helynek tartják Mo-ot, mert otthon csak meghalni volt esélyük.

tanato 2015.03.11. 11:02:26

@bpetya75: Jól mondod,panaszkodni azt tudunk,de ha tenni kell érte,fáradozni hogy jobb legyen az már nem tetszik.Az itt kommentelők többsége persze kivétel mert ők tettek érte,nem is keveset.Hazát cseréltek.

2015.03.11. 11:27:12

@~~Babette~~: Lehet, hogy így van. És lehet, hogy azoknak van igaza, akik elintézik egy vállrándítással az egészet. Mert nincsen értelme olyasmin idegeskedni, amin nem tudsz változtatni.

Calvino 2015.03.11. 11:28:20

@tanato: Hazát nem cserél az ember, maximum országot :D Itt a frízek mindig is jövő-menő életet folytattak (szükségből: hajósnép, kereskedelem, bálnavadászat). A 20. század közepén aztán ez az életforma már nem működött többé, a turizmus, amire manapság épít a sziget, pedig még nem működött. A munkanélküliség, elszegényedés elől tömegével vándoroltak ki Amerikába. Ki visszajött egy-két év múlva egy kis tőkével, és itthon kezdett valamit, ki ott maradt, de vannak olyan családok is, ahol a már kint született második generáció költözött "vissza". Ami miatt érdekes a dolog: soha, senkit nem szóltak meg azért, mert elment, vagy azért, mert ittmaradt. Viszont hatalmas energiát fordítottak-fordítanak a folyamat dokumentálására, megértésére: frízek Amerikában címmel cikkek, könyvek jelentek-jelennek meg, múzeumi tárlatok nyílnak. Büszkék azokra, akik kint maradtak, és ott értek el valamit (nem kell nagy dolgokra gondolni, egy egyszerű "boltos" család történetét is megírják), büszkék azokra, akik visszajöttek, és pl. viszik tovább a családi "farmot". Remélem, egyszer mi is megemésztjük ezt az elvándorlási hullámot, és tárgyilagosan tudunk róla beszélni.

2015.03.11. 11:28:52

@Dragonlady (Bp, Hun): Ők csak lábat lógatni járnak be amúgy is a munkahelyükre... :))))

2015.03.11. 11:29:54

@maxval bircaman szerkesztő: Ennél azért valamivel frappánsabb választ vártam.

Calvino 2015.03.11. 11:56:26

@tanato: Ezzel a "panaszkodással" kapcsolatban még valami eszembe jutott (hátha érdekel valakit :) Én úgy érzem, hogy bennünk, magyarokban nagyon erős a "messiásvárás" hajlama. Valahogy túl determináltnak fogjuk fel a sorsunkat, és ezért mindig kívülről várunk megoldást problémáinkra, másokat okolunk nehéz helyzetünkért, vagy épp másokat "istenítünk" helyzetünk jobbra fordulása miatt. Ebbe a képbe jöttünk bele mi, határátkelők is: ki haragszik ránk, mondván, hűtlenek lettünk a hazához, és így persze még jobban tönkre megy az ország. Vagy épp az ellenkezője: túlértékelik a hazaküldött pénzek jelentőségét, és már-már azt hangoztatják, hogy a mi külföldi szorgoskodásunk tartja fönn még úgy-ahogy a csőd szélén álló magyar gazdaságot. Feketére festik a jövőt, hogy az elmentek már soha nem térnek haza, Mo-nak ezzel vége is. Vagy épp reménykednek, hogy mind hazasereglünk új szemlélettel, tőkével, és jön a felvirágzás.

bpetya75 2015.03.11. 11:58:28

@Calvino:

Ezek szerint átment az álomkabátos asszociációm ;-)

Majd ha a belpolitikai helyzet konszolidálódik, talán rendeződik a határátkelők megítélése is. Jelenleg sajnos aktuálpolitikai hörgés tárgyai vagytok...

tanato 2015.03.11. 12:03:21

@Calvino: @bpetya75: Igen idővel majd helyére kerülnek a dolgok,főleg a most felnövő fiatal nemzedéknek ez már természetes lesz.Az idősek agya persze már nem fog megváltozni.
A panaszkodás persze nemzeti szokásunk az nem fog változni egyhamar.

bpetya75 2015.03.11. 12:37:31

@tanato:

Barátoméknál cserediák van, egy katalán lány. Úgy tűnik, ide jött egy kis lazaságot tanulni. Azt mesélte, hogy otthon mindenki stresszes, mert nagyon sokat dolgozik (Ő is suli mellett még napi 2-3 órát hegedül, meg sokat tanul otthon is). Megkérdezték tőle, hogy szerinte ők nem dolgoznak sokat? Azt mondta, hogy de (és valóban). Következő kérdés: "És stresszesek vagyunk?" "Igen, de közel sem annyira, mint az otthoniak". Abban maradtak, hogy megpróbálja ellesni a technikát.

Azért írtam ezt le, mert nem fogadom el, hogy panaszkodós nemzet lennénk. Persze lehet, hogy azért nem hallok idegesítően sok panaszt, mert nincs időm ilyesmit hallgatni, neked meg részben ez a dolgod...

tanato 2015.03.11. 12:39:23

@bpetya75: Úgy-úgy,hozzám panaszkodni jönnek,nem dicsekedni.

kardio1 2015.03.11. 13:50:31

Az az érdekes, hogy Magyarorszàgot hajlamosak vagyunk menthetetlen, megàllithatatlanul süllyedô orszàgnak làtni, és ostorozni a magyarokat (mintha mi magunk nem azok lennénk...), és azt gondoljuk, hogy a nagybetûs nyugaton minden màs. Itt Franciaorszàgban azt làtom, hogy a franciàk igencsak panaszkodos, vagy inkàbb morgolodo, elégedetlenkedô nemzet. Az életszinvonalbeli süllyedés itt is érzékelhetô. persze, nem onnan indultak, mint Magyarorszàg. De az azért itt is megvan, hogy kevesebbet költenek nyaralàsra, auto- vagy ingatlanvàsàrlàsra is kevesebben szànjàk rà magukat. Nyilvàn nekem orvosként könnyebb itt, mert a tàrsadalomnak nem ugyanazon szegmensébe tartozom jövedelmileg, mint otthon. De a tendencia ugyanaz itt is, mint otthon volt.

2015.03.11. 14:50:40

@kardio1: Miért, Mo. nem süllyed?

kardio1 2015.03.11. 15:02:19

@Philosoraptor: De, pontosan azt mondom, hogy Magyarorszàg IS süllyed. A hangulata itt is sokaknak hasonlo, mint pl. neked.

2015.03.11. 18:22:18

@kardio1: Igen, és ha lehet választani, akkor te sem Mo.-t fogod választani. Pontosan így vagyok én is ezzel.

kardio1 2015.03.11. 21:58:50

@Philosoraptor: Ez nem ilyen egyszerû. Te egyedülàllo vagy, nekem meg csalàdom van. Nekünk egyeztetni kell, te szabadon döntesz. Jelenleg majdnem azt mondhatnàm, ahànyan vagyunk, annyiféle elképzelésünk van a jövôröl. Es ez még az idôvel vàltozik is. Mindenesetre nem a politikai közeg hatàrozta meg a döntést, hogy itt éljünk, és nem is ez fog arrol dönteni, hogy visszamenjünk-e. En pl. nagyon nem szerettem Gyurcsànyt, de nem az ô személye, vagy az àltala képviseltek voltak a dönytôek abban, hogy ide költöztünk. Ugyanigy Orbàn 2010-es gyôzelmekor sem hatàroztam el, hogy most azonnal visszaköltözünk. Ha ez a téma döntött volna, màr 1994-ben dobbantok a pufajkàs visszatértekor, vagy legkésôbb 2002-ben a D209 hatalomra kerülésekor.
Meglehetôsen összetett téma ez.
Ha te pl. idejönnél Magyarorszàgrol, mihelyst egy kicsit jobban belelàtsz az itteni viszonyokba, azt mondanàd, hogy itt ugyanaz van pepitàban, mint ami miatt Magyarorszàgrol elmentél. De nekem a tiédhez hasonlo, nem gazdasàgi természetû okaim nem voltak az orszàgvàltàsra.
Remélem, nem volt nagyon kusza, amit most leirtam.

2015.03.12. 12:00:11

@kardio1: Ha lehet választani, akkor inkább olyan országban élek, ahol kijövök a fizetésemből, még annak a terhére is, hogy ott sem sokban különbözik a politika. De ha hagynak élni, miért is érdekelne a politika? Mo.-n teljesen abszurd elképzelés, hogy kivond magadat a politikából, mert mindenhonnan az folyik. Ha nem olvasol médiát, majd beszámolnak róla a kollégáid...

kardio1 2015.03.12. 13:24:50

@Philosoraptor: Az lehet. En mondjuk érdeklôdöm a politika irànt, igy nagyonis része az életemnek. Nyilvàn azért is foglalkoztat, mert itt élek és nem egy orszàg a sok közül szàmomra Franciaorszàg.

2015.03.12. 19:37:13

@kardio1: Tudjuk, hogy a magyar politika miről szól. Pontosan ezért nem érdekel.

kardio1 2015.03.12. 21:31:28

@Philosoraptor: Nem egy malomban ôrlünk. En azzal kapcsolatban reagàltam, hogy téged a vàlasztott külföldi orszàg belpolitikàja nem fog érdekelni, mert nem lesz hatàssal ràd. En ùgy érzem, hogy Franciaorszàgban élve a francia belpolitika hat ràm, és én is igyekszem hatni rà, azzal, hogy a helyi és az EU-s vàlasztàsokon szavazok.
Kivàncsian vàrom, hogy majd beszàmolj külföldi tapasztalataidrol, ôszintén érdekel!

2015.03.12. 22:42:07

@kardio1: Erre most mit mondjak? Norvégiában azt sem tudják, hogy ki a miniszterelnök. Lehet úgy is élni. Meg úgy is, hogy az ember olyasmin idegeskedik, amin nem tud változtatni. Mo.-n nyugodtan elmehetsz szavazni, attól még semmi sem fog változni. Többek között ezért sincsen értelme Mo.-n a politikával foglalkozni. Hiszem, hogy más országokban is ugyanolyan mocskos a politika, mint nálunk, csak annyi a különbség, hogy ott tartanak a politikusok a társadalomtól, mert a társadalomnak van töke, nem úgy, mint nálunk. És valószínűleg kevésbé akarnak beleszólni az életedbe. Ha ez nem így lenne, akkor nem lenne ennyi kivándorló.

kardio1 2015.03.13. 09:17:40

@Philosoraptor: Otthon is elmentem szavazni, itt is elmegyek. Ha nem hinnék benne, hogy van értelme, nem tenném.
Nekem nem volt sosem olyan érzésem, hogy a napi politika kevésbé lenne a mindennapok része itt, mint Magyarorszàgon, persze az is igaz, hogy az utobbi éveket màr külföldön töltöttem. Lehet, hogy ha a te helyedben lennék, én is ugyanùgy éreznék, mint te.
Mindenesetre a franciàk meglehetôsen politikus nemzet, ez is àrnyalja a képet. A hazug politikusok, a valodi felelôsök megbüntetése pedig többnyire itt is csak àlom sajnos. Bàr ne igy lenne!

2015.03.13. 12:50:52

@kardio1: Nem a politizálással van a gond, hanem ahogyan a magyarok művelik. Észérvek nincsenek, csak érzelmek és fröcsögés....

kardio1 2015.03.13. 17:47:19

@Philosoraptor: Itt szoktam nézni tévés vitàkat, illetve a ràdioban is gyakran van több meghivott vendég. Erdekes, hogy igen hamar elkezdenek egyszerre bveszélni, egymàs szavàba vàgni, hogy a végén màr érteni is nehéz. Hogy ilyennel azért nem talàlkoztam-e otthon, mert nem igy szokàs vitàzni, vagy mert kevesebbszer hivnak meg eltérô àllàsponton lévôket, nem tudom. mindenesetre az itteni stilus meglehetôsen latinos. Bàr végülis tényleg azok :)

2015.03.13. 23:18:06

@kardio1: Nem a tévés vitákról beszélek, hanem hogy két szektás kész háborút indítani a másik ellen. Hamar letudnak menni a béka segge alá...

kardio1 2015.03.14. 14:42:28

@Philosoraptor: A szekértàborosodàsra gondolsz? Az tényleg jellemzô Magyarorszàgon. Elég baj, hogy nem volt igazi lezàràsa az elôzô rezsimnek a rendszervàltàskor, megfelelô elszàmoltatàssal. Azokban az orszàgokban tisztàbb a helyzert, ahol végig kemény maradt a kommunizmus, mert talàn kevésbé gondoljàk az emberek, hogy jobb volt akkor, és nem is kivànjàk vissza.

2015.03.14. 15:02:10

@kardio1: Pontosan. És azok az országok elindultak a fény felé.

Tristee 2015.03.21. 07:43:19

@maxval bircaman szerkesztő: "Ne viccelj! "

Talán kétségbe vonod, hogy Magyarországon az emberekre nemcsak egyházilag, de államilag is bőkezűen támogatott, folyamatos és közvetlen vallási propaganda és befolyásolás zúdul?

Ezzel szemben, mivel az ateizmus egyházi szemszögből eleve elítélendő (időnként egyenesen gyilkosnak minősített), állami szemszögből pedig a legjobb esetben is nem támogatandó (de inkább elítélendő), a propaganda lehetőségei állami szinten nullára estek.

Amúgy paradox - avagy nagyon is érthető módon - ez sem árthat igazán az ateizmusnak; lévén a másik oldal korifeusai - mint például jómagad, Maxwal barátom - ostobaságok, védhetetlen állítások olyan tömegét hordják össze vallás-ateizmus témakörben, az embernek szinte fáj rájuk válaszolni.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása