oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. november 26. 06:41,  Látok jövőt hosszabb távon is 347 komment

2014. november 26. 06:41 Határátkelő

Látok jövőt hosszabb távon is

A mai poszt inkább első benyomások összessége Ádámtól, aki három hónapot töltött szakmai gyakorlaton Spanyolországban, de feltett szándéka, hogy visszatér, már a cégét is megalapította. Lássuk, milyen, amikor valaki fél lábbal már átkelt a határon.

Spanyolország, Valencia.jpg

„Ennek a blognak rengeteg látogatója valószínűleg külföldre vágyódik, még ha nem is tudja merre, miképp, vagy hogy a valóság az országról a turisztikai oldalon túl milyen. Ezzel a poszttal egy realisztikusabb képet akarok festeni Spanyolországról, amely túl negatív színben lett feltüntetve, és hogy mi vezetett el ahhoz, hogy ide költözzek.

Egy kis háttér

Most ősszel töltöttem 3 hónapos (12 hetes) szakmai gyakorlatomat egy HR-cégnél, mint asszisztens az Európai Kapcsolatok részlegen. A cég segít elhelyezni a leépítések miatt munkanélkülivé vált embereket, valamint tréningeket tart. A Debreceni Egyetemen tanulok, mint közgazdász és céltudatosan mentem Spanyolországba megtapasztalni az életet - oda akarok költözni.

Vállalkozói szemmel közelítem meg a témát (2-3 hónap múlva kezdünk, már van is Kft-nk ott), de minden lényeges észrevételemet megírom (spanyolok, a gazdaság, vállalkozásalapítás, életmód, stb.).

Megjegyezném, hogy minket a jobb, boldogabb és bőséggel teli élet vonz Spanyolországhoz. Megélni itt is megtudnánk, de mint tudjuk, az életben több dolog is van, mint a pénz.

Kezdjük is.

Milyen a spanyol gazdaság?

A spanyol gazdaságot érintette a legjobban a válság, azon belül az építőipart, főleg mert annyira ráépült (bocsi, szóvicc) a gazdaság. Sokan az iskolát is otthagyták, hogy elmehessenek dolgozni az építőiparban. Aztán 2008-ban ennek vége szakadt, és rekordszintre nőtt a munkanélküliség.

Emellett manapság is rengeteg a részmunkaidős, mivel a törvények rendkívül védik a teljes munkaidős dolgozókat; elbocsátásuk drága és hosszadalmas. A részmunkaidősök nem is számítanak foglalkoztatottnak, azaz munkanélküliek.

Ennek ellenére a gazdaság az utóbbi években növekedni kezdett, biztató például hogy évente 1-2%-al csökken a munkanélküliségi ráta. Apropó, tudtad hogy a munkanélküliség "rate" és "ratio (arány)" között mi a különbség? Röviden: azért 53,2%-os a fiatalkori munkanélküliség 2012-ben, mert kicsi a munkaerő-állomány a 15-24 évesek között.

Ami azért kicsi, mert sokan „munkanélküliek”, de tanulnak. Így a valós fiatalkori munkanélküliség 20,6%-os Spanyolországban (ami még mindig EU-s átlag duplája sajnos).

De koncentráljunk a pozitívumokra! Az online vásárlások éves bevétele a következő években meg fog duplázódni kb. 36 milliárd euróra (Franciaországban ez kb. 50 millió, Angliában kb. 100 millió). Online vállalkozásoknak jó esélye van itt labdába rúgni. Az IT területen dolgozóknak szintúgy.

De még sima kisvállalkozásoknak is jó esélyeik vannak, hisz egy Magyarországon szocializálódott vállalkozónak ebben a sokkal nagyobb népességű és vásárlóerejű piacon jobb dolga lesz, mint otthon.

Egyik előnyünk, hogy a spanyolok gondolkodásmódja nem olyan, mint a miénk. Azt mondanám, aki ügyes, van józan esze és ki tudja használni az itteni lehetőségeket, annak nem lesz gondja a megélhetéssel. Ennek egyik oka, hogy nincs akkora verseny.

A gazdaságot elsősorban a katalánok és baszkok húzzák, és általánosságban is északon van a gazdasági súlya. A dél turistásabb és általánosságban rosszabbul teljesít.

Vállalkozás alapítása

Vállalkozást alapítani nem nehezebb, mint otthon. Mi Kft-t alapítottunk a bátyámmal, amit itt Sociedad Limitada-nak hívnak (S.L.). A részleteket megspórolnám, de ha itt csinálsz vállalkozást, mindenképp menj el egy gestorhoz vagy asesorhoz. Ezek amolyan ügyintézők, akik általában könyvelők is egyben.

Elvégzik a munkát és sorban állást helyetted és tudják, hogy mennek a dolgok (amit mi nem), neked csak követni kell az utasításait és adni az iratokat (pl. NIE).

Milyen az élet Spanyolországban?

Jártam tavaly Malagában 6 hétig, idén pedig Valenciában voltam. Mindkét helyen jobban éreztem magam, mint itthon.

Egy kis tényvihar:

• A városok nagyon szépek összességében.

• Évente ~ 2700 órát süt a nap (itthon ~1900 ez a szám).

• Többnyire felhőtlen az ég és 30-35 fok van.

• A tengerpart közelsége és a hűsítő szellő rendkívül kellemes, ami elviselhetővé teszi a meleg időt.

• Nem utolsó sorban nagyon jó tömegközlekedés van a városokban (városok között is), sőt a valenciai metró a városon túl megy 50 km-rel (!). Egy busz/metrójegy 1,3 euró, ha 10-es pakkot veszel, akkor 80 centre jön ki darabja.

• Egy ház bérlése 250-500 euró havonta. Nyílván minél jobb környék, belvárosibb, nagyobb, szebb, annál drágább.

• A városok rendkívül mozgássérült barátak. Minden padka lesimítva és mindenhol van feljáró.

Milyenek a spanyol emberek?

Akiket megismertem, és akikkel találkoztam, mind rendkívül kedvesek voltak, akkor is, ha csak útbaigazítást kértem, de ugyanez vonatkozott a munkahelyen lévő irodai dolgozókra is. Összességében közvetlenek és habár szeretnek panaszkodni, szerintem abban is jobban állnak, mint mi. Ezek miatt azt is mondhatnám, hogy tetszik az atmoszférája, a kisugárzása a helynek.

Sokan összekeverik a spanyolokat a mexikóiakkal. Nem, a spanyolok európaiak, nem (latin-)amerikaiak, ezáltal még mindig távolságtartók és van modoruk és nem járnak mosollyal egész nap. Ezzel szemben a mexikóiak úgy énekelnek a drogkartellek véres világáról, mint ahogy egy vidám menyegzőről.

Rengeteg lehetőség van szórakozni, és sokszor ingyenes a belépő a bárokba, klubokba. A spanyol ún. „bárkultúra”, azaz állandóan kiülnek kávézgatni.

Imádnak a szabad levegőn lenni. Sok a rendezvény, és a jó ide ezt lehetővé is teszi. A magyarok otthonmaradós népség (mint Észak Korea), itt ez teljesen fordítva van. A városokban pezseg az élet.

A korrupció itt is jelen van (hol nem?), de kisebb mértékben. A hírekben jelentek meg korrupciós botrányok, ahogy bizonyos személyek közpénzeket nyúltak le, de jó szívvel töltött el hogy minden esetben le is tartóztattak számos érintettet (egy esetben 50 embert, ha jól emlékszek). Ez itthon is követendő példa lenne.

Megéri-e?

Spanyolország tipikusan az az ország, amelyik a legtöbb embert elriasztja. Nem egy nyilvánvaló lehetőség, de szerintem, ha közelebbről megnézzük, láthatjuk, hogy mennyire ideális ország.

Néhány dolog nagyon fontos:

• Egy legalább társalgási szintű B1-es nyelvtudás. Enélkül el se indulj, mert angolul nagyon elvétve beszélnek. Viszont az angol nyelv már önmagában megnöveli a munkatalálás esélyét.

• Valamennyi tőke. A francia, ciprusi, német és olasz ismerőseim mind olcsónak találják a helyet, de egy magyarnak azért nem az. Legyen tartalékod. Józan ész, de azért szólok.

• Albérletet csak helyben lehet találni és főleg telefonon, nem emailben. Én egy ingatlanügynökségen (inmobiliaria) keresztül találtam, akik ezért elvártak 1 havi bérleti díjat (amit végül a felére alkudtunk, mert csak 3 hónapra béreltünk). Mondjuk mi szabályosan bementünk az irodájukba, viszont az online található hirdetések jelentős részét is ingatlanosok csinálják, ezért mindig kérdezd meg hogy van-e ilyen költség és hogy ügynök-e egyáltalán.

Összességében nagyon élhető ország, mert jó az idő (nem úgy, mint Angliában), EU-s állampolgár vagy (nem úgy, mint Ausztráliában), relatíve olcsó, magas az élet minősége és lehet megélhetést találni. Számomra az utóbbi 2-3 hónap múlva derül ki valójában.

Itt látok perspektívát hosszabb távon is, habár szeretek magyarok közt is élni. És most gondolkozz el. Maradsz-e vagy jössz?”

Ha továbbiak is érdekelnek, akkor látogass el Ádám honlapjára.

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr566933463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.11.26. 21:15:54

@Mirjam2: Elgondolkoztato az egesz cikk / tanulmany, a vege kulonosen lehangolo:

'nem tapasztalható tömeges méretű hazavándorlás, és aki visszaköltözik hazájába, nem lesz automatikusan sikeres. Lengyelországban például a visszatérők a nyugat-európai tapasztalattal nem rendelkező munkavállalókhoz képest ötször nagyobb valószínűséggel válnak állástalanná. Képzettségi szintjük ugyan meghaladja az otthon maradottak képzettségi szintjét, de tudásukat nem tudják kamatoztatni.'

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.11.26. 21:31:16

@tildy[UK]: szomorúan olvasom, remélem jól vagy! Nekem is lesz nemsokára műtétem, nem ugyanezen okból kifolyólag, de ugyanezen a "területen ". Nem az első... :-S. Sajnos egy kicsit több nálam is veszett már, és az esélyes minimálisak. De a remény hal meg utoljára! Jobbulást!

montroyal ( CAN qc) 2014.11.26. 21:33:19

@Kövérmadár [swe]: Nezd, a spanyolok is megtanultak spanyolul sot ! egy harom eves gyerek kepes mar spanyolul beszelni ... akkor nem lehet nehez ..@Zka:

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.26. 21:41:33

@Igaz Barát:
Mi sváb hurkát szoktunk csinálni.
Az zsemlés. A májas is meg a véres is.
Miért jó az?
Volt úgy hogy a a nővéremék 80-100 zsemlét vágtak fel kockára a disznóvágás előtt.
A zsemle olyan mint a szivacs mikor az abalével meglocsoljuk azt magába veszi mindenestül.
Erre megy a darált főtt belsőség.
A rizs amit széleskörben használnak szintén az abalében fő.
Viszont csak vizet vesz magába. Ugye az abalé a leggazdagabb lé.
Belefőtt egy fél disznó.
Képzeld el hogy megkóstolsz egy abalében főtt kanál rizst és egy kanál abalébe áztatott zsemlekockát.
Zongorázni lehet a különbséget.
Szóval ebből van a hurka.
A másik lényeges dolog.
A véreshurkába soha de SOHA nem szabad főtten ledarált vért tenni. Olyan lesz mint a fűrészpor.
CSAKIS nyers vért.
Mi a véreshurkába szánt zsemle nagyobbik részét a nyers vérrel locsoljuk meg.
Aztán majd abáláskor megfő az.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.26. 21:43:50

@petrasp:
Én találkoztam Tildyvel néhány nappal a műtét után.
Rendkívül erős nő.
Szerencsés ember a viking.

morsels (törölt) 2014.11.26. 21:49:45

@Mirjam2:
Torolni lehet, de a net nem felejt.
:-)

puhacica 2014.11.26. 21:49:56

@Igaz Barát: szerintem meg a disznoful porkolt a legjobb! :P

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.11.26. 21:50:09

@diggerdriver: az jó, ha erős, mert ezeket a dolgokat nem csak fizikálisan, de mentálisan is nehéz feldolgozni. De ugyanakkor nem árt kímélni magunkat, egy ilyen műtét megerolteto. Sajnos én hülye voltam és két hét után már munkába álltam, pedig az általános felépülesi idő minimum hat hét. Most már nem tenném...

morsels (törölt) 2014.11.26. 21:52:55

@puhacica:
Az abaleben fott disznopofa, paprikasan, fokhagymasan hidegre teve....

Keleti Szél 2014.11.26. 21:55:29

@házelőtthinta:
Szerintem érdekes az országok jövedelmi egyenlőtlenségét ábrázoló diagram. Kiderül belőle, hogy Bulgária ebben is, mint oly sok egyéb mutatóban, a sereghajtó (a legegyenlőtlenebb az európai országok között).

Cseho.-ban, Szlovákiában, Szlovéniában, Hollandiában és Belgiumban is kisebbek a jövedelmi különbségek, mint Magyaro.-n (de még ezzel is az EU átlag alatt van a magyar mutató). Ebből a szempontból "Skandináviában" a legjobb élni.
www.portfolio.hu/img/upload/res/orig/kepkivagas3-20141126.PNG

Keleti Szél 2014.11.26. 21:55:29

@házelőtthinta:
"Inkább az ironikus hogy 22 évesen életbölcsességeket osztogat. Ez olyan mintha én csajozási tanácsokat oszotgatnék és arról írnék könyvet :))) "

Szerintem rendkívül hasznos lenne a csajozási tanácsaid olvasni (legalábbis azoknak, akik csajozni szeretnének). A lényeg csak annyi lenne, hogy ne fogadjuk meg a tanácsaid, hanem éppen ellenkezőképp viselkedjünk, mint ahogy javaslod.

Ha valaki olyan részvényvásárlási tippeket ad, amiknek garantáltan esni fog az áruk, az ugyanolyan hasznos, mintha az emelkedő árú részvényeket mondaná meg előre nagy biztonsággal. Persze, ellentétes irányú stratégiát célszerű követni hozzá, de ez lényegtelen apróság.

Keleti Szél 2014.11.26. 21:55:29

@diggerdriver: Inkább igyuk meg azon melegében a vért, minek cicózni vele.

Keleti Szél 2014.11.26. 21:55:29

@házelőtthinta: Okos fiú vagy te, szerintem már felismerted a patternt, hogy melyik válaszod kerül ki, melyik nem. Innen már csak egy ugrás, hogy el sem küldöd azt, ami úgyse jelenik meg. ;)

puhacica 2014.11.26. 21:56:42

@tildy[UK]: jo, hogy tovabb tudtatok lepni. minden jot nektek!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.26. 21:59:06

@puhacica:
Itt a sarkon a töröknél lehet kapni főtt füstölt disznófület csíkokra vágva.
Nagy királyság.
Természetesen pörköltnek is jó.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.26. 22:00:41

@morsels:
Az egyik legjobb.
A tokaszalonna ugyanígy.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.11.26. 22:03:27

@pasztasuta: @puhacica: @petrasp: @diggerdriver: Koszonom mindannyitoknak, szerencsere jol vagyok, igen zajlik az elet, es bar tudtam , hogy esely sincs a jo vegkifejletre, de elore kell neznunk. :) Idonk se volt felfogni, mar tul is kellett lepnunk rajta.

Lassan itt az ideje amugy, 35 multam, a kedves is varja mar a bokarugdosot, aztan majd meglatjuk hogy alakul. Most a lakasvasarlas a tema, aztan eskuvo, aztan meg feszekrakas:)

Petrasp : neked kitartast kivanok, elore, minden rendben lesz, ne aggodj :)

Na de eleg ebbol a temabol, csak vegre ra tudtam magam szanni, hogy leirjam, hogy kiirjam magambol.

morsels (törölt) 2014.11.26. 22:21:03

@diggerdriver:
Sajnos csak egyszer volt hozza szerencsem (jo regen), de a mai napig emlekszem ra :-)

morsels (törölt) 2014.11.26. 22:22:30

@diggerdriver:
Itt az azsiaiak csinalnak fulet is, meg 'pacalt' is, persze semmi koze a porkolthoz, viszont van, ami kifejezetten jo :-)

morsels (törölt) 2014.11.26. 22:56:46

@tildy[UK]:
A feszekrakas az a lakasvasarlas, nem? :-)

Oszinten kivanom, hogy minden jora forduljon.

kardio1 2014.11.26. 23:11:20

@Philosoraptor: Elnézést, ha nem fogalmaztam volna közérthetôen. Mindenesetre a sokféle ezoterikus könyv, vagy Coelho vagy pl. a "valositsd meg önmagadat" tipusù sikerkalauzok szintén a New Age-hez köthetôk.

Taxomükke (UK) 2014.11.26. 23:36:09

@morsels: " Az abaleben fott disznopofa, paprikasan, fokhagymasan hidegre teve.... "
Na most már be lehet fejezni, jó??!!!

;)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.11.26. 23:42:00

@morsels: hat vegulis kinek mi, en a csaladalapitast ertettem rajta.

rumitom 2014.11.26. 23:42:53

@diggerdriver: vagy 25 evig hust hussal ettem, sosem voltam krumpli vagy rizs zabalo. nos koretet azota sem nagyon eszek, de egy jo kis rak salata barmilyen rantott hust ueberel. konkretan ha nem lenne sult oldalas es steak, vegetarianus lennek, vagy olyan zoldseg gyumolcs evo aki a halat eheti.
a hust nem de halat fogyaszto as meg siman vegetarianus nem?

bar indiai kollegak allitasuk szerint vegetarianusok, halat sem esznek, de csirket azert igen...

morsels (törölt) 2014.11.26. 23:46:18

@tildy[UK]:
Ami a feszekrakassal kezdodik, legalabbis logikusan nezve eloszor a feszek, aztan az utodok, merthat az utodoknak valahol kell lenniuk.
Aztan az utodok mar a feszekalja, de ahhoz meg kell a feszek...

Vegulis mindegy, a lenyeg az, hogy legyen jo a vege.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.26. 23:50:10

@rumitom:
Nincs az a halmennyiség ami nekem elég lenne.
Bár az édesvízieket jobban preferálom.

morsels (törölt) 2014.11.26. 23:52:03

@rumitom:
Hat persze hogy van olyan vegetarianus, aki eszik halat. Ha nincs, akkor csinalhatsz egy olyan csoportot :-)

A vega a legszigorubb. Ok semmilyen allati eredetut nem esznek. Tehat tej, tojas is kiesik, ami azt jelenti, hogy a raksalatat is elfelejtheted, mert ha a rakot kivesszuk, akkor is ott van a majonez.

A vegan tul vannak kulonbozo csoportok (azt hiszem, mert hat nem vagyok szakertoje a dolognak), miszerint vannak, akik csak hust nem esznek, de allattol szarmazo dolgokat (mint peldaul tejet, tojast) igen, aztan a lazabb valtozata ehet halat, illetve tengeri elolenyeket, mint rakot is.

Mindegyiknek megvan a maga elkepzelese, hogy miert etikusabb, mint a masik csoport.

rumitom 2014.11.26. 23:56:25

@diggerdriver: ez komoly? emlekszem meg gyerekkoromban unokatestverekkel szekszard konyeken jartunk le a dunara es azt ettuk amit fogtunk, keszeg, ponty, harcsa. egyik sem jon be, se akkor se azota. edesvizi egyedul a pisztrang, illetve ha jol van elkeszitve az amur meg belefer. halaszleveert sem rajongok. bezzeg egy seafood chowder
tengerbol barmi johet…

bar most hogy olvasom a beszelgetest. reg voltam mar disznoolesen, kivancsi vagyok mennyire izlene igy x ev vegahal elet utan (+havi ket steak :) )

rumitom 2014.11.26. 23:59:05

@morsels: ohh, nalam semmilfele meggyozodes nem all a hatterben. egesz egyszeruen a hust hussal idoszakomban egyszer kiprobaltam kibirnem e egy honapig hus nelkul. alap esetben azt mondtam volna nem.
kibirtam.
azota nem szeretem annyira a hust.
biztos hal nelkul is kibirnam. de inkabb nem kiserletezem tobbet, nem akarok kerodzove valni.

morsels (törölt) 2014.11.27. 00:04:28

@rumitom:
En ugy vagyok vele, hogy ha nincs benne hus, akkor definicio szerint csak snack, vagy sutemeny lehet :-)

2014.11.27. 00:08:27

@Mirjam2: Olvastam én is. Mivel nem igazán van miért visszajönni Mo.-ra, úgy hiszem, hogy ez a dolog megfogja magát bosszulni idővel. Merthogy a svéd fiataloknak van miért visszamenniük, azt megértem.

2014.11.27. 00:09:16

@Mirjam2: Mo.-n ez valószínűleg úgy működne, hogy miért jött haza külföldről, meg amúgy is megfizethetetlen fizetést akarna.

2014.11.27. 00:12:00

@kardio1: Coelho idézetekkel a világból ki lehet kergetni. És mennyi könyve van a faszinak, elképesztő!

kardio1 2014.11.27. 00:17:05

@Philosoraptor: Na làtod, igy lehet meggazdagodni ezekbôl az àltudomànyos, vagy àlpszichologiai könyvekbôl!

2014.11.27. 00:18:00

@házelőtthinta: Nekem már azelőtt is elegem volt, mielőtt elkezdtem írogatni ide. Csak most tetőzik a dolog. És ne túlozzunk, a véleményemet meg csak elmondhatom, nem kell hozzá az engedélyed. ;)

Remélhetőleg jövő nyár.

2014.11.27. 00:19:06

@kardio1: Igen, jó biznisznek tűnik. :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.11.27. 00:21:42

@rumitom:
Messze nem az egeszet, csak az utolso 110 km-t.
Sarria varosbol indultunk.

rumitom 2014.11.27. 00:26:08

@morsels: jaja, emlekszem erre az idoszakra voltam igy vele en is.
most ha otthon jarok a kicsit sem vegetarianus csaladomnal, hus mergezesben terek haza.

Herr Géza 2014.11.27. 00:26:51

@rumitom: Azt ismeritek, hogy a vegánindián eredetű szó, annyit jelent, hogy "béna vadász" ..... :D

rumitom 2014.11.27. 00:31:00

@Philosoraptor: olvastad egyet is? csak mert kontextusbol kiragadva a coelho idezetek tobb mint cheesyek, de e konyvei, minden masodik oldalonkent egy coelho tomeny bekezdestol eltekintve, teljesen rendben vannak szerintem

morsels (törölt) 2014.11.27. 00:33:40

@rumitom:
Hat, nekem olyan volt, hogy minden heten steak, legalabb egyszer.... most mar nem is kivanom. Nem mondom, hogy nem eszem meg, ha ugy alakul, de nem kivanom.

Viszont a hus meg mindig kell. persze nekem ebbe barmi belefer. Hal (tengeri herkentyuk is persze), csirke (rantva, levesnek), barany, diszno (rantott hus, koromporkolt, meg persze BBQ-n kulonbozo variaciok) meg fasirt, kolbasz, hurka, szalami, szoval barmilyen formaban :-)
Vagy vietnami leves amiben flank, tripe, tendon van, meg vegulis a variaciok vegtelenek :-)

De a marhahus mar nem hianyzik annyira nekem sem.

montroyal ( CAN qc) 2014.11.27. 00:58:42

@Philosoraptor: divany.hu/eletmod/2014/11/23/le_akarok_szokni_a_husrol_-_de_hogyan/

nem azert mondom .de én fiatal koromba egyetlen utessel leszoktattam az oroszlant a husevesrol ...DDD

Muscari 2014.11.27. 01:01:49

@tildy[UK]: örülök, hogy túl vagy rajta, az élet tényleg megy tovább.
Épp ma hallottam egy olasz mondást: ha bezárul előtted egy kapu, nemsokára egy nagyobb fog kinyílni. Remélem úgy lesz :-)

Muscari 2014.11.27. 01:12:32

Így a kommentek végére megéheztem a sok "disznóság" emlegetése folytán. Főleg a sült vért kívántam meg, nem ettem vagy 15 éve. Meg vesét velővel... Lehet vajon velőt kapni valahol? Ha nem, már tudom, hogy mit rendelek anyukámtól, mikor megyünk haza.
És most meg kell próbálom korgó gyomorral elaludni.

pappito · http://pappito.com 2014.11.27. 02:11:31

a poszt fasza, a legény jópofa, pozitív és optimista, szóval hajrá

mondjuk én spec nem vagyok oda ezekért a kényszeres önmegvalósítós-válj jobb emberré marhaságokért, meg fenttartásokkal kezelek mindenkit aki magában elhatározza, hogy nekem segít (akár van bajom akár nincs :) de hát ez tényleg ilyen new age fényevős baromság, akinek igénye van, egye.

sok sikert Spanyolországban, jópofa hely az

pappito · http://pappito.com 2014.11.27. 02:12:29

@Muscari: most nem ugrik be hol vagy, de marrow szkoott lenni a hetesnél ejrópában, angol nyelvterületen meg vese is.

pappito · http://pappito.com 2014.11.27. 02:16:52

amúgy ez a biakviadal fura kaland, szerintem valami elbaszott unalmas. egyszer végigültem egy napot egy katalán kocsmában egy helyi társasággal, a falon volt egy tévé és megállás nélkül bikaviadal ment benne. úgy közvetítették, mint a focit vagy a bokszmeccseket :) de még a focinál is unalmasabb volt, úgy kb. a golf szintjén mérhető az unalomfaktora :)

a helyiek tökre szégyellték, ilyen régi-cikis dolgonak tartják, hogy még mindig van, és azt mesélték, hogy a viadalokra kijáró nézők általában ugyanaz a brancs, szóval nem széles népszerűségű dolog ez.

de simán leélheted az egész életed spanyolországban anélkül, hogy találkoznál bikaviadallal, szóval nem ez az első számú társadalmi probléma

pappito · http://pappito.com 2014.11.27. 02:17:46

ja a csávó ilyen küldetéstudattól mentes, lájtos sámán-arc :)

abrelosojos 2014.11.27. 06:59:19

@diggerdriver: sőt. szidja, tehát elárulja

2014.11.27. 07:19:23

@kardio1: Ez nem specialis 'New Age' dolog, hanem tobb vilagvallas is erre az elvre epul, tobbek kozott buddhizmus, hinduizmus. Az un. New Age mozgalom ezekbol vett at elemeket.

2014.11.27. 07:24:44

@rumitom: Vegetarianus az aki nem eszik hust vagy halat, pescetarian aki halat igen de hust nem, vegan aki semmilyen allati eredetu termeket nem (tehat sem hust, sem halat, sem tejtermeket). Indiaban valoban mondjak neha azokra hogy 'vegetarianus' akik esznek csirket, ez technikailag teves megnevezes, de arra utalnak hogy az illeto nem eszik tehen- vagy disznohust, 'csak' csirket (vagy halat).

2014.11.27. 07:28:26

@Philosoraptor: Pont azt bizonyitja a tanulmany, hogy ez nem csak magyar problema, az egesz terseget erinti. Es ha igaz amit a nemet kutatok allitanak, akkor az egesz EU-ra negativ hatassal lehet hosszu tavon, tehat nem igaz az a kozkeletu tevhit hogy a 'gazdag' orszagok jol jarnak az olcso munkaerovel.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.27. 07:45:15

@Mirjam2:
Aki nem eszik tojást tejet az mézet sem?

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.11.27. 08:26:13

@qkuc: jó könyv, legalábbis angolul bejött. A fordítással elbaszhatták. A témában tetszett még Barbara Demicktől a Nothing to Envy. Igaz abban szerintem elég sok olyan dolog van, ami már elavult (emiatt egyes kommunisták USA propagandának is nevezik a könyvet), ÉK szerintem lazul fel, a helyzet már kicsit jobb.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.11.27. 08:29:10

@Zka: bár nevezett kommunisták mindent usa propagandának neveznek, ami Északkoreára rossz fényt vet.

kardio1 2014.11.27. 08:42:47

@Mirjam2: Tudom. Azért irtam Philosoraptornak, hogy ez egy szinkretista irànyzat, nagyon sok eleme valoban a keleti vallàsokbol jön. Hasonloan szinkretista vallàs pl. a krisnàsoké, amely az egyik hindu irànyzat nyugatiakra igazitott formàja.

2014.11.27. 09:42:20

@rumitom: Nem, és nem is akarok. Számomra vannak "értékesebb" könyvek, amire időt szánok.

2014.11.27. 09:44:33

@házelőtthinta: Sosem mondtam ilyet, de értelmi sérült. :)

Igaz Barát 2014.11.27. 09:46:19

@diggerdriver: Mi is ezt a fajtát szoktuk. Nem is tudtam, hogy máshogy is csinálják. Az abalében főtt rizsnek már úgy magában is van valami nagyon-nagyon finom íze.

2014.11.27. 09:47:06

@kardio1: Na azert ez nem egeszen igy van... A New Age nem vallas egyaltalan, inkabb egy gyujtonev, egy egesz csomo dologra utalhat, pl. self help technikak. Az ugynevezett 'krisnasok' egy hindu vallasi iranyzatot kovetnek, egesz pontosan a Gaudiya Vaishnavizmust. A legtobb 'krisnas' a vilagon nem nyugati hanem indiai, csak Mo.on altalaban mind nyugatiak mivel ott nincs igazan indiai kozosseg. De pl. UK-ben a legtobb 'krisnas' indiai es az egyhazuk hivatalosan is hindunak szamit. Annyi az atfedes hogy kb. ugyanabban az idoben kezdett el a New Age kibontakozni mikor a Gaudiya Vaishnavizmus elkezdett terjedni Nyugaton, tehat a 60-as evekben. Ugyanebben az idoszakban pl. a buddhizmus is egyre nepszerubbe valt Nyugaton, de sem a buddhizmus, sem a Gaudiya Vaishnavizmus nem a 'New Age' mozgalom resze.

2014.11.27. 09:47:50

@Mirjam2: Pedig Mo. az EU gyarmata, szóval akkor nem értem a dolgot. Eddig ez volt a közkeletű tény, hogy megy az agyelszívás ezerrel. Otthon kiképzik a szellemi dolgozókat, majd pedig ők mennek egy sokkal jobban fizető országba. A külföldi ország 0 anyagi befektetéssel kap egy fiatal, képzett mérnököt, orvost, stb. Most meg kiderül, hogy mégsem lesz olyan jó ez a rendszer. :)

2014.11.27. 09:53:32

@Philosoraptor: Elnézést, az értelmi sérülteket nem akartam bántani, ők nem tehetnek róla, hogy ezzel a betegséggel kell élniük.

2014.11.27. 10:05:10

@diggerdriver: A vegan elvileg azt jelenti hogy semmilyen allati eredetu termeket nem fogyaszt az illeto, tehat tojast vagy mezet sem. (Sot sok vegan nem hasznal pl. borbol keszult termekeket sem, tehat nem hord borcipot, stb.)

2014.11.27. 10:07:32

@Philosoraptor: Ez valoban igy van sajnos, a tanulmanybol is ez derul ki. Viszont ha jol ertettem, azt mondjak a nemet kutatok hogy hosszu tavon az egesz kozossegre rossz hatassal van ez a folyamat gazdasagilag is. Most vissza kell mennem dolgozni de majd megprobalom reszletesen elolvasni kesobb.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.27. 11:03:58

@Mirjam2:
Ok.
Mi van a gyógyserekkel?
Senki nem tudja az összetevöit vagy hogy mennyi benne az állati eredetü hatóanyag?
A vegaság csak gyomron keresztül számít vagy mindenhogy?
A kígyóméreg ellenszéruma állati eredetű.
Inkább belepusztul vagy azt lehet használni?
A kozmetikai szerek a börön keresztül szívódnak fel.
Ott mi a helyzet?
Az anyatej?

kardio1 2014.11.27. 11:50:02

@Mirjam2: Valoban nem fogalmaztam egyértelmûen, ez ùgy làtszik, gyakori hibàm. Tudom persze, hogy a New Age nem vallàs, és hogy meglehetôsen szerteàgazo, messze nem egységes irànyzat. De azért vannak benne közös pontok. Ebbôl a szempontbol értelmezhetô az a koàbban leirt véleményem is, hogy a New Age a korai gnosztikus mozgalmak mai leszàrmazottja. A ketô között létrejött szabadkômûvesség is ebbe a vonulatba illeszthetô bele.
Ami a krisnàsokat illeti, volt több jo ismerôsöm is közöttük egy idôben, akkoriban jobban utànanéztem a dolgoknak.
Bizonyosan elismert Indiàban is, ez tény hiszen ez egy hindu irànyzat. De amennyire én tudom, a hinduizmus, a nyugati nagy monoteista vallàsokkal szemben, alapvetôen nem téritô vallàs, a Krisna-tudatù hivôk viszont téritési feladatot is kaptak Swami Prabhupadàtol. Szoval, ez mégiscsak többé-kevésbé a nyugatiakra adaptàlt vàltozata a hinduizmusnak, nem?

2014.11.27. 12:59:06

@Mr Long (UK): A magyar hozzáállás. Csak ennyi a baj.

2014.11.27. 12:59:49

@házelőtthinta: Köszönjük. Ma is megmondtad a szokásos mantrát, mehetsz is Isten hírével.

Mr Long 2014.11.27. 13:00:58

@Philosoraptor: De nem ertem a kapcsolatot a visszamenok es a magyar hozzallas kozt. Beszelgettem par emberrel (mintegy biztositek, ha visszamennek) a lehetosegekrol es mindenhol az jott le, hogy normalis cegnel nagyon jo lehetosegei vannak egy kulfoldi tapasztalatokkal rendelkezonek!

2014.11.27. 13:02:41

@Mirjam2: Akkor most nem értem, mi a baj. Mo.-n azért nincsenek magasabb fizetések, mert az EU nem engedi (:D), de viszont ha Mo.-ról mindenki elmegy, aki tud, az végső soron rossz lesz az egész eu-nak is. Nyilván a kibocsátó országnak is, de ezt eddig is tudtuk. Mo. behelyettesíthető bármelyik másik, hasonló cipőben járó országgal.

2014.11.27. 13:04:55

@kardio1: Persze, ebben az ertelemben teljesen igazad van. Az is igaz hogy vannak az ISKCON gyakorlataban nyugati elemek amik hianyoznak a hagyomanyos hinduizmusbol; jo pelda a terites. En nyugati ISKCON-kovetoknel gyakran megfigyelem hogy otvozik a hindu hagyomanyokat a keresztenyseggel, de ez szerintem nem az ideologiajukbol fakad, inkabb onkentelenul raepitenek a sajat kulturalis kozeguk hagyomanyaira. Peldaul ragaszkodnak hozza hogy ok egy monoteista vallast kovetnek ahol Isten egyszeruen ki lett cserelve Krisnara, pedig az eredeti hindu elkepzeles termeszetesen teljesen mas. De ez a tema messzire vezetne, inkabb abba is hagyom itt...

2014.11.27. 13:09:06

@Mr Long (UK): Normális cégnél szvsz ki sem kell menned az országból, anélkül is vannak lehetőségeid. :P

Kérdés, hogy miért jönnél vissza? A pénzért biztosan nem, tehát marad a család és barátok.

2014.11.27. 13:11:36

@diggerdriver: En nem vitatkozni akarok veled, kerdeztel, valaszoltam. A gyogyszerek osszetevoi szerepelnek a csomagolasukon. Sokan nem vesznek be bizonyos gyogyszereket ha pl. olyan osszetevojuk van ami a vallasukat serti (sertesbol szarmazo anyagok peldaul). Szerintem minden felnott ember el tudja donteni maganak hogy o mit eszik, mit szed, es miert. Vannak emberek akik vallasi okokbol elutasitjak a veratomlesztest, szervatultetest, abortuszt, stb. Ez az o testuk, az o eletuk, nekem szemely szerint teljesen mindegy hogy mas milyen orvosi kezeleseket vesz igenybe vagy mit eszik, mit nem. Mindenkinek a maganugye az ilyesmi.

2014.11.27. 13:13:17

@Mirjam2: "Mindenkinek a maganugye az ilyesmi."

Aztán vannak olyan erőszakos emberek, akik ráakarják erőltetni a másikra a "hitüket".

kardio1 2014.11.27. 13:23:16

@Mirjam2: En is ùgy hallottam a magyar krisnàsoktol, hogy ôk egy, személyes istenben hisznek (eltérôen a buddhistàktol, ahol voltaképp nincs személyes isten, vagy a hinduktol, ahol nagyon is sok van), erre utalna a kopaszra borotvàlt fejen meghagyott egyetlen hajfonat.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.11.27. 13:27:29

@Mirjam2: akkor is a magánügye, ha a gyerekét akarja megölni azzal, hogy nem engedi a vérátömlesztést, átültetést, stb?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.27. 14:02:01

@Mirjam2:
Várgyámá...
Eszemben sincs vitatkozni csak kérdeztelek.

2014.11.27. 14:33:10

@diggerdriver: Oke, oke, csak beszelgetunk :). Tenyleg messzire vezet ez a tema. En maradok a zacskos levesnel...

Muscari 2014.11.27. 14:44:00

@diggerdriver: de nagyon érdekes. Kérdezzünk meg egy orvost, hogy a szülők megtilthatják-e mondjuk a vérátömlesztést, ha a gyerekük éltveszélyben van.

Az inzulint hogy állítják elő manapság? Régen bizony a sertés hasnyálmirigyéből vonták ki. Akkor a muszlim cukorbetegek mit csináltak? Várom valamelyik dokink válaszát.

2014.11.27. 14:46:36

@kardio1: Hat erre majdnem irtam valaszul egy kommentet, de aztan meggondoltam magam... Mar egyszer megirtam itt hogy eleg eros fenntartasaim vannak a 'krisnasokkal' szemben, kulonosen a magyarokkal, de ebbe inkabb nem akarok meg egyszer belemenni. Maradjunk annyiban hogy Indiaban is sokan szaladgalnak ezzel a hajviselettel, de nagyot neznenek ha ezt a magyarazatot hallanak. Persze a (magyar) ISKCON-tagok rogton elmondanak nekik hogy ok, szegeny kis eltevelyedett indiaiak, nem tudnak eleget a sajat vallasukrol, de majd nyugati testvereik felvilagositjak oket. Engem szemely szerint idegesit mikor valaki meg akar gyozni valakit hogy az o vallasa, vilagnezete, etkezesi szokasai stb. felsobbrenduek.

2014.11.27. 15:09:15

@Muscari: Errol eleg sok info elerheto, peldaul www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1279173/, lasd 3. es 4. pont.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.11.27. 15:36:26

vannak már mindenféle más vérpótló készítmények, ugye? csak az a baj, hogy nagyon drágák. tényleg, ez érdekelne engem is, hogy jelenleg mi a helyzet ebben az ügyben.
volt jehovás kollégám, burmai, szerencsétlenek, ebbe akadt pont bele fiatal egyetemistaként a nő, nem valamelyik másik keresztény térítő társulatba. mivel ők semmiféle ünnepet nem tartanak, a hatéves gyereke minden egyes alkalommal a tanáriban ült velünk, amikor az osztálytársai születésnapoztak (és ebből kb kéthetente van egy ugye, hoznak tortát, stb). semmiféle nemzeti ünnepre nem engedte el a gyereket (függetlenség napja, mártírok napja, ilyesmik, amik politikán és diktatúrán felül állnak). ok, persze, ő dolga, vallásszabadság, stb stb stb, de engem vallással kapcsolatban senki más nem tudott ennyire kiakasztani, mint ez a család.

kardio1 2014.11.27. 17:20:38

@Muscari: A Jehova tanùui nem fogadnak elvéràtömlesztést. Gondolom, a sajàt kiskorù gyerekeik esetében is a szülôi jognàl fogva visszautasithatjàk a transzfùziot.
Régebben nem volt muzulmàn betegem :) Egyébként szerintem az étkezési tilalom nem függ össze az injekcios készitmények adhatosàgàval.

kardio1 2014.11.27. 17:22:41

@Mirjam2: Végülis irtàl nekem vàlaszul egy kommentet :))

2014.11.27. 17:43:55

@kardio1: Igen, viszont ha tenyleg megirom hogy mit gondolok a hajtincs meg a monoteizmus osszefuggeserol, valoszinuleg kitiltanak a blogrol :)

kardio1 2014.11.27. 21:55:53

@Mirjam2: Akkor ird meg nekem privàtban. Erdekelne.

Thor vagyok 2014.11.30. 09:23:52

@Muscari: egyreszt nem csak sertesbol, volt marhabol is. De mindez mult ido, mar 15 eve, amikor meg olyan helyen dolgoztam, elkezdtek az atallast a human inzulinra, gondolom, azota allati mar nincs is.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása