oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. október 09. 06:46,  Az EU szíve: legendák mögött a valóság 411 komment

2014. október 09. 06:46 Határátkelő

Az EU szíve: legendák mögött a valóság

Ha van ma város Európában, ami misztikus hely a legtöbb uniós polgár számára, akkor az Brüsszel. A legtöbben ugyanis csak annyit látunk belőle, hogy egy hatalmas bürokratikus tömb mozgatja onnan az Európai Uniót, mindenféle, az életünket befolyásoló döntéseket hozva. Ma Bányászbéka segítségével bepillanthatunk a kulisszák mögé. Elöljáróban csak annyit mondanék, hogy szerintem mire a poszt végére értek, sok mindent másképp láttok majd…

cím 2_1.jpg

„46 éves vagyok és 12 éve élek Brüsszelben. Talán érdekes lehet számotokra a kivándorlás dolgát egy évtizednyi távollét szempontjából látni. Talán az is érdekes lehet, hogy a sorok írója ugyanennyi ideje az EU Bizottságának tisztviselője. Ezt a munkát legalább annyian utálják, mint amennyien vágynak rá, de mindkét oldalon sok a tévhit, s a korrekt megítéléshez talán hasznos lehet az esetem.

A Nyugat az én generációm számára eleinte még egy mesevilág volt, ahol az ételnek jobb az íze és még az emberek szaga is jobb. Ráadásul már gyerekként is benne volt a fejünkben a tipikus magyar pesszimizmus, az a bizonyos „mindenhol jó, de a legrosszabb otthon” mentalitás, aminek azért a nyolcvanas években némileg több oka volt, mint ma.

A kilencvenes években, amikor a jogi egyetemre jártam, abban bíztunk, hogy most majd nálunk is jó lesz. Én még 2002-ben kaptam esélyt a lelépésre, amikor a nagy optimizmus már lelohadt, de még mielőtt végképp elfogyott volna a türelem.

„Ez valami hülye EU-s munka”

Ügyvéd akartam lenni, de az iszonyatos munkamennyiség és amiatt, hogy az általam megismert, sikeres ügyvédek közt alig láttam olyat, aki ne lett volna idegroncs, hamar elment a kedvem a pályától. Alternatívát viszont nem nagyon láttam.

2002 elején egy nagyon jóhírű ügyvédi irodában dolgoztam, amikor az irodatársam továbbított egy emailt olyan szöveggel, hogy „ez valami hülye EU-s munka, téged talán érdekel”. A Bizottság keresett magyar jogász-nyelvészt a közösségi joganyag magyar fordításának lektorálásához. Testhez álló kihívás volt, így azonnal jelentkeztem.

Az interjún jól szerepeltem és felvettek - a sikeres pályázók listájára, ami ugye nem jelentett automatikusan munkalehetőséget. Hülye fejjel eléggé beleéltem magamat, őrlődtem a bizonytalanságban. Egy este a benzinkútnál épp tankoltam, amikor megjelent egy népes „család” olyan BMW-kel és Mercikkel, amikről én a két diplomámmal és nyelvtudásommal nem is álmodhattam (és sok ügyvéd kollégám azóta sem). Csak arra tudtam gondolni, hogy el innen, akárhogy.

Másnap reggel, amikor felhívtak a Bizottság jogi szolgálatától, hogy most fel tudnának venni és lenne-e kedvem náluk dolgozni, még azelőtt rávágtam a YES-t hogy a hívó kitehette volna a mondata végére a kérdőjelet. 2002 októberében a jogi szolgálatnál kezdtem ideiglenes, két éves szerződéssel.

1.kép.jpg

A banán görbülete

A találó mondás szerint az EU munkája olyan, mint az óra: csak a két mutató látszik, pedig azokat a szerkezet láthatatlan többi 99%-a mozgatja. Nézzük például a banán görbületét. Ennek szabályozása első és második pillantásra is a brüsszeli bürokrácia ámokfutása.

De ha azt is tudjuk, hogy az EU-konform, X görbületű banán az egyik nagy tagállam tengerentúli tartományaiban termesztett fajta sajátossága, az Y és Z görbület viszont az EU-n kívüli versenytársaké, akkor máris derenghet, hogy egy ilyen nevetségesnek tűnő szabály mögött komoly tagállami lobbizás és több tízezer banántermesztő védelme rejlik.

A közhiedelemmel ellentétben nem abból áll a munkánk, hogy egy irodában unatkozva hülye szabályokat találunk ki. Az EU szabályait ugyan a Bizottság alkotja, de a tagállamok súgnak (a szakavatottak számára: comitology). A brüsszeli lobbizás taglalását pedig inkább meghagyom egy eurokritikus blognak. Személy szerint könnyebben tudok úgy a tükörbe nézni reggelente, hogy a jelenlegi helyemen többek közt a lobbisták próbálkozásait igyekszünk kordában tartani.

Beraknak egy szürke irodába

A brüsszeli munkakezdés nagyjából úgy megy, hogy valakit beraknak egy szürke, a nyolcvanas évek hangulatát idéző irodaház szürke kis szobájába és a főnöke jó esetben elmondja neki, mit kell csinálni, rosszabb esetben hagyja, hogy apránként felfedezze hova is került. A kollégák pedig esetleg megkérdezik a liftben, milyen volt a hétvége, de a válaszra már nem kíváncsiak.

Nekem szerencsém volt, mert olyanokkal kezdtem egy csapatban, akik ugyanúgy frissen érkeztek mint én, valamennyien húszas-harmincasok voltunk (az átlagos tisztviselőkhöz képest szinte fiatalkorúak) és az idősebb, kissé már besavanyodott kollégák kifejezetten érdeklődőek voltak irántunk.

A beilleszkedés kinek könnyebben, kinek nehezebben ment. Volt olyan női kollégám, akit a bútorszállítók simán kurvának néztek (mert ugye csinos, egyedülálló kelet-európai nő csakis kurva lehet), másnak a főbérlő hetekig nem volt hajlandó bekapcsolni a fűtést (mert ugye nekünk otthon sincs), megint másnak a szeme láttára rabolták ki a lakását (a rendőrök egy órával később értek csak oda).

Óriási könnyebbség volt, hogy minden jót és rosszat meg tudtunk osztani egymással. Viszont két év is elég idő ahhoz, hogy kikerüljünk a hazai vérkeringésből, és amikor 2004-ben leversenyvizsgáztunk és lehetőséget kaptunk a végleges tisztviselői állásra, igazából akkor sem lett volna otthoni alternatíva, ha vissza akartunk volna menni. Én eleve nem is akartam. Úgy gondoltam, hogy majd akkor megyek haza ha elég megtakarításom lesz.

Egy sajátos reform hatásai

2004-ben a csatlakozást azzal köszöntötték az intézmények, hogy a május 31. előtt munkába lépett új tisztviselők fizetését és besorolását több fokozattal visszavetették (érdekes módon ez szinte kizárólag minket kelet-európaiakat érintett).

Azt megelőzően nagyjából azon a szinten voltam, ami szakmai múltam, életkorom és végzettségem alapján reális volt. így viszont egyik napról a másikra olyan pozícióba kerültem, mint egy friss diplomás kezdő.

Az új szabály gyakorlatilag lehetetlenné tette, hogy – legalábbis a Bizottságnál – egy kelet-európainak normális karrierje legyen (értsd: soha nem lesz annyi szolgálati éve, hogy a ranglétrán haladva érjen el a számára elérhető csúcsra, és nem mondjuk egy biztos vagy igazgató kabinetjéből ejtőernyőzve).

A reform miatt máig háborognak tisztviselők és szakszervezetek egyaránt. Itt sem működnek olyan ideálisan és diszkriminációmentesen a dolgok, ahogy azt az európai értékek felkent őreitől elvileg elvárnánk.

Nem jut túl sok izgalom

A brüsszeli tisztviselői kar elég egyedülálló intézmény. Nem élni jöttünk ide, hanem a munka miatt, a munka miatt viszont itt kell élni, ha tetszik, ha nem. Ez megszokott egy versenyszférás expatriate esetében, csakhogy az EU esetében ez az expat életmód egy egész életre szól.

Ezt a csapdát sok EU-s azzal kompenzálja, hogy végtelenül komolyan veszi a munkáját és, ami már nem annyira jó, saját magát is. Sokaknak egy idő után abból áll az önképük, hogy nagyon fontos ember vagyok, mert az EU-nak dolgozom.

Vannak persze, akik tényleg nagyon fontos munkakörökben dolgoznak, de egy átlagos tisztviselő számára nem jut sok izgalom és glamúr, döntési jogkör pedig főleg nem. Ahogy egy idősebb olasz kollégám mondta: odafent megmondják, milyen spagettit kérnek és mi megfőzzük.

A politika boszorkánykonyhájáról inkább egy tanácsi vagy parlamenti kolléga tudna mesélni. Mindenesetre itt egy kis kóstoló egy átlagos európa tanácsi ülésről: a linkre kattintva átérezhetitek a hangulatát. Számomra az egyik legtiszteletreméltóbb, mert legnehezebb munka a szinkrontolmácsoké.

2.kép.jpg

A lelkiismeret

Az EU-tisztviselők a gyakornoktól a biztosig kizárólag az EU érdekeit tartják szem előtt. Jó esetben olyan politikákon, szabályokon dolgozunk, amikkel lelkiismeretileg azonosulni tudunk. Ezek többnyire nem látványosak, sőt merőben technikaiak.

Például, saját tapasztalataimnál maradva: az adóügyi főigazgatóságon nem túl nagy élvezet egy nyolc órás vitát végighallgatni arról, hogy az adóhatóságok közti adatcserét szolgáló űrlapon hova kerüljön egy bizonyos táblázat, ugyanakkor a tagállamok számára rendkívül fontos, hogy jobban meg tudják fogni az áfacsalókat, s az együttműködésük sikere az ilyen technikai apróságokon múlik.

A Jogi Szolgálatnál már neccesebb lehet az ügy, ha éppen a magyar kormányt kell perelni. Megint csak technikai dolgokról van szó, például olyan kormányintézkedés miatt, ami a magyar kukoricatermesztők elemi érdekeit védi, de a Bizottságnak nem tetszik.

Hallottam olyan kollégáról, aki egész karriert épített arra, hogy éjjel-nappal azt kereste, hogyan lehet ha kell-ha nem kell alapon belekötni a hazája törvényhozásába. Az sem közömbös, hogy az a politika, aminek az előmozdításán valaki dolgozik, mennyiben felel meg annak, amit az illető saját maga európai érdeknek tart. Néha elkerülhetetlen a lelkiismereti konfliktus.

Mindennek ellenére jó látni, hogy – ha néha el is tévedve a döntéshozatali labirintusban, vagy elakadva a rengeteg felé osztott hatáskörök és döntési jogok között, hihetetlen mennyiségű munka zajlik azért, hogy az EU biztonságosabb, igazságosabb és versenyképesebb legyen.

Ebbe az is belefér, hogy jópár ügynökség és magas rangú tisztviselő olyan, mint a rossz gőzmozdony, ami energiája 80%-át haladás helyett sípolásra használja. Muszáj, hogy észrevetessék magukat és igazolják a létezésüket.

Az is fájdalmas, amikor egy teljesen ésszerű, a többség által támogatott kezdeményezés azért akad el, mert egyetlen tagállam képviselője – néha önző és provincionális vagy akár személyes okokból – nemet mond rá. Ilyenkor sokszor évek munkája válik hiábavalóvá. Nemcsak a miénk tisztviselőké, de a többi tagállamé is.

Kinek éri meg szakmailag?

Munkamennyiség szempontjából sok múlik azon, melyik főigazgatóság melyik osztályán dolgozunk. Vannak helyek, például a versenyfőigazgatóság, ami hírhedt a hajtásról. Máshol a munka mennyisége eseményfüggő, vagyis akkor kell nagyon hajtani, ha az adott terület döntéshozói (többnyire a tagállamok delegált szakértői) találkoznak.

Szakmailag leginkább annak éri meg az EU-ban dolgozni, aki otthon szűknek érzi a szakterületét. Például, olyan kutatásban érdekelt, amit csak az egyik EU-ügynökségnél végeznek, vagy munkájához létfontosságú a nemzetközi együttműködés (például a vámügyek, biztonságpolitika, közlekedés, szállítmányozás).

Ha valaki úgy jön ide, hogy konkrétan mindegy neki mit csinál csak megfizessék, elég hamar ki fog ábrándulni. Fizetés szempontjából ugyanis, a közhiedelemmel ellentétben, nem annyira rózsás a helyzet.

A fizetések

Az EU tisztviselői kar 16 fokozatra van felosztva (akit teljes részletességében érdekel, minden fő-és alkategóriával együtt itt találja a vonatkozó jogszabályt). A legalsó A5-os fokozat alapfizetése 3.811, a legmagasabb A16-osé 14.823 euró. A sajtó és az EU-szkeptikusok persze szeretik ezt úgy beállítani, mintha a pár tucatnyi főigazgató A16-os fizetése lenne a tisztviselők átlagfizetése.

A fizetés csak kelet-európai szemmel tűnik soknak. Skandináv országokból, Németországból, Angliából egyre nehezebb tisztviselőket verbuválni, mert az EU-s fizetés a nyugati versenyszféra fizetéseivel összemérve egyre kevésbé versenyképes, főleg a magasabb szinteken.

Ráadásul eltérően a versenyszféra expatjaitól, az EU a megélhetési költségekhez – lakás, közlekedés – egy petákkal sem járul hozzá – még a havi bérletet sem támogatják. Nincs sem prémium, sem tizenharmadik havi fizetés, sem ruhapénz, sem szolgálati autó.

Miért ennyi?

A cinikus válasz az, hogy egyrészt meg kell fizetni azt, aki hajlandó egy életre Brüsszelbe költözni, másrészt közvetve szponzorálni kell a brüsszeli régiót, főleg az ingatlanpiacot.

A kevésbé cinikus válasz pedig, hogy a jól képzett munkaerőt muszáj megfizetni és kompenzálni kell a külföldi munkával járó többletköltségeket. Azt se felejtsük el, hogy rengeteg tisztviselő társa nem talál munkát Brüsszelben és ilyenkor évekig egy fizetésből kell megélni. Márpedig ha egy család egyetlen fizetésből él, az itteni árakat nézve máris nem tűnik a pénz olyan soknak.

A lakbér például alapból 900-1500 euró között van, ehhez a rezsi általában 100-200. Ha valaki ésszerűen költ, ha nem is gondtalanul, de kényelmesen meg lehet élni egy átlagos tisztviselői fizetésből, de annyival már nem jobban hogy a pénz kompenzáljon az elveszített otthoni életért.

Túlélési stratégiák

Ha hinni lehet az urban legend-nek, Luxemburgban van egy szikla, ahonnan az életunt EU-tisztviselők a mélybe vetik magukat. Egy másik, hihetőbb történet szerint volt egy brüsszeli tisztviselő, aki a depressziója elől a munkájába temetkezett és csöndesen megőrült.

Azóta ha nem is hivatalosan kötelező, de erősen támogatott, hogy egy tisztviselőnek a munka mellett legyen valamilyen hobbija. Így az eddigi kollégáim között akadt tangótáncos, kórusénekes, festő, fotós, sörfőző (naná, hogy belga az illető), a mostani helyemen pedig rengeteg a motoros. Sok az önszerveződő szabadidős csoport is a színjátszástól a zumbán át a krav magáig, változó népszerűséggel és színvonallal.

A hobbi nem csak kikapcsolódás. Tapasztalatom szerint az otthoniak közül is azokkal a legstabilabb a kapcsolat, akikkel valamilyen közös érdeklődés köt össze. A közös élmények, amikre sok barátság épül, előbb-utóbb megfakulnak. Egy közös szenvedély viszont frissen tart minden kapcsolatot. Emellett a munkahelyünkön több esélyt ad, hogy az errefelé megszokott, idegesítően felszínes small-talknál hasznosabb emberi kapcsolatokra találjunk.

Társkeresés

Amikor első brüsszeli napomon lekászálódtam a buszról a Gare du Nord környékén, tíz percig tartott, amíg fehér embert láttam. Két csinos lány jött szembe és örültem, hogy a belga nőkkel kapcsolatos negatív sztereotípiákra rögtön rácáfol az élet.

Aztán, amikor elmentek mellettem, az egyik ékes magyarsággal megjegyezte a másiknak: „Na, ma is késni fogunk a franciaóráról”. Utólag nézve ebben benne volt minden. Férfiszemmel nézve Brüsszelben csakugyan nem túl jó a helyi felhozatal, és akit az ember észrevesz, az tutira kelet-európai.

A franciák szerint a belga nőknek „eső van a szemében”, én azt nem értem, hogy ennyi jó bolt ellenére miért nem képesek csinosan és nőiesen öltözködni. Női ismerőseim szerint viszont a belga pasik vonzóak. Talán nem véletlen, hogy az általam ismert vegyes párok közül mindig a férfi a belga.

A vegyes kapcsolat már önmagában is sok kompromisszummal jár, hát még ha hozzávesszük a partner más kultúrájú, más szokások szerint élő családját. Válás esetén egy vegyes házasság maga a pokol, mert a gyerekeket nem csak két ember, hanem két ország között is meg kell osztani.

A környezetemben jóra, rosszra is láttam példát. Volt eset, amikor az eltérő mentalitás mondjuk egy szlovén lány és egy holland férfi között egyenes oka volt a kapcsolat felbomlásának, de azóta ugyanaz a lány boldog házasságban él egy franciával.

A kelet-európai nők elég kapósak. Van valami pozitív sztereotípiákban: jobban öltözködnek, nőiesebben viselkednek, mint a nyugatiak. Azt nem tudom, kevésbé egoisták-e… mondjuk itt EU-s körökben ritka, aki nem egoista.

Az EU-s kaszt a kifejezetten rájuk szakosodott helyeken jön össze nőzni / pasizni, már akinek kedve van az olyan ismerkedéshez, ahol többnyire az az értékmérő, hogy ki melyik intézményben, főigazgatóságon, beosztásban dolgozik. A fiatal gyakornoklányokra vadászó idősebb főnök sztereotípiája sem áll messze a valóságtól, van olyan hely, amit a brüsszeli szleng csak „húspiacként” emleget.

Meredekebb a magányhoz vezető lejtő

Ezzel együtt, Brüsszel nem éppen a szerelem romantikus városa, és az idősebb tisztviselők között nemre tekintet nélkül sok a megkeseredett, magányos ember, aki nem szenvedélyből él a munkájának, hanem mert más híján a karrierje határozza meg az önbecsülését. Nem kell évtizedekig külföldön élni ahhoz, hogy valaki így járjon, de ebben a közegben meredekebb a magányhoz vezető lejtő.

Brüsszel nagyon keveseknek válik az igazi otthonává, ahol a családi és baráti kör, vagy csak az otthonlét nehezen megfogalmazható érzése megvédene a túlzott magánytól.

3. kép (1).jpg

A melegeknek viszont Brüsszel igazi paradicsom. Abszolút tolerancia van, sőt. Néhol – például az egyik EU-s körökben népszerű wellness-központban - heteróként érzi magát az ember furcsán.

Belgiumban amúgy is lazán kezelik a szexualitást. Rengeteg a szvingerklub és night clubnak leplezett kupleráj (utóbbiak néha egész szürreális helyeken, mint például a waterloo-i csatatér egyik emblematikus épülete).

Amit viszont valahol tisztelek a belgákban, az a bevállalósságuk. Bevallom, régen volt olyan kínos időszak az életemben hogy társkereső újságot vettem a kezembe, és megdöbbentett, hogy kifejezetten előnytelen külsejű emberek arccal, névvel, telefonszámmal mosolyognak a fotókon anyaszült meztelenül. Nem tudom, hogy ez részükről sima exhibicionizmus-e vagy önmaguk elfogadásának szép példája.

4.kép.jpg

Barátok

A belgák eléggé maguknak valók, mások a problémáik, a megbeszélni valójuk, mint nekünk, EU-soknak. Ráadásul nem igazán kedvelnek, mert minket tesznek felelőssé azért, hogy Brüsszel számukra lassan élhetetlen. (Mintha mi örömmel fizetnénk a borsos bérleti díjak és lakásárakat, és mi hagytuk volna, hogy marokkói enklávé legyen a város feléből, na persze.)

Az EU-sok pedig eléggé begubóznak a saját életükbe. Talán egy idő után belefásulnak az amúgy is kissé melankolikus, sőt sokak szerint depressziós brüsszeli hangulatba. Talán mert mindenki csak átutazó – az ember érzelmeket, időt, energiát fektet egy barátságba, aztán egyszer csak kap egy emailt, hogy az illető lelép, mert lejárt a szerződése, megunta az egészet, inkább elmegy bankárnak Szingapúrba vagy ebolásokat gyógyítani Afrikába.

Nagyon sok emberrel találkoztam, akikkel életre szóló barátok lehettünk volna, ha nem csak pár napra-hétre-hónapra maradtak volna. Az ember egy idő után hajlamos lesz elveszíteni az érdeklődését az új kapcsolatok iránt, hiszen úgyis mindenki csak átutazó.

Ami az otthoniakat illeti, a biztos megélhetés külföldön - barátok otthon felállás évekig működött. Eleinte amikor hazamentem, alig győztem idővel a sok ismerőst. Úgy 6-7 év után maradt 3-4 barátom, akivel még muszáj volt találkozni.

Mostanra akad még egy vagy kettő és velük is lazul a kapcsolat, hiszen ahogy jönnek az állandó partnerrel, családdal járó kötöttségek, annyival nehezebb összejönni és lazáskodni.

Ráadásul az a rohadt pénz – egyszer egy barátomtól megkérdeztem, miért nem járunk össze annyit mint régen és azt mondta, hogy ha velem eljön mondjuk a Széchenyibe csobbanni, akkor az neki annyiba kerül hogy abban a hónapban a társát és a kislányát már nem tudja elvinni ugyanoda (az meg teljesen érthető hogy felnőtt férfiként nem akarja hogy mindent én fizessek). Én meg csak széttártam a kezemet, mert nem tudtam erre mit mondani. Mit is tudtam volna?

A kivándorlási hullám ráadásul nem egy régi barátomat vitte külföldre. Évről évre üresebb számomra Budapest, viszont sem Brüsszel, sem Belgium nem lesz soha a hazám. Az EU majd kidob, ha nyugdíjas leszek, és mehetek – hova?

A kislányom hat évesen alig beszél magyarul, a feleségem közel-keleti, nekem meg otthon lassan senkim, csak pár barát, akik számára a mondanivalóm egyre inkább az, hogy „hé, még élek!” Lehet, hogy ez a világ új rendje – a Skype-ra, Facebookra és emailekre redukált emberi kapcsolatok, a külföldi munkákkal járó szétszóródás, lehet, hogy el kell fogadni.

De amikor nyáron a húgoméknál jártam - ő 15 éve Ausztriában él –és láttam, ahogy az apósáék esténként összeülnek az évtizedes barátokkal, elég keserűen gondoltam a rám váró öregségre szétszakadva egy ország között, ahol az életem csak a megélhetésről szól, és a hazám közt, ahová addigra nem köt majd semmi.

Csak hát manapság a viszonylag jó fizetés és a biztos nyugdíj olyan csapda, amiből nálam tehetségesebb emberek is nehezen tudnak kimászni. Minél tovább marad valaki idekint, annál nehezebb visszamenni, hiszen mind szakmailag, mind az ismeretségeket tekintve kikerülünk a hazai munka világából. Pedig pár év után könnyen olyan helyzetben találhatjuk magunkat, hogy jó lenne kiszállni a gépezetből, de már nincs hova.

Család

Magánéletileg már az elején megjártam, mert ahogy kijöttem, belekavarodtam egy olyan kapcsolatba, amiből én jöttem ki rosszabbul, és évekig tartott mire ismét friss érzelmekre voltam képes.

Volt pár futó ügyem más országbelivel, de nekem épp elég volt annyi sokszínűség, amennyi a munkával járt, így hosszú távon csakis magyar nő jöhetett számításba. Viszont ami komoly kapcsolatom kialakult, a távolság miatt mind ment a levesbe.

Teljesen megértem, ha valakinek olyan munkája van Magyarországon, amiből megél és szereti is csinálni, s nem hajlandó otthagyni; az is közrejátszott, hogy Brüsszel egyiküknek sem jött be.

Irigyeltem azokat, akik eleve a társukkal jöttek ide. Az ilyen kapcsolatok tapasztalataim szerint harmonikusak és stabilak, a külföldi egymásra utaltság talán még el is mélyíti őket. Biztos van dráma is, de én nem hallottam olyanokról, akik itt szakítottak volna.

Tartósnak hitt vegyes kapcsolatot annál többet láttam tönkremenni. Pár év után beláttam, hogy a magyar nőkkel nincs szerencsém - vagy nekik nem volt velem, mindegy, valaki mindig rosszul jár, egy távkapcsolatban meg mindketten, ha meg egy hosszú távkapcsolatból nem lesz semmi, akkor duplán rosszul.

Végül egy közép-ázsiai utazáson megismerkedtem egy ottani lánnyal. Nagyjából így zajlott: „gyere hozzám feleségül Brüsszelbe.” Mire ő, „jó, rendben.” Persze ennél sokkal romantikusabb volt, de tényleg egyszerűen ment. Hét éve vagyunk házasok.

Gyerekek

Az EU-tisztviselők kedvenc választása az Európai Iskola. Egyrészt tényleg európai, vagyis az osztálytársak többsége nem muzulmán, mint a brüsszeli iskolák és főleg óvodák többségében. (Hogy ez miért szempont, egy külön posztot érdemelne, és csak az érti, aki már élt valósan létező multikultiban. Mindenesetre illusztrációként íme egy jellemző névsor a kislányom óvodájából – tizenhárom gyerekből hány is az európai?)

5. kép (2).jpg

Másrészt maga az oktatás ingyenes, csak a napköziért, tanszerekért és külön programokért kell fizetni. Harmadrészt a gyerekek anyanyelvén folyik az oktatás (persze idegen nyelveket is tanulnak, és mivel az EU-s óvodák magas költsége miatt a többség belga óvodába járatja a gyerekeket, franciául többnyire már pici korukban megtanulnak.)

Az oktatás minőségével kapcsolatban hallani jót is, rosszat is, „állítólag” kezdetű sztorikkal viszont nem akarok foglalkozni. Különben is, mivel alternatíva legfeljebb valamelyik méregdrága magániskola lenne, az Európai Iskola a legtöbb EU-s szülő számára nem csak ésszerű, de gyakran az egyetlen lehetőség.

Nekem jól szervezett iskolának tűnik. Rengeteg szabadidős foglalkozást biztosítanak, ezek díja évi 260 euró körül van. Így például ha a gyerek hetente egyszer dzsúdóra és rajzórára jár, az évente már 520 euró, de ha becsúszik heti egy zongoraóra, az már önmagában 500 euró. Két, esetleg több gyerekkel elég húzós.

Saját kislányom példáján látva, egy gyereknek óriási előnye és hátránya is lehet mindebből. Elsőre jól hangzik, hogy több nyelven fog anyanyelvi szinten beszélni, de az identitással még lesznek problémák. Abban bízom, hogy majd ha nagyobb lesz, rájön, hogy milyen jó az, ha valakinek gyökerei és kultúrája van.

Talán az fog segíteni neki ebben, hogy Belgiumhoz képest a magyar történelem és kultúra sokkal színesebb és érdekesebb, s főleg hogy Brüsszelhez képest Budapest egy nyüzsgő, izgalmas és nem utolsósorban gyönyörű város. Szóval kecsegtető alternatíva, ha majd el kell döntenie hova is tartozik voltaképpen.

A német unokatestvérem példáján látom, hogy van realitása. Ő 18 éves korában fedezte fel Magyarországot és imádja. (Apukája még a 80-as években disszidált Hamburgba egy cseh-német nő kedvéért. Azt nem is mondtam, hogy az osztrák nagymamám meg a nagypapám kedvéért települt át Magyarországra. Nomád egy család vagyunk, mi?)

Szerintem nem kell félteni a külföldön született generációt a gyökértelenségtől, ha gondosan beléjük neveljük mindazt, amit mi szeretünk és fontosnak tartunk a hazánkban.

Addig is…

A tisztviselők nyugdíj előtti búcsúpartijánál kevés szomorúbb dolgot láttam. Húsz-harmincévi munka után ott állsz egy tucatnyi alig ismert, feszengő ember között, akikkel csak az köt össze, hogy az elmúlt pár évben egy osztályon dolgoztatok.

Kapsz tőlük valami olcsó ajándékot, amire fejenként öt eurónként adták össze a pénzt, közben pedig arra gondolsz: végre elmehetek innen. A többiek meg arra: úristen, mikor mehetek végre én is. Szerintem így vagy úgy, de ki fogom hagyni.”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Európai Unió Brüsszel Belgium

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr816771665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

i got my (törölt) 2014.10.09. 23:02:05

szerintem is kiemelkedően színvonalas szöveget olvashattunk, köszi!

@tucano:
és hajlandó lennél évtizedekig brüsszelben székelni, közben az írásban említett 8 órás vitákat hallgatva arról, hogy hová kerüljön az űrlapon a táblázat? persze, az emberek nagy része valami hasonlót követ el maga ellen, csak nem mindig ilyen egyértelmű a halálnem ádáz volta. szerintem ez az élet szánandóbb, mint az éhező és néhány hónapos korában alultápláltságban elpusztult csecsemő sorsa. mert a csecsemő legalább nem önmagát ítélte halálra.

mégegyszer: briliáns írás, hatásosabban akarva se lehetne senki kedvét elvenni a brüsszeli hivatalnokléttől. nem lehet, hogy a gyerehaza.org ügynökei szofisztikáltabbá váltak, s így támadnak? ;)))

2014.10.09. 23:07:54

@morsels: Nezd, ez ugyanugy valasztas kerdese Europaban hogy befogadnak 'menekulteket' mint ahogy a Kozel-Keleten az hogy nem fogadnak be. Semmivel inkabb nem 'csinaltak maguknak' az atlag dubai arabok a Disneylandet, mint az atlag brusszeli lakosok a marokkoi negyedet. Itt is, ott is az elit donteseket hozott arrol hogy kiket engednek ott elni es meddig, milyen feltetelekkel.

Azt nem tudom milyen alapon mondod hogy a dubai helyzetnek semmi koze nincs a globalizaciohoz - az nem globalizacio hogy a vilag minden tajarol vannak ott emberek, akik nagyreszt nyugati ruhat hordanak, angolul beszelnek (ami a helyi arabok szamara egy tok idegen nyelv, idegen betukkel stb.), jelen van az osszes nemzetkozi ceg, McDonalds, KFC, internet, stb. stb. Ha ez nem globalizacio, akkor nem tudom mi. Es az atlag dubai, foleg az idosebb generaciobol, valoszinuleg semmivel nem orul neki jobban mint az atlag brusszeli a marokkoi menekulteknek. Csak az atlag dubainak meg annyi befolyasa sincs az elit donteseire mint egy atlag brusszelinek, igy nem o donti el hogy legyen-e Disneyland Dubaibol.

morsels (törölt) 2014.10.09. 23:08:44

@charlieharper:
A problema az, hogy a liberalis eszmekkel nehez egyetezteni barmifele megkulonboztetest.
Marpedig kene, mert idovel kezelhetetlenne valik az egesz.

Es persze, a gazdasagi menekult nehez kategoria.
Plane akkor, amikor a nyugat az alapjan dont, hogy az o orszaguk liberalis ertekrendje szerint a vilag 90%-at uldozik.

morsels (törölt) 2014.10.09. 23:11:56

@charlieharper:
Najo, en sem tudom, hogy most hogy van :-)

i got my (törölt) 2014.10.09. 23:17:02

@charlieharper: @morsels:
Some countries offer former citizens or citizens of former colonies of the country a simplified (re-)naturalization process. Depending on the laws of the two countries in question, dual citizenship is allowed or not. For details, see "right of return."
en.wikipedia.org/wiki/Multiple_citizenship#Multiple_citizenship_avoided
@tucano: @Kövérmadár [swe]:
azt is leírják, melyik államok tiltják a kettős állampolgárságot.

i got my (törölt) 2014.10.09. 23:17:02

@BelAmi:
"leszármazottaikat, a jövő nemzedéket illetően! A magyar nyelv, a magyar történelem, irodalom hiányos vagy nem létező ismerete folytán milyen lesz a magyarságtudatuk, nemzeti elkötelezettségük?"

semmilyen. nem lesznek magyarok, ilyen egyszerű. jelenleg is külföldön élő 56-osokkal beszéltem: a legidősebb gyerekük egész jól (mondjuk: B2 középfokon) beszél magyarul, a többi már kevésbé, az unokák meg egyáltalán nem. ők már nem magyarok, csak a gyökereik azok. azok is csak részben: a második generáció ebben az esetben még teljesen magyar, de a harmadik már csak egyik ágon.

morsels (törölt) 2014.10.09. 23:19:09

@Mirjam2:
Ne haragudj, de az, hogy a dubai fazonok hogy dontottek, az nem az a globalizacios kerdes volt, mint amirol te beszelsz.
Nekik is ugyanugy megvolt a lehetoseguk arra, hogy bezarjak a teruletuket, mint Szaudi csinalta, aztan alkalmaznak segitoket.

A kulonbseg csak az, hogy eleve egy kocsi torzs kicsi terulete (nem veletlenul fogtak ossze mint Emirates) idovel ugyanugy sivatag marad az olaj utan, mint volt elotte es a kutya nem torodik veluk... szoval ugy dontottek, hogy Disney Landed csinalnak azoknak, akik meg tudjak fizetni. Befektetes. Ami mellett egy csomo mas dologba fektetnek bele.

Megtehettek volna azt is, hogy Dubai mellett 5 kilometerrel epitenek egy 'Metropolist' a dubaiaknak, aztan tenyleg egy vidampark lenne az egesz, ahol az alkalmazottakoktal kezdve mindenki mas kulfoldi... de ez nem (vagy legalabbis nem ugy) fugg ossze a globalizacioval, ahogy azt te probalod beallitani.

Dubai nem fogad be menekulteket, nincsenek letelepedo bevandorlok, nem kap senki allampolgarsagot, nem hasznaljak az allami, sejki joletet.
Vagy megfizetnek, mert kellesz nekik, vagy fizetsz, mert azt adjak, ami neked kell.

Semmi koze az europai migracios problemakhoz. Teljesen mas kategoria.

bpetya75 2014.10.09. 23:22:30

@the real banyaszbeka:

"már vagy száz éve azzal áltatta magát minden generáció hogy majd az ő gyerekeinek jobb lesz, aztán valamiért csak nem lett jobb (persze az lett igazából...)"

Engem jó ideje érdekelnek a családi történetek, ezért pontosan tudom, hogy mi sokkal jobban élünk, mint nagyszüleim, vagy szüleim gyerekkorukban, és valamivel jobban, mint mi gyerekkorunkban. De annak is örülök, hogy a gyerekeinknek nem ismeretlen, hogy be kell osztani a pénzt, hogy hónap végén nem jut mondjuk tejszeletre.Persze annak örülök a legjobban, hogy lassan majd jut hó végén is, de akkor is fontosnak tartom, hogy tudják a kölkök milyen, amikor nagyon meg kell nézni, mire költünk.

morsels (törölt) 2014.10.09. 23:23:54

@morsels:
Vagyishat lofaszt, adnak allampolgarasagot sportoloknak :-)

Szerintem az sem globalizacio miatt, hanem marketing. Najo, globalis marketing.

Mert el akarjak adni magukat, azt akarjak, hogy naluk koltsek el a penzuket... ez uzlet, amiben ok vonhatjak meg a hatart ott, ahol akarjak.
Es gyakorlatilag oda epitenek sipalyat a sivatagba,ahova akarnak.

Ezt azert azzal osszehasonlitani, hogy az Europai orszagok hogyan kezeljek a _menekulteket_, eleg meredek.

Szerintem.

2014.10.09. 23:24:53

@morsels: Nyilvan nagyon regen nincs igy hogy a volt gyarmatok lakoi megkapjak az allampolgarsagot, hiszen ha igy lenne, akkor pl. az egesz indiai szubkontinens megprobalt volna brit utlevellel attelepulni Europaba, es Europa mint olyan megszunt volna letezni, vagy legalabbis minden hazban, minden szobaban minimum tiz paki aludna emeletes agyakon! :)

bpetya75 2014.10.09. 23:25:51

@charlieharper:

Nofene! Azt hittem, nem pc efféle statisztikákat készíteni, pláne közzé tenni.

2014.10.09. 23:31:44

@morsels: Szerintem egyreszt nezz utana a globalizacio definiciojanak. Masreszt, messze nincs akkora kulonbseg a kozel-keleti es europai migracio kozott mint amekkorat te latsz. Te tenyleg elhiszed hogy az europai kormanyok csupa szivjosagbol fogadjak be a menekulteket, akiknek a jo resze koztudottan gazdasagi menekult? Ha nem gondoltak volna ugy a kezdetektol hogy a menekultek vegso soron jol jonnek nekik - sokan kepzettek pl., illetve fiatalok egy eloregedo tarsadalomban -, soha nem engedtek volna be oket. A masik oldalon pedig nem igaz hogy a Kozel-Keleten nem telepszenek le; ha itt elnel, eszrevetted volna hogy a bevandorlok jelentos resze generaciok ota itt el. A nagy reszuk muszlim, sokan masodik, harmadik generaciosok. Probaljak 'veglegesiteni' magukat kulonbozo modszerekkel, pl. azzal hogy helyiekkel hazasodnak - ennek a reven megkaphatjak az allampolgarsagot, vagy legalabbis vegleges letelepedest, es a gyerekeik mar helyi allampolgarok lesznek. Sok huszoneves szaudi szarmazik pl. vegyes hazassagbol, de megvan az allampolgarsaguk es szaudinak tekintik magukat.

morsels (törölt) 2014.10.09. 23:32:23

@Mirjam2:
Nem is Europa probalnak menni, hanem angolszasz orszagokba, a common wealth orszagokba, ahol elfogadjak a kepzettseguket.
Vilagos, nem kapnak automatikusan allampolgarsagot, viszont nagyobb eselyuk van, mint Europa legtobb orszagaban.

Es ezert van 10 paki emeletes agyon Angliban is :-)

morsels (törölt) 2014.10.09. 23:33:24

@Mirjam2:
Rendben, nem vagyok tisztaban a globalizacio definiciojaval.
Kerlek, vilagosits fel.

morsels (törölt) 2014.10.09. 23:38:16

@Mirjam2:
Szerintem te nem tudod, hogy mi a kulonbseg a menekult es a bevandorlo kozott.

A bevandorlo, immigrant minden fejlett orszagban valamifele terv resze.
A menekult, a refugee az, akinek el kellett hagyni a lakhelyet. Aztan vagy meg mindig valami taborban el ket orszag hataran (mint ahogy azt tobb szazezren teszik jelen pillanatban is a Kozel-Keleten), vagy tehetosebb orszagok befogadjak oket.

A bevandorlo altalaban nem okoz problemat, hisz a bevandorlasuk _mennyisege_ szabalyozhato, a menekult viszont mar allami szempontbol is mas megiteles ala esik.

Najo, Europan belul ehhez hozzajott a kelet-nyugat vandorlas is, az Europan beluli szabad munkavallalasbol adodoan, de erosen ketlem, hogy a muzlim problemat ez okozna.

2014.10.09. 23:48:21

@morsels: Tudom hogy mi a kulonbseg, csak veletlenul ismerek is egy csomo ilyen helyzetben levo embert, akik pl. 'menekult'-kent telepedtek le UK-ben, es latom hogy nagyon sok esetben ezek gazdasagi menekultek, akik UK-ben szerettek volna elni mert ott jobban tudtak keresni es / vagy szimpatikus volt nekik az eletstilus, es igen, reszben kitalaltak kulonbozo torteneteket, reszben valos torteneteket mondtak arrol hogy hogyan uldoztek oket. Ahogy te is mondtad, bizonyos nyugati definiciok alapjan kb. a vilag nepessegenek nagy reszet uldozik.

A masik oldalon meg, 'bevandorlok': Szaudiban csak ezek vannak hivatalosan, de gyakorlatilag szinte mindenki aki itt van ugyanugy kenyszer alatt hagyta el a lakohelyet mint a UK-ben kikoto 'menekultek'. Pl. nagyon szegeny azsiaiak es afrikaiak, olyanok akiknek a hazajaban komoly konfliktusok vannak: palesztinok, szirek, szudaniak. Nekik nem volt mas valasztasuk mint megprobalni ide jonni, az eletuk mult rajta. Azok a csaladtagjaik akik nem tudtak ide 'bevandorolni' sok esetben mar halottak. Tehat hiaba nem nevezik oket hivatalosan menekulteknek, sokkal inkabb menekultek mint sokan akikkel a UK-ben talalkoztam akik menekultstatusszal eltek ott. A tipikus kozel-keleti 'bevandorlo' nem feher amerikai mernok, hanem eletet mento szir, palesztin stb.

Herr Géza 2014.10.09. 23:52:20

@Jess G: Csakhogy erre a Payback kártyára nem kapsz semmilyen direkt kedvezményt a vásárlásnál. Pusztán az elköltött összeg alapján kapsz egy bizonyos mennyiségű pontot, amiket összegyűjtve különböző más termékeket/szolgáltatásokat vásárolhatsz. Szóval itt nem jelentkezik a "cégnek is jó"-effektus....

morsels (törölt) 2014.10.10. 00:02:49

@Mirjam2:
"csak veletlenul ismerek is egy csomo ilyen helyzetben levo embert,"
Es honnan jottek?

A szaudi 'bevandorlo' kap szaudi allampolgarsagot?

i got my (törölt) 2014.10.10. 00:16:51

@Sesamelmo (Q):
"Többsègben vannak itt a màs orszàgban letelepedôk íràsai ès eddig kevès expatròl olvastam."

mi a különbség a két kategória között?

i got my (törölt) 2014.10.10. 00:16:52

ez a momentum mindenkinek világos volt? vagy a közel-kelet időközben közép-ázsiába költözött?

"Végül egy közép-ázsiai utazáson megismerkedtem egy ottani lánnyal. ... Hét éve vagyunk házasok."
vs
"a feleségem közel-keleti,"

i got my (törölt) 2014.10.10. 00:17:09

@Muscari:
"Nem nagyon hiszem, hogy túl higiénikus ruhában fürödni."

te is szigorúan meztelenül mész az uszodába, azaz a medencébe? ;) vagy unhigiénikus (fürdő)ruhában?
ha megnézed a fürdőruhadivatot, nem éppen a "minél kevesebb, annál jobb" volt mindig a mottója.

"A 18. században, amikor ismét nagy divatja lett a szabadtéri fürdőzésnek, a fürdőruha kinézetével, kényelmességével, praktikusságával még senki sem foglalkozott. A nők hosszú, lelógó, köntösszerű ruhát vettek fel, mikor a vízbe mentek, melynek aljába apró súlyokat varrtak, hogy a víz fel ne lebbentse fürdőruhájukat. "

vigyázat, erkölcstelen képi ábrázolás!
retrolegends.hu/2013/07/08/az-osszement-noi-furdoruha/

the real banyaszbeka 2014.10.10. 00:41:03

@i got my: you got me, ezt benéztem. Javítanom keleltt volna. A mentségem az hogy hegyi-karabahi örmény. Az ő eredetükhöz és identitásukhoz képest pedig a magyar őstörténet olyan egyértelmű mint az egyszeregy, a Szíriuszt és kettős honfoglalást is beleértve.

M. Péter 2014.10.10. 00:48:19

@tucano: Németországban az egyéb uniós vagy svájci állampolgársággal nincs gond, ezeket meg lehet tartani, ha valaki felveszi a német állampolgárságot, illetve ha egy német egy másik uniós tagállam vagy Svájc állampolgára lesz, akkor nem veszti el automatikusan a német állampolgárságát. Ha valaki kettős állampolgárnak született, azt is megtarthatja, egyéb esetekben lehet engedélyt kérni, hogy ezt mennyire könnyen vagy nehezen adják meg, azt nem tudom.

M. Péter 2014.10.10. 01:08:27

@morsels: A volt brit gyarmatok állampolgárai nem kapnak automatikusan brit állampolgárságot, semmilyen előnyük nincs a honosításnál.

montroyal ( CAN qc) 2014.10.10. 02:18:39

@charlieharper: Maroccobol gazdasagi menekultek ?
gondolom nem a maroccoi zsidokra gondolsz , nekem rengeteg kliensem van mind businessbe,befektetok , vezeto allami poziciokba , orvosok, ugyvedek stb ... az lehet inkabb a vagyonukat menekitik ki hogy canadaban megsokszorozzak ..

montroyal ( CAN qc) 2014.10.10. 02:30:00

@BelAmi: olyan mérhetetlen ,sebet" fog ejteni a magyar nemzeten,

nem tudom miert kell ezen rugozni ... valaki komolyan gondolja hogy a mindenkori politikusoknak es holdudvaruknak kis vagy magas szinten valami fejfajast okozna , barmi mas mint a zsebeiket tomni es olyan gyorsan ahogy lehet ..szarni masokra , csaladokra ,nyugdijasokra, kivandorlokra ...ez a magyar mentalitas resze , es ha akarki kozel kerulne a vajuhoz valszeg ugyanezt csinalna ..

montroyal ( CAN qc) 2014.10.10. 02:32:45

akkor jo hetveget.. nalunk hosszu hetvege van en a penteket is hozzacsapom es irany NYC...

pappito · http://pappito.com 2014.10.10. 04:11:26

@diggerdriver: mert a balhét nem az iszlám vallás okozza, hanem az un. politikai iszlamizmus, amely nem vallás, de a vallást használja fel eszközül (és a vallással fanatizálható tömegeket) politikai céljai eléréséhez.

pappito · http://pappito.com 2014.10.10. 04:13:45

@BelAmi: "A magyar nyelv, a magyar történelem, irodalom hiányos vagy nem létező ismerete folytán milyen lesz a magyarságtudatuk, nemzeti elkötelezettségük? "

a széljobbereket elnézve, ők magyar történelem és irodalom ismeretével nem vádolhatóak, a magyarságtudat viszont sajnos nem okoz náluk tájékozottságot és a történelmi tények ismeretét.

Határátkelő 2014.10.10. 05:57:02

@Furos: A jelek szerint már elfelejtetted, hogy elfogadtad a kommentelési szabályokat, ezért nem kellett várnod arra, hogy előmoderáció után szólhass hozzá a posztokhoz.

Eddig...

Hari Seldon 2 2014.10.10. 08:53:29

@kardio1:
Nálunk? Kb 2%, vagy annyi se. Tele vagyunk Maxim-okkal Morganákkal, meg hasonlókkal...
Csupa bevándorló.
Igaz, ők még a 6-ik században vándoroltak be.

labirintus1 2014.10.10. 09:02:21

Kedves moderátor! Hallgatva az okosak tanácsára, azt szeretném kérni, hogy töröld ki azt a kommentemet, amiben benne volt az e-mail címem. A kapcsolatfelvétel megtörtént. Köszi

labirintus1 2014.10.10. 09:02:21

@tucano: AZ én generációmnak már 36 évet kell érte dolgozni, hogy legyen teljes nyugdíja, de ez simán változhat felfelé, mert a teljes társadalom átlagéletkorához van kötve, magyarul ha az nő, akkor emelkedni fog a kötelező idő. Ez az én esetemben azt jelenti hogy 65 éves és 8 hónapos koromig kell majd dolgozni. De aki most 30 annak ez már inkább 67 év lesz.

Azt meg szintén nem lehet pontosan tudni, hogy mennyi lesz a nyugdíj. A maximuma a 70%-a lehet a fizetésednek. De ez is simán változhat a következő évtizedekben.

Ahhoz hogy bármi nyugdíjat kapj legalább 10 évig kell befizetned az itteni kasszába.

qkuc 2014.10.10. 10:14:18

@Határátkelő: @labirintus1: Cégünk mindig az Ön rendelkezésére áll ..., :D.

2014.10.10. 10:28:26

@morsels: Fentebb leirtam hogy sokan kapnak szaudiban allampolgarsagot, altalaban hazassag reven. Vagy ha nem is allampolgarsagot, de allando letelepedesi engedelyt, es a gyerekeik mar szaudi allampolgarok lesznek a szaudi szulo reven. Mivel ebben a regioban egyebkent is az elrendezett hazassag a norma, igy nekik nem tunik szokatlannak hogy az egyik tenyezo amit tudatosan figyelembe vesznek a hazastars kivalasztasanal az az allampolgarsag. Egyebkent a multban olyanok is kaptak allampolgarsagot akik sokaig ott dolgoztak es fontos poziciot toltottek be, pl. mernokok, orvosok voltak. Ezt csak kesobb szigoritottak meg.

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.10. 10:30:42

@Ödenburger [Hu/At]:
"Hat, akinek nem rendezett az ado helyzete, annak lehet, hogy rendeznie kellene"

ne légy érzéketlen. vannak különös dolgok...

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.10. 10:32:19

@i got my: nehéz erre válaszolni, főleg röviden.
attól függ, melyik síkját nézed az életnek.

2014.10.10. 10:33:25

@i got my: Az a kulonbseg hogy az expat csak ideiglenesen el egy orszagban, altalaban azert mert ott dolgozik, de nem tervez ott vegleg letelepedni.

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.10. 10:34:07

@Kövérmadár [swe]:
"mennyi idő elautózni Debrecenből Sopronba? 441km, 4:49.
Mennyi idő eljutni Budapestről Stockholmba? 2000km és 2 óra."

ez így nem ér.
hasonlítsd össze a Debrecen -Sopront a Debrecen -Stockholmmal.
na az már más eredményt hoz.

2014.10.10. 10:39:58

@pappito: @diggerdriver: Szerintem is, Pappito fejen utotte a szoget.

Icy White 2014.10.10. 10:53:26

Erdekes iras, erdekes kommentek, koszonom.

Csak egy-ket megjegyzes: Brusszelben nem csak eurokratakent dolgoznak magyarok. Aki az intezmenyek valamelyikeben kapott munkat, az - az osszes elore kiszamithato vagy varatlanul felmerulo problema ellenere - komoly "vedohalot" is kapott, mig azok, akik a piacrol elnek (mint en is, mar tizensok eve), kemenyen kell hogy kaparjanak. Joval tobb olyan magyart ismertem az utoobi kategoriaban, aki feladta az egeszet es hazament, mint aki vegul maradt es megallta a helyet. Sajnos.

Brusszel viszonylag kicsi varos, es vitathatatlanul multikulturalis. Aki ide akar koltozni, jobb, ha ezzel rogton szamol. Alternativa: barmely nagyalfoldi magyar varos, ahol lehet elvezni a monokultura oromeit. Es bar itt nincs sok kiemelkedo "turistamagnes", azert a varos millio apro de erdekes helyet es dolgot rejt, amiket nagyon is erdemes aprankent felfedezni. Es - legalabbis szerintem - a varos nagyon is "elheto".

2014.10.10. 10:54:20

@Mirjam2:

Azt sem tudtam, hogy kint maganszemelyek nem adoznak. De azt akkor sem ertem, hogy ha nincs itthon lakcimed, csak magyar allampolgar vagy, de nem elsz itthon, akkor a magyar allamnak mi koze a jovedelmedhez, ami nem is Mo-on keletkezett... Ez elegge a "elmennek mar a jo budos..." kategoria. S ha pl. egy Dudaiban elo, ott szuletett magyar valamiert kedvezmenyes honositast ker, mert magyar allapolgar szeretne lenni, ahogy megkapja, elviekben racuppanhat a NAV? Tudom, hogy nem valos forgatokonyv, de jol ertem, hogy a szabaly szerint igen?

FutureFry 2014.10.10. 11:37:41

@Herr Géza: Ez itt (USA) úgy szokott szabályozva lenni a cégek által, hogy bizonyos szint (beosztás) alatt megtarthatod a törzsutas/törzsszállós/stb. pontokat privát használatra, de feljebb (pl. "executive") már nem (ott a cégé lesz).

FutureFry 2014.10.10. 11:54:21

@Jess G: Lásd a fentebbi kommentemet az amerikai "felosztásról" (@FutureFry: ). Igaz ez cégenként lehet kicsit változó, de azért (AFAIK) általánosan elterjedt.

morsels (törölt) 2014.10.10. 11:59:34

@M. Péter:
Valoszinuleg rosszul fogalmaztam.
Arra gondoltam ezzel kapcsolatban, hogy az iskolai vegzettseget elfogadjak, ami (ha nem is minden esetben) elonyos lehet.
Peldaul egy orvos eseteben.

Persze az is lehet, hogy ezt is rosszul tudom, valami ilyesmi remlik :-)

nosuti 2014.10.10. 12:02:37

@Babette.: vagy a Göteborg - Stockholm versus Debrecen -Sopron lenne a fair

kardio1 2014.10.10. 12:59:48

@Hari Seldon 2: Es a vezetéknevük is francia? :))
Itt nagyon sok portugàl és spanyol, meg olasz szàrmazàsù van. Persze ônàluk nincs gond az integràcioval...

Blogger Géza 2014.10.10. 13:46:43

Ez az írás eddig a blog legjobbja.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.10.10. 14:59:44

@maxval a bircaman: nem néztem meg a képeket, nem költöm erre a megabájt-keretet, és nem érdekel a konkrét jelenség, általánosságban írtam, hogy miről is szólhat még általában a felvetett megjelenés.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.10.10. 15:32:07

@diggerdriver: @diggerdriver: tudom, abszolút mellékes, mivel az indonéz a világ egyik legegyszerűbb és legfonetikusabb nyelve, és a kormány elég komolyan veszi a kötelező iskoláztatást, 93% tud írni és olvasni. a maradék nagy része gyaníthatóan az idősebb nemzedékekbe tartozik vagy mondjuk Pápuán / Borneón a dzsungel közepén él.
itt nincs olyan, hogy egy taxisnak / boltosnak az orra alá dugsz egy papírt, hogy mit akarsz, és nem tudja elolvasni (ld India, Nepál - bár most nézem, mindkettő magasan veri az általad említett másikat, Bangladesht, ahol csak 58%)
egyébként jó a kérdésed, és teljesen jogos.
Bangladeshről hála a jó égnek nincsenek személyes tapasztalataim. a dk-ázsiai iszlám meg egyáltalán nem szokott hardcore lenni, néhány területet leszámítva, illetve ahol nagyjából felesben osztoznak pl keresztényekkel, ott el tudnak fajulni a dolgok. teljesen más kultúra, mint a közel-keleti, már eleve nem konfrontálódásra szocializálják magukat, vagy nem erre szocializálja őket a történelmük, pl.

2014.10.10. 15:43:20

@Hari Seldon 2:
Nem a magyar jogalkotast tamadja brusszelbol,hanem sajat fontossagat akarja alahuzni es csak a magyar joghoz ert:)

2014.10.10. 18:57:17

@labirintus1: tegyuk hozza, hogy az expatok sem tudnak rendesen franciaul ( sem hollandul ) mig ali pedig mar az anyatejjel szivta magaba a franciat, ugyanakkor erdemes nem titkolni a tenyt , hogy rengeteg marokkoi dolgozik az eu - ban !!!!! Eppen pont az afrikai orszagokbol szarmazo dolgozok szamaranyanak noveleset celozta meg par eve az Eu, mikozben ezzel parhuzamosan valoban a kelet - europai orszagokbol erkezoket diszkriminalta az uj bertablaval. Tehat maga az Eu harcol aliert es mohamedert , ugyanakkor péter és Macej ellen. Ebbol is latszik,hogy az arabokat jobban el tudjak fogadni a belgak, talan azert is mert mar otven eve elnek egyutt .
Miutan a magyar kvota betelt, ugy erzem,hogy péterrel szemben mohammed all nyeresre ,ha eu s allasrol,van szó.

A gyereknek atadni az ertekeinket magyar nyelv ismerete nelkul nem fog nemi nehezsegbe utkozni? Lehet,hogy neked kene rugalmasan a thai vagy kinai ertekeket atvenned es megtanulni az arab melle csaladod nyelvet is, ha ebben a felallasban kivanod folytatni.

2014.10.10. 18:57:17

@Guadalupei Szűz: aha a garde du nord nal leszallt a vonatrol es vonzo magyar lanyokba botlik:) aha:)))) franciaorara menet:)))) jo geg
Talan lehetne tobbet magyarozni a gyerekkel otthon es kevesebb alkalommal " leszallni a vonatrol" a gare du nord - nal estenkent:))))esetleg:)

2014.10.10. 19:58:20

@labirintus1: az identitas kerdesehez: aki itt latta meg a napfenyt, Belgiumot fogja hazajanak,identitasa reszenek tekinteni,ahogyan te is azt a helyet,ahol szulettel,a halal kozeledtevel egyre intezivebben fogod megelni a magyar identitasod,legyel barhol is a vilagban.

Azokban a belga csaladokban,ahol csak az egyik szulo magyar,nem szoktak megtanulni magyarul a gyerekek,de felnottkent tobbszor is neki szoktak rugaszkodni:)ennek egyik oka a korabbi belga oktataspolitika hibas gyakorlata,amely agressziv integraciot hirdetett meg Belgiumban. A migransoknak" joindulatulag" tanacsolta az iskola,hogy otthon a " gyerek erdekeben" az iskola nyelveit hasznaljak a szulok.:)
Innen pedig egyenes ut vezetett a generaciok elidegenesehez, radikalizalodasahoz(radikalis csoportokban talanak peldakepre a franciaul es hollandul is akcentussal beszelo szulo helyett)

Generaciok elidegenedesere jo pelda:
(Belga ismerosom mosolyogva meselte,hogy magyar edesapja elhunyt .)

Olyan nincs,hogy apanyaelv,csak anyanyelv.

Tanuld csaladod ketharmadanak anyanyelvet es az arabot elobb- utobb nem lehet megkerulnie egyetlen brusszelnek sem:) ez lesz a negyedik nyelvunk:) a jovo:)

2014.10.10. 19:58:20

@Ödenburger [Hu/At]: naaaaa

Meg kell nezni,hogy van e kettos adoztatast elkerulo egyezmeny a ket orszag kozott,ha van,akkor a kettos adoztatas tilalmanak. VEdelme ala esik az alany:)

Ha az megnyugtat teged,hivd fel a nav nemzetkozi osztalyat.

i got my (törölt) 2014.10.10. 19:58:32

@Mirjam2: köszi. mondjuk továbbra se értem a különbséget. mit számít, hogy épp mit tervez az ember? az élet úgyis felülírja. mi különbség van bányászbéka és aközött, aki brüsszelben akar letelepedni? mindketten ott töltik az aktív életüket. aztán lehet, hogy mégis pont az "expat" bányászbéka marad ott nyugdíjaskorára, az meg, aki oda "telepedett", az végül spanyolországban tölti majd a nyugdíjaséveit.
számomra teljesen értelmetlennek tűnik ez a megkülönböztetés.

morsels (törölt) 2014.10.10. 20:50:25

:-)

Grandma's invitation to Thanksgiving dinner

Dear Family,

I'm not dead yet. Thanksgiving is still important to me. If being in my Last Will and Testament is important to you, then you might consider being with me for my favorite holiday.

Dinner is at 2:00.
NOT 2:15
NOT 2:05.

Two 2:00

Arrive late and you get what's left over.

Last year, that moron Marshall fried a turkey in one of those contraptions and practically burned
the deck off the house. This year, the only peanut oil used to make the meal will be from the secret scoop of peanut butter I add to the carrot soup.

Jonathan, your last new wife was an idiot. You don't arrive at someone's house on Thanksgiving needing to use the oven and the stove. Honest to God, I thought you might have learned after two wives - date them longer and save us all the agony of another divorce.

Now, the house rules are slightly different this year because I have decided that 47% of you don't know how to take care of nice things. Paper plates and red Solo cups might be bad for the environment, but I'll be gone soon and that will be your problem to deal with.

House Rules:

1. The University of Texas no longer plays Texas A&M. The television stays off during the meal.

2. The "no cans for kids" rule still exists. We are using 2 liter bottles because your children still open a third can before finishing the first two. Parents can fill a child's cup when it is empty. All of the cups
have names on them and I'll be paying close attention to refills.

3.Chloe, last year we were at Trudy's house and I looked the other way when your Jell-O salad showed up. This year, if Jell-O salad comes in the front door it will go right back out the back door with the garbage. Save yourself some time, honey. You've never been a good cook and you shouldn't bring something that wiggles more than you. Buy something from the bakery.

4. Grandmothers give grandchildren cookies and candy. That is a fact of life. Your children can eat healthy at your home. At my home, they can eat whatever they like as long as they finish it.

5. I cook with bacon and bacon grease. That's nothing new. Your being a vegetarian doesn't change the fact that stuffing without bacon is like egg salad without eggs. Even the green bean casserole has a little bacon grease in it. That's why it tastes so good. Not eating bacon is just not natural. And as far as being healthy... look at me. I've outlived almost everyone I know.

6. Salad at Thanksgiving is a waste of space.

7. I do not like cell phones. Leave them in the car.

8. I do not like video cameras. There will be 32 people here. I am sure you can capture lots of
memories without the camera pointed at me.

9. Being a mother means you have to actually pay attention to the kids. I have nice things and I don't put them away just because company is coming over. Mary, watch your kids and I'll watch my
things.

10. Rhonda, a cat that requires a shot twice a day is a cat that has lived too many lives. I think staying home to care for the cat is your way of letting me know that I have lived too many lives
too. I can live with that. Can you?

11. Words mean things. I say what I mean. Let me repeat: You don't need to bring anything means
you don't need to bring anything. And if I did tell you to bring something, bring it in the quantity I said. Really, this doesn't have to be difficult.

12. Domino's and cards are better than anything that requires a battery or an on/off switch. That
was true when you were kids and it's true now that you have kids

13. Showing up for Thanksgiving guarantees presents at Christmas. Not showing up guarantees a card that may or may not be signed.

In memory of your Grandfather, the back fridge will be filled with beer. Drink until it is gone. I prefer wine anyway. But one from each family needs to be the designated driver. I really mean all of the above.

Love You,

Grandma.

2014.10.10. 21:21:27

@labirintus1: az öltözködessel kapcsolatban irtad,hogy nem vagy elegedett a belga nok stilusaval

Laza elegancianak nevezik,jol oltoznek es nem kihivoan, ezert nem tetszik neked, magyarorszagon a lanyok viszont kiteszik az elado tablat magukra:)

Minél szegényebb az ország,annál kurvásabban öltözködnek a nők.

2014.10.10. 21:21:27

@Mmj Drtmmj: 50 eurós franciaóra. :)))

Ladislav 2014.10.10. 22:09:27

@the real banyaszbeka:
"születési helye szerint szovjet, jogilag azeri, nemzetiségre örmény, papír szerint örmény-belga kettős allampolgár, cserébe fő nyelve az orosz."
Milyen egyszerű! A lényeg, hogy Ő tudja, hogy honnan jött, de gondolom kiegyezhetünk, hogy örmény indentitású. Nekik sem volt egyszerű ez a 20. század...

Velemenyem szerint.... 2014.10.10. 22:29:23

@Mmj Drtmmj: ezt a sok hülyeséget honnan szedted? Amennyiben feltételezzük, hogy a te képzeletbeli "Alid" belga állampolgár, nos nekik 2004-től 2010-ig létszámstop volt. Azaz akkor se vehették fel őket ha volt üresedés. Márpedig volt mert a régi tagállamok második tisztviselőgenerációja épp ebben az időszakban vonult nyugdíjba...

Az uniós szervek ezzel azt érték el, hogy a 2004-2009 közötti, kb 30%-os népesség és folyamatos hatáskörbővülés mellett se nőtt érdemben a közigazgatás mérete. Ezt nem árt átgondolni amikor vízfejről hadoválnak egy akkora közigazgatásnál ami máshol egy várost szokott irányítani...

Mellesleg, az igazi expatoknak nem kell a helyi nyelven tudni, őket azért vitték oda mert a nemzetközi cég amelynek dolgoznak oda tette a főhadiszállását.

Velemenyem szerint.... 2014.10.10. 22:29:23

@Mmj Drtmmj: :)))))
Látom valaki ismeri Brüsszel nevezetességeit... :P

2014.10.10. 22:29:59

@labirintus1: ugyan mar!!!!!
A sziriaban kikepzett,bocsanat,harcolt fiatalokat is visszaengedik ide, vagy preventive elveszik az utleveluket,ha tartani lehet tole,hogy harcolna szivesen:) kitenni oket:) ok fognak kitenni minket

A kelet- europaiak erdekes helyzetben vannak itt,oket mind az arabok,mind a belgak utaljak. Sot a magyarok egymast is utaljak:)

A vonatan utaztam antwerpenbol brusszelbe mikozben arra lettem figyelmes,hogy ket marokkoi urge kotekedni kezd egy azsiai kalauzzal, a szarmazasara tettek megjegyzeseket,sem a belga kalauztarsa,sem az utasok nem tettek semmit. Sehol meg csak hasonlot sem lattam. A lanyod thai ?

the real banyaszbeka 2014.10.11. 01:11:34

@Mmj Drtmmj: "aki itt latta meg a napfenyt, Belgiumot fogja hazajanak,identitasa reszenek tekinteni"

Szerintem óvatosabban nyilatkoztass ki ilyeneket. Először is, Belgiumban elég nehéz meglátni a napfényt, mert többnyire ólomszürke az ég. (Ugye un ciel si gris, il faut lui pardonner.) Másodszor, olyan nincs hogy belga identitás, főleg ha a felmenők a belgákénál combosabb identitású országba valók. Harmadszor, csak a saját példámra hivatkozva: én a gyerekkorom nagy részét az NDK-ban töltöttem, törtem a magyart amikor 10 évesen hazakerültem, a húgom meg egyáltalán nem beszélte, de valahogy mégsem érezzük magunkat NDK-snak.

2014.10.11. 10:24:05

Dedapam itt elt,ma en is itt elek ,a gyerekeim pedig ide szulettek,nem hiszem,hogy te fogod nekem megmondani,hogy szürke az eg itt vagy sem:)

2014.10.11. 10:24:05

@Velemenyem szerint....: nem ertunk egyet, legalabb a franciat az expatoknak is illene tudni, erkolcsileg feldolgozhatatlan,elfogadhatatlan,hogy 4000 eurot keressen az,aki franciaul semmit,angolul pedig lame,mikozben a helyiek 5-6 nyelvet anyanyelvi szinten beszelnek

2014.10.11. 10:24:05

@Velemenyem szerint....: letszamstopp? :) latom lövésed nincs az itteni helyzetrol,de ,ha nincs,akkor miért érzel késztetést,hogy hozzászólj? Nem kéne.
Amugy jo,hogy valtogatod a nickeidet poszter:)

2014.10.11. 11:39:56

Poszter a szinkrontolmacs munkaja nehez,de azok,akik nem csak magyarul tudnak es uram bocsa idegen nyelveket is beszelnek,nem hallgatjak a magyar tolmacsot,hanem foleg az angolt,mert a szakmai tartalmakat sok tolmacs nem tudja megfeleloen visszaadni,mig a hanyagolhato koznyelvi fordulatokat orommel forditja,mert azt erti:)

2014.10.11. 11:39:56

Megemlitesre kerult,hogy az expat reteget azert nem szeretik a helyiek,mert ellehetetlenitik a helyiek eletet,ez is egy nagy tevedes, a belgak osszevasaroltak egy csomo lakast a fovarosban es kiadjak neked,ez eddig orom es mamor. Ok azt nem szeretik annyira,hogy te eu-skent tobbet keresel,mint ok,mikozben ok tobb nyelven es jobban beszelnek ,mint te. Valamint azt is gondoljak,hogy te nem fizetsz adot,tb-t mikozben o az 1450 euros kezdo ugyvedi fizetesebol adozik rendesen.

2014.10.11. 11:39:57

Szerintem abban megegyezhetunk,hogy mesterseges,az emberekre oktrojalt ,dolog a belga identitas,szakadozik,foszlik, foleg az eros flamand nyomas miatt,de van es letezik. Hanyszor hallod a fiatalok szajabol, hogy eljen Belgium,csakugy spontan? Magyarorszagon egyszer sem hallottam ilyesfelet.

Az ide szuletett generaciok ezzel azonosultak,ha tetszik neked, ha nem,meg akkor is ez a tobbseg,ha elohozakodsz a kivetelekkel.

(A nemzeti identitas 2-3 generacio alatt lefoszlik az utodaidrol,akarhogy kemenykedj is,mint szulo.) latod a poszter lanya mar nem is tud magyarul es nem is fog,esetleg mongolul,uzbegul,kirgizül:)

Az ide vago viccet mindenki ismeri ezzel kapcsolatban,hogy ki a belga, fokent mi kulfoldiek, a tobbiek vagy vallonok vagy flamandok.
A fovarosban a belga identitas erosebb,mert itt a lakossag donto tobbsege elso- masodik generacios idegen.

Nagyon nagy butasagnak tartom,amit irtal. Mert a belga iskolarendszer nagyon integralo es kemenyen integralta is a gyerekeinket, fuggetlenul attol,hogy milyen szarmazasuak vagyunk. Ja bocs az enyemek nem az europai iskola magyar osztalyaba jarnak ,magyar tanarokhoz:))))))

tucano 2014.10.11. 12:41:41

@M. Péter: most már igen! De pár évvel ezelőttig sizvatták az embert rendesen útlevélújításkor. Lusta vagyok visszakeresni, de tiltották a kettős állampolgárságot, de mégiscsak eszes nép, tudtak változtatni a gondolkodáson.

the real banyaszbeka 2014.10.11. 13:06:05

@Mmj Drtmmj: kissé önellentmondásos amit írsz és nem is értem mire akarsz kilyukadni.

the real banyaszbeka 2014.10.11. 13:08:31

@Mmj Drtmmj: "a helyiek 5-6 nyelvet anyanyelvi szinten beszelnek" - LOL

2014.10.11. 13:43:11

@Ödenburger [Hu/At]: Igen, ez pontosan igy van. Pl. (tudom hogy nem gyakori, de elofordulhat) tegyuk fel egy magyar parnak Dubaiban szuletik gyereke. Ott nem kaphat allampolgarsagot mert nem adnak neki, igy a szulokon keresztul csak magyar allampolgarsaga van. Mielott alairtak az egyezmenyt a kettos adoztatas elkeruleserol, elofordulhatott volna hogy az illeto soha eleteben be sem teszi a labat Mo.ra, de mikor elkezd dolgozni Dubaiban felnott koraban, a jovedelme adokoteles Mo.on. Ez tenyleg teljesen abszurd de igy van.

Egyebkent az egesz tersegben nem fizet senki adot, illetve cegek fizetnek valamennyit de maganszemelyek nem. Reszben ezert is eri meg anyagilag itt dolgozni. A fizetesen felul a legtobb ceg fizeti a lakasodat, utazasodat, biztositasodat is. Igy a fizetesed nagy resze kozvetlenul megy a bankba, semmi ado meg ilyen kellemetlensegek. Nem uldoz a helyi NAV :). Aki itteni allampolgar, attol szednek nyugdij-jarulekot.

2014.10.11. 14:11:02

@the real banyaszbeka: nem is sejtened:)
Mentőorvosként dolgozni ( életeket menteni) 6 nyelven, 6 nyelv tokeletes ismerete mellett, kevesebb,mint 2000 euroért es irodaban ülve fordítgatni angol- magyar viszonylatban 6000 euroért....aranytalan? Az!

2014.10.11. 14:44:26

@the real banyaszbeka: mert te nem,az meg nem jelent sokat:)

Velemenyem szerint.... 2014.10.11. 20:36:24

@Mmj Drtmmj: nem tudod mi az az expat, mindössze ennyi a gond... A a cég amely áthozta Belgiumba áthelyezi a fószert 1-2 év után mondjuk Londonba akkor sokra mehet a franciatudásával..

Velemenyem szerint.... 2014.10.11. 20:36:34

@Mmj Drtmmj: akkor tisztázzuk,mit értesz "itteni helyzet" alatt... ÉN azokra a német vagy görög, még 2003-ban versenyvizsgát végzett emberekre gondolok akiket 6-7 évig nem hívtak be állásra mert a kelet-európaiak élveztek elsőbbséget...

És ha megnézed a fő adatokat, az európai közigazgatás mérete nem nagyon nőtt 2004 után...

the real banyaszbeka 2014.10.12. 20:32:54

@Mmj Drtmmj: nagyon sok frusztrációt, keserűséget és irígységet érzek a szavaid mögött. Akarsz róla beszélni?

Határátkelő 2014.10.12. 20:53:42

@the real banyaszbeka: @Mmj Drtmmj: Eljött az a pillanat, amikor meguntam ezt a párbajt, a továbbiakban ne nyilvánosan folytassátok, mert ki fogom moderálni az egymást gyepáló kommenteket.

Köszönöm.

Határátkelő 2014.10.12. 21:25:38

@Mmj Drtmmj: Akkor lassan mondom, hogy megértsd: TÖBBET NE GYERE IDE. Mondhatnám azt is, hogy a természetszerűleg belőled áradó szennynek olyan szaga van, amit nem vagyok hajlandó elviselni, ám mivel ilyet nem mondok, ezért csak jelzem neked, hogy a jövőben ezen a blogon ne erőlködj a kommenteléssel, mert nem foglak beengedni.

Keress magadnak másik rózsakertet.

Velemenyem szerint.... 2014.10.12. 21:44:39

@Mmj Drtmmj: nem, a kettőnek semmi köze ahhoz, hogy én 3 idegen nyelven elboldogulok egy megbeszélésen (akkor is ha tudom, messze vagyok attól a szinttől a harmadik és negyedik amit anyagnyelven vagy mondjuk angolul produkálni tudok).

Itt arról van szó, hogy egy expatot azért hoz a cége Belgiumba, hogy a cég nemzetközi ügyeit intézze,vagy általában nem kapnak expat státuszt és juttatásokat, mert arra ott a helyi alkalmazottak. És ezért nem is releváns a helyi nyelv.

Határátkelő 2014.10.12. 21:45:57

@Velemenyem szerint....: Miután Mmj Drtmmj a jövőben nem kommentel a Határátkelőn, téged is (és mindenki mást) megkérlek, ne reagáljatok a korábbi megjegyzéseire, mert az nem lenne tisztességes. Köszönöm.

kardio1 2014.10.12. 21:50:06

@Határátkelő:
Kedves HA, azt szeretném kérni, hogy a koràbban valamelyik poszt alatt, nem régen vmelyik törzskommentelô (talàn Philo, de nem biztos) àltal felvetett ötletet, miszerint "delegàlhatnàd" a moderàlàsi jogot egyes törzskommentelôkre, ne fogadd meg. Legalàbbis szerintem nem lenne tùl elônyös (noha kevesebb moderàlàsi feladatod lenne), mert szerintem nem lenne szerencsés, ha a kommentfolyamokban néha kialakulo vitàk esetén az egyik vitapartnernek pl. moderàlàsi jogköre lehetne a màsik hozzàszolàdait illetôen. Ez csak elmérgesithetné a helyzetet. Persze tiéd a blog, màsképp is dönthetsz, én csak leirtam a véleményemet.

Határátkelő 2014.10.12. 21:56:25

@kardio1: Nem kívánom delegálni a moderálási jogot senkire.

kardio1 2014.10.12. 21:57:51

@Határátkelő: Köszönöm szépen, hogy megnyugtattàl! :)

the real banyaszbeka 2014.10.13. 11:22:23

Egyébként akinek az EU-s életre fáj a foga, tessék csak, tessék - lehet versenyvizsgázni. Sajnos az irígység többnyire csak addig tart mint a pornófilmeknél. A képernyő előtt ülve mindenki azt mondja, "ennyi pénzért én is közösülnék vízilóval", aztán valamiért a végén mégse vállalkozik rá :)

kardio1 2014.10.13. 11:29:04

@the real banyaszbeka: Azért ez egy nem gyenge hasonlat volt! :))

Világpolgár2012 2014.10.14. 00:39:48

@the real banyaszbeka:
Írtam neked egy privát üzenetet. Megkaptad?

the real banyaszbeka 2014.10.14. 10:32:06

@Világpolgár2012: az emailek között nem látom, hova küldted?

Világpolgár2012 2014.10.14. 23:55:05

@the real banyaszbeka:
Itt küldtem el a blog.hu-n privát üzenetben, elvileg arra az e-mailre érkezik, amivel itt vagy regisztrálva. Ha nem kaptad meg, akkor elküldöm megint, hátha csak elkeveredett.

bobbafet 2014.10.15. 09:55:20

@the real banyaszbeka: Az adminisztrator tisztviseloknek. A kezdo asszisztensek legalacsonyabb bere 2345, a legalacsonyabb beosztasu szerzodeses dolgozoknak 1920 Euro az alapbere. Ezekkel Brusszelben nem mesz messzire, egyedul sem, nem hogy csaladdal. Teny, hogy tobbet is lehet keresni, foleg, akik magasabb beosztasban kezdenek, es mar jo par eve itt vannak. (Mint peldaul a poszt szerzoje, akinek nem nagyon lehetnek anyagi problemai, es tulajdonkeppen Magyarorszagra is visszaterhetne, ha akarna.) De nagyon sokan keresnek 3000 Euro korul, ami szerintem meg mindig nem rossz a hazai berekhez kepest, vasarloerot tekintve elfogadhato itt is, de itteni viszonylatban eleg szereny bevetel. A jol fizetett szakmaban/hivatasban dolgozok ennek tobbszoroset keresik (pl. orvosok, ugyvedek, penzugyi es IT szakemberek). Ha valaki itt akar vegleg letelepedni, es ingatlant akar vasarolni, igenytol fuggoen 250-400 000 Euro kozott nezelodhet a piacon (van nemileg olcsobb is, es persze sokkal dragabb is, de egy kisebb csalad atlagos igenyeit figyelembe veve ez szerintem egy realis zona). Na, 3000-4000 ezer euros fizetosbol ez sosem fog sikerulni.
Egyebkent pedig a penz tenyleg nem minden, de penz nelkul meg nincs ugye semmi.

the real banyaszbeka 2014.10.15. 10:26:49

@Világpolgár2012: szerintem elkeveredett, próbáld meg ezt: ramayana kukac indexponthu.

i got my (törölt) 2014.10.15. 20:34:45

@bobbafet:
igaz, a belga fizetéseket nem ismerem, de szerintem sehol a világon nem jellemző, hogy az átlag IT-s a 3000 euró többszörösét keresné. persze vállalkozóként vagy vezető pozícióban könnyen elképzelhető, de ahhoz meg nem kell IT-snak sem lenni. az IT jól fizet, de nyugaton egyáltalán nem kiugróan.

sebi77 2016.07.07. 22:49:28

Érdekes jó poszt. Felmerült hogy Brüsszelben vállaljak munkát, hát nem hozta meg a kedvem. Inkább megyek és felkötöm magam.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása