oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. szeptember 08. 06:50,  Ahol a gyerekek pénzt kapnak az iskolában 533 komment

2014. szeptember 08. 06:50 Határátkelő

Ahol a gyerekek pénzt kapnak az iskolában

A cím alapján bármelyik gyerek rohanna egy svájci iskolába, természetesen a helyzet ennél bonyolultabb, ám a rendszer úgy működik, hogy ha a gyerek talált olyan munkaadót, akinél a középiskola alatt a gyakorlatot végezheti, akkor egészen kellemes fizetést is kap az iskolai évek alatt is. Egyszóval ma folytatjuk a különböző országok oktatását bemutató sorozatunkat, Svájcba látogatunk. A szerzők közül az egyik, Edit már két évtizede él az országban, míg a másik, Zita frissen érkezett – azt hiszem, ebből a szempontból is érdekes lesz az összehasonlítás.

iskola tábla.jpg

„A teljesség igénye nélkül írok, hiszen országon belül is igen jelentős eltérések tapasztalhatók, nem beszélve a különböző iskolatípusokról. :-) A helyszín tehát Svájc, Bern kanton, állami iskola egy kis faluban, a várostól 8 km-re, Emmentálban. Igen, a tehenek és a sajtok mellett közvetlen. :-)

Az iskola augusztus első felében kezdődik, azon a héten hétfőn, amelyik augusztus 15-ét is magában foglalja. Idén ez a hétfő augusztus 11-re esett, tehát itt már két hete suli volt, mire eljött a magyar szeptember elseje.

A szünetek

A nyári szünidő 5 hét, amit egy három hetes őszi szünet követ, szeptember vége környékén kezdődik. A téli szünet 2 hét, karácsony előtt kezdődik nem sokkal. Ha úgy jön ki a lépés, december 24-én a gyerekek még suliban töltik a délelőttöt.

Februárban van egy hét sportszünet, más néven síszünet. Felsőbb osztályokban a síszünetet egy egyhetes sítábor követ, hétfőtől péntekig a gyerekek ott is alszanak, és valóban síelnek, snowboardoznak. Ez után a három hetes tavaszi szünet jön, húsvét környékén. Pünkösdkor és mennybemenetelkor egy-egy hosszú hétvégének örülhetnek a gyerekek, július 10 környékén pedig vége a sulinak.

Mintha gőzerővel tanulnának

Az iskolát az állam, illetve a város, a megye támogatja anyagilag, meglehetősen erősen. A tankönyvekért nem kell fizetni, füzeteket is kapnak a gyerekek, a nagyobb beruházás kimerül az iskolatáskában, egy pár mamuszban, tornacuccban és a tolltartóban. Az alapvető írószereket a gyerekek szintén megkapják.

Az iskola reggel 8 körül kezdődik, dél körül legkésőbb vége a délelőtti tanításnak - attól függően, mikor kezdődött a nap reggel. Nálunk 7:45-kor kezdenek, 11:10-kor végeznek.

Az első két évben heti kétszer délutáni tanítás is van, alkalmanként 2 tanítási óra. Fél 2 körül kezdenek, 3 körül végeznek. Harmadik osztálytól ez heti három délutánra növekszik, ötödiktől esetenként akár 3 órás délutáni oktatás folyik. Minél idősebb tehát a gyerek, annál nagyobb az óraszám. Belehalni ugyan nem fognak, de legalább úgy néz ki, mintha gőzerővel tanulnának. :-)

Ez idáig ötödik osztályban kezdték a francia nyelv oktatását, hetediktől pedig az angolt. Ebben az évben megdöbbenéssel olvasgattam az órarendet: már harmadikban franciáznak (hehe, ennek később, hogy örülnének...), ötödikben pedig angoloznak. Meglepődtem, kicsit talán korainak tartom a nyelvoktatást, de még határozatlan vagyok a kérdésben. Meglátjuk, mire mennek az ilyen pici gyerekekkel.

Felső tagozat vége felé háztartási ismereteket is tanulnak, amolyan főzőszakkör, amitől nekem személy szerint a hajam kigyulladt, a gyerekek viszont meglepő módon eléggé élvezték.

Évekkel lemaradva a magyar gyerekektől

A tananyagról sajnos akkor sem tudok pozitívan nyilatkozni, ha annak tükrében vizsgálom, hogy a svájci oktatás (állítólag) sokkal inkább a gyakorlati oldalt fejleszti, a magyar pedig - az én időmben legalábbis így volt még - a lexikális tudásra helyezi a hangsúlyt.

Az állítólag szó azért van zárójelben, mert a gyakorlati oldal fejlesztésének ellenére a magyar gyerekeket sokkal leleményesebbnek és talpraesettebbnek ismerem, mint a svájciakat. A gyerekek nincsenek tehát túlterhelve; kémia, biológia, fizika csupán érintőlegesen van jelen a tananyagban, és mire a gyerekek elvégzik a kilencedik osztályt, évekkel vannak lemaradva tudás szinten a magyar gyerekekhez képest. Hogy eme lemaradást mikor hozzák be, bele sem merek gondolni.

Pedig állítólag a felsőoktatási intézményekben a tananyag ugyanolyan mély tudást ad, mint a magyar felsőoktatás, valamint a diplomát szerzett szakemberek ugyan olyan tudással rendelkeznek, mint a magyarok.

Hát, ezt enyhén szólva is kétségbe vonom, de mivel saját gyerekes tapasztalatom még csak a középfokú oktatásban van, egyeseknek bizonyosan nem vagyok hiteles. Ami viszont tény, hogy a középfokú oktatásban is alacsonyabb a tudásszint.

Egyszóval a gyerek 18 éves korára nagyjából 3-4 évnyi anyaggal van lemaradva minden tantárgyból az otthonihoz képest, ezt pedig értelemszerűen a felsőoktatás éveiben kellene behozni ahhoz, hogy a diplomaszerzéskor ugyanazon a tudásszinten legyen a svájci és a magyar szakember. Kétségeim vannak, nah. :-))

Arról nem is beszélve, hogy sokszor érzem magam zavarban beszélgetésekkor, amikor látom az arcokon a syntax errort. Ezzel persze nem azt mondom, hogy mennyivel jobb a magyar oktatási rendszer, vagy hogy mennyivel okosabb vagyok én, vagy a többi, Magyarországon iskolát végzett ember, csupán azt a svájciak által tényként kezelt állítást fogadom fenntartással, hogy adott szakmában diplomát szerzett svájci és magyar ember azonos tudásszinten van. Hangsúlyoznám továbbá azt is: nem tartom sem az itteni, sem pedig a magyar rendszert jobbnak vagy rosszabbnak. Egyszerűen csak nagyon más.

Német, francia, angol

Amiben azonban a svájci oktatási rendszernek köszönhetően a svájciak verhetetlenek, az kétségtelenül a nyelvtudás. Egy átlag gyerek az általános iskolából (a német nyelvterületen) három idegen nyelv ismeretével kerül ki.

Az egyik az irodalmi német, ami kétségkívül idegen nyelvnek számít a svájciak számára (a német nyelvterületen élőknek), a másik a francia, a harmadik pedig az angol.

Esetünkben a mi gyerekeink pedig 4 idegen nyelvet beszélnek legalább alapszinten, mire az általános iskolával végeznek. A német és a svájci német anyanyelvi szinten megy már 10 éves kor körül is, lévén óvodás kortól kezdve a gyerekek többet beszélnek dialektusban vagy németül, mint magyarul. Emiatt kicsit fáj is a szívem, de ez van.

A lassan nagykorú gyerekünk már jobban beszéli a németet és a dialektust, mint a magyart, de nyilván ez is személyfüggő. A 9 évesünk még bírja a gyűrődést és eléggé ott van magyarul is, de óhatatlan, hogy bizonyos szavakat lassacskán csak németül tudjon - itthon viszonylag keveset használjuk a hétköznapi kommunikációban a „kétismeretlenes egyenlet”, a „felhajtóerő”, az „osztódással szaporodó” szavakat, kifejezéseket. :-)

A nyelvi év

A középiskola végeztével a gyerekek sokszor élnek a lehetőséggel és egy úgynevezett nyelvi évet iktatnak be, mielőtt elkezdenének dolgozni. Ez annyit jelent, hogy egy évre elmennek egy idegen nyelvű családhoz amolyan háztartásbelinek, miközben nyelvtanfolyamra is járnak.

Sokan mennek Angliába, Franciaországba, Olaszországba, vagy „csupán” az ország francia vagy olasz anyanyelvű részére. Ez a nyelvi év egyébként gyakori az általános iskola és a középiskola között is, főleg akkor, ha a gyereknek nem igazán van elképzelése arról, mit is tanuljon középiskolában, vagy csak nem vették fel.

Svájc, iskola_Edit 140908.jpg

Gyakorlat nélkül nem megy

A középiskolai rendszer épp az ellenkezője annak, mint ami Magyarországon van. Itt a gyerekek az általános iskolás bizonyítvány birtokában a kilencedik osztályban intenzíven munkát keres. Pontosabban olyan munkaadót, ahová gyakorlatra fog járni a középiskolás évek alatt.

Miután megtalálta a munkaadót, ennek megfelelő iskolába járhat. Amíg nincs ún. tanuló munkaszerződés, addig suliba sem veszik fel, tehát a középiskola nagyjából semmilyen formában nem tesz semmit - nem keres gyakorlati munkahelyet, nem biztosítja azt, egyszerűen csak a munkáltatóval karöltve tanítja a gyereket az elméletre.

A gyerekek a középiskolai évek alatt fizetést kapnak minden hónapban, nem is olyan keveset. Persze szakmája válogatja, de átlagban olyan 1000 frank körül, ami elég szép pénz egy gyereknek, aki még otthon lakik.

A mi gyerekeinknek főleg, nálunk a családban ugyanis nincs leadó, a svájci bevett gyakorlattal ellentétben. Tapasztalataim szerint a magyar családokban inkább ez a jellemző, viszonylag kevesen követik a svájci példát és sápolják meg a gyerek fizetését a középiskolai évek alatt. Másnak persze lehet más tapasztalata.

Mi úgy gondoljuk, hogy a bérletet és a házon kívüli étkezést leszámítva a gyereknek nincs „fizetnivalója”, csupán annyi „kötelessége”, hogy spóroljon a jogsijára, az első autójára, a csajozásra, stb.

A svájciak ezeken kívül elvárják a gyerektől, hogy a betegbiztosítását is maga fizesse, valamint az otthoni rezsihez is hozzájáruljon részarányosan. Tőlünk ez a fajta gondolkodás nagyon távol áll, de ez egy másik poszt témája lehetne, annyi furcsaságot tapasztaltam a mintegy két évtized alatt, amióta itt élünk. :-)

A végére még egy érdekesség, ami ugyan nem saját tapasztalat, csak ismerősökkel, barátokkal folytatott beszélgetések alapján derült ki számunkra. Tehát javítson ki valaki, ha tévedek, de Svájc francia vagy olasz anyanyelvű részein egyáltalán nem erőltetik a németet, mint ahogyan itt a franciát. De az olasz részen sincs francia nyelvoktatás, vagy a francián olasz. Furi. Nemdebár?”

A második írás jóval rövidebb, talán azért is, mert a tapasztalat is jóval kevesebb, de ettől még szerintem első benyomáskánt feltétlenül érdekes.

Integrációs osztályban

„Zürich kantonban nemrég volt az első tanítási nap mindössze 5 hét nyári szünet után. Persze ez nagy szívfájdalom a magyar iskolarendszerhez szokott 13 éves fiamnak, egyelőre nem érzi annak a súlyát, hogy év közben sokkal több és hosszabb szünete lesz, mint eddig.

Szerencsés helyzetben vagyunk, egy úgynevezett Aufnahmeklasse-ba jár május óta, mondhatjuk befogadó, nyelvi előkészítő vagy integrációs osztálynak is (az emelt óraszámú német mellett matek, torna, rajz, zene, technika, könyvtár, főzés és varrás órái vannak, illetve eddig angolt tanult, mert abban volt gyakorlata, de most majd franciát fog, mert kötelező).

Amikor bejelentkeztünk, hogy itt vagyunk, várni kellett egy levélben kiküldött meghívóra, és pontosan érkezni az első bemutatkozó beszélgetésre. Jellemző az itteni szervezettségre, hogy egy 2 éve itt élő magyar kislány volt „odarendelve” tolmácsnak az iskolában, arra az esetre, ha a szülők sem beszélnének németül.

Egy bő óra alatt minden eligazítást megkaptunk, és egy műanyag irattálcában az összes szükséges tanfelszerelést: könyveket, vonalzókat, ceruzákat, körzőt, füzeteket. Szóval mindent.

Ma délelőtt főzéssel kezdtek (kéthetente hétfőn délelőtt 4 óra), és egy elképesztő tankönyvvel jött haza. 450 oldalas, színes, szagos, benne van szerintem minden, amit a főzésről tudni lehet, receptekkel, ötletekkel, fontos tudnivalókkal a higiéniáról stb. Természetesen ez is ingyen, mint minden más.

Bár a nyelvi nehézségek miatt nyilván nem könnyű, mégis azt gondolom, nagyon jó itt gyereknek lenni. :)”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás sorozat iskola iskolakezdés Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr896678039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DieNanny CH 2014.09.08. 20:19:37

@lexrex:

"addig a multik, az oligarchák kimentik a pénzüket. "

És miért mentik ki a pénzüket? Mert nem éri meg nekik Mo-on tartani. Miért nem éri meg Mo-on tartani? Mert a politikusok olyan törvényeket hoznak, ami megsarcolja a bankokat, azok meg áthárítják a számlatulajdonosokra.

2014.09.08. 20:20:57

@Jani haverja:

Te, haver, figyelj! Lehet, hogy az egész nyugati világ titokban tátott szájjal csodálja Albániát? Lehet hogy titkos kormányzati szervek már tanulmányozzák az albán módszert?
Nincs azzal semmi baj, hogy szereted az új hazádat. Sőt! Tiszteletre méltó. De engedd már/engedjétek már meg nekünk, hogy mi is szeressük Magyarországot. Az összes hibájával együtt.
És én fölemelem, föl fogom emelni a hangom, amikor ti itt úgy gondoljátok, hogy a legalapvetőbb háttérismeretek nélkül, évek óta külföldön élve oszthatjátok hazafelé az észt.

DieNanny CH 2014.09.08. 20:21:44

@lexrex:

"Nagy tételben van kereslet a hülyékre, vagy egyenként zsenik vagytok?"

Természetesen az utóbbi.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 20:22:52

@lexrex: Személyeskedésre mindenkinek csak egyszer válaszolok, Neked is megteszem.

szaszo71(D) 2014.09.08. 20:27:08

Kedves Határátkelő!
Ha lexrex-nem esetleg már adtál volna jogot az egyszerű hozzászólásra, ezennel kérlek, hogy vond vissza.
Lassan már szinte semmilyen oldalon nem lehet értelmesen beszélgetni, mert ha valaki nem otthon él és kritikát fogalmaz meg, az azonnal "köpköd". Ettől ezt a blogot meg kellene menteni.

puhacica 2014.09.08. 20:28:45

@DieNanny [SZ,CH]: ertem. es koszonom, hogy felhivtad ra a figyelmem! :)

@házelőtthinta: na. legutobb megfogadtam, hogy tobbe nem allok szoba veled. raadasul en erre a kerdesre mar valaszoltam neked, de mivel udvarias, jolnevelt gyerek vagyok, tessek meg egyszer: vannak terveink, celok, amiknek az eleresehez stabilitasra van szukseg. ha belevagunk, nem engedhetjuk meg magunknak, hogy egyik naprol a masikra elvegyek a fizetesunk egy reszet, mint ahogy most tettek. ezen kivul itthon, a mi szakmankban munkat sogor-koma-jobarat harmassal lehet talalni. nekunk ilyenjeink nincsenek, sajat erobol van mindenunk. illetve van egy ujdonsag, ami nemreg fogalmazodott meg bennem: nincs nagyon hova tovabb lepnem szakmailag. minden tv-s mufajban kiprobaltam magam, kiveve az elo vagas, de az kicsit kulon mufaj. vagy nem is kicsit. szoval jo lenne tanulni meg.

most viszont te jossz: mikor meggyanusitottal, hogy _biztos_ egy lakassal, egzisztenciaval rendelkezo embert talaltam magamnak, megirtam, hogy anyukajanal lakott, munkanelkuli volt es takaritokent is dolgozott, hirtelen elhallgattal. rakerdeztem erre meg egyszer, a valasz akkor is a csend volt. szoval mondanal ra vegre valamit? segitek, eleg lesz annyi: "bocs, nem volt igazam!"

@Babette.: a remeny hal meg utoljara.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 20:31:27

@lexrex: Az egész nyugati világ csodálja Albániát és nem titokban azokban a dolgokban, amiben Albánia megérdemli. Pl. a Nemzetközi Valutaalap honlapján úgymond "referenciaként" van feltüntetve Albánia, ugyanis a kölcsönt a lehető legnagyobb hatásfokkal tudta hasznosítani gazdaságfejlesztésre.
Albániában a politikusok ugyanis nem "külön albán utat járnak", hanem megfogadják a hozzáértőbbek tanácsát!

Te szeretheted nyugodtan Magyarországot. Mi pedig nem hazafelé osztjuk az észt, hanem egymással beszélgetünk, egészen addig, amíg nem jön egy ilyen ember, mint pl. Te. Ez a blog ugyanis nekünk szól, akik eljöttünk Magyarországról, valamint azoknak, akik a közeljövőben el szeretnének jönni. Persze olvashatja ezt bárki, nem tilos ez, csak éppen itt nem mi osztjuk az észt ezen a blogon szerintem.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 20:36:11

@lexrex: Ennek a blognak a címe az, hogy "Határátkelő".
A mottója pedig ez volt legalábbis:
"Az ország átlépett egy határt. Mi is átléptük"

Mire következtetsz ebből? Szerinted kiknek és kikről szól ez a blog?

szaszo71(D) 2014.09.08. 20:37:01

@lexrex: Idézz tőlem csak 1 ilyet is.
Én nem szoktam másokat minősíteni. Engem viszont sokan. A legjobban az tetszett, mikor egy másik oldalon (egyébként pont oktatási témával kapcsolatban) azt írta valami okos, hogy én egy kommunista liberális zsidó vagyok:)))

puhacica 2014.09.08. 20:39:12

@lexrex: ha meg valaki itthon el es maskepp latja, az zsido(berenc), libsibolsi, gyikember, hazaarulo... vagy tevednek?

blackhairlady 2014.09.08. 20:42:30

@Jani haverja: De pont itt veszne el az irodalom lenyege.

Ugyandehogy (törölt) 2014.09.08. 20:42:42

@Jani haverja: csakhogyaz ilisznak nemcsak a tortenet a lenyege. mondjuk mas konyvnek sem.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 20:45:53

@lexrex: Ha elolvasnád a jóval fentebbi kommenteket is, akkor rájönnél, hogy pont ennek a poszt kommentjei között ugyanez már volt téma. Meg is láttuk az okokat, vázoltuk is nagyjából a következményeket.

A nagyjából egyöntetűen vázolt következmények meg nem túl rózsásak Magyarország számára.

Ezen kívül mi (az itteni nagy többség) se nem akarunk mártírok lenni, se nem akarunk forradalmárok lenni, sőt még politikusok sem akarunk lenni. Mi ÉLNI szeretnénk, és ami a legfontosabb: a lehető legjobb módon felnevelni a saját gyerekeinket! Mindezeket pedig nem vagyunk feláldozni egy ködösen megfogalmazott HAZA fogalmáért, főleg úgy, hogy reménytelen is lenne.

De azért hadd beszélgessünk már ezen a nekünk létrehozott, és rólunk szóló blogban...

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.08. 20:47:10

@puhacica:

Ja igen, nem volt igazam, kivétel vagy! Ennyi. A többség viszont nem hogy anyukájukkal lakó munkanélküliekkel, hanem még anyukájukkal élő, dolgozó emberekkel se szívesen ismerkedik. Tudom, mert tapasztaltam.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 20:48:00

@blackhair-lady: Nem lehet mindent megtanítani 8-9 év általános iskola alatt. Szelektálni kell, de nagyon! Akkor alaposabb a tudás, a szelektálás után is megmaradt rész tudása.
@Babette.: Tudom, de lásd fentebb, amit leírtam.

Ugyandehogy (törölt) 2014.09.08. 20:49:28

@házelőtthinta: miert is kene olyannal ismerkedni, aki sajat magarol sem tud gondoskodni?

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 20:50:33

@puhacica: Gondolom a HÁ is ezért tette be ezt a két svájci beszámolót mára, mert tudta, hogy minek a világnapja van :)

blackhairlady 2014.09.08. 20:52:11

@szaszo71(D): "kommunista liberális zsidó "
Ezt a 3 szot igy egyutt?:)))

blackhairlady 2014.09.08. 20:54:18

@Babette.: Pontoson. Olvasni nem azert olvasunk mert gyorsan meg akarunk tudni egy tortenetet, hanem magaert az olvasas oromeert.
Azzal viszont egyet ertek sokakkal, hogy a kotelezo olvasmanyok listajat erosen at kene nezni es beszelni.

szaszo71(D) 2014.09.08. 20:54:57

@blackhair-lady: Igen, szerintem is jó. Azóta bármit mondhatok, ez felmentést ad minden alól:)))

puhacica 2014.09.08. 20:56:46

@házelőtthinta: ennyi. de ha egy kivetel van, akkor akad tobb is. viszont ezt mar nem varom el, hogy elismerd, egy napra egy "gyozelem" eleg. :D

@blackhair-lady: ja, mindig nevelek parat, biztos ami biztos alapon. :)

@Jani haverja: na latod, ez eszembe se jutott. :)

blackhairlady 2014.09.08. 20:57:13

@Jani haverja: De akkor mi lesz PIZA teszttel?

Kozben meg eszembe jutott az oraszam csokkenesrol, hogy itt nalunk minden nap van minden ora. Tehat az ev minden napjan ugyanazt a tantargyat tanuljak pontosn abban az idoben.

puhacica 2014.09.08. 21:02:01

@blackhair-lady: azert van, hogy gyorsan meg akarjuk tudni, mi lesz a vege! foleg, ha valami nagyon jo es izgi van a kezunkben. :) meg sose fordult elo, hogy megnezzem, mi tortenik vegul, de volt mar, hogy nem sok kellett hozza. furcsa modon leginkabb ponyvaknal erzem erre a kesztetest! :D

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 21:04:05

@blackhair-lady: Igen, nagyon át kéne nézni a kötelező olvasmányok listáját is. Egyrészt jóval kevesebb kellene belőle (ha egyáltalán kellene), másrészt meg a lista teljes tartalma néhány kivételtől eltekintve abszolút el van rugaszkodva a mai kortól Magyarországon sajnos.

Viszont egy sztori: Tavaly nyáron magyar barátokkal beszélgettünk itt egy étteremben. Odajön hozzánk egy kb. 70 éves albán ember, és szinte akcentus nélkül a következőt mondja:
"Szabadság, szerelem,
E kettő kell nekem"

Kiderült, ennyi volt az összes magyar tudása, egy szót nem tudott mást magyarul. Aztán megkérdeztem tőle, hogy ezt honnan tudja? Azt mondta, az iskolában tanultak Petőfiről, de csak ezt az egy versét, ez a vers (illetve ez a két sor) meg annyira megtetszett neki, hogy később egy akkoriban itt dolgozó magyar mérnöktől megkérdezte, hogy ez hogyan van magyarul, majd szinte akcentustól mentesen meg is tanulta :)

És tényleg: Petőfi életművének (és életének) a leglényegesebb részét ez a két sor nagyon szépen összefoglalja. Egy külföldinek bőven elég ennyit tudni Petőfiról.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 21:09:37

@blackhair-lady: A PISA teszt nem a lexikális tudást méri elsősorban!

Itt meg alsóban hiába van órarend, a gyerekeknek mindig olyan órája van, amit a tanító néni szükségesnek lát :) Tornaóra pl. akkor van, amikor a gyerekek már nem figyelnek az órán :) A nyelv, meg a matematika, stb. meg esetleges sorrendben és esetleges időtartamban :)
Mármint úgy, ahogyan azt a tanítónéni szükségesnek látja aznap, hogy ne legyen semmiből elmaradás. Természetesen a szünet itt is szünet, de egy órán belül viszont előfordul váltás, tehát pl. még 15 perc nyelv a következő órában és utána matematika, meg hasonlók.

blackhairlady 2014.09.08. 21:13:09

@Jani haverja: Hat ez az. Te folyton a PISA tesztet hozod fel peldanak, hogy mennyire le vagyunk maradva, kepzeld el, hogy ha oraszam csokkentes lenne akkor hogy le lennenk maradva.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 21:14:28

@blackhair-lady: Egy magyarnak ennél azért többet kellene tudnia Petőfiről. Viszont Homéroszról pl. kb. ennyi terjedelemben, vagy ennél minimálisan többet.

blackhairlady 2014.09.08. 21:14:57

Azonnal beiratkozok a menzara:(

DieNanny CH 2014.09.08. 21:15:58

@blackhair-lady:

Akkor össz-vissz 7-8 tantárgy van csak?

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 21:17:01

@blackhair-lady: A válaszom az, hogy nagyon nem így van.

Nézd meg pl. a finn oktatást! Ott sokkal kevesebb órája (legalábbis tanórája) van a gyerekeknek. Csakhogy azt a tudást, amit tanulnak, azt tényleg elsajátítják, valamint alkalmazni is tudják a gyakorlatban!

DieNanny CH 2014.09.08. 21:19:03

@Jani haverja:

Mostanában visszagondolva pl a Hétkrajcárra, én bevallom, nem akarom, hogy egy 8-9 éves ilyennel szembesüljön. Ez annyira szomorú történet, hogy ki kellene szedni a kötelezőkből alsóban.
Ráér ilyen történetekre később... Vagy túl érzelmes vagyok?

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 21:23:42

@DieNanny [SZ,CH]: Nem hiszem, hogy túl érzelmes vagy, sőt!
Meg értesz is a gyerekekhez.

Egyébként én csak a saját gyerekemhez értek valamennyire, de tökéletesen egyetértek Veled ebben is. Én azt látom, hogy a gyereknek kedvet kellene csinálni az olvasáshoz, és nem szomorú, meg az életkora számára még túl komoly történeteket olvastatni vele, mert azokkal inkább elveszik a kedvét az olvasástól.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.08. 21:29:27

@Babette.:

Tehát csak azzal kell ismerkedni aki virítja a kecót. És még tőlem kérdezitek miért utálom ezt az egészet. De mivel megint nem engedik ki csomó hozzászólásom én befejeztem mára a kommentelést. Ennek így semmi értelme hogy leírok egy velős választ és ki se kerül.

i got my (törölt) 2014.09.08. 21:29:27

@lexrex: nem kéne annyira félteni az országot orbántól és társaitól. pontosan olyan az elit, amilyen a köznép. pontosan ilyen elitet érdemel az ország.

Határátkelő 2014.09.08. 21:29:50

@házelőtthinta: Talán próbálj meg nem személyeskedni.

kardio1 2014.09.08. 21:51:19

@Jani haverja: En pont nem erre gondoltam. Hogy érthetôbb legyen: a mi gyerekeink bekerülve egy külföldi iskolàba, nem szorulnak a nyelvin kivül màs felzàrkoztatàsra, sôt kezdetektôl a legjobbak között vannak. Es ez nemcsak a magyarokat érinti a szûkebb ismeretségi körömben, hanem a lengyeleket és bolgàrokat is. Viszont az angol gyerekek beolvadnak az àtlagba. Ezért nem gondolom, hogy a magyar oktatàs annyira rossz volna. Nyilvàn nem tökéletes, messze nem az. De az errefelé honos "csak ne stresszeljen a gyerek, nem az a fontos, hogy tanuljon, hanem hogy jol érezze magàt" hozzààllàs sem a csùcsok csùcsa.

DieNanny CH 2014.09.08. 21:53:37

@Jani haverja:

Pl a Fecskék és Fruskák. Fogalmam sincs már, milyen nemzetiségű az írója és hol játszódik, de milyen jópofa, hogy csónakon járnak át egy szigetre, meg éjszaka harcolnak egymással...
Míg oviban dolgoztam, rászoktam, hogy a gyerekkönyvtárunkba mentem könyvet kölcsönözni. Rengeteg kortárs regényt ('90 után írottakat a világ minden tájáról) olvastam így, egyik jobb, mint a másik!

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 22:06:38

@kardio1: Félreértelmezed! Nem az a cél, hogy a gyerek szimplán jól érezze magát, hanem az, hogy szeressen és megtanuljon tanulni!
Ezt a magyar oktatás jórészt elveszi a gyerekektől.

A másik: Valószínűleg nem az a 20-30% magyar emberről beszélsz a külföldi iskolában való jó szerepléskor, amelyekről viszont a fentebb említett cikk szól, de még egyszer belinkelem:
m.hvg.hu/plazs/20140908_irastudatlansag_elleni_kuzdelem_vilagnap

Mert ezek - ha kimennek is külföldre, majdnem hogy csak és kizárólag segélyért tudnak kimenni, a gyerekeik meg speciális iskolába járnak külföldön.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.09.08. 22:07:34

@labirintus1: A blogom legújabb cikkében megtalálod. Kint lesz kb. 10 percen belül.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 22:10:07

@DieNanny [SZ,CH]: Ez a Te szakmádba tartozik, nem az enyémbe igazából :)
Mindenesetre azt én is tudom, vagyis inkább valószínűsítem, hogy a kortárs (gyerekeknek szóló) irodalom minden bizonnyak közelebb áll a mai világhoz, a mai gyerekekhez, mint a 100 évnél régebbi irodalom.

kardio1 2014.09.08. 22:11:18

@Jani haverja:
Ez az oktatàsi téma egy végeérhetetlen teleregény ! :)
En mindenesetre azt làtom, hogy mi, akik itt irogatunk, a jelenleginél is hagyomànyosabb oktatàst kaptunk otthon, mégis jol elboldogulunk. Te pl. megtanultad azokat a pénzügy ismereteket, amik a vàllalkozàsodhoz kellenek. De forditott esetben nem ülnél le elolvasni az Iliàszt, még kivonatos formàban sem. Igy most tàjékozottabb ember vagy és a vilàgban is elboldogulsz.
Szerintem az iskolàk egyébként az adott tàrsadalomra készitenek fel. Nyugat-Europàban a mindennapi élet kevesebb kihivàs elé àllitja az embert, mint a vilàg kevésbé szerencsés részein. Igy kevesebb tényszerû ismeretanyag is elég. Minden ott van az interneten. Baj csak akkor van, ha elmegy az àram, nincs hàlozat stb.

Ugyandehogy (törölt) 2014.09.08. 22:16:35

@házelőtthinta: nem. azzal, akinek tarsa lehet lenni, nem az anyukaja.
masreszt ha nem tudsz magadrol se gondoskodni, hogyan tudnal a csaladodrol.
ilyen egyszeru.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 22:20:18

@kardio1: Egy részében igazad van, mégpedig abban, hogy nem szabad csak és kizárólag a legmodernebb technikákra hagyatkozni.

Épp ezért tanítanak meg Nyugat-Európában több alapvető gyakorlati dolgot is.

De szerintem Nyugat-Európában éppen annyi kihívással találkozik egy ember az életében, mint Magyarországon, vagy bárhol a Világban, csak esetleg másokkal.

Az egy dolog, hogy pl. én, meg sokan mások kitűnőek, vagy 4,5 felettiek voltunk gimnázium végéig. Mi ezt bírtuk, és sok magyar iskolás jelenleg is bírja. A legnagyobb gond azonban az ebben a cikkben említett 20-30 %-kal van (megint belinkelem:
m.hvg.hu/plazs/20140908_irastudatlansag_elleni_kuzdelem_vilagnap

Nyugat-Európában nagyon sokkal kevesebb ez a százalék! EZ a magyar oktatási rendszer őrült nagy hibája, mert - ha 30%-ot veszünk - az a lakosság majdnem 1/3-a!!!
Azon kívül Magyarországon még a jó képességű gyerekek is stresszelnek. Tudod, hogy mennyi későbbi betegséget fog majd okozni ez? Az egyik ok, hogy miért beteg a magyar társadalom, betegebb, mint a többi. Meg egyébként is: Minek feleslegesen stresszben tartani bárkit is?

kardio1 2014.09.08. 22:21:21

@Jani haverja: Elolvastam a cikket. Egyrészt: a felekezeti, szigorùbb iskolàk jobban teljesitettek. Gondolom, ezekben nem volt stresszmentesebb a diàkok élete, és igencsak követeltek tôlük.
Màsrészt, aki magyarul funkcionàlis analfabéta, azok nemigen mennek lkülföldre és az itteni törzstagsàgbol senkit nem sorolnék ide. Ugyhogy amit a gyerekeink külföldi iskolàban nyùjtott, a helyiekénél jobb teljesitményérôl irtam, ez a cikk nem càfolja.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.08. 22:24:00

@Babette.:

És azok a fiatalok akik a haverjaikkal költöznek össze hogy egyáltalán meg tudjanak élni? Ők se tudnak gondoskodni magukról?

kardio1 2014.09.08. 22:24:50

@Jani haverja: En csak a francia helyzetet làtom. Ha itt olvasod a médiumokat, ugyanazokat a vészharangokat kongatjàk, mint Magyarorszàgon. Funkcionàlis analfabétàk növekvô tömege. SMS-nemzedék és még sorolhatnàm.

kardio1 2014.09.08. 22:29:25

@Jani haverja:
Neked egyébként mi a hosszù tàvù terved? Albàniàban maradtok végleg? Gyereked ott fog végig tanulni, csalàdot alapitani?
Szo mi szo, egyedi orszàgvàlasztàs a tiéd! Nem sok embernek jut eszébe az az orszàg, ha külföldre kivàn költözni.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 22:36:57

@kardio1: A felekezeti iskolákban sok helyen felvételi vizsga van!

Abban meg egyetértünk, hogy a funkcionális analfabéták max. esetleg segélyért mennek külföldre.

De itt nem a mi gyerekeinkről van szó, hanem egész Magyarországról, arról, hogy valakinek életük végéig el kell tartani a rengeteg funkcionális analfabétát, akiket a magyar oktatási rendszer tömegével termel ki, és ez a magyar oktatási rendszerben a baj.

M. Péter 2014.09.08. 22:37:16

@Jani haverja: Sőt, egyenesen be kéne tiltani a gyerek olvasson, mert a végén még saját véleménye lesz.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 22:44:15

@kardio1: Egyelőre maradunk itt. Aztán meglátjuk majd, hogy hova fejlődik az ország. Az, hogy a most 10 éves kisfiam mit fog csinálni majd a felnőtt életében, hol fog élni, stb. az az ő döntése lesz.
Csak a magyarok között egyedi az országválasztásunk, itt van pl. ez a cikk:
hvg.hu/gazdasag/20140610_Ki_nem_talalnank_hova_migralnak_az_olaszo

De rengeteg eredeti, született amerikai is jön ide letelepedni (legalábbis Albánia méretéhez képest rengeteg), hogy egyéb nációkról ne beszéljek.

Az előző kommentedre: Igen, Franciaországban is kongatják a vészharangot, nem is véletlenül, mert valószínűleg ott is nő a funkcionális analfabéták száma. De ott ez egyrészt az afrikai bevándorlók miatt is van, másrészt pedig még mindig jóval kevesebb a funkcionális analfabéták száma, mint Magyarországon. Persze egyik ország, és egyik oktatási rendszer sem tökéletes, de azért van jobb, meg rosszabb.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 22:46:29

@M. Péter: Én pont azt írtam, hogy a gyerekekkel nem megutáltatni kell kötelező olvasmányokkal az olvasást, hanem megszerettetni más módszerekkel (és akkor tényleg saját véleménye lesz az olvasás által).

kardio1 2014.09.08. 22:54:35

Még egy gondolat bùcsùzàsk&pp ma estére: kötelezô olvasmànyként valami Làzàr Ervintôl? Az ô mûveinak a nyelvezete is csodàlatos, nemcsak a történet jo.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.08. 23:03:26

@kardio1: Sok magyar írónak csodálatos a nyelvezete, és egyáltalán maga a magyar nyelv is kifejező, nagyon nagy szókészlettel bíró, nagyon árnyalható nyelv, úgyhogy ezen nem sok minden csodálkozni való van. Pl. az albán nyelv szókincse a magyarnak csak a töredéke (nem az én szókincsem, hanem a született albán értelmiségé).

Ettől függetlenül a köznapi életben lévő praktikus dolgokat is oktatni kell(ene) Magyarországon.

Én meg belinkelek egy érdekes kisfilmet, sajnos elenyészően kevés benne az angol szöveg, a többsége albán. Arról szól, hogy egy született amerikai hölgy miért költözött ide Albániába, tetejében a zsúfolt New York-ból Albánia egyik itteni viszonylatban is Isten háta mögötti vidékére. Röviden: az itteni emberek, és a szinte érintetlen természet miatt.
www.youtube.com/watch?v=-48jePy1uFM

Lassanként én is eltolom képletesen a biciklit :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.09.08. 23:08:22

@Babette.: Oké, mindegy, hogy hívják, csak működjön.

Na ki?

blackhairlady 2014.09.08. 23:15:48

@DieNanny [SZ,CH]: Igen, de itt egyben van a foldrajz-tortenelem (social studies) es a fizika-kemia-biologia (science). Ezen belul nem vagyok benen biztos hany oraban tanuljak az egyes tantargyakat.
Ez van altalanos iskola 8.-ig. Most 9.-ben World Geographic es Biologia. Belenztem a foldrajz konyvbe ami ha jol emlekszem majdnem 5 kilo (tegnap Turchinak lemertem), es minden kontinensrol tanulnak. Ilyet is talaltam benen, hogy Russia and the Westwrn Republics, The struggle for economic reform, The soviet union's nuclear legacy, Migration and Conyuest, stb...

Muscari 2014.09.08. 23:33:11

@DieNanny [SZ,CH]: Arthur Ransome és angol, itt is játszódnak a történetek Lake District-ben. Az én kedvencem a Galambposta című rész volt, vagy tizenotszor elolvastam.

Tökéletes arra, hogy a kisiskolásoknak megszerettessuk az olvasás.

Vegignezve ezt a hosszú vitát arra jutottam, hogy mindenkinek van valami igaza (kivéve lexit, aki csak kötekedni jár ide)

blackhairlady 2014.09.08. 23:49:14

@Muscari: Akkor most irjuk meg a javaslatainkat az oktatasi miniszternek!:))

NorthPier 2014.09.08. 23:52:24

@svájci sapka (ch):
"Tök jó, hogy itt tanítanak róla, otthon nem. :( "
Mire gondoltál? Pikler Emmire, vagy a hospitalizálódásra?

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.09. 00:21:26

@blackhair-lady: Foganatja meg annyi lenne, mintha mindenki elmagyarázná a vele éppen szemben lévő falnak :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.09.09. 03:05:33

hócipőm televan azzal, hogy ha az ember valamit kritizál, agy ne is kiritzál, hanem egy általa ismert, szerinte jobb rendszerről ír, akkor máris "köpköd".
aki oda meg vissza van a magyar oktatásról, kérem, foglalja össze az első és a második rigómezei csata közötti különbségeket, vázolja fel a Nyugat korszakait, írja fel a nátrium atomszerkezetét. és rajzolja le a sinus, cosinus, tangens mibenlétét. (nekem sem megy, pedig én is tudtam ezeket a dolgokat valamikor régen.)
és ugye gondolom, tisztában van a KLIK tevékenységével, az iskolák ellehetetlenítésével, és a 3 hónap alatt összegányolt kísérleti tankönyvek minőségével, amivel pl kidobták az ablakon az évtizedek alatt kifejlesztett és sokak által használt Meixner-módszert is.
esetleg az ember azért kritizál, meg követi a dolgokat a messziből, mert aggódik.
a kísérleti tankönyvek egyébként itt:
www.ofi.hu/letoltheto-tankonyvek
az ötödikes erkölcstan könyv konkrétan szerintem egészen értelmes, illetve, kb akármiből akármit ki lehet hozni végülis.én továbbra is fenntartom, hogy jobb lenne nem külön, steril tantárgyként tanítani.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.09.09. 03:34:22

Kär, hogy ma nem tudtam itt lenni...
Csak gyorsan:
4db unokaöccs van, 2 francia, 2 olasz részen. A legidösebb kömüvestanulo lett idéntöl, CHF 1500 havi "keresete" lesz.
A mäsik az olasz részröl gimiben nyomja. Eddig csak a franciärol tudtam, de 1hete meglepett, németül szolt hozzäm... Kiderült, németül is tanitjäk. :-)
A francia részröl a 2sräc szintén gimis. Näluk az angol van elötérben, valamint az olasz, mint 2. nyelv. Näluk amugy is keményebben megy a nyelvtanuläs szülöi nyomäsra, bär ezt ügyesen titkoltäk elölem... kicsit szégyellös kamaszok, meg amugy sem én vagyok az érdeklödésük középpontjäban. :-)))

2014.09.09. 05:36:10

Off:
Ma egesz nap havazott Calgaryban, esett 5 cm ho, tobbszor is:) Tegnap +26C meleg, gyonyoru napsutes volt.
www.theweathernetwork.com/alerts/high-alert/canada/alberta/calgary
I Love Canada! :))))
On:

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2014.09.09. 06:36:07

Látom, megint nem "jöttek" az írok. Pedig jó lett volna velük beszélni a témáról.
:(

2014.09.09. 07:25:53

@flash.gordon: Ettől félek a legkevésbé. Nem a segélyes v. nyugdíjas emberek szoktak kivándorolni.

2014.09.09. 07:35:42

@házelőtthinta: Szuper. Menj vissza akkor Mo.-ra.

2014.09.09. 07:47:53

@lexrex: Olyan kritikát akartok megcáfolni, amik legtöbbször tényeken alapszanak. Aztán csodálkoztok, hogy nem sokan értenek veletek egyet.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.09.09. 08:27:37

@Philosoraptor: Szóval akkor mennyi nyugdíjat tartanál reálisnak?

Szerintem fokozná a kivándorlást mert nagyon sok nyugdíjas kénytelen a gyerekét patronálni a pénzéből mivel az nem talál munkát.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.09.09. 09:06:23

@kardio1: ne haragudj már, de miből gondolod hogy a nem-szakbarbár képzés JÓ? Szerintem itthon empirikusan bizonyítottuk, hogy nem jó, de legalább SZAR.
Tények a magyar oktatásban felnőtt emberekről:
- szaktudásuk gyenge
- kreativitásuk gyenge
- problémamegoldás, analitikus gondolkodás ismeretlen fogalom
- de legalább az átfogó lexikális "általános műveltség" tananyagból sem emlékeznek semmire sem, mivel az tök haszontalan.

:D

2014.09.09. 09:44:44

@flash.gordon: Hát ezt most nagyon rohadékul fog hangzani tőlem, de én pl. a több százezres nyugdíjakat nem tartom reálisnak, legalábbis addig biztosan nem, amíg az átlagkereset nettó 80-120 között mozog. Nincsenek egyáltalán egálban.

Hogy mit tartok reálisnak, fogalmam sincsen. Nagyon drága az élelmiszer és a lakhatás is, a nyugdíjas se fizet kevesebbet, ő is forintban kapja meg a pénzét. Alapvetően ez az egész magyar rendszer el van b@szva, ebből még később hatalmas nagy problémák lesznek.

A megoldás talán az lett volna, hogy még évtizedekkel ezelőtt eltörlik a jelenlegi rendszert, és mondjuk úgy lenne nyugdíjad, hogy te is fizetsz nyugdíjjárulékot meg a munkáltatód is, ahogy működik normális országokban, és nem az állam "adja", másoktól elvéve. Én ezt tartanám normálisnak. Az a baj, hogy most már idő sincsen ezeket megvalósítani, még 20 év és már ott lesznek a mostani 40 évesek is a nyugdíj küszöbén. Egyszerűen nem lehet ilyen fizetésekből 20-30 évre eltenni pénzt, hogy majd utána abból éljenek meg. Rakj el havonta mondjuk 100 ezret, csak mondtam valamit....

A másik baj, hogy ezekre törekvések sincsenek a felső vezetésben. Se arra, hogy ne legyen mutyi meg ilyen szintű korrupció, jobb legyen a gazdaságunk, jobban éljenek az emberek. Nekem nincsenek illúzióm, szerintem az én anyám már nem fog kapni nyugdíjat, v. csak annyit, amennyiből majd éhen tud halni. A jövő ez lesz. Majd most a gyerekeknek kell támogatni a szüleiket. Amivel amúgy nem lenne semmi probléma, ha lenne miből. Mert a fizetések nem fognak üres ígéretekre nőni.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.09.09. 10:28:56

@Philosoraptor: Vilt próbálkozás a nyugdíjak megreformálására már jó régóta. Úgy hívták: Magánnyugdíjpénztár. Ez lett volna az egyetlen esélye Magyarországnak, hogy nehezen, de szép lassan kikerüljön az általad vázolt ördögi körből. Csakhogy az ott sok év alatt összegyűlt pénzt az előző Fidesz kormány lenyúlta, és eltapsikolta 2 év alatt úgy, hogy semmi látszatja sem lett. :(

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.09.09. 10:42:19

@Philosoraptor: Na általában az ilyen nyugdíjkérdéseknek ez a vége. Mindenki elmondja, hogy nyesegessük meg a nyuggerek pénzét de, amikor konkrét számoknak kellene elhangoznia akkor már nagyobb a csend.

Több százezres nyugdíja nem tudom kinek van otthon de az átlagnak tuti nem. Lehet, hogy azokból lehet nyesegetni kérdés, hogy mennyi marad meg akkor és az mire elég.

@Jani haverja: Itt szeretnék erre az ellenzék által sokat felhozott közhelyre reagálni, aminek tartalma körülbelül annyi, hogy: és akkor jött az a csúnya Orbán Viktor és lenyúlta a nyugdíjakat.

Az állítás önmagában igaz csak azt felejtik el sokan, hogy annak idején ugyanúgy a megkérdezésünk nélkül léptettek be minket a magánnyugdíj pénztárba, mint, ahogy a megszűnésére sem volt befolyásunk. Ráadásul azt felejtik el az Orbán kormány szidók közül sokan, hogy a nyugdíj befizetése az a bruttó bér után történt. Tehát már onnan nem volt igaz az egész történet, hogy a fél ország a szürkegazdaságban dolgozott. Nálam például a 15 év alatt, amit otthon dolgoztam fél millió forint gyűlt össze, holott az átlaghoz képest elég jól kerestem. Nem is beszélve arról, hogy ennek a pénznek a hozama 15 év alatt 30 ezer (!) forint volt. És ezzel még elégedett lehetek hiszen ez 30 ezerrel több mint, amit sokan kaptak. Ez alapján joggal feltételezhetem, hogy ha megmaradt volna ugyanúgy nem lett volna nyugdíjam mint, ahogy most sem lesz. Ezzel nincsen semmi gond?

Ezzel nem állítom azt, hogy a manyup államosítása a legkorrektebb lépés volt de valami azt súgja, hogy ezt csak 100 év múlva a történelem könyvekből tudjuk meg, hogy valóban szükségszerű lépés volt vagy valóban el lett herdálva az a pénz.

2014.09.09. 12:27:13

@flash.gordon: Bocs, de amit mások basztak el, azt miért nekem kellene helyrehoznom? Amúgy teljesen lényegtelen, hogy mit mondok, én egy kis senki vagyok, nekem nincsen jogom dönteni semmiben sem, ami országos szinten megy.

2014.09.09. 12:30:05

@flash.gordon: Ismerve a magyar politikai elitet, valószínűleg adóoptimalizálás lett a pénzből. Tehát ment az offshore számlákra.

2014.09.09. 12:34:17

@Jani haverja: Csak ez lehetett volna a megoldás. De az ilyen szintű rendszereket nem lehet csak úgy bevezetni, aztán várni a csodát. Több évtized kell, mire összejön annyi pénzed, hogy majd tudj élni akkor is, amikor már nem tudsz dolgozni az elkövetkező 20-30-40 (kinek mennyi) évben. A jelenlegi rendszerre mindenki nagyon rá fog b@szni. A másik az, hogy az embereknek is úgy kell gondolkodniuk, hogy bizony az állam engem nem fog eltartani, ha már idős leszek.

DieNanny CH 2014.09.09. 18:14:05

@házelőtthinta:

Unokatestvérem 24 éves, 2 másik hasonló korúval bérelnek egy lakást. (Pesten.) Még sosem hallottam panaszkodni, pedig egyetemre jár és mellette dolgozik. Sőt, most nyáron Amerikában volt 2 hónapig tábori nevelőként, hogy feljebb hozza a nyelvtudását. Nemrég jött vissza, most új munkahelyet keres, mert már kvalifikáltabb lett. És folytatja az egyetemet. Ja, és volt párkapcsolatban is ezidő alatt. (És a lakótársai is. És nem egymással...)

Tőled csak panaszt hallunk. De, hogy TE magad mit tennél azért, hogy jobban élj, arról még nem beszéltél.

kardio1 2014.09.09. 18:18:50

@Jani haverja: A magànnyugdijpénztàr jo dolog. Ahogy Magyarorszàgon bevezették ôket és ahogy mûködtették, rossz dolog volt (az én magànnyugdijbiztositom hogy, hogy nem, de többet költött mûködési költségekre, mint amennyit félretett nekem, igy a befizetett jàrulékom nem nekem gyûlt.).
Nekem is van itt magànnyugdijpénztàri tagsàgom, de az önkéntes. Az otthoni pedig kötelezô volt. Ugyanannyi jàrulékot fizettél, mint koràbban (10%), de ebbôl 1.5% ment az àllamiba és 8.5% a kötelezô magànnyugdijpénztàrba. Igy az aktuàlisan kifizetendô nyugdijakra az àllamnak nem maradt pénze a végén.

kardio1 2014.09.09. 18:20:54

@Zka: Abbol gondolom, hogy én itt a gyenge képzettségemmel, nulla kreativitàsommal tudok annyit mint a "bennszülött" kollégàim, vagy többet, a nem szakmai kérdésekben pedig csak többnyire az idôsebb kollégàkkal lehet eszmét cserélni.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.09. 20:09:00

@DieNanny [SZ,CH]:

Nem élek rosszul. megsúgom : te sem élsz jobban,közben meg azt hirdeted hogy neked mennyire bejött az élet..ja nyilván..a gipszkartonnal leválasztott irodahelyiségben kuporogva és nyögve a hiteleket...

2014.09.09. 21:23:02

@házelőtthinta: Te határozod meg, hogy ki mennyire él jól? Te akkor egy médium vagy.

i got my (törölt) 2014.09.09. 23:25:06

@Jani haverja:
"az ott sok év alatt összegyűlt pénzt az előző Fidesz kormány lenyúlta, és eltapsikolta 2 év alatt úgy, hogy semmi látszatja sem lett. :( "

nem, nem két év alatt. két hét alatt. fidesz-szakzsargonnal élve eltőzsdézték. vettek rajta ugyanis mol részvényt, aminek aztán beszakadt az árfolyama, s maradt az elértéktelenedett, de magyar (!) nemzeti olajtársaság - orbán viktor nagyobb dicsőségére -, a mára már 317 Ft-os euróárfolyam, a lenullázott 10 éves nyugdíjmegtakarítás, meg 3 millió egykor nyugdíjmegtakarításal is rendelkező állampolgár, akinek láthatóan így is jó...

jól megvan az az ország a polgáraival és politikusaival, láthatóan remek az összhang és az egyetértés köztük. nem kell bolygatni ezt a témát. nekünk jó itt, nekik meg ott. hol a probléma?

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.09. 23:49:44

"a mára már 317 Ft-os euróárfolyam"

Jaj ne! A grazi facebookos "közösségben" is állandóan az euró/forint árfolyamra önkielégítenek! Nagyon idegesítő!

Quercus a favágó 2014.09.10. 08:14:29

@i got my:

Ha utána olvasnátok egy-egy témának, mielőtt megnyilvánultok róla, kevesebb hülyeséget beszélnétek.

DieNanny CH 2014.09.10. 18:40:40

@házelőtthinta:

Gipszkartonnal leválasztott irodahelyiség??? Te kivel keversz engem?
Nem nyögöm a hitelt, hanem fizetésem egyötöd részét hitelre fordítom.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása