oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. december 10. 06:46,  Sebek nélkül nem megy 316 komment

2013. december 10. 06:46 Határátkelő

Sebek nélkül nem megy

Gyakran hallani, hogy a gyerekek könnyen, szinte játszva megtanulnak egy idegen nyelvet, így nekik kisebb törés a külföldre költözés. Attila és gyermekei története az ellenkezőjét bizonyítja. Áldozat, törés nélkül a gyermekeknek (sem) megy egy idegen nyelv elsajátítása és a beilleszkedés. (A képekért köszönet a szerzőnek!)

cím_79.jpg

„Három gyerekkel vágtunk neki a Balkánnak 4 évvel ezelőtt. A cégem küldött ki Szkopjébe, 5 évre szóló szerződéssel. Jól keresek, de annyira mégsem, hogy angol magániskolába és oviba járassam a gyerekeket, ezét úgy döntöttünk, a legközelebbi macedón iskolába íratjuk be őket. Ha már ott élünk, tanulják meg a helyi nyelvet, így több barátjuk lesz, jobban értik majd a helyi kultúrát – kb. ez volt a logika.

Mikor kijöttünk, a legnagyobb 4.-be, a középső 2.-ba ment, a legkisebb viszont még csak két éves volt, ő akkor egy évet még otthon maradt a feleségemmel, aki egyébként sem dolgozott.

Macedónia.jpg

A nagyobbak lényegében a megérkezés utáni napon mehettek iskolába, gyakorlatilag nulla macedón tudással. Útközben tanulgattuk a legalapvetőbb szavakat: „szia", „köszönöm", „bocsánat", számok ilyesmi, tulajdonképpen drámai volt a helyzet.

Egy szerencséjük volt: otthon tanultak már egy kicsit angolul az iskolájukban, és az a kis angol megmentette őket, mert csodák csodája, a macedón gyerekek is tanulgatnak angolul és már ebben a korban is képesek ezen a nyelven kommunikálni.

3_17.jpg

Nem ragad rájuk könnyebben a nyelv

Ezzel kezdődött a történet. Körülbelül egy évig járt hozzánk hetente kétszer egy nyelvtanár, ő csak a gyerekekkel foglalkozott, de ők inkább az iskolában és az ottani jószívű barátaiktól tanulták a nyelvet.

Nagyjából áprilisban mertek először megszólalni, de aztán még gyorsabban ment a tanulás. De ez a történet egyáltalán nem volt vidám. Megtapasztaltuk, hogy nem igaz az a mondás, hogy a gyerekekre könnyen ragad a nyelv, hogy óhh, csak semmi stressz, ők gyorsan és játszva tanulnak.

1_26.jpg

Ez hazugság: ezek a gyerekek nagyon sokat szenvedtek a nyelvvel és a nyelv miatt, és rengeteg időt töltöttek a tanulásával. Az iskolában naponta 5-6 órát, aztán otthon a leckékkel, a tanárral még 2-3 óra és így tovább. Ha egy felnőtt szánna ennyi időt tanulásra, három nyelvet tanulna meg.

Megszenvedték az idegenségüket

A másik, hogy nagyon is megérezték és megszenvedték az idegenségüket és a másságukat. A helyi gyerekek többsége tényleg nyitott és befogadó, mégis volt egy-két olyan, aki talán csak udvarlásból, játékból, de beszólogatott nekik, hangosan nevetett a hibáikon, vagy egyszerűen csak a többiek előtt javította ki őket. Ilyenkor a mi gyerekeink sírdogáltak, haza akartak költözni és egy hétig nem szólaltak meg macedónul.

Ahogy írtam, egy év után már nagyjából jól tudtak, még ha az iskolában azért voltak is nehézségeik. Matek, nemzeti irodalom és a többi egy idegen nyelven – ehhez nagyon biztos tudás kell.

2_17.jpg

Mégis ez volt a legjobb időszak, hiszen már mindenkivel tudtak beszélgetni, voltak barátaik, akik ráadásul szexinek találták, hogy egy külföldi az ő nyelvükön beszélget velük. Volt rögtön téma is: honnan jöttél, miért, hogy tanultál meg a nyelvünkön?

Később azonban, érdekes, kicsit fordult a helyzet: mikor 3 év után szinte tökéletesen beszéltek, már senki sem vette észre, hogy külföldiek, viszont vidékinek, falusinak nézték őket az akcentusuk miatt, és megint jött a kinevetés, a piszkálódás emiatt.

A legkisebb játszani tudott

A legkisebb 3 évesen elkezdett egy szintén átlagos, állami ovit. Ő igazán még most sem tudja a nyelvet, de beszél-beszél, mondja, amit tud. Eleinte neki is durva volt a helyzete: nem tudott az óvónővel se kommunikálni, nem tudta elmondani, ha fájt a hasa, ha nem ízlett neki az étel, ha WC-re kellett menni, szóval a legalapvetőbb dolgokat sem.

4_9.jpg

Játszani viszont tudott, hiszen a kisgyerekek az anyanyelvüket se nagyon tudják még. Itt is később, a második-harmadik évben jöttek újabb nehéz pillanatok: amikor nem értik, amit mond, és a gyerekek türelmetlenül elfordulnak tőle, nem játszanak vele. Volt ebből sok szomorkodás, sok nehéz, neki nehezen megmagyarázható pillanat.

Mindezzel főleg azt szeretném mondani, hogy nincs ingyen nyelvtanulás. valahol szenvedni kell érte: vagy az iskolapadban, vagy otthon a leckékkel és a gyakorlással vagy épp az idegen környezetben a kiközösítés és nem-értés miatt.

Egyik sem egyszerű, de ahhoz hogy tényleg tudj beszélni, valamelyiket mindenképp át kell élned. Kell az áldozat. A gyerek ezt törés nélkül, sebek nélkül nem tudják átvészelni, és csak remélhetjük, hogy később majd hálásak lesznek érte, hogy bevittük őket az erdőbe vagy a mélyvízbe, ebbe a kalandosabb, de nehezebb életbe."

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

6_3.jpg

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gyerek nyelvtanulás Macedónia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr275683825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.12.10. 21:21:01

@Kövérmadár: En mar semmin nem lepodok meg ami Magyarorszagon tortenik, komolyan.

BTBTBT 2013.12.10. 21:23:08

@M. Péter:
"Állítólag"?
Ha viszont tényleg meg is történik, attól az még nem oké, ugye?
Különösen nem vezetők esetén.

@Chang Yai:
"képzettség nélkül egyáltalán nem nyúlhatnak segítséget igénylő gyerekhez"
Én sem nyúlnék hozzá senkihez.
Egyrészt azért, mert az elsősegély-tréningem frissítésre szorul, másrészt ettől még nem rendelkezem orvosi tudással, és nem tudom felmérni egy adott - különösen egy eszméletlen - személy állapotát, illetve a munkaköri leírásom is tiltja, hogy ilyesmit tegyek.
Kihívom a mentőket, és reménykedem, hogy amíg kiérnek, a beteg nem hal meg ott nekem.
Volt már olyan esetem, évekkel ezelőtt, amikor egy pasi kinyögte, hogy "call the ambulance", aztán eszméletét vesztve lefordult a székről. Én meg hívtam őket.

Ettől függetlenül egy 12 éves gyereknek tudnia kell kezelnie az inhalátorát.

Ugyandehogy (törölt) 2013.12.10. 21:28:11

@Mirjam2: egyébként, ha ez pest, tudok ajánlani egy korrekt és nagytudású ügyvédet.

Ugyandehogy (törölt) 2013.12.10. 21:29:44

@Mirjam2: ha nem jössz haza az adásvételhez, akkor viszont mindenképpen legyen saját ügyvéded. szerintem.

2013.12.10. 21:36:18

@Babette_: Ezek mind nagyon hasznos infok / tippek, koszonom. Pestrol van szo, ha ismersz megbizhato ugyvedet, megkoszonnem ha elkuldened az elerhetoseget privatban.

Evain 2013.12.10. 21:43:50

@Mirjam2: Én két éve adtam el a pesti lakást, bérlő lakott benne, ha írsz mailt, megírom, hogy hogy intéztem, mikre figyelj oda. :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.12.10. 21:59:35

@Barátusz: nyilván én se agyműtétet akarnék végezni, de szerintem a legtöbb felnőtt embertől elvárható, hogy egy sebtapaszt egy másik emberre ráragasszon.
vagy ha kell, hívja a mentőket, orvost, persze.
nálam kint van a falon, hogy mikor melyik osztályban tanít az iskolaorvosunk, akármikor tudom, hova szalasszak érte egy gyereket. kellett egyszer tavaly.
de ha nincs semmi tapasztalata és képzettsége az embernek.... akkor is felszedni a földről, ha leesett és eltörött a karja, és elvinni az irodába, aztán bevinni a kórházba, nem otthagyni a sárban, míg jön a mentő. ha beverte a fejét, akkor jeget rakni rá a fagyasztóból és lefektetni, hogy jobb lesz-e, vagy kell-e orvos. ha eszméletét veszti, stabil oldalfkevésbe rakni. spriccelő vér esetén elszorítani.
volt egyszer egy kislány, akinek félig leszakadt az ujja, elájult, egész ujj zacskóba jéggel, gyerek üvölt, szülőket hívni, féiig ájult sokkos gyereket falmarkolni és becipelni s.k. a kórházba a sarkon, három perc. (mentő mint olyan macerás, túl sokáig tartott volna.) nem én varrtam vissza az ujját.
na ezekért beperelnének máshol, és az lenne a ''kisebb baj'' a rendszernek, ha betartanám a szabályokat, de a gyerek közben meghal. wtf.
sajnos én is csak a jogsihoz tanultam ezeket, pedig szerintem a tanárokat el kellene küldeni mind alap elsősegély tanfolyamra.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.12.10. 22:16:01

@Chang Yai:
Ezeket a dolgokat én sem értem.
Nyilván a legtöbb esetben én sem piszkálnék senki sérültet, de azért van az a helyzet, amikor azon múlik az élete, hogy az övemmel elszorítom-e a kezét/lábát.
Maximum azt mondom, hogy ő volt :)

Megnézem azt a bírót, amelyik ezért elítél, bár elég egy korcs világban élünk, bármi megtörténhet.

A gyerekhez nem érés... középiskolában volt egy matektanárunk, aki bizony lenyomott 1-2 tockost nekünk. Egyrészt ránkfért, másrészt nem vált hátrányunkra szerintem.
Ezért is necces manapság gyereket vállalni, a végén hoznak egy törvényt, hogy ezentúl az van, amit a gyerek akar... persze... :)

@Barátusz:
Elolvastam a cikket, de akkor is nevetséges a dolog. Ha ezeket a dolgokat a magyar diákok kezelni tudják, akkor az amerikaiak is. Nyilván az egész mögött egy mérhetetlenül elcseszett jogrendszer áll, ahol inkább mindent tilos, mint bárki joggal perelhessen.
Mennyivel egyszerűbb lenne mindenkinek, ha saját felelősségre (adott esetben a szülőére) mindenki csinál, amit akar és pont. Lehet vinni gyógyszert, bevenni, aztán ha elpakol a gyerek, az már legyen a gyerek baja.
Ahogy a mellékelt ábra mutatja, a gyerek elpatkol így is, ha kell, következésképpen a tiltás értelmetlen.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.12.10. 22:28:46

@Kövérmadár: a tockos meg a ragtapasz között van némi átmenet :-) de pont ez a baj, hogy a gyerekkel a fürdővizet is.
megértem, hogy nem akarnak olyat, hogy potenciálisan veszélyes gyógyszert bevesz mondjuk az egész osztály brahiból, vagy túladagolja magát a gyerek mert olyanja van. de az inhalátor pont nem veszélyes, semmi baja nem lesz senkinek, ha kipróbálja a haverja gyógyszerét, túladagolni lehet mondjuk, de nehogy már ezt egy közepesen normális osztállyal nem lehet megbeszélni. ha nem lehet velük megbeszélni, akkor még mindig lehet ötletelni, hogyan tovább. mondjuk ha alsós a gyerek, akkor a tanáránál lehetne, és ha tudja, hogy fullad, akkor kapja meg.... de szerintem még ez is necces nekik, otthon tudhassssa szegény gyerek, hogy mikor kell neki, az iskolában meg minimum 3 professzor írja alá, hogy szippanthat egyet.
á, bocs, kiakadok ennyi hülyeségen, évekig nekem is kellett ez a szar, már attól rohamot kaptam volna, ha tudom, nincs a zsebemben, pánikból befulladás.

BTBTBT 2013.12.10. 22:30:29

@Chang Yai:
Persze, nem is arról beszélünk, hogy mi várható el a felnőttektől segítségnyújtás címén. Azt úgyis a józan ész diktálja. Tehát ha valaki elvágja az ujját, tőlem is kap ragtapaszt. Ami, bármilyen furcsán hangzik is, manapság hiába hipoallergén, még így is okoz allergiás reakciót. Viszont komoly esetekben nem akarom, hogy aztán pereljenek.

Gyerekekkel nem voltak a tiédhez hasonló eseteim, balesetek sem, csak felnőttekkel.
Az egyik legfurcsább az volt, amikor valaki elájult a férfivécében, de úgy zuhant, hogy a kinyújtott lába eltorlaszolta az ajtót. Se eltörni nem akartam a lábát, hogy bejussak, miután a belülről zárt ajtót kinyitottam a "master key"-vel (nem tudom, ezt hogy mondják magyarul), de a padlón lévő vér láttán hívtam a mentőket. (Mi van, ha a fejét csapta be?)
Azok benyomták az ajtót, és keserűen elmosolyodtak: egy "ismerős" cukorbeteg lett rosszul (vagyis piált be), és ájult el. Hamar észhez térítették, és távozóban a pasi még bocsánatot is kért az egészért.

Eszméletlen, fej-/nyak-/hátsérült embernél még a stabil oldalfekvéssel sem próbálkoznék, mivel nem tudom, mije tört el, és sokszor többet árt mint használ megpróbálni biztonságos testhelyzetbe igazítani.

Epilepsziással viszont volt dolgom, még otthon: vártam valakit az egyetem aulájában, és az egyik pillanatban még sms-ezett a csaj, a következőben eldőlt, és a telefon padlón csattanására lettem figyelmes, nem is arra, hogy összecsuklott. Aztán egyből rángatózni kezdett.
Mivel a portás ott volt a közelben, gyorsan bevittük az irodájába, lefektettük, nehogy elharapja a nyelvét, és mentőt hívtunk, de mire odaértek, a lány már észhez tért.
Egy kb. 50 kilós ember is marha nehéz tud lenni, amikor elhagyja magát.

Tegnapelőtt meg egy igazi skizofrén személlyel találkoztam. Elég furcsa volt élőben is látni, amiről volt némi ismeretem korábbról.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.12.10. 22:36:45

@Chang Yai:
Namost vajon mibol volt eddig tobb?
1) csoportos brahi-mergezes
2) keson megkapott eletmento gyogyszer?

Nem tunik ugy, hogy a szuleink korosztalya eletveszelyben lett volna. Ma viszont a legyfingtol is ovni kell az embereket... megis minek?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.12.10. 22:38:31

Ez mar komolyan az Idiocracy eloszobaja!
(nem tudom ki linkelte annak idejen, de koszonom, nagyon tanulsagos volt :) )

BTBTBT 2013.12.10. 22:39:05

@Kövérmadár:
Nevetséges, vagy nem, a gyerekek esetleges felelőtlenségétől/hozzá nem értésétől való "túlzott félelem" miatt zárták el az inhalátorokat. Nyilván az iskolának sem hiányzik egy (több) per.
Az más kérdés, hogy közben meghalt valaki, akiből ki tudja, mi minden lehetett volna, ha felnől.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.12.10. 22:43:00

@tanato: Nem kell ahhoz kulfoldinek lenni, en felig helyikent ( illetve negyedreszt: nagymamam es csaladja helybeli volt, igy apukan felig helybeli, en negyedig) eveking, igen EVEKIG megkaptam, hogy na mi vagyunk a varosiak. Ehhez jott meg, hogy egy tehetseggondozo ovibol kerultem falura, oviba, ahol nekunk "B" csoportnak, minden jobb dolog tiltva volt.

Hiaba voltam jaszsagi, nekik en is , anyum is "varosi" maradt.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.12.10. 22:54:34

@Barátusz:
Ezek elott a szabalyok elott sem halt ki az emberiseg... ertem a cel, de ez szamomra mar tul steril.

Kicsit olyan a benyomasom, mint amikor valaki ejjel ramtor es az arcomba uvolti, hogy "meg akarlak vedeni!"
En meg ugy megijedek, hogy belehalok :)

Esetleg a felhomalyositas? Szulonek, gyereknek, iskolanak? Vagy a gyerek beviheti, de ha gaz lesz, a szuloket kaszaljak el es nem az iskolat?

Egy tomeges hulyesegnel hibas a gyogyszeres gyerek meg a tobbi kis idiota. Az iskolanak (velemenyem szerint) semmi koze ehhez.

De igazabol tokmindegy, hogy mit gondolom, mert sem ott nem elek, sem gyerekem nincs, a velemenyem semmin sem valtoztat. :)

MBenedek 2013.12.10. 23:18:25

@Mirjam2: nehéz megoldani, hogy ne utazz haza. Vagy magyarországi közjegyzői meghatalmazást kell adjál valakinek (tehát hazamentél), vagy a követségen Londonban (de csak ott, és csak előre bejelentett időpontban) a követség előtt írod alá az eredeti adásvételi szerződést.

Ha vevőd "hiteles", akkor a bankja simán beleköt(het), ha az ügyvéd nem elég ügyes. (Láttam már közjegyzői meghatalmazásba is belekötő OTP-t: a meghatalmazásban az szerepelt, a meghatalmazott a vételárat készpénzben IS átveheti - ez az OTP szerint nem volt elég ahhoz, hogy a meghatalmazott megadja a meghatalmazó bankszámlaszámát a szerződésben)

Ha van vevőd, és elfogadható áron, szerintem adj el, és oldd meg, hogy egy napra hogyan jutsz haza...

Muscari 2013.12.10. 23:19:18

@Barátusz: itt a UK-ban nem kell felned attol, hogy beperelnek. Vagyis bepetelhetnek, de nyerni nem fognak, akarmi is tortent.

Nemreg voltam elsosegely nyujto tanfolyamon a munkambol kifolyolag, ott mondta az oktato. Meg azt is, hogy igen is segitsunk legjobb tudasunk szerint.

Nemreg futott egy reklam is a teveben az ujraelesztesrol, olyan gengszterforma pasikkal a foszerepben. Bemutattak, hogy kell szivmasszazst adni, kozben meg Bee Gees szolt: Stay alive. Azota is emlegetjuk.

Herr Géza 2013.12.10. 23:43:04

@Mirjam2: Csak egy tipp ill. tudnivaló: az ügyvéd azt is vizsgálja, hogy az írja-e alá a szerzödést, akinek kell. Ergo: személyesen ott kell lenned, vagy meg kell valakit hatalmaznod úgy, hogy a meghatalmazást külföldön közjegyzönek kell készítenie és apostille-lel kell ellátni, vagy a konzulátus által kell hitelesíttetni. Ezen tortúrák árából Európán belül jellemzöen kijön egy fapados oda-vissza repjegy ára, tehát ld. az elsö verziót. Nekem egy gyerekkorom óta ismert ügyvéd haverom nem vállalta be, hogy kiküldi nekem a szerzödést, amit aláírok sk. és küldöm vissza postán. Tette mindezt az én érdekemben, mivel a fentiek hiányában a szerzödés érvénytelen, utólag támadható. Ennyit meg gondolom senkinek nem ér meg a rizikó.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.12.10. 23:48:22

@Muscari: Methogy annak nem veletlen az uteme.

Herr Géza 2013.12.10. 23:48:54

@MBenedek: Bocs, most látom csak, hogy megelöztél. Azt hiszem csak igazoltuk egymást, tehát távolból megoldani = felesleges rizikó. Ráadásul jellemzöen nem max. egy-két százezer HUF-ról beszélünk.

BTBTBT 2013.12.11. 00:16:11

@Kövérmadár:
A leginkább amcsi szervezetekre, intézményekre jellemző ilyesféle túlbiztosítás a szabadosság ellen alakult ki, mivelhogy ott boldog-boldogtalan azt gondolja, hogy neki joga van bárkit, bármiért beperelnie.

Ezt hallgasd, ha el vagy szállva - "Something wicked this way comes".
www.youtube.com/watch?v=jDhz198TV0I

(Nem anyagos zene, csak kikapcsol.)

@Muscari:
Angliában bőven kell attól tartanom, hogy beperelnek, különösen a "blame culture" miatt másra ujjal mutogató szemléletmód miatt.
Bár azzal egyetértek, hogy segítsünk, ha tudunk, de a korábban Chang-nak részletezett esetekben (eszméletlen, fejsérült, csonttörött) inkább szakképzett személyre hagyom az ilyesmit.

A "Staying alive" egy hatalmas dal - annak ellenére, hogy valószínűleg csak a 2. a kettő közül, amit a Bee Gees-től szeretek.

blackhairlady 2013.12.11. 00:22:28

@Mr. Long [expert .... szakerto]:@Mr. Long [expert .... szakerto]: barnat vegyel, az nagyon szep,nekem is az van Kemeny borito, ugy nez ki mintha egy antik konyv lenne, szerintem gyonyoru:) Amugy most is a Kindle-rol olvasok es irok, mert rossz a .

BTBTBT 2013.12.11. 00:38:01

@blackhair-lady:
Talán itt? Nagy eBay-es a srác.

www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=amazon+kindle&_dcat=171485&Type=eBook%2520Reader&rt=nc

Csak mivel az Amazon állítólagos "Kindle 49 euróért"-akcióját nem látni sehol.fontért

blackhairlady 2013.12.11. 00:38:40

@bpetya75: Petya, melyik suliba jarnak a lanyaid? Az enyemek a Ber.-be jartak,, mind a 3 .

M. Péter 2013.12.11. 00:44:57

@Chang Yai: Az angol oktatási miniszterium szerint "Schools should not have a ‘no touch’ policy. It is often necessary or desirable for a teacher to touch a child (e.g. dealing with accidents or teaching musical instruments)."

www.gov.uk/government/news/school-discipline-new-guidance-for-teachers

KanáriHajni 2013.12.11. 00:58:07

@Cascabel: Neked van már posztod? Ha nincs, legyen! :-)
@adg: LSD fent! :-)

blackhairlady 2013.12.11. 01:05:36

@adg: Minden szavaddal egyet ertek, nalunk is pont igy zajlott a nyelvtanulas es a beilleszkedes. Es itt is folyton a legjobb baratok koltoznek el. Szerintem i minden gyereket megvisel, hogy nem erti mi folyik korulotte, aztan hogy ebbol mennyi marad meg benne az sokban fugg az egyenisegtol es hogy milyen kozegben kellett tanulnia.

blackhairlady 2013.12.11. 01:17:11

@Kövérmadár: Basszus, a Starbucksban olvasom a hozzaszolasokat, es most mindenki engem nez,mert hangosan felrohogtem:) "masztunk, nem b@sztunk" te tenyleg hule vagy:))))

blackhairlady 2013.12.11. 01:32:10

@Mirjam2: En is pont ebben a cipoben jarok, ugy dontottem, hogy nem varok tovabb az eladassal, mert csak a penzt viszi, es az arak meg nem akarnak feljebb menni mar sok eve. Nekem egy megyeszekhelyi 2 szintes, 5 szobas hazat kene eladni, de fogalmam sincs az arakrol:(

Amugy azt tudom, hogy a gazt, vizet, villany at neked kell lemondani szemelyesen ha mar eladtad a lakast. Illetve minden tulajdonosnak szemelyesen ott kell lenni az alairasnal, nem lehet meghatalmazast adni ez ugyben. Nekunk ez is megdragitana a dolgokat, mert innen az usabol nem ket $ a repjegy.
Sok sikert kivanok az eladashoz!

blackhairlady 2013.12.11. 01:40:22

@Mirjam2: szerintem ha ugyvedet fogadsz az is elkeri a vetelar 1%_t, pont mint a vevo kotelezo ugyvedje. Amugy ha van ugyved ismerosod, akkor te is javasolhatod, hogy o irja a szerzodest, csak a vevonek is bele kell egyeznie ebbe. A dijat viszont akkor is ok (a vevo) fizeti.

blackhairlady 2013.12.11. 01:43:34

@Babette_: Az adasvetelhez mindenkeppen haza kell jonnie, alairni csak szemelyesen lehet, semmi meghatalmazast nem fogadnak el. En ennek mar utana jartam,mert engem is erint.

blackhairlady 2013.12.11. 01:47:31

@Barátusz: ertem, szoval e-bay. Talan en vagyok az utolso ember a foldon aki meg nem vasarolt az e-bayen:)))

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.12.11. 02:38:41

@blackhair-lady: nemis, én vagyok :-)
@M. Péter: köszi, nem tudtam, hogy ez így "papíron van", csak azt, hogy nem mindenhol tiltják, nem általános szabály. de ismerek olyat, akinek ez volt az utolsó csepp a pohárban, ami miatt nem akart Angliában tanítani.

Latcho Rom 2013.12.11. 02:45:07

@diggerdriver: elhagyott,az izlesed Kolompar?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.12.11. 06:22:03

@blackhair-lady:
Mindent megteszek ;)
Igy ha majd jonnek a foldonkivuliek, tudni fogjak, hogy en felnotas nagyok, ezert nem bantanak :)

Muscari 2013.12.11. 06:28:33

@Barátusz: azt montam en is, hogy ugyan beperelhetnek, de ugyanakkor nem fognak nyerni, mert a birosag nem ad nekik igazat.

Nem tudom, ez hogy mukodik Magyarorszagon, de pl. Spanyolorszagban teljesen mas a torveny: ott tenyleg bajba kerulhetsz, ha valami karosodast okozol.

Hozott egy csomo peldat az oktato, hogy emberek haltak meg, mert senki nem mert hozzajuk nyulni. Volt, hogy valaki csak elvesztette az eszmeletet egy autobalesetben, beleesett arccal egy pocsolyaba es ott fulladt meg. Semmi komoly baja nem volt, de mindenki azt feltetelezte, hogy gerincserult es nem nyultak hozza.

Szerintem sokkal jobban kellene propagalni az elsosegely nyujtast a hetkoznapokban. Eletet menthet.

Itt a UK-ben egyebkent minden munkahelyen kell, hogy legyen egy kepzett elsosegely nyujto, szerintem az iskolakban is.

2013.12.11. 07:59:59

@MBenedek: @Herr Géza: @blackhair-lady: Koszonom az infokat, ezek szerint tenyleg fizikailag az orszagban kell lennem a szerzodes alairasahoz. Nem tudhattatok, de az a hatter hogy Szaudi Arabiaban dolgozom, innen sajnos bonyolult es koltseges Magyarorszagra utazni. Barcsak eladtam volna a lakast evekkel ezelott...Volt egy romantikus elkepzelesem, hogy oregkoromra esetleg ott fogok kikotni, de most hogy elhagytuk Europat es nagyobb perspektivam van, rajottem hogy ez nem lesz igy. Meg egyszer koszonom a hasznos tanacsokat.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.12.11. 08:06:22

@blackhair-lady: Waterstone's. Volr egy 5 napos akciojuk csutortoktol-hetfoig, -£20 az alap modelre. De ennyi volt az Argos-ban, meg valami papir-iroszer boltban is az Arndale Center-ben is.

Evain 2013.12.11. 08:27:59

@Mirjam2: nem kell nem kell! El tudod intézni anélkül, hogy hazautazz. Az átírásokat is. Az adózást is. Ja, van költsége, de nem annyi, mintha hazarepülnél hetekre. Nekem több, mint 10 millás ingatlant sikerült eladnom 2 hónap leforgása alatt anélkül, hogy betettem volna a lábam az oszágba.

Len.Mag 2013.12.11. 08:41:23

Hol a mai poszt?
Remélem, minden ok HÁ-val... Ilyet még nem éltem. Vagy előfordult már?
Vagy volt vmi bejelentés, csak lemaradtam róla?
Vagy visszaléptünk az időben, és ma megint kedd van? (jajj ne!)

2013.12.11. 08:53:38

@Evain: Most lattam az e-mailedet, nagyon koszonom!!! Sajnos el kell kezdenem dolgozni... de delutan elolvasom es valaszolok, meg egyszer kosz. Szep napot, jo munkat mindenkinek.

Ugyandehogy (törölt) 2013.12.11. 09:58:12

@Mirjam2: egyszer írtam én úgy alá szerződést, hogy az ügyvéd elküldte egy helyi ügyvédnek, és hozzá mentem be. kérdezd meg, hogy ingatlannál lehet-e ilyet...

BTBTBT 2013.12.11. 11:08:57

@blackhair-lady:
Nincs azzal semmi baj, ha az ember nem vasarol az eBay-en. :)
Te viszont Amazon-vasarlo vagy. Europaban tabletben, konyvben, e-olvasoban is vannak alternativak.

@Muscari:
Nem tudom, hogy vagy vele, de amellett, hogy segitek, ha tudok, fuggetlenul attol, hogy nem nyernek meg ellenem, nem orulnek semmilyen pernek. Nem hianyzik, hogy ilyesmit eloassanak rolam, kulonosen, ha nem voltam hibas, de a procedura azert megkezdodott.

Az igaz, hogy Angliaban elmeletileg mindig van egy kepzett elsosegelynyujto a munkahelyeken, de gyakorlatban sokszor megesik, hogy eppen szabadnapos vagy az ebedidejet tolti, vagy korabban vegzett/kesobb kezd.

Autobalesetessel meg nem volt dolgom, csak kisebb munkahelyi es kozepuleti esetekkel.

adg 2013.12.11. 11:17:31

@KanáriHajni: Majdnem van, várja a sorát, hogy megjelenhessen. :)

Herr Géza 2013.12.11. 11:33:47

@Babette_: Hát nem hiszem, hogy a szaudi ügyvéd bekapcsolása egyszerüsítené (és olcsóbbítaná) a dolgot...

Herr Géza 2013.12.11. 11:43:38

@Evain: Persze, hogy van olyan opció, írtuk is. Csak nem tudván hol van @Mirjam 2, egyszerübbnek tünt egy hazaröppenés (Szaúd-Arábiából persze nincs fapad-airlines, úgy más a helyzet). Nem kell ahhoz egyébként hetekig otthon lenni, csak az ügyvédi aktus (szerzödésaláírás) a lényeges, az meg egy nap. A többi vonzat már tényleg simán megy távolból is. Az meg sajnos másik téma, hogy az eladó most nem igazán van pozícióban, ha végre talál vevöt, ahhoz már mázli kell, hogy az még hajlandó is legyen kivárni 2 hónapot, mire minden elintézödik.

Evain 2013.12.11. 11:49:08

@Herr Géza: Nem csak az aláírásra gondoltam, mást is kell azért intézni, de már küldtem neki pár tippet. :)

bpetya75 2013.12.11. 12:22:32

@blackhair-lady:

Nagylány a Gyakorlóban kezdett, ötödiktől vittük át a Toldiba. A középső a bárdi suliba jár egyelőre, de sanszos, hogy ő is megy a nővére után. Feleségem belenézett a hétvégén a könyveibe és elég katasztrofális kép tárult elé.

Herr Géza 2013.12.11. 12:34:38

@Evain: Stimmt, de azt már tényleg lehet messziröl is. Erre meg én vagyok a példa. Ügyvédnél aláírás + közmüvek átiratása + foglaló átvétele személyesen: egy nap. A többi (telekkönyv, jelzálogjog levétel, stb.) meghatalmazottal ill. telefonon intézve immár ismét külföldröl. Vételár ezek után utalással, a kulcsokat meg "letétbe helyeztük" az ügyvédnél, visszatelefonáltam, amikor megjött a lé és ö adta át a vevönek . A vevö nálam is hiteles volt, de az ügyvéd mindent rendezett (pedig a vevö hozta).

Evain 2013.12.11. 13:07:54

@Herr Géza: közművek átiratása? :o Azt miért neked kellett intézni? Két éve még a vevő felelőssége volt a saját nevére iratni, nem az eladóé. Vagy volt valami változás azóta?

Globetrotter2014 2013.12.11. 13:23:12

@Barátusz: akkor rendeld meg a németről. Gondolom ingyen kiszálíltják Angliába is...

A lényeg az hogy az eladó is az amazon legyen ne valamelyik webshop...

Ugyandehogy (törölt) 2013.12.11. 14:50:26

@Herr Géza: egyiket sem állítottam.
de ez is megoldás, előfordulhat, hogy ilyenre van szükség.
azért mondtam, hogy tudjon róla.

blackhairlady 2013.12.11. 15:53:52

@Evain: A kozmuvek nevedrol valo leiratasa a te feladatod, a vevo utana tjdja csak a sajat nevere atiratni.
Azt viszont nem tudom, hogy hogy tudtatok alairni ugy, hogy nem voltatok szemelyesen ott. En ugyvedet kerdeztem errol, mivel a ferjem nem igen tud elszabadulni a munkabol, es olcsobb is lenne, ha csak en mennek haza, de a meghatalmazast nem fogadjak el az ugyved szerint.

blackhairlady 2013.12.11. 15:54:32

@Barátusz: nem vssarolok az Amazonon sem:)

blackhairlady 2013.12.11. 15:58:22

@Mr. Long [expert .... szakerto]: ertem szoval ez az alapmodell. Az enyem Hd fire, 7" . Imadom, mindenhova jon velem, meg a boltba sem megyek nelkule. Ha 1 percnel tobbet kell varakoznom valahol akkor mar veszem elo es olvasok:)
Amugy igen jo aron vetted, es jol valasztottal a borito szineben is!:))

blackhairlady 2013.12.11. 16:00:52

@bpetya75: Amugy attol is fugg, hogy milyen tanarokat fog ki az ember ugyanabban a suliban. A z en nagyom es legkisebbem imadta a a berzsenyit, a kkzepsonek meg csak remalmaiban jon elo, el is vittuk onnan.

blackhairlady 2013.12.11. 16:03:24

@Mirjam2: irtad mar regebben, hogy most ott dolgozol, en emlemeztem ra. Amugy mi beleepitettuk az eladasi arba a repjegy arat, de valoszinuleg nem tudjuk igy eladni, meg kell fizetnunk a plusz koltsegeket.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.12.11. 16:09:48

@Barátusz: He! Most olvastam csak! Nem vagyok nagy ebay-es. Nehany cuccot vettem ott. :P
A nemet es amcsi amazon oldalan van akcioban, csak az angol koti ennyire az ebet a karohoz. :)

@blackhair-lady: olvasni teljesen jo ez is, plusz tobbet nem adtam volna ki erte. Konkretan a normal arert nem vettem volna meg :)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.12.11. 16:18:44

@Barátusz: " Europaban tabletben, konyvben, e-olvasoban is vannak alternativak." Tudtommal pont USA-ban van alternativa pl ekonyvbol es olvasobol. A Nook onnan jon es most kezd el terjeszkedni Europaban. A nyari Nook Touch akciojuk (£29.99) pont ennek a resze volt.

Evain 2013.12.11. 17:20:38

@blackhair-lady: most annyira elbizonytalanodtam, hogy direkt megnéztem. Az adásvételivel, a nullás igazolással meg a volt tulaj adataival a kezében az új tulaj intézi az átírást pl a vízművek esetén, de a többit is megnézhetem. :)

Közjegyző jelenlétében pl. A hiteles aláírás a lényeg, nem a helyszín.

2013.12.11. 18:38:38

@Evain: @blackhair-lady: @Babette_: @Herr Géza: Mindent nagyon koszonok, rengeteg hasznos tanacsot kaptam toletek. Jelentkezem amint van valami fejlemeny (feltehetoleg Karacsony utan). Blackhaired Lady, sok szerencset az eladasi projekttel, remelem megirod hogy hogy alakul.

Herr Géza 2013.12.11. 19:22:43

@Evain: Változás nincs is, de ha biztos akarsz lenni benne, hogy tényleg átíratja, akkor jobb, ha te is ott vagy. A közmünél irreleváns a tulajdoni állapot, ha nem íratja át továbbra is neked jön a számla és rajtad fogják behajtani is. Aztán majd te perelhetsz a bíróságon az új tulajjal, neked is lesz igazad, de mire az lezajlik..... (Nem mellékesen nálam enyhén nemzetiségi is volt a vevö. Szimpi emberek ettöl függetlenül, de megvolt a "sose tudhassuk" (sic!) effektus.

blackhairlady 2013.12.11. 19:39:19

@Evain: en is igy tudtam, a nyaralonk adasvetelijevel bementem atiratni az orakat, de kozoltek, hogy a volt tulajnak eloszor le kell mondania, majd utana en atirathatom a nevemre.
Latod, ezert nem ertem en amikor tobben szapuljak a posztirokat, hogy nem nezett utana a dolgoknak. Szinte lehetetlen egy adott helyzetre csak egyfele megoldast talalni.

blackhairlady 2013.12.11. 19:40:35

@Evain: de Mirjam orszagaban vagy itt az usaban hol talalnak magyar kozjeggzot?

blackhairlady 2013.12.11. 19:42:43

@Mirjam2: koszonom szepen. Egyenlore nyar ota van ingatlankozvetitonel, de eddig 2 erdeklodo volt, szoval nem vagyok tul optimista, hacsak meg nem hirdetem 1000ft-os arert :( neked is sok sikert!

blackhairlady 2013.12.11. 19:46:19

@Mr. Long [expert .... szakerto]: persze, olvasni jo az is. En netezesre is hasznalom, illetve mar egy ideje csak ezt hasznalom, mert rossz a laptopom. Nekem nics okos telefonom, meg jo nagy a kepernyoje is, szoval o a tokeletes szamomra :)

BTBTBT 2013.12.11. 20:25:29

@blackhair-lady:
Ez meglepett. Azt hittem, igen. Akkor hol? Már ha vásárolsz egyáltalán?

@ZF2:
Nem értem, hogy ezt miért nekem írtad.

@Mr. Long [expert .... szakerto]:
Azért gondoltam, hogy nagy eBay-es vagy, mert néhányszor említetted, hogy az asszisztensek, vagy kik, ott szortírozzák a dolgozók rendeléseit.

"Tudtommal pont USA-ban van alternativa pl ekonyvbol es olvasobol."
Tévedés. Európában - és persze a világ jó részén - évek óta ott van a Kobo, ami kanadai cég volt, de megvették a japánok. Sokkal több fájlformátumot támogat, mint az Amazon, és nem zár be a saját ekorendszerébe.
A Nook pedig rendkívül gyengén muzsikál. Nagyon kaparnia kell, ha egyáltalán fel akar zárkózni a Kindle Paperwhite-hoz vagy a Kobo Aura HD-hez.

Evain 2013.12.11. 20:28:32

@blackhair-lady: hát nem mondom, hogy nem kell mázli hozzá. Nekem spec Haarlemben sikerült találnom egyet. Magyart. Sose hittem volna, hogy pont Hollandiában fogok, pedig de. :)

Másik kérdés: ha nullás igazolást tudtam intézni meghatalmazással, akkor átiratást már nem lehet? Komolyan két év alatt ennyit változott a helyzet? Megveszek már, mi az isten van odahaza? :s

2013.12.11. 20:50:06

Még nem tudtam elolvasni minden hozzászólást, remélem nem ismétlek senkit. Tény hogy az angol nyelvű magániskolák drágák, de nem is történnek olyan beilleszkedési problémák ott mint amit a posztoló leírt, azon egyszerű oknál fogva, mert a gyerekek egy része mindig cserélődött, utazott, stb. Volt olyan rendszer is az egyik angol nyelvű iskolában, meg máshonnan is hallottam ahol szándékosan kevergették az osztályokat de volt több közös óra is. Ez persze nem mindig jó mindenkinek, sőt néha kifejezetten rossz, de pont azért csinálják hogy a gyerekek szokják meg hogy minden változik körülöttük és mindenhez alkalmazkodni kell. Biztos sokaknak ez nehéz, de bizony igaz az hogy gyerekkorban a nyelv sokkal könnyebben megtanulható különösebb áldozat nélkül.

blackhairlady 2013.12.11. 21:15:43

@Evain: szeintem varosa valogatja, hogy hol mit fogadnak el, nincs is egyseges torveny vagy szabaly ra. Mindenesetre en mar szeretnek utazni haza, gogy ezeket az ugyeket intezhessem:)

blackhairlady 2013.12.11. 21:17:05

@Barátusz: nem vasarolok sehol. Rengeteg ingyenesen elerheto konyv van fent a neten, a Calibrevel pedig at lehet konvertalni oket.

BTBTBT 2013.12.11. 22:35:09

@blackhair-lady:
Valóban rengeteg ingyen könyv van fent, többek között az Amazonon is (ha már Kindle).
Viszont - az írók legnagyobb bánatára - egy csomó igencsak illegálisan van jelen a neten, de így megy ez.
A Calibre pedig egy nagyon ügyes program. Jól kitalálta az az indiai srác.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.12.11. 23:38:19

@Barátusz: Ja a recepcionkon vannak kiteritve a foldon, mint vadaszat utan a zsakmany :D Neha rendelek par dolgot, mert olcsobb, mint a boltban. Vettem multkor egy kvartz melegitot kb £8-ert asszonynak, mert szar a futes a nottinghami lakasban, meg par kituzot, telefontokot, meg most a kindle tokjat (nagyon popec am!). Kb ennyi. :) Es te honnan rendelsz? :D

bpetya75 2013.12.12. 08:17:55

@blackhair-lady:

Pontosan. A Gyakorlót nagyon nem kedveltem, de a csajszi tanárnője kiváló volt. Én eleve úgy terveztem, hogy ötödiktől az Toldiban folytatja. "Szerencsére" a Gyakorló nem okozott csalódást, olyan szar, amilyennek gondoltam, így asszonyt sem kellett győzködni a váltás szükségességéről. Most a középsővel vagyunk úgy, hogy a könyveit nézegetve katasztrofálisnak tűnik a helyzet. Tegnap felháborodva jött haza, hogy jól megoldotta a házit, de a napközis azt mondta rá, hogy nem jó. Megnéztük, tényleg nem volt jó egy sem. Ami a gáz az egészben, hogy órai munkában és a házinál is ugyanazon logika mentén számolt tök helyesen, csak egy helyen összeadás helyett kivonást csinált. Erre a tanítója és a napközis is odáig jut el, hogy ez nem jó, javítsa ki, de hogy mi a hiba, arról már nem esik szó. Erős a gyanúm, hogy nem fognak bennünket szeretni, amikor ezzel szembesítjük őket...

blackhairlady 2013.12.12. 15:04:59

@bpetya75: valoszinuleg nem fognak szeretni, ssjnos en is igy jartam, igh egy ido utan el is vittem a lanyom egy masik suliba. Nehez dolog ez, kifogni azon az evfolyamon a varos keves jo pedagogusat. Talan a lotto otost is konnyebb megnyerni, es az o hiruk szajrol szajra terjed.

blackhairlady 2013.12.12. 15:07:38

@Barátusz: igen, valoszinuleg igy van, pont mint a zenevel es a filmekkel. Viszint az Amazonon a magyar nyelvu konyvek jelenlete igen csak kivannivalot hagy maga utan.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.12.12. 17:30:30

@Barátusz: Milyen van, amazonos, ebayes, mindketto, off-line boltos, vagy vegyes?

Józsi01 2013.12.12. 18:06:10

@Mirjam2: Ha ingatlan ügynökségen keresztül értékesítesz, akkor az ingatlanügynökség ügyvédje intéz mindent. Ezért csak az ingatlanirodának fizetsz xy%-ot a vételárból.

Ennyi. Nem kell túl lihegni egy lakás eladást.

BTBTBT 2013.12.12. 22:12:09

@blackhair-lady:
Majd ha lesz Amazon.hu, akkor talán javul a helyzet.
Kortárs irodalom szempontjából - már ha az érdekel - próbáltad a DIÁ-t? (Digitális Irodalmi Akadámia)
A német nyelvtanár barátom irtó sok ingyenes cuccot töltött le a gonbos Kindle-jére az Amazon.de-ből.

@Mr. Long [expert .... szakerto]:
Vegyes.

Azt ugye tudod, hogy mákod van ezzel a Waterstone-os akcióval?
Ősz elején rebesgették, hogy az Amazon Angliára is kiterjeszti a "Kindle 49 euróért"-akcióját, de aztán az egészből nem lett semmi.
A blacklady-nek írt kommentben említett barátom ajándékba kapta az alap Kindle-t a főnökétől tavaly karácsonyra. Most szeptemberben behalt neki a képernyő, és mivel arra járt, bement a Picadilly-n lévő óriás Waterstones-ba (ami egyébként orosz tulajdonban van, még orosz nyelvű részlegük is van!), és érdeklődött, hogy mit tehet ilyen esetben.
Azon nyomban felhívták neki az Amazon ügyfélszolgálatát, és kicserélték neki. Ő lepődött meg a legjobban, még akkor is, ha ez a költség semmi egy óriási cégnek - viszont nagy reklám.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.12.12. 22:41:09

@Barátusz: Baszki, ha az orosz cuccot elobb mondod, akkor multkor bementem volna oda. Pont orosz konnyitett olvasmanyt, vagy valami hasponlot akarokk venni ocsemnek, de nem talalkok. :(
Azt tudtam, hogy az Argosban van akciosan olvaso, de a Waterstone's-rol akkor ertesultem, amikor cimbim rendeleset mentem megvenni a boltba.
Regebben ellenkeztem az eolvasoval, de nagyon allat. Kicsit felgyult az elmult par napban a digitalis konyvtarr a gepemen, hala az isohuntnak. De amazonnal is fillerekert - na jo pennykert - lehet kapni Philip K Dick novellas gyujtemenyt, meg hasonlokat. Az a baj, hogy ellenben sok konynel annyira kicsi a kulonbseg, hogy nem feltetlen eri meg. OK, nem vagyok nagy konyvfalo, szerintem atlagban evente megsporolnek £50-ot, az meg nem igazan akkora tetel (na jo, az olvaso ara, de legalabb jol mutatnanak a polco).

BTBTBT 2013.12.12. 22:57:44

@Mr. Long [expert .... szakerto]:
Kérdezted? :)

A kis árkülönbség ne tévesszen meg: amíg megveszel 6.99-8.99-ért egy könyvet, addig 5-6 fontért csak egy fájlt, a szöveg olvasásának jogát veszed meg, átruházási lehetőség nélkül, nem fizikai példányt, tehát a fájl nem a te tulajdonod, a birtokodba került könyvvel meg azt csinálsz, amit akarsz.
Nézz utána az amcsi Amazon áruház 1984-es botrányának, amikor szimplán leszedték Orwell regényét mindenki Kindle-jéről.
Az olvasók meg beperelték a céget, és meg is nyerték.

Dick? Haggyámán! :)

BTBTBT 2013.12.12. 22:58:26

@Mr. Long [expert .... szakerto]:
Egyébként minek tanul az öcséd oroszul?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.12.12. 23:46:05

@Barátusz: Nem komalod? Nezzed meg a Kamera altal homalyosan c. filemt. Nagyon beteg! Mondjuk a csavo aktiv LSD-zo volt, igy nem is csoda a muveszete.
Vagom a jogi hatteret, de ugy dontottam, hogy megeri beruhazni, foleg a beepitett szotar miatt. Aktivabban kellene csinalnom a nyelvtanuast es igy tobbet szotarazok olvasas kozben. Bar atallok a kortarsra szerintem, mert most a "A Clash of Kings" annyira nem a mindnnapokban hasznalhato szokincset ad :D
Mivel mar fasza angolbol, igy hobbybol nekiallt otthon oroszul tanulni. Mondjuk hekyzeti elonyben van, mert az anyjanak (mostohaanyam) eredeti vegzettsege orosz tanar.

______________ (törölt) 2013.12.14. 14:03:29

@Chang Yai:
nekem teljesen egyértelmű, hogy az árulkodás főbenjáró bűn. a problémákat magadnak kell megoldanod, ennek legjobban bevált, ősi lerendezése az agresszió, a verekedés. én állítólag verekedős voltam, de valahogy nem igazán emlékszem olyan esetekre, ahol ez "bullying"-nak lenne minősíthető. egyszerűen a konfliktusokat így rendeztük. aztán emiatt párszor betört a fejem, kapcsozni kellett, meg ismerősként üdvözöltek a baleseti sebészeten. de ma is úgy gondolom, hogy ez rendben van, benne van a pakliban, be kell kalkulálni.
ha most lennék 6-7 éves, akkor sem szeretnék egy túlfelügyelt oviba, iskolába járni, ahol a közösségi interakciókat "okos" felnőttek beavatkozásaival helyettesítik. a tanarak ne akarják megoldani a gyerek helyett a problémát.
nem mondom azt, hogy hagyják a bullyinget, de ez szerintem totál más történet, mint a gyerekek közötti agresszió, verekedés mint a konfliktus kezelésének normál módja. ha valamit, akkor azt várnám el a smasszerektől, hogy magyarázzák el az őrizeteseknek a saját stratégiáikat. próbálják őket meggyőzni, hogy azok hatékonyabbak.
nyugodtan lépjenek közbe erőszakkal (így megy ez, valójában ezzel tanítják a gyerekeket igazán, a cselekvésből ért igazán mindenki). de aztán ne csodálkozzanak, hogy ezt tanulják meg tőlük a gyerekek is: hogy az erősebb kutya nem csak szagolgatja a másikat. így szocializál az iskola, és a gyerek igen hamar megtanulja, hogy van a duma, hogy szeretjük a felebarátainkat, meg megbeszéljük a problémáinkat, meg emellett van a való világ, ahol a tanár fizikai fölénye, agressziója dönti el azt a kérdést, hogy kinek van igaza.

visszatérve az árulkodásra: azért van az komolyan büntetve, mert sokkal fontosabb normaszegés, mint a verekedés, a fizikai erőszak. ez igazi kilépés a (gyerek)társadalomból, a törvények átlépése. különösen, ha az árulkodó még csak nem is érintett az ügyben! elhamarkodott tettével könnyen lehet, hogy a mindkét vetélkedő fél számára kívánatos feloldást hiúsítja meg. ezért kell az árulkodót komolyan büntetni.
mert a szolidaritás kölcsönösen, hallgatólagosan elfogadott szabályát szegi meg, amely sokkal fontosabb, mint az (ártatlan) agresszió. és talán a tanarak is azért vannak erősen a besúgás ellen, mert akkor nem tehetnek úgy a továbbiakban, mintha nem tudnának a verekedésről. kénytelenek beavatkozni, pedig lehet, hogy ez a beavatkozás legjobb belátásuk ellen való. (megítélésem szerint a verekedések nagy részébe szükségtelen, sőt helytelen beavatkozni. egy normálisan működő gyerekközösségben ezek inkább szimbolikusak, s az erősorrend kialakítását szolgálják. ha ez kialakult, onnantól kezdve valószínűleg egészen ritkák a komoly verekedések, amelyek beavatkozást igényelhetnek a smasszerek részéről.)

tableno 2013.12.14. 14:22:07

@sorsolo: szép. Tudod mit, ha legközelebb kirabolnak, megtámadnak, esetleg kirámolják a lakásodat, eszedbe se jusson a rendőrséghez fordulni, hanem oldd meg magad Charles Bronson módra. És ha szerinted a gyerekek közötti erőszak ártatlan dolog, akkor te valószínűleg tényleg bully voltál.

tableno 2013.12.14. 14:30:29

@sorsolo: mondom ezt úgy, hogy iskoláskoromban én sem voltam egy mimóza, verekedtem is, ha kellett, de annál gusztustalanabb dolgot nem tudok elképzelni, mint amikor a fizikailag erősebbek szabadon terrorizálhatják a gyengébbeket, mert "tilos árulkodni".

2013.12.14. 15:04:58

@sorsolo: Azért ne terjeszd ezt annyira, szerencsére mások másképpen vélekednek! A gladiátor képzés már divatja múlt. Remélem!!

______________ (törölt) 2013.12.14. 19:57:31

szerintem az iskola a társadalomra nézve erősen káros intézmény - talán nem utolsósorban az ott életvitelszerűen tartózkodó felnőtt populációnak köszönhetően. EGYETLEN haszna szerintem a kortárs csoportok által történő szocializáció, azaz, hogy a gyerekek a gyakorlatban tanulják meg, mi oké, és mi nem, mely stratégiák működnek, és melyek nem.

az árulkodásnál azért különbséget tennék különböző esetek között. ha valaki másokat panaszol be egy olyan ügyben amiben ő még csak nem is érintett, akkor az szerintem egy besúgó. aki jó eséllyel ingyen vagy olcsón akar pirospont szerezni a tanítónéninél, s ezt azzal véli elérhetőnek, hogy annak kiterjesztett érzékszerveként funkcionál. nem fogják szeretni. ha ez lesz a viselkedési mintázata, akkor hamarosan ki is közösítik. (amit vajon kinek köszönhet?)
ha valaki a legkisebb ügyben is a "felsőbb hatósághoz" szaladgál, azt megint csak elfogadhatatlannak tartom, és arra tett kísérletként értékelem, hogy kivonja magát a közösség elfogadott normái alól, és az érvényesülés szokásos, mindenki számára nyitva álló útjai helyett a könnyebb, királyi utat válassza. nem fogja senki szeretni érte.
az egyetlen elfogadható ok számomra az, ha valakit szisztematikusan cseszegetnek (akár fizikailag, akár másként), és miután maga megpróbálta orvosolni a problémát és sikertelen volt többszöri kísérlete és erőfeszítése dacára, akkor fordul a "rendőrséghez".
azért gondolom ti sem hívtok rendőrt, ha valaki csúnyán néz rátok az utcán. sőt, akkor se feltétlen, ha valaki rosszindulatú pletykákat terjeszt rólatok. az a normális, hogy az ember megpróbálja maga megoldani (pl. beszél a pletykafészekkel), s ha nem vezet eredményre és komoly mértéket ölt a dolog, akkor kér külső segítséget.

szerintem a bullyingnek semmi köze sincs a fizikai erőszakhoz. simán lehet valaki anélkül áldozata, hogy egy ujjal is hozzányúlnának. és viszont: attól, hogy valakit megvernek, még nem feltétlenül áldozata a bullyingnek. szerintem a bullying lényege a TARTÓS és VISSZATÉRŐ cseszegetés egy adott személy irányában - mely lehet fizikai, vagy nem-fizikai egyaránt.

azt még nem magyaráztátok el, hogy mégis hogy képzelitek, hogy a tanári erőszakkal tanítjuk meg a gyerekeket arra, hogy az erőszak "nem oké". vajon nem arról van szó, hogy ők se gondolják komolyan? szerintem az iskola az életre nevel, és lehet, hogy nem a nyers, fizikai erőszak, de végső soron erre visszavezethető kényszerek azok, amik a világban uralkodnak. pontosan ezt tanítja az iskola, és pontosan így szankcionál a társadalom. vakság lenne nem látni, hogy a sor végén mindig a nyers, fizikai erőszak áll. ha megszeged a társadalmi normákat, a végső szankció az, hogy jön a rendőr, földre teper, végigvág rajtad a gumibotjával, stb. a börtönben szintén. a szocializáció lényege csupán az, hogy azt megtanítsák az új tagoknak, hogy nem biztos, hogy mindig szükséges eddig elmenni, elég, ha fejben tartjuk, hogy a háttérben ott lebeg ez (az erőszakkal való fenyegetés) damoklész kardjaként.
én azt állítom, hogy a civilizáltnak nevezett társadalom ugyanúgy az erőszakra épül, csupán el van tagadva, el van titkolva, el van fedve, el van rejtve. és ezt az iskolások is pontosan tudják. szocializációjuk csupán abból áll, hogy egy fedőréteget hordanak fel az iskolai smasszerek (meg mások) az uralomnak erre az ősi, természetes rétegére.megtanítják az újoncokat, hogy hogyan rejtsék el. de mivel naponta gyakorolják velük szemben (a tanárok a diákokkal) szemben, a diákok számára egy percig sem kétséges, hogy hogyan is működnek a dolgok.

2013.12.15. 07:37:28

@sorsolo: Ha sokat írsz sem lesz jobban igazad. Szomorúnak tartom hogy így gondolod. Nem is írok többet, a véleményed nem fog változni, az enyém sem. Bízom benne hogy kevesen gondolkodnak így.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.12.15. 09:24:20

Nem akarok belemenni a részletekbe, annyira elszomorított az értetlenséged, hogy nem is tudnék hogyan. Csak annyit, hogy megdöbbentő számomra, hogy annak ellenére, hogy személyesen ismersz, képes vagy engem bármiféle erőszakkal vagy erőszakszervezettel azonosítani. Illetve amennyiben reggel felkelni, iskolába menni, és ott ésszerű kereteken belül szabályokat betartani erőszak, akkor igen. Akárhogy is, kiállok az mellett, amit csinálok, és amilyen hülye vagyok, rámegy perpill az egész életem és a lényem, mert nem tudom másképpen csinálni azt, amiben hiszek. A másik, hogy nem akarok olyan világban élni, ahol egy gyenge, magányos, fogyatékos, vagy bármilyen más okból a perifériára szorul gyereket senki nem hallgat meg, véd meg, sem a szülei, sem a tanárai, és csak magára számíthat abban, hogy ne szedjék szét akár fizikailag, akár a lelkét, egyéniségét, önbizalmát, csakmert alapon. Azokután, hogy hetek óta beszélgetünk pont ezekről a témákról – a beszólásról, állandó egymást rugdosásról mint kultúráról, ami elől el kellett jönnöm - mostmár végre értem, hogyan és miért is mondhatod, hogy de hát te sose nem láttál olyat, hogy valakit bántottak csakúgy. Persze hogy nem, mert téged megvéd a magabiztosságod, a sármod, az egyéniséged, a szöveged, az aurád. Aki meg más, az dögöljön meg, az ő baja. Lehet, hogy így működik a világ, és az én bajom, hogy nem akarok beletörődni, de akkor én így fogok meghalni, a privát kis szélmalomharcaimmal, if I can stop one heart from breaking, I shall not live in vain.

______________ (törölt) 2013.12.15. 12:22:46

@Chang Yai: @Turchi:
Sajnálom, hogy a jelek szerint a vitához szükséges minimális alapban sem értünk egyet. (Nyilván ezért érzitek feleslegesnek az érvekre való reagálást.)
Néhány dolgot viszont szerintem félreértetek, ezeket tisztázni szeretném.
Úgy tűnik, ti arról írtok, hogy MILYENNEK KELLENE LENNIE a világnak, illetve, hogy az erről szóló, HANGOZTATOTT tanítások mit állítanak.
Ezzel szemben én arról írtam, hogy MILYEN a világ (pontosabban, hogy én milyennek látom), illetve, hogy a világban ténylegesen alkalmazott CSELEKVÉSEK mögött milyen "háttértanítás" áll. Ami persze nem egyezik az idealisztikus normatív narratívával.
Ti normatív állításokat fogalmaztok meg, én pedig deskriptíveket.
(Chang Yai, ez olyan mint a Kis hercegben megfogalmazott állítás arról, hogy "jól csak a szívével lát az ember". Mindenki ezt mondja, de a világban mégsem látod ennek érvényesülését, ahogy rámutattál. Ezt lehet úgy is értelmezni, hogy a világ hazug és képmutató. Igaz. De jobban jársz azzal az értelmezéssel, hogy legalább mantrázzuk azokat az alapelveket, amiknek egy kívánatos világban működniük kell, hátha egyszer egy egész nemzedék hiszi majd el - de legalábbis egy kritikus tömeg, akik majd megváltják a világot.)

Mélyen egyetértek azzal, hogy meg kell védeni a gyengéket. És örülök, hogy van legalább egy ember a világon, aki igyekszik ezért tenni is. Én is szégyellem, hogy a világ nem ilyen, mert a rendszer mindennapi mozgásban tartásához én is hozzájárulok. De erre szerintem nem az a megfelelő reakció, hogy nem veszünk róla tudomást.

(Azzal viszont továbbra se értek egyet, hogy minden verekedést csírájában, autoriter módon kell elfojtani, azonnali tanári beavatkozás formájában. Szerintem ezzel épp a kívánt cél megvalósulását akadályozzuk meg: hogy bármiféle önvédelmi mechanizmust kifejlesszen az újonc. Ezért írtam a fokozatokról előzőleg. Természetesen nem szabad hagyni, hogy bármilyen szempontból belerokkanjon, de ha minden stimulustól megfosztjuk, akkor ugyan mitől várhatjuk, hogy "kinőjön" az önvédelmi képessége?
Ahogy azt félig viccesen szokták mondani: egy gyereknek hároméves koráig másfél kiló koszt kell megennie, hogy megfelelően erős immunrendszere alakulhasson ki.
A túlzott óvás szociálisan is kontraproduktív.)

2013.12.15. 15:45:55

@sorsolo: Azért nem reagálok mert nincs mire. Már ezzel is többet írtam mint kellene. Ha te úgy gondolod, azok érvek, amiket leírsz, akkor jó. Nekem nem azok. Ha lehetne én most befejezném. Üdv

BTBTBT 2013.12.18. 02:15:55

@Mr Long:
De Dick-ről, az íróról volt szó, nem az írásaiból készült adaptáció(k)ról.
A "Blade runner" alap, de rá sem lehet benne ismerni Dick novellájára. Az "A scanner darkly" egy szuper animációs film, de az íróhoz az sem kapcsolható szorosan.
Az "Ember a fellegvárban"-t olvastam évtizede, ígéretes volt az alaphelyzet (a németek nyerik meg a 2. VH-t, másként alakul a világ törtünelme), nagyon akartam szeretni, de közepesre sikerált a regény.
Stílus híján nem az a kimondott író, csak volt fantáziája és tudott gépelni. Ja, és Dick-nek anyag nélkül is mentális problémái voltak.

Dusan (törölt) 2013.12.22. 16:38:34

A kepek alapjan egy valosagos fonyeremeny helyre mentetek...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása