Az ügyintézés gondolatától egy Magyarországon szocializálódott ember általában rögtön lábrázást kap, sőt, így van ez a világ legnagyobb részén. Az egyik kivétel Svédország, ahol kicsit másként mennek a dolgok, derül ki Bandi Republic mai történetéből. Szombaton megnéztük, mit érdemes tudni annak, aki Svédországban képzelné el a jövőjét, ma pedig a hétköznapokban élhetjük át, mi történik akkor, amikor ellopják a rendszámot az autónkról.
„Egy szép augusztusi napon a kocsink felé közelítettem, amikor is arra lettem figyelmes, hogy az első rendszámnak hűlt helye. Ijnye, gondoltam, hát valamilyen parkolási balesetben elveszhetett, és még észre sem vettem.
Csodálkoztam ezen, mert eddig sosem fordult ilyesmi elő a praxisomban, de amikor hátulról is szemrevételeztem a gépjárművet, akkor rá kellett döbbennem, hogy mindkét rendszámot lelopták.
Az első dolog, ami eszembe jutott, hogy mennyivel szerencsésebb ez az eset annál, mintha csak a két rendszám heverne az autó hűlt helyén a parkolóban. Aztán nyomban jelentkezett a kelet-európai szorongáshullám, ami a hiányzó rendszám pótlásának felszínes gondolatára is majd' ledöntött a lábamról.
Ha valaki már végigszívott egy ilyen történetet Magyarországon, vagy van róla elképzelése, hogy hogyan zajlik a dolog, akkor kérem szépen, hogy a kommentben ossza meg velünk; addig én elmesélem, hogy Svédországban miként megy az egész.
Baráti nyitvatartás a rendőrség ügyfélszolgálatán
Nos, nyilván egyből telefonáltunk a rendőrségre, hogy feljelentést tegyünk. Nem reménykedtem benne, hogy megtalálják, viszont szerettem volna megelőzni azt a kellemetlen pillanatot, amikor felkeresnek mondjuk egy bankrablás gyanúsítottjaként, amit a mi rendszámunkat viselő kocsival követtek el. Továbbá abban is reménykedtem, hogy felokosítanak a bürokrácia útvesztőjében történő szopórollerezés tekintetében.
7 perc alatt túlestünk a híváson. Kaptunk egy iktatószámot és tájékoztattak arról, hogy megrendelik nekünk az új rendszámot, majd kisvártatva küldik postán egy csekk kíséretében és ennyi.
Ha netán addig is szeretnénk az autóval járni, akkor fáradjunk be bármelyik rendőrkapitányságra, ahol további 180:- korona (noha alapszabály, hogy nem váltunk át, de az érdekesség kedvéért: kb. 6000 forint) fejében kapunk ideiglenes rendszámot. Oszt' jónapot, aviszontlátásra!
Fél óra múlva már bent is voltunk a yardon, ahol éppen egy ügyfél sem volt rajtunk kívül. A farmert és pólót viselő ügyintézőnek előadtuk a sirámunkat, bemondtuk az ügyiratszámot és boci szemekkel néztünk.
Szerintem ezért fölösleges volt pénzt kiadni. én is simán megrajzolhattam volna...
Svédes egyszerűséggel nem szaroztak, hanem a helyszínen rajzoltak nekünk egy új ideiglenes rendszámot addig, míg le nem gyártják a véglegest. Én csak pislogtam, pedig már nem először tapasztaltam meg, hogy a svéd bürokrácia végtelenül júzerbarát és néha megdöbbentően egyszerű.
Zökkenőmentest akartam írni, de azért az sajnos nem jött össze. Teltek-múltak a napok, a hetek, majd a hónapok, és én csak ezzel a rozzant játékrendszámmal jártam, a kutya sem szólt semmit a pótlással kapcsolatban.
Közben megkaptuk a határozatot a rendőrségtől postán, hogy a nyomozást sikertelenül lezárták, meg küldtek csekket is az ideiglenes rendszám költségeinek fedezése érdekében (180:- korona), de az új rendszámnak se híre, se hamva.
Úgy bő 3 hónap elteltével azért már csak megemeltük a telefont, hogy most mégis akkor mi van. A rendőrségen nem tudták megmondani, hogy hol került porszem a gépezetbe, de átkapcsoltak (!) a megfelelő hivatalhoz, ahol megtudtuk, hogy valaki elfelejtette megrendelni az új rendszámot. Megnyugtattak, hogy majd most.
A kék dobozban csavarszett
Ez egy hétfői napon történt, pénteken már a postaládánkban volt az értesítés, hogy megérkezett a cucc. A pöpec csomagolásba még csavarokat is tettek fehér műanyag kupakkal, hogy erre se fájjon a polgár feje.
Összefoglalva tehát az ügymenet a következő volt:
• egy telefon a rendőrségre (7 perc)
• egy opcionális vizit a rendőrségen az ideiglenes rendszámért (15 perc)
• egy séta az újragyártott rendszámért a postára, ami valójában a szupermarketben van, ahova eleve járunk (nyitva minden nap 8-22)
• 2 csekk befizetése az internetbankon keresztül
Kérdezném, hogy ezt hogyan lehet fájdalom mentesebben megoldani.
Svéd rendszámológia az érdeklődőknek és mindenkinek, aki szereti
Amint az a fenti képen is látszik, a magyarhoz hasonlóan itt is 3 betű, 3 szám a felállás, csak más a betűtípus. Az EU-s kék sáv opcionális, és van amerikai rendszámméret is a sok tengerentúli autó kedvéért.
Az 1973 óta érvényben lévő jelenlegi rendszerben semmilyen információt nem hordoz az azonosító. Ma már nem is egymás után jönnek a betűk, miután 2005-ben kifutott az utolsó X-es sorozat, szóval nem lehet megmondani, hogy az A-s rendszám 1991-es, míg az M-es 2013-as. Teljesen random az ügy, minden leadott rendszámot újrahasznosítanak némi karanténban töltött idő után.
Azért egy dolog mégis kódolva van, mégpedig a műszaki vizsga esedékességének ideje. Ha az utolsó számjegy 1-es, akkor januárban jár le a vizsga, ha 2-es akkor februárban és így tovább. Még mielőtt megkérdeznéd: 0 az december és május, illetve június nincs.
Persze akkor is vizsgáztatnak kocsikat, hiszen itt nem egy adott napon jár le a műszaki vizsga érvényessége, hanem van egy majd' 4 hónapos időkeret a vizsgáztatásra, ami szintén nagyon ügyfélbarát módon zajlik.
Az egyedi rendszámok tekintetében igen szabadra ereszthetjük a fantáziánkat, mert 7 karakterig szinte bármit választhatunk. még a normál rendszámnál nem használt I, Q, V, Å, Ä, Ö betűket is beleszőhetjük az üzenetünkbe, ha nem sajnálunk 6000:- koronát (200 ezer forintot) ezért a mókáért.
Természetesen offenzív szöveget nem engedélyeznek, csakúgy, mint a normál rendszámok esetében, ahol 91 betűkombináció be van tiltva (pl: wtc911, apa=majom, gay, kgb, lsd, sex, www...).
A taxik sárga rendszámot kapnak, a diplomaták kéket.
Diplomata rendszám. az országkódot demokratikusan ABC-sorrend alapján osztják.
A svéd egyenlőségpárti mentalitás jegyében a külképviseletek nem valamiféle hierarchia alapján kapják az azonosítót (mint Magyarországon, ahol az USA DT 01-xx), hanem az országok neve után ABC-sorrendben. Például AA: Dél-Afrika (Afrique du Sud), AB: Albánia... FN: Új-Zéland. Az utolsó betű pedig a diplomata státuszát jelöli - például A: nagykövet, E: konzul, stb.)
A kedvencem azonban a svéd hadsereg által 1906 óta változatlan formában használt végtelenül egyszerű rendszám, ami remekül mutat akár egy egyébként unalmas fehér Volvo kombin is.
Az egyszerűség mellett az átláthatóság is jellemzi a svéd rendszám-szisztémát. A közlekedés felügyelet például kreált egy remek applikációt, melynek segítségével a mobilunkról is elérhetünk rengeteg adatot bármely tetszőleges autóval kapcsolatban a rendszáma alapján.
Az adatbázis azonnal kiköpi az autó technikai paramétereit, alvázszámát, az eddigi tulajdonosok számát, hogy mikor jár le a jelzáloghitel, ha van rajta, hogy importált-e a kocsi, vagy svéd forgalomba helyezésű.
Megtudhatjuk, hogy mennyi az éves adója a járműnek, mikor esedékes a befizetés és még számos más információt, ami igen hasznos lehet használt autó vásárláskor. Ez természetesen mind ingyenes szolgáltatás, de ha kíváncsiak vagyunk például a tulajdonos kilétére is, akkor 3:- korona (100 forint...) fejében elküldik nekünk sms-ben a részleteket.
Nem csoda, hogy itt nem kell magunkkal hurcolni az egyébként A4-es méretű forgalmi engedélyt, hiszen az semmilyen plusz információt nem hordoz az adatbázishoz képest.
Ha további részletekre is kíváncsi vagy, akkor látogasd meg ezt a linket vagy a kedvencemet, a nemzetközi rendszámokkal foglalkozó blogot."
Ha pedig csak simán Svédországról olvasgatnál, akkor ki ne hagyd Bandi Republic blogját, amit ide kattintva érhetsz el. Mert hát Bezzeg a svédek...
A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.
Utolsó kommentek