oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. szeptember 15. 06:49,  A kulturális sokk és a csótánykirály 268 komment

2013. szeptember 15. 06:49 Határátkelő

A kulturális sokk és a csótánykirály

Vasárnap lévén ismét blogokat ajánlok, próbáltam újakat is keresni és szerencsére sikerrel jártam. Úgyhogy ma megtudhatjuk, mihez kezdjünk azzal, aki a kulturális sokk állapotában van. Aztán másfajta sokk is érhet minket egy fülöp-szigeteli csótánykirály képében, végül megtudhatjátok, hogyan készül a wagashi. (No meg azt is, hogy mi az...)

blog billentyűzet_2.jpg

Első választottam a Goldenblogon is díjazott (ezúton is gratuláció) Nők külföldön blog, amely a kulturális sokk állapotával foglalkozott egyik bejegyzésében. A téma érdekes, nálunk is volt már róla nagysikerű írás – a mostani azt boncolgatja, miként vehető észre ez az állapot és (főleg) mit tehetünk ebben a helyzetben.

„Honnan veszed észre, hogy valaki a kulturális sokk állapotában van és nem csak simán undok? :-)

Nem könnyű észrevenni, hiszen a legtöbben már elfelejtettük azt, hogy milyen volt kezdetben, vagy esetleg mi könnyebben átvészeltük.

Szóval, a jelek (a teljesség igénye nélkül):
- A másik ember gyakran levert, szomorú, sokat panaszkodik;
- Könnyen felhúzza magát, „beszól";
- Szidja az országot, annak minden aspektusát: embereket, intézményeket, úgyszólván mindent;
- Gyakran hangzik el ez a szófordulat: „bezzeg otthon";
- Lehetnek mindenféle testi tünetei: itt fáj – ott fáj, mindig fáj valahol;
- El sem tudja képzelni, hogy ebben az országban hogyan lehet élni.

Mit tehetsz, ha a környezetedben valaki ebben a cipőben jár?

Ha az agyadra megy, nincs türelmed foglalkozni vele, akkor a legjobb, ha elkerülöd abban az időszakban, amíg tart ez a krízis. Így nem mondotok egymásnak olyanokat, amiket később mindketten megbántok.

Ha nem tudod – vagy nem akarod – elkerülni, akkor komoly támogatást nyújthatsz neki már csak azzal is, ha megérted és elfogadod, hogy most éppen nehéz helyzetben van. A kéretlen tanácsok ritkán szoktak bejönni, bár van olyan ember, akinek a Csernus-féle sokkterápia az ideális. :-)

Elmondhatod viszont neki, hogy neked mi segített, hogyan sikerült megoldanod a beilleszkedésedet. Aztán, az majd az ő feladata és felelőssége, hogy leszűrje azt, ami számára jó és hasznos."

Ez természetesen csak az írás egyik része, ajánlom, ide kattintva olvassátok el az egészet, érdemes!

A csótánykirály

Ízlés kérdése ugyan, de én még nem találkoztam emberrel, aki kedvelné a csótányokat. Gyermekkorom egyik meghatározó élménye a panelházakban időről időre előbukkanó csótánysereg, ami ellen mindenki hadat viselt, hol több, hol kevesebb sikerrel. De azért olyanhoz, amit most a 90 millió fülöpke blogon olvastam és láttam, még nem volt szerencsém. Nézzük a sztorit!

„Ma hajnalban lementünk barátosnéval az éjjel-nappaliba (...), hátha egy kis kaja-pia és sétálás kombo segít majd az elalvásban de az nem volt benne a pakliba, hogy a boltban találkozunk a csótánykirállyal.

Nem pásztáztam a padlót, inkább a polcokat vizslattam, mikor szólt a barátnőm, hogy nézzek le. Akkora csótány volt pont a lábam előtt, hogy az felülmúlta az eddig látott legnagyobb utcai csótányokat is.

Persze a bolti csótánynak több morzsa jut, esetleg egy-két csöpp red bull is de, hogy eddig még nem szúrt szemet egyik alkalmazottnak sem, azt nem hiszem.

Olyan nagy volt, hogy csótányhoz képest viszonylag lassan tudott csak mozogni - vagy épp akkor fejezett be egy fél karéj kenyeret - ingerelt is, hogy rátapossak, de a csúszósabb papucsomban voltam és féltem elesek rajta." Nem lőném le a poént és a képet sem teszem ide, akinek van kedve és gusztusa, ide kattintva megnézheti, mekkora is egy fülöp-szigeteki csótánykirály.

A wagashi az vajon mi?

Még véletlenül sem szeretném egy orbitális méretű csótánnyal zárni a mai válogatást, úgyhogy a Fülöp-szigetekről ugorjunk át Japánba a Tokyo reloaded blog segítségével és nézzük meg, mi is az a wagashi és hogyan készül!

„Kóstoltam már nihonshút (sakét), találkoztam tokyói geishával, főztem újévi ételeket és megnéztem, hogyan alakul át egy fiatal kabuki színész nővé a színpadon. Nemrég végre bejutottam egy wagashi-workshopra is. Fogyasztói szemszögből már sokat írtam a témáról, így legfőbb ideje volt egy kis gyakorlatot is szerezni!

Az édességek alapanyaga azonos: vörös és fehér babpaszta, amit a sensei diónyi gombóccá gyúrt, majd könnyed mozdulatokkal a hónapnak megfelelő alakra formált, végül néhány egyszerű eszköz segítségével — háromszög keresztmetszetű fadarab, ceruzaszerű botocska, evőpálcika — néhány másodperc alatt rózsabimbóvá, nőszirommá, vagy madárkává mintázott.

Ezt a típusú wagashit nerikiri-nek hívják, ezekből a sensei egy nap úgy 400-t készít, hacsak nincs valami ünnep, mert akkor 5-600 is kikerül a keze alól. Nekem egy úgy negyedóráig tartott, viszont legalább elég ronda lett. Do not quit your day job, mondaná erre az angol, igen bölcsen." Aki szeretné látni mindezt képeken is, és bővebben is olvasna a wagashi-készítés rejtelmeiről, az feltétlenül kattintson ide!

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr85513351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.09.15. 19:28:37

@cougarcat: szia Cougarcat, reg voltal erre. Igen, amit irsz, azt Kanadaban gyakran lattam. Nem tudom miert, de foleg libanoniaknal Torontoban. Lehet, hogy azert lattam ezt libanoniak kozott, mert sokat voltam kozottuk es mas tarsasaggal is meglenne ugyanez.
Egyebkent a libanoniak nagyresze, akiket ismertunk, az allampolgarsag utan huzott vissza Libanonba. Ez meg akkor volt, mikor nem volt fel polghaborus helyzet Libanonban. Gondolom most inkabb vannak a nyugis Torontoban

Latcho Rom 2013.09.15. 19:39:32

@cougarcat: long time no see :)

nem ismerek ilyet, aki nem birta itt barmi okbol az vagy hazament vagy lecsuszott az usaba.

Latcho Rom 2013.09.15. 19:41:58

@shakti_rom: igaza van charlinak, ismerek par arabot akik szivesebben elnenek sharia law alatt..de itt a joban, nem a feldult, eroszakos, lepukkant hazajukban. Magyart nemigen...

nyuszigonosz 2013.09.15. 19:44:16

A kultúrsokk, az sok esetben egyszerüen honvágy. Csak ugye a honvágy, az olyan egyszerü szó, a kultúrsokk, hát az "jobban hangzik" manapság. :-)

Latcho Rom 2013.09.15. 19:44:51

@cougarcat: Olvastam egy szociografiat a szazad elejei magyar bevandorlokrol, sokan 5-6 alkalommal jottek vissza - joreszt egyszeru emberek - mire vegul megallapodtak, ezen a foldreszen.

zopilote 2013.09.15. 19:50:44

@shakti_rom:
En nagyon sokat ismerek, aki vagy hazament, vagy az USA - ba, Mexicoba, Europaba koltozott, kb 30% - a a szelesebb ismeretsegi koromnek. Hozza kell tennem, hosszu evekig intenziv social life - ot eltem, szeles volt a paletta, de leginkabb hasonlo magyar - kanadai ketkezi munkasemberek, mint en. Tervezem en is elhuzni innen, de majd minden ittragadt ismerosom igy gondolkozik, mind tobb, mint 20 eve el itt. E mogott egyeni tragediak - valas, ital., drog, sikertelenseg, unalom huzodik meg. Es egyre nehezebb azt az eletszinvonalat tartani, amit megszoktunk az elejen (kevesebb penzert tobbet dolgozunk)

zopilote 2013.09.15. 19:52:20

@cougarcat:
Hi Cougercat! Good to see you again ! :)

2013.09.15. 19:55:03

@zopilote: ez az USAban nagyon hasonlo, marmint, hogy nehez a regi eletszinvonalat fenntartani vagy unra elerni. Akarmelyik amerikai blogra ramegyek, mostanaban mindegyiken sirankozas van, hogy hova lett az american dream.

zopilote 2013.09.15. 19:55:11

@zopilote:
Kergettuk a " kanadai almot " es az evek elsszalltak, mi meg kiegtunk:(

zopilote 2013.09.15. 19:58:07

@zopilote:
Biztosan azert torten ez velunk, mert nem volt " dreamcatcher " - unk a kocsiban felakasztva a visszapillantotukorre vagy az a'gyunk fole:)

Latcho Rom 2013.09.15. 20:04:48

@zopilote: tervezni mi is, a karib iranyba, de egyenlore a nepszaporulat a csaladban idekot kemenyen :) Meghat ez az otthon.

ffüttyfürütty 2013.09.15. 20:06:44

@zopilote: azon nem csak a rossz álmok akadnak fenn? :)

Latcho Rom 2013.09.15. 20:09:15

@ffüttyfürütty: a szittya drimkecsor maskent muxik:)

zopilote 2013.09.15. 20:13:51

@shakti_rom:
Otthon:( En mindenutt " otthonos otthontalan " vagyok :) Vilag eletemben attol rettegtem csak, nehogy " leragadjak " valahol:)
( Kozben mosok, pakolaszok, rendezkedek. Meg 9 es fel ora, es indul a repulom HAZA!!!! Nagyon fel tud dobni egy hazautazas meg ennyi ev es ilyen gyakorisag utan is. A visszaerkezes is) :)

Latcho Rom 2013.09.15. 20:16:35

@zopilote: ha a fozelekfalo fele jarsz, gondolj ram :) vagy ha a gettoban eszel egy solettet!
szepseggu lanyokrol mar nem is szolok :)

ffüttyfürütty 2013.09.15. 20:17:02

@shakti_rom: aha, hát én az indiánra gondoltam :)

nyuszigonosz 2013.09.15. 20:28:54

@zopilote: Szép utat! És kellemes élményeket majd !

nyuszigonosz 2013.09.15. 20:30:09

@charlieharper: Mint a valamikori jóléti társadalom Németországban. Az is már a múlté.

Ugyandehogy (törölt) 2013.09.15. 20:32:34

@zopilote: ha vas megyében jársz, szóljál.

BTBTBT 2013.09.15. 20:34:25

@Shanarey:
@charlieharper:
A londoni multikultiban ez nem annyira működik, hiszen amikor összejössz a sok ázsiaival meg európaival, akkor nem feltétlenül az angol kultúrával kerülsz közelebbi kapcsolatba.

Találtam egy magyar szakdogát a neten, ez a következőképpen határozza meg a "kultúrsokk" fogalmát:
"Maga a szó „kultúrsokk” azt sugallja, hogy egy bizonyos kultúrával való találkozás sokkoló hatással van ránk, ám a legtöbb esetben ez nem azonnal történik.
Eleinte sokan egész kellemesen érzik magukat, sokszor hónapokkal később mennek át a sokkon, amikor már elmúlt a kezdeti varázs. A probléma az, hogy belefáradunk az „új” kultúra adaptálásába.
A kultúrsokk hosszú lefolyású folyamat, nem egy-két hétig tart, hanem akár 6-9 hónapig is!"

@Don Kartasch:
Akkor viszont a más ország-más csomagolás miatt nem igazán tudok segíteni. :(

@shakti_rom:
"szittya drimkecsor" :DDD

zopilote 2013.09.15. 20:37:11

Koszonom mindenkinek a jokivansagokat az uthoz. Igerem, fogok gondolni ratok is:)
@nyuszigonosz: erdekes ez a mult dolog, idok folyaman mindig megszepul:) A mostani " nehezebb " evekre is nosztalgiaval fogunk gondolni, hogy " regi szep idok, milyen jo is volt akkor " :) Szegeny megboldogult Apam meg a hadifogsagban eltoltott idore is nosztalgiaval gondolt utolso eveiben:( Pedig nem volt egy leanyalom az sem, ahogy meselte es hallotam masoktol.

2013.09.15. 20:40:07

@zopilote: bon voyage
Remelem rakaz majd fel fotokat az utrol. Egerben leszel?

zopilote 2013.09.15. 20:44:01

@Babette_:
Most rovid lesz az idom - alig 3 het - de egyszer tervezem visszaterni Koszegre, ahol 3 evet toltottem gyerekkoromban, Szombathelyre, ahol hivatasos gepkocsi tanfolyamot vegeztem es Hegyhatsalra, Kormendre, ahol sok volt munkatarsam el es meg is latogattam oket mig otthon eltem. Vazs megye a szivemben van valahogy. De elmondhato ez Csongradra, Bacs - Kiskunra, Nogradra, Hevesre, Budapestre is. Lenyegeben az egesz orszagra:)

eagles 2013.09.15. 20:45:02

@zopilote:

Kiteszek egy képzeletbeli táblát Ferihegyre. Az lesz rajta:

Isten Hozott!

zopilote 2013.09.15. 20:48:19

@charlieharper:
Merci beaucoup:) Nem Egerben leszek, hanem a szuloi haznal egy kornyekbeli faluban, ahol a hugom el. De be fogok menni gyakran Egerbe es Egerszalokra is, furdeni, minden este:) Kep lesz millionyi:)
@Barátusz:
Thanks! :)

2013.09.15. 20:52:22

@zopilote: ok, az azt hiszem nincs messze Lajosmizsetol. Hatha megint osszefutsz Nikivel :)

zopilote 2013.09.15. 20:54:49

@Quercus58:
Kedves vagy Kollega:)
Meghatoak ezek a kommentek, jokivansagok, el is erzekenyultem kicsit. Megegyszer koszonom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.15. 20:59:41

Na szóval...

kepfeltoltes.hu/130915/2012-11-06_213030_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A kultúrsokk az olyan mint a depresszió. Úri huncutság.
Aki sokkot kap menjen vissza.
Tipikus magyar negatív hullámok.
Semmi se jó sehol se jó. Valamit valakit mindig kell szidni.
Csak egy esetet mesélnék el.
Múltkor szállok fel a buszra és mögöttem két magyar csaj ült olyan harmincasok lehettek.
Azt mondja az egyik hogy milyen nagy építkezés van itt. Mondja a másik hogy igen itt lakásokat építenek a franc egye meg őket és ez majd jól fel fogja verni a környező albérlet árakat.
Közben felálltak hogy leszállnak.
Mondja az egyik a másiknak hogy ne felejtsd itt a szatyrodat.
Amaz mondja hogy milyen szatyrot? Ami ott van az ülés előtt.
Jaa abban szemét van azt itt hagyja.
Én ott ültem és mélyen hallgattam miközben szégyelltem hogy magyar vagyok.
Minden buszmegállóban a leszálló ajtónál ott a szemetes.

@charlieharper:
Charli, például olyan hülyéknek adja el mint én. Amikor 50madárpókot tartottam akkor volt hogy 300tücsök volt otthon. Meg desszertnek néhány meztelen egér.
Meg azt akartam kérdezni hogy milyen zsidó ünnep van most?
Az utcán valami gyümölcsöt árulnak meg nádat meg lombokat.
Beszédbe elegyedtem az egyik árussal de kommunikáció terén nem tudtunk egymásra hangolódni. Annyit értettem hogy nem citrom.

2013.09.15. 20:59:52

@charlieharper: Szia, szabin voltam, most meg betegállományban. :( (frozen shoulder)

A legnegativabb ismerősöm Szerbiából jött. Halálos volt ahogy tudott mindenre panaszkodni, közben otthon meg dúlt a genocide. :) Persze nem lehet az ilyesmit nációkra kivetiteni. De sajnos igaz hogy aki már az anyaországban is egy negativ, szüklátókörü ember, azt a határátkelés önmagában nem fogja megváltoztatni, de még az se hogy többet keres (ha igy van).

Kérdés: mennyi nálatok lábanként a moorage? Kiváncsiságból kérdezem.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.15. 21:03:36

@diggerdriver: Fuuu, digger!
Ezt nezd, BBC-n pont most talaltam. Kimondottan rad szabtak ezt a vidamparkot! :D

Legutolso a listaban:
www.bbc.co.uk/news/magazine-24080506

www.diggerland.com

:D :D :D

2013.09.15. 21:04:55

@zopilote: Hey, örülök hogy végre sikerült egy kis szabit kiharcolni magadnak! Éljen a proletáriátus!! :))

Eszembe jutottál nemrég mert a Hornby szigeten voltunk nyaralni és ha jól emlékszem ott is dolgoztál (hol nem?). Kiváncsi vagyok hogy dolgoztál-e Bluesky tervezésü házon (Bo Helliwell architect tervezése). Nagyon tetszik ez a tisztavonalú, egyszerü és természetbe beillő West Coast stilus.

Itt is dúl a First Nations Summer (igy PC, hehe - egy magyar haverom kifejezése), a Tribune Bay strandon simán lehetett úszni!

Érezd nagyon jól magad, majd esetleg ha visszajösz ajánlhatnál nekünk egy pár napos utat Eger környékére a legközelebbi látogatásunkhoz.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.15. 21:10:45

@Don Kartasch:
Svédországban jelenleg nem szavazhatok. Illetve a helyi (önkormányzati) választásokon igen, fogok is, de még lövésem sincs, hogy kikre és miért pont rájuk :)

Az biztos, hogy olyan szinten nem szeretnék tudni az itteni dolgokról, mint anno Magyarországon a csapból is folyt, mert az szerintem már nem egészséges.
Alkalom adtán körbekérdezek, hogy mi a helyzet ezen a téren, a kollégáknál.

@tildy:):
Én ezeket nem tapasztaltam, lehet szerencsém volt.
Hol jártatok? 2 megye között is tud akkora különbség lenni, hogy hajjajaj :)

Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi 2013.09.15. 21:12:19

@lexrex: "Szép neved van. Hogy becézik?"

Ha azt mondom, hogy Hottie-nak, akkor engem innen kitiltanak :))

Egyébként Móra Ferenc a szándékán kívüli névadó: Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengitterwetterkotterbeutelratte, csak a blogmotor megeszi a végét.

Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi 2013.09.15. 21:12:20

@Barátusz: "Definiálnád a kultúrsokkot?"

Először is bocsánat a késői válaszért, volt némi dolgom. A definíciónak pedig nincs az én nagy eszemre szüksége:) simán átemelem a wikipedia szócikkből, miszerint "A kulturális sokk kifejezés azokra az érzésekre (aggodalom, meglepetés, tájékozódási zavar, bizonytalanság, zavarodottság) utal, amit az emberek olyankor élnek át, amikor egy teljesen különböző kulturális vagy társadalmi környezetben kell működniük (például egy idegen országban). "

Nos, számára legnagyobb sokkot az okozta, hogy nem számított arra, hogy az u.n. anyaország ennyire eltérő kulturális és társadalmi közeget jelent majd. Pl. Kolozsvárt az identitásának alapja volt, hogy magyar és nem román/szász. Magyarországon ez a kutyát nem érdekelte, elvégre uszkve 10 millió ember körülötte magyar és nem román/szász.

2013.09.15. 21:13:50

@diggerdriver: oh, nem tudtam ,hogy madarpokokat is tartottal. USAban lent Floridaban divik most a veszelyes kigyok tartasa. A pet shopoknal most abban van a penz, allitolag.
Az a hir jarja, hogy tobb kigyomarasuk van a korhazakban, mint Del-Afrikaban. Azt mondtak ra (most megprobalom leforditani) hogy a kigyo melle nem adjak el a jozaneszt a gazdaknak

Tegnap Yom Kippur volt (bojt), 18-tol meg satoros unnep, Szukot. Itt van rola egy link, ezen megtalalod, hogy miert vesznel leveleket (satorra ra), meg a citromfele (etrog) gyumolcsot (a link tavalyi, zsido naptar, holdtar, mint a kinai, igy minden evben mas napra esik). Zsido evszamitasban 1 evben 12 es neha 13 honap van es 19 eves ciklus van, azon belul. A 19 evben 7 olyan ev van, amikor az ev 13 honapos.
Szukotrol a magyar link, tavalyi;
izraeli-hirlevel.blogspot.co.uk/2012/09/szukot-satoros-unnep.html

2013.09.15. 21:16:37

@shakti_rom: Szia, remélem jól telt a nyár ott a keleti végeken. :)

Azt teljesen megértem aki nem birja az új országot és úgy dönt hogy visszaköltözik.

Az én dédszüleim a 20-as években jöttek ki - először dédapám, aki Saskatchewanban nagyon olcsón földet kapott az államtól. (akkoriban még torobozták a magyarokat akik itt búzatermesztést folytattak) Aztán dédanyám kihozta a két gyereket - nagyim 11 éves volt. Rettenetes nehéz soruk volt itt akkoriban. Dédapám kisnemesi származású volt, semmihez se értett. Dédmamám kiválóan főzött és hivták Vancouver-be, úri házhoz szakácsnőnek, de dédapám nem engedte. Igy nagy szegénységben éltek. A legkisebb fiút és a nagyimat visszaküldték Magyarországra rokonokhoz a gazd. válság után. Nagybátyám Baján járt főiskolára, ő a háború kitörése után visszajött. Nagyim Magyarországon maradt, ott ment férjhez, a szüleivel csak levelezett, soha többé nem látta őket.

A 20-as 30-as években nagyon nehéz volt egy bevándorlónak Kanadában. Bohunkoknak csúfolták őket, és még volt cenzus, amikor "sötétbörüeknek" irták össze őket, a nap barnitotta bőrük miatt. Akkoriban nem volt segély, szociális juttatás. Szóval nem csodálom ha sokaknak nem tetszett az az élet.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.15. 21:17:51

@zopilote:
Kedves Barátom
Te ennek a blognak egyik legértékesebb tagja vagy.
A magát kívülről keménynek mutató ugyanakkor érzékeny lelkű EMBER akinek minden hozzászólására odafigyelünk.
Remélem egyszer rászánod Magad hogy leírd a kalandjaidat bármilyen formában.
Nagyon kellemes pihenést (úgysem lesz) kívánok Neked otthon.
Lehet hogy sok közös nincs bennünk de a munka szeretete mindenképp. Nekem ez elég hogy a Barátomnak tartsalak.
Jó utat.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.09.15. 21:19:46

@zopilote: És igenis tessék elkezdeni gondolkodni arról, hogy mindezeket, csokorba szeded és leírod nekünk , szépen, ügyesen, kronológiai sorrendben. Vedd úgy, hogy kérésünk lassan paranccsá módosul! Nem akarlak fenyegetni de ha......... akkor .....! :-DDD Láss már hozzá .:-DD
Érezd magad jól otthon, skála istennek nekem is jutott 2 hét szept végétől , már készítem a gyomrom , mert mérték nélküli zabálást fogok véghezvinni.:-))

eagles 2013.09.15. 21:21:20

@diggerdriver:

"Jaa abban szemét van azt itt hagyja."

"A szokásokat lassan tanuljuk meg, de mihelyt elsajátítjuk őket, természetüknél fogva elég nehéz megszabadulni tőlük."

David Aaron Kessler

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.15. 21:21:43

@tildy:): Tudom, ez (Telemark) Norvegia ( meg a backdoor kommukacio is) , de most nyaralaskor svedekkel voltunk egy taborban, ott tortent a segitos eset ( mikor nem ertettek az onzetlen segitseget) .

Egyelore nem akarok hosszutavu es vegleges kovetkeztetest levonni, ezert valamikor kozeljovoben elmegyunk meg Svedorszagba, hogy tenyleg , valobana borunkon erezzuk milyen ott lenni. En voltam mar egy par napot, akkor bejott, de a votl norveg elmenyeim, es a mostani nyrai tapasztalat alapjan van bennem egy kis felsz, hogy mast fogok talalni, mint amit en naivan elkepzeltem anno.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.15. 21:24:14

@Don Kartasch:
Köszi. Már régen tervbe van véve a meglátogatása.

zopilote 2013.09.15. 21:24:58

@cougarcat:
TY neked is:) Ramfert mar kis szabadsag, tul sokat meloztam a nyaron. Konnyu volt kiharcolni: - Megyek szabira! - mondtam ellenkezest nem turo hangon. ( Magamban. A fonokkel nem mertem kozolni, csak kozvetito utjan:)
Nem dolgoztam a Hornby - n, csak kirandulni voltunk ott. A csaladnev ismeros:) A fentebb emlitett volt kollegam nagyapjarol neveztek el az azon a szigeten levo provincial parkot:) O adomanyozta a tartomanynak:)
Eger es kornyeke bovelkedik latnivalokban. Kerdes, hogy mit szeretnetek latni, mi a kedvenc tematok es hogy mennyi idotok lesz.
Itt is duhong az " Idosebb Holgyek Nyara " Calgartban. Ez a legszebb es legkellemesebb evszak szerintem egesz Kanadaban. Mar csak ezert is erdemes itt elni:)
Sajnos el kell mennem most egy rovid idore ( last minute presents )

2013.09.15. 21:25:12

@zopilote: "Talan egyszer megirom az egeszet a leendo blogomban:) "

Bizony irhatnál blogot, van mondanivalód és stilusod is, ezenkivül te vállalod önmagad. Legjobb lenne két nyelven, mert jó lenne ha kanadaiak is olvasnák a tapasztalataidat. (hasznos lenne nekik)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.15. 21:27:51

Egyebkent hamarosan ket hetet en is Magyarorszagon leszek, meglatjuk kultursokk lesz-e?:D

2013.09.15. 21:27:56

@cougarcat: attol fugg, hogy a harbourben bent a szarazon tartod vagy a vizen. Ha vizen bent (az enyem pontoonrol elerheto, amikor vizen van), de ugy, hogy nem kell dinghy, hogy kimenj hozza, akkor is mas ara van. A nagyobb hajokat deepwater mooringon tartjak, csak a dinghyvel tudsz kimenni hozza es mindig meg kell varni a HT-t.
Ezenkivul van winter storage es summer storage, mindkettonek mas az ara. Ha a parton tartod es rateted a vizre, az mindig penzbe kerul es nincs benne az arban.

En telre egy farmernal tartom most, de egy ismeros 23 ft-ra fizetett £540-et, vizi tarolas, kozvetlen be tudsz setalni hozza, tengeri kikotoben. Ez az ar oktobertol aprilisig. De CCTVrol nezheted vegig a hajodat. Minden harbourban van wifi es ingyenes parkolo, zuhanyzo, stb. Itt kotelezo az, hogy legyen szippantos is.

Itt van egy website Portsmouthban (Del Anglia). Ez az egyik legismertebb sailing resze UKnek, USA hatalmas naval base-e van ott. Ezen tudsz nezelodni arakrol
www.wicormarine.co.uk/

A legtobb marinaban van szereles es tisztitas. A szereles gondolom olcsobb, mint USAban, a mi marinankban allandoan ott allnak az USA vitorlasok, kb 60 ft nagysaguak szerelesre, meg Seattlebol is.

2013.09.15. 21:32:53

@cougarcat: a valladnak meg mielobbi gyogyulast

2013.09.15. 21:35:08

@zopilote: Idősebb Hölgyek Nyara, haha! Basszus, ez már majdnem én vagyok, de akkor is jó a kifejezés.

Akkor rosszul emlékeztem (koromra fogom !) Hornby-val kapcsolatban. Két park van, a Helliwell és a Mount Geoffrey.

Irtál valami fürdőről Eger környékén, azonkivül erdei, hegyi kirándulás érdekelne, de kocsi nélkül mennénk, és nem tudom hova lehet Egerből eljutni (odáig vonattal).

A főnököd is jól tudja hogy pihenned kell egy kicsit különben kiégsz. Úgy tünik az utóbbi hat hónapban ledolgoztál majdnem egy háromnegyed évet (a túlórákkal és hétvégékkel együtt). Time to "fuck the dog"! (vagyis édes semmittevés)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.15. 21:37:28

@charlieharper:
Volt 50 pókom 36fajból. Én nem tenyésztettem hanem a fajták gyűjtésére mentem rá.
Most fényezhetném itt magam hogy milyen veszélyes meg borzasztó meg minden de a média által keltett hisztériának tizede sem igaz.
Engem soha nem martak meg pedig voltak agresszív fajták.
Volt hogy elszöktek aztán néhány hét múlva előjöttek a lányom szobájában. A legideálisabb hobbiállat. Nem ugat nem csipog nem rikácsol nem szőrözik nem tollazik kis helyen elfér keveset eszik.
Nagyon szerettem tartani őket.

OK. Köszi a linket mostmár csak azt mond meg milyen íze van annak a gyümölcsnek.

2013.09.15. 21:41:55

@diggerdriver: szerintem keseru. Keszitenek belole jelly-t, azt megedesitik. Ugy mar eheto. A satrakbol szoktak osztogatni (azt nem tudom, hogy Lindonban osztogatnak -e).
Mi lett a pokokkal mikor kijottel?

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.09.15. 21:42:44

@diggerdriver:
" Volt hogy elszöktek aztán néhány hét múlva előjöttek a lányom szobájában." - Én azonnal agyoncsaptam volna egy papuccsal!!!! :-DDD <<<<Pókksokk! :-D

2013.09.15. 21:43:39

@charlieharper: Köszi a választ ez nagyon érdekes - férjemet érdekelni fogja link is. Itt csak harbour moorage van, a legnagyobb probléma hogy a kluboknál (ahol olcsóbb) nincs elég hely, igy várólistára kell menni.

Kösz, ez a frozen shoulder egy alattamos dolog de rajtam nem fog tudni kifogni. A jó ebben az egészben az hogy rájöttem hogy mennyire szeretem a munkám - hiányoznak a klienseim. Ezt nem gondoltam volna!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.15. 21:44:39

@charlieharper:

Még jóval előbb eladtam őket.
A mostani Asszony a muslicáktól is fél:)))))))))))))

eagles 2013.09.15. 21:47:23

@cougarcat:

Ha Eger lesz a "bázis", lesz lehetőségetek bőven.

Fürdők: Egerszalók, Bükkszék, Zsóry, Bogács. Ezek 30 km-es körzeten belül vannak.

Kirándulás: Szilvásvárad, Mezőkövesd, Noszvaj, Tard, Lillafüred, stb.

Na és Eger. Azt a várost nem lehet megunni.

zopilote 2013.09.15. 21:48:12

@diggerdriver:
Mielott elmegyek, meg bekukkantottam a HA - re ( addiction) Es mit latok, a Te hozzaszolasodat. Ezt azert nem kellett volna, kis senki vagyok en itt, ugy erzm a nagyok arnyekaban. De azert koszonom, szinten jol esett. Nem is kicsit! A " baratomnak tartolak - kal" teljesen lekoteleztel:) Igyekszem kierdemelni.
@sodalisO:
Neked is nagyon koszonom es hasonlokat kivanok sept vegere. A kajalasbol nekem is ki fog jutni, meg egy disznovagas is lesz a programban, a keresztlanyom jon haza Londonbol a nigeriai ferjevel egy hetre, o szervezi:) Be is indultak a gondolatara a nyalmirigyeim:) Az irast nem igerem, nincs nekem arra idom, minden percem elfoglalt es olyan rovid az elet, vannak annal fontosabb dolgok is, mint irni, es azokra sincs idom:) De azert megprobalom, bar rendhagyoan, bele egyenesen a kozepebe! Iroi stilusokbol nekem a szimultan jott be, ugy emlekszem, Irwin Shawnal lattam elosszor. Amugy kedvenc irom P. Traven:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.15. 21:48:16

@sodalisO:
Ja. volt olyan pókom amit hangya méretűként vettem 10ezer forintért.
Drága csapás lett volna.
A mai napig tudom a latin nevüket. Mindegyiknek kis terrárium volt.
Naplót vezettem a vedlésükről.

eagles 2013.09.15. 21:50:51

@zopilote:

Én minden reggel, mikor fölkelek elolvasom a 100 leggazdagabb magyar listáját.
Ha nem vagyok rajta, elmegyek dolgozni.

2013.09.15. 21:50:57

@cougarcat: azt elfelejtettem irni, hogy kell meg eves adot fizetni, en evi £32-t fizetek.
Itt sem egyertelmu, hogy a marinaban lesz helye a hajodnak. A deepwateriben valoszinubb. A kisebb marinakban altalaban van hely, a nagyobbak nyarra televannak, legalabbis ezt latom. Mindegyiknek van "visitor" resze, ahova par napig leteheted, amig arra hajozol.

2013.09.15. 21:52:24

A csótányokról annyit hogy addig nem láttál csótányt amig nem találkoztál egy igazi trópusi repülő csótánnyal (a B-52 Bomber féle). Engem idén ért ez a szerencse Kona-ban (Big Island, Hawaii).

Először a konyhaszekrényben ült a lelkem és szokás szerint békén hagytuk, gondolván hogy majd két hétig ott fog ülni (mint ahogy történt korábbi utak alkalmával). De egyik este előbújt a rejtekhelyéről és vitorlázó repülésben megjelent a nappaliban. Aztán usgyi beszaladt egy függöny mögé.

Sikitozás, felfordulás és kiterjedt hajsza után vegyszeres fújással ért véget a kaland. A gondnok elmondta hogy ezek a nagyok nem a csövekben élnek, hanem kintről repülnek be - vigyázni kell hogy a szunyoghálós erkényajtó még csak kis résnyire se legyen nyitva.

De: a trópusi óriás csótány még mindig jobb mint a trópusi mérgező 30 cm-es százlábú.....

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.15. 22:01:28

@zopilote:
Jó utat Mester! :)
Ha Svédország felé jársz, vendégünk vagy egy cigire, kávéra és steakre :D

2013.09.15. 22:04:52

@Quercus58: Köszi. Egerből gondolom busszal el lehet érni a fürdőket és a kiránduló helyeket.

2013.09.15. 22:11:33

@charlieharper: Itt kötelező biztositás van. Már 8k CAD-ért is lehet egy basic 26 lábas vitorlást venni (pl. egy öregebb Catalina) de a fenntartás sokba kerül, és persze csak szezonálisan lehet élvezni. Ettől függetlenül csodálatos dolog kint a vizen hajózni, teljesen más perspektiva, mint a partról való szemlélődés.

zopilote 2013.09.15. 22:24:14

@Kovermadar:
Huuuu, ezt nevezem! Tenyleg, jobol is megart a sok. Thanks azert:) Fiatalabb koromban valoban vagytam Svedorszagba (is) de miota megizleltem a tropusok vilagat, lejebb hagyott a kedvem.
@cougarcat:
Azert maradtam me'g, mert talaltam a Youtubon egy kis videot a volt munkatarsamrol es azt me'g megneztem. Buszke vagyok ra, hogy egy ilyen nagyszeru es pozitiv emberrel dolgozhattam Brit Kolumbiaban, Saskatchewanban, Nevadaban es Mexikoban. Sajnos kapcsolatunk megszakadt regota - elhagyta a szakmat is regota - kisfiu voltam en az o vilagukban. Jo latni azert, hogy okos es ertelmes embereknek bejonnek a dolgok.
www.youtube.com/watch?v=VlBxvk8q5JU
A - 40C fokos kepen o is rajta van, ami az Indafoton talalhato a kepeim kozott.
Most mar tenyleg megyek, szevasztok.

zopilote 2013.09.15. 22:30:51

@cougarcat:
Jartal mar French Creeken? Mi gyakran kijartunk oda, elado hajokat nezni es fenykepezni. Lasqueti Islandra is onnan indul a hajo. Regen frenchcreekboatsales volt a nevuk, mara megvaltozott. Rendkivul valtozatos az altaluk eladasra kerulo hajok listaja:
www.pacificboatbrokers.com/

Latcho Rom 2013.09.15. 22:34:48

@cougarcat: Nos te tobbszoros kanuck vagy :)

T e is tollat foghatnal, megirhatnad a tortenetuket.

En azt gondolom hogy akik visszamentek, azok az enjuket akartak megovni, nem akartak valtozni..ehhez. Aki marad,,s marad echte magyar vagy barmi, az nem lesz itt boldog sosem.

2013.09.15. 23:40:33

@zopilote: Kösz a linkeket, megnéztem a videót is. Engem is mindig pozitivan motiváltak az ilyen emberek pedig én se vagyok egy szinten velük. Gyerekkoromban zsidó barátaim (és családjuk) voltak rám ilyen hatással.

Itt az a másik Helliwell akiről beszéltem (de ő Torontóból származik):

www.blueskyarchitecture.com/

Igen ismerem és jártam is French Creek-en. A közelben van egy jó barátunknak hétvégi háza. Megrögzött pecás....

@shakti_rom:

Az a baj hogy nem vagyok jó iró. De az nagyon igaz hogy a dédszülők és a nagyi történetét érdemes lenne megirni. Még egy filmet is vizuálok. :)

Az mindenesetre érdekes élmény volt, amikor 90-ben nagybátyám elvitt egy idős bácsihoz Hudsons Hope-ba, aki még gyerekként ismerte a nagymamámat. Elmondta az öregúr hogy Halifax-ból együtt jöttek a vonaton Saskatoon-ba. És mindkét család (ők szintén magyarok) Watrous környéki farmokon telepedtek le.

"En azt gondolom hogy akik visszamentek, azok az enjuket akartak megovni, nem akartak valtozni.."

Igen ezzel mondasz valamit. És jól tették ha visszamentek ha igy tudtak boldogan élni.

@Quercus58: Mentettem, nagyon aranyos vagy.

33621 2013.09.15. 23:45:22

@Quercus58: Demjén fürdőt se hagyd ki a felsorolásból, nagyon szépen van megcsinálva egy domboldalon, és bevájva a belsejébe.
Autó nélkül kicsit lassú és nehézkes lesz a közlekedés arrafelé.

BTBTBT 2013.09.16. 00:26:08

@Quercus58:
Zsóryn mi néznivaló van ősszel? Nyáron már többször voltam a fürdőben. Idén is.

@zopilote:
"Amugy kedvenc irom P. Traven"
Akasztottak lázadása?

@cougarcat:
"Idősebb Hölgyek Nyara"
Ez a vénasszonyok nyara akar lenni? :)

Egy könyvet mindenki tud(na) írni.

YoZan Ace a.k.a. A Lenyalthaj Nevű Strici 2013.09.16. 00:28:11

@charlieharper: @ffüttyfürütty: Takarmány állatnak. Hüllőknek, ízeltlábúaknak. Mo., Ausztria, Németország, Cseho., Hollandia a főcélpontok. Ezekben az országokban van rá kereslet, az ottani nagy terrarista hobbinak köszönhetően.
Az egér, patkány a gázos, iszonyat szagokat tudnak produkálni. Nyáron élve leszállítani meg lehetetlen. Ezért külföldre azokat csak fagyiként (előre leölve, lefagyasztva) szokták vinni. A csótány, tücsök a legopcionálisabb, elvan konyhai maradékon, olcsó a fent tartásuk, ellenben egy szaporulat ára (1-5 hím + 10-40 nőstény) 20 forint / db (csótány). Sáskának darabja 50 forint. Anno tücsköt literre adtak, de ma már grammra. Bár én házilag csináltam, kifejezetten az én álloményom etetésére, majd hüllő, ízeltlábú szaporulatokat passzoltunk külföldön el. Pl.: 1 semi Theraphosa blondi nőstény 400-500 euro volt a szép időkben...

YoZan Ace a.k.a. A Lenyalthaj Nevű Strici 2013.09.16. 00:31:45

@diggerdriver: Nekem még mindig otthon figyel a pók, meg gyík, kígyó állományom. Anyám megszerette az idők alatt, és ő gondozza őket, még beszél is hozzájuk...
Kivétel a kígyókat, őket egyik haveromnak kell, heves természetük miatt.

YoZan Ace a.k.a. A Lenyalthaj Nevű Strici 2013.09.16. 00:38:12

@diggerdriver: Végre valaki. Alkalom adtán beszélgethetnénk a póktartás rejtelmeiről, tenyésztéséről. Lehet még vannak közös ismerőseink is, ha netán jártál börzékre.

2013.09.16. 01:11:29

@Barátusz: Igen, vénasszonyok nyara, finoman :) Most hogy lassan 50 leszek, szivesebben használom az indián nyár kifejezést....

Az én mércém szerint nem tudnék jó könyvet irni. Száraz a stilusom ezenkivül hiányzik belőlem az a fajta kitartás ami szükségeltetik egy ilyen project elvégzéséhez.

Lehet hogy éppen te lennél az aki jól tudna irni? :)

33621 2013.09.16. 06:23:32

@cougarcat: Egy 1964-67 ben született nő még azért messze van a vénasszonytól szerintem mondom én hasonló korú férfiként. Demjén fürdőt nézzétek meg, nagyon szép és csak 5km re van Egerszalóktól.

2013.09.16. 06:47:34

@33621: 63-as vagyok, és persze igazad van, még középkorúnak számitok. Az 50 átlépése számomra ettől függetlenül kemény dió lesz. Midlife crisis. :)

Kösz az ötletet a fürdővel kapcsolatban el is fogom kezdeni az elkövetkező hónapokban a tervezgetést.

eagles 2013.09.16. 06:49:14

@Barátusz:

Zsóryban nem sok látnivaló van. Ott fürödni kell.
Látnivaló inkább Mezőkövesden és a környező településeken van.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.16. 07:29:42

@YoZan Ace:
Bizony beszélgethetnénk. Imádtam öket.

BTBTBT 2013.09.16. 09:21:51

@cougarcat:
Lassan ötvenes vénasszony? Ne viccelj! :)

Miből gondolod, hogy jól tudnék írni?

@Quercus58:
Én is így gondolom.

tanato 2013.09.16. 11:24:22

@cougarcat: @Barátusz: @33621: Egy hete volt a 30 éves évfolyam találkozónk.Én 83-ban végeztem,54 éves vagyok,néhányan akiket nem elsőre vettek fel pár évvel idősebbek./sajnos már 11 halottunk is van a 160 végzett közül/Lényeg az hogy voltak ott mindenféle vicces feladatok,ökörködések. Pl. kiszólították a színpadra a nagyszülőket,kb 6-7 lánynak és egy fiúnak volt már unokája.Kérdéseket tettek fel nekik.A fiúnak azt hogy Ferikém akkor mondjad milyen érzés minden este egy nagymamával hálni.Persze kitört a röhögés.

Len.Mag 2013.09.16. 11:26:21

@tilmir: Hát igen, valóban elbeszéltünk egymás mellett. :) Szerintem amiről Te írtál, az nem a kultúrsokk, hanem egyszerűen egy élhetetlen személyiség.
Igazad van abban, hogy nem jó a kultúrsokkot túldimenzionálni, vagy mindent arra fogni, vagy " jaj mert divatos", aproponak használni a nyavajgáshoz.
De szerintem ugyanennyire káros, ha semmibe vesszük, alábecsüljük, és az ezzel élő embert elintézzük egy jaj már, kapd össze magad felkiáltással. Akkor már - ahogy a cikkben írták - jobban tesszük, ha elkerüljük ezt az embert.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.16. 12:05:10

@Len.Mag: Akkor a kiegyezés megtörtént. :)

Azt én sem mondom, hogy le kell sz@rni, csak kezeljük helyén a dolgokat.
:)

Szerintem egyébként ez ott érvényesül, ahol nagyon eltérőek a vallási szokások, vagy a társadalmi beállítottság.
Gondolom, ott is lehet tompítani, ha felkészül az ember előre.
Ezt viszont sokan elfejetik.
Az ismeretségi körömben is volt rá példa.
:(

BTBTBT 2013.09.16. 12:27:34

@tanato:
Szegeny kisfiu. :)))

Meg 10 ev mulva sem fogok ebben a korban jarni, de biztos, hogy mint mindenhol, a mi talalkozonk idejere is lesznek mar halottak.

tanato 2013.09.16. 13:00:10

@Barátusz: Na halottak persze már előbb is voltak,de főleg rendkívüliek,baleset,öngyilkosság stb.,de mostanra már volt sajnos betegségből adódó is jónéhány.Mindenesetre mindenki annyi idős amennyinek érzi magát.

BTBTBT 2013.09.16. 13:35:25

@tanato:
Akkor én még jó sokáig fiatal leszek. :)

BTBTBT 2013.09.16. 14:21:47

@Kovermadar:
O, fiatalt mondtam, nem gyereket. :)))

2013.09.16. 17:08:20

@Barátusz: Persze, az 50 év még nem jelent vénasszony státuszt. Viszont már fiatal se vagy és nagyon sok fiziológiai változás történik veled amiből legszivesebben nem kérnél. Ettől függetlenül meggyőződésem hogy sikeresen alkalmazkodni fogok a változásokhoz, csak egy kis idő kérdése. Már dolgozom a terveken (étrend, fitness, hobbi, utazás, és a legfontosabb, work-life balance).

Nem tudhatom biztosan hogy jól irnál, de azt látom hogy választékosan fogalmazol, nagy a szókincsed és van szemed a részletekre. Azt is tudom rólad hogy szereted az irodalmat és úgy általában érdekel sokféle téma. Időd is van néha mert még nem vagy lekötve.

@tanato: Az bizony elgondolkoztatja az embert amikor egy kortárs barátot elveszit. Sajnos már velem is egyre gyakrabban megtörténik. Próbálom a kanadaiaktól ellesni a carpe diem életszemléletet, miszerint a jelennek kell élni és azt élvezni.

BTBTBT 2013.09.16. 17:26:29

@cougarcat:
Az viszont sokat jelent, hogy van benned tudatosság.
Volt már olyan, hogy 31 éves nagyon közeli ismerősöm halt meg - rákban. Na, az gáz volt. Pedig én tovább élek.

Az írással kapcsolatban majdnem teljességgel igaz. :)

2013.09.16. 17:44:20

@Barátusz: Anyukám 36 évesen halt meg rákban (talán ezért is fura az 50 év, mert nekem nincs női családi példa) - gyerekkoromban rettegtem a betegségektől aztán később ezt enyhitette az egészséges életmód mániám (light változat, nem vagyok szent).

Élni kell szenvedélyesen, maximálisan, amig erre lehetőség van. Illetve ezt próbálom megvalósitani az "örökölt" sváb munkamániám helyett.

És most tudatosan távozok el Victoriába. :) További jó csevegést.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.17. 19:42:21

@Barátusz:
Nem "kinek nagyobb a micsodája" miatt írom, de ismerem az érzést. Egy nagyon kedves tanítványom halt meg nekem is rákban... 18 évesen :(

BTBTBT 2013.09.17. 22:09:29

@Kovermadar:
Az is elég gáz. Különösen a családjának. Belefeccöltek egy csomó energiát a felnevelésébe, és aztán mielőtt igazán elkezdődhetne az élete - meghal. :(

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása