oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. május 17. 07:00,  A házasság igazi extravagancia 725 komment

2013. május 17. 07:00 Határátkelő

A házasság igazi extravagancia

Reményeim szerint új sorozat indul mától, ugyanis arra kértem az országfelelősöket, hogy írjanak arról, milyenek a családi, baráti kapcsolatok az adott országban, hogyan viszonyulnak egymáshoz az emberek – egyszóval próbálják meg ezúttal az emberi viszonyokat kidomborítani. Az első célországunk Bulgária, a szerző pedig Maxval, a gondolkodni próbáló országfelelős... :)

Bulgária esküvő.jpg

„Ami a bulgáriai viszonyokat illeti, azt hiszem, a legegyszerűbb a magyarországi viszonyokhoz mérni őket.

A bolgároknál a rokonság fontosabb, mint a magyaroknál, az emberek jobban és pontosabban számon tartják rokonaikat. Ez a nyelvben is érezhető, míg magyarul pl. csak nagybácsi és nagynéni van, bolgárul külön szó van az apai és az anyai ágai nagybácsira, nagynénire.

Ugyanígy pl. az apósra és az anyósra is két-két szó van: a feleség szüleire és a férj szüleire más-más szó van, s ez még inkább igaz a magyar sógor / sógornő szó esetében, ez sokféle lehet bolgárul a pontos rokoni kapcsolat függvényében, pl. külön szó a férj lánytestvérének a férje és a feleség fiútestvére, miközben magyarul mindkettő egyszerűen „sógor".

Rokoni segítség

A kommunizmusig a nagycsalád szerepe nagyon fontos volt, íratlan szabály volt egymás segítésének kötelezettsége. Akkor a kapcsolatokat szorosan tartotta a rokonság, Ma már ez megszűnt, legfeljebb az állás keresésében maradt meg: például nagyon csúnya dolog, ha valaki nem segít a rokonának ebben, akkor is, ha esetleg az illetőt nem is látta évek óta és alig ismerik egymást.

Kihat a családi szokásokra a vallás is. A valláshoz való viszony más, mint Magyarországon. Míg a magyar népszámláláson a lakosság 27 százaléka nem válaszolt a vallási hovatartozást firtató kérdésre, Bulgáriában csak 7 százalék tagadta meg a választ. Ugyanígy: míg Magyarországon a lakosság 25 százaléka ateistának vagy felekezeten kívülinek mondta magát, Bulgária esetében ez az arány alig 5 százalék.

Természetesen a magát hívőnek mondó többségnél az esetek zömében ez nem jelenti a vallás rendszeres gyakorlását. Azonban az alapvető szokásokra erősen hatnak az adott vallás szokásai. (Bulgária lakosságának 76 %-a ortodox, 10 %-a muszlim, 1-1 %-a katolikus és protestáns, s kevesebb mint 1 % más vallású, elsősorban ókeleti keresztény és zsidó.)

Én természetesen csak az ortodox szokásokat ismerem közelről – lévén magam is ilyen vallású vagyok -, azaz csak ezekről tudok beszámolni. Alapvetően a születés, házasság, halál körüli eseményeket a vonatkozó ortodox szokások határozzák meg, ezeket azok is betartják, akik egyébként sosem járnak templomba.

Megdöbbentő szokás

Külföldiek számára a legmegdöbbentőbb bolgár szokás a halottak fényképeinek kiragasztása a falra, pl. bejárati ajtóra, bérházakban a kapura, a hirdetőoszlopokra. Ez jellemzően a halál után, majd az azt követő 40. napon történik, egyesek megismétlik az 1., 5., 10. és a további évfordulókon is.

A halott hozzátartozói jellemzően A/5-ös formátumú halotti jelentéseket nyomtatnak, ezeken mindig szerepel a halott fényképe, pontos neve, az, hogy mikor halt meg, hány évesen, mennyi idő telt el halála óta, valamint sok esetben a jelentés tartalmazza a gyászoló hozzátartozók rokoni fokát is, néha valamilyen versike is van a lapon.

Ezekből a gyászolók 100-200 példányt is csinálnak, majd szinte szórólapszerűen felragasztják olyan helyekre, ahol a halott élete során gyakran tartózkodott, így értesítve a szomszédokat, távoli ismerősöket a halálhírről. Így szinte nincs a nagyvárosokban olyan hely, ahol ne ütköznénk halotti jelentésekbe.

A halott temetésekor, majd a róla való megemlékezéskor halotti ételt szokás készíteni és körbekínálni. Ezen ételek legfontosabb eleme az édes főtt búza, melyet jellemzően porcukorral szokás megszórni.

Ha bolgár ortodox templomba megyünk és egy vadidegen a kezünkbe nyom egy papírtányért rajta főtt búzával, nagy tahóságnak számít visszautasítani, ugyanis ezzel egy halott emlékét sértjük meg. Sok esetben a főtt búza mellé kalács, sütemény, cukorka, bor is jár.

A modernitás ide is betört, láttam már ortodox gyászmisén főtt búzát gumimackó-cukorkákkal keverve, porcukorral meghintve. Ha a gyászolók nem fogyasztották el az egész mennyiséget, nem szokás hazavinni, így mindenképpen megkínálják az arra járó idegeneket is.

A ballagás az egyik legnagyobb ünnep

Az egyik furcsa, nem vallási szokás, az érettségizett fiatalok ünneplése, magyarul ballagás. A magyarországi ballagásnál ez Bulgáriában sokkal fontosabb ünnep, az ünneplésre sok család többet költ, mint egy esküvőre: drága ruhákat vesznek, ékszereket ajándékoznak, minőségi kocsit bérelnek, s valamilyen drágább étteremben, bárban, szállodában megy a buli.

A ballagás kissé groteszk eleme, amikor a ballagók kocsikkal vonulnak fel a városban, óriási dudálással, sok ballagó – különösen a lányok - életveszélyes állapotban: pl. félig kilógva az autó ablakában ülnek lenge öltözékben. A bolgár médiákban sok kritikus hang is elhangzik ezekkel kapcsolatban, sok média nemes egyszerűséggel „kurvák felvonulásának" nevezi a ballagást.

Barátságosak az idegenekkel

Ami a kívülállókat illeti, az átlagember ugyanolyan zárkózott, mint Magyarországon. Magyar szemmel furcsa, hogy az először megismerkedő fiatalok kezdetben gyakran és jellemzően magázzák egymást, bár aztán gyorsan és automatikusan áttérnek a tegeződésre. (Munkahelyekre ez nem áll, ott az azonnali tegeződés a jellemző szokás.)

Ami a külföldieket illeti, az átlagbolgár barátságos az idegenek iránt. Ez alól kivétel lehet és tartózkodó hozzáállást idézhet elő, ha a külföldi nagyon más, jellemzően színesbőrű vagy láthatóan muszlim vallású, de ez is csak a kezdetekben jelentkezik.

Nyilván itt is vannak meggyőződéses rasszisták, de abszolút kisebbségben vannak. Ami tény viszont: az iszlám vallás sok emberben félelmet kelt, azokban is, akik egyébként nem vetik meg a muzulmánokat, ennek történelmi okai vannak. A bolgár ember egyébként nagyon nem nacionalista, sőt inkább amolyan ellentétes nacionalizmusban szenved, azaz szerinte minden jobb, ami külföldi.

Ha egy külföldi bolgárul igyekszik beszélni, nagy tiszteletet arat már magával az igyekezettel. Amikor pár éve az akkori szófiai amerikai nagykövetről kiderült, hogy megtanult bolgárul, sőt bolgár irodalmat olvas eredetiben, érezhetően jobbak lettek a róla szóló vélemények még az Amerika-kritikus médiákban is.

A munkahelyeken abszolút nem számít a dolgozó nemzetisége. Több külföldi ismerősöm alapján mondom ezt, nem saját magam alapján, mivel én – lévén bolgár származású – nem minősülök "igazi" külföldinek.

A gyerekeknek nincs hatásuk a felnőttek kapcsolataira. A gyerek iskolatársainak szülei jellemzően vadidegenek, semmi sem tudható róluk.

Megtanulták, hogy a legjobb elrejteni

Alapvetően a bolgár ember erősen individualista, nem oszt meg dolgokat, gondolatokat másokkal. Ami pedig a pénzügyi, anyagi kérdéseket illeti, ezeket még rokonok előtt is titkolni szokás. A félévezredes török elnyomás alatt a bolgár ember megtanulta, hogy a legjobb megoldás rejtegetni a kis vagyont is, mert ha látszik a pénz, akkor esetleg jön a hatóság és jól megadóztatja az óvatlan embert.

Ennek következménye máig az, hogy mindenki igyekszik magát a valósnál szegényebbnek beállítani, s alapvetően a panaszkodás az alaphozzáállás a „ha nem panaszkodom, azt hiszik, hogy jól élek, s kirabolnak" logika mentén.

Amikor az átlagmagyar vesz egy új drága fényképezőgépet részletre, azt fogja hazudni, hogy készpénzért vette, míg az átlagbolgár meg akkor is azt fogja hazudni, hogy részletre vette (sőt: használtan vette részletre!), ha a valóságban vadonatújan vette készpénzért, s mindenképpen panaszkodni kezd, hogy most éhezni fog a hónap végéig, mert nem maradt semmi pénze.

Az extravagáns házasság

Óriási változásokat hozott a kommunizmus bukása a 80-as évek végén a párkapcsolatokban. Korábban a házasság nélküli együttélés súlyosan antiszociális magatartásnak minősült, az ilyen kapcsolatokból származó gyerekeket pedig megvetés érte (hivatalosan nem, de az emberek részéről igen).

A 90-es évektől ez az ellenkező végletbe fordult: ma már a házasság számít extravagáns magatartásnak, a párok többsége házasság nélkül él együtt, s egyre több az ilyen kapcsolatból származó gyerek.

Bolgár szokás, hogy amikor valakinek születésnapja, névnapja van, ő is köteles köszönteni a többieket. Még munkahelyeken is szinte kötelező, hogy az ünnepelt csokoládébonbonokkal felszerelkezve megy munkába az ünnepnapon, s végigkínálja a kollégáit.

Ajándékot viszont csak a legközelebbi barátaitól, rokonaitól kap, az átlag munkahelyi kolléga nem vesz semmilyen ajándékot, csak átadja jókívánságait, amikor az ünnepelt megkínálja őt.

A legnagyobb népi családi ünnepek

Karácsony Szentestéje december 24-én, amikor kizárólag vegetáriánus vacsorát szokás enni. Virágvasárnap (a keleti naptár szerint), amikor halat szokás enni. Húsvét (a keleti naptár szerint), amikor hímes tojást és kalácsot szokás fogyasztani. A bolgár kalács jóval nagyobb a magyar változatánál, cukrosabb és belseje, textúrája is nehezebb.

Szintén ünneplik, különösen vidéken, a Trifon-napot (február 1. vagy 14.), ez a szőlészek napja, így a borivás kapcsolódik hozzá. Manapság sokan a 20 éve megjelent Valentin-nappal együtt ünneplik.

A négy legnagyobb névnap: János-nap (január 7.), György-nap (május 6.), Péter-nap (június 29.) és Dömötör-nap (október 26.) – ezeket különösen nagy alapossággal ünneplik, ha van a családban ilyen nevű személy (általában van, mert ezek a legnépszerűbb 10 bolgár férfinév között vannak).

A nem-vallási eredetű ünnepek közül messze a legfontosabb a Nőnap (március 8.). Bár csak a kommunizmus alatt jelent meg ez az ünnep az országban, a rendszer bukása nem sodorta magával. Mivel Bulgáriában nincs Anyák napja, így a Nőnap átvette az Anyák napja jellemzőit is.

A 90-es években próbálták a Nőnapot eltörölni, arra hivatkozva, hogy kommunista szokás és helyette március 25-ét népszerűsíteni (Szűz Mária Örömhíre), azonban ez a próbálkozás nem sikerült, maradt a Nőnap. Jobb is, hogy nem lett Szűz Mária Örömhíréből egy kereskedelmi ünnep fabrikálva!"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Bulgária országfelelős

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr525303887

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bolgár szokások 2013.05.23. 20:32:51

Megjelent a Határátkelőben. A bolgároknál a rokonság fontosabb, mint a magyaroknál, az emberek jobban és pontosabban számon tartják rokonaikat. Ez a nyelvben is érezhető, míg magyarul pl. csak nagybácsi és nagynéni van, bolgárul külön szó van az apai é…

Trackback: Kommentár nélkül 2013.05.17. 08:16:03

Akkor (2012. június 23.) Most (2013. május 16.)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BTBTBT 2013.05.17. 22:58:46

@váj mí:
Ne csodálkozz, ha az ágyra tett szék besüpped. Aztán a belmagasságra kened. :)

Nem, nem naccsád, amiről magácska beszél, hogy a másikkal csináltatja meg - az a lusta. A zseni az, aki uralkodik a káosz felett. :P

BTBTBT 2013.05.17. 23:01:03

@mirx: Mansell-re célzol? Ha igen, akkor tényleg eszméletlen, hogy előtte senkinek nem jutott eszébe korábban ilyen rém egyszerű kompozíció, és ilyen jól eltalált hangszerelés. A filmzenétől a hideg is kiráz időnként.
(Előtte a Pop Will Eatself formációban nyomta.)

váj mí 2013.05.17. 23:01:37

@Barátusz: Nem süpped, a matrac kemény, a beltéri magasság meg több mint 3 méter.

Én is uralkodom a káosz felett, irányítom Ahmedet :P

BTBTBT 2013.05.17. 23:02:50

@ctboy:
Némelyik Nyírőt is érdemes. Uz Bence?

váj mí 2013.05.17. 23:02:54

@ctboy: XX-ik századi, úgy olvasd.

váj mí 2013.05.17. 23:03:32

@Barátusz: Nyírő meglehetősen unalmas.

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.05.17. 23:04:20

@charlieharper: Az olasz anyós világklasszis. Egyetértünk.

Itt a könyv inzertje:

A nő csoda. Csak bámuljuk – szépségükön, bájukon, kedvességükön túl – hihetetlen munkabírásukat, kitartásukat, rendkívüli energiájukat, ahogy a munkahelyen és a családi életben helytállnak. Lenyűgözve figyeljük őket, de e csodálatba mindig belekeveredik egy gombostűfejnyi mellékgondolat. Régóta és sokakban megfogalmazódott már, hogy a nőkkel kapcsolatban sötét rejtély, titok lappang.” Talán sikerült a szerzőnek ezt a titkot megfejtenie. Vagy mégsem?

BTBTBT 2013.05.17. 23:04:58

@váj mí:
Nem süppedős matrac? Ajtólapon alszol, vagy mi?

Nem lehet különösebben kaotikus a török gyerek, ha egyetlen füttyszóra ugrik. Inkább jól idomított. :P

BTBTBT 2013.05.17. 23:08:12

@váj mí:
Úgy kell neked.
Ha népi sztorit írt, akkor király volt. Lásd - "Uz Bence".
Amikor politizált, akkor gáz volt. Lásd - rém unalmas "Néma küzdelem".
A novelláit meg nyilván ő is újságokba írta, tehát nem feltétlenül a minőség dominált.

váj mí 2013.05.17. 23:08:17

@Barátusz: Majdnem ;) A puha matracon megfájdul a mindenem.

Nem is ő a kaotikus. A kaotikus helyzeteket én szoktam teremteni mindenfélével, aztán uralkodok felette, őt irányítva ;).

mirx 2013.05.17. 23:10:29

@Barátusz: Nekem nagyon kis primitív a dolog, valahogy kevés a hang meg a hangszer, nem érzek benne semmi igazi "truvájt". Biztos az egyszerűsége a titka, de nekem kicsit olyan Boci Boci Tarka jellege van, mármint úgy zeneileg.

BTBTBT 2013.05.17. 23:11:36

@váj mí:
Mert a kemény matrac nem nyomja a mindenedet, ugye?

A zseni nem okoz kaotikus helyzeteket. Az egyszerűség révén kevesebb energiát pazarol. Arra is, hogy mások oldják meg helyette a problémát. :)

váj mí 2013.05.17. 23:12:15

@Barátusz: Hm, állítólag az volt a tragédiája, hogy Tamási kortársa volt. Szerintem meg az, hogy nem olvasmányos. De az irodalom ugye, szubjektív.

váj mí 2013.05.17. 23:13:37

@Barátusz: Nem, kiegyenesíti :P

Nem is én teremtem, adódnak. Én csak megoldom, átlátva a kásozt :P

BTBTBT 2013.05.17. 23:16:46

@mirx:
Kronos Quartet-tel súlyosbítva kevés a hang meg a hangszer?
Gyanítom, hogy a vonós filmzene felé hajlik az ízlésed, nem a zongorával, ütősökkel kattogó felé. Kinek a pap...

BTBTBT 2013.05.17. 23:18:04

@váj mí:
Már púpos is vagy, hogy kiegyenesíteni kell? :P

Ne vetíts, fentebb azt írtad, hogy te teremted a kaotikus helyzeteket, nem azt, hogy adódnak. :P

mirx 2013.05.17. 23:18:36

@Barátusz: csak szeretem, ha 2 hangnál kicsit komplexebb a dolog, nem a hangszer számít.

váj mí 2013.05.17. 23:19:44

@Barátusz: Elölről nézve, mindenképp ;)

Basszus, muszáj neked mindenre figyelned, amit írok? :P Ok, annyiban én teremtem őket, hogy jelen vagyok, vagy engem érintenek. Ok? :P

BTBTBT 2013.05.17. 23:20:25

@váj mí:
Nem tudom, volt-e, és ha igen, mi volt Nyírő tragédiája.
Tamásinál is az érdekelt, mit alkotott, nem az élete. De ezt általánosságban alkalmazom a művészeti ágakra. Hogy milyen ember volt, vajmi (váj mí) keveset számít, ha tetszik amit alkotott.

váj mí 2013.05.17. 23:20:38

@mirx: Tankcsapda? Ramstein?

BTBTBT 2013.05.17. 23:21:44

@váj mí:
Miért? Hátulról nézve nem vagy "púpos"? Csalódtam. :P

Ebből már nem dumálod ki magad, aranyom. :P

váj mí 2013.05.17. 23:22:19

@Barátusz: Nem az emberi cuccaira gondoltam egyáltalán, hanem az irodalmi megítélésére. E szerint volt az a tragédiája, hogy Tamásival egy időben élt, és úgy gondolta írnia kell.

BTBTBT 2013.05.17. 23:23:52

@mirx:
A korábbi 4 hangból már kettőt csináltál?

Tényleg! Rammstein eléggé komplex? Váj Mí majd fordítja a betegebbnél betegebb dalszövegeiket.

Példálózz, mit hallgatnál.

váj mí 2013.05.17. 23:24:13

@Barátusz: Szomorúan hallom :P

Én? Még a viperaveremből vagy a vaddisznók közül is. Bár ez utóbbiak között telnek a napjaim, ha jobban belegondolok ...

mirx 2013.05.17. 23:24:14

@váj mí: bírtam, amikor 15 éves voltam :D

BTBTBT 2013.05.17. 23:27:29

@váj mí:
Mit is fogsz?
A "Heirate mich" elég durva. :P

2013.05.17. 23:36:52

@Philosoraptor: 'a salary-t bruttóban kell érteni?'

Igen.

BTBTBT 2013.05.17. 23:37:36

@váj mí:
Ismerem az összes Rammstein-t, és a legtöbbet szeretem is.
Itt van neked is egy - cenzúra nélkül
www.youtube.com/watch?v=Boo31n5SN_M

váj mí 2013.05.17. 23:43:56

@Barátusz: Ezt nekem nem engedi lejátszani a GEMA itt, de ismerem a számot, fasza ;).
Csak azért linkeltem, mert játszottad itt az eszed, mint aki nem ismeri a kultikus számokat :P.

BTBTBT 2013.05.17. 23:47:14

@váj mí:

De ez a cenzúrázatlan videó volt. Kaptak is érte anno hideget-meleget. :)
Játszani az eszemet? Már összekeversz az Ahmeddel. :)

váj mí 2013.05.17. 23:53:58

@Barátusz: A GEMA egy pöcs, az Apollo 13-at sem tudom megnézni a youtube-on, mert van benne valami faszom betétdal, ami valami tököm szerzői jogos még mindig. Nem a képi megjelenítéssel van bajuk.

Ahmed, ritka direkt ember. Ezért is jövünk ki olyan jól. Első héten, amikor ideköltöztem, közölte velem, hogy szívesen megbaszna (így). Én meg vele, hogy hamarabb fogja a kedves édesanyját, mint engem. Azóta haverok vagyunk.

2013.05.17. 23:56:50

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Erdekes, Indiaban van hasonlo szokas halottak fenykepevel. Pl. Tamil Naduban a gazdagabb csaladok oriasplakatokon hirdetik a temetest, a plakaton az elhunyt fenykepevel (persze a kep a halal elott keszult). Temeskor, illetve kesobb minden evben a halal evfordulojan, kiteszik a halott fenykepet a haz ele viragokkal feldiszitve.

BTBTBT 2013.05.17. 23:59:32

@váj mí: "Júszton, vi hev a problem."

A direktség nálam nem abban merül ki, hogy bekérdezek-e ilyesmit, és így egy nőnél. De ettől még könnyen ki lehet jönni velem.

Doncsu tink icc tájm to go to bed? Máj bek hörcc. :)

aberdon 2013.05.18. 00:02:52

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: még azt szeretném megkérdezni, hogy a bolgárok a hétköznapokban miért hordanak általában sötét ruhát (főleg feketét, vagy sötét kék, stb.) Ez csak egy szermélyes észrevétel, itt a környeztemben. Mondjuk megy általában a bőrszínhez, szemhez, szőrzethez, de azért kíváncsi vagyok. :)

váj mí 2013.05.18. 00:08:09

@Barátusz: Ö big oán ....

Ahmed nem atomfizikus, és az illemről is meglehetősen keveset tud. Viszont majd' 2 méter magas, kb. ugyanannyira széles, és miután tisztáztuk, hogy esélye sincs megbaszni, elég megnyugtató jelenség számomra. Azonkívül kisebb szerelési munkákra nagyon jól hasznosítható.

Szó, hev a gúd nájt.
(Kéne most a kemény matracom a hátadnak, mi? :P).

BTBTBT 2013.05.18. 00:12:08

@váj mí:
Az atomfizikusságnak nem sok köze van az illemhez. Olyan könnyű egy 2x2-es toronnyal megbaszást megbeszélni?

Tenksz. Jú tú hev a gúd nájt.
(Nem lenne rossz az a kemény matrac. Szigorúan egészségügyi célzattal. :P)

váj mí 2013.05.18. 00:16:23

@Barátusz: Az atomfizikusság a észbeli képességeire vonatkozott, úgy általában. Az illem meg ő, nagyjából a Sliders párhuzamos világai. A megbaszásról való lebeszélés meg csak stílus kérdése. Pont annyira voltam paraszt, mint ő, és ő ettől meglepődött. Aztán összehaverkodtunk. Különben, tényleg jópofa.

Szvíít drímsz.
(Ahham, egészségügyi célzattal, ahham :P)

BTBTBT 2013.05.18. 00:36:52

@váj mí:
Szvít dzsríms tu jú, tú.
(Ahham. Akkor ápolási szempontból. Néked magyarázzam? :P)

váj mí 2013.05.18. 00:41:23

@Barátusz: Ok. Áj em góing tú slííp tú.

(Nekem aztán magyarázhatod ... legfeljebb úgy jársz, mint Ahmed ;) ).

Ugyandehogy (törölt) 2013.05.18. 06:58:17

@mirx: a pratchettek nagy részét egy egy igen okos és jó humorú csaj fordította:
nesztelencsiga.hu/category/konyv/

DieNanny CH 2013.05.18. 08:49:45

@váj mí:

Nem transzokra gondolok. Hanem olyan férfiakra/fiúkra, aki nőket "szolgálnak" ki.

DieNanny CH 2013.05.18. 08:51:41

@mirx:

Hát, az Eurovízióra bekerült magyar srác is max 8 hangból gazdálkodott...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.18. 09:04:30

@Barátusz:

A Micimackó eleve nem fordítás, hanem adaptáció,

Ha valami kifejezőbb, akkor az rossz fordítás. A jó fordításnak UGYANOLYAN kifejezőnek kell lennie.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.18. 09:08:36

@Koós:

Gondolom valami hivatalos helyről van szó, s igyekeznek hivatalosan öltözni. Egyébként ez nem jellemző, mindenféle színt hordanak. S a nők kétharmada nem kreolos bőrű.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.18. 09:10:42

@ctboy:

"Külföldiek hazautalása bekerül a költségvetésbe"

Ezt hogy érted?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.18. 09:12:18

@én már a fény gyermeke vagyok:

"kapaszkodnak még a bolgárok a pottyantósban nyihihi?!"

Ha nem kapaszkodsz, beleesel.

"használják már a fagylaltos kanalat, vagy még mindig lapátolnak muhaha?!"

Ezt nem értem.

2013.05.18. 09:54:10

Primitív szokások egy primitív néptől.
A rejtegetés meg hazudozás pedig egy alattomosan sunyi emberi szokás, ilyenek a románok is. Nem hinném, hogy ez a viselkedési forma lenne az követendő.

2013.05.18. 10:04:55

@NIKI LAURA: akkor a jó édes apukád is egy manipulatív sunyi alak. Egyébként meg a legnagyobb buta az, aki mást lebutáz.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.18. 10:13:05

nagyon jó ötlet ez az új "sorozat", fogom olvasni a többi cikket is ha lesz még!

2013.05.18. 10:15:47

Na, ez egy jó írás, az ötlet is tetszik, ne csak arról legyen szó milyen mosogatni vagy szállodát takarítani...

BTBTBT 2013.05.18. 10:16:26

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

A Micimacko cimerol beszeltunk, nem a tortenet forditasarol. Ott kapcsolodtam be, hogy hagymanak azt irtad:
"Ha a lefordított cím "jobb" mint az eredeti, az azt jelenti: rossz a fordítás."
Es a Micimacko cimnek aztan az egvilagon semmi koze az eredetihez - megis jo magyarul. Persze Karinthy szellemesseget es szellemiseget is dicseri.

Mivel ket kulonbozo nyelvrol beszelunk, azoknak kifejezesi elonyeivel es hatranyaival egyetemben, attol nem lesz rossz egy forditas, ha "jobb" az eredetinel.

Akkor viszont tenyleg rossz a forditas, ha oda nem illo szavakkal, kifejezesekkel talalja szembe magat az olvasoja, magyaran ha megakad a szoveg folyekonysaga.

BTBTBT 2013.05.18. 10:21:11

@váj mí:
Did ju hev a gudnajc szlip?

Ugy biztosan nem jarnek, mint a torok haverod, mert ugyan atomfizikus nem vagyok, te tirpak paraszt sem, es nem allnek oda egyetlen no ele sem azzal, hogy "en akkor most olyan szivesen megbasznalak". :)

Nemetorszag, ugye? Nalam nincs GEMA, nezhetned az Apollo 13-at is. Meg Rammstein-t is. Meg barmi mast is. :P

én már a fény gyermeke vagyok 2013.05.18. 10:47:44

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Régen voltam Bulgáriában, még akkor, amikor csak oda lehetett menni. Akkor volt az a vb döntő, amikor Schumacher lerúgta Battiston fejét. Már akkor se tudtam rendesen beilleszkedni, az összes bolgár a franciáknak szurkolt, én három német turistával ellenük. De ez az én bajom, most a lapátot kell megmagyarázni. Akkoriban a fagylaltot mérlegen árulták. Janko egy lapáttal belenyúlt a tégelybe, rárakta, és közölte, hogy 4 leva 50. Nem volt gombóc, mert a bolgárok nem vették meg a fagylaltos kanál licenszét. Vagy igaz vagy nem, akkoriban ezt pletykálták.

kovacs55 2013.05.18. 10:53:09

Shebelle:@

Természetesen én sem vagyok a tegeződés ellen, de szerintem van kell hozzá egy kis idő, legalábbis nálam és nyilván egyén ill. szituáció függő...

Akkor bajban lennel fennt eszakon (skandinavia) mert ott tegezi a diak a tanarat, a paciens az orvosat, beosztott a fönöket, bemesz egy hivatalba mint ugyfel es mindenki tegez mindenkit (persze a kiralyt nem fogod letegezni).......

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.05.18. 12:03:26

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Mivel a hazautalások mára elértek egy igen jelentős ( az éves költségvetésben is jelentős) tételt.
Az egyes tételek tervezésénél, figyelembe vehetik, hogy pl. nyugdijra nem kell annyit költeni, a szülőket majd eltartják a külföldön élők.

A fantáziám ezügyben nagyon korlátos, hogy még mi mindent akarnak a külföldön élőkkel megfizettetni. (Csak ne a zemberekkel.)

Ezért vagyok nagyon kiváncs a bolgár megoldásokra.
Gondolom a magyar vezetés szivesen merit majd az "okos" ötletekből.

Rókakígyó 2013.05.18. 13:36:58

nem olyan rég voltam Bulgáriában, de egy ilyen halottas értesítőt sem láttam, igaz nem is nagyon figyeltem. A bolgár nők természetesen nem szőrösek, viszont sokan nagyon szépek.... Helyes, hogy a posztoló ennek egy szót sem szentelt.

kifordított nagyanyó 2013.05.18. 13:37:58

Egész jó hely ez a Bulgária ahogy elnézem.

odamondó 2013.05.18. 14:39:15

ide se fogok költözni :)

DieNanny CH 2013.05.18. 15:21:43

@Rókakígyó:

A posztoló házasember, így a feleségén kívül már nem veszi észre a szép nőket... :-)
Nagyon helyesen egyébként...

Nagyon_Komoly 2013.05.18. 15:22:05

Ismét egy ország, ami kereszténynek tartja magát, de a leírásból látszik, hogy életvitelül legapróbb részletei is szöges ellentétben állnak a Bibliában leírtakkal...

Almandin 2013.05.18. 15:39:31

@NIKI LAURA: Igen, nekem is ez a véleményem. Nem jó nagydobra verni, hogy vagyonos az ember, mert azzal a rossz szándékú embereket nagy eséllyel bevonzza. Ebben én is hasonlítok a bolgárokhoz, nem voltam soha "rongyrázós" típus. Sőt, idegesít a magyar mentalitásban az, hogy sokan a nem létező vagyonukat is mutogatják (hitelt vesznek fel drága autóra, márkás cuccokra).

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2013.05.18. 16:06:06

@DieNanny:
A posztoló házasember, így a feleségén kívül már nem veszi észre a szép nőket... :-)
Nagyon helyesen egyébként...

Ez helyesen igy hangzik:

A posztoló házasember, ezért megnézi a szép nőket.
Van annyi esze hogy erről nem jártatja a száját.
Ha egyáltalán a szép nőkről ir azt is olyan nyelven teszi amit a felesége nem ért. Olyan blogban amit nem olvas.

Nagyon okosan egyébként........

kokoro 2013.05.18. 16:12:36

Tetszett az írás.

Annyit tennék hozzá, hogy nem csak a bolgároknál szokás a munkahelyi ünneplés. Erre fele (keleti megyékben biztosan) is szokás, hogy visz sütit / töményt a születésnapjára a dolgozó, a takarítónőtől a vezetőkig mindenki. Előfordul, hogy néhányan előre szólnak nehogy elfelejts hozni elég piát...

Az öregek akikkel beszéltem mind állítják, hogy Mo.-n régen nem volt szokás a születésnap ünneplése inkább csak a névnap - azzal legalább nem leszel öregebb :-)

váj mí 2013.05.18. 17:44:13

@Barátusz: Ja danke, ich hat gut geschlafen :).

Hát kérlek, ő kissé másképp szocializálódott ....

Hm, khm, khm, khm ... ez most meghívás volt, vagy én nem hallok jól? ;)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.18. 19:04:33

@én már a fény gyermeke vagyok:

Ez valami legenda. A 80-as évek végén voltam először BG-ban és volt kanál.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.18. 19:06:06

@Nagyon_Komoly:

A kereszténység leginkább szokás szinten van. Kevés aki mélyebben foglalkozik vallással.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.05.18. 19:08:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: egyetértek

és legalább a vallás nem kényszeríti ránk a hittételeit állami intézményekben, ellentétben a tudomány nevű szektával

én már a fény gyermeke vagyok 2013.05.18. 20:17:45

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Gondolod? Valahol még megvannak a képek amit csináltam ott, szép lánnyal voltam, érdemes volt fényképezni. Lehet, hogy van valami nyalogatós is. De neked jobban kell ezt tudnod, ha azt mondod volt kanál, akkor biztos volt. Az én Jankomnak speciel nem volt. Biztos beleejtette a vaniliába, és nem akarta előttünk kézzel kipiszkálni. Szerzett lapátot és mérleget, hogy addig se legyünk fagylalt nélkül.

2013.05.18. 21:29:14

@wmiki: Legalább írni és olvasni megtanítottak téged abban az állami intézményben ahova jártál, többet ők sem tehettek érted.

BTBTBT 2013.05.19. 10:27:25

@váj mí:
Nem a haverodat piszkálandó, de a kívülről jövő szocializáció ehhez elégtelen. A belülről jövő intelligencia és tisztelet viszont igencsak szükséges.

Országok között különbségeket ecseteltem, és még csak most jut eszembe majdnem húszéves film esetén youtube helyett a helyi tékát ajánlani.

Biztos rengeteg, férfiaktől érkező "felkérés"-t kapsz. Nem hoz lázba n+1-ediknek lenni az ajánlattevők sorában. :)

váj mí 2013.05.19. 11:01:31

@Barátusz: Tudom én, hogy akkora paraszt, amilyen a Túri Dani sosem lenne ;). De ha megtalálod az ilyen típusú emberekkel a hangot, akkor egész jól el lehet lenni velók. Persze, nem az Állami Operaház előadásán.

Téka? Milyen téka? Tv-t sem kapcsoltam be már évek óta. Mert minek?

Ok, ok, akkor én hallottam rosszul ;).

BTBTBT 2013.05.19. 11:06:20

@váj mí:

A tévének mi köze a filmnézéshez? Monitoron is lehet bámulni.

Tévém nekem sincs. Furcsán nézett rám a bérlést intéző ügynök, amikor kértem, hogy legyenek szívesek már elvinni a nappaliban lévő plazmatévét, mert nem nézek tévét.

Nézd, ha akarsz, gyere át, meghívhatlak, de nem fogok ajánlatokat tenni. :)

váj mí 2013.05.19. 11:10:25

@Barátusz: Régimódi vagyok, ezek szerint ;)

Albérletben nekem se nincs. De a lakótársaimnak se nem. Viszont net az a még megfizethető, lehető legnagyobb sávszélességű ;).

Hogy mi??? Hogy én át???? Hogy én menjek egy hímnemű után?????
Kizárt! :P

BTBTBT 2013.05.19. 11:14:25

@váj mí:

Szóval szobát bérelsz. Itt szarért-húgyért van a korlátlan net.

Nem is ismersz. Hogy gondolhatod, hogy te jönnél utánam? A hangsúly a "meghívás" szón volt.
Én fussak olyan nő után, aki foglalt? Majd ha három anyám lesz. :P

váj mí 2013.05.19. 11:19:32

@Barátusz: Persze, önálló lakásra felesleges annyi pénzt kidobnom, amikor kb. 5-6 hetente töltök ott egy hetet. Így meg olcsóbb, mintha hotelban tölteném azt az egy hetet.
Itt se olyan hű-de-drága, de vannak limitált csomagok is, óccóért.
Ki mondta, hogy fuss? Sétálhatsz is ;)

BTBTBT 2013.05.19. 11:21:43

@váj mí:
Így érthető, hogy csak szobára költesz.
Nem tudsz két olyan fontos indokot mondani, amiért akár csak sétálnék is egy foglalt nő után. :P

váj mí 2013.05.19. 11:52:07

@Barátusz: Yaps, én vagyok az ideális lakótárs ;).

Hm, 1. "felszabadíthatod", 2. megbirizgálta a fantáziádat :P

BTBTBT 2013.05.19. 11:56:04

@váj mí:
Ahhoz, hogy eszembe jusson felszabadítani, előbb meg kéne birizgálja a fántáziámat (is). :P

Ezek nem fontos indokok egy foglalt nő esetében - és ez most nem személyeskedés -, hiszen nemcsak az a lényeg, hogy én mit akarok tőle, hanem hogy neki mik a szándékai a foglaltságának tényezőivel.

váj mí 2013.05.19. 12:14:31

@Barátusz: És hány ilyen volt már az első kamaszkori magömlésed óta .. :P

Természetesen, az arányokat meg kell találni. És olyan nővel, vagy férfival nem érdemes beleélni magát az embernek, aki "be van betonozva".

BTBTBT 2013.05.19. 12:32:15

@váj mí:
Mndták már neked, hogy a nőkről való fantáziálgatás nem feltétlenül vezet magömléshez? :P

"Betonnő". :)

váj mí 2013.05.19. 12:50:23

@Barátusz: Nem feltétlenül, de meglehetősen gyakori :P

Ha rám értetted, rábasztál! :P

BTBTBT 2013.05.19. 21:08:41

@váj mí:
Vicces, hogy nőként ilyen jól informáltnak hiszed magadat ennek gyakoriságát illetően. :P

Szóval nem vagy bebetonozva?

váj mí 2013.05.19. 22:21:30

@Barátusz: Vannak elképzeléseim... no meg egy 9 évvel fiatalabb öcsém ;)

Én? No nem, azt nem ...

BTBTBT 2013.05.19. 22:34:46

@váj mí:
Mert a tesód ám regél neked a korai magömléséről? Hát persze. :)

váj mí 2013.05.20. 00:28:39

@Barátusz: Nem regél, de az anyám sem nem nevelt hülyét :p

Különben, mi a faszom bajod van velem?

BTBTBT 2013.05.20. 14:19:43

@váj mí:
"Aldozatok" szoktak a masiknak szegezni ezt a kerdest.
Nekem? Te pukkadtal meg majdnem a meregtol.

váj mí 2013.05.21. 12:09:46

@Barátusz: Tévedsz, az nem ilyen ...

vuvuvu2 2013.05.25. 22:55:08

Maxwal birka: Hány %-os bolgár vagy? 50% vagy 25% vagy kevesebb? A feleséged magyar vagy bolgár? A gyerekeid beszélnek bolgárul?

Egy dolgot nem említettél (pedig érdekelt volna: igaz hogy a bolgárok a földön ülve ünneplik a karácsonyt? (Ahogy azt Fletó mesélte?)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.26. 21:15:23

@vuvuvu2:

Igen, az eredeti szokás a földön evés karácsonykor. Apai ágon színbolgár vagyok. Gyerekek mindkét nyelvet beszélik. Feleség bolgár, apai ágon zsidó beütéssel.

vuvuvu2 2013.05.27. 21:45:15

maxwal most nagyon megleptél. tudod elég sok kinti rokonnal meg vagyok áldva és a mi, igencsak szerteágazó (az ország különböző pontjain élő) rokonságunkban soha senki sem eszik és nem is evett a földön karácsonykor. (szerintünk a földön evés nem bolgár szokás, hanem max. olyan amit egyesek a törököktől vettek át. hiába az 500 év az 500 év...)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása