oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. március 06. 06:52,  Így vállalhatsz munkát Németországban 240 komment

2013. március 06. 06:52 Határátkelő

Így vállalhatsz munkát Németországban

Ma folytatódik a külföldi munkavállalással kapcsolatos tanácsokat, linkeket összegyűjtő sorozat. Legutóbb Ausztriáról írtam, ma csak egy kicsit megyünk távolabb. Németország a válság sújtotta Európában egyike azon kevés kivételeknek, ahol pörög a gazdaság, ennek megfelelően viszont egyre nagyobb a konkurencia, már Dél-Európa irányából is.

Németország autógyár.jpg

Németország közelsége miatt (is) Ausztria után az egyik legkézenfekvőbb célország, és akkor még azt a vitathatatlan előnyét nem említettük, hogy bár válság ott is van, azért a gazdaság jól teljesít, és képes növekedni is, tehát még van esély a munkavállalásra.

Ez utóbbival nyilvánvalóan nem csak mi vagyunk tisztában, így a verseny nem kicsi (például Dél-Európából is özönlenek a munkavállalók), és ott is elsősorban a képzett munkaerőt, a hiányszakmák képviselőit keresik, illetve hacsak nem multi céghez megyünk dolgozni, akkor nem elhanyagolható a nyelvtudás kérdése sem. Márpedig Magyarország nem büszkélkedhet azzal, hogy sokan és jól tudnának németül (ahogy más egyéb nyelveken sem). Németországban jelenleg 15 millió ember bevándorló vagy azok leszármazottja.

Ha az alapvető információkat szeretnénk megszerezni, akkor nem árt meglátogatni a német nagykövetség honlapját, ahonnan tovább lehet lépni további hasznos linkekre. Így például a Német Munkaügyi Hivatal honlapjára is, ahonnan most szemezgetni fogunk egyrészt azok számára, akik még csak tanulják a nyelvet, illetve összegereblyézünk némi információt, amit hasznos lehet egy csokorban látni.

Mennyit dolgoznak?

Magyarok, mint uniós polgárok 2011 májusa óta, mióta teljesen megnyílt a német munkaerőpiac, szabadon vállalhatnak munkát. (A románokra és bolgárokra egyelőre átmeneti szabályozások vonatkoznak.)

Az International Placement Service segíti az elhelyezkedést, ha valaki neki akar vágni, illetve segíti a munkaadókat is, megtalálni a megfelelő külföldi jelentkezőt. A német munkavállalók átlagosan 41.2 órát dolgoznak hetente, és ezzel a 7. legkeményebben dolgozó európaiaknak számítanak. Az Eurofound által készített felmérés ugyanakkor arra is rávilágít, hogy a németeknek több szabadságuk van, mint az átlag európaiaknak.

Az oldal bal oldalán lévő linkeken keresztül további információkhoz lehet jutni, illetve például eljutni a szövetségi állásközvetítői oldalra – itt több nyelv között is lehet választani, ha fel akarjuk tölteni életrajzunkat, illetve regisztrálni szeretnénk álláskeresőként. Jelenleg közel 700 000 állás található az oldalon, amik között keresgélni is lehet, néhány kattintással a konkrét állásajánlatig is el lehet jutni.

A szerződés és a munkahét

A szerződés Németországban is írásban kell, hogy megszülessen, ha nem kapunk, gyanakodjunk. Ennek tartalmaznia kell a feladatokat, a fizetést, a próbaidő hosszát, a munkaidőt és helyet, a fizetésen kívüli egyéb juttatásokat, és a szabadságot. Gyakran történhet utalás az érvényes kollektív szerződésre is, amibe bepillantást kérhetünk a munkáltatótól.

A munkahét 38 és 40 órás lehet, de a németek átlag 41 órát dolgoznak, valamint vezető pozíciókban elvárt a kompenzáció nélküli túlmunka is. Viszont az egészségügyben, a biztonsági cégeknél, és több műszak esetén külön bónusz jár az éjszakai vagy szünnapi munkáért.

Bérek, juttatások

Iparágakra jellemző minimálbérek vannak, például az építőiparban, a gazdasági szektorban. A bérezést általában a munkáltató és a szakszervezetek közötti kollektív szerződések szabályozzák.

Az átlagos bruttó bér jelenleg 3450 euró. Egy diplomás mérnök 4340 eurót, egy orvos 6500-8000 eurót keres adózás előtt, egy fodrász pedig 1500 euró körül. A tervezgetéskor azonban érdemes figyelembe venni, hogy 20 évvel az egyesítés után az ország keleti részében (a volt NDK területén) még mindig jóval alacsonyabbak a fizetések – igaz, cserébe az élet is olcsóbb. Sok vállalatnál van karácsonyi jutalom, ennek összege szerepel a munkaszerződésben. Az sem ritkaság, hogy a cégek 13., sőt 14. havi fizetést is adnak.

A minimális szabadság négy hét (azaz 20 nap). Általában ennél több szokott lenni, az átlag 5-6 hét (azaz 25-30 nap), ami körülbelül megfelel a magyar törvényeknek.

Segély, egészségbiztosítás

Munkanélküli-segély csak annak jár, aki legalább egy évig fizette a járulékot. Munkavállalóként természetesen kell fizetni tb-járulékot, amiért egészségügyi ellátást, baleseti járulékot, nyugdíjat és munkanélküli-segélyt kapunk, ha úgy alakul az életünk. Amint biztosított lesz valaki, kap egy tb-számot, amit be kell mutatni a munkaadónak.

Németországban is érvényes az Európai Egészségbiztosítási Kártya, csakúgy, mint az Unió összes tagállamában (plusz Norvégiában, Izlandon, Liechtensteinben és Svájcban). Előnye, hogy ha ez a kezünkben van, akkor már nem kell mindenféle formanyomtatványokat kitöltögetni.

A német tb-rendszer sajátossága, hogy havi bruttó 4125 eurónál húzták meg az közegészségügyi ingyenességi határt, ha huzamosabb ideig ennél többet keresünk, akkor privát biztosítást kell kötni, amihez a munkaadó hozzájárul.

A tb-járulék a bruttó fizetés 8,2 százaléka (plusz a munkaadó fizet még 7 százalékot utánunk), és automatikusan vonják a fizetésből. Ehhez még járul egy 1 százalékos kötelező ápolási hozzájárulás vagy adó. Ha orvoshoz kell mennünk, jó ha tudjuk, hogy minden negyedév első vizitje 10 euróba kerül.

A jogok „átvihetősége" érdekében léteznek dokumentumok az EU tagállamok nyelvén, amiket ki lehet tölteni, és ezzel egyszerűsíthetjük az életünket. Megfelelő dokumentumok az EURES oldalán találhatók.

A végzettségek honosíthatók

Németországban körülbelül 60 szabályozott foglalkozás van, ilyenek például az orvos, a tanár, az optikus. Ezek a foglalkozások az anabin.de honlapon találhatók listázva. (Az oldal csak németül elérhető.) Ezek végzéséhez a képzettség megszerzését bizonyító dokumentumokra van szükség. Ezeket a megfelelő német hivataloknak és szakmai bizottságoknak kell elismerniük.

Ezen a honlapon pedig információ található az elismerési/honosítási folyamatról - az illetékes hivatalról, a feltételekről, amelyek mellett a folyamat elindítható. Ezen az oldalon kezdőbetű szerint kiválaszthatjuk a szakmánkat, amit el szeretnénk ismertetni, utána kiválaszthatjuk a várost, és a keresés eredményeképp megkapjuk a megfelelő intézkedő hivatal nevét, a kapcsolattartó személyt és a részletes leírást szakmánkkal kapcsolatban.

Én a tanárt írtam be, mint foglalkozást, amihez azt írták, hogy a megfelelő hatóságok elbírálják a képzésbeli különbségeket, de számít a tapasztalat, a szakmában eltöltött idő is.

Ha nagy a különbség a német és a magyar képesítés között, akkor különbözeti vizsgát lehet tenni vagy átképzést keresni, ha ezt sikerül elvégezni, a vizsgát letenni, akkor az illető állandó munkát kereshet egy állami iskolában. Gyakran a különbözeti képzés gyakorlati képzést jelent, ami megfelel a tanárképzés gyakorlati részének, vagyis a gyakorlótanításnak - csak egy példa.

A legtöbb foglalkozás azonban nem esik ilyen szigorú szabályozás alá, például a matematikus, a fizikus és a kereskedelmi szakmák. Így nem szükséges az elismertetés, az elismerést a munkáltató jelenti, ha felvesz.

Azonban itt is érdemes átgondolni a szakirányú képzettség lefordíttatását, vagy „felértékeltetését", mert nem biztos, hogy a német munkáltató az idegen nyelvű papírokon el fog tudni igazodni. Ebben a hivatalban készíttethető el az értékelés.

Az önéletrajz

A német önéletrajz nagyban különbözik az angolszász országokban megszokottaktól, sokkal inkább lényegretörő, elsősorban az adatokra épít, sokkal kevésbé szükséges önmagunk jellemzése és minősítése. Ajánlatos csatolni egy fényképet, a végzettségeket, képesítéseket igazoló dokumentumok másolatait, és egy motivációs levelet. Amennyiben olyan állásra jelentkezünk, lehet, hogy a munkánkból is szeretnének látni némi ízelítőt.

Ha online adjuk be a jelentkezést, általában PDF-ben kérik. Nem árt a cég után előzetesen tájékozódni az interneten, ha nincs megadva kapcsolattartó, kideríteni azt. A motivációs levélben, egy oldalban írjuk le lényegretörően, hogy miért jelentkezünk az adott állásra, miért szeretnénk Németországban dolgozni, és miért mi lennénk a pozícióra a legalkalmasabbak.

Ez egyébként nem sokban különbözik a magyar gyakorlattól, talán csak abban, hogy miért éppen az ő munkaerőpiacukat céloztuk meg. A végére pedig érdemes odaírni, „hogy bízva a személyes találkozás lehetőségében"...

A német CV nem hosszabb két oldalnál, részletezi a tapasztalatokat, tanulmányokat, képzéseket, kronológiailag visszafelé sorrendben, vagyis a legfrissebbtől kezdve, és bár a legtöbb menedzser jól beszél angolul, érdemes németül beadni.

A személyes adatokkal kezdjük, majd a tanulmányok, a szakmai képzés, és a tapasztalatok jöjjenek. Nem csak az adott munkahelyen töltött idő évszáma kell, hogy megjelenjen, hanem a pontos hónap is. Illetve azokat a periódusokat is érdemes listázni, amikor valaki valami miatt nem dolgozott, mert a lyukakat kritikusan szemlélik az életrajzokban.

Aki az életrajzot olvassa némi személyes információt is szeretne megtudni, így érdemes például beírni az érdeklődési kört, esetlegesen végzett önkéntes munkát. Ha valaki valamilyen díjat is kapott vagy szerzett már más országban is gyakorlatot, azt is érdemes bevetni, hiszen tulajdonképpen reklámot kell csinálni saját magunknak.

Az állásinterjú

Az állásinterjú általában egy vagy két órát vesz igénybe, ha nem kapunk más információt. Érdemes megérdeklődni, hogy az munkáltató fizeti-e az utazás költségeit. Pontosnak kell lenni, és viseljünk megfelelő öltözéket, egy öltönnyel, nyakkendővel és kosztümmel nem lőhetünk mellé.

Általában két interjúztató végzi a meghallgatást, egy menedzser és egy személyzetis. Először be kell mutatkozni, akár egy tábla segítségével, így jó, ha az önéletrajz adatain túl igyekszünk pozitív képet kialakítani magunkról. Olyan is előfordulhat, hogy össze kell mérni az erőnket a többi jelentkezővel, jó, ha felkészülünk egy csoportos vitára, beszélgetésre.

A legpozitívabb képet úgy alakíthatjuk ki magunkról, ha megfelelő önbizalommal rendelkezünk, de nem nagyzolunk, és érdeklődést mutatunk a munka és a cég iránt. Ez a tétel azonban alighanem nem csak Németországban, hanem egyéb nemzetközi és hazai viszonylatban is igaz.

Ennyit sikerült összeszedni, természetesen a kommentekben jöhetnek a kiegészítések, személyes tapasztalatok!

(A kép forrása.)

JÖN! JÖN! JÖN! Ma este 2100 órától (magyar idő szerint) ismét megnyílik a Fogadó a Határon a blog Facebook-oldalán. A máltai országfelelőstől kérdezhettek egy órán keresztül. Gyertek, beszélgessünk egy jót!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: munkavállalás kisokos Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr365118985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VHB 2013.03.06. 07:49:07

Szép összefoglaló.

tucano 2013.03.06. 08:03:35

szerintem nincs olyan, hogy német cv. Eurpass van, azt várják el.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2013.03.06. 08:20:21

A 10 eurós vizitdíjat eltörölték január 1-től.

THEHUNGARIANMINGLE · WWW.THEHUNGARIANMINGLE.COM 2013.03.06. 08:24:37

és tegyuk hozza,hogy jó nemet nyelvtudas szukseges, meg mosogatni is!
ez nem anglia vagy az usa !!
Deutschland für die Deutschen

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2013.03.06. 08:25:00

Önéletrajz tekintetében nekem több ügynökség is visszadobta az önéletrajzomat, hogy ne a munkahelyeket, hanem a projekteket listázzam, amiken dolgoztam, így egy munkahely akár többször is szerepelhet a listában (ha hosszabb idpőt töltöttél az adott cégnél, akkor szinte biztosan több bejegyzés is lesz róla). Az tényleg fontos, hogy nem elég az év, a hónapot is meg kell adni, például 7.2011-2.2013 (2011 júliustól 2013 februárig).
Ha a fizetésről van szó, érdemes tisztázni, hogy milyen módon fizetnek, azonos havi bér ugye más értékű, ha van 13. havi, mint, ha nem volna. Sok esetben egyszerűbb éves fizetésről megállapodni, aztán az, hogy milyen egyésgekben fizetik ki, másodlagos kérdés.

frsh 2013.03.06. 08:33:23

A 10 Eurós vizitdíjat jan. 1-től megszüntették. Bizonyos bruttó fölött nem kell, de át lehet menni privát betegbiztosítóhoz, de ezzel óvatosan, mert ha átmentünk, visszafelé nincs út. Nem biztos, hogy megéri, a normál biztosítással is nagyon jó az orvosi ellátás. Ha privát biztosított vagy és gyereked születik, ő is csak privát lehet, ami nagyon sokba kerül.
Önéletrajzzal kapcsolatban: van elfogadott formátum, ami jellemző, német oldalakon rá lehet keresni.
Arbeitsamt hivatalos álláskereső oldala: jobboerse.arbeitsagentur.de/
Nagyon sok munkáltató hirdet helyi hetilapokban, ami az adott környékre vonatkozik. Utóbbi 1-2 évben szinte minden hirdetésben feltüntetik a német nyelvtudás szükségességét, még a legegyszerübb (takarítói, konyhai kisegítő) állásoknál is.

frsh 2013.03.06. 08:40:02

Önéletrajzhoz még annyit, hogy célszerű egy motivációs levéllel kezdeni, amiben leírod ki vagy, honnan jöttél, mik a céljaid...stb. Aztán egy rövid munkahelyeket felsoroló önéletrajz (elsőként a legutolsó munkahely, beosztás), majd egy Tätigkeitsprofil, mint az előttem szóló említette, amiben felsorolod az adott cégeknél milyen feladataid voltak, projektek. Végül a különböző bizonyítványok, minősítések másolatai (ezekhez érdemes német nyelvű megjegyzéseket fűzni, figyelni kell arra, hogy a németeknél fordítva van az osztályozás: 1-es a legjobb , 5-ös a legrosszabb)

AiRLAC 2013.03.06. 08:47:40

@frsh: Köszi, pont ezt akartam írni, ha család van, feleség vagy pláne gyerekek is akkor maradni kell a normál változatnál. Az én biztosításom se privát, pont ez miatt. Állítólag vissza lehet menni privátból is de szigorú feltételei vannak (pl. hogy a fizetésednek huzamosabb ideig le kell csökkenie a határösszeg alá).

Köszi a bejegyzést, találtam benne hasznos dolgokat annak ellenére hogy már egy ideje ebben élek :)

Chamroe 2013.03.06. 08:56:27

Köszi a posztot, nagyon jó lett. Bár Németország nekünk 2. helyen van, mint lehetőség, először Ausztriában próbálkozunk.
Szerintem a német nyelvtudás megkerülhetetlen, kivéve ha valami nagyon spéci szaktekintély a munkavállaló, és benyelik neki, hogy esetleg csak angolul tud.
Mi most nagyon keményen tanuljuk a nyelvet, szerencsére nem sürgős a munka keresés, így jobban fel tudunk készülni.

OFF.
Valaki tudna pár tippet adni, hogy milyen német és osztrák oldalakon lenne érdemes egy darus teherautót hirdetni?
Nem folytatjuk a családi vállalkozást, így eladnánk az autót, a gépeket, szerszámokat, stb..

tanato 2013.03.06. 08:58:03

@45eskoltozik: Eü.-munkakörökben előzetes B2 tipusú nyelv.vizsga papír szükségeltetik Németországban,ez a belépő az origó pont.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.03.06. 09:09:29

Lesz ilyen angol témában is? :D
Melóm már van, pár hét és költözök, de vannak még homályos foltok...

Russell Coutts 2013.03.06. 09:17:46

Saját tapasztalati kiegészítéseim:

Az önéletrajz:
Nem baj, ha nem 2 oldal, ha abban tömör, fontos és releváns dolgok vannak! A munkahelyeknél lényegre törően fel kell listázni a 3 legfontosabb feladatot és/vagy a 3 legfontosabb projektet, a 3 elért legnagyobb eredményt. 10 évnél régebbi munkahelyek és munkák már csak listázva érdekesek, a 10+ éves tapasztalatok már kevéssé relevánsak.
Érdemes referenciaigazolást kérni a korábbi munkáltatótól. Ebben legyen benne a referenciát biztosító vezető elérhetősége és pozíciója, velünk kapcsolatos beosztása. Jó eséllyel meg fogják keresni. Ha multicég adja a referenciát, jó eséllyel csekkolják a referenciát adó valódiságát a német leányvállalattól információt kérve is.

Az állásinterjú:
Magyarországon általában az időrendbeli ismertetéssel kezdődik, azaz elmondod mikor hol és mit csináltál, közben belekérdeznek az érdekes dolgokra.
Németországban azonban ez más! Ott általában a pályázott állás szempontjából a legrelevánsabb, legfontosabb tapasztalattal kell kezdeni, utána a következő, stb... Akár időben ugrálva is!
Könnyen el lehet szúrni jó állást ezzel (saját tapasztalat :( )! Amiről először beszélsz, az szerinted a múltadban a legfontosabb, legérdekesebb.
Az önéletrajzban lévő nyelvek élőben való tesztelése mindennapos. Akár 2-3-4 különböző nyelven is kell beszélni, ha azt az önéletrajzba beírtad!

Az interjú költségei:
Egyre kevesebb helyen hajlandóak az utazási költségeket kifizetni. Inkább már csak vezetői vagy hiányszakmák esetén jellemző. Ha mégis hajlandóak, az jó jel: azt jelenti, hogy bent vagy a legjobb 3-5 jelölt között, és komolyan számolnak veled!

Munkaszerződés:
Ha létezik szakszervezet, akkor úgy érdemes szerződni, hogy te is tag legyél. Ez azért érdekes, mert a szakszervezeti tagokat gyakorlatilag csak teljes csőd, vagy fegyelmi ügy esetén lehet elbocsátani.
A szerződés aláírási és az adminisztráció átfutási ideje annál hosszabb, minél nagyobb a cég. Nagyobb multiknál nem ritka, hogy 4-6 hét is kell, mire a megegyezés után kezdeni tudsz.

Ugyandehogy (törölt) 2013.03.06. 09:21:41

@Mr. Long: persze hogy lesz. hisz London a második legnagyobb magyar város.

Russell Coutts 2013.03.06. 09:28:21

Ja és magáneüpénztárból államiba visszatérni a legegyszerűbb, ha két munkahely között vársz fél évet. Ha bejelentkezel munkanélkülinek, fél év után (azt hiszem) automatikusan visszaraknak az állami eü biztosítottak közé.

SilentDreams 2013.03.06. 09:44:01

@Russell Coutts: Ez nagyszerü, de azért csak jobb nem munkanélkülinek lenni :)

Epp most kellett döntenem, hogy maradok-e államiban, de egyelöre maradtam... (család nélkül)

SilentDreams 2013.03.06. 09:48:47

Ami vártalanul ért anno, és nem láttam a posztban, de tudomásom szerint teljesen elterjedt itt: a 6 hónapos próbaidö alatt nem vehetö ki szabadság. Jár erre az idöszalra is, de csak késöbb vehetö ki. Nekem kisebb sokként hatott a szerzödésaláíráskor, de aztán a próbaidö letelte után meg hemzsegtem szabadságban :)

Ha már szabadság: nálunk a túlórák szabadnapokra válthatók, évente max 24 (átlagosan havi 2).

ZOH 2013.03.06. 09:49:25

a negyezer-valahany euro folott nem KELL, hanem LEHET privat biztit kotni, oriasi kulonbseg...

a vizitdijat, ahogy tobben is irtak elottem, eltoroltek, ez mondjuk nagy marhasag volt, de hat terjed itt is a komcsi metely sajnos :-(

Russell Coutts 2013.03.06. 09:50:29

@SilentDreams:
Igazad van, de ha mondjuk az embernek van 3-4-5 hónapnyi fizetett végkielégítése, akkor az új helyen kezdéssel lehet érdemes várni 1 hónapot, ez már úgyis megegyezés kérdése.

ZOH 2013.03.06. 09:50:33

nekem a 6 honap probaido alatt is kiadtak a szabit siman, sot mivel az egesz 2012 masodik fele volt, kifejezetten koteleztek ra, hogy idoben kivegyem

Russell Coutts 2013.03.06. 09:53:05

@SilentDreams:
Jajaja! Ezt el is felejtettem én is.
Ez alól egy általam ismert kivétel van: nagy gyáraknál a tervezett leállások kötelezően kivevendő szabadságnak minősülnek akkor is, ha még próbaidős valaki.

veracity 2013.03.06. 09:53:24

Havi 5 000 EUR után mennyi a ténylegesen kézhezvehető netto? Ha minden legálisan történik.

Alice in Wonderland 888 2013.03.06. 09:53:37

Szép összefoglaló, bár engem nem érint.
Biztosan sok embernek segítettél. Köszi.

Lenne egy kérdésem:
Valamelyik országban létezik olyan magyarok vezette cég, ahová azok fordulhatnak, akiknek kérdéseik vannak, mert pl nem biztosak abban, hogy értik pl a munkaszerződést és tartanak attól, hogy mi lesz, ha aláírják és nem az van benne, amit ők értettek.
Bocs a tájékozatlanságomért, de az utóbbi időben rengetegen fordulnak hozzám itt a franciáknál és én sajnos nem vagyok nagyon tájékozott a munkaügyekben, eljárásokban, mert a genfi kanton szerinti törvényeket és jogszabályokat ismerem.
Most tervezem beleásni magam mélyebben a franciába.

Sok ember nagyon fura és necces helyzetbe került, szeretnék nekik segíteni, ám egyelőre csak abban tudok, hogy lefordítjuk a szerződést, aztán eldöntik, hogy ok vagy sem...nagyon minimálisan beszélek velük, nyugtatom őket, segítek franciául a CV-ben és hirdetést feladni.
Sokan alapsziten beszélik a nyelvet, ami elég lenne bizonyos munkákhoz, ha (már itt dolgoztak és elküldték őket, de nem akarnak és tudnak az anyagiak miatt visszaköltözni Mo-ra)
valaki segítene nekik...esetleg kapcsolatokat kiépítve munkát közvetítene nekik.
Most gondolkodom egy ilyen iroda létrehozásán, de ha van valahol hasonló, felvenném a kapcsolatot velük, hogyan indultak el stb...

Rengeteg magyar szorult helyzetbe került nálunk, ahonnan nagyon gyorsan van kiút, csak a biztos nyelvtudás hiányzik, amit pótolnának is, de elkel a segítség. Nekem van rá időm és módom, csak az indulás előtt szeretnék tájékozódni.

Kíméljetek meg attól, hogy magyaroknak segíteni, juj!
Olyan élethelyzetekben fordulnak hozzám családok hetek óta, amelyek mellett nem tudok elmenni csak vállatvonva.

Eiknarf 2013.03.06. 09:54:34

Kb jó írás, de ez nagy butasäg:

"A német tb-rendszer sajátossága, hogy havi bruttó 4125 eurónál húzták meg az közegészségügyi ingyenességi határt, ha huzamosabb ideig ennél többet keresünk, akkor privát biztosítást kell kötni, amihez a munkaadó hozzájárul."

Ezt nem tudom honnan vette a szerzö, de ilyen véletlenül sincs.
Ha akarsz ätmész, ha nem nem. Megvannak az elönyei és hátrányai. Kb. ha egyedülálló az ember és egészséges akkor megéri. Minden más esetben nem. (gyerek van, sok a betegség, bizonyos kor felett vagyunk stb.)

Egy polgári szerzödés kötelezö megkötését két fél között nem írhatja elö az ällam ugye.

SilentDreams 2013.03.06. 09:56:23

@Russell Coutts: Valóban, erre az esetre nem gondoltam! Igy tényleg megéri, föleg ha igy visszaléphet az állami egészségpénztárba az illetö, mellyel az egész családja biztositva lesz a saját egyedüli befizetései alapján is.

ZOH: akkor még sme annyira elterjedt ez a szabadság nélküli próbaidö dolog. Nálatok lehet fontosabb, hogy folyamatosan, idöben vegyék ki a dolgozók a szabadságot, ne pedig "összegyüjtve".
Itt következö évre is átvihetö "bármennyi" szabadság (azért gondolom extrém számú nap, már nem...).

veracity 2013.03.06. 09:58:38

@Karinette: Anyanyelved volt a magyar?

Eiknarf 2013.03.06. 09:59:37

@Russell Coutts:

Nem!
Maradsz privát biztosított, egyetlen esetben léphetsz vissza az ällamiba: ha több mint 5 éve privät biztosított vagy és ALG I-et kapsz.
Kivételek ha 55 évesnél idöesebb vagy, illetve ha ALG II-re vagy jogosult, akkor mindeképp privätban kell maradnod.

Alice in Wonderland 888 2013.03.06. 10:01:12

@veracity: Igen. Miért?
Most egy kicsit néha furán beszélem és néha ejtek írásbeli hibákat, mert kezd erősebb lenni a francia, de a nyelvészek szerint, akiket kérdeztem, ez normális, ha nem szinkrontolmácsnak született az ember. Majd visszaáll. Remélem.:)

Russell Coutts 2013.03.06. 10:02:48

@SilentDreams:
Szerintem a szabi cégenként változik, de a régi helyemen (telko) sem lehetett, és az újnál (ipar) sem lehet próbaidő alatt kivenni. De szerintem ez cég/főnök függő dolog.

Eiknarf 2013.03.06. 10:02:49

@SilentDreams:

Ez sem igaz, próbaidö alatt lehet szabadsägot kivenni, természetesen a munkaadó beleegyezésével. Nincs törvényileg korlätozva a szabadsäg próbaidö alatt.

Russell Coutts 2013.03.06. 10:04:39

@Eiknarf:
Lehetséges, nem vagyok biztos benne. Csak azt tudom, hogy barátom felesége most megy vissza államiba, ezért húzza a munkanélküliséget. Én tőle hallottam ezt, mint indokot.

Russell Coutts 2013.03.06. 10:06:58

@Eiknarf:
Persze, lehet, csak nem ajánlott! Nekem sem a szerződésemben volt/van, hanem a főnökeim szóban közölték. Ez után kicsit szuicid viselkedésnek érzem, ha az ember mégis ragaszkodik ahhoz, hogy ez neki jár...

veracity 2013.03.06. 10:07:24

@Karinette: Semmi, semmi. Csak tényleg szokatlan magyarsággal fogalmazol.

Van egy spanyol ismerősöm, aki ha vigyáz és kipihent éppen, meg nem mondod róla, hogy nem magyar anyanyelvű. De ha felbosszantom és ideges, azonnal észlelhető a beszédén, hogy nem magyar. De te magyar vagy, ok.

Eiknarf 2013.03.06. 10:08:02

@Russell Coutts: Hät hivatlalosan nem lehetne, de mivel ezt a szerzödésben is lehet szabälyozni, gondolom az egyes pénztárak megengedhetnek egyéb feltételeket is.
Amugy az ällamiba visszalépés elégé meg van nehezítve, pont hogy nem lehessen ide-oda ugrälni.

Eiknarf 2013.03.06. 10:09:58

@Russell Coutts: hm, gondolom munkakörtöl is függ..
Anno nálunk semmi gond nem volt belöle, meg ahogy mäsoktól hallottam ott sem.

SilentDreams 2013.03.06. 10:11:12

@Russell Coutts: Jaja, esetleg elbúcsúznak a próbaidö végén az embertöl... :)))))

Velem írásban közölték, nem a szerzödésben, hanem egy külön lapon, amit még a szerzödéskötéskor kaptam. Nem ragaszkodtam hozzá, hogy járna, simán kibírtam.

Eiknarf 2013.03.06. 10:11:30

Amugy egy téma kimaradt a cikkböl, az pedig a steuerklasse-k leíräsa. Elég nagy különbségek lehetnek az adóbesolrolástól függöen a nettó fizetésben.

eszenix 2013.03.06. 10:16:24

nem kell privát biztosítást kötni, csak lehet. De nem kötelező 4125 felett. Ha egy kereső van akkor az állami TB jobban megéri mert az államiban 1 kereső után mindenkinek van biztosítása, míg a privátnál külön kell mindenkire kötni.

eszenix 2013.03.06. 10:17:24

a negyedéves vizitdíjat eltörölték január 1-ével

Zizifull 2013.03.06. 10:18:23

Nemetorszgban, kisvarosban dolgozok mint informatikus:
- Az angollal el lehet boldogulni, de nem az igazi (ez kizarolag sajat tapasztalat, programozokent) Nagyon kell a nemet.
- EU kartya az tok jo dolog. De nem minden orvos fogadja el, nem szeretnek pepecselni a plusz papirmunkaval. Meg kell talalni azokat a dokikat akikenk ez nem gond. Ugy hallottam, nagyobb varosban konnyebben elfogadjak.
- a korhazak gond nelkul elfogadjak az EU kartyat
- parom mindenfajta dijak nelkul tudott szulni itt, Nemetorsagban. A hivatalok eloszor gyanakvoak voltak, de miutan igazoltuk, hogy en itt dolgozom es nem csak szulni jottunk ki, mindenki segitokessze valt.
- a nemet egeszseg biztositas ugy nez ki, hogy ha van egy dolgozo felnott a csaladban, annak a biztositasa ervenyes az egesz csaladra

Alice in Wonderland 888 2013.03.06. 10:19:17

@veracity:
Igen, észrevettem, hogy rohamosan romlik a magyar és a többi nyelvtudásom sajnos. Sokszor a francia tanárnőmnek sem tudom lefordítani magyarra a feladatot, mert az agyam érti franciául, de nem akarja átváltani magyarra. A múlt héten pont itt kértem tanácsot a szakértő kollégáktól ezzel kapcsolatban, akik szerint ez normális, a folyamat része.
Én egy picit aggódom miatta, de elfogadtam.
Ezért vezetek egy blogot, olvasom magyarul...de nehéz...csak franciák vesznek körül, ritkán beszélek magyarokkal.
Majd szeptembertől újra tanulni fogom az angolt is, remélem visszaáll hamarosan.

Alice in Wonderland 888 2013.03.06. 10:20:40

@Karinette: Most viszont sok magyar rámtalált, így lesz lehetőségem picit gyakorolni.
Nem így képzeltem, de az élethelyzetük miatt kénytelenek fordulni valakihez.

eszenix 2013.03.06. 10:24:36

@SilentDreams: nekem most 75 nap szabim van :)

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2013.03.06. 10:28:21

Nekem a próbaidő alatt úgy adják ki a szabadságomat, hogy időarányosan. Azaz egy hónap után az évi szabadság 1/12 részét, stb. Ez változhat cégenként, érdemes lehet rákérdezni az interjún.
Ha valaki komoly állásinterjún van (ahol tehát nem 680-an jelentkeztek, és ebből ő a 497.), akkor nem veszi ki magát rosszul, ha rákérdezel bizonyos dolgokra. Sőt, a másik oldal ezt úgy értékeli, hogy téged tényleg érdekel ez az állás.

engem gyíkká változtatott 2013.03.06. 10:47:29

@Eiknarf: "Amugy egy téma kimaradt a cikkböl, az pedig a steuerklasse-k leíräsa. Elég nagy különbségek lehetnek az adóbesolrolástól függöen a nettó fizetésben. "

Igen, ez engem is nagyon érdekelt volna. Az itt felsorolt bruttó bérek így nem túl beszédesek.

(Csak pár példa kellett volna, pl. átlagos diplomás és nem diplomás pályakezdő nettó fizu 0,1,2 gyerekkel, változás 1,2,5,10 év után, ilyesmi.)

Russell Coutts 2013.03.06. 11:05:32

Steuerklasse:
(Javítson ki, aki pontosabban tudja!)
Ha egyedül mész, akkor alapból az 1-es adóosztályba kerülsz. Ha van családod, de nem megy veled, akkor is vidd a házassági papírokat, mert ekkor bekerülhetsz a 2-es kategóriába.
Ennél sokkal jobb, ha családostól vagy kint, mivel a családi adókategóriák összege mindig 8 kell, hogy legyen. Ha családos vagy, és bemutatod az adóhivatalban a házassági anyakönyvi kivonatod (és a feleséged is veled van kint), akkor mindketten a 4-es kategóriába kerültök (4+4=8).
Ennél jobb, ha eltoljátok a családi adózást valamelyikőtök felé. Ez akkor érdekes, ha a párod nem vagy csak időszakosan dolgozik, vagy jelentősen kevesebbet keres, mint te. Ekkor a magasabb fizetésű fél kérheti a 3-as adóosztályt, míg a másik fél az 5-ösbe kerül (3+5=8).

Összefoglalva a lényeg (nagyjából a követelményeknek):
1: nőtlen vagy egyedül élő, gyermek nélkül
2: házas gyermekkel
3: házas, fő kereső
4: házas, két kereső
5: házas, mellék kereső
6: mellékjövedelem egy már egyébként fizetett alkalmazott esetén

A legérdekesebb az élettársi kapcsolatban élők jövedelme, mert ők mindketten az 1-esbe kerülnek. Vannak erre szabályok és kedvezmények, de ezeket nem tudom, mivel nem érint :)

Russell Coutts 2013.03.06. 11:07:02

@engem gyíkká változtatott:
www.nettolohn.de

Érdemes játszadozni a beállításokkal, minden ilyen kérdésedre választ kapsz :)

szaszo71(D) 2013.03.06. 11:35:14

@Russell Coutts: Jól leírtad, csak az az egy nem stimmel, hogyha valaki egyedülvan kint és a családja otthon, akkor nem 2-es, hanem 3-as kategóriába kerül. Amit még sokan nem tudnak, h. a német családi pótlékot M.o-n élő gyerekek után is lehet igényelni. Ha valaki kint van már, de eddig nem tudta ezt, visszamenőleg 6 hónapra is kifizetik a 2 közötti különbséget.

Herr Géza 2013.03.06. 11:59:53

@veracity: Pl. itt egy segédlet: www.brutto-netto-rechner.info/ Kitöltéshez annyi, hogy a Freibetrag elöször 0, a Geldwerter Vorteil (természetbeli juttatás) is 0, hacsak nem kapsz pl. céges autót privát használatra, vagy fizetik a szállásodat, stb. Adósztály család nélkül érkezve Kl.1, de ha letelt a 185 nap folyamatos itttartózkodás kérheted az átsorolásodat a tényleges (családosoknál III / V, vagy IV/IV osztályba és a következö év elején csinos visszatérítesed lesz). A felekezetet az egyházi adó miatt kell (vagy nem kell) megadni). Az eltartott gyerekeknél azárt van olyan, hogy másfél, mert pl. a 3 gyerek után csak az egyik fél, vagy megosztva mindkettö igénybe veheti az adókedvezményt.

Kiváló Brigád 2013.03.06. 12:02:19

Mivan, elfogytak a török vendégmukik? :)

szaszo71(D) 2013.03.06. 12:07:04

@Kiváló Brigád: Nem szóltál volna, bölcs maradtál volna:)))

babbaba 2013.03.06. 12:09:32

Annyira pörög, hogy:"Mindez arra utal, hogy a német gazdaság az idei év első felében ismét növekedésnek indul, miután 2012 utolsó negyedében 0,6 százalékos, 2009 eleje óta a legnagyobb, visszaesést szenvedte el."

www.vg.hu/gazdasag/makrogazdasag/javultak-a-nemet-gazdasagi-kilatasok-398379

Kurva nagy pörgés a minusz 0,6 is például.:))

babbaba 2013.03.06. 12:10:40

@szaszo71: Pedig épp szakmunlás van kevés arrafelé. Ez épp a fejlődés egyik gátja.

babbaba 2013.03.06. 12:11:40

@szaszo71: profitline.hu/.../hir/.../Javulnak-a-nemet-gazdasag-kilatasai-de...

szaszo71(D) 2013.03.06. 12:19:31

@babbaba: Igen, KÉPZETT munkaerőre van szükség. Meg mérnökre, informatikusra és orvosra.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.06. 12:21:25

nagyon jó írás, tele infóval, köszi!

malanya 2013.03.06. 12:22:04

Engem Nagy-Britanniabol mar tobbszor is at akartak cegek csabitani Nemetorszagba es soha nem kellett nemet nyelvtudas nekik (bar tudok nemetul is es angolul is) ugyanez igaz Hollandiara is, sajnos a nemet es holland berek nem versenykepesek, havi 5 ezer euro korul mar huzzak a szajukat, itt meg ugyanenyit megkapok fontban, ugyhogy...

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2013.03.06. 12:35:51

@45eskoltozik: "Deutschland für die Deutschen"

mondja a török "gastarbaiter"

:DDDDDDDDDDD

babbaba 2013.03.06. 12:36:00

@szaszo71: Ja. A lányom férje mérnök, és harminchat éves. Fél éve nincs melója. Éppen mindenki egyetemet végzett ott is, akinek megvan az átlag IQ-ja. De a vízvezetékszerelőt azt várhatod, ha kell.

Olyan jó mikor így nagy általánosságban beszéltek, lelkesedtek. Igazoljátok magatoknak is, hogy miért éri meg elmenni innen.

Aki azt modja ott kolbászból van a kerítés, az nem ép.

SilentDreams 2013.03.06. 12:43:51

@babbaba: Kolbászkerítést ennél a posztnál és a hozzászólásoknál sem láttam. Természetesen nem hull öledbe itt sem semmi, de ha jó vagy egy területen, amire épp szükség is van (legyen ez diplomás munka, vagy szakképzett fizikai), akkor igen jól meg lehet belöle élni. Természetesen némi szerencse is kell, de a tudás-szorgalom párossal már elég nagy az esélyed.

Sanyi9 2013.03.06. 12:50:49

@babbaba: Ha 10 ember mondja, hogy mernokkent relativ konnyu elhelyezkedni, de a vejednek megse sikerul, akkor biztos nem vele van a problema? Ha viszont ilyen jol megy a vizvezetekszereloknek, talan erdemes lenne elgondolkoznia egy szakmavaltason.

SilentDreams 2013.03.06. 12:50:50

@malanya: Engem sikerült átcsábítaniuk Angliából :)

Egyes munkakörökben/szakmákban jobb a fizetés itt (persze nem mindenhol, meg ez sok minden mástól is függ). Egyedülélöként sokkal nagyobb a levonás a bruttóbol mint Angliában, családosként-gyerekesként viszont már jobb a helyzet, mint ahogy nemrég az adóosztlyoknál emlitették + egy före fizetett állami egészségbiztosito alapján az egész család biztosított.

A lakásbérlést nagyvárosokon kívül (de azokhoz közel) Németországban olcsóbbnak találtam, mint Angliában, a minöség pedig 1000x jobb (itteni átlagosat ottani átlagossal összehasonlítva).

Soval elég sokrétü a dolog, egyéntöl is függ, hogy kinek melyik ország jön be. Nekem Anglia is tetszett, de Németország is bejön, sa képzeletbeli mérlegen egy kicsit elönyben is van nálam...

Dolgozónép 2013.03.06. 12:52:57

@Chamroe: keresd meg a Transzli Stúdió honlapját ők kifejezetten ezzel foglalkoznak.

szaszo71(D) 2013.03.06. 12:53:18

@babbaba: Azért ez nem így van. Egy korosztálynak csak 40%-ának van pl. érettségije is. A lányom most 4.-es, most kell dönteni, milyen suliba megy tovább. A 28 fős osztályból 6 gyerek megy gimibe.
Egyébként önigazolásra nincs szükségem.

2013.03.06. 12:58:02

@veracity: 'Van egy spanyol ismerősöm, aki ha vigyáz és kipihent éppen, meg nem mondod róla, hogy nem magyar anyanyelvű. De ha felbosszantom és ideges, azonnal észlelhető a beszédén, hogy nem magyar.'

Ez vicces, velem meg pont forditva van: ha ideges vagyok, teljesen londoni akcentussal beszelek angolul, normalisan meg sajnos magyar akcentussal. Nyugodt allapotban nem tudom elohozni az angol akcentust, hiaba probalom.

SilentDreams 2013.03.06. 13:01:19

@Mirjam2: Ez tényleg érdekes, mert általában nyugodt állapotban tud az ember jobban beszélni idegen nyelven :)))

Idegesen én angolul és németül is rosszabbul beszélek, bár az is lehet, hogy csak én érzem így idegességemben :)

2013.03.06. 13:04:04

@Karinette: Erdekes, ilyen nekem is volt hogy kezdtem 'elfelejteni' magyarul, pedig az anyanyelvem. Miota ezt a blogot olvasom rendszeresen, sokkal konnyebben es gyorsabban jutnak eszembe magyar kifejezesek. Tenyleg csak gyakorlas kerdese, az anyanyelvvel ugyanugy mint mas nyelvekkel.

Spacecake 2013.03.06. 13:08:01

@babbaba:
`Az egyiknek sikerül, a másiknak nem,
A sors olykor nem tudja mit akar…
Az egyiknek kiderül, s a Nap fénylik fenn,
A másiknak nem jut, csak zivatar.
Az én szívem nem sejti, mi a csókos napsugár,
Mert nékem nincs senkim, ki szívdobogva hazavár.
Az egyiknek sikerül, a másiknak nem,
A sors olykor nem tudja mit akar…`

www.youtube.com/watch?v=sy8pW86yoxI

hat ez mar csak ilyen....

engem gyíkká változtatott 2013.03.06. 13:08:19

@Russell Coutts: Köszi, biztos így lenne, ha tudnám mit jelentenek az egyes adózási besorolások, és ha tudnám, hogy milyen irányítószám-értékek adják ki a szélsőértékeket és a többit. Mindennek persze utána tudnék járni, tudom, de még jobb, ha valaki 3 db. példán keresztül elmondja, és egy erről szóló blogposztba beteszi, mivel a kérdéses blogposzt pont erről szólna, ha szólna.
Ezért írtam, hogy hiányolom.

nyuszigonosz 2013.03.06. 13:14:13

Ez egy nagyon jól összeszedett, informatív poszt.
Apróbb pontatlanságokat már a kommentelök javítottak söt, jópár kommentelö további érdekes és hasznos információval is bövítette.

nyuszigonosz 2013.03.06. 13:16:27

@engem gyíkká változtatott: az adózási besorolásokat pl. @Herr Géza: leírta már.

noirp 2013.03.06. 13:17:47

Hasznos anyag, köszönet a posztolónak.
"A német önéletrajz nagyban különbözik az angolszász országokban megszokottaktól, sokkal inkább lényegretörő, elsősorban az adatokra épít, sokkal kevésbé szükséges önmagunk jellemzése és minősítése."
Örömmel hallom.
Kérdésem volna: ha valaki (diploma, rendes munkatapasztalat stb mellett) enyhe testi defektussal él --- munkavégzést nem hátráltató, csak "hülyén mozog"-kategóriájú sérülésről van szó --- az mennyiben változtat az esélyein?

Qué-Béka 2013.03.06. 13:19:15

@SilentDreams:
Érdekes, hogy mit tud kihozni az emberből a fáradtság. Azokon a napokon, amikor dolgozom ( francia nyelvi könrnyezetben ), amikor hazamegyek, nem tudok megszólalni angolul. Volt, hogy munka után felhívott a barátnőm ( angol ) és én képtelen voltam két egész mondatot kipréselni és azt is olyan fertelmes magyar akcentussal, amilyennel egyébként sosem beszéltem. Tudni kell, angolul elfogadhatón szinten beszélek, franciául pedig nagyon értelmesen ( néha nagyon bután ) tudok bólogatni :-D

tableno 2013.03.06. 13:21:02

@noirp: Szerintem semennyire, legalábbis az ilyen diszkrimináció tiltott. Aztán persze a személyes interju a döntő, hogy milyen a munkáltató benyomása, de csak ezért nem hiszem, hogy elutasítanának valakit.

tableno 2013.03.06. 13:23:07

@Mirjam2: velem még soha sem fordult elő, hogy "elfelejtettem" volna magyarul, pedig tíz éve élek külföldön, és a feleségem sem magyar. Igaz, én nyelvzseni vagyok! :P

clementino 2013.03.06. 13:23:44

Pár hete voltam Németországban állásinterjún, ill. sok telefonost is lebonyolítottam (informatikai terület).
Alapvető tapasztalat, hogy mindenki beszél angolul, de sokkal több esélye van a pályázónak, ha németül folytatja a beszélgetést. Ha valami nem jut az ember eszébe, nem gáz, ha átvált angolra.
Ill. ami még szembetűnő volt, hogy több cégnél is mondták, hogy az interjú után feedbacket várnak, hogy milyen kép alakult ki bennem a cégről. (nyilván ezzel az érdeklődést akarják tesztelni) Ez itthon elég szokatlan, itt lemegy az interjú, és vár az ember a cég válaszára. Ott azért nem árt nyomulni egy kicsit

nyuszigonosz 2013.03.06. 13:24:22

@noirp: szerintem semmenyiben nem változtat az esélyein.
Söt, esetenként jó pontot szerez a munkáltatónak; kap egy jó munkaeröt és még fényezheti is magát, hogy testi defektussal ís/annak ellénre alkalmaz.

veracity 2013.03.06. 13:25:03

@Herr Géza: 5000 brutto = 2891 netto.

Ez rosszabb mint Magyarországon. Vagy a németek mást gondolnak brutto alatt. Mondjuk azt, hogy a cégnek mennyibe kerül a munkavállaló havonta. Az nálunk a bruttó + a TB.

BeBeThomas 2013.03.06. 13:25:21

@45eskoltozik: Ez igy nem igaz, hogy mindenhova kell a jo nemet nyelvtudas. En egyaltalan nem beszelek nemetul es megis itt dolgozom. Igaz IT terulet, de akkor is. Ja es a szabit is ki tudtam venni probaido alatt.

THEHUNGARIANMINGLE · WWW.THEHUNGARIANMINGLE.COM 2013.03.06. 13:25:29

@Mojzes Pál: :))) soha nem dolgoznek vagy elnek nemetorszagban! bmw-t vagy audit meg mindenhol lehet kapni!

SilentDreams 2013.03.06. 13:26:55

@noirp: Ennek az ég világon semmit sem szabadna befolyásolnia az esélyeiden.

Angol álláshirdetések végén olykor találkoztam azzal, hogy mozgáskorlátozottakat mindenképp meghívnak interjúra. Ez meg már a pozitív diszkriminációra példa... :)
Német álláshirdetéseknél se negatiat, se potizitvat nem láttam, s szerintem nem is veszik semmilyen szinten figyelembe, ha nem befolyásolja a munkavégzést. (ha befolásolja, akkor természetesen figyelmbe kell veniük a dolgot).

engem gyíkká változtatott 2013.03.06. 13:28:28

@nyuszigonosz: A lakóhely mennyire számít? Melyek a jobb/rosszabb helyek ilyen szempontból?

tableno 2013.03.06. 13:28:35

@babbaba: "Kurva nagy pörgés a minusz 0,6 is például.:))" - hát a mi -2,7%-unkhoz képest az is. :))

veracity 2013.03.06. 13:29:57

@Mirjam2: Hát próbáld jobban. Attól majd ideges leszel, és máris jön a kívánt akcentus. De attól megnyugszol és máris elromlik az a fránya akcentus. Erre bepipipulsz, és jön a sikerélmény megint. Tiszta hullámvasút! :)

Russell Coutts 2013.03.06. 13:33:45

@veracity:
Nekem a Br. 5000-re 3-as adóosztályban, 2 gyerekkel, egyházi adó nélkül nettó 3342 jön ki.
Ez csak jobb lehet, ha magáneükasszába fizetsz.

veracity 2013.03.06. 13:34:00

@BeBeThomas: Hmm. Az informatikusnak nem kell tudni németül. Olyan nincs, hogy nem kell németül se tudni, meg nem kell érteni az IT-hez, esetleg semmihez?

Egyébként mit kóstál egy jó magyar IT-és odakinn?

SilentDreams 2013.03.06. 13:35:07

@veracity: Ugyanazt értik brutto alatt a n´metek is.

A példád teljesen reális, kb 42-43% összlevonás a bruttóból ilyen magas fizetésnél és 1-es adóosztályban (egyedülélö gyermektelen). Tapasztalatom nincs az egyéb adókategóriákrol (az adott linkeken utána lehet nézni), de gondolom, hogy az összlevonás házas gyerekesek esetén 40%, vagy akár 35% alá is megy. Az meg már nem oylan rossz.

A 42-43% az tényleg igencsak magas, de evvan... :)

nyuszigonosz 2013.03.06. 13:36:01

@engem gyíkká változtatott: Úgy érted, hol keresnél többet ugyanazért a munkáért kevesebb adóval?

Erre nem tudok neked válaszolni, így hogy nem tudom mit szeretnél csinálni, hol szeretnél élni, mekkora lakást bérelni...
Ezeken is múlik, hogy mennyi marad neked a hónap végén.
Mert az adó az adó: az annyi amennyi.

tableno 2013.03.06. 13:36:30

@veracity: "Olyan nincs, hogy nem kell németül se tudni, meg nem kell érteni az IT-hez, esetleg semmihez?" - de van ilyen is: magyar politikusnak kell menni, tuti biznisz!

BeBeThomas 2013.03.06. 13:41:41

@veracity: En ajanlatokat 4500-5500 kozott kaptam. De inkabb 4500 fele mentek.

SilentDreams 2013.03.06. 13:42:34

@Russell Coutts: Hmm, "kellemes" 33%-os összlevonás a bruttóból állami egészségbiztosítónál. Ez a 43%-os levonásnál már sokkal jobb.

Már csak egy feleség és 2 gyerek kell hozzá...adott a cél :)))))))

engem gyíkká változtatott 2013.03.06. 13:47:44

@nyuszigonosz: Nem. Különböző tartományokban más adókulcs van, de lehet, hogy tévedek. Nettótól beszélek, nem hó végén maradó pénzről. De mindegy, annyira nem lényeges, és már el fáradtam ettől, valóban egyszerűbb próbálgatnom. :))

SilentDreams 2013.03.06. 13:48:30

@Qué-Béka: A nyelvek alaposan meg tudják tréfálni az embert... :)

A fáradtság nálam is nagyon sokat ront, de az aktuális német tudásomra az is óriási hatással van, hogy pl. mennyi angol müsort nézek. Ha egy kicsit is elvetem a súykot pl. a hétvégén az angollal, akkor hétfön reggel megnézhetem magam, ha németül akarok beszélni komolyabb témákban, s erölködni kell, hogy a "németelnyomó" angolt kiverjem kicsit a fejemböl.
Mindezt úgy, hogy angolt anno sokkal késöbb kezdtem tanulni, mint németet...

Russell Coutts 2013.03.06. 13:52:14

@veracity:
Software fejlesztésről elég konkrét infóim vannak :) (éves bruttó, junior - senior)
Tesztelő 30000 - 48000
Fejlesztő 36000 - 60000
Projektvezető 40000 - 80000
Program manager 60000 - 120000
IT vezető 60000 - ...

Persze minden függ a tapasztalattól (Németországban a 3 év gyakorlat még keményen junior, a német senior az Magyarországon már a kőkemény architekt szint), szakmai ismeretektől (keresett kulcsszavak: Java, .NET, mobil technológiák, BI, BigData, CRM, SAP stb... - ezekből 2-3, projektekkel, tapasztalattal, esetleg minősítéssel alátámasztva)

Keresett ismeretek persze jelentős extrákat tudnak jelenteni. Minél jobban Berlin felé mész, annál jobban csökken a pénz is, mert elég sok a lengyel, cseh, szlovák fejlesztő, aki ott akar dolgozni, és lenyomták az árakat.
Ezekre jönnek mostanában az indiaiak, akik már mérhető számban vannak jelen a multinacionális cégeknél.

Russell Coutts 2013.03.06. 13:53:15

@SilentDreams:
Itt az indok az érdekházasságra! :DDD

mancikaaszomszedbol 2013.03.06. 14:32:39

jo a poszt, de nekem is lenne par kiegeszitesem.
1. Nemetorszagban nincs minimalber. Most akarjak csak bevezetni.
2. Ahhoz, hogy vki egy munkavallalasi szerzödest megkapjon, be kell elötte magat egy Krankenkasse-hoz jelentenie
3. Ami kimaradt (vagy csak en nem olvastam figyelmesen :)), hogy aki 3 honapnal tovabb az orszagban szandekozik maradni, be kell jelentenie a lakcimet az illetekes hivatalnal. (Hamburgban ezeket Kundenzentrum-nak hivjak)
4. A mi tapasztalatunk szerint (a parom Kelet-Nemetorszagbol jött, en Hamburgban lakom), az arak között nincs elteres, ill. mintha Keleten az arak egy kicsit magasabbak is lennenek. Ami viszont olcsobb Kelet-No-ban, az a lakber. Mig Hamburgban 7-800 EUR-t is ki kell fizetni egy normalisabb kis lakasert + rezsi, ami nem is a központban van, addig pl. Lipcseben, Halleban vagy akar Magdeburgban is kb 300-400 EUR-ert mar szep, nagy lakasokat lehet talalni akar a varosközpontban is...

Sanyi9 2013.03.06. 14:38:00

@veracity: "mit kóstál" - venni vagy eladni akarsz?

Alice in Wonderland 888 2013.03.06. 14:41:37

@Mirjam2: Végre valaki, aki hasonlóan élte meg ezt a folyamatot!
Köszi, hogy jelezted!

Sanyi9 2013.03.06. 14:42:13

@mancikaaszomszedbol: bizony, erre oda kell figyelni, mert egy szep kerek osszeg egyes helyeken nagyon sokat er, mig mashol gyakorlatilag semmi nem marad belole. Ezt nem art tudni elore, ugyhogy ha valaki Hamburgba vagy Münchenbe akar koltozni, nezzen elobb utanna a lakasaraknak.

mancikaaszomszedbol 2013.03.06. 14:55:37

@Sanyi9: plusz, az sem art, ha vki vmennyire azert beszel nemetül.. Itt, Hamburgban az a külföldi bevandorlo, aki nem beszel nemetül. :), mig Kelet-No-ban, csak az Azsiabol, Afrikabol erkezettekre hasznaljak ezt. Mikor kijöttem, meg nem nagyon birtam a nyelvet, ezert inkabb csak angolul kommunikaltam, igy eleg sok lakasrol le is maradtam, csak közvetitön keresztül sikerült lakast berelnem. (ami ugye megint csak elegge megdragitja a dolgot)

AiRLAC 2013.03.06. 15:02:10

@veracity: Steuerklasse 1 esetén (egyedülálló) ~2700€, Stk 3 esetén (házas) ~3200€.

veracity 2013.03.06. 15:03:44

@Russell Coutts: Köszönettel. Csak amiatt, hogy a fiam IT tanuló, mastert végez egy német egyetemen, de majd csak jövőre fejezi be.

Gondolkodik azon, hogy egy PhD-re 3 évre még ottmaradjon vagy jobb ha 3 év gyakorlatot szerez.

Majd villogok neki, hogy milyen jó infóim vannak. Persze elküld a fenébe, hogy nem értek én ehhez, ne törődjek az ő dolgaival.

De azért érdekes számok.

veracity 2013.03.06. 15:11:14

@Sanyi9: Akar a nehézség venni! Mint mindenki, én is csak eladni akarok. A fiam tudását. Amihez nyilván semmi közöm. De úgy elképzelni jó, ha én lennék ő, akkor mennyit kapnék. Szóval, csak játék a gondolatokkal, mert épp ráérek.

Eiknarf 2013.03.06. 15:18:27

@Russell Coutts: jah, ahogy mész délebbre, egyre jobban lehet keresni, amit kb el is buksz az emelkedö miete ärak miatt.

Meg az is nagyon igaz, hogy itt kitolódik a senior-manager besorolás. Nem nagyon talälkozni magyarorszägon jellemzö 30-as ifju titänokkal felsö vezetés szinten.

Mi most kerestünk IT directort, 40 év alatt szoba sem älltunk a jelentkezökkel.

Itt a senior 5-8 év tapasztalatot jelent.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.06. 15:47:44

@Sanyi9: vizvezetekszereloknek, talan erdemes lenne elgondolkoznia egy szakmavaltason.
a régi tortenet az ugyved nezi a vizvezetekszerelo szamlajat
- maga 200$ szamolt orankent ennyit meg én se szamolok mint ugyved!!
- ja kerem amig ugyved voltam en se szamoltam ennyit....

montroyal ( CAN qc) 2013.03.06. 15:53:12

@Qué-Béka: franciául pedig nagyon értelmesen ( néha nagyon bután ) tudok bólogatni :-D
akkor meg miniszter is lehet beloled .. nezd meg aki a fonoke mogott bologatott a valasztason miniszter lett..( ja tapsolni is kotelezo)

Sanyi9 2013.03.06. 16:06:30

@Eiknarf: Pontosabban mit takar az "IT director" poszt? Mi a ceg profilja? Csak kivancsisagbol, Nemetorszag melyik reszen van a ceg?

Amugy, szerintem, vigyazni kell az eltulzott kor szerinti besorolassal. Ismerek 25, 35, 45 es 55 eves nagyon hozzaerto embereket es ugyanigy ilyen koru nagyon kontar embereket, ugyhogy nem latom mennyire relevans a kor ebben a kerdesben.

Qué-Béka 2013.03.06. 16:16:16

@montroyal:
igen , ismerem...
Hmm... tudok tapsolni, azzal nem lesz gond és ha kell tudok hülyeségeket is beszélni meg össze-vissza hebegni-habogni... most, hogy mondod, lehet, hogy el kéne gondolkodnom egy jó kis pályamódosításon :-D

szaszo71(D) 2013.03.06. 16:17:27

@engem gyíkká változtatott: A tartományokban ugyanaz az adókulcs. Egyedül a Pflegeversicherungra fizetünk itt Sachsenben fél %-kal többet, mert itt szabadnap a Buß- und Bettag.

szaszo71(D) 2013.03.06. 16:19:01

@mancikaaszomszedbol: A cikkben helyesn szerepel, van szakmánkénti minimálbér. (Nem minden szakmára.)

mancikaaszomszedbol 2013.03.06. 16:32:31

@szaszo71: en ezt talaltam:
"In Deutschland gibt es keinen branchenübergreifenden gesetzlichen Mindestlohn, sondern nur verbindliche Mindestlöhne für einzelne Branchen und Berufe." Szoval ertelmezhetö ez ketfelekeppen is...

Russell Coutts 2013.03.06. 16:34:29

@Eiknarf:
Nekem Magyarországon a kedvencem a 25 éves "tanácsadó" :) Csak azt nem tudom, hogy (az én értékrendem szerinti) 10-15 év szakmai gyakorlatot és tapasztalatot, ami a tanácsadósághoz - szerintem - kell, no azt hol és mikor szedte össze :)

Azért Németországban is vannak fiatalon komoly karriert csinálók, csak a különbség szerintem, hogy nem CSAK azok vannak...

Most én is 2 hely között vagyok, várom vissza a szerződésem az új helyről, hogy kezdhessek végre. De ott is a főnököm (CIO) egy 36-38 éves "srác".

Korábban "T"elkóban dolgoztam, én is vezetői pozícióban, de ott is a főnököm (COO) 38 éves volt. Mondjuk azt rohadtul nem értette senki, hogyan lehetett pont őt oda kiválasztani. :D

szaszo71(D) 2013.03.06. 16:42:01

@mancikaaszomszedbol: " verbindliche Mindestlöhne für einzelne Branchen und Berufe." - egyes szakmákra kötelező minimálbét - ezt csak egyféleképpen lehet értelmezni. Meg amúgy is tudom, h. úgy van.

2013.03.06. 16:43:44

@veracity: 'Hát próbáld jobban. Attól majd ideges leszel, és máris jön a kívánt akcentus. De attól megnyugszol és máris elromlik az a fránya akcentus. Erre bepipipulsz, és jön a sikerélmény megint. Tiszta hullámvasút! :)'

:))) Jo lenne ha ilyen egyszeru lenne, de sajnos eddig csak eros kulso behatasra mukodott. Pl. egyszer osszevesztem egy pasival a metron mert nem halkitotta le a zenet amit hallgatott. Eleg csunya veszekedes lett belole, aminek soran mindennek elmondott, hulye kurva, stb. Mikor leszalltunk, megjegyeztem az angol baratnomnek aki velem volt hogy legalabb azt nem mondta a ficko hogy 'rohadt bevandorlo'. Erre a baratnom nevetve mondta hogy ha ideges vagyok, senki nem mondana hogy kulfoldi vagyok mert teljesen londoni akcentussal kezdek beszelni.

A baratom is megerositette hogy angol akcentussal vitatkozom vele mikor nagyon duhos vagyok, de mikor normalisan beszelek, szornyu magyar akcentusom van.

Remelem hogy a kovetkezo allasinterjun nagyon felidegesit a leendo fonok, hatha javul a kiejtesem es ezzel az eselyeim hogy felvegyenek... :)

mancikaaszomszedbol 2013.03.06. 16:48:54

@szaszo71: ez nem törvenyileg kötelezett minimalber, de kötelezö :) viszont, ha Te tudod, akkor az biztos ugy is van.

zopilote 2013.03.06. 16:57:30

@tableno:
" velem még soha sem fordult elő, hogy "elfelejtettem" volna magyarul "
Meg velem sem. Volt par szo, amit elfelejtettem magyarul, es az nagyon
idegesitett. Egyre nagyon emlekszem, a windowsill - re. A haverommal
napokig gondolkoztunk, mi lehet a magyar megfeleloje, de nem jutott e-
szunkbe. Egyszer vezetek, es felkialtottam, hogy Ablakparkany!! Eszem-
bejutott:) Kibacott buszke es boldog voltam akkor:) Amikor otthon va -
gyok, nagyon figyelek, hogy meg csak veletlenul se hasznaljak angol ki-
fejezeseket. Meg az itt mindennapos "Tíví" -t is Tévé- nek ejtem. Ezert
roppant felduhit, ha valaki 2- 3 ev kinnlet utan tori a magyart. Sokszor,
amikor ismeretlenekkel beszelgetve kiderul, hogy 30 eve nem elek ott-
hon, elcsodalkoznak. Mondom nekik, az anyanyelvet nem lehet es nem
is szabad elfelejteni!

montroyal ( CAN qc) 2013.03.06. 16:58:13

@Qué-Béka: es a mai idokben az is fontos ha egyik nap azt mondod FEKETE!!! masnap azt mondod igazabol azt gondoltuk szurke.... de lehet feher is..

2013.03.06. 16:58:44

@Karinette: Szerintem ez sok emberrel elofordulhat hogy elfelejtenek magyar szavakat / kifejezeseket, de gondolom nem beszelnek rola mert 'ciki'. Nyilvan van akinek konnyebb valtani nyelvek kozott, van akinek nehezebb. En soha nem tudnek pl. tolmacs lenni, nem tudok ket nyelven gondolkodni. Jelenleg angolul jelennek meg a fejemben a mondatok es azokat probalom magyarra forditani mikor magyarul irok / beszelek. Eddig a legegobb esetem az volt, mikor nagyon faradt voltam es azt mondtam egy baratnomnek magyarul hogy 'nem van' :)

montroyal ( CAN qc) 2013.03.06. 17:04:30

@Russell Coutts: mint az en vejem egyetem utan master utana doctorat (penzugyi) es meg soha nem volt munkahelye egyik iskolabol a masikba.. 27 eves.. igaz a professorja aki konferenciakat ad ot viszi evek ota asszistensnek..

zopilote 2013.03.06. 17:13:59

@zopilote:
De sokszor megkapom epp ezert, hogy nem is tudok angolul. Egyszer
beszelgetes kozben direkt magyarosan ejtettem ki, hogy " főnix " :)
Paran egybol ugrottak ra, hogy hulye vagy, az helyesen ejtve Finix!
Mit lehet az ilyenre mondani? :) Vallaltam az egest:)
Az otthon nagy szerettetel hasznalt "projekt" szo eseteben nem tu-
dom magyar kiejtessel hasznalni, " bancsa a fulemet " :) Angolul meg
nem mondom, ezert kerulom a hasznalatat. ami konnyu, mivel kint rit-
kabban hasznaljuk, mint otthon. (marmint az en koreimben)
Elnezest a kis temavaltasert, tudom, ez egy nemet jellegu iras:)
( elnezest az offolasert, tudom, ez egy nemet jellegu poszt) :)

zopilote 2013.03.06. 17:21:49

@montroyal:
A legjobb magyar haverom lanya sem dolgozott meg, o is 25 korul van, de
amig csinalta a masterjet, kapott tobb, mint havi 2000 $ osztondijat. Tavaly
felvettek orvosira, a banktol kapott szo nelkul 200 ezer dollar tanulmanyi kol-
csont.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.06. 17:26:33

@zopilote: huha szomoruan meg kell allapitanom én tulkoros vagyok tanulni .. milyen kàr..

montroyal ( CAN qc) 2013.03.06. 17:43:50

@Mirjam2: elfelejtenek magyar szavakat
kivancsi lennek mit mondanak azok akik nem magyarrol tanultak mas nyelvet mint pl en 14 evig az exemtol tanultam es a gyerekeitol akik szot sem tudtak magyarul es valahogy az evek soran ha nem ertetem valamit korulirtak es franciaul maradt meg bennem es ha most magyarul kell mondani neha megakadok es keresem mi is a magyar megfeleloje mert szo szerint nem az .. es ez nem elfelejtes..

tableno 2013.03.06. 17:44:01

@zopilote: Egyetértek, szerintem sem hanyagolhatja el az ember az anyanyelvét, az kicsit olyan, mintha az identitását veszítené el. Aki meg alig pár év után már "ámerikás" akcentust affektál, az egyszerűen szánalmas...

2013.03.06. 17:47:59

@tableno: es ha evekig nem hasznalod az anyanyelvedet, csak heti ketszer, ha magyar csaladtagnak telefonalsz (90-es evekben meg nem volt skype)? Akkor romlik az aktiv szokincsed, hiaba anyanyelv. Nem felejtesz, csak atmegy passzivba.

2013.03.06. 17:48:40

@montroyal: ez az az ex aki elvette a hazad?

montroyal ( CAN qc) 2013.03.06. 17:55:04

@charlieharper: igen jol emlekszel de legalabb nyelvtanarra nem kellet penzt adnom...all inclu..

2013.03.06. 17:59:01

@montroyal: bang for the buck...

Qué-Béka 2013.03.06. 18:25:58

@montroyal:
Ahogy jobban belegondolok, azt hiszem mégsem menne. Tudod, a gyomrom nem bírná.
Pedig biztosan jobban fizet, mint a htb-lét, de a pénz nem minden. Valami személyre szabottabb állást kell találnom :-)

Qué-Béka 2013.03.06. 18:34:52

@zopilote:
A férjem úgy beszél magyarul, hogy csak turistaként járt Magyarországon. Igaz, hogy néha érdekesen fogalmaz és azt mondja, hogy 'tudja' a 'tuggya' helyett, de csupán ebből érezni, hogy nem magyar nyelven "él". Meg persze vannak olyan témakörök, amelyhez nincs meg a megfelelő szókincse vagy ha túl gyorsan beszélek visszakérdez, de ez minden defektje.
Van egy 96 éves nagynénink, aki 20 éves kora óta él Ausztráliába, kristálytisztán beszél magyarul. Igaz, amikor angolul beszél, az nagyon vicces. Jó vaskos magyar akcentus keverve az ausztrál dialektussal. :-D

SilentDreams 2013.03.06. 18:55:56

@Qué-Béka: "Jó vaskos magyar akcentus keverve az ausztrál dialektussal. :-D "

Erre azért kiváncsi lennék.... :)))))

SilentDreams 2013.03.06. 18:56:57

@Qué-Béka: A férjed akkor valószínüleg olyat sem mond, hogy:

"nekem nyóc" :)))

Taxomükke (UK) 2013.03.06. 19:17:14

@Mirjam2: Na, mar ertem, miert rossz szerinted a londoni kozbiztonsag... belekotsz az emberekbe, aztan csodalkozol, ha nekedmennek.
;-)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.06. 19:35:16

@zopilote:

Még sosem halottam, hogy magyar főniksznek ejtené Phoenix város nevét.

Alapvetőene ezekben a dolgokban ki szokott alakulni egy közmegegyezés, s a kialakult alakból lesz a "helyes" magyar alak, mely persze szinte mindig eltér az eredeti ejtéstől. Mert az amerikaiak sem finiksznek mondják.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.06. 19:38:12

@montroyal:

Ez teljesen természetes.

Gyakori, hogy valaki egy adott területen csak egy nyelvet használ, így annak a területnek a szavait csak azon a nyelven tudja. Nem kell ehhez anyanyelvi szint se. Az illető nyelv lehet akár közepes szinten tudott nyelv is.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 19:43:57

@45eskoltozik: ja, a rerngeteg torok annak idejen perfekt nemettel ment ki takaritani

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 19:48:38

@Russell Coutts: probaido alatt normalis ember nem megy szabadsagra sehol a vilagon, akarmi van a szerzodeseben

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 19:50:32

dogojjek meg ha januar 1-el nem toroltek el a vizitdijat

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 19:56:45

@Mirjam2: az en amerikai angolom akkor tokeletes ha masnapos vagyok
de ritkan vagyok masnapos az a gaz...

montroyal ( CAN qc) 2013.03.06. 21:13:01

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: csak egyszeru pelda ha francianak mondanad a munkahelyeden keresed a penzt azt hinne elveszett valami penz es meg kell keresni viszont ha magyarnak mondanad hogy nyered a penzt azt gondolna milyen jo hely penzt is keresel meg nyerni is lehet valamit..

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.06. 21:18:03

@montroyal:

Oké, de ez más. Ezek kifejezések.

Egyébként kifejezéseknél bizony megesik nyelveket jól beszélő embereknél, hogy rosszul, szó szerint fordítanak egyik nyelvről a másikra.

Sokszor ez fordítói hibákban jelentkezik.

Fordításelméli alapszabály: mindig a lehető legalacsonyabb szinten fordítsunk, s csak akkor menjünk magasabbra, ha ez elengedhetetlen.

Szintek:
- szó,
- kifejezés,
- szövegösszefüggés.

Pl. a te példád egy kifejezés, melyet szószinten fordítani súlyos hiba.

zopilote 2013.03.06. 21:21:43

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Phoenix geofizikai muszerekkel is dolgoznak otthon a regi munkatarsaim, ok fonixnek ejtik. En is annak ejtettem, amig otthon eltem. A finix kiejtesemert meg nem szoltak Arizonaban sem, amikor oda kertem Tucsonbol a busz vagy repulojegyet:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 21:22:13

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: es akkor meg nem beszeltunk a szlogenekrol
abba bele kell szuletni
vagyis hat lehet fokozatosan megtanulni, de mindig jon egy ujabb
sokra ra lehet azert erezni, de sok van amit nem tudsz levagni rogton

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.06. 21:26:24

@zopilote:

Azért nem szóltak, mert a helytelen finiksz ejtésből felismerhető a város. Szinte az összes mexikói is így ejti, azaz megszokták.

Te se szólsz a budapesti kínai büfésnek, amikor mondjuk a rántotthúst lántothus formában emlegeti.

nyuszigonosz 2013.03.06. 21:26:59

@hagyma: A rengeteg török annak idején nem takarítani jött.
Gyári munkásnak és csupa férfi.
Természetesen német tudás nélkül.
Feleségeiket, családjukat késöbb hozták ide. A török nök kezdtek irodákat takarítani, mert azt akkor lehetett német tudás nélkül. Mondjuk ma is lehet...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.06. 21:27:31

@hagyma:

Kétlem. Sosem hallottam amerikait finiksznek mondani. Hallgasd meg jobban a feleségedet szerintem!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 21:28:55

@nyuszigonosz: erre probaltam utalni, mosogatni meg takaritani mindenhol lehet nyelvtudas nelkul is, ha szxukseg van a munkaerore, leszarjak, hogy mit ertessz meg
/hat azert nekem ugy remlik nem csak gyari melosnak, mentek oda mindent csinalni, amihez a nemetnek nem volt kedve/

nyuszigonosz 2013.03.06. 21:28:55

@montroyal: Kifejezéseknek nincs szó szerinti fordítása.
Azt nem lehet úgy fordítani.
Egy.-egy kifejezést az adott másik nyelv kifejezésére kell fordítani.

zopilote 2013.03.06. 21:30:25

@hagyma:
persze hogy finixnek ejtjuk mi amerikaiak:) (most en is annak vettem magam) :) de az alsonadragom nem csillagsavos:) de nem is juharlrveles:) de meg csak nem is piros - feher - zold:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 21:31:24

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: bazmeg itt ul mogottem es elmondta a kedvemert 12-szer:)
es most 13-szor:)
de mar hulyenek nez

nyuszigonosz 2013.03.06. 21:32:01

@hagyma: Nem hagyma. Akkor a háború utáni években- évtizedekben tényleg nem volt elég munkásember itt.

Természetesen az évek során aztán már nem csak az eredeti gyári munkát végezték a törökök, sokesetben spanyolok vagy olaszok, hanem bármi mást is.
Hiba lenne azt állítani, hogy csakis azt, amit a németek nem akartak.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 21:32:26

@zopilote: az en legujjabb boxeralsom konkretan jegesmedves, ha ez fontos

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 21:33:04

@nyuszigonosz: OK en inkabb a 70-es evekrol beszeltem

zopilote 2013.03.06. 21:33:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
az egy vicc, ahogy a mexikoi ejti egyes allamok, varosok nevet: pl texas=tehasz los angeles= los anhelesz

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 21:35:07

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: igen
de inkabb tapasztalat kerdese
en pl 15 ev utan tudtam meg hogy a punci szlengbeli neve beaver, mert nem hallottam elotte, vagy nem is ertettem

zopilote 2013.03.06. 21:35:12

@zopilote: Tucson= tukszon mexikoiul:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 21:38:46

@zopilote: es szeretnek szolni, hogy meg 12 nap es 18 ora mulve leszek amerikai
valoszinuleg be fogok rugni

zopilote 2013.03.06. 21:40:05

@hagyma: az elsok kozott volt, amit megtanultam angolul a beaver:) meg a hairy pie:) soroljam? de spanyolul is: panocha, verga,chichis, nalgas, stb legjobban a chicharron con pelos tetszik. amikor megemlitem mexikoiaknak, befogadnak:)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.06. 21:42:12

@hagyma:

Akkor nem észleled az angol és a magyar jelentős fonetikai különbségeit. Nem vagy ezzel egyedül, a legtöbb magyar ugyanígy van ezzel. De azt hittem, te, mivel ott vagy, már túljutottál ezen.

Nos Phoenix magyar ejtése:
- leginkább finiksz /ˈfiniks/
- ritkábban fíniksz /ˈfiːniks/
míg az angol ejtés:
- /ˈfiːnɪks/

A spanyol anyanyelvűek zöme is úgy mondja, mint a magyarok egyébként.

zopilote 2013.03.06. 21:43:16

@hagyma: ez annak a jele, hogy tudat alatt Kanadaba vagysz:)
itt az allampolgarsagi vizsga egyik feltetele az, hogy kezet kell fogni egy jegesmedvevel. a masik, hogy szeretkezni kell egy indian novel (sokan felcserelik a kettot, kulonosen magyarok) :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.06. 21:43:49

@zopilote:

Mi ebben a vicc? Ez az illető helységek spanyol neve. Ráadásul még spanyol eredetű nevek esetében ebben semmi furcsa nincs.

Ezen az alapon furcsa, hogy a magyarok Wien-t Bécsnek ejtik.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 21:45:06

@zopilote: van m eg rengeteg neve, nekem kb fel eve emlitettek beavernek es hirtelen nem tudtam mi van?
puszi oszt jo van
a vicc raadasul, hogy a beaver lake mellett elunk

zopilote 2013.03.06. 21:47:22

@hagyma: mexikoiul mondtam, hogy tukszon:)
legkedvesebb amerikai varosom, legjobb hely a semmitevesre majustol (mert mast ugy sem tudsz csinalni a hosegtol. elosszor probaltam setalni a varosban, egy teremtett lelket sem lattam a belvarosban, deltol 4 -ig)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 21:48:25

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: haggyal logva birca, vagy add meg a telefonszamodat es bemondatom Maryvel
hat itt mondja a fulembe
finiksz:)
@zopilote: valoszinu egyszer elmegyunk canadaba, de csak nyaralni, vagy telelni, vagy mit lehet ott

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 21:51:06

@zopilote: levagtam
de biztos ami biztos megkerdeztem Maryt:)
bar birca szerint valopszinuleg nem jol ejti:)
es persze hozza kell tenni, hogy vannak am kulonbsegek
tehat tisztazzuk, Mary KY kiejtessel beszel
gondolom azert amerikainak amerikai

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 21:52:28

ami en is leszek 19-en:) de sosem tudok anyanyelvi szinten megtanulni, viszont O itt latta meg a napvilagot
meg elotte jopar felmenoje

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.06. 21:53:24

@hagyma:

Segítség a magánhangzókhoz, mert IPA jeleket használtam, melyek azért nem közismertek: maxval1967.files.wordpress.com/2012/05/canipa.png - felül a canIPA kibővített táblázat, alul a hivatalos IPA.

Jól látható, hogy a magyar /i/ és az angol /ɪ/ egyaránt elülső hang, de a magyar /i/ magasabb nyelvállású.

zopilote 2013.03.06. 21:53:47

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
nem vicc csak furcsa, angol kiejteshez vagyunk szokva, nekem nehez spanyolokkal beszelve amerikai varosok nevet spanyolul ejteni. az estados unidos is mindig problemat jelent, felcserelem a ket szot

nyuszigonosz 2013.03.06. 21:56:34

@hagyma: Igen, akkor már kezdödött az, hogy a "koszos" munkát a törökökre hagyták.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.06. 21:58:16

@hagyma:

Nem tudok olyan amerikai nyelvjárásról, mely a Phoenix névben /i/-t ejtene /ɪ/ helyett! Eleve az angolban az /i/ - mármint a rövid /i/ - sokkal ritkább mint a magyarban, viszont a hosszú változata - /i:/ - gyakori.

Ha az USÁ-ban /ɪ/ helyett /i/-t mondasz, leginkább spanyol anyanyelvűnek fognak gondolni, mert ők mindig így ejtik, kivéve persze a helyes angol kiejtést elsajátító spanyol anyanyelvűeket.

zopilote 2013.03.06. 21:58:56

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
en peldaul a mai napig sem erzem a v es a w kozti kiejtesbeli kulonbseget. exem szuletett kanadaikent (Magyar anyanyelvi szinten) probalta tanitani, nem ment. szerinte meg a magyar viz szot is wiznek mondom. nem erzem, no, ez van (varom a hulye magyar, meg beszelni sem tud megjegyzeseket) :)))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 22:00:12

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nezd en nem foglalkozom nyelvtannal
nem teszek ilyen aposztrofokat meg isten tudja
de ha egy magyarnak meg akarom irni, hogy ejtik , akkor a finiksz
ha igy mondja megertik perfektul
az akcentust a szokepzest nem tudom es nem is akarom visszaadni
minden magyarnak!
nyugodtan ejtsetek igy
finiksz, arizona:)
mindenki erteni fogja, bar az nem baj ha a nyelvallasra figyeltek

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 22:02:55

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: hat kesz vagyok
leirtam, hogy hangzik magyarul a hogy ejti
tokom se tudja, hogy kell irni, milyen karaktereket
finiksz oszt kesz
amugy en mar tokeletesen ejtem azt mondta, bar nem erti miert fontos:)
egyet higgy el az en finikszem mar tokeletes

zopilote 2013.03.06. 22:03:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
nekem meg sem kell szolalnom pl Los Angelesben a repteren amikor Mexikobol jovok. az amerikai bevandorlasi tisztviselo spanyolul beszel hozzam mindig, pedig latja a kek kanadai utlevelemet. meghokken, mikor mondom neki, nem beszelek spanyolul (de lehet, hogy csak egy teszt a reszukrol, nagyon raffinaltak) :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 22:07:52

@zopilote: ez vicces, mikor az utolso ujlenyomaton voltm az allampolgarsagi vizsga elott spanyolul kezdett el beszelni a hivatalnok, pedig sem kinezetem sem a nevem indokolta
gondolom rutin, mivel a 90 szazalek aki ilyen helyeken van az "spanyol"

zopilote 2013.03.06. 22:08:08

@hagyma: ezzel en is igy vagyok:)

zopilote 2013.03.06. 22:14:29

@hagyma: en kurvara le tudok barnulni, ha lenn melozok, raadasul legtobbszor felmeztelen vagyok, ezert meg Mexikoban is az utcan mindenki spanyolul probal velem beszelni. de a Statesben is kertek mar tolem spanyolul utbaigazitast repulotereken panamaiak, kolumbiaiak (legerdekesebb az, hogy tudtam is segiteni az en szegenyes spanyol tudasommal)

zopilote 2013.03.06. 22:16:03

@zopilote: marmint melozni felmeztelenul szoktam, nem az utcan vagyok ugy:)

Herr Géza 2013.03.06. 23:41:38

@veracity: Bocs, közben nem voltam gépközelben. Nem tudom Neked hogy jött az ki, gondolom I-es adóosztályban számoltál, beírtad a vallásodat, nincs gyerek ? Akkor sajna ennyi, elöször. Ha letelt a 185 nap, akkor viszont "felsöbb" osztályba léphetsz és a jövö év elején az egész azelötti évet a tényleges adóosztály szerint számolják el, ezért írtam, hogy "csinos" visszatérítést kapsz.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.06. 23:43:04

@zopilote: Ezert roppant felduhit, ha valaki 2- 3 ev kinnlet utan tori a magyart. Sokszor, amikor ismeretlenekkel beszelgetve kiderul, hogy 30 eve nem elek ott hon, elcsodalkoznak. Mondom nekik, az anyanyelvet nem lehet es nem
is szabad elfelejteni! "
teny, hogy vannak, akik kicsit rajatszanak erre:) a masik oldala a dolognak, hogy mennyi lehetosege van az embernek magyarul beszelni idegen kornyezetben. Ha ez egyenlo a nullaval, akkor termeszetes, hogy meg fog kopni a szokincs, a hanglejtes kezd a hasznalt nyelvehez hasonlitani stb. Az ido mulasaval ez hatvanyozottan jelentkezik. En is eszrevettem magamon, hogy neha nem jutnak eszembe magyar szavak, vagy hogy jobban meg kell eroltetni az agyam, hogy egy angolrol magyarra forditott szoveg gordulekeny legyen:) (6 evek elek az USAban, a ferjem amerikai, igy nincs annyi lehetosegem magyarul beszelni. De, ahogy ti is irtatok, tobbek kozott ez a blog is segit, hogy "edzesben" maradjak:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.06. 23:56:18

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "míg az angol ejtés:
- /ˈfiːnɪks/"
Na, ha mar ennyire belementunk a nyelveszetbe, es kiejtesbe:) valo igaz, a magyarok szamara a "ɪ" hang nem letezik, ezert siman i-t ejtenek. Az elobbi egy kicsit az orosz "jeri"hez hasonlo hang, a mi i-nknel (az angol "e") lazabb ajakkal kiejtett hang. Epp nemreg probaltam ezt tanitani a koreai diakjaimnak, akik jokat derultek a sheet -shit, beach -bitch parositasokon:) egy apro hangon mennyi mulik! :))

montroyal ( CAN qc) 2013.03.07. 00:00:01

@nyuszigonosz: igaz es csak alatamasztja nem elfelejtunk magyarul ha megakadunk csak mas kifejezesekben gondolkodunk es hirtelen nem leforditani de atfogalmazni is kell ...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.07. 00:00:58

@zopilote: "en peldaul a mai napig sem erzem a v es a w kozti kiejtesbeli kulonbseget"

bocs, elojott az ESL tanar belolem:))) www.rachelsenglish.com/videos/w-consonant-w

Herr Géza 2013.03.07. 00:18:27

@Herr Géza: Egyébként ez esetben az 5000.-€-ból 920.-€ a nyugdíj-, beteg-, ápolási és munkanélküli biztosítás és 1188.-€ az összes adó. Tehát Te nettó 2891-et viszel haza,,, A munkadó része ebben nincs is benne sehol. Hangsúlyozom, fél évig, utána változik a kép.

Spacecake 2013.03.07. 00:27:59

@hagyma: 'Szerénység! Ne tömjénezze magát! Szerénység! Ha én valamit szeretek magamban, az a szerénység'
:-)
hosszú idő még 12 nap,aztán csak óvatosan,blöd dolog a 'célegyenesben" pofára esni:-)

szebb jövőt!!!
(felhang nélkül persze)
:-)

Spacecake 2013.03.07. 00:33:25

@Zsuzsi65: az honnan jön,h az amcsik (v csak a amcsi magyarok)nyomnak egy ilyet akar 1 mondaton belül 3szor hogy:'eeeeeeeeeeeeeeeeee'???

:-)

Taxomükke (UK) 2013.03.07. 00:36:17

@zopilote: Hat ez nagyon erdekes, ugyanis ket kulonbozo hangrol van szo, a v az v, a w pedig ugye dupla u, semmi koze a v-hez.
Probald ki: vinegar, wine.

Spacecake 2013.03.07. 00:41:50

@Spacecake: marmint ha magyarul próbálnak beszélni...

zopilote 2013.03.07. 01:11:27

@Taxomükke:
ezt en mind nagyon jol tudom, erzem is a kulonbseget
a problema a viz szoval volt, az ex azt mondta, hogy wiz - nek ejtem:) ezt nem tudtam megerteni soha:) vagy csak kotozkodott:(

zopilote 2013.03.07. 01:23:45

@hagyma:
Mielott messz allampolgarsagi eskure, feltettem par kepet szulovarosunkrol,
csak hogy ne feledd, honnan jottunk. Van kep a Jobaratrol is:) 2011 nyara.
Attol fuggetlenul, sok sikert, mint US citizen! A dream come true !

indafoto.hu/zopilote/eger

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 01:30:05

@Spacecake: en nem tudok pofara esni
papiron mar amerikai vagyok
az esku van hatra ami formasag
ceremonianak hivjak

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 01:32:24

@zopilote: hogy felejtenem?
az nem jobarat hanem szantofer
az eletem nem fog megvaltozni semennyire, csak meg kb+ 300 millio ember innentol gyulolni fog
"maradsz aki voltal, leszel aki vagy"

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 02:03:19

szoval talalt
nagy mobilos voltam

zopilote 2013.03.07. 02:11:22

@hagyma: en is:)
Szelidi -to, Fekete Baranyok, stb:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.07. 04:17:37

@Spacecake: "az honnan jön,h az amcsik (v csak a amcsi magyarok)nyomnak egy ilyet akar 1 mondaton belül 3szor hogy:'eeeeeeeeeeeeeeeeee'???"
a kanadaiakra gondoltal, nem? Ok teszik mindn mondat vegere: eh? :))
kerdezzuk meg Montroyalt:) www.youtube.com/watch?v=MoONQFm3Rfs

zopilote 2013.03.07. 04:34:48

@Zsuzsi65:
nem engem kerdeztel, de mint kanadainak az " eeeh " az termeszetes a mondat vegen, nyomatekositaskent hasznaljuk:)

zopilote 2013.03.07. 04:42:18

@zopilote:
Magyarban az " ugye " szonak felelne meg

nyuszigonosz 2013.03.07. 04:42:43

@montroyal: igen, átfogalmazni kell sokszor, amit magyarul mondani szeretnénk.
Vagy éppen más nyelven.

nyuszigonosz 2013.03.07. 04:49:10

@Spacecake: Az amik minden -nekik idegen, szóval tanult - nyelven beleraják tényleg az eeeeee-t. :)))
Sok errefelé az amerikai, és ha megpróbálnak németül beszélni, akkor is eeeeeeeeeeeee-znek.
Szerintem idöhúzás, szókeresés van mögötte.

zopilote 2013.03.07. 05:46:20

@nyuszigonosz:
a kanadaiak " eh " -t hasznalnak, de annak van jelentese
nehany pelda:
www.youtube.com/watch?v=bwy1Ya0CVTI
www.youtube.com/watch?v=uXu2tVtaSWg
www.youtube.com/watch?v=zqLuIXwsLDw ez a newfie akcentus :)

THEHUNGARIANMINGLE · WWW.THEHUNGARIANMINGLE.COM 2013.03.07. 07:49:28

@hagyma: azok más idok voltak
akkor kellett a munkaero..
ma mar banjak is, nem is kapnak nemet utlevelet :)))

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 08:28:22

@zopilote:

Ez érdekes dolog. A w a magyartól teljesen idegen hang (bár volt hasonló a XIII. századig), mégis, az angolt tanuló magyarok gyorsan megtanulják, sőt aztán akkor is w-t mondanak, amikor v-t kellene.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 08:30:32

@hagyma:

A kínai büfést is megérted, ha lántothust mond rántotthús helyett, de ugye ez vicces akcentus. Na, egy amerikainak pont ugyanilyen vicces a Phoenix magyaros finiksz ejtése - rögtön világos, hogy aki mondja, az nem angol anyanyelvű.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 08:31:41

@hagyma:

"egyet higgy el az en finikszem mar tokeletes"

Ezt nem hiszem. Ha így lenne, nem gondolnád, hogy ugyanazt a hangot ejtik a második magánhangzó helyén az amerikaiak és a magyarok.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 08:35:20

@Zsuzsi65:

Igen, ez az ejtés. Csak az oldalon nem a szabályos IPA-átírást használják.

zopilote 2013.03.07. 08:38:02

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
ez van nalam is, az exem szerint, a v helyett ejtek w-t

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 08:41:27

@Zsuzsi65:

Ezzel vitáznék.

A belinkelt táblázatomban - maxval1967.files.wordpress.com/2012/05/canipa.png - látható, hogy az orosz "jeri" semmiképpen sem azonos az angol ɪ hanggal. Az orosz egyrészt zártabb az ɪ-nél, azonos zártságú, mint a magyar i, viszont a nyelvállás hátrébb van, a táblázatomban az orosz "jerit" a ɨ jel jelöli.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 08:56:09

@Taxomükke:

Nagyon sok nyelvben történt e tekintetben az egyikből a másikba való átalakulás.

Pl. a klasszikus latinban egyáltalán nem volt v, csak w, s csak a vulgárlatinban lett a w-ből v. A spanyolok már a klasszikus korban sem tudtak w-t mondani, s egyformán ejtették a b és a v hangot, mint ahogy ez a mai szabványos spanyolban is van. Már az ókori Rómában erről ismerték meg az ibériai akcentust. Volt is erről egy vicces közmondás "BEATI HISPANI QVIBVS VIVERE BIBERE EST" - Boldog hispániaiak, akiknek az élet ivást jelent, arra utalva, hogy az ibériaiak latinul beszélve egyformán ejtették a VIVERE (élni) és BIBERE (inni) szavakat.

Az angolban az érdekes az, hogy párhuzamosan van v és w is. Bár ez nem egyedülálló dolog - más ilyen nyelv is van - de ez viszonylag ritka jelenség.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 09:02:04

@zopilote:

Egyébként amikor az amerikás magyarok elkezdenek angol akcentussal beszélni magyarul, nem ez az első jel. Az első jel jellemzően a szókezdő zárhangok (b, p. d, t, g, k) hehezetes ejtése - ez nagyon jellemző, mert a magyarban nincs hehezet soha, míg az angolban meg mindig van zárhangoknál a szavak elején.

Amikor magyar humorista viccelődik angol akcentussal, mindig ez a fő módszer: hehezetet tesznek a zárhangokra.

De elég meghallgatni magyarul beszélő átlagos angol anyanyelvűt - a zömük képtelen elhagyni a hehezetet, lásd pl. a Mo-n élő ausztrál srác videóit: www.youtube.com/watch?v=O4EwDakEHps

M. Péter 2013.03.07. 09:55:58

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Zöngés zárhangok után nincs hehezet az angolban.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.07. 10:11:19

@M. Péter:

Igen, igazad van, csak zöngétlenek után van. Az előbb túl gyorsan írtam. Azaz csak p, t, k után.

Eiknarf 2013.03.07. 13:32:18

@Sanyi9: Persze, nem azért irtam mert kizárná a kor, egyszerüen itt nem volt olyan mint nälunk a rendszerválás, hogy egy teljes generáció eltünt a menedzsment szintröl. Nyilvän van 35 éves kiváló vezetö, de nem ugy mint nälunk, hogy a 90-95 között dipolmäzott, nyleveket beszélö emberkék kb megfogtäk az isten läbät :)

IT Directort belsö IT vezetésre kerestünk, mert europai központként az nem helyi projektek és feladatok elvitték a vezetöket.. Szóval kb IT ops head

Eiknarf 2013.03.07. 13:33:44

@Russell Coutts: Vezetö sokszor az lesz, aki képtelen a többiekkel együtt dolgozni :D

Sanyi9 2013.03.07. 13:37:46

@charlieharper: Ezt arra erted, hogy jol elkoltott penz volt? Meg nem hallottam ezt a kifejezest, de erdekesen hangzik, ugyhogy rakerestem. Meg wikipedia oldala is van: en.wikipedia.org/wiki/Bang_for_the_buck Mondjuk meg mindig nem tiszta, hogy pontosan milyen esetekben hasznalando/hasznalhato.

Sanyi9 2013.03.07. 13:45:19

@Eiknarf: atgondoltam meg egyszer es most mar nem tunik eppen olyan rossznak a kor szerinti kategorizalas (vagy inkabb a tapasztalat szerinti, de ez nagyjabol ugyanaz, 15 ev relevans tapasztalata nem lehet csak egy 38-40 ev feletti embernek). Sokkal valoszinubb, hogy valaki jol reagal bizonyos esetekben, mikor az adott szituaciot mar latta mashol/maskor, mint valaki, aki eloszor szembesul a problemaval.

Hari Seldon 2 2013.03.07. 14:07:28

@zopilote:

Tök jó képek Egerről.
A DSCN0148 képen a Dobó téri templom van. Alapvetően ateiták vagyunk a feleségemmel, de amikor bementünk találtunk ott egy verset is: "Kezet csak megfogni szabad..."
Ez lett az esküvői idézetünk.

Russell Coutts 2013.03.07. 14:18:45

@Eiknarf: Köszi! :DDDD Most is vezetőnek megyek, csak nem szervezeti, hanem operatív feladatkörbe! :DDDD

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.07. 19:18:23

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nem gondolom, hogy ugyanazt a hangot ejtik:)
oh anyam:)
Mary szerint perfektul ejtem

2013.03.07. 22:26:22

@Taxomükke: Nem kotottem bele, hanem udvariasan megkertem valakit hogy halkitsa le a zenet amit nagyon hangosan hallgatott egy zsufolt metrokocsiban. Ez nem belekotes hanem normalis viselkedes.

Alice in Wonderland 888 2013.03.08. 08:55:30

@Mirjam2: Most láttam a válaszodat, ne haragudj.

Igen, ismerem az érzést..én mostanában belekeverek a magyarba franciát...hihetetlen mondatokra vagyok képes!
Szerintem a hozzánk hasonló emberekkel együtt írhatnánk egy "legdurvább mondataink magyarul"-c. posztot...;) Ok, csak viccelek, de érdekes lenne.

Én nagyon örültem annak, hogy az itt található nyelvész és a másik szinkrontolmács kommentelő kollégák megnyugtattak ezzel kapcsolatban...

SilentDreams 2013.03.08. 09:08:11

@hagyma: Akkor messe nincs, tényleg mgkaphatod az amerikai állampolgárságot :)

Azért kiváncsi lennék a "milk"-edre vagy "silk"edre, szerintem ezeken könnyebb meghallani és alkalmazni az "i"-töl eltérö hangot... :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása