oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. január 20. 06:57,  Szerelem első látásra 249 komment

2013. január 20. 06:57 Határátkelő

Szerelem első látásra

Egyetlen pillanat alatt beleszerelmesedni nem csak emberbe, városba is lehet – én legalábbis régóta hiszem ezt. Így járt a mai poszt írója, Zeeuws Meisje is, aki ráadásul egyetemistaként került ki egy varázslatos holland településre. Már meg is kértem, hogy ha gondolja, folytassa a történetet, melyet most ti is olvashattok.

Hollandia, Middelburg cím.jpg

„Az én vándorlás történetem 2004-ben kezdődött. Ekkor végzős gimnazistaként, két felsőfokú nyelvvizsgával a zsebemben egy vágyam volt: el, messzire! Ahogy visszaemlékszem, az érettségire való felkészülés közben minden szabad percemben bújtam az internetet, és ösztöndíj-lehetőségek után kutattam.

A tízórai és az ebédszünet engem mindig a gimis számítógép-teremben talált, merthogy versenyt futottam az idővel. Nem utolsó sorban pedig meg akartam mutatni a sok huhogónak, hogy szülői támogatás nélkül, kapcsolati tőke nélkül is ki lehet jutni az országból.

Az évben csapból is az Európai Unió folyt, hiszen májusban csatlakozásra készült az ország. Ódákat zengtek, milyen jó lesz nekünk egy nagy közösséghez tartozni. És én elhittem, nincs határ (azóta hányszor kérdőjeleztem ezt meg... na, de erről majd később). Még a csillagok is jól álltak az égen.

Egy nap egyik osztálytársnőm azzal fogadott, hogy az angoltanárnőnk (mivel nyelvvizsgám volt, nekem nem kellett órára járnom) bevitt nekik egy pályázati felhívást. Csak annyira emlékezett, hogy Hollandia, meg hogy 15 kelet-európai diáknak fizetik a tandíjat és a szállást az egyetemi alapképzésre.

Szakosodási megkötés nincs, de háromfordulós felvételi az igen. Ráadásul közel tíz napom volt, hogy az elsőn átessek. Esélyeken nem gondolkodtam, mert ha tudatosítom, hogy 15 az baromi kevés egész Kelet-Európából, akkor talán bele sem vágtam volna. „EZ KELL NEKEM!" konoksággal belevágtam a dolgok közepébe.

Innentől kezdve nagyon felgyorsultak az események. Angoltanárnőt megkerestem, pályázati felhívást átvettem, s már írtam is a 15 oldalas tanulmányt a megadott témában.

Gondolkodni nem sok idő volt: összegyűjtöttem minden rólam szóló tanulmányi igazolást, csatoltam a kényszeresen frissen tartott angol önéletrajzomat, kreáltam egy motivációs levelet, sebtében beszereztem 2 angol nyelvű ajánlást és más postáztam is a vaskos csomagot Hollandiába.

Nem tudtam, mire számítsak

A válasz hamarabb jött, mint gondoltam. Emailben értesítettek, hogy az anyagom rendben van, s következő lépésként el kellene mennem egy felvételi beszélgetésre Budapestre. Merthogy az egyetem dékánja volt olyan jó fej, és maga utazott el hozzánk.

Ez nekem nagyon szimpatikus volt: segíteni szerettek volna a kelet-európai diákokon, ezért ők jöttek, s a tág régióból minden felvételizőt Budapestre utaztattak. Szállást foglaltak nekünk és már ott megismertettek minket egymással.

Az első felvételi napon voltunk ott Magyarországból, Csehországból, Szlovákiából, Szlovéniából, Romániából - és mind nagyon különböző dolgokat akartunk tanulni. Színházelméletet, politikatudományt, sok nyelvet, biokémiát...

Emlékszem, hogy két érettségi tétel tanulása közben vonatoztam fel Budapestre a vidéki szülővárosomból, és magam sem tudtam min izgultam jobban: a következő héten zajló szóbeli érettségin, a felvételi beszélgetésen vagy a 3 hét múlva esedékes B tervként megjelölt ELTE-s felvételimen.

Magam sem tudtam mire számítsak. Egy szigorú holland professzorra, egy giccses szállodai konferenciateremre, sok öltönyös és kosztümös felvételizőre, vagy inkább a biciklis holland házaspárokról kialakult képem alapján egy laza ősz férfire, aki nem szállt el a titulusaitól, és vicces de folyékony angollal beszél majd hozzám.

A kedves olvasó kitalálhatja melyik történt: a második. A szállodába becsekkolva egy tanulmányis hölgy adminisztratív jellegű kérdésein kellett átesni. Átnézte a beküldött papírjainkat és egyeztette velünk, hogy milyen sorrendben szeretnénk beszélgetni a dékánnal. A hölggyel rendeztük az anyagiakat is – mert IGEN, fizették még azt is, hogy mi felvételizni mentünk. Mert van ilyen.

Találkozunk Zeelandon

Aztán jött a második forduló a dékánnal. Egy jó szándékú, ötvenes éveinek a vége fele járó férfit kell elképzelni, aki ahelyett, hogy a papírjaiba merülve, unottan hallgatta volna meg a sokadik, angolul hebegő, izzadt tenyerű és piruló diákot, kíváncsi volt RÁNK.

Kíváncsi volt, hogy mi érdekel minket, kik vagyunk azokon a bizonyítványokon kívül, amiket a kezünkben szorongattunk. Mivel én társadalomtudományi karra jelentkeztem, így kaptam jó néhány kérdést arról, hogy éltem meg gyerekként a rendszerváltozást, hogy értékelem az újonnan kapott szabadságot, és a saját életemben ezt egyszer hogyan szeretném hasznosítani.

Aztán kérdezett olyanokat is, amikről ma már tudom, hogy minden standard állásinterjún is megteszik: hogy értékelem az én pozitív és negatív tulajdonságaimat, hogy dolgozom csoportban és egyedül, s miként viszonyulok a versengéshez. Akkor, 18 évesen nekem ezek nagyon újnak hatottak...

Az egy óra úgy elrepült, hogy észre sem vettem. Azon kaptam magam, hogy mosolyogva kezet nyújt, és azt mondja, reméli, a nyár végén találkozunk Zeelandon. Bár az eredmény még nem végleges, hiszen egy fordulót még teljesítenem kellett, de azt mondta, az ő értékelésén nem fog múlni a dolog. Valahol 3 méterrel a föld fölött jártam, de ott motoszkált a fejemben, hogy hol a fenébe lehet ez a Zeeland...

Közbeszólt a magyar rendszer

A következő hetek gyerekjátéknak tűntek. Érettségi könnyedén kipipálva, s már csak az ELTE-re kellett bejutnom. Ez ekkor fontosabbnak tűnt, mint bármi. Merthogy ahhoz, hogy őszre én holland diák lehessek, be kellett mutatni, hogy egy otthoni egyetemen is képes voltam teljesíteni a felvételi követelményeket, s ha minden kötél szakad, akkor ott kezdeni ősszel az egyetemi életet...

A jó magyar rendszer azonban nem hazudtolta meg önmagát. A felvételi csont nélkül ment, de a bizottság megállapította, hogy számukra nem elfogadható, hogy én nemzetközi nyelvvizsgát tettem angol nyelvből, mert ezzel nem bizonyítom, hogy képes vagyok magyar nyelven is megérteni, amit angolul kommunikálnak.

Arra kértek, szeptemberig szerezzek Magyarországon is elfogadható bizonyítványt, ha szeretném, hogy ők a nyelvtudásomat figyelembe tudják venni. Mindezek ellenére megkértek, hogy legyek olyan szíves, és vigyem le az elfogadhatatlan nyelvvizsga bizonyítványomat az alagsori büfébe, ott kérjem meg a büfés nénit, hogy fénymásolja már le nekem, aztán vigyem vissza nekik, hátha mégis tudnak tenni valamit, s akkor pontot kaphatok a nyelvtudásomra.

Ez volt talán az utolsó csepp a pohárban. Vettem a kalapom, és mentem oda, ahol a Cambridge-i Egyetem által kiadott nyelvvizsgám elfogadható volt, s ahol tárt karokkal vártak.

Papírhalmok alatt

A nyár hamar elrepült. Izgatottan vártam, hogy mehessek már Zeelandra, ami kiderült, hogy nem Új-Zeeland, hanem az eredeti. Mármint a holland Zeeland. Azaz egy tartomány Dél-Hollandiában, ami a térkép szerint kis szigetekből és félszigetekből áll. Az egyetem pedig mindennek a közepén, Middelburg városában lesz.

Aki átesett már elsőéves egyetemi adminisztrációs körökön, az tudhatja, hogy ilyenkor van papír bőven, amit ki kell tölteni. Egy Manon nevű illetővel kommunikáltam a tanulmányi osztályról, aki a kezdetekben nagyon kedvesen írogatott nekem emaileket, egyszer azonban kifakadt.

Azt mondta, azonnal hagyjam abba ezt a Manon úr megszólítást, mert ő aztán nem az! Megszeppentem. Aztán sűrű bocsánatkérések közepette a lehető legtisztelettudóbb stílusomban írtam neki, hogy Manon kisasszony.

Oktondi magyarként ugyanis, mikor megláttam a nevét, a „MAN" előtagból arra asszociáltam, hogy ő férfi. S hát, ahogy a mellékelt ábra is mutatta, nem volt az. Ekkor tanultam meg egy életre, hogy ha beazonosíthatatlan névvel találkozom, azt Google jóbarátomnak meg kell mutatni, s ő lesz szíves sok színes képpel igazolni, hogy a feltevéseim igazak-e, férfival vagy nővel állok szemben.

Végigbőgtem az utat

Elérkezett az augusztus közepe. Könnyes búcsút vettem a családomtól és 2000 euróval a zsebemben útnak indultam a nagyvilágba. Azt mondták kb. 2000 kell egy szemeszterre (na, ezt mai ésszel messze alulértékelték), hát hittem nekik. Nem is volt akkor több, amit édesanyám mozgósítani tudott volna. Afféle hamuban sült pogácsaként lapult a zsebemben, a többi rám volt bízva, hogy boldoguljak.

Emlékszem, utolsóként szálltam fel a fapados gépre. A bátorságom erősen ingadozott, s édesanyám határozottságára volt szükségem, aki fellódította a bőröndömet a reptéri futószalagra, hogy ha elindultam, menjek hát.

Nem jártam még Hollandiában előtte. Akkoriban még nem ismertünk olyan fantasztikus találmányokat, mint a Google Street View és társaik. Nem tudtam, hogy ha kiszállok a fapadosomból, akkor a repülőtérről hogyan jutok el az állomásra, ahonnan aztán közel 2.5 óra vonatozás vár még rám, hogy elérjem az áhított végállomást.

Máig hálás vagyok annak a fiatal anyukának, aki mellett helyet kaptam a fapadoson. Nem tudom, hogy másfél órán át én bőgtem-e jobban, vagy a mellére kötött csecsemő, de Amszterdamhoz közel érve már nem bírta tovább, s megkérdezte, hogy én mit siratok ennyire.

Elmondtam neki, nagy könnyek között, hogy az elkövetkező 3 évemet itt fogom tölteni, erre ő jól kinevetett. Na, tessék gondoltam, hol itt az együttérzés. Még ő is... De nagyon jól jött ott a levegőben, hogy ő két lábbal állt a földön. Mire a gép ereszkedni kezdett, rájöttem (na jó, ő volt az, aki megmutatta), hogy körülöttünk egy csomó hozzánk hasonló földi utazik, akik a hollandok között remélik megtalálni vagy már rá is leltek a boldogságukra.

Middelburg vagy Midlőghghhgh?

Összeszedtem magam. Lekászálódtam a repülőről, megtaláltam a testsúlyom felének megfelelő nehézségű csomagomat az akkor gigantikusnak tűnő Schiphol egyik nagyon távoli sarkában, és nagy szemekkel vágtam neki az állomás keresésének.

Nem kellett messzire mennem. Épületen belül, fantasztikus iránymutató táblákkal felszerelve már ott is toporogtam a jegyárus előtt, és mondtam, hogy én bizony Middelburgba szeretnék menni. A hölgy nagyon keményen koncentrált, de nem értette mit beszélek.

Nekifutottam még egyszer. Előszedtem a legjobb angoltudásomat, és szépen, magyarul artikulálva mondtam, hogy „MIDDELBURG, van tiket plíz". A hölgynek még jobban elkerekedtek a szemei. Nem tudtam, hogy az én angolommal van gond, vagy az övével, de csak nem bírtunk zöld ágra vergődni.

Végül eszembe jutott, hogy vannak nálam papírok, hát előszedtem a táskámból egy paksamétát, s mutatom rajta az egyetem címét. Felragyogott a szeme, hogy „áh, tehát én Midlőghghhgh-be szeretnék menni!!!". „Uhhhhm"...mondom, „pont oda". Hát megkaptam a jegyem. Kereken 25 eurót fizettem érte. Itt már sejtettem, hogy az a 2000 kevés lesz, ha az ember egy vonatjegyért ennyit kénytelen kicoltolni.

De ekkorra a sok izgulás már megtette a hatását. Olyannyira fáradt voltam, hogy mikor jött a vonatom, amire nagy betűkkel ki volt írva a célállomás, hagytam elmenni. Ücsörögtem a nyüzsgő állomáson még egy órát, mire végre befutott egy újabb vonat és kezdetét vehette egy 3 éves kaland, ami bár nagyon elcsépeltnek hangzik, de gyökeresen változtatta meg az életemet.

Szerelem első látásra

A vonat megérkezett Middelburgba. Ekkor én már közel 15 órája utaztam, amiben benne volt az otthoni és a holland vonatozás, a budapesti BKV, a repülőút és a köztes várakozások. Ahogy gördült be a szerelvény a kisváros állomására, s én megláttam a jellegzetes színes házakat a nagy ablakaikkal, amik úgy sorakoztak a csatorna partján, mint a lányok nyakában a felfűzött gyöngyszemek, úrrá lett rajtam valamiféle megmagyarázhatatlan öröm.

Cikázott bennem még az otthontól való elszakadás fájdalma is, de ezt messze felülmúlta az az izgalom, amit az új életem iránt éreztem és a szerelem, amibe egy pillanat alatt estem Zeeland házaival. Ritkán érez az ember ilyet, de akkor tudja, hogy megérkezett. Tudja, hogy megérte az a sok minden, amit az elmúlt időszakban tett, s hogy minden összeállt egy képpé. Mint mikor az utolsó darabot illeszted be az 5000 darabos puzzle-ba, s hirtelen ott az eredmény.

Ilyen volt nekem Middelburg. Szerelem azóta is. Ott álltam én, a 18 éves, ragyogó arcú de fáradt szemű magyar diáklány, aki a mindenhol (de tényleg mindenhol) fellelhető macskakövekkel dacolva húzta maga után a fele királyságát, már ami egy bőröndbe belefér. „Keljek át a hídon és egy tornyot kövessek". Ennyi volt Manon, a NŐ, utasítása. „Akkor nem tévedhetek el". Mint Dorothy az Ózban, csak neki a sárga úton kellett haladnia, hogy odajusson, ahova megy.

Hollandia, Middelburg, Lange Jan_1.jpg

Csakhogy mit tesz az ember lánya, ha sok a torony? Hát józan paraszti ésszel kiválasztja a legmagasabbat, és követi. Aztán miközben 3 méterrel a föld fölött lebegve megérkezik annak lábához, ijedten látja, hogy az bizony nem egy egyetem tornya, hanem egy jókora templomé.

Az augusztusi tűző napon és sok óra utazással a hátam mögött ennek fele sem volt tréfa, hát megkérdeztem az első arra sétáló házaspárt, hogy merre is kell mennem. Az állomásos tapasztalatból okulva összeszedtem a legjobb angol tudásom, a legjobb modorom és megállítottam őket a járdán.

Nagyon udvariasan megkérdeztem, hogy ugyan már, mondják meg nekem, merre van itt az egyetem. A reakció azonban meglepett. Ők még értetlenebb arcot vágtak, mint a vasutas hölgyemény.

Kezdtem megkérdőjelezni magamban az angoltudásom erősségét, s hirtelen átfutott az agyamon, hogy ha itt az elkövetkezendő 3 évben az angolomat ennyire nem fogják megérteni, akkor gondok lesznek. De „szerencsémre" megszólaltak spanyolul. Ekkor kaptam észbe, hogy tényleg, ők aztán valóban nem azok a „tipikus" holland figurák az alacsony termetükkel, sötét hajukkal és szemükkel.

Na, mindegy, annyit azért ki tudtam silabizálni a mondókájukból, hogy ők turisták, kérdezzek mást. Jobb híján így elindultam a sétálóutcán felfele egy következő torony irányába, s hamarosan meg is érkeztem a hónapok óta áhítva várt egyetememhez.

Elkerekedett a szemük

Innentől kezdve megint mellém szegődött Fortuna. Diákok egy nagy csoportja várakozott az egyetem előtt, egyforma, gólyatáboros (ott „introduction week") pólót viselve. Így igazán nem volt nehéz felfogni, hogy jó helyen járok. Na, most már csak a tanulmányi osztályt, s azon belül is kedves női ismerősömet kellett volna megtalálnom, hogy odaadja a szobám kulcsait és eligazítson a továbbiak kapcsán.

Hétfő volt, kb. délután 2 óra. Elkéstem a hivatalos üdvözlőről. Azt a korábbi vonatot kellett volna elkapnom, akkor talán még célba érkezek időbe, de hát elmafláskodtam az időt. Szántam és bántam, de már mindegy volt.

Megszólítottam hát a kisebb tömeg szélén álldogáló két diákot – most már biztosra mentem. Ők felettébb „hollandul" néztek ki. Szőkés-vöröses hajuk, karcsú és nyúlánk termetük és naptól kipirult, de halovány bőrük volt. S mit ad Isten... a számukra furcsa nevem hallatán az ő szemük is elkerekedett. Ez már a harmadik ilyen jelenet volt az elmúlt pár órában.

Nagyon elszántnak és egyben elnyűttnek nézhettem ki abban a pillanatban, mert szinte egyszerre mondták, hogy igen, ők az én nevemet már látták a házuk nappalijának falára függesztett papíron. Visszanézve felettébb valószínűtlen, hogy én elsőre épp őket szólítottam meg, de akkor semminek nem örültem volna jobban.

Elvittek a campusra

Közben fecsegtek nekem sok mindent: nyakamba zúdult, hogy a holland nyelv nagyon nehéz, ne is próbálkozzak megtanulni, mert mindenkinek beletörik a bicskája (hogy mennyire nem volt igazuk, a német után gyerekjátéknak tűnt, de erről majd később), meg hogy náluk nagyon sokat esik az idő, és hogy ha nincs biciklim, akkor szerezzek be egyet, mert ők holnap mennek a tengerpartra, s csatlakozhatok hozzájuk, ha akarok.

Én bólogattam bőszen, hogy minden lesz, eső is meg bicikli is, csak ne kelljen már a bőröndömet a macskakövön húzni, mert iszonyat nehéz minden huppanásnál továbbcibálni, arról nem is beszélve, hogy a holtakat is felverem, akkora zaja van.

Meg is érkeztünk közben a házunkhoz. A szomszédos utcákban mind sorházak, s csak diák lakók. Jó kis hely ez... Kiderült, 10 diákkal osztozunk egy házon, ahol egy első emeleti szoba az enyém. Közös, berendezett nappalink és konyhánk lesz, mosógépünk, szárítógépünk (az meg mifene, akkoriban még nem tudtam), 2 tusolónk és 2 WC-nk. S hogy a legfontosabbat ki ne hagyjam, fedett biciklitárolónk.

Valahonnan előráncigálták nekem a gondnokot, így kaptam kulcsot. Néztem, hogy ez nem lesz jó, nekem kellene a bejárati ajtóhoz és a szobámhoz is. Megnyugtattak, ez mindkettőhöz jó.

Jött a következő akadály: hogy fogom a magam 45 kilójával a közel 25 kilós bőröndömet az eszméletlen meredek csigalépcsőn felcibálni. Gondnok bácsi lelép, sansz elszáll. A két kísérőm nagyon kedves, de velem egy súlyban vannak, így ők szóba se jöhetnek. Marad hát a szép nézés egy szép szál legényre, aki pikpakk fel is röppenti a becsomagolt vagyonomat a szobaajtómig. Győzelem!

Egyedül egy szobában

A szobám egész jó volt első látásra. Egyes egyedül csak az enyém volt mind a 20 négyzetmétere, mekkora luxus ez az otthoni kollégiumi viszonyokhoz képest! Volt benne egy asztal, egy szék, egy kicsi, de a célnak megfelelő ruhásszekrény, s egy ágy. A falakat valamilyen furcsa elgondolással műanyag lapokkal vonták be, kb. méterenként rögzítve őket egymáshoz.

Mint később kiderült, ez nagyon hasznos dolog, mert bár kilyukasztani nem lehet, de celluxal bármi ráragasztható, nyomtalanul eltávolítható, s vizsgaidőszakban fantasztikusan szolgál mint tábla. Szövegkiemelő filccel káprázatos színekben lehet teleírni hasznosabbnál-hasznosabb dolgokkal.

De vissza a gólyahétre. Frissen szerzett barátaim ott toporogtak az ajtómban, hogy igazán mennem kéne már velük, mert elkésünk a dékáni eligazítóról. Egy percet kértem, míg az aggódó családot telefonon megnyugtattam, hogy megérkeztem, egyben vagyok, nem kell izgulni, majd jelentkezem.

Megszólal közben egy harang – jó hangosan – regisztrálom, miközben ecsetelem az otthoniaknak a helyzetet (vasárnap jövök csak majd rá, hogy a környéken túlságosan is sok templom van, amik egész délelőtt képesek gongani, és nem hagyják nyugton a buliból kora reggel hazakeveredett diákokat). Szóval telefon elintézve, indulás a dékáni szövegelésre.

Harry Potter-feeling

Beviharzunk egy nagy terembe, tiszta Harry Potter-feeling, gondolom magamban, de már jön is a dékán, meg sok más ember. Jééé, hát én őt ismerem Budapestről. S miért van rajta ugyanolyan pulóver, mint a diákokon? Hol a nyakkendő meg az öltöny?

Hollandia, Midelburg, Burgerzaal_1.jpg

Nincs időm merengeni, mert valami szokatlan jön. Mondanom sem kell, mostantól minden kizárólag angolul. Azzal kezdi, hogy megkér minket nagyon nyomatékosan valamire. Jegyezzük meg, hogy Afrika nem egy ország. Mi van??? Na ne már! Ezt még sok óra utazás és nagyon sok új inger után is regisztrálom, hogy szokatlan kijelentés. Miért kell ilyen banális dologra megkérni bárkit is? Minden ötödikes tudja ezt. Folytatja, és sokszor visszatér ehhez... ne általánosítsunk!

A kb. 150 diák közül, akik a teremben vagyunk, nagyon sok ország képviseli magát. De ne gondoljuk, hogy egyforma pl. minden kelet-európai (hogy milyen igaza van, gondolom magamban), ahogy minden amerikai és ázsiai se az. Na jó, elismerem. Ott a pont. Aztán jön azzal, hogy le a szemellenzőkkel (ott „look out of the box" volt). Kérdezget embereket –jaj, csak engem meg ne szólítson, mert ebben az állapotomban nem tudok válaszolni...hagyom a szövegelést másra. Lassan eltelik ez is.

Lenne mit tanulnunk!

Haza, vagyishogy visszamegyünk a campusra. Most már több lakótársat ismerek. Mind holland rajtam kívül. Na, mi lesz itt...gyorsabban fogok hollandul tudni, ha mind így fognak körülöttem beszélni, mint valaha bárki is tette. De nem. Tarják magukat a szabályokhoz. Ez egy nemzetközi intézmény, ők tiszteletben tartanak mindenkit, s nem hoznak mást kellemetlen helyzetbe azzal, hogy kirekesztik a beszélgetésből. Így esett, hogy 9 holland diákkal egy asztalnál vacsoráztam, akik miattam mindannyian angolul beszélgettek. S tették ezt az évek során mindvégig. Lenne mit tanulnunk tőlük!

De itt még nem volt vége a napnak. Vacsora után vezetett kocsmatúra, hogy megismerjünk minden, diákok számára felettébb fontos helyet. Itt már kezdek rájönni, hogy ezekkel a holland, kínai, kameruni, Srí Lanka-i és ki tudja, milyen nevekkel azért majd meggyűlik a bajom. Első nekifutásra... hát, be kell, hogy valljam, nem sokat sikerült memorizálnom.

Elég későn kerültem ágyba. Ekkor már az sem számított igazán, hogy ágyneműt elfelejtettek nekem adni, én meg a délutáni sietségben nem vettem észre, hogy hiányzik. Minden mindegy volt, mert végre vízszintesben érezhettem magam. Összetűztem 2 fürdőlepedőt, magamra terítettem és mély álomba zuhantam.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia Middelburg

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr545028152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Diffeomorfizmus 2013.01.20. 17:45:47

@charlieharper:

Gondoltam Singapore-ra én is, az UAE-ba interjúzhattam volna, de aztán mégsem.

Singapore egy érdekes hely : p.l. ha kirúgnak, akkor 2 hetet kapsz arra hogy az országot elhagyd.
UAE-röl nincs info, de más kultúra, más szokások, én meg lehet hogy öreg vagyok ehhez.

Lehet hogy majd 10 év múlva, levezetésnek beiktatok egy UAT-t vagy Dubai-t, hogy a bankszlámat egy kicsit "top up"-oljem.

A feleségem viszont sajna hallani sem akar másról mint Európa- egyelöre.
Neked valami személyes élményed erröl ?

@tucano: Hát igen Dániában -5 oC van, Hollandiában meg mára a "hó-menetrend" lépett a vasúton érvénybe.
Ha beszélsz az ottaniakkal, add át üdvözletemet és reményemet, hogy még 2 évig bennmaradnak az Eurozónában ( Görögo ), az 1800 milliárd EUR-s államadósságot 1100 mdEUR-ra csökkentik ( Olaszo ), a 25%os munkanélküliséget 15%-ra csökkentik 3 éven belül ( Spanyolo ), és az 2012ben kivándorolt 140 ezer polgárukból mielöbb minél több hazajön ( Portugália ).

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Kétség kívül, van nem anyagi eleme is.
Én viszont a biztosra megyek, ha ennek évi 3-4 fagyos hónap az ára, akkor így jártam. Cserébe nem megy a helyi valuta szarba ( SEK, DKK ), az állam képes a feladatait ellátni ( D, NL ), a vonat pontosan jár ( NL ), a könyvtár és az ovoda ingyenes ( DK ), esatöbbi, esatöbbi.

Nem is beszélve arról, hogy a 25oC-nál melegebbet ki nem állhatom.

¿Qué tapas hay? 2013.01.20. 17:52:19

@poszter: mit jelent az, hogy "kicoltolni"? Bevallom ez számomra ismeretlen szó.

verots 2013.01.20. 17:56:19

Tök jó volt a poszt, olvasmányos, de én hiányolom a folytatást, hogy megy az egyetemi élet, a beilleszkedés, lett-e zeelandi lánynak munkája (hiszen a 2000 euró nem olyan sok), megtanult-e hollandul stb., plusz lehet, hogy én vagyok figyelmetlen, de mintha a "gratulálunk, felvettek!"-értesítésről nem esett volna szó...

tanato 2013.01.20. 18:00:17

@Jess G: Félreértés ne essék,nem vagyok homoszexuálisokat gyűlölő személy.Pl. az orvosok között is nagyon sok ilyen irányultságút ismerek akik tartósan egy partnerrel "élnek",semmi bajom nincs velük,sőt megfigyeltem hogy rendkívül intelligensek,a szakmában nagyon szép eredményeket értek el,vezető beosztásban dolgoznak és a légynek sem tudnak ártani.Van köztük/már akiket én ismerek/nőgyógyász,reumatológus, kórboncnok,egyetemi oktató stb. Mondhatnám hogy az orvosok között nagy számban vannak reprezentálva,de nyilván ha meg mérnök,vagy tanár lennék,vagy TV-s,ugyanezt mondanám,mert akkor meg azokban a körökben forognék.Volt egy koleszos szobatársam aki bár igen jóképű és férfias volt,de sosem voltak barátnői és mindig vigyázott rá hogy a tusolóba csak akkor menjen le amikor már mindenki alszik,főleg hajnalban,hogy egyedül fürödhessen. Egy idő után megkérdeztem miért nincs barátnője,a válasz rövid volt:Erre a kérdésre nem akarok válaszolni.Ebből persze rögtön lecsekkoltam a szitut és többet nem feszegettem a témát.Egy igen intelligens kitűnő tanuló fiúról van szó aki nagyon szépen haladt a végzés után a szamárlétrán rövid idő alatt osztályvezető főorvossá vált.Persze szingli azóta is./persze csak női viszonylatban./

tucano 2013.01.20. 18:01:58

@Diffeomorfizmus: mindenkinek az kell, ami nincs:)
az északiaknak élhető hely, a délieknek meg meló. Bizony így megy ez...
Sokat gondolkoztam már ezen. Pl. egy európai megteheti, hogy két hetet nyaraljon vmi tényleg jó helyen és erre gyűjt egész évben. Egy trópusokon/mediterrán területen lakó nagyon szívesen dolgozna északon.
Hát akkor miért nem cserélnek? Hangzana a költői kérdés, de a valóság az hogy ez is folyik.
3 olyan kérdés van, ami meghatározza egy hely élhetőségét:
1. közbiztonság
2. egészségügyi ellátás
3. oktatás színvonala
Ezek alapján tényleg nagyon egyszerű meghatározni, hol is lehet jól élni.
De a valóság az, hogy egy brazil favela lakónak egy nap alatt több boldogságban van része, mint egy svédnek egész életében...
Csak az nem mérhető. Ami a lényeg, hogy ahogy terjed a távmunka, meg az expat élet, egyre többen indulnak útnak és nemcsak a szegényebbek északra, hanem az északiak is délre...

"Nem is beszélve arról, hogy a 25C-nál melegebbet ki nem állhatom."
Én meg az annál hidegebbet:)

tucano 2013.01.20. 18:03:37

@Diffeomorfizmus: "Singapore egy érdekes hely : p.l. ha kirúgnak, akkor 2 hetet kapsz arra hogy az országot elhagyd."
És egy hét az éves szabadság! Legalább nem korbácsolják az embert, bár ebben nem vagyok biztos:)

tanato 2013.01.20. 18:11:01

@verots: Én meg hiányolom a "régi" hollandiai országfelelősünk KACCE hozzászólását.Ki tudja mi van vele?Olvas még minket?

tanato 2013.01.20. 18:14:08

@tucano: Az attól függ mit dolgozol Szingapúrban. A dél-ázsiai főleg filippina,Szingapúrban dolgozó bentlakó cselédlányokat,eléggé sűrűn felpofozza pl. az őt alkalmazó háziasszony.

phaidros 2013.01.20. 18:15:59

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
multinál az ebédlőben is, amint valaki olyan van, aki az adott nyelvet nem beszéli. Nem látom be, ez más multinacionális szervezetnél miért ne így lenne.

tucano 2013.01.20. 18:22:00

@tanato: Akkor megnyugodtam!:D

zopilote 2013.01.20. 18:22:04

@Diffeomorfizmus:
"Nem is beszélve arról, hogy a 25oC-nál melegebbet ki nem állhatom. "
" Lehet hogy majd 10 év múlva, levezetésnek beiktatok egy UAT-t vagy Dubai-t, hogy a bankszlámat egy kicsit "top up"-oljem. "
Nem ellentmondasos ez egy kicsit?? :)
A bankszamlaval kapcsolatbam hallottam otthon egy jo mondast: - Az a penz igazan a
tied, amit mar elkoltottel - :) Az orszag elhetosege es eghajlata kozotti kapcsolat: ugy -
latszik, nem eltel meg huzamosabb ideig mediterran vagy tropusi orszagban. Ahol me -
leg van egesz evben, vidamsag, ott nem erdekli az embereket a " kökemény monetáris valóság ", mert a penznek csak harmadrangu szerepe van.
A politikai nezetedrol inkabb nem is mondok velemenyt :(

Mrs. Clayton 2013.01.20. 18:25:59

@tanato: akkor maradjunk annyiban, h senki semmit ne vigyen túlzásba, maradjon az arany középúton és minden rendben lesz, egyébként csak közlöm, h az életem első occobucoja megfőtt, s valami isteni lett, ajánlom bárkinek, aki szeret jókat enni :-)

tanato 2013.01.20. 18:37:56

@Jess G: Pontosan erről van szó, stabil párkapcsolat mindkét esetben elfogadható,promiszkuitás meg fiatalok zaklatása legyen az homo vagy hetero irányultságú meg nem elfogadható.

Diffeomorfizmus 2013.01.20. 18:44:33

@zopilote:
Hát igen, ez ellentmondásos. Az ellentmondást nyilván feloldja a pénz : egy bizonyos összeg felett hajlandó vagyok a meleget/arabokat elviselni illetve hozzájuk alkalmazkodni.

Politikai nézeteimet meg nyilván a státuszom határozza meg : jelenleg a közösbe adok, tehát jobboldali vagyok. ( Nyilván ha kapnék, akkor meg baloldali lennék, de hát így van ez már. Vlsz ez utóbbi veszély nem fog fenyegetni. )

[ A magyar "baloldal" ellen azonban elvi fenntartásaim is vannak. Ugye az oroszokkal együttmüködni meg 56-ot leverni nem volt valami szépségdíjas dolog. ]

" Ahol meleg van egesz evben, vidamsag, ott nem erdekli az embereket a " kökemény monetáris valóság ", mert a penznek csak harmadrangu szerepe van."

pláne ha ezt a pénzt a németek adják, akik egyébként is nácik és a háború miatt kártérítéssel tartoznak ;) [ L. Görögország, ami csalt -mind az ország mind az egyén szintjén-, ennek következtében csödbe ment, és ahelyett, hogy tonnaszám szórná a fejére a hamut, a németeket nácizza és van pofája követelözni. ;) ]

montroyal ( CAN qc) 2013.01.20. 18:56:47

@Jess G: canadai c-310 torveny a biztonsagos es demokratikus orszagokhoz sorolja Mo-ot (EU orszagok Usa mexico etc) tehat politikai menedek jogot kerni innen nem lehe,t csak letelepedest ,vagy ha bizonyitani tudja h elete egyenileg veszelybe van de ez eleg nehez , a helyi hatosagokhoz kell vedelemert fordulni..

DieNanny CH 2013.01.20. 19:04:27

@miegysmàs:
Nekem az "L" megkéréséhez MÁR munkaszerződést és TB-t igazoló papírokat kellett vinnem Schwyz kantonban, és rögtön 365 napra meg is kaptam. Vagyis postán pár napon belül.

Mrs. Clayton 2013.01.20. 19:05:43

@montroyal: egyetértünk ebben a kérdésben, meg úgy általában is :-) sztem
ha bárkinek Mon gondja van akármivel van arra szakosodott szervezet, hogy őt megvédje, ha nem teszi, akkor vannak önkéntes szervezetek, akik a zászlajukon viszik az ügyét, szóval Mo-ról nincs ember, akinek menekülnie kell
olyan van, aki el akar menni, de ő nyugodtan, minden hátrányos következmény nélkül megteheti
pl mint én is megettem, mert egy csomó dolog nem tetszett és semmi kedvem nem volt hadakozni a rendszer ellen, holott a "hadakozás" a hivatásom

montroyal ( CAN qc) 2013.01.20. 19:05:44

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: igen az ugynevezett gazdasagi menekult nem fogadhato el... 88ban jottem el es mar akkor az intejun azzal akartak megbuktani hogy megkerdeztek a-
azert akarsz eljonni canadaba hogy nagyobb szines TV-d legyen vagy automata mosogeped? ertettem mi van mogotte ezert azt valaszoltam : nem.. azert hogy a lanyom ne kapjon kommunista neveltetest mint en ... akkoriban ez is eleg volt a rendszervaltas elott..

2013.01.20. 19:10:36

@zopilote: en a hideget utalom, azert megiscsak bevallaltam par eves Bostont es Torontot. Torontoban a Path-ban kozlekedve a hetkoznapokat ki lehet birni, de hosszu tavon nem megy. A bostoni tel sem kutya. De, te pontosan tudod, hogy mirol beszelek.
Ha olyan jo mexikoban az elet, akkor miert is van annyi latino USA-ban es Kanadaban? Ja, mert hogy ott nem tudnak megelni es nincs munka!
Nahat, Spanyoloban 26% munkanelkuliseg es novekszik. A dolgozok szep szama a kozszferaban. Es meg sorolhatnam. Jo, a napfenyes helyen elni, de valahogy egyik mediterran orszagban sem nagy a termelekenyseg. Javits ki kerlek, ha ez nem igy van.

Off, megnezted mar a UK munkavallalast, amirol tegnap irtal? Remelem mar tanulod a "rendes" angolt. Tudod, CV, lorry, mobile phone es nem resume, truck, cell phone :)

@Diffeomorfizmus: csak par hetet voltam Sing-ban es Dubaiban dolgozni, amikor kuldtek. Dubain nekem a soha a budos eletben kategoria es szerintem van meg 10-15 eve, de ez csak sajat velemeny. Mi maradunk Europaban, mivel az anyukamhoz kozel kell maradni, amig ilyen allapotban van. Ha Europan kivul nezelodnenk, akkor Singapore-t (bar tul tomott) vagy KL-t bevallalnek. Egyre tobb ceg viszi at a back office-t KL-be. Ott ugyan van korbacsolas, de jo ott kulfoldinek lenni. Ha tippelnek, akkor azt mondanam, hogy KL lesz az uj Bangalore. A legtobb ceg elkezdte kivinni az IT (legalabb egy reszet) Indiabol.

DieNanny CH 2013.01.20. 19:11:28

@miegysmàs:
Ja, és még annyi: 5 év "B" után húgom szintén B-t kapott, tavaly nyáron járt le ez a 2. B - így 10 év -, így nyár óta C-je van. Pedig 7 éve svájci a férje. És az ismerősi körben 10 év B után kaptak csak C-t.

Moszkuito 2013.01.20. 19:15:01

Nagyon tetszik a poszt! Én ugyanezt éreztem, amikor pár éve kijöttem cserediáknak Finnországba egy évre - és azóta sem tudtam elszakadni teljesen az országtól, így alig vártam, hogy otthon befejezzem az egyetemet és visszajöhessek megint :)

zopilote 2013.01.20. 19:16:37

@Diffeomorfizmus:

"Hát igen, ez ellentmondásos. Az ellentmondást nyilván feloldja a pénz : egy bizonyos ösz- szeg felett hajlandó vagyok a meleget/arabokat elviselni illetve hozzájuk alkalmazkodni. "
Igen, pontosan erre celoztam. De ilyen erovel pl. a prostikat is meg lehet erteni :)
En is adok a kozosbe, de nem hiszem, hogy jobboldali lennek, sot! :) Ugy gondolom,
a XXI. szazadban ez az oldalisag dolog valahogy elavult, uj meghatarozas kellene.
Leginkabb ezen akadtam ki a hozzaszolasodban: " csalódással vettem tudomásul, hogy a kommunisták nyertek". Ezek akkor voltak kommunistak, amikor en fasiszta :)
Bar nem Gorogorszagra gondoltam, de a napokban olvastam valahol, hogy az euro beveze-
tesenel sokat szivtak a mediterran orszagok, mivel a valutajuk eleg gyenge volt.
(amugy kosz, hogy emberi modon valaszoltal, feltem, hogy le fogod harapni a fejemet) :)

DieNanny CH 2013.01.20. 19:24:19

@charlieharper:
Svájcban 9,4 óra a napi munkaidő. Ebből az a 0,4 kb az ebéd/pihenő szünet. A százalék úgy jön ki, hogyha a hét minden napján - 5 nap - dolgozol, az 100%. Ez kb 200-207 óra/ hónap. Ha 4 napon dolgozol, az 80%.
Viszont, ha egy hónapban rendszertelenül - pl egy nap 12, másik nap 4, aztán 7 órát dolgozol, egy hónapban pedig így pl 169-et, akkor csak ki kell számolni a %-ot és kijön a fizetés. A másik: BÁRMENNYIT dolgozhatsz, ha bírod erővel. Tehát, akár 150 %-ot is. És bármit.
Ismerek valakit, 1 napot gyerekvigyázással tölt, kb 8 óra, aztán heti 3x 2,5 óra játszócsoport, és 1 nap - 9,4 óra - eladó a Coopban.

zopilote 2013.01.20. 19:32:26

@charlieharper:
Az USA -ban es Kanadaban elo latinok nagy szazaleka par ev utan megy vissza a hazajaba, marmint azok, akikkel beszeltem. Es tavaly volt az elso ev, hogy kevesbb illegalis mexikoi
szokott az USA - ba, mint amennyi visszament (ez reszben koszonheto a "keritesnek" is
plusz annak, hogy Mexikoban "duborog" a gazdasag, amit en is eszrevettem.
Az kemeny lesz, atszokni a kanadai angolrol a "rendesre" :) Centre center helyett pl. De
az "eeh" - t nem adom fel, mar csak azert sem! Erted, mire gondolok ugye?:)

tableno 2013.01.20. 19:40:32

@zopilote: Arról nem is beszélve, hogy egyre több született amerikai és kanadai telepszik le Latin-Amerikában, részben nyugdíjasként, részben pedig vállalkozni. Mexikó, Costa Rica, Panama, Uruguay tele van ilyen expatekkel.

zopilote 2013.01.20. 19:41:36

@charlieharper:
Torontoban +15C volt a heten, nalunk is +9C, meg tegnap is. Ma - 17C -ra ebredtunk:(

Furos 2013.01.20. 19:53:39

@Diffeomorfizmus: Azt nem jelentenem ki,hogy csak Londonban lehet jol keresni.
Az emberek nagy resze el van tevedve es azt gondolja,hogy London a hely ahol mindenki rengeteget keres es nagyon gazdag.Angliaban videken elnek az igazan gazdagok es Londonba csak akkor mennek ha nagyon muszaly.
A tobbivel maximalisan egyeteretek.

2013.01.20. 19:56:08

@tableno: Mar en is nezegettem opciokat nyugdijas korra, bar meg odebb van az. Panamaba sok UK nyugdijas ment/megy, allitolag jo az orvosi ellatas, angolul beszelo orvosok es az odakoltozeskor elengedik a VAM-ot a cuccokra. Es azt hiszem 10 vagy 15 evente, de lehet, hogy kevesebb ismet behozhatsz plussz cuccokat VAM mentesen.
Costa Rica, Puerot Rico-t meg nem neztem, de ha belep az USA-ba, akkor nem is fogom.
Nyugdijas korra meleg orszag kell, jo orvosi ellatassal es ahol a fontomert/dollaromert sok mindent kapok.

zopilote 2013.01.20. 19:56:10

@tableno:
Ez mar regota megy, vannak expat varosok Mexikoban, ahol 20 - 25 ezer kanadai vagy ame-
rikai el, raadasul nem is mind nyugdijas. Tudok magyar sracokrol, akik Ontariobol mentek
le Oaxacaba, ahol az ocean partjan kis szallodajuk van. Ez a lekoltozes a babyboomerek
nyugdijba vonulasaval fokozodni fog, hiszen az atlagos 1200 $ nyugdijbol sokkal jobban
meg lehet lent elni. Igaz, tavaly Mexikoi is bekemenyitett kicsit, szigorodtak a szabalyok
ezzel kapcsolatban. De 6 honapot minden kotottseg nelkul lehet lenn elni. Vallalkozni
pedig szinte mindenben lehet ott, alig kell engedely.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.20. 20:32:59

@DieNanny: Nanny! Ez nem egészen igy van! :-)
Mär leirtam 1pärszor, de akkor még 1x.
Bejöhetsz az orszägba ugy, h nincs munkäd. Ha hivatalosan akarsz mindent csinälni, akkor elkocogsz a Gemeinde-ba, és lejelentkezel. Ehhez kell ugye lakcim. Kitöltöd a formanyomtatvänyt, amit le lehet tölteni a netröl is, lemäsoljäk az utleveledet v a személyidet. (Gesuch Ausländerbewilligung EU-17/EU-8/EFTA (Formular A1)Bis zu 90 Tagen im Kalenderjahr besteht keine Bewilligungspflicht, jedoch eine Meldepflicht (Meldeformulare bei kantonaler Arbeitsmarktbehörde oder unter www.bfm.admin.ch).) Ezen a nyomtatvänyon beikszeled, h L-et kérsz, és a Zweck des Aufenthaltes-he beirod, hogy Arbeit suchen. Ezt 3 honapra adjäk ki, és 1x 3honapra hosszabitjäk meg. Ekkor viszont fizetned kell a beirt beutazäsi dätumtol (vagyis annak a honapnak az elsö napjätol, mert mäshogy nem tudjäk elszämolni) az itteni betegbiztositäst. Ha talältäl munkät, akkor vissza a Gemeinde-ba lejelenteni, ész az tartozkodäsit hosszabitani. Ha hatärozatlan idejü munkaszerzödést kapsz, amivel egy héten több, mint 12orät dolgozol, akkor beikszelheted, h Umwandlung L in B. Ha jofejek a Gemeinde-ban, mint az öcsémnél is voltak, akkor odaszolnak a Migrationsamt-ba, és közlik, h megbizhatoak vagyunk, és a Migrationsamt-ban is lesznek olyan jofejek, h megvärjäk a következö idöpontot amikor B engedélyt adhatnak ki, és folytatolagosan (kväzi visszadätumozva) kiadjäk a B-t 5 évre. Viszont, ha mär nincs több kiadhato B a negyedévben, akkor L-t kapsz 1 évre hatärozatlan idejü 100%-os älläsnäl is. Ha jofejek a hivatalban, akkor szolnak, h gyere vissza ekkor és ekkor az ujra kitöltött formanyomtatvännyal (Umwandlung L in B-t beikszelve) és probälkozzäl, hätha beleférsz. Az L-t max 12 honapra adjäk ki, és max 1x 12 honapra lehet meghosszabitani. Ha szezonälis munkäd van, akkor viszont tudnak vele trükközni, ugy h évekig L-et kapjäl.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.20. 20:51:53

A poszt amugy nagyon ott van!
Ez viszont vicces volt: "meg hogy náluk nagyon sokat esik az idő"
OFF
Tegnap szakadt az esö, ami az éjszaka folyamän szépen lefagyott. A sozäst mär éjfél elött elkezdték, de csak az utakat, a järdäkat csak reggel kezdték el. Fastnacht van a környékünkön, reggel mindenki az uttesten közlekedett, kivéve engem. Egészen addig, amig 1lejtö nem ällt az utamat. Még szerencse, h jött 1boszorka és a seprüjével kihuzott az uttestre.:-)
ON

Diffeomorfizmus 2013.01.20. 21:01:54

@zopilote:

miért ne válaszolnék emberi módon ? ;)

"Leginkabb ezen akadtam ki a hozzaszolasodban: " csalódással vettem tudomásul, hogy a kommunisták nyertek". Ezek akkor voltak kommunistak, amikor en fasiszta :) "

nézd, a definíciók arra jók, hogy egy absztrakt fogalmat röviden leírhassunk vele. Jó, akkkor kedvedért álljon itt

Definíció 1 ( a kommunista ). Nevezzük kommunistának a fenti hozzászólásom kontextusában mindazon emberek halmazát, amelyek (a) hatalmukat az 1945-1990-ben az akkor lévö antidemokratikus rendszerben szerezték (b) hatalmukat az u.n. rendszerváltás után is megörizték ( oda átmentették ) (c) ezt a hatalmat szervezett keretek között képesek voltak gyakorolni 90 után is.

Folyomány 1 ( meritokrácia hiánya ). A definicóból, illetve a 45-90 között fennálló rendszer sajátságaiból következik, hogy a kommunisták a hatalmat nem érdemeik ( um. tehetség, szorgalom, kockáztatás illetve kemény munka ) szereték, hanem ezektöl független, egyéb módon.

Példa 1 : Ilyen módon kommunista p.l. a függetlenített párttitkár, a cenzor ( Lendvai ), a kisz-fömufti ( gyurcsány ), állami vezetók, miniszterek ( meggyesi ), stb.

Csakhogy világos legyek ;)

" De ilyen erovel pl. a prostikat is meg lehet erteni :)"

Nézd, bizonyos fokig az ésszerüség kikényszeríti a prostitúciót. P.l. természettudományból ( úm. elméleti és alk fizika, matematika egyes ágai, elméleti kémia, számitógéptudományok, stb ) doktorált emberek számára egzisztenciálisan ugyanannyira kockázatos bennmaradni az egyetemen, és posztdok állásokat hajkurászni 4X éves korukig ( az állandó állás reményében ), mint p.l. elmenni egy olyan iparágba, ahol könnyen utcára lehet kerülni. [Állás elvesztésének valsége nagyjából megegyezik] Az egyetemen szerzett pénz viszont sokkal kevesebb, mint a "kirugdosós iparágban" szerezhetö pénz. Tehát ( ceteris paribus ) célszerübb elmenni a "kirugdosós iparba", mert a risk/revard sokkal alacsonyabb. (Itt nagyvoalúan eltekintettem attól, hogy az egyetem akár intellektuálisan érdekesebb is lehet - nade erröl majd lehet hogy külön posztot írok ;) )

"Bar nem Gorogorszagra gondoltam, de a napokban olvastam valahol, hogy az euro beveze-
tesenel sokat szivtak a mediterran orszagok, mivel a valutajuk eleg gyenge volt."

Gyenge valuta nem akadály, mert akkor az ország versenyképes marad. Erös valuta az akadály a konverzió esetén, mert akkor az ország versenyképteelen lesz, és ( az EUR rendszer miatt ) ez így is fog maradni.
Élö példa Hollandia, ahol 2001-ben mesterségesen gyenge gulden-árfolyammal ( 2.2 NLG/EUR ) tértek át. Gerrit Zalm ( akkori pü miniszter ) szerint ez jó volt a holland gazdagágnak - mivel a munka költsége csökkent EUR-ban denominálva.

@charlieharper: Kérdés : melyik ország KL ?

@Furos: Hi, sajnos az én iparágamban csak Londonban lehet jól keresni. Vannak állások Edinbourgh-ban és Manchesterben is, de nem jellemzö, és a max. fizetés sokkal kevesebb ott, mint a londoni.
Viszont Londonról elmondtam, amit elmondtam ... sajnos ....

2013.01.20. 21:11:29

@Diffeomorfizmus: "melyik ország KL ?"
Kuala Lumpur, Malajzia.

Diffeomorfizmus 2013.01.20. 21:12:03

@tucano:
Korbácsolni ugyan nem korbácsolják, de rágózás nincs ( ha eldobod, asszem 100 sing $ra büntetnek ).
Na és a kábszer csempészésért halálbüntetés jár. ( Ami ugye akkor kellemetlen, ha valaki direkt a csomagodba csempészi, hogy aztán lebuktasson, és amíg te lebux, azalatt az igazi szállítmány meg szépen átmegy. Ezt akár Frankfurtban/Londonban az ottani rakmunkások is megtehetik, és téged meg Singapore-ban vár a bitófa. ;) Célszerü ezért a böröndöt lefóliáztatni, ha a bitót el tudod kerülni. )

Diffeomorfizmus 2013.01.20. 21:13:25

@charlieharper: thx.
malaysia ? hát nem tudom ... akkor inkább már hongkong ... bár ugye az sem az igazi ... és a mandarint is inkább eszem mint beszélem ;)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.20. 21:16:15

@tucano: 1ik ismerösömnek a länya ezt ugy oldotta meg, h megtanitotta az ovodästärsait magyarul. Az anyja csak pillogott, amikor a kölkök magyarul énekeltek. :-)

blackhairlady 2013.01.20. 21:17:04

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "a holland az nem nyelv, hanem torokbetegség".
Ezen hangosan felrohogtem:))

miegysmàs 2013.01.20. 21:19:38

@DieNanny:

Ezt valoszinüleg majd egyszer esetleg megtudom,ha odaig eljutok,könnyen elofordulhat,hogy tevedek,de tenyleg a kantonok is sok mindent maskepp szabalyoznak,es az sem mindegy,melyik tajarol jött az ember a vilagnak,es mikor.

2013.01.20. 21:22:13

@Diffeomorfizmus: en csak monstani trendeket latok, de ezt sem tudom statisztikakkal alatamasztani, mert annyira nem mentem meg bele. Es inkabb a jovorol szol, mint a jelenrol.
Rengeteg munka megy at KL-be es Manilaba Bangalore-bol, HK-bol. Ha a credit piacot a a new net moneyt nezem, akkor Azsiaban van a nagy novekedes. Ha fiatal es egyedulallo lennek es penzugyi tereleten keresnek allast, arrafele nezelodnek.
HK-ban meg ugysem mandarin beszelsz, hanem cantoneset :)

Furos 2013.01.20. 21:30:22

@Diffeomorfizmus: En sem elnek Londonban. Illetve a piacgazdasag torvenyeinek engedve ha nagyon megfizetnenek akkor igen,de akkor sem ereznem jol magam.

miegysmàs 2013.01.20. 21:30:53

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):

szia!

en kapasbol eddig mindig a Migrationsamt-ba mentem.
Itt Zug-ban azert nem adjak ki nekem a "B"engedelyt,mert egyenlöre oraberben dolgozom,es ez meg nem garantal havi fix. minimalis jövedelmet.
Ezen az sem segitett,hogy az elsö hosszabbitasnal az egesz eves fizetesigazolasomat elvittem,es ebböl azert latszott,hogy dolgozom eleget::)))
Viszont erthetöen ,es kedvesen elmagyaraztak,miert csak egy fix munkaszerzödeshez jar,a hosszabb"B"engedely.
Viszont,miutan en pont akkor erkeztem ,mikor feloldottak a munkaeröpiaci korlatozast,igy azt mondtak,az utana jött szigoritas nem vonatkozik ram,ettöl nem kell tartsak.

miegysmàs 2013.01.20. 21:31:55

Es elnezest a mai poszt irijatol,nekem is tetszett az iras,es örülnek a folytatasnak,mi törtent azota,hogy alakult az elete.........?

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.20. 21:39:06

@miegysmàs: C-t magyar ällampolgär 10év folyamatos Sväjcban tartozkodäs utän igényelheti meg. Persze erre is van kivétel, erösen kantonfüggö, vannak olyan kollégäim akik BE-ben 5év utän megkaptäk, mert az 1éves B-jüket 4x hosszabitottäk, és ällitolag van vmi olyan szabäly, h B-t csak 5x lehet hosszabitani. C-t igényelni kell, nem adjäk csak ugy. SG-ben pl 1 B2-es nyelvvizsgät kell hozzä prezentälni. Ällampolgärsäghoz 12évet kell folyamatosan itt lenni, a 10.-ik és 20.-ik életév között az évek duplän szämolodnak. Ezen belül a Kanton mondja még meg, h mennyit kell a Kantonban és a Gemeinde-ban tartozkodni ahhoz, h megkérhessed az ällampolgärsägot.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.20. 21:41:32

@tucano: Tévedés, de ezt mär 1x megirtam neked! :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.20. 21:47:15

@miegysmàs: Az orabér az szopäs.:-( Mert ugye csak akkor dolgozol amikor kellesz...
Nälunk is sokan vannak azon, és hiäba akarnak, nem rakjäk ät öket "rendes" munkaidöbe, de ugyan ugy 5/2-ben dolgoznak. Ezzel a cég csak annyit ért el, h az 1-ik csajnak annyi plusz napja van, h 2honapig nem kell jönnie dolgoznia.
A szigoritäs csak annyiban vonatkozik, hogyha nincs mär kiadhato B, akkor nem tudnak adni majd csak a legközelebbibe kérheted meg, ugy mint ahogy fönt irtam... plusz pénz.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.20. 21:59:50

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: jo, akkor mostantol ha egyutt vacsorazunk a felesegemmel es a fiammal, magyarul fogunk beszelgetni
nagyon kellemes este less Marynek:)

2013.01.20. 22:25:38

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Haaaat, ez a svajci papirozas borzaszto korulmenyesen hangzik. Mar az sem jo jel, hogy a munkaengedely szo egy 20 betubol allo szo (nem tudom, hogy ezek kozul melyik nemetul a munkaengedely) :))
Gesuch Ausländerbewilligung EU-17/EU-8/EFTA (Formular A1)Bis zu 90 Tagen im Kalenderjahr besteht keine Bewilligungspflicht, jedoch eine Meldepflicht (Meldeformulare bei kantonaler Arbeitsmarktbehörde oder unter www.bfm.admin.ch).

2013.01.20. 22:33:48

@zopilote: es milyen Mexikoban telket/hazat venni kulfoldikent? Kulon szabaly van ra? Nem tudom lattad a Homes from Hell programot a TV-ben, talan BBC-n volt, de nem biztos. Ott azt mutatjak be, hogy a kulfoldieket (nyilvan briteket) hogyan szivatnak kulfoldon a haz/telek vetel soran es utan. Eddig Spanyolo volt a legdurvabb, ahol az orszagnak joga van elkobozni a foldedet es mondjuk egy 2*6 savos 401-es tipusu utat atfuttatni ratja, pont ugy, hogy keresztul vagja a telket. Onnantol eladhatatlan a telek es te sem akarsz rajta lakni. Allitolag ezt foleg kulfoldiekkel csinaljak es azert, mert valami regi torveny szerint az osszes foldet joga van a kiralyi csaladnak elkobozni (mert ott is meg igazabol van kiraly). Ha uj utakat epitenek, azt nem a spanyolok foldjen fogjak atvezetni, hanem a kulfoldieken es semmit sem tehetnek a tulajdonosok.
Nem tudom van itt valaki aki ert a spanyol foldtorvenyekhez?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.20. 22:52:05

@charlieharper: dolgozhat es jogosult ellatasokra
hat kb az az elso "zold kartya"

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.20. 22:56:44

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: cask szolnek a meleg eroszak sokka sokkal ritkabb mint a hetero
nincs mitol feltened
ha van lanyod, az mar nagyobb kihivas

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.20. 23:04:27

@DieNanny: Minden ägazatnak mäs a kötelezö munkaideje. 45oräs munkahét az un Bürozeit. Na mi itt szoptuk meg, mert a cégnek jo ügyvédei vannak, és mi Schichtarbeit helyett Bürozeit-ban nyomjuk. Ez annyit jelent, h nincs ünnepnapi- délutäni és éjszakai potlék. Az 1,5x helyet 1az 1-ben kapjuk vissza az ünnepnapokat...De jofejek voltak, mert "levitték" a kötelezö munkaidöt 42orära, viszont nem fizetik a szünetet/ebédidöt, ezért napi 8ora 24 perc + 45 perc szünet a kötelezö. Az, h munkanapnak szämoljäk minimum 4,5orät kell dolgozni. 6 ledolgozott ora utän 15 perc, 8 ora utän 30 perc, 9 ora utän 45perc, 10 ora utän 1 ora szünet jär hivatalosan. Elméletileg ugy van, ha a munkahelyeden van lehetöség meleg étkezésre, akkor 30 perc az ebédidö ha nincs, akkor 1,5 ora. Ezt lehetöleg a munkaidö közepén kell kiadni.
A kötelezö munkaidöt ugy lehet nälunk kiszämolni, h az adott honap napja osztva 7-tel, majd ez szorozva 2-vel. Ez az adott honapra a szabadnap, a maradék pedig a munkanap. Ezt ugye meg kell szorozni 8,24-gyel és kijön a havi munkaidö. Pl. Januär 31 napos. 31:7=4,428, ez x2= 8,857vagyis 8,9-nek szämoljäk. 31-8,9= 22,1 munkanap. 22,1x8,24=182,1. Ez a kötelezö munkaidö januärban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.20. 23:23:38

@tableno: hat ha amerikai nyugdijaskent mexikoba megy vagy urugvayba az egyreszt nem szazas, masreszt kizarolga anyagi oka lehet, mert ott olcsobb az elet
mondjuk ilyen alapon szerintem nekunk a legjobb less ha Cubaban telepszunk le nyugdij utan

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.20. 23:25:26

@charlieharper: miert, mi valtozik , ha "belep" az USA-ba?

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.20. 23:31:07

@charlieharper: Nem olyan nagyon gäz, mondjuk nem ärt, ha az ember fia/länya beszél németül. :-)
Gesuch=kérvény/kérelem
Ausländer=külföldi/idegen
Bewilligung=engedély
Ausländerbewilligungnak hivjäk összefoglalva a letelepedési (Niederlassung ez a C) és a tartozkodäsi (Aufenthalt ebböl van 1rakat, köztül az L és a B) engedélyt is.
Az EU-t ugye nem kell magyaräzni :-), az EFTA az az Europai Gazdasägi Közösség.
Az a lényege, h hivatalosan :-) 90 napot tartozkodhatsz 1naptäri évben az orszägban tartozkodäsi engedély nélkül. Viszont bejelentési kötelezettség van. Ha laksz ugye vhol, akkor azt le kell jelenteni. A szällodäban a szälloda csinälja ezt pl. A BFM az a Bundesamt für Migration, ez a bevändorläsi hivatal, vagyis az atyauristen minden orszägban.

Muscari 2013.01.20. 23:31:46

@Diffeomorfizmus: "a mandarint is inkább eszem mint beszélem"
Hong Kongban a kantonit beszélik, nem a mandarint, csaxólok.

A poszt egyébként szuper, de most, hogy végre mindent végigolvastam, mennem kell aludni...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.20. 23:46:32

@Muscari: szuper szuper cask pottyos regeny meretu es stilusu:)

montroyal ( CAN qc) 2013.01.20. 23:47:03

ez a post szep emlekeket elevenit fel mint tourist voltam 2009-ben Middelburgban ( ahid a csatornan ami nem felfele nyilik hanem egy tengelyen a viz kozepen korbe) es Zeelanba a tengeri gat es az epitesenek tortenete a muzeumba , lenyugozo.

Kormányváltás, önáltatás. Volt, lesz. (törölt) 2013.01.20. 23:51:41

Ha jól emlékszek itt történt (ha rosszul, akkor nagyon közel), hogy az alkohol hatását egy kissé ijesztően mutató de azárt végül biztonsággal vezető pár akik stopposként fölvettek iszonyú kedvesen ragaszkodtak hozzá, hogy náluk aludjak – pedig még messze volt az este – aztán mentem velük traktorozni (a hapsi tanította a lányt, aki jobban be volt állítva és szerencséjük volt, hogy nem dűlt föl), később meg ki és be Belgiumból, vagy nyolcszor. Ennél gyakrabban biztosan nem léptem át életemben határt órák során. És felejthetetlen gyönyör volt a tej amit épp belga területen kaptam barátaiktól egyenesen a tehénből, viszont már hűtve. Aztán másnap elvittek még azt hiszem egészen Brüggéig. Szóval jó emlék, és üdvözlöm a várost.

montroyal ( CAN qc) 2013.01.20. 23:58:57

@charlieharper: lattam a canalD egy sorozatot Elveszett paradicsom volt a cime kulfoldiek akik ilyen orszagba telepulnek le uzletetnyitnak ,, bar az afrikaban volt hogy angol par vett ingatlant sok munkaval kis bart nyitottak amikor jol ment mondva csinalt okokkal zaklattak, bazartak ,kinoztak oket vegul orultek hogy mindent hatrahagyva el tudtak menekulni... az uzletuket a helyi rendorfonok vette at... ahogy latom pl dominikan a kulfoldiek milyen szep hazakban laknak, de 4meteres tomor kerites szogesdrottal ,uveg ,aram stb van korbeveve ... nem vagyom ra kulfoldi=penz..

tableno 2013.01.21. 00:03:04

@hagyma: nagyot tévedsz. A pénz IS az oka, de nem kizárólag az. Legalább is azok a nyugdíjas jenkik, akikkel én találkoztam a Rio Grande-tól délre, azok egyszerüen jól érzik magukat a latinoknál. Ne az illegális mexikói vendégmunkásokból indulj ki; Latin-Amerikában lehet nagyon jól élni!

zopilote 2013.01.21. 00:03:14

@charlieharper:
Kulfoldi vehet, eladhat, orokolhet ingatlant Mexikoban. Persze van kivetel: eredetileg
az alkotmanyban benne van, hogy a tengerpartoktol es az hatartol 50 km - en belul csak
mexikoi allampolgarnak lehet ingatlana :( DE! Ezt ugy oldottak meg, hogy valamifele
trust utjan bankon at evi 2000 $ " tagsagi" dijert megis veheto, orokolhato eladhato az
ilyen ingatlan kulfoldi allampolgaroknak. Sot, meg kolcsont is adnak a vasarlashoz, epi -
teshez. Maskulonben ingatlanado nincs Mexikoban:) Es az epitesi engedelyt sem veszik
komolyan :) De azt megteheti a hatosag, hogy ha kesz az epulet, felertekeli es becsles
altal megallapitjak, mennyi munkaora volt szukseges a felepiteshez, es erre kivethetnek
3 vagy 5 % tarsadalombiztositasi hozzajarulast. Termeszetesen az epitoipari ceg altal veg -
zett munka erteket levonjak, ha a ceg fizetett tb hozzajarulast a munkasai utan.

zopilote 2013.01.21. 00:17:28

@tableno:
Talalkoztam es beszelgettem nem csak nyugdijjas, hanem fiatal expatokkal is Mexikoban,
es nem csak kanadaiakkal, "amerikaiakkal", hanem europaiakkal is, es a legtobbnel nem
az anyagiak voltak a fo motivacio, hanem az idojaras, a helyiek embersege, az egyszeru
nyugodt elet, a helyi kultura sokretegusege, a kaja, a gyumolcsok, stb. Pl. Mexico Cityben
olyan torveny van par eve, hogy a turistaknak is jar az ingyenes orvosi ellatas. De ha
fizetni is kell erte mas helyeken, az sem sok, evi 300 $ - ert teljeskoru biztositas veheto.
Nekem pl a fogaimat csinaltak meg kitunoen, 300 $ - t fizettem olyanert, ami Kanadaban
3000 lett volna.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.21. 00:24:57

@tableno: miert indulnek ki az illegalis maxikoiakbol, ha amerikai nyugdijasokrol beszelunk?
nem , nem hiszem, hogy tomeges lenne, megha mar lattal is olyat
a nagybatyam meg felnemetre kozltozott:)
tudom, hogy mexikon belul is vannak nagy kulonbsegek, de igazan nem mondhatnam egy teljesen nyugodt biztonsagos orszagnak
az eghajlatot, meg a tengert meg floridaban is megkapjak
szoval nem gondolom, de ha loksz statisztikat en hiszek...
a vallalkozas az mas az lehet jobban megy
nem tudom, nem tartom jellemzonek

zopilote 2013.01.21. 00:27:53

@zopilote:
Ja, es ferfiaknal komoly motivacio a mexikoi holgy, vagy felesegnek vagy baratnonek:)
Nagyon husegesek tudnak lenni, jo anyak, jol foznek, es az agyban is tuzesebbek, mint
a hideg kanadaiak:) Tudok sok olyan kanadai norol is, akinek mexikoi ferje van, es jol
erzik magukat veluk lenn Mexikoban:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.21. 00:28:50

@zopilote: egyszeru nyugodt elet mexikoban?
hat erre ne fogadj
expat az mas, az elmegy miondenhova
es penzert
kaja?
milyen mexikoi kajat nem ka[pok meg az allamokban?
idojaras? milyen idojarast nem kapok meg az allamokban?
helyi kultura? milyen kultura nincs az allamokban?
gyumolcs? milyen gyumolcs nincs az allamokban?
szoval ha oda nyugdijas megy az azert megy mert esetleg tobbet kap a dollarjaert, vagyy ugy gondolja
en tuti sosem tudnek mexikoban vagy latinamerikaban elni

tucano 2013.01.21. 00:29:44

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): igen, de hogy lásd a svájci hatóságok hozzáállását, bejelentkeztem, de közben átpakoltak máshová és amikor becsületből bementem, hogy köszönöm változott a dolog, felajánlottak egy C-t azonnal. Oké, sokat teszek értük, de ez azért meglepett, őket meg az hogy visszautasítottam:)
Amit én írtam az a törvény betűje, 3 hónapig nem kell semmi, aztán kezdődhet a csiki-csuki:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.21. 00:31:48

@zopilote: es jo szorosek
inkabb foznek budoset mint jot:)
hat lehet a canadai noknel jobbak, de akkor se kene mexikoi feleseg, ha maganyos maradnek
rikacsolnak, bajszuk van, zomok csontos alacsony nepseg kocka fejjel
/most nehogy belinkellj valami modellt, mert olyan is van/

zopilote 2013.01.21. 00:38:22

@hagyma:
" igazan nem mondhatnam egy teljesen nyugodt biztonsagos orszagnak.."
Jartal mar ott?? Vagy csak a TV - ben latottakra alapozod ezt a kijelentest?
Sokszor nagyobb biztonsagban ereztem ott magam, mint pl. Vancouverben.
Tavaly, mikor megerkeztem Mexikobol Los Angelesbe, szabalyszeruen feltem, pedig nem
vagyok egy felos tipus:) Par ora mulva huztam is tovabb San Fransiscoba:)
BTW: megint kitort a gangek kozotti leszamolas Vancouverben, 4 embert lottek le fenyes
nappal kozteruleten, szerencsere nem volt artatlan aldozat. Elotte levo heten is eleg sok
leszamolas volt.

Taxomükke (UK) 2013.01.21. 00:43:44

@Diffeomorfizmus: Egy dolog a kultura, mas dolog a gazdasag...

zopilote 2013.01.21. 00:49:11

@hagyma:
Inkabb hagyjuk, meddo vita szerintem egymas gyozkodese:) Tudod, kinek a pap, kenek a.. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.21. 03:59:02

@zopilote: nem jartam, de remgeteg mexikoi ismerosom van
es igen az ujsagban olvasottak es a tv is szamit
ugyan miert ne?
en egyaltalan nem bvitatkozom, megjegyeztem, nem igazan hiszem , hogy USA nyugdijasok ozonlik el mexikot meg latinamerikat
ja hogy Vancouverben Te felsz , az szar lehet
mondjuk azt sem hiszem, hogy Frisco biztnsagosabb mint LA, de en ugy vagyok vele, hogy en nem akarom a 4 kozul egyiket sem, se Vancouvert sem mexikot, se SF, se LA-t
de kolumbiaba sem akarok menni, meg braziliaba sem, plane nem venezuealaba, jelzem algeriaba sem, sot sehova afrikaba stb.
nalam nem a NEM az opcio, hanem az igen
azt meg megtalaltam itt ahol elek es biztoshetszentseg, hogy nem fogunk mexikoba koltozni se most se kesobb
semi kozunk ahhoz az orszaghoz es nem is akarom hogy legyen

DieNanny CH 2013.01.21. 06:35:31

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
"Nanny! Ez nem egészen igy van! :-)"
Én leírtam hajszál pontosan, ahogy velem történt! Először 2011 szeptemberében jöttem Svájcba, húgomnál laktam, de nem voltam bejelentve - főbérlőnek nem akartunk szólni... 2012 márc. 1-től találtam lakást ÉS állást, 7-én bementem a Gemeindehez, és a többit már leírtam. Tehát ÉN 1! teljes évre kaptam az L-et. DE! Augusztusban megkértem a B-t, szeptemberben elutasították, aztán szept végén megint megkértem, ekkor írták, hogy kevés a fizetésem, aztán át lett írva a munkaszerződésem órabérből százalékra, ezért megkaptam nov. 1-től.

Maradjunk annyiban, hogy néha nem csupán kantononként, de Gemeindénként! is eltérő az ügyintézés!
:-)

DieNanny CH 2013.01.21. 06:41:47

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
"plusz pénz"
Nekem a megkérésnél nem kellett fizetni, csak amikor átvettem az Engedélyeket. Tehát 1x L-ért 66-ot, aztán 3x megkértem a B-t, de csak mikor átvettem, akkor kellett megint ugyanennyit fizetnem.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.21. 07:06:20

@DieNanny: Bocs, hogy belekotyogok, de a hivatalos verzió így hangzik.
L engedély: 3-12 hónapig tartó munkavégzés esetén
B engedély: 12-60 hónapig tartó munkavégzés esetén
Tehát mindegyiket adhatják rövidebb időre is, a Migrationsamt megítélése szerint. Esetemben a B-t 4 év 1 hónapra kaptam. :)
De volt olyan ismerősöm, aki B-t kapott 1 év a napra. :D

90 napig lehet turistaként tartózkodni az országban.
Ugyanígy 90 napig lehet engedély nélkül dolgozni az országban. A munkaadónak csak az interneten kell bejelenteni, hogy nála dolgozik XY. Erre az időre nem bocsátanak ki engedélyt.
Az ügyintézési díj változó.
Egyébként ha már valakinek van lakása, munkája, felesleges idő előtt L-t kérni. Semmilyen jogi hátrányt nem szenved.

Diffeomorfizmus 2013.01.21. 08:04:35

@charlieharper:

hát igen : amikor a mi market maker trading house-unk a körülmények miatt megszünt, a társaság egyik fele Hongkongba ment, a másik fele meg Indiába.

Én - az említettek miatt - más utat választottam ;) Sajnos Kína a feleségemnek nem pálya : szerinte a kínaiak állandáon taknyosak, meg köpködnek ;)

Diffeomorfizmus 2013.01.21. 08:08:41

@Taxomükke:
Nem feltétlenül.
Engem p.l. nagyon vonz a XV. századi frankoflamand kultúra ( amely többnyire flamand részböl áll - néhány, de annál látványosabb francia kivételtöl eltekintve ). Ugye, az sem a knoflook-országokban jött létre ;) [ bár Olaszo-hoz nyilván köze van ]
Nem is beszélve a tudományról : azt a területet, ahol én müködök, p.l. É-Ny-Európában müvelik ( a névadója p.l. norvég volt ).

Persze lehet hogy mindez csak véletlen.

2013.01.21. 08:37:22

@Diffeomorfizmus: Kinaban foleg Pekinben kopkodnek (allitolag a Gobi sivatag porja miatt). HK vagy Szingben nem nagyon lattam kopkodni. A taknyossag meg az angoloknal es a spanyoloknal is "divat". De Kina nekunk sem palya, max Szing, amit en nem szamitok Kinanak, de azt is csak par evre es ugy, hogy maradok az angol szerzodessel. Vagyis, a felmondasi idom marad 6 honap es nem a notorius Szing 2 het :) Na, most megnezem az APAC indexeket.

Dilis Csávó 2013.01.21. 14:34:41

Nekem kisse mas tipusus emlekeim es tapasztalataim vannak Hollandiarol .De lehet, hogy azert mert mar osszesen vagy 3-4 evet leeltem itt, beszelek hollandul, es elmult az elso honapok racsodalkozasanak pozitiv hatasa.
Mondjuk emlithetnem zavaro tenyezokent, hogy a fizetesem 60%-a elmegy lakasra, a maradek meg megelhetesre, ugyanis joval kevesebbet fizetnek mint amennyit a CV-m alapjan kapnom kene. Zavar az is, hogy mennyire feluletes, nemtorodom emberek a hollandok, es hogy a szavukat rendszeresen megszegik. Zavar a szolgaltatasok alacsony szinvonala es magas ara. Es bizony zavar a szemelyi hiegenia hianya is.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.21. 14:58:03

@tucano: C-t? Ez meglepö, mert mint irtam ezt 5év folyamatos ittartozkodäs utän adjäk a "régi" EU-tagok polgärainak, az "ujaknak" 10év utän. Ettöl van persze eltérés, de ugy ahogy te irtad még nem hallottam. TI engem anno nem akart ätvenni, ezért buktam 1älläst. A volt kollégäim, akik Luganoban dolgoznak 6honapos és 1éves szerzödéseket kapnak, nekik az volt a szerencséjük, h mär meg volt a B 5évesük.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.21. 15:12:18

@DieNanny: Nem hazugoztalak le, csak arra utaltam, h ne terjessz hülyeségeket, mert nem igy van. Tulajdonképpen addig maradsz Sväjcban illegälisan, ameddig akarsz. Mivel szuroproba szerüen van a hatäron ellenörzés, ezért kevés az esélye, h "elkapnak". Amugy meg miért is? Nem pecsételnek, uh nincs viszonyitäsi alapjuk, h mihez képest 90 nap.
Mint irtam, de @tilmir: is ezt irta, L-t max 12 honapra adnak, és még 1x 12 honapig lehet meghosszabitani. Az öcsémnél mär a beutazäskor bementünk a Gemeinde-ba, mert ugy akartunk az önéletrajzät elküldeni, h mär van tartozkodäsi engedélye is. Amugy mindig szolnak, h 90 napig ugye itt lehet tartozkodni, meg csak akkor kérjünk engedélyt, ha van munkäja, mert akkor ugye még nem kell az itteni egészségbiztositäst fizetni... ök sem hülyék, csak joba kell velük lenni!:-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.21. 15:14:39

@DieNanny: A plusz pénz pedig pont azért volt idézöjelben, mert szerinted melyik a jobb? 1x kifizetni az 5évesnek a dijät, vagy 2x 3honapos L és az azutäni 5éves B? Rosszabb esetben 2x 3honapos L, aztän 1éves L, aztän a B?
Igy mär érthetö?:-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.21. 15:23:56

@tilmir: Köszi, mär azt hittem, h én és az admin.ch a hülye....
Az ügyintézés dija azért vältozik, mert az alapdij az 66frank, ha Furzkaff-ban vagy, mint mi, akkor meg a helyi Gemeinde még räszämol 25frankot, mint postäzäsi és ügyintézési dijat... de legaläbb jofejek, és ha van vmi, akkor telefonälnak nekünk, vagy az érdekünkben. A nö még az AHV/IV-t kérö formanyomtatvänyt is a kezünkbe nyomta, h az is el legyen intézve. (Igy ugye ugy nézett ki, mintha mär dolgozott volna itt, mert az elsö kérdések egyike az AHV/IV szäm.:-) )

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.21. 15:31:11

@tilmir: Igen, bocs ezt elfelejtettem, de a német szövegbe amit bemäsoltam ugye benne is van, h 90 napig bejelentésköteles, de nem engedélyköteles.... tehät tulképpen addig vagy nem hivatalosan bent az orszägban ameddig a munkältatod akarja.:-) Ez csak ugye lakäsbérlésnél gäz, de aki igy van kint az ältaläban mär a tuti cimre jön. Amugy meg Zürichben lehet olyan fullos szobäkat bérelni, ahol nincs kaucio, addig maradsz amig fizetni tudsz, igy is hirdetik. (Mäshol is tuti van, de most öcsém miatt ez az aktuälis.)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.21. 19:35:53

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Annyi kiegészítésként, hogy azt L-t is korlátlanul lehet hosszabbítani. Ismerős 8 x kapta meg.
Igaz, neki csak szezonmunkája van. Viszont, ha valaki csak temporär cégnél van bejelentve ott is necces a B.
Mindenhol vannak olyan helyek, ahol lehet szobát bérelni és még be is lehet jelentkezni. Csak pénz kérdése. :)
Természetes, amit leírtunk az a törvény betűje. Vannak itt is kiskapuk. :)

DieNanny CH 2013.01.21. 19:36:21

@tilmir:
Nekem a legelső munkaszerződésem is határozatlan időre szólt, mégis L-et kaptam...
Szóval, nagyvonalakban el lehet mesélni, kb hogy zajlik - mert a lényeg, hogy ZAJLIK!, nem pedig ülnek rajta -, de ahogy látom, ahányan vagyunk, annyiféleképpen kaptuk meg. És végülis ez a lényeg!

DieNanny CH 2013.01.21. 19:40:20

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Tudom, hogy nem hazugoztál le, viszont nem terjesztek hülyeségeket. Pontosan leírtam, hogy én hogyan kaptam meg. Mint mások posztjából is láthatod, ez mindenkinél másképp történt.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.22. 01:20:15

@tilmir: A szezonmunkänäl nem vagy itt folyamatosan, ezért lehet többször is kiadni az L-t. Söt a barätnömet ugy szopattäk be GR-ben, h okt 30.-än järt le az L-je, és a következöt dec 1.-jével adtäk, holott mär fix szerzödésen volt, nem szezonon. És csak ezutän kapta meg következönek a B-t. Nekik fix teljes mäjus teljes november szabijuk volt. 10éve még az A tartozkodäsi engedély volt a szezonmunkäs, viszont ezt csak ha jol tudom max 5honapra adtäk ki.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.22. 01:29:44

@DieNanny: Nanny! Ha nincs mär kiadhato B, akkor nem tudnak mäst adni, csak L-t, akär a fejed tetejére is ällhatsz.:-) Tök mindegy, h hatärozott v. hatärozatlan idejü a szerzödésed.
Itt van, h miért:
formular.tg.ch/dokumente/temp/5FA70CB3-9128-9DAC-7A879E382230011D/Merkblatt_Ventilklausel_EU8.pdf?CFID=62394801&CFTOKEN=21211362

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.22. 06:49:35

@DieNanny: Abszolút a hatóság dönt. Mivel érvényben van a kvóta, ezért limitált a B-k száma.
:)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.22. 06:51:39

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Igen, tudom. Csak azért egészítettem ki, hogy ne legyen félreérthető. :)

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2013.01.23. 12:58:46

@DieNanny: jóisten megáldjon, a nagy és kizárólagos érzelmi értelmezés, túltengés közepette fájni azt látni, ami van? Világosan leírta, hogy az anyja lendítette fel a bőröndjét a reptéren nagy határozatlanságban. Efelett pesze nagyvonalúan átugrik a rendszer. Így születnek a legendák...

tucano 2013.01.26. 22:07:29

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): sokat írok róluk, ha nem ezt adják, akkor felveszek egy nemz. tudósítóit és akkor nem fizetek adót:) nem hülyék ezek...

Szakács Szergely 2013.01.27. 15:58:23

Nagyon tetszett a poszt ; )
Interneten olvastam ez a viccet:
'Mit kell tenned, hogy megtanulj hollandul?
1. lépés: Tanulj meg németül
2. lépés rúgj be
3. lépés Kezdj el beszélni németül!'
Ahogy olvastam itt a pár sor holland szöveget, tényleg ez az érzésem támadt :D

Szakács Szergely 2013.01.27. 16:09:49

Nagyon tetszett a poszt ; )
Interneten olvastam ez a viccet:
'Mit kell tenned, hogy megtanulj hollandul?
1. lépés: Tanulj meg németül
2. lépés rúgj be
3. lépés Kezdj el beszélni németül!'
Ahogy olvastam itt a pár sor holland szöveget, tényleg ez az érzésem támadt :D

hower 2013.01.28. 08:57:27

"A jó magyar rendszer azonban nem hazudtolta meg önmagát. A felvételi csont nélkül ment, de a bizottság megállapította, hogy számukra nem elfogadható, hogy én nemzetközi nyelvvizsgát tettem angol nyelvből, mert ezzel nem bizonyítom, hogy képes vagyok magyar nyelven is megérteni, amit angolul kommunikálnak."

Na igen, ez egybehangzik az én tapaszatalataimmal. Ez az a fajta bürokrata poshadtagyúság, ami mint valami rákos burjáénzás átjárja ezt a szerencsétlen országot. Mégis, mi a franctól lenne versenyképes egy olyan ország, ami saját magát köti gúzsba hülye szabályokkal, amik csak azért vannak, mert az állam retteg a saját polgáraitól és nem bízik meg bennük egy cseppet sem (és ez nyilván kölcsönös).

"Ez volt talán az utolsó csepp a pohárban. Vettem a kalapom, és mentem oda, ahol a Cambridge-i Egyetem által kiadott nyelvvizsgám elfogadható volt, s ahol tárt karokkal vártak."

Jól tetted. :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása