oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. november 24. 06:55,  Egy korrekt ország belülről 178 komment

2012. november 24. 06:55 Határátkelő

Egy korrekt ország belülről

Ha már tegnap Svédországban jártunk, ma maradunk a környéken, egészen pontosan Finnországban és szétnézünk kicsit, mi hogyan is működik. Kalauzunk Lore, aki rengeteg hasznos információval szolgál mindazoknak, akik azt vették a fejükbe, hogy ebben az északi országban szeretnének élni.

Helsinki 2.jpg

„A hasznos tudnivalókat szeretném összegezni Finnországról, amihez azonban szükséges némi háttér információ, így világossá válhat, hogy az itt leírtak milyen élethelyzetből fakadnak.

0. lépés

Az én helyzetem könnyebb szerintem, mint általában a határátlépőké. A válság előtti „boldog békeidők" csúcsán, 2008 nyarán határoztam el, hogy külföldön élek majd. Tisztán anyagi megfontolások és szakmai megbecsültség iránti vágy hajtott. Mérnökként dolgozom, így helyzetem egyszerű volt (unalmas mérnök sztori, kávé legyen kéznél).

A kezdeti lépés a finn nagykövetség felkeresése volt. Egy kiadványt találtam a követségen Business in Finland címmel. Ebben rengeteg finn cég volt felsorolva iparáganként válogatva. Kinéztem a profilomba vágó olyan cégeket, amelyek az elmúlt években nettó profitot termeltek és elküldtem az önéletrajzomat. Két hét múlva már az interjúra mentem.

(Igen, mindez a válság előtt, de ugyanez ma is működik, csak az időtávok nőttek, mivel sok cég fejlődik erőteljesen manapság is. Nem beszélve arról, hogy a nagy leépítések után most próbálják munkaerejüket pótolni.)

Mivel minden ország követségének feladata a kétoldalú gazdasági kapcsolatok erősítése ezért feltételezem, más országok képviseletein hasonló kiadványok elérhetőek.

-1. lépés

Természetesen a balfasz lapot rögtön a pakliba kevertem, mert rossz HR-osztálynak küldtem az önéletrajzomat, így Finnország helyett a hollandoknál kötöttem ki, de a válság végül (cégen belül 2010-ben) csak átsodort Finnországba.

Jó volt Hollandia, de most Finnország van terítéken...

Evidenciák: nyelvtudás és munkalehetőség (megalapozott ígérete) nélkül én nem indulnék... sehová, erről ennyit.
Ha van legalább 5-10 felvételi elbeszélgetés egyeztetve, akkor már érdemes megkockáztatni a kiutazást, mivel ha felvesznek, valószínű fizetik az felvételi elbeszélgetés költségeit (kiutazás, hotel) de külön ezt kérni nekem nem lenne pofám. (Itt és az alábbiakban értelmiségi állásokról beszélek, tudom, tudom... burzsoá kutyaütő vagyok)

Ha megvan a munkaszerződésed

Lakáskeresés

Árak:
vidéken 400-500 EUR/hó 32-40 m2 (víz és áram nincs benne, melegvíz, fűtés igen. Bérházakban általában a pincehelyiségben van mosógép 3-4 EUR alkalmanként.)

Helsinki/Espoo régió bérleti árak: 500EUR (lepukkant- 24m2) –> csillagos ég. Én személy szerint nem tudok társbérletről, mint Angliában, itt csak a diákok élnek „kényszerközösségben'' tudomásom szerint. Szóval önálló lakás az irány.

Itt sok esetben elvárják, hogy legyen lakásbiztosításod a bérleményedre (50-70EUR/év), valamint elemes füstérzékelő felszerelését is kötelezővé teszik, ha ilyen nincs a lakásban (25EUR). Vannak cégek, amelyek az albérlet keresésében segíthetnek.

Van lakás?

Akkor irány a helyi önkormányzati hivatal (Maistraatit): lakcímbejelentés és bevándorlás bejelentése, (nyomtatvány alant) illetve személyi azonosító szám (HENKILÖTUNNUS) igénylése. Ez néhány napom belül nekem meg is jött.

Bejelentolap.jpg

Kitoltesi_utmutato.jpg

Itt minden hivatal egy azonosítóval azonosít, de nemcsak a hivatalok lakásbérlésnél is szükséges lehet így az első és második lépés felcserélődhet. (Ezt hogyan? A cég, ahol dolgozol, segíthet a kezdeti lépésekben)

Ha a későbbiekben az országon belül lakcímet váltasz, akkor a posta maximum egy évig továbbküldi azokat a küldeményeket, amelyek a régi címedre érkeznek. (kb. 24EUR)

Rendőrségi regisztráció

Útlevél, fénykép és némi pénz kell hozzá. Érdemes személyi igazolványt is csináltatni (40EUR körüli összegre emlékszem, azért előnyös, mert online állami szolgáltatásokhoz úgy könnyű hozzáférni, ha ez a személyi regisztrálva van a bankodnál, mivel az állam az online bankszámla hozzáféréseddel is tud azonosítani, ha ennek így nincs is értelme, elhiheted, így működik).

A rendőrségi ügyintézéshez időpontot kell foglalni (online) ezt most nem találtam meg. Kicsit trükkös, mert én anno, csak finnül találtam meg (most még úgy sem). Külön hivatala van az idegenrendészetnek és külön a belföldi személyeknek, erre érdemes figyelni az foglalásnál.

Irány a Kela!

Amint az önkormányzattól megjött az azonosító (HENKILÖTUNNUS) akkor irány a Kela (kela.fi) ez a helyi OEP. Egy kártyát adnak, amely a TB kártya helyi megfelelője (kiküldését nem sietik el). Ezzel menj a Kelához!

Kell majd európai egészségbiztosítási kártya is (EHIC), főleg ha haza is akarsz menni. Otthon érdemes jelenteni, hogy külföldön dolgozol akkor az APEH (NAV) nem hajkurász majd.

Bejelentő lap és tájékoztató a külföldön biztosítással rendelkező személyek számára (bejelentő lap és tájékoztató).

Én minden dokumentumot hordoztam minden hivatalba.

Az E104 dokumentumot nem állítják ki, így az otthoni TB-kártya mindenképp érvénytelen lesz, ha itt leszel biztosított. (Az EU országai eltérően értelmezik a kettős lakóhely fogalmát, így a különböző igazolások kiadási hajlandósága országonként változik!)

Adóhivatal (verotoimisto)

Itt nincs lehetőség trükközni. Ha 100e EUR vagy azt meghaladó az éves bruttó béred, akkor az adott évben megjelenik a helyi újságban mennyi adót fizettél. Rám ez nem vonatkozik én csak hallottam!

Adóbevallást, ha alkalmazott vagy, nem kell kitöltened. Megcsinálja az adóhivatal és elküldi neked. Csak akkor kell bevallást küldeni, ha vitatod az adóhivatal számítását. Minden évben (alkalmazottként) az adóhivataltól kapott tax card-ot kell odaadnod a munkáltatódnak, ennek alapján kerül a személyi jövedelemadó-előleg levonásra a havi bérből.

Adóeltitkolással nem érdemes próbálkozni úgy sem, hogy vélelmezzük a két ország közötti információcsere hiányát.

Bankszámla

Útlevéllel és a lakásbérleti szerződéssel már nyitható számla. Én annak idején elég jól utánanéztem és akkor a Nordea volt a legjobb, ez a bank hajlandó kommunikálni angolul is a többi nem igazán.

Társadalombiztosítás

Ha sokat dolgozik valaki Európában úgy, hogy Finnországból delegálják, akkor szükség lehet E101 nyomtatványra, amely igazolja a társadalombiztosítási jogviszony meglétét. Ezt a munkáltató igényelheti.

Ha sokat dolgozol az országon belül, főleg üzemekben akkor szükséges lehet a balesetvédelmi oktatást igazoló kártya. A kártya megléte feltétele lehet az alkalmazásnak is. 100EUR egy napos oktatás (angol nyelven is elérhető).

A cégek általában fizetik a képzés árát. 5 évig érvényes. Különböző más oktatást igazoló kártyák is vannak hasonló képzési költséggel, például hegesztőknek.

Bérek

A mérnöki bérekről tudok nyilatkozni ez 3500-4500 EUR/hó bruttó a tapasztalattól beosztástól függően.

Extrák: (nagyon szóródhat, cég specifikus) nyaraláspénz, prémium (üzleti évben elért nyereség és az egyéni munkád függvényében, leírt szabályok alapján, nálunk az éves alapfizetés maximum 20% -a lehet prémium), egyéni részvényprogram, mobiltelefon használat magáncélra (lásd bővebben az adórésznél) és lehet olyan is, persze amiről nem is tudok.

Ha sokat vagy kiküldetésben Finnországból, akkor érdemes még tudni, hogy a napidíj adómentes és a kiküldetés célországától függően 65EUR/nap körül szóródik.

Szabadság

3x nap, van lehetőséged 3 hetes nyári és hét napos téli szabadságra általában. Figyelem, itt a szombatot is levonják, (mint szabadnapot) ha heteket vagy szabadságon! Túlórát fizetik, de beosztástól is függ. Irodai dolgozóként lehetséges, hogy korlátozva van, ha utazol... bármennyi mehet. Szokásos kérdés: lecsúsztatod vagy kifizessük?

Adó

Nos, az nem kevés, az alábbi példával illusztrálva. Személyi jövedelemadó alapkulcs: 28.8%~30% ez az alapfizetésre vonatkozik, ha azt átléped, jön valami büntető 4x%. Plusz még nyugdíjbiztosítás, munkanélküliségre vonatkozó biztosítás stb.

Szakszervezetek erősek, inflációkövető béremelés szerintem elég könnyen megy, szólni sem kell. (A szakszervezetek szólnak a munkáltatóknak - tavaly emiatt volt is sztrájk.)

Adózási példa

4000EUR bruttó havi bér
Mobiltelefon használat (ún. fringe benefit vagy béren kívüli juttatás) 20EUR
Személyi jövedelemadó előleg: (30% jó közelítés): -1200EUR
Nyugdíjjárulék: (5.15% - különböző mértékű, a várható életkorral kompenzálva) -206EUR
Munkavállalói járulék: (0,6%, unemployment insurance contribution): -24EUR

Nettó bér: 2570EUR

Nyelv, ország, árak

Én angolul beszélek, ez elég és nem várják el, hogy beszéld a suomit. Korrekt, skandináv ország kicsi társadalmi különbségekkel, működő intézmények, szolgáltatások, hideg és sötétség télen. Világosság és nem annyira meleg nyáron. Sötétítőfüggönyt hozzatok, ha nyáron is maradni akartok!!!!!!!!!!!!

Skandináv árszínvonal, minden drága, de a fizetések mellett nem vészes. Autót nem tartok fenn, így ilyen jellegű adókról fogalmam sincsen.

A fent említett lépesek a következő kártyákban manifesztálódnak:

ID kártya.jpg

Igazolvány 1.jpg

Igazolvány 2.jpgAz országról szóló élménybeszámolót szándékosan mellőztem, talán egy másik posztban."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Finnország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr34922613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszigonosz 2012.11.24. 07:49:13

Perfekt poszt! Jól összeszedett, informatív, precíz.

Aropa · www.finnisztan.blogspot.com 2012.11.24. 08:42:33

Szuper poszt! Az albérlet kereséről további adatok a Finnisztán blogon:

finnisztan.blogspot.fi/2012/10/amit-mindig-is-tudni-akartal.html

www.aonang.hu (TH) · http://cooperbudapest.typepad.com 2012.11.24. 08:45:52

Szép poszt, gratulálok!

A finnek valóban nagyon szeretik az alkoholt? Aki finnel találkoztam itt Thaiföldön, az szinte kivétel nélkül mind masszív alkesz.

kicsipm 2012.11.24. 08:52:41

Informatív poszt, köszi érte!

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2012.11.24. 08:54:47

rendes tőled, h így összeszedted. majdnem mintha svédiáról olvastam volna;)

Chamroe 2012.11.24. 08:56:09

Na igen... Nekem így néz ki egy igazán jó és informatív poszt!
Sok ilyet kérnénk még a HÁ-ra :)
Várom a posztoló következő írását az élménybeszámolóval is :)

luqe 2012.11.24. 09:39:59

A posztolótól szeretném megkérdezni, hogy pontosan milyen mérnöki állást tölt be? Melyik területeken keresik leginkább a képzett munkaerőt?

venator 2012.11.24. 09:44:18

Finnország nem skandináv ország, északi ugyan, de nem skandináv....

Csak ha már értelmiségi. :P

contractor 2012.11.24. 09:49:58

Az időjárást, mint problémát komolyan kell venni. Én a Svédéknél voltam egy évig úgy, hogy minden 2-3 hétben hazarepültem Mo.-ra, de a második tél előtt szóltam a német cégnek akinek dolgoztam, hogy nem maradok a következő télre, megyek vissza Németországba vagy hozzájuk vagy más céghez. Vissza is helyeztek minden további magyarázat nélkül. Szerintem a magyarok 2/3-a nem bírja vagy alkoholista lesz mint a skandinávok.

váj mí 2012.11.24. 09:50:38

Kezdek fázni ennyi északi poszt után. ;)

@venator: Látom, a hangulatod nem sokat változott tegnap óta ;)

vadkelet 2012.11.24. 09:51:21

@www.aonang.hu: akiket én ismerek kb 10 finn azok mind szeretik :) Sőt sajna az én ízlésembe már nem beleférő füvet is. (20-as korosztály) :(

Viszont ami fontosabb ebből a 10-ből 7 az lány és azt kell mondanom h a finn lányok vmi állati jól néznek ki :) 10/8-9-10-esek. Nemcsak külsőre, agyilag is többségében ott vannak. Kivéve amikor kissé be vannak állva :) Szal ha nincs magyar lány, akkor a finn nagyon- nagyon ott van :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 09:53:02

Finnország az a hely, ahol az utcán rágyújtó ember látványa botrányt okoz, viszont az ugyanott hányó részeg normális életkép.

venator 2012.11.24. 09:53:35

@váj mí: A tények makacs dolgok! :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 09:55:32

@venator:

"Finnország nem skandináv ország, északi ugyan, de nem skandináv..."

Definíciófüggő.

Szűkebb értelemben valóban csak Dánia, Svédország és Norvégia, de használatos tágabb értelemben is, s akkor bizony benne van Finnország, sőt még Izland is.

Kb. mint a "Balkán" és "Közel-Kelet" fogalom, nincs egyértelmű tartalma.

váj mí 2012.11.24. 09:59:31

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Hát nem hoztad meg a kedvem ....

@venator: Azért lehetnél elnézőbb ;)

venator 2012.11.24. 10:00:14

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Jól van. Ehhez is hozzászóltál. Kipipálva.

venator 2012.11.24. 10:01:43

@váj mí: Csak jeleztem, mert általános hiba. Viszont ezt itt komolyan veszik, nincs olyan északi, aki keverné.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 10:06:52

@venator:

Magyarul nem hiba, de angolul sem az.

Ugyannak a szónak lehet többféle jelentése, s nem feltétlenül azonos minden nyelven.

www.advertigo.net 2012.11.24. 10:09:44

Jó poszt, mérnök ember írta, azért ily preciz. :)

váj mí 2012.11.24. 10:10:12

@venator: Hm, ki gondolta volna, hogy ennyire önérzetesek?

greycup 2012.11.24. 10:17:42

@vadkelet: "azt kell mondanom h a finn lányok vmi állati jól néznek ki"

Egy frászt.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2012.11.24. 10:20:15

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Én úgy tapasztaltam, hogy maguk a skandinávok kényesek erre a kérdésre és ők nem fogadják el Finnországot skandináv országnak mert bár földrajzilag közel van, de nyelvileg, kulturálisan és történelmileg elég messze áll az igazi skandináv országoktól.

Amúgy egyszerű ítéletet hirdetni. Aki jól beszéli bármelyik skandináv nyelvet az megérti a többit. Ergo Norvégia, Dánia, Svédország, Izland és Feröer skandináv országok. Finnország pedig csak a skandináv régióban helyezkedik el.

Nekem így mesélték a norvégok...
Érdekes amúgy, hogy a skandinávok sem vetik meg az alkoholt, de a finneket még ők is alkoholistáknak titulálják. :)

balage_81 reloaded (törölt) 2012.11.24. 10:26:09

a finn csajok is odamennek maguktól, vagy azok csak a svédek? bánom hogy nem északon lettem férfi:)

Jack Torrance 2012.11.24. 10:31:28

@vadkelet: és jó fejek is, mint általában a finnek :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 10:39:43

@Don Kartasch:

Igen, ezt tudom, a dánok és a svédek nem nevezik Finnországot skandinávnak, de angol nyelvterületen nem így van. S magyarul is ingadozó a használat: Skandinávia alatt gyakran bele van értve Finnország is.

Az ilyesminek nincs általános használata. Magyar viszonylatban is vannak hasonló földrajzi fogalmak, melyek használata, tartalma nem egyértelmű. Pl. vegyük az Erdély szót. Ma mást értenek alatta mint 200 éve. Pl. nagyon meglepődne Széchenyi, ha megtudna, hogy manapság Temesvár vagy Nagyvárad erdélyi városnak számít.

De mondhatnék nemzetközi példákat is erre.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2012.11.24. 10:48:26

tapasztalataim szerint korrekt, de borzasztó sótlan ország. (az éttermi asztalokon sosincs sótartó... :D) a mi vérmérsékletünkhöz szerintem nem passzol egyetlen része sem. ez persze nem panasz, de tudni kell annak, aki beválasztja. kiszámíthatóság, precizitás, tisztaság - de nekem valahogy borzasztóan személytelen.

venember 2012.11.24. 10:51:29

Na végre, így kellene a többségnek is írnia.
Alig várom a folytatást (bízom benne, hogy lesz).

vénszivar 2012.11.24. 10:55:27

Itt v. máshol élni már nem tudnék, de elmentem ezt az írást !

váj mí 2012.11.24. 10:59:39

@triumphator: Hm, ezt szokták mondani a németekre is, főként a wessiekre.

DNA 2012.11.24. 10:59:41

Az egyik legjobb poszt amit ezen a blogon olvastam!
Várjuk a következőt!!:)

fizetekmegegysort 2012.11.24. 11:02:07

Tesóék lassan 10 éve élnek ott. Tesó szerint is alkeszek, de nem úgy mint nálunk, hogy egy alkesz az minden nap be van állva. Náluk (Turku) a pèntek a bulinap, a melóból egyenesen inni mennek, majd hazatántorgás, utca összehányás, másnap tisztes családi élet. Ami hihetetlen: hajnalban megjelenik a köztisztaság a rendőrséggel karöltve, előbbi tisztára varázsolja az utcát, utóbbi összegyűjti és melegedőbe viszi a magatehetetlen részegeket, hogy elkerüljèk a fagyhalált. Nem csukják le, csak megóvják önmagától, másnap mehet haza. Azt nem tudom, hogy cserébe terhelik-e a bankszámláját büntivel. :)
Télen hideg (-30), a butaarcú szarvas hajnalban a kukákat túrja a város szélén kajáért :), de azt mondják ez elviselhető, mert nagyon jó téli ruháik vannak. Ők a sötétet utáljàk, télen napfelkelte 10 körül, napnyugta du 2-3 felé. Viszont unokaöcsi pl már 3 hete szánkózik. :)
Tesóék bírják a sótlan finneket, nem szeretik a meleget, igaz ők olyan emberek, akiket itthon pont a mindenbe beleütöm az orrom mentalitás zavart. Szóval nekik baromi jó. Én nyáron voltam, akkor gyönyörű.
Ha megkérdezem miért maradnak, a nyugalmat, biztonságot, kiszámíthatóságot és a remek oktatási rendszert hozzák fel indoknak. Ez utóbbit, és az orszàg gyerekbarátságát szokták elsőkènt és legfontosabbként említeni.

Frau Holle 2012.11.24. 11:03:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Látod, épp erre utaltam a múltkor. Szerintem kínos, amikor a műveletlenség válik normává. Tudástól még senkinek nem lett baja, és nem szégyen tanulni attól, aki felhívja a figyelmet egy tévedésre. (Nem rád gondoltam, ne értsd félre! Megértettem, hogy egy jelenségről írtál.)

Elnézést az offért, a poszt szerintem végre ideillő. Nem is értem, miért kell minden nap újat feltenni csak azért, hogy legyen.
Illetve értem...

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.24. 11:06:06

@fizetekmegegysort: azok a jó téli ruhák érdekelnének, itthon nem találok olyan kabátot, amiben ne fáznék....

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 11:06:40

@Frau Holle:

Rossz, ha a műveletlenség válik normává. De te ezt múltkor a nyelvhelyességre értetted, ezért nem értettem egyet veled, mert a nyelvhelyességben egyszerűen nincs műveltség és műveletlenség. De ezt a múltkor elmagyaráztam.

orient 2012.11.24. 11:11:13

Korrekt a poszt. Évekig éltem Finnországban, jó hely csak fel kell öltözni rendesen :))))

Alice in Wonderland 888 2012.11.24. 11:15:19

Végre egy összeszedett, szuper poszt. Köszönöm.
(Én dolgoztam anno finn cégnél és nagyon szerettem..)

Frau Holle 2012.11.24. 11:17:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Viszonylag jó vagyok abban, hogy melyik mondatom alatt mit értek. Nyelvhasználatról volt szó. Így konkrétan. Leírtad a véleményed, de a kedvedért akkor ezek szerint elmagyaráztad.

nigara 2012.11.24. 11:18:51

Nagyon jó poszt, még ilyeneket!!!
(A színvonal megtartása sztem több látogatót eredményez, mint az ide nem illő posztok tolása...)

sönki (törölt) 2012.11.24. 11:19:31

@balage_81 reloaded: Ha északon születsz, akkor meg te lennél férfiatlan, herélt, demaszkulinizált droid.
Szerintem a jó az, ha máshol születsz és Skandináviában csajozol. De helyi nőt, mint életed párját ott nem fogod megtalálni.
Egyébként nem véletlen, hogy a skandináv (meg amerikai, kanadai, német stb.) férfiak tömegesen házasodnak Thaiföldről, Fülöp-szigetekről. Nem biztos, hogy a nagy emancipunci világ hosszú távon bejön mindenkinek.

Finn testvériskolánk diákjaira emlékszem, amikor Magyarországon jártak, majd eldobták kezüket lábukat, olyan szabadnak érezték magukat, ihattak, bulizhattak, olcsó volt nekik az élet, szó szerint sírtak, amikor elérkezett a hazamenetel ideje.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 11:23:46

@Frau Holle:

Itt viszont nem nyelvhasználatról volt szó. Ez szóhasználat.

Ismétlem: az, hogy Skandináviában hogyan használják a "Skandinávia" szót nem jelent megváltozhatatlan törvényt más nyelvek számára. Angolul pl. Finnországot jellemzően skandináv országnak nevezik.

A nyelvi kérdésben pedig nem volt igazad. Múltkor is elmondtam, de ha van kérdésed, szívesen válaszolok konkrétumokra.

SECI 2012.11.24. 11:25:08

@venator: Hehe, a finnek szerint igen.
Kb olyan ez, hogy Magyarorszag kozep avagy keleteuropa?
[Csak a magyarok szerint kozep...]

SECI 2012.11.24. 11:29:23

Az adozasrol meg annyit, hogy mindenkinek joga van megkerdezni, hogy a szomszedjanak/kollegajanak mennyi a jovedelme es ha ugy gondolja, hogy a Volvo V80 nem annyira jon ki belole bizony fel is nyomja az illetot.
Ez nem geciseg, egyszeruen azt mondjak erre, hogy ha EN befizetem az adot a jovedelmemre, akkor O IS fizesse be.
Mondjuk az adoellenorzes is arra iranyul, hogy az eltitkolt jovedelmeket megfogja es nem arra, hogy mindenkeppen buntessen.
Peldaul amikor sok-sok eve mi kint voltunk a kozvetito ceg nagyvonaluan levonta a lakasberlet arat a brutto fizunkbol. Aztan kiderult, hogy a nettobol kellett volna... Szoval volt egy kis kulonbozet, kinek tobb, kinek kevesebb. Akinek tobb volt az siman kapott 1-eves reszletfizetesi haladekot (felteteleztek a johiszemuseget, vegul is mi sem neztunk utana a dolgoknak anno), termeszetesen kamatmentesen.
Szoval Finnorszag maga volt a megvalosult szocializmus 2000 tajekan. Azotan ez-az nyilvan ott is valtozott, de ezek szerint meg mindig rendben mennek a dolgok!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 11:35:07

@SECI:

Ez is abszolút definíciófüggő. A kommunizmus alatt az volt Kelet-Európa, ahol kommunista diktatúra volt és kész. Így Csehszlovákia Kelet-Európa volt, Görögország meg nem, pedig az utóbbi keletebbre van. De még viccesebb volt, hogy Bécs nyugat-európai város volt, Prága meg kelet-európai, pedig Bécs sokkal keletebbre van.

Valójában még az sem világos, hogy hol van Európia és Ázsia határa! Ugyanis van több definíció is erre. S más kontinenseknél is fennáll ugyanez a probléma.

Több meghatározás van, s mindegyiknek van logikus alapja.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 11:35:55

@SECI:

"Szoval Finnorszag maga volt a megvalosult szocializmus 2000 tajekan."

Nem volt magántulajdon? Egypártrendszer volt?

contractor 2012.11.24. 11:40:37

@Babette_: North Face Mcmurdo Parka kb. €400. Én is Svédországra vettem.

SECI 2012.11.24. 11:45:45

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
A szocializmusban is volt magantulajdon...
Es kb egypartrendszer volt. Illetve tok mindegy, hogy melyik part volt "hatalmon" az nem azzal foglalkozott, hogy a masikkal hogyan baxxon ki, hanem azon dolgozott - a nem-hatalmon levokkel egyutt - hogy a plebsznek jo legyen.
<off>
Es nem igazan ertem az ilyen kommenistazokat, kommunizmus kb 1960ra befejezodott Mo-on. Ami volt az meg nem volt rossz. Aki tisztessegesen elt/dolgozott az normalis eletet elt, volt letbiztonsag, cel az emberek elott. Ma mi van? Nezz mar korul!
</off>

Pet1988 2012.11.24. 11:52:56

@venator: vééééééégre valaki! Így van, én is szoktam edukálni a népet :D Finno. nem skandináv, "csak" északi ország :)) (remélem, 1x én is kijutok <3, eddig csak a 2 napot volt szerencsém tölteni Helsinkibe, de visszavágyom nagyon!!)

fizetekmegegysort 2012.11.24. 12:00:09

@Babette_: Inkább sportruha jellegűek (mondjuk mint egy síkabát). Nem szépek, viszont baromi melegek. Annyira, hogy pl amit a gyereknek küldtek, azt egyszer vette fel, de panaszkodott, hogy nagyon melege van benne. Itthon mínusz tíz körül volt, kiràndultunk, és csak egy harisnya + póló volt alatta, mégis....
De ha gondolod megkérdezem szívesen, hogy nincs- e valami honlapjuk helyi áruházlánchoz, hogy megnézhesd. Én még nem kértem tőlük cuccot magamnak soha, mert az itteni időjárással elvagyok az itthon is kapható síkabátokban.

Aropa · www.finnisztan.blogspot.com 2012.11.24. 12:05:09

@sönki: Nana, azért sok külföldi pasi vélaszt finn nőt, és nem csak szomáliak. Példának volnék én, de dél-afrikai búr és angol kollégám is finn nő mellett kötött ki.

Squid 2012.11.24. 12:06:48

Nem mellékesen a top háromban vannak öngyilkosság és kivándorlás terén!

váj mí 2012.11.24. 12:09:13

@Frau Holle: Hm, gondolom, te már a régi szolgáltatójánál is követted a blogot. Az index kicsit más. Sokszor nem is maguk a posztok a lényegesek, hanem az azokat követő kommentek, az ott kialakuló viták és vélemények. Ezt csak úgy mondtam ...

@Babette_: A J. Wolfskinben is fázol?

Taxomükke (UK) 2012.11.24. 12:10:07

Látom, hagyma még alszik... akkor a nevében kérhetném a cég nevét, a személyi adataidat, a lábméretedet, és annak az okát, hogy miért nem használsz autót?
;-)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.11.24. 12:10:29

@fizetekmegegysort: a sötétség elviselhető, sőt igen szép, ha jó sok hó hull és deríti az utcákat, égboltot, hiszen éjszaka sem lesz koromsötét. Tavaly nálunk egy szem hó se volt és bizony nagyon szar volt a sötét fekete utcákat nézni naphosszat. Ezért télen paradox módon minél északabbra élsz, annál kellemesebb...

Taxomükke (UK) 2012.11.24. 12:12:50

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Svédül inkább a "Norden" (észak) szót használják, ebben nyilván benne van Finnország is.

váj mí 2012.11.24. 12:13:36

@Réka ‎: Huhh, nem depresszív kissé? Az állandó sunshine-barbiet sem igénylem, de hogy 5-6 órát legyen max világosság hónapokig? Brrr!

karburator (törölt) 2012.11.24. 12:16:33

"Mérnökként dolgozom, így helyzetem egyszerű volt (unalmas mérnök sztori, kávé legyen kéznél)."
"(Itt és az alábbiakban értelmiségi állásokról beszélek, tudom, tudom... burzsoá kutyaütő vagyok)"

Rohadtul ELEGEM VAN abból, hogy szegény posztolók szabadkoznak azért, mert értelmiségi munkát végeznek és NEM rabszolgának mennek ki.
Azt gondoljátok, hogy kevesebbet értek, mert többet tanultatok és beszéltek nyelveket? Hát nem! Éppen fordítva van.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.11.24. 12:17:44

@váj mí: engem abszolút nem zavar, ha van hó. Viszont a minap megállapítottam, hogy a téli hónapok alatt jóformán nem látom a várost napvilág, mert a világos órákban hétközben az irodában csücsülök, hétvégén meg többnyire irány a természet. Ez egy kicsit elszomorított.
Ráadásul Stockholmban iszonyú gyatra a közvilágítás, sokkal sötétebb van, mint Budapesten. A legfőbb látványosságokon sincs homlokzatvilágítás és az utcalámpák is gyengébbek. Ami így Északon, télen elég furcsa...

váj mí 2012.11.24. 12:27:00

@Réka ‎: Hm, szerencsés természeted van. Július-augusztusban kifogtam a kicseszettül esős Londont. A harmadik hétre, amikor még mindig egyfolytában esett, és a napot sem igazán lehetett látni, na akkor, pszichopata-tömeggyilkos hajlamok kezdtek kialakulni.

fizetekmegegysort 2012.11.24. 12:30:16

@SECI: adózás...finn kollégái megkérdezték tesómat, hogy Magyarországon miért nem mennek a dolgok. Tesó mesélt ezt-azt, többek között említette a tömeges adóelkerülést, fekete/szürke gazdaságot. A finnek egyszerűen nem értették mit mond. Nem értették, hogy mi az, hogy valaki nem fizeti be az adót.

Frőczy Sanyi 2012.11.24. 12:35:01

Korrekt orszag, korrekt beszamolo, varom szeretettel a folytatast.

fizetekmegegysort 2012.11.24. 12:35:08

@Réka ‎: Szépnek szép, ezt tesómék is mondják, pl ez az egyik indok, amiért Karácsonyra soha nem jönnek haza. Mert ott fehér, és ettől valahogy valódibb mint itthon (a másik ok, hogy nem akarnak belemenni a mikor kihez megyünk típusú családi játszmákba). Mégis, nekik a sötét a fő nehézség. Gondolom ez egyéni tűrőképesség kérdése.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.11.24. 12:37:37

@váj mí: ó pedig nincs is jobb egy romantikus sétánál az esőben (ráadásul garantáltan tömegnyomormentes), utána meg bekucorodni otthonra egy teával és mécsest gyújtani és nézni bentről a szemerkélést :) sokkal jobb, mint a napsütés, csak a PR-ja szar.

fizetekmegegysort 2012.11.24. 12:43:20

@balage_81 reloaded: két fèle finn csajt láttam mikor látogatóban voltam. Az egyik hajaz arra a bizonyos NDK úszóválogatottra, a másik pedig szabályos Barbie-baba szèpség. Tényleg - női szemmel is - meseszép, babaarcú, kék szemű, szőke hajú csajok. Akinek ez a típus jön be, tényleg válogathat. Viszont azt is be kell kalkulálni, hogy nem fog neked főzni, mosni, vasalni, elvárja, hogy te is kivedd a részed a házimunkából/gyereknevelésből, stb. Sehol nem làttam még annyi apukát babakocsit tolni, gyereket etetni, tisztába tenni.

dr kíváncsivagyok 2012.11.24. 12:47:05

@Babette_:
Irha ! Valódi ! Nekem volt egy dzsekim ,amit Romániában vettem 82' - ben és mínusz 20 fokban elég volt alá egy póló !!! Nem 3 pulcsi, EGY póló !

dr kíváncsivagyok 2012.11.24. 12:52:26

@fizetekmegegysort:
"Tesó mesélt ezt-azt, többek között említette a tömeges adóelkerülést, "

Hát igen ! 4000 Eur - ból Én is szívesebben kifizetném a 30 % - os adót,...mint 92 ezerből a 16 % - ot ?!
Nagyon nem mindegy !
Ezért volt MOST pofátlan , elhamarkodott és hibás döntés az egykulcsos adó bevezetése !!!!

tsík 2012.11.24. 12:52:28

Ez a hideg amúgy érdekes dolog. Magyarországról az a fiatalkori élményem, hogy télen állandóan fáztam. Fázott a lábam a cipőben, a hátam a kabátban, a kezemlábam a buszmegállóban. Sőt, a Gólyavárban, az előadóban is fáztam még sálban-kardigánban is. Amióta Svájcban élek, és itt is veszem a ruhát, valahogy semmi gondom nincsen. Persze sokkal többe kerül, de valahogy nem fázom sose: hóban-fagyban se, faint bundás cipőm, kötött sapkám, vastag télikabátom van, kutya bajom bennük az utcán. Lehet ugyan, hogy csak öregkoromra tanultam meg, hogy kell ruhát vásárolni, de feszt az a teóriám, hogy sokkal jobb minőségűek a téli ruhák errefele.

portugéza 2012.11.24. 12:55:33

@karburator: Sajnos Magyarországon szitokszó lett a "diplomás", a felsőoktatás színvonalesése, a tömegképzés miatt. Főleg névtelenül az interneten szoktak olyan véleménnyel jönni, hogy csak a kétkezi munka ér valamit, mert az kézzelfogható, és azonnal van látszatja, a szakmunkások a' istenek.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.11.24. 12:57:36

@portugéza: Sajnos nem csak az interneten van ilyen vélemény! A kormány is osztja. Ez még a Kádárizmus hagyatéka... :(

dr kíváncsivagyok 2012.11.24. 12:58:58

@SECI:
"Es nem igazan ertem az ilyen kommenistazokat, kommunizmus kb 1960ra befejezodott Mo-on. Ami volt az meg nem volt rossz. Aki tisztessegesen elt/dolgozott az normalis eletet elt, volt letbiztonsag, cel az emberek elott. Ma mi van? Nezz mar korul!"

Én sem értem a komenistázókat ....
Most mi van ? Volt (és értékrendben most is az !) komenisták ...komenista módszerekkel, - kapitalizmust építenek ( a haverok és rokonság nagy-nagy örömére !!!)

dr kíváncsivagyok 2012.11.24. 13:00:30

@tsík:
"Lehet ugyan, hogy csak öregkoromra tanultam meg, hogy kell ruhát vásárolni, de feszt az a teóriám, hogy sokkal jobb minőségűek a téli ruhák errefele. "

...vagy csak megjött az életkedved...

tsík 2012.11.24. 13:03:02

@SECI:
"Es nem igazan ertem az ilyen kommenistazokat, kommunizmus kb 1960ra befejezodott Mo-on. Ami volt az meg nem volt rossz. Aki tisztessegesen elt/dolgozott az normalis eletet elt, volt letbiztonsag, cel az emberek elott."

Tudod, szerintem általában kétféle ember van. Az egyik, aki megelégszik azzal, hogy bemegy reggel 8-ra a munkahelyre, este hazamegy, bekapcsolhatja a tévét, megsütheti a rántott sajtot, és megcsinálhatja az asszonyt, na ez a többség, meg van az értelmiség, akiket zavart, hogy nem utazhatnak szabadon, hogy nyolcnál több ember nem "gyülekezhet" (nyista házibuli, szórakozás), nem olvashatnak bizonyos típusú irodalmat, hazugságok és propaganda van A napilapban, a tévében meg egypárthíradó, esti mese és bud spencer-filmek a választék. Szóval ilyesmi volt a probléma 1960 után is.

tsík 2012.11.24. 13:04:26

@tsík: de lehet, hogy a fájintos "körzeti stúdiót" meg a "van benne valamit" egri jánossal kifelejtettem.

tsík 2012.11.24. 13:05:19

@dr kíváncsivagyok: aszondod, az életkedv a fázás ellenszere? :)

dr kíváncsivagyok 2012.11.24. 13:06:17

@TrueY:
"Ez még a Kádárizmus hagyatéka... :( "

Ez konkrétan ...nem igaz !
A Kádár-érában volt színvonalas felsőoktatás és a tudományos elitben voltunk !
Két és fél éve nem fontos a tudás.....

dr kíváncsivagyok 2012.11.24. 13:07:14

@tsík: A rosszkedvű ember fázósabb...
Nem vetted még észre ?

váj mí 2012.11.24. 13:10:25

@Réka ‎: Ahham, szóval a patkány és a mókus esete .. ;)

@tsík: Magyarországon, ha jót akarsz magadnak nem vásárolsz ruhát márkaboltban, legfeljebb turkálóban, mert a márkaboltokba a selejt érkezik.

@SECI: Te kissé nagyon hülye vagy ....

dr kíváncsivagyok 2012.11.24. 13:10:48

@tsík: "Tudod, szerintem általában kétféle ember van. Az egyik, aki megelégszik azzal, hogy bemegy reggel 8-ra a munkahelyre, este hazamegy, bekapcsolhatja a tévét, megsütheti a rántott sajtot, és megcsinálhatja az asszonyt, na ez a többség, meg van az értelmiség, "

Nem vagy kissé beképzelt ?
Én éltem és jól éltem az "átkosban" , pedig nem voltam még KISZ- tag sem....
Európát beutaztuk , minden nyáron legalább egyszer nyaraltunk , volt "farm" kis házzal,....és volt nyugalom , boldogság !
És mindezt szakmunkás fizetésből !

tsík 2012.11.24. 13:16:19

@dr kíváncsivagyok: tipikus gyerekkor-megszépítős szitu ez, nekem is boldog gyerekkorom volt az átkosban. de azért jól emlékszem a visszásságokra is, nem csak arra, hogy vidáman rúgtam a bőrt a jugó strandon, hanem arra is, hogy 9 évig vártunk vízumra görögországba, és*nem* kaptuk meg, és a vonalas telefonra is 4 (!) évet vártunk, meg hogy Bulgáriában nyaralva nem lehetett se kenyeret, se tejet kapni, valakit le kellett fizessünk, hogy egyáltalán a dinnyén és a szardínián kívül bármit ehessünk, aztán arra keltünk, hogy az autónk mind a négy kereke el van tűnve, és téglával helyettesítve, nameg senki munkahelyén nem volt vécépapír, mert az alap volt, hogy vagy ki se teszik, vagy a saját munkatársad ellopja. ajvé kommunizmus, de jó is volt az.

fizetekmegegysort 2012.11.24. 13:21:03

@dr kíváncsivagyok: tudod, valahogy egy picit azt gondolom, amikor tesómékat hallgatom, hogy de, tökmindegy. Egyrészt azért, mert ha megnézed pl, hogy kinek kedvez az egykulcsos, épp azt látod, hogy nálunk a 4000 eur bruttó keresetű is baromira fel volt háborodva, hogy neki miért kell annyit - többet- fizetni, mint pl a minimál környékén keresőnek. Másrészt meg - ahogy tesótól hallottam - a finnek is baromi szegények voltak még a századelőn is. Tesóm utána nézett valamelyest a történelmüknek, és azt mondja, hogy sokáig éltek elnyomásban (épp mint mi), és utána is jött a szegénység. Amiből a kiutat a kemény meló ès a nadrágszíj húzás jelentette, ami mindenkire egyaránt vonatkozott. És végül azt is gondolom, hogy nagyon mást gondolnak ők az adóról mint mi. Fentebb írta valaki, hogy náluk természetes, hogy ha úgy látod a szomszéd többet költ mint keres, akkor vizsgálatot kérsz, és ha adóelkerülést tapasztalnak, nem büntetnek, hanem igyekeznek lehetővé tenni, hogy befizesd, mert jóhiszeműséget feltételeznek. Ez mindenkitől (te, szomszéd, adóhivatal) más hozzáállást, más gondolkodást kíván mint amit itthon tapasztalsz.

Frau Holle 2012.11.24. 13:22:05

@váj mí: Követtem, igen.
De most egy kicsit sem a kommentelők vagy az olvasók szempontjaira gondoltam. Egy egészen kicsit sem...

Frau Holle 2012.11.24. 13:27:01

@fizetekmegegysort: Látod, én meg itt tudtam meg, hogy a szomszéd felnyomása egy hatóságnál, meg a "másik zsebeiben turkálás" tipikus magyar szokás, fúj.... Ilyen a bárholmáshol nincs is.
Minden dolog megítélése relatív.
Egyébként meg igazuk van, szerintem aki adót csal, meglopja a többieket (erről meg azt tudtam meg, hogy aki mindent befizet, az meg a. nincs is, b. hülye).
Nna, most hogyan igazodjak el? :)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.11.24. 13:31:39

@dr kíváncsivagyok: ""Ez még a Kádárizmus hagyatéka... :( "
Ez konkrétan ...nem igaz !"

Az a Kádár-rendszer hagyatéka, hogy a kalapács reszelést magasabb rendű munkának képzelik mint mondjuk egy atomerőmű-tervező mérnök munkáját. Ez konkrétan igaz! A szüleim a gengszterváltás környékén mentek nyögdíjba és kevesebbet kerestek 40 évi értelmiségi munkával, mint egy gyári esztergályos.

"A Kádár-érában volt színvonalas felsőoktatás és a tudományos elitben voltunk !"

Legalábbis ezt szerettük volna hinni. Mint ahogy azt is, hogy az Ikarusz busz világmárka. Oszt most tessenek megnézni!

"Két és fél éve nem fontos a tudás..... "
Ez a kormányzat csak a köznép indulatainak kivetülése. Az értelmiség (pláne ha mondjuk pénzzel dolgozik), akkor az gonosz, kizsákmányoló. Ez az alap hozzáállás. Sajnos. :(

egy maréknyi dollár 2012.11.24. 13:32:35

Én már egészen az elején bele tudok kötni: a vidéki kégliben " víz és áram nincsen, melegvíz és fűtés van"
Ezt hogy értsem:gyertyával tévézel és a melegvizet kiteszed a hóra hűlni, ha inni akarsz?
Finnország, Finnország....gyerekkorom óta az országok netovábbja.
Remélem, jövőre hasznát veszem az információidnak.

fizetekmegegysort 2012.11.24. 13:32:38

@Frau Holle: èn úgy próbàlnèk eligazodni, hogy megnézem melyik ország hol tart, ebből meg következtetnék arra, hogy melyik gondolkodásmód hova vezet. :)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.11.24. 13:32:59

@dr kíváncsivagyok: ""Ez még a Kádárizmus hagyatéka... :( "
Ez konkrétan ...nem igaz !"

Az a Kádár-rendszer hagyatéka, hogy a kalapács reszelést magasabb rendű munkának képzelik mint mondjuk egy atomerőmű-tervező mérnök munkáját. Ez konkrétan igaz! A szüleim a gengszterváltás környékén mentek nyögdíjba és kevesebbet kerestek 40 évi értelmiségi munkával, mint egy gyári esztergályos.

"A Kádár-érában volt színvonalas felsőoktatás és a tudományos elitben voltunk !"

Legalábbis ezt szerettük volna hinni. Mint ahogy azt is, hogy az Ikarusz busz világmárka. Oszt most tessenek megnézni!

"Két és fél éve nem fontos a tudás..... "
Ez a kormányzat csak a köznép indulatainak kivetülése. Az értelmiség (pláne ha mondjuk pénzzel dolgozik), akkor az gonosz, kizsákmányoló. Ez az alap hozzáállás. Sajnos. :(

tsík 2012.11.24. 13:34:33

De ha már Finnország, meg hideg, na, nem bírom ki...

"Milyenek a finnek?

+15°C: Spanyolországban az emberek télikabátot és kesztyűt húznak. A finnek kifekszenek napozni.

+5°C: Az olasz kocsik nem indulnak. A finnek még kabriókat használnak.

0°C: Megfagy a desztillált víz. A Vantaa folyó vize kicsit sűrűbbé válik.

-5°C: A kaliforniaiak a fagyhalál küszöbén állnak. A finnek még egy utolsó roston sütést rendeznek a szabadban a tél beállta előtt.

-10°C: A britek fűteni kezdenek. A finnek hosszú ujjú pólót vesznek.

-30°C: A görögök halálra fagynak, és eltűnnek a Földről. A finnek elkezdenek házon belül mosni.

-40°C: Párizs összeroppan a hideg súlya alatt. A finnek sorban állnak a hot-dogos standok előtt.

-183°C: Az ételben található mikrobák elpusztulnak. A finn tehenek a gazdájuk hideg kezeire panaszkodnak.

-273°C: Minden atom alapú molekula mozgása leáll. A finnek csak ennyit mondanak: "A kutya egye meg, de hideg van ma odakint."

-300°C: Befagy a pokol. A finnek megnyerik az Eurovíziós táncdalfesztivált."

váj mí 2012.11.24. 13:35:04

@Frau Holle: Gondoltam, azért írtam azt, amit. Az index ilyen szempontból más. Most vagy megbékélsz azzal, hogy naponta, max. kétnaponta kell új poszt, és azzal, hogy egy másfajta törzskommentelővé alakuló gárda is itt van, plusz a címlap- és ketrec-trollok, vagy mély sóhajjal lemondasz a blogról. Volt, aki lemondott, amikor átkerült az indexre.

Frau Holle 2012.11.24. 13:36:34

@fizetekmegegysort: Tehát nem tűnt fel az ellentmondás. Értem. Így azért nem olyan könnyű következtetéseket levonni. :)

Frau Holle 2012.11.24. 13:37:18

@váj mí: Nem lenne nagy lemondás.
Azért véleményem lehet?

venator 2012.11.24. 13:45:37

@SECI: Ha finnek úgy érzik, lelkük rajta. A dánok például megkülönböztetik a kettőt elég rendesen.

@Pet1988: Felejtsd el, semmi értelme. :) Falra hányt borsó...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 13:47:17

@sönki: hat azert nem hazasodnak tomegesen, inkabb dugni jarnak ki...
@Taxomükke: de mar felebredt, nagyon elnyomott a pulyka tegnap este
nem, nem kell semmi labmeret ma, a posztbol sut, hogy a tortenet valos es igaz
a kamu posztoknal szoktam felhivni a figyelmet ily modon, hogy kerek valami alatamaszatst
altalaban nem is jon...
igy mar erted?
hogy ezt magyarazni kell...

váj mí 2012.11.24. 13:48:07

@Frau Holle: Hé, senki sem bántott, ne védekezz már! Csak leírtam, hogy nagyjából mi van. Nekünk szórakozás, a szolgáltatónak bevétel, win-win. Ha nem tetszik a közeg, nem tetszik, ennyi.

Frau Holle 2012.11.24. 13:51:10

@váj mí: Nem védekeztem. Az eszköz neve: irónia.
Sőt. Tulajdonképpen azt sem írtam, hogy nem tetszik. Csak jeleztem, hogy érzékelem, hogy a kattintásszám jelentőséggel bír. Úgy kb. ennyi...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 13:52:06

vagyishat tortenet az vegulis nincs, csak beszamolo, hogy kell munkaba allni a finneknel / ami nem skandinav orszag, sot rokonaink/ ami hasznos lehet aki odatart
fotot, munkahelyet akkor szoktam kerni, mikor
" 10 honapja vagyunk kint, es most a kertunkben ulok, logatom a labamat a medencebe, fuszoknyas lanyok szolgaljak fel a koktelokat" stilus van

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 13:59:05

@egy maréknyi dollár:
\hjat ezt en sem ertettem hogy ha a viz nincs benne a rentben, akkor hogy van benne a melegviz?

az is kicsit furcsa, hogy valaki finnorszagba akar menni es felveszik hollandiaba:)
de hat az elet erdekes
meg is kerdezem Maryt, hogy amerikaban vagyunk-e?
ki tudja rossz HR-eshez mentem?

Kormányváltás, önáltatás. Volt, lesz. (törölt) 2012.11.24. 14:03:29

@ByA:

A francba! Nem ezt írtam. Tényleg. Hülye ez a motor vagy mi? A szó ez lett volna: tudálékoskodásod.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 14:13:29

@ByA:

Pedig az internet egyik mellékhatása a tudás növelése. E pozitív folyamat szerves részeként értékeld szerény - de csepett sem álszerény - hozzászólásaimat.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 14:14:43

@Taxomükke:

Oké, de magyarul ilyen nincs. Biztos vagyok benne, hogy a svéd terminológia pontosabb, hiszen ők ott élnek, dehát máshol másképp van.

vénszivar 2012.11.24. 14:16:38

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: izrael miért Európához tartozik ? Egyesek szerint. Naaaa ?

váj mí 2012.11.24. 14:18:10

@Frau Holle: Hát, ilyen ez a kurvakapitalizmus ;) (Érdekes, a "kurvakapitalizmus" kifejezést nem löki alá pirossal az helyesírás ellenőrző :P)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 14:21:06

@tsík: az ertelmisegi akkor nem is dug?
akkor hogyan lesznek a sok kis ertelmisegiek?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 14:22:11

@váj mí: hat amugy a kapitalizmussal sincs sok dicsekednivalo
csaxolok

tsík 2012.11.24. 14:25:48

@hagyma: "A-t *nem elégíti ki* X, Y és Z" != "A nem csinálja X, Y-t és Z-t".
(bölcsészeknek != az a nemegyenlő)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 14:27:34

@vénszivar:

Nem hallottam olyan véleményt, mely szerint Izrael Európához tartozna.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 14:31:17

@tsík: csak egy ki szurka volt bolcseszeknek, akik estenkent Villont olvasnak fel, majd romkocsmaba mennek Kispalt hallgatni
@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nem is tartozik, de a politikai helyzet miatt pl. a sportokban az europakupakban indulnak
tehat ha sportpolitikai szempontbol nezzuk akkor europaiak
ezert vedhetetlen az allaspontod, hogy finnorszag skandinavia
/csak ajo meleg afrika/
mert lehet van aki azt gondolja roluk, de attol meg nem

váj mí 2012.11.24. 14:34:03

@hagyma: Egy szóval nem mondtam, hogy van. Esélyed, na az van, hogy valamire juss.
A szocializmust, illetve annak közép-kelet-európai változatát, sőt azon belül az országonkénti nüanszokat meg inkább ne elemezgessük, mert esküszöm, kibújik belőlem a Criminal Minds szintű sorozatgyilkos a Kádárnépe felfogásúakkal szemben.

tsík 2012.11.24. 14:34:43

@hagyma: lehet, hogy meglep, de a műszaki és természettudományos területen dolgozó értelmiség is olvas Villont, esetleg lenéz a korong-pingpong-kilincs nevű hetedik kerületi műintézményekbe olykor. szerintem az értelmiségfikázás tipikusan a mónikasós-sarki borozós tempó, nem érdemes erőltetni.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 14:39:48

@tsík: jajj en mar latom egy nagyon ertelmisegibe botlottam
en kerek elnezest

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 14:42:32

@váj mí: tenyleg ne menjunk bele, mert nem ide tartozik
/ hehe az allampolgarsagomert beadott papirokon volt olyan kerdes is, voltam -e valaha kommunista part tagja:)/
de szerintem nagyon sok helyen sokkal nagyobbak a jovedelmi kulonbsegek, mint azt a tudas es a teljesitmeny indokolna...
de hat ez a kapitalizmus
lesz meg jobb tuti
de engem mar nem erint:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 14:47:54

amugy tenyleg a finnek mitol ilyen jok
OK a jeghoki
meg fat vagnak
de van ott olaj? vagy mi huzza a gazdasgot?

tsík 2012.11.24. 14:48:13

@hagyma: nem értem, miért erény lenézni azt, aki esetleg költészetet olvas, sörözni jár a belvárosba a barátaival, netán a "szomorú szamurájnál" kettő fokkal komplexebb hangszeres zenét hallgat. mi ebben a jó? ismertél már bölcsészeket? van mit röhögni rajtuk, de azért százszor inkább, mint hol-a-fa-főnök alki melós, aki mulatóst nyom meg odacsinál a kerítésed tövébe, nem? vagy ha neked igen, hát ízlések és pofonok.
amúgy 17 évesen én is kispált hallgattam. útkeresésnek hívják. és szerintem jó, ha a fiatalok csinálják. de persze lenézni egyszerűbb...

váj mí 2012.11.24. 14:51:17

@hagyma: Ott az ország gazdasági helyzete indokolja. Itt a Mercedesnél vagy a Porschénél tuti nagyobb a fizetés a szalag mellett is, mint otthon, hasonló munkakörben.
De mondok mást. Az Ara cipőgyár, aminek a termékeit úgy 60 és 150 euró között vásárolhatod meg itt, kb. havi 250-300 eurót fizet havonta a mihályfalvai telepén dolgozó munkásoknak. És az jó fizunak minősül, meg bejelentettnek, meg ilyesmik. Kapitalizmus, naja...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 15:07:01

@váj mí: nem egeszen erre gondoltam
orszagokon belul is nagyobbak a vagyoni kulonbsegek, mint azt a tudas es teljesitmeny indokolja
/namost ha ebbol valakinek az jon le hogy utalom a millimosokat, es megkeseredett vagyok, elore szolok, koszonjuk, mi jol vagyunk:)/
en nem szeretem ezeket a hatalmas kulobsegeket, megha allitolag a piac fizeti, nem az adozok
mas az eletfelfogasom-szemleletem
de komcsi nem vagyok teketizi

váj mí 2012.11.24. 15:13:26

@hagyma: Nem állítottam, hogy az lennél. A személyes ízlésednek nem felel ez meg. Ok. De ettől még ez van. A barátom bankár, az alapbére nettóban több mint 3000 euró, plusz a sikerdíjak, prémiumok, meg ez, meg az. És, ha úgy veszed, kézzelfogható értéket nem termel. Igaz, őt a piac fizeti.

baliquez 2012.11.24. 15:15:20

Kelakortti-ra azért relatíve sokat kellett várnom, volt némi tökölés, bár nem összehasonlítható hazai ügyintézés sebességével. Adóhivatalnál kiszámolták a valóbanegykulcsos adómat, még annyit hozzátettek hogy ha változik a fizum akkor küldjek már egy e-mailt - kb. 10 percet vett igénybe.

vénszivar 2012.11.24. 15:22:49

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: A vélemény az nem játszik.
De pl. sport eseményeknél izrael európai játékokon európaiként szerepel. Oszt mire föl ? Olyan "okosan" elmagyaráztad a lent a fent az erre arra lévő városok ide v. oda tartozását, ezért kérdeztem, hátha ezt is tudod. De ha nem, hát nem. Én meg sokszor hallottam, igaz nem véleményi szintem, hanem tényként , DE,hogy MIRE FÖL !???!

váj mí 2012.11.24. 16:57:34

@håll käften: Ááááá, én már -5-nél feladtam, oké, én ott kipusztulnék ;)

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2012.11.24. 17:00:58

@luqe: ugyanezt kérdezem én is! Ami kemény, hogy mindenki megelégszik azzal, hogy mérnök. Mert az olyan jól hangzik és fel lehet rá nézni. Semmi tovább nem érdekli az itt zizegőt. De a faszért nem? Bulvár szint (olvasói részről mármint). Igenis tessék beírni. ÉR-DE-KEL, hogy konktrétan miről is beszélünk. Mán ha nem baj.

håll käften 2012.11.24. 17:01:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Semmi köze a nyelvjáráshoz!Skandinávia az a Skandináv félsziget,ennyi! Ide nem tartozok Finnország és tévesen sorolják bele Dániát is!
Ezek gyűjtőneve inkább "északi országok".
De Skandináv országnak Norvégia és Svédország minősül(földrajzilag).

váj mí 2012.11.24. 17:06:43

@Kellemes Zérókomponista: Ha pincér írja a posztot, speciel engem az sem érdekel. Nem mindegy? Különösen ebben posztban, ahol főként az árak szerepelnek, meg a bürokratikus út, amit bárkinek végig kell járnia, aki nem pont oda született.

2012.11.24. 17:17:58

@SECI: Mi volt? Hitelből építettek légvárat.

2012.11.24. 17:21:19

A poszt nagyon korrekt, képviselhetne mindegyik ilyen színvonalat. :)

kovacs55 2012.11.24. 17:35:33

@www.aonang.hu:
megisszak az arvak konnyet is es ha lehet akkor az asztal labat is lefozik szesznek....

Taxomükke (UK) 2012.11.24. 17:38:28

@tsík: Sok mindenben igazad van, a vécépapírról meg az előző hozzászólásokban emlegetett viszont valamiért az jutott eszembe, hogy akármekkora szabad világ van meg nem lopják a vécépapírt, a vécékefe használatát sokan még most sem tanulták meg... olyan cégnél dolgoztam évekig, ahol az emberek 90%-a diplomás volt, de ha szaros lett a fajansz, hát amit a víz levitt, levitt, a kefét nem helyezték üzembe...

Taxomükke (UK) 2012.11.24. 17:40:35

@hagyma: Nem kell magyarázni, jól esett egyet odapiszkálni, na. :)

kovacs55 2012.11.24. 17:44:46

@contractor:
a több honap sotetseg miatt sokan deprimaltak, zakkantak lesznek, van dolguk a psziho mokusoknak...
Az elso 1-2 evben nincs meg baj, nem is nagyon veszed eszre a kulonbseget de utana egyre jobban hianyzik a feny, ha kisut a nap eldobsz kaszat-kapat es szaladsz kifele a lakasbol...

Taxomükke (UK) 2012.11.24. 17:45:35

@kovacs55: Szerintem a sötét sem annyira vészes, mint ahogy mi elképzeljük, mert világít a hó.

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.24. 18:13:12

@contractor: köszi.
@fizetekmegegysort: igen, köszi.
@dr kíváncsivagyok: köszi, de nem veszek magamra állatot.
@váj mí: nem tudom, mi az.
@tsík: ezt sose unom meg:D

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 18:20:11

@hagyma:

"tehat ha sportpolitikai szempontbol nezzuk akkor europaiak"

Attól még nem az sem politikailag, sem földrajzilag.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 18:20:57

@hagyma:

"ezert vedhetetlen az allaspontod, hogy finnorszag skandinavia"

Pedig védhető. Nézz utána, nagyon sok országban számít Finnország skandináviai országnak.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 18:29:08

@vénszivar:

"De pl. sport eseményeknél izrael európai játékokon európaiként szerepel. Oszt mire föl ?"

Politikai okokból. Korábban Izrael az ázsiai sportszrevezetekben volt tag, s túl sok botrány volt.

Egyébként nem egyedülálló dolog, hogy egy ország nem saját kontinse sportszövetségében van. A fociban pl. a FIFA adhat engedélyt, hogy valaki ne ott legyen, ahol lennie kellene.

Tavalyelőtt, amikor a foci vb volt, érdekes adatokra találtam ezzel kapcsolatban. Pl. Ausztrália átlépett az ÁZSIAI szövetségbe. Ugyanígy Guayana sem a dél-amerikai szövetségben játszik, hanem az észak-amerikaiban.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.24. 18:30:38

@håll käften:

Na látod! Jó példa: Dánia nem tartozik a Skandináv-félszigethez, mégis Skandináviának számít, még arrafelé is.

kovacs55 2012.11.24. 18:38:33

@Réka ‎: Stockholmban es kornyeken este olyan sotet van mint a bivaly seggeben, Bp hozza kepest Las vegasi kivilagitasban van...Latni es lathatova valni, ezt reklamozzak allandoan de ez esetben erre nem vonatkoztatjak...

nyuszigonosz 2012.11.24. 19:16:24

@Babette_: Jack Wolfskin az márkacucc.
Mármint kintre. Outdoor.
Amúgy nem csak télire, hanem bármilyen évszakra, bármilyen sportra. Olyan farkas -tappancs nyom van valahol rajta és a felirat: Wolfskin.

Szépek amúgy és rohadt drágák is tudnak lenni.

Frau Holle 2012.11.24. 19:22:29

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Szerintem te kevered a tárgyi tévedést a sajátos jelentéstartalommal.

Érdekes lett volna anno a föcitanárom reakciója, ha hasonló érvelést produkálok. :)
Szerencsére nem tettem.

nyuszigonosz 2012.11.24. 19:24:34

Az a víz - áram és melegvíz - fütés dolog.
Pont ezen nem csodálkoztam, mert mondjuk van úgy, hogy valami már benne van a lakbér és/vagy rezsiben és van amit máshová kell fizetni.
Gondolom itt is így van.

Északifény74 2012.11.24. 19:24:50

@venator: pont ezt akartam ide írni!
Nem Skandináv..és slussz:)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.11.24. 19:47:06

@kovacs55: igy van, es szept-marcius folyamatosan sir a szajuk, hogy bruhuhuhu milyes sötet van... felfoghatatlan.
Raadasul a belvarosban sokkal.több az iroda, mint Pesten, ezert este a legtöbb ablak koromfekete, az Ovarosban is meg a setalooutcakon. Brrrr.

luqe 2012.11.24. 19:56:12

@váj mí: engem azért (is) érdekel, mert "hasonló cipőben evezek", de ezernyi mérnök létezik.

De valóban igaz, a legtöbb posztoló "szégyelli" leírni mi a munkája, ellenben ha fost súrolni meg árut feltölteni megy ki az illető, azt büszkén és nagybetűkkel. No félreértés ne essék, nem nézem le ezeket a munkákat, mert ugyanolyan fontosak mint bármi más, de sokszor olyan üzenete van ennek, mintha az lenne egy külföldi ország fokmérője (magyarországgal szemben), hogy tud-e egy képzetlen, sokszor az adott ország nyelvével egyéjszakás kalandot (gecekondu) maga mögött tudó kivándorló évente kétszer a karib-térségbe repülni amellett hogy két autót fenntart és mindig a legújabb samsung csúcsmodell ledtv van a nappalijában - vagy sem.

Valóban szabadabban kéne mindenkinek a munkájáról is írnia, mert amellett hogy ez a blog egy élménybeszámoló színhelye, a hasznos tanácsok is megjelennek az közeljövő embere számára (mint itt is), de ugyanilyen fontos az is, hogy ő mit dolgozik, hogy megy neki a munka, miket tapasztal, mit lát keresett foglalkozásnak, stb. Így kerek egész ez számomra.

luqe 2012.11.24. 19:58:05

A fogalmazásom látom most nincs az egekben, nem a fogalmazásgátló miatt, inkább a lázra gyanakszom, úgyhogy megyek pihenni inkább. Remélem azért érthető volt.

kovacs55 2012.11.24. 20:01:00

@Taxomükke:
vilagit a ho...ha van..Az utobbi evekben nem sok havas nap volt...Jott a ho...elolvadt, azutan ismetlodott elolrol...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 20:02:23

@nyuszigonosz: ez renben van nekunk is benne van a viz, meg a szemetszallitas es nincs benne az aram meg tv
nade..
hogy lehet nem benne a hidegviz es benne a melegviz?
az is furcsa, hogy nincs benne az aram, de a futes igen, mondjuk ez elkepzelheto ha gazzal futenek, de fura

kovacs55 2012.11.24. 20:18:55

@Réka ‎:
a setaloutca (Drottningsgatan) amilyen hosszu annyira vicc, legnagyobb resze alul uzlet felette iroda, este kihalt...gondolom Te is latod, tudod. Ki kene rakni a legtobb irodat a varosbol es igy sokkal elhetobb lenne, meg a varoson kivul jobbak lennenek a parkolasi lehetosegek is (bar ez utobbiban nem lennek olyan biztos...felmernek hogy kellene kb.X darab parkolohely, letesitenenek ennek a felet es csak a masik, sok tilosban parkolokat kellene megtalalni, erre felvennenek X szamu verszivot es maris nyereseges lenne a mutatvany....)Bilfientlig samhälle....Megegy ilyen autoellenes tarsadalmat nemigen talalni, nem mindenki tud vagy akar a varosban lakni.....

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 20:24:58

@kovacs55: hat a belvaros nagyon sok heleyen nem a lakhatast szolgalja
eppen ezert van tele elettel, mert nyugodtan lehet kocsmazni, nappal vasarolni, nem zavarja a lakokat felenk is a legtobb varosban, uzletek, bankok, irodak , pubok vannak a belvarosokban nem lakasok

kovacs55 2012.11.24. 20:27:04

Regebben sok finn ment at Svedorszagba dolgozni de ez a trend mar megfordult es kezdtek visszaszivarogni ami azt mutatja hogy megkezdodott a gazdasagi fellendules (faipar, papiripar, hajogyartas)....Kevesen vannak de jol haladnak....

Taxomükke (UK) 2012.11.24. 20:29:45

@kovacs55: Akkor legalább nincs hideg. :)

nyuszigonosz 2012.11.24. 20:35:55

@hagyma: nekem a víz, szemét, házmesterszolgálat, van benne alapból, és a fütés+melegvíz egy további rész.
Távfütésröl van szó azért a melegvíz is a fütéssel, de azt külön számolják el, felhasználás szerint.
Az áram, tv-adó, telefon+net, meg minden ilyesmi meg egész külön, mert mindegyiket máshová kell fizetni.

kovacs55 2012.11.24. 20:38:08

@hagyma:
Nem tudom hogy Te hogy vagy vele de ha nekem kellene valasztani hogy a stockholmi setaloutcan ejszaka egyedul keresztulmenni vagy a bp.-i Vaci utcaban ugyanez.....????? Inkabb a Vaci utcat valasztanam....Persze megtortenhet minden de hol nagyobb a valoszinusege hogy meguszod ha egyedul vagy ??? (Stureplanrol nem is beszelek....)

kovacs55 2012.11.24. 20:41:23

Amugy a finnek jobban szeretik a magyarokat mint a svedeket...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.11.24. 20:41:30

@kovacs55: eletemben nem voltam stockholmban es valoszinu nem is leszek
felenk a varosok nagy tobbsegenek nagyon biztonsagos a belvarosa a nagy rendori jelenlet miatt

kovacs55 2012.11.24. 20:47:55

Bocsanatot szeretnek kerni Lore-tol mert most vettem eszre hogy par hozzaszolasomat a FINN oldalra irtam a SVED oldal helyett.(jo hogy itt is aktualis nemelyik de megsem ide valo...)
Bocsi megegyszer a figyelmetlensegem miatt....

váj mí 2012.11.24. 21:41:06

@Babette_: Viszonylag meleg és minőségi cuccokat gyártó cég. Szibériát nem biztos, hogy bírnák, de ezt az ajrópai középrészi telet simán veszik ...

@luqe: A fogalmazásod érthető volt, számomra az nem az, hogy miért nem a finn/svéd/norvég/dán specifikus honlapokon nézel körül munkaügyben, miért a posztolótól várod a választ, aki lehet, hogy vagy 2 hónapja küldte be az írást.

Tiheli 2012.11.24. 21:49:47

@hagyma: a fűtés nálunk is benne van a bérleti díjban, az áram nincs (olajfűtés van a társasházban). A melegvíz-hidegvíz dolog meg gondolom úgy értendő, hogy a víz köbmétere után fizetnek, de a víz felmelegítéséért nem. (illetve külön nem).

venator 2012.11.24. 22:07:54

@Északifény74: Látod, hogy mégis meggyőzték magukat, hogy az....:))

DieNanny CH 2012.11.24. 22:54:23

@tsík:
:-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

DieNanny CH 2012.11.24. 23:02:06

@kovacs55:
Mit keres a kasza-kapa a lakásban...? ;-)

Hari Seldon 2 2012.11.26. 15:42:51

@TrueY:

A "munkásember az isten a mérnök meg csak irodai dolgozó témánál ezt írtad:

"Sajnos nem csak az interneten van ilyen vélemény! A kormány is osztja. Ez még a Kádárizmus hagyatéka... :( "

Kijavítanálak: Ez MÁR újra a Kádárizmus hagyatéka...

(jó lenne, ha végre legalább vastag betűket lehetne használni, ne kelljen állandóan kiabálni.

Zabaalint (törölt) 2012.11.27. 10:08:43

Nekem szimpatikusak a finnek. Jó zenéik vannak (finn metál), isznak rendesen, jó hobbikat űznek (pl. túrázás, tájfutás), de nem pattogósak, mint a déli népek. Egyetlen gond az országgal, hogy túl hidegek a teleik.

Zabaalint (törölt) 2012.11.27. 10:10:32

Ja, meg kihagytam, hogy kockából is sok van náluk. Mi kell még?

Zabaalint (törölt) 2012.11.27. 10:15:07

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Ha csak Kelet- és Nyugat-Európát különböztetünk meg, akkor lassan helyreáll a földrajzi szempont is, görögök Kelet-Európa lesznek, csehek meg Nyugat-Európa.

Zabaalint (törölt) 2012.11.27. 10:20:06

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Pont nem jó kérdést tettél fel, ugyanis a szocializmusnak egyik sem feltétele. Szocializmus az, ahol a termelőeszközök állami kézben vannak, tehát finneknél, svédeknél, dánoknál nem volt kommunizmus. A kommunizmus pedig az, amikor nincs magántulajdon, az egypártrendszer pedig egyiknek sem szükséges és nem is elégséges feltétele, bár általában vele jár, mert egyrészt diktatúra nélkül nem nagyon lehet egy szocializmust fenntartani, másrészt a szocializmusban általában a sajtó és a civil szféra is az állam befolyása alá kerül.

Ami Finnországban van és volt, az szociális piacgazdaság, ami nem ugyanaz amúgy, mint a szocialista piacgazdaság, mert még ilyen fogalom is van.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.27. 13:00:37

@Zabaalint:

Így igaz. Pont ezért abszurdum svéd szocializmusról beszélni.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.11.30. 23:20:33

@Hari Seldon 2: "Kijavítanálak: Ez MÁR újra a Kádárizmus hagyatéka..."

Hogy lehetne egy "hagyaték" "már"???

Előre a múltba... :(

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.11.30. 23:21:08

@Hari Seldon 2: "Kijavítanálak: Ez MÁR újra a Kádárizmus hagyatéka..."

Hogy lehetne egy "hagyaték" "már"???

Előre a múltba... :(

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása