oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. február 17. 06:30,  Túlélni a telet 95 komment

2018. február 17. 06:30 Határátkelő

Túlélni a telet

Azért ilyentájt, február közepén az embernek már nagyjából a hócipője tele van a téllel, még akkor is, ha nem Skandináviában él. Ha pedig ott, vagy oda vágyik, akkor különösen érdemes felkészülni a sötétre és az azzal járó mindenféle lelki nyavalyákra. Ti hogy bírjátok a februári időjárást?

norvegia_tel_foto_pixabay_com_ashirova0.jpg

Dánia, Norvégia vagy éppen Svédország sokak számára vonzó a kiemelkedően magas életszínvonal miatt, ugyanakkor az északi életnek vannak olyan vetületei, amelyek egy magyar számára okozhatnak nehézséget, és erre jó felkészülni, ha oda indulnánk. 

Így február közepén (ami reméljük, már inkább a tél vége felét jelenti) például sokunknak elege van a hidegből, a rövid nappalokból, és vágyunk már a napsütésre, a melegre, a tavaszra. 

Mit szóljanak akkor a skandinávok? 

Még pontosabban mit szóljanak azok, akik valamelyik skandináv országban (azokon belül is esetleg északon) élnek? Mert egy dolog hallani és olvasni a hosszú, sötét télről, egy másik átélni azt. 

Nem csoda, hogy a lakosság mintegy 10 százaléka úgynevezett szezonális hangulati zavartól (SAD – Seasonal Affective Disorder) szenved, és erre nekünk is érdemes felkészülni, ha oda tartunk. 

„Délután 4 óra van kora novemberben Oslóban, és tök sötét van odakint. Határátkelőként Norvégiában élni azt is jelenti, hogy ősszel és télen az ébren töltött órák nagy részében sötét van – a legjobb esetben 6 órát van világos egy nap” – írta a norvég fővárosban élő Anna Maria.

Ez a nem túl felhasználóbarát időszak októbertől márciusig tart. A tél közepén Oslóban például a nap reggel 9 óra körül kel és délután 3-kor megy le. Északabbra természetesen még rosszabb a helyzet és persze napközben sem feltétlenül süt a nap – írta Anna Maria. 

Vigyázat, depresszió! 

A magam részéről kevés dolgot utálok jobban, mint amikor reggel még sötét van, amikor az ember munkába indul, és délután már sötét van, amikor hazafelé tart. Na most ezt hosszú hónapokon, majdnem egy fél éven át csinálni – hát, nem tudom… 

Nem csoda, hogy az ember energiaszintje és életkedve ilyenkor nincs a csúcson, és sok mindenhez van kedve, de az ágyból kikelni reggel nem nagyon. (A dolog tudományos magyarázatába, a szervezet túlzott melatonin-termelésébe – ez ugye a természetes alvási ciklus fenntartásáért felelős hormon, ami a sötétben hajlamos túltermelni magát – most ne menjünk bele.) 

„Munka után behúzódom a meleg, barátságos kuckómba, gyertyákat gyújtok, így harcolva a nyomasztó sötétség ellen” – vázolt egy lehetséges stratégiát Anna Maria. Ha valaki ennél markánsabb élményre vágyik, akkor vannak naplámpák is, amiket receptre lehet kapni, az orvos írja fel a fent említett SAD-ben szenvedő norvégoknak. 

Hó, hó, hó 

Ha van valami, amiért viszont szeretnék Skandináviában élni, az a hó. Mert ha már tél, akkor legyen hideg és hó, nem igaz? (Vagy legyen plusz 20 fok, de a Közép-Európában szokásos szöttyös semmilyen idő valahogy nem jön be.) 

Na, hát hó aztán a régió nagy részében akad, novembertől mondjuk márciusig, és az tényleg gyönyörű. Más kérdés, hogy Anna Maria szerint vannak hátrányai is, például a hatalmas jégcsapokra jó vigyázni, mert elég kínos, amikor az ember nyakába zuhan egy. 

Márpedig zuhan: Oslóban minden évben van legkevesebb egy halálos áldozata a letörő jégcsapoknak. Azért a norvégok javára legyen írva, hogy próbálnak tenni ellene, ahol veszélyesnek tűnik a helyzet, ott lezárják az adott szakaszt és szakemberekkel verik le a jégcsapokat. 

Megtanulni öltözködni 

Ahol hó és jég van, ott hideg is van. Nagyon hideg. Mondjuk -30 C fok, ami azért már elég zord. Más kérdés, hogy például a norvégok szerint „rossz idő nem létezik, csak rosszul felöltözött ember”, és ebben lehet valami. 

Mindebből ránk, határátkelőkre nézve az következik, hogy (akármilyen hülyén hangzik elsőre) bizony meg kell tanulnunk helyesen felöltözni, olyan laza 3-6 réteget magunkra rángatva, az időjárástól és a ruházat minőségétől függően. 

Mindezt érdemes figyelembe venni akkor is, amikor útnak indulunk valahova. Anna Maria szerint olyan 10 percet kell hozzáadni a nyári menetidőhöz, ennyi ideig tart ugyanis amíg felvesszük a rengeteg ruhát és kihámozzuk magunkat belőle, és nyilván lassabban is mozgunk a havas, rosszabb esetben jeges felületeken. 

Ha már itt tartunk: a lábbeli élet-halál kérdése lehet a téli hónapokban, érdemes vastag gumitalpú csizmát vagy cipőt viselni (különben akkorát eshetünk, mint az ólajtó), ami lehet, hogy természetesnek hangzik azoknak, akik havas vidéken nőttek fel, de az enyhébb éghajlatú országból érkező külföldiek csúnyán benézhetik. 

A sötétségben is pislákol a fény 

Mindezek után nem véletlen, hogy a határátkelőknek azt tanácsolják, ha tehetik, inkább tavasz vége felé, de semmiképpen sem a tél elején költözzenek Skandináviába, így ugyanis több idejük van hozzászokni a környezethez, és mire beüt a számukra kicsit talán depresszív tél, addigra jó esetben már kialakították a maguk kis rutinját és elkezdtek beilleszkedni. 

Ami nagyon fontos, mert a skandinávok télen hajlamosak befelé fordulni, és elég nehéz velük barátkozni Anna Maria szerint. 

Persze akadnak olyanok, akik szerint éppen télen érdemes költözni, azzal a merőben optimista felkiáltással, hogy „utána már csak jobb lehet!” - én azért inkább a nyári érkezésre szavaznék (ha érdekelne bárkit is). 

„Tavasszal vagy nyáron érkezve Oslóba, Helsinkibe vagy Stockholmba elvarázsolnak a nyitott, barátságos helyiek, a kinti életmód, az emberekkel teli kávézók, hajók, és a rengeteg kiránduló” – írta az Expat Arrivals bloggere. 

Mindez nem a hőmérséklet, hanem a napsütés függvénye. „Múlt tavasszal egy napsütéses március délelőtt elmentem sétálni, a hőmérséklet alig volt fagypont felett. A sarki pékség mellett többen üldögéltek egy asztal mellett télikabátban, fagyit nyalogatva – számukra a napsütés azt jelentette, hogy itt a tavasz” – tette hozzá. 

Azért télen is akadnak komoly pozitívumok, például a rengeteg sportolási, mozgási lehetőség. Az északi lélek is talán leginkább a december-március közötti teles-havas időszakban mutatkozik meg a legjobban. 

Ilyenkor ugyanis a régió nagy része nekiesik a téi sportoknak, síelnek, szánkóznak, jeget másznak, dübörög a jégkorong és minden egyéb, amit el tudsz képzelni (és egy csomó minden, amit nem, mondjuk a téli sportok terén). 

Ilyenkor mi is elhagyhatjuk a komfortzónánkat és ha csatlakozunk, az nem csak az egészségünknek tesz jót, de alighanem jelentősen megkönnyíti a beilleszkedést, ismerkedést is. 

A két évszak világa 

Azt szokták mondani, Skandináviában nem négy évszak van, hanem kettő: a sötété és a világosé. Ráadásul olyan, mintha két külön ország lenne az év két fele. Ősszel az emberek csendesek és befelé fordulók, és hacsak nem sportolnak, akkor elvannak otthon. 

Nyáron viszont mintha felébrednének a dermedtségből, tele lesznek energiával, az ember rengeteg nevetést hall, több mosolygós embert lát, a közösségi élet is kivirágzik, mindenki piknikezik, partizik, hajózik, túrázik. 

„Három éve költöztem Oslóba a norvég férjemet követve, és minden egyes télen úgy gondolom, nem bírok ki még egyet. Aztán a tavasszal visszatér a napsütés is, majd a nyár a maga természetes szépségével, melegével, a szórakozási lehetőségekkel, és rögtön más fényben látom a világot” – írta. 

Szóval a jó hír az, hogy mindjárt február vége van… Ti hogy bírjátok a telet?

HÍRMONDÓ 

Stockholm és a szexizmus 

A svéd főváros a szexista (és rasszista) hirdetések betiltására készül. A téma évek óta folyamatosan napirenden van a svéd politikában, viszont akadnak komoly kérdőjelek körülötte.

A fiatalok fele már haza sem jönne 

Egyre nagyobb mértékben sújtja a létbizonytalanság a fiatalokat, nem csoda, hogy a távozást fontolgatók közel fele már külföldön képzeli el hosszútávú jövőjét, azaz haza sem jönne többet. 

Kultúrsokk belekeveredni az uram-bátyám rendszerbe 

„Mit tudsz, kérdezték az évtizeden át Londonban dolgozó lányomtól, aki döbbenten tapasztalta, amikor hazajött, hogy itt inkább az számít, akár pozitívan, akár negatívan, hogy ki az apja.”

(Fotó: pixabay.com/ashirova0)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: tél Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7413675350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shanarey 2018.02.17. 07:12:27

Én nem halok bele ha nem süt a nap.
Naná mert nem vagyok az a napozós fajta.

A hangulat ellen pedig lámpa, ha már villanyász vagyok.
:-)

Golf2 2018.02.17. 07:22:46

A Bod Péter magyarázza.Ugyanezt csinálta kicsiben amikor ő volt tűz közel.

Olliék 2018.02.17. 07:32:49

@Shanarey: Hát én hülyét kapok tőle. Ennél már csak a félhomály zavar,amikor végre süthetne,akkor meg esik.

Dikusz 2018.02.17. 08:11:33

@Shanarey: @Olliék: látom nem csak nekem tűnt fel ez a "Vigyázat, depresszió" fejezet része a posztnak.

Nekem ezt a bekezdést olvasva a következő kevésbé épületes -mindenféle tudományos magyarázatot nélkülöző, mondhatni meglehetősen idétlen- gondolatom támadott:

Ha valaki attól vidámodik meg, hogy a téli setét éjszakákon fényeket (gyertyákat, Aladdin lámpását, a hét törpe bányászlámpáit életre keltve) csihol barátságos kuckójában, következő lépése nehogy az legyen hogy felgyújtja a lakást...

SzZoole 2018.02.17. 09:20:49

Tél idoben itt is van egy pár hét amikor sotetben megyek es sotetben jovok haza, 8:00-17:00 a munkaidom es 5-6 percre lakok, de eszembe sincs depisnek lenni emiatt.

nyuszigonosz 2018.02.17. 09:34:58

Szerintem túl van misztifikálva az, hogy csak akkor jó, ha a nap is süt meg világos van.

SzZoole 2018.02.17. 09:43:03

@nyuszigonosz: persze, hogy tul van misztifikalva, az emberek fejeben van inkabb a gond es nem az idojarasal, szerintem :-)

SzZoole 2018.02.17. 09:48:53

Jaaajjjjjj...........
Nezem a hireket es a müncheni konferrnciarol tudositanak.
Merkel es May egyszere vonultak be, hát két ilyen gyönyörü no szemelyt ritkan lat az ember egyszerre......

Dikusz 2018.02.17. 10:06:05

@Zoole Reloaded: kétségtelen, hogy van az egyéniségükben valami varázslatos...

puhacica 2018.02.17. 10:48:13

@nyuszigonosz: nem vagyunk egyformak.

www.theguardian.com/world/2018/jan/19/aint-no-sunshine-winter-darkest-europe

november kozepe ota nem voltunk sehol, mert folyamatosan nagyon hideg volt es mindig esett valami takony az egbol. vagy ha nem, akkor is sotetszurke volt minden. aztan vegre mult vasarnap kisutott a nap. en meg influenzaval doglodtem. teljesen le vagyok merulve. most gyonyoru ido van, olyan jol melengeti az arcom a nap, szuper erzes, nagyon elvezem! :)
ja, a norvegoknak uzenem, hogy _nem_ lehet elegge feloltozni. :(

Csodabogár 2018.02.17. 11:12:54

A stockholmi teleimről csak szörnyű emlékeim vannak. Hideg is volt, ezelőtt 40 évvel hetekig volt komoly minusz és sok hó a városban. De a legrosszabb a sötétség volt. Lehet, hogy a nap elvben felkelt valamikor télen is, de egész nap lámpánál lenni nagyon nyomasztó. A svédek imádják a gyertyákat, gyertyafénynél reggeliznek is, de nekem a gyertya mindig az ostromot juttatja eszembe, meg az oroszokat, szóval nekem a gyertyafény nem használt. Téli sportokat soha nem szerettem, kivéve a korcsolyát, de hát az pont nem volt kéznél ott.
Az igazsághoz tartozik, hogy Zürichben is volt időszak mikor sötétben mentem és sötétben értem haza a munkából, de az valahogy nem tünt olyan kilátástalanul hosszú időnek, mint Stockholmban.
Természetesen itthon se rajongok a novemberért és decemberért, de akkor legalább nincs nagyon hideg. Most meg már hosszabbodnak a napok, hamarosan tényleg tavasz lesz.

wuaaa 2018.02.17. 11:17:46

Húha...de kemény... Mínusz harminc Osloban, legjobb esetben 6 óra világosság naponta... Ki lesz a gyilkos jégcsapok idei áldozata? Te leszel! Wuááá !!!

tanato 2018.02.17. 11:18:59

hungaryfirst.hu/cikkek/2018-02-14/magyar-gimis-lany-nyerte-kutatok-vilagversenyet

Egy kis off:Hajrá Magyarország,hajrá Magyarok,hogy az ismert szlogent citáljam immár politikai felhang nélkül.
Persze hazabeszélek ,a lány orvosnak készül.

2018.02.17. 11:20:40

"és minden egyes télen úgy gondolom, nem bírok ki még egyet."

Ez az életnek a kis elpazarlása.

Lehet, hogy már beszélgettünk itt a há-n erről, de gyerekkorban kezdődik, ugye, amikor az iskolai ünnepélyre a szúrós nadrágban kell menni, és a szüleid azt mondják, ennyi időt kibírsz, kész.

Mindig számolgatjuk, az életből mennyi időt töltünk alvással, mennyit ingázással stb., de azt sose merjük összeadni, mennyi belőle az a rész, amit csak ki kell bírni valahogy.

Szvsz nem szabad olyan életet csinálni magunknak, aminek a fele eleve azzal kezdődik, hogy úristen, nem fogom kibírni.

Aki ezt írta a posztban, az norvég, nyilván annyi pénze van, mint a szemét, f.szér' marad ott akkor télre. Nem rakétatudomány ez, vegyünk példát a gólyákról, ennyike.

SzZoole 2018.02.17. 12:03:03

@Nagy kámpics: könnyen beszél az aki az Azori szigeteken él, LoLka :))

**mimi** 2018.02.17. 12:08:38

Részemről a napos életre megy a szavazat

tanato 2018.02.17. 12:50:48

@**mimi**: Sajnos nagy általánosságban dolgozni a hideg éghajlaton lévő államokban jó/főleg anyagilag,de eü,oktatási,infrastrukturális. és közbiztonsági szempontokból is/viszont költeni a pénzt,élvezni az életet,meg a meleg,mediterrán,szubtrópusi és trópusi klímájó,sok napfénnyel megáldott államokban jó.

Csodabogár 2018.02.17. 12:53:15

@Nagy kámpics: Nem minden norvég milliomos, sőt! Az átlag norvég jól él, de nem kifejezetten gazdag. A leányzót meg a szerelem fűti nyilván, hiszen azért ment oda. :-)

Csodabogár 2018.02.17. 12:56:05

Lehet Spanyol országban, délen is jól élni, csak meg kell keersni a megfelelő fogalalkozást. Vannak ismerőseim akiknek sikerült. Magyarok persze, de él ott sok angol, német és skandináv is. A nyelvet meg kell tanulni + angol, elengedhetetlen.

adg 2018.02.17. 13:03:25

Nyar van. Mindig nyar van, most kicsit nyarabb, aprilistol meg kicsit kevesbe, de nyar lesz az is. Nincs sotet, nincs hideg, nincs reteges oltozkodes. Nincs holapatolas, jegkaparas, elcsuszas, es nem all a fejembe a jegcsap. Szerintem maradok.

tanato 2018.02.17. 13:07:31

@Csodabogár: Sajnos nagy általánosságban a naposabb melegebb ,déli államokból igyekeznek bejutni a népek munkavállalási és letelepedési célból a hűvösebb esősebb,havasabb északi államokba.
Persze vannak kivételek,pl. kelet-Európából a hasonló éghajlatú Nyugatabbra vagy a meleg éghajlatú öböl ment államokba a szintén meleg dél ázsiai államokból,stb.

tanato 2018.02.17. 13:16:59

@adg: Na a te országod kivétel,egy trópusi sivatagi és szubtrópusi ország,ahol döntő többségben fehérbőrű lakosság él és szupergazdag állam,ez teljesen specifikus,ilyen ország másik nincs,talán Új-Zéland,de az már nem annyira meleg.
Nyilván ehhez előbb el kellett "takarítani" az útból az ott élő színesbőrű őslakosságot,de most abszolút "fehér"állam.
Nemrége voltam egy konferencián Visegrádon ahol volt ezzel kapcsolatban egy előadás,amiben kifejtete a bőrgyőgyász prof.,hogy a világon egyedüliként lévő trópusi fehér államban a rosszindulatú festékes bőrdaganatokban és ennek következtében fellépő halálozásokban Ausztrália világelső,mert nem védi őket a melaninban gazdag színes bőr,mint általában a trópusokon élő őslakosságot.Ennek a színes bőrnek a kifejlődéséhez nem elég a 250 év.

puhacica 2018.02.17. 13:38:21

@adg: ja, mind meghaltok borrakban, lol

adg 2018.02.17. 13:46:56

@libslobsi fuszal: gond egy szal se, NZ atvette a vezetest, most ok halnak meg. Nekunk marad a pok.

P.Elliot 2018.02.17. 14:06:33

Furcsa de en szeretem a telet de csak akkor ha van ho, manapsag nincs mar vagy csak mutatoban, igy nem is igazan ezem a telet, egyszeruen csak hideg van ha van, iden csak 2 hetig volt, mar vagy 2 hete kertezgetek odakinnt, ezalatt a falevelek eltakaritasat ertem, cserepek es a hely elokesziteset, jovo heten ujra meleget mondanak, az ejjelre igert havas eso tovabballt az eszaki allamok fele, hol itt a tel?.
Amikor meg volt vagy 20 eve vagy tobb en bizony szerettem. A telnek is megvan a maga hangulata, nem kell ra ellensegesen nezni, ki kell hasznalni az elonyeit, tobbet lehet sportolni aki tud, vagy pihenni amit nyaron a maszkalasok miatt nem igazan lehet.
Depresszio? Ugy kell a;akitani az otthont hogy odabennt valami kis vidamsag, szin legyen ami feldobja az embert.
A gyertyak, hat en utalom a gyertyakat, nem is magukat hanem a szagukat, lehet az illatos gyertya, akkor sem szeretem, kulonben is ha csak magukban egnek akkor olyan felhomalyos, lelombozo hangulatot adnak. Meg egy petroleumlampa is tobbet erne.

Nalunk a csaladi szoba, mi a konyvek miatt csak konyvtarszobanak hivjuk minden csak nem lehangolo, foleg telen. A butorok, konyvespolcok feherek mint a ho, hehehe, megsem tudnak teli hangulatot arasztani mert az egyik ablak elott magasitott asztalka all, tomve zold novenyekkel, koztuk viragzo is ha eppen akad, de van koztunk egy Ikeas muskatlni ami nem igazi de tokeletesen nez ki, na azt is be szoktam tolni a novenyek koze mert feldobja az egeszet. Szinte langol koztuk.
3 fajta lampa van, egyik a mennyezeten kozepen, aztan van 4 darab szinten mennyezeti kicsi de nagy fenyt araszt es van egy allolampa ami kevesebbet.
Banatos hangulata ebben a szobaban aligha lehet barkinek, annal is inkabb mert a kepek a falon,/ tajkep, portrek/ is feldobok meg sok a szin a szobaban, a szonyeg is szurkeskek, a konyvek is szinesek, minden.A nagyteve is ott van. en meg semmifele depressziot ebben a szobaban nem ereztem, sot, ha rossz a hangulatom akkor levonulok kicsit elidozgetni ott mindig nyugalmat lelek.
A lakas tobbi szobaja olyan allando hangulatu bar szinten szines,es feher kombinacioja, de nem ez. Szerintem a barna butorok segitenek a barna hangulathoz, volt egyszer itt a neten, mintha eppen a HA-n egy poszt vagy csak kep egy eszaki lakas berendezeserol, minden faburkolatos es barna, egyhangu, nalam mar 1 oras ottlet kihozta volna a depressziot tel nelkul.
Szoval csak azt akarom mondani hogy en meglennek abban az eszaki telben kello berendezessel es vilagitassal/ a vilagitasrol csak annyit hogy meleg szinu villanykorte es nem hideg amivel mar talalkoztam es ugy nezett ki benne a kepem mint aki most jott vissza a sirbol es meg nem tert magahoz/.

Nagyon szeretem a tropusi helyeket de csak bizonyos ideig, engem ott meg az olne meg az az egyformasag, az az orokke suto nap, a szinte sosem valtozo palmafa, az egyformasag meg a meleg. A tul meleg ingerultte is tud tenni ha folyik rolam a viz, akkor inkabb feloltozok a hideg eghajlan. Csak egy darabig jo, sosem elnek ilyen helyen allandoan, az eszaki orszagoknal majd csak jon a nyar de a tropusokon soha.

P.Elliot 2018.02.17. 14:10:53

@P.Elliot: Rosszul irtam " az eszaki orszagoknal majd csak jon a nyar de a tropusokon soha".
Ugy ertettem hogy a tropusokon a tel nem jon soha.

adg 2018.02.17. 14:13:45

@tanato: tropusokon csak par szazezer ember el errefele, “nagyobb” varos csak Darwin es Cairns, meg par kisebb nyugdijasvaros a keleti parton. Darwint nem mondanam abszolut fehernek, pl oslakos is kb 10% van, az allam egyeb reszein meg tobbsegben vannak, bar ez is csak nehany 10000 ember. Es rengeteg azsiai is van, foleg delkelet azsiaiak, akiknek nem idegen ez a klima. A tobbi nagyvaros mind vagy szubtropusi vagy oceani eghajlatu, uj zeland meg egyaltalan nem meleg, a deli sziget inkabb huvos, az eszaki telen huvos, nyaron meg kicsit kevesbe huvos, ritkan van megel. Borrak sajnos valoban eleg sok van, es nagyon ra van izgulva az egeszsegugy, nezik, vagjak, kezelik, elegge odafigyelnek ra, van megelozes, oktatas, es meglepo modon nem vedettek a bennszulottek sem, hiaba van pigmentjuk egy vodorrel, nem vedi meg oket.
Es azert egy halovany szerepe lehet az elvekonyodott ozonretegnek is, ami pont a deli, keleti partot erinti idonkent. Ez csak ugy van, bad luck, nem fugg ossze a pigmentekkel vagy a benszulottekkel sehogysem.

Mrs. Clayton 2018.02.17. 14:15:16

@libslobsi fuszal: mondjuk azert ez nem vicces. Egyreszt a melanoma az egyik leggusztustalanabb rak, masreszt miota az embereknek ez a maniaja h ki kell fekudni a strandon a napra azota iszonyat modon megnott a melanomas betegek szama. Szoval a veszely valos es letezo. Sokan rohognek a japan turistakon amikor a tropusokon hosszuszaru nadragban meg hosszuujju poloban maszkalnak, pedig igazuk van.

Mrs. Clayton 2018.02.17. 14:18:10

@adg: ez vaoban igy van, sokan azt hiszik h a fekete boruek nem egnek le, pedig leegnek ok is csak nem latni olyan szembetunoen mint egy feher borun, igy rakos sejtek is kialakulnak a karos napsugaraktol naluk is.

adg 2018.02.17. 14:22:13

@Mrs. Clayton: igy igaz. A napot komolyan kell venni, meg a boron megjeleno valtozasokat is. De ez vilagszerte igaz, mar persze ahol van napfeny.

tanato 2018.02.17. 14:45:52

@adg: Köszi a részletes leírást,nyilván azért a szubtrópusi éghajlatt se igazán a nagyon fehér embereknek lett "kitalálva",de még a mediterrán lakosok is jóval sötétebb bőrűek egy angolnál,de még egy magyarnál is,nagy átlagban.Nyilván az ózonréteg is belejátszik a melanómába..
Napozni meg az angolkór ellen szükséges is, csak mértékkel mint a tokajinál,kis adagban orvosság nagy adagban méreg.

puhacica 2018.02.17. 14:58:22

@Mrs. Clayton: hat pedig en total komolyan rohogtem ki a bena borrakos ausztralokat

Taxomükke (UK) 2018.02.17. 15:26:02

Hat mi most voltunk 2 hetet Floridaban, 23-28 fokban, visszajottunk egy hete, azota majdnem mindennap sutott a nap, aztan meg mindjart itt a tavasz.
Igy ki lehet birni.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.17. 15:29:20

@adg: itt is van sok, sajnos. mihelyt kisut a nap, rohannak napozni, napos hetvege utan csupa piros feju, orru embert latsz az utcan... remes.

Nemrég elhajtottam az uramat mole check-re, nagyon sok van neki. Egy ausztral doki csinalja, valami gorogos neve van, nagyon alapos volt, ferjnek el is kerekedett a szeme, mikor meg a feneken is negnezett mindent egy kis nagyitós lampacskaval.

Csodabogár 2018.02.17. 15:48:26

@Taxomükke (UK): Florida jó, csak kicsit hosszú a repülőút. No meg ha peched van, akkor esik és fúj a szél. Ezokból mi már néhány éve felszámoltuk Floridát. De tény, hogy tud nagyon klassz idő is lenni.

2018.02.17. 16:42:43

@Zoole Reloaded:

Az már igaz.:)

@Csodabogár:

"Nem minden norvég milliomos"

Igen, gondolom. Ámbátor vannak az ilyen drága országok, mint amilyen Japán, Izland, Svájc, Norvégia, ahol előáll(hat) az a furcsa helyzet, hogy az ember még spórol is vele, ha utazik. :)

SzZoole 2018.02.17. 16:47:43

@Nagy kámpics: iszol ma, és mit? :-))
Csak hintázok :-)

2018.02.17. 16:50:18

@Zoole Reloaded:

Megmondom, ha mutatsz képet az üres üvegekről.
(...szokott lenni a válaszom hintának)
:P

SzZoole 2018.02.17. 17:02:11

@Nagy kámpics: itt van meg egy kép :-)

p.coldline.hu/2018/02/17/2769668-20180217-SXUOcD.jpg

A garázsban van meg egy pár üveg bor és pár fajta sör, de oda most nincs kedvem kimenni :-))

Mrs. Clayton 2018.02.17. 18:35:10

@libslobsi fuszal: ertettem, hogy arra celoztal, h tanato mindenben a vilagveget vizionalja, de most pont nem ugy volt

tanato 2018.02.17. 19:16:01

Itt van az előadás vázlata amit a visegrádi konferencián adtak elő.

Az volt a címe:MTuasd a bőröd megmondom ki vagy.

Csodabogár 2018.02.17. 19:23:18

@Nagy kámpics: Az biztos. Norvégia még Svájcból oda utazva is piszok drága volt.

Csodabogár 2018.02.17. 19:29:52

@tanato: Nem szeretem az mondani, hogy régen más volt bármi is, de az igazság az, hogy egészen 50 éves koromig ha lehetett a napon voltam. Fiatal koromban sokat eveztem a Dunán és a Tiszán is, bikiniben természetes és reggeltől estig a napon voltunk. Egy alkalomra emlékszem, szezon kezdés volt, május 1, amikor piszokul leégett a hátam. Nem volt ilyen, meg olyan faktoros naptejünk, valami niveával vagy bármivel kicsit bekentük magunkat és kész.
50 éves korom után, eleinte csak a tengerparton, később már mindenhol viszketős napkiütéseket kaptam. Azóta lehetőleg az árnyékban maradok, bár szivesen mennék ma is a napra. Így azt kell higyjem, hogy valóban az ozon réteggel történt valami.

gabors 2018.02.17. 19:45:06

a kep alapjan mar attol tartottam hogy valami kutyaszanos poszt lesz megint :-)

SzZoole 2018.02.17. 20:03:25

@gabors: miért, te a posztot is el szoktad olvasni? :-))

Dikusz 2018.02.17. 20:15:23

@tanato: halványan emlékszem, hogy ovis koromban éppen az angolkór miatt ültettek minket a kvarclámpa elé, napszemüvegben. Jól tippelem?

puhacica 2018.02.17. 20:18:24

@Mrs. Clayton: nezd, nyilvan az ausztralokat nagyobb aranyban nyirja ki a borrak, mint a svedeket, de ez igaz a merges pokokra, a capakra es a krokodilokra is, megis poenkodunk rajta eleget, szoval kar ezen erolkodni

Herr Géza 2018.02.17. 20:27:44

@tanato: Na de doki, ehhez regelni kell, a TEVA meg izraeli kézben van, onnan már csak egy ugrás a sorosgyuri és akkor mindmeghalunk. Bőrrák nélkül is. :D

Mrs. Clayton 2018.02.17. 20:35:28

@libslobsi fuszal: fura egy humorod van, ha a borrak neked vicces, akkor is ha csak tanatot akartad kifigurazni, mert nem a vilagvege harangot kongatta, na mindegy, neked is boldog kinai uj evet

2018.02.17. 20:38:21

@Mrs. Clayton:

Inkább egy belsős poén volt ez adg felé. Teljesen ártalmatlan. :)

tanato 2018.02.17. 20:45:47

@Csodabogár: Persze sokkal erősebb most a napsütés ,mint 30 éve.

tanato 2018.02.17. 20:46:44

@Dikusz: Pontosan,kell az UV az egészséghez,csak mértékkel.

tanato 2018.02.17. 20:48:53

@Herr Géza: Nagy cég a TEVA,de most MO:-on leépít.

Mrs. Clayton 2018.02.17. 20:51:42

@Nagy kámpics: oke, akkor inkabb keszitek egy malibu lemonadetet, hatha leesik a tantusz

taga20 2018.02.17. 20:55:36

@Csodabogár: régen minden jobb volt!

mongya a jegesember:))

gabors 2018.02.17. 20:55:56

@Zoole Reloaded: igen ha eppen raerek :-))) ha nem akkor kitalalok valamit a posztolo ellen ... hogy megatalkodott zsido Soros ugynok :-)

... ezt elolvastam (lasd mult idok a kommentben ... :-)

Ja perze van eleg max kepregenyre kepes itt is

puhacica 2018.02.17. 21:01:41

@Mrs. Clayton: "ertettem, hogy arra celoztal, h tanato mindenben a vilagveget vizionalja, de most pont nem ugy volt"

majd

"fura egy humorod van, ha a borrak neked vicces, akkor is ha csak tanatot akartad kifigurazni, mert nem a vilagvege harangot kongatta, na mindegy, neked is boldog kinai uj evet"

a 2 kommented kozott irtam valamit, amibol teljesen egyertelmu, hogy mire gondoltam, ha egyebkent addig nem lett volna az... de ugy latom, hogy tulsagosan lefoglal a sajat elmeleted mantrazasa. jo szorakozast!

SzZoole 2018.02.17. 21:12:03

@gabors: te is a sorosgyuribacsi ügynöke vagy, tudtam :-)))
Amúgy én soha nem olvasom el, nehezemre esik, és csak melegedni járok ide :-)))
Just kidding

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.17. 21:41:49

@Dikusz: jol. Még én is ültem, kiskoromban.

SzZoole 2018.02.17. 22:04:36

@Golf2: női gugolos Kalocsán van :-)

blackhairlady 2018.02.17. 22:20:43

@Taxomükke (UK): Mi a nyaron keszulunk, ha esetleg lattal erdekes helyeket legyszi oszd meg velem :)

adg 2018.02.17. 22:23:38

@libslobsi fuszal: ha mar igy elrohogcselunk ezen, nem biztos, hogy tobb ausztral hal meg pokoktol, mint sved, kb ugyanannyi lehet. Kb negyven eve senki nem halt meg pokcsipes miatt Ausztraliaban. A capak aldozatai is elenyeszo, evente atlagban nehany halalos capadamadas van az egesz vilagon. A krokodil viszont nem jatek, az huncut, komolyan kell venni.

taga20 2018.02.17. 22:37:32

@adg: főleg a svéd krokogyilok durvák, me ők a jég alól támadnak:)

te valami vicc vagy?

blackhairlady 2018.02.17. 23:00:31

@taga20: Szerintem meg te tanulj emg olvasni eloszor, illetve ertelmezni is azt. :)

SzZoole 2018.02.17. 23:04:25

@blackhairlady: nem a krokodilok támadnak a jég alól, hanem a cápák :-)))

adg 2018.02.17. 23:20:22

@blackhairlady: az ekezetek hianyat meg sem emlitette. :)

taga20 2018.02.17. 23:37:19

@Zoole Reloaded: elnézést, én azé vagyok lemaradva egy brossurával, me nem vagyok a vájtlistán itt.

engem el kell olvasnia a nemzeti táncbizottságnak, és utána leszek ember:)))

taga20 2018.02.17. 23:37:24

@adg: mi az az ekezetek hianya? ez valami oruszki nyelvezet?:)))

blackhairlady 2018.02.17. 23:58:39

@taga20: Na de akkor milyen sved krokodilokrol is irt adg?

2018.02.18. 00:02:57

@adg:

A pókhalálokra rákerestem, top 5:
Country Deaths Per Million
1 Dominican Republic 0.67
2 Chile 0.31
3 Peru 0.25
4 Kyrgyzstan 0.19
5 Nicaragua 0.18

taga20 2018.02.18. 00:31:10

@Nagy kámpics: ez most komoly?

jó hogy nem a strucc halálesetekre nem gömbölyítettél valamit!

taga20 2018.02.18. 00:31:53

@Nagy kámpics: hángerit kifelejtetted!

0.999!

adg 2018.02.18. 00:59:09

@blackhairlady: hagyd, ezt szokta csinalni. Ennyi telik tole. Van ot panelje, pl ez a “Te egy vicc vagy?” meg nehany hasonlo, majd jon a “nesze, zene” es valami youtube link.

@Nagy kámpics: ketelkedtel? :) Van minden veszelyesebb pok mergere ellenmereg es elerheto konnyen. Amugy is elsosorban kisgyerekekre, idosekre meg legyengult szervezetuekre veszelyesebb, ok meg nem jarkalnak sok szaz kilometerekre a bushban mindentol tavol. Ha meg sydneyben csip meg egy tolcserhalos pok, boven van segitseg. Az szokott meg gond lenni, hogy elfertozodik a maras helye, de az azert nem hirtelen tortenik.

Amugy tok jo csalokak ezek a statisztikak, ha pl nezed a krokodiltamadasokat (gyenge felfogasuak kedveert mondanam, hogy ausztraliaban), tokre ugy tunik, hogy ez egy valos veszely, evente valoban x ember meghal miattuk, szoval ajjaj, meg fu, es sose megyunk oda. Ha a dolgok moge nezunk, akkor kiderul, hogy a meghaltak nagy resze a bozotban elo benszulott, akik messze alulertekelik a veszelyt, es furdenek a folyoban, horgasznak, stb, a masik nagy csoport pedig a reszeg horgaszok, akik vagy szinten usznak egy jot poenbol, vagy halat pucolnak a parton meg ilyenek, szoval atlagos embert , ha betartja az a par mindenhol kiirt szabalyt, ( p.coldline.hu/2018/02/18/2769991-20180218-qMXMmU.jpg ) nem fenyeget jobban, mint mondjuk a sarkanyrepulos balesetek, arrol megsem olvasni, hogy fu, nem megyunk x orszagba nyaralni, mert ott evente negy ember meghal sarkanyrepules kozben, irto veszelyes hely. :)

FutureFry 2018.02.18. 04:52:04

@Mrs. Clayton: Azért sokkal kevesebb fekete/sötétebb bőrű kap bőrrákot mint fehér bőrű:
www.cdc.gov/cancer/skin/statistics/race.htm

FutureFry 2018.02.18. 05:01:48

“Azt szokták mondani, Skandináviában nem négy évszak van, hanem kettő: a sötété és a világosé.”
Kanadában és Amerika több északabbi államában (pl. Alaszkában) ezt úgy szokták mondani, hogy: “There are two seasons in Alaska: Winter and Road Construction”

adg 2018.02.18. 07:20:45

@FutureFry: ezt nem is vitatta senki, csak azt, hogy vedettek lennenek.

“In 2005–2009, data from New South Wales, Queensland, Western Australia and the Northern Territory shows that the incidence of melanoma was 9.3 cases per 100,000 among Indigenous Australians, compared with 33 cases per 100,000 among non-Indigenous Australians.[2] Mortality rates were also lower for Indigenous Australians (2.3 deaths per 100,000) compared with non-Indigenous Australians (6.4 deaths per 100,000).”

Ez azt mutatja, hogy kb 3szor annyi nem bennszulott kap melanomat, mint benszulott.

adg 2018.02.18. 07:26:06

@FutureFry: ezt nem is vitatta senki, csak azt, hogy vedettek lennenek.

“In 2005–2009, data from New South Wales, Queensland, Western Australia and the Northern Territory shows that the incidence of melanoma was 9.3 cases per 100,000 among Indigenous Australians, compared with 33 cases per 100,000 among non-Indigenous Australians.[2] Mortality rates were also lower for Indigenous Australians (2.3 deaths per 100,000) compared with non-Indigenous Australians (6.4 deaths per 100,000).”

Ez azt mutatja, hogy kb 3szor annyi nem bennszulott kap melanomat, mint benszulott.

puhacica 2018.02.18. 09:30:44

@adg: na tessek, es meg ez sem biztos. min fogok akkor most rohogcselni... :(

svédnyugger 2018.02.18. 10:01:28

A hideget meg lehet szokni, de a sötétséget nem, így február környékén annak ellenére, hogy a világosság felé tartunk már mindenki többé-kevésbé depis. A nyár viszont kárpótol mindenért. Persze csak akkor, ha van legalább 2 hét esô nélkül, igaz, akkor nôl a gomba :)

Mrs. Clayton 2018.02.18. 10:48:38

@adg: nem, bem. Ez ugy vagy, hogy aki sarkanyrepul az eleve nem normalis, hogy egy olyan szarral folszall, igy jobb az illetot messze elkerulni. Tudod honnan ismered fel a sarkanyrepulost? Egy keze meg egy laba van es repulni akar.@libslobsi fuszal: azert mara remelelem kialudtad magad es hagyod mar ezt a rohogcselest a francba.

puhacica 2018.02.18. 10:59:37

@Mrs. Clayton: koszonom, remekul aludtam, de a rohogcselest nem tudom hagyni. vidaman szep az elet, probald csak ki, klassz nagyon! ;)

Taxomükke (UK) 2018.02.18. 13:12:19

@blackhairlady: Nyaron nagyon meleg van, en inkabb majusban mennek vagy keso osszel. De ha birjatok a hoseget, akkor hajra.
getupandgokayaking.com: atlatszo muanyag kajakban lehet evezni (nem megerolteto) egy kristalytiszta patakon, kivalo program.
St Augustine a legregebbi varos Eszak-Amerikaban, nagyon erdekes.
www.riverventures.com: lamantinokkal uszkalhattok, eleg kulonleges idotoltes ez is.
Gatorland: allligator, valamint drotkotelpalya (a palyara erdemes joval elore foglalni helyet, aznapra altalaban nincs)
Canaveral National Seashore: nemzeti park, rengeteg madarat es alligatort lathattok sajat kornyezetukben.
A Disney, Universal Studio, Seaworld, Kennedy Space Center stb. latnivalokrol nyilvan hallottatok sokszor.
Meg tovabbi sok szaz lehetoseg.

M. Péter 2018.02.18. 14:46:00

@blackhairlady: @Taxomükke (UK): Nem is annyira a hőmérséklet a gond, hanem a páratartalom. Nyáron esetleg hurrikán is jöhet.
Ha Dél-Floridában jár az ember, akkor az Everglades Nemzeti Parkot és Key Westet is érdemes meglátogatni. Az Evergladesben is vannak alligátorok bőven.

blackhairlady 2018.02.18. 17:49:36

@Taxomükke (UK): Koszi :) Igazabol arra voltam kivancsi, hogy ti milyen erdekesseget lattatok amit esetleg betudok epiteni a nyaralasunkba, a websitokat mar sokszor atnyalaztam.
Voltunk mar tobbszor is Floridaban, Disneyben 2x a gyerekekkel, Key Westben volt a naszutunk.
Most egy kozos lakokocsis nyaralast tervezunk a kolykokkel. A terv St. Augustin, Daytona beach (nosztalgia es ujrafenykepezes :D). A Space centert is terveztem, de kb ugyanaz mint a houstoni ahol mar sokszor voltunk es nem pazarolnek ra idot, bar igazabol a kilovo palyara volta nagyon kivancsi de kulon nem lehet erre belepot venni, legalabbis ugy tudom. Ha igen akkor legyszi linkeld be hogy hol, arra mindenkeppen kivancsi lennek.
Innen Everglades az airboat tura ami ha jol olvastam 1 oras es eleg jo visszajelzeseket olvastam rola. Majd le Key Westbe, szeretnenk emgmutatni a gyerekeknek hol volt a naszutunk.
Kb ennyi, de ha barinek van otlete akkor szivesen fogadom :)

blackhairlady 2018.02.18. 17:50:57

@M. Péter: @Taxomükke (UK): Ja, es csak juniusban tudunk menni objektiv okok miatt, de a homerseklet es a paratartalom nem sokban kulonbozik a houstonitol, mintha haza mennenk :D

gabors 2018.02.18. 22:19:12

@Zoole Reloaded: "@gabors: te is a sorosgyuribacsi ügynöke"

dehogy vagyok ugynoke ... ezert ki s zarnanak csak havi apanazst kapok tole es putyin bacsitol .. a gond hogy szerintuk nincs inflacio es ugyanazt kapom mar 5 eve !!!

SzZoole 2018.02.18. 22:21:14

@gabors: nem elég hosszú s nyelved :-)))

Hórukk 2018.02.19. 00:09:46

Én a sötétet jobban bírom mint a hajnali háromkor a lakásba betűző napot. Fölébredek rá és belémüt a stressz, hogy elaludtam.

swfla 2018.02.19. 06:37:20

Ez a cikk pont szinkronban van a fenntartasaimmal, megpedig a 10 dolog amit szeretek... temaban, amikor megy a tulzo (a hangsuly a tulzo-n van) fenyezese skandinavianak.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása