oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. január 03. 06:30,  Kivándorlás és kormány: sötét kép rózsaszínre festve 209 komment

2018. január 03. 06:30 Határátkelő

Kivándorlás és kormány: sötét kép rózsaszínre festve

Minden kormány a maga módján próbálja meg feldolgozni és kommunikálni a kivándorlás generálta helyzetet. Tulajdonképpen teljesen érhető, hogy mindenki olyan magyarázatot ad, ami számára a legkedvezőbb, a legtöbb politikai hasznot hozza, még akkor is, ha ehhez „kreatívan kell értelmezni” bizonyos jelenségeket. Bevallom, több okból is nagyon kíváncsi vagyok, milyen reakciók születnek* a mai posztra.

kivandorlas_foto_pixabay_com_2742255.jpg

„Érdekes váltás következett be a kormány hivatalos kommunikációjában: az ország vezetése elkezdte lekicsinyelni az elvándorlás mértékét, miközben megpróbál eladni egy nem létező visszaköltözési hullámot. 

A tíz évvel ezelőtti gazdasági válság és az azt követő megszorítások több százezer embert késztettek a kivándorlásra. A pontos számot persze nagyon nehéz megsaccolni is, ami jól jött a kormánynak, mert így a maga szája íze szerint alakíthatta az adatokat, és üzenhetett az elvándorlás mértékéről, az „amit nem látunk, az nincs is” alapon. 

Megváltozott kormányzati kommunikáció 

A közelmúltban azonban új kommunikáció kezdődött, aminek középpontjában a gazdasági fejlődés, az ország erősödése áll. A kormány most már nem is azt mondja, hogy egyre kevesebb a kivándorló, hanem egyenesen azt állítja, hogy rengetegen költöznek haza (érdekes módon azok, akik az elmúlt években, az akkori kommunikáció szerint el sem mentek). 

Így fordulhatott elő, hogy a munkaügyekért felelős miniszter előszeretettel lobogtatja a visszatérőkről szóló 2016-os számokat, miközben elfelejtkezik a sokkal több elvándorlóról ugyanabból az évből. 

Így hangozhat el az, hogy 190 ezerrel többen tértek haza, mint ahányan elmentek, miközben a valódi nettó adat mínusz 169 ezer, azaz ennyivel többen mentek el, mint ahányan visszatértek. 

A média nagy része pedig előszeretettel visszhangozza a kormány adatait, a visszatéréseket és a gazdaság erősödését ünnepelve: a makrogazdaság fejlődik, egyre kevesebb a munkanélküli, a határátkelők pedig hazatérnek. 

Az üzenet egyszerű: a kivándorlás már a múlté, nem is nagyon érdemes azokról beszélni, akik a mai napig elhagyják a hazájukat, vagy akik hazatérnének, de nem mernek belevágni az otthon tapasztalt bizonytalan helyzet miatt. 

A „kalandvágyó, tehetséges fiatal” képe 

Mindemellé a kivándorlásról szóló diskurzusra ráépítettek egy személyes sikerekre összpontosító ideológiát, a „kalandvágyó”, a „komfortzónát elhagyó”, az önmagát foglalkoztató (vállalkozó szellemű) határátkelőt központba helyező képet. 

Egy ideje ebben a kommunikációban a határátkelők leginkább „fiatalok”, „vállalkozók”, „kalandvágyók”, mindezzel azt sugallva, hogy a kivándorlás szabad és személyes döntés, melyben külső tényezők nem játszanak szerepet. 

Mindez nem veszi figyelembe a társadalmi kirekesztés és a határátkelés kapcsolatát, és egyszerűen törli a vitából azokat, akik nem férnek bele a „magasan képzett fiatal győztesek” kategóriájába, nagyvonalúan eltekintve attól, hogy mindenféle életkorú emberek és teljes családok is külföldön keresik a boldogulást. 

A politikai üzenet egyértelmű: tagadni mindent, ami nem fér bele a „fiatal, külföldi kalandokra és sikerekre szomjas határátkelő” profiljába. Ezt a vállalkozói képet erősíti a média egy része is, előszeretettel mutatva be a külföldön sikert elért (fiatal…) üzletembereket, reklámozzák a „vállalkozó szellemű hazatérőknek” szánt anyagi és egyéb segítségeket és programokat. 

Mindemellé társul a közszolgálat fokozatos leépülése, ami nagy részben felelős a jelenlegi és közelmúltbeli kivándorlásért, hiszen sokan hagyták és hagyják el az országot olyanok, akik korábban például az egészségügyben dolgoztak. 

A kivándorlás új hullámáról szóló vita és a lehetőségek hiánya több helyi és regionális önkormányzatot is arra késztetett, hogy saját maga lépjen és próbáljon meg munkalehetőségeket létrehozni, nem ritkán a „stratégiainak” nevezett szektorokban (mint amilyen a kutatás). Más kérdés, és elég sajnálatos, hogy ezek az elképzelések is elsősorban a „fiatal tehetségekre” koncentrálnak. 

Mit lehet tenni? 

Márpedig a hazatérést mindenki számára lehetővé kellene tenni és segíteni kellene, korra, nemre és önéletrajzra való tekintet nélkül. Ezek az elképzelések viszont meglehetősen szelektívek és elsősorban a „tehetségeket” akarják hazavonzani, azokat, akik hasznot hajtanak és termelékenységet hoznak bizonyos iparágakban. 

Így aztán a hazatérés megszűnik jognak lenni, és miután sokan azért kényszerültek elmenni, hogy ne szaporítsák a munkanélküliek listáját, most megint csak a piacra hivatkozva nem tudnak visszatérni.

Arról már nem is beszélve, hogy ez a kommunikáció megpróbálja eladni a gazdasági fellendülést, azt a hamis képzetet keltve a külföldön élőkben, hogy a helyzet jobb lett.” 

*= Említettem a bevezetőben, hogy több okból is kíváncsi vagyok a mai reakciókra. Mindenekelőtt elárulom, hogy a poszt Spanyolországról és a madridi kormányról szól, a Marea Granate oldalon jelent meg nem olyan régen. 

Az egyik ok tehát természetesen a néhol egészen fantasztikus egyezés a spanyol és a magyar kormány kommunikációja között. 

A másik ok ennél egy fokkal önzőbb. Különösebben nem lepett meg, de a Tíz dolog-sorozat kapcsán a napnál világosabbá vált, hogy akadnak (elsősorban innen-onnan idetévedt, vagy más okokból több-kevesebb rendszerességgel itt felbukkanó, nem törzs-)kommentelők, akik egyszerűen vagy nem olvassák el a posztokat, csak rögtön szórják az igét, vagy elolvassák, de nem tudják, vagy nem akarják megérteni, hogy az miről szól. 

A mai poszt tehát voltaképpen teszt is, méghozzá annak a tesztje, hogy aki beleáll az adott napi szerzőbe (vagy éppenséggel az egész Határátkelőbe, úgy ahogy van), az vajon el is olvassa azt, amiről kommentel, vagy csak gondol valamit és már kezdi is. A kérdés nyilván költői…

HÍRMONDÓ

Kezdd az évet külföldi állással

Ebben próbálunk meg segíteni neked nem csak változatos álláslehetőségekkel (ápoló, hegesztő, pultos, felszolgáló), de több országba is eljuthatsz. Csak választanod kell.

Tényleg olcsóbb Berlinben a lakás, mint Budapesten? 

A kérdés elsőre nyilván nem kérdés, hiszen a magyar főváros még mindig olcsóbb, mint a német. De mi a helyzet, ha hozzáadjuk a képlethez a jövedelmeket is?

Átrajzolt határ Nyugat-Európában 

Ritkán, de előfordul, hogy békés körülmények között, megegyezéses alapon is változhatnak egy ország határai. Egészen pontosan ez történt január elsejével két nyugat-európai ország között. 

Átlagmagyar vagy? 

Nagyon nehéz persze meghatározni, milyen is az átlagmagyar, még talán akkor a legkönnyebb, ha a számok felől közelítjük meg a kérdést. Lássuk, vajon te átlagmagyarnak számítasz-e! 

(Fotó: pixabay.com/2742255)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5313544101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

London2009 2018.01.03. 22:51:04

@Arthamyr: aha, akkor hasonlo ez is. Itt meg annyi van, hogy az ingatlan lehet freehold vagy leasehold. Ha lease hold akkor fizetni kell Service Feet, ami lenyegeben kozos koltsegnek felel meg. A hazon vegzett munkakat, biztositast meg ilyesmiket kell fizetni azzal. De aranyaiban az joval kevesebb, mint a Council Tax.

London2009 2018.01.03. 22:55:08

@Arthamyr: itt a 10%-ig teljesen ingyenes az elotorlesztes, mint ahogy irtam. Na es az azert nem is keves osszeg. Annal tobbet tenyleg csak a nyertes lottoszelvenyemmel tudnek tobbet elotorleszteni. Akkor meg kifizetnem a 0,5-1 % ERP-t. Ha annyira felvet majd a penz, az mar akkor sokat nem szamitana. De egyelore el kellene kezdenem lottozni...:D

Arthamyr 2018.01.03. 22:56:26

@London2009: Igen, nekünk is ez a service fee, viszont nekünk sokkal több, mint a tax. Mondjuk itt a 0.2% sincs (kivéve ha nagyon drága ingatlanod van, de ez a veszély minket nem fenyeget).

Arthamyr 2018.01.03. 22:57:45

@London2009: Nekem meg egy lottót üzemeltetni. Pl. szívesen üzemeltetném az euromillionst. :P

gabors 2018.01.03. 23:01:07

@London2009: " Interest only. " az ilyennek soha nem lesz vege ... ez miert jo? (mar hogy a banknak miert azt ertem) ..

"Minden remortgageolasnal szamot vesznek, hogy mennyi a fennmarado hitel es mennyi az ingatlan erteke. Ebbol meghatarozzak az LTV-t, azaz a Loan To Valuet." ezt ertem (ja elfelejtettem hogy itt felertekelest is fizetni kell ez is resze a "closing cost"-nak.) Az LTV az ugy megy hogy van minimum 5-10% downpayment es utanna amig az LTV el nem er egy bizonyos erteket ugynevezett Mortgage Insurance-t kovetel meg a bank ami csokken evente. Az utolso evben volt kb $100/ho extra koltseg.

A hitel kamata leginkabb a "credit history"-tol fugg es minimalis kulonbsegek voltak a bankok kozott akkor mikor en vettem fel hitelt meg valsag elott. Nalam pont a "closing cost" volt a donto hogy hany "point" (azt hiszem az tized szazalekot jelentett) is lesz az. Mert az ugyvedi koltseg title insurance, inspection repoort stb az gyakorlatilag ugyanaz mindenhol. Valtozo kamatozast nem mertem bevallalni inkabb egy kicsit magasabb de legyen fix.

Doromby 2018.01.03. 23:06:21

En kb. 80-100 magyarral tartom a kapcsolatot angliaban es elmondhatom hogy:
-paran mindig vissza akarnak menni magyarorszagra mert "ott minden sokkal szebb"
-akik visszamennek azok amint elfogy a penzuk vagy visszajonnek angliaba vagy valamelyik kozelebbi europai orszagba (ausztria, nemetorszag...) de SENKI SEM akar kozuluk ujra magyarorszagra menni, max. latogatoba
-aki itt van angliaban azok nagy resze jol erzi magat es egyre kevesbe erdeklik a magyar kozugyek

London2009 2018.01.03. 23:30:43

@gabors: az interest only mortgage egy jo dolog es pont, hogy a bankok nem szeretik igazan es mar nem is konnyu kapni.
Nem primary residence-re kell gondolni, hanem egy befektetesi celra vett ingatlanra. Vegyuk azt, hogy veszel 200k-ert egy lakast. 20k depositot leraksz, felveszel 180k hitelt amire csak az interestet fizetet, ami durvan olyan 400 font per ho. A lakast kiadod mondjuk 1000 fontert. Ez 6% gross annual rental yield! Ha tegyuk fel ot eve vetted azt a lakast, az most minimum 300k-et er. Vegyuk azt, holnap eladod. Tehat akkor 5 ev rental income-ja plusz meg a 100k, amit kerestel rajta az eladassal az ingatlan megnovekedett ertekebol fakadoan... Persze lesz koltseged is meg a nyereseget is le kell adozni, de eleg barati a szabalyozas. Ugyhogy a 20k befektetett penzed ilyen modon igen jol megfialtattad az 5 ev alatt! Well done Gabors! : )

gabors 2018.01.03. 23:55:15

@London2009: aztan ha meg eppen lement a lakas ara mint floridatol new yorkig sok millio embernek es meg eladni sem tudod annyiert amennyivel tartozol mondjuk 5 ev utan akkor kb mi van ? a lakas/haz arak joval tobb mint 10% is mentek le voltak helyek ahol felere. Szepen lassan megy mar felfele de meg mindig nem erte el a 2005/2006 csucsot

Persze tudom ilyen Londonban nem tortenhet meg :-)

Es azert avval is szamolni kell hogy kiadni nem egy biztos dolog konnyen kiesik egy ket honap van am ebben komoly riziko (szerintem) persze a bank penzet jobb kockaztatni mint a sajatodat.... es gondolom mindezt csak addig csinaljak a bankok amig nincs valami "jobb" nekik ... amin tobb mint 2.5% a hasznuk (ja jol szamolom a peldabol). Ilyen alacsony mortgage nem nagyon volt errefele.

Nekem az elso 20k-vel lenne a gondom mert az csak olyan penz lehet ami nem fajna nagyon ha elveszene ... (en $1-t sem dobok ki csak ugy lottora fizessek a szegenyek az onkentes adot)

London2009 2018.01.04. 00:01:07

@gabors: na epp ezert nem a bankok kedvencei... Ha leesik az ingatlan erteke akkor ezekbol lesznek a bank reposession lakasok... Egyebkent meg mas dologra is hasznaljak oket, de mar itt fellottek a pizsamat... Jo ejt!

gabors 2018.01.04. 00:07:03

New York kornyekere iteletidot josolnok en meg meg keletebbre is vagyok .... megyek is haza (remelem holnap hoszunet lesz ...)

Most mar majdnem 2 hete nem ment fagypont fole a homerseklet ami eleg szokatlan errefele.

Udv

Csak hogy cikkhez is egy gondolat ... bar nem sok magyart ismerek szemelyesen de senkirol nem halottam hogy visszakoltozott volna az USA-bol (tutti van ilyen Monikan kivul is) ..
Csak erdekelne peldaul hogy van a osszefugges a tavolsag es a visszateres kozott. Pontosabban arra gondolok hogy USA vagy Ausztralia Uj-Zealand vagy eppen Kanada es mas tavolabbi helyek novelik-e vagy csokkentik-e a visszaterest?

Gondolom a hazautazas altalaban nehezebb/dragabb joval hoszzabb stb ami esetleg gyorsithatja az otthoni kapcsolatok felszamolodasat. Foleg a skype/internet elotti idokben lehetett ez foleg igy, emlekszem eleinte max havonta egyszer hivtam a szuleimet es az "emil" elott valodi airmail/legipostas leveleket is kuldozgettunk .. manapsag mar kepeslapot sem nagyon ... nekem van egy olyan erzesem hogy ez is szamit nem is keveset.

FutureFry 2018.01.04. 03:25:20

@London2009: @Arthamyr:
Köszönöm az információt/linkeket, bár nem könnyű a hasonlítás, nekem úgy tűnik, hogy az ingatlan értékének százalékában úgy általában alacsonyabb az ingatlanadó mint Amerika legtöbb részén. Persze - ahogy írtátok - a (kötelező?) közös költség, miegymás még hozzáadódik (úgy látom akár nem éppen kis mennyiségben is), és ugye az is számít milyen gyakran mérik fel az ingatlan árát adószempontból.

@gabors: A linkelt térképadatok elég régiek (2011) és nem írják mi van pontosan benne.

gabors 2018.01.04. 04:45:08

@FutureFry: " @gabors: A linkelt térképadatok elég régiek (2011) és nem írják mi van pontosan benne. "

eloszedtem a legujabb tax papirokat annelkul hogy ideirnam az abszolult osszeget

School tax 2.4% ebben van a helyi varosi konyvtar
Haz ado mindne masra: 1.1%

ebbol kapok 0.4% kedvezmenyt mert ott lakom szoval 3.1% !!

Ezek a 2017-es adok es land&property assesment alapjan

Nem tudom hogy ez kb amit kerdeztel ... ha reszeletesebben erdekel szivesen megirok tobbet is maganban

gabors 2018.01.04. 04:49:12

@FutureFry: @gabors:

Itt az ingatlan erteket a jaras hatarozza meg ami kozel sem mindig a valos piaci ertek .. most szerintem meg mindig tul ertekeli a jaras mert ez nekik jo ... amire "assesed" annyiert nem tudom eladni pont most ...

FutureFry 2018.01.04. 05:48:41

@gabors: Én inkább az Amerikán kívüli ingatlanadó-helyzetre vagyok/voltam kíváncsi, az itteni adó százalékos mértékét az a térkép azért elég pontosan megadja megyei szintre lebontva (ahhoz, hogy összehasonlítási alapnak jó legyen). Az lenne a jó, ha hasonló térkép létezne több országra is.

morph on deer 2018.01.04. 06:25:09

Az ugye megvan, hogy mi lett az év madara?

A VÁNDORsólyom!

Nzoltan 2018.01.04. 06:25:28

Sok megkeseredett baloldali szavazó ment külföldre érzelmektől vezérelve. A környezetemben többen voltak, akik az orbándiktatúra elöl menekült külföldre plusz 10-20 százalék netto fizetésért. Kurcsány alatt biztos jobb volt. LOL.

Nzoltan 2018.01.04. 06:25:33

@tanato: Ne röhögtess már ezek aprópénzek.

Nzoltan 2018.01.04. 06:25:59

@tanato: Na ezért nem szabad leváltani a jelenlegi kormányt. A hanyatlás többnyire baloldali vívmány. Elég a statisztikákra nézni.
Az mszp-szdsz időkben szitok szó volt a "magyar". Mindent külföldi kézbe adtak ha kellett, ha nem. Emlékezzünk csak hogy is járt a piacvezető magasan nyereséges Győri keksz. Vagy a Máv-Cargo. Meg úgy általában a cukorgyáraink, vagy a konzervipar.
Közben sikk lett külföldi cégnek dolgozni, mert a hazai büdös. Sokszor ugyanakkora bérért. Mert az trendibb.
A ballibeknek sikerült átállítani valamit a fejekben. Szlovákoknál, Cseheknél, Lengyeleknél nem lett így. Sikeresebbek is nálunk.

tanato 2018.01.04. 07:38:31

@Nzoltan: Érdekes okfejtés,azért vagyunk lemaradva most 8 év után a szomszédoktól mert azelőtt 8 évig rosszul mentek a dolgok.
Egyébként tényleg rosszul mentek akkor is.De ez nem mentség a mindig hatalmon lévőknek,a visszamutogatás,Valameddig persze el lehet evickélni vele,de előbb utóbb várja a lakosság az eredményeket az életszínvonalában,különben még a szomszédokhoz is elmennek a nyugat mellett.A másik:Még ha aprópénzek is/de nem azok/rendkívül irritálóak az átlag lakosságnak.

tanato 2018.01.04. 07:39:24

@Nzoltan: Egyébként váltásról nincs szó,de egy kissé kiegyensúlyozottab parlament jó volna.

bpetya75 2018.01.04. 08:47:24

@szakasz2:

"ha csak annyit megtesznek, hogy nem a saját zsebük megtömését és a hatalom megtartását tartják elsődlegesnek."

Hol van ilyen csoport az ellenzéki oldalon? Talán az LMP, nekik viszont még populistábbá kell válniuk, hogy labdába tudjanak rúgni. Az úgynevezett baloldalon foggal-körömmel harcolnak azért, hogy kik legyenek azok, akik elérhetik a parlamenti küszöböt. Ezek ne lopnának, ha a hatalom az ölükbe pottyanna? Vonáéktól az öreg gecizőssel a hátuk mögött mit lehetne várni? Már az is csak egy vágyálom, hogy koalícióra kényszerüljenek. Szóval töketlenek gyülekezete az opció. Szerintem.

Arthamyr 2018.01.04. 09:04:23

@tanato: "de előbb utóbb várja a lakosság az eredményeket az életszínvonalában" - Na ez a mentalitás hatalmas baj, ha így van. Az életszínvonalat elsősorban mindenki magának kellene, hogy megteremtse, a kormány persze tudna ehhez kedvező feltételeket (pl. kisebb korrupció, több kiszámíthatóság) teremteni, de ha a lakos nem változtat az életén, nagy javulást nem várhat a legbecsületesebb, legrátermettebb kormánytól sem. Már elmúlt a "gondoskodó" kommunizmus ideje, amikor mindenki megélt tehetségétől, szorgalmától függetlenül.

soad1221 2018.01.04. 09:47:35

@szakasz2: "mentálisan évtizedekkel vetették vissza a magyar gondolkodásmódot a feudalizmus irányába!!!"

ez úgy egyébként mit jelent? sokszor hallom, de valami konkrét dolgot is takar, vagy csak jól hangzik?

soad1221 2018.01.04. 09:55:06

@Vánnyadt Ványadtovics: azt én értem, hogy csapda akart lenni, ami nem csak az első 5 komment után vesztette értelmét, hanem az ő második mondata után, amikor is beleesett a saját csapdájába.

Szóval amit rohadtul nem értek, hogy miután leírja, hogy "a sok hülye majd beleesik a csapdába, hogy párhuzamot von, és a magyar helyzetről fognak beszélni a spanyol helyett", meghúzza a párhuzamot, hogy mennyire megdöbbentően hasonlít a magyar helyzetre...

Oké, akkor legyen csapda, bele is estek páran, de elsőként ő.
Ha meg túllépünk a csapda kérdésen, miután már nem is volt sok értelme, akkor miért akkora probléma, hogy vki kifejti a véleményét a magyar helyzetről, és okokról? Amiket egyébként egészen nyugodtan rá lehet húzni a spanyolra is.
Nem értem. Meg úgy egyébként akkor most mi van? sikerült a csapda? Bebizonyosodott valami? Ha igen, akkor mi?

na mindegy, gondolom ezt már nem fogjuk megtudni :)

tanato 2018.01.04. 10:09:29

@Arthamyr: Hogy teremti megt magának pl. egy ált.iskolai rajztanár?Vagy egy okmányirodai ügyintéző?Vagy egy szalag melletti dolgozó?
Egy módon:Elmegy nyugatra dolgozni.Vagy ha elhúznak,elhúznának mellettünk a néhai szoc. szomszédaink,akkor oda is.

Arthamyr 2018.01.04. 10:53:17

@tanato: Csak úgy, hogy munkát vált (vagy ahogy írtad, elmegy egy gazdagabb országba). Nagyon sok dolognak kellene javulnia ahhoz, hogy a (rajz)tanárokat, eü dolgozókat stb. rendesen megfizessék. Mivel ők olyan "szolgáltatást" nyújtanak, ami mindenkinek jár (amíg jut), automatikusan lesz az "ügyfeleik" közt a legkevésbé fizetőképesek közül is, és annak köszönhetően, hogy nincs differenciált szolgáltatás (hivatalosan), nyomott áron kell szolgáltatniuk. Persze kis százalékuk el tud helyezkedni differenciált szolgáltatást nyújtó privát intézményben, de azért nem ez a többség. Így csak akkor javulhat a helyzetük, ha az egész társadalom helyzete javul vagy szűkítik a körét az ellátottaknak vagy növelik az ő specifikus tortaszeletüket (pl. többet raknak egészségügybe, de cserébe kevesebbet adnak a rendőröknek).
A szalag mellett dolgozó meg ne is reménykedjen, már annak örülhet, ha nem automatizálják a munkáját vagy viszik el a világ olcsóbb részébe (ugye senki sem akar ki dolgozik olcsóbbant játszani mondjuk vidéki indiaiakkal?). Onnan sürgősen váltania kellene.
Az okmányirodai dolgozó valahol a kettő közt van, egyrészt örülhet, hogy van munkája (bőven van tér itt egyszerűsítésre, ami ugye munkahely megszűnéssel járhat, illetve automatizációra, ami szintén), másrészt ugyanúgy nem biztosíthat differenciált szolgáltatást, és mindenkinek szolgáltat.
Az sem segít rajtuk, hogy egy szuper jó rajztanár és egy épp megfelelő ugyanannyi fizetést fog kapni.

Az államnak nagy a tehetetlensége, lassan fog mozdulni, nem lesz hirtelen felvirágzás, még akkor sem, ha nagyon jól végzi a munkáját a kormány.
Amúgy pont a Fidesz eszközölt jópár életszínvonal növelő osztogatást, mondjuk ehhez el kellett érni egy bizonyos szintet, hogy valaki részesüljön belőle (pl. a CSOK igen masszív, ha valaki igénybe tudja venni, és az egykulcsos adó is, ha az ember jövedelme mondjuk a nettó 250k felett volt a bevezetése előtt).

midnight coder 2018.01.04. 11:23:56

@tanato: "NIncs mit jobban kifejteni,össze kell hasonlítani a velünk egy pontról induló egykori SZOC. szomszéd államok mutatóit=egy főre jutó jövedelem,eü mutatók,betegségek halálozások,lakásállomány várható élettartam stb= velünk,mindjárt kisebb lesz a mellény"

Ja. Kérdés, hogy az egy pont ahol indultunk 1989, 2002 vagy 2010 ?

szakasz2 2018.01.04. 11:31:12

@bpetya75: Talán emlékszel, de ha nem keress utána, hogy az "öreg gecizős" a 2015 előtti 20-25 évben Orbán legbelsőbb köréhez tartozott és a leghűbb barátja volt ha lehet ilyet mondani. Az Apeh főnökeként is elvégezte a rábízott piszkos munkát és persze jól meggazdagodott. És 2015-ben már neki is vállalhatatlan lett a Vezér, ráadásul úgy szakított a Főnökkel hogy tudhatta hogy tízmilliárdokat fog bukni. Megbocsáss de így ő legalább a gerincesség némi maradványát megmutatta ellentétben a Gecivel. Az LMP ezeknél ezerszer jobb lenne, de asszem már a Jobbik is lazán überelné ezt a teljesítményt és színvonalat.

szakasz2 2018.01.04. 11:37:10

@soad1221: pár konkrétum címszavakban: állam bácsi mindent megold, öngondoskodni nem kell sőt nem is szabad, államosítások, ha ellenvéleményed van elvesszük a munkád/megélhetésed, a vezér mindent tud és tévedhetetlen... Az ötéves tervekig még nem jutottunk el.

tanato 2018.01.04. 11:54:16

@midnight coder: SZámoljuk mondjuk a KÁdár rendszertől.KOldusszegény éhező Románia,Törülközőkkel házaló lengyelek,talán még a szlovákok voltak azok akik nem alattunk voltak színvonalban,de felettünk sem.

tanato 2018.01.04. 11:56:46

@Arthamyr: Rövid távon nincs más megoldás:KInti munka van csak,ha fejlödni ,tollasodni szeretne a polgár .

Arthamyr 2018.01.04. 12:07:38

@szakasz2: Most komolyan, akkor milliárdossá bűnözöm fel magam (fehérgallérosan, vér nem tapad a kezemhez), aztán beállok valaki mögé, akkor nem őt sározom be, hanem én leszek tiszta? Ugyan már... Ne a vezér és a sleppje legyen már az etikai nívó, amihez hasonlítunk. Ennyi erővel kb. senkivel szemben sem lehet etikai kétséget felhozni, indulhatunk lopni a boltba. A jobbiknak szépen udvariasan vissza kellett volna utasítania Simicskát. És nem tudom, mire számítanak a múltjukkal, keménymag örökre megmarad, olyan ez, mint az MSZP-nél Gyurcsány meg az MSZMP, ezt sosem mossák le magukról.
Az LMP még viszonylag tiszta (bár mintha lenne a soraiban ex fideszes - pl. Hadházy? - de lehet, hogy rosszul emlékszem), viszont alapvetően "idealista-szocialista" párt, nem hinném hogy rájuk van szükség az ország felemelésére.

Magyarországon mennyi hátszél nélkül sikeres cégvezető/tulajdonos van? Mennyi ezek közül szociális érzékenységgel is megáldott (megátkozott?), elkötelezett lokálpatrióta, aki fontosnak tartja, hogy a közvetlen élőhelyét javítsa, és ezért feladja a karrierjét is? Most egy sem jut eszembe, és ebből kellene legalább annyi, amennyivel a parlamentet fel lehet tölteni...

Arthamyr 2018.01.04. 12:09:55

@tanato: Vagy munkát vált, olyan munkára, ami független az államtól, rendesen megfizetik. Nem tudom, a szalag melletti melós hova mehetne, ahol megtollasodik szalag melletti munkából... :)

soad1221 2018.01.04. 12:21:56

@szakasz2: és szerinted a magyar emberek többsége most tényleg így él?

soad1221 2018.01.04. 12:24:48

@szakasz2: nana, azért mert a geciző átállt máshova, az miért jelenti neked azt, hogy több gerince van, mint a gecinek?
Nem lehet, hogy csak épp az aktuális érdekei kívánták így és nem a magyar nép iránti alázata vezette?
Miért bízzak benne meg jobban most, mint 20 éve? Csak mert, hátha? Ez kevés... :)

tireless treehugger 2018.01.04. 12:27:11

A kivándorlásban nem a magas számok az igazán borzsztóak hanem az emberanyag minősége.

Nem ma kezdődött, már a 70-es években évi 10e felett volt, aztán 80-ra duplája, és az egyébként nagyon pörgős 83-87 években már 40ezer. Kicsit elfedte a határon túliak beköltözése, jobbára tanult művelt emberek érkeztek.

De 40 év agyelszívás rettenetes állapotot hozott létre amit már újratermelni sem lehet, mára már sem genetikai sem képzési/kinevelési háttér sincs már meg.

Olyan kiáramlásra ami a válság miatt volt, amikor még a tanulatlanok és képzetlenek is mentek már nem kell számítani. De a kiemelkedő képességűek továbbra is le fognak lépni. Én ebben gyorsuló folyamatot látok, már nemcsak iskolázott fiatalok hanem tinik és gyerekek távoznak egy jobb oktatás és a későbbi könnyebb beilleszkedés reményében.

London2009 2018.01.04. 12:32:45

@FutureFry: kozos koltseg csak akkor van ha kozos tulajdonrol, tarsashazrol van szo. Free holdnal nincs ilyen. A Council Tax pedig az ingatlan ertekehez viszonyitva minimalis. A besorolas pedig nem valtozik attol fuggoen, hogy valtozik e az ingatlan erteke. Oda egyszer besorolnak es akkor ott maradsz. Kiveve ha valami korulmeny megvaltozik. Nekunk van extensionunk igy amikor az kesz lett, peldaul mi magasabb bandbe kerultunk, mint a szomszedunk. De ugy latom akkor titeket a USA-ban eleg rendesen megfizettetnek. Nem szep dolog toluk. : )

London2009 2018.01.04. 12:39:55

@tireless treehugger: Csak, hogy egy kicsit arnyaljam a kepet…a kepzettek kozul sokan visszamennek am. Osszeszednek nemi penzt, tapasztalatot es most mar Budapesten is vannak kiemelkedoen jo allasok, IT es penzugyi tereleten. Pont a magasan kepzetteknek nem eri meg sokszor annyival a kulfoldi munka, hogy hosszu tavon kint tartsa oket. Ahogy a tavmunka is egyre inkabb el fog terjedni az elkovetkezo evtiezedekben meg az is elkepzelheto, hogy ez meg inkabb igy lesz.

Arthamyr 2018.01.04. 12:50:22

@London2009: :) Csak, hogy egy kicsit árnyaljam a képet. IT és pénzügyi területen éri is ugyanúgy megéri, csak abból otthon sem halsz éhen, így van döntési szabadságod. Szakmailag és anyagilag is nagyon kevés a jó állás otthon (ami meg mind2, ahhoz sok szerencsét), persze nem az átlaghoz, hanem a pénzügyi/IT hubokban elérhetőhöz képest.
Másrészt az IT-s és a pénzügyi területen dolgozó kb. ugyanolyan melós, mint bárki más, nem sokkal nagyobb ám itt sem a "kiemelkedő képességűek" aránya, csak szerencsés szakmánk van, ami most épp jól megy.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2018.01.04. 13:05:37

@tanato: De sajnos teljesen mindegy, hogy a szavazatok 53, vagy 85 százalékát kapják. Kétharmadnál csak mennyiségileg van nagyobb többség, nem minőségileg, azt pedig 45%-os relatív többséggel is megszerzik az általuk kialakított rendszerben. Nagyjából 41-42%-on van a kétharmad határesete, bár ez még azon is múlik, hogy végül indulhat-e a jobbik, illetve hogy milyen ellenzéki összefogás lesz, ha lesz egyáltalán bármilyen.

London2009 2018.01.04. 13:17:08

@Arthamyr: Na majd mindjart megkapod IT Tavmunkastol, hogy mirol beszelsz, amikor videken netto 1 milliot keres egy kezdo IT-s jomunkas ember!
Voltam par hete egy londoni magyar allasborzen kivancsisagbol. Citi, Morgan Stanley, Blackrock voltak jelen. Lehet, hogy mas is, de rajuk emlekszem. Na es tok erdekes volt, sokat beszelgettem mindenkivel. Az volt a benyomasom, hogy sok munka van, viszonylag jo fizetesert egy bizonyos szintig. Sok kezdo es kozepszintu allas olyan 5-600k brutto fizetesert. A problema szerintem ott kezdodik ha mar van mondjuk 15+ ev tapasztalatod. Azok az allasok mar nem Mo-on lesznek.

szakasz2 2018.01.04. 13:18:15

@soad1221: @Arthamyr: Én egy szóval nem mondtam hogy a Jobbik jó lenne. Csak annyit, hogy jó eséllyel jobb mint a Vezér és pártja és ez igazából annyit jelent, hogy ez utóbbi a legrosszabb ami lehet az MSZP és a DK kivételével. Ti. onnan indult bpetya hogy akármennyire szar, de a Fidesznél nincs jobb...

2018.01.04. 13:43:55

@tanato:

"ha fejlödni ,tollasodni szeretne a polgár ."

Akkor Magyarország ideális hely a számára!

Rengeteg kielégítetlen kereslet van.
Miközben alig van verseny :-)
És még adóparadicsom is ...

Sajnos munkaerőhiány van :-(
Normális alkalmazott jó pénzért se nagyon akad.

Csak a nyugatot már megjártak között.
Azok között, akik ott kint jobb híján megtanultak viselkedni!
Mert onnan már nem volt hová tovább menni-menekülni a munka elől.

Aki a nyugati "önmagamért felelős vagyok"
szemlétet megértve-átvéve itthon akar boldogulni...
Annak sokkal jobbak a lehetőségei itthon, mint nyugaton.

Aki csak ellébecol nyugaton a kinti alja melókkal az más eset.
Azonban ők vannak jelentős többségben a határátlépők között..

Akik a rabszolga melót végzik nyugaton, de itthon a rózsaszín ködöt nyomatják róla.
Miközben az életben soha nem fognak előrébb lépni nyugaton sem az alja népség szintjéről...

Mert nem csak itthon alkalmatlanok rá, hanem kint is!

Nyugaton is az csak boldogul, aki itthon is boldogulna.
HA! itt is úgy állna hozzá a dolgokhoz, ahogy kint kénytelen!
Mert onnan már nincs hová tovább menni... menekülni.

---

Más kérdés a politikai hiszti, amit sokan beszopnak magyarok közül.

Miközben 120+ éve nem volt ennyire szabad a magyar polgár politikai téren.
Utoljára a boldog ferencjóskai időkben szólt bele ilyen kevéssé a politika az emberek életébe :-)

Aranykorban élünk!
Az egyéni feltörekvés könnyű, sőt elvárt és a gazdasági keretei is jók.

A bénáknak-életképteleneknek persze semmi sem OKÉ :-(
Mondjuk ők a híres nyugaton sem boldogulnak végül...

2018.01.04. 13:44:08

@Gerusz:

Bármelyik erőnek szabad mindössze 45%-al 2/3-ot szerezenie...

Jahogy ehhez kell 45% szavazat a szájkarate helyett....
Hát az pech.

Pedig nem is igazán komoly kihívás, ha van értelmes, a népnek is tetsző ajánlat, dehát nincs! és ez a gáz.

Mert ebből következik, hogy: a legjobb ajánlat bizony a mostaniaké!

Növekvő életszínvonal, javuló körülmények, jó kilátások.
Ezt kéne überelni...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.01.04. 14:04:10

Most Simicska egykori feladatát a valószínűleg megbízhatóbb (na meg jóval butább) stróman, Mészáros látja el.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.01.04. 14:04:29

Annyiszor leírták már, hogy:

1) Azért a Fidesz-kormány alatt nőtt meg a kivándorlás, mert 2010-ben szűnt meg a munkavállalási moratórium a legtöbb EU-államban.

2) Szlovákiából ugyanannyian, Lengyelországból, Romániából, Bulgáriából népességraányosan még többen mennek el, mint tőlünk. Biztos onnan is Orbán meg a Fidesz miatt.

3) Az is érdekes, hogy Szlovákiából ugyanannyi százalék megy el, mint tőlünk. Pedig ott nincs se Orbán, se diktatúra, se nácifasizmus, se inkompetens, országrontó Fidesz.-kormányzás, se Mészáros és Rogán.

Ettől függetlenül, a tények ellenére meg ya köpködés. Ha a tények nem támasztják alá a balliberális ellenzéket, annál rosszabb a tényeknek. :D

Ballib vagyok rettegek 2018.01.04. 14:04:37

@szakasz2:

Maradjunk annyiban, hogy a Jobbikról nem tudjuk milyen lenne.
Ahogy az LMP-ről Momentumról se.

Az MSZP-ről DK-ról és ballib csatlósairól tudjuk hogy sokkal szarabbak, hisz bizonyították.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.01.04. 14:05:00

@szakasz2:

"És 2015-ben már neki is vállalhatatlan lett a Vezér, ráadásul úgy szakított a Főnökkel hogy tudhatta hogy tízmilliárdokat fog bukni."

Nem. Épp azért szakított, mert a reklámadó miatt MÁR elbukta a milliárdokat. Nem volt vesztenivalója, sőt.

Simicska párton belüli fő feladata a pártfinanszírozás volt. Ezért engedték meg neki, hogy enyire meggazdagodjék, de azzal a feltétellel, hogy ha kell, ebből finanszírozza - persze törvénytelenül - a pártot. A szakítás után nyilván ez a kötelessége is megszűnt, vagyis ténylegesen erősen gazdagodott, a nemhivatalos pártvagyon is a saját vagyonűvű vált.

"Megbocsáss de így ő legalább a gerincesség némi maradványát megmutatta"

Ennek egy másik olvasata az, hogy aki elárulja a 25 éves társait, az még simábban fogja adott esetben elárulni a pár éves barátait.

gabors 2018.01.04. 14:40:00

@London2009: "De ugy latom akkor titeket a USA-ban eleg rendesen megfizettetnek. Nem szep dolog toluk. : ) "

DE ne feledd hogy az iskolakat, rendorseget, tuzoltosag, szemetgyujtest, szennyviz, ut karbantartast, parkolok. egyebb kozossegi letesitmenyek, konyvtar "stadion", kutyafutatto, stb mind a helyi ado fedezi .... vagyis tobb helyi ado tobb jobb (sokkal jobb) szolgaltatasokat jelent ... ebbol fakadnak a LEGNAGYOBB tarsadalmi kulonbsegek is persze .. es ez ongerjeszto mert kb ugyanaz a haz egy "jobb" kornyeken tobbet er amiert tobb adot fizetek de pont ezert jobb a kornyek es egyre inkab nem "akarki" tud odakoltozni ... gondolom erted. Forditva is igy van kialkulnak egyre szegenyebb varosok. Ez csak egy peldaja hogy itt helyi alapon szervezodik minden.. Ettol vannak sokkal szegenyebb allamok is (multokori poszt) mert a szovetsegi allam nem finansziroz helyi dolgokat ... nincs "allami oktatas" az ugynevezett "public school" ban a "public" a helyi kozosseget jelenti nem allam bacsit...

vándor madár 2018.01.04. 15:03:06

@soad1221: "nana, azért mert a geciző átállt máshova, az miért jelenti neked azt, hogy több gerince van, mint a gecinek?
Nem lehet, hogy csak épp az aktuális érdekei kívánták így és nem a magyar nép iránti alázata vezette?"

b1.blog.hu/2017/12/11/azt_suttogjak_simicska_nem_is_veszett_ossze_orbannal_es_bedaralja_a_jobbikot

www.napi.hu/magyar_vallalatok/megegyezett_simicska_a_kormannyal.653031.html

www.sztarklikk.hu/kozelet/a-fidesz-a-simicska-tervet-valositja-meg/331991/

tireless treehugger 2018.01.04. 15:07:32

@Arthamyr:

Félreértettél.

Kiemelkedő képességű nemcsak IT-ben van hanem az élet megannyi területén, 100x annyi emberről beszélek. Hogy hazamennének azt én nem látom, viszont jönnek folyamatosan.

Semmi sem változott, most vagyok szabadságon otthon2 és élesben tapasztalom meg hogy színtiszta kamu az egész sikerpropaganda. Kosz piszok lepukkantság pénztelenség depresszió kilátástalanság nemtőrödömség.

Nem fizetés téma, én a kiemelkedőkről beszélek és ott teljesen más push-pull faktorok vannak jelen, életminőség, választási lehetőségek, környezet, távoli jövő ....

Andy73 2018.01.04. 15:07:32

Ez egy összetett probléma, nem fekete-fehér. Nyilvánvaló, hogy aki elmegy, és nem jön vissza, az veszteség az országnak, különösen ebben a súlyos demográfiai helyzetben. Aki viszont csak egy időre megy el, és utána visszajön, az nyereség, a tapasztalatával vagy például a kinn félretett és onnan hazahozott pénzével is. Mindkettőre van példa. És aki csak egy időre megy ki, azok között is van, aki kényszerből, mert pl. nem tudja törleszteni a hiteleit, vagy anélkül, ha úgy tetszik,"kalandvágyból".

A blogger is írja, hogy nem ez alatt a kormány alatt kezdődött a kivándorlás, de még csak nem is a válság kirobbanásakor, az csak felerősítette a folyamatot. A devizahiteleket is az előző kormány idején vették fel az emberek.

Az nyilvánvaló, hogy itt nem lesz egyhamar nyugati életszínvonal, ezért mindenki mérlegelheti, hogy mi a fontosabb neki, a magasabb fizetés, vagy az, hogy a szülőhazájában élhessen a rokonai és barátai közelében. De az is nyilvánvaló, hogy a magasabb nyugaton a fizetések mellett a megélhetési költségek is magasabbak.

soad1221 2018.01.04. 15:09:09

@szakasz2: nem, azt mondta, hogy nincs alkalmasabb. ez azért nagy különbség. Fontos, hogy lássuk a realitásokat, a simicska semmivel nem lett gerincesebb, mint volt, az érdekei miatt hátrált ki orbán mögül. orbán az érdekei miatt akart megszabadolni simicskától, őt értelemszerűen nem tudja irányítani, a mostani egy igazi stróman, személyének semmi jelentősége. simicska nem ilyen volt, ő határozott és gondolkodó személy, ami persze pozitív tulajdonságok, de nem lesz tőle gerinces egy percig sem.

2018-ban nincs kérdés, a jelenlegi helyzet szerint senki nem fog tudni nyerni a fideszen kívül.
Jelen pillanatban 3 párt van, akinek a jövőben még oszthatnak lapot: lmp, momentum, jobbik.
lmp: elkezdték, de még nagyon sok demagógia kell, ahhoz, hogy tömegek számára is érthető és eladható párt (ha jobban tetszik márkanév) legyen. Emellett kell még dolgozni a társadalmi beágyazottságon. Ez néhány hónap alatt nem fog menni.
momentum: a demagógia megvan, az idő nagyon kevés. Nekik kell még 4-8 év arra, hogy hátországot építsenek, legyen társadalmi beágyazottság. És nem szabad hibázniuk, hogy ledarálják őket, meglátjuk mennyire rutinosak...
jobbik: ők protest szavazatokra tudnak utazni, mint annak idején 2010-ben a fidesz. Ehhez viszont a fidesznek elég botrányt kell még produkálnia... ennyire meg nem tűnnek amatőrnek...

és akkor az mszp/dk kérdés: na hát szerintem az mszp szépen megy majd az szdsz, fkgp és mdf sorsára, mennyire vehető komolyan egy olyan párt ami 12 évnyi kormányzás után 10 éve képtelen egy olyan miniszterelnököt kiállítani, aki választásokon komolyan vehető eredményt is hozna.. pedig casting volt rendesen :)
és a dk: hát, amíg gyurcsány ott van, addig kormányzás nem lesz ebből. Ez ilyen, ez van.
Na most, akkor aki a fidesz ellen szavazna vagy elmegy a fenti 3-ra szavazni abban a tudatban, hogy ők sem különösebben jók, és nyerni biztos nem fognak, vagy eltölt egy kellemes vasárnap délutánt/estét bárhol máshol, csak nem egy szavazó fülkében.

látsz másik opciót? :)

London2009 2018.01.04. 15:16:49

@gabors: szerintem itt is a helyi adobol abbol fizethetik a hasonlo dolgokat. Bar oszinten szolva ennek meg nem jartam utana. Na es ez is hasonlo keppen van, minel dragabb kornyek, annal magasabb council tax...

Arthamyr 2018.01.04. 15:19:10

@tireless treehugger: Én sem ezt mondtam @London2009: -nak, hanem pont azt, hogy az IT-ben sem nagyobb az arányuk, mint más területen...

Éhesló 2018.01.04. 15:22:45

Akinek mennie kell, menjen.
Akinek nem, maradjon.
Aki elment és jönne vissza, jöjjön.

Szabadság van, ezért harcoltunk évtizedekig.

Arthamyr 2018.01.04. 15:33:41

@London2009: "A problema szerintem ott kezdodik ha mar van mondjuk 15+ ev tapasztalatod." - Ez a lényeg, de nem kell 15+ év. Elég lehet már 8-10 év is. Magyarországon nagyon szűk azon helyek listája, ahol 10+ év (hasznos) szakmai tapasztalatra van szükség, ha az ember nem vezető akar lenni. 15+ év ugye már kb. második szint (pl. finance cégeknél executive director/director, esetleg vp, de inkább az előbbi), ez otthon szinte kizárólag vezetői pozíciót jelent, ahol ugyanúgy szart kell túrni, csak te felügyelheted mondjuk 30 szartúrását, és magyarázhatod nekik, hogy milyen szép is szart túrni.
Kerestem ligthosan munkát otthon pár éve (elmentem pár interjúra, ha már arra jártam), de mindnél azt láttam, hogy már kb. 5 év megfelelő szakmai tapasztalat bőven elég lenne, és legszívesebben aszerint adnák a fizetést is. Ami magyar viszonylatban nem vészes (600-800k nettó, lehet már több, mert ez 3 éve volt), de azért még mindig egy vicc az ittenihez képest, és mellé szakmai visszalépést is kap az ember, ezen munkákban egy jó szakember nem tudja "kiélni magát". Vagy adnak kicsit több fizetést (mondjuk +100-150k), de akkor meg team lead a minimum.

gabors 2018.01.04. 15:46:49

@Andy73: "A blogger is írja, hogy nem ez alatt a kormány alatt kezdődött a kivándorlás, " mar tobb mint egy napja van fent a poszt es nem vetted eszre hogy NEM MAGYARORSZAGROL irt a posztolo ... NO COMMENT

a kommentek tobbsege persze ...

London2009 2018.01.04. 15:49:32

@Arthamyr: Koszi, jo ezt hallani, hogy valaki egyetert. Tolem gyakran megkerdezik, hogy nem gondolkozunk e azon, hogy Magyarorszagon eljunk. Mert akkor lehetne hitelmentes ingatlanunk, biztos mind a kettonknek lenne jo munkaja es akkor utana bamulnak ram en meg bamulok vissza, mert fogalmam sincs, hogy erre, hogyan illik szepen valaszolni. Mert ha azt mondom nekik, hogy nekem az nem eleg, hogy “biztos lenne jo munkank”, mar ezt sem tudjak ertelmezni. Masreszt pedig azt sem hiszi el senki, hogy ez nem is igaz, mert nem lenne. Szerintem en kulonben azert talalnek valamit konnyen, amivel en ki tudnek egyezni, de a ferjem semmit. Na itt szoktak kinevetni, hogy miert gondolom ezt? Mar hogyne talalna! Az o tapasztalataval!?! Nem ertik, hogy pont ez lenne az egyik legnagyobb gond… Vegkovetkezteteskent pedig megkapjuk, hogy akkor fizessuk a hitelt eletunk vegeig ha nem akarjuk elhinni, hogy pedig aranyeletunk lenne Mo-on. Oke… : )

Arthamyr 2018.01.04. 16:13:50

@London2009: Nem tudom, hogy gondolják... Onnantól kezdve, hogy nem magyar a férjed, ez nem lehet reális cél, ő nagy handicappel indulna itt, és nem valószínű, hogy jól érezné magát. Volt ismerős, hasonló angol srác/magyar csaj felállásban (+1 baba), a srácnak megvolt kintről a vállalkozása, tehát még a munka problémával sem szembesült (persze nyilván rosszabb távmenedzselni a dolgokat) 330k-ért béreltek medencés házat (mert milyen olcsó, hát persze, Angliához képest az), mégis visszamentek kevesebb, mint egy év után (mondjuk nem tudom, miért, azt már nem hallottam).
Ez kizárólag akkor opció, ha leszarjátok a szakmai karriereteket, és csak "megpihenni" mentek haza, vagy valami olyan céget tudtok hazavinni, amire nem teheti rá a ragacsos kezét senki, esetleg jó kapcsolataitok vannak, de az ilyen meg minek ment volna ki?

Andy73 2018.01.04. 16:24:22

@gabors: OK, a végére tényleg odaírja. Lehet, hogy elsőre nem olvastam végig, hogy ez itt egy beugratós teszt akar lenni.
Nos, akkor ebből is látszik, hogy nem csak Magyarországot érinti a kivándorlásl problámája, hanem olyan nyugati országokat is, amelyek sokkal régebb óta tagjai az uniónak. Egyébként az okok azért valószínűleg mások: ott ugyan még magasabbak a bérek, de jóval nagyobb a munkanélküliség. A hasonlóság, hogy mindkét ország az EU perifériáján van, és nyilván nagy lemaradásban a németekhez vagy a skandinávokhoz képest - az angolokhoz képest is, de ott a brexit miatt már csökkenőben van az életszinvonal.

London2009 2018.01.04. 17:43:50

@Arthamyr: Ja, ja, nyilvan. De Magyarorszag amugy sem lenne soha cel. Ha megpihenni szeretnenk sem Magyarorszagot valasztanank erre. Nem az orszag hiabajabol, csak egyszeruen szemelyes preferenciak miatt. Akkor olyan helyre mennenk ahol van vagy tenger, vagy hegy, idealis esetben mindketto. : )
Kar, kivancsi lettem volna miert mentek vegul vissza. Nem tudom kulonben miert kerdezgetnek ilyenekrol igy majdnem tiz ev utan. Biztos van benne egy bizonyos foku kivancsisag, lovesem sincs. Kulonben ezen az allasborzen is erdekes volt. Voltak olyan sracok is ott, akiket ismertem Londonbol mielott hazakoltoztek. Csevegtunk, hogy mi ujsag, milyen otthon stb. Azok is egytol egyik arrol probaltak meggyozni, hogy sokkal jobb otthon es ha masra nem, legalabb gondoljak az ingatlanokra! Itt Londonban remenytelen a helyzet. Csendben maradtam. :D (attol fuggetlenul, hogy tenyleg eleg remenytelen itt az ingatlan helyzet :DD)

Bolshevik 2018.01.04. 18:04:20

"igy hangozhat el az, hogy 190 ezerrel többen tértek haza, mint ahányan elmentek, miközben a valódi nettó adat mínusz 169 ezer, azaz ennyivel többen mentek el, mint ahányan visszatértek. "

Olyan aprócska, senkit sem érdeklő cégek szerint is, mint pl. a CIA vagy az ENSZ, nagyobb a Magyarországra vándorlás, mint az innen kivándorlás. De nyilván a poszter jobban tudja.

www.indexmundi.com/hungary/net_migration_rate.html

knoema.com/atlas/Hungary/topics/Demographics/Population/Net-migration-rate

esa.un.org/miggmgprofiles/indicators/files/Hungary.pdf

www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2112.html

Bolshevik 2018.01.04. 18:04:23

"Említettem a bevezetőben, hogy több okból is kíváncsi vagyok a mai reakciókra. Mindenekelőtt elárulom, hogy a poszt Spanyolországról és a madridi kormányról szól,"

Hohó, oké, előbb írtam aztán olvastam. Mindegy, a magyarországi linkek akkor is érdekesek, mert szerintem sokan pont az ellenkezőjét hiszik.

midnightcoder2 2018.01.04. 18:49:21

@tanato: Ja. Csak ha jól megnézed Pl. a GDP adatokat, akkor azt látod, hogy 2002 és 2010 között kerültünk a csapat aljára.

Mondjuk eleve voltak akik a térségben jobban indultak, Pl. a csehek, szlovénok, de Pl. a szlovákok 2002-ben húztak el mellettünk. 2003 környékén Megyó még 2006-os magyar eurót emlegetett, 2010-re a szlovákoknak lett eurójuk, nekünk pedig már céldátumunk sem, annyira rosszak voltak a makrogazdasági adataink.

tanato 2018.01.04. 19:16:18

@midnightcoder2: Így van,nem volt szerencsés a 2002-es választás,ha akkor marad a FIDESZ ma egy demokratikusabb politikai váltógazdálkodáson alapuló kiegyenlített parlamenti erőviszonyok között lévő ország volnánk.
De sajnos akkor a Kádár rendszer iránt érzett nosztalgia visszatapsolta a volt MSZMP-seket.AMinek egyenes következménye lett GYF feltűnése,az azt követő zűrzavar, meg a mostani 2/3-os túlhatalom.

szalka240 2018.01.04. 19:16:32

@tamarisk:
"Nyugaton is az csak boldogul, aki itthon is boldogulna.
HA! itt is úgy állna hozzá a dolgokhoz, ahogy kint kénytelen!
Mert onnan már nincs hová tovább menni... menekülni."

Ezt a saját példámon keresztül cáfolom. Én mindig ugyanúgy állok a dolgokhoz, már az egyetem óta. Ezt szóban mindenhol elismerték, Magyarországon is és Németországban is. Anyagilag viszont sehol sem, mivel sehol sem kerestem többet a kollégáimnál. Az egyetlen különbség, amiért Magyarországon nem tudtam megélni, Németországban pedig igen, az az általános bérszínvonal, aminek köszönhetően hasonló munkával sokkal jobb az anyagi helyzetem.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.01.04. 20:58:09

"A mai poszt tehát voltaképpen teszt is, méghozzá annak a tesztje, hogy aki beleáll az adott napi szerzőbe (vagy éppenséggel az egész Határátkelőbe, úgy ahogy van), az vajon el is olvassa azt, amiről kommentel, vagy csak gondol valamit és már kezdi is. A kérdés nyilván költői…"

Természetesen teszt. Annak a tesztje, mennyire lehet komolyan venni azokat, akik az Orbán-kormányt okolják a magyarországi kivándorlásért. Mert hát lám, a nálunk azért csak fejlettebb, demokratikusabb, nácifasiszta Orbán-mentes Spanyolországból is kivándorolnak az emberek. Vajon miért? Két lehetséges választ látok itthoni szemmel:

1) Orbán diktatúrájának keze már Spanyolországba is betette a mocskos lábát, ezért a spanyolok a saját hazájukból is Orbán elől menekülnek.

2) Hazugok azok a vádak, amelyek szerint Orbán és a Fidesz politikája miatt "menekülnek" az emberek Magyarországról.

Lehet választani. :DDD

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.01.04. 20:58:13

Szóval ez a "teszt" egy hatalmas öngól, kedves posztoló.

2018.01.04. 20:58:23

@szalka240:

"Anyagilag viszont sehol sem, mivel sehol sem kerestem többet a kollégáimnál."

Tehát: te sem boldogultál jobban nyugaton, mint itthon...
Ugyanúgy a szürke átlag-senki vagy ott is, mint itt.

szalka240 2018.01.04. 22:06:54

@tamarisk: Látom nem nagyon megy a szövegértés. Távolról nézve lehet, hogy szürke átlag senki vagyok, viszont a munkahelyemen nem, egyik munkahelyemen sem voltam az. A különbség csak ott van, hogy Magyarországon így sem tudtam megélni a fizetésemből, Németországban pedig igen.

zoldzeller 2018.01.04. 22:38:51

@tamarisk: miert Te Magyarorszagon ki vagy? az emberek nagy tobbsege egy atlag senki(???), aki elmegy dolgozni es eli az eletet, fontos a csaladjanak, baratainka, de a nagy egeszet tekintve akkor is csak egy atlag ember.
Ha te Nobel dijas kutato vagy akkor szivbol gratulalok, de ha nem akkor te is csak atlag senki vagy, akit holnap lecserelhetnek, mert mindenki potolhato.

2018.01.04. 22:41:48

@szalka240:

Más (reális) olvasatban:

Mindenhol vannak gyenge munkahelyek,
ahol
már az átlag ember is jobb a többieknél...

A valóban jók viszont többek között arról ismerhetők fel,
hogy
nem annyit keresnek, mint a többiek, pláne "nyugaton" nem.

Tűnődj el ezen...

2018.01.04. 23:04:15

@zoldzeller:

Kétlem, hogy lecserélném magam:-)

Tudod, nem mások munkavállaló kapcarongy-szolgája vagyok...
Aki izgul az állása miatt.
(immár lassan 30 éve)

zoldzeller 2018.01.04. 23:09:11

@tamarisk: Te az alkalmazottaidat kapcarongy-szolgalokent kezeled?

2018.01.05. 06:41:47

@zoldzeller:

Miből gondolod, hogy vannak?
Kell a francnak az ideg miattuk...
Nélkülük is lehet keresni itthon 6-8000 EUR/hó szinten.

szalka240 2018.01.05. 06:58:13

@tamarisk: Eltűnődtem.....és beláttam.....hogy nem fogunk egyetérteni.

zoldzeller 2018.01.05. 07:15:19

@tamarisk: mert nem ertettem miert irtad a kapcarongy szolgalot. Biztos hogy vannak szar fonokok/tulajdonosok nem vonom ketsegbe, sok rem tortenetet lehet olvasni akar ezen a blogon is. Engem szemely szerint meg soha senki nem kezelt szolgalokent - ha van is vkivel problemam neha akkor az szakmai jellegu.

Made in Austria Blog · http://gaben82.blogspot.hu/ 2018.01.05. 07:25:30

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nem, kedves Józsefné, ez nem öngól.
Messze nem.
Ez a posz jót részben egy kedvesen megfogalmazott kritika az okoskodó, mindent jobban tudó, Bábolna alsóról soha ki nem mozdult- de mégis észt osztó kommentereknek.
A poszter le is írja, röviden, tömören, de sokaknak még így sem megy át, mint ahogy önnek sem...

2018.01.05. 09:09:24

@zoldzeller:

1.
Örülj, hogy abba a vékonyka rétegbe tartozol, aki úgy érzi jó helye van.

2.
Ez bármikor elmúlhat, nem rajtad múlik...
Hanem a gazdádon, aki a kenyered adja.
Akitől függ az életed anyagi része és
aki megszabja, hogy az életed felét neki szenteld.

Én épp ezért, semmi pénzért nem lennék más alkalmazottja...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.01.05. 09:39:56

@Made in Austria Blog:

Nem, kedves Blog, nem az én hibám, ha nem érted, nem látod az öngólhoz vezető csabart a történetben. :)

Elismerem, ügyes húzás volt a posztolótól, én sem magára a posztra kommenteltem, hanem mások hozzászólásaira, így nekem is később esett le. Ez azonban mit sem változtat azon, amit az előbb írtam:

"...mennyire lehet komolyan venni azokat, akik az Orbán-kormányt okolják a magyarországi kivándorlásért. Mert hát lám, a nálunk azért csak fejlettebb, demokratikusabb, nácifasiszta Orbán-mentes Spanyolországból is kivándorolnak az emberek. Vajon miért? Két lehetséges választ látok itthoni szemmel:

1) Orbán diktatúrájának keze már Spanyolországba is betette a mocskos lábát, ezért a spanyolok a saját hazájukból is Orbán elől menekülnek.

2) Hazugok azok a vádak, amelyek szerint Orbán és a Fidesz politikája miatt "menekülnek" az emberek Magyarországról."

"A poszter le is írja, röviden, tömören, de sokaknak még így sem megy át, mint ahogy önnek sem..."

Ne gondold, hogy mindenki hülye, aki nem ért egyet veled. A csavar a posztoló szándéka ellenére került bele, egyfajta "collateral damage". :)

És még valami. Lehet kifigurázni azokat, akik a posztot Magyarországra vonatkoztatták. Csak egy dolgot ne feledj: A net tele van a kivándorlásért a jelen kormányt fikázó írásokkal. Mind ugyanarra a kaptafára íródik. Az ember gyakran nem olvassa végig őket, mert minek? Minek elolvasni harmincadszor ugyanazt a gondolatmenetet?

Határátkelő 2018.01.05. 09:41:26

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Szerintem add fel, ezt benézted és kész. :D

"Lehet kifigurázni azokat, akik a posztot Magyarországra vonatkoztatták. Csak egy dolgot ne feledj: A net tele van a kivándorlásért a jelen kormányt fikázó írásokkal. Mind ugyanarra a kaptafára íródik. Az ember gyakran nem olvassa végig őket, mert minek? Minek elolvasni harmincadszor ugyanazt a gondolatmenetet?" - talán hogy ne kommenteljen ilyeneket?

Mindenesetre tökéletesen igazoltad az előfeltevést, amiért hála és köszönet.

soad1221 2018.01.05. 09:52:58

@Határátkelő: én továbbra sem értem, hogy miért probléma, ha vki a spanyol helyzetről szóló cikk kapcsán párhuzamot von a magyarral.
Főleg úgy, hogy ezt a párhuzamot elsőként Te hoztad fel.

Értem, hogy "csapda" akart lenni, hogy biztos lesz aki végig sem olvassa, és úgy kommentel (minő meglepetés!), de mint látható rengetegen vannak akik végig olvasták, felfogták, hogy csapda, és vannak olyanok akik el is ismerik, hogy nem olvasták végig. Meglepődhetünk ezen, bár nem tudom minek, de továbbra is áll a kérdés, hogy miután párhuzamot vonsz a magyar és spanyol helyzet között, miért kéred számon, ha ezt egy kommentelő is megteszi? Még enélkül sem érteném a problémád, de így meg különösen pikáns.. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.01.05. 09:57:54

@Határátkelő:

"Szerintem add fel, ezt benézted és kész. :D"

Persze, hogy én is benéztem, hiszen írtam is fentebb:

"én sem magára a posztra kommenteltem, hanem mások hozzászólásaira, így nekem is később esett le."

Baromi nagy győzelmet könyvelhetsz el azzal, hogy rám olvasod azt, azt, amit az előbb épp én magam ismertem el. :D E logika alapján azért a nyertes lottószelvényedet ne a húzás után küldd be. :)

"talán hogy ne kommenteljen ilyeneket?"

Talán hogy ne írjanak nagytucatnyi egy kaptafára készült hazug posztot a magyar kivándorlásról?

"Mindenesetre tökéletesen igazoltad az előfeltevést, amiért hála és köszönet."

Te is az enyémet, amiért téged is köszönet illet.

Határátkelő 2018.01.05. 09:58:40

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Én nem olvasok rád semmit, te izmozol itt. De akkor végül mindenki boldog és elégedett, ez a lényeg. :D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.01.05. 11:31:44

@Határátkelő:

" te izmozol itt"

Bocs, de te szóltál le engem, nem én téged:

"Szerintem add fel, ezt benézted és kész. :D ... Mindenesetre tökéletesen igazoltad az előfeltevést, amiért hála és köszönet."

Nem tehetek arról, hogy a megalázási próbálkozásod visszafelé sült el.

Nem mellesleg jól írja @soad1221: , hiszen a párhuzamot eleve te mutattad meg a poszt megírásával. Akkor miért ítéled meg azokat, akik hozzád hasonlóan szintén látnak párhuzamot? Máskor is hátba szoktad szúrni a veled egyetértőket? :D Avagy annyira lebecsülöd magad, hogy csak lenézni tudod azokat, akik veled egy véleményen vannak? :D

A kommentelők, köztük én is nem azért vonunk párhuzamot, mert te olyan szuper ravaszul beugrattál bennünket, hanem azért, mert a párhuzam valóban fennáll. Ne a tükröt hibáztasd, ha nerm tetszik, amit látsz benne.

Ja, arra azért nem reagáltál, miképpen lehet, hogy Spanyolországból is húznak el az emberek, pedig ott se Orbán, se orbáni diktatúra nincs:

1) Orbán keze odáig elér, a spanyolok is Orbán elől menekülnek (még azok is, akiknek a szülei Francót valahogy elviselték, de Orbán rajta is túltesz),

2) Hazudnak, akik Orbánt teszik felelőssé a magyar kivándorlásért.

Ha ilyen nagy benned a hepinisz, akkor tégy boldoggá, légy szíves, erre válaszolj.

Határátkelő 2018.01.05. 11:35:17

@soad1221: Nem az a baj, ha párhuzamot von, hanem az, ha úgy mond véleményt valamiről, hogy bevallottan nem tartja méltónak arra, hogy elolvassa. Szerintem ez szánalmas hozzáállás.

Határátkelő 2018.01.05. 11:43:41

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ne haragudj, de most mit reagáljak az Orbánnal kapcsolatos felvetésedre, amikor egyetlen szó sem esett róla a posztban?

Idejössz azzal, hogy már megint a kormányt gyalázzák. Amikor kiderül, hogy erről szó sincs, akkor jössz azzal, hogy döntsek két olyan opció közül, amelyek mindegyike finoman szólva csúsztatás és / vagy csak a te fejedben létezik.

Döntő részben nyilvánvalóan a mindenkori gazdasági helyzet tehető felelősség az elvándorlásért (még akkor is, ha igen, vannak olyanok, akik az országban uralkodó hangulat miatt mennek külföldre).

A magyar kormány lassan 8 éve lesz hatalmon. Innentől kezdve mindenki eldöntheti, hogy mennyiben végez jó vagy rossz munkát.

A te általad képviselt fekete-fehér világképpel én nem tudok (és nem is akarok) mit kezdeni.

Nem, a magyar kormány nem felelős az elvándorlásért, amennyiben annak nagy részét a nyugat és kelet között meglévő gazdasági különbség generálja.

Igen, a magyar kormány felelős az elvándorlásért, amennyiben 8 év alatt nem tudta elérni, hogy nagyobb rend és kiszámíthatóbb életpálya legyen az egészségügyben és még számos területen. (Programok vannak, hogy mennyire sikeresek, azt ítélje meg mindenki, ha bekerül egy kórházba.)

A magam részéről befejeztem a beszélgetést.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.01.05. 13:06:06

@Határátkelő:

"mit reagáljak az Orbánnal kapcsolatos felvetésedre, amikor egyetlen szó sem esett róla a posztban?"

Esetleg válaszolhatsz érdemben. Nehéz?

Sok mindenről nem esett szó a posztban, mégis beszélünk róla. De úgy látom, nagyon azon lovagolsz, ahogy amiről a posztban nem esett szó, arról hjozzászólni sem szabad. Vicces.

"Idejössz azzal, hogy már megint a kormányt gyalázzák."

Miért, nem ez történik? Azt meg nem írtam, hogy a posztban vagy a kommentekben gyalázzák, már csak azért is irreleváns az előbbi panaszod. Vagy ha igen, mutasd meg, hol írtam, hogy te gyalázod a posztban. :)

"amelyek mindegyike finoman szólva csúsztatás és / vagy csak a te fejedben létezik."

Nalátod, hát épp ezért kérdezem tőled a véleményedet. Hátha majd te megmondod a nagy IGAZSÁGOT. :)

"A te általad képviselt fekete-fehér világképpel én nem tudok (és nem is akarok) mit kezdeni."

Már megint engem minősítgetsz. Szerinted fekete-fehér, szerintem reális. Na és? A te álláspontod nyilván reálisabb, színesebb-szagosabb, akkor írd le.

"A magam részéről befejeztem a beszélgetést."

El sem kezdted. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.01.05. 13:06:08

@Határátkelő:

Egy kommentre adandó válaszhoz miért is kellene elolvasni a posztot?

Határátkelő 2018.01.05. 13:08:59

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Igaz, a kommentem érdemi részére nem reagáltál, de nem baj. Üdv.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.01.05. 13:52:24

@Határátkelő:

Ahogy te sem az enyémre.

Nem azt írtad, hogy befejezted a beszélgetést? :P Vagy ez már az utójáték?

soad1221 2018.01.05. 14:01:30

@Határátkelő: nem, én most nem erre kérdeztem rá. Persze, jobb olyannal beszélgetni, aki olvassa is a posztot, és tök jó, ha a posztban szereplő témáról folyik a beszélgetés, de nem tudom mi a meglepő, ha nem így van, pár éve csinálod ezt a blogot, és még a blog.hu-s időszak előtt is volt olyan, hogy a kommentfolyam egészen más lett, mint a poszt témája...

Amit én említettem az így néz:
- írsz egy posztot (a spanyol kivándorlásról, de a posztban ezt nem említve)
- a poszt végén megjegyzed, hogy mennyire hasonló a magyar helyzet
- majd leírod, hogy figyeljük csak, hány embernek nem fog feltűnni, hogy nem is a magyar helyzetről szól a poszt.
- majd a kommentfolyamban néhány kommentre reagálsz, hogy nem is a magyar helyzetről volt szó, lám-lám igazad volt...

Én mindössze erre kérdeztem rá, hogy ennek úgy egyébként mi értelme? meg miért is baj? és egyébként mit sikerült ezzel elérni?

Én azok között voltam akik a lábjegyzetet előbb olvasták el, mint a posztot, mert nekem így logikus olvasni bármit, ha látom, hogy van lábjegyzet, akkor előbb az jön, hogy értsem miről szól majd a folytatás. De ez lényegtelen is, annyira adja magát a téma, hogy ezt rögtön a magyar helyzetre vetítse vki, hogy nem értem a problémát. Ha a konkrét adatot vitatja vki, hogy de hát nem is ennyi ment el mo-ról, még azt mondom, hogy igazad van, de nem ez történt...

Nzoltan 2018.01.06. 09:20:48

@tanato: Vannak eredmények. Csak csodák nincsenek. Aki csodát vár, annak tökmindegy hova sodorja az élet, csalódni fog. Újabban az elvárások nagyon elrugaszkodnak a realitás talajától. A fokozoatosságra már igény sincs, minden azonnal KELL. Mert az sokak szerint jár.

Golf2 2018.01.06. 09:23:30

@Nzoltan: minden azonnal kell...Igen a hatalomnak.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2018.01.12. 21:03:08

@tamarisk: Egyrészt szerinted az rendben van, hogy egy kisebbség teljhatalmat szerezhet? Mert szerintem kurvára nem. Már az se volt oké, hogy az első kétharmadot egyszerű többséggel megszerezték, mert a demokrácia nem a többség diktatúrája.

Másrészt ezzel tulajdonképp annak szurkolsz, hogy amerikai stílusú kétpárti demokrácia jöjjön létre, ami szintén nem egy egészséges rendszer. Egy ilyen rendszerben a pártok kb. három szavazótípusra építenek: a fanatikusra (akinek mindegy, hogy mit csinál a választott pártja, mert vallásos hévvel gyűlöli a másikat), az együgyűre (és itt most nem feltétlen pejoratív értelemben mondom, hanem olyanokra, akik képesek egyetlen téma miatt olyanra szavazni, akikkel egyébként teljesen ellenkezik a véleményük, pl. az abortusz ügyében), és az identitás-alapú szavazóra (fehér vs. színesbőrű, férfi vs. nő és minden egyéb, hetero vs. homo a három fő tengely Amerikában). Egy ilyen rendszerben a pártoknak nem kell különösebben a túlélésért küzdeniük, kb. azt csinálnak, amit akarnak.

Harmadrészt a jelenlegi rendszerben az is a fideszt erősíti, aki nem a fideszre, vagy a kerületben legnépszerűbb nem-fideszes jelöltre szavaz. Az, hogy egy szavazónak nem csak azt kell figyelembe vennie, hogy ő kire akar szavazni, hanem azt is, hogy a körzet többi szavazója kire fog szavazni (röviden: a taktikai szavazás) eleve rossz.

Negyedrészt az egyik párt számolatlanul szórja a közpénzt kampányra, míg a többit egy hatóságon keresztül lehetetleníti el. Michael Phelps se tudná leúszni Eric "Az Angolna" Moussambanit, ha összeláncolják a karjait és a lábait.

2018.01.13. 12:03:18

Nos,
ugyanaz a választási törvény érvényes a többi pártra is..

Bármelyik szerezhet 2/3-ot amennyiben elegen szavaznak rá!

A 2/3 megakadályozásához pedig nem i s kell különösebb teljesítmény.

Csakhát a mai ellenzéknek nincs érdemi mondandója, így nincs elég szavazója sem.

Az külön pech, hogy ráadásul a szavazók zöme az elmúlt években gyarapodott, előre lépett, hisz nem az elkúrók kormányoznak.

Az idén is jó sok párt van a palettán abból vagy féltucat indul is a választáson.

SEMMI nem gátolja egyiket sem, abban, hogy listán összeszedjen 2,5 miliió szavazatot, ami csak cirka 31% ám
Ami bakfitty... még 1/3 sincs.

CSAK az az apróság, hogy NINCS!!!! olyan ajánlatuk, amire ennyien szavaznának.

Abban se gátolja semmi őket, hogy egyéniben nyerjenek.
Csak a hitles emberek hiánya!!!
Sajnos a kínálat zöme csak a múlt elkúrói és jelen szürreális ifjai.
Ezekre a selejtes árukra azonban kevesen fognak szavazni.

Avagy,
a fő baj az ellenzékkel az, hogy: szar a kínálata!
Programban és emberben is.
De erről nem a fidesz tehet.

Az, hogy a fidesz kormányzás a szavazók szempontjából ismét sikeres volt, szemben az ellenzékkel csak apró nehezítés.

Láthatjuk Európában, hogy pártok és emberek nagyon gyorsan tudnak a semmiből feljönni és eltűnni is.

Ma az internet és facebook korában, akár órák-napok alatt
és nagyon olcsón !!! lehet a jó kínálat mögé több milliós hátteret teremteni!!!!

Még van 3 hónap a választásig...
Ennyi bőven elég még most is egy jó program sikerre vitelére.
Hát rajta...

----

Azonban: azért a fideszt okolni, hogy béna az ellenzéke ...
Viccesen buta álláspont.
Hisz nem fidesz irányítja az ellenzéket, ugye?

----

Az, hogy valamelyik beleszalad egy 600 milliós büntibe is.
Csak azt mutatja, hogy ALKALMATLAN a kormányzásra, ha még ezt sem veszik észre az ember döntenek...

Megjegyzem a kormányzat halasztja fizetési határidő, hogy tudjanak indulni mégis... ez ám a diktatúra :-)

Az, hogy nincs a támogatóktól még ennyi pénzük se.
Az viszont jól mutatja valódi esélyüket és támogatottságukat.

Ami közel a nulla a jelek szerint, hisz nem akarnak befektetni ez ilyen bénákba a támogatók, szavazók sem.
Pech.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása