oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. október 11. 06:30,  Mit várnak az osztrákok a külföldiektől? 96 komment

2017. október 11. 06:30 Határátkelő

Mit várnak az osztrákok a külföldiektől?

Az osztrák fiatalok körében végzett egy meglehetősen átfogó felmérést a marketagent.com kutatóintézet. Elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogyan látják a 14-29 évesek a külföldiek beilleszkedését, mit várnak el tőlük, miket tekintenek a legfontosabb értékeknek. Miután rengeteg magyar dolgozik (és él) a szomszédban, arra gondoltam, nem lenne érdektelen megnézni, mik is ezek az elvárások.

Ausztriában élsz vagy dolgozol? Te milyennek látod a beilleszkedést, az osztrákokat? Mennyire fogadnak be? Írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

ausztria_becs_foto_pixabay_com_domeckopol.jpg

Kezdjük a legfontosabbal: a kutatásban részt vevő 3115 megkérdezett csupán 14 százaléka felelte azt, hogy sikeresnek érzi a külföldiek integrációját. Az idén nyáron (júniusban és júliusban) végzett felmérés azért ennél összetettebb válaszokat ad, például azt, hogy 46,6 százalék „közepesnek” értékelte a beilleszkedési folyamatot (a kettő együtt így 60 százalék, mindenkinek a megítélésére, világlátására bízom, erről mit gondol). 

A megkérdezettek 2,4 százaléka mondta azt, hogy az integráció „nagyon jól”, és 11,9 százalék azt, hogy „jól” működik. Viszont minden negyedik fiatal (25,7 százalék) szerint a bevándorlók beilleszkedése „rosszul”, illetve „nagyon rosszul" (13,4 százalék) működik, ami majdnem 40 százalékot ad ki. 

Érdekes, hogy elég nagy szakadék van a tizen- és a huszonévesek között az integráció megítélésében, hiszen míg a 14-19 évesek negyede (25,4 százaléka) tartja inkább vagy nagyon rosszul működőnek a beilleszkedési folyamatot, addig a 25-29 évesek körében ez az arány már közel a duplája (47,2 százalék). 

integracio_sikere.jpg

Mit kellene tenni a siker érdekében? 

A fentiek alapján talán nem túlzás azt állítani, hogy az integráció megosztja az osztrák társadalmat (a fiatalokat mindenképpen), a kérdés most már az, hogy vajon milyen intézkedéseket tartanának helyesnek a helyzet javítása érdekében, mit tartanának fontosnak. 

Gyakorlatilag a megkérdezettek fele (49,8 százalék) már a gyerekkortól fontos nyelvtanítást és oktatást emelte ki, százalékra ugyanennyien az ingyenes német nyelvtanfolyamokat, míg 41 százalék a bevándorlók szakképzettségének kihasználását nevezte fontosnak. 

A marketagent.com által megkérdezett fiatalok szerint az osztrákoknak is hozzá kell járulniuk a külföldiek beilleszkedéséhez, ezt 36,7 százalék gondolja, de majd’ minden negyedik véli úgy, hogy az oktatási intézményeknek is kiemelt szerepe van az integrációban, a politikai pártokat viszont csak 15,6 százalék emelte ki. 

Ebben az esetben is van eltérés a korcsoportok között, általában azt mondhatjuk, hogy minél fiatalabbak a válaszadók, annál fontosabbnak látják az osztrák lakosság szerepét, és a korral együtt a pártok szerepének jelentősége is nő.                                                     

Mit kell tennünk nekünk? 

Mielőtt tovább mennénk, érdemes lenne megnézni, vajon miként látja mindezt a hétköznapokban egy ott élő magyar? Még korábban jelent meg Péter posztja, aki egy családi vállalkozás alkalmazottjaként írta meg tapasztalatait. Lássunk ebből egy rövid részletet (a teljes írást itt találjátok).

„Itt egy külfölditől elvárják – azt hiszem jogosan – hogy hozzon valamit, amit betesz majd a közösbe. 

Itt nem a származásod vagy a bőrszíned alapján ítélnek meg, hanem, hogy mit tudsz felmutatni. Ha semmit, akkor is jöhetsz, csak állj be a sor végére. Annyival lesz könnyebb dolgod, hogy minket, magyarokat tisztelnek. 

Ha minden sikerült, van lakásod, munkád, fizetésed, akkor nincs más hátra, mint a könnyed beilleszkedéshez szükséges két dolgot betartani: végezd a munkád legjobb tudásod szerint, és tartsd be a szabályokat. 

Ausztria konzervatív ország, az osztrákok igen büszke emberek, de mindig tisztelik és megbecsülik az igazodni képes hozzáállást. Ezek nem nagy dolgok, ha az ember elfogadja – főleg az elején -, hogy vendég és az ajtó előtt lábat kell törölni.” 

Milyen értékek szükségesek a beilleszkedéshez? 

Ha már az értékeknél tartunk, a talán legérdekesebb kérdés az volt, amikor azt kérdezték a fiataloktól, milyen értékeket tartanak fontosnak az országukban élni és dolgozni kívánó külföldiek részéről a beilleszkedéshez. 

A megkérdezettek elsöprő többsége (több mint kétharmada, 66,8 százalék) a másik tiszteletben tartását nevezte meg, ami mögött alaposan leszakadva, de majdnem egyenlő arányban szerepel az egyenlőség, egyenjogúság (37,7 százalék) és a tolerancia (37,1 százalék). 

Szintén az élvonalban szerepel az egymásra figyelés (35,8 százalék), a demokrácia tiszteletben tartása (31,5 százalék), a társadalmi felelősségvállalás (29,3 százalék), az őszinteség (29,2 százalék), az integritás (28,6 százalék), a fegyelem (26,6 százalék) és szorgalom (26,1 százalék). 

Viszont kevésbé tartják érdekes módon fontosnak az optimizmust (4,9 százalék), a vallásosságot (1,8 százalék) és a vagyont (0,8 százalék).

ertekek_az_integraciohoz.jpg

A beilleszkedés nehézségei magyar szemmel 

Nikolett a vendéglátóiparban dolgozik, ő úgy tapasztalta egy korábbi írásában, hogy igenis vannak különbségek a hétköznapokban az osztrákok és a magyarok között – mindkét fél részéről. 

„A hotelben dolgozó osztrákok munkához való hozzáállása nagyon motiváló volt számomra, ugyanis nagyon keményen dolgoztak. Ha nem volt munka, akkor is kerestek valamit. Továbbá panaszkodni nem emlékszem, hogy hallottam volna bármelyiküket is. 

A magyarok ennek a gyökeres ellentétei voltak. Főként elégedetlenek, de szerintem a motiváció hiánya és az alacsony megbecsülés hatása miatt. Természetesen nem voltunk 100 százalékosan úgy kezelve, mint egy osztrák. 

A fizetésünk alacsonyabb volt, minimálbérre voltunk bejelentve, szezonális szerződésünk volt nem pedig állandó, így nem járt számunkra többek között a 13.-14. havi fizetés. (…) 

Hosszútávon be is illeszkedni egy olyan országba, aminek nem ismerjük a kultúráját és értékeit, igen nehéz. Úgy, hogy esetleg még a nyelvüket sem beszéljük jól, még nehezebb. 

Tehát ne várjuk azt, hogy odamegyünk, és olyan lesz, mint itthon. Nem lesz olyan, egy-két szezon alatt biztosan nem. Nem ott nőttünk fel, talán soha nem fogjuk tökéletesen beszélni a helyi dialektust, nem várhatjuk, hogy egyből osztrákként kezeljenek. 

A magyarok mentalitása szerintem ezen még tovább is ront, hiszen ahelyett, hogy nyitottak lennének a helyiekre, és elvegyülnének velük, egymás társaságát keresik, egymás között magyarul beszélnek, nem mutatják a beilleszkedési szándékukat. 

Értem én, hogy így könnyebb, honvágyunk van, kapaszkodunk az utolsó szalmaszálba, ami a hazára emlékeztet, de hosszú távon ez csak kirekesztéshez vezet. 

Az osztrákok, ha talán le nem is nézik, de mindenképp fenntartással kezelik a keletet. Bár sokan említik Magyarország kapcsán a szép lányokat, bevásárlási lehetőségeket, és a Balatont, de messze nem a kelet a potenciális úti céljuk, hiszen megtehetik, hogy nyugaton, vagy országon belül nyaraljanak.” 

Nem bíznak a pártokban 

Visszatérve a felméréshez, mivel nyakunkon a hétvégi parlamenti választás, érdekes látni, hogy a fiatalok nem nagyon bíznak a pártok integrációs politikájában, illetve nem elsősorban az ő feladatuknak tartják annak véghezvitelét. 

Nem csoda, hogy 28,2 százalék egyetlen pártot sem tudott említeni, amelyikben ilyen szempontból megbízna. A maradék közül az első helyen (20,4 százalékkal) Sebastian Kurz és az ÖVP (Néppárt) áll, őket a Szabadságpárt (16,6), a Szociáldemokrata Párt (14,1), és még értékelhető eredménnyel a Zöldek (13,8 százalék) követik. 

(Fotó: pixabay.com/domeckopol)

HÍRMONDÓ 

Ausztriai munkák ápolótól felszolgálóig 

Sokszor leírtuk már, mennyire fontos munkaerőpiac az ausztriai a magyar határátkelők számára, és egyelőre semmi jel nem utal arra, hogy a folyamat lassulna vagy megfordulna. Persze amíg ilyen állásokat ajánlanak… 

A legrosszabbul fizetett állások Magyarországon 

Miközben Magyarország egyre nagyobb munkaerőhiánnyal küzd, közben éppen a leginkább érintett területek között több is van, ahol a fizetések a legalacsonyabbak közé tartoznak. 

A franciák már beintettek 

Miként az várható volt, Franciaország elég gyorsan bejelentette, hogy ha Katalónia ki is kiáltja elszakadását Spanyolországtól, azt nem fogja elismerni. Nem csoda, hiszen az országban elég jelentős baszk kisebbség él, és ha a katalánok függetlenedhetnek, akkor jó eséllyel a baszkok lennének a következők. 

Kinek a térfelén pattog a labda? 

Tovább folyik az egyre kínosabb egymásra mutogatás az Európai Unió és az Egyesült Királyság között a britek uniós tagságának megszüntetéséről zajló tárgyalások kapcsán. Már azt sem tudják eldönteni, voltaképpen kinek is kellene megtenni a következő lépést. 

Merre tovább, Ausztria? 

Igazi nagyüzem van idén az európai politikában, hiszen a hollandok, a franciák és a németek tervezett (és a britek váratlan) parlamenti választása után hamarosan Ausztria járul az urnákhoz, hogy eldöntse, merre tovább. 

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5712947591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2017.10.11. 07:09:23

tisztelik a magyarokat...Ezt a baromságot.

szÖveges professzor 2017.10.11. 08:04:44

Ezek nagy resze a svedekre es Svedorszagra is igaz lenne.

Egy valamit nagyon hianyolok a cikkbol es a felmeresbol: megpedig, hogy tesznek-e kulonbseget a bevandorlo naciok kozott?

Nekem az a svedorszagi tapasztalatom, hogy az afrikaiakat nagyon lenezik, a kozel-keletieket sem kulonosebben kedvelik, de ok azert mar kapnal lehetosegeket. A nyugati naciokat szinte egyenrangukent kezelik, foleg, ha jo allasuk is van, mig a kelet-europaiakkal szemben van egy pici lenezes, de kemeny munkaval es normalis hozzaallassal kivivhatjak a teljeskoru elismerest az "oslakosok" reszerol.

Errol erdekelne a tobbiek velemenye, mi a tapasztalat mas orszagokban?

tsabus UAE 2017.10.11. 08:29:58

Szerintem nem csak a bevándorlóktól, hanem a környezetemben minden embertől elvárhatom a kellő tiszteletet - csak mint homo sapiens.
A beilleszkedés sikere kapcsán pedig megkérdezném: kit tekintünk beilleszkedettnek ? Ha már szavaznak róla, akkor nem ártana előbb bekalibrálni a skálát...

bontottcsirke 2017.10.11. 08:31:22

A magyar egy bumburnyák nép, de persze, aki levetkőzi ezt simán egál mindenhol. De legfőképp a saját társadalmi osztályán belül. Tehát angol lordokkal meg spanyol hercegekkel ne ismerkedjünk. Nem fog menni. Úgy sem.

DieNanny CH 2017.10.11. 08:41:57

Ausztria jó hely. Mindig szerettem ott lenni. Sosem éreztem lenézést, megkülönböztetést.

DieNanny CH 2017.10.11. 08:44:53

@bontottcsirke:

"De legfőképp a saját társadalmi osztályán belül. Tehát angol lordokkal meg spanyol hercegekkel ne ismerkedjünk. Nem fog menni. Úgy sem."

Hm. És osztrák-magyar grófokkal? Mert velük is volt kapcsolatom Ausztriában, és kölcsönösen jól éreztük magunkat egymás társaságában.

DánBrünhilda 2017.10.11. 09:39:18

@szÖveges professzor: Dániában kb így néz ki: a szomáliai menekülteket a többség utálja. Bár most úgy általában véve nagyon rossz véleménnyel vannak a menekültekről.
Az egyéb nyugat-európai országból jövő számukra expat, tehát van olyan jó, mint ők. A kelet-európait nem igazán kedvelik (mi nem expatnek, hanem bevándorlónak számítunk), a menekültek után jönnek megítélésben, bár szemtől szembe mindig azt mondják, hogy persze te kivétel vagy, meg hát a magyarokat kedvelik, és az más, ha keményen dolgozni jössz ide. A lengyeleket nagyon nem szívlelik, a litvánok is kezdenek felzárkózni, és a románok is a bűnözés miatt. Magyarokról mondjuk jókat hallok, főleg az Orbán-féle menekült politika miatt (sokan tartják követendőnek, főleg a kerítés építés és a kemény elutasító hozzáállás miatt). A többi kelet-európai nemzet között nem tesznek különbséget, volt olyan dán fiatal, aki pl azt sem tudta, hogy hol van Szlovákia :D
Az amerikaiakat nagyon szeretik, ez főleg a fiatalokra igaz, akiknél most van egy fajta Amerika-mánia

DánBrünhilda 2017.10.11. 09:41:47

@szÖveges professzor: ezt kihagytam: a nyugat-európai népek között egy kivétel van, akiket nem csípnek nagyon: a franciákat. Mivel a királynő férje francia, és őt amúgy általában nem nagyon szívleli senki, a franciákat arrogánsnak tartják (amúgy szerintem a dánok is azok, csak náluk azért kevésbé :D)
Saját magukról meg azt gondolják sokan, hogy kiváltságos dolog dánnak lenni, és minden, ami dán, az jó

Európai téridő 2017.10.11. 09:59:59

@Golf2: Ilyen is van, olyan is van. Nem kellene általánosítgatni. Amúgy - Kabos Gyulával szólva: "Hosszúúúú!"

szÖveges professzor 2017.10.11. 10:05:11

@DánBrünhilda:

Haha, mintha a svedekrol irtal volna! :)

Itt ugy vettem eszre, hogy a kelet-europaiakat lenezik, de ha be akarsz illeszkedni, beszeled a nyelvet, normalis allasod van, akkor azert el tudnak fogadni egy ido utan.

A menekulteket vagy nevezzuk oket menekultkeronek, utaljak tobbnyire. De nem fogjak szemtol szembe mondani. De ez az altalanos trend. Ezt valahol megertem a novekvo problemak es feszultsegek miatt, csak attol felek, hogy nehogy rajtunk kelet-europaiakon csapodjon le.

Itt en is szembesultem vele, hogy tobben nem tudtak hol van Mo. Fiatalok ugyanugy USA imadok...

Egy erdekes jelensegre felfigyeltem mar regebben: ha kulfoldi vagy, de sved a parod, akkor sokkal inkabb elfogadoak. Ez persze nem vonatkozik a 10-20 evvel fiatalabb thai es egyeb tavol-keleti lanyokra, mert roluk tobbnyire feltetelezik, hogy hogyan mentek itt ferjhez. Oket valami kulon kasztnak tekintik es kicsit gaznak tartjak, ha ilyen felesege van egy sved ferfinak.

DánBrünhilda 2017.10.11. 10:19:52

@szÖveges professzor: ez itt is szinte majdnem így van. Az tud igazán beilleszkedni, akinek dán a párja, és ez általában a nőkre igaz, dán nőnek ritkábban van külföldi férje. Az ázsiai nőkre itt is így tekintenek, nagy eséllyel az igaz szerelem pénzért vásárolt, főleg idősebb, tehetős, nem túl jóképű dánok hoznak onnan feleségnek valót.
A kelet-európai nőket amúgy a dán férfiak közül sokan azért kedvelik, mert elmondásuk szerint sokkal készségesebbek, és konzervatívabbak, mint a dán nők. Szorgalmasabbak, és háziasabbak, míg a dán nők feministábbak (és lustábbak).
Így van, a menekültekkel szembeni ellenérzésekről névtelen kommentekben, és ismerősök egymást közt beszélnek, kifelé ez a tolerancia hazája. Bár egyre több a hangos elégedetlenkedő, a populizmus ide is elért.
Ha keményen dolgozol, és megtanulod a dánt kelet-európaiként, akkor előbb-utóbb elfogadnak, de a lengyelekről akkor sem túl jó a véleményük.
Amikor ide jöttem, akkor a populista cikkek témája a kelet-európai munkaerő volt, aki idejön és rátelepszik a szociális rendszerre ÉS elveszi a munkájukat (a kettő amúgy kizárja ugye egymást, de ez részlet kérdés), aztán jöttek a menekültek, így most ők a fő téma. De mikor csillapodik a helyzet, megint kezdi néhány médium elővenni a kelet-európai bevándorló kérdéskört....Ezzel csak az a baj, hogy így sem könnyű ide beilleszkedni.
Bár mondom, a magyarokról általában jókat mondanak

puhacica 2017.10.11. 10:21:48

nahat, micsoda erdekfeszito, tanulsagos poszt volt ez...!

szÖveges professzor 2017.10.11. 10:31:12

@DánBrünhilda:

Erdekes, hogy mas skandinav orszagban is mennyire hasonloan gondolkodnak. Mig a svedek altalaban azt hiszik, hogy ok jobbak a danoknal es a norvegoknal is. :)

Itt a helyi velemenyek alapjan valahogy igy kategorizaljak a kelet-europaiakat:
Lengyel es balti nepek: lepukkant, alkoholista epitomunkasok.
Roman es bolgar: cigany koldusmaffia
Szerb: sima maffia
Bosnyak: valos menekult, aki mar beilleszkedett.

A magyarokrol nem tudom kulon mit gondolnak. Az idosebbeknek inkabb 56 ugrik be es az akkori normalis emberek, akik igazi menekultek voltak es beilleszkedtek. A mostani magyarok kozott viszont eleg sok a magasan kepzett diplomas. Aki alacsonyabb kepesitessel rendelkezik, azok inkabb Nemeto-ba v Ausztriaba mennek, ahogy hallottam. Vagy esetleg Angliaba.

DánBrünhilda 2017.10.11. 10:42:53

@szÖveges professzor: tényleg elég hasonló a gondolkodásuk, itt a dánok gondolják, hogy különbek a norvégoknál és svédeknél :D rengeteg viccük is van a többi skandináv nép rovására (valahogy a finneket nem nagyon sorolják ide, ők még a viking birodalomban gondolkodnak).
Itt bosnyákok kevesebbben vannak, meg 56-osok is tudtommal, Svédország mindig is befogadóbb nemzet volt. A többi nemzetről itt is megállja a helyét az általad írt 1-1 mondat.
Érdekes volt olvasni, amit írtál, nem lennék meglepve, ha a norvégokról is írna valaki hasonlókat :D

szalka240 2017.10.11. 10:50:55

@szÖveges professzor: Én csak a személyes tapasztalatomat tudom mondani. A munkahelyen a kezdeti kétkedés után nagyon gyorsan elfogadtak teljes mértékben, miután nyilvánvalóvá vált, hogy simán megállom a helyem. A munkahelyen kívül pedig ugyanolyan kívülálló vagyok, mint Magyarországon voltam.

London2009 2017.10.11. 11:10:34

@DánBrünhilda: @szÖveges professzor: haha, ez jo, itt ugyanis pont ez a helyzet. Kelet europainak lenni egy stigma. Mindig is az lesz. Az is baj, hogy az egesz regiot egy kalap ala veszik. Majdnem mindegy, hogy roman, lengyel vagy magyar vagy. Persze szerintuk mind beszelunk oroszul. De azert tobb fuggvenye van. Nyilvan ha valaki kivaloan beszeli a nyelvet, az sokat segit. A helyi ferj, itt is ugyanugy plusz pont, meg nyilvan mas a helyzete annak, akinek jo munkaja van.
Itt leginkabb meg mindig az a hozzaallas, hogy a kelet europai no a kovetkezokert jott. Better life, British man, British passport. Aztan a Brexittel raadasul meg sikerult jobban felkavarni az allovizet.
A nyugat europaiakat itt is ugyanugy egyenrangunak kezelik. Az egyeb naciokat meg elturik. Meg mindig jobb kelet europainak lenni, mint nigeriainak.

DánBrünhilda 2017.10.11. 11:24:32

@London2009: egyszer egy dán ismerősöm mutatott nekem egy cirill betűs írást, hogy fordítsam már le neki. Mondom, jó, csak nem beszélek oroszul. Ő azt hitte, hogy kb mindenki beszél Kelet-Európában.
Szerintem most a legtöbb helyen nem olyan jó kelet-európainak lenni, ahol megnőtt a bevándorlás az elmúlt években, és erről a politikusok tehetnek főként (lásd Brexit...Nagy-Britannia nem tegnap óta bevándorló célország)

Virago_1000 2017.10.11. 11:31:07

@szÖveges professzor: "Nekem az a svedorszagi tapasztalatom, hogy az afrikaiakat nagyon lenezik, a kozel-keletieket sem kulonosebben kedvelik, de ok azert mar kapnal lehetosegeket. A nyugati naciokat szinte egyenrangukent kezelik, foleg, ha jo allasuk is van, mig a kelet-europaiakkal szemben van egy pici lenezes, de kemeny munkaval es normalis hozzaallassal kivivhatjak a teljeskoru elismerest az "oslakosok" reszerol."

- Ugy tunik, a svedek a tenyeknek megfeleloen itelkeznek.

Virago_1000 2017.10.11. 11:31:11

@DánBrünhilda: a danok sincsenek nagyon eltevedve.

Virago_1000 2017.10.11. 11:31:20

@DánBrünhilda: "A kelet-európai nőket amúgy a dán férfiak közül sokan azért kedvelik, mert elmondásuk szerint sokkal készségesebbek, és konzervatívabbak, mint a dán nők. Szorgalmasabbak, és háziasabbak"

- a keleti noket meg nem (annyira) hulyitette el a fogyasztoi tarsadalom.

csortu 2017.10.11. 11:32:12

@DánBrünhilda: Akkor legyen egy kis finn nézőpont is: A finnek nagyon ragaszkodnak ahhoz, hogy ők is skandinávok, amiben lehet is valami, hiszen itt is voltak viking települések, és ugye svéd uralom volt sok száz évig.
Itt a nem európai bevándorlókat fogcsikorgatva tűrik, a kelet európaiakról kb azokat gondolják, mint amit fentebb írtatok (román maffia nagyon erős). A nyugat európai az itt is expat, nagy becsben vannak.
Ami karakteresen egyedi (szerintem): nagyon szeretik a magyarokat. Szinte minden finn, akivel beszélgettem, volt Magyarországon nyaralni, sőt egyesek kifejezetten Budapestre járnak. Ismerik az érdekesebb esti éttermeket, látnivalókat. Vannak finn kalandorok, akik nyugdíjba menéskor Magyarországra költöznek (lásd Geresdlak).
Az utcán többször szólítottak már le, hogy ugye magyarok vagyunk, és hogy nagytestvér nép, meg minden. Ez magyarként elég kellemes élmény.
Amúgy a Nokia miatt sok magyar IT-s ember volt Finnországban, aztán a Nokia bedőlése után sokan tovább álltak, de azért maradt egy kellemes kis csapat itt.
A helyiek nagyon tudnak lelkesedni, ha az ember finnül beszélget velük. Megvan az a nagy előnyünk, hogy a nyelvi hasonlóságok miatt kb akcentus nélkül tud egy magyar finnül beszélni. Általában addig nem is derül ki, hogy nem vagyok finn, amíg egy beszélgetésben el nem érek a szókincsem korlátaihoz (ami sajnos elég hamar van), de akkor meg teljesen el szoktak ájulni, hogy milyen jól beszélek amúgy.
Mindent összevetve szerintem FInnország az a hely, ahol a világon legjobban szeretik a magyarokat. Ezért én nagyon szeretek itt élni, és nem érzek semmi beilleszkedési problémát.

Golf2 2017.10.11. 11:34:38

@DánBrünhilda: Milyen iskolák lehetnek,ha még ezt se tanítják hogy Európai országokban milyen nyelvet beszélnek...

DánBrünhilda 2017.10.11. 11:37:10

@csortu: azok alapján, amit írtál, kicsit sajnálom, hogy pár hónap után visszamentem Magyarországra Finnországból :D
Örülök, hogy megtaláltad a helyed, az ilyen nehéz, kis nyelvek megtanulása nehéz, de valóban nagyon értékelik, ezt én is tapasztaltam (finnül tanulni nekem könnyű volt, szerintem a magyar nyelvtan miatt, de ma már nem sokra emlékszem sajnos)

London2009 2017.10.11. 11:37:41

@DánBrünhilda: ez alap. Mi mind beszelunk oroszul. Nem tudtad? : )
Szerintem mondjuk sosem volt jo kelet europainak lenni. De most aztan jol fel lettek szitva a kedelyek. Ami egy teljesen ertelmetlen dolog, mert biztos vagyok benne, hogy sokkal jobban jarnak akar dupla ennyi kelet europaival mint egyeb bevandorlokkal. Azert a kelet europaiak tobbsege dolgozni jon ide es nem masert. No sebaj. Azert persze senki ne ugy kepzelje el, hogy minden nap minket itt attrocitasok sorozata er. Peldaul nekem egyaltalan nincs semmilyen rossz tapasztalatom. Csak sok mindent eszreveszek. Anyam szerint tobbet is mint kellene! : )

Golf2 2017.10.11. 11:40:18

@London2009: a kelet europai no a kovetkezokert jott. Better life, British man, British passport. Te hányadiknál tartasz?

DánBrünhilda 2017.10.11. 11:41:34

@Golf2: hát nem túl erősek ilyen tárgyakból, hogy földrajz, biosz és társai. Hacsak nem készül a gyerek olyan pályára, ahol ezek az ismeretek kellenének, akkor elég általános, felületes tudást kapnak. Nekem egyébként nincs túl jó véleményem az oktatásukról (és sok más szülőnek sem, akinek itt tanul a gyereke), ez számomra egy erős érv, hogy országot váltsunk

London2009 2017.10.11. 11:44:21

@Golf2: haha. Nekem mind megvan! Az egyetlen amirol nem vagyok teljesen meggyozve az a better life... De majd Virago kollega ezt inkabb elmondja. :D

szÖveges professzor 2017.10.11. 11:45:34

@DánBrünhilda: Igen, itt is sokat poénkodnak a többi skandináv rovására. :D Vicces ezt így kívülröl szemlélni / hallani. :)

@szalka240: Ezzel teljes mértékben egyet tudok érteni. Nagyon hasonló a tapasztalatom. Szkeptikusak, de ha leteszel valamit az asztalra, akkor elfogadnak. Meg persze nem árt beszélni a nyelvet és betartani a helyi normákat.

@London2009: @DánBrünhilda:

Itt a kelet-európai sokszor egyet jelent a lengyellel, akik föleg alacsonyabb képzettséget igénylö vagy rosszabbul fizetö munkákat végeznek. Engem is sokszor mondtak lengyelnek, ez elég rosszul esett eleinte.

Azért a konkrét munkahelyen, föleg, ha egyedül vagy kevesen vagytok külföldiek, akkor tudnak különbséget tenni. De ahhoz minimum az kell, hogy 1) beszéld a nyelvet és betartsd a minimum normákat, 2) letegyél valamit az asztalra. Ezek után könnyebb kiállni magadért és hasonló elvárásokat támasztani, mint a svéd munkavállalók.

Sajnos azt figyeltem meg itt, hogy a kelet-európai munkaerö sokszor képzettebb, tapasztaltabb, mint a svéd, és olyan megoldásokat és teljesítményt tud produkálni, ami egyszerüen hiányzik a svédekböl. Ilyenkor elöszeretettel használják ki a kelet-európait, föleg, ha megérzik, hogy van benne egyfajta rabszolga-hajlam, és kész többet vállalni annak érdekében, hogy elfogadják. Ezt lehet ideig-óráig csinálni, viszont, ha már úgy érzed, hogy eleget bizonyítottál, és eleged lett a fennálló viszonyokból, akkor érdemes kiállni magadért. Ha jó és hasznos munkaerö vagy, akkor nem jelent problémát a jogaid kiharcolása, és nem vonod magadra a munkáltató haragját. Sajnos bennünk van (vagy volt legalábbis) az otthoni beidegzödés, miszerint nem merünk kiállni magunkért, mert akkor a fönök szemétkedni fog, megkeseríti az életed, rosszabb esetben azonnal kirúg. Szerencsére ennek pont az ellenkezöje igaz: ha hagyod magad, akkor szopathatnak, de ha kiállsz magadért, akkor kapod meg az egyenlö elbánást. Jó, persze munkahelye válogatja, és nyilván nem irreális elvárásokról beszélek, valamint - ahogy már írtam - fontos a teljesítményed is. Nem ragozom tovább. :)

Mindenesetre nagyon kíváncsi lennék egy olyan közvélemény-kutatásra, ahol lebontják nációkra, hogy kivel mennyire elégedettek a helyiek. Mert így általánosítva ez nem ad túl pontos képet. Itt a bevándorlóba akkor beletartozna a Koppenhágából az olcsóbb megélhetés miatt Dél-Svédországba átköltözött dántól kezdve az ausztrál expaton át az afgán menedékkéröig minden külföldi. És hát elég nyilvánvaló, hogy mennyire különbözö ezen csoportok megítélése a helyiek részéröl. De én szívesen hallanék ilyen visszajelzést arról, hogy a svédek mit gondolnak pl. a magyarokról. Így külön. Mert szemtöl szembe sosem fogják megmondani az igazat még a legközelebbi svéd barátaim se. :)

szÖveges professzor 2017.10.11. 11:47:50

@Virago_1000:

"Ugy tunik, a svedek a tenyeknek megfeleloen itelkeznek."

- Nem szeretem az általánosítást, de összességében valószínüleg megállja a helyét a feltételezésük.

szÖveges professzor 2017.10.11. 11:50:59

@csortu:

Éltem Finnországban egy darabig és pont ugyanezt tapasztaltam. Jó mástól is hallani, hogy nem csalódtam bennük.

A svédországi finnek viszont közel sem olyan barátságosak a magyarokkal, kb. hozzák a svéd standard hozzáállást, ami miatt sokszor ért itt csalódás, hiszen a finnországi tapasztalatok alapján próbáltam velük nagyon barátkozni eleinte.

fhdgy 2017.10.11. 12:13:28

@szÖveges professzor: Írnátok egy vagy két skandináv ellenes skandináv viccet? Mondjuk egy keményebbet meg egy intellektuálisabbat?

DánBrünhilda 2017.10.11. 12:31:13

@szÖveges professzor: minden szavaddal egyetértek, ezt mi is megtapasztaltuk egytől egyig (mind a kihasználást,mind a megtapasztalást)

DánBrünhilda 2017.10.11. 12:32:08

@szÖveges professzor: na ezt elírtam, megbecsülést akartam írni, nem megtapasztalást :D miért nem lehet amúgy javítani a kész hozzászólást?

lifelike 2017.10.11. 12:32:27

a felmérés nem az auslanderekről szól hanem a migránsokról, az osztrák teljesen másként tekint erre a kettőre, elég nagy marhaság az egész cikk amúgy

aaaaaaaaaaaaaaaa 2017.10.11. 12:32:38

ez az osztrák felmérés átment nagyon skandinávosba.
mondjuk a felmérésről érdemes lenne többet is tudni, milyen területről származnak a válaszadók: főváros, város, falu?
mert azért nagyon változó a vélemény. például itt (Ausztria) egyik iparvárosban az egyik általános iskolában (1-4 osztály) van olyan osztály, ahol 90% a nem-osztrák gyerekek aránya. na, mi ebbe a suliba nem akartunk járni :)
amúgy ahogy fent is írták, úgy kezelnek, ahogy megérdemled, ahogy kivívtad az elismerést. A magyarokat általában jobbnak tartják, mint más nációkat - még ha nem is sokkal. Bár az utóbbi években annyian lettünk itt, hogy lépten-nyomon magyarba bukkansz - na ilyenkor inkább csak halkan beszélgetünk, nem keresem más magyar társaságát ennyire direkt.

de visszatérve a felmérésre: se nem reprezentatív, se nem alapos.

szÖveges professzor 2017.10.11. 12:34:39

@DánBrünhilda:

Gondoltam, hogy elírtad, semmi gond, átjött. :)

"miért nem lehet amúgy javítani a kész hozzászólást?"

Néha így is elfajulnak a dolgok, mi lenne, ha még visszamenöleg módosítani is lehetne!? :D

DánBrünhilda 2017.10.11. 12:35:13

@fhdgy: itt a norvégokkal kapcsolatban főleg a nyelvhasználatról mennek a viccek, mint ez itt:
www.youtube.com/watch?v=PuruvcaWuPU

Nagyon hasonló a két nyelv, de sok dán nem érti őket, a norvégok meg azt hiszik, igen, és meg vannak sértve, ha a dánok angolul szólalnak meg (én pl általában értem őket, ezt meg sok dán kollégám nem érti, hogy lehetséges...na mindegy, tényleg nagyon hasonló a két nyelv, hiszen alapból ezt beszélte mindenki régen errefelé).

A svédekkel kapcsolatban keményebb vicceik vannak, de saját bevallásuk szerint, ha össze kell fogni, akkor testvérek ők is. De a nyelvüket köszörülni rajtuk azért lehet szerintük

szÖveges professzor 2017.10.11. 12:43:28

@fhdgy: Velem ilyesmi esett meg velem egy svéd beszélgetés alkalmával:

"- És akiket láttál kövér nök voltak, akik folyton ittak és dohányoztak?
- Igen, kb.
- Akkor biztos dánok voltak."

P.Elliot 2017.10.11. 12:47:58

@szÖveges professzor: Irtad hogy az afrikaiakat lenezik jobbjara a svedek. Miert van az akkor hogy sokan fogadnak orokbe Afrikabol?
Mar mas musorokban is lattam hogy a svedek szivesen nevelnek fel sajatukkent fekete gyereket, vajon miert? Nem hiszem hogy lenezetni akarjak a felneveltet.
Utoljara ilyesmirol akkor lattam riportot amikor meginvitaltak a hires sved mesterszakacsot, Marcus Samuelssont, egy fekete pasast.
Vidaman meselte hogy altalaban barhova megy a vilagban es bejelentkezik, mindenutt meghokkenes fogadja hogy ezzel a nevvel egy afrikai alak lep ele. Mint meselte, Etiopiabol fogadtak orokbe pici gyerekkent amikor meghalt az anyja es az apu/ valami pap, nem holtszegeny ember/ lerazta a noverkejevel egyutt.
Teljesen svednek neveltek, a sved nagymama akit rajongva emlegetett tanitotta meg fozni mert erdekelte, ma mar a vilag legnagyobbjai kozott van.
Azt mondta szep gyerekkora volt, szereto szulokkel, az imadott nagymamaval es hogy ott Svedorszagban sok adoptalt feketevel talalkozott tehat megsem lehet olyan nagy a fekete utalat, azt is mondta hogy az iskolaban sem emlekszik arra hogy leneztek volna...

fhdgy 2017.10.11. 12:53:25

@__...ooo...__: Hogy mennyire reprezentatív a felmérés:

Mo.-on nagy közvélemény kutatók kb. 1000 fős mintából állítják össze a pártreferenciákat meg a politikusok népszerűségi listáit.

Itt, az elején írva vagyon, hogy 3115 főt kérdeztek meg.

Ha azt mondod, hogy ez nem elég reprezentatív, akkor azt mondom ,hogy rendben, de akkor mik a magyar felmérések???

P.Elliot 2017.10.11. 12:53:47

A poszthoz szolva, itt Usaban a magyaroknak jo hiruk van, ezek meg az 56-os menekultek miatt, azokrol igazan keves rosszat lehetett mondani, ha sokan nem is illeszkedtek be de dolgosak voltak, ma mar van nehany bajkevero de kisebb fokon, nemigazan szoktak szerepelni a teve bunugyi sorozataban meg a napi hirekben sem tehat nem rossz nep szerintuk.
Elso talalkozasnal tobbnyire azt hiszik hogy az oroszok meg mindig az orszag nyakan ulnek es van ezert nemi sajnalkozas is...

arncht 2017.10.11. 12:55:12

az osztrakok annal jobban ruhellik a magyarokat, minel kozelebb megyunk a hatarhoz, es europa veget is er ott szamukra :)

a tisztelet es tolerancia, meg vmi felszinen levo kirakat dolog, amit mutogatni lehet, de maguk sem hiszik el. osszekeverik a "megturom" dolgot a tolreanciaval, legtobbszor inkabb felreneznek, amig oket nem erinti kozvetlenul.

nekem az osztrakok mentalitasa baromi nagy csalodas volt, amiota itt elek, otthon teljesen mashogy itelik meg oket, mint amilyenek valojaban. inkabb csak nekunk "sogorok", rank inkabb ugy tekintenek, mint mi a romanokra kb.

wuaaa 2017.10.11. 13:01:54

@lifelike: "a felmérés nem az auslanderekről szól hanem a migránsokról, az osztrák teljesen másként tekint erre a kettőre, elég nagy marhaság az egész cikk amúgy"

Pontosan.

fhdgy 2017.10.11. 13:12:19

@arncht: Akkor menjünk térben egy kicsit messzebb. Nekem volt német ismerősöm, aki az osztrákokat egyszerűen lelustázta.

A bajor kollégáim sem voltak oda az osztrákokért.

Levonhatjuk akkor a következtetést, hogy ha vagy a Föld egy pontján Európában, akkor a tőled keletebbre levők, mindig rosszabbak, lustábbak?

Ja, és a németeknél mondás, hogy egyre keletebbre menve az idő egyre inkább "Gumizeit"!

szÖveges professzor 2017.10.11. 13:18:40

@P.Elliot:

Megpróbálom nem provokációnak venni, és legjobb tudásom és tapasztalatom alapján válaszolni.

1. Elöször is nem mondanám, hogy sokan, de tény, hogy fogadnak örökbe Afrikából, Kínából, Dél-Amerikából gyerekeket. Magam is ismerek több ilyen családot.

2. Egyik kulcskérdés a mikor. Pár évtizeddel ezelött még sokkal befogadóbbak voltak a svédek. Nem "papíron", hanem valóban. A II. világháború után meglendült a svéd gazdaság, fel tudta szívni a bevándorló munkaeröt, akik nagyobb része nem mellesleg még európai volt akkor. Ha ezt az illetöt pár évtizeddel ezelött fogadták örökbe és itt szocializálódott, akkor teljesen érthetö, hogy másképp kezelik. Helyiek elmondása alapján a 2000-es évek elött sokkal jobb volt a helyzet, alig volt bünözés, és mivel nem voltak ilyen nyitottak a határok, kevésbé voltak mobilisabbak az emberek, így tényleg csak azok jöttek ide, akik menekültek voltak, vagy volt már állásuk vagy svéd házastársuk stb., tehát egy viszonylag legális utat választottak. Ez a 2000-es években változott meg: afganisztáni háború, iraki háború, arab tavasz stb. Ehhez jött az EU a nyitott(abb) határaival, ami könnyebbé tette a vándorlást. Ezt követöen nagyon megnött a közel-keleti és afrikai bevándorlók száma. Ezt felpörgette a családegyesítés és az a tény is, hogy sokan építettek ki erre külön bizniszt. (Egy példa: Azt hiszem 2015-ben volt erröl müsor a svéd tv-ben (SVT), hogy egyes munkaadók 100-150 ezer koronáért papíron felveszik a menekültkéröt dolgozni, mert ez egy elég nagy plusz pont a hatóságoknál abban, mikor elbírálják a menekültkérelmét.) Szóval ezen menedékkérök nagy száma, és a velük érkezett vagy keletkezett problémák és feszültségek miatt mára már sokan ellenzik a bevándorlást. Ennyit változott a helyzet kb. 15-20 év alatt (nagyjából 2000-töl kezdve). Arról nem is beszélve, hogy az afrikai (elsösorban szomáliai és eritreai) bevándorlók vallása, kultúrája, mentalitása sokszor annyira nagyon eltér az európaitól, hogy teljesen elképzelhetetlen megtalálni a kettö találkozását. Ez elég durva általánosítás, sok kivétel van persze. De ide most lényegében még felsorolhatnám az összes, bevándorlással kapcsolatos kritikát.

3. A svéd társadalom sem homogén. Van, aki szerint teljesen jó ez a mostani állapot és semmi probléma nincs a bevándorlással. Mások élesen ellenzik, mert érzik és látják a növekvö problémákat és feszültséget. A többség - szerintem - valami köztes megoldást szeretne. A lényeg, hogy sokan tényleg liberálisok (most ezt a klasszikus értelemben írom, nem fideszes szitokszóként) ezen a téren (is), és nem zavarja öket a különbözö származás, vallás stb. Valószínüleg ök hajlandóbbak nem európai gyereket örökbe fogadni, és a környezetük is sokkal jobban elfogadja ezt.

svédnyugger 2017.10.11. 13:24:00

A szabad beutazás elött kevesebb bevándorlóval egészen jó hírük volt a magyaroknak az 56-osokat véve alapul. (ugyanígy volt a csehekkel is) Nemcsak én, de a többiek sem éreztek megkülönböztetést. Abban a kis faluban ahol laktam, jobban elfogadtak minket, mint a stockholmiakat, akik nyaralónak vették ott a házakat. Most délen lakom, ahol a dánokat kimondottan kedvelik, sokan Skåne-ben szívesebben tartoznának hozzájuk. A norvég olajrobbanás elött kissé lenézték a norvégokat, utána pedig irigyek voltak rájuk. A finnek többségét a legjobb munkásoknak tartják. Az afrikai, közelkeleti bevándorlókat egyre kevesebben fogadják el, ez hozta magával a többi újonnan érkezett keleti munkaerôbevándorlók rosszabb megítélését.

fingerbangs 2017.10.11. 13:25:20

nincs kedvetek egy skandináv témájú cikk alá átmenni offolni?

rode 2017.10.11. 13:25:26

Csatlakozom előttem szólóhoz, szemantikailag nem lehet párhuzamot vonni a "Migrant" és a kint dolgozó külföldiek között.

Manka88 (törölt) 2017.10.11. 13:25:34

svájcban még nem volt bajom abból, hogy magyar vagyok, inkább kedvesen szoktak reagálni. az is igaz, hogy most olyan helyen dolgozom, ahol csupa külföldi van (angol, amerikai, német). van ukrán is, őt is egyenrangúnak kezeleik. mivel kevés az echte svájci, ezért jó a gárda, de az előző helyemen ők voltak többségben, na az durva volt. senkit nem engedtek maguk közé.

aaaaaaaaaaaaaaaa 2017.10.11. 13:26:41

@fhdgy: ennek fényében ez egy alapos kutatás volt! :)

fhdgy 2017.10.11. 13:29:39

@__...ooo...__: A mennyiségi szempont megvolt, a minőségről nem tudok véleményt nyilvánítani.

Egyébként felmentem a honlapjukra, megnéztem, akinek kedve van, kérdőívek on-line kitöltésével egy kis zsebpénzt is kereshet náluk.

kvp 2017.10.11. 13:44:33

Mivel a cikkben Ausztriarol van szo, szerintem erdemes megnezni milyen folyamatok zajlanak. Egyreszt a bevandorlok jelentos resze nem integralodik, masreszt egyre tobben lesznek. Ez elobb-utobb tobbseghez vezet, amikor is mar az osztrakoknak kell integralodniuk a tobbsegi afrikai/arab muzulman tarsadamomba. Ha jol latom kb. a fiatalok fele erre kepes is lesz, mivel ok afrikai/arab/torok/stb. gyokerekkel rendelkeznek. Az a kb. 45% van bajban (a fiataloknak mar csak 25%-a), akik kulturalisan es szarmazasilag is osztrakok. (a kutatasban nem irjak, de feltetelezheto, hogy a bevandorlo hatteru, de osztrak allamolgar, esetleg mar eleve ott szuletett fiatalokat nem zartak ki, tehat valoszinuleg a valaszolo 14-19 kozotti kororsztaly 75%-a korabbi bevandorlo szukok gyermeke, mivel kb. ekkora a tarsadalmi aranyuk)

arncht 2017.10.11. 13:50:36

@fhdgy: neha magam sem ertem, hogy mitol mukodnek itt sokkal jobban a dolgok, mint otthon. lehet a nagy kulonbseg tobbnyire valoban csak annak koszonheto, hogy ok szovjet kizsigereles helyett marshall segelyt kaptak.

de nekem igazabol nem is ezzel van gondom - illetve mas a magyarok megitelese becsben, es salzburgban, vagy zurichben, ahol eddig dolgoztam. ez utobbi kettoben joval nyitottabbak iranyunkban, kevesebb eloitelettel.

legtobbszor ugy erzem, hogy az osztrakoknak csupan a sajtojuk jobb, nem az, amit letesznek az asztalra.

fhdgy 2017.10.11. 14:33:22

@arncht: Az elejéhez nincs mit hozzátennem, magam is így tapasztaltam No.-ban és Zürichben is, bár utóbbi helyen többször is ugyan, de csak turista voltam.

Hogy milyen a sajtójuk, engem nem igazán befolyásol, de az utóbbi egy-két évben voltam egypárszor Ausztriában és sok-sok mindent szeretnék Mo.-on, úgy vagy közel úgy, mint náluk.

Tudom, történelmi múlt, meg szovjet blokk, meg , meg ...

De akkor is!!!

Hogy nem tartunk ott, mint ők, az egy dolog, de amikor egy magyar főidióta úgy nyilatkozott nem túl régen, hogy 15 év múlva utolérjük őket, akkor röhögő görcsöt kaptam vagy inkább kínvigyor volt???

Ja, ez a főidióta azt is mondta, hogy akkor majd már az osztrákok fognak minket irigyelni. Ennyit az országunkat vezetők értelmi képességeiről.

fhdgy 2017.10.11. 14:42:04

@arncht: Még egy érdekesség:

Voltam osztrák családoknál, magyar szemmel nézve hihetetlenül gazdagok, de mennek mint a güzü és csinálják, dolgoznak, mintha muszáj lenne nekik.

Ezt a gyerekekbe is belenevelik. Láttam, 10-11 éves gyereket, alig látott ki a traktorból, de egyedül dolgozott, pl. tolta a havat. Hol, hogy lehet ezt nálunk megcsinálni?

18 éves fiatal, aki autószerelő volt, reggel munka előtt az apjával ellátott kb. hatvan tehenet, munkaidő után dettó.

Kell ezt még ragozni?

arncht 2017.10.11. 14:55:38

@fhdgy: regen is voltak kulonbsegek, csak nem ekkorak, igy elerni tuti nem fogjuk oket sose :) viszont a csehek pl siman beelozhetik oket.

varosban azert teljesen mas a helyzet, arrol nem is beszelve, hogy egy generacioval kesobb az osztrak nagyvarosokban nem sok olyan ember lesz, akinek a szulei is osztrakok voltak (ha igy folytatjak lehet olyan se, aki europai).

Demi78 2017.10.11. 15:08:39

Mit varnak az osztrakok? Hogy valaki ellapatolja a szart a kozterekrol, beallitsa a kaput a hazba, lenyirja a sovenyt, kimossa az irodai WCt es elkeszitse a kavejukat a bufeben. Csak annyit varnak, mint minden nyugat-europai a kelet-europaitol.
Es ezert felnek a brexit-tol is a szigeten. Se kv, se tiszta wc, csak kutyagumitol csuszos jardak es nagyra nott fu varja oket otthon. Azt hiszem nagyjabol osszefoglaltam a jelenkori migracio lenyeget:).

fhdgy 2017.10.11. 15:22:06

@Demi78: Kihasználják ezeket a szerencsétlen embereket azok a szemérmetlen nyugatiak? Ezt mondod?

Akkor miért nem teszed hozzá, hogy miért vannak ezek az emberek kiszolgáltatott helyzetben? Hogy kerültek ebbe a helyzetbe és miért?

Miért nem mondják inkább a nyugati kiszipolyozóiknak, hogy bocs, ezt már nem, inkább hazamegyek, mert otthon ezért ennél sokkal jobb?

Kíváncsi lennek, hogy Te mit gondolsz erről!

Golf2 2017.10.11. 15:24:13

@Európai téridő: Ha nem túl hosszú neked akkor olvasd el arncht 12.55 ös kommentjét aki ott él.Ugyanezt gondolom,de te biztos jobban tudod...

fhdgy 2017.10.11. 15:28:55

@Golf2: Te hol élsz, ha szabad kérdeznem?

fhdgy 2017.10.11. 15:34:32

@Golf2: Humornak jó, ha nem elírás!

Golf2 2017.10.11. 15:52:21

@fhdgy: Régen így hívom,bár mostanában már inkább simlisek,gengszterek,hajléktalanok,zavarosban halászók,közpénz eltüntetők paradicsoma.A butákat már bedarálták.

fhdgy 2017.10.11. 16:03:27

@Golf2: Itt élsz, így tapasztalod.

Ha Te látod, akkor többen is láthatják, akár külföldiek is.

Akkor ugye nem csodálkozhatunk, hogy rossz véleménnyel vannak rólunk.

Nem csodálkozunk, nem, az istennek se, csak olyan sértő, ha a pofánkba nyomják az igazat, amit mi is tudunk?

Golf2 2017.10.11. 16:22:59

@fhdgy: De 20éve még élhető város volt, normális emberekkel,az osztrákok meg már a 80as években is lenéztek minket, legalábbis Bécsben.

fhdgy 2017.10.11. 16:28:36

@Golf2: Ők "látnokok" voltak! -:)

Mi még nem, de ők már látták, hogy milyenek leszünk?

P.Elliot 2017.10.11. 16:30:57

@szÖveges professzor: Jaj, dehogy provokacionak irtam es orulok hogy kello magyarazattal tudtal valaszolni, koszonom....

Demi78 2017.10.11. 16:58:34

@fhdgy: amikor valaki elrepedt ujjal is tovabb dolgozik a francia kinai bufeben (konkret peldam van), akkor elgondolkozom, miert is van ott. Annyival nem kaphat tobbet, hogy bejelentes nelkul, papirok nelkul, eü fedezet nelkul ott legyen. Es erre mondom, hogy vannak, akik elfogadjak ezt a kihasznamltsagot, mert otthon meg rosszabb a helyzet. A srac roma szarmazasu, kozmunkat mar nem is kapott otthon, azert ment ki.

CoolKoon 2017.10.11. 17:14:39

Szerintem a "Höflichkeit" (ugye a "Hof"=udvar szóból levezetve) inkább udvariasságot, mint "egymásra figyelést" jelent, de amúgy a többivel egyetértek.

röf 2017.10.11. 17:16:58

"Saját magukról meg azt gondolják sokan, hogy kiváltságos dolog dánnak lenni, és minden, ami dán, az jó..."
Pedig csak egy dologhoz értenek, a hangsugárzó gyártáshoz :)

Jossarian 2017.10.11. 17:16:58

@arncht: Europa mindenki szamara veget er az osztrak-magyar hatarnal. Onnantol mar a balkan

libsi nóta bárki unja 2017.10.11. 17:16:58

Látszik a grafikonon, hogy toronymagasan vezet a "Respekt" a beilleszkedési elvárások közül

Ez így persze nagyon általános, de ha úgy fogalmazzuk meg, hogy:

"Ha ebbe az országragba jössz, tiszteletben kell tartanod kultúránkat!"
"Ha ebbe az országba jössz, tiszteletben kell tartanod törvényeinket!"

- akkor telitalálat volt az óriásplakátok szövege.

Orbánék jobban tudták mit akarnak az osztrák fiatalok, mint saját egykori kancellárjuk (ha még emlékszik valaki a főnözött hajú taxisofőr Faymanuszra)

libsi nóta bárki unja 2017.10.11. 17:16:58

@arncht:
Az osztákok az idei felmérés szerint a magyarokat kedvelik legjobban a szomszéd országok közül. Megelőzve a német, svájci nyelvrokonokat, és a folyamatos lejárató médiakampány ellenére (vagy lehet hogy pont azért)

Virago_1000 2017.10.11. 17:16:58

@London2009: "Az egyetlen amirol nem vagyok teljesen meggyozve az a better life... "
- emleksz3m parszor volt vitank errol, de egeszen el vagyok hulve hogy mennyit valtozott a velemenyed ws kozelitett az enyemhez.

fhdgy 2017.10.11. 17:24:54

@Demi78: "... vannak, akik elfogadjak ezt a kihasználtságot, mert otthon meg rosszabb a helyzet ..."

Igen, valami hasonlót szerettem volna hallani.

Én nem azt írnám, hogy elfogadják a kihasználtságot, inkább azt, hogy kénytelenek eltűrni.

Akkor már csak egy kérdésem van: ki a nagyobb gazember, akik földönfutóvá teszik az embereket, vagy akik "csak" kihasználják a földönfutókat?

DánBrünhilda 2017.10.11. 18:28:56

@röf: szerintem mondjuk jó sört is főznek :D

Európai téridő 2017.10.11. 18:30:52

@Golf2: Miért nem Bad Ischl-be, vagy más, normálisabb, nyugatabbra fekvő tartományba költözött? Burgenland valóban húzósabb, de ha ott lakik és nem laknak helyi magyarok is az ottani lakóhelyén, akkor tényleg pechje van.

Shaktee 2017.10.11. 18:30:55

@libsi nóta bárki unja: Már nincsenek "Magyar ne lopj" feliratok a bécsi boltokban?

London2009 2017.10.11. 19:07:20

@Virago_1000: na azert tulzasokba nem kell esni! Egyebkent pedig, biztos oregszem. : )

Brix 2017.10.11. 19:30:29

Most néztem meg az 1991- ben megjelent, Kartogràfia vilàgatlaszban Auszria lakossàga 99%- ban osztràk...Ehhez képest , 26 év alatt , durvàn multikulturàlis, bevàndorló orszàg lett...Nem hiszem el, hogy a migràció ilyen ütemben folytatódhat tovàbb, és nem lesz valamilyen " visszacsinàlàsa " ennek a sok szempontból kàros folyamatnak...Ha osztràk lennék, én biztos utàlnàm a külföldieket, hiszen ott màr valóban túl sokan vannak...Bécsben talàn màr több a külföldi, mint az echte osztràk...Lassan , Ausztria is élhetetlen orszàg lesz, az ingatlan àrak màr a kinti fizetésből is megfizethetetlenné vàltak...

Willkommenskultur 2017.10.11. 20:36:56

@csortu: a magyarokat sok helyen szeretik

- a finnek, a lengyelek és a törökök említésre méltóak, de az orsztrákok is jobban szeretik a magyarokat mint az egyéb káeurópait

- a németek meg annyit tudnak hogy velük harcoltunk, persze nem minden német tud a saját történelmükről sokat

De kb. mindenhol úgy lehet csak beilleszkedni ha nagyon jól megtanulod a nyelvet és vmi normális munkád van ami nem kifejezetten bevándorló - meló.
Különben egy rakás nyugati dolgozik kelet európában, persze sok idő kell még ahhoz, hogy a nagy átlag - aki soha nem kárt káeurópában - ne vmi csóri komcsifészekként gondoljon káeurópára....aztán ha elmennek Krakkóba, Prágába v. Pestre akkor úgy kell felkötözni az állukat többek között pl. azért is mert sokkal többen beszélnek erre angolul-németül mint olasz-spanyol-franciaországban.

RedRum 2017.10.11. 20:37:40

Sokáig éltem angolszász országban, most meg kicsit közelebb Ausztriában, ami alkalmat ad egy érdekes összehasonlításra.
Az angolszász hozzáállás a jövevényhez, hogy 100% bizalmat kapsz, mindenki nagyon kedves, nyitott stb., a felszínen, és innen lehet rontani, igen gyorsan, és utána nincs visszaút, Jó pár honfitársunkon láttam ezt a mélyrepülést. Csak ezzel nem szokás dicsekedni.
Osztrákok jóval bizalmatlanabbak, főleg kelet felől érkezőkkel, viszont, aki tisztességgel, szorgalmasan dolgozik, azt elismerik, támogatják, befogadják, és utána, ha hibázik az ember fia, lényegesen "elfogadóbb", türelmesebb a hozzáállás. Már a téged ismerő környezetedre igaz ez. Minden más esetben "magyar" vagy, ami csak egy fokkal jobb a török, balkáni stb-nél.
A mai napig létező, ősfeudális gondolkodású nagyon tehetős osztrákokkal, akikkel munka során sajnos mindenképpen kapcsolatba kerülök, pedig extra ritkán lehet értelmesen érintkezni, ők mindenkit mélységesen lenéznek, beleértve az egyéb osztrákokat is.
Ez csak egy érdekes adalék.
Viszont ami mindkét környezetre igaz, ha a munkád tisztességgel, becsületesen végzed, az biztosan előre fog vinni, és megbecsülést fog eredményezni minden értelemben. Ezt itthon nagyon-nagyon kevés ember mondhatja el magáról.

Willkommenskultur 2017.10.11. 21:12:50

@P.Elliot: Érdekes mekkora imázst csinál egy ilyen hülyeség mint a foci...engem sosem érdekelt.

A melóhelyen egy focit figyelő portugállal meg egy walesivel dolgozom, és bár mind2 30 körüli mind2 jött nekem az aranycsapattal meg hogy tavaly milyen jól fociztak a magyarok én meg csak néztem mint a bagoly hogy mivan.

Különben semmilyen megkülönböztetést nem tapasztaltam soha pedig dolgoztam románokkal, tótokkal, csehekkel, írekkel, angolokkal, amerikaiakkal, akárkikkel. A lényeg hogy ezek közül senki sem volt otthon hanem expat volt mint én.

Ha a saját országukban vagy akkor mindenki zárkózottabb szimplán mert lusták angolul beszélni egy expatot meg nem feltétlen érdekli az elbszott nyelvük és kultúrájuk pár év múlva úgyis lelécel. Ha meg ott maradna akkor alkalmazkodjon azt kész.

Szerintem a magyarok semmivel sem rosszabb jómunkásemberek mint bárki más, úgyhogy nem fosom le a bokám akárhonnan jön valaki, kollégaként nagyon hamar kiderül jó-e bármire. Amit nem szeretek az emberekben - és ami sajnos sok magyarnál is befigyel - ha állandóan sír-rí a szájuk, ilyenkor másik társaság után nézek. De volt olyan város ahol kifejezetten jó érzés volt a helyi magyarokkal összejárkálni, királyos népek voltak.

puhacica 2017.10.11. 21:29:38

@fhdgy: szia, irtam neked uzenetet, raneznel valamikor? koszi!

Demi78 2017.10.12. 09:31:44

@fhdgy: visszakerdezek, hogy erzekeltessem, en hogy latom ezt a parhuzamot: ki a nagyobb "gazember", aki elinditja a musoroban a pumped gabo showt (vagy mi a neve) vagy az aki nezi is ezt mindennap?

fhdgy 2017.10.12. 10:14:37

@Demi78: Jótól kérdezed!

Elvből nem engedek TV-t a lakásomba. Ebből láthatod, hogy nem nézek TV-t, se ilyen műsort, se olyat, pont az ilyen és hasonló műsorok miatt.

Tudom, hogy pl. van ilyen nevű förmedvény, mert az interneten is állandóan belebotlik az ember, bár már rutinosan igyekszem kikerülni.

Hogy "gazemberek"-e, akik ilyen műsorokat néznek, hadd ne ítélkezzem, de megvan a véleményem. Akik pedig ilyen szeméttel árasztják a "tisztelt" publikumot, azokról határozott és lesújtó véleményem van.

Csak még egy megjegyzés:

Akik szegénységbe taszítottak, azok kénytelenek szegénységben élni, ha hibásak is, a főbűnt nem ők követték, követik el.

Hogy miért néznek ilyen műsorokat? Hát a szellemi nívó ...

DieNanny CH 2017.10.12. 10:59:16

@Demi78:

Ez mi ez, ez a show? (Nekem sincs tv-m.)

Demi78 2017.10.12. 11:03:44

@DieNanny CH: en is csak az indexen olvasok rola, de valami trash reality. Nagyon trash.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása