oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. január 12. 06:49,  Norvég falu magyar szemmel 110 komment

2017. január 12. 06:49 Határátkelő

Norvég falu magyar szemmel

Mihez kezd egy magyar határátkelő és családja egy alig ezer fős, de hatalmas területen fekvő norvég faluban? Hát ez egy felettébb jó kérdés, nekem is ez jutott eszembe, amikor Tamás történetének olvasásába fogtam. Aztán menet közben kiderült, hogy az élet messze nem unalmas, sőt… Ráadásul rengeteg képet is küldött, szóval lesz mit nézegetni. (Egyébként Tamás nem most írt először, több mint három éve mesélte el történetük elejét, itt lehet elolvasni.)

nyito.jpg

„Nem tudom, mit mutat a határátkelős statisztika, de a szerzők, ahogy látom, inkább városban élnek. Valahogy ez az én tapasztalatom. Most akkor picit erősítem a falusi vonalat.

Milyen egy, ha nem is eldugott, de azért eléggé elbújt (bár főútvonal menti) faluban élni. Lezárhatnám annyival a posztot, hogy nyugis, nagyon nyugis, de azért van itt több minden.

Ráadásul mi tudjuk bonyolítani a saját életünket, nem kell félteni minket. Most pont az jár a fejemben, ha minden lényeges dologra ki akarok térni, vagy legalább is megemlíteni, akkor ez egy nagyon hosszú olvasnivaló lesz.

A másik dolog, amit előre szeretnék tisztázni, hogy én szeretek falun élni, szeretek benne lenni a természetben, titkon egy tanyára húz a szívem. Viszont pont ezért a legjobb nagyon gazdagnak lenni, mert akkor marad a tanya, de bármikor irány a világ bármely pontja egy jó koncertért, egy jó jégkorong meccsért vagy ezer más egyébért.

Azért írtam ezt le, mert lehet én elfogult vagyok, és sokkal jobban elviselem az „eseménytelenséget”, mint egy átlagember. De talán nem is lehet egyértelműn egyenlőséget tenni a falu=nyugalom közé, mert odahaza is falun laktunk az utolsó években, és minden volt, csak nyugalom nem (átvitt értelemben).

Mit lehet itt csinálni?

Tehát a falu, ahol tulajdonképpen az egész kommune él, nincs 1000 fős egy harmadnyi Fejér megye területen. Mit lehet itt csinálni? Nézni a hegyeket, túrázni, síelni, pecázni, élvezni az ezernyi kanyart egy autó volánja mögött a fjord mentén, (akinek van) motoros szánozni, hajókázni, kajakozni, leginkább „csinálni” valamit a természettel közösen.

Aztán meg ázni, fázni (az nem vészes itt nálunk egyébként), sok pénzt (mihez képest persze) keresni és elkölteni nagyon könnyen. Mi egyébként nem tudunk spórolni (nem is akarunk, minek), sohasem tudtunk. 

De még így is sokkal biztosabb a megélhetés, mint odahaza volt. Pedig ha azt nézzük, nincs is fix állásom (mondjuk engem ez sem zavar, itt nem - na jó, azért picit igen, majd elmesélem), bár ettől eltekintve az első nyolc hónap eltelte után lényegében folyamatosan van mit csinálnom. Egyetlen hátrány, hogy nagyjából a nem létező norvég minimálbérért. 

Akkor talán folytassuk velem. Azért egy faluba érkezve nem oly egyszerű munkát kapni. Főleg bevándorlóként (migráns?), gyenge angol és akkor még gyenge (mondjuk, most sem kellene tolmács munkát vállalnom) norvég tudással. 

Sorrendben, dolgoztam/ok mint festő, óvodai asszisztens (tulajdonképpen óvóbácsi - hosszú raszta hajjal, csak úgy szólok) és autószerelő (ami elvileg a szakmám otthonról). Tulajdonképpen lavíroztam az éppen adott munkák között. Egy nap festés, másnap óvoda például. De olyan szerencsésen tudtam mindezt, hogy minden nap volt munkám. 

Most a fő dolog az autószerelősdi, de év elején kevés a munka, ezért volt két hét benti festő munkám. Igazából én szeretem, hogy nem ugyanazt csinálom folyamatosan. 

Persze így van benne bizonytalanság is, mert nem állandó munkák ezek. Ha nem dolgozom nincs pénz, ha beteg vagyok (miért lennék?) nincs pénz, csak amiért megdolgozom (a fene vigye el). Nem fekete munkák, ugyanúgy adózom, nyugdíjba beleszámít, stb. 

Annyi hátránya van még ennek az ide-oda „ugrálásnak”, hogy ha bevállaltam valamit, illett megcsinálni bizonyos időn belül (bár a norvég nem türelmetlen - inkább engem zavart), olykor-olykor nem normális tempót diktáltam pont ezért. Nem norvég tempóban dolgoztam, ami az órabérnek nem tett jót. 

Gyerekek vagy autószerelés 

Tudni kell, hogy én rendszerint mindig rosszul döntök, ehhez nagyon jó érzékem van. Én sajnos nem mondhatom el magamról, ha újra kezdhetném, akkor mindent ugyanígy csinálnék. Ez van. 

Pont, mikor felmerült az autószerelő állás, szóltak az oviból, ahol addig dolgoztam (erről, és általában az oktatási rendszerről, amiben a gyermekünk speciális igényei miatt volt bőven részünk, egy következő posztban írok, mert ez itt most túl sok lenne), szóval szóltak, hogy lenne egy lehetőség. 

Ingyen suli (délután, hétvégén), valamiféle iskolai/óvodai asszisztens, és mivel látják, hogy hogyan dolgozom, a gyerekek szeretnek, rám is gondoltak.

Nagy fejtörés volt, mert akkor már mint kommune alkalmazott lettem volna, biztos (de szinte biztos, hogy nem 100%-os állás, ami itt nem is népszerű, sokan elvannak 40-50%-kal, főleg nők) állással, könnyebb, betegszabival, stb. 

Hosszú távon biztosan ez lenne a nyerő, de én természetesen nem ezt választottam. Hanem az autószerelést, mert bármennyire is élveztem a gyerekek között lenni, azért nem egyszerű ez, de lehet azért is, mert sokkal nagyobb koncentrációt követelt tőlem a nyelv miatt. 

Elég sok festő és egyéb munkát kaptam az egyik helyi panziótól (nagyon rendes gazdákat ismertem meg bennük, viszonzásul megleptem őket néhány paprikafüzérrel odahazáról - őrölt paprikát is hoztunk), ami annyiban érdekes, hogy ki nem találnátok mit ettem a norvég panzióban bolgár szakácsnő közreműködésével? Gulyást. 

Nem is volt rossz, bár nem volt egy klasszikus gulyás. Néha az út menti fogadókban belefutni gulyásba, vagyis gulyás szerűségbe, gondolom a szakács járt már mifelénk. 

Az autószerelősdi meg egy autóbolondnak a mennyország itt. A sok-sok veterán és amerikai vas miatt. Nem mindig ezek az új, puhány, jellegtelen gépek. Természetesen mi is egy V8-ast gyűrünk, ja és most már ellentételezésként „felvillanyozódtunk”. 

Autós szabadságok 

Asszony részről nincs változás, a helyi idősek otthonában dolgozik, és jól megfizetik, valamint fast (végleges/állandó) állása van, innen mehetne nyugdíjba. Tulajdonképpen ezért nem is kell izgulnom, hogy mi van velem, mert az ő fizuja elég a megélhetésre (persze akkor alapjáraton). 

Ő nyáron kötelező négy hét szabadságot kap, én meg mivel nem vagyok állandó állásban sehol sem, nem okoz problémát. Nyáron így már lehet tervezni, főleg hogy mi az autós nyaralás hívei vagyunk, és azért innen eleve kell idő eljutni bárhová is.

Az eddigi nyaralások a magyarországi látogatások voltak (az meg nem pihenés, mert mindenkire időt szakítani...), egészen pontosan kétszer. 6000 illetve 8000 km az úton, plusz még kompolások is. Idén pedig Franciaországban jártunk (5000 km). Erről is lehetne még írni nem keveset.

Az biztos, hogy a jelenlegi életterünkhöz képest ezek a kirándulások ingerszegények, persze ha csak a természeti adottságokat nézzük. Franciaországra azért ez nem teljesen igaz.

Őzek látogatóban

Ha már itt tartunk, a falun belül már a negyedik helyen lakunk. Sorrendben 30, 70, 100 és 160 négyzetméter nagyságú házakban. A falun élés egyik előnye a lakhatási költség.

freshpaint-0-2016_09_11-10_49_02.jpgA jelölt képen a piros nyíl a házunk, a sárga nyíl az én munkahelyem, a kék pedig az asszony munkahelye. Nagy távolságok, igaz? 

Mi most 8000 kr-ért béreljük a házat (160nm + garázs), ennyiért egy nagyvárosban maximum egy kisebb lakást lehetne bérelni, a fizetés meg nem annyival kevesebb (ha kevesebb). Most már elférünk így hárman. 

Nem tudom hogyan, de valahogy annyi holmink lett, kényelmesen tényleg most férünk csak el. Ami furcsa, hogy Európában azt hallani, nem ragaszkodnak a saját tulajdonhoz annyira. 

Mondjuk ez egy falu, lehet más az elképzelés, de itt a norvégok is úgy vannak, mint a nagy magyar átlag. Saját kell, nem fizetek másnak, kidobott pénz. Mi viszont, mivel közel sem biztos, hogy helyben maradunk, nem veszünk még házat. 

És nincs is eladó. Ha pedig van, az nem kellene. Nekik bizonyos dolgok nem fontosak, nekünk viszont, ha már házat veszünk, kell egy kis privát tér is. Nem egymás nyakán. 

Amit most bérlünk az az utolsó ház az utcában, mögöttünk már az erdő (jönnek is az őzek néha látogatóba). Nem engedünk az elveinkből, akkor inkább „kidobjuk” a pénzt (talán ezért sincs soha?). 

Asszony elvan a munkahelyén, részemről pedig nagyon jó műhelyt találtam. Rendesek velem, de ezt az összes eddigi helyről elmondhatom. Az ember azt gondolná, nyugaton csak cserélnek mindent, aztán kész. Hát nem. Mi karosszériát is javítunk, van mellettünk festő műhely is. Tehát lényegében mindent csinálunk. Olykor pedig olyan autókhoz van szerencsém... 

Milyenek a norvégok? 

Érdekesek. Nekünk kissé furák, alapjában viszont nekem meg ez a tökéletes. Nem látni azt a haj, de nagyon összejárkálást, látszólag sokkal nagyobb távolságot tartanak. 

Nekünk Barnabás mellett igazából amúgy sincs időnk, mert mivel otthon van (ennek okáról is majd a következő posztban, ha nem baj), úgy oldjuk meg, hogy asszony csak éjszakázik (6 hét alatt 16 napot, ez a 80%), és ha hazajött nem alszik, hanem a gyerekkel van, én meg megyek a munkába. Ha hazajöttem, ő le tud feküdni aludni. Ugye, nem ideális? Valahogy visszakeveredtünk a magyar valósághoz, mármint az élet egyszerűségét nézve. Az egyetlen, igaz nem kis különbség a létbiztonság. 

Norvégok... Persze ezek nem kész tények, amiket írok (már mentegetem magam, igaz?), de az biztos, hogy sokkal lazábban veszik az életet, a felelősséget. 

Nem tudom, hogyan áll Norvégia, de itt rengeteg a gyerek. Tényleg ilyen egyszerű egyébként, jó körülményeket kell biztosítani és jönnek a gyerekek szépen sorban. Simán elválnak amúgy, nem probléma ez. Négy gyerek négy különböző apától? Nagy ügy... 

Gyerekeknek egy Kánaán. Mindent van lehetőségük kipróbálni. Eleve nincs akadálya szülői (anyagi) részről, és van rá lehetőség.

Itt a faluban van egy elég jó zenestúdió, működik zeneokatás is (kollégám Bulgáriából tanítja a gitárt és a dobot), síelés, úszás és főleg a foci (rájuk fér, ha már mi is elvertük őket - ez muszáj volt). 

Minden gyerek focizik, azt kell, hogy mondjam. Lányok is. Tényleg, ami érdekes, tavalytól kötelező a csajoknak is a katonaság, nem tudom, hogy megy egyébként. De egyenlőség van... 

Élhetőnek megtartani a falvakat 

Ami most terítéken van itt, Norvégiában a költséghatékonyság. A kis kommunákat össze akarják vonni, faragni a kiadásokon. Elsősorban a nyugdíjaskorúak leépítésével, azt hiszem. 

Nem csodálom egyébként. Mármint a kiadás ésszerűsítését. Rengetegen dolgoznak a kommunában (beleértve mindent, iskola, óvoda, idősek otthona, útkezelés, karbantartás, minden), pedig ugye 1000 fős faluról beszélünk. 

Nem kevés pénzbe kerül ez a norvég államnak. Fenntartani a falukat, hogy ne néptelenedjenek el. Persze így van ez jól, belefér, megtehetik. Az is igaz viszont, hogy a norvég korona 25-30%-ot veszített az értékéből, mióta mi kint vagyunk. Persze hogy az olaj. Viszont az exportnak jót tett (lazac stb.). 

A fjordoknál rengeteg a kompjárat. Van buszjárat, ha nem is sűrű. Maszek vállalkozók biztosítják az utak járhatóságát télen. Ez mind úgy működik, hogy szerződést kötnek a kommunával, x évig ennyi millió koronáért tudom csinálni.

Ilyenkor fordulnak elő azok a dolgok, hogy például a buszok szerintem maximum 10%-os kihasználtsággal (lehet nagyon felfelé kerekítettem) üzemelnek. 

A hozzánk legközelebbi komp (nekünk már van hidunk) ilyenkor télen nagyon gyakran tök üresen megy. Ez is rengeteg pénz az államnak, viszont kell, hogy a falvak élhetőek maradjanak. 

Itt is megfigyelhető a smucig ember. Hallottam pár érdekes sztorit, mióta a műhelyben dolgozom. Vannak végletek rendesen. 

A falukban rengetegen élnek gazdálkodásból. Elsősorban bárány, de itt a hardangerfjorban rengeteg az „almás” és a „szilvás”. Viszont nincs „mákos”. Kérem szépen, nincs mák, nincs normális túró. 

Alig tudok élni egy jó mákosguba nélkül, hiszen az egy alapélelmiszer. A tejet több ezer gazdálkodásból gyűjtik Norvégia szerte. Nem úgy megy itt, hogy van pár nagyvállalkozó, a többieknek meg kuss. 

Helyi furcsaságok 

Itt még annyit megjegyeznék, hogy a „maszek” világban itt is más törvények uralkodnak. Nincs azért akkora lazaság, mint állami/kommune alkalmazottként (ezért is kellene hosszabb távon az oviban dolgozni), több helyről hallani, hogy sokan inkább külföldit vesznek fel. 

Viszont itt is van olyan, ami szúrja a szemem, és bérlehajtó tényező tud lenni. Például egy lengyel ács vállalkozó, ha épít házat, lengyel melóst alkalmaz. De csak amíg szükség van rá, fél év mondjuk. Aztán hazaküldi.

Bejelentve sem hiszem, hogy itt van. Aztán alá tud menni a norvég építő árai alá és így tovább. Én ezt nem engedném. Ha már úgysem EU-tagok, és vámot kell fizetni mindenért. 

img_0134_800x533.jpg

Ami érdekes és egyben kissé hihetetlen is, az az egenmelding ténye (pont most hallottam, hogy minden negyedik egenmelding drog vagy alkohol miatt van). Mi is ez? Norvégia kényeztetése. 

Mert nagyjából 20 napot egy évben, mindenki saját magának igazolhat. Nem kell orvosi igazolás. Ha van gyerek, akkor még több napot. Ki gondolja úgy, hogy ezt valamiért ki is használják? Pedig alapjában nem lenne ez rossz, csak átestek a ló másik oldalára, erős a gyanúm, hogy visszaélnek vele. Most még talán nincs akkora baj ebből. 

Az ingyen pénz 

A másik ilyen dolog, a helyettesítések fizetése. Persze ez bizonyosan csak az állami munkáltatóknál lehet, de tessék kapaszkodni. Ha valakit helyettesíteni kell, és a helyettesítő mondjuk szintén beteg lesz, és őt is helyettesíteni kell, akkor is megkapja a plusz pénzét arra a napra. Amit le sem dolgozott, és nem is az ő napja. Na, a legjobb fizu az ingyen fizu, gyakorlatilag ez ajándék ilyenkor. 

Nők, csajok. Csinálnak mindent. Elég szép számmal van kamion- és buszsofőr például, de minden területen ott vannak. Szerintem „direkt” csinálják. 

Mi az asszonnyal kicsit másképp látjuk egyébként. Ő jóval kritikusabb, azt hiszem, kevésbé tudja levetkőzni a „hozott” dolgokat. Én sokkal jobban azonosulok az itteni felfogással. 

Példaként hozhatnám a sulit. Szerinte túl laza, szerintem meg jó így, ahogy van. Az meg, hogy sokaknak nincs iskolájuk/szakmájuk, az nem feltétlen a laza rendszer hibája. A jólét, és a nem eléggé differenciált keresetek hibája. De akár indulhatunk ki abból is, hogy minden szakmára szükség van, és legalább mindenki meg tud élni egy nagyjából normális szinten, ha dolgozik valamit. 

Csak semmi kapkodás 

Egy falun élni, és így nagyjából ismerni mindenkit elég széles képet ad arról, hogyan él egy átlag norvég. Mit mondjak. Pofát leszakítóan irigylem őket abban, hogy lényegében nincs semmi problémájuk. 

Még a nyaralás sem probléma, mert fél Norvégia a Kanári-szigetekre megy telelni, nem gondolkodnak a vajon hova kellene dolgon. Ezt mondjuk iróniának értettem, nem tudom, hogyan nem unják még? 

Itt mifelénk nem is kapkodnak. Majd lesz valahogy. Példaként felhozva, ha szerelünk egy autót, és hibás alkatrész érkezik, csúszik a dolog, senki nem veri az asztalt. 

Ha valami nem fér bele az időbe, meg sem próbálja a főnök beszorítani, 8-16-ig vagyunk, ami belefér, belefér, ami nem, az nem. Maximum kapnak kölcsön autót, ha nagyon kell. Néhány kivételtől eltekintve, a munka az utolsó helyen van az életükben, és hogy stresszeljék rajta magukat, ugyan már... 

Erős a szociális háló, bár az is tény, nem mondanak semmit maguktól. Úgy kell megtudni, vagy ráakadni, vajon mi is az, ami jár. Mi eleinte nem is akartuk nagyon ezt forszírozni, de elmúlt. Ami jár, az jár. Mindenki kihasználja, mi miért ne? 

Én mindig mondom, ez itt lényegében az ideális, a kommunizmus és a kapitalizmus jó arányú keveréke. 

Amúgy itt van vizitdíj. Ha jól tudom évi 2000 kr-ig maximum. Viszont a kórházi ellátás ingyenes. Lehet, odahaza sem kellett volna ellene tiltakozni (vizitdíj). A fogorvos nagyon drága. 

Ami érdekes, hogy minden falunak van taxija. De miért is? Leginkább a főleg idős betegek szállítása végett a kórházba. Nem a mentő dolga, viszont az állam ezt állja, ha már nincs minden faluban kórház (hogyan is lenne). Itt nálunk is van mentőállomás, de ez nem az ő feladatuk. 

Viszont nincs orvos a mentőn (asszony szerény véleménye, Isten ments, hogy nekik kelljen jönni), csak ápoló. Sok dolguk nincs, mondjuk, ez nem baj. Mindent egybevéve, az egészségügy inkább katasztrófa, mint jó. 

Közepes, de drága utak 

Amin ki vannak bukva a norvégok (na, nagyon azért nem), az a drága útdíj és benzin. Viszont az én elméletem pedig az, hogy annyi mindent ad az állam, így vesz valamennyit vissza belőle. 

Az utak egyébként olyan közepesek. Mert kátyúval nem találkozni közúton (bár Oslora és a nagyobb városokra azért ez nem igaz - gondolom főleg a közlekedési káosz miatt nehéz a felújítás), bár mostanság több helyen találkoztam repedésekkel (azért egy fjord menti út könnyen meg tud süllyedni), szerintem több helyen lesznek idén munkálatok. 

Nálunk egyébként tavaly aszfaltoztak. Nem tükör sima, de jó. Ami még furcsa lehet, hogy nem lehet haladni. 80 a maximum közúton. De sokszor még ez is le van korlátozva. Rengeteg a kanyar, az alagutakon kívül mifelénk majdhogynem nincs is egy normális egyenes. És ez nagyon jó! Csak ne kelljen sietni. De ki akar ilyen panorámával? 

Ja, igen. Norvégia minden bizonnyal az alagutak és a vízesések országa. Meg a tavaké, a piciny tavaké. Itt a mi 50 km-es körzetünkben minimum 10 elképesztő vízesést (most az egészen csodásakra gondolok csak) találni. Két gleccser a közelben (egyik légvonalban 20 km, a másik 60 km), nagyon nehéz betelni a természettel. 

Rengeteg a kemping, a norvég nem finnyás ezen a téren. Nem értem, miért nincs több wellness hotel, ha már kiszámíthatatlan az időjárás. Talán, mert a norvég, ha már elutazik valahová, az eső nem fogja megakadályozni semmiben.

Mi érdekes van itt nálunk Eidfjordban? 

A faluban kb. 700-an lakhatunk (egész kommune 960 fő kb.). Van két hotel, néhány panzió, kemping. Mozi (persze nem folyamatos nyitva tartással - mi még nem voltunk, engem nem is nagyon érdekelnek a filmek), uszoda, fizioterápiás medence, két konditerem, sportcsarnok (minden hétfőn foci, általában 10-18-an vagyunk, két vagy három csapat), két bolt, egy gyorskajálda, egy thai gyorskajálda, mentő- és tűzoltóállomás (helyiek másodállásban végzik, kolléga is az), idősek otthona, orvosi rendelő, a felső faluban egy természet múzeum. 

9 km-re Norvégia második legnagyobb vízi erőműve, 700 méterre a hegy gyomrában (be lehet menni nyáron, busz visz be, nagyon érdekes). Kikötő, évi 50-70 kisebb nagyobb óceánjáró kikötésével. 

Két autószerelő műhely, az egyik inkább a mentéssel foglalkozik (van sorozat a National Geog.-on, Norvégia téli útjai, vagy milyen címen, érdemes megnézni, mert nagyon szépen van fotózva, és olykor elég jó bepillantást nyújt a zord télbe), és még egyéb dolgok. 

Minden megtalálható piciben. Ami hiányzik, az egy jó pub, kocsma (most végre nyílt egy - egyébként nagyon jó a norvég sör - naná, hiszen minden alapanyag a legjobb import - bár drága -, a norvég víz meg isteni finom, volt, hogy csak úgy beleittam egy patakba a hegyekben). Na, az nincs. Viszont van játékgép a helyi gyorskajáldában, ezt nem gondoltam volna. 

Xtreme triatlon verseny, egyre elismertebb a világban. Augusztusban tartják. Nagyon kemény 10-15 fokos vízben 3,8 km úszás, 180 km kerékpár 0-ról felmásznak 1300 méterre többek között 30 km alatt, a végén pedig a maraton „mászás”, mert a „bemászó” 1800 méteren van. 

Maraton verseny, szintén 1300 méteres szintkülönbséggel, ősszel, gyakran még a tavalyi hófoltokon át. 

Amundsen expedíció sífutó verseny a Hardangervidda-n. Kétnapos, 100 km a ki tudja milyen időjárási körülmények között, február végén. Elég sok nő is nevez, húzni kell szánkón a sátrat, mindent. 40 kg azt hiszem a minimum súly, amit cipelni kell pluszban. 

Ezeken kívül tényleg csak a természet, ami van. Csak... 

Nem költözünk vissza Magyarországra 

Nem tervezzük a haza költözést, semmi okunk ilyet tenni. Hiába, hogy a legfontosabb projekt kissé vakvágányra futott, de még így is, a távoli jövőben sokkal több esélye van egy jobb életre itt egy nem átlagos embernek, mint odahaza. 

Tudjuk, távolról jött ember azt mond, amit akar, én is írok ide mindenfélét. A tényen ezek azonban mit sem változtatnak. Persze lehet vitatkozni azon, hogy valóban a világ egyik legélhetőbb országa-e (vagyis mindig az élmezőnyben végez), de az biztos, ha mindent összevetünk, nem nagyon vagyunk messze ettől az igazságtól.” 

Ha további részletek is érdekelnek Tamásék életéből (vagy szívesen nézegetnél hasonló, elképesztő fotókat), akkor látogass el az oldalukra!

HÍRMONDÓ

Akiket nagyon várnak a német munkaadók

Elég komoly növekedés elé néz idén a német építőipar, ami egyfelől nekik jó hír, másfelől viszont problémát is okoz, mert nincs elég ember. Magyarul: várják a külföldi szakembereket

Miért jó kétnyelvűnek lenni? 

Nem csak azért, mert jobbak az esélyeink a munkavállalás terén, hanem azért is, mert egy friss kutatás szerint a kétnyelvűek agya jobban tud gazdálkodni erőforrásaival.

A Második Város-szindróma 

Nem tudom, megfigyeltétek-e, de a legtöbb országban létezik egyfajta kisebbrendűsági komplexus a második legnagyobb városban élőkben a főváros irányába.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9612119193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shaktee 2017.01.12. 12:27:41

@Csodabogár: Jól, szépen élnek rasztáék. Jó lenne tudni azt is hogy miből, bár lehet hogy én olvastam figyelmetlenül.

Herr Géza 2017.01.12. 12:32:00

@rebel rebel: :D Hát, tényleg elég figyelmetlenül olvastál. Minden benne van. :D

macamuca [IHUN] 2017.01.12. 12:38:00

@rebel rebel:
A felesége idősápoló a helyi idősek otthonában, ő maga pedig alkalmi munkákat vállal: autószerelő műhelyben (ez a szakmája) leginkább, de volt óvóbácsi (pedagógiai asszisztens a helyi oviban), festés (ezeket említette a posztban).
Fix munkaidő és jövedelem egyiküknek, kötetlen, rugalmas munka/munkaidő (és persze változó összegű jövedelem) a másikuknál: a gyerekük miatt ez pont jó nekik/erre szükségük van.

2017.01.12. 13:46:42

Jó poszt, tetszett.

Mi is egy 1000 fős faluban lakunk épp, ennél királyabb dolog szerintem a világon nincsen.

Bár azt nem tudom, a fickó hogy csinálja, hogy ennyire szociális.

DieNanny CH 2017.01.12. 14:58:55

@Nagy kámpics:

"Bár azt nem tudom, a fickó hogy csinálja, hogy ennyire szociális."

Szerintem a rasztahaja teszi.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 15:06:49

igen, itt tudnek elni, ha nem elnek jobb helyen:)
csodalatos kornyek
szerintem nekem hideg
de feltetlen sokkal inkabb mint anglia

London2009 2017.01.12. 15:47:41

Gyonyoru a taj. Viszont kivancsi lennek hanyszor olyan napos az ido egy evben mint a kepeken? Szemely szerint en megorulnek egy ilyen helyen. Ha en falusi eletre vagynek akkor inkabb koltoznek valami melegebb helyre. Bar a sieles reszet elveznem, a nagy haz, nagy erdot is. De nekem hianyozna a kozossegi es a kulturalis elet. Egy ido utan szerintem menthetetlenul elkezdenek unatkozni a munka, csalad, fjordok szentharomsagaban.

Taxomükke (UK) 2017.01.12. 16:04:04

Moyjonak ez maga a pokol, rosszabb, mint a kertvaros.
:)))))

Taxomükke (UK) 2017.01.12. 16:06:13

@Taxomükke (UK): Marmint Mojyo, bocs az elirasert.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 16:09:04

@rebel rebel: teged tenyleg zavar, ha valaki boldogan el:)
ez kicsit magyaros
sirni kell meg panaszkodni
en jol erzem magam
ez van
most eppen befejeztem a reggelimet, irom tovabb a konyvemet
sut a nap, halaegnek elolvadt a ho
a nejem jon 3,30-kor hoz kajat meg sort
vasarnap megy a bahamakra, 1 hetig szalma leszeke, ez + 20 oldal a konyvembe:)

az elet szep, de a magyarok nem ertekelik

blackhairlady 2017.01.12. 16:15:02

Wow, micsoda kepek, csodas taj! A poszt pedig nagyon visszaadta az egesz telepules hangulatat, jo volt olvasni.
Az a magassarkucsizmas holgy a horgaszbottal igen vagany:D

Shaktee 2017.01.12. 16:18:21

@hagyma: Reggeli kávém előtt hagymázok néha, boldogan :-)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 16:19:48

jelzem, ha nem Carolina, akkor foglalkoztatna alaszka
valahogy termeszetkedvelo vagyok
de az is hideg lenne nekem attol tartok
norvegia jonak tunik
de en mar maradok itt
55 evesen nem megyek en mar sehova, cask vakaciora
az nem norvegia less az is tuti
de nagyon szep

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 16:33:44

@rebel rebel: megtisztelo
en nem kavezok
a nejem iszik vagy harom bogret
en limonadezok reggel
limonadefuggo vagyok
remelem Cukor nelkul iszod

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 17:10:30

@rebel rebel: ahh
megertem most mar a frusztraciodat
a kv-ba nem kell semmi

P.Elliot 2017.01.12. 17:25:55

Gyonyoru hely, en el tudnam kepzelni az ott lakast ha lenne egy szep nagy meleghazam is ahol el tudnek matatni a teli honapokban. A kepek olyan beket sugaroznak amilyet nem sokat lattam eddig, illetve volt mar egy Sved? Finn? Norveg? kepsorozat valaki posztolotol, na az is ilyen szep volt.
Mint irta a posztolo van egy kis kozossegi elet is ott, ki lehet egesziteni kisebb barati korrel meg hobbival, nyugalom az van es az a legfontosabb, szoval nagyonis elheto helynek nez ki a mas europai orszagok tulzsufoltsaga utan.....
A posztolo jobb ha mielott netan tovabbkoltozne megprobalja eloszor csak ideiglenesen hogy lassa hogy tenyleg jo-e az uj hely, nehogy menekulni akarjon vissza mert ujbol kezdeni, munkahely, lakas, egyebek, nem lesz konnyu.
Gyonyoru ez a hely, en el tudnam kepzelni leelni itt az eletemet.

P.Elliot 2017.01.12. 17:38:50

@hagyma: Mirol irod a konyvedet? Szakkonyv?
Eletrajz? Mas tema vagy mas eletenek a rogzitese?
Nem kell reszletesen kifejteni csak hogy melyik kategoria...
Nekem is mocorog a fejemben hogy le kene irni az itteni eddigi eletunket es azokat a dolgokat ami akkor meg volt de azota eltunt hogy hogy eltuk meg. Az embereket, jaj mennyi embert ismertem, eletukkel egyutt, jolesik rajuk visszagondolni, eletformaikra amik szinten sirba szalltak veluk, ha rajuk gondolok hianyerzetem tamad, nagyon kedves volt nekem az akkori eletforma. Annyi minden mas eltunt, hazak, utcak, telepulesek is.
Mivel en mas orszagbol jottem meg osszehasonlitasi alapom is van hogy hogy volt ez Europaban illetve ott volt vagy nem volt, itt miert van , volt itt, illetve miert hianyzott odahaza. Annyi mindent lehetne irni csak hat ido amibol nekem a nyugdijasnak keves akad, milyen furcsa.
Aztan az allatokrol sem artana mert abbol is vannak boven emlekeim. Fel kene rugni az egesz haztartast, kijelenteni a csaladnak hogy eljenek ahogy tudnak, a karmester, / en/ hosszu lejaratu szabadsagra ment de az operanak vagy hangversenynek ugy kell mennie mint amikor az en kezemben volt a dirigens bot vagy szetutok koztuk, van is mivel...
Es ideulni a kopmjuter melle, azzal foglalkozni es a net beszelgeteseket es minimalizalni mert sok idot vesz el....kene, kene, lehet hogy majd fogom is...

Csodabogár 2017.01.12. 17:38:56

@rebel rebel: Figyelmetlenűl olvastál, nem is kicsit. Nekem a halál maga lenne egy ilyen falu, még izgalmasabb népekkel is mint a norvégek. Igaz aránylag kevés norvéget ismertem, de ők nekem még a svédeknél is jobban hasonlítanak az aludttejre. Szerencsére nem vagyunk egyformák.
Raszta haj láttán, már bocsásson meg a poszt írója nekem, rögtön viszketni kezd a fejem és óriási késztetést érzek, hogy azonnal fejet mossak.:-(

Csodabogár 2017.01.12. 17:41:01

@P.Elliot: Társadalmi élet Sakndinávokkal??? Egyszer egy évben midsommarkor, mikor mindenki részeg.

macamuca [IHUN] 2017.01.12. 17:43:30

@hagyma:
Nem iszol kávét, de megmondod másnak, hogyan KELL inni a kávét.

Ezt gondold át...
És nem csak a kávé esetében/kapcsán....

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 18:02:32

amugy igen, a poszthoz is
en eltem egerben vacott budapesten miamiban tampan
nincs nagyobb ajandek nekem, hogy 200 meterre vann a szomszedom, nem alattam es felettem mellettem
hogy ma reggel nezegettem a hoban a nyomokat, hogy roka volt vagy nyul
nyul volt
tudom kell elni varosokban is
en nem akarok:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 18:02:32

@P.Elliot: hu ez bonyolult
neked is kuldok egyet:)
aprilisban kesz less
eloszor cask magyarul
ha minden jol megy angolul
es hat a net:)
kemenyen dolgozom

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 18:02:35

ja ezert tetszik ez a falu, ezt akartam mondani

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 18:02:42

@P.Elliot: en nem tudnam elkepzelni magam skandivaniaban
nem az en vilagom
de gyonyoru
en cask magayrorszagon vagy amerika keleti partjan tudom magam elkepzelni
de ez a tortenet mar eldolt
en mar itt dobom el a kanalat a hegyek kozott

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 18:02:52

@macamuca [IHUN]: neha iszom
bar nem vagyol lv fuggo
senkinek nem mondom meg, hogy igya a kv-jat
nekem eszembe sem junta cukrot vagy edesitot hasznalni a kv-ba
de felolem?
nem erted hogy itt az ember a sajat velemenyet mondja el?
jelzem nalunk egyaltalan nincs Ithon sem Cukor sem edesito
mi igy elunk
en hotelben melozok, latom mikor 10 zacsko cukrot tesznek a kv-jukba
en nem utok a kezukre
erteni nem ertem, de az O dolguk

2017.01.12. 18:14:13

@Taxomükke (UK): Kikkkerem magggamnak!!! :D

De tenyleg, a kertvarosnal nincsen rosszabb, pont azert, mert az meg csak nem is rendes falu, annak (marmint a falunak) legalabb van kozpontja, ahol van elet, meg bolt az utcaban, ahol lehet kenyeret meg WC papirt kapni.

Az teny, hogy ha a fenti falu es a nagyobb varos kozott kene valasztani, akkor inkabb a nagyobb varos, de ha csak a fenti falu, es a kertvaros van, akkor mar inkabb a fenti falu!

Amugy nagyon jo kis poszt, tenyleg festoi, es ez pont az en klimam, ugye kullancs sincs?

gabors 2017.01.12. 18:18:01

erdekes ... a teli sotetseget hogy birjatok?

Van egy baratom aki evekig elt Norvegiaban es csak erre panaszkodott semmi masra. (Ja igen o is erdelybol "vitt" munkasokat a haza epitesehez tipiku KE gondolkodas)

Shaktee 2017.01.12. 18:38:21

@Csodabogár:

Szerintem jól állna neked :-)))

montroyal ( CAN qc) 2017.01.12. 19:21:35

@hagyma: 55 evesen nem megyek en mar sehova, cask vakaciora

nem Te maradsz otthon vigyazol a hazra .:-)) a nejed ;

vasarnap megy a bahamakra, 1 hetig szalma leszeke, ez + 20 oldal a konyvembe:)

lehet mar rendelni a konyvbol ?.. 1 hét 20 oldal .. nem kapkodod el .. remelem nem Haboru es béke lesz :-))

gabors 2017.01.12. 19:30:15

@montroyal ( CAN qc): 'ehet mar rendelni a konyvbol ?" szereted a pulp-fiction-t :-)

Mrs Rumcajsz CA (törölt) 2017.01.12. 19:37:54

Tamas mit szivsz? :) picit belassult ez a poszt:)

puhacica 2017.01.12. 19:40:00

@hagyma: es semmikepp sem anglia, ezt lefelejtetted. :D

@Nagy kámpics: hat ez az. a nagyvarosban is az a jo, hogy arctalan tudsz maradni, falun meg plane nem lenne igenyem szocialis eletre. arra jutottunk a multkor, hogy 2 remete veszett el bennunk. :)

Mrs Rumcajsz CA (törölt) 2017.01.12. 19:40:39

Re: "Nem tudom, megfigyeltétek-e, de a legtöbb országban létezik egyfajta kisebbrendűsági komplexus a második legnagyobb városban élőkben a főváros irányába." LOL beszeltel mar debreceni emberrel? :D nincs ott kisebbrendusegi erzes :D

puhacica 2017.01.12. 19:42:24

a poszt tetszett egyebkent, norvegia megerne egy kirandulast, de csakis nyaron es csakis videken. na majd ha elfogytak az olcso mediterran tengerpartok... :)

Mrs Rumcajsz CA (törölt) 2017.01.12. 19:43:35

Amugy gyonyoru hely, Norvegia, ahol laknek meg... Nyugdijas koromban meg egy jo kis tropusi sziget, franc se akar havat lapatolni

montroyal ( CAN qc) 2017.01.12. 19:44:29

@gabors: csak vicc .. de én tényleg kovetem Hagymat es minden nap boldogan fedezem fel a sorai kozott a "hazat vettunk " variacioit .:-))
@hagyma: tenyleg csak cukkolllak de kuldhetsz a konyvedbol azert is mert en is szeretek irni olvasni .. olvasni a pénzt .. irni szamlakat a klienseknek ..

amikor megjelenik a konyved biztos meghivnak valamelyik TV csatornara beszelgetni .. megnezzuk :-)))

macamuca [IHUN] 2017.01.12. 19:52:37

@hagyma:
Igen, véleményt mond mindenki.
Az a nem mindegy, hogyan.
A "a kávéba nem kell semmi" kijelentés, hozzá a következtetés : megérted a frusztrációját (=aki édesítőt tesz a kaveba, az frusztrált), nos, ez is egy vélemény. Igaz, finoman szólva is bántó, a másikat/másokat, a tőled eltérően vélekedőket negatívan minősítő vélemény, de vélemény. Szükségét érzed, hogy adott téma kapcsán ne csupán a saját véleményedet közöld, hanem egyúttal, ráadásul hangsúlyosan, erős jelzőket használva (le)minősítsd a másként vélekedőket. Olymindegy, hogy egy apróság a téma (mint most a kávé), vagy valami fontosabb.
Ezt nem veszed észre....
A stílus, a megfogalmazás, a használt szavak, a téma/véleményközlés megközelítése: igen, egy netes kommentben is lényeges. Könyvíráskor meg végképp....

2017.01.12. 20:03:34

Csatlakozom az előttem szólókhoz. Gyönyörűek a fotók. Margit Sandemo norvég írónő 47 kötetes Jéghegyek népe sorozatának nagy rajongója vagyok, ezért a könyvekben szereplő földrajzi neveknek mindig utána keresgéltem az interneten, úgyhogy annyira nem csodálkoztam már el azon, Norvégiában milyen gyönyörű tájak vannak. Valamint a földrajzi nevek és a személynevek kiejtéseit is meghallgattam a Google fordító segítségével és imádom a dallamos és szép norvég nyelvet.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 20:03:48

@montroyal ( CAN qc): kuldok
rahibaztal, terveim kozott van hogy legalabb egy reggeli musorban megjelenjek tv csatornan
de ha nem kellek hat nem
youtubon leszekx februartol
sok mondanivalom van:)@puhacica: nekem nincs bajom angliaval, az egvilagon semi
cask oda vendegmunkasok mennek penzert, nem azert , mert ott akarnak elni
@mojyo:
egy jo kis haz az erdoben 10 percre a varostlol, nem varos, nem kertvaros
egy haz
a territoriumra nem lephet be senki az engedelyem nelkul, ami eleg nagy
jo a nyul bejar es nem lovom le mert a nejem megtiltotta, de egy auto nem johet be meghivas nelkul, mert tudja, hogy lehet lelovom
hozzateszem nem lonem le, nade O ezt nem tudja, ezert nem jon
ha rossz szandekkal jonne persze lelonem, mert jogom van megvedeni magam

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 20:19:37

@Coco Binky: csodaszep videk
volt egy kedvenc konyvem is norveg irotol, de elfelejtettem
ezenkivul norvegia nem mond sokat
de jo hely lehet

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 20:20:51

@macamuca [IHUN]: ez egy valasz volt arra, hogy rendesen kotekedett velem es a velemnyemmel azelott
ertette O
bar belegondolva kv-ba cukrot vagy edesitot tenni buncselekmeny:)
meg akkor is ha kedvel engem
mert ugye szeretnem -e a felesegem, ha cukorral inna a kv-t, vagy cigarettazna?
valoszinuleg igen, de akkor egy masfajta felesegem lenne
es igy job
so
nem erdekelne ha fel kilo cukorral inna a kv-t, de igy job

mivel elso blikkre beleszerettem, valoszinu elvettem volna akkor is ha cigizne, de milyen kurva jo, hogy nem cigizik es egyaltalan nem tartunk itthon cukrot:)
Isten egymasnak teremtett minket es ez jo erzes

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.12. 20:23:18

Gyonyoru taj, szinte idilli...viszont eszembe jutott az a film, amit nemregen lattam: The Wave - norveg katasztrofa film (!), es pont egy ilyen fjordnal levo kis falu kornyeken jatszodik...
www.youtube.com/watch?v=b6TvhT-okSU

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 20:36:48

@Zsuzsi65: en is el tudnam kepzelni magunkat egy norveg kisfaluban
mondjuk nem tudom, milyen egy norveg feleseg:)?

blackhairlady 2017.01.12. 20:41:49

@montroyal ( CAN qc): szerintem azert jott vissza a blogra, hogy ezt mindennap leirja :DDD (csak vicc volt...?)
Amikor allampolgarsagi vizsgara keszult azt is mindennap olvashattuk:)))

Shaktee 2017.01.12. 20:42:24

@macamuca [IHUN]:

Veszett fejsze :-) hálistennek az isten háta mögött...

montroyal ( CAN qc) 2017.01.12. 20:50:56

@hagyma: egy jo kis haz az erdoben 10 percre a varostlol,

juppyyy... kipipalva mara is ..:-)))

puhacica 2017.01.12. 21:13:35

@hagyma: esetleg meselnel meg rolunk, vendegmunkasokrol, akik nem elni jottunk ide? :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 21:18:49

@montroyal ( CAN qc): ez teny
tulajdonkeppen a varos is az erdoben van
az autopalya is az erdoben van
majd egyszer levideozom neked :)

montroyal ( CAN qc) 2017.01.12. 21:28:07

@hagyma: OK és még ha arra jarunk be is ugorhatunk ha Floridba vezetunk ... de majd jelzem nehogy ram lojj...

**mimi** 2017.01.12. 21:30:49

@Coco Binky: hű azt en is nagyon szerettem !

puhacica 2017.01.12. 21:36:49

@hagyma: varom szeretettel. de elso korben arra lennek kivancsi, hogy honnan veszed a batorsagot, hogy ilyeneket tenykent kozolj, hogy aki angliaba koltozott, az nem elni jott ide?

macamuca [IHUN] 2017.01.12. 21:46:19

@puhacica:
Bátorság?
Nem.
Tudás.
Tudja és kész.
Ő is csak egy bevándorló = autentikus kútfőből meríti a tényeit...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 22:38:40

@montroyal ( CAN qc): feltetlen hivj fel elotte, szivesen latlak
@puhacica: a penzen kivul semi mas okot nem latok arra, hogy calaki londonba koltozzon
de meg lehet gyozni

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.12. 22:38:49

@macamuca [IHUN]:
igen en bevandorlo vagyok nem vendegmunkas
/ezeket a nickneveket honnan szedtetek. macamuca. puhacica esz megall, igy hiva a ferjetek?/

gabors 2017.01.12. 22:56:48

@montroyal ( CAN qc): "a sorai kozott a "hazat vettunk " variacioit .:-))" ez olyan amit mas soha nem csinalt es el sem tudjuk kepzelni :-)

kb harom eve honapokig ment az allampolgar vagyok/lettem tema sokszor tobbszor is egy posztban :-)

gondolom a ha konyv megjelenik (mert irodik egy par eve) akkor egy darabig lesz ujabb tema.

puhacica 2017.01.12. 23:06:49

@hagyma: hat persze, hiszen anglia=london. gyozkodjon teged az, akinek 7 anyja van. en szeretem londont, szeretem a videki angliat. de mondok jobbat: eddig barhol jartam, mindenutt jol ereztem magam, romaniatol portugaliaig. az, ahogyan te rolunk, angliai magyarokrol vagy eppen a vilag barmelyik orszagarol random nyilatkozol, az nem rolunk szol, hanem rolad. ugyhogy nyugodjal meg, mi is nagyon jol vagyunk, boldogan elunk ott, ahol, fasirt is less meg esetleg egy kis ho is kinez, less majd lehetoseg havat lapatolni is. igaz, konyvet nem irunk magyarul az angoloknak, de majdcsak megemesztik. :D

gabors 2017.01.12. 23:07:37

@blackhairlady: "Amikor allampolgarsagi vizsgara keszult azt is mindennap olvashattuk:))) "

Pedig az nem egy nagy szint itt az usa-ban, az irasbeli kb hogy eled teszenek egy papirt es le kell irni egy mondatot kb : The White House is in Washington DC.

Van harom probalkozasod es ha egy ket hibaval megvan atmentel (van ket masik hasonlo komplikaltsagu mondat amibol ha mar egy sikerult rendben).

A allampolgari ismeretek hasonlo szintu ott 10-bol kell tudni 6-ot. Osszesen 100 kerdes van. Ilyenek hogy Ki az egyesult allamok elnoke? "What is an amendment?" Talan a legomplikaltabb es amire kell keszulni hogy Hogy hivjak a kepviselodet/szenatorodat? mert ezt valoban nem tudja mindenki. :-)

puhacica 2017.01.12. 23:10:40

@hagyma: ez meg aztan mar a legalja. :D

Herr Géza 2017.01.12. 23:17:42

@hagyma: Miért, téged hagymának hív a feleséged?? Szar lehet...
Ne magyarázd meg, tudom honnan származik a nicked....:)
Oszt honnan tudod, hogy puhacicát nem Puháné Macskássy Juliskának hívják?
Tényleg, most,hogy HÁZAT vettél, nem kéne a nickedet megváltoztatni? Mondjuk hagymaház, vagy házashagyma ???? :)))

Shaktee 2017.01.12. 23:31:04

@Herr Géza: Persze hogy hagymának híjja a Méri:

Kám óver ju big onyon, ja'all, letmí píl jú :)

puhacica 2017.01.12. 23:34:04

@Herr Géza: na, most mar van nekem is rendes nevem. :D

@rebel rebel: letmipilju hat sirok bzmeg :'D

Herr Géza 2017.01.12. 23:36:19

@Puháné Macskássy Juliska: Ettől meg én sírok.... :))))))))))))))

Herr Géza 2017.01.12. 23:37:30

@Puháné Macskássy Juliska: Na de várjál már, akkor most keresztapa lettem????

Shaktee 2017.01.12. 23:38:05

@Puháné Macskássy Juliska: :)

:)

You all, y all, állandó délies szójárás, akár egyes szám egyes személyben is :)

Érted szoftie y all? :)

puhacica 2017.01.12. 23:39:06

@Herr Géza: te talaltad ki, ne rijja! majd jon hagyma ur, aztan lesz okod sirni, ha megmondja a valot! :D

na joccakat!

2017.01.12. 23:54:06

@rebel rebel: Ez egy nagyon udvariatlan szemelyeskedes volt, amin irtozatosat rohogtem. Rossz vagyok. :(

blackhairlady 2017.01.13. 01:09:33

@gabors: Tudom hogy zajlik, a 100 kerdesre is a valaszokat, a pairok kitolteset is, tenyleg nem bonyolult:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.01.13. 01:10:43

@rebel rebel: haha, jo ez a "CNN" news, a szerzoje:
Carla’s Nice Nunnery (CNN)
3701 SW 12th St, Topeka, KS 66604
(785) 273-0325

montroyal ( CAN qc) 2017.01.13. 01:53:46

wauh .. ennyit nem rohogtunk még ...:-)))

gabors 2017.01.13. 02:34:39

@rebel rebel: FAKE NEWS !!! DISHONEST MEDIA !!! @realdonaldtrump

:-)

de az jobb amit az indexen lattam hogy Trump szobara akarta vinni Sarka Katat Moszkvaban (mondjuk nem csodlkozom :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.01.13. 02:37:08

Úúúhh, bzmg, de kurv@szép tájak, elképesztő, reggel indulnék kábé bárhova Norvégiában.A házért a 8000 korona az p!cs@füst, mi ennyiért fele ekkora lakást béreltünk, igaz a svéd főváros közelében, egy Érd-szerű elővárosban, még viszonylag tűrhető helyen.
Grat ahhoz a nagy dög Sevrolethez is (ha Fenyő Miki énekelhette így, akkor én is... :D ).Abba talán én is elférnék, a q életbe... :-)
A jóléti intézményekhez is grat, itt a svédeknél már nem ennyire rózsás a helyzet.A nejeméknél olyan levonások vannak 1 nap hiányzásért (tökmindegy, hogy ő beteg esetleg vagy a gyerek), hogy kiesik egy pocsékabb havi magyar nővéri fizetés.Egy napra...Többet levonnak, mint az egy napra jutó bér, pont as lógások elkerülésére. Valahol megértem magát az intézményt, de a mértéke erősen a pof@'tlanság kategória.
Ehhez képest a norvég 20 nap önigazolás maga a kábulat.
Én is mennék falura, akár ilyesmi melókat is csinálnék, de az asszonynak nem pálya a munkája miatt.
A norvég pénz télleg sokat esett, már-már alig jobb mint a svéd, pedig az nagy szó.Köszönjük a posztot, a sok képet, és nézek is át a privát blogra. :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.01.13. 02:40:47

@sellőlány: Haha, ja-ja, ezek az úszó városok elképesztőek.Ilyenekben eddig csak kompban utaztam (ez valszeg sétahajó), német-svéd viszonylatokon, akkorák ezek a bárkák, hogy benyelnek komplett vonatszerelvényeket is, döbbenet a köbön.Azon gondolkodtam, hogy nem rántja el a kikötő stégjét... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.01.13. 02:48:04

@Csodabogár: "Raszta haj láttán, már bocsásson meg a poszt írója nekem, rögtön viszketni kezd a fejem és óriási késztetést érzek, hogy azonnal fejet mossak.:-("

Bróhaha, +24524, én még a perzselőt is előkeresném, aranyért se vállalnék ilyen frizurát.
:-)))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.01.13. 02:57:59

@Philosoraptor aka Impotens és Buzi Hülyegyík: Sajnos igaz, a rohadék Barnevernet egy terrorista intézmény...Nem is fér a fejembe, hogy nem lincselik meg őket. :-(

macamuca [IHUN] 2017.01.13. 03:00:38

@hagyma:
Mindenesetre kellemesebb bennünket szagolni az ágyban, mint egy fej hagymát....
Gondolom, egy őszinteségi roham eredményeként választottad magadnak a szintén találó nicknevedet.
Azt tudod, hogy ha a hagyma rétegeit lebontjuk, egymás után, akkor mi marad a végén?
Semmi.
....

erabery · http://erikabuchmann.com 2017.01.13. 04:38:29

Oh, a fene, de szep hely. En eddig azt hittem, jo itt nekem kiwifoldon, de most elgondolkodtam.... :D

almaza 2017.01.13. 07:21:54

Tamas nem csak szereti, de napi szinten gyakorolja a szabadsagot. Kell ennel tobb?

macamuca [IHUN] 2017.01.13. 11:09:14

@Herr Géza:
Don Herr.
Plíz,helpmeeeeeeeee.
:DDD

Főgebra 2017.01.13. 11:34:53

@macamuca [IHUN]:
Az helytelen!
A Don az mindig a keresztnév előtt áll! Pl.: Don Juan; Don Carlos!
Helyesen: Don Géza. :-)

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2017.01.13. 12:16:25

Ó, csodás Norvégia!
Nagyon szeretem ezt az országot.
Én magam nem élek ott, de többször voltam ott (egy-egy rövidebb, pár hetes időszakra) dolgozni vagy csak úgy, kirándulni.
Az élményeimről írtam is egy-két blogposztot:

noreg.blog.hu/tags/Norv%C3%A9gia

puhacica 2017.01.13. 13:54:16

@rebel rebel: ertem, de akkor is az a resze volt a legviccesebb :D szofti! :D

Herr Géza 2017.01.13. 14:49:21

@macamuca [IHUN]: Miben segithetek? Kit kell megkeresztelni? De keresztallitast is vallalok teljes (!) szolgáltatással .... :)))

macamuca [IHUN] 2017.01.13. 19:39:13

@Herr Géza:
Megbízási szerződés + részletes projektleírás priviben megy, kedvező válasz esetén árajánlat ugyanott.
:DDDD

hajráargentína 2017.01.14. 07:30:32

2015 nyarán voltunk Eidfjordban (is). Az a helyzet, hogy a valóságban is olyan gyönyörű, mint a képeken. Mondjuk odafele úton találkoztunk hófoltokkal meg olyan köddel, ami nálunk egy borongós novemberi időszakban jellemző :)) Nyaralni bármikor visszamennék, de soha nem élnék Norvégiában.

Aye aye 2017.01.14. 23:27:19

Ja, hogy a barnevernet miert nem lincselik meg a norvegok? Azert mert leszarjak. (Mint kb mindent). A gyerek itt nem ertek. Egyedul koszalnak elsosok a suliba es vissza. Ovodasoknak szetrohadnak a fogaik a sok cukortol (lørdagsgodteri, na ja, az mar leginkabb hverdagsgodteri).Kb minden hetvegen szulinapi zsur, merthat azt ugy illik, hogy mindenkit meghivunk az osztalybol, senki ne erezze magat kirekesztve, es persze a kezukbe nyomnak egy tasak cukrot.
Hateves kislany a minap egyedul koszalt a strandon, majd kb 10 perc mulva megerkezett apuka az elbillel, es megkert, hogy nezzek ra a gyerekre amig o visszajon 20 perc mulva. Nem jott vissza.. Mikor nekunk menni kellett, hazakisertem a kislanyt, ahova o mondta, megvartam, mig bement.. Tel volt, es csak en voltam a strandon a gyerekekkel.
Ja es a Breivik ugy. Idegen emberek gyerekeit gyilkolta le elore eltervezetten es ugy bannak vele mint egy gentlemannel.. Mosolyogva szolgaljak ki a birosagon es elnezest kernek tole, amiert tul unalmas neki a cellaban. Szoval a norvegok nem "kevesse" furak.Talan biorobotok.. ?

soarvány 2017.01.15. 21:13:03

gyönyörű látvány a fjord, de csak két hétig bírnám ki ott.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása