oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. június 19. 06:43,  Bárcsak lenne otthon jövőm 572 komment

2015. június 19. 06:43 Határátkelő

Bárcsak lenne otthon jövőm

Laci történtét nem igazán szeretném előre kommentálni, engem megrázott. Az írás a Magyarország és én pályázatra érkezett. Olvassátok! 

Szavazni ma is a poszt végén és a Facebookon lehet.

laki.jpg

„Előre is elnézést szeretnék kérni mindenkitől írástudatlanságom miatt, nem vagyok nagy írós ember. László vagyok éppen a mai nap 35 éves. (amikor a poszt érkezett 04.30. – a szerk.) Nem bírtam aludni, forgolódtam az ágyban, azon kapva magam, hogy még mindig a történetemen gondolkodom, amit meg kéne írni.

Napi rendszerességgel olvasom a beszámolókat, és én is úgy terveztem megpróbálom.

Vidéken születtem árvaként nőttem fel, erről van egy saját tézisem hogyan is. Mikor megszülettem látványos rendellenességgel rendelkeztem, dongalábnak hívják. A lényeg, hogy anyunak ez nem jött be, lelépett a kórházból, otthagyva engem. Ennek következtében automatikusan állami gondozott lettem 18 éves koromig.

Nem, nem akartak örökbe fogadni, sorozatos műtétek, tolószékezés, betegeskedés. Esélytelen voltam az elvárásokkal rendelkező nevelőszülők jelöltekkel. Így hát éppen az aktuális intézményrendszerben cseperedtem fel. Bölcsőde, óvoda, általános iskola, szakiskola. Mindegyik különböző helyszín, falvacska. Hozzá kell tennem, imádtam azokat a kastélyokat, kúriákat, arborétumokat, amik közvetlen környezetében illetve benne éltem.

Kilépés a valóságba

Szóval felnőttem, és azon vettem észre magam, hogy a kapu másik oldalán vagyok. A biztonságos, ismert világ nincs többé, vége.

Budapestre költözés, a nagy ismeretlen, kíváncsi voltam és közben nagyon féltem a nagyvilágtól, bizonyos konkrétumok voltak a fejemben, tisztességes munkavállas, albérlet, többségi társadalomba való beilleszkedés, ha ezeket tartom, nem lehet nagy baj.

Kezdetben jártam az egyik gyorséttermet a másik után, mindig volt valami gond. Nem tudom mi, de volt. Azt hiszem, azért mert kisebbségi vagyok, vagyis a nevem, rasszjegyek, amiről én nem is tudtam ez idáig. Nagy nehezen leesett az évek során, hogy cigány származású vagyok. Basszus, mondom magamnak. Még ez is. Pedig aztán én nem vallom magam semminek. Embernek oszt annyi. Itt élek egészséges, boldog vagyok és ennyi.

Szertefoszló remények

Volt lehetőségem elhelyezkedni egy barátom által egy céghez fűnyírósként, keményen végigdolgoztam a nyarat a főállásom mellett, (látványpékség). Majd nyár végén felkínáltak egy fél állást adminisztrátorként, amit azonnal el is fogadtam.

Éveken keresztül minimális jövedelemmel elég jól elvoltam, hisz kitaníttattak, magasabb pozícióba helyeztek, (irodavezető) alternatívát állítottak elém, jövőt.

2012-őt írunk, mikor azon veszem észre magam, hogy valami nagyon, de nagyon nem stimmel a munkahelyemen, velem, meg úgy az egész országgal sem. Akárhova néztem, mentem, fordultam csak az idiotizmus láttam, övezett engem.

Mint említettem kezdődött a munkahelyem, ahol olyannyira elhatalmasodott a politikai befolyás, korrupció, mocskosság hogy nem bírtam, besokalltam. Nesze neked 10 év kitartás, tanulás és jövő. Minden, amiben hittem szertefoszlott.

Új igazgató, apparátus, munkahelytől való megválás.

Ha valaki az esélyt sem kapja meg

Gyorsan elkezdtem munkát keresni, napi 10 önéletrajz elküldése, semmi. Persze tudtam miért, de nem akartam bevallani magamnak: újra a szokásos lemez, halmozottan hátrányos… tudom, ez olyan önsajnálatosan hangzik, de ez van. Hiába akar az ember bizonyítani, esélyt sem kap.

Tanulmányaimnak megfelelően csak raktári pakolós alkalmazottként, fekete mosogatóként, takarítóként tudtam volna elhelyezkedni minimálbérért. Némelyiket ki is próbáltam, 1-2 napot eltöltöttem, hogy tényleg szembesüljek a valósággal.

Itt egy kis kitérő: (Az állatkert közvetlen tövében egy étteremben mosogatóként volt a csúcs. Minden nap munkaeszközként kezembe kaptam félliteres kólás flakonban a napi mosogatószer folyadék adagom, negyed liter, egy szivacs, nettó 350Ft. feketén, este 6, reggel 4. Azért bementem a harmadik munkanapomon is, ennyi a magyar igazság nem? Vicces volt.) Jó volt látni a valóságot.

Imádom, hogy imádnak

Aztán már mikor kilátástalan volt a helyzet munkavállalás szempontjából, összepakoltam, felraktam a bicajomat a vonatra és kimentem Horvátországba egy könyvvel, egy sátorral, azzal az tervvel, míg ki nem olvasom, és rá nem jövök, hogyan tovább én maradok. Pár hét után visszamentem Pestre, kiadtam a lakásom, kocsiba ültem és meg sem álltam Amszterdamig.

Egy-két hét relax után elkezdtem munkát keresni, ami azonnal összejött egy újonnan nyílt szállodában.  Azt tudtam, hogy ilyen meló bármikor összejön, nem kell sok ész, csak kitartás, sok munkabírás meg egy kis nyelv, és ezek adottak voltak.

Most ott tartok, hogy havi nettó 300 ezret teszek félre. Két éve vagyok itt. Imádok dolgozni, pörögni, imádom az embereket a vendéglátópart, imádom néha az eltérő munkabeosztásom, néha napi 10-14 óra munkát. Imádom, hogy imádnak.

Csak valahogy ez engem nem boldogit. Nem egy másik országban kéne hogy imádjam a munkám, imádják a munkám. Bár csak otthon tölthetném ezeket az éveket. Bárcsak lenne otthon jövőm.

 Csak had sétálhassak a rakparton egy nyári délután, sört vedelve, táncolni késő este a Parkban, Gödörben kedvenc zenekaromra, Nemzetibe egy színdarabot láthassak, vagy Művészben egy jó filmet, körúton esti mámorban bringázni, tiszai holtágat megpillantani, pesti házak tűzfalait bámulni, fonyódi partszakaszon pecázni, csak a Lehel állomáson leszállni a kék metróról, beugrania egy üde piros vidéki almáért, körtéért, paradicsomért, paprikáért. Egy mosolyért."

A moderálási alapelveket itt találod.

AMIT TUDNI KELL A SZAVAZÁSRÓL

A szavazás menete: voksolni a Tetszett vagy a Nem tetszett gombra kattintva lehet.

Emellett szavazhattok a Facebookon is, ott jobb híján a lájkok száma dönt majd.

A szavazás eredményét a megjelenés után 48 órával rögzítem, hogy ne kerüljön előnybe az, akinek korábban jelent meg az írása.

Mivel a két felületet nagyon nehéz összehasonlítani, ezért a sorozat legvégén a 3-3 legtöbb szavazatot kapott írás egy-egy rövid részlettel egyetlen posztban jelenik majd itt meg, és végül az ott kapott voksok döntik el a közönségdíj végső sorrendjét.

 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pályázat Hollandia Magyarország és én

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr577555732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

l.laszlo 2015.06.22. 21:55:19

@London2009: Azért szeretnék Magyarországon élni mert itt van ami nekem kijár, ami nekem közvetlen - rendeződik egy színdarab, egy Odett dal, vagy egy Carbonfools, Titusz, Belga, Punnany, Borsodi-Köbányai-sör, Lakatos Levente vagy Simon Tamás által irt könyv, Magyar Narancs mint heti lap gasztro-beszámoloja, hetente egyszer a Dandár fürdőben megmártózás...és még sorolhatnám mik azok mi kijár nekem...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.22. 21:58:31

@abaya-oman:
Tudod mikor otthon a norvég cserediák beállt elém a sorba a SPAR-ban akkor miközben leordítottam a fejét akkor azonos tiszteletben részesítettem.:))))))))))))))))))))))))

l.laszlo 2015.06.22. 22:02:42

@abaya-oman: Ez így is van, de csak az aktuális személlyel szemben.

és nem általánosítva, mert mint tudjuk, minden ember más...

persze, értem én, fárasztó is ez, és én ezt is tolerálom, nem ítélkezem aki így gondolkodik érez....

abaya-oman 2015.06.22. 22:04:51

@diggerdriver: Ha másnak is lefordítod ugyanezért a fejet akkor minden rendben. Azert ha ennyiért leorditod valaki fejet ...

kék madár 2015.06.22. 22:09:51

@l.laszlo: "ami nekem kijár" igen neked es sok embernek, az adojaert, a munkajaert, a torvenytiszteleteert sok minden jarna. De ez a kormanynak masodlagos, merem remelni, nem cel, hogy ne jarjon ki.

kék madár 2015.06.22. 22:11:00

@diggerdriver: "norvég cserediák" > szociologus volt, az egyenlo banasmodot tesztelte

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.22. 22:18:23

@abaya-oman:
Természetesen másnak is. Valahogy mégis a norvég cserediákok megszokott próbálkozása ez.

Ennyiért?
Vérét veszem...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.22. 22:20:19

@kék madár:
Egészségére...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.06.23. 07:24:26

Big like azoknak, akik a toleranciát minimális szinten sem tudják alkalmazni, miközben idegenben élve minden egyes nap élvezik mások toleranciáját. Így is kell ezt csinálni. Vastaps.

bpetya75 2015.06.23. 07:29:43

@l.laszlo:

Úgy éreztem, hogy ezt: "Nos, mivel tudatosan nagyon nagy ívben kerülöm a politikát és az ebből fakadó kissebbségi ''probléma'' megoldást így sajnos nem nagyon tudok nyilatkozni-véleményt alkotni.

De most hogy be linkeltem a nevét a google-ba majd kép... be is ugrott...:)

elég drasztikus véleményem...és több oldalas lenne... "

a Bogdán Lászlós kérdésemre írtad válaszul, ezért írtam, hogy ha több oldalas és drasztikus akkor is érdekelne ;-)

kék madár 2015.06.23. 08:06:42

@Megnevelő Ember: az feltunt mar neked hogy soha semmire se valaszolsz, keptelen vagy ervelni vagy masok erveit megerteni, csak alaptalanul vadaskodsz?

soad1221 2015.06.23. 08:47:50

@Megnevelő Ember: " ugyanakkor itthon szemrebbenés nélkül mutatják ki a másik ember ellen érzett ellenszenvüket (például látványosan átmennek az utca túloldalára), csak azért, mert annak más színű a bőre."

ilyet senki nem írt. 1. nem azt írták, hogy látványosan átmegyek, tüntetőleg, hogy mindenki lássa és érezze, hogy: 2, a bőrszíne miatt.
két olyan állítást tettél, amit senki nem írt. Ez maga lenne a rasszizmus, de még egyszer: ilyet nem írt senki

LittleG (uk) 2015.06.23. 08:52:59

@l.laszlo: Bocsánat a kamuzásért. Le a kalappal előtted :)

soad1221 2015.06.23. 09:00:18

@Megnevelő Ember: most kezdesz úgy viselkedni, mint anno hinta... teszel kinyilatkoztatásokat, de amikor valaki válaszol, kijavít, pontosít, vagy kérdez, arra nincs semmi reakció csak egy újabb kinyilatkoztatás, ami már tele van csúsztatással és aztán az egész átmegy szapulásba, amiből értelmes vita biztosan nem lesz.
Ennek így nem sok értelme van.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.23. 09:05:15

@soad1221: igazából te vagy a hibás. mindez első pillantásra látszott róla.
te megis szoba álltal vele.

:)

l.laszlo 2015.06.23. 09:36:07

@bpetya75: Akkor azt inkább személyesen egy kávé mellett osztanám meg.

soad1221 2015.06.23. 09:51:58

@l.laszlo: @diggerdriver: a probléma ott van, hogy amikor megvan pl. Laci részéről az integrálódás, ő megtette azt, hogy az elvárásoknak megfelel, de pont leszarja ezt mindenki, és egy kalap alá veszik azzal, aki nem... pusztán a név és a rasszjegyek miatt.

Digger, Te írtad, hogy a rasszjegyek és a viselkedés... kiemelve, hogy a viselkedés a legfontosabb, ami rendben is van.. a kérdés, hogy miért nem csak az. A megjelenés mit változtat?

l.laszlo 2015.06.23. 09:58:18

@kék madár: Remélem, és hajtok érte, de nem harcolok.

adg 2015.06.23. 10:04:19

@soad1221: Dehogyis, sokkal rosszabb, mint Hinta. Frocsog a gyulolettol, mindenkibe belemagyaraz mindent, es megvaltoztathatatlan prekoncepciokkal rendelkezik mindenkirol. Mindenkirol azonnal eldonti, hogy kirekeszto, gyilkolni akar, nepirtasra vagyik, stb.
Es o beszel eloiteletrol, mikor egy fel mondat utan pl eldontotte, hogy Max ujabb vilagegest akar.
Es akkor a hihetetlen nagykepu, kioktato stilust meg sem emlitettuk.

Szerencsere en nem vagyok vitakepes neki. Sebaj, egy gonddal kevesebb.

soad1221 2015.06.23. 10:13:44

@~~Babette~~: @adg [Au, Darwin]: én naiv barom meg még számítok válaszra...
Nem baj, már az év felén túl vagyunk és újra jön a télapó és a jézuska... :)

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.23. 10:15:01

@soad1221: hát te én nemtom, ezzel az integrálódással nekem általában problémáim vannak, legalábbis azzal, ahogy ma használják.
ha csak arról szólna, hogy illeszkedjünk a társadalomba, és működjünk együtt, akkor semmi baj. de újabban kezdi azt jelenteni, hogy add fel az identitásodat, legyél egyforma, ne legyen saját kultúrád, fogadd el a miénket, na és ez nagyon nagy baj.
arról nem is beszélve, amikor mindenféle magasztos eszmékre hivatkozva erőszakkal akarunk bárkit is integrálni, miközben ő nem akarja, és nem is érzi, hogy az jó lenne neki.

(igen tudom, kissé szociáldarwinista vagyok most is)

soad1221 2015.06.23. 10:48:49

@~~Babette~~: tehát kezdjük azzal, hogy az integráció alatt én feltételezem mindkét féltől az alkalmazkodást...
ha bárkire megpróbálsz ráerőltetni olyat amit nem akar semmit nem érsz el.. de ha még olyat akarsz ráerőltetni, amit alapvetően elfogadna, az erőszakosság miatt akkor sem fogja elfogadni. ez ilyen...

én azt gondolom haladunk az úton, csak nagyon lassan. a 90-es években tilos volt kimondani, hogy cigány.csak kreol bőrű, esetleg roma... ma már megint lehet cigánynak hívni, anélkül, hogy ez bármi rosszat jelentene.. persze ettől még nem sikerült megfogni a probléma lényegét, de egy hülyeséggel már leszámoltunk... igaz ehhez kellett vagy 20 év...

azt gondolom alapjaiban az oktatáson múlik minden.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.23. 11:07:47

@soad1221:
Nagyon egyszerű.
A viselkedést külsö jegyekhez kötik.
Az oroszlántól miért félsz és a gazellától miért nem?
Tapasztalati alapon élnek előítéletekkel az emberek és ez hátrányosan érinti a becsületesen dolgozó cigányokat.
Az üvegcserepet is azért kerülöd ki mert látod hogy üvegcserép. Nem biztos hogy kiszúrja a gumidat de a külsö jegyek alapján feltételezed.

soad1221 2015.06.23. 11:24:42

@diggerdriver: igen, de emberként pont ezt tudjuk tudatosan elkerülni.
A kreol bőrt nem kell társítani a viselkedéshez. Tök komolyan mondom, hogy amikor olyan cigány emberrel találkozom, mint pl amit a Laciról is feltételezek, akkor szó szerinte észre sem veszem, hogy cigány. Látom, de nem tűnik fel. Aztán, ha valaki felhívja a figyelmem rá, akkor persze "leesik" - ami persze nem változtat semmin, lévén már túl vagyok a tapasztalaton, hiszen a viselkedése nem ad okot az ellenszenvre.
Erre mondom, hogy a kinézetet nem kell ebbe belekeverni.
Az öltözködés már más - az a viselkedés egyik velejárója, egy rendezetlen/igénytelen külső mindenképp taszító, de itt megint nem a fajtajelleget nézzük...

Tudom, hogy a tapasztalat ebbe az irányba visz (persze ahogy child megjegyezte sokszor nem valódi személyes tapasztalat, hanem hallott!tanult dolgok vannak mögötte), de egy részét tudatosan meg tudja változtatni mindenki.
Ami mondjuk abban jelenne meg, hogy Laci önéletrajzát elolvassa, és egy interjúra azért behívja.. abban 10 percben meg már van esélye ezeket a prekoncepciókat elfelejteni...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.23. 11:35:42

@soad1221:
Én teljesen igazat adok neked.
Nálam a helyszín is módositja az előítéletemet.
A munkahelyen Magyarországon a cigány ugyanolyan ember volt mint bárki más. Fel sem merült megkülönböztetés.
Aztán mikor este hazamentem akkor a telek négy sarkán az őrtornyokban lőszerek kiosztva fokozott harckészültség elrendelve, homokzsákok megtöltve barikádok felállítva.
Tapasztalati alapon.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.23. 11:55:23

no onne@soad1221:
de en nem hiszem el, h nem veszed eszre

azt elhiszem, h nem erdekel, mwrt nincs jelentősége

en is eszreveazem. ahogy a melegwkwt is feliamerem .
annak sincs jelentosege

nem tudom, mennyi elutesem van, de kedves HA, jo lenne ezt amobil vwrziot feljelenteni, mwrt kvara nem latom, amit irok....

soad1221 2015.06.23. 13:19:31

@~~Babette~~: ok, nem jó kifejezés a nem veszem észre...
inkább vhogy úgy, hogy fel sem merül, hogy ez megfogalmazódjon. Pl. a nyitó képről kurvára nem ugrott be a gondolat, hogy Laci egy cigány gyerek. Lehet, hogy csak felületesen néztem meg a képet és ezért, lehet, hogy mert fekete-fehér kép, fene sem tudja, de amikor a szövegben olvastam, hogy cigány, akkor visszanéztem a képet... és láttam a vonásain, hogy ja.. de előtte nem.. és semmi nem változott, de akkor sem volt meg gondolatban.

volt néhány téma, aminél már előjött és én mindig mondom, hogy nem éltem közöttük. Mellettük igen, de közöttük nem, a kultúra, neveltetés, szokások egészen mások. Mellettük se sokat, de lehet, hogy emiatt egészen természetes látvány számomra a kreol bőr. nem társítok a külsőhöz más tulajdonságokat. Lévén találkoztam rengeteg olyan cigánnyal aki valóban csak a külsejében különbözik, hát istenem ő éppen nem szőke.. a viselkedése, mindene teljesen természetes abban a közegben semmivel sem lóg ki...
ahogy írta @diggerdriver: , a helyszín is meghatározza ezt...

soad1221 2015.06.23. 13:39:00

@~~Babette~~: ja és elég sok az elütés :)

a melegeket pedig kb csak akkor, ha az viselkedésből, öltözködésből egyértelmű...
több munkatársam volt, akiről nem tudtam nagyjából 1 éven keresztül, és csak beszélgetésből derült ki...
na meg olyan is volt akinek még csak nem is köszöntem és már tudtam, hogy az, de ő kifejezetten rá is játszott..

de mondjuk ez nem ugyanaz a téma, a melegek elutasítottsága lényegesen kisebb valójában...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.23. 14:05:17

@soad1221:
Nézd, az ember megtanul alkalmazkodni a körülményekhez.
London Tottenham kerületében este ha valakinek szembejön egy indiai aki pontosan azokat a jegyeket viseli mint egy roma akkor senkinek sem jut eszébe hogy átmenjen az út másik oldalára.
Ha néhány fekete fiatal jön szembe akkor viszont igen.
Mert ott az a tapasztalat.
Tapasztalati alapon való döntés nélkül az ember már a kezdetekkor kihalt volna.
Hogy ebbe aztán mit magyaráznak bele...

soad1221 2015.06.23. 14:23:21

@diggerdriver: ezzel egyet értek. igazából minden élőlény a tanultak alapján tud túlélni..

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.06.23. 14:44:47

Számtalanszor rámutattam a korábbi hozzászólásaimban az egyértelmű rasszizmusra (amely ellen ráadásul már a blog gazdája is felszólalt), minek válaszoljak hát az olyan kérdésekre, amik azzal kezdődnek: "nem igaz, amit mondasz"?

Mindenkinek saját magával kell szembenéznie. Szerintem undorító, hogy néhány ember már jó előre elítél egy másik embert, csak azért, mert annak más színű a bőre, esetleg egy másik népcsoporthoz tartozik, aztán még ahhoz is van képe, hogy ezt a nyilvánvaló rasszizmust óvatosságnak, tapasztalatnak hívja, mintha ezzel már el is lenne sikálva a dolog.

Szerintem rettenetes, hogy pont azok az emberek, akik ebben a másodpercben is egy másik országban élvezik egy másik nép jóindulatát, toleranciáját, elfogadását, a saját hazájukban simán előítéletet alkotnak másokról. Aztán egymást győzködik, hogy márpedig ez így rendben van. Mert mi is a cigány? Nem több, mint egy üvegcserép, ugye? Nem ember, akit megillet az egyenlő bánásmód.

Ez lenne a 21. századi modern gondolkodás? Ehhez kéne tapsolni? Erre kell lájkokat nyomni, és az ilyen kirekesztő megnyilvánulások mellé kell nagy szmájlikat rajzolni? Támogassuk azt a gondolkodást, miszerint a másik ember biztosan bűnös, noha még el sem követte azt a bűnt? Csak azért, mert más körülmények közül származik, vagy mert eltérő színű a bőre?

Hát nem! Én ehhez nem fogok asszisztálni, és soha nem leszek hajlandó elfogadni a kirekesztést, a rasszizmust, vagy bármilyen más hátrányos megkülönböztetést mások kedvéért. Még akkor sem, ha a gyáva tömeg csak ráutaló szavakat használ, kibújva ezzel a felelősség alól.

kardio1 2015.06.23. 15:27:12

@Megnevelő Ember: ramutattal, igen. Nem lehetne, hogy válaszolj inkább a feltett kérdésekre ? Akkor nem kinyilatkoztatás lenne, amit tennél, hanem párbeszéd folyna. Bár ha te vagy a megnevelo ember, akkor érthető a viselkedésed. Cimkezed az embereket prekoncepciok alapján, anélkül, hogy ismerned őket...

soad1221 2015.06.23. 16:02:13

@Megnevelő Ember: egyik kérdés sem azzal kezdődött, hogy nem igaz amit mondasz.
Amikor azt írtam, hogy nem igaz amit mondasz, az egy adott kijelentésedre vonatkozott, ami konkrétan nem volt igaz.
Nem fogok másképp fogalmazni, mert egy állítást fogalmaztál meg, amiben olyan dolgok szerepeltek, amik nem történtek meg.
Ha én azt mondom, hogy szeretem a töltött csirkét, és te eztán azt mondod, hogy én módszeresen irtom a madarakat, akkor nem mondasz igazat...
És a nagy hévben nem vetted észre, hogy a legrasszistább kijelentést éppen Te tetted, amire azért felhívtam a figyelmed, de Te nagyvonalúan erre sem reagáltál. A probléma, hogy ebben a kommentben sem hozol konkrétumokat, pl hol tett rasszista/kirekesztő kijelentést mondjuk adg? Sehol. De még max sem mondott ilyet. Problémáról volt szó, és hogy meg kellene oldani. és nem, Veled ellentétben kiirtásról és hasonlókról senki nem is beszélt...

soad1221 2015.06.23. 16:06:19

itt van ez a kommentem:

soad1221 2015.06.23. 08:47:50
@Megnevelő Ember: " ugyanakkor itthon szemrebbenés nélkül mutatják ki a másik ember ellen érzett ellenszenvüket (például látványosan átmennek az utca túloldalára), csak azért, mert annak más színű a bőre."

ilyet senki nem írt. 1. nem azt írták, hogy látványosan átmegyek, tüntetőleg, hogy mindenki lássa és érezze, hogy: 2, a bőrszíne miatt.
két olyan állítást tettél, amit senki nem írt. Ez maga lenne a rasszizmus, de még egyszer: ilyet nem írt senki

tehát Te tettél egy olyan kijelentést, ami teljesen jogosan elítélendő... LENNE... ugyanis az amit leírtál nem történt meg. Ha megtörtént volna elsőként állnék melléd, hogy ez rasszizmus. DE, ilyet nem írt le senki,és körül írva sem volt. menj vissza kommentekben mi volt leírva. És bocs, de ehhez Te is pontosan ugyanazt a képzeletbeli csoportot társítottad, ugyanazt feltételezted. A különbség, hogy az utcán átmenni részt kiforgattad és egy olyan szövegkörnyezetbe tetted, amiről az ég világon szó sem esett...
Tehát?

SzZoole 2015.06.23. 16:22:05

@Megnevelő Ember: a nyakam tennem ra,hogy te regen Eddie nick-el voltál itt a blogon:)

soad1221 2015.06.23. 16:25:31

@soad1221: hozhatnám ezt a kommentet is.. tulajdonképpen innen indult a dolog, hogy "elavult közösség"
minek nevezed a mai Mo-n azt a közösséget, ahol nincs se villany, se ivóvíz, télen fűtés, lehetőség napi egyszeri meleg ételre, gyerek iskoláztatására, stb...
milyen szóval tudod leírni az ilyen közösséget? az elavult az már kirekesztő? egyben rasszista? ja, vagy ahhoz az kell, hogy megvizsgáljuk szociológiai szempontok alapján a közösség összetételét, hogy visszakereshessük az okokat? innen már rasszistának kell nevezni? még akkor is, ha ennek a megváltoztatása lenne a cél?

Tudod a legtöbb kárt akkor okozod a cigányságnak, ha újra romát kell mondani, vagy kisebbségi személyt, és nem a valós és sajnos létező problémát keressük. Ez a szemlélet is csak abban segít, hogy a posztoló önéletrajzát ne olvassák tovább, hogy ne hívják be... Ezzel csak a problémát elfeded.
Harcolhatsz azzal, hogy milyen ócsmány dolog ez, és valóban nem szép, de azzal, hogy erőszakosan, a szavait kiforgatva próbálod ráerőltetni, népirtást előrevetítve bizonyítani, hogy ő bizony tévúton jár, akkor nem fogsz elismerő szavakat kapni, hogy bakker, tényleg, ezután majd, ha jön egy Lakatos névvel, és kreol bőrű képpel egy önéletrajz, majd el is olvasom.... Tudod inkább arra kellene fordítanod ezeket az energiákat, hogy a már létező képet változtasd meg a cigányságról. Mert így csak ellenállást váltasz ki, ami meg biztosan nem fog használni... pont az érintetteknek nem..

soad1221 2015.06.23. 16:26:12

@Zoole[uk]: ha igen, abba is hagytam, elnézést mindenkitől :)

SzZoole 2015.06.23. 16:32:18

@soad1221: ez nem állítás volt,csak feltételezés
A régiek közül biztos,hogy emlékeznek ra
Ismétlem,hogy nem biztos hogy a 2 nick azonos,de a stílus nagyon hasonló

soad1221 2015.06.23. 16:33:45

@Zoole[uk]: jaja, értettem és előre vetítve, ha így van, akkor tényleg én vagyok a hülye... :)

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.06.23. 18:11:44

@soad1221: Ezek szerint én értettem félre az összes fentebb leírt mondatot.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.06.23. 18:12:13

@Zoole[uk]: Ezt már más is kérdezte tőlem, neki privátban válaszoltam. Fogalmam nincs, ki az az Eddie, és nem is érdekel. Én erre a blogra nemrég találtam rá, mint ahogy a sajátomat is csak két hónapja vezetem.

Lipót László a nevem, nem titok. A Megnevelő Ember csak a blogom kedvéért kellett. Valahogy a Facebook oldalon keresztül keveredtem ide, de ez talán nem is számít.

Az viszont biztos, hogy nem nagyon fogom többé olvasni a hozzászólásokat. A történetek tök jók, érdekesek, tanulságosak, de amit néhány hozzászóló itt művel, az kritikán aluli. Hozzáteszem, így van ez más blogokon is (meg talán máshol is, ahol hozzá lehet szólni a témákhoz), de hogy egy olyan oldalon, ami alapvetően az elfogadásról kéne, hogy szóljon (hiszen hogyan akarhatja valaki, hogy külföldre költözve elfogadják a kintiek, ha ő maga sem képes ezt gyakorolni), ezerrel megy a bujtatott diszkrimináció, ez teljesen megdöbbent.

Néhány user részéről olyan kirekesztő és megbélyegző módon lett kitárgyalva ez a cigánykérdés, hogy ilyet legfeljebb szélsőséges, gyűlölettel teli oldalakon látni. Utána pedig az, hogy még meg is próbálják elkenni a dolgot azzal, hogy a "tapasztalat" és az "óvatosság" szó alá bebújtatják a rasszista véleményüket, mindennek a teteje. Szégyelljék magukat azok, akik képesek előítélettel viseltetni egy embertársuk iránt!

Csodálom, hogy ilyen fogadtatás után van még valaki, aki egyáltalán meg meri osztani az élete történetét.

Azt hiszem, nekem itt ez volt az utolsó hozzászólásom.

Ez egy nagyon-nagyon jó blog lenne, ha...

kék madár 2015.06.23. 18:20:28

@Megnevelő Ember: mindenre van energiad csak arra nem, hogy a kerdesekre valaszolj. Megismeteljem?

2015.06.23. 18:35:02

@Zoole[uk]:

"a nyakam tennem ra,hogy te regen Eddie nick-el voltál itt a blogon"

Igen-igen, nekem is ez jutott eszembe, én voltam, aki már rákérdezett, de ezek szerint mellélőttünk.:)

SzZoole 2015.06.23. 18:44:26

@Megnevelő Ember: figyelj,en nem hiszem,hogy akar egy szóval is bantottalak volna,de,ha te igy gondolod,tégy a belátásod szerint.Amit kérdeztem tőled az csak feltételezés volt,semmi bántó szándék nem volt benne.

2015.06.23. 18:46:03

@Megnevelő Ember: Nem olvastam vegig ezt a beszelgetest, csak reszleteket, de ha mar igy bemutatkoztal, azt megkerdezhetem, hogy miert valasztottad ezt a missziot, marmint, ezt a megneveloi szerepet?

Ez egy kivandorolt magyaroknak szolo blog, ide tobbnyire vilaglatott, jolnevelt emberek jarnak, akik kozott akadnak kifejezetten muveltek es tapasztaltak is. Meg persze aljas tahok is, de ez mindenhol igy van, szoval nem tudom, miert gondolod, hogy az itt levo embereket meg kell nevelni? Nem lehet, hogy... es ezt kerlek ne vedd szemelyeskedesnek, bar ezt nehez elkerulni, ha mar igy belementel ebbe a kuldetesbe, szoval az nem lehet, hogy az van, hogy kalapacs van a kezedben es most eppen szerinted minden szog? :D Vagyis, hogy ket honapja irod a megnevelo blogodat nagy lelkesen, ezert mindenki, aki csak megszolal, az most eppen megnevelesre szorul? :D Esetleg, ha egy kicsit kevesbe komolyan venned ezt a missziot, akkor lehet, hogy tobbet lehetne elerni masokkal abban, hogy komolyan vegyek amit mondasz? Vagy ha peldaul nem az lenne a neved, hogy @Megnevelo Ember, hanem peldaul @Mourinho08, vagy @kakaoscsiga, vagy ilyesmi, akkor valami mast mondanal magadrol, es nem azt, hogy ti itt mind bunkok vagytok akiket meg kell nevelni :D Nem vagyok pszichologus amugy, de szerintem az emberek szeretik, ha felnott embereknek, partnereknek nezik oket a beszelgetesekben, es nem megnevelendo hulyegyerekeknek, az ilyesmit meg a gyerekek sem szeretik.

Az valo igaz, hogy jol jon az eszmecsere, utbaigazitas, szemfelnyitas, stb, es a bloggazda is moderal rendesen, szoval azt nem allitom, hogy nincs hova fejlodni :D De ezen szerintem nem a "megneveles", hanem az ertelmes kommunikacio segit, es foleg, a kerdezes, ugymint "Mit ertesz az alatt, hogy...?", esetleg "Miert gondolod, hogy...?". Tudom, hogy a magyaroknak ez nem szokasuk de nagyon hasznos amugy. Rengeteg felreertest lehet vele elkerulni, es ez reszemrol most csak egy eszrevetel, nem megneveles, jo? :D

Na mindegy kell amugy valaszolni, ha nem akarsz, csak beleolvastam ebbe a threadbe.

Amugy szegyelljetek magatokat, az embert ignoralva mar harom napja azon vitatkoztok, hogy ki a toleransabb, meg mi az a rasszizmus, egyszeruen csak azert, mert az ember, akirol ez a poszt szol, erintve van a kerdesben. Lattam, hogy itt volt amugy a srac, es beszelgetett volna, de keves kommentet talaltam meg tole a nagy kupacban, egyszeruen mellekszereplo lett a sajat posztja alatt, mert eppen arrol volt szo, hogy mi az elfogadas. :D

SzZoole 2015.06.23. 18:47:10

@Th's child: lehet,hogy melle lőttünk,de a stílus akkor is kísértetiesen hasonló es ezek szerint nem csak nekem

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.06.23. 19:26:40

@Zoole[uk]: Erre válaszolok. Nem éreztem bántónak, mint ahogy remélem, te sem érezted annak a válaszomat (zanzásított véleményemet). Béke.

2015.06.23. 19:52:56

@Zoole[uk]: Valamelyik nap pont én is erre gondoltam. De nem tudom, hogy honnan jött. Mindenesetre Eddie beharangozott nagy hazatérése pont egybeesik Megnevelő Ember feltűnésével. Persze, lehet a véletlen műve is.

bpetya75 2015.06.23. 19:56:09

@l.laszlo:

Azt nehéz lesz összehozni. Te Hollandiában és Somogyban...

SzZoole 2015.06.23. 19:58:27

@Megnevelő Ember: nekem semmi bajom veled,akivel nekem bajom van,ahoz meg nem szólok

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.23. 20:06:06

@Zoole[uk]: ja,annak is ilyen eszes kommentjei voltak:-)

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.23. 20:07:43

@soad1221:
plane, hogy kozben ok is ciganynak hivjak magukat, a melegek meg buzinak. Mert ez a koznyelvi megnevezés.
A tulzott piszi sem jo.

kék madár 2015.06.23. 20:10:48

@mojyo: "Amugy szegyelljetek magatokat, az embert ignoralva mar harom napja azon vitatkoztok, hogy ki a toleransabb"
ebben igazad lenne, ha ez egy ilyen csutortok delutani menetrendszeru 3PM-es szuletesnapos felkoszonto lenne a kollegakkal, amikor nem illok a szuletesnapos ele vagni a tortas sorban.
Es valoban en is hulyen es kinosan ereztem magam, hogy l.laszlonak ezt kell olvasnia, de erdekes vita volt, sikerult kihozni a legnormalisabb oldalat sokakbol. (digger!!!!!) De most mit irjak, az 1000 jo elmenyemet ciganyokkal szemben azzal az 1 rosszal? (A ciganyt be lehet helyettesiteni penteken szuletettekkel vagy barmivel). Vagy, hogy a legjobb baratom is, a kedvenc zeneszerzom is, meg hogy egy ciganyasszony nevelt fol, amig nem jott meg ertem anyukam 9 eves koromban amikor rajott, hogy a szuloszobaban osszecsereltek? A rasszizmusrol nem lehet finomkodva beszelgetni, ertelmetlen, Eljutottam egy olyan szintre, hogy eltolthetek 3 evet egy vilagkoruli uton valakivel es ha azt mondja egy nap, hogy egyebkent tudtad, hogy en meleg/ cigany/fekete/zsido/transznemu/stb. vagyok, csak annyi jut eszembe, hogy nem, nem tunt fel es? De ha beszelgetni kell rola, akkor minden szavamba bele lehet kotni, a szovegkornyezet es a joszandekom ismerete nelkul. Na nem fenyezem magam tovabb, arra ott van megmondo ember :))))))

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.06.23. 20:19:24

@mojyo: Erre is válaszolok. Teljesen igazad van, és elnézést kérek, amiért kicsit túlpörögtem a témát. A helyzet az (ez most egy példa), hogy ha egy felnőtt emberre rászólok egyszer, ötször, tízszer, hogy ne szemeteljen, de tizenegyedszerre is eldobja a szemetet, akkor kénytelen vagyok azt feltételezni, hogy az a felnőtt mégsem annyira felnőtt. Talán ez a "misszió" lényege, de ezt itt nem akartam gyakorolni. Arra ott van a saját oldalam. Itt csak belefolytam egy beszélgetésbe, amibe nagyon nem kellett volna. Béke.

l.laszlo 2015.06.23. 20:31:46

@bpetya75: Nem, dehogy, Most élvezem az alábbit:)

Libben a függöny, nyikorog az ajtó
bepréselődik a kinti zajból
egy rozétól ázott szerelmes szó
meghalni nyáron csak veled lesz jó
most húzzuk túl, most álljunk bele
most guruljunk együtt a házunk fele
ízlik a szezon, bírom, mint a jó bort
felettem nap le, alattam longboard
ez jó, nem számít, hogy így van-e rendben
a csókod, az arcod, insta effektben
minden lány, kinek titka lehettem
a sztorikat a rakpart írta helyettem

Közhely lenne?

Most itthon vagyok Budapesten...

SzZoole 2015.06.23. 20:41:21

@l.laszlo: Laci,azt elarulod,hogy hol neveltek fel,mert a leirasod alapján en Tiszadobra tippeltem

SzZoole 2015.06.23. 20:44:17

Es most nosztalgiazok Ganxta Zolee best off hallgotok:)

l.laszlo 2015.06.23. 20:44:28

Igen, köztük volt Tiszadob, meg Berkesz, Balkány...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.23. 20:45:32

@kék madár:
Ha én a normális oldalamat mutatom akkor valami baj van velem...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

l.laszlo 2015.06.23. 20:50:34

Nem, az nem volt. Általában csak az adott régióban Szabolcs Szatmár Bereg Megye...könnyebb adminisztráció miatt.
Akkor még nem volt kötelező Budapest vagy más megyében született gyerek elhelyezése az adott régióban.
Oda rakták ahol éppen hely volt, néha több százan is voltunk.

kék madár 2015.06.23. 20:50:46

@Megnevelő Ember: hat ez kb ugy hangzott hogy lementem a kocsmaba, megfogdostam a pincerlanyt aztan felpofoztam az oregembert aki ramszolt, aztan hazamentem es elmeseltem, hogy fociztam par arvagyerekkel, megtanitottam nekik nehany trukkot aztan vettem nekik egy langost. Te is egy parhuzamos vilagban elsz, es mi sokan mind hulyek vagyunk, hogy mast eltunk at.

Boy Hivatalos Oldala Orphan 2015.06.23. 20:51:39

Mivel lacit személyesen is ismerem és osztálytársam és együtt nevelkedtem vele biztatlak hogy lile és osztd

SzZoole 2015.06.23. 21:24:28

@l.laszlo: tudtam Laci,en nyíregyházi vagyok ezekbe a városokban nagyon sokat jártam,azt tudtad,hogy berkeszen mar megszűnt az otthon?
Dobot ismerem mint a tenyerem,ugyanis en voltam a sofőrje annak a csapatnak,akik a kul es belteruletet felmerte a 2000-es évek közepe táján
Az is lehet,hogy találkoztunk:)
Ibit pl.azelott ismertem,hogy Megasztáros lett.
Nyiregyen a sostoi úti gyiviben is voltal?

l.laszlo 2015.06.23. 21:55:56

Mivel nem birok magammal mindig visszajövők Mo-ra, ahogyan most is. És ilyenkor elmegyek ezekre a helyekre, éppen a hétvégén voltam Berkeszen és Tiszadobon. kár hogy nem tudok ide csatolni képeket:(

Berkesz a kastély régen megszűnt gyermekotthonként, kb. 12. éve..most közel 9.milliárdos beruházás folyik, ugyan úgy mint Tiszadobon. Beruházások az aktuális hatalom saját hasznára arculatára tervezve. Nagyon durva mi lett a kastéllyal, igazán modern szerkezettel, belsőépítészettel ellátva..WOW. Elméletileg már nem látogatható ezek a helyek, nagyon szigorúan őrzik. Szerencsésnek érzem magam, hogy bejutottam. de félek, kb. 1-2 év és csak fizetős vendégként tehetem meg. Ha megtehetem.
Lásd Széchenyi fürdő 100 éve adófizetők pénzéből épült, az évi alapköltségvetése is abból van a mai napig + belépők, amit már én sem tudok megfizetni, még 5 éve rendszeres látogatója voltam.

És igen, Ibolya, vele van azonosítva Tiszadob-média által.
Igazából nem szerettem volna közölni Tiszadobot, mert az mindegy, kúriákat - kastélyokat az egész országban erre használták második világháborút követően-unióig, ( juj de hülyén jött ez le:)
pedig akkoriban kb. 200 voltunk...és jól megvoltunk

SzZoole 2015.06.23. 22:10:08

@l.laszlo: mikor kerültél el dobrol?

l.laszlo 2015.06.23. 22:14:49

Ez jó kérdés, kb. 17 éve.

SzZoole 2015.06.23. 22:47:47

@l.laszlo: '96-óta rendszeresen jártam dobra,lehet,hogy találkoztunk is:)

kardio1 2015.06.23. 23:14:20

@Megnevelő Ember: Ne haragudj, de megmondanàd, mi alapjàn vàlaszolsz egyeseknek, màsoknak miért nem? Nem merek arra gondolni, hogy elôitélettel vagy egyesek irànt. Vagy aki nem ért egyet veled, és mégis szeretné megérteni az àllàspontodat, annak màr nem vàlaszolsz?

kék madár 2015.06.23. 23:18:08

@kardio1: rasszistakkal mint te meg en, nem all szoba :)

kardio1 2015.06.23. 23:28:09

@kék madár: De ha ô dönti el, ki rasszista és ki nem, Akkor hogy is van ez?
Vagy itt van példàul egy érdekes kérdés. magyarorszàgon àltalàban nem szokàs szeretni a franciàkat. Sokan fennhéjàzo, gôgös, a külvilàgrol mit sem tudo népnek gondoljàk ôket, akik ràadàsul felelôsek Trianonért. Akkor ez elôitélet, tapasztalat, vagy rasszizmus ezen magyarok részérôl.? Es ha én itt élek, és szeretem a franciàkat, hogy lehetek rasszista, ezek utàn? :)

adg 2015.06.23. 23:34:26

@kardio1: @kék madár: A, veletek nem tud mit kezdeni. Remenytelenul neveletlenek vagytok.
Amugy pedig utalja a gyulolkodoket es ignoralja a kirekesztoket. Csalhatatlanul, egy betubol felismeri az eloitelettel rendelkezoket, es tisztan latja a masik lelki bugyrainak melysegeit, ezert jobban tudja, mire gondolt volna az valojaban.

Kar, hogy nincs itt Pink, szivesen osszeeresztenem oket egy meccsre. :)

labirintus1 2015.06.23. 23:35:00

@l.laszlo: Szerinted, jó vagy rossz, hogy meg akarják szüntetni (vagy talán már meg is szüntették) az ennyire nagy otthonokat?

Én ugyan csak egyszer voltam Tiszadobon 2001-ben, amikor Lengyelországba vittem fiatalokat táborozni onnan, de nekem túl nagynak és emiatt személytelennek tűnt az egész. De simán lehet, hogy tévedek, és nem jobb egy néhány fős lakásotthon.

kék madár 2015.06.23. 23:55:28

@kardio1: ez jo pelda, szerintem a magyarok 70%-a meg nem latott kozelrol franciat. Viszont mindent tudunk roluk

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.06.24. 07:06:59

@kardio1: megnevelo@hotmail.com
Ezen az email címen elérsz. Természetesen megtisztellek azzal, hogy válaszolok a kérdéseidre. Ezen a blogon nem kívánok többet párbeszédet folytatni a hozzászólókkal. Megértésedet köszönöm!

soad1221 2015.06.24. 08:53:40

@Megnevelő Ember: nem tudom, hogy ezt olvasod-e még, vagy válaszolsz-e, mindegy...

Akkor most elmesélek egy sztorit amit már megtettem itt egyszer, de picit kapcsolódik..

régebben történt, két cigány srác egy felüljáróról köveket dobált az elhaladó kocsikra, csak úgy brahiból. nagy baj szerencsére nem történt, pár kocsi összetört, mentek a rendőrök, begyűjtötték őket, és végig még nekik volt nagy pofájuk, nagyjából leszarták a rendőröket és a lehetséges következményeket. Majd a rendőrök elmentek a helyi vajdáért, és bevitték a srácokhoz. A srácok arca fal fehér lett, mikor meglátták, az kiráncigálta őket az udvarra és brutálisan összeverte mindkettőt... a két cigány srác nagyjából védekezni sem mert... amikor már tényleg brutálissá vált a verés az egyik rendőr szedte le róluk, hogy ezt azért mégse kéne csinálni, majd a vajda közölte a két sráccal a következőnél nem lesz ott rendőr.
A két srácot ellátták, hazaengedték, másnaptól rendesen jártak suliba és éltanulók lettek, aztán már nem tudom mi lett velük.
Nem akarok különösebb tanulságot levonni belőle, nem vagyok a gyerekbántalmazás híve. Viszont láttam, hogy ennek volt eredménye. Másnak nem.
Minden közösségben olyan megoldást kell találni a problémákra, amit az adott közösség tagjai elfogadnak.

Na akkor térjünk vissza Diggerhez. Tett egy-két meredek kijelentést, fogalmazott úgy, ahogy az nekem sem fér bele. a cigány szó, szinonimaként, üvegcserép, stb. Ez mind előítélet. Ezeket le kell küzdeni, hogy ne legyen olyan, hogy bőrszín alapján egyből kizárt, hogy legyen vkinek normális munkája.

Jött a Te verziód: mocsok rasszista, hogy képzeled, nem szégyelled magad, stb? ..
eredmény mi lett?

és az én verzióm: én megértem, hogy "óvatos". Az hogy védi a kertjét valószínű tapasztalat, ahogyan az is, hogy akiktől védte valószínű cigányok voltak. Konkrét események és személyek, akik miatt általánosít, ő is, ahogyan sokan mások - ez teljesen természetes dolog (bár nem jó). Ez az előítélet alapja - ez alapvetően büntetőjogi kérdés, persze érdemes ennek az okait is nézni, de most ebben a pillanatban ez mindegy...
Viszont a beszélgetés során eljutottunk oda, hogy nem azt jelenti ki, hogy rasszista, mint az elején, hanem azt hogy vannak olyan cigányok, akiket nagyon tisztel, a munkatársai, konkrét személyek, élmények. Eljutunk oda, hogy hely, helyzet, egyén függő, hogy az előítélet előkerül vagy sem... Tehát rasszizmusról már nem kell beszélni, ugyanis nem a bőrszín a lényeg...

A helyzet, hogy ebben a pillanatban a fejében már nem "mocskos, bűnöző cigányság" szerepel, hanem a konkrét személyek akiket vagy utál, vagy tisztel. akik mellesleg cigányok, de ez itt amikor konkrétan fogalmazódik meg már nem számít.

Akkor most ki tett többet az előítélet ellen? Ez nem egy vezényszóra, ahogy te teszed. Ez úgy megy, hogy meg kell, tapasztalnia a pozitív példát, és akkor nem lesz általánosítva a negatív... Csak így megy.

És ezt még azzal tetézni, hogy birca és adg mondatait kiforgatod, és olyan jelentést adsz neki, ami nem volt, még többet árt. Mindenkit visz a negatív irányba.

adg 2015.06.24. 09:15:16

@soad1221: Nincs egy masik nicked Szent Rita neven? :)

adg 2015.06.24. 09:37:05

@soad1221: guglizd meg, minek a vedoszentje. :)

soad1221 2015.06.24. 09:39:26

@adg [Au, Darwin]: ja azt tudom, ezzel nincs is gond, de azért én zárdába tutira nem fogok vonulni... :)

soad1221 2015.06.24. 09:51:01

@adg [Au, Darwin]: na azért utána olvastam... nem tudom, hogy bóknak vagy sértésnek vegyem... ?:D

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.06.24. 10:00:26

@soad1221: Oké, elsimerem, hogy birca és adg szavait kiforgattam, és ezzel talán többet ártottam, mint használtam.

Akkor most próbáljuk értelmezni az előítélet szót, bár ha jól emlékszem, akkor korábban már megtörtént.

Előre elítélek valakit egy olyan cselekményért, amit még nem követett el, de én azt feltételezem róla (korábbi tapasztalatból kiindulva), hogy el fogja követni. Ez biztosan nem jó irány.

Azt mondod, hogy hagyni kell a másikat, hadd éljen át pozitív dolgokat is, mert csak így jöhet rá magától arra, hogy minden ember hibázhat, nem csak egy bizonyos típus, illetve arra, hogy a korábban rossznak gondolt ember valójában jó. A problémát abban látom, hogy ha valaki előítélettel közelít a másikhoz, akkor nem lesz nyitott a pozitív dolgokra, hiszen már jó előre eldöntötte magában, hogy a másik csak rossz lehet. Lehet, hogy ezt nem mondja ki, de a ráutaló magatartásával ezt érezteti (például inkább átmegy az utca túloldalára).

Ha én vagyok az, aki elől inkább átmennek a túloldalra, noha én pontosan tudom, hogy nincs félnivalójuk, mert a látszat ellenére rendes gyerek vagyok, akkor egy idő után igazságtalanul megbélyegezettnek fogom érezni magam. Ezért amúgy valószínűleg haragudni fogok a saját népem, illetve népcsoportom azon tagjaira, akik ezt az előítéletet másokban kialakították (sok cigányt ismerek, aki utálja az illetlenül viselkedő cigányokat, mert azok rossz fényt vetnek őrá is).

Az én kérdésem annyi, hogy nem lenne egyszerűbb mindenkit a konkrét (tehát a már megtörtént) cselekedete UTÁN elítélni (ha valóban elítélendő), nem pedig ELŐTTE?

Hamarosan írok a saját blogomon a gúnyolódásról, ami kissé érinti ezt a témát. A szitu ugyanez. Valakire ismeretlenül bélyeget ragasztok.

Tehát én továbbra is azt mondom, hogy nem vagyok híve az előítéletnek, a faji alapon megfogalmazott előítéletnek pedig végképp nem, ami ugye már kimeríti a rasszizmus fogalmát. Senki nem tehet arról, hogy hová és minek születik. Majd ha később úgy viselkedik, hogy szembemegy a társadalom szabályaival, esetleg megszegi a törvényeket (szemetel, ordibál, lökdösődik, kirabol másokat, lop a boltból), akkor én is ennek megfelelően kezelem az illetőt, de addig nem. Viszont ez igaz mindenkire, nem csak a cigányra. Erre írtam fentebb, hogy ismerek jó pár fehér bőrű gazembert is.

Én azt hiszem, hogy most elég józanul válaszoltam a kérdésedre, egyben megragadom az alkalmat, hogy a korábbi, kissé sarkított hozzászólásaimért elnézést kérjek.

Kérlek, hogy ha a későbbiekben kérdésed vagy észrevételed van, akkor azt privátban írd meg a megnevelo@hotmail.com címre. Köszönöm!

adg 2015.06.24. 10:33:03

@soad1221: Mondhattam volna Don Quijote-t is. Mar eszembe jutott a multkor is, amikor Hintaval volt egy kis eszmecsered diggernel. Semmikepp nem sertes, no worries.

Mindenesetre az el kell ismernem, hogy komoly eredmennyel jart most, es egyaltalan nem szamitottam ra.

@Megnevelő Ember: Koszonom, en is elnezest, ha kicsit szemelyesebbre sikerult. Bar ezt nem vetted eszre, vagy akartad eszrevenni, mi kb ugyanazon az oldalon allunk, csak talan maskepp kicsit. Ezert erintett kulonosen rosszul, hogy akkor en vagy birca nepirtasra vágyunk, csak mert szerintunk segiteni kellene az elmaradottabb kozossegeket.

Uj lap...

soad1221 2015.06.24. 10:59:18

@Megnevelő Ember: ne haragudj, ide válaszolok..

először is kösz, ez már normális válasz..

"Előre elítélek valakit egy olyan cselekményért, amit még nem követett el, de én azt feltételezem róla (korábbi tapasztalatból kiindulva), hogy el fogja követni. Ez biztosan nem jó irány."
Igen, ez rossz. De egyben teljesen természetes és normális reakció. Ugyanakkor mivel rossz, kezdeni kell vele valamit, ennek egyik lehetséges módját vázoltam...

"Az én kérdésem annyi, hogy nem lenne egyszerűbb mindenkit a konkrét (tehát a már megtörtént) cselekedete UTÁN elítélni (ha valóban elítélendő), nem pedig ELŐTTE?"

Nem. Illetve ez nem így megy, az agy egyszerűen nem így működik.
Ha egy személy alaptalanul áldozata egy előítéletnek, akkor az neki nagyon szar. Nincs ebben vita. pontosan emiatt kell ezen változtatni. De szeretném hangsúlyozni, hogy nem "faji alapon" történik mindez, hanem tapasztalati alapon, egy adott viselkedésformához, öltözködéshez, stb-hez kötik az emberek.
Az egyik probléma, hogy hozzá teszik, hogy cigány. Valójában persze van ilyen nem cigány is - sok esetben azokat is simán lecigányozzák... mondjuk itt is lehet kezdeni a dolgot...
Viszonylag szerintem ritka, hogy a képzeletbeli cigány csoport, akiknek a viselkedése okot ad arra, hogy átmenjek az út túloldalára, na őket alaptalanul ítéltem meg... és nem a cigányságuk miatt, hanem a viselkedés miatt... ezt a képzeletbeli csoportot persze rögtön tudod ártatlan ovis csoporttá alakítani, de aki tapasztalta, hogy belökik a kapualjba, megrugdossák és kirabolják, az nem fogja...
Aki ezt tapasztalta azzal biztos, hogy nem fogod elhitetni, hogy márpedig ne menj át, nem lesz bajod. Hiszen akár még lehet is... A feladat ebben az esetben, hogy ezt ne általánosítsa, ne a cigánysághoz kösse, lévén ezt nem a cigányság egésze követte el.
Hogyan tapasztalja meg a pozitív példát? számos lehetőség van rá, látod pl digger dolgozott velük együtt - ez egy pozitív példa. Na ennek a pozitív példának van egyedül bármi haszna az előítélettel szemben. És mindenkinek van ilyen pozitív tapasztalata, ha valamilyen módon emlékezteted és "kimondatod" vele a pozitív példát, akkor azt az agy rögzíti - erősebb lesz az az élmény, adott esetben újabb pozitív példa fog eszébe jutni. Egyszerűen így működik az agy...
Amit meg kell érteni, az előítélet az nem egy szándékosan, könyvből olvasott, és bemagolt reakció, hanem egy rossz tapasztalat alapján kialakult érzés - ezt nem szünteted meg, csak azzal, ha tapasztal mást is..

Ez kurva lassú munka, és macerás is.. de tapasztalatom szerint csak ilyen módon lehet eredményt elérni.

Térjünk rá a másik félre, a kifejezetten cigánygyűlölőre.. Azzal rövidtávon igazából nincs mit kezdeni. neki kell egy vmilyen körülhatárolható csoport, amit gyűlöl. a legjobb ellenszer az oktatás,de ez meg még lassabb munka... A helyzet, hogy mindig lesz egy olyan "brand" (jobbik), aki előállít ilyen terméket (cigánybűnözés), és sajnos mindig lesz rá vevő.. Az oktatással tudjuk elérni, hogy ez a réteg minél szűkebb legyen.

Szó sincs róla, hogy az előítéletet támogatni kellene, sőt, küzdjünk ellene.. Ehhez viszont szükséges az, hogy az miért és hogyan alakul ki, és hogyan lehet azt semlegesíteni.
Erőből viszont nem megy. Ha vki tapasztalt valami rosszat, akkor azt ő tapasztalta, erővel csak azt éred el, hogy azt a rosszat erősíti az agyában. És ezt Te erősíted ezzel!

soad1221 2015.06.24. 11:17:22

@adg [Au, Darwin]: megmondom őszintén, hogy hinta esetében nem látok reményt.. ő képtelen tévedni, márpedig tévedhetetlen emberrel vitatkozni lehetetlen...az részben edzés, részben szórakozás is volt.. ő minden esetben sértegetésbe viszi a beszélgetést...ott meg már veszett ügy...

soad1221 2015.06.24. 11:22:12

@adg [Au, Darwin]: ja egyébként persze, hogy nem vettem sértésnek :)

kék madár 2015.06.24. 16:12:49

@Megnevelő Ember: az en szavaimat forgattad ki, de ugorjunk, hagyjuk a kicsinyes szemelyeskedest :)

kék madár 2015.06.24. 16:24:04

"Az én kérdésem annyi, hogy nem lenne egyszerűbb mindenkit a konkrét (tehát a már megtörtént) cselekedete UTÁN elítélni (ha valóban elítélendő), nem pedig ELŐTTE?"
ez versenyben van a honap beszolasaert, de nem is elitelesrol volt szo, hanem vedelmi mechanizmusokrol es ezzel a hozzaallassal mar kihalt volna az emberiseg, meg ugy az osszes faj a foldon.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.24. 16:26:53

@kék madár:

--mondta az oroszlán, de a gazella vállát megvonva a biztonság kedvéért ismét elinalt.

kék madár 2015.06.24. 16:37:13

@~~Babette~~: 2 gazella beszelget:
- te ezt az oroszlant lattad mar gazellat uldozni, legyilkolni, felfalni.
- nem ezt meg soha
- akkor legelesszunk tovabb

kék madár 2015.06.24. 17:05:54

@~~Babette~~: 2 gazella meglat egy oroszlant Az egyik el akar futni, mire a masik lerasszistazza. Legelesznek tovabb

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.24. 17:11:36

@kék madár: bocs, aszittem, viccesbe' nyomjuk, nem sértegetősbe'
kiszálltam.

kék madár 2015.06.24. 17:17:36

@~~Babette~~: en is aszittem, mikor kezdted el sertegetosbe nyomni?

bpetya75 2015.06.27. 09:25:03

@l.laszlo:

És meddig maradsz? Egyébként a kávézás szempontjából sájszegál, nem engedhetem meg magamnak, hogy egy mégoly ígéretes beszélgetés kedvéért felutazzam :-(

fesun 2015.07.12. 08:58:52

@l.laszlo: Kedves Laci! Megadnád nekem azt a könyvet, amivel kiutaztál Horvátországba? Köszönöm! :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása