oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. március 20. 06:42,  Szia, magyar vagyok 588 komment

2014. március 20. 06:42 Határátkelő

Szia, magyar vagyok

Egyszerre szórakoztató és elgondolkodtató a mai poszt, ami elég erős keverék ahhoz, hogy bátran ajánljam nektek Heni írását. Szerzőnk egyébként Csehországban él, de mai típusfelsorolása szerintem univerzális.

Csehország, Prága.jpg

„Öt év távlatából elmondhatom, hogy a honpolgárnak sem könnyű a helyzete, amikor országába idegen érkezik. Tartósan. Ott tanulni. Dolgozni. Élni. Mindenki ebben a szép világban, habitus, neveltetés, tapasztalat és tudás együttes használatával utasít el vagy fogad be tárgyakat, ízeket, eszméket és embereket.

Nem csupán Te kapcsolódsz a közösségbe, hanem a közösség is kapcsolódik Hozzád. Az, hogy ez a kötés mennyire lesz sikeres, a közös találkozási pontok mennyiségétől függ.

Íme, néhány embertípus, akikkel külföldön élő magyarként találkoztam. Benyomásaim és élményeim talán ellensúlyozzák a szerencsétlenül induló alkalmazkodást.

Abszolút elutasító

Köszönöm az összes szentnek, hogy kevés ilyennel volt dolgom. Százból két ember. Ő az, aki akkor sem hajlandó érteni, mit beszélsz az anyanyelvén, ha tökéletes nyelvtani és kiejtésbeli helyességgel használod a szavakat.

Továbbá akkor is viszolyog Tőled, ha Mila Kunis vagy kandušban (cseh népviselet) és illedelmesen udvarolsz neki.

Fahéjas teát akartam vásárolni egy teaboltban. Fahéj csehül (skořice) nem éppen a barátságos szavak csoportjába tartozik nyelvtanulás szempontjából. A ř betű kiejtése olyasféle, mintha a magyar r és magyar zs hangokat egyidejűleg darálnánk. (Próbálkoztok, mi?;-))

Egy cseh barátnőm szerint a csehek 7%-a nem képes helyes ejtésmóddal produkálni. Morcos boltos néni kérdezte is: “ugye maga nem cseh?” Valóban.

Szenvtelen arccal várakozott, hogy talán a tizenötödik sikertelen kísérletem után esetleg tizenhatodszorra világossá válik számára a fahéj. Végül mutattam a mögötte lévő polcon álló üvegcsét, amelyen a skořice felirat virított...

Nemzetfüggő

Mivel a fizimiskám nem országspecifikus, ezért első pillantásra nem dönthető el rólam, hogy kínai vagy kenyai vagyok-e. Eddig véltek már norvégnak, franciának, sőt, spanyolnak is, habár ez utóbbi fura, ugyanis habfehér a bőröm és vörös a hajam. (Csodálkozom amúgy, miért nem került még listára a viking.;-))

A lényeg, hogy találkoztam pár patriótával, akikkel a kellemes csevegés kényelmetlen távolságtartásra váltott, miután szóba került a hazám. Egyébként ezen nem álmélkodom. Nekem is vannak fenntartásaim a saját fajtámmal.

Itt említeném meg, hogy az élet egyik inspiráló érzése, amikor magyarul beszélgetsz a társaddal olyan idegennyelvi közegben, amit értesz, ám a körülötted lévők úgy gondolják: mégsem. Valaki röhög rajtad és azt állítja, biztos ukrán a fehérnép, Te pedig kuncogsz a párodra, hogy biztos nem. Na, tényleg: ukrán is voltam... ;-)

Csodabogár-imádó

Mindegy honnan jössz, az a fontos, hogy nem helybeli vagy. Ti is szoktatok templomba járni? Tényleg csak fűszeres kaját főztök? És a slágergyanús: nálatok szocializmus van?

Van egy srác, aki minden alkalommal, ha összefutunk, vígan tudakolja, akkor most magyar-e az anyanyelvem vagy román. Mondjuk ez tényleg szórakoztatóbb, mintha például amerikai lennék. Róluk általában mindenki tudja, hogy coca-cola, Hálaadás, ám Magyarország a mai napig változatos csoda...

Elődjei között...

...vagy barátai között akad magyar. Minden harmadik cseh elmondhatja ezt magáról. Édesapja, nagymamája, dédapja magyar. Pár kifejezés jön is magyarul. A „jó napot” mindegyikük felsorolásában dobogós.

Durva nyelvi jelenség a lány, akinek anyukája magyar, de a csaj nem beszél magyarul. Javára írható azonban, hogy a Csiga-biga gyere ki-t tökéletesen előadja.

Valdemár bácsi osztrák-cseh állampolgár. A második világháború idején járt Pesten, ahogy ő fogalmaz: „...a József Attila utcában megismerkedtem egy Ilonka nevű lánnyal, és még arra emlékszem magyarból, hogy Jó napot...”.

A zeneklubból ismerek egy anyukát. Japán-angol tolmács. Egyetemista korában egy magyar hallgatóval élt közös albérletben. Már nem rémlik neki a magyar nyelv, vagyis de: „...olyan van, hogy paprikás krumpli?” Hogyne. Hogyne. Szívmelengető terefere az ilyen.

Nyelvelő

Amíg nem uraltam a csehet, némettel és/vagy angollal próbálkoztam. (Újdonsült anya, babakocsival hivatalban, üzletben, máshol. Szórtam a teuton és ánglius gyönyörűségeket, mert esetleg...)

Esetleg másfél év után sikerült is levadásznom olyan embert, akivel a non-verbális kommunikáción túl szavakat is váltottam. Szerintem odahaza kukázó Karcsival is előbb folytatok diskurzust (b) irodalmi német nyelven. Részecskegyorsításról (is).

Nálunk az újszülött után még öt nyelvvizsga hagyja el a szülőcsatornát. Ha mégsem: anyja sem tart rá igényt. Cseheknél nyelvvizsga nélkül is lehetsz aszfalt.

Ellenben az már szemfényvesztő vagányság, ha a német nyelvtanár végzettségű ismerős nem tudja dekódolni a Wie geht es dir? klasszikust. Majd az ezt követő heroikus impresszió: cirógatásra született szurikátának vél, amiért csupán társalgási szinten birtoklod a cseh nyelvet. Istennek hála nem burjánzó típus. Azok, akikkel értekezni tudtam angolul, németül, mind toleránsak voltak velem szemben.

Valakije külföldön él

Haladunk a befogadó csoportok felé. Idősebb generáció. Fia, keresztlánya, unokaöccse került másik országba. Van, akinek Csehország sem csokoládé a boldoguláshoz. Nekünk ízlik a cseh csoki.

„Tudom, mit érez édesanyád!” - feleli, ha arról társalgunk, hogy utoljára az akciós plazmatévék idején látogattunk haza. Ő tényleg átéli a szituáció fájdalmas voltát, ha derékzsábával mászol három napig, fogaid közt bébivel, fejeden fostos rugdalózóval, anyád pedig együttérzően segít napi harminckét darab, Kitartás! üzenettel.

Annak, akinek szerettei határokon keltek át, nem kell magyarázni, mit jelent interneten keresztül követni az unoka fejlődését vagy a beteg rokon lábadozását...

Világlátott

Járt már külhonban és nem csak turistaként. Au pair volt Angliában, cserediák Franciaországban, recepciós Németországban, testnevelő tanár Amerikában, hogy említsem néhányukat az ismerőseim köréből.

Rögtön pártfogol. Ismerteti a helyi jellegzetességeket, szokásokat. Hova menjek vásárolni és hova ne. Mit kell feltétlenül kipróbálnom. Kísér ügyeket intézni. Kérned sem kell. Társaságba vezet és dicsér, amiért tanulod az anyanyelvét.

Hálával tartozom a véletlennek, hogy kaptam pár, bicegésemet segítő csehet. Nélkülük nyelhettem volna Dr. Kanapé piruláit.

Maga is idegen

Vigyázni kell velük. Nem úgy működik a dolog, hogy ha Te sem idevalósi, ő sem idevalósi, akkor összeborulás, pusziözön. Nem ütköztem sok bevándorlóval, ám akikkel igen, azt a képet mutatják, minél népszerűbb egy ország a de-jó-lenne-ott-élni ranglistán, annál köcsögebb a szülöttje.

Például a vietnamiak borzasztó kedvesek. Rád köszöntenek, mosolyognak, érdeklődnek. Ezzel ellentétben az ausztrál anyuka akkor sem ismer fel az utcán, ha egyébként hétfőtől péntekig minden reggel egymás mellett vetkőztetitek porontyaitokat az óvodában.

Még egy jó tanács: magyarral ne barátkozz! Először parányit tartózkodik a bratyizástól, majd miután önerőből ösvényt vágsz a sűrű erdőben, hátadra kapaszkodik, és igyekszik sárba taszítani... (Erről bővebben a blogon Magyarbarátság külföldön címmel.)

Végezetül egy botránymondat: Elégikus érzet, hogy az elmúlt öt évben Csehországban több segítőkész, mesterkéletlen vagy pusztán jófej helybeli keresztezte utamat, mint Magyarországon harminc év alatt, holott előbbieknek földije sem vagyok.”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: karakterológia Csehország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr75863794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eddie1977 2014.03.20. 23:07:34

@morsels: Azt hiszem, hogy ez az írott kommunikáció nem sokat segít abban, hogy megértsük egymást.
Nem a "How are you?" a baj.
Még nem voltam 12 éves, amikor már tudtam, hogy az angolszász területeken hogyan köszöntik egymást az emberek.
Én a kifejezhetetlen közönyről beszélek.
De úgy látszik, nem ugyanabban a világban élünk.
Azért annak tudnék örülni, ha én lehetnék az idegenvezetőd Dublinban.
Tudnék mutatni olyan dolgokat, amikre később nem akarnál emlékezni.

Herr Géza 2014.03.20. 23:07:47

@Desmond77: Igen, az már lejárt lemez, ill. abban is benne van,hogy "kivételes esetektöl eltekintve". Hát ez pl. egy kivétel:

www.einbuergerungstest.biz/einbuergerung-allgemein/doppelte-staatsbuergerschaft#EU

SzZoole 2014.03.20. 23:14:43

@morsels: mire keszul mar megint,igy is mar a baromfi udvar kakasanak hiszi magat.

morsels (törölt) 2014.03.20. 23:16:27

@eddie1977:
Most nem azert, de te probaltal valaha is kozel kerulni barkihez is? Marming Gingeren kivul.
Vilagos, ez nem ugyanaz, mint a dublini kozony posvanyat elfogadni, nade ha nem is vagy nyitott, ha eloitelettel nezel mindent, akkor ugy is fogod latni a dolgokat, ahogy azt elore eldontotted.

Marpedig te szereted elore eldonteni a dolgokat. Nem?

morsels (törölt) 2014.03.20. 23:18:43

@Zoole[uk.11.08.74.]:
Nem keszulok en semmire.
Csak ismerem mar tobb mont 10 eve. Tudom, hogy mit miert csinal :-).

blash 2014.03.20. 23:18:54

bisztosan irtak mar vagy otvenen, de mila kunis inkabb ukran szarmazasu, mint cseh, de kiterdekel...

morsels (törölt) 2014.03.20. 23:21:08

@Zoole[uk.11.08.74.]:
Ja, hogy o mire keszul...
Hat most ugy erzi, hogy gyengult a befolyasa, igy masokkal kezdett el 'beszelgetni'. Kvaterkazni.
Es a masoknak ez tetszik. Tisztara mint a magyar valasztasok miatt irok velemenye, miszerint mindenki birka :-).

Szoval hatteret gyujt maganak.

SzZoole 2014.03.20. 23:21:33

@morsels: nem Te,hanem O,olvasd el megegyszer.

Sütemény1975 2014.03.20. 23:21:37

@Kövérmadár [swe]: pedig a kis boltban (legyen akar hentes vagy pek) sokkal szebb es jobb aru van mint s hyperekben. es persze van emberi kontaktus. de a legjobb a piac. ostermelotol a friss zoldseg, tojas, husika, stb. hiperek felolem be is zarhatnanak.

morsels (törölt) 2014.03.20. 23:24:07

@Zoole[uk.11.08.74.]:
Mar javitottam :-)
De tenyleg azt hittem, hogy mar megint en leszek lebaszva.
Hozzaszoktam :-)

Herr Géza 2014.03.20. 23:27:23

@Naschkatze (Mostindien / CH): Ne már !! A "nyelvtannáci" kifejezés nem is magyar találmány ??

SzZoole 2014.03.20. 23:27:42

@morsels: gyengult a befolyasa,de hat kifele gyengult,csak a hulye nem latja,hogy mindenkit csak manipulalni probal,eleg gyenge probalkozas.

morsels (törölt) 2014.03.20. 23:29:04

@Zoole[uk.11.08.74.]:
Ahh... csak hiszed :-)
Nem kezdo a faszi, tudja, hogy mit csinal.
Es hidd el nekem, eddig mindig sikerrel jart.

morsels (törölt) 2014.03.20. 23:30:34

@Zoole[uk.11.08.74.]:
Nezd meg, most QUERCUS, bpetya, sorsolo a celpont.
Es nem veletlenek a celpontok.

Latcho Rom 2014.03.20. 23:32:37

@tucano: Próbáld a Canadahun szájton, régeben sok pdf-t, hangoskönyvet tettek fel oda.

SzZoole 2014.03.20. 23:33:10

@morsels: az lehet,hogy nem kezdo,csak eleg atlatszo,az ilyeneknek mar 20 evesen sem doltem be.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.03.20. 23:33:43

@Herr Géza: ... mär ez sem viläghirü magyar talälmäny... :-)))))

SzZoole 2014.03.20. 23:35:25

@morsels: egyikuk sem most kezdte ok is at latjak,csak rahagyak.

Latcho Rom 2014.03.20. 23:35:57

Uraim, további kellemest - troll: neked irt a blackhair, inkább ápolnád a saját kis életedet itt.
Ugye.

Jóéjt ficakok :)

tucano 2014.03.20. 23:37:12

@shakti_rom: azóta sem találom :(
@eddie1977: "Tudnék mutatni olyan dolgokat, amikre később nem akarnál emlékezni." Ittam olyanokat Dublinban, hogy ha akarnék se tudnék emlékezni :D

______________ (törölt) 2014.03.20. 23:40:27

@Cascabel: épp a napokban tette valaki közzé a rádiójátékos levlistán:
"Részletek 1987-es adásokból, a Szabadeurópa Kommentár című műsorából."

a múltkor meg ez az arc (gramofonos restaurátor, gyűjtő), akivel egy riport fent van a jutúbon (youtu.be/DeLxDS656p8)
ezt tette közzé:
Ezelott 75 evvel tortent a Felvidek visszacsatolasa. Errol az esemenyrol keszult teljes hanganyag meghallgathato a lent kozolt jutubos linkeken. Utana kozlok meg ket datas linket is, ahonnan a legutobb elokerult komaromi bevonulas hanganyaga is meghallgathato, ahol Horthy Miklos teljes beszedet is megismerhetjuk. Az 1938-ban keszult gramofonlemezsorozat nem kerult kereskedelmi forgalomba. A mintegy 200 elkeszitett peldany akkori nemzeti archivumainkba es kulonbozo intezmenyeinkbe kerult. A vesztes haboru kovetkezteben a kommunista hatalomatvetel utan intezmenyes keretek kozott bezuztak a fellelheto peldanyokat. Az azota most eloszor elokerult teljes sorozatot magam digitalizaltam, szerkesztettem es restauraltam. Beszeljenek a linkek helyettem a tovabbiakban! Udvozlettel, www.musicart.hu/agoston

A visszatért Kassa első napja 19381111 youtu.be/fW_5lgNWT_4

Berekszászi bevonulás 19381110 youtu.be/6KP_9s1U7Yk

Ipolysági bevonulás 19381011 youtu.be/Hf5LyZgFmEc

Munkácsi bevonulás 19381110 youtu.be/X5Exz9zroRs

Párkányi híd átvétele 19381106 youtu.be/ZoLjhJ5kgOk

Parlamenterek BÉNY 19381108 youtu.be/7yghMy2bKdo

Ungvári bevonulás 19381110 youtu.be/ppmi8mYm-C0

Horthy Miklós kassai beszéde 19381111 youtu.be/LfYMLc00NUk

Horthy Miklós kassai bevonulása 19381111 youtu.be/TDLJaXwVeR0

Észak felé zanza mp3 data.hu/get/5568629/Eszak_fele_zanza.mp3

Észak felé zanza wav data.hu/get/5568634/Eszak_fele_zanza.wav

Komáromi bevonulás és Horthy beszéd 19381006

data.hu/get/7334001/Komaromi_bevonulas_es_Horthy_beszede.mp3

Komáromi bevonulás – díszszemle 19381006

data.hu/get/7334005/Komaromi_diszszemle.mp3

morsels (törölt) 2014.03.20. 23:49:19

@shakti_rom:
:-))
Szoval blackhair nem allt veled szoba?

Mert nekem nem irt.. csak mondom :-)

eddie1977 2014.03.20. 23:52:12

@morsels: Szerinted egy ital-nagyker létrehozásához nem kellett megismernem a embereket? Úgy értem, hogy igazán.
Szerinted én már előre eldöntöttem magamban, hogy milyenek lesznek a partnereim? Szerinted az általad említett előítélettel kihúztam volna ennyi ideig?
Hidd el, hogy sokkal közelebb kerültem az írekhez, mint szerettem volna.
Ezért van az, hogy amíg mások megérkeznek ide, felveszik a munkát és örülnek annak az alamizsnának, amivel kiszúrják a szemüket, én már azt sem hiszem el az íreknek, amit kérdeznek.
Sokkal több minden történt velem itt az elmúlt 50 hónapban, mint egy átlagos bevándorlóval, aki csak bólogat ehhez a szarakodáshoz, ami itt megy.
De ahogy a posztban is írtam: erről nem szabad beszélni, mert akkor lehull a lepel, ami sokak számára az utolsó menedék.

SzZoole 2014.03.21. 00:00:52

@morsels: a blogon irt.
blackhair-lady 2014.03.20. 21:56:01
@morsels: En olvastam. le sem tudtam tenni amig be nem fejeztem. A film meg sem kozeliti a konyv elmenyt.

morsels (törölt) 2014.03.21. 00:02:18

@eddie1977:
Egy pillanat, befejezem a jatekot :-)

Latcho Rom 2014.03.21. 00:03:08

@sorsolo: @tucano: Itt se nincsen :( Van neked ncore?

morsels (törölt) 2014.03.21. 00:05:40

@Zoole[uk.11.08.74.]:
Maganban nem irt nekem.
shakti erre celzott.

morsels (törölt) 2014.03.21. 00:08:28

@eddie1977:
Ok.. igazad van.
Valoszinuleg itt a kornyekunkon is tudnek neked mutatni teruletet, ahova ha pizzat hordanal, maskepp itelned meg a kanadaiakat, mint ahogy en. Dehat ehhez vegulis jogod van.

tucano 2014.03.21. 00:17:01

@sorsolo: nem, hanem:
"Megyek Párizsba, ahol még egyszer sem haldokoltam"
és ezt nem találjuk :(

Latcho Rom 2014.03.21. 00:18:11

@sorsolo: Nem, ha visszaolvasol látod hogy a Párizsban még nem haldokoltamról irtam. Valamiért nem lett public domain...

Latcho Rom 2014.03.21. 00:19:53

@sorsolo: Kérdem megint drága fűvész-madarász komám, van ncore hozzáférésed?

______________ (törölt) 2014.03.21. 00:22:58

@shakti_rom: persze! felvételi követelmény volt az egyetemen. :)

eddie1977 2014.03.21. 00:26:11

@morsels: Az igazság az, hogy én egy pszichopata állat vagyok, akinek semmi keresnivalója nincs ezen a földön.
Gyerekkorom óta nem tudok beilleszkedni az emberek közé [ezért vannak az állandó vitáim itt is, máshol is], nem fogadom el a társadalom által felállított értékrendet, nem érzek semmi pozitívat az emberek iránt, nincs bennem tekintélytisztelet, és nem állok messze attól, hogy valami visszafordíthatatlan baromságot csináljak.
Ebben a pillanatban Ginger az egyetlen ember, akiért még visszafogom magam.

Ez az oka annak, amit látsz belőlem. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy egy szép világban élünk, és csak velem van a baj, hanem azt, hogy nekem nincs helyem ebben a világban.
Akár fejbe is lőhetném magam. Nekem ebben a beteg rendszerben nincs jövőm.

Az egyetlen dolog, amit meg tudtam őrizni, az nem más, mint az éleslátásom, amivel másokat pont ugyanúgy fel tudok boncolni, mint ahogy fentebb magamat elemeztem ki.

Aztán ezt mind-mind leírom, kertelés nélkül, kimondva azt is, amire mások még csak gondolni sem mernek, mert jólesik kiírni magamból azt a rengeteg szennyt, amit kénytelen vagyok elviselni magam körül.

Ha mindenki olyan lenne, mint én, már alig lenne ember ezen a bolygón.

És ne küldjetek orvoshoz, mert rajtam már az sem segítene.

Latcho Rom 2014.03.21. 00:31:27

@sorsolo: I fucking bet :))

Nézd meg ott...

morsels (törölt) 2014.03.21. 00:36:28

@eddie1977:
Ugyanmar.

Nem vagy te pszichopata, csak azt hiszed, hogy kulonleges vagy.
Es hat persze barki lehet kulonleges.
Vallvonas.

A vilag, amiben meg elunk, egy mas kerdes. Azt is lehet sokfelekeppen nezni.
A jelenlegi tarsadalmi berendezkedes szerintem is elegge labilis labakon all; eleg csak a nem is olyan regi bankos balhet nezni, de nezhetjuk az ukrajnai valsagot, vagy nezhetjuk az azsiai dominancia erosodese szempontjabol.
Es ez meg mindig nem erintett egy csomo mas dolgot.

______________ (törölt) 2014.03.21. 00:42:20

@shakti_rom: sajnos nincs, sőt a libraneten se, ami "A" magyar könyves torrent.
majdnem biztos, hogy nincs még bedigitalizálva.

tucano 2014.03.21. 00:47:03

@eddie1977: gyorsan utazz el oda, ahol pálmafák vannak és delfinek ugrálnak!

Latcho Rom 2014.03.21. 00:48:27

@sorsolo: Hétvégén feltúrom a hédert, ha mégis itt van valahol, bedigizem én.

rúgj már ki innen, az uj Coen filmet akarom felrakni.., kutya is vinnyog egy sétáért.

blackhairlady 2014.03.21. 00:49:24

@tucano: Itt fent van jo par:
http://canadahun.com/kereses/2185797/?q=Rejt%C5%91+Jen%C5%91&o=date&c[node]=120

Latcho Rom 2014.03.21. 00:54:34

@tucano: sajnos a cananahunon sincs.

Latcho Rom 2014.03.21. 00:56:08

@blackhair-lady: morselnek a blogban a Dunerol, ahogy zolee is irta.

End of story.

blackhairlady 2014.03.21. 01:04:16

@shakti_rom: Ja, igen. nem is neztem a nicket, csak valaszoltam.
Egyebkent vannak fent rejto konyvek a Canadahunon, az iment belinkeltem, csak nem tette be linknek, be kell masolni.

Latcho Rom 2014.03.21. 01:19:24

@blackhair-lady: sajnos az amit kerestünk, pont az nincs ott.

______________ (törölt) 2014.03.21. 01:40:07

@eddie1977:
"Ebben a pillanatban Ginger az egyetlen ember, akiért még visszafogom magam."

na most akkor vond le dzsindzsört, és máris el tudod képzelni, én hol tartok. ;))
ha így haladsz, szerintem jó eséllyel pár év múlva nem is lesz meg. csak objektíven, rosszindulat nélkül mondom.
nem baj, kiváló terrorista még lehet belőled. szép szakma az, saját várható élettartam táblázattal is rendelkezik.

"mondani, hogy egy szép világban élünk, és csak velem van a baj, hanem azt, hogy nekem nincs helyem ebben a világban."
pár napja ezt így fogalmaztam meg: én abnormálisnak tartom magam. ;)
pontosabban a világot tartom annak, magamat meg normálisnak, de szubjektíve a két szituáció ugyanaz: mindegy, hogy mindenki más rossz irányba megy az autópályán, vagy egyedül te hajtasz a forgalommal szemben, a végeredmény így is, úgy is karambol lesz...

"Nekem ebben a beteg rendszerben nincs jövőm."
bingo! a hírem az, hogy azoknak sincs, akik ezzel nincsenek tisztában. :)

"Ha mindenki olyan lenne, mint én, már alig lenne ember ezen a bolygón."
azért a követekeztetések levonásában még van hová fejlődnöd!

a lehetőségeid feltérképezéséhez ajánlott dokumentumfilm:
www.pbs.org/pov/ifatreefalls/photo_gallery_background.php?photo=5#.UyuAkftNjaR
gondolatébresztő, és mellesleg nagyon érdekes.

a másik rendkívül figyelemreméltó arc a matematikus phd-vel rendelkező unabomber, aki 16 évesen már a harvardra járt.
ilyen egy igazi pszichopata, ijesztően intelligens és kérlelhetetlenül következetes. nem alkuszik, és nincs tekintettel a következményekre. szóval e téren is van még hova fejlődnöd.
In 1971, he moved to a remote cabin without electricity or running water, in Lincoln, Montana, where he lived as a recluse while learning survival skills in an attempt to become self-sufficient.[9] From 1978 to 1995, Kaczynski sent 16 bombs to targets including universities and airlines, killing three people and injuring 23. Kaczynski sent a letter to The New York Times on April 24, 1995 and promised "to desist from terrorism" if the Times or the Washington Post published his manifesto, Industrial Society and Its Future (also called the "Unabomber Manifesto"), in which he argued that his bombings were extreme but necessary to attract attention to the erosion of human freedom necessitated by modern technologies requiring large-scale organization.

Kaczynski's original goal was to move out to a secluded place and become self-sufficient so that he could live autonomously. He began to teach himself survival skills such as tracking, edible plant identification, and how to construct primitive technologies such as bow drills.[9] He quickly realized that it was not possible for him to live that way, as a result of watching the wild land around him get destroyed by development and industry.[9] He performed isolated acts of sabotage and initially targeted the developments near his cabin. The ultimate catalyst which drove him to begin his campaign of bombings was when he went out for a walk to one of his favorite wild spots, only to find that it had been destroyed and replaced with a road.
en.wikipedia.org/wiki/Ted_Kaczynski

elgondolkodtató, hogy nemrég egy pszichiáter azt írta, hogy
'Well, I would rather be correct, than politically correct. And it is time for people to read “Industrial Society and its Future,” by convicted serial killer Ted Kaczynski. His work, despite his deeds, deserves a place alongside “Brave New World,” by Aldous Huxley, and “1984,” by George Orwell.'
www.foxnews.com/opinion/2013/06/25/was-unabomber-correct-about-horrors-technology-combined-with-government/

azt nem értem, hol alszik ilyenkor a hamburgeres? trollok, ha találkoznak... ;)

Ugyandehogy (törölt) 2014.03.21. 06:16:32

@sorsolo: egyaltalan nem. Sot, bírlak. Nekem amugy minden kommentek kedves es mosolygós,mert jókedvvel jövök ide. Csak nehez ezt átadni betűkkel. Foleg olyan kevéssel,amennyit ir,i szoktam. Ezért nem is zavar, ha félreértik,mar megszoktam. Hiszen nem halljak hozza a hangomat meg hangsulyokat.
,

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.21. 07:04:21

@shakti_rom:
Ne legyel mar odivatu! ;)

@Sütemény1975:
A minoseggel nem tudok vitatkozni. Szuleink szerint regen mindennek jobb ize volt, de en azt az izt nem ismerem.

Az emberi tenyezo nem erdekel. Nem vagyom a chitchat-re az eladoval, sot a legjobb, amikor leveszem a polcrol a dolgot es kesz.

@sorsolo:
Tudod mi a furcsa?
En is abnormalis vagyok, en sem passzolok a vilagba es mi megsem jovunk ki egymassal tul jol. Mondjuk rosszul sem ;)

Keblemre, romaiak! 8)

DieNanny CH 2014.03.21. 08:00:03

@eddie1977:

Te, figyelj, nincs egy tejtestvéred, akit sokat hintapalintáztattak? Hasonlítotok...

wuaaa 2014.03.21. 08:38:44

@nyuszigonosz(D):
"...de pl. az nem tünt fel neki,már ugye ha szintén beszéli a nyelvet..."

..már csak ezért is érdemes volt végigolvasni a kommenteket. micsoda szívmelengető érzés látni, hogy valaki gondol rám !

OMG !
.....reménytelen...

skylla 2014.03.21. 09:58:11

@Naschkatze (Mostindien / CH): ausztriaban ez a neve, nemcsak az ikeaban.

Latcho Rom 2014.03.21. 14:11:21

@sorsolo:

RIP. csak most lattam ezt a facebookon..

hvg.hu/kultura/20130507_grandpierre_interju

Talákoztunk itt párszor, nagyon kedves ember volt.
Mint a tobbi Grandpierre is :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.03.21. 14:11:41

@skylla: Lätom, a szmäjli ellenére sem jött ät a poén...

Latcho Rom 2014.03.21. 14:12:09

@Kövérmadár [swe]: Legyek "modern" mint te, muffinbébi? :-)

Latcho Rom 2014.03.21. 14:12:58

@Naschkatze (Mostindien / CH): skylla néha lasssssu, ezt be kell kalkulálni a dolgokba :P

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.21. 15:50:15

@VHB: Na jó, de azt is vedd figyelembe, hogy azóta mekkorát lépett előre a világ technikai fejlettsége.A 60-as években mondjuk evett egy autó 20 litert 100-on, és úgy számolták a 30 évet; manapság mondjuk jóval kevesebb olaj van a föld alatt, de mivel egy autó eszik 5-7 litert százon, így viszont még mindig elég lehet 30 évig...Nem értek hozzá, de valszeg van egy ilyen vetülete is a dolognak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.21. 19:08:46

@geegee:
Nem, nem így van.
Egy autó evett 20litert most csak 7-et de tíz hétliteres fogyasztású esik arra az egy húszliteresre.
Akkor élt 2milliárd ember a földön most 7milliárd.
Az energia igények megtöbbszöröződtek.
A készletek bírják a kutak bírják, a finomítási kapacitás már nem.
Ez szokta befolyásolni az árakat.
A politikai stabilitás a legkényesebb pont.

Latcho Rom 2014.03.21. 19:41:16

@skylla: in the public, again??

Hammmmmmmm :-)

______________ (törölt) 2014.03.21. 20:08:55

@Kövérmadár [swe]: ebből is látszik, hogy valaminek a tagadása csak felszínesen és átmenetileg hozza közös platformra az embereket.
ezért kéne inkább (a tagadás helyett) minden tagadónak a saját életével megmutatni, "hogy kell csinálni".
(bocsánat, ez nagyon "újjászületett keresztény"-esre sikerült. :) )

______________ (törölt) 2014.03.21. 20:15:08

@shakti_rom: azon "töprengek", hogy a feketepontjaidnak vajon hány százalékát gyűjtöd be a megszólításokkal. :)
engem nem zavar, de van egy olyan gyanúm, hogy a többséget igen. csak azért teszem szóvá, mert olyan gyanúm is van, hogy nincs benne bántó szándék, max. egy kicsi csipkelődés (vagy tán annyi se). és jó eséllyel fogalmad sincs róla, hogy adott esetben mennyire utálják a "célszemélyek" a becézgetéseid. zárójel vége. :)
((idegesítően sok idézőjelet használok))

______________ (törölt) 2014.03.21. 20:19:12

@skylla: @Naschkatze (Mostindien / CH): ma a német boltban legalább három másik nevet láttam, lényegében gyártónként változik. schokoküsse, meg hasonlók. de mohrkopf nem volt köztük. ;)
lassan írhatunk belőle egy doktorit (mondjuk "marteking" menedzsment szakon). :)

______________ (törölt) 2014.03.21. 20:25:40

@Babette_: írjál néha hosszabbakat, azzal felépül az imidzsed, és talán jobban fogjuk a rövideket is "hallani".

shakti is sokszor utalásszerűen ír, aztán a hallgatóság többsége persze nem érti. ő meg néha mintha kicsit megbántottan venné ezt tudomásul.
ami működik egy összeszokott, egymást jól ismerő csapatban, félszavakból, az persze itt nem fog. (honnan is vennénk a közös referenciapontokat? "hanyas vagy, negyvenhetes?")

______________ (törölt) 2014.03.21. 20:49:10

@shakti_rom:
én csak a vhk-s testvéréről hallottam.
furcsa, hogy lehet honvággyal kanadában élni húsz évet:

"A visszatérésnek sokkal egyszerűbb oka volt: a honvágy. Az utolsó tíz év gyakorlatilag azzal telt, hogy itthoni levegő után ácsingóztam. Nem érdekelt, hogy mi van itthon, hogy szegények-e az emberek vagy, hogy mi az aktuális politikai helyzet. Olyan szinten vágytam vissza, hogy az már fájt."

Latcho Rom 2014.03.21. 20:56:47

@sorsolo: De tudom, azt hiszem meg pendelyes lehettel amikor en mar becezgettem a neten.
Rossz szokas, igazad van, annyi legyen a mentsegem hogy csak azokat becezem akiket jobbara kedvelek.

Kedvelem az epito kritikaidat kedves SORS - maradhat igy? :-)
A konyvre emlekeztet, tudod arra a nobel dijjasra.
Nincs zárojel :-))

Latcho Rom 2014.03.21. 21:04:51

@sorsolo:

Igen, neha nem konnyu - kulonosen ha mint o, nem 9-5, nincs meg az a korbevevo kozosseged, mindenapod ami egy allando munkaval, angol vagy francia beszeddel telik el..

Vannak mas magyar muvesz ismeroseim is, hasonloan elik meg ok is - bar azt hiszem grandpierre szuper erzekeny volt.

Cuzammen azt akarom mondani hogy ha nem vagy egy szuper szuper sikeres muvesz itt kanadaban, nehezebben asszimilalsz.

Muvesz barataim FR-ban jobban elvannak, festok, zeneszek, muforditok, reszben mert sokkal konyebb hazamenni, megmartozni otthon..masreszt jobban visz a francia elet magaval, akkor is ha annyira francia sosem leszel mint amennyire kanadai lehetsz - ha az akarsz lenni. Up to you.
(zárjel bezárva) :-).

______________ (törölt) 2014.03.21. 21:09:37

@shakti_rom: aligha. :) én már a 90-es években bbs-eztem, amikor még internet a fasorban se volt. (sőt, az apukám meg sokkal erősebb nálad! ;)) )
én még rossz szokásnak se neveztem, csak jelezni akartam.
az a legrosszabb, ha ráadásul pozitívként szánod, aztán a vevő oldalon meg pont fordítva szól. igen, maradhat: kedvelheted továbbra is! ;)

nem is tudtam, hogy solohov is noble.

______________ (törölt) 2014.03.21. 21:14:29

@shakti_rom: ez érdekes, azt gondolnám, hogy egy befelé figyelő, öntörvényű ember (aminek a művész a prototípusa) sokkal kevésbé "függő", mint a 9-től-5-ig-többiek.
azt is gondoltam, hogy bizonyára sokan a társadalomra reagálnak, de szintén sokan az univerzumra, azaz valami jóval a társadalmon túli létezésre.
amilyennek a cikkből kirajzolódott, grandpierre-t ráadásul pont a második csoportba sor(s)oltam volna.

Latcho Rom 2014.03.21. 21:16:21

@sorsolo: Solohov? Magyar irokon gondolkozz.

Sokat jelzel, nem biztos hogy mindenki szereti ezt - azt hiszem mar tegnap megtargyaltuk hogy DOLGOKROL fogunk beszelgetni, nem egymasrol, egymas szokasairol - mert az csak szart kavar. Erted? :-) erted hat ;)

Itt is volt bbs, ircii, bots, bot wars, amit akarsz.. kezdettol Kero voltam, vagy |{ero a hekker / warez korokben, remelem ezt a nikket konyebben kitatalod mind amit neked adtam - illetve adtal magadnak :-)

Ha 90-ben BBSeztel akkor most...hany eves vagy?

nyuszigonosz 2014.03.21. 21:16:48

@sorsolo: A Csendes Donért 1965-ben.

Latcho Rom 2014.03.21. 21:19:01

@sorsolo: Fugges mindig van, lehet negligalni, lazadni, kimenni a tarsadalombol, de amint latod..hazater a vandor.

Neha meghalni, ahogy grandpierre, szabo gabor s masok is hazatertek megnyugodni.

Latcho Rom 2014.03.21. 21:25:17

@shakti_rom:

Sajnos most ell kell mennem probara, talan este irok megint - s megint - ha nem titok termesztesen.
Hány éves vagy?

nyuszigonosz 2014.03.21. 21:32:26

@sorsolo: Nekem akkor, amikor olvastam, nagyon tetszett.

______________ (törölt) 2014.03.21. 21:35:14

@shakti_rom: azt hittem, emberi sors, nem sorstalanság.
most tizenhárom vagyok. 90 óta egyre csak fiatalodom.

függés, persze van, a meglepő (számomra) az, ha a művésznél még több is van a függésből, mint a nem-művésznél. az előítéleteim közé nehezen illeszthető be. :)

______________ (törölt) 2014.03.21. 21:39:32

@nyuszigonosz(D): cím alapján biztosan nem választanám. nem mondom, hogy csak akció legyen, de azért a "csendes don" több húszoldalas leírást sejtet, mint amennyit renyhülő emésztésem szívesen fogad. oroszul kéne elolvasni! úgy már lenne benne kihívás is. :)

nyuszigonosz 2014.03.21. 21:43:27

@sorsolo: Nem olyan csendes a Don. Mindent megtalálsz benne.

Olvasd oroszul, én akkor nem oroszul olvastam. Pedig akkor még jobban tudtam oroszul, mint amennyi orosz még mostanra maradt. :-)

Latcho Rom 2014.03.21. 21:45:56

@sorsolo: Na csak kitalaltad.

Egy ismeretlen jelolt be a fb-n az elmult hetekben, gondolom te voltal, hiszen koszontottel a szulinapomon, itt a blogon. Ott nem szoltal egy kukkot sem :)

Akkor maradunk abban hogy en tudom a korodat...kb, de nem akarod a bloggal megosztani, ami nekem ok..remelem masnak is..

szép estét sorsom :)

______________ (törölt) 2014.03.21. 21:57:08

@shakti_rom: nem én voltam. nem nagyon fb-zek, főleg nem ismeretlen férfiakkal. ;)
de még rosszabb hírem van: a blogon se köszöntöttelek, nem is tudtam a születésnapodról. amúgy is bunkó vagyok: szinte senkiét se tudom. talán enyhítő körülmény, hogy többnyire a magamét is elfelejtem, a koromat is úgy szoktam kiszámolni (bár lehet, rövidesen az évre se fogok emlékezni :) ).

______________ (törölt) 2014.03.21. 21:59:46

@nyuszigonosz(D): szervezzünk egy blog-szétoffolós csendes don olvasónaplót. akár több nyelven párhuzamosan, minden nap egy oldalnyit, és kitárgyaljuk.
szerintem jó lenne! :)
értelmesebb, mint hogy miért kell / nem kell / opcionális kijelentkezni a magyar tb-ből és milyen nyomtatványt kell hozzá kitölteni... :(

morsels (törölt) 2014.03.21. 22:06:25

@sorsolo:
Talalkoztam vele en is...
Akkor mar elvalt attol a felesegetol, akivel Kanadaba ment, egy del-amerikai novel volt, aki meg a ferjetol 'szokott' meg... o tartotta el. Egyebkent rendes volt az a no is.

Meg az is biztos, hogy a lanya egyetemet nem o fizette.

______________ (törölt) 2014.03.21. 22:11:01

@morsels: ez romantikus, nekem is tetszene. :) szoktam is mondani a csajoknak, hogy piros ferrárival jól be lehet nálam vágódni. igaz, legutóbb egy sárga truckkal is jól be lehetett. hiába, nem tanultam meg jól a leckét, még mindig számítanak egyéb körülmények is. :)

nyuszigonosz 2014.03.21. 22:11:53

@sorsolo: Blog-szétoffolás amúgy is nap mint nap van. :-)
( sok esetben érdekesebb témákkal, mint maga az aznapi poszt )

morsels (törölt) 2014.03.21. 22:19:00

@sorsolo:
Nem volt neki piros ferrarija... nem volt semmije.

______________ (törölt) 2014.03.21. 22:26:01

@morsels: dehogynem! legfeljebb nem dollárban kifejezhető. igazi életművész volt eszerint.

bpetya75 2014.03.21. 22:28:50

@morsels:

Miért pont mi? Valami erdészfrakciót akar? ;-P

morsels (törölt) 2014.03.21. 22:44:06

@sorsolo:
hat igen, azt hiszem az elmondhato, hogy eletmuvesz volt.

Latcho Rom 2014.03.22. 00:35:58

@bpetya75: Tagcserék vannak a frakcióban, max is in, úgyis bulgárkertész, sors mester is out :)

Latcho Rom 2014.03.22. 00:38:17

Lowertownban laktunk, ő is odajárt a Champagne fürdőbe úszni, szaunázni, neje is volt párszor.

Latcho Rom 2014.03.22. 00:55:17

piros ferrari.

Vicces ahogy otthon - vagy akar kint is elkepzelik az amerikai muveszletet, hanyan de hanyan eltek eltek segelyen, halasz peterek, jobi, baksa, jeno..aztan haza, s valahogy elvannak, a kokler magyar fiuk.

nade kiafasznak mondom ezt? magamnak.

out

Eino81 2014.03.23. 11:28:41

Valóban sok féle embertípus van itt Prágában. Külföldiek és magyarok is. Való igaz, hogy magyarokkal is meg lehet szívni, de azért nem kell annyira elutasítónak lenni, mint a cikkben. Mi az évek alatt egy jó kis magyar társaságot hoztunk össze. A csehek már mások, kollégáimat leszámítva az utca embere - fiatal vagy idős - nem tud, nem mer vagy nem akar angolul megszólalni. Szóval aki azt állítja, hogy a magyarok rosszul állnak nyelvekkel, az még nem találkozott csehekkel. Pába nekem is "csoki", mégha néha gyomorforgató hivatali ügyintézésbe belefogni, minden beleszámítva szép, és kifizetődő.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása