oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. szeptember 19. 06:52,  Életünk lapjai Svájcban 233 komment

2013. szeptember 19. 06:52 Határátkelő

Életünk lapjai Svájcban

Egészen újszerű sorozat első részét olvashatjátok ma. Voltaképpen egy svájci határátkelés naplójáról van szó, Ildikó és családja történetéről. A formátumnak köszönhetően a sztori és a tudnivalók a szokásosnál lassabban bontakoznak majd ki, ugyanakkor sokkal több részletet megtudhatunk arról, mit is él át az, aki új országot választ. Az írás eredetileg a barátoknak, ismerősöknek készült, az általam túlságosan ide nem tartozónak vélt dolgokat kiszerkesztettem belőle – természetesen Ildikó egyetértésével. Remélem, tetszeni fog nektek ez az írás, és a sorozat többi darabja is és talán így majd azokban is előjönnek az emlékek (és esetleg meg is osztják velünk), akik már átéltek hasonlót.

Winterthur.jpg

2013. május 12., Útközben Svájc felé

Bye, bye Érd, Magyarország!

2013. május 13., hétfő, Winterthur

Tegnap este szerencsésen megérkeztünk az új otthonunkba! Bár még csak félig tudtuk berendezni, nagyon kedves, szerethető, lakható, így rögtön birtokba vette mindenki a szobáját! Az első éjszaka olyan izgalmasan telt, amit álmunkban sem gondoltunk volna.

2013. május 15., szerda

Tíz és fél órás utazás a három gyerkőccel és a plafonig megrakott autóval leányálom volt ahhoz képest, ahogyan az ELSŐ éjszakánk telt. Boldogan, nyugodtan hajtottuk álomra a fejünket, de csak pár óra telt így el, amikor a lépcsőházból hangos szót, majd több csengetést hallottunk. Én a helyismeret hiányában kómásan épp az ellenkező irányba indultam és lekapcsoltam az egyetlen éjszakai fényt is, majd Gábor sietett segítségemre.

Ajtót nyitottunk és ennyit hallottunk: "Es brennt! Es brennt!"és mindenki rohant ki a házból. Azt hittük, ez csak egy rossz álom, de nem az volt... ösztönösen rohantunk a gyerekekért, paplanostul kaptuk ki a Kicsiket az ágyból, még magunkra kaptunk valami kabátfélét, fogtam az iratainkat, lakáskulcsot és már kint is voltunk az udvaron. Odakint még két család kisgyerekkel, tűzoltók, bámészkodók, akik a legfelső lakásból pislákoló tüzet és füstöt kémlelték.

Mentősök kérdezték, hogy jól vagyunk-e, majd a kétségeinkkel magunkra maradtunk. Nem tudtam, mit gondoljak, valahogy csak az járt a fejemben, hogy ennél rosszabb kezdet nem is lehet, és vajon most elveszítjük mindenünket??? Nem tudom, élt-e már át valaki hasonló helyzetet, talán csak ő tudja, mit éltünk át 1-2 órán át.

Az udvarról beinvitáltuk magunkat egy másik lépcsőházba, mert egyre hidegebb lett, és a félig alvó Szofi és az éber Sára is vacogott már. Barni és Gábor igazi férfiként viselték a helyzetet, de a Lányok előtt is le a kalappal, mert egy nyafogó hangot sem hallattak. Egyszer csak nyílt az ajtó, érkezett egy tűzoltó és közölte a jó hírt, hogy minden rendben, visszamehetünk a lakásba! Akkora kő esett le a szívünkről, mint még soha!

Nehezen, de szépen visszaaludtunk és reggel már csak mosolyogtunk az éjszaka borzalmain. Második éjjel még pici félsszel feküdtünk le, de jelentem, azóta minden rendben! Tegnap délután, a játszótéren megtudtam egy apukától, hogy a két év alatt, ill. korábban sem történt ilyen, szóval ez az eset mindenkit nagyon meglepett! Mit akart ezzel a sors, nem tudom... talán csak kicsit ránk ijeszteni és tesztelni, hogy ilyen helyzetben hogyan álljuk meg a helyünket? Szerintem csillagos 5-re vizsgáztunk.

2013. május 16., csütörtök

(Nem)csak háziasszonyoknak

Az első napunk programját alapvetően meghatározta, hogy a hétfő a mi „mosásnapunk" a házban. Gábor korábban már csöpögtette az információkat arról, hogy Svájcban egészen másképp működik a mosás, nincs a lakásokban külön mosógép, ezért tartottam is kicsit tőle.

A lakásunk egy kétemeletes ház földszintjén van, összesen hat család él itt, nagyon családias. Az alagsorban vannak a lakásokhoz tartozó tágas tárolók és a mosókonyha is.

A mosókonyha két helyiségből áll: az egyikben van a gyönyörű nagy mosógép, az ajtó előtt egy nagy szárítógép, a másik helyiségben pedig teregetni és szárítani lehet a kimosott ruhákat. A mosógép és környezete olyan tiszta, mintha minden új lenne,- pedig nem az, csak ennyire vigyáz rá mindenki.

Gábortól kaptam egy kék műanyag „kütyüt", amit be kellett dugni egy helyre, ami arra való, hogy ezzel csak a mi fogyasztásunkat mérik, ha mosunk. A gyerekek is ámulattal nézték, mit hogyan kell csinálni. Betettük az első mosást, bezártuk az ajtót, magunkkal vittük a kulcsot. És még 2x így tettünk, míg ki nem ürült a szennyeskosár.

Én a kinti szárítást szeretem a legjobban a hagyományos szárítóállványon, de nagyon izgatta a fantáziámat a szárítóhelyiség. Az utolsó adag ruhát ide teregettem ki, majd kicsit félve megnyomtam a piros gombot azon a dobozszerű gépezeten, ami meleg levegőt kezdett fújni a ruhákra.

Kimentem, bezártam az ajtót és csak kb. 2 óra múlva mentem vissza. Az ágynemű még nedves volt, de a kisebb ruhák megszáradtak és jó illat terjengett mindenfelé!

A nap végén megállapítottam, hogy nem kell félnem a közös mosástól, ez egy nagyon jó találmány / rendszer és valószínűleg nagyobb társasházaknál is ilyen jól működik! Vasárnap és ünnepnapokon tilos mosni, de azt is észrevettem, hogy nem minden nap foglalt a mosókonyha, így még az is megoldható, hogy valaki helyett beugorjon egy másik család, ha már tele a szennyeskosár.

2013. május 17., péntek

Egy svájci hétköznap története

Az első hét a felfedezés, az ismerkedés, a beilleszkedés hete, amikor még együtt vagyunk itthon és mindenféle programokat szervezhetünk. Gábor sajnos kivétel ez alól, mert a munka számára nem áll meg, valakinek kell pénzt keresni is.

Talán a sok új inger, a friss levegő, a mozgalmas napok és a megszokottól eltérő késői fekvés együttes hatása, hogy reggelente sokáig, akár 9 óráig is alszunk. Nekem vannak restanciáim, nagyon rám fért már az alvás az elmúlt két hajtós hét után, de a gyerekek reggeli durmolása meglepő.

Gábor fél 8-kor indul Zürichbe dolgozni. Egyelőre autóval jár, de hamarosan átnyergel biciklire, hogy Oberwinterthur vasútállomásig tekerjen, majd onnét vonatozzon. Így egy picit hosszabb lesz az út (50 perc), de kényelmesebb és az esti dugót is elkerüli.

Szóval felébredünk, reggelizünk, megbeszéljük, hogy mi legyen az ebéd. Mert minden nap főznöm kell, ez most már így lesz később is, ugyanis délben hazajönnek a gyerekek az oviból, suliból.

Tegnap ebédig még volt idő, elővettük hát a bicikliket és nyakunkba vettük Oberwinterthur azon részét, ahol még nem jártunk. Olyan biztonságosan lehet közlekedni a kiépített bicikliutakon, hogy Barnit is nyugodt szívvel engedjük tekerni.

Útközben felfedeztük a városi strandot, egy állatsimogatót, ahol hosszan múlattuk az időt, mert annyira békés volt! Korgó gyomorral tekertünk hazafelé, de egy kis játszózás még kellett! Késő du. útra keltünk, hogy megnézzük Sári iskoláját, ahová majd szerdától fog járni. Bár messze van tőlünk, az odajutás nagyon egyszerű volt: kis séta, trolibuszozás, átszállás egy buszra, majd Tössben pici séta.

A buszok állapotától, felszereltségétől egyébként is el vagyok ájulva, minden állomást, csatlakozást kijeleznek, nagyon nagy segítség! (Igaz, nemrég Budapesten utaztam az új 105-ön, na, az volt ilyen szép belül).

Beugrottunk a boltba megvenni a vacsorához valókat. A vásárlások a pénztártól való távozás után még nagyon megviselnek, mindig átszámolok és fogom a fejem, hogy mennyit költöttem, de erről LE KELL SZOKNI, nem érdemes, mert csak ideges és rosszkedvű lesz az ember.

A hét elején Gábortól kapott 200 chf-ot ma költöttük el, pedig higgyétek el, jóformán csak élelmiszert vásároltunk! Szóval, drága az élet, a mindennapok az otthoni árakhoz képest (pl. kávé 3chf, 1 gombóc fagyi 3chf).

2013. május 19., vasárnap

Esős vasárnapi gondolatok

Tavaly ősszel volt szerencsénk megtapasztalni, hogy Svájcban egészen más a klíma, mint otthon. Gyönyörű zöld minden, köszönhető a sok, szinte mindennapos esőnek. Bárhová indul az ember, kell, hogy legyen nála esernyő vagy esőkabát.

Az otthoni csomagolásnál is nagy gondot fordítottam erre, mindenkinek lett esőkabát, széldzseki, Kicsiknek vízálló naci, Szofinak gumicsizma. A nagyoknak még nincs, de eddig csodák csodája, nem is volt rá szükség, mert mióta itt vagyunk, csak egyszer szemerkélt az eső!

A hosszú pünkösdi hétvégét is az időjárásnak megfelelően tervezgettük. A napsütéses szombat a vásárlás jegyében telt, de muszáj volt beszerezni néhány kiegészítőt a lakásba, ami sajnos még kong/visszhangzik az ürességtől, de azért nagyon szeretjük.

Szóval tegnap este megnéztük az előrejelzést, esőt jósolt, így a mai napot is aszerint programoztuk: a tegnap vásárolt dolgok összeszerelése, lámpák, függönyök felrakása, nekem süti sütés és esetleg becsengetés egy szomszédhoz ismerkedés gyanánt.

Kapva a szomorkás időjáráson, megosztom veletek, miért és hogyan vállalkoztunk erre a nagy „kalandra". Gábor először tavaly júniusban kapott lehetőséget, hogy kint dolgozzon. Már akkor nagyon büszke voltam Rá, és ez azóta is tart, mert szerintem nagyon kevés embernek adatik meg, hogy külföldön ajánljanak neki munkát.

Augusztusban már lakást keresett Zürich környékén, de nagyon sokáig nem volt szerencséje (itt egészen másképp működik az albérlet-keresés is, de erről majd később).

Mire találtunk egy mesebeli lakást, akkorra a projektet leállították, nem találták más munkát neki, így novemberben Gábor hazajött. A négy hónap Társ- / Apanélküliség az egész családot megviselte, ezért annak nagyon örültünk, hogy végre újra együtt lesz a család, de azért némi csalódottság is úrrá lett rajtunk, mert nagyon szerettük volna ezt a kiköltözést.

Hogy miért? Elsősorban a gyerekek miatt, mert úgy gondoljuk, hogy idegen nyelvet tanulni leggyorsabban, legintenzívebben csak az adott nyelvű országban lehet. Zürich kanton német nyelvű vidék. A bennem szunnyadó több mint tíz éves passzív nyelvtudásomban és Gábor nemzetközi tapasztalataiban, talpraesettségében bízva nem volt kérdés, hogy ha adódik olyan lehetőség, hogy akár csak 1 évre is külföldre költözhessünk, hát bele kell vágni!

Az első lehetőség kútba esett, de az újév változásokat hozott: én öt év után visszamentem dolgozni 6 órában, ami nagyon nagy lehetőség volt, de a mindennapok még hajtósabbak, fárasztóbbak lettek.

A munkám teljesen új volt, mélyvízbe kellett ugranom a javából, de a cégnél viszontlátott régi kedves arcok, ill. az újabb kedves emberek, az ügyfelektől kapott pozitív visszajelzések tartották bennem a lelket.

Februárban Gábort újra megkeresték kintről, a Sors adott egy újabb lehetőséget. Azzal a feltétellel vállalta el a munkát, hogy mihelyst talál lakást, megyünk utána. Az események felgyorsultak: az első megpályázott lakás összejött!

Küldték a német nyelvű hosszú és szigorú, de korrekt szerződést, intézkedés a munkahelyemen... sikerült mindent az utolsó hetekig titokban tartani, csak a család volt beavatva. Szívem szerint világgá kürtöltem volna, de olyan hihetetlen volt az egész és féltem kicsit attól, hogy mindjárt felébredek, mert az egészet csak álmodtam.

A döntést meghozni is nehéz volt, sok mindent kellett mérlegelni. Majd jöttek a lelki hullámok is: Sára sokáig tiltakozott, hallani sem akart a költözésről. Őt is és az apukáját is meg kellett nyugtatni. Nehéz volt, amit úgy próbáltunk áthidalni, hogy az utóbbi hetekben intenzívebben voltak együtt. Ez is segített és a sok biztatás is, amit Sára az iskolában, a felnőtt barátoktól kapott. Az iskolában olyan pozitívan álltak a helyzethez, hogy le a kalappal!

Május 10.-én a 4. osztályos bizonyítvánnyal, egy kérésünkre német nyelven kiállított igazolással és az osztálytól, valamint a kedves társaitól kapott ajándékhalmazzal a kezében lépte át az iskolai kapuit. Megható volt... Ahogy az is, ahogyan tőlem is elköszöntek a szülők. Ugyanezt éltük meg az oviban is. Akkor éreztük igazán, hogy mennyire szeretnek minket és fontosak vagyunk. Nagyon jó érzés!

Gábor és én is nagyon családcentrikusak vagyunk, fontosak a szüleink, a testvéreink, a nagymamám, a rokonaink. Apukámat ritkán látom sírni, de amikor az indulás előtti napon egymás nyakába borultunk, a szeme tele volt féltéssel és csak potyogtak a könnyeink, hát az elég szívfacsaró volt. Ezért is tartom elképzelhetetlennek, hogy VÉGLEG elmenjünk.

Bármennyire is megszeretnénk itt, bármennyire is jobb, minőségibb, nyugodtabb életet lehetne itt élni, - ezt még nem tudjuk igazán, csak halljuk, olvassuk -, mi azt szeretnénk, ha legalább egy évet itt tölthetnénk, hogy a gyerekek is és mi is tanulhassuk a németet, hogy ismerkedjünk a helyiekkel, a szokásaikkal, hogy láthassunk szebbnél szebb helyeket, hogy végre eljuthassak a hőn vágyott Jungfraura.

Folytatása következik.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1005523101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 20:17:56

@tilmir @Gilda66: : Nem tudom, h miért van mindenki a mosäsok kiakadva. :-) Én voltam olyan rendszerben, h pénzt kellett bedobälni (csalt a qrva gép), müanyag kulcsszerüséget/aztän mäsik helyen kärtyät kellett berakni, ez csatlakozott a lakäs villanyoräjära, és a mostani helyen közös orära megy a mosäs. Eddig ez az elsö hely a 11év alatt ahol fix mosonapunk van, mi välasztottuk, de szo-vas szabadpréda, aki hamarabb odaér (söt, ha van bent mär kész ruha, és nincs több mosäs elökészitve, akkor gépböl kivesz, kosärba betesz és sajätjät mos. :-) ). Az iratlan szabäly az az, h ha befejezted a mosonapodon a mosäst, akkor kinyitod az ajtot, ezzel jelezve, h bärki moshat. :-) Én csak du kezdek el mosni, ezért de bärki moshat a napomon, és ezt tudjäk is, van h ki is hasznäljäk.
@Vizitündér84: Az elektronikai cuccok SOKKAL olcsobbak, mint otthon (digitec-nél brutälis jo akciok szoktak lenni)
Nem akarlak megbäntani, de a Chicorée és a New Yorker sztem eléggé igénytelen, 1szezont kibiro dolgokat ärul. A nyäri leärazäs mär juni 2.hetétöl elindul, a téli dec. 27-töl, ez jan elsö hetében csucsosodik, amikor Rappenekért lehet pl a Coopban és a Manorban pl. ruhäkhoz jutni. :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 20:22:06

@régebb óta vagyok Subban mint te: Tehénkét én minden nap lätok amikor kinézek az ablakon... itt nem akkora szäm! :-)
Jungfraujoch-i kiränduläst én szülinapomra kaptam, egy Hotel Eigerben töltött éjszakäval összekapcsolva. 2részletben sikerült, mert reggel arra ébredtünk, h az orrunkig sem lätunk el, és szakad a ho...äprilisban. :-) Igy 1hétre rä megint elkocsikäztunk Grindelwalba.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.19. 20:23:40

@Facer:
Jajj, az jó szakirány! :)
A legkedvesebb orvosfajtám, de tényleg... mindig megkérdezi, hogy: "Aludni szeretnél vagy kába lenni?" ALUDNÍÍÍ!!!
Megkapom a maszkot, előtte szoktam kérni váliumot is, mert úgy még nagyobb flash a műtét.
Aztán jön a játék, hogy vajon le tudom-e győzni az altatószert... de nem, eselyem sincs :D
Így aztán minden műtét egy móka nekem :)

tanato 2013.09.19. 20:24:44

@Facer: Az altató az tényleg slágerszakma,mindenütt.Jómagam háziorvos vagyok,de egy reeducatiós,magyarosan rehabilitációs kis kórházban voltam azt a 3 hónapot,egy kicsit belekóstoltam az ottani környezetbe meg eü.-be.Persze hogy tetszett.Azért ott voltam mert ott van egy magyar orvos médecin coordinateur statusban.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 20:26:09

@Bebbi: @tilmir: @madscientist: Mi simän mosunk este is, senki nem szol érte, igaz max fél 11-ig befejezzük. Nälunk egyszer a vendégünk lehänyta az ägynemüjét (+még az ägy a fal a padlo is olyan lett :-( ), refluxos, és igy valamikor hajnal 2körül mentünk mosni. Nem szolt senki. :-)

ffüttyfürütty 2013.09.19. 20:29:14

Lesz a sorozatnak olyan része is amit majd Apa fog megírni? (kíváncsiság)

mojoking77 2013.09.19. 20:30:44

@tilmir: Most megis mit irjak egy honap utan? :)
Meg alig leptem tul a turista statuszt....
Bern. Gyonyoru, nyugodt, nagyon jol szervezett, es irdatlan draga :)
Jo, lehet, ha nem Kirchenfeld-ben laknek, talan mast is latnek, de itt, talan tul tokeletes is minden...

A mosogeprol egy apro adalek: Utana neztem a neten (konkreatan angol user guide-ot kerestem), ezek a gepek atlag 6-7000 CHF kozt mozognak. Igy mar jogos, hogy miert van csak egy /haz..
@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Haat, eddig meg nem tapasztaltam (valoszinuleg nem fogtam ki akciot: - Az iPad mini otthon kb 1500 Forinttal olcsobb). A ruhak botranyosan dragak, az elelmiszer a Coop-ban atlag ketszerese az otthoninak..

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 20:34:02

@madscientist: A férjemnek amikor megismerkedtünk kizärolag fekete és kék ruhäi voltak, mert ezek a kedvenc szinei... nekem meg az össze többi, uh szo szerint is szint vittem az életébe. :-)
A pzs-hez meg annyit, h tedd be a ruhät a szäritogépbe (elég hideg fokozaton is) és a szürü teli lesz vele. ;-)
A barätnöm az önkényes mosäst megunva lekapcsolta a gépet, kiszedte a ruhäkat és belebta a mosoteknöbe. Többször nem fordult elö, h az ö idejében mosott volna vki. :-)
Amugy meg: szerintem mi vagyunk az egyetlenek, akik fertötleniteni szoktäk a gépet, vmint a tulfolyobol kiszedegetik a fönnakadt cuccost. 2011. dec. 25-én mosogépet szereltünk, mert CHF 2,50 megakasztott vmit és egy istennek sem volt hajlando centrifugälni...a pénzt eltettük munkadijnak. :-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.19. 20:47:45

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): "Jóvanna", én se vagyok tökéletes. :)
Én egy mosó masa mosodája vagyok. Négy felnőtt ember, majd mindennap van egy adag. :)

Az első lakásban minden lakáshoz járt saját, a másoikban közös volt, pénzbedobós (az is csalt), de elég nagy volt a lakás, hogy befért egy saját.
Most bunkó leszek: itt mindenből kettő van. Járt a házhoz, és elhoztuk a régit is. :D

Szóval, lassan bérbe is mosok... :d

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.19. 20:49:40

@mojoking77: Ha veszel privátot, azt már kapsz 5-600-ért.
:)

mojoking77 2013.09.19. 20:51:48

@tilmir: Haat, szinte ingyen... :)))

Kosz, jol megvagyok a nagy gepel is. Egy fo reszere a heti egy mosas boven elegendo...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 20:52:33

@mojoking77:
Azok a mosogépek ipari mennyiségre lettek tervezve, nem heti 1x-re. :-)
Mi többek között itt vadäszunk:
www.digitec.ch/
Bernt nem szeretem, nagyon nem... 2hete Solothurnban voltunk, és a férjem közölte, h ha ö itt született volna, nem költözött volna el semmi pénzért sem mäshovä. :-) Most vasärnap-hétfön meg Lausanne-ban voltunk sogoréknäl, és ät kellett ugrani Montreaux-be. (értsd: addig hisztiztem, h Freddie Mercury szobrot akarok lätni, mig elmentünk...szakadt az esö, köd volt, és szarrä äztunk.) Mivel akkora szerencsében van részem, h a mäsik bätyja Locarnoban lakik, igy ott is gyakran vendégeskedünk. Nekem mindhärom rész tetszik, de a szivem csücske mégis Ostschweiz. Apropo: Oktober 10-20.-ig OLMA. :-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.19. 20:54:34

@mojoking77: Ok, ez érthető..
@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): A múlt hét végén voltam Locarnoban...
Nem szoktam áradozni, de az már kész kis Itália.
(és végre láttam jól öltözött embereket... :D )

Facer 2013.09.19. 20:55:06

@kozmopolita: és@ilkafirka: mi is probàlkoztunk a gondolattal, föleg a feleségem szerette volna, hogy amikor otthon vagyunk a gyerekek bejàrjanak illetve az év végén különbözeti vizsgàt tegyenek. En ezt elleneztem és ellenzem.
El kell dönteni: ha kint akarsz maradni, akkor a gyereknek éppen elég megtanulni azt ami kell az iskolàba, ovodàba, stb. Nem biztos, hogy most érdemes az otthoni kevés szabadidejét azzal eltöltetni, hogy bejàrnak és tanulnak(!) a többiekkel. Mi is meglàtogattuk az osztàlyt, vittünk kis szuvenirt, a gyerekek meséltek az itteni életröl, és utàna azt nézni, hogy a többiek màr elhaladtak tanulàsban, nehéz... komplexusokat szülhet a gyerekekben. Véleményem szerint!
Dehàt, izlések és ... Mindenki döntse el magànak illetve gyermekének, hogy mi a prioritàs!

Facer 2013.09.19. 20:55:07

@Kovermadar: a sok mütét "àrtalmas" az egészségre, még akkor is ha csak nagyon jo altatoorvosok vannak ;)))

glasperlenspiel 2013.09.19. 20:56:07

Kedves Ildikó! Mi egy tanévet éltünk Németországban, a két fiunk a 8. és az 5. osztályt végezte magántanulóként két különböző iskolában itthon. Az egyikben odadták neki az ingyenes tankönyvet (van egy harmadik, egyetemista gyerekünk is, ezért járt), a másikban azt mondták, hogy ez magántanulóként nem adható. Neki mi magunk vásároltuk meg, gondolom ezt most is meg lehet csinálni, a listát biztos megadják neked. Az egyik gyerek félévkor is vizsgázott, a másiknak csak évvégén kellett. A nyolcadikosnál megkértük a sulit, hogy egy májusi hazautazáskor engedjék vizsgázni két tárgyból, hogy ne maradjon minden egyszerre. Símán engedték. Azután a maradék 6 tárgyból viszont ugyanazon a napon kellett vizsgáznia. Mivel magam is tanár vagyok, tudom, hogy mi ennyi tárgyat soha nem raktunk egy napra, az a gyanúm, hogy nem is volt szabályos, de nem akartam balhézni. A lényeg: az iskoláknak valsz. nagy szabadsága van ebben a kérdésben, legjobb, ha az osztályfőnökkel és az igazgatóval lelevelezed/megbeszéled. Egyébként már évvégére kaptak a fiaink rendes német bizonyítványt is, az is elég lett volna, csak a nagyobbat itthon egy jó gimibe szerettük volna felvetetni, amihez kellettek az itthoni jó jegyek, a kicsit meg nem akartuk kihagyni a jóból, hagy tanuljon ő is.

mojoking77 2013.09.19. 20:59:14

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Lausanne-ban en is voltam mar, de az Franciaorszag :). Nagyon tetszett, meg az ido is jo volt, de gyakorlatilag, mintha egy francia kisvarosba erkeztem volna..
Most Baselben voltunk, aranyos az ovaros, de valahogy olyan semmilyen.
Nekem nagyon bejott Bern. Feltem eleinte, hogy rem unalmas lesz, olvastam, hogy bunkok az emberek (New Jersey utan valojaban maga a kanaan. Vadidegen emberek is koszonnek, vagy legalabb is biccentenek, ha szembe megyek veluk), hogy minden iszonyat draga (ez mondjuk egyenlore igaz), hogy szornyu az idojaras (mondjuk a hetfo-keddet szivesen elcsereltem volna barkivel.). Ennek ellenere szenzacios.
Egy dolog nem tetszik, es soha nem gondoltam volna, hogy valaha is zavarna, vagy foleg, hogy szova tennem, ez a rengeteg dohanyos. A buszmegallokban, a palyaudvarokon, az ettermek teraszan, mindenki bagozik. Furcsa, es nem igazan tetszik. Vagy csak el vagyok tole mar szokva..

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 21:03:17

@tilmir: Mi szäritogépet vettünk, mert az itt nincs, és mindekinek volt mär sajät a pincében, igy nem tudtuk öket "räbeszélni" a közösre. :-) Eredetileg ugy volt a mosorendünk, h minden 10.napon 2nap volt mosäsra, vasärnap szabad préda. Van szäritoszoba, de sztem a gép nem a helyiségre lett méretezve. Pär honap elteltével megkérdeztük a többieket, h nem lehetne-e heti 1x mosni, ugyis "csak" 5 lakäs van. Beleegyeztek, és igy lett magunk välasztotta heti mosonapunk. (Érdekes modon senki nem akarta a keddi napot, igy azt az ujonan érkezö kapta meg...öt nem kérdeztük meg. :-) )
Amugy meg régi sztori: A férjem olasz szärmazäsu, ergo MINDEN nyäron kötelezöen Olaszorszägban nyaraläs... ismerös, nem ? :-) A(z itteni) nyär végén ruha és cipöhalmokkal fölszerelkezve jöttek mindig vissza... Az anyukäjät behivatta egyszer a tanär, h nem lesz ez igy jo, mert a fiacskäja tulsägosan divatos ruhäkba jär... erre anyosom közölte, h ezek a "divatos" ruhät szezon végi kiärusitäsbol szärmaznak... (és nem volt hajlando a fiät 5napig uabban a poloban järatni, h ne tünjön ki a többiek közül)
És egy pär éves történet egy magyar nötöl: Behivattäk, mert a fia tul csinosan öltözik... erre ö közölte, h nem tehet rola, h a fiänak az ingek a kedvenc ruhadarabjai, amiket a H&M-böl szereznek be, igy még nem is olyan drägäk...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 21:05:46

@mojoking77: Nekem (és nem vagyok rasszista!) az nem tetszik a francia részen, h rengetek a parasztul viselkedö sötétebb börü... és rengeteg kuldust/hajléktalant is lättam ott. :-(

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.19. 21:06:17

@Facer: Egyetértek. Az elején én is azt gondoltam, hogy legyen papír otthonról is.
Fél év után rájöttem, semmi értelme.
Ha itt élünk, az itteni iskola számít. Halkan, csendben megjegyzem a magyarnak semmilyen "értéke" nincs.
Ami érdekes: mióta nem KELL készülni a vizsgákra, a gyerek magától néz utána a törinek, olvas magyar irodalmat.
:)

mojoking77 2013.09.19. 21:08:23

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Na, koldust viszont eddig meg csak egyet lattam Bernben. Egy meghatarozhatatlan koru no szokott keregetni a palyaudvaron. Mondom, valoszinuleg rossz helyen lakok.. :)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.19. 21:09:07

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): :)
Igen, ismerős. Sok olasz barátom van. Szívem szerint ott élnék.
Locarno, Lugano - tiszta felüdülés. Azt mondta a párom, felírja nekem. Vigyorogtam, mint a tejbetök.
:)
Annyira más...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.09.19. 21:09:13

@tilmir:
Így szokott lenni :D
Bár engem a svéd töri kezdett érdekelni, a magyarról ugyan annyit - amortizáció tudok, mint érettségin (2-es lett :D )

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.19. 21:10:14

Na szóval...

kepfeltoltes.hu/130919/2011-03-11_200053_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Nehéz helyzetben vagyok. Előrebocsátom hogy csak szigorúan magánvéleményt mondok.
Nekem nem tetszett a poszt. Unalmas egyhangú amit még a tűzeset "izgalma" sem tudott felturbózni.
Na de kérem szépen, ez a napló műfaja. Izgalmas naplót még nem olvastam. A hozzászólók nagyjából felének tetszett.
Ebből kiindulva azt mondom jöhet a többi. Csak mértékkel.
Nem kell minden írásnak nekem megfelelni.
Azért mondom hogy nehéz helyzetben vagyok mert látom a napló írójának igyekezetét. Látom a jóindulatát. Mint napló kiváló ahogy ír. Mint poszt kevésbé jó. Semennyire.
Nem az Ő hibája és nem akarom eltántorítani.
Nekem meglepetés hogy ennyi embernek tetszett éppen ezért nem fosztanám meg őket a folytatástól.
Sok sikert.

Válasz Pappítónak a tegnapi reagálására.
"Régóta mondom hogy a magyar föld szart sem ér."

Ez így azért erős túlzás. Az országnak, ha nem is kivételes, de jó adottságai vannak (általában jó minőségű talaj, csapadék, hőm. stb) ami sokmindent lehetővé tenne. Nem a főd hibája, ha hülye aki rajta lakik :) "

Az országnak nincsenek jó adottságai. Persze ha Líbiához hasonlítjuk akkor igen.
Jó minőségű talajt csak síkvidéken, kötött, jó vizháztartású talajon találunk. Magyarország területének jelentős része nem ilyen.
A mesterséges és természetes talajerózió minden dombon felismerhető.
A csapadék és hőmérséklet szélsőséges elosztása szintén ne kedvez a művelésnek.
Nyáron gyakori a szárazság tavasszal meg a belvíz. A 60 fokos téli-nyári hőingadozás sem mondható ideálisnak. Ritka az olyan év amikor valami természeti csapás ne tizedelné meg a termést.
Mindettől függetlenül a rendszerváltás legnagyobb hibája volt felrúgni az orosz egyezményeket és kivonulni az ottani piacról. Egy sokkal kevésbé megrázó átmenetet lehetett volna realizálni a kapitalizmusba.
Sokszor hallom a véleményt hogy kár volt megszüntetni a TSZ-eket.
A megszüntetés mikéntjéről és következményeiről lehet vitatkozni de meg kellett hogy szűnjenek.
Néhány kirakat TSZ-en és Állami Gazdaságon kívül mind a költségvetést terhelte.
A TSZ-ből csak a szövetséget kellett volna megtartani. A termelést magánkézbe kellett adni mert a tulajdonosi szemlélet hiánya iszonyatos kárt okozott a gazdaság minden területén.
Nem véletlen hogy legsikeresebb mezőgazdasági tevékenység a háztáji állattartás volt.
Ha egy nyugati típusú farmgazdálkozást alakítanak ki és a farmerek a piacok érdekében szövetkeznek akkor sikeresebb lett volna a magánosítás.

Facer 2013.09.19. 21:12:09

@dradix: a Loire völgye a magyaroknak egy fogalom :) A Loire menti kastélyok (szerintem legalàbb 100 van) nekünk, magyaroknak csak a pàr leghiresebbet jelenti. Ezek a Loire felsô szakaszàn helyezkednek el. De a többi "sem piskota". Erdemes idöt és pénzt szànni rà, van mit nézni. Lehet autoval illetve kerékpàrral, a Loire csatornàjàn kishajoval, stb. gyönyörü helyeken vezetnek végig! Teljesen biztonsàgos. Nagyon jo térképeik vannak- a kerékpàrra gondolok. Idö és pénz kérdése az igények kielégitése.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 21:12:23

@tilmir: Ha van idötök legközelebb menjetek föl Madonna del Sassora, és sétäljatok vissza a värosba. Gyönyörü!
És Valle Vercasca sincs messze. (Itt a férjem megszivatott, h befizetett egy bungee jumpingra... :-)
Vmint Asconäban van a Föld legészakibb teaültetvénye. :-)
És a kihagyhatatlan Outlet Mendrisioban, h a nevemhez is hü legyek. :-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.19. 21:16:19

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Köszi, mindenképp. Készülünk Milánoba is, akkor szerintem még időzünk ott is. Hogy egy kicsit feltöltődjek télire.
:D

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 21:23:32

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: És a keresztezödés tuloldalän lévö lämpa (Izrael, USA), h az embernek ne törjön ki a nyaka? Mert a vonalat meg tuti a lämpa vonaläban kellett fölfesteni... :-(

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.19. 21:24:03

@tilmir:
Hogy tud csalni egy mosógép?
Előző lakásunkban nem volt mosógép hanem lent a földszinten az előtérben volt egy ipari pénzbedobós. 1,40 volt egy mosás azt becsületesen megcsinálta.
A mostani lakásunkban ugyanolyan van de a pénzes része ki van iktatva viszont 8-10kiló ruha belefér és valami elképesztően jól mos.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.19. 21:27:19

@diggerdriver: Azt nem tudom. Néhányszor próbálkoztam, de ugyanaz a beállítás (program hossz, hőfok) mindig más pénzmennyiségbe került.
Mondjuk nem Verwaltung a bérbeadó, hanem privát (már fél éve nem lakunk ott, de még mindig peredkedünk). Azok meg itt is próbálják lehúzni a külföldit.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 21:29:53

@kozmopolita: Nekem valahogy mindig be volt sozva a hätsom. Most is mennék, de be kellett lätnom, h a legtöbb pénzt itt adjäk a szakmämban, és a 90-es évek végi känaännak véglegesen vége. Igy csak sohajtok egyet és maradok a sejhajomon Sväjcban. :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 21:39:27

@Bonjour: Én most häzasodtam itt... az, h az olasz követségnek postafordultäba került kiällitani azt, h a férjem häzasodhat, a magyarnak ez 5honapba kerül volna kicsit megdöbbentett...
Az is vicces volt, h a regiszträläs az itteni népességnyilväntartoba/anyakönyvi hivatal (vagy hogy hivjäk )ahol bejelentettük, h häzasodni akarunk nekem ingyenes volt, mert idézem: Tudjuk, h mekkora gond/nyüg idegileg és anyagilag, ezzel järulunk hozzä. Mig a férjem, mivel ö mär regiszträlva volt CHF 30-at fizetett érte. Majd miutän egy halom papir kitöltése utän lefixältuk az idöpontot, a helyet és hogy mit kérünk/nem kérünk, megkérdezte a hölgy, h készpénzben vagy kärtyäval akarunk fizetni... :-)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.09.19. 21:41:54

@diggerdriver: Képzeld, tegnap bejött a szalonba egy ember, ebédideje volt, látszott, hogy építkezésen dolgozik, minden védőruha, kabát, naci, sisak , kesztyű /hatalmas építkezések vannak a városban, mindjárt az állomásnál is/ és az albán srácnak a székébe ült le, én is dolgoztam de közben hallottam, hogy beszélgetnek, és a pasi mondta , hogy markológépes!!!! Gondoltam, lehet, hogy te vagy !!! :-DDD Majdnem akkora volt mint egy markológép! :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 21:46:59

@tilmir: Nälunk most privät a tulaj, és az egyik legjobb fej! Igaz néha noszogatni kell. Viszont az elektromos dolgokhoz nem igazän ért...:-( és nem kérdez meg minket, h mit szeretnénk. :-) Igy kaptunk egy uj mosogépet, mert a régi néha programhibäskodott. Elektrolux a dräga, a munkahelyemen is ilyen gépek vannak közcélra, és tragikusan teljesitenek. A mosogép intelligens, tehät ha nincs meg a ballance, akkor nem centrifugäl. :-) Valamint a centrifuga program, mint olyan nem létezik magäban csak öblitéssel, mindezt 800-as fordulatszämon birja elkövetni. Valamint a kedvencem, amiért föl tudnäm rugni a tervezöjét: centrifugäläs, hätramarado idö 1p....mindezt 8peren keresztül. :-( Visszasirom a régi "szar" gépet. Igaz, kb 20éves ZUG tipus volt, de legaläbb be lehett 15oräval elöre programozni.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 21:49:15

@tilmir: Annyira semmi, h anyämat ugy csaltuk ki a hugomon keresztül, és csak a szertartäs elött pär perccel döbbentettük rä, h mi készülödik. (Igaz nem igy akartuk, de a WC-inger erösebb volt, és mivel mi berohantunk, igy berohantak a többiek is, és igy lebuktunk. :-) ) Köszi amugy! :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 21:51:16

@charlieharper: Szoval a két komment elküldése között värnom kell... igy lehet, h mär 1x elment. :-)
Hivatäsos kukkolo vagyok egy bünbarlangban. :-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.19. 21:54:53

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): szerencse kérdése. most is privát a tulaj. először akkor találkoztunk, amikor odaadta a kulcsokat. az előző bérlő beajánlott bennünket (egyébként őt sem ismertük előtte), és látatlanba kiadta a házat,
Ilyen is van... baromi rugalmas...
A régi meg egy tróger. Nagy a kontraszt.
----
Nem a felhajtáson múlik.
:)

Figyel Castro 2013.09.19. 22:06:50

Udv a poszternek, sok sikert!

Epp ma volt egy jo sztorim: a 2,5 eves fiam imadja a buszt-villamost mostanaban, ezert ma Vorspielgruppe utan mentunk par extra megallot villamossal. A vegallomason kiszallt a vezeto-es magyar volt, megorultunk egymasnak :)

Figyel Castro 2013.09.19. 22:06:50

@mojoking77: a ferjem azon szokott rohogni, ha otthon 7-800 Forintot kerne egy keregeto, biztos beolvasnal neki :) ( Zurich, a Stauffachernel volt egy no tobbszor is, 2-3 Frankot kert).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.19. 22:10:22

@tilmir:
Amit mi használtunk az egyszerű volt. 1,40 minden mosás minden programon. Ott csalni nem lehet.

Bonjour 2013.09.19. 22:11:21

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): ez most komoly? Azert kerdem, mert volt itt valaki, aki prostiknal volt recepcios. Vajmi, kar, hogy nem tert vissza.

YoZan Ace a.k.a. A Lenyalthaj Nevű Strici 2013.09.19. 22:12:03

Ez a napló műfaj nekem nem ízlett. Igaz, hogy csak az első bekezdésig jutottam...
Ha úgy kezdte volna, hogy:
Hajónapló: Csillagidő 19-66-9-8, tán mind megettem volna...
De függetlenül ettől, sok sikert, meg hasonló nyalánkágokat a posztolónak.

HÁ. Egy "warning - diary time"-ot, vagy valamit biggyeszthetnél, ha sorozat van kialakulóban.

@charlieharper: Kösz, az összefoglalást.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.19. 22:12:28

@sodalisO:
Én is majdnem akkora vagyok mint egy markológép és nagyon sok munkaajánlatot kapok Readingbe.
Sok építkezés lehet ott.
Van az a pénz amiért kijárnék oda.

Bonjour 2013.09.19. 22:13:13

@diggerdriver: te honnan szeded ezeket a kepeket? Tok jok. Jo, ertem, nyilvan szakmai titok.
:))))

2013.09.19. 22:14:18

@Bonjour: szerintem Cica kaszinoban van, nem kupiban

ganjagym 2013.09.19. 22:20:00

Franciarol irjatok kerem, egeszsegugybeli allaslehetosegekrol kulonosen (ha lehet, gyakorlati haszonnal biro linkekkel, stb.). Rokonok mondtak, hogy allitolag ott haziorvosi tevekenyseghez nem kell kulon szakvizsga (???). Mindegy, ez nekem csak hosszabb tavon lenne esedekes, mar a haromeves nagylany is kijavitja a franciamat, ugyhogy tanulnom kellesz marmost, mint az egyszeri orosztanarnak az otvenes evekben.
Most jottem vissza onnan ebbe az elbaszott (:))Angliaba, tonna kolbaszt, sajtot, bort, pezsgot, choucroutot, pacalt, mustart, stb hoztam..
A legszebb orszag Europaban, a legjobb kajak s piak ott vannak.
S a harom legszebb no a Fold kereken francia (oktobertol az egesz harem csatlakozik hozzam itten).

Mas: az egyik DK-Angliai korhaz beteghordoi s egyeb kisegitoi jelentos reszben kelet-szlovakiai ciganyok, egy Kassa melletti fiatalemberrel haverkodtunk ma, kiderult Notar Mary, Bodi Guszti, a Varadi Roma Cafe, meg egy rakat masik magyarorszagi cigany eloadomuvesz hihetetlenul nepszeru arrafele. Magyarorszag kulturalis nagyhatalom (ha nem is eppen mindig abban az ertelemben, ahogy gondoljak) (NB a Terniperol tudtam, hogy kedvelt Romaniaban, de az megint egy picit mas).

Bonjour 2013.09.19. 22:23:39

@charlieharper: aha. Hat, pedig jartam mar kaszinoban, anno Las Vegasban, de ezt nem tudtam.
Azt kukkolja, hogy csalnak-e?

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 22:26:01

@charlieharper: Talält süllyedt. :-)
De valljuk be, a magyar megfelelöje ötletesebb, mint a surveillance operator... :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 22:28:09

@Bonjour: Nem, még "csak" olasz, de itt született.
Mi a csalädi sväjciasitäsra "gyurunk", de nekem még kell 2év, mert egyszer mär elhagytam az orszägot, igy 2003-tol ketyeg a 12év folyamatos Sväjcban tartozkodäs.

Bonjour 2013.09.19. 22:31:30

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): 12 evig egyaltalan nem mehetsz haza sem? Vagy mi a limit? 30 nap, hat honap? Utana ujraindul?

Bonjour 2013.09.19. 22:33:17

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): egy kis eszak-olasz gyokerrel en is rendelkezem. :)))

2013.09.19. 22:34:57

@Bonjour: itt van Vegasban a Luxor-ba a surveillance operator job spec-je:
Detects any procedural errors, potential cheating, or suspicious activity that may be a threat to the company, and enforces all polices and procedures.
Operates surveillance equipment for extended periods of time to ensure accurate video documentation, with regard to irregularities or deviations from normal activities in all areas of responsibility. Monitors assigned areas on a continuous basis to ensure complete coverage.
Remains alert to any suspicious activity and communicates such to his / her direct report and / or other designated person.
Performs daily Tape change, Video checks, and Video playbacks, as well as assisting entire Surveillance staff with various other tasks.
Verbally communicates in person and over the phone in a courteous manner.
Reports any and all needed repairs of surveillance equipment to appropriate person.
Remains current with all activities that threaten the security of all areas of responsibility.
Ensures at all times that the “Confidentiality Rules” are observed and enforced on all Corporate Security and Surveillance personnel, investigations, projects and programs.
Takes initiative to learn all aspects of the Surveillance Department.
Performs other job related duties as assigned.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 22:38:55

@Bonjour: Nem csak azt. :-)
Amit meg a TV-ben lätsz, azt felejtsd is el nagyon gyorsan! Van egy TV-sorozat, Las Vegas a neve, minö meglepetés, és az ott bemutatott dolgoknak a fele sem igaz. A technika létezik, viszont "nem kifizetödö".

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 22:44:34

@Bonjour: Tartozkodäsi engedély függö. Azzal tudom bizonyitani, h folyamatosan itt vagyok az orszägban. Benne van a beutazäs dätuma.
Persze ezzel is, mint minden mässal lehet trükközni. :-) Ällitolag, ennek nem néztem utäna, csak hallomäsbol, 2évre le lehet adni a tartozkodäsi engedélyt (persze ez alatt a 2év alatt nem järhat le), és 2év utän ugyan azt adjäk vissza.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.19. 22:46:41

@charlieharper: Ez amugy tök vicces, h a nagy Luxorban videokazettäkkal dolgoznak. Az egyik fejes innen volt ott - tanulmänyuton HAHA, és ö mesélte, h külön személyzet van a kazettäk cserélgetésére. :-) Még ha nem is igaz, akkor is vicces.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.19. 22:49:35

@Bonjour:
Nem titok csak nem tudok válaszolni.
Jártomban keltemben a neten rámragadnak.

Bonjour 2013.09.19. 22:56:48

@charlieharper: koszi.
errol jut eszembe, hogy ott, ahol voltam, a plafon negyzethalosan volt felosztva es a racsok pontjaiban voltak a kamerak foncsorozott uvegburak alatt. Nagy volt a terem, de legalabb ezer kamera lehetett igy a plafonra felszerelve.

Feszengtem is alattuk rendesen, mikozben egy ipari geppel porszivoztam a szonyeget joindulatu naiv diakkent. Le is adtam minden megtalalt zsetont, persze jutalmaztak erte. Ez meg akkor volt, amikor diakeletemben dolgozgatvan felsultem, mint housekeeper, es felzavartak inkabb irodai munkara... Ugyhogy belefert egy kis ejszakai pluszmunka, persze nyari idoszakban, csak par hetig. Abbol utazgattam utana. Par ora ejszakai porszivozgatasert kb netto 100 dollar/ejszaka fizettek, nekem akkor az maga volt kanaan.

Bonjour 2013.09.19. 22:59:05

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): nem vagyok megfertozve, kozel husz eve nem nezek tv-t, nincsenek elvi okai, csak sose kotott le.
Szoval ezt az altalad emlietett sorozatot se ismerem.
Viszont errol szivesen olvasnek, hogyan megy. De gondolom szakmai titok, szoval nem gond. :)

Bonjour 2013.09.19. 23:00:55

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): amit alabb irtam (tobb ezer kamera), hat lehet, hogy kellett kulon ember a cserelgetesre. De ez eleg regen volt, meg a mult evezredben :))). Tenyleg.

Bonjour 2013.09.19. 23:03:27

@diggerdriver: ja, gondoltam. De izlesesek.

ganjagym 2013.09.19. 23:17:06

Folytatva az elozo gondolatmenetem veget ( nem a franciakat ajnarozot, oda szerelem, csalad, kulturalis kotelekek, meg sok mas kot).

Olyan nepesseg, aki odahaza (Kelet-Szlovakia (Tatrat leszamitva)kb. Borsod Pradesh-sel van egy szinten fejlettsegben, telepulesszerkezetben, nepessegben. Odahaza ezek a ciganyemberek semmi munkahoz nem jutnak (dolgoztam kis E-Mo.-i kis falvakban), ismerem), ha lenne kepzettseguk (ami altalaban nincs), akkor is lehetetlen eljutniuk pl. Miskolcra a tomegkozlekedes miatt (reggel-este egy-egy busz, lehetetlen orakban, muszakban dolgozonak nem jo, hosszu (3-4 ora egy ut!) orakig tart. S akkor ott van meg az eloiteletek hatalma, ami abszolute ellehetetleniti a munkavallalasukat(ugye-ugye, be kell ismernem, hogy vallalkozokent en sem biztos, hogy rogvest rabolintanak olyan potencialis gadnai/felsovadaszi/stb. cigany munkavallalok alkalmazasara, akiket nem ismerek, vagy valaki, akiben megbizom, nem vallal ertuk szemelyes garanciat. Ez sajnos ilyen.)

Atkerulve Angliaba, ahol van motivacio, kivalo munkaerok, megtanulnak annyira angulol, ahogy az elvart az NHS-beli munkahoz, s kozmegelegedesre vegzik a dolgukat (beteghordo, etelhordo, takarito, horribile dictu biztonsagi or (!:)). Persze a segelyugyben is kimuvelodnek, de hat ki engedheti meg maganak -csaladdal kulonosen- azt a luxust, hogy ezekkel ne legyen tisztaban manapsag? S a netto hozadekuk produktiv a befogado orszagnak, lenyegesen tobb, mint amit az itteni feherboru bennszulott naplopo reteg produkal.

Szoval jo nap volt ez is, ettem a madarlatta francia kolbit, sajtot, marhapacalt meg bort ( meg ket-harom hetig beken hagy a csalad :)).
S visszajott az emberisegbe, s a normalis eletbe valo hitem.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.20. 01:40:45

@Bonjour: Ez nem volt olyan régen, pär éve tän. Azért volt megdöbbentö, mert az ätlagembernek a high-tech jön le, és pont Vegasrol nem gondolnä az ember, h még az "öskorban" vannak. Föleg azok utän nem, h toväbbképzéseket szerveznek. Picit több, mint 1éve voltak kint kollégäk, akkor ez volt a släger: www.gizmodo.com.au/2012/07/the-secret-us-government-laser-that-instantly-knows-everything-about-you/
Amugy igen, jol tetted, h leadtad a chipseket, mert rögtön repültél volna. Igaz, h nem a mult szäzadban, de 98-ban Izraelben mär olyan chipsek voltak, amik sorszämozva voltak, ez UV-lämpa alatt lätszodott, és vmi még be volt épitve ami az äruhäzi csipogok elvén müködött. Ott a személyzetnek 2detektoros kapun kellett ätmennie. Én soha nem probältam meg lopni, mert szerintem nincs az a pénz amiért megérné kockäztatni az älläsomat és azt, h utäna sehovä sem vesznek föl. Ergo annyit kéne lopnom, h életem végéig jol éljek belöle, azt meg ugye fizikailag képtelenség kivinni. :-)

pappito · http://pappito.com 2013.09.20. 01:56:43

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): nálunk is meg van ismételve minden lámpa a kereszteződés túloldalán, szerintem ez okos ötlet

pappito · http://pappito.com 2013.09.20. 02:10:48

@diggerdriver: "A mesterséges és természetes talajerózió minden dombon felismerhető.
A csapadék és hőmérséklet szélsőséges elosztása szintén ne kedvez a művelésnek.
Nyáron gyakori a szárazság tavasszal meg a belvíz. A 60 fokos téli-nyári hőingadozás sem mondható ideálisnak. Ritka az olyan év amikor valami természeti csapás ne tizedelné meg a termést."

van ebben igazság, ugyanakkor a Mo-inál lényegesen szarabb körülmények között is csinálnak működő mezőgazdaságot, szóval ez nem kifogás.

Az, meg, hgoy minden tsz a költségvetést terhelte...hát minden azt terhelte, minden állami volt. Az, hogy ezért ostoba gazdálkodás volt sok helyen, nem a tsz-ség a hibás. a szövetkezeti forma életképes és hasznos, bár úgy tényleg nem, hogy mindenki hazalopja a műtrágyát a háztájiba :)

mindegy, úgyis off ez itt

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.20. 02:38:09

@pappito: Mikor volt olyan, h nem offoltuk szét a posztot? :-) Arra van, nem? :-)

Ugyandehogy (törölt) 2013.09.20. 06:52:41

@diggerdriver:

" kár volt megszüntetni a TSZ-eket.
A megszüntetés mikéntjéről és következményeiről lehet vitatkozni de meg kellett hogy szűnjenek."

amikor azt mondjuk, hogy kár, akkor nem úgy értjük, hogy eredeti állapotában. hanem a szövetkezeti formában. ahol nem kell mindenkinek a kis 1-5 hektárjához baszomnagy traktort beszereznie. ahol van valamiféle átvevő rendszer, ahol a kisebb mennyiségű terményeket is átveszik, és nem kell 20 láda málna, vagy 100 bála miatt vevőt kutatnod, pazarolva pénzt, időt, energiát.

tanato 2013.09.20. 07:33:16

@ganjagym: Agilemc.hu,
Riviereconsulting.com
pl. de van sok más is.

Bonjour 2013.09.20. 08:06:49

@tanato: vagy google. Irja be azt, hogy "médecin" meg "emploi" es a google kihoz rengeteg talalatot tobb ezer allasajanlattal orvosokkal. Esetleg irja be, hogy France, hogy a kanadai, svajci, etc allasokat kiszurje.
Ha vannak ott rokonok, akkor konnyu. Sok helyen keresnek orvost, hianyszakma regota.

tanato 2013.09.20. 08:10:47

@Bonjour: Persze,rengeteg ilyen internetes cím van.

tanato 2013.09.20. 08:30:18

@tanato: www.professionmedecin.fr/medecins-etrangers/medecins-etrangers-pourquoi-la-france-2/

@ganjagym:Talán ez a legjobb,beírja a delikvens a paraméterieit és a kívánt régiót,azután kapja az ajánlatokat.

madscientist 2013.09.20. 09:19:57

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):

Szerencsére a szárító programot csak nagyon ritkán veszem igénybe, számomra valahogy még mindig a szabad ég alatt száradt ruha érzése, illata a legjobb :)
Másrészt ezen az egy pzs-s kalandon kívül más bajom nem sok volt még közös mosógép és használata ügyében. Remélem nem is lesz. Amiket még írtam jobbára barátok, kollegák mesélték, pl 'már megint nem tudtam az időpontomban mosni' és ennek mindenféle verziói.
Ahol most lakok, ott kb 2-3 fő, lakás használja a pincében lévő gépet, ebből egy jómagam volnék, egy másik fő pedig, ha havonta egyszer elindítja kb...szóval nincs rá túl nagy igény, szerintem én mosok a legtöbbet, heti egy-két adagot. Így aztán külön mosónapja sincs senkinek, a gép minden nap szabad préda, aki előbb odaér, eddig még minden mosást sikerült időben elintéznem. Egyszer merült fel, hogy lesz mindenkinek napja, de ezt a lakók nagy része (így sincs túl sok) leszavazta :)
Itt pénzbedobós rendszerrel megy, de nem csal a gép, pedig figyeltem, eddig mindig ugyanannyiból jött ki ugyanaz a mosás, program. Takarítani-fertőtleníteni én is meg az egyik másik szomszéd is szokta, szóval elég tiszta szokott lenni, azért én minden mosáshoz adok fertőtlenítő adalékot (néha szódabikarbónát) is, az a biztos. Viszont én nem dobtam hátast egyik itteni mosógéptől sem, amihez szerencsém volt, eddig összesen 3 darab. Otthon is volt legalább ilyen jó gépem, tudott mindent, amit ezek is, kivétel a szárítás, de az nekem úgyis minek...
Ez a közös mosókonyha azért is van sok helyen valószínűleg, mert főleg a régi építésű házakban, de sajnos sok újabban is rettenetesen nem hangszigetel sem a fal sem a padló, így kiszúrás lenne a szomszéddal egy éppen a feje felett zakatoló gépezet, gondolom én...
Bár úgy vettem észre, hogy a frissen, újonnan épülő tömbökbe már egyre inkább a saját mosókonyhára fektetik a hangsúlyt.
Vagy olyan megoldás van, hogy két-három lakásonként van egy gép, ez főleg családok szempontjából nagyon jó.

DieNanny CH 2013.09.20. 12:13:18

@ilkafirka:

Szia, csak egy ötlet, nem tudom, nálatok megvalósítható-e:
Gondolom, a 4 éves azért nem mehet oviba, mert nem tud németül. Spielgruppéba viszont igen. (1x, 2x, hetente?) Biztos van a városodban bevásárló központ, és annak nagy eséllyel Kinderhort-ja. (Gyerekmegőrző.) Itt a városomnak van, 2 frank óránként, de a plázát nem hagyhatod el, mert ha valami van, a hangosbemondón értesítenek. Szóval, szerintem érdemes lenne a kicsit hetente pár órára bevinni, akár úgy, hogy te ott ücsörögsz az öltözőben könyvet olvasva. Így legalább hozzászokik a nyelvi környezethez. De vannak olyan nyelvtanfolyamok is, ahol gyerekmegőrzést is vállalnak.

Én örülök a mosókonyhának, mert a legolcsóbb mosógép 600 frank, így erre nem kellet kiadnom. Bár könnyen beszélek, csak 2 család használja nálunk a gépet... Péntek délutántól vasárnap estig az enyém. Vasárnap is moshatok, nem zavarok vele senkit.

DieNanny CH 2013.09.20. 12:42:20

@diggerdriver:

Hát, akkor itt, a családnál, ahol nannyskedek, olcsó: 80 rappen. Kb 200 Ft. Egy kártyát kell a szenzor elé tartani, leszedi a pénzt, utána lehet elindítani a gépet.
Az új lakásuknál pedig csak az áram van összekötve a lakás órájával, azt kell fizetni. A víz nem. Ja, mert lakásonként van gép, de a pincében. Mint a nyilvános wc-knél, vannak a zárható fülkék a mosó-szárítógéppel. Így akkor mos, amikor akar.
Nálam "ingyenes". Vagyis benne van a bérleti díjban.

ilkafirka 2013.09.20. 13:19:12

@DieNanny: Köszönöm az ötletet. Szofi azért nem mehet oviba, mert csak aug.ban töltötte a 4-et. Azóta találtunk neki Spielgruppét, erről is esik szó a további naplórészletekben.
Én is teljesen elégedett vagyok a mosókonyhával. A hétfő emiatt egy strapás nap, hogy mindent kimossak és megszárítsak, de eddig működött! Azért az klasszabb, ahol csak 2 család használja! Hol van ez?

kocog 2013.09.20. 14:18:59

@ilkafirka: Szia,

szoval, a nickedböl màr sejtem, melyik részen lakhattàl.
Nade a 7-es, vagy a 8-as sulibol bucsuztattak el benneteket olyan meghatoan? én sejtem, hogy nem a Teleki volt, de erösits meg légyszives.

kozmopolita 2013.09.20. 15:23:50

@ilkafirka: Nálunk a tanár nagyon kedves, teljesen képben van, szól nekünk, mikor mire figyeljünk, tanácsot ad, melyik könyvre van egyáltalán szükségünk (pl. matekra nem, mert itt úgyis elörébb járnak, és jobban tanítják). Szerintem ez csak úgy müködhet, ha az osztályfönök partner.

kozmopolita 2013.09.20. 15:33:15

@Facer: Egyénfüggö. Abban mindenképpen egyetértek, hogy ezzel a gyereket plusz terhet róni nem érdemes, ha úgyis kint akar maradni az ember.
De az én lányomnak pl. egyrészt az itteni anyag nem köti le az értelmi kapacitását, és kimondottan igényli a magyar anyagot is, amit viszont könnyítetten kap, mert elismerik az itteni teljesítményét is. Másrészt pedig olyan kis közösségfüggö, hogy mindig alig várja, hogy bemehessen az osztályba, amikor otthon vagyunk (azon túl, hogy az itteni iskolát is nagyon szereti). Persze délután meg megy haza a nagyszülökhöz, hogy azért a hazalátogatásunk lényege is megmaradjon.
A fiamnál viszont csak negyedikes koráig müködött, ö nem igényelte se a második közösséget, se a plusz tudást (értlemileg ugyanott van, csak fiúként más dolgok érdekelték).

A lényeg: érdemes megpróbálni, mert csak nyerni lehet vele, veszíteni nem, ugyanis bármikor abba lehet hagyni.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.20. 20:32:17

@madscientist: Nekünk ugye, mint irtam sajät szäritogépünk van, imädom. Annyira, h anyämnak is uilyet vettünk 2éve karäcsonyi ajändékként Mo-on. Én ältaläban nehezen szärado dolgokat szoktam belerakni, de ha rosszabb az idö, és sok a mosäsom, akkor a normäl ruhäkat is bele szoktam rakni a tollpihe programra, és mire kimos a gép (1ora), addigra 90%-osra megszäradnak.
Lättam olyan häzat is, ahol mindenkinek sajät kis mososzobäja van. Mosogép, Secomat a falra fölszerelve+ruhaszärito kötelek kifeszitve. Mosni akkor mosott mindenki, amikor akart, a kutya nem hallotta, mert az alagsorban a teremgaräzs mellett volt.
@DieNanny: Azért nem mehet 4évesen oviba, mert 5évesen mennek. :-) Vagyis aug 1.-ig be kell tölteni az 5-öt, különben csak jövöre. Viszont amin nagyon meglepödtem, az egyik barätnöm mesélte, h a fiänak az oviban hetente 1x Hochdeutschnachmittag volt, és a suliban az oktatäs is Hochdeutschban megy. Lehet, h räjöttek, h a(z irodalmi) németet kicsit többen beszélik, többre megy vele a gyerek. :-)
@ilkafirka: Ha van helyed, és a föbérlö belemegy (ältaläban kutyät nem szokta érdekelni, az a lényeg, h a lakäst ugy add ät ahogy ätvetted), akkor lehet a lakäsban is mosogéped. ;-)

ilkafirka 2013.09.20. 22:58:27

@kocog: szia!a számokkal bajban vagyok, ami az érdi sulikat illeti, így egyszerűbb lesz. a Kőrösiből búcsúztunk, ill. búcsúztattak minket. Ti is érdiek vagytok, és Svájcban éltek? Hol? Izgi!

ganjagym 2013.09.20. 23:04:20

@tanato: + @bonjour:
koszonom a linkeket

ilkafirka 2013.09.20. 23:06:18

@kozmopolita: Mivel Sáriék most kaptak új osztályfőnököt, csak októberben lesz szerencsénk megismerni. Állítólag kedves, még a szülők is azt mondják :). Mi is szeretnénk megpróbálni ezt a bejárást, ill. a kinti magyar tananyag tanulását, mert most én is azt veszem észre, hogy az otthoni követelményekhez képest itt a német nyelv mellett alig tanul vmit Sári. Ami persze nagy dolog és hát ezért jöttünk, de ha úgy alakul, hogy visszatérünk, abba belehalna, ha nem a saját osztályában tanulhatna tovább. Ha nem fog menni, persze nem erőltetem a tanulást, de megpróbáljuk. Ez az én tervem, aztán ki tudja, mi lesz belőle :)

nigara 2013.09.21. 09:15:11

Azt gondoltam (már megint naívan), hogy infókhoz is jutok - oké, ha a posztból nem, talán a kommentekből...
NA DE. Hogy arról kelljen csacsogni, hogy a kisgyerekekkel meg a bevásárlással meg a közlekedési lámpákkal(!!!) hogyan küzdenek meg???
Kábé a kommentek tizedéig bírtam.

Tényleg le fogok szokni az idelátogatásról...

DieNanny CH 2013.09.21. 11:08:17

@ilkafirka:

Schwyz kantonban vagyok, a Vierwaldstaetter-See közelében. Eléggé messze tőled...

Amúgy ez nem város, hanem házfüggő. A "munkacsaládom" régi lakhelyén 20 lakásos házban volt 2 mosógép, egy szárítógép, meg egy szárítószoba azzal a fali géppel.

Az én házamban lakik egy 1gyerekes család, egy egyedülálló férfi - aki a mosását minden héten viszi valahová, ezt látom az ablakomból -, felettem a lakó egyedül lakik, de máshol mosat, meg én. Ezért csak 2 család, aki mos.

DieNanny CH 2013.09.21. 11:13:10

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):

"Azért nem mehet 4évesen oviba, mert 5évesen mennek."

Városfüggő. Mármint, hogy van-e helység és pedagógus hozzá. A járásomban 4 falu van, az óvoda 2 éves, 4 éves kortól LEHET járni - viszont ha a gyereket beírattad, kötelező ott lennie minden nap -, 5 éves kortól kötelező járni. Egy faluval arrébb nincs több hely a suliban, így csak a kötelező óvodát indítják.

meeko 2013.09.21. 12:56:56

Nem olvastam kommenteket, úgyhogy lehet, hogy már elhangzott, amit írok.
Sok lakáshoz tartozik saját mosó-és szárítógép. A jobb, drágább lakásokban van. (Kantonfüggő, de 1600-1800 chf felett szinte biztosan van vagy beszerelhető.)
Ha nem a Migrosban vagy Coopban vásárolsz, akkor annyira nem extrémek az élelmiszerárak. Aldi, Denner, Lidl szinte otthoni árakat mutat.

kocog 2013.09.21. 12:56:56

@ilkafirka:
Nem tőled hallom először, hogy a Kőrösi egy rendes iskola. (ő a 7-es, az én régimódi szemléletem szerint)
Szerencsétek volt, hogy oda járhatott a gyerkőc.

> Ti is érdiek vagytok, és Svájcban éltek?
Fogalmazzunk inkább így: Svájcban élő magyarok vagyunk, akik előtte Érden laktak.

> Hol?
Bonyolult ... A család a Rheintalban, én ide-oda pendlizek a otthon, a második albérlet (LU) s a melóhely (AG) között.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.09.21. 20:04:13

@DieNanny: Eddig csak Gildatol hallottam, h a francia részen 4évesen mennek oviba (vagyis ez mär iskolaelökészitö szerüség), a német részen én mindenhol 5éves kortol tudom, h kötelezö. Akkor viszont nincs olyan, h elmegy a csaläd 1hétre nyaralni, és a gyerek nem megy.
Azt amit te irtäl még nem hallottam, de ugye a meritésem HTB-k közül valo. :-) Mostanäban viszont ébredeznek, mert egyre több helyröl hallom, h hetente 2-3 alkalommal szerveznek mär mezaszerüséget. Igy a gyerekek kapnak meleg kajät, megörzés/leckecsinäläs van amig nem kezdödik a du-i suli. Igy az anyäknak még több lehetöségük van munkät vällalni.

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2013.09.22. 09:25:15

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Nem szerűség, ez iskola! A tanító nénik felháborodnának, ha olvasták volna, amit írtál :-) Pontosítsuk! Az egész francia részen 4 éves kortól kötelező az ISKOLA!
A német részen más rendszer van.
Természetesen igazoltan lehet hiányozni, sőt az első évben még nem kötelezőek a délutáni foglalkozások, de másodiktól már igen.
A mi iskolánkban van menza és gyermekmegőrző is az ebédszünetre, illetve 4 óra után, de kevesen veszik igénybe.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása