oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. október 17. 07:01,  Az utópia csapdája 329 komment

2012. október 17. 07:01 Határátkelő

Az utópia csapdája

Nagyon izgalmas írás következik, hiszen Balázs segítségével megjárjuk benne Ausztráliát és Norvégiát (az út során lesz majd másfél méteres gyík és kedves biztonsági őr is), de engem nem ez fogott meg benne a legjobban, hanem az, ahonnan az egész kiindult.

1_1.JPG

„Egyik délután csak néztem ki a fejemből és az jutott eszembe: nem üldögélhetek egész életemben a díványon. Ott voltam egy beszűkült tudatállapotú, beteg, agresszív országban és a lehetőségeim percről-percre csak fogytak. A körülvevő düh, harag és intrika kiszívta minden erőmet és napról-napra láttam, hogy egyre kevesebb a motivációm a változásra.

Jó esetben van 20, talán 25 évünk az életben arra, hogy „alkossunk" valamit. Ezek az évek gyorsan ketyegnek és egyre nehezebb feladni a status quo-t egy kockázatos ismeretlenért. Harminc éves korra az ember személyisége kifejlődik és negyven éves korára az életének a keretei is többé-kevésbé kialakulnak. Ezután változtatni, főleg külső kényszer nélkül rettenetesen nehéz.

Sokan beszélnek arról, hogy el kéne menni Magyarországról. Igen, beszélni roppant könnyű. Zsörtölődni, álmodozni, letargikusan sóhajtani nagyon egyszerű. De elindulni, saját magad alól kihúzni a talajt és fejest ugrani az üres úszómedencébe pokoli nehéz. Ahogy múlnak az évek, a kockázatvállalási kedvet felváltja a kényelem, és amikor az egyensúly átbillen, nincs visszaút.

Feladtam a relatív kényelmet

Szóval ültem a díványon, egy klassz kis házban, egy szép családdal körülvéve. És azon gondolkodtam, hogy ennyi volt? Ennyit tudtam elérni az életben? Magyarország ennyit tudott nyújtani, ha itt maradok, nincs tovább. A mérleg meg épp készül átbilleni a kényelem oldalára.

Ekkor döntöttem el, hogy feladom a relatív kényelmet, felvállalom életem legkockázatosabb döntését, és nem csak beszélek arról, hogy „nem jó ez így, világgá kéne menni szerencsét próbálni".

Összepakoltam Gabit meg a két srácot, és elmentünk világot látni. Ennek már három éve, és talán ideje számot vetni, mi is történt azóta. Két év Sydney után most Oslóban járunk, a kalandok száma csak nő, és remélem még sokáig tart ez a csodás út.

2_1.JPG

Magyarországot nem akarom bántani, ő sem bántott engem. Egyszerűen különböző irányba tartunk. Mindenkinek megvan a maga oka, hogy miért keres máshol szerencsét. Az én legfőbb problémám a minőség iránti igény teljes hiánya. Magyarország, ahogy én láttam, mindenben a „még elégségesre" törekszik: a munkában, a szolgáltatásokban, termékekben. Minden mindegy, csak olcsó legyen, aztán majd fater megbuherálja. Én pedig nem közepes munkát szeretnék csinálni és semmi kedvem a langyos vízben üldögélni.

Olvasom, hogy tízezrével akarnak eljönni otthonról a fiatalok. Hát nem fognak. Nem, mert a többségük végiggondolja azt, amibe mi egyszerűen nem akartunk belegondolni.

Sorjázó kérdések

Ott álltam Sydneyben, 16 000 kilométerre minden ismerősömtől és egyetlen biztos pont volt az életemben: reggel 9-kor várnak az irodában. De hol a közért? Hol az orvos? Hol fogunk lakni? Hogyan szerzek autót? Hol találom az ügyeletet, amikor a gyerek legót dug az orrába? (Megtörtént eset.) Melyik pók veszélyes? (Majdnem mindegyik.) Hol találok bébiszittert? Hogyan lesz a lakásban áram, gáz, és internet?

Minden, ami biztos volt, bizonytalanná vált. Erőfeszítés lett minden hétköznapi apróság. Az az utca lett ismerős, ahol egyszer már jártam. Egyik reggel eltévesztettem a metrókijáratot és pánikban rohangáltam ismeretlen utcákon. Ezekbe mind-mind nem gondoltam bele. Ha ez eszembe jut korábban, akkor lehet, hogy még mindig a díványon ülnék.

3.jpg

No, de ki is vagyok, mit is csinálok és mégis, mindezt hogyan? Egy hírügynökség gazdasági újságírója vagyok. A cég küldözget és intézi a papírmunka zömét. Tudom, így könnyű, ott vár a „kész" csak ki kell menni. Bárcsak tényleg így lenne. :-)

Ausztráliai praktikumok

Ausztrália egy csoda és életem élménye volt az a két év. Néhány mondatnál többet mégsem szentelek neki, mert bőven van „ausztráliás" ezen a blogon. Csak pár praktikum ömlesztve: ausztrál munkavállalási vízumot szerezni nehéz és eltarthat másfél évig.

Kivéve, ha találsz egy céget, aki könyörög érted a bevándorlásnál, mert akkor 6 hét. A hír igaz: minden négyzetkilométerre jut vagy ezerhatszáz rettenetesen veszélyes állat, akik egyenként meg tudnának ölni. Pókok, kígyók, cápák, krokodilok. De hát ez benne van a pakliban, még egy miniszterelnököt is veszített cápatámadásban az ország.

Az ember leginkább huntsman pókkal találkozik, ami kicsiben 8-10 centi, nagyban 20. Nem bánt, de ettől még összecsinálod magad. Parkokban előfordul egy-másfél méteres gyík is. Piros Arany és csalamádé Sydneyben több helyen is kapható, és magyar cukrászda is van. Ez honvágy ellen nagyon jó.

Nem számít, honnan jöttél

Az emberek furán beszélnek. Ha egyszer azon tűnődsz, hogy vajon milyen nyelven szólnak hozzád, akkor jó eséllyel angolul. A buszmegállóban sorba kell állni, a metrónál nem. Az ausztrálok 3 különböző játékot játszanak tojás alakú labdával és simán néznek öt napig krikettet. Sydney-ben enyhe a tél, legrosszabb esetben 8-10 fok van, cserébe a házakat nem fűtik és nem is szigetelik. Készülj arra, hogy olajradiátor mellé fogsz kuporodni forró csokival.

4.JPG

Ausztráliában nem számít honnan jöttél, csak az számít, hogy részese akarsz lenni a csodának. Ha már egyszer lementél a parkba grillezni – és minden parkban ott van az önkormányzat által fenntartott grillsütő – te is ausztrál vagy.

Viszont az ország legnagyobb előnye egyben a legnagyobb hátránya is: veszettül messze van. Sydney-ből három órát kell repülni csak, hogy elhagyd az országot. És elsősorban ezért jöttünk vissza Európába. Láttuk, hogy ha maradunk, néhány év alatt végleg elszakadunk Európától és ebbe aztán tényleg belegondoltam.

Norvégia

Norvégia hasonló kezdet volt, azzal a különbséggel, hogy az idegen ország ellenére mégis minden ismerős. A házak, az utcák, a boltok, az emberek. Korábban nem jártam Oslóban, mégis, az európaisága megnyugtató volt. A költözés olyan volt, mintha hazatértem volna.

Norvégia egyedi, de hadd szögezzem le az elején, hogy nem az olaj miatt. Ha mindenre az olaj lenne a válasz, Nigéria lenne a paradicsom és Svédország már csődben lenne.

Norvégia nincs még 200 éves. Kis taknyos tini, szinte. A svédek folyamatosan gúnyolják is őket. Mégis, sziklaszilárd társadalmi konvenciók működtetik. És látszólag minden pont fordítva működik, mint nálunk.

5.JPG

Május 17-én, az ország „születésnapján" Osló iskolásai végigvonulnak a városon, el a királyi palota előtt. Á, gondoltam, üdvözlik a királyukat, mint mi az elvtársakat május 1-jén. Nem, fordítva, mondták a kollégák, a király üdvözli a gyerekeket, a jövő nemzedékét.

És az egész országban, a legkisebb falvakban is felvonulnak a gyerekek, hogy az ország ünnepelhesse őket. Norvégia legfontosabb ünnepén, amikor mindenki a legszebb, legelegánsabb ruhájában vonul az utcára, valójában a gyermeknapot ünnepelnek.

Senki sem vág pofákat

Mi azt gondoljuk, hogy a skandináv-modell a 3 év GYES, pedig nem. Norvégiában a teljes GYES 1 év és abból is 3 hónap kötelezően az apáé. Skandinávia nem arról szól, hogy állami szubvencióval kitereljük a nőket a munkaerőpiacról.

Inkább arról szól, hogy vannak bölcsődék és óvodák, hogy a szülők ténylegesen el tudnak menni az irodából fél 4-kor, hogy minden a gyermekekről szól, és senki nem vág pofákat a metrón, ha a gyerekek a kapaszkodón rúdtáncolnak.

Skandinávia arról szól, hogy a hivatalban a biztonsági ember ránk szól, amikor fegyelmezni akarjuk a srácokat, mondván hadd játszanak békében, ha már ilyen unalmas helyen kell ülniük. A skandináv-modell arról szól, hogy az ország félre tudott tenni 141 700 milliárd forintnyi olajpénzt (ez a magyar GDP négy és félszerese), mondván, ez a pénz a következő generációkat illeti.

6.JPG

Mindenkire vonatkozó szabályok

Amikor augusztusban Anders Behrin Breivik 21 év börtönt kapott 77 ember meggyilkolásáért, az ország fellélegzett, hogy működik az igazságszolgáltatás. A világ meg hőbörgött, hogy ha ez „igazságszolgáltatás", akkor a norvégok elmebetegek.

A norvégok viszont azt mondják, akkor működik a demokrácia, ha a szabályok mindenkire azonosan vonatkoznak. Ha egy emberért átírják a törvény, akkor kettőért is át lehet írni. Ha kettőért át lehet írni, akkor bármikor hozzá lehet nyúlni. És a norvégok büntetés helyett rehabilitálnak, mert a társadalmilag ebben egyeztek meg.

Innen is néhány praktikus dolog, megint csak ömlesztve: Norvégia nem EU-tag (viszont ad az EU-nak Nobel-békedíjat), de kényelmi okokból átvett egy csomó jogszabályt. Például EU-polgár szabadon, minden papír nélkül dolgozhat az országban.

Büszkén fizetik az adót

De eszetekbe ne jusson csak úgy repülőre ülni szerencsét próbálni. Egy liter tej 600 forint, míg fél kiló kenyér 800 forint körül van. Ez a legdrágább ország a világon, és akkor az alkoholról nem beszéltünk. Havi egy millát olyan könnyű eltapsolni, hogy még éhes is maradsz.

Ja, és itt a legdrágább a benzin is, olaj ide, olaj oda. De sose panaszkodj az adók miatt, a helyieket ez nem érdekli. Fizetik az adót, büszkék is rá, és a neten fent vannak az adóbevallások, hogy mindenki láthassa, te milyen jó polgár vagy. Szóval csak úgy, meló nélkül idejönni öngyilkosság.

Ha ide vágysz, előbb keress munkát, utána gyere. És számolj azzal, hogy ha fodrászhoz kell menned és mondjuk még új cipő is kell, a repjeggyel együtt is olcsóbb Pestre utazni érte. Jegesmedve Oslóban nincs, de télen lesz olyan érzésed, hogy akár lehetne is. Áprilisra véget ér a tél és nyáron akár lehetnek olyan napok is, amikor pulcsi nélkül is ki tudsz menni. :)

7.JPG

Ismét a díványon

No de mi jutott nekem ebben a három évben, a dívány óta? Nem rossz a mérleg. Behúztam két előléptetést és bejártam a fél világot. Voltam Csendes-óceáni szigeteken, tasmán hegyek között, helikoptereztem olajfúrótoronyra és túráztam sarkvidéki gleccsereken. Ami még jobb: látom milyen tágas a világ és mennyi lehetőség vár még.

Most mégis itt ülök a díványon és megint dilemmázok. Ezúttal pont a skandináv modell miatt. Az egy főre jutó GDP 100 000 dollár és a munka egyetlen célja, hogy az embernek legyen pénze a családdal és a barátokkal lenni. Nincs túlóra vagy hétvégi munka, nincs idegesség és görcs. Ötkor én vagyok az utolsó az irodában, mert mindenki más vagy fut, biciklizik vagy síel (az éjjel is kivilágított) sífutópályákon.

8.JPG

A dilemmám hasonló, mint 3 éve. Most nem érzem magam bezárva, beszűkülve, most inkább a csábítást érzem. Ha hagyom, hogy ez az utópisztikus norvég társadalom beszippantson, félek, sehol máshol a földön nem fogok tudni dolgozni. Ilyen nyugalomban, csöndben, békében és gyomorgörcsmentesen senki más nem él.

A jövő talán még sok utazgatást tartogat, de sejtem, hogy a vége mégis Budapesten lesz. Akárhogy is nézem, a szívem Magyarországra húz. Kicsit most hanyagolom ezt a kapcsolatot, időt hagyok hazámnak kigyógyulni mostani súlyos elme- és egyéb betegségeiből, de remélem ez csak egy kis bukkanó a kapcsolatunkban."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztrália Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr804853095

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hol jár az eszem, csak az ásót ölelem. 2012.10.18. 10:29:03

Napok óta. Mert egy családi ház rendbehozatala nem merül ki a különböző belsőségek transzplantációjában, rozzant és megereszkedett, ráncot vetett burkolatok cseréjében. Ide tartozik bizony a külcsín is, kert, udvar. Mivel a belső munkák immáron télies ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sanyi9 2012.10.17. 17:54:18

@Sanyi9: "szerinte"-->"szerintem"

andaluzkutya 2012.10.17. 18:00:11

@venator: Azt írtam, hogy jellemzően, nem kizárólagosan. De való igaz, hogy általánosságban kevésbé szólnak rá a gyerekekre, de ez nekem nem gond, mert én is jóval kevesebbet szólok rá az enyémeimre, mint egy átlag magyar. Leginkább azért, mert nem érdekel, hogy mások mit szólnak az egészhez az adott helyzetben.
A ridegséget se mondanám általánosnak. Van olyan óvónőjük a kicsiknek, aki leginkább egy jégcsapra emlékeztet, mosolyogni is havonta kb. egyszer szokott, de olyan is, aki azonnal fölkapja a gyerekeket, amikor sírnak, babusgatja őket, stb. Mindkettő norvég. Erre varrjál gombot:)

váj mí 2012.10.17. 18:27:09

@01234567: Lófaszt kell nyelvtanárnak lenni. De ahogy nekem nincs térlátásom (azokban a paca 3D-s képekben én mindig csak a pacákat látom), úgy meg másnak nincs nyelvérzéke.

@tinu: Hm, na most, azok alapján, amit leírtál itt, ti ... te meg a párod, egy Kínához kötődő család vagytok. Melóilag vagy "ország- szerelmileg". A gyerekeket, illetve, a már annyira érett nagyobb gyereket nem igazán készítették fel arra, mit jelent már maga a repülőút is. Hát, a lányod helyében, én is nagyon utálnám.
Tudod, a mi családunk anno nagyon sokat költözött anno Románián belül, több száz kilométereket. Anyum mindig mesélt arról a városról, ahova éppen készültünk. Nem volt internet, nem volt Google Earth, nem volt Youtube. Képeslapokon, útikönyvekben mutatta meg mindig, hova is megyünk, és mesélt. Neked könnyebb a dolgod ...

tinu 2012.10.17. 18:37:33

@váj mí: Azt honnan vetted le, hogy nem készítettük fel a gyerek(ek)et a repülőútra? : ))))) Dehogynem. Mutattuk neki az égen a repülőket, meg vettünk a kisebbnek repülőt. Mondogattuk neki, hogy sokáig fog tartani az út, hogy mi lesz ezalatt stb. De hiába mondod egy 3 évesnek, hogy hány órát fogunk repülni, mikor nem tudja hova tenni. Sem az időt (egy kisgyereknek más az időérzéke), sem azt nem tudja, mit jelent "repülni". Ezt próbálom elmagyarázni, hogy valakinek, akinek van mihez viszonyítani, mert az élettapasztalata már van annyi, annak könnyebb átlátni, mit jelent a változás. Egy kisgyerek annyit érzékel, hogy valami nagy dolog történik, mert ott vannak a nagy pakkok, az anya valamit hadovál egy nagy utazásról, meg mások országról, meg másik nyelvről (azt sem tudja, mit jelent, hogy "nyelv" stb.). Nyilván ha most utaznánk, egy csomó mindent már megértene. Na de dupla annyi éves, mint mikor Pekingbe utaztunk. Össze se lehet hasonlítani. Csak azt nem hiszem, hogy most könnyebb lenne egy ilyen máshova település. Még ha többet is tudna az úticélról, az utazásról, a miértekről stb., az sem könnyítené meg annak az elfogadását, hogy nem láthatja a nagymamáját, unokatestvéreit stb. nap, mint nap, hogy újféle ételeket kell megszoknia, hogy teljesen új környezetet kell belaknia, hogy egy másik nyelvet kell megtanulnia stb. Kedvet lehet csinálni egy utazáshoz, de szerintem a nehézségek nehézségek maradnak.

2012.10.17. 18:58:40

@Babette_: Igen, a dolog lenyege, hogy vannak peldak erre is, es az ellenkezojere si, szerintem. Szoval nem illik egy orszag teljes lakossagat bedobozolni es berakni egy fiokba. Vannak beszukult emberek, nem is kis szamban, ez nem kerdes. Es vannak legalabb ugyanennyien olyanok, akik nem azok. :) Te egyebkent hova beszukultnek es betegnek tartod magad? :)

váj mí 2012.10.17. 19:05:32

@tinu: Bocs, abból gondoltam, hogy azt írtad, biztosra vettétek, hogy ha a felnőtt környezete, ti, nem változik, akkor ... Meg abból, hogy nem mutogattatok képeket neki Pekingről, meg az ottani emberekről. Amit nem értek. Miért nem?
Egy 3- 3,5 évesnek nagyjából mindegy, hogy repülő- vagy vonatút az a 8-10 óra. Bár a vonatút érdekesebb. Tapasztalatból mondom. Csak fel kell rá készíteni. 7 évesen már egyedül utaztam vonaton 700 kilométert "haza" a nagyiékhoz. Akkor az nekem kaland volt, mert az anyum úgy beszélt róla. Igaz, nem kellett sárga, kicsi, vágott-szemű embereket és egy teljesen más nyelvet megszoknom nagy hirtelen, 3 évesen.

venator 2012.10.17. 19:06:45

@váj mí: Olyanról sajnos nem tudok, pedig jó lenne egy olyan kockás abroszos-fröccsös törzshely. Talán még igény is lenne rá.

@andaluzkutya: Vágom! :) És sem merném minden norvégra kijelenteni, pláne, hogy nem is ismerek norvégokat. A benyomásaim kizárólag dánokra vonatkoznak, viszont a bölcsis-nénikkel (?) szinte kizárólag jó a tapasztalatunk.
Bár nyilván olyan ember választ ilyen munkát, aki szereti a gyerekeket.
Amúgy a norvégokat még a dánok is jó fejnek tartják, mármint magukhoz képest is.

Kúró Rudi 2012.10.17. 19:09:15

Én a a Hazám kapcsán sohasem azt halmoztam lelki szemeim előtt, ami a rossz és hogy milyen ürüggyel lehetne távozni, hanem azt ami jó, amiért érdemes maradni. Ha valami nem olyan jó, elgondolkozom, mit tudok tenni, hogy az jobb legyen. Kíváncsi vagyok, hogy a poszt írója feltette-e magának a kérdést valaha, hogy mit tud tenni a Hazájáért?

váj mí 2012.10.17. 19:11:28

@venator: Hm, tanuljak meg dánul? ;)

venator 2012.10.17. 19:13:54

@váj mí: A német és angol alappal már pipafüst lenne, csak a kiejtés tud mókás lenni.

Aztán már csak fél milla kell és megnyithatod a helyet. Koronában persze. :)

tinu 2012.10.17. 19:17:59

@váj mí: igen, néhányszor már tapasztaltam, hogy az internetes kommunikáció milyen kevéssé hatékony. : ) Nos, hogy nézegettünk-e képeket vagy sem, arra nem emlékszem, de szinte biztosra veszem, hogy a lányom látta már a fényképalbumunkat, ami Kínáról szólt. Bár még mindig kétkedek abban, hogy néhány fénykép, vagy akár film megnézése sokat segített (volna) a későbbi beilleszkedésben. Te olyan élményekből indulsz ki, amik már nagyobb korodban értek. Mindegy is, ezen kár vitatkozni. Mindenesetre még mindig azt gondolom, hogy az, hogy a lányom nem igazán szerette meg Kínát, nem ezeken múlt. (Kicsit félreértetted azt is, amit a közvetlen környezete megváltozásáról írtam, de nem akarom most mélyebben kifejteni, mert lehet, ez rajtunk kívül senki mást nem érdekel. : )))

váj mí 2012.10.17. 19:21:19

@venator: Hm, ennyi lenne a bérlet+rezs (na, oké,indulásnak még kaució is)? De akkor rá kell baxni az árrést .... Aznemjó, senkineksenem.
Hm, ha így, maradok Svábföldön. Magyar kajálda itt sincs. Még ;).

váj mí 2012.10.17. 19:31:37

@tinu: Ok, persze, nem mindig jön át írva, amit az ember mondani szeretne valójában. Bocs, ha értetlenkedtem, de még egy 3 éves gyerekkel is meg lehet értetni, hogy mi van. Legalábbis anno sikerült.
(Mondjuk, anyámék voltak olyan "hippik", hogy 7 évesen simán felraktak kora délután a vonatra azzal, hogy majd a nagyi Brassóban hajnalban levesz, a kalauz bácsi -akkor még volt az a normális fajta- meg majd segít, ha gond van útközben. És még csak mobil sem volt, hogy 5 percenként hívogassanak. És túléltem, nem egyszer ;) ).

tinu 2012.10.17. 19:41:53

@váj mí: oké, mást nem tudok mondani, mint hogy szerintem amennyire lehetett, felkészítettük a lányomat a változásokra, de ő mégsem érezte jól magát a csodás Középső Birodalomban. Szerintem van ilyen is. ; )

váj mí 2012.10.17. 19:44:38

@tinu: Te, én ott felnőttként sem érezném jól magam ;).

SziszkAnya (törölt) 2012.10.17. 20:11:02

@tinu: no, pont ettől félek én is. :S

01234567 2012.10.17. 20:25:44

@váj mí: A munkahelyi ártalom:
" Lófaszt kell nyelvtanárnak lenni. " :D :P :))
Übererotikus soraid megborzongatnak.
Igen, az alapadottságok sokat számítanak.
Egyetértünk, nálam Kína van az első helyen, azon a listán ahová nem mennék el, ha nem muszáj....

váj mí 2012.10.17. 20:54:57

@01234567: Ez csak az előjáték volt, kincsem ;-).

Különben nálam Kína csak a harmadik helyen áll a teljes Afrikai kontinens és Korea is simán előzi ;).
Kuba csak a szivarjai miatt áll jobban. Azok tényleg jók. :)

01234567 2012.10.17. 21:44:37

@váj mí: Még,még,még!!!Ennyi nem elég!!! :)
Az én listám:
Kína
Afrika (vazzee, Kittenbergert olvasgatva 12-13 évesen meg csak oda akartam menni)
USA(igen)
Japán
Szibéria (családból jártak ott, igaz mondták hogy cool, de nem úgy :) )
Ázsia többi része.(kivéve Nepál, Bhután, Emirátusok,)
Minden mást megnéznék, ha majd egyszer lehet...

Ugyandehogy (törölt) 2012.10.17. 21:51:49

@Nyulz of the World: én a beszűkült inverze, és alkalmi mizantróp vagyok.
vagyis lehetőleg kizárom a ma divatos szűk témákat, nyavalygásokat és nyavalygókat az életemből, és a saját életemre koncentrálok, és a céljaimra. igyekszem minél függetlenebb lenni a társadalomtól, politikától, bankoktól stb. csak a legszükségesebbeket tartom meg és használom. kívülről nem látszik, beszélgetek, ügyet intézek, netezek, de különösképpen nem foglalkozom a negatív dolgokkal és negatív emberekkel. ilyesmi.

Alice in Wonderland 888 2012.10.17. 21:53:07

@tinu: Kedves Tinu, örülök, hogy ezt itt így leírtad..mert könnyű elintézni a gyermek nyelvtanulását annyival, hogy hamarabb tanul és anyanyelvi szinten fog beszélni...
Ám ahogy mi is, a gyermekek is önálló kis lények, különböző karakterekkel...nem mindegy, milyen közösségbe járnak és...sorolhatnám..

Az én lányom 14 éves, angolul szuperül beszél, ám ez itt a franciáknál nem igazán számít..neki is gond volt a beilleszkedés, de már túlvagyunk rajta. Neki már könnyebb megértenie, hogy jobb jövő vár rá még egy nyelvismerettel..egyébként még elkezdett spanyolul és portugálul is tanulni az osztálytársak motiváló szavaira hallgatva...büszke vagyok rá és mindenben segítem, mert tudom, hogy neki azért nem könnyű...
Ugyanakkor a fiam 2 éves, francia-magyar állampolgár és azért volt fontos idén költöznünk, mert jövőre talán már ő sem érezte volna annyira jól magát egy másik nyelvi közösségben, ahogyan a te csemetéd sem...

Abszolút megértelek, tisztelem a szülői odafigyelésedet!Üdv,K.

Ugyandehogy (törölt) 2012.10.17. 21:54:57

@váj mí: na és akkor mondjak valamit, amikor az emberem hazajön a sürgősségiről, ahova az apját vitte, hogy hova költözzünk, mert innen el, úgy tele lett a hócipője...

venator 2012.10.17. 22:06:02

@váj mí: És még nem biztos, hogy menne a dolog. Egyszerűbb, ha lottózunk. :)

encore 2012.10.17. 22:19:27

Én ehhez az íráshoz azt szeretném hozzáfűzni hogy az írója Balázs egy kicsit nagyképű, és nem a foglalkozására gondolok. Az írásából azt olvasom ki amit a politikusaink és főleg a nagykövetek nyilatkozataiból megnyilvánulásaiból veszek mindig észre.
Élvezgetik és kalandokról beszélnek de enyhén erőltetettnek tűnik számukra és azt hiszik a kanapé "effektus" az valami újdonság keresésre alkalmas kiindulópont Budapesttel egyetemben ami meg úgy néz ki az élete központja.
-Te Balázs csak egy gazdag vagy jómódú kalandor vagy a családoddal együtt. Te nem vagy igazi kivándorló.
Én még itt ülök a saját elképzeléseimmel és kemény 16 év munkaviszonyommal Magyarországon és nem sírok mert van szakmám, amivel itthon semmire sem megyek, de én úgy gondolom nem fogok ugrálni az országok között mert itt vagy ott kényelmesebb.
Nem én nem az országot választom hanem a megélhetőségi lehetőséget egy országban a saját szakmámban, majd szakmáimban.
Valaha én is a kalandot kerestem, de úgy érzem kinőttem belőle.
Én a szakmámban majd szakmáimban keresem a boldogságot amíg nem lesz saját családom, és nem holmi állandó vándorcirkuszban.
Mielőtt azt hinné valaki csak kicsi hazám ismerem, aki a 4 fal közt élt eddig, hát tévedtek. Én 1996-óta az USA-Canada, majd Európa több részén voltam már(kicsi Afrika), és Ausztrália vagy Ázsia csak ugyanígy körülnézni érdekelne, de jobban nem.

Sanyi9 2012.10.17. 22:44:07

@encore: En azt hiszem, hogy ertem, amit mondani akarsz, de probald belekepzelni magad az o helyebe: olyan szakmad/tudasod van, amellyel minden orszagban ugyan olyan jol boldogulsz. Te mit tennel? Maradnal Magyarorszagon? Elmennel mashova? Ha elmennel, akkor hova? Meddig maradnal egy orszagban?

A szabadsag dontes(ek)re kenyszeriti az embert, ezek a dontesek nem mindig egyszeruek es a donteseinek a kovetkezmenyeit mindenki maga viseli. A poszt iroja ugy alakitja az eletet (es a csaladjaet), ahogy jonak latja.

váj mí 2012.10.17. 23:53:06

@01234567: Khm, az előjáték volt a demó, a többi viszont ... ;)
Faszántos kis lista, ok, nagyon hideg vagy nagyon meleg helyek nekem alapból kilőve, így pingvin és teve csak állatkertben.

@Babette_: Hm, talán a Lánchídig kivándorolhattok ;)

@venator: Ok, beszállok a következő szelvényedbe ;).

Aussie pride 2012.10.18. 00:39:34

@Van_mikrohullámú_sütőtök?: azert Sydney-ben nem ennyire egyszeru, bar csak megszokas kerdese. Eleinte mikor mesz valamerre ahol mar 1-szer voltal, ugy erzed itt kell jobra fordulni. Na ez itt pont azt jelenti hogy balra fordulj. Ellentetesen van mint ahogy erzed. Megkerdezni Sydneyben azert nem egyszeru mert a legtobb ember vagy turista a belvarosban, vagy kulfoldi tanulo, vagy evek ota ott elo angolul nem beszelo mas nemzetseg.
Es neha olyan utcanevek vannak hogy leirni alig lehet, nemhogy ugy kiejteni hogy mas megertse.
Arrol mar nem beszelek, hogy van kb 1000 suburb Sydney-ben, es mindenfele ugyanazokat az utcaneveket hasznaljak. Ez is vicces tud lenni. Vagy 2km alatt atmesz 3 suburb-on, mert olyan kicsi.

Zitalein 2012.10.18. 01:36:23

@xlngx: Mivel a múltban is mindig kiszolgáltatott munkavállaló voltam (aki helyett bármikor találnak csereelemet az utcán is), és a jövőben se számíthatok biztos egzisztenciára, számomra semmilyen tanulsággal nem szolgálnak a cikkben is említett lezsírozott helyekről szóló beszámolók, sem pedig a mérnökök beszámolói, mivel az ő esetükben éppen hogy a specializált szakember hiányától szenvedő munkáltató a kiszolgáltatott, akinek a mérnökember nyugodtan diktálhat, miközben (+mert) a keresményéből a világ minden táján kényelmesen megél. Ilyen sztorikra nem vagyok kíváncsi, mert a magam számára semmilyen építő jellegű tartalmat nem tudok leszűrni belőle: max. azt, hogy miért nem álltam inkább mérnöknek vagy befolyásos firkásznak... Ezekkel nem sokra megyek, mert ezeknél az eshetőségeknél még a lottóötösöm is esélyesebb -- akkor már jobban izgatnak a szakmaváltók, újrakezdők, mindenlébekanalak kanyargós történetei. Ezeket meg a mérnökemberek szólják le előszeretettel, mondván, hogy nem kíváncsiak az alulképzettek nyomorára. Nos, én meg a lekezelők életére nem vagyok kíváncsi -- éltem velük eleget.

rafflesia 2012.10.18. 02:01:26

Szia Balázs,

Őszintén gratulálok a bátorságotokhoz, a sikerekhez. Szép utat bejártatok, és jó kis írás volt ez, hosszú idő után az első a blogon, amit végigolvastam :)
Nagyon tetszett, ahogy leírtad az első nehézségeket. Bután hangzik, de az első időszakban mi majdnem éheztünk tele pénztárcával, mert már nem tudtam mit adjak a gyerekeknek enni. Volt, hogy 3 héten át csak lekváros kenyeret ettek, semmi mást.

A norvégok, igen, fantasztikus nép. Én mint expat expattal egy ázsiai országban találkoztam velük, és itteni életemben a legjobb barátném a norvég anyuka. És igen, nekik itt minden baromi olcsó, nem úgy mint nekem, és igen, az ő férje itt rettentő sokat dolgozik, mert otthon 4 körül apuka szedte össze a gyerekeket az oviból, a suliból, itt meg 6 körül ér csak haza.
A nők munkavállalásáról annyit hallottam, hogy nincs megkülönböztetés férfi és nő között a munkaerőpiacon, és minden erejükkel támogatják a nők gyermekvállalás utáni elhelyezkedését.

MInden jót nektek,
rafflesia

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.18. 05:08:54

@Jess G: hogy ez mennyire igy van!!!
nekem az elso angolul memorizalt az ssn-m volt
valamelyik nap magyarul akartam mondani a fiamnak, majdenm le kellett irni
de igy is abszolut eloszor mondtam ket szamjegyet magamban angolul es forditottam magyarra
es emellett ha magamban szamolok azt magyarul teszem

Kihaennem00 2012.10.18. 06:08:23

"Amikor augusztusban Anders Behrin Breivik 21 év börtönt kapott 77 ember meggyilkolásáért, az ország fellélegzett, hogy működik az igazságszolgáltatás."

És ezt annak a 77 embernek a hozzátartozói is megerősítették, akinek a gyerekét/barátját/barátnőjét szitává lőtték? Komolyan, annyira bírom ezt az álságos liberalizmust. Persze ez csak addig tart amíg jó távolról szemlélitek az eseményeket, ha ne adja isten a te hozzátartozóiddal történne ilyen, nagyon kíváncsi lennék fellélegeznél-e egy 21 éves "büntetéstől"...
"Kicsit most hanyagolom ezt a kapcsolatot, időt hagyok hazámnak kigyógyulni mostani súlyos elme- és egyéb betegségeiből"
Aha, tehát miután esetleg más már kikaparta a gesztenyét(egyébként nem fogja senki, mivel kb. mindenki így gondolkodik mint te), akkor majd esetleg nagy kegyesen hazajössz. Szerintem maradj nyugodtan ott ahol vagy...

Frau Holle 2012.10.18. 07:42:00

@Kihaennem00: "Aha, tehát miután esetleg más már kikaparta a gesztenyét(egyébként nem fogja senki, mivel kb. mindenki így gondolkodik mint te), ...."

Azért szerencsére nem mindenki. :)

Balt 2012.10.18. 07:47:36

Kapcsolódó hír:
Hatalmas ingatlanlufit fújtak a norvégok
Ha nem vigyáznak, nagyot pukkanhat a lufi.
www.portfolio.hu/vallalatok/hatalmas_ingatlanlufit_fujtak_a_norvegok.174465.html

dárt vödör 2012.10.18. 08:11:17

@rafflesia: Szia! Köszönöm szépen. Norvégia valóban nem áll rosszul ezen a téren. A nők körében a foglalkoztatási ráta 73% (OECD átlag 57%, Magyarország: 50%. Izland a csúcstartó 77%-al.) és a összes foglalkoztatott 47%-a nő.

dárt vödör 2012.10.18. 08:16:14

@Balt: Ez csak annyiban hír, hogy a portfolio most vette észre. Én magam már vagy 20 cikket írtam erről. És bár a veszélyek valósak, mégis egy pár érv van a másik oldalon is: ez már évek óta így van mégsem pukkan, a munkanélküliség 3%, a bérek gyorsan növekednek, a megtakarítási ráta 10% fölött van, a háztartásokat hazai bankok hitelezik, mindenki koronában adós, vagyis nincs árfolyamkockázat és az országot folyamatosan "szigeteli" az olajipar, ami a GDP 20%-át adja. Továbbá, a norvég államnak nincs költségvetési hiánya és nincs adóssága. Sőt, az adósság helyett a GDP 130%-ának megfelelő megtakarítása van. Szóval ingatlanlufi van de a pukkanás az már más tészta.

dárt vödör 2012.10.18. 08:22:58

@Kihaennem00: A kép talán árnyaltabb. Kezdtem azzal, hogy Amerikával kifizettettem öt év egyetemet, ami kb 100,000 dollár volt. A kapott diplomával pedig visszamentem Magyarországra és 12 évig ott dolgoztam. Tehát inkább az USA-nak kéne rám haragudnia mert hiába ölték belém a pénzt, egy napot nem dolgoztam ott. Hogy milyen gesztenyéről írsz, nem értem, de eddig határozottan többet tettem a magyar közösbe mint amennyit kivettem.

2012.10.18. 08:24:33

@Babette_: Akkor maris nem igaz, hogy Magyarorszagon mindenki az. :)

Egyebkent mi tortent, elaludt a Hataratkelo?? :O :))))

Ugyandehogy (törölt) 2012.10.18. 08:28:01

@Nyulz of the World: ugye tudjuk, hogy az általánosítás hordoz magában kivételeket:)

---
úgy látszik, Norbi ma elaludt:D

Frau Holle 2012.10.18. 08:29:39

@dárt vödör: Csak halkan kottyantok bele, ez nem csak pénzügyi egyenleg kérdése. A dolog ennél jóval összetettebb, épp a pénztől nem függő tényezők bírnak nagyobb súllyal.
Ez egy komoly és összetett téma.

venator 2012.10.18. 09:00:46

Elfogytak az emigránsok? Úgy látszik mindenki hazament. :)

andaluzkutya 2012.10.18. 09:01:55

@Kihaennem00: ""Amikor augusztusban Anders Behrin Breivik 21 év börtönt kapott 77 ember meggyilkolásáért, az ország fellélegzett, hogy működik az igazságszolgáltatás."

És ezt annak a 77 embernek a hozzátartozói is megerősítették, akinek a gyerekét/barátját/barátnőjét szitává lőtték?"

Olvastam több hozzátartozóval készült riportot az ítélet után és általánosságban azt mondták, hogy:
1. örülnek, hogy nem nyílvánították elmebetegnek, mert így felelősséget kell vállalnia tettéért,
2. örülnek, hogy lezárult az ügy, és most már továbbléphetnek rajta,
3. volt, aki megjegyezte, hogy egy ilyen tett után nem létezik megfelelő büntetés, de örül, hogy megkapta a kiszabható maximális büntetést.
Elképzelhető, hogy voltak ennél jóval szélsőségesebb vélemények is, amik nem kerültek újságba, de pl. az én ismeretségi körömben (bár már írtam, hogy lehet, hogy jobb körökben mozgok) senki sem hangoztatta az ügy kapcsán, hogy halálbüntetés kellene, vagy szigorúbb büntetési tétel.

venator 2012.10.18. 09:03:28

@Frau Holle: Egyetértek, sokan úgy gondolják a külföldi munkavállalásról is, hogy "pénz lesz és csak az a lényeg".

2012.10.18. 09:27:37

@andaluzkutya: Es ha a te gyereked lett volna, akit tizenevesen levadasznak, mint egy allatot, es tudod, hogyan kellet meghalnia, akkor is igy ereznel? Akkor is ez lenne a velemenyed?

Ha ez en gyerekem lett volna ott, akkor keresztenyi szeretet ide vagy oda, en biztosan addig nem nyugodnek, amig az a tetu el. De biztosan velem van a gond.

kriosz 2012.10.18. 09:46:51

@Nyulz of the World: Nem csak te vagy aki így gondolja, itt is sokan csak ciki hangoztatni. Nem fér bele a norvégokról alkotott képbe.
Tényleg olyan szürke itt minden /a természetet kivéve/ mint ahogy valaki írta. Nem igen mernek mások lenni, még valaki megszólja őket. Aztán persze sokszor kiderül hogy a zárt ajtók mögött mennyire mások mégis. Dehát alátszatra adni kell.Mert hogy itt minden szép és jó és itt az olaj. Csak az a baj hogy valahogy én ha itt körbenézek nem azt látom hogy egy milyen kőgazdag országban élek. A körforgás még megvan, az emberek dolgoznak és fizetnek is mint a katonatiszt és ennyi. Az állam nem esik le.

kriosz 2012.10.18. 09:52:32

Egyvalamit azonban nagyon tisztelek bennük, a nemzeti öntudat, Norvégia mindenek felett, büszkék arra hogy norvégok éski is mutatják.
Kissé ledöbbentem otthon mikor a fiam kapott az ajándékboltban egy kis magyar zászlót és azt lobogtatva jöttünk haza és le lettünk szörnyűlködve hogy így mertünk végigvonulni az utcán?? Mi van???

tucano 2012.10.18. 09:56:39

@Nyulz of the World: teljesen igazad van, de:
egy gyilok itthon is kijönne ennyi idő után a börtönből. Oké, hogy nem a Sátán személyesen, mint B, de akkor is. És az áldozatok szülei nem nyugodnak meg addig, amíg ők maguk élnek....
Ez van.

Egyébként hol a reggeli poszt, hiányos a kávézásom így és mivel büdös kispolgár lettem, ragaszkodom a megszokott dolgaimhoz, úgyhogy vmi legyen :D

dárt vödör 2012.10.18. 10:03:59

@Frau Holle: Rettenetesen összetett, ez így van. De legyen még egy adat: Norvégiában idén már ötödik éve évi 10,000-el kevesebb lakás épül mint amennyire a bevándorlás miatt szükség lenne. Tehát az ingatlanpiac torzul, vagyis nem is biztos, hogy lufi, elvégre fundamentális oka van áremelkedésnek.

venator 2012.10.18. 10:05:16

@kriosz: A dánoknál ugyanez, nincs buli, ünnep vagy parti dán zászló nélkül. Ezt teszik az ajándékokra, ezzel díszítenek és a legtöbb kertes ház kertjében ott a zászlórúd.

Persze a repülőtéren is zászlóval várják a szeretteiket. Ahogy mi is. :)) Szerintem ez a normális....

kepfeltoltes.hu/view/121018/2012-07-23_14.50.29-1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

2012.10.18. 10:08:13

@tucano: Azt gondolom, egy kocsmai verekedesben leszurni valakit, vagy barmilyen mas modon megolni egy masik embert, az nagy bun. Azonban hidegverrel, eleore kitervelve, tavcsoves puskaval menekulo gyerekere vadaszni, azert az egy mas kategoria. Az en szememben, aki gyereket ol, az nem ember. Aki pedig a Breivik-hez hasonloan teszi, annak minimum egy Dozsa fele kinhalal. Szerintem.

Frau Holle 2012.10.18. 10:11:20

@venator: Szerintem a többség előbb-utóbb azért rájön erre. Legalábbis remélem....

2012.10.18. 10:12:35

@kriosz: @tucano: Egyebkent nekem a norveg ismeroseim kivetel nelkul mind azt mondtak, hogy nem elfogadhato, ha ez az alak gyogykezelest vagy 25 ev luxusbortont kap. Persze, abban is biztos vagyok, hogy ezt mar egy ujsagnak egyik sem nyilatkozna le, ez igaz. Sajnos ok valoban ilyenek. De azert nehany sor es Thor's Hammer vagy Koskenkorva utan ok is tudnak masok lenni! ;)

venator 2012.10.18. 10:13:10

@Frau Holle: Csak csak, mi rájöttünk, ezért váltunk....

venator 2012.10.18. 10:16:00

@Nyulz of the World: Egy kannibált is kiengedtek 16 év után. :)

2012.10.18. 10:20:50

@venator: Jo otlet! Adjak oda neki Breivik-et vacsorara!!

Frau Holle 2012.10.18. 10:21:56

@dárt vödör: Khmmm... Lehet, hogy valamit félrenéztél. Egy szót sem írtam az ingatlanlufi témájához, az egy párhuzamos beszélgetés.
A gesztenye kikaparásáról író kommentre reagáltam, arra a témára hogy vannak, akik igyekeznek hozzájárulni Magyarország előrehaladásához. És épp arra akartam felhívni a figyelmed, hogy sokszor nem is pénzről van szó, ezek a dolgok sokszor nem bírnak mértékegységekkel, nem érdemes adatként kezelni őket.
Ezek szerint sikertelenül.

nigara 2012.10.18. 10:22:07

A Breivik-dologról kérdeznék: tök függetlenül attól, hogy milyen eszközzel és kimenetellel történt a dolog, de lett valami "elvi" hatása? úgy értem, hogy ugye a bevándorlási roham ellen tiltakozásul tette, és a politika ezzel a kérdéssel mit kezdett? vagy szó sem esett erről a motivációról? vagy próbálnak azóta valamit másképp tenni (mondjuk csökkenteni) a bevándorlással kapcsolatban?
(Bocs, de annyira nem követtem a dolgot, lehet, hogy volt erre válasz, csak én nem emlékszem)

dárt vödör 2012.10.18. 10:27:31

@Frau Holle: Bocsánat, félrenéztem. :-)

Frau Holle 2012.10.18. 10:31:16

@venator: Gondoltam, régóta olvaslak. :)
Mi is hazajöttünk néhány éve, és nem bántuk meg. Amit fontosnak tartottunk azt hazahoztuk, ami számunkra érték itthon, azt megtaláltuk. Persze semmi sem tökéletes, de hát van olyan? :)
Épp ezért tartom időnként bosszantónak, máskor megmosolyogtatónak azokat, akik fekete-fehérben látják a világot, és nem hajlandóak tudomást venni egyik helyen az értékekről, másik helyen az árnyoldalakról.
Bár ha ez valakinél évek múlva sem változik, az inkább nagyon szomorú.

dárt vödör 2012.10.18. 10:35:12

@nigara: A norvég lakosság 85%-a véli (kutatások szerint), hogy a bevándolás szükséges és a bevándorlók az ország érdekét szolgálják. Mivel a munkanélküliség nagyon magas bevándorlás mellett is csak 3%, a munkaerőpiac bevándorlás nélkül percek alatt túlfűtött lenne és a bérinfláció felborítaná a gazdaságot. A muzulmán bevándorlók hordájáról annyit, hogy a tavalyi bevándorlási ranglista így szól: Lengyelország, Litvánia, Svédország. Breivik nem a többség véleményét képviselte ezért nem is értem, hogy a kormánynak miért kéne a bevándorlást csökkentenie. A norvég gazdaság elemi érdeke a bevándorlás.

Frau Holle 2012.10.18. 10:37:16

@Nyulz of the World: Ahhoz, hogy az ember tényleg megismerjen más közösségeket, le kell ülni sörözni/kávézni/borozni (nem kívánt rész törlendő).
Nekem az a tapasztalatom, hogy azok akik rózsaszín ködben látnak egy népet, országot, bármilyen közösséget, azoknak valójában csekély közük van hozzá. Kívülállók.
Ezért is nagyon hasznos dolog a sör. :)

bpetya75 2012.10.18. 10:39:53

@tucano:

"Egyébként hol a reggeli poszt, hiányos a kávézásom így és mivel büdös kispolgár lettem, ragaszkodom a megszokott dolgaimhoz, úgyhogy vmi legyen :D "

Ez LOL lett volna, de túl sokan vannak a szobában. Így inkább LOS volt ;-)

bpetya75 2012.10.18. 10:43:43

@Frau Holle:

Ezt még nem hallottam nagy sörpártolóktól sem, de kiváló gondolat :-D

andaluzkutya 2012.10.18. 10:45:51

@dárt vödör: Kiegészítem azzal, hogy több norvég szerint, akikkel beszélgettem, ha nem lennének bevándorlók, Norvégia már rég tönkrement volna... Persze nem azokra gondolnak, akik a szoc. rendszert akarják lehúzni, hanem azokra, akik ténylegesen goldozni akarnak.
@nigara: Amikor az eset történt, volt egy magántanárom (a munkahely fizette), aki elmondta, hogy az eset tragikus voltán túl nagyon örültek neki, hogy nem egy arab követte el (annak ellenére, hogy mindenkinek ez volt az első gondolata), mert akkor az egész bevándorlás-párti beállítottságuk megkérdőjeleződhetett volna. Volt egy felmérés 10 hónappal az eset után, ami azt mutatta, hogy Breivik tette pont az ellenkező hatást váltotta ki, mint amire számított, mert egy közvéleménykutatás szerint nem erősödött a bevándorlóellenesség.
Mondjuk szerintem ez addig tart, amíg jól megy a szekér, nyilván ha itt is válság lenne, akkor egyből nem lennének ilyen barátságosak a külföldiekkel szemben...

Frau Holle 2012.10.18. 10:47:33

@bpetya75: Ugye? :)
És tudok még ilyet! :)

dárt vödör 2012.10.18. 10:52:50

@Frau Holle: Mivel ezek nem kvantifikálható dolgok, nem is érdemes azon vitatkozni, hogy ki tesz hozzá többet és ki kevesebbet. Írhatnék listát, írhatnál te is, aztán azt mindenki véleményezhetné és a végén semmire sem jutnánk de talán még össze is vesznénk. Szerintem alapvetően sehova nem vezet az a vita, hogy ki a nagyobb hazafi.

andaluzkutya 2012.10.18. 10:53:15

@Nyulz of the World: "Es ha a te gyereked lett volna, akit tizenevesen levadasznak, mint egy allatot, es tudod, hogyan kellet meghalnia, akkor is igy ereznel? Akkor is ez lenne a velemenyed?

Ha ez en gyerekem lett volna ott, akkor keresztenyi szeretet ide vagy oda, en biztosan addig nem nyugodnek, amig az a tetu el. De biztosan velem van a gond."

Ezen sokat gondolkodtam én is, és abban a "szerencsében" van részem, hogy majdhogynem naponta találkozok olyan emberekkel, akikkel hasonló történt meg "kicsiben" (tudjátok, a szemét drogosok, akiket börtönbe kéne zárni mind, hogy megtanulják), így arra is van rálátásom, hogy mikor van értelme a megnyugvásnak és mikor nincs. Én nem vagyok se kersztény, se vallásos, de azt gondolom ilyen esetben a gyászidőszakot követően mégse a tettessel lennék elfoglalva, hanem azokkal akik megmaradtak körülöttem. Ha azt nézzük, elég komoly tragédia lehet egy gyereknek, hogy miután elveszítette a testvérét, még a szüleit is elveszíti...

Frau Holle 2012.10.18. 10:55:28

@dárt vödör: Nem akartam vitatkozni. Ha akartam volna, kezdeményezem.
És még csak nem is hazafiságról szólt amit írtam, de ezek szerint tényleg nem talált megértésre.
Sajnálom.

bpetya75 2012.10.18. 11:04:16

@andaluzkutya:

"elég komoly tragédia lehet egy gyereknek, hogy miután elveszítette a testvérét, még a szüleit is elveszíti... "

Én is erre jutottam. Amíg van kiért élni, addig ez kell legyen a fontosabb.

andaluzkutya 2012.10.18. 11:38:10

@Nyulz of the World:
Egyébként, még hogy ragozzam: nem érzem azt magamban, hogy egy ilyen esetben az, hogy az elkövető pl. meghal, vagy hogy én végzek vele lelki megkönnyebbülést hozna. Ez nem olyan, mint egy focimeccs, hogy kaptam egy gólt és akkor most kiegyenlítettem, vagy nyerek. Viszont abban biztos vagyok, hogy rengeteget veszíthetek azzal, ha a bosszúnak szentelem az életem.
Azt nem tudom, hogy tudod-e, de Breivik csalódott volt, hogy nem lőtték le, amikor elkapták. Így ugyanis nem lehetett mártír, pedig arra vágyott. Namármost ha te pl. addig vársz egy pisztollyal, amíg kikerül, és akkor lelövöd, akkor egyrészt elvesztítetted a családodat abban a huszonegynehány évben, másrészt hozzásegítetted az általad legjobban gyűlölt embert ahhoz, hogy teljesüljön a vágya. És akkor ott állsz egy boldog hullával és azon kívül nem történik semmi...

2012.10.18. 11:51:10

@andaluzkutya: En ezeket a dolgokat nagyon maskepp latom, de tudjuk be a szekely mivoltomnak es a japan kulturahoz valo eros vonzodasomnak. Szamomra amit leirsz - es kerlek ne vedd szemelyeskedesnek, semmi bajom veled, csak a jelenseggel, amit irsz - az egy vegtelenul gyava es halveru viselkedes. De tenyleg tudjuk be ezt annak, hogy en sok szempontbol meg egy olyan korban elek, ami mar reg nem letezik.

tucano 2012.10.18. 12:17:29

@Nyulz of the World: persze, hogy nem elfogadható, az egész rémdráma teljesen megemészthetetlen, és lehetetlen tárgyilagosan megközelíteni a kérdést.

bpetya75 2012.10.18. 12:34:26

@Nyulz of the World:

Más helyzetben vagytok. Neked egy gyereked van, ak-éknál ha jól emlékszem 4 van. Ő nem az elvesztett gyerekéért állna bosszút, hanem a megmaradt családját vesztené el.

andaluzkutya 2012.10.18. 12:37:13

@Nyulz of the World: Na, gyávának még nem neveztek soha, de hát minek él az ember, ha nem az új élményekért:)
Amiről beszélek az az, hogy lehet, hogy egy ilyen esetben számodra az egyetlen elfogadható tett a bosszú, de tudnod kell, hogy elenyésző azon emberek száma a világon, akiket a bosszú boldoggá tett, ill. azáltal normalizálódott az életük. Ezzel szemben elég sok olyan ember van, akiket a bosszú éltet, és mint írtam, ezáltal elveszítik kapcsolatukat a normális élettel, családdal, gyerekkel, önmagukkal, stb. Természetesen dönthetsz úgy, hogy ezentúl neked ez lesz a legfontosabb, de ne csodálkozz, ha ezáltal a elveszíted a nagyrészét annak, amíd van, és nem kapsz cserébe semmit. Nem lesz kielégülés, megnyugvás, stb. Ilyen csak az amerikai filmekben van:)
Tehát ha azt mondod, hogy bátorság az, hogy egy tragédia miatt kidobok mindent az ablakon, amim még van, akkor igen, gyáva vagyok és ezt vállalom.
(zárójelben: egész más a helyzet, ha éppen az események közepén vagyok: akkor minden erőmmel azon lettem volna, hogy megöljem azt az embert, hogy ne tudja folytatni, amit éppen csinált)

venator 2012.10.18. 13:40:09

@Frau Holle: Nekem is furcsa egy kicsit, de nem foglalkozom másokkal, pláne ha komolytalan.

Egy olvtárs írta tegnap (talán épp te? ), hogy kizárja a zavaró tényezőket vagy legalábbis megpróbálja. Én is erre törekszem. Néha sikerül is....:)

venator 2012.10.18. 13:41:44

@Nyulz of the World: Majd csak megéhezik megint, 16 év nem idő egy ilyen makkantnak.

málnabálna 2012.10.18. 15:12:05

@tucano: így van gyerek függő FŐLEG! az ovi, óvónő is sokat számít, fiamhoz és magyar/román tsaihoz (kb.4-5 gyerekről van szó a kb.80fős oviban) jön hetente magyarul, románul beszélő óvódapedagógus, szóval sztem ovi mindent megtesz, hogy legyen ki referáljon a nem német anyanyelvű gyerek anyanyelvi szintjéről pl. MERT nekik ez a FONTOS! az másodlagos, hogy mikor szólal meg és beszél "perfektül" a gyerek németül... fiam jó másfél éve jár az osztrák oviba és MÉG nem beszél németül sajna, hablatyol meg ért sok mindent, de még nem beszél mondatokban! evvan ki kell várni, más gyereknek elég 1-2 hónap nyelvi környezet s keni-vágja, hát enyém nem, de SENKI nem mondja, h beszéljek vele otthon németül SŐT megtiltják, otthon magyarul, ha magyarok vagyunk, oviban meg majd németül fog a gyerek, amint beérik rá.. el fogja választani a kettőt állítólag s nincs aggódni valóm... saját 2 gyerekem közt már most látom a különbséget, mert a kicsi pl.már 1-2 szót nyom, ahogy hallja, összerakja ezt ekkor, azt meg akkor mondják s aktivizálja magát, lehet mert csajból van s neki a kommunikáció is inkább lételeme a fiúkhoz képest, nah majd elválik...
Lényeg, én amondó vagyok hülyeség, aki azt mondja MINDEN gyerek 1-2 hónap alatt integrálódik s beszélni kezd az adott ország nyelvén...nem minden gyerek! nyílt, kommunikatív a fiam, barátkozós, s ezt a nyelvhiányossága ellenére nem veszítette el, vmi angol és német keverékét blablázva nyomja ott s alakul szépen tudom :)

Ingi 2012.10.18. 15:14:00

@Zitalein: Egyetértek, és már itt is írták páran, hogy a "középrétegről" nem sok említés esik....akik nem sztárszakmával rendelkeznek, nincs évtizedes szupertapasztalatuk multinál, de nem is szakmunkások... Tehát a két közhely, a mosogatósok és a mérnökök közöttiek :)

Frau Holle 2012.10.18. 15:28:00

@venator: Emlékszem én is arra a kommentre. Nem én írtam, de ezt a gondolatot akár én is írhattam volna.
Próbálkozom én is, több-kevesebb sikerrel. :)

málnabálna 2012.10.18. 15:41:32

@Gondolkodni Próbáló Birca: huh, ez nagyon érdekes dolog, amit írtál a fiziológiai okokról! köszi, hogy megosztottad!

valszeg akkor van vmi alapja az "urban legend"-nek, hogy az erdélyiek vagy felvidékiek, etc. szebben tudnak idegen nyelven akcent nélkül beszélni, mert ott volt a magyarjuk mellett még az állam nyelve, amit még ha magyar suliba is jártak kisebbségiként, ott volt a más nyelvi közeg+kötelező tárgyak az állam nyelvén...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.18. 16:45:14

@málnabálna:

De pl. a székelyekre már nem igaz ez, mert ők de facto egynyelvű környezetben nevelkednek.

venator 2012.10.18. 21:03:29

cphpost.dk/news/local/immigrant-gangs-agree-peace-treaty

A bevándorlás témájához. Koppenhágában békét kötöttek a rivális bandák, köztük a bevándorlóké, a sajtó ujjong.

Ezek nem sitten ülnek ezer évig, mint varjú az ágon, hanem tárgyalnak és politikai tényezőkké válnak. WTF????

venator 2012.10.18. 23:32:29

@Világpolgár2012: Ó ez csak egy kis színes. Olyan is volt, hogy a Hell's Angels és egy bevándorló banda tagjai vívtak pisztolypárbajt. :) Mázli, hogy vidéken élek.....

moTmeN 2012.10.18. 23:46:51

@venator: az ugyanennek a sztorinak az eleje, nem?
Csepelen en is lattam kardparbajt, de mondjuk olyanrol nem tudok, mint Mama Jane esete (venator belinkelt cikkeben utalnak ra).

Világpolgár2012 2012.10.19. 00:34:52

@venator:
Azért megdöbbentő, mert nem gondoltam volna ezt Koppenhágáról. Mi azután kezdtünk komolyan gondolkozni a vidékre költözésről (amit végre is hajtottunk majd 4 évvel ezelőtt), amikor 3 embert lelőttek a környékünkön 1 hónap alatt, csak épp nem a dán, hanem az angol fővárosban. Ma már csak a rádión hallgatjuk hétfőn reggelente a hétvégi termést, hány embert lőttek le vagy késeltek meg.

kriosz 2012.10.19. 16:15:02

@venator: Mondjuk az hogy a kaárcsonyfánzászló nekem valahogy abszolut nem jön be. Mondjuk nem is csináljuk de amugy igen, teljesen normális, olyan klassz dolog nem ciki mondjuk a zászlózás.

Nagyon aranyos a kisfiad a zászlóval!

kriosz 2012.10.19. 16:18:33

@Nyulz of the World: Én kidobtam volna valami lakatlan szigetre, legyen önellátó, a sz iget köré meg cápákat és piranjákat telepítettem volna.
De viccen kívűl, én nem értek egyet azzal hogy miért nem lehetett volna módosítani, nekem épp ez a csavar benne hogy aki egy embert öl az is ugyanannyit kap mint ez az állat aki több tucatot??Nekem ez nagyon félrecsinált egyenlősdi. Vagy akkor miért nem kapott 77-szer 21 évet, elvileg nem logikus. A legtöbb norvég akikkel beszéltem erről a dologról /és persze hogy itt is egy időben mindenki erről beszélt/ keveselte a büntetést, a legtöbben a többszörös életfogytiglant szerették volna.

kriosz 2012.10.19. 16:21:06

@andaluzkutya: Huh, ilyesmibe nem is szeretnék belegondolni és ugye más hogy itt most hidegfejjel ja én így csinálnám és más akkor igazán benne lenni, az ember hihetetlen dolgokra képes jóra és rosszra is.
Azt hiszemnekem is az első reakcióm a szemet szemért fogat fogért lenne, azután persze valahogy lehiggadnék de a 21 éves börtön biztos nem hozna nekem legalábbis megnyugvást.

venator 2012.10.19. 16:21:09

@moTmeN: Nem vagyok naprakész, de elég régóta megy a harc a drogterjesztés ügyében, főleg a területeket akarják újraosztani.

@Világpolgár2012: Egyébként nyugis hely, csak vannak napszakok és kerületek, amelyek annyira nem ajánlottak. Bár ha nappal jársz arra meg nem mondanád, hogy gázos. Ismerek ott élő magyarokat, akik szeretik. Hm..Fene tudja.

@kriosz: Karácsonyfán, tortán, zoknin, alsógatyán. :) Vannak dolgaik, de összességében nekem is szimpatikus nagyon.

Köszi! Mikor beállt a sok dán közé a magyar zászlóval, mindenki csak vigyorgott rá. :) Persze az összes dán zászlót lengetett.

kriosz 2012.10.19. 17:14:02

@venator: Dehát pont ez a lényeg!!:) El szoktam mélázni én is mikor várok valakit a reptéren és úgy szeretem nézegetni hogy hogyan várják az emberek egymást. Meglepően sok bevándorló várta itt norvég zászlóval a földijét. Mondjuk nekem eszembe nem jutott volna norvég zászlóval várni anyámat.:)
Másik téma? szerintem itt is lesznek majd komolyabb gondok a bevándorlók egy részével. Ill. főleg a menekült részükkel és az őkmár részben itt felnőtt gyerekeivel. Egyenlőre még olyan kis naivan tekintenek rájuk.

venator 2012.10.19. 19:31:58

@kriosz: Én sem lengetnék dán zászlót, miért is tenném?

A bevándorlás érdekes téma, azt mondják az okosok, hogy nincs korlátlan növekedés egy véges rendszerben. Szóval addig elmegy a dolog, amíg növekszik a gazdaság, mert kell a sok bevándorló. De ha megáll a növekedés vagy jön egy újabb válság, akkor nem lehet majd azt mondani nekik, hogy bocsi, menjetek inkább vissza a nyomorba, ahonnan jöttetek, mert most nekünk is gáz.

Sok tekintetben nem látok javulást a 70-es évek Angliájához képest, mostanában is erősödnek a bevándorlásellenes hangok.

Egy kis szerencsével nekünk már nem itt kell átvészelni, ha lesz is ilyen.

Alikam 2012.10.30. 15:43:36

Pont az első hozzászólóval egyetértve, ilyen világ körüli hercehurcára pont nem vinnék gyereket. Neki is szar, meg csak plusz nyűg. Ez előtte vagy mikor már felnőttek kellett volna megejteni.

Olyan lelki sérült lesz a kölök, hogy ihaj...

KopaszMercis 2012.10.31. 07:14:27

@Nitnitnit:
Biztos...
Az ember alkapocsizmai 9-11 eves kor korul veglegesednek... Nem tueom milyen nyelven tanultal meg, de azert kivancsi lennek arra, hogyha az angol, hogy mondjuk engem be tudnal-e tenni anhintaba. En meg sosem hallottam tanult angolt amibol ne lenne kurvara egyertelmu hogy az bizony tanult...

Nitnitnit · http://lifewiththecats.com 2012.10.31. 09:19:27

@KopaszMercis: A született angol sem szúrja ki, hogy nem vagyok angol csak ha már jó ideje beszélgetünk, és mondjuk olyan témába keveredünk (csillagászat pl) aminek nem ismerem a szakkifejezéseit ;-) Az itthoni munkahelyemen a külföldiek megkérdezték, hogy a szüleim mikor jöttek ide Britanniából és miért. Szóval, hogy magyar kiszúrja, azt erősen kétlem :-) Persze, ha most ideírom, hogy itt a skypom és hívj fel, alapból hátránnyal indulok, mert tudod, hogy magyar vagyok. Más az ha az utcán hallasz telefonálni vagy beszélgetni, úgy sejtésed sem lesz :-)

KopaszMercis 2012.11.01. 19:05:47

@Nitnitnit:
Mondjuk kulfoldon nagyon udvariasak az emberek, szal nem te lennel az elso aki csunyan beszel megis agyon dicserik HA van akcentusod. Bar nekem az a tapasztalatom hogy a mindenfel brittek egymast is alig ertik meg, szal lehet azt hiszik h vmi altaluk nem ismert de nativ akcentussal beszelsz...

En mondjuk meg senkitsoha nem hallottam ugy tanult angolt beszelni, hogy ne szurtam volna ki azonnal... De ha masbol nem, ha ugy beszelnek vele, ahogy angol anyanyelvuek egymas kozott szoktunk, akkor sztem hamar kiderul abbol, hogy mit nem ert meg, amik ilyen kulturalis referenciak, vagy akar a sztenderd mertekegysegek vagy csak szleng, foleg regi kifejezesek, amik ritkan jonnek elo stb...

Rebarbaraa 2013.01.20. 17:40:31

Én alig két hét múlva megyek el Mo-ról. És nem fogok visszajönni. Egyrészt a saját bőrömön tapasztal munkanélküliség, az egymásnak keresztbe tévő emberek miatt. Aztán meg amikor saját szememmel láttam egy idős nénit a saját maga által felgyújtott lakásból kiugrani és szörnyet halni, mert a nyugdíjából már nem tudta fizetni a rezsit és a végrehajtó el akarta venni a lakást.Segélyért hiába ment. Aztán a 20 éve boldog(valóban boldog) házasságban élő szomszéd akiktől mindig a nevetés hallatszott ki, fél év alatt elváltak amikor a férj munkanélküli lett és nem kapott még takarítói állást sem. Az elvándorolt ismerőseim akik évek óta a világ különböző helyein élnek, ki takarítóként dolgozik, ki szakácsként és olyan kisimult nyugodt arcuk van és évente 4-szer hazajönnek látogatóba de egy hét múlva stikában elmondják, hogy alig bírják ki, mennének már vissza, csak a család hiánya hozta őket haza. Nem csodálom, hogy oly sokan mennek el innen.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása