oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. szeptember 25. 18:00,  A külföldön élők felelőssége 54 komment

2012. szeptember 25. 18:00 Határátkelő

A külföldön élők felelőssége

Mai vendégszerzőnk Lobelt Ledfold (senkiben ne maradjon a kétely szikrája sem: nicknévről van szó...), aki kitartó tanulás és munka után abba a szerencsés helyzetbe került, hogy cége intézte külföldre költözését és az azzal járó adminisztratív terheket. Jöjjön tehát a raccsoló Robert Redford (...) írása Kínából (és ezzel vége is a mókának, nagyon színvonalas írás következik).

Kína Lobelt Ledfold.jpg

„Nagy élvezettel olvasgatom a blogot, mind a cikkeket, mind a hozzászólásokat. Főleg azért, mert noha a blog egésze jóval civilizáltabb, mint az általam olvasott blogok többsége, mégis rendre megjelenik az érzelmi oldal. Ez talán természetes emberi (vagy speciálisan magyar?) jellemző, és bár egy észérveket ütköztető "objektív" vitát azonnal taccsra vág, de legalább hitelesen adja vissza azt, hogy a kommentelők többsége milyen hihetetlen intenzitású negatív töltéssel áll hozzá az édes anyaföldhöz. A "többség" nem éppen statisztikai fogalom, szóval ez csak egy érzés a részemről elolvasva 20 blogbejegyzést és a vonatkozó kommenteket.

Olyan érvek röpködnek, hogy Magyarország élhetetlen, nem becsülnek meg, sz*r a közérzet, bunkók a népek, egymást húzzák vissza a posványba, a politikai elit a megtestesült gonosz és minden baj gyökere, nem becsülik meg a munkavállalókat és így tovább. Ezekkel az állításokkal nem akarok és hitelesen nem is tudok vitatkozni, bár többségükkel nem tudok maradéktalanul egyetérteni. Elfogadom azt, hogy mindenki másként éli meg az otthoni helyzetet és rengeteg okot találhat arra, hogy miért kell menni vagy miért nem kell (lehet) visszatérni. Azért írom ezt a szösszenetet, hogy saját példámon át bemutassak néhány eddig aránylag súlytalanul kezelt indokot/érvet is.

Az én nagy utazásom meglehetősen simán alakult, lényegében burokban és védetten kellett lemenedzselnem mindazt, ami a kiköltözéssel jár. A multinacionális cégem meghirdetett néhány pozíciót Ázsiában, jelentkeztem és kiválasztottak. Volt egy kis verseny is azért, végül egy hét fős kontingens egyik tagja lettem német, osztrák, finn, francia kollégákkal együtt és Kínába "száműzettem". Ez volt két évvel ezelőtt, és a napokban hosszabbítom meg a szerződésemet. Szerencsés voltam, mert a cégem intézte az adminisztráció nagy részét, vízum, biztosítás, repjegyek, hotelek, albérletkeresés, bankszámlanyitás meg ami belefér – így lettem hosszú távú ipari turista.

Elsöprő erejű kalandvágy

Számomra kezdetektől a legfontosabb dolog a kalandvágy volt. Mivel szeretek előre tervezni, és akkor érzem magam biztonságban, ha a terveket nagyjából követi a valóság is ezért nem mondhatnám, hogy ész nélkül ugrok bele a dolgokba. Ezzel együtt a kalandvágy az elsöprő erejű, leküzdhetetlen. Egyszerűen nem bírtam azt megtenni, hogy ne nézzem meg alaposan magamnak a világ túlsó felét.

Volt otthon korrekt, a legfelső sávval adózó munkám céges autóval, szerencsés voltam az első perctől, bár szeretem azt is mondogatni magamnak, hogy azért keményen tanultam is, majd dolgoztam is mindezért. Nem volt létkérdés a váltás, mégsem tehettem meg, hogy ne csapjam le a magas labdát. 2 éve voltam 30 éves, gyerek nélkül egy hosszú kapcsolat után szabad, iszonyúan megbántam volna, ha nem lépem meg.

Természetesen az anyagiak is belejátszottak a döntésbe, azért egy fehér ember – ha teheti – alaposan megkéri az árát annak, hogy 8000 kilométerrel arrébb költözzön olyan helyre, ahol esetleg még a kutyát is megeszik. (Amúgy nincs rossz íze.) Ezzel együtt az tény, hogy a hazai viszonyokhoz képest nem keresek rosszul, vagy még inkább azt mondhatnám, hogy a megtakarítás lehetősége ugrott meg hirtelen, 4-5 év alatt kényelmesen össze tudok szedni egy korrekt lakásra valót. Persze "csak" egy budapesti lakásra valót, de lényegében megéri.

Otthon is boldog voltam

Ezzel együtt sem érzem azt, hogy ez közérzeti kérdés lett volna a váltás. VÁLTOZÁSra volt szükségem, de tudtam otthon is boldogan élni, na nem volt éppen könnyű, de a család, barátok, hobbik, zenekarok bulijai, helyek mind-mind olyan dolgok, amelyek folyamatosan hiányoznak és amelyekkel kapcsolatban úgy érzem, az életem teljes soha nem lesz nélkülük. Mondjuk a világ ezen fele nem éppen a nyugalmáról híres, Budapest egy aránylag tiszta, csendes városka jó közlekedéssel az itteni helyekhez képest, a tömegnyomorból adódó stresszérték felfelé ível, ez nem éppen egy Basel vagy skóciai kisváros. A közérzet sem volt tehát központi kérdés, bár a váltás nem tett éppen rosszat.

Mégis, az a fránya kalandvágy, az álmok beteljesítésnek vágya volt messze a legfontosabb tényező amiért kijöttem, és amiért egyelőre maradni is akarok. Határozott idejű kiküldetésnek indult és határozatlan idejű kalandozássá kezd formálódni. Egy totál más kultúra megismerése, egy totál más gondolkodásmód megértése, valami olyasminek a feltérképezése, ami otthon ülve elképzelhetetlen.

Aki a tűzzel játszik az persze könnyen megégetheti magát. A kaland könnyen átmegy személyes érintettségű élethelyzetté, erre a legalkalmasabb "eszköz" egy szerelmi kapcsolat. Adott tehát egy nem éppen mangalány szemű hölgy, akinek viszont ez az otthona. És itt válik komplikálttá a családalapítás vagy "végső" letelepedés kérdése. Ez viszont jórészt független az otthoni állapotoktól. Illetve ez sem igaz, mivel családot alapítani és gyerekeket nevelni, úgy érzem, sokkal EMBERIBB körülmények között lehet Magyarországon, mint Kínában. Légszennyezés, kormányzati támogatások és szociális háló hiánya (hacsak az ember cége nem fedezi az oktatást vagy az egészségügyet) stb.

Nem kérdés, hogy nyugaton jobbak lehetnek ezek a viszonyok, de bizony a világ nagy része az nem nyugat, vagy nem éppen nyugatias berendezkedésű. Tehát kiköltözésről lévén szó azért nem csak angolszász vagy európai desztinációkban lehet gondolkodni, hanem száz másik országban is, amelyek zöme semmivel sem jobb, mint Magyarország.

Álom a hazatérés

Nem állítom, hogy haza fogok térni valaha, bár jelenleg ez az ÁLMOM. Jó pár év távlatában. Nekem is vonzó az, hogy valahol nyugaton alapítsam meg a családomat és ott éljek, de ha így is alakul akkor is szeretnék olyan közel lenni a hazámhoz, amennyire csak lehetséges. Hogy ne évente 1-2 alkalommal láthassam a szeretteimet, de szükség esetén autóval is elérhető legyen mindaz, amit annyira szeretek. És lehetőség szerint egyszer végleg hazatérni.

Milyen jó lenne, ha a fiatalok azért indulnának a nagyvilágba, hogy kalandozhassanak kicsit, hogy világot lássanak mint a legkisebb királyfiak (királylányok), de végül biztonsággal hazatérhessenek és ténylegesen otthon kamatoztathassák mindazt, amit megtanultak. Megértem, hogy azok az emberek, akik saját illetve családjuk egzisztenciáját féltik el vannak keseredve, hogy lényegében kényszeremigrációra készülnek. Ennek nem lenne szabad így történnie, egészséges esetben teljesen más indokoknak kellene vezérelniük a kiköltözés gondolatát.

Függetlenül viszont mindettől igenis van felelőssége azoknak, akik leléptek és bejött nekik az élet. Támogatni az otthon maradt családtagokat és barátokat nemes gesztus és hasznos is, de azért ezen felül is jó lenne észben tartani valamit. Aki beül egy ténylegesen jóléti társadalom hintájába, az bizony az ott élő emberek elődeinek munkáját (is) élvezi. A nyugodt élet, stabil gazdasági és szociális rendszer, az indulatok és irigység nélküli mentalitás ugyanis annak köszönhetőek, hogy ott bizony fél évszázaddal korábban lezajlottak azok az átalakulások s folyamatok, amelyek csóró Magyarország esetében még elég zötyögve haladnak.

Felelősség a haza iránt

Érthető és támadhatatlan az, hogy az ember első sorban a családját védi, és ez így is van jól. Viszont ezzel együtt jó lenne azt is tudni és érezni, hogy akinek bejött az élet annak van lehetősége és ezzel együtt felelőssége is, hogy valamit tegyen a megrokkant gerincű hazájáért. Senki sem élheti az életét egyszemélyes karitatív szervezetként, de azért valamit mindenki tehet. Remélem az még marha messze van, de én mindenesetre úgy szeretnék majd a halálos ágyamon heverészni, hogy elmondhassam magamról, tettem annyit a hazámért és népemért mint amennyit azok tettek értem azzal hogy egyáltalán megszülethettem és azzá válhattam, aki vagyok.

Jelenleg szerintem is megéri elhagyni az országot – aki képes rá, ha viszont jól boldogul "odaát" akkor illene tudatosan tenni azért, hogy néhány generációval később ne kelljen embereknek azért menniük, mert a hazájukban nem tudnak boldogul élni.

Ezen mézes nyállal túlcsorduló demagógiával zárom az irományt, fenntartva a naivitáshoz és optimizmushoz való jogomat további szép napot (reggelt, estét) kívánok mindenkinek, bárhol is éljen."

(Ez egy archív poszt, melynek eredetijét ide kattintva olvashatod el.)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Kína

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr694800908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dobcucc22 2012.09.25. 18:58:37

jo iras, bovuljon csak a tavol keleti szekcio.
es valoban, akit elkap egyszer a yellow fever, az nehezen szabadul... en sem tudok.

Kinat megneznem en is, elegge mas lehet mint Japan. Az emberek tuti nem annyira robotok mint itt. Viszont a szep tiszta varost, a minosegi tomegkozlekedest es altanos kedvesseget nem szivisen hagynam itt... a jot konnyu megszokni. a japan vagy kinai lany kerdesben meg nehez igazsagot tenni.

nezz at egyszer ide Japanba ha gondolod! :)

think different 2012.09.25. 19:35:23

Én szimplán csak D.Koreába szeretnék költözni. Ha a lányok így néznek ki 20-as éveik közepén, akkor ott van valami a vízben:)

www.youtube.com/watch?v=Pz-tV5na89U

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.09.25. 19:57:53

"Függetlenül viszont mindettől igenis van felelőssége azoknak, akik leléptek és bejött nekik az élet. (....) A nyugodt élet, stabil gazdasági és szociális rendszer, az indulatok és irigység nélküli mentalitás ugyanis annak köszönhetőek, hogy ott bizony fél évszázaddal korábban lezajlottak azok az átalakulások s folyamatok, amelyek csóró Magyarország esetében még elég zötyögve haladnak."

Ha az ember olyan helyre költözött, ami Magyarország mögött van 10-20-60 évvel (és nem mellesleg nem a fentiek miatt jobban irigység és indulatmentes), akkor mi a felelőssége? Kíváncsi vagyok nagyon, Kínából hogy látod ezt.
Én perpill csak és kizárólag a családom iránt érzek felelősséget, illetve a befogadó országaimban támogatok ezt-azt, mert úgy érzem, másnak nem tartozok felelősséggel.
Nem anyagi okok miatt léptem le, de azok miatt maradok, kicsit megijeszt olykor, hogy mennyire nincs visszaút.

padlas 2012.09.25. 20:07:38

Nagyon nagyon tetszik ez az írás, az egyik legjobb szerintem, amit itt valaha olvastam. És igazán hiánypótló, örülök, hogy végre valaki a felelősségről is beszél. Emelem kalapom Ledfold előtt.

venator 2012.09.25. 21:50:14

Rendben van ez a poszt nagyon, ha küldenék ide írást, ilyen lenne. :)

importante 2012.09.26. 00:13:45

Milyen felelosseg? Az ember azzal teheti a legtobbet Magyarorszagert ha pl befizeti rendesen az adojat es el is var erte valamit. Mi, akik kulfoldon adozunk, kb annyit tudunk tenni, hogy a hazalatogatasok alatt koltjuk a penzt rendesen, lukasztunk BKV-jegyet becsuletesen, ilyesmi.
Karitativ tevekenyseg: a fizum egy kis szazaleka megy az orvosok hatarok nelkulnek, ugy itelem meg h altaluk csokkentem a legtobb szenvedest a penzemmel, es nem latom be, hogy miert kene magyar szervezetet tamogassak helyettuk. Jo lenne tudni, milyen konkret "tettekre" gondolt a posztiro. A cikk tobbi resze egesz rendben volt.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.09.26. 06:43:35

Üdítő írás a reggeli kávé mellé, egészen az utolsó bekezdésig.
Azt azonban mintha egy kormány aktivista írta volna. :(

GolyofogoToni 2012.09.26. 08:24:54

Bazze Lobelt Ledfold, ez nagyon nagy poszt volt.Ugyanezt irtam en is az en posztomban. Mi, akik elmentünk, ne ugy induljunk neki, hogy soha többe nem akarunk visszaterni. Az, aki meg elangolosodik, elnemetesedik stb... az meg is erdemli. Ugysem lesz soha olyan, mint ök, max a papiron mutatja, hogy "angol" meg "nemet" vagyok. Egeszsegere.
Egyszer mondtam egy nemet kollegamnak, hogy figyelj, en nem akarok nemet lenni. Nem is tudok, nem is akarok. Azt mondta, ez a beszed, maradjon meg az ember, aki es ne jatssza el, hogy ö mar az aki szeretne lenni...
A svajciakbol kiindulva pl. ha otthon vagyok, megprobalok a multikba nem is menni vasarolni. Mivel többet keresünk, nem kell az alszentet jatszania senkinek, igenis a magyart kell tamogatni, a kisvallalkozast, ne a Tescot meg a sok semmirekellöt.
Nagyon igaza van a posztironak. Nem szabad ugy eljönnünk, hogy vissza se nezünk. Ez a celjuk. Hogy minnel többet elmenjenek es örökre otthagyjak az orszagot. NEM. Külföldön tapasztalva, megerösödve, igenis, tamogatni kell az otthon elöket, igen a rokonokat stb.
Romaniaban evente több milliard euro folyik vissza, ennyit utalnak a Nyugat-Europaban dolgozok az otthoniaknak haza.

nigara 2012.09.26. 09:16:06

Jó kis poszt, remélem a kint élők minél többen elmondják a véleményüket ebben a kérdésben.
Nem a vita v. veszekedés kedvéért, hanem mert ebben mindenki érintett, mindenki megéli valahogy, így vagy úgy.

Itthonról nézve nagyon szimpatikus a hozzáállás, az mindenképp, hogy a lehetőségekhez mérten "hazaadni" valamit (költeni, családnak, stb) - de ennél több nem biztos, hogy segít az országon, mert van rá igény a kormánynál? nincs. Beruházást sem támogatnak, csak a saját zsebük dagasztása a cél.
Illetve nem is tudom, mi egyébre gondolt a szerző...

Hazaköltözni bárki akkor fog, ha egyéni szinten (nem csak pénz) jól tud élni itt is - és akkor talán tud szellemi tőkével, más mentalitással segíteni. De erre szintén nem sok kereslet van napjainkban...

SilentDreams 2012.09.26. 09:40:16

@nigara: Igen, a probléma szerintem is leginkább abban van, hogy nem igazán van kereslet arra, amit a "külföldet megjártak" leginkább nyújtani tudnának: szellemi tőke és mentalitásbeli dolgok. Nyílván pénzügyi segítséget nagyrészben a családnak biztosít az ember ("Senki sem élheti az életét egyszemélyes karitatív szervezetként"), de talán nem is a pénz lenne az országnak a legfontosabb, hanem a külföldön megtanult és megtapasztalt jó dolgok átádása.

Ha egyelöre nincs is ezekre túl nagy befogadókészség, de ez még változhat, ha még jóval többen megtapasztalják, hogy máshogy is lehet, és hajlandóak is átadni ezeket a tapasztalatokat. Es talán nem csak átadni, hanem majd otthon is megvalósítani, ami külföldön már müködik...

Yakk 2012.09.26. 09:50:33

Korrekt cikk, le a kalappal. Azt nem értik meg sokan, hogy mindenkinek van némi felelőssége abban, hogy miért olyan az ország, amilyen. Ha hirtelen tömegével elkezdenének tudatosabbak, felelősségteljsebbek lenni az emberek, az ország is fejlődésnek indulna. Csak mindenki a többiektől várja a megoldást...

nigara 2012.09.26. 10:12:03

@Yakk: "Ha hirtelen tömegével elkezdenének tudatosabbak, felelősségteljsebbek lenni az emberek, az ország is fejlődésnek indulna."
Ilyen még a mesében sincs.

Másrészt ez nem ilyen egyszerű. Az ország fejlődéséhez kicsit több kell. Eszközben és időben egyaránt.

Bicikliző medve 2012.09.26. 11:23:28

@importante: szerintem pl.:
- Hazajön egy főnök, és olyan céget alapít (,ha tud), ahol nem minimálbér + zsebbe való fizetés van. Ha vesz föl alkalmazottakat, "nyugatiasan" bánik velük.
- Hazajön egy ember, és nem nézi le a másikat, segít rajta, nem nézi levegőnek, mosolyog, kedves lesz másokkal, nem próbálja lehúzni,...
Vannak még ötleteim, hogyan lehetne akár ilyen apróságokkal is feldobni az országot. Mert a legkisebb is számít :)

venator 2012.09.26. 11:44:22

Vannak próbálkozások, csak épp a közhangulat nem nagyon kedvez az ilyen törekvéseknek, vagy kiröhögik vagy lesajnálják.

gyerehaza.org/

Szerintem az hozhat változást, hogy akik megjárták külföldet, azok talán más szemléletet visznek haza. Az egyének szerintem leginkább a saját környezetükben tudnak lassú változást elérni.

Nagyobb változásokhoz már politikai akarat és döntés kell. Ami még önmagában persze nem elég....

bpetya75 2012.09.26. 12:29:36

@venator:

"Szerintem az hozhat változást, hogy akik megjárták külföldet, azok talán más szemléletet visznek haza. Az egyének szerintem leginkább a saját környezetükben tudnak lassú változást elérni. "

Teljesen egyetértek. A magam részéről kiegészíteném még azzal, hogy azt a bizonyos más szemléletet akár "transzportálni" is lehet. Értem ez alatt azt, hogy nem kell feltétlenül haza települni a példamutatáshoz a szűkebb környezet számára. Minél többen tudnak (akár tudatosan, akár nem) jó példát mutatni a kint tapasztaltak alapján az itthoniaknak, annál nagyobb az esélye annak, hogy pozitív változások induljanak meg idehaza. Nyilván nem a közbeszerzési eljárások tekintetében, de mondjuk a pozitív hozzáállás, a gyalogosok átengedése (ebben pl már javulást érzékelek) és más kisebb volumenű, de az életet élhetőbbé tevő dolgok esetében.

Momo úgy látszik elfoglalt mostanában, ritkábban néz fel. Pedig Ő említett egy másik módot, ami alkalmas lehet arra, hogy az ország szekerének előre mozdításában segédkezzenek páran külhonból. Ő a magyar borok terjesztésével próbálkozott/zik. Ez is egy lehetőség. Piacot találni magyar termékek számára.

venator 2012.09.26. 12:46:22

@bpetya75: Igaz igaz, ráadásul még külföldi tapasztalat sem kell hozzá, hogy valaki segítőkész és normális legyen.

A kis közösségekben a mai napig így működnek a dolgok, az emberek számon tartják és segítik egymást.

A borok terjesztése is jó ötlet. Nekem is volt egy csomó ilyen tervem a magyar üzlettől, a lángos és kürtöskalács-sütésen át a magyar étteremig.

Világpolgár2012 2012.09.26. 13:23:19

@bpetya75:

Portugáliában nagy sikert aratott a magyar kolbász. A rokon/barát gyerekek állanóan azt hajtogatják, hogy magyar kolbász kell nekik. Egyenlőre csak kis tételben visszük, de ki tudja mi lesz később :)

Egyébként jó olvasni a régi írásokat, némelyiket nem is olvastam eredetileg, némelyik meg annyira jó, mint ez is, hogy szívesen olvasom többször is.

bpetya75 2012.09.26. 13:38:30

@venator:

És mi lett a terveiddel?

@Világpolgár2012:

Jó is az. Nálunk mindhárom lány kicsiként nagyon szerette a kolbászt. Aztán 5-6 éves korukban lassan leszoktak róla. Most a szalonna a sláger. Nálam egyenesen a sült császárszalonna. Csak sajnos tavaly óta kb 30%-kal emelkedett az ára :-(

Szerintem is jó újra látni ezeket a régi posztokat. Olyan nosztalgikus ;-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.09.26. 13:47:50

@venator: Ja, csak épp hülyének néznek.
:)
Múltkoriban otthon járva minden nap legalább egyszer dudáltak le az útról. Miért? Mert nem nem mentem gyorsabban, mint a megengedett.
A "legnyomdaképesebb" beszólás a következő volt: "mi van kisanyám? megtoljuk a terepjárót? vagy: minek vesz, ekkora autót, ha nem nyomja a gázt"? (megjegyzem azért van ilyen autóm, mert télen a lakáshoz csak 4 kerék meghajtásúval tudok felmenni).
Szóval a változáshoz ez kevés.

Világpolgár2012 2012.09.26. 13:48:22

@bpetya75:

A sült császárszalonna nálunk is menő, bár ez már itt Angliában. A modern angol konyha nagyon felkapta, így lehet mindenhol kapni és olcsó is szerencsére. Lehet, hogy csinálunk is a hétvégén, ha már így felhoztad :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.09.26. 14:37:57

lehet, hogy pesszimista vagyok, de ha valaki vállalkozást kezd, és rendesen fizet, nem sumákol, nem minimálbér és zsebbe, stb, az nem lesz olyan versenyképtelen, hogy három és fél hónap alatt kb lehúzhatja a rolót?

bpetya75 2012.09.26. 14:43:18

@Chang Yai:

Sajnos nagyon valószínű, hogy de. Azok tehetnék meg, hogy teljesen tisztességesek és korrektek a munkavállalóikkal, akiknek tuti biztosan jól és biztosan fizető megbízásaik vannak. Ezt egy külföldről haza költöző nem egykönnyen érheti el. Szerintem

venator 2012.09.26. 15:03:00

@bpetya75: nagyon sok pénz kellene a cégalapításhoz, ráadásul időközben megváltoztak a terveink...

venator 2012.09.26. 15:08:47

@tilmir: Nézd, egy elv vagy elmélet helyességét nem befolyásolja a te rossz tapasztalatod.

(Ehhez ugyan semmi közöm, de azért megkérdezném, hogy felvetted a forgalom ritmusát vagy feltartottad a forgalmat? Addig oké, hogy megengedett sebesség, de ha a forgalom nagyobb tempót diktál - és szokott- akkor kevéssé van választásod. )

elkoltozott. 2012.09.26. 15:17:21

Én Kináról is olvastam volna azért valamit.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.09.26. 15:30:19

@venator: Tudod mit? Igazad van, rosszak a tapasztalataim. De! Csak azokon lehet változtatni, akik maguk is akarják a változást. Nem csak beszélnek róla...

Viszont amit zárójelben írtál, az jó nagy marhaság.
Azért, mert mindenki 90-el száguld az 50-es táblánál lakott területen, én nem fogok többel menni a megadott sebességnél (csak mert ez a szokás).
Ez is egy felelősségvállalás.
Ha ezzel renitens vagyok, vállalom.

venator 2012.09.26. 15:39:36

@tilmir: Nekem is vannak rossz tapasztalataim, itt is és otthon is, ugyanakkor igyekszem nem engedni, hogy eluralkodjon rajtam.

A forgalom ritmusa és a megengedett sebesség valóban ellentmondás a kreszben, ugyanakkor balesetveszélyes szituációt teremtesz azzal, ha szándékosan és relatíve lassan hajtasz.

(De lehet, hogy tényleg én vagyok a hülye, hogy egy terepjárós hölggyel vitatkozom a vezetésről...;D (Csak viccelek, mielőtt újra lemarháznál. )

bpetya75 2012.09.26. 15:52:22

@tilmir:

A 90-en az evidens. No és mi a helyzet a 60-nal? Szerintem venator valami ilyesmire gondolhatott inkább. ;-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.09.26. 15:52:42

@venator: :)
Nem is marháztalak le...

Csak tényleg bosszantó, ha az ember jó példával akar előállni, akkor még kap is a fejére érte.
(Nem vagyok az tesze-tosza tipus. Ahol lehet, én is megyek.)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.09.26. 15:55:15

@bpetya75: Nem tudom az új KRESZ szerint mi a tűréshatár, azt hiszem 10 %. Nálam ennyi fér bele.

A hét végén megint megyek haza, majd megírom a tapasztalatokat.
:)

GolyofogoToni 2012.09.26. 15:58:32

Idekinn Svajcban nem igen szaguldoznanak az otthon belvarosban is a duplajaval autozok. Hamar elvenne a kedvüket a kedves level. ;D
Egyebkent a legnagyobb baj, es amiert a legtöbbször dugok is vannak, es itt altalaban beszelek, nem tilmir eseteröl, hogy az autopalyan elöl megy valami mazsola, meg ha 120-al is lehet menni, nyomja neki 100-zal. Nemetorszagban is, egyszerüen nem tudnak megelözni egy rohadt kamiont. Mert hat nem ugy tanult az ember a Kreszböl, hogy ha elözöl, akkor adjal gazt? Neeem, szep nyugodtan. Es csodalkoznak ha villog az ember Nemetorszagban, ha nincs korlatozas :)
A belvarosban otthon en sem megyek többel 50-nel. Veszelyes. Zebra szempontjabol pl. a nemetek allnak topon. Ott 99% hogy megallnak, mar messziröl lassitanak. Svajcban mar hasonlo, mint otthon, frankon varhatsz a zebran, mire valaki atenged. Meg ezek itt bunkobbak, mint a nemetek, egyaltalan nem udvariasak, ha ki kell engedni, vagy ilyenek, inkabb azert is begyorsit es bevag meg eled.
Otthon sajnos ritkan vezetek, igy nem tudom pontosan, a mindennapokban ez hogy nez ki.

Világpolgár2012 2012.09.26. 15:58:35

@bpetya75:

A 60-ért is büntetés jár. Ha valaki 40-el megy az 50-es körzetben, azt már lehet a forgalom ritmusának akadályozásának hívni. A kreszben le van írva valahol, hogy mindig a megengedett sebességgel menj, ne többel, de lehetőleg ne is kevesebbel, ha az útviszonyok jók, mert különben akadályozod a forgalmat.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.09.26. 16:01:19

@GolyofogoToni: Én ezt a zebra dolgot nem érzékelem még, igaz nem nagyvárosban élek.
Egyébként szerintem nem bunkók, hanem bénák.
Nagyon rosszul vezetnek az itteniek. Szerintem...
:)

bpetya75 2012.09.26. 16:01:33

@tilmir:

Számomra egyébként meglepő volt, hogy Pesten mennyivel toleránsabbak az autósok egymással, mint pl Kaposváron.

Egyébként az van, hogy 15 km/h-s sebességtúllépés fölött jön a fix bünti. Alatta max akkor, ha a helyszínen megállítanak. Na ez a nem jellemző. Én lakott területen általában a 60-at igyekszem tartani. Kivéve köd, füst, iskola környéke.

GolyofogoToni 2012.09.26. 16:05:11

@tilmir: Van benne valami. Igy is lehet fogalmazni. :)
De dugoban hanyszor latni a fejükön, hogy azert nem is nez oda, mert nem mer a szemedbe nezni, hiszen direkt nem enged be. Az a baj, hogy nagyon sokan önzöek, csak magukra gondolnak. Mondjuk dugoban mindenki siet... :D

venator 2012.09.26. 16:06:25

@bpetya75: Valami ilyesmire, igen. Kezdem zseninek érezni magam, mert senki nem ért meg. ;)

@tilmir: Bocsánatkérés elfogadva. :) Azért a Hungárián a délutáni csúcsforgalomban inkább ne mutass példát, csak nyomjad neki. ;)

Amúgy a vezetésben is lehet példát mutatni, ha valaki beenged maga elé, megfigyelésem szerint én is beengedem a következő autóst és így tovább. Ez aztán szépen továbbgyűrűzik....

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.09.26. 16:08:27

@GolyofogoToni: Igen, olyannal is találkozom, aki pofátlan, de erre a béna a sok. Sokkal jobban kell figyelni, mint otthon.

váj mí 2012.09.26. 16:11:46

@venator: Amíg az adóterhek otthon olyanok, amilyenek, öngyilkosság bármilyen vállalkozást indítani. A mosolygásról meg annyit, hogy hülyének néznek és beszólnak, ha nem az egyenpofát veszed fel.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.09.26. 16:15:09

@venator: Ok, mondjuk én vidéki városban közlekedek leginkább. Pest az valóban egy picit más... de ott sem megyek 90-el. :)

Egy sztori példamutatásról: (sorry bpetya, te más ismered)
Autókázunk városban, zebránál apuka áll kisgyerekkel.
Megállunk. Belenézünk a visszapillantóba, és látjuk, hogy jön egy papa kismocival és csak tolja neki. Egyszer csak nagy puffanás, papa, moci felborul.
Kiszállunk, hogy megkérdezzük mi a baj. Az öreg elkezd anyázni, hogy minek kellett megállni. Mondjuk, hogy talán átengedtük a gyalogost? A hangos szóra odajött a gyalogos, és mondta, hogy akkor hívjunk rendőrt. Erre persze papa kihátrált, és eltolta a mocit.
Szóval oké a példamutatás, csak ahogy írtam, ez egy hosszú folyamat, amihez megfelelő türelem és fogadó fél is kell.

2012.09.26. 20:06:37

@bpetya75:

"Sajnos nagyon valószínű, hogy de. Azok tehetnék meg, hogy teljesen tisztességesek és korrektek a munkavállalóikkal, akiknek tuti biztosan jól és biztosan fizető megbízásaik vannak. Ezt egy külföldről haza költöző nem egykönnyen érheti el. Szerintem"

Munkáltatóként neked a minél kisebb bérköltség a célod, ebben az országban ehhez hozzá is segítenek törvényi szinten is. :)

venator 2012.09.26. 20:32:13

@váj mí:

"Amíg az adóterhek otthon olyanok, amilyenek, öngyilkosság bármilyen vállalkozást indítani."

Megint nem figyelsz, bpetyával arról volt szó, hogy itt terveztem vállalkozást, nem otthon.

"A mosolygásról meg annyit, hogy hülyének néznek és beszólnak, ha nem az egyenpofát veszed fel. "

No, akkor a miheztartás végett. Nem az emigrációban születtem, négy éve élek külföldön és 42 éves vagyok, nem valami kamasz akinek meg kell magyarázni, hogy mi hány méter. 86-óta dolgozom, a kilencvenes éveket végig saját vállalkozásban nyomtuk végig, ami kereskedelem és szolgáltatás volt. Nálunk ha a kolléga nem mosolygott, akkor az első figyelmeztetés után repült.

Ugyanis a mosoly a legjobb befektetés, ráadásul ingyen van. Amikor hazamegyek, de előtte is, soha nem egyen vagy fapofával mászkáltam és próbáltam ügyet intézni. Engem soha nem is hajtott el még hivatalnok vagy ügyfélszolgálatos az anyámba.

Ez egyébként nem jelent debil vigyorgást, mint azt sokan hiszik, hanem egyszerűen arról van szó, hogy odafigyelsz a másik emberre. Szemkontaktus, odafigyelés, mosoly, humor és némi intelligencia, már ha van.

(A humor szót eredeti értelmében használom.)

Ettől persze még vannak depressziós és rosszkedvű emberek, de nekem nem kell annak lenni. De ha van is problémám, az sem tartozik idegenekre.

venator 2012.09.26. 20:35:54

@tilmir: Gondolom a bácsi azóta tisztában van a zebra jelentőségével. :)

Itt egyébként szabályosan vezetnek, de kicsit sem udvariasan, olyan isten nincs, hogy elengedjen valaki ha elsőbbsége van. Ráadásul iszonyat rosszul vezetnek, mintha egy rakás zombi lenne az utakon.
És két sör simán belefér náluk. Aztán döntsd el, hogy azért jött át a sávodba, mert ivott, vagy mert még azt sem tudja, hogy melyik az ő sávja.

váj mí 2012.09.26. 20:49:52

@venator. Ja, ok.
Hm, nem annyira az ügyintézésre vagy az üzletre gondoltam az egyenpofa kapcsán, hanem csak úgy, tudod, amikor mész az utcán, vagy metrózol vagy villamosozol, vagy valami ilyesmi. És persze, én sem a bájvigyorra gondoltam, még csak nem is konkrét mosolygásra, hanem tudod, olyan derűs arckifejezésre. Na, ha ilyet vágsz, akkor néznek rád, hogy mi-a-tökömnek-tud-ez-örülni. És ez azért lehangoló egy idő után.

venator 2012.09.26. 20:56:40

@váj mí: Te milyen negatív vagy. :) De tényleg, az emberek itt sem mászkálnak derűs pofával mindenhol. Persze általában kiegyensúlyozottabbak is, de ez érthető is...

váj mí 2012.09.26. 21:28:26

@venator: Ki? Én? Nem is :). Persze, hogy nem mindenhol, itt is vannak hajléktalanok meg minden, és senki sem császkál üdvözölt vigyorral a képén egész nap, de ha teszem azt rámosolyogsz egy gyerekre a parkban vagy a buszon, az anyja nem néz rögtön pedofil tömeggyilkosnak.

bpetya75 2012.09.26. 23:15:07

@váj mí:

Épp a múlt héten buszoztam hazafelé a kicsivel (2,5 éves). Nagy tömeg volt. Az első meglepetés akkor ért, amikor egy hölgy átadta a helyét, mondván, hogy biztonságosabb, ha ülök a gyerekkel. Aztán a kisasszony körbenézett és szépen, akkurátusan a környéken lévő mind a 15 embertől megkérdezte, hogy kicsoda. Csak az nem válaszolt neki, aki nem vette észre, hogy megszólították.

Igaz, nem Budapest, hanem Somogy, de a legfrissebb KSH adatok alapján ez a legcsóróbb megye az egész országban. Igen, Borsod és Szabolcs is zsírosabb...

Ez a pedofilnak nézés is inkább székes fővárosunkban lehet jellemző szerintem. Bár az is igaz, hogy a cukrosbácsik/nénik elég veszélyesek ahhoz, hogy inkább túlreagálja a dolgot az ember, mint alul.

venator 2012.09.26. 23:34:14

@váj mí: Itt ez necces, mivel én dolgozom gyerekek közelében is, így külön kellett kérnem pedofil erkölcsit, a sima ne is volt jó. :) Azért van abban valami pikáns, amikor egy országban külön erkölcsi van a pedofilok miatt.

váj mí 2012.09.27. 00:06:11

@bpetya75: Hm, valóban Budapestről beszéltem, Magyarországon csak ott éltem. Ott nem ennyire rózsás a helyzet. Én BKV járművön leginkább le sem ülök, ha valamiért mégis, akkor pattogok, mint a nikkelbolha. Leginkább meglepődnek, sőt egy néni egyszer annyira lefagyott, hogy csak két megálló után köszönte meg, hogy átadtam a helyet. ;). Bár inkább ez szomorú ...

@venator: Az szép.
Ok, ok, ok a cukrosbácsik-nénik nem veszélytelenek a fejlődő gyermeki értelemre, de azért ....

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.09.27. 00:22:13

"Senki sem élheti az életét egyszemélyes karitatív szervezetként, de azért valamit mindenki tehet. "

Nos, azok utan, hogy otthon tobbnyire a segito szandekra is az a reakcio sok esetben, hogy nem itt elsz, miert szolsz bele, ezerta mondatoddal nem feltetlen ertenek egyet.

Probalkozik az ember, aztan amikor sokadjara falba es bantasba utkozik, akkor hagyja az egeszet a francba.

venator 2012.09.27. 09:50:43

@váj mí: Ööö, most nem mennék bele abba, hogy nyugat-európában mennyire elterjedt ez...:)

SzunCe 2012.09.27. 12:09:07

Szia Lobelt,
Írhatnál egy külön blogot, nagy sikere lenne. Az ilyen és hasonló írásokért érdemes olvasni a határátkelőt, a többi csak díszlet.

Genevier (törölt) 2012.10.12. 16:50:37

@Chang Yai: Kuldtem a gyereknek egy laptopot,s a Magyar Posta 27%+25%-ra vamot szedett ra.Akkor en mar tettem valamit...

kutii 2012.10.18. 06:09:54

Ugyan en csak most bukkantam ra, regi cikk, igy csak roviden:
Lobelt, minden elismeresem!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása