oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2023. szeptember 26. 19:53,  Csodaút egy Vespa nyergében 190 komment

2023. szeptember 26. 19:53 Határátkelő

Csodaút egy Vespa nyergében

Erősen elfogult vagyok Olaszországgal szemben, idén nyáron is sikerült egy (túl rövid) hetet eltölteni az országban, szóval nagy örömmel olvastam Tamás posztját, nem is beszélve a rengeteg csodás képről. Szerintem sokunk álmát váltotta valóra egy Vespa nyergében.

ci_m_8.jpg

Kritikusan szemlélve, az ős-Vespám felszerelése spártai. Hiába keresi az ember a sebességmérőt. A három fokozatú váltó számomra szokatlanul, a kormány baloldali markolatában van elrejtve.

1_2.png

A jobb oldalon, a fékkar mellett csak egy fedélzeti műszer található. Szürke indító gomb és a kürt. Hallás alapján kell váltani ” – mondták a bérbeadók.

Mert a Vespa lehet konok, főleg ha első fokozatot keresed. Ha meghúzod a tengelykapcsolót, a váltókaron lévő perforált bevágás az 1-es szám irányába mozdul el. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az öt lóerős jármű készen áll a bevetésre. Tovább fordítani nyers erővel biztosan a szerkezet végét jelentené.

Dio mio! Segít, ha finoman előre-hátra ringatom, amíg egy fémes kattanás jelzi, hogy a fogaskerekek összekapcsolódtak. Amikor a Signora prüszkölve mozgásba lendül, a vezetési élmény összehasonlíthatatlan.

Az idős hölgy fiatalos könnyedséggel lendül kecsesen egyik ívről a másikra. Hangjának vidám kattogásától felbuzdulva, boldogan lebegünk felfelé az olajfaligetekkel szegélyezett szerpentin úton, amely a Sorrentói-félsziget csúcsán lévő szállodánktól Massa Lubrense felé vezet. Az langymeleg levegő borzolja hajunkat, amit alig takar a minimalista félhéjú sisak. A reggelnek, tenger és fenyő mámorító illata van.

Egy szembejövő kamionsofőr látva a Vespánkat, lelkesen dudálva integet.

2.png

A tényleges Amalfitana San Pietro mögött kezdődik. És ott azonnal kibontakozik teljes drámai szépsége. Bal oldalon meredeken emelkedik a Lattari-hegység masszívuma, jobbról a Salernói-öböl alatti mélykék ragyog.

3.png

A következő 40 kilométeren az SS 163, azaz Amalfitana gyakran átvág függőleges sziklákon, merész viaduktokon, kanyarog szurdokokon át, és elbűvölően gyönyörű falvak mellett halad el.

4.png

Szeretjük úgy körbejárni ritkaságainkat a makulátlan álom utakon, hogy az tiszta boldogság legyen. A kanyarok pedig olyanok mint testre-szabott sugarak, és van belőlük több is, mint elég.

5.png

Az egyik bal kanyarban magasan, az út jobb oldalán, Positano felett a feltűnik a leglátványosabb kis parkoló,, Innen nemcsak a kilátás gyönyörködtető hanem Francesco frissen sajtolt, citrom - narancs itala frissítő felüdülést hoz.

6.png

7.png

Positano, az egyik leglátványosabb helység. Az Amalfitana út építése előtt a helység csak keskeny öszvér csapáson vagy a tenger felől volt elérhető.

8.png

9.png

Mint egy kubista festményen nőnek ki a sziklából a pasztell színű házak az öböl két oldalán, felfelé emelkedve a meredek falon, föléjük magasodnak a hatalmas csúcsok.

10.png

Mint egy mikrokozmosz köldökeként trónol középen, zöld-sárga kupolájával Santa Maria Assunta templom.

11.png

Miután a szegény halászfalu a második világháborúban, a művészek és az értelmiségiek menedékhelye lett, az 50-es években indult növekedésnek, amikor filmes nemzetközi hírességek által ismert es felkapott lett. A római filmvilágnak ez a rész akkoriban már nem bennfentes tipp volt.

Olyan művészek, mint Roberto Rosselini rendező, Anna Magnani színésznő és Pablo Picasso élvezte a Dolcefarniente-t, (az édes semmittevést), a Positano strandon.

12.png

Ebben az időben egy divatos légies kis ruhát kreáltak a helyi ruha tervezők. Nem csoda, ha manapság Positano sikátorok labirintusában számtalan trattoria és szuvenír bolt mellett, sok elbűvölő butik is “Positanóban készült" jelzővel reklámozza magát.

13.png

Számos turista számára azonban sportos handicap lesz, a néha végtelennek tűnő meredek lépcsők világa, a tengertől egészen a szállodáig és vissza.

14.png

Méltán lehet idézni John Steinbeck amerikai írót (1953-ban nyaralt itt.) „Az a benyomásom, hogy a világ Positano-ban függőleges."

15.png

A Costa d'Amalfi felvétele az Unesco Világörökség részének, egyben építési tilalmat is jelentett a falvak számára. Ez lehetővé tette Positanónnak, hogy megőrizze karizmatikus vonzerejét a modern időkben.

A sötét homokos tengerparton, a kipihent napimádók mellett ott állnak a kis halászhajók is, amelyeken a férfiak délután készítik fel zsinórjukat, hálóikat az éjszakára.

A sziklába süllyesztett halász szövetkezet központja, bizonyítja, hogy semmiképpen sem csak a turisták számára előkészített díszlet. Minden reggel lenyűgöző számú és sokféle éjszakai fogás kerül a jéggel borított vitrinekbe. Frissen fogott grongó, tengeri keszeg, márna, tintahal és még a tonhal is nap mint nap vándorolnak a helyi éttermek és a szomszédos falvak konyhájába.

16.png

Ez meghozza a mi étvágyunkat is! Visszalendülünk a Vespa széles bőrülésébe. A közeli Praianóban találjuk meg, amit keresünk. A kilátás a széles tengerre igazán látványos. A városka jelképe San Luca Evangelista templom.

17.png

A Ristorante Il Pino panorámás kilátást nyújt a Li Galli-szigetekre és a linguine al tartufo, egyszerűen fantasztikus.

18.png

„Ez tipikus Costiera Amalfitana tészta” - biztosít Sandra háziasszony, de csak akkor lesz igazán jó, magyarázza, ha a tészta a Lattari-hegység északi oldalán fekvő kisvárosban, Gragnanóban készül. A hagyományos ipari tésztával összehasonlítva a helyi tészta négyszer hosszabb ideig szárad. Pompásan illik hozzá egy pohár helyi fehérbor.

Az első pillantásra nem feltűnő Praiano mindenképpen megér egy látogatást. stratégiai helyen található Amalfi és Positano között, egy nyugalmas falu, pedig csak néhány kilométerre van a két turbulens turisztikai mágnestől.

Az Amalfitana alatt fekszik, a templomtér mögött, ahol nevető gyerekek játszanak, álomszerű kis házakat fedezünk fel gyalogosan.a tengerparton. A turisták nyüzsgésétől védett falusi élet megnyugtatóan egyszerűnek és privátnak tűnik.

A hibiszkusz, a füge, a citrusfélék virágoznak a békés teraszos kertekben, a naptól elkényeztetett érlelődő paradicsom füzérek mellett.

19.png

20.png

Ellentétben a többi tengerparti városkákkal, mivel itt nyugszik le a nap legkésőbb, a helyiek élvezik legtovább a naplementét a mielőtt eltűnik a meredek hegyek mögött.

21.png

Egy keskeny ösvény visz le egy meghitt sziklás öbölbe úszni. Néhány perc alatt elérhetjük a Marina di Praia félreeső öblét is kerülő úton Vespáinkkal.

 

22.png

Az egyszerű tengerparti bárban egy cappuccinó mellett nyugodtan lehet üldögélni, kilátással a sziklákkal körülvett öbölre, aminek gyakran az 1950- es években játszódó filmek kulisszájaként kellett szolgálnia. Az évek során semmit sem veszített csendes varázsából.

23.png

Alig, hogy lendületbe jöttünk, egy egyedülálló természeti jelenség, a Cala di Furore késztet bennünket újabb megállásra. Egy fjord olasz változatban.

24.png

A mintegy 800 lakosú Furore egy kis gyöngyszem a csodálatos Amalfi-parton, és felejthetetlen panorámával van megáldva - és természetesen egyedülálló kilátással a szurdokra.

25.png

26.png

Mintha ez a hely nem lenne elég színes minden növényével, beleértve a csodálatosan virágzó citrom bokrokat és a szőlő teraszokat, évente egyszer egy egészen különleges esemény zajlik itt, amelyre a csodálatos tengerparti városka a világ minden tájáról meghívja a művészeket, hogy bemutathassák alkotásaikat, műveiket a házfalakon és támfalakon történő megörökítésére.

Ezért szokták Furorét "festett falunak" nevezni, egy falunak, egy álomszerű környezet közepén, amely másodszor biztosan nem létezik a világon.

27.png

Egészen más a lüktető élet Costiera szívében, Amalfi történelmi városában - egykor Olaszország négy nagy tengeri köztársaságának egyike volt Velence, Genova és Pisa mellett. 1343 - ban nagy részek süllyedtek a tengerbe egy tomboló vihar hatására.

28.png

29.png

A Római Birodalom összeomlása után Amalfi volt az első város, amely újraindította a kereskedelmet a Kelettel. Egzotikus árukat, például szőnyegeket, papírt és kávét importáltak óceánjáró evezős gályákon. Ehhez hozzájárult az Amalfiban született Flavio Gioia iránytű feltalálása is.

30.png

31.png

Amalfi pazar katedrálisa és impozáns lépcsője és a „Bar Francese” fonott székes terasza között a téren mindig van nyüzsgés és tömeg.

32.png

A téren a helyi rendőr engedélyével kivételesen leállíthatjuk a darazsakat. Ő rögtön megnyugtat bennünket, nem engedhette, hogy ezeket az értékeket őrizetlenül hagyjuk valahol a katedrális, vagy a nyüzsgő kikötői móló melletti parkolóban. Ez is bizonyítja hogy nemcsak az öregek szeretik a Vespát. Többen megállnak, értékelik és megvitatják ma már ritka „Faro Basso” modelljeink évszámát és alakját.

„Sembra una Vespa” - „Úgy néz ki, mint egy darázs” - mondta Enrico Piaggio, amikor 1946- ban meglátta Corradino D'Ascanio tervező első modelljét (aki egyébként Olaszország első helikopterét építette).

33.png

Valójában a karcsú középső szakasz a masszív hátsó rész és a fémből készült első sárvédő között olyan, mint egy darázs derék. A fém hajtóláncról technikai okok miatt lemondott, ehelyett a motort közvetlenül csatlakoztatta a hátsó kerékhez.

34.png

A világháború alatt Olaszország tömegesen állított elő gumiabroncsot a repülőgépek számára, amelyekre háború végén már nem volt rá szükség. Emellett felhasználták a lebombázott pontederai repülőgép gyárban talált maradék alkatrészeket is.

A “darázs” így kapta a kicsiny kerekeket, (amik hamarosan a robogók márka jeleivé váltak) és minden bizonnyal az eredetileg szürke festett rovar volt abban az időben amire a világ várt. A következő tíz évben, a munkások több mint egymillió Vespát építettek.

Még az egyház is áldását adta, 30.000 olasz pap az 1950-es évek közepén büszkén birtokolt egy Vespát.

Hercegnőként Audrey Hepburn és Gregory Peck a legendás Egy szív és egy korona című filmben vadul száguldott át Rómán egy Vespán, így a kis Motorinónak végre sikerült elfogadtatni magát, még Hollywoodban is.

Valaki piros betűkkel írta a "Ti amo Principessa" feliratot az út kanyarulatában a félmagas kőfalra, amely az utazót hivatott megvédeni a mélybe zuhanástól. Vajon a menyasszonyra vagy inkább a Costa d'Amalfira gondolt? Számomra a nap után már csak egy szeretett hercegnő maradt: a Faro-Basso Vespa.

Az Amalfi-part felfedezése egy unalmas buszon vagy a Metro-del-Mare hajókkal? No grazie, di certo non con me. :-)

35.png

Szerelmes vagyok a forró olívaolaj, a fokhagyma és a peperoncino illatába, amikor a szűk házak sikátorain keresztül vezetek. Beleszerettem az isteni szabadság érzésébe, amikor könnyed, légies kétütemű ritmusban haladok a sok szűk kanyaron át Amalfi felé, a mélykék tenger elérhető közelségében.

Csodálatos érzés spontánul követni egy mellékutcát anélkül, hogy arra gondolnál, hogy valaha is vissza tudsz-e fordulni, és azonnal engedni az intuitív impulzusoknak.

36.png

Mint a "Pasticceria De Riso" édes kísértései a bájos Minori falu tengerparti sétánya mögött, ahol a Vespát közvetlenül a teraszuk előtt parkolom le.

37.png

A helyi cukrászmester tortája, ricotta e pere, megérdemel egy hangos Bravissimo maestro!-t Kanyaroktól bódultan gurulunk a szerpentines Via Castiglione úton Ravello hegyi faluba.

38.png

Késő délután ellenére a zsibongó gyerekek játékukkal szorosan a markukban tartják a kiterjedt katedrális teret.

39.png

A fenyőfák, esernyőként árnyékot adóan, sehol máshol nem tornyosulnak olyan magasan a dél-olasz égboltra, mint azoknak a feudális villáknak a kertjeiben, amelyeket az Amalfi tengeri köztársaság hatalmas nemesi családjai építettek a tengerparton, 14. században a szikla szélén, 350 méterrel a tenger felett lebegve.

40.png

41.png

Az impozáns palazzók többsége ma már luxusszállodaként működik.

A Villa Cimbrone parkjában található híres Terrazza dell'Infinito kilátóhelyről, amely a nagyközönség számára is nyitva áll, páratlan kilátás nyílik a partvonalra és a tengerre.

50.png

51.png

Szemtől szembe a márvány mellszobrok obskúrus sorával, tekintetünk a feneketlen mélységbe merül, a hegygerincek által barázdált partok fényárban úszó sziluettjei fölött a költészettel teli tengerbe zuhan.

Ritkán érzi magát az ember annyira eltávolodva a földi léttől, mint ezen a varázslatos ponton.

E csodalatos hely után, a Sorrentói-félsziget csúcsán a nosztalgikus Vespa robogókon tett időutazás méltó befejezéséhez érkezik, stílusosan, a "Relais Blu" étteremben, egy kulináris élménnyel zárjuk utunkat.

56.png

Az étterem Punta Campanellán való elhelyezkedése is egyedülálló, panoráma kilátás nyílik Caprira.

57.png

A modern, teljesen fehér lounge-teraszán, miközben a vörös nap valóban elsüllyed a Capri mögötti tengerben, emeljük poharunkat Olaszország legszebb kanyarulataira. Alla vostra salute!

58.pngA moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Olaszország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2218222697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

littke 2023.09.26. 22:53:42

Nagyszerű poszt. Magam sem írhattam volna le jobban. Csoda képek. Igen egy robogóval lehet ideálisan felfedezni. Először 1968-ban jártam erre, autóstoppal.

Vespa Ungarica 2023.09.26. 23:07:56

Kész vagyok! :)

Érzem a levegőt, a forró olaj illatát! Már ezért a blogért megérte 15 év itt.

Mille gracie!

2023.09.27. 02:04:59

@littke:

Autóval voltunk lent, sorrento-ban laktunk, azért is kolcsonoztuk a két Vespa-t mert szerintem így autentikus és a parkolás is egyszerűbb.

Amalfi csak egy része volt az útnak. Toszkána volt a kezdet, roma neapel Pompei, basilicata, apulien, Rimini. Egy igazi körútat tettünk meg. Igyekeztem, feleségemnek, olasz vidék sokoldalú orcajat bemutatni.

2023.09.27. 02:12:26

@Vespa Ungarica:

tantissimo, nel profondo del nostro cuore siamo tutti un po' italiani, come cantava il recentemente scomparso Totò Cotugno.

gabors 2023.09.27. 04:19:59

Na mi van ma uj poszt ? Mar a cimet sem ertem .... meg ennyi kep

valami varazslo van itt ?

Golf2 2023.09.27. 17:52:48

Jó hely lehet,jó képek.

SzZoole 2023.09.27. 19:56:20

@Mr.Tellinghovon:

Maccheroni cannelloni peperoni
eccola per me zuppa romana
bella donna mamma mia alimenti ciao
roma roma napoli amore mio
mozzarella mortadella tarantella

eccola perme zuppa romana
prego - acqua minerale
grappa speciale cozze vongole
prego torta di spinacci vongole veraci
gorgonzola coca cola

Zabbaione menestrone oben ohne
eccola per me zuppa romana
fettuccine scaloppine fritto di zucchini
ma per me zuppa romana
bella donna mamma mia alimenti ciao
roma roma napoli amore mio
vino secco amaretto rigoletto

eccola per me zuppa romana
prego insalata mista pizza bella vista
ragazza come stai prego misto di formaggi
beirut e caracci un pcarpaccio con formaggio
capuccini langostini tortellini

eccola per me zuppa romana
Gamberette con spaghetti sigaretti
eccola per me zuppa romana
bella donna mamma mia alimenti ciao
roma roma napoli amore mio
lotte mare ne provare culinare
eccola per me zuppa romana
zuppa romana zuppa romana zuppa romana! :-)))))))))))))

fhdgy 2023.09.27. 20:02:11

@SzZoole: bocsesz, de magadnál vagy? Ki érti ezt??? Én nem az biztos! Aki érti jelentkezzen!

2023.09.27. 20:23:45

@SzZoole:

Mio Dio, il tuo italiano è perfetto!

Egyedul az oben ohne helyett inkább topless lett volna a helyesebb:-)))

2023.09.27. 20:40:09

@SzZoole:

Ez egyébként egy nemet zenekar volt “ schrott” - hulladék néven akik 1984-ben egy olasz pizzéria étlapját zenésítették meg.

youtu.be/ZmZjTwcQU8I?feature=shared

Köszönöm Google :-)))

SzZoole 2023.09.27. 20:42:13

@fhdgy: halandzsa lengvics, szóval aki érteni véli az színezi magát, mivel az egésznek semmi értelme nincs, teccik érteni? :-)))

SzZoole 2023.09.27. 20:47:06

@Mr.Tellinghovon: “ Köszönöm Google :-)))”

Én is ott találtam :-))

2023.09.27. 20:47:37

@SzZoole:

Oben ohne vagy oh benone? Ami magyarul remeket jelent

2023.09.27. 20:50:53

@SzZoole:

Minden szónak van értelme csak nem így együtt:-)))) de jó pénzt kerestek vele, ez az új nemet hullám ideje volt amikor lehetett a “ life is life” vagy a dadada illetve 99 lufi dalokat sikerre vinni.

SzZoole 2023.09.27. 20:55:53

@Mr.Tellinghovon: persze, mint szavak, van értelmük, de az egész úgy összességében, semmi értelme nincs.

Life if life, nagy sláger volt :-))

2023.09.27. 21:59:25

@SzZoole: “ Life if life, nagy sláger volt :-))”

Ha jól emlékszem az opus, osztrák zenekar slágere volt

SzZoole 2023.09.28. 11:24:55

@Mr.Tellinghovon: igen, az én emlékeim szerint is az Opus volt :-)

Már megint 460 forint 1 font, lehet, hogy 4 hét múlva mire megyek haza 500 is lesz, ki tudja….

konrada 2023.09.28. 13:49:39

"Audrey Hepburn és Gregory Peck a legendás Egy szív és egy korona című filmben"

...egy pillanatra megakadtam, mire rájöttem, hogy ez a "Római vakáció":)

(Bár biztos, hogy a fenti tükörfordítás lehet a helyes, de mégis...;)

2023.09.28. 14:05:00

@konrada: “
(Bár biztos, hogy a fenti tükörfordítás lehet a helyes, de mégis...;)”

Nemet nyelvterületen ein herz und eine krone cím alatt forgalmaztak.

A magyarországi címe Római vakáció (eredeti cím: Roman Holiday)

fhdgy 2023.09.28. 19:21:02

Érdekes egybeesés, hogy a mult-kor.hu történelmi portálon kb. Egy hete jelent meg egy cikk a Vespáról, azzal a felütéssel, hogy a Vespa tervezője utálta a motorokat.

Csodabogár 2023.09.28. 19:33:41

Micsoda poszt! Legszívesebben holnap indulnék, ha nem is vespaval. Szégyen szemre mind a kétszer busszal voltam Positanoban. 1966, első saját szervezésű utam, a szabad világban. Stockholmból, Párizs, Firenze, Roma, Nápoly és végül Positano. Hatalmas élmény volt ez nekem akkor.
Aztán mindig vissza vágytam Positanoba, de valahogy annyi minden más nézni való is volt. De aztán kb. 15 éve, mégis összejött és nekem óriási csalódás volt. Annyi volt a turista, hogy egymás lábán jártunk a szük kis utcákban, ahol még autók és motorok is közlekedtek. .De azért most a poszt hatására ismét vágynék oda.:-(

2023.09.28. 20:05:38

@Csodabogár: “ De azért most a poszt hatására ismét vágynék oda.:-(”

Köszönöm, kedves tőled. A tapasztalatom nekem is hasonló a tömegturizmus nem egy áldás. Régen az utazott akinek volt rá pénze és tudta is értékelni mert nyitott szemmel járt és élvezte.
Megváltoztak a szokások, ma sokaknak csak egy bakancslistán áthúzott tételt jelentenek a különböző destinaciok.

Positano brutális, tele van ameriakkal, mindenhol csak pózoló selfizo embereket látsz, mert a háttér jól mutat a világhálón. Egyes strand képeken ezt jól láthatóak.

Az átalakulás mindenhol észrevehető, nekem a legjobb példa Lengyelország utunk a mazuri tavakhoz volt. A “rendszer” váltás utáni években az út minőség rossz volt, az infrastruktúra hiányos, pl. Gdansk városától a tavakig csak pár benzinkút volt. Aztán minden évben mindig egy kissé jobb lett, ma pedig teljesen olyan mint nyugat Európa bármely országa. Evvel párhuzamosan fokozatosan vesztett kezdeti bájából, a romantikajabol, teljesen elvesztette a lelkét. Hasonló volt a balti államokkal is. Ma rá kell néznem a térképre, hogy tudjam hol vagyok, mert az uniformalt országok identitás nélkülivé váltak, minden nemzeti jellegzetesség nélkül.

2023.09.28. 20:10:23

@fhdgy: “ Vespa tervezője utálta a motorokat.”

Módjuk úgy, hogy ez biztosította az anyagi fedezetet az igazi erdeklodesehez ami a helikopter tervezés volt

2023.09.28. 20:12:17

@SzZoole: “ lehet, hogy 4 hét múlva mire megyek haza 500 is lesz”

Akkor esetleg eggyel több steak fér bele a budget-be?:-)))

SzZoole 2023.09.28. 20:17:59

@Mr.Tellinghovon: otthon nem eszek sztéket, nincs olyan jó mint itt :-))

Lillafüredre megyünk a kastély szállóba welneszezni, meg a tetoválás is belefér :-)

2023.09.28. 21:39:50

@SzZoole:” Lillafüredre megyünk a kastély szállóba welneszezni, meg a tetoválás is belefér :-)”

Oda én is szívesen elmennek, de a stoppolast inkább kihagynam:-)))
Így is eléggé gondom van reggelente a tukorkepemmel, valahogy nem tudok vele megbarátkozni:-)))

Csodabogár 2023.09.28. 23:54:38

@Mr.Tellinghovon: Sokszor hálás vagyok a sorsnak, hogy sikerült még a hatvanas, hetvenes években sok helyre eljutottam itt Euroapába. . Gondolhatod, pl. Louvreba simán be lehetett menni, várakozás, sorban állás nélkül. Ugyanez Firenzében. Manapság már csak tolakodni lehet, nem igazán megnézni valamit.
Nem volt még internet, elindultunk és ahova megérkeztünk kerestünk szállást. Vonatjegyet is csak kimentünk az állomásra és megvettük. Manapság ez már elképzelhetetlen.

2023.09.29. 08:36:45

@Csodabogár: “ Manapság már csak tolakodni lehet, nem igazán megnézni valamit. ”

Mi is így voltunk világ nyolcadik csodájának nevezett Carkskoje Szelo-i borostyánszobaval. Elkészülte utáni kezdeti időszakban órákat keringhettel ott, a szépségéről eltelve. Megerinthetted és fotozhattad is. Később egyre behataroltabbak lettek a lehetőségek, aminek betartására szuros tekintetű babuskak kőkeményen ügyeltek. A végén pedig szinte pár perces kovetesben voltak a látogató csoportok, állandó mozgásban, és a fényképezés is tiltott lett.
Személyesen hálát adok hozzad hasonlóan a sorsnak, hogy meg “jó időben voltam jó helyen” , és stressz mentesen éltem meg, nemcsak a természet hanem az ember alkotta gyonyorusegeket.

Par evvel ezelőtt többször voltunk toszkanaban, elnézve az Uffizis előtt álló sort, szinte elmegy az átlag turista kedve a bejutastol.

Érdekes módon a város nem került be a toplistámba, sokkal előbbre helyezem Lucca városát. Megőrizte az identitását, az ódon kisvárosi falak közötti kis utcákban való csavargásra buzdító varázslat érződik minden méteren.

Hogyan is mondta Goethe: Az okos ember számára a
legjobb képzés az utazás.

fhdgy 2023.09.29. 10:00:44

@Mr.Tellinghovon: ez a borostyánszoba csak másolat, nem?

2023.09.29. 10:28:53

@fhdgy: “ ez a borostyánszoba csak másolat, nem?”

Igen, a nemet Ruhrgas és az orosz állam közösen építette ujja. Az oroszok a nyersanyagot adtak a németek a pénzt és a helyre állító lengyel szakemberek a tudást.

Biztos vagyok benne, ha egyszer előkerül az eredeti, ki fog derülni, hogy a kópia szebb lett.

A borostyánkő egy fantasztikus képződmény, sok darabom van nekem is. Az unokaim is amikor jött a foguk, ebből készült nyaklancot hordtak.

dikusz. 2023.09.29. 13:47:56

Remek poszt, remek fotók, és írni is jól tudsz.

Nem módom Olaszországban járni, most már nem is fogok, pedig erre az útra szívesen elmennék.

A positanói házakat nézve nekem olyan volt, mintha Beratban (szintén a világörökség része), az ezer-ablakú történelmi városban sétálgatnék, más képeket látva Montenegróban éreztem magam.

Szeretek utazós történeteket olvasni, fotókat nézni, sosem untatnak.

2023.09.29. 14:41:41

@dikusz.: „ Remek poszt, remek fotók, és írni is jól tudsz.

Nem módom Olaszországban járni, most már nem is fogok, pedig erre az útra szívesen elmennék.“

Köszönöm a kedves szavakat. Szeretem Olaszországot a maga harsány hangossagaval, a hétköznapi káosszal, az édes élet iránti fogékonysággal. Azt hiszem, lelkileg ok állnak hozzánk a legközelebb. Az több mint egy hetes írás alatt, ami először ujj gyakorlatnak indult aztán minden nap tovább csiszolta rajta, keresve a megfelelő kifejezési formát ami a hangulatot megpróbálja visszaadni, szüntelen gianni morandi és társai zenéjét hallgattam. Így próbáltam érzelmileg is ráhangolódni. Egyébként is szeretem az olasz borokat de itt kifejezetten csak ezeket ittam és limoncelloval zártam az étkezést. Mindig állítottam, élni tudnak az olaszok, kell előétel, főétel dolce azaz édesség és mindez lezárására egy dupla espresso mindezt lassan fogyasztva ínyenc módjára. Van is egy mozgalom az úgynevezett slow food, ami ennek lényeget propagálja a világban, jellemző módon korunk rá, angol nyelvű jelszó alatt.

Sohase mondd, hogy nem meg el juthatsz erre a vidékre, alig távolabb Montenegro-tol :-)))

A múlt évi fellendulesemben írtam meg kettő hasonló stílusú úti beszámolót. Érdekes mód mindig éjjel jutottak eszembe a megfelelő szavak, igaz többször utána kellett egy kifejezéseknek az web-en nézni. Hiába, eltelt 40 év és legtöbbször németül álmodom:-))

fhdgy 2023.10.01. 07:30:29

Behaltunk, behaltunk?

SzZoole 2023.10.01. 08:16:12

@fhdgy: be, be, az átokba…….

2023.10.01. 11:50:42

@fhdgy: „ Behaltunk, behaltunk?“

Szinte érthetetlen, pedig a klikkek számából ítélve sokan be néznek. Sajnos a késztetés hozzászólni az adott poszthoz valahogy nincs meg.

fhdgy 2023.10.01. 12:26:45

@Mr.Tellinghovon: ami azt illeti, véleményem szerint, elég speciális a téma.

Szépek a képek, jó megnézni őket, olvasmányos is, de a téma ezen túl számomra ezen túl már nem érdekes. Lehet, hogy mások is így vannak vele?

dikusz. 2023.10.01. 12:50:17

@Mr.Tellinghovon: Sokan, de van aki (pl. én) többször is benézek már csak a hozzászólások miatt is.

A másik ok, ami már többször szóba került itt is, hogy az első 10-20 komment foglalkozik a poszttal, a többiben -legyen akármennyi is- más témákkal foglalkozunk. És vannak olyanok is, akik bár tetszik nekik a poszt, csak olvasók, nem szoktak hozzászólni.

fhdgy 2023.10.01. 12:53:39

@dikusz.: lehet, hogy szentségtörő vagyok, de inkább sok hozzászólás más témában, mint szinte semmi a poszthoz.

2023.10.01. 13:10:36

@fhdgy: “ Szépek a képek, jó megnézni őket, olvasmányos is, de a téma ezen túl számomra ezen túl már nem érdekes.”

Értem én, de ezer érdekes kérdést lehetne feltenni ez kapcsán,pl. az italianata az olasz életérzés, a konyha, a szemlélet és stb.

Valószínűleg egy fogyasztói társadalom vagyunk, akik szívesen élvezik ( időnként kritikusan, ) az eléjük tett “étket” de saját maguk ……

Nem érzem magam megsértve a poszt miatt, mert mint ahogy dikusz-nak írtam, elsősorban magamnak írtam. egy kihívás volt arra,hogy képes vagyok- e agyam legmélyebb zugaiból a múlt ködébe veszett csodalatos szép szavakat elővarázsolni.

Beszélek egy pár nyelvet, de egyik sem ér a magyar nyelv nyomába, a a kifejezés sokszinusegevel páratlan ezen a világon.
Látod az egész hataratkelesben ezt sajnálom legjobban, hogy az irodalmi és költői mélységet “elvesztettem”
Sokaknak, fogalma sincs milyen kincs birtokában vannak.

fhdgy 2023.10.01. 15:00:04

@Mr.Tellinghovon: egy erős kérdés, akkor most Te Vince bá vagy vagy Tamás bátyja?

fhdgy 2023.10.01. 15:09:02

@Mr.Tellinghovon: ne is érezd magad megsértve. Remélem nem sértő módon írtam, amit.

Ha Horvátországról, Szlovéniáról, Szlovákiáról, esetleg Németországról írtál volna valami hasonlót, akkor egész más lenne a fogadtatás részemről.

Az olaszok nekem messze vannak térben is, időben is és még szemléletben is.

Nekem ők nagyjából közömbösek.

Egy dolog volt, amivel tiszteletet váltottak ki bennem, az Isonzó környéki emlékhelyekkel. Azt nagyon repektálom!

SzZoole 2023.10.01. 15:29:47

@fhdgy: “ egy erős kérdés, akkor most Te Vince bá vagy vagy Tamás bátyja?”

Most miért tamáskodsz, mindenki tudja, hogy Vincebá más néven Basz Tamás :-)))

Csak vicc volt

2023.10.01. 19:40:53

@fhdgy: egy erős kérdés, akkor most Te Vince bá vagy vagy Tamás bátyja?”

Látod ezt én sem tudom.:-)))

A SzZoole ocsem Vincebá-t mond, regen piszkos kulfoldi voltam keresztnév nélkül, az unokáim papa-nak neveznek, az életem párja általában kedves uramnak, anyám pedig drága kisfiamnak.

Az anya könyvemben kettő keresztnév van bejegyezve

Golf2 2023.10.02. 14:32:59

@SzZoole: a kastélyszállóba.... én mostanában próbálom elkerülni a NER hoteleket(leistinger tamás) de egyre nehezebb ìgy marad a külföld annyi szép hely van.

dikusz. 2023.10.02. 17:25:09

@Golf2: Ebben tévedsz! Leisztinger Tamás egyedül a Lillafüredi Kastélyszállót tartotta meg (vagy ez volt a feltétele annak, hogy "önként" átadja) a Hunguest-szállodaláncot, lölö cége a tulajdonosa a Hunguestnek.

Nyugodtan mehetsz nyaralni azokba a szállodákba, amelyeket nem vették át lölöék. Nekik ugyanis a megfizethető, nem felújított szállók nem kellettek, csak a 4*-osokra tartottak igényt, van közöttük olyan, ami azóta zárva van felújítás címén (az egyik legnépszerűbb fürdővárosban), hogy megkapták a felújításra a pályázati pénzt.

puhacica 2023.10.02. 23:11:06

ez igen! zsenge lyanykoromban a nok lapja utazos rovataban volt egy dupla oldal az amalfi partnak szentelve, a nagykep a villa cimbrone teraszarol keszult. lassan 30 eve ott lapul az a dupla oldal a regi gyerekszobamban, az iroasztal uveglapja alatt, azota almodozom rola, hogy egyszer majd eloben is szetnezek onnan. nagy pillanat lesz! :)

2023.10.03. 09:51:17

@puhacica: “ azota almodozom rola, hogy egyszer majd eloben is szetnezek onnan. nagy pillanat lesz! :)”

Ebben teljesen biztos vagyok, csak ne várj rá meg harminc évet:-))

Tudtad, hogy Ravello túlvilági szépsége egykor rabul ejtette Richard Wagnert, aki itt találta meg Parsifal című operájában Klingsor varázskertjének sablonját a Villa Rufolo-ban.

Az általam bemutatott Terrazza dell'Infinito a Villa Cimbrone-ban pedig a Sissi-film háttereként szolgált.

A legjobb időszak az elő vagy utószezon, sokkal kevesebb az egymás sarkát taposó turista.
Az úgynevezett hátország a szédületes magasságban elhelyezkedő kis falvaival is egy pittoreszk látvány.

Ha valami csendesebbre vágysz, kirándulhatsz az “apostolok lován” az „Istenek ösvényén” magasan a város felett.
Az ösvény gyakran kalandos, de lenyűgöző kilátásban, a sok teraszos mezőre, szőlővel és citromfáival, közvetlenül a kék tengerig lesz részed.

puhacica 2023.10.03. 11:47:35

@Mr.Tellinghovon: nem tervezek annyit varni, mar csak az istenek osvenye miatt sem. :D

orulok, hogy irtal a "noname" falvakrol is, gyanitom meltatlanul vannak hatterbe szoritva a nagy nevek mellett, de talan jobb is ez igy.

mi tipikus elo-, utoszezonos utazok vagyunk, mar csak anyagi szempontbol is jobban esik olyankor menni. a sissi jelenet megvan, de az operahoz en tul proli vagyok.

melyik kisebb telepulest ajanlanad szallas szempontjabol?

fhdgy 2023.10.03. 12:47:04

@Mr.Tellinghovon: "Az anya könyvemben kettő keresztnév van bejegyezve"

Ez persze, jelentheti azt is, hogy a Vince és a Tamás közül egyik sem, csak az egyik vagy mindkettő az a kettő keresztnév.

Tehát bizonyosságot nem nyertem.

Golf2 2023.10.03. 13:58:43

@dikusz.: leistinger ugyanúgy neres. Nincs középút,nézzél szét...

dikusz. 2023.10.03. 14:23:08

@Golf2: Szétnéztem.

Leisztinger csak szeretett volna Ner-es lenni, de nem kellett. Feltehetően azért nem kellett, mert esze is van, nem úgy, mint a nemzet gázszerelőjének. Nemigen tudták őt átverni, kemény üzletember.

2023.10.03. 16:39:39

@puhacica: “ nem tervezek annyit varni, mar csak az istenek osvenye miatt sem. :D”

Akkor nem egyre gondoltunk, habár az ösvény amit említesz, remélhetőleg meg mindkettőnkre hosszú ideig váratni fog.D
Nekem nem sürgős:-)))

A Sentiero degli Dei (Istenek ösvénye) egy túra út magasan a tengerszint felett, ahonnan mindent elsöprő kilátás nyílik a tengerre (legalább egynapos túra ). Agerola falucskától Positanóig tart - három bejárati pontból áll, amelyek a Colle Serra elágazáshoz vezetnek, ahol az ösvény alto (magas) és basso (alacsony) útvonalakra oszlik. A választás határozza meg a kijáratot, valamint a tájat és az erőfeszítés szintjét. A végén vár az utazóra egy ínyencség, az 1700 (igen!) kőlépcsős lejutás Positanóig, a tengerszintre, ahová legalább olyan diadalmasan lehet megérkezni, mint a szirének elől menekülő Odüsszeusz.

Hosszabb túrákat is lehet végigcsinálni az Alta Via dei Monti Lattari hegyi ösvényen, vagy a számos túra útvonalon, lecsigázó a vad természet: hegyek, erdők, vízesések - nekem legszebb a Valle Delle Ferriere völgye.
Érdekesség, a hegy neve az itt legelésző és tejet adó tehenekről és kecskékről származik.

Amit mindenképp próbálnád kell a kulönbözö citrus fajtából készült italok
Az Amalfi citromjai nem akármilyen citromok. Vastagabb hajú és nagyon zamatos és lédús. A Limone Costa d'Amalfi vagy Limon amalphitanus a neve ennek a fajtának, amely az egész tengerparton virágzik.
Az édes citromlikőr, a Limoncello az Amalfi-part egyik különlegessége. Itt ittam először limoncello spritz italt, magasan lekörözi az aperol spritz-et.

Vannak más különlegességek is, mint pl. A Ndunderi egy tésztafajta, a cetarai szardella, a kagylós tészta vagy a Pastarelle amalfitane édes péksütemény a környék kulináris különlegességei közé tartozik, amiket érdemes megpróbálni.

Visszatérve kérdésedre: az egyik kedvencem a hegyekben, Sant'Agata sui due Golfi, innen mint neve is mutatja a félsziget mindkét tengerpartját lehet látni. San Michele- ben pedig a kilátás, a feljutás a sok hajtukanyaron át maga az őrület, pozitív értelemben értve.D
A tengerparton ajánlanám Praiano, Conca dei Marini, Maiori és Minori falvakat. Minori-ban van egy gyonyoru kis ösvény a Sentiero dei Limoni, mely citromligeteken keresztül vezet.

2023.10.03. 17:20:14

@dikusz.: “ mert esze is van, nem úgy, mint a nemzet gázszerelőjének”

Orbán nagyon tanulékony, szokott hibázni de másodjára nem teszi, a mottó szerint “egyszer volt Budán Simicskó Lajos”
Az első négy év után amikor elvesztette a választást csak egy volt a cél, megszerezni újra a kormányzás lehetőséget és nem elengedni. Ez vezéreli a mai napig. Ha megnézed a történelmet, az ellenzék soha nem tudott győzni, csak a kormányok tudnak veszíteni az olyan politikával ami szembemegy az emberek akaratával. Rafináltan kihasználja az adok és elveszek politikát, felhasználja az olyan témákat amik zászlója mögé fel tudja sorakoztatni a társadalom nagy részét.

2023.10.03. 17:25:58

@fhdgy: “ Tehát bizonyosságot nem nyertem.”

Csak hogy tudjál aludni: hamár a HA elpletykalta, Tamás a nyerő a kettő közül.:-))))

puhacica 2023.10.03. 17:58:34

@Mr.Tellinghovon: de, egyre gondoltunk! :D arra utaltam, hogy 30 ev mulva mar nem biztos, hogy olyan kondiban leszek, hogy vegig tudjam boklaszni.

azt hiszem az emlitettek kozul praiano tetszik a legjobban, de az osszesnek megvan a maga varazsa. a hajtukanyaroktol vezetes szempontjabol nem tartok, kulfoldon az sose az en dolgom. csak eleg eros robogot kell berelnunk, hogy mindkettonk segget elbirja.

eddig is tudtam, hogy erre a kornyekre mindenkepp szeretnek eljutni, ezt most csak megerositetted, tesztastol, citromostol, kilatasostol...

2023.10.03. 20:39:12

@puhacica: „ csak eleg eros robogot kell berelnunk, hogy mindkettonk segget elbirja. “

Egy 250 köbcentis az mindig előny. A robogó előnye, szinte mindenhol tudsz parkolni, és ha mint pl. Positano-ban parkolóházban kenyszerulsz mindig akad egy hely és nem okoz magas költséget. A berbaadokkal kell vigyázni, a turistákat könnyű predanak tekintik, láttam olyat is amikor technikailag rossz motort is kiadtak és olyat is amikor 500 euró kauciót kértek, ami egy robogónal egyszerűen túl sok. Itt az internet nagy barát, előtte után kell nézni a lehetőségeknek.

dikusz. 2023.10.03. 22:55:26

@Mr.Tellinghovon: Nem Orbánra gondoltam, hanem Mészáros Lőrincre.:)))

dikusz. 2023.10.03. 23:08:02

@Golf2: Annak tudsz őszintén örülni, hogy idén két magyar származású honfitársunk is Nobel-díjas lett?

Az nem ér, hogy a világraszóló eredményeket nem itthon érték el.

2023.10.03. 23:11:35

A kommentek között szerepelt a nemzet gazszereloje. Az objektivitás megkívánja azért a következő hírt is.

“Döntött a Mészáros Csoport legfontosabb karitatív szervezetének, a Pro Filii Alapítványnak a Kuratóriuma: az idei harmadik negyedévben összesen 58 civil szervezet és magánszemély pályázata részesült pozitív elbírálásban, és osztozhat az összesen 250 millió forint keretösszegű pénzügyi támogatásban. Ezzel 1 milliárd 750 millió forintra nőtt az Alapítvány nem egészen 2 éves működése során megítélt támogatások összege. “

2023.10.03. 23:17:59

@dikusz.: “ Nem Orbánra gondoltam, hanem Mészáros Lőrincre.:)))”

Én erre reagáltam “ Feltehetően azért nem kellett, mert esze is van, nem úgy, mint a nemzet gázszerelőjének”

Orbán nem akar úgy járni mint Simicska Lajossal, ezt is megtanulta.

Engem kifejezetten büszkévé tesz a két Nobel díj, mindegy hol él!

Golf2 2023.10.04. 12:36:03

A "nézzél szét" 1 Vmotor rock számból van

puhacica 2023.10.04. 13:30:45

@Mr.Tellinghovon: zakynthoszon egy 50 kobcentis kavefozot bereltunk, kalandos volt :D ha van ra lehetoseg, inkabb robogozunk, pont ezert, amit te is emlitettel, nincs dugo, nincs parkolo keresgeles, olcsobb is, mint az auto es csomo helyre konnyebb eljutni vele, mint kocsival. nem ez volt betervezve jovore, de csak nem birtam ki, hogy ne kezdjek el szallasokat nezegetni :)

dikusz. 2023.10.04. 13:36:53

@Mr.Tellinghovon: Én is büszke vagyok rájuk! De az azért elgondolkodtató, hogy mindnyájuk közül egyedül Szent-Györgyi Albert élt, és alkotott Magyarországon.

2023.10.04. 13:59:11

@dikusz.:

Ki számít magyar Nobel-díjasnak? Nehéz kérdés. A besorolás szerint az, aki Magyarországon élt mégpedig magyar állampolgárként akkor, amikor az elismerést neki ítélték.

Eszerint két magyar Nobel-díjassal büszkélkedhetünk, egyikük Szent-Györgyi Albert, aki 1937-ban kapta meg a fiziológiai és orvostudományi Nobel-díjat, mégpedig „a biológiai égésfolyamatok, különösképpen a C-vitamin és a fumársavkatalízis szerepének terén tett felfedezéseiért”. Ekkor még hazánkban élt, de egyébként nem sokkal később, 1947-ben az USA emigrált és ott is hunyt el 1986-ban.

A másik Nobel-díjasunk, Kertész Imre 2002-ben kapta meg az irodalmi Nobel-díjat „írói munkásságért, amely az egyén sérülékeny tapasztalatának szószólója a történelem barbár önkényével szemben” – olvasható az indoklásban.

A mostani két Nobel dijassal kapcsolatban illik megemlíteni:

“A magyar kormány még 2019-ben döntött úgy, hogy 20 milliárd forinttal támogatja a most kedden Nobel-díjjal kitüntetett Krausz Ferencet (illetve a kutatócsoportját).

Kariko Katalin pedig a Magyarorszàgon szerzett tudàsàval az "elvtàrsak" miatt tàvozott az orszàgbol..... “ és nem tegnap

2023.10.04. 14:05:52

@puhacica: “ zakynthoszon egy 50 kobcentis kavefozot bereltunk”

Az biztosan kalandos volt, az Amalfi hajtukanyarjaiban biztosan kiadna a lelket:-)))
A 125 köbcenti egy jó kompromisszum.

Akkor jövőre Amalfi? És ha írok a norvégiai és Amalfi után újra egy ilyen beszámolót egy másik országról/helyről akkor oda csábulsz el?:-)))
Mi érdekelne meg Európában?

Golf2 2023.10.04. 16:19:37

@dikusz.: a nincs középút nézzél szét 1 V moto rock szám,nem emlékszel?

puhacica 2023.10.04. 19:48:28

@Mr.Tellinghovon: haha, elcsabulok en barmikor barhova :D szerencsere nem elunk egy csunya helyen, igy azert konnyebb kordaban tartani az almodozast.
europaban az elso helyen az amalfi part all, de mivel soha nem jartam meg olaszorszagban, igy szorosan koveti roma, firenze, a comoi-to, sardinia, matera. aztan ott van meg a picos de europa, antipaxos, gruzia, isztambul, erdely, madeira, az nc500. norvegiaba a kardszarnyu delfinek miatt szeretnek eljutni. de tulajdonkeppen ez a lista csak a jeghegy csucsa, ha tehetnem, mast se csinalnek, csak utaznek.

dikusz. 2023.10.04. 20:54:42

@Golf2: Nem emlékszem. Demjént szerettem, de a V'Moro-Rock zenéjét nem.

2023.10.05. 06:39:26

@puhacica:

Mit ne mondjak, rendesen leesett az állam a listád láttán:-)))
Látom a fel megoldások nem nagyon vonzóak számodra.
Így igaz, ha utazás, akkor a legszebb helyeket kell a célkeresztbe állítani. Csak ne lenne annyi szép hely:-)))

Az nc500 és antipaxos ami mindent visz. A highland önmagában is borzongatóan szép, ez Skócia magtára, emiatt sok whiskyfőzde innen szerzi be a gabonáját, mert az ország tőzeges nyugati részén alig lehet gazdálkodni.
Habár itt én szentségtöréskent meg említenem, nekem a Tennessee whisky jobban bejön.:-)))

Corfu szigeten sokszor voltam, de ha az abból levált antipaxos maga a paradicsom, akkor ott a helyem. Csak attól tartok, hogy megzavarnám Neptun, a tenger istene szerelmi légyottját feleségével, és kihívnám a haragját és ez nem lenne jó ómen a további tervezett tengeri útjaim számára. Egyébként is előnyben részesítem a biztos talajt a talpam alatt.

Görög utjainkon a helyi idegenvezető mindig kétségbe esett, amikor beszélgettünk az istenekröl, nem tudta valahogy feldolgozni, hogy ezek ismertek voltak, nem görögkent, számomra. Azt mondjak, a magyar oktatás sok felesleges dolgot ad, de azért ilyen alkalmakkor tud hasznos is lenni:-)))
A feleségem szokta mondani, ha fel bosszantanak, akkor tekintetem olyan, mintha Zeusz kelt volna újra életre. Szerencsére az elmúlt 45 év alatt hozzászokott:-)))

puhacica 2023.10.05. 21:09:04

@Mr.Tellinghovon: hat vagy csinalunk valamit, vagy nem :D de meg mennyi szep hely van, europan belul is, nemhogy kivul...

minket elsosorban a termeszet csodai vonzanak, bar ha ugy nezzuk, a whisky is az :) nem vagyok nagy rajongoja, de egy kedves, skociaban elo ismerosom hozott egyszer ajandekba egy uveg glenfiddichet, azert az egy mas kategoria.

jo kepben lenni a tortenelemmel, helyi kulturaval, bar mindig akad ujdonsag, mi legutobb a talayotic kulturara csodalkoztunk ra menorcan, csak lestunk, hogy milyen komplex epuletegyutteseket, falvakat epitettek.

akkor csak ovatosan latogass el antipaxosra, semmikepp ne huzd ossze zeuszosan a szemoldokod! :D

2023.10.06. 08:21:33

@puhacica: „ szerencsere nem elunk egy csunya helyen,“

Megkerdezhetem, hogy ez merre van,? hátha egy újabb input lenne a jövőre nézve:-))))

puhacica 2023.10.06. 10:25:09

@Mr.Tellinghovon: Cornwallban. ebben a posztban talalsz par fotot a szukebb es tagabb kornyezetunkrol:
hataratkelo.blog.hu/2021/11/22/hazvasarlasi_mizeria_a_videki_angliaban
nekem a videki Anglia nagyon kozel all a szivemhez, mindenkinek csak ajanlani tudom, hogy London mellett forditson idot erre is. jartatok mar itt?

2023.10.06. 19:40:33

@puhacica: “ jartatok mar itt?”

Volt egy utunk, de nem igazán ment, emiatt csak egy szezonban próbáltuk. A svájciak inkább Írország és Skócia utakat kedvelik.
ibb.co/10p55cM

Londont nem a szívem csücske az emberekkel együtt. A vidéki Anglia jobban bejön, gondolom a gondolkodásmód is más.

Ami tetszett az Darthmouth a szűk pittoreszk utcacskaival és Plymouth a történelmi szerepével, meg a halászfalu Looe

2023.10.06. 20:32:54

@puhacica: “csak olyan vásárolhatta meg a házat, aki legalább 3 éve Cornwallban lakott már, “

Jó poszt amit írtál, tetszett!

Ilyen buktatók mindig vannak, én mostmár nem szeretem erőltetni a dolgokat, inkább azt mondom valamiért ennek igy kell lennie :-)))

puhacica 2023.10.07. 10:39:37

@Mr.Tellinghovon: mit ertesz az alatt, hogy "nem igazan ment"?
en nagyon szerettem Londont is, jol esik visszamenni, annyi bolond van, ott igazan otthon erzem magam :D videken meg masert jo, es igen, nagyon mas hangulata van a videki varosoknak is, hat meg a countryside-nak.
haha, Plymouthban dolgozom, es Looe-tol 5 percre lakunk. Plymouth annyira jo varos lehetne, annyi potencial van benne, de jelenleg az erdekes tortenelmen kivul olyan sok mindene nincs, ami vonzova tenne, talan a Barbicant kiveve.

"mostmár nem szeretem erőltetni a dolgokat" - en ezt most tanulom, de valoban nagy igazsag, hogy ami nem megy, azt nem kell eroltetni.

2023.10.07. 12:35:03

@puhacica: „ mit ertesz az alatt, hogy "nem igazan ment"? ”

Nem volt eladható, a tervezett négy útból csak egyre volt jelentkező kilenc személlyel. Egyértelmű ráfizetés volt.

Érdekes az emberek szemlélete , vannak utak amik szinte magukat eladják, néha fogalmad sincs miért, mások amibe pedig bele teszem a lelkemet, tervezek egy non plusz ultra utat és csak pang. Így volt ez a magyarországi úttal is, ami az összes UNESCO világörökségeket járta be, minimális érdeklődés volt rá. Ellentétben a Bécs Budapest Balaton puszta úttal amit éveken keresztül lehetett hajtani. Pedig itt csak klisék voltak. Volt valamikor egy nemet film “ ich denke ott auf piroschka azaz gyakran gondolok piroskára, az összes császári és királyi pozitív előítélettel, ami szerintem nagyobb reklámot produkált mint egy jól előkészített PR kampány.
És mindenki látni akarta azt a helyszínt ami reg nincs:-)))
De így volt a romániai úttal is, extra a dracula kastélyt is bele kellett venni a vonzerő miatt, pedig éjszaka egyedül csak én kisertettem.:-)))

fhdgy 2023.10.07. 14:39:24

@Mr.Tellinghovon: Piroschkáról:

Hódmezővásárhelykutasipuszta ma is létezik, Székkutas néven. Abban az időben nem ott volt a vasútállomás, ahol most. Ennek a film szempontjából nincs jelentősége, mert a külső felvételeket Zenta meĺlett készítették.

Volt kettő német kollégám, akik azt hitték, hogy Hódmezővásárhely-Kutasipuszta egy kitaláció, hogy még magyaroschabb legyen a film.

puhacica 2023.10.07. 20:02:02

@Mr.Tellinghovon: ahaaa, szoval utazasszervezo vagy/voltal? ezen mi is gondolkodtunk, hogy jo lenne megismertetni a nepekkel Anglia egy masik arcat is szervezett keretek kozott, de aztan meggondoltuk magunkat. pedig annyi csoda van!

2023.10.07. 21:55:46

@fhdgy: “ Volt kettő német kollégám, akik azt hitték, hogy Hódmezővásárhely-Kutasipuszta egy kitaláció, hogy még magyaroschabb legyen a film.”
A nemet neve így lenne? : Biberfeldmarktplatzbrunnenheide?

Aki Piroskát játszotta, az egy nagyon kedves svájci színésznő liselotte pulver volt, ezért is volt svájci részről az érdeklődés.

A lányunk apósa, rendszeresen kéri, hogy mondjam ki az állomás nevet, mert annyira mulattatja. Szereti és értékeli a hosszú szavakat, az anyós Finnországi.
Tudod melyik a leghosszabb finn szó?
lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas, a repülőgépmotorok működésének szavatolásával foglalkozó gyakornokok elnevezése.
De szép hosszú szavuk van az automata törölközős kézszárítóra is, ez a peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä.

De mivel éltél Németországban: A leghosszabb német szó állítólag a Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz, amely a szarvasmarhák megjelölésére vonatkozó kötelezettség ellenőrzésének átruházásáról szóló törvényre vonatkozik.

2023.10.07. 22:02:43

@puhacica: “ szoval utazasszervezo vagy/voltal?”

Igen, ebből éltem sokáig, sok munka és kevés alvás, az agyad a legmagasabb fordulaton jár, ez foglalja le minden percedet, nincs menekvés.
Kaptam a sorstól figyelmeztetést egy burnout formájában, ami után váltottam.
Jobb nyugalmasan és elégedetten élni

fhdgy 2023.10.08. 07:57:55

@Mr.Tellinghovon: én is igy magyaráztam nekik, hogy mit jelent a név, annyi különbséggel, hogy a végén nem Haide volt, hanem Pußta ( hisz ismerik ezt a magyar szót ).

A Heide egyébként pogányt vagy hangát jelent.

2023.10.08. 09:48:46

@fhdgy: „ A Heide egyébként pogányt vagy hangát jelent.“

Attól függ hogyan irod:
der heide akkor pogány
die heide akkor mező, pusztaság. Vannak olyan helyek is amik a nevükben hordozzák ezt a szót, mint pl. a Lüneburger heide, (ami egy látványosság is Németországban) sík, általában mészben szegény, savas talajon termő törpecserjékkel ritkásan benőtt terület.
Tulajdonképpen sokra nem használható, csak az itteni birkák szeretik. (Heidschnucke)

Itt mindig a program része volt egy Lovaskocsi barangolás amikor virágzik a mező. Egy hölgy utas, városiként, mindenáron elől akart ülni, hogy mindent lásson. A Kocsis nagyvonalú volt és maga melle engedte a bakra. Visszatértük után, kíváncsian tettem fel a kérdést, na milyen volt? Erre azt mondta, gyönyörű és plusz ajándék volt, a lovak anatómiai funkcióinak teljes megismerése.

fhdgy 2023.10.08. 10:02:57

@Mr.Tellinghovon: No. Azon részén, ahol megfordultam,

Die Haide a puszta, der Heide a pogány, die Heide a hanga, erika.

A svájci német lehet, hogy erősen eltér ( ebben is ).

fhdgy 2023.10.08. 12:13:32

Szijjártó Péter úgy látja, „a brüsszeli liberális mainstream” utálja őket, ezért tartják vissza az uniós forrásokat.

Azt hiszem, most fordul elő először, hogy egyetértek vele.

Azért lenne egy kérdésem, miért is utálnak bennünket?

2023.10.08. 15:54:10

@fhdgy: “ A svájci német lehet, hogy erősen eltér ( ebben is ).”

Nem ez irodalmi nemet

de.wikipedia.org/wiki/Heide_(Landschaft)

“ Azért lenne egy kérdésem, miért is utálnak bennünket?”

Azért mert nem merünk kicsik lenni, és nem elegszunk meg a morzsákkal amit egyébként adnának. Egyszer már feladtuk 40 évre a szuverenitást, nem volt ez elég?

puhacica 2023.10.08. 16:05:20

@Mr.Tellinghovon: ezen en is atmentem, csak mas szakmaban, ugyhogy tokeletesen ertem az allaspontod

fhdgy 2023.10.08. 16:35:26

@Mr.Tellinghovon: akkor igazából a die Heide csak közelítő fordítás. Csak a felszini formát, a flórát és faunát veszi figyelembe.

A puszta ennél több. Emberi vonatkozásokat is figyelembe vesz. Életmód, gazdálkodás, stb.

Somogyban a puszta az alföldi pusztától is különbözik. Az Alföldön a puszta maga a táj is és a hozzátartozó, jellemzően egy családos, lakó és gazdasági épületek is.

Somogyban a puszta független a táj puszta jellegétől. Azokat a kis, jellemzően 10-20 családos, lakó és gazdálkodási helyeket jelenti, ahol cselédek laktak és művelték a környező urasági földeket.

Az én falumnak is több pusztája volt a grófi időben, mára csak három maradt.

fhdgy 2023.10.08. 16:47:59

@Mr.Tellinghovon: másképp ítéljük meg a II. Vh.-t.

Nem adtuk fel a szuverénitásunkat, egyszerűen elvették, mert katonailag tönkrevertek bennünket.

fhdgy 2023.10.08. 18:24:37

@Mr.Tellinghovon: a die Heide/Haide teljesen rossz fordítás. Semmi mást nem vesz figyelembe csak valami "ürességet".

Ha "pusztát" keresem német nyelvű wikipédán, akkor ott egyértelműen azt írja, hogy szteppéről ( die Steppe ) van szó, ami a felszínt, a flórát és faunát illeti. Plusz az Einöden, ami az életmódot.

Így azt mondom, hogy a pusztára egyetlen jó fordítás van: die Pußte!!!

fhdgy 2023.10.08. 19:11:56

@Mr.Tellinghovon: egyébként, 2017-ben direkt, csak Piroschka miatt elmentem Székkutasra.

Az állomás épületében lakik egy vasutas család, a feleséggel hosszan beszélgettünk Piroschkáról. Panaszkodott, hogy a kultuszból nem lett semmi, pedig szerinte hatalmas lehetőség lenne.

A német kollégáim elmondása szerint, egy kultfilmről van szó. Nekik nagyon tetszett a cigányzenekaros jelenet is.

Én előtte nem tudtam erről a filmről, ők hívták fel rá a figyelmemet.

2023.10.08. 19:14:48

@fhdgy: “ Somogyban a puszta független a táj puszta jellegétől. Azokat a kis, jellemzően 10-20 családos, lakó és gazdálkodási helyeket jelenti, ahol cselédek laktak és művelték a környező urasági földeket.”

Természetes, hogy különböző vidékeken ugyanazon szónak más jelentése van vagy mást határozunk meg vele.

Mit is mond erről az arcanum?

“ puszta szó értelmezése

puszta főnév és melléknév
I. főnév ..tát, ..tája
1. <Magyarországon> nagy kiterjedésű, többnyire fátlan, füves síkság, amelyet gazdálkodásra, főleg legeltető állattenyésztésre használtak. Alföldi, hortobágyi puszta. A pusztán nyájak legelnek. Behajtják a gulyát a pusztáról. Felszántják a pusztát.  Hejh, mostan puszta ám igazán a puszta! (Petőfi Sándor) Az irtás szélén a maga buckáival már mindjárt a puszta következik. (Tömörkény István) Tanya, falu errefelé napi járóföldre nem volt. Ember sehol, csak a merő puszta. (Móricz Zsigmond) || a. Kopár, lakatlan sík terület; sivatag. Pusztába → kiáltó szó.  Pusztában bujdosunk, mint hajdan Népével Mózses bujdosott. (Petőfi Sándor) És méne a pusztába, … | hol aki a forró homokra lépett | jó saru nélkül, a talpa megégett. (Babits Mihály)
2. (tájszó) <Vmely nagyobb földbirtok központjában> mezőgazdasági település, gazdasági épületek, istállók, cselédlakások, gazdatiszti ház, urasági kastély stb. együttvéve; major. Ötven béres lakott a pusztán. A pusztákon ma termelőszövetkezet vagy állami gazdaság van.  Mi lehet az Orczy apja, hogy még pusztájuk is van, meg lovuk? (Móricz Zsigmond)
II. melléknév pusztán, ..tább
1. Olyan, amiről v. amiből hiányzik mindaz, ami ott szokott lenni, oda tartozik; üres, kopár, elhagyatott. Puszta föld, ház, telek. A ház leégett, csak a puszta falak maradtak meg.  Sík, puszta, kietlen az őszi határ. (Vörösmarty Mihály) Puszta bár, az otthonos vidéknek, Fiaim, csak énekeljetek! (Tompa Mihály) Puszta volt az út véges-végig, senkit és semmit nem láttam rajta járni. (Nagy Lajos) || a. (átvitt értelemben) Üres, tartalmatlan, merő; hiú.  Fecseg … vagy három oldalnyit puszta semmiségekről. (Mikszáth Kálmán)
2. <Nyomósító szóként, annak kifejezésére, hogy a jelzett fogalom szigorúan önmagában értendő:> olyan, amihez más (tényező) nem járul; csak, csupán, egyedül, semmi egyéb v. más, mint … (Csak) a puszta életét mentette meg. Ez a puszta igazság. Puszta véletlen volt, hogy … Puszta irígységből ellenezte a dolgot.  Örökké a világ sem áll; Eloszlik, mint a buborék, S marad, mint volt, a puszta lég. (Vörösmarty Mihály) || a. (határozóragos főnévvel) <Nyomósító szóként annak a kifejezésére, hogy a szóban forgó dologhoz semmi nem járul, csak azt vesszük igénybe:> önmagában vett, minden (segéd)eszköz nélküli. A puszta földön (fekszik): közvetlenül magán a földön, nem szalmán, nem pokrócon v. fekvőhelyen; puszta kézzel v. ököllel: anélkül, hogy vmely eszközt v. fegyvert használna, venne igénybe; puszta szemmel: szemüveg, távcső v. nagyító nélkül.  Puszta öklével képes betörni a bölény koponyáját. (Jókai Mór) Puszta kézzel tördelé el a patkószeget. (Eötvös Károly) || b. (nyelvtudomány) Bővítmény nélküli. Puszta alany, állítmány; puszta mondat: tőmondat.
Szóösszetétel(ek): pusztacsősz; pusztalakó.
pusztáz.”

2023.10.08. 19:19:45

@fhdgy: “ Panaszkodott, hogy a kultuszból nem lett semmi, pedig szerinte hatalmas lehetőség lenne.”

Egyértelmű, hogy az akkori kultúráért felelősek szándékában nem állt ennek a filmnek a magyarországi propagálása, mert az elmaradott klisékkel tűzdelt előző társadalmat mutatta be. Ez pedig ellenkezett a kommunista “ új szocialista ember” dogmával.

fhdgy 2023.10.08. 19:51:44

@Mr.Tellinghovon: bocsi, 2017-ben voltam Székkutason!!!

2023.10.08. 20:06:50

@fhdgy:

A film 1954-Ben készült

fhdgy 2023.10.08. 20:15:53

@Mr.Tellinghovon: ezt értem, a beszélgetésem volt 2017-ben. Akkor hivatkozni új szocialista embertípusra nem volt aktuális. Max posztszocialista vagy ner embertípusra.

Egyébként 2009-ben emlékművet állitottak Hartungnak.

fhdgy 2023.10.08. 20:24:39

@fhdgy: utána néztem: az utazás 1925-ben volt, a könyv 1954, a film 1955-ben jelent meg.

fhdgy 2023.10.08. 20:46:33

@fhdgy: találtam olyat is, 1922-ben volt az utazás. Kinek, minek higyjen a szegény ember???

fhdgy 2023.10.08. 21:04:14

@Mr.Tellinghovon: ezek a bzfof cd dirkászok, hogy mit

Nem érted? Én sem, egy macska besegített:-)

Azt akartam írni, hogy ezek a firkászok mit össze-vissza nem írnak.

Van pl. Olyan, amelyik Kutaspusztáról irka-firkál.

fhdgy 2023.10.08. 21:10:41

@fhdgy: találtam az utazásra 1923-at is. -:)

fhdgy 2023.10.08. 21:23:00

@Mr.Tellinghovon: német wikipédián találtam:

Biberfeldmarktplatzbrunnenheide

fhdgy 2023.10.08. 21:24:37

@Mr.Tellinghovon: egyéb iránt Biberfeldmarktpltz-on voltam sorkatona.

fhdgy 2023.10.08. 21:34:39

@Mr.Tellinghovon: hű, de qrva sokat okosodtam!

Én már tökéletes fordításként Biberfeldmarktortbrunnenpußtát írnék.

2023.10.08. 23:36:13

@fhdgy: „ ezt értem, a beszélgetésem volt 2017-ben. Akkor hivatkozni új szocialista embertípusra nem volt aktuális.“

Dehogynem! A film az ötvenes években készült, az akkori magyar kulturpolitikusoknak nem volt érdekük erről a magyar közvéleményt értesíteni, pedig PR- kent gazdaságilag kiaknázni a benne levő lehetőséget. Az ideológia győzött a pénzügyi érdekek felett. Egyébként én is nyugaton hallottam erről a filmről.

Azt pedig, hogy a beszélgetések 2017-Ben volt az én kommentárom után írtad.

Egy kicsit túl bonyolítód a dolgot:-)))

fhdgy 2023.10.09. 07:20:05

@Mr.Tellinghovon: egyébként, 2017-ben direkt, csak Piroschka miatt elmentem Székkutasra.

Az állomás épületében lakik egy vasutas család, a feleséggel hosszan beszélgettünk Piroschkáról.

Ezt hamarabb írtam.

1955-ben a magyar-német viszony még azt sem engedte, hogy a külső felvételek nálunk készüljenek. Nem volt véletlen, hogy Zenta környéke volt a felvételek helyszine.

2023.10.09. 07:53:08

@fhdgy: “ Ezt hamarabb írtam.”

Okay

fhdgy 2023.10.09. 08:04:16

@Mr.Tellinghovon: 17 július közepén volt a dolog.

Székkutasról elmentem Szegedre. Ott ért a döbbenet. Sok ünneplőbe öltözött embert láttam, kezükben virágcsokrokkal.

Jé, diploma osztó volt. Jé, nekem is volt, csak pont negyven évvel korábban. Szíven ütött a felismerés!

2023.10.09. 22:28:48

@puhacica:

A vágyaknak nincs határa :-)))

A statisztika alapján a legkedveltebb bakancslista célok.

1 a 10-ből
Aurora Borealis Észak-Európában
A híres északi fény izgalmat kelt az emberek között szerte a világon. Az égbolt naprészecskék okozta ragyogása bolygónk egyik legnépszerűbb természeti jelensége.

2 a 10-ből
Niagara-vízesés az Egyesült Államokban és Kanadában
Az amerikai New York állam és a kanadai Ontario határán fekvő Niagara-vízesés szintén a világ egyik legnépszerűbb természeti látványossága.

3 a 10-ből
Uluru/Ayers Rock Ausztráliában
Ausztrália nevezetessége lenyűgöző kilátást kínál, különösen naplementekor: az Ayers Rock. A vörös hegy mintegy 350 méterrel emelkedik ki szigetkent Ausztrália középső sivatagától, és az őslakosok nyelvén Ulurunak hívják.

4 a 10-ből
Indiai nyár Új-Angliában
Az úgynevezett "indián nyár" idején az ősz a legszebb: szeptember végétől októberig különösen színes a táj az USA északi partján. Maine, Vermont, New Hampshire, Connecticut, Massachusetts és Rhode Island New England államait a sárga és a vörös tónusok valóságos kaleidoszkópja festi színesre.

5 a 10-ből
Izlandi gejzírek
Izland a tűz és a jég országa – mert a hideg felszín alatt hatalmas forrongás van. Ezt bizonyítják az ország legendás gejzírei. A föld alatti magmakamrák forráspontja fölé melegítve a talajvíz szökőkútként robban ki a földből. Izlandon összesen 26 aktív gejzír található.

6 a 10-ből
A "Big Five" Afrikában
A „Big Five” elnevezése mögött meghúzódó történet nem valami szép. A „Big Five” a nevüket a nagyvadvadászokról kapta. Ide tartoznak az Afrikában élő állatok: elefánt, orrszarvú, bivaly, oroszlán és leopárd.

7 a 10-ből
Grand Prismatic Spring a Yellowstone Nemzeti Parkban
Micsoda látvány: Számunkra a Yellowstone Nemzeti Parkban található színes „Grand Prismatic Spring” termálforrás egyértelműen a világ egyik legszebb természeti látványossága.

8 a 10-ből
Asztalhegy Fokvárosban
A dél-afrikai Fokváros nevezetessége minden évben utazók millióinak örömet okoz: a Table Mountain. Az Afrika délnyugati csücskén található mérföldkő jellegzetes hátteret kínál. A 6000 hektáros természetvédelmi terület növényzete is lenyűgöző. Az 1951-ben természeti és történelmi műemlékké nyilvánított Asztalhegy mintegy 1500 növényfajnak ad élőhelyet. A masszívum megmászható számos túraútvonalon – vagy egyszerűen felvonóval. A csúcsra jutva lélegzetelállító kilátás nyílik Fokvárosra

9 a 10-ből
Nagy kék lyuk Belize-ben
A karibi természeti látvány, a "Nagy Kék Lyuk" a belize-i világítótorony-zátony része. Csaknem 300 méter átmérőjű, és a világ minden tájáról ejti rabul a tapasztalt búvárokat. Nem csoda, hogy a „nagy kék lyuk” úgy néz ki, mint egy titokzatos víz alatti világ bejárata. Egyedülálló színjátékát 125 méteres mélységének köszönheti. Mivel a környező víz lényegesen sekélyebb, ezért világosabb. És a belseje is lenyűgöző. Mert földalatti barlangrendszere van, legfeljebb nyolc méter hosszú cseppkövekkel

10-ből 10
"A hullám" Arizonában
A világhírű homokkő hullám, "The Wave" az Arizona-Utah határ közelében zárja a legszebb természeti jelenségek top 10-ét. A hullám alakú kőtáj akár 200 millió éves is lehet. Idővel kőzete az erózió következtében egyre jobban elkopott, így különböző rétegek váltak láthatóvá.

Nekem az ötös, hetes és a kilences meg hiányzik:-))

Csodabogár 2023.10.09. 22:36:56

@fhdgy: Miután a német tv sokszor játszotta és ismételte a filmet, amiben a Piroskát Liselotte Pulver játszotta, határozottan emlékszem, hogy Székkutasról nem volt szó benne. Az állomást, Hódmezővásárhely Kutasipuszta volt. Kötőjellel összekötve a név, de egy idegen tasztatúrán írok és nem találom a kötőjelet rajta.:-(

fhdgy 2023.10.10. 08:25:10

@Csodabogár: nem volt szó, mert csak később lett önálló település, de már Székkutas néven.

A filmben a vasútállomáson egybe írva, kötőjel nélkül szepel, hisz a külső felvételek Vajdaságban voltak, egy ottani állomás lett a díszlet, oda pedig kötőjel nélkül írták.

puhacica 2023.10.10. 22:22:20

@Mr.Tellinghovon: en meg sosem jartam europan kivul. nem mondom, hogy nem indulnek el azonnal barmelyik helyre a fenti listarol, ha meghivast kapnek, de az en bakancslistam kicsit mas. :)
1. uj-zeland eszakrol delre bebarangolva, ezt kipihenve kis pihengetes a cook-szigeteken
2. maldives a cetcapak miatt
3. baja a szurkebalnak miatt
4. cuba
5. utah nemzeti parkjai
6. sheikh lotfollah mosque
7. whitehaven beach es ugy altalaban ausztralia
8. patagonia
9. costa rica
10. british columbia

az elso 4 allando, a tobbi sorrendje hangulattol fuggoen valtozik, van, hogy hozzaadodik, van, hogy lekerul rola valami... de a realitasok talajan maradva sajnos ezek nagyresze alom marad.

dikusz. 2023.10.10. 23:15:51

@Mr.Tellinghovon: Ilyesféle bakancslistám már nincs, legfeljebb a tv-ben keresek olyan műsorokat, ahová elmennék, és így utazom.:)

Barátnőimmel utazunk itthon, de gyakran járunk színházba, és egyéb előadásokra is.

Most sikerült nem könnyen jegyet szerezni MÜPA-ba. Nem tudom ismered-e őt, Tommy Emmanuel ad koncertet. Előfordulhat, hogy nem jön többet Magyarországra. Ha nem tudod ki ő, itt egy pár sor róla:

Tommy Emmanuel, CGP a világ egyik legismertebb gitárvirtuóza, aki ezt már többször is telt ház előtt bizonyította a Müpában. Az 1955-ben született ausztrál zenész az akusztikus gitár mestere, gyakran sorolják a hangszer tíz legjobb játékosa közé. Chet Atkins által inspirált különleges tízujjas pengetési technikája pedig egyenesen lélegzetelállító, de ezt úgyis tudja mindenki, aki csak egyszer is látta-hallotta. 2023-ban új albuma jelenik meg, de ahogy minden szólókoncertjén, ezúttal is bármi megszólalhat terjedelmes életművéből.

2023.10.11. 00:29:18

@puhacica: “ az elso 4 allando”

Van köztük egypár igazán csábító!
Az USA nyugati parkjai csodálatosan, erről Zsuzsi biztosan sokat tud mesélni. A wawe -hez tényleg úgy sorsolják ki a látogatókat, mert nagyon óvják. Nekünk szerencsénk volt!

Cuba mikor is voltam ott? Fidel akkor kezdett betegeskedni. Meggyőztem a feleségem, ha látni akarja az igazi országot akkor most kell menni, mert változások jönnek. Nagyon szép részei vannak, mint a valle vinajles, a dohány termelő vidék.

Dél-Afrikában, Knysna városában, egy ketrecben lemerultunk a cápák köze, az igazán adrenalin növelő volt. Igaz csak bálna és delfin nézésre indultunk, de helyettük jöttek a cápák. Gondoltak itt az ingyen kaja. Az életben nem voltam olyan rosszul hajón mint ott, az egész belsőmben egy tornádó játszódott le. Azóta inkább hanyagolom az ilyen élményeket.

British Columbia természetes szépsége a hegyekkel csodalatos, ott meg van egy bakancslista bejegyzesem, a canadian vonat és a jasper nemzeti park.

Ahova rögtön indulnék a listáról, az patagonia. A szomszédom nemrég volt ott és azóta is csak aradozik a látottakról. Igaz onnan meg tovább repültek tűz földre. A képei fantasztikusak.

Ausztrália nagy összességében egy csalódás volt, Melbourne egy rossz klimaju város, engem az zavart, hogy olyan uniformizált. Sidney jobban tetszett, innen mentünk a parton a surfer paradise-g.
Az első benyomás sokszor döntő, amikor órákon át repülsz az outback felett, kiszáradt vörös föld, életnek semmi nyoma, oly érzésem volt mintha a pokolba kerültem volna. Feleségem is csak halkan merte kérdezni, hova jöttünk?

2023.10.11. 00:46:51

@dikusz.: “ Tommy Emmanuel, CGP a világ egyik legismertebb gitárvirtuóza”

Nem, nem ismertem a művészt. Természetesen most megnéztem egypár videót tőle. Biztosan nagy élmény lesz a koncert!
Szeretem az akusztikus gitár játékot, Carlos Santana-n szocialazodtam, talán ezért is kedvelem a pengetos hangszereket. Persze azért egy b tenor saxophon is gyorsan elő tud bennem hívni érzelmeket.

De az örök szerelmem az opera, (persze nem mindegyik,) itt a szívem szárnyakat kap és olyan érzésem van mintha lebegnek.
Az ének órán mindig kiküldött a tanárnő amikor énekelni kellett, emiatt orroltam is rá (nincs jó ének hangom) de sokszor operákat hallgattatott velünk. Akkor nem igazán értékeltem, de azt hiszem ehhez is valahogy be kell érni. Az olasz stílus áll hozzam legközelebb.

puhacica 2023.10.11. 13:52:50

@Mr.Tellinghovon: jo olvasni az elmenyeidrol, nem a megszokott "jovoltjotettunkhidegvoltmelegvolt" szosszenetek. kubaval kapcsolatban van egu olyan erzesem, hogy mire mi oda eljutunk, az mar nem az a kuba lesz, amit latni szeretnek. mar most se az...
en azert megneznem ausztraliat, de nekem fuerteventura koparsaga is tetszett, valamiert nagyon szeretem az "egyhangu" tajakat. is. :D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2023.10.11. 16:40:05

@Mr.Tellinghovon: "Van köztük egypár igazán csábító!
Az USA nyugati parkjai csodálatosan, erről Zsuzsi biztosan sokat tud mesélni."

Regen jartam erre, orulok, hogy par "hardcore" kommentelo még itt van :)
Igen, egyetertek, az USA nyugati oldala termeszeti szepsegekben annyira gazdas es olyan valtozatos, hogy szinte egy egesz elet nem eleg mindent bejarni. Maga Kalifornia is ilyen, de Washington, Oregon, Arizona, Utah (es meg sorolhatnam a tobbi allamot) lenyugozo!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2023.10.11. 16:43:39

@puhacica: ha "egyhangu" tajakat akarsz latni, akkor nagyon elvezned a high desert helyeket itt nalunk Kaliforniaban. Van egy megfoghatatlan varazsa, nehez szavakba onteni, milyen hatast valt ki az emberbol. En is igy voltam, amikor ezeken a helyeken jartam.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2023.10.11. 16:52:43

@Mr.Tellinghovon: Yellowstone nekunk is nagy elmeny volt, de az emlitett csodakek "to" mellett rengeteg mas is lenyugozo ott, pl a Yellowstone "Grand Canyon-jakent emlegetett hely a csodalatos vizesessel, es sok mas.
A Wave nekunk is bakancs listas, de a lotto sorsolos rendszer miatt ennek kicsi az eselye. Viszont hasonlo helyet talaltunk Nevadaban Valley of Fire nevu helyen, ami Vegastol kb 1-1.5 oranyira van, igy mindig ajanlani szoktam azoknak, akik csak LV-ig akarnak elmenni :)

2023.10.11. 17:34:38

@puhacica: “ valamiert nagyon szeretem az "egyhangu" tajakat. is. :D”

Evvel nem vagy egyedül, ugyanez okból, ha Norvégiában vagyok és elhagyom trondheim helységet észak felé, fel éled az egész belső énem!
ibb.co/TBc4p5q

Egyszer megcsinaltattam a DNA vizsgálatot, szerintük is északi származék lennék.:-)))

2023.10.11. 17:43:02

@Zsuzsi65: “ Viszont hasonlo helyet talaltunk Nevadaban Valley of Fire nevu helyen, ami Vegastol kb 1-1.5 oranyira van, igy mindig ajanlani szoktam azoknak, akik csak LV-ig akarnak elmenni :)”

Hiányoltalak, gondoltam a rad való utalással kimozdítalak a kényelmi zónákból :-))

Köszi a tippet, ezt a nemzeti parkot nem is ismertem. A nappalink falát egy Zabriskie Point-on készült kép díszíti, csodálatosak az egyes kőzet rétegezodesek. Ha belegondondolok a kialakulasuk körülményeire milyen erők játszhattak ott szerepet, hatalmaba kerít a borzongás

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2023.10.11. 17:56:59

@Mr.Tellinghovon: :)) mostanaban tobbet kellett dolgoz(gat)nom :))
Itt egy kedvcsinalo Valley of Fire-hez. Ez nem szovetsegiNational Park, hanem csak state park egyebkent. Minden allamban vannak sajat allami termeszetvedelmi teruletek (state park), ezeket is erdemes felfedezni
youtu.be/heAG6jUQwcA?feature=shared

2023.10.11. 17:57:03

@Zsuzsi65: “ Van egy megfoghatatlan varazsa, nehez szavakba onteni, milyen hatast valt ki az emberbol”

Például ez! Beatty felől death walley fele, visszafelé sötét volt amikor láttunk egy fenyszorot szembe jönni, a feleségem mondta kapcsolj tompított fényre, és vártam jó tíz percet amíg el haladtunk egymás mellett.

Meg vegas-tol beatty fele sötétben az area 51 mellett, mély csönd volt a kocsiban, a nő tagok sem csiripeltek, szerintem mindenki a kis zöld embereket várta :-)))

ibb.co/pZp5766

2023.10.11. 18:06:34

@Zsuzsi65:

Stovepipe Wells olyan volt mint ha egy Orson Welles filmbe kerültünk volna, a fák tele voltak fekete madarakkal.
A homokdűnékben mezítláb sétálni a lemenő nap fényében egy olyan élmény amire mindig szívesen emlékezünk.

puhacica 2023.10.12. 14:00:08

@Zsuzsi65: nem tudom miert olyan vonzoak ezek a tajak, en alfoldi vagyok es azt is nagyon szeretem, talan emiatt talalom kulonlegesnek a kopar videket. ti is gyonyoru helyen laktok, gondolom nem unjatok :)

puhacica 2023.10.12. 14:07:44

@Mr.Tellinghovon: felenk a bodmin moor az a hely, ahol elvezhetem az egyhangusagot, bonuszkent szabadon boklasznak a lovak, shetland ponik, birkak, highland tehenek...

az en "osszetevoimet" is megneztek, van bennem egy jo adag gorog, meg ugy nagyjabol az osszes europai nemzetbol egy kicsi, biztos ezert vonzodom ugy a mediterran videkekhez :D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2023.10.12. 17:49:47

@puhacica: igen, nagyon hálás vagyok, hogy itt elhetek (minden negativuma ellenére)

puhacica 2023.10.12. 21:10:24

@Zsuzsi65: jaja, erdekes, hogy egy ido utan leesik a rozsaszin szemuveg, megis megmarad az erzes, hogy milyen jo, hogy megadatott, hogy ilyen helyen elhetunk

2023.10.13. 08:40:55

@puhacica: „ jaja, erdekes, hogy egy ido utan leesik a rozsaszin szemuveg, megis megmarad az erzes, hogy milyen jo, hogy megadatott, hogy ilyen helyen elhetunk”

Természetes, hogy amikor a dolog új és érdekes akkor csak a pozitívumokat látod és a kevésbé tetsző oldal a háttérbe szorul. Ez a szinte egy dimenziós látás szinte az élet minden területére kivetíthető, normális emberi tulajdonság.

Az idő haladtával mivel valószínűleg a “dolog” ugyanaz marad, a hozza való viszonyulás változik meg.

Itt nálunk a magyar közösségben van egy érdekes beszélgetés arról, hogy minek van nagyobb értéke, az anyagi vagy az érzelmi “vagyon” gyűjtésnek. Ahogy látszik fiatalok és idősebbek között nagy a különbség. Pedig szerintem csak sok minden atertekelodik.

Egy kicsit elkóboroltam az általad írttól, szóval több mint negyven év után is amikor határon belül utazom, rá csodálkozom nap mint nap, e Lego ország szépségeire, es egy belső hang köszönetet mond az életnek, hogy így alakult. A negatívumok ellenére is.

puhacica 2023.10.13. 17:19:19

@Mr.Tellinghovon: persze, normalis dolog, megis neha ugy racsodalkozunk. haha, mi anyagi ertelemben biztos nem gazdagodtunk meg, tapasztalatot/kalandokat viszont gyujtottunk boven, es azert ez sem egy utolso dolog. ahogy mondod, jo az, hogy igy alakult, ahogy.

puhacica 2023.10.13. 17:24:23

@Mr.Tellinghovon: "amikor határon belül utazom, rá csodálkozom nap mint nap, e Lego ország szépségeire" - nekem ez az ingazos utvonalamon fordul elo szinte naponta, 25 merfold, de olyan nyalcsorditoan szep napfelkelteket, naplementeket, kodbe burkolozo erdoszeleteket, folyo felett gomolygo felhoket latni! :)

fhdgy 2023.10.13. 17:35:09

@puhacica: Lego ország nekem Dánia, mert a Lego ...

Itt más értelemben használhátok, homályosítsatok fől!

2023.10.14. 00:45:35

@fhdgy: „ Lego ország nekem Dánia, mert a Lego ...”

Nagyon precíz akarsz lenni:-)))

Svajc a kinézetében olyan mit egy Lego színes kockából épített nagyon változatos színes ország. Minden 50 km után változik az ország jellege, falu város hegy tavak zuhatag szurdok és így tovább. Mindez példátlanul rendben tartva. A paraszt nem csak azért nyírja a füvet a domboldalon, mert pénzt kap érte, hanem a környezetet is szépíteni kívánja. Ez egy lokálpatriotizmus szépíteni a világunkat.
Ez otthon meg hagy kívánni valót maga után, mert sajnos valahogy a közösnek nincs értéke. Pedig jó példáért nem is kellene messze menni, a sógorok példamutatóak ebben.
Ha mindenki csak egy kicsit tenne, sokkal előbbre lehetne jutni. Például itt ha kutyád van és viszed sétálni, mert idióta módon, nem záród be láncra verve egy udvarba, akkor össze szeded egy kis zacskóban a kutya gumit amit az EB útközben produkál, mert tekintettel vagy a másik emberre és a környezetre.

2023.10.14. 00:51:39

@puhacica: “ nyalcsorditoan”

Szuper kifejezés

Ez az igazi érték amit senki nem vehet el tőled

fhdgy 2023.10.14. 08:05:59

@Mr.Tellinghovon: akart a rossebb nagyon precíz lenni, csak nem tudtam, hogy melyik országot értitek Lego ország alatt. Ugye, Olaszország, Svájc, USA és UK is szerepelt a hozzászólásaitokban.

2023.10.14. 09:27:12

@fhdgy: “ akart a rossebb nagyon precíz lenni, csak nem tudtam, hogy melyik országot értitek Lego ország alatt.”

Na akkor fussunk neki mégegyszer:-)))

Mit is írtam?
“ szóval több mint negyven év után is amikor határon belül utazom, rá csodálkozom nap mint nap, e Lego ország szépségeire”
Szerinted mely országról lehet szó?

2023.10.14. 10:14:50

@fhdgy: “ melyik határon belül?”

Elértem a határokat :-))))

fhdgy 2023.10.14. 10:28:55

@Mr.Tellinghovon: ha Mo.-on vagy, akkor határon belül vagy kívül?

Ugyanez a kérdés Svájcra vonatkoztatva.

Szóval, ez nem egy egzakt dolog. Ki így, ki úgy értheti.

Megyünk haza, honnét hova?

A sort lehet folytatni.

2023.10.14. 18:12:46

@fhdgy: „ ha Mo.-on vagy, akkor határon belül vagy kívül?

Mindenki más értette.

fhdgy 2023.10.14. 18:32:25

@Mr.Tellinghovon: jó, nagyon akarom, akkor én is. Az egy másik kérdés, hogy elsőre eksiklottam felette.

fhdgy 2023.10.14. 18:38:40

@Mr.Tellinghovon: egy apróságot azért ne feljts el: 40+ évig az volt a munkám, hogy meg kellett győződnöm arról, hogy az ügyfél azt mondta-e, amit akart, jól mondta-e és én jól értettem-e.

Mindjárt folytatom.

fhdgy 2023.10.14. 18:44:19

@fhdgy: van egy város, roppant egyszerű a villamos vonalon a tarifa. 40 cent minden egyes megálló, a villa.oson kalauz van, nála kelll fizetni.

Felszáll egy utas, letesz a kaluznak egy eurót, a kalauz nem kérdez semmit, ad kettő megállóra jegyet és visszaad 20 centet.

Honnét tudt, hogy az utas kettő megállót akar utazni és nem csak egyet, mert akkor 60 vent járt volna vissza???

fhdgy 2023.10.14. 19:20:44

@Mr.Tellinghovon: nehéz a feladvány? Segítsek?

2023.10.14. 20:21:13

@fhdgy:

Nem szállok vitába már az emberekkel. Nem akarom őket megváltoztatni. Ahogyan bárki szembejövőt sem. Élem a saját életemet és hagyok másokat is, hogy éljék a sajátjukat. Ha dolgunk van egymással, a sors/karma/Isten/Buddha/akárki/akármi úgyis úgy intézi, hogy elég erős jele legyen annak.
Fontosnak tartom azóta is, hogy magamban kutassak. Egyszer olvastam valahol, hogy időnként meg kell állni a saját belső könyvtárunkban, amiben minden gondolatunkat őrizzük, és felülről/kívülről rendet rakni – kell még az a könyv a gyermeteg gonoszkodásokról? Nem? Akkor dobjuk ki. Adjunk helyet az újnak, a jónak!

dikusz. 2023.10.17. 17:39:16

@Mr.Tellinghovon: Saját tapasztalat: egy beszélgetés akkor fog vitává fajulni, ha a felek nem értenek egyet, legyen az sport, művészet, főzés, bármi.
A politikát azért említem külön, mert ott csak vita van már az elején, ott nincs beszélgetés, ha a résztvevők nem egy oldalon állnak, és nagyon el tud durvulni.

2023.10.17. 19:46:45

@dikusz.: “ Saját tapasztalat: egy beszélgetés akkor fog vitává fajulni, ha a felek nem értenek egyet”

Amennyiben tiszteletben tartjuk egymás véleményét és nem akarunk meggyőződésén változtatni, egy vita a civilizált keretek között még kívánatos is tud lenni, mert olyan gondolatokat tud ébreszteni amire az egysíkú gondolkodás miatt az ember magától nem képes. Probléma az, ha vita érzelmi töltést kap és át helyeződik ideológiai alapokra akkor már nem az eltérő vélemény megismeréséről van szó, hanem egymás legyőzése és lehetséges sárba taposása a cél.
Nézzünk magunk körül, sajnos pont ez játszódik le az egész világon.

Régen sokkal többet felvállaltam, érvekkel tényekkel alátámasztott véleményem jobban kifejezésre juttattam. Ma sokkal nyugodtabb, tapasztaltabb vagyok, nem érzem feladatomnak megvaltoztatni a világot.

Említed a politikát mint forró témát, de ez lehetne a vallás, a nemek közti egyenlőtlenség es meg hasonló dolgok. Akármelyikböl lehet a megfelelő vehemenciával vérre menő csatákat generálni, ahogy a történelem is bizonyítja.

Egy másik téma: milyen volt a koncert?

dikusz. 2023.10.17. 20:55:06

@Mr.Tellinghovon: A koncert november 4-én lesz a MÜPA-ban.

Viszont elfelejtettem egy előre megbeszélt másik programot, ha időben eszembe jut, nem vettem volna rá jegyet. Meghívtak húgom kolléganőjének 80.születésnapjára (én onnan ismerem, hogy egy nyugdíjas-klubba járunk), így a koncert miatt nem tudok menni, ez kicsit elszomorít).
Nem tudok mit tenni (percek alatt el tudnám adni a jegyet), mert a koncertre viszont én csaltam el egy barátnőmet, aki nagyon örült a lehetőségnek.

2023.10.18. 11:08:25

@dikusz.: „ A koncert november 4-én lesz a MÜPA-ban.“

Jön hozzánk is november 14-én, foglaltam is jegyeket.

2023.10.18. 11:12:43

@dikusz.:

A zenekritikus szemszögéből látva:

Nagyon belead mindent a színpadon, és tudja, hogyan kell megmozgatni a közönséget! Tommy három különböző gitáron játszik megszakítás és szünet nélkül 20:00 órától (pontos, nagyon nem jellemző egy ausztrálra...) 21:45-ig plusz ráadások. Színpadi jelenléte, elkötelezettsége és játék közbeni intenzitása, különösen gyors játéktechnikája, teljesen egyedi, élőben is látni és hallani kell. A zenei címeket tekintve (néhány) saját darabot játszik, többnyire jól ismert fülbemászó dallamokat, amelyeket aztán a Tommy Emmanuelre az ő interpretációiból jellemző átmeneti technikával és művészettel tolmácsol virtuóz módon, mindig visszatérve a fő témához. stílusos módon, botlás vagy eltévedés nélkül. Remek!! Nem szabad megfeledkezni a ritmusával és találékonyságával lenyűgöző ütős számról sem, Tommy a lehető legnagyobb mértékben kihasználja a mikrofont, a gitárt és önmagát, majd el is magyarázza a technikáit a közönségnek. Számomra remek volt ez a koncert, csak ajánlani tudom Tommy Emmanuelt, úgy gitározik, mint senki más, hébe-hóba énekel (egyáltalán nem rossz), és a színpadon is kínál vicces szórakozást. Igazi, tehetséges zenész

Lóváry Lóránt vállalkozó 2023.10.18. 11:29:36

Ezek a fotók mind fent vannak a neten, nem illik más tollával/fotójával ékeskedni!

gabors 2023.10.18. 15:30:12

@dikusz.: "@Mr.Tellinghovon: Nem Orbánra gondoltam, hanem Mészáros Lőrincre.:)))"

Az egy ugyanaz ... ami a Lorince az Orbane ...

Golf2 2023.10.18. 17:10:07

@gabors: +1 ezt csak az agymosottak nem akarják tudni.

SzZoole 2023.10.18. 21:18:01

Afakszba, már megint buktam a fonton. Pár hete 460 forint volt egy font, ma meg már 445……

Nem sokára megyek, hátha addig vissza erősödik a font :-)

fhdgy 2023.10.19. 06:13:28

@SzZoole: mondtam múltkor, hogy szólj és lehet forexezni!

2023.10.19. 07:20:41

@SzZoole:

A dollár euróval szembeni erősödése megakasztotta a forint erősödését. Amennyiben Magyarország a következő hetekben hozzájut az EU pénzek egy részéhez a forint erősödni fog a fonttal szemben. Szerintem vigyel több fontot magaddal

SzZoole 2023.10.19. 08:55:37

@Mr.Tellinghovon: nem tudom mi fog megtörténni ebből azok után, hogy Orbán ott pózol Putyinnal Pekingben, mennyire vet ez jófényt rá és az országra. Pozitív véleményt nem igazán lehet olvasni róla, de hajrá…..

SzZoole 2023.10.19. 08:56:16

@fhdgy: “ forexezni” az meg mijaz? :-))

fhdgy 2023.10.19. 09:28:09

@SzZoole: külföldi valatával kereskedni.

Lásd pk: oanda.com

2023.10.19. 09:55:03

@SzZoole:

“ Hszi Csin-ping kínai elnök válasza Annalena Baerbock szövetségi külügyminiszternek: "Baerbock külügyminiszter asszony, ön nagy hibát követett el, személy szerint, de nemzete számára is. Azt mondja, hogy én egy diktátor vagyok!

De ki - kérdezem önt, ki készíti el mindazt a szép dolgot, ami nélkül már nem tud a nyugat élni?" Amik kellemessé és gondtalanná teszi a napjait. Ki gyártja, termeli azokat a dolgokat ami a zöld politikájuk alapjait képezi, gondoljon csak az önök által szorgalmazott energia átállásra. “

Nem tudom, ha rá vagyok valakire utalva, akkor azért diplomatikusabb lennék, főleg külügyminiszterként a személyes véleményemmel. Persze ehhez reál politikusnak is kell lenni, nem egy begozolt magától elszállt libának.

Persze én sem tartom a kínaiakat a demokrácia példaképének.

Ez emlekeztett a Sebestyén Balázs Mórning show-ra, ahol állandó téma volt Andrew vajna pocskondiazasa, aztán pont az o rádiójahoz kellett menniük dolgozni. Milyen komikus forduló mutatott be számára az élet. Hosszú időn keresztül semmibe vette vajnat, és utána térdre kellett ereszkedni előtte.

Nehogy hasonló történjen velünk China esetében, az idióta politikusok miatt.

Egyébként nem csak Orbán pózol ott, hanem a közelmúltban sok más politikus is tett ott látogatást pl. Macron ahol von der leyen-t lealázták.

2023.10.19. 09:59:35

@SzZoole:

“ Kína különösen a német nagyvállalatok számára vált egyedülállóan fontos piaccá. A Volkswagen eladásainak fele, BMW esetén 40 százaléka, míg a Mercedesek 37 százaléka Kínában talál gazdára, így a kelet-ázsiai ország messze a legnagyobb piaca a német autógyáraknak. Hasonlóan fontos a kínai jelenlét a német ipar egyéb nagyágyúinak, de KKV-k számra is eddig nélkülözhetetlennek számított Kína. Mindemellett Németország számított az EU-ba irányuló kínai tőke legfontosabb célpontjának az elmúlt évtizedben, így mára meghaladta a 32 milliárd eurót a Népköztársaságból érkezett FDI állománya az országban.”

Portfolió

2023.10.19. 10:04:32

@SzZoole:

Gyurcsány Ferenc interjú.

A magyar miniszterelnök arra hívta fel a figyelmet, hogy az egységesülésében elbizonytalanodó Európa "két tűz közé került", a nála sokkal nagyobb tempót diktáló Egyesült Államok és Kanada, illetve Ázsia között. Európa évek óta nem tudja felvenni a versenyt, s most arra a kérdésre kell választ adnia, hogy miként tudja egyeztetni a versenyképességet a hagyományos európai szociális modell fenntartásával.
Gyurcsány Ferenc szerint tanulni kellene abból a kínai mondásból, hogy úgy kell fejlődni, ahogy azt az idő megköveteli. Európa úgy akar fejlődni, ahogy a múltban megszokta, s ha ezt akarja fenntartani, akkor lemarad.

"Magyarország nem titkolja, hogy azért is fordul egyre határozottabban Ázsia és Kína irányába, mert úgy látja, hogy van mit tanulnia" – jelentette ki a magyar miniszterelnök, aki a reformok bátorságát, a kínaiak erősödő nemzeti öntudatát nevezte a kínai sikerek egyik titkának.

Kína globálisan is él azzal a felelősségével, amely megerősödött szerepéből hárul rá s a világon ezt a teljesítményt nagyon sokan elismerik – tette hozzá a kormányfő.

Gyurcsány azt a meggyőződését hangoztatta, hogy a jövőben a világ tartósan három nagy fejlődési, gazdasági központ – Amerika, Ázsia és Európa – együttműködésére és versenyére fog épülni. A XXI. században úgy kell tudnunk egymással versenyezni, hogy közben meg kell őriznünk az együttműködés képességét – mondta Gyurcsány Ferenc.

Az együttműködésben szükség van arra is, hogy a II. világháború után kialakult globális intézményrendszer – az ENSZ-től kezdve a WTO-ig bezárva – szerepét újragondolják. Nem abból kell kiindulni, hogy milyen volt a helyzet a II. világháború után, hanem abból, hogy milyen kihívásokat tartogat a XXI. század.

Kérdésekre válaszolva Gyurcsány Ferenc kijelentette: szükség lenne a Kínával szembeni vízumkényszer megszüntetésére, s Magyarország az Európai Unión belül ezt támogatja.

Nagy figyelemmel kísérte a hallgatóság a magyar miniszterelnöknek azt a gondolatmenetét is, hogy a demokratikus parlamentarizmus és a piacgazdaság Európa és az Egyesült Államok számára hosszú időn keresztül fennmaradó érték lesz, viszont annak a gazdasági-társadalmi modellnek, amelyet Európa és az Egyesült Államok követ, a kritikátlan exportja, a világ más táján való változatlan formában másolása, nem lehetséges.

Egyáltalán nem biztos, hogy ennek alapján is irányítható, egyben tartható és fejleszthető lenne Kína vagy Oroszország – jelentette ki Gyurcsány Ferenc, aki szerint csínján kell bánni az olyan megjegyzésekkel, hogy mindenki másnak úgy kell irányítani a társadalmát, ahogy mi irányítjuk a magunkét.

HVG

SzZoole 2023.10.19. 11:27:18

@fhdgy: tényleg, nem tuttam, nem értek a kecskékhez, én városi vagyok :-))

SzZoole 2023.10.19. 11:30:29

@Mr.Tellinghovon: basszus odvas, te ilyen szennylapokat olvasol? :-))

Én komoly tudományos szakfolyóirtokon művelődök, mint pl. tutty-frutti, ökm, playboy, nagycsecsű nők lapja stb……..:-)))

SzZoole 2023.10.19. 11:31:51

@Mr.Tellinghovon: mondjuk arra próbáltam utalni, hogy kivel pózol s nem arra, hogy hol , teccikérteni Tamásbáttya :-))

2023.10.19. 12:47:44

@SzZoole:

Az új selyem út 10 évfordulója van, 130 vendéggel. Itt sokan pózolnak mindenkivel

De most már értem. A vinceba azért jobban tetszett:-)))

FutureFry 2023.10.21. 01:54:32

@Mr.Tellinghovon: Ahogy más is megemlítette, talán érdemes (lett) volna megjegyezni (akár forrásmegjelöléssel is), hogy pár (sok?) kép esetleg nem saját készítésű, és néha még meg is van vágva az eredeti.
Pl. innen: www.veteranvespaclub.com/news-updates/2019/119/roman-holiday
(Hacsak az a blog post nem tiéd és ti vagytok a Jopsonék (esetleg az ő képeik származnak tőletek) mert akkor mea culpa)

fhdgy 2023.10.21. 09:58:15

@FutureFry: lehet, hogy csak véletlen, de az első képen a rendszám is egyezik.

2023.10.21. 11:41:36

"Mikor a gyereked egy idegen országban jár oviba??
Az első szülői értekezleten az óvónő mondja, hogy vigyem el pszichológushoz a gyereket, megmagyarázhatatlan kegyetlenség, agresszivitás látszik rajta.
- Miért, miből látszott?
- Égő csigát rajzolt. - mondja az óvónő.
- Égő csigát? De hát ez igen egyszerű. A magyar gyerekek a csigát így hívogatják ki a házukból: Csiga-biga gyere ki, ég a házad ideki.. Talán volt más is?
- Hát, mindenféle sérült madarakat rajzol, például a múltkor egy vakmadarat. -így az óvónő.
- Hm, hogyan? Ja, igen. Ön nem hallotta azt a
kedves magyar mondókát, hogy:csip, csip, csóka, vak varjúcska.?
- Na, jó. De a csonka tehén mégiscsak durva.
-Csonka tehén? Hm,..Ja, igen. Egy nagyon helyes kis dalocskánk van: Boci,boci tarka, se füle, se farka..
- ....és mondja, kedves anyuka! Semmi vidám, kedves dalocskát nem énekelnek
a magyar gyerekek?
- Dehogynem. Ott van például a Süss fel nap, fényes nap, ...kertek alatt a ludaink megfagynak.... Basszus! ? "

Nem én írtam, egy csoportból másoltam, de szerintem nagyon jó :)

2023.10.21. 11:52:54

@fhdgy: “ lehet, hogy csak véletlen, de az első képen a rendszám is egyezik.”

Hat hogyne egyezzen amikor mindent de mindent, ahogy látod úgy loptam!!
Az egész életem egy hazugság, talán nem is létezem. Vicc az egész.

2023.10.21. 12:11:38

@FutureFry: “ Ahogy más is megemlítette, talán érdemes (lett) volna megjegyezni (akár forrásmegjelöléssel is), hogy pár (sok?) kép esetleg nem saját készítésű, és néha még meg is van vágva az eredeti.”

Amikor ott körutat tettünk, meg eszembe sem jutott, hogy erről egy úti leírást fogok készíteni. Ha ez így lett volna, biztosan megállok minden méteren, és mindent mindenfajta szög állásból lefényképezek. Mivel ezt nem tettem, a későbbiekben a 90% százalék saját képhez kerestem kiegészítő, képeket (egyeseket avval a kikötéssel kaptam, hogy a forrást ne nevezzem meg).

A többinél jogos a kritikád, itt meg kellet volna jelölni.

A cél többek között, a HA -ba egy kis életet lehelni törekvés, egy színes képekkel teli jó hangulatú leírás volt.

fhdgy 2023.10.21. 12:54:02

@Mr.Tellinghovon: ezen hozzászólásodban látok egy érdekességet. Lehet már egy-két éve is, hogy kiveséztük az emojik viselkedését a hozzászólásokban. Azt állapítottuk meg, hogy kb. Fél óra múlva az első emoji utáni szöveg lemarad. Ezt a hozzászólásodat még 58 perc után sem érte el ez a végzet! Valamit fejlesztettek, jó irányba. ?

Ezt csak azért írom az emoji után, hogy lássam, működik-e nálam is.

fhdgy 2023.10.21. 14:23:15

@fhdgy: nem egészen jó a fejlesztés. Kettő óra múlva az emoji helyett kérdőjel lesz, szerencsére a szöveg emoji utáni része nem veszik el.

SzZoole 2023.10.21. 16:12:42

@Mr.Tellinghovon: jájj Vincebá mit nem feltételeznek itt egyesek rólad…….tamáskodnak itten meg aszongyák, hogy te vagy Pál Gium :-)))

Csak vicc volt

fhdgy 2023.10.21. 19:02:18

@Mr.Tellinghovon: én szívesen írnék, de már nincs miről. Én 2001-ben mentem ki Németoszágba, 2009-ben hazajöttem, ezek meg már a múlt homályába vesznek, már nincs aktalitásuk.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.10.23. 02:56:42

@puhacica: "baja a szurkebalnak miatt"
Bajánál már vannak szürke bálnák a Dunában?Feljöttek a Fekete tengerből?Nem feneklenek meg az alacsony vízállásnál?
:D

fhdgy 2023.10.23. 07:25:39

@geegee: sőt, egy már Budapestig is felért!

A régi közraktárak helyén meg is csodálható.

Arthamyr 2023.10.23. 07:52:21

@Mr.Tellinghovon: "A cél többek között, a HA -ba egy kis életet lehelni törekvés, egy színes képekkel teli jó hangulatú leírás volt." - Szép törekvés. Jól sikerült?

"Apám mindig tanított, előbb tegyél le valamit, ha lehet többet az asztalra, hogy morális jogod legyen a kritikára." - Sajnos gyakran jön elő ez, sokféle kontextusban. Elég szar lenne, ha azt kritika nélkül el kellene fogadni, amihez mi magunk nem (vagy kevésbé) értünk. Egy hosszú élet alatt azért nem árt újraértékelni bizonyos dolgokat, pl. ezt is. Nem minden - amire akár általunk nagyra tartott emberek tanítanak minket - állja meg a helyét.
Amúgy FutureFry elég pedánsan fel szokta tüntetni a forrásokat a hozzászólásaiban, mondjuk azt nem tudom, hogy írt-e posztot, de a fentiek miatt mindkét dolog - szerintem - irreleváns.

puhacica 2023.10.23. 09:16:23

@geegee: neeem, nem feneklenek meg, sot, a sugovicat elvezik csak igazan, ott nagyon nyugodt a viz, ott szoktak szuletni a kisbalnak :D

taga20 2023.10.23. 11:59:54

@Mr.Tellinghovon: "az életem párja általában kedves uramnak,"

:))))

plastico mundo 2023.10.23. 11:59:56

@dikusz.: évente megy Mo-ra, miért ne menne többet?

plastico mundo 2023.10.23. 11:59:58

@Zsuzsi65: láttad már a Norman Reedus motoros barangolásait amerikában, s ebben az évadban olaszban is, Keanuval a salt sivatagban..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.10.24. 04:06:28

@fhdgy: Haha, tényleg, azt el is felejtettem. :-)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása