oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2022. augusztus 30. 06:30,  Hollandiai keserédes – szoba 2 fallal 1000 euróért 103 komment

2022. augusztus 30. 06:30 Határátkelő

Hollandiai keserédes – szoba 2 fallal 1000 euróért

Ezekben a napokban kezdődik meg az egyetem Hollandiában (sok helyen most van a bevezető hét, amolyan gólyatábor féleség), amit sok tízezer diák vár nagy örömmel és nem kis szorongással. Utóbbi oka nem is feltétlenül az „új ország, új élet, új iskola”, hanem az a pokol (és Emőke írásából kiderül, ez egyáltalán nem túlzás), amit a lakhatás például Amszterdamban jelent. (A képeket külön köszönjük!)

ci_m_1.jpegNyitott, befogadó, szuper város - csak éppen lakni nincs hol benne

„Adódik a pillanat, nagy a boldogság, leérettségizett a gyerek, és felvételi után felvették egy hollandiai egyetemre. Hatalmas öröm, dagadó kebel, szülői büszkeség, megkezdheti a tanulmányait Amszterdamban, a vágyott egyetemen szeptembertől. És itt véget is ér a szép álom, bilibe lóg a kéz… ugyanis bár megvan a diákkártya, kifizetve a tandíj, regisztráció az orientációs hétre, az egyetem küldözgeti az e-maileket, kerülnek ki a hangzatosnál hangzatosabb insta sztorik, de szállás az bizony még nincs.

És nem azért, mert nem kerestünk. Az elmúlt hónapokban, mióta a felvétel kiderült, zárójelbe került az élet többi része, és a szálláskeresés írt felül mindent. De hiába, mert még lakás vagy szobanézésekre is ritkán sikerül eljutni. Egyszerűen nincs visszajelzés. Összességében százas nagyságrendben küldtünk ki érdeklődést, a töredékére érkezett egyáltalán válasz. Ahol jött, ott többnyire az, hogy „bocs, de több száz üzenetet kaptam egy nap alatt, kiválasztottam 10-et, hogy jöjjenek el megnézni, és te nem vagy benne”.

Szoba két fallal

Aztán volt, ahová mégis eljutottunk, a hirdetésben benne volt, hogy a szobának csak két fala van, de egyébként minden szép és jó, kellemes lakótársak stb. Gondoltuk, csak elmegyünk megnézni, mert a képeken nem látszott, hogy mit is jelent, hogy csak két fal. Meg hát az ember eltökélt, kétségbeesett, és gondolja, egy kis kényelmetlenséget fel lehet vállalni.

Mikor megérkeztünk a helyszínre, még pozitívan meg is lepődtünk, hiszen volt négy fala a meghirdetett szobának, gondoltuk, miért vág valaki alá magának? Aztán kiderült, hogy igen, most még van 4 fala, de heteken belül nem lesz, csak kettő, mert a másik kettőt le kell bontani (!!), ugyanis nem engedélyezték a nappali ilyetén való leválasztását. A tulaj nyilván szeretett volna minden centet kifacsarni a lehetőségből…

Kiderült, a falat ugyan le kell bontani, de lesz helyette izolációs függöny, ami „remekül biztosítja” a privát szférát. És gondolom, könnyű elhúzni, ha mégis kijönnének ellenőrizni… Mindezt 1000 euróért havonta, úgy hogy 18 hónapra kellett volna elkötelezni magunkat.

1_5.jpegIlyen helyen nyilván esély sincs lakást találni

A tulaj mindemellett többször megjegyezte, hogy ő azért is akarja ezt a teret is kiadni, mert segíteni akar (persze azért nem jótékonysági intézményként). Mi a helyet ott hagytuk, mert nem tűnt egészen tisztának a sztori, meg hosszú távon olyan nagyon élhetőnek sem. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy azóta van már bérlője a kétfalú szobának.

Négyzetméterenként 100 euró

Szóval szoba kevés van, néhány órán belül lekerül a hirdetési oldalról, a lakásokat is pillanatok alatt kiveszik. És mivel óriási a kereslet, a kínálat pedig véges, az árak az egekben. 8-10-12 négyzetméteres szobákért kérnek 800-900-1000 eurót a kiadók. És bár ez egyáltalán nem hivatalos információ, de egy ingatlanos szerint vagy 300 ezer lakás hiányzik Hollandiában a piacról.

Mindenféle oldalakon is fent vagyunk, fizettünk regisztrációs díjat, hogy egyáltalán reagálni tudjunk hirdetésekre. Az ingatlanosok nem foglalkoznak veled, ha nem küldöd előre a „titkosszolgálati átvilágítást”, hogy mennyi a bevételed, a szerződésed a munkáltatóval, a motivációs leveled a lakásra, és persze, ha diák vagy akkor mindezt a garanciát vállaló felnőttől, vagyis a szülőtől várják el.

De vannak olyan hirdetések, aminek a tetején nagy betűkkel ki van írva, hogy diákoknak nem kiadó. Végül ügynöki segítséggel mégis sikerül egy-egy lakást megnézni, ilyenkor csapot-papot ott kell hagyni, irány pár napra Hollandia, nyaralást is lemondani, hátha.

3_5.jpeg

Aztán már nem megyünk többen a családból, csak a gyerek. Az ügynök összeállítja az ajánlatot a lakásra, amit persze két diák osztana meg, mert egy család bevétele nem is elég ahhoz, hogy kiadják a lakást… Szóval összeállítja az ingatlanos az ajánlatot az össze dokumentummal, még fölé is kell ígérni, hogy egyáltalán legyen esély. Utána pedig várunk türelmesen, hogy aztán jöjjön az elutasítás, hogy nem téged választottunk.

Persze a kudarc benne van a pakliban, lehet a másik jelölt szimpibb volt, és a tulajnak szíve joga dönteni, de a sokszoros frusztrációt erről az oldalról nehéz elviselni. Hogy kaparsz, mint malac a jégen, de csak a pofon jön, az idő pedig szorít.

5_136.jpg

Lepöccintett felelősség

Tehát, ha nincs olyan isteni szerencséd, hogy kisorsoltak az egyetemen kollégiumi helyre (a gyereket sajnos nem) vagy nem áll rendelkezésedre korlátlan pénzösszeg, vagy nincs hatalmas szerencséd, akkor nagyon gondold meg, hogy Hollandiát választod-e, mint lehetséges helyet a gyereked továbbtanulására.

Igen, maguk az egyetemi tanulmányok relatíve olcsók, a lakhatás azonban jelentősen megnöveli a költségeket (már ha van egyáltalán), mondjuk vannak támogatási lehetőségek, diákhitel, amit igénybe lehet venni (de ez már csak akkor érdekes, ha van hol lakni, tehát egy másik poszt témája).

De van hatalmas tömeg is, a Brexit után alighanem még nagyobb, hiszen sokan mennek Hollandiába tanulni Nagy-Britannia helyett is. Mert szuper hely, szuper ország, de ez a kérdés egyáltalán nincs megoldva.

Az egyetemek lepöccintik a felelősséget. Felvesznek rengeteg diákot, nagyjából a felének juthat sorsolással diákszállás, utána nem foglalkoznak a dologgal, max. annyira, hogy küldenek egy e-mailt, hogy ha augusztus 15-éig nincs szállásod, akkor inkább ne gyere. Ezzel akarják elkerülni a botrányt, ugyanis előfordult, hogy diákok sátoroztak a városok szélén, mert nem volt lakhatásuk.

4_4.jpegA város tényleg tele van bringával és kerékpározó emberekkel

Halasztani pedig az első évet nem lehet, hiába felvételivel jutott be - bizonyos pontszámmal, egy korlátozott felvételi hellyel induló képzésre -, ezeket a pontokat nem tudja átvinni a jövő évre, hogy addig majd talán sikerül valamit találni, ezen súlyos tapasztalatokkal a hátunk mögött, hanem újra kell felvételizni, mintha előző évben mi sem történt volna. Aztán vagy bejut vagy nem.

Tudtuk, hogy nehéz lesz, olvastunk róla előre, hogy nagy a tömeg, de álmunkba nem gondoltuk, hogy ilyen tortúrának leszünk kitéve, ennyi frusztrációnak, csalódásnak. A legnagyobb pedig az, hogy van egy örömteli helyzet, felveszik a gyereket egy jó egyetemre, ahová az álma menni, ami a jövőjét meghatározhatja, de lehet, hogy teljesen rajta kívül álló körülmények megakadályozzák ennek megvalósításában.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3017918977

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzZoole 2022.08.30. 07:58:49

2008-ban sem volt más a helyzet, bár ez nem vigasztal :-(

Nem szerencse kell ide, hanem kapcsolatok, sok jómunkás magyar dolgozik ott :-)

Csodabogár 2022.08.30. 08:34:44

Biztos, hogy kizárólag Amsterdammban tanítják azt amit a gyerek tanulni akar?
Valami kevésbé felkapott országot keresnék, mert jövőre se lesz jobb vagy olcsóbb.

fhdgy 2022.08.30. 10:50:34

@Csodabogár: Szerintem ennél kicsit bonyolultabb a helyzet!

Olcsó, kis presztízsű főiskola, egyetem -> olcsó, kis presztízsű diploma.

Drága, felkapott iskola -> sokat erő diploma. Még az is lehet, hogy túlértékelt.

Mint oly sok minden az életben, ár érték kérdés ez is.

cattaneo 2022.08.30. 11:17:12

@posterina Amszterdam agglomerációjában, de akár Randstad szélesebb körzetében is érdemes keresni. Tömegközlekedés fejlett és kiépített, diákkedvezmények használhatóak és valszeg a hibrid oktatás/részvétel is működhet bizonyos esetekben, amikor nem érdemes/lehetséges bemenni egy-egy előadásra. Az igazás teljesen általános dolog Hollandiában, cserébe az élhetőbb lakhatásért és környezetért.

erchegyia 2022.08.30. 11:17:23

kicsit úgy hangzik mintha kötelező lenne a belvárosban lakni...

Zulu4321 2022.08.30. 11:17:31

Hat ez huzos, nem irigylem a csaladot:( Egy baratom lanya Hagaban tanul, pont most szeptembertol viszont egy szemesztert Amszterdamban fog. Nem tudtam, hogy ennyire rossz a helyzet Hollandiaban, toluk eddig szallasra nem hallottam panaszt.

Az egyetem - gondolom - napokon belul kezdodik, most akkor mi a terv?

Ildiko az otodik orszagbol 2022.08.30. 11:17:33

A kisfiam 3 hetig kempingben lakott, 3 kulonbozoben, mert egy het volt a maximum. Ha ott laksz , akkor konnyebb. Diakok sokszor felvesznek ujakat a nappaliba ideiglenesen

Golf2 2022.08.30. 15:45:41

Off.20 ezer eltitkolt úszómedencét buktatott le a mesterséges intelligencia Franciaországban...ja és több mint 3 millió medence van a 60? millió franciánál...

Zulu4321 2022.08.30. 16:01:20

@Ildiko az otodik orszagbol: Hat ez jo kezdes lehetett... Megerte, elegedett a kurzusaval?

Szabinho 2022.08.30. 16:01:32

Ha nem jon ossze akkor jovore erdemes lenne olyan helyre felvetelizni ahol nincs lakhatasi valsag. Aki meg soha nem lakott kulfoldon azoknak nyilvan minden uj, de hasznos tapasztalatokat tudnak igy szerezni. Masoknak is ugyanez a helyzete, amin nem tudsz valtoztatni ahhoz alkalmazkodni kell. Ha lenne tobb szallas lehet akkor is ez lenne a helyzet mert akkor meg tobben mennenek oda, akik most inkabb mashol probalkoznak

Golf2 2022.08.30. 16:03:56

Mi olyan jó ebben az országban? Tömegnyomor,autózni se lehet a biciklisektől,drága,átjáróház 100 fajta népségnek.A pénzzel se érsz semmit ha sorbanállnak mindenért.

P.Elliot 2022.08.30. 17:51:24

Mi olyan jo Hagaban hogy oda muszaj menni, annyi sok egyetem van szerte Europaban ahol nem nehez lakhatast talani.

Valaki itt irta hogy a diak kempingben lakott, egyszeruen remes.
Igen, lehet ingazni de azert egy diak szeretne a verosban bennt lakni, mindent egyszerubben er el, osztalytarsakat, baratokat is egyetem utan meg gondolom maszkalni is akar a varosban nem tanitas utan hazamenni egy unalmas csendes varosreszbe.

élhetetlen 2022.08.30. 19:40:33

Egy dolog, hogy egy diák mit szeretne, más, hogy mire telik. Nem Hollandia, hanem Anglia. Az unokahúgom ösztöndíjjal került Etonba, pénze semmi. Az első két évet egy családnál töltötte, ahol takarított, és heti 3 este ellátta a gyerekeket, vigyázott rájuk. A kimenős estéin és hét végén a Starbucks-nál szendvicseket gyártott. Nem az a felhőtlen diákélet, de lediplomázott.

SzZoole 2022.08.30. 20:43:53

@élhetetlen: “ Starbucks-nál szendvicseket gyártott”

Ezt kétlem, a Starbucks-ban nem gyártanak szendvicset, csak árulják.

Zulu4321 2022.08.30. 20:50:05

@P.Elliot: Ha engem kerdezel (en irtam Hagat), tobb dolog szolt a valasztas mellett. A legfobb, hogy a tandij toredeke az angliainak, ahol egyebkent el a csalad, igy nem kell diakhitelt felvenni. A masik pedig a konkret szak, ami miatt a lanyka odament. Kapott szallast az egyetemi campus-on, most Amszterdamban pedig egy ismerosenel fog lakni a reszkepzes idejere. A harmadik ok pedig az volt, hogy igy megtanul egy ujabb nyelvet is az angol, sved es nemet melle, amig Hollandiaban el.

fhdgy 2022.08.30. 21:16:34

Kisfiam, meg lányka, mi van? Már ott tartunk, hogy még hátulgombolós, de már egyetemre jár?

Zulu4321 2022.08.30. 22:24:29

@élhetetlen: Ez fura. Eton tudtommal fiu iskola, lanyokat nem vesznek fol, masreszt nem egyetem, hanem kozepiskola (College), tehat max erettsegit ad, diplomazni nem lehet ott. Vagy vmit felreertettem?

élhetetlen 2022.08.30. 22:39:17

@SzZoole: Biztosan igazad van, megveszik a Tescoban az előző éjszaka készült fóliázott szendvicset, leveszik róla a fóliát, és azt árulják, akármilyen fonnyadt már a saláta. . Ennél azért valószínűbb, hogy van egy konyha, ahol rendelésre friss anyagokból rakják össze a rendelt szendvicset.
Nem keresgélek tovább, csak egy diákmunka hirdetés. Barista diákmunka - Astoria (VIII. kerület) állás, munka: MADS - Márton Áron Iskolaszövetkezet, 1088 Budapest, Rákóczi út 1-3. | Profession. „Starbucks Élmény megteremtése a Vendégek számára egy kitűnő ital vagy szendvics elkészítésével”.

élhetetlen 2022.08.30. 23:03:01

@Zulu4321: A college jelentése főiskola. És nézz meg pár képet, home - Eton College . „ max erettsegit ad”. Tévedés, még Angliában sem lehet csak érettségivel mester szakra jelentkezni, és neki az is megvan.

P.Elliot 2022.08.30. 23:43:48

@fhdgy: Nekunk noknek mindig jolesik igy mondani a meg iskolaskoru vagy akar felnott gyerekunknek hogy kislanyom, kisfiam.
Ferfiak is gyakran nevezik igy a gyerekuket ha roluk beszelnek...

P.Elliot 2022.08.30. 23:48:30

@élhetetlen: Eletrevalo szemely, csak gratulalni tudok.

P.Elliot 2022.08.30. 23:50:33

@Zulu4321: Ertem mar, a tandij olcso.
Itt egy vagyon, barhova mesz, igy mar mindjart mas.

Meg a sator is ertheto!

_Alex__ 2022.08.31. 06:53:09

Én sem igazán hiszek abban, hogy muszáj milliomos helyre járni, hogy érvényesülj. Van csomó jó hely, kisebb városokban, más országokban, ahol lehet tisztességesen szakmát tanulni. Az első 1-2 év után úgyis rajta múlik mire viszi karrier szempontból. Ez a muszáj a Harvardra járni dolog lehet, hogy politikusoknak, ügyvédeknek számít de az emberek minimum 99%-ának nem.
Ha én keresnék biztosan utánanéznék hirdetéseknek, viszonyoknak jó előre, hogy feleslegesen ne tornázzak olyan helyért amit nem bírok kifizetni. Németországban sem volt könnyű lakást keresni, kb így meglepődtem én is hogy megy, de volt segítő akit a munkaadóm fizetett és a szállást is ők állták amíg találtam lakást (6 hét).

gerely89 2022.08.31. 06:53:28

Nem is ertem, hogy miert eroltetik szulok eron felul a gyerek kulfoldi diplomajat. Vannak jo magyar egyetemek, unom mar "ami magyar az szar" hozzaallast. Magyar diplomam van, kulfoldon dolgozok szakmaban. Ha kulfoldi diploma az alom, posztgrad esti kepzesen elerheto szulok anyagi romba dontese nelkul.

AlexAston 2022.08.31. 10:04:19

Biztos jó lehet így küldöm élni, nemcsak diákként, hanem dolgozva is, hogy egy közös lakást osztunk meg egy lyuk szobában ücsörögni idegenekkel...
Mennyi egy átlag albérlet mondjuk 60-70nm-es lakás esetén?

Zulu4321 2022.08.31. 10:04:32

@élhetetlen: Hu nagyon nem vagy kepben! Mondjuk a College szoval szoktak felreertesek lenni, de nem foiskolat jelent a brit angolban. Es nem ad diplomat. Es tovabbra is single sex fiuiskola, tehat lanyok nemigen jarnak oda;-)
Ott erettsegizett William es Harry herceg is egyebkent;-) "Az Eton College ma is független brit középiskola, ahol 13–18 éves fiúk tanulnak, bentlakásos diákként."
eduline.hu/kozoktatas/20100603_eton_elitiskola_hvg

Kerdezz ra meg egyszer az unokahugodtol, tuti nem Eton volt az.

Buchhalter 2022.08.31. 12:19:15

@AlexAston: Amszterdamban van egy ismerősöm .Belváros 50m2 + lent biciklit lakatolhatja a pincében : havi 1500 €,de ebben benne van a rezsi. Csak a netet kell még külön fizetnie. A bringát is bérli. Megéri, mert ha baja van a cangának viszi a kölcsönzőbe és kapja a csere járgányt. IT szektorban van és nagyon jól keres : nettó 4500 €. Egy proli melós egymaga esélytelen erre. egy diák pláne.

fhdgy 2022.08.31. 12:25:50

@Buchhalter: A diák miért esélytelen? Több zsebpénzt kaphat, mint a jól kereső IT-és fizetése! -:)

Buchhalter 2022.08.31. 12:50:02

@fhdgy: komolytalan vagy,de viccnek elfogadjuk a megjegyzésed.

Golf2 2022.08.31. 12:50:29

@fhdgy: Meghalt Gorbacsov az utolsó rendes orosz vezető.

fhdgy 2022.08.31. 13:29:50

@Buchhalter: De most őszintén, miért komolytalan, ha az ember minden logikus, reális körülményt figyelembe vesz?

fhdgy 2022.08.31. 13:31:28

@Golf2: Olvastam. Azt is, hogy eléggé le volt már épülve.

TanBá · http://istenteszt.blog.hu/ 2022.08.31. 13:39:59

@Buchhalter:
~ 600 eFt havonta ... fél egy évi bérleti díjból luxus lakókocsit lehet már kapni, pláne nem teljesen újonnan. Azt pedig szerintem már könnyebb elintézni, hogy az valami jó helyen, kempingben, vagy magánkertben állhasson. Eleve Hollandia tele van kempingekkel is és oda letelepített könnyűszerkezetes házakkal. Mi is laktunk olyanban ... tavacska .. fűrdő ... nyuszik, kacsák és mókusok ...

Buchhalter 2022.08.31. 14:20:43

@TanBá: ha keresel havi 4500 €-t és abból egy bebútorozott belvároshoz közeli albérletben élsz 1500 €-t amiben benne van a rezsi is, jobb opció. A luxus lakókocsihoz keresgélhetsz helyet és vagy találsz jó helyen, vagy sem. Ha annyira élhető lenne a "luxus" lakókocsi ötleted ezrek vágnának bele.

SzZoole 2022.08.31. 14:21:07

@Zulu4321: nem értettél félre semmit, úgy van ahogy írtad, kimondottan tradicionális fiú iskola már az 1400-as évek óta, ami Windsor-ban található.

A college szó valóban félre vezető, mert inkább six-form-nak mondható, ami ugródeszka a university-be.

SzZoole 2022.08.31. 14:36:35

@élhetetlen: nem csak tudatlan, de arrogáns is vagy! Nem is lenne ez baj ha releváns tudás lenne mögötte. De amíg innen-onnan összeszedett féligazságokból merítkezel, addig ez a tényállás. Nem élhetetlen vagy, hanem érthetetlen is, ez van.

2013-14-ben egy cégnél dolgoztam, az a neve, hogy GIST, ami nyilván neked semmit nem mond. Ez a cég loadingolja a Starbucks kávézókat. Mindennel.

A szendvicseket egy észak-nyugat londoni városrészben Park Royal-ban készítik és csomagolják. Naponta többször szállítják a GIST-hez. A GIST-nél szortirozzák 3 műszakban a megrendeléseket, amit a kávézók eladnak.

A kevézók feltöltése délután kezdődik, de többnyire éjszaka csinálják, tudom mert itt dolgoztam.

Szóval az unoka húgod maximum a már előre elkészítet és kiszállított szendvicseket szolgálhatta fel a vendégeknek, melegen vagy hidegen.

Egyébb kérdésed van, vagy eléggé kielégítettem a hiányos tudásodat.

SzZoole 2022.08.31. 14:38:38

@Zulu4321: 100 százalékban igazad van, nagyon félre értett valamit szerintem is.

www.etoncollege.com/

fhdgy 2022.08.31. 14:55:15

@Buchhalter: Ha már Hollandia, akkor mit szólnál inkább egy luxus lakóhajóhoz?!

P.Elliot 2022.08.31. 17:48:54

@SzZoole: Nincs miert nagy ugyet csinalni "elhetetlen" hozzaszolasabol.

Szerintem pusztan azt akarta ismertetni hogy ha valaki eletrevalo akkor nem szamit hogy nincs penze, csinal maganak itt-ott dolgozgatva tanulas utan. Itt a mi allamunkban rengeteg az egyetemi tanulas mellett dolgozo fiatal, pizzeriakban, etelfutar, ettermekben felszolgal vagy mosogat, uzletekben pakol, szedvicseket gyart, kiszolgal, olyan magas itt a tandij hogy a szulo csak alig-alig tudja fizetni, jobbjara nem is, kolcsont vesz fel, illetve a diak.

Muszaj hogy a fiatal valamibol penzt is csinaljon mert mas kiadasai is vannak.

Ez az Eton hogy milyen iskola azt jobbjara az ott elok tudjak, mas orszagbeliek csak akkor/ mint en/ aki olvasott rola valamit angol konyvekben, / Pl. Thackeray, Pendennis tortenete ahol a kolyok oda jart iskolaba es nem tanult, hehehe, fiuiskola volt de mas konyvekben is feljott, regi neves iskola volt./

Mindent nem muszaj rola tudni mindenkinek.

P.Elliot 2022.08.31. 17:59:51

@fhdgy: Nem hiszem hogy en valaha hajon tudnek elni allandoan. Tutajozni vagy azon lakni/ egy nyaralas erejeig/ mar jobban mert nem tud elsullyedni, belathato rola rendesen minden, baj eseten rogton vizbe ereszkedhetek szep nyugodtan, nem kell keresnem a mentocsonakot amit szinten utalnek a billegese, kicsisege miatt.

Egyaltalan, egy hajo baj eseten rogton sullyed, a tutajon feljon a viz a resek kozott, nem nem fog sullyedni, maximum szetesik alattad szepen es foleg lassacskan/

Egyaltalan, mozgas a talpam alatt allandoan, na nem!

SzZoole 2022.08.31. 18:01:59

@P.Elliot: akkor példaként említse és ne tényként közölje és ha korrigálják akkor fogadja el.

Amúgy meg, amilyen az adj Isten, olyan a fogadj Isten.

P.Elliot 2022.08.31. 18:10:58

@SzZoole:
Na bumm!

Gondolom te is irtal mar olyat ami nem fedte a valosagot mert nem neztel utana csak hallottad vagy remlett, elofordul ilyen.

Mi ujsag nalatok?
Itt van, az orult heteken at tarto iszonyatos szaraz meleg utan ejszaka esett az eso, a fold ugy beitta hogy reggel szinte szaraz volt a teteje.

Ma egy ujabb rohadek meleg ido van es paras!

Azt hiszem rossz helyre telepedtem.

Nekem az eszakibb orszagok jobban megfeleltek volna!
Itt maskor agusztus vegen mar eleg huvos van, vege a nyarnak, most meg esze agaban sincs.

Azt hiszem a karacsonykor grill party lesz.
Meg Alaszkaba se jo menekulni mert a nyar ott is kanikulai akkor is ha rovid ideig tart. Majd most ott is hosszabb lesz.

SzZoole 2022.08.31. 18:19:41

@P.Elliot: “ Gondolom te is irtal mar olyat ami nem fedte a valosagot mert nem neztel utana csak hallottad vagy remlett, elofordul ilyen.”

Sokszor, csak én utánna írom, hogy; Csak vicc volt :-)

Ha tévedtem is, és kijavították vagy hozzátettek az általam irt dologokhoz, akkor én meg köszöntem a kiegészítést, ennyike :-)

Itt most van igazi angol nyár, 22-24 fok napközben. Kisebb nagyobb esők voltak, de továbbra is száraz a föld és hosepipe ban van továbbra is, bár én locsolom a zöldségeket/gyümölcsöket és a madáritatóba engedek friss vizet.

élhetetlen 2022.08.31. 18:39:30

@Zulu4321: Igazad van. A húgom nem is diplomázott, vagy csak valami másik iskolában, ami lenyúlta az etoni diáksapka dizájnját is, hogy megtévessze a külvilágot. És nem kezdenie kellett egy egyetemet, csak egy mesterképzése jelentkezett, aminek a feltétele agy alap diploma. De te tudod jobban.

P.Elliot 2022.08.31. 18:42:31

@SzZoole:

Igen, igen de akkor se kellett volna igy letamadni.

élhetetlen 2022.08.31. 18:56:50

@Zulu4321: Nos, @ Relatív Articsóka megtalálta, amit én nem. Nézd meg.

SzZoole 2022.08.31. 19:30:30

@P.Elliot: nem letámadtam, felvilágosítottam.

Zulu4321 2022.08.31. 19:55:23

@SzZoole: En is igy gondolom, koszi.

@P.Elliot: Igen, lehetett volna altalanossagban azt irni, amit emlitesz, itt azert masrol volt szo, rokoni peldat hozni olyasmire, ami abszolut nem allja meg a helyet, nincs valosagalapja az idezett parameterek kozott, ... annak mi ertelme? Es kotni az ebet a karohoz mindenaron... En nem vonom ketsegbe, hogy az unokahug osztondijaskent, mellette kemenyen dolgozva vegzett el egy angol egyetemet, de hogy az nem Eton, az hott ziher:-D

AlexAston 2022.08.31. 19:55:31

@Buchhalter: igen, így is lehet.
Én, ha több a pénz, akkor kicsivel többet költök, viszont annál többet teszek félre.
Így 5-10 év után nem az történik, hogy tök jól éltem, de nincs semmim...

élhetetlen 2022.08.31. 20:04:55

@SzZoole: Hogy ki arrogáns, arról beszélhetnénk. Bár a Starbucks frissen sült termékeket hirdet, de lehet, hogy másnapos péksüteményből készült GIST által szállított árut árul. De ez nem zárja ki, hogy egy pult mögötti kis konyhában rakják össze rendelésre a szendvicseket. Mert te a GIST-nél dolgoztál, és más működési mód nem létezik. Nem zavart meg az az álláshirdetés sem, ahol a munkakörben benn volt a szendvics készítés, ilyen nem létezik. Nem, nincs kérdésem, mert a te „alapos” tudásod számomra nem releváns.
Ja, és @ Relatív Articsóka megtalálta, amit én nem. Nézd meg.

SzZoole 2022.08.31. 20:06:44

Itt az eredet cikk 2020 decemberi, közel 2 éves és azóta sem történt semmi ezügyben.

www.bbc.com/news/uk-england-berkshire-55174370

@Zulu4321: ha van kedved és türelmed fordítsd le neki, nekem nincs kedvem szellemi csatát vívni fegyvertelen emberrel, különösen erről a mondatról “ Eton College should accept girls for first time“

SzZoole 2022.08.31. 20:08:55

@élhetetlen: mondom én, hogy fogalmatlan vagy……. nem is vagy te érthetetlen, csak nincs szerencséd a gondolkodással, ennyike :-))

élhetetlen 2022.08.31. 21:30:04

@SzZoole: Nekem nincs szerencsém a gondolkodással? Nézz már magadba, Láttál egyszer valamit, és azt hiszed, hogy az egész világ olyan, mint az a pont, amit láttál. Nagyon egyszerű vagy, ami nem baj, csak ne értékeld le a nálad értelmesebbeket. Egy ilyen szövegtől már igazad lesz?
És mi ez a szöveg, hogy fordítsd le neki? Abban igazad van, hogy fegyvertelen emberrel nem illik vívni, de a fegyvertelen te vagy, csak nem fogod fel. Hogy én ki vagyok, az ellenőrizhető, te meg csak egy névtelen senki vagy itt, aki túlértékeli magát.

SzZoole 2022.08.31. 21:39:28

@élhetetlen: értelmes emberrel vitatkozni kihívás, értelmetlennel lehetetlen, szóval úriember leszek és feladom :-))

Csodabogár 2022.08.31. 22:16:08

@SzZoole: Te vagy a helikopter. Attól még nem kell rátámadni senkire, mert szerinted te tudod jobban. Az ilyet úgy irja az ember, hogy í"véleményem szerint talán nincs igazad" vagy valami hasonló.Ez egy blog és nem valami felügyelő bizottság, ahol mindennek mindig szó szerint stimmelni kell. A lényeg nekem lejött. Tök mindegy, hogy egy egyetemista lny, mosogat, vagy szendvicset csomagol vagy ken. Nem erről szólt a komment!

élhetetlen 2022.08.31. 22:59:04

@SzZoole: Nem, te soha nem leszel úriember. És csak a kihívást nem bírtad, ezért adod fel. Az érveid már csak ilyenek voltak, hogy fogalmatlan vagyok, és nem tudok gondolkodni, a vitatott témában már semmi. De maradj csak a szinteden, értékeld magad, én nem foglak.

SzZoole 2022.09.01. 07:53:59

@élhetetlen: nem adtam fel, csak mentem aludni, tudod nekem rendszer van az életemben :-)

Attól több érvet nem tudok felhozni, hogy leírom hol a szendvics gyár ahol készülnek a szendvicsek, elmondtam hova futnak be a megrendelések, azt is, hogy ki szállítja ki a megrendeléseket, ha ezt nem érted meg akkor milyen érveket hozzak még fel könyörgöm.

SzZoole 2022.09.01. 07:55:47

@Csodabogár: brrrrrrrrrrrrrrrrrrr, jaja, egy helikopter vagyok, meg más is, rátok bízom a döntést, hogy mi legyek és ígérem az leszek :-)

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrr

fhdgy 2022.09.01. 08:14:38

Itt van az ősz, itt van újra...

Hosszú nadrágot, pulóvert kellett vennem. Hideg, vigasztalan őszi eső.

Zulu4321 2022.09.01. 08:58:45

@élhetetlen: Ugye ez egy vicc? (Olvasni csak tudsz, ha nekem nem hiszel, ott vannak magyarul is, angolul is a tenyek.)
Megneztem, amit R. Articsoka belinkelt. Te is? A cikk ugyanis azt taglalja, hogy ideje lenne mar lanyok elott is megnyitni Eton kapuit.

"No girls have ever attended the prestigious public school which was founded in 1440 by King Henry VI." -->
Soha nem latogattak lanyok a patinas _maganiskolat_, melyet 1440-ben VI. Henrik alapitott.
Most mar tenyleg kivancsiva tettel, hova jart a hugod/unokahugod. Tedd meg, legyszi, hogy rakerdezel, ha mar idecitaltad ot:)

Buchhalter 2022.09.01. 09:21:57

@AlexAston: elég sok pénzt tesz félre,de itthon Budapesten van egy tehermentes lakása. Szóval a srácnak lesz mit a tejbe aprítania. Jó szakma + 2 felsőfokú nyelv ismerete (angol,holland). Tervezi a hazajövetelt ,de még 5 évet le akar húzni. Valami orvos diagnosztikai projektben van benne, aminek a céldátuma 2027 .

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2022.09.01. 09:45:25

@Buchhalter:

A luxus lakókocsit amikor már nem fog kelleni el is lehet adni. Ha csak néhány év a használta, akkor szinte azonos áron.

Csodabogár 2022.09.01. 09:56:23

@Csodabogár:
Az eső + ősz neked és sok mindenki másnak is biztos öröm. Nekem az őszi depresszió első napja.:-(((

Buchhalter 2022.09.01. 10:50:02

@vilagnezet.blog.hu: kinek mi jön be. A srácnak egy lakás a belvárostól nem messze. Nem hiszem , hogy ínséges időkben egy használt lakókocsi ugyanazon az áron eladható. Látom te a "szart" is eladnád jó pénzért.

Golf2 2022.09.01. 14:31:31

@Relatív Articsóka: Éhezés vagy megfagyás? Ezekkel a kilátásokkal számolnak a brit nyugdíjasok...inkább a magyar nyugdíjasokkal foglalkozna a hvg,akiknek 10szer kevesebb a nyugdíja.

Golf2 2022.09.01. 14:55:24

@P.Elliot: Kinaiak 83,fehérek 79,színesek 70,őslakók 65 évig élnek,szomorú.

P.Elliot 2022.09.01. 16:52:25

@Golf2: Nem sok szomorusagot erzek benne egyreszt mert igazan oregnek lenni nem nagy orom lehet.

Ki a franc akar szaz evesnek lenni?
Arrol nem is beszelve hogy sok ember maga tehet rola hogy meddig el, egeszsegtelen, sok es zsiros, cukros ennivalo, alkohol sok esetben most hagyjuk a kabitoszert es mas dolgokat.

A kinainak nincs nagyon penze dozsolni, keveset eszik, nem hizik el, mozog, dolgozik azert a kis kajaert, / most az egyszerubb atlag emberrol beszelek..

Ha aggodsz az eletkorodert akkor utanozd a kinait, ezt most nem trefasan hanem komolyan mondom.

P.Elliot 2022.09.01. 16:56:30

@Buchhalter: Na nem egeszen ugy van ahogy mondod, a hasznalt auto tobb evesen manapsag annyit er mint amiert vette az illeto ujkoraban, itt legalabbis.

Ahogy a lakberek nem kusznak hanem rohannak felfele itt is, a lakokocsinak is majd kezd lenni becsulete.

Meg elonye is van, ha masik varosba akarsz koltozni mert ott talalsz csak munkat viszed a lakokocsit mint a csiga a hazat!

P.Elliot 2022.09.01. 16:57:56

@Buchhalter: Nagy szarkavaras, esetleges haboru eseten meg mint menekulo haznak is megfelel.

P.Elliot 2022.09.01. 17:03:43

@fhdgy: Hat itt nincs osz, tombol a nyar, a hideg raz mar tole, ezen a nyaron megutaltam a nyari evszakot.

Az osz nekem egy csoda, nagyon szeretem, olyan bekes nyugodt hangulatot ad, foleg ha az eso is esik vagy csak csopog. Szeretek ilyenkor koszalni odakinnt , szeretem az azott falevelek illatat a termeszetben.

Latcho Rom 2022.09.01. 17:17:39

@Golf2: amerikaiak 76, kanada 82, brit 81

Golf2 2022.09.01. 18:21:54

@P.Elliot: utanozd a kinait...holnaptól ferde szemmel nézek,hátha tovább élek...

fhdgy 2022.09.01. 20:23:24

@P.Elliot: Nekem az igazi évszak, a tavasz! Új tervek, új remények, új várakozások. Ezt , most a falusi ember mondja belőlem, akinek van földje. Mindig reménykedünk, hogy ez jobb év lesz, no, majd most!

Az idei év a nagy többség számára szörnyű volt. Én viszont nem panaszkodhatok. Réti szénám a kecskéknek kevés lett, mert nincs második kaszálás, de a lucerna viszont mindent pótolt. Még eladásra is lesz.

Persze, az ősznek is megvan a szépsége. Addigra már látszik, esetleg meg is valósult, hogy termet abban az évben. Ami utána jön, azt viszont nem szeretem. Mikor már megyek autóval és kezdenek sárgulni a kukorica táblák, akkor már érzem, hogy nem az igazi. Aztán, amikor már rakják ki a hófogókat, akkor ajjaj!

Bezzeg tavasszal, amikor szerelik be a hófogókat!

Csodabogár 2022.09.01. 21:46:37

Nekem az őszben az a rossz, hogy rohamosan korábban sötétedik, rövidülnek a napok. Ez az amit nagyon nem szeretek, mióta így megöregedtem. Régen ez nem annyira zavart, de a telet mindig is utáltam. Hideg, ronda. Már lassan csodálom magam, hogy kibírtam 7 svéd telet és túl is éltem.

fhdgy 2022.09.01. 22:33:17

@Csodabogár: Nekem a nyár egyre nehezebb. Ahogy öregszem, egyre rosszabbul viselem a hőséget, idén pedig volt bőven. A hideget jobban bírom, tehát a tél nem lenne gond, ha nem lenne lics-pocs, meg sötétség. ( bár egyre több ember fejében állandóan tél van ). Már most is, este hatkor mennem kell a kecskékhez, ha napnyugtáig végezni akarok, ami most este fél nyolckor van.

Karácsony környékén. ha borult, már háromnegyed négy körül alkonyodik. Ha jól emlékszem egyszer már értekeztünk arról, hogy télen már mindig nagyon várom a Vízkeresztet, mert akkor már reggel is, egyre korábban kel fel a nap.

Tehát, ilyen-olyan okok miatt, nekem a tavasz a kedvencem.

Emlékszem, fiatal koromban sok olyan idős, öreg ismerősöm volt, aki mindig mondta, hogy ő már a tavaszt nem éri meg. Én még bizakodással várom a tavasz(oka)t.

M. Péter 2022.09.02. 00:59:44

Bécsben élő ismerősöm júliusban kért segítséget egy Whatsapp-csoportban, hogy a lánya Amszterdamba megy majd egyetemre, és lehetetlen szállást találni. Szerencsére volt valaki Belgiumból, akinek a lánya már Amszterdamban tanult, és ő tudott segíteni. Az egyetem tehetne többet a diákokért.

Eközben Angliában a Manchester Metropolitan University (nem azonos a University of Manchester-rel) heti 100 fontot ajánl azoknak az elsőéveseknek, akik hajlandóak elfogadni egy kollégiumi helyet Liverpoolban vagy Huddersfieldben (mindkettő kb. 50 km-re van).
www.itv.com/news/granada/2022-09-01/manchester-students-offered-100-a-week-to-live-34-miles-away

P.Elliot 2022.09.02. 03:13:56

@fhdgy:

Persze, nekem is a tavasz es az emberek legtobbjenek, en ugy ertettem/ elfelejtettem leirni/ hogy utana melyik a legkedvesebb evszak.

Az osz nekem valahogy a nyugalmat hozza, a beket, a pihenest, a szemlelodest. Nagy nyugis setakat.
Szeretem nezni ahogy a szel kergeti a faleveleket, felfrissit a szitalo eso de a hideg eso is...

A telet nem szeretem en sem, mit lehet benne szeretni? A hoesest egyedul, illetve annal jobban csak azt amikor a dara hullik olyan halk kopogassal, / mindig a gyerekkorom jut eszembe, akkor volt sokszor, most nagyon-nagyon ritka, nem is tudom mi hozza elo.

P.Elliot 2022.09.02. 03:17:33

@Csodabogár: Meselj valamit a sved telrol.

Nagy havak voltak? Sielni jartal vagy valami teli sportra?
Mit csinalnak ott az emberek a hosszu telben?

Volt valami specialis dolog amit a hosszu telhez kotottek?

Buchhalter 2022.09.02. 07:23:14

@P.Elliot: Főleg ha háborús helyzetben lesz e benzin? Előnyt élvez, aki fel van fegyverezve. Ő az úr te meg kussolhatsz.

Zulu4321 2022.09.02. 12:20:33

@M. Péter: Hollandiahoz kepest Angliaban nagyon magas a tandij, a diakok rengeteg hitelt fel kell vegyenek ra, ill. megelhetesre (maintenance loan), ez is hozzatartozik a kephez sajnos.

Csodabogár 2022.09.02. 12:48:31

@Buchhalter: Európában feltehetően nem lesz. A második világháborúban se volt. Apámnak szolgálati autója volt, de benzin ahhoz se járt.
A maszek autónkat bevonultatták a hadsereghez.
Nem tudom mennyi benzint tud valaki raktározni, de sokáig nem fog tartani. Jobb lesz beszerezni egy biciklit.:-)

Csodabogár 2022.09.02. 12:57:15

@P.Elliot: Mit csinálnak? Megszokták. Nekik az a természetes, hogy télen hideg van és sötét. Számomra a sötét volt igazán rossz.
Akkoriban még nagyon hosszú hideg és többnyire havas telek voltak. Ma már nincs így. A hideg csak az utcán zavart, mert különben mindenütt remekül fűtve volt. Lakás iroda, metro, busz, minden. De azért az utcán is lehetett rendesen fázni, mikor pl. februárban 3 hétig nem ment a hőmérő -15 fok fölé.
Sifutás nagy divat a svédeknél. A végén már én is behódoltam, de kizárólag szép napon márciusi vasárnapokon. Barátnőm férje szoktatott hozzá, a gyerekei mellett.
De a svédek futnak, gyalogolnak, novemberi sötétben és esőben is. Minden erdei út ki van világítva. Igazi sieléshez minimum 600 km.-t kell utazni, Stockholmból, mert lejjebb lapos az ország mint egy tepsi.

P.Elliot 2022.09.02. 13:30:39

@Csodabogár:
Ha a svedek sportolnak, futnak, gyalogolnak meg telen is az nem is lehet rossz a szervezetnek plusz a friss levego a hangulatot is feldobja.

A sifutast olimpiaknal szoktam nezni mert erdekes, altalaban a kezdesnek kiszurok magamnak valakit a bolyban es annak drukkolok hogy gyerunk oregem. Nem is tudom hogy hivjak azt amikor meg lonek is a celtablara, na az is igen erdekes.

A sielest egyszer probaltam itt New Jerseyben egy si terepen, egeszen jol meg tudtam allni, kicsit meg odebb is taszigalni magamat nehany meterrel, utana hanyattestem!

Filmen is rajta van meg megorokitettuk az idetlen probalkozasainkat.
Azert nem lennek ketsegbe esve ha ilyen havas orszagban kellene elni. A tropusi orok nyar jobban lehervasztana.
A korai sotetedes, hat mondjuk nem tul jo de azt is meg lehet valahogy szokni meg azert nincs mindig tel ott sem...

P.Elliot 2022.09.02. 13:35:03

@Csodabogár: Ugy remlik hogy valakitol hallottam hogy az otthon tarolt benzin csak par honapig jo, nem tudom mennyire igaz.

A biciklit is gyorsan elveszik az emberektol ilyen esetben, ebben biztos vagyok...

P.Elliot 2022.09.02. 13:37:20

@Buchhalter:

Hat igen de meg ennek dacara se hiszek a fegyvertartasban hogy azzal tartsam sakkban a masik embert.

Meglopjam, megoljem, inkabb pusztulok de nem.

Csodabogár 2022.09.02. 16:28:37

@P.Elliot: Az a svéd sífutás teljesen másképp néz ki, mint amit a versenyeken csinálnak, azt hiszem kellemesebb. Egyszer egy bokros terepen belefutottam egy nagy bokorba, ahonnan csak az arra járók segítségével tudtam kimászni.
Egy biztos, hogy a svédek és a norvégok is többnyire soványak és európai viszonylatban soká élnek egészségesen. Legalább is testileg. De azt hiszem elég sok a drogfüggő, főleg alkoholista no meg a depressziós, ami számomra teljesen érthető.
A sötétséget nem tudnám megszokni, bár nem ez volt az elsődleges ok, hogy eljöttem.
A nyár csodás, mikor jóformán soha nem sötétedik be teljesen, az nekem való lenne, csak a többi évszakhoz képest túl rövid a szép világos nyár. Akkoriban meg ott még soha nem volt igazi meleg,. ez azóta megváltozott. Az én szempontomból jót tett az ottani klímaváltozás. Télen nincs már annyira hideg és nyáron van meleg is. A sötétség nem változott.

P.Elliot 2022.09.02. 17:00:03

@Csodabogár:

Szoktal visszajarni? Ugy ertem hogy amiota eljottel Svedorszagbol.
Oszinte legyek szinte semmit nem tudok rola, nem is neztem utana, nemi gyarta ismeretet szereztem a IKEA-bol ahol tele vannak sved kepekkel ragasztva meg az etelpult meg a bolt konzervekkel, edessegekkel.

Arra mar nem is emlekszem hogy a kave is onnan valo-e de szeretem a kavejukat, 2 poharral is le szoktam huzni.

A butor minoseguk nem a maximum de szep vilagos, modern ami nekem fontos. Amikor itt megnyitottak az elso boltjukat a 90-es evek elejen vagy kicsit elobb, kuldtek egy nagy konyvet amiben minden arujuk benne volt.

Modernet akkoriban itt nemigazan arultak vagy csak istenverte dragan, nem is volt ra igeny mert nem ismertek. Azonnal berendeztem az egesz hazat onnan, a lanyom szobaja kivetelevel ma is az a butor, ma is olyan modernnek nez ki, a tervezoi nagyon jol voltak.

Mondom, voltak!

Mar messze nem olyanok, a anyag amibol keszitik eleg gyatra lett es ahhoz kepest draga is mert kozben itt is bejott a modern, nagyon jo tervezok vannak es nem adjak dragan.

Az itteni emberek eloszor csak nezegettek aztan lassan elkezdtek vasarolni a dolgaikat, manapsag tomve van, elszivta a vasarlokat mashonnan.

A konyhamat is onnan vettem, feher, csodaszep....
Ami a legjobban tetszik az az hogy vannak mintatermek ahol bemutatjak hogy hany negyzetmeteren hogy lehet szepen es praktikusan berendezkedni annak akinek nincs tobb helye de tobben lakjak.

Meg a macskamnak is onnan vettem egy babaagyat/ az interneten kesobb lattam hogy nemcsak nekem jutott ez eszembe/a jatekosztalyrol.

Nem akarattal, baratnom gyerekenek akartam adni de a macska felfedezte, beleheveredett es nem volt hajlando atadni!

Azert megneznem azt az orszagot egyszer. Lassan majd csak kikeveredunk ebbol a covidos es mas fertozo eletmodbol es megint kezdunk utazni, most majd baratnokkel.

almaza 2022.09.03. 09:42:34

@gerely89: detto. Magyar diploma, nemzetkozi szervezetnel melo, stb. Azert az elejen ereztem hatranyt, mert az angol jogi szovegek gyartasa nem ment zokkenoktol mentesen, mig a Columbia University vegzett kollegamnal ez nem volt gond :-). Eleinte eroltettem a tini gyerekeimnel, de most mar nem nem banom, ha magyar egyetemre mennek. A szulok nem latjak realisan a vilagot, csak szeretnek a legjobbat adni (amirol azt hiszik). Ez megy a babauszastol az egyetemig. Bar megengedhetnem a draga tandijat, de sztem ha a gyerek dolgozik meg erte, meg fogja becsulni a beletett munkat meg penzt. Ja meg hadd ne aldozzam fel magam a gyerekem jovojeert. Az uthenger szulo mentalitas nem az enyem

Buchhalter 2022.09.04. 07:52:34

@P.Elliot: ez szép tőled,de például a 4 gyerekes kollégám (apuka) ha nem lenne áram,gáz és benzin 2-3 hét után a gyerekei miatt radikális lépéseket tenne. Úgymond élelem beszerző útra indulna és az erősebb jogán elvenné. Indok : a gyereknek ennie kell.

P.Elliot 2022.09.04. 14:18:37

@Buchhalter:
Te hiszel ebben hogy az erosebb jogan fegyverrel elvenni valakitol valamit sot ezek szerint meg is olni ha nem hagyja?

Milyen szep utmutatas a gyerekeinek, nem szerettem volna ha ilyen apam van aki mas elete aran etet meg.
Ki is hanytam volna az biztos, nem csuszott volna le a torkomon.

Nem, nem vagyok az eroszak hive es ilyet sosem tanitottam a gyerekemnek es megborzadnek ha azt latnam hogy igy viselkedik massal akinek szinten csak egy elete van.

Lóval ne 2022.09.06. 22:50:25

@gerely89: Azért akad olyan külföldi diploma, ami nem csak a magyarnak, de úgy nagyjából mindegyiknek fölötte áll. Elsősorban a svájci - persze svájci egyetemen sem egy bölcsész diploma, de akár műszaki, természettudományos vagy gazdasági területen többet adnak. Persze cserébe ott nem is nagyon hőkölnek fel azon a diákok, hogy 6-8 emberes WG-Zimmerbe kell lakni.
Mondjuk Amszterdamról már nem feltétlen él az emberben egy elit egyetemváros képe - ha már Hollandia akkor sokkal inkább Groningen, Rotterdam vagy Delft. S persze akkor söprögethetnénk a saját házunk táján is, hogy igazából Magyarországon sem Budapest a legjobb egyetemváros - s nem csak a lakhatási költségek miatt - hanem sokkal inkább Szeged, Miskolc vagy Pécs.

M. Péter 2022.09.07. 16:54:31

@Lóval ne: Az különféle egyetemi rangsorokban a holland egyetemek közül általában az amszterdami a legjobb, vagy néha a wageningeni.

Zulu4321 2022.09.07. 21:51:08

@Lóval ne: Ez a svajci egyetemek mindenek folott mire alapozodik? Van valami adat?
Most rapillantottam nehany egyetemi rangsorolos oldala (mas-mas kriteriumok alapjan dolgoznak, ha jol latom), es Harvard, MIT, Oxford, Stanford, California IT, Cambridge, Tokio, ilyenek vannak kulonbozo sorrendben az elejen. Svajci egyetemet elso 10-ben csak egy emlit (ETH Zurich). Nyilvan szakra specifikalva a keresest valtozik a kep.
Nem mintha a rangsorolas amugy abszolut mervado lenne, ezert is kerdeztem, neked milyen infod van.

Lóval ne 2022.09.08. 19:46:28

@Zulu4321: A svájci munkáltatók másodrangúnak tekintik az EU-s diplomát. Alapjaiban egyébként nem nagyon különbözik a mi bolognai rendszerünktől, de az intézményeik iszonyatosan ki vannak tömve pénzzel - és jól költik el. Itthon ugye mikor volt pénz abból főleg épületeket építettek, ott nagyon hosszú kutatási programokat alapoztak meg belőle valamint nívós, de szigorú ösztöndíjprogramot alapítottak. Az ipar-egyetemi együttműködéseik pedig a legkiválóbbak a gyógyszergyártástól kezdve a high-tech iparon át a pénzügyi és jogi világig. Az ETH Zürich pl. úgy van benne a top10-ben, hogy nincs élő Nobel-díjasa: ez iszonyatosan nagy hendikep a többi egyetemhez képest.
A QS, THE egyetemi rangsorokkal az a baj, hogy könnyű meghekkelni kutatói tevékenységgel és minőséggel. Ezt ugye angolszász (ausztrál, brit, amerikai) igények alapján rakják össze, ott meg ugye az a klasszikus tapasztalat, hogy ha van egy csomó gyakran idézett kutató akkor biztos jó az oktatói tevékenység is. De ugye mi tudjuk, hogy az oktató és kutató egyetemek azért messze máshogy néznek ki, itthon is a legnagyobb egyetemeink igyekeznek külföldi kutatókat igazolni, hogy aztán az ő intézményük részeként publikáljanak (az egymás citálgatásáról nem is beszélve), de ettől aligha lesz jobb az átlag BSC hallgatónak, mert az a külföldi kutató talán soha nem is fog katedrára állni és órákat tartani. A Corvinus vagy a BME ezt már legalább 10-20 éve csinálja, a SOTE meg pl. azért lőtt ki a listákon tavaly, mert a COVID miatt többet idézték az ő publikációkat.

Zulu4321 2022.09.10. 10:50:04

@Lóval ne: Ja, hat azt abszolut elfogadom, hogy Svajcon belul a svajci diplomat prefereljak leginkabb:) Ez kicsit mas, mint amit eloszor irtal, h a vilagon a legmagasabban ertekelt a svajci diploma.

Igen, a citatumok nagyban befolyasoljak a league table-oket, ez ismert teny, ezert is irtam, hogy a hivatalos rangsorok nem feltetlenul 100%-ban mervadok.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása