oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2022. május 06. 06:30,  Első választásunk Franciaországban 52 komment

2022. május 06. 06:30 Határátkelő

Első választásunk Franciaországban

Egy határátkelő életében általában komoly mérföldkő, amikor először szavaz külföldön országos választáson, hiszen az egyben azt is jelenti, hogy megszerezte az adott ország állampolgárságát. Így vannak ezzel Hari Seldonék is, akik a pár héttel ezelőtti elnökválasztáson adták le először a voksukat Franciaországban. Posztjából sok érdekesség is kiderül, például hogy mit és miért kell hangosan kiáltani és miért fordított (magyar szemmel) a voksolás menete.

Szívesen megírnád, milyen a Magyarországhoz fűződő viszonyod most, akár határátkelőként, akár Magyarországon élőként? Tedd meg, küldd el az írásod a hataratkelo@hotmail.com címre! Inspirációként pedig egy link a régi sorozathoz.

francia_szavaza_s_gyerek.jpg

„Ez volt az első elnökválasztásom! (Ez volt az első „igazi” választásunk, polgármesteri és európai parlamenti választáson már voksoltunk korábban.) Nekem ez hihetetlenül felszabadító és fantasztikus demokráciaélmény volt, olyan, amilyet lényegében két évtizede nem éltem át. Itthon vagyok, mindig erre vágytam. Egy olyan társadalomban élni, amelyik „él”, nem csak vegetál, vagy robotszerűen „működget”.

Nem voltam Magyarországon az utóbbi hónapokban, úgyhogy nem tudom, most hogyan ment le az ottani színjáték, ezért nem összehasonlítást írok, de aki ott van, az össze tudja hasonlítani.

A kampány

A választási plakátok csak kijelölt helyeken vannak, és nincs olyan, hogy egy párt össze-vissza plakátolja a várost. Igazából az utcán nem is jelennek meg „kampányüzenetek” (bármit is jelentsen ez más helyeken).

Nálunk például a városházánál és pár fontosabb csomóponton fel volt állítva 12 tábla a jelöltekkel, semmi több. Jó, az igaz, hogy a „France insoumise” vagy a Zemmour-féle banda szokott felragasztani matricákat a közlekedési táblák hátuljára, de ezek is szórványosak voltak.

A médiában fokozatosan pörgött fel a kampány, reggel szoktam hallgatni az autóban a híreket, érdekes volt, hogy a stúdióba behívtak mindenféle politikust. Igen, Le Pen és Zemmur pártjából is rendszeresen, vagy esetenként őket magukat is.

Minden fél órában rotációs módon mentek le az interjúk a jelöltekkel. Például 8-8,30-ig Mélenchon 8,30-tól 9-ig Le Pen, majd 9 után Macron. Én meg le voltam nyűgözve még attól is, hogy hallom akár Mélenchont meg Le Pent is, és a riporter partnerként beszélt velük. Természetesen egyik borzalmasabb, mint a másik, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy átélem azt, hogy milyen egy korrekt kampány.

A választás napján a rádióban választásra buzdító (de egyik jelölt mellett sem kampányoló) dalokat sugároztak.

Hogy miért ilyen a kampány? Mert erre van igény!

Itt a gyereket „rávezetik” a közéletre. A Franceinfóban fél ötkor (pl) van „gyerekidő”, ott mindig aktuális közéleti témákról kérdeznek gyerekek egy-egy szakértőtől. Mostanában volt téma az ukrán háború, de például elmagyarázta egy szakértő a gyerekeknek, hogy mivel foglalkozik egy „président” és egy „premier ministre”.

A gyerekek újságjában folyamatosan van politika. Most például a választásról van két oldal „elemzés”. Olyan stílusban, ami a gyerekeket leköti.

Már az iskolában hangsúlyosan foglalkoznak a közélettel. Én emlékszem, hogy Magyarországon is volt „állampolgári ismeretek” tantárgy, de annyira unalmasan adták elő, hogy minden gyerek kiesett a padból óra alatt, és láthatólag a tanárok is rájátszottak erre. Nem volt szükség politika iránt (valamelyest) érdeklődő társadalmat kinevelni. Meg is lett az eredménye.

Nálunk a nagylányok még „csak” 12 évesek, de ha nem is figyelték folyamatosan a választást, időnként érdeklődtek, és meg is kérdezték, hogy miért szavazunk Macronra. Jó, most elárultam magam, bár nem hiszem, hogy ez meglepetés volt.

Az elnököt 2002 óta öt évre választják, és egyszer lehet újraválasztani, Macronig senki sem újrázott. Korábban hétéves volt az elnöki ciklus.

A szavazás menete

A választás előtt pár nappal kiküldenek egy nagy borítékot, benne minden jelölt kétoldalas programjával és a neveket tartalmazó cédulákkal. Mi viszonylag korán mentünk, kilenc után nem sokkal, a teremben alig volt valaki.

Később, ahogy hallottuk a részvételi adatokat, kiderült, a franciák inkább délutáni szavazók. Délben még szégyenteljesen alacsony volt a részvétel még a magyar adatokhoz képest is, a nap végére meg azért „utolérték magukat”, és 74% körül alakult a részvétel.

Idén maszkban kellett menni, bár mostanra lényegében csak az egészségügyi intézményekben kell maszkot hordani. Egyébként azt gondolom, ez csak helyi szabályozás. Az első asztalnál elveszik a személyit és a carte électorale-t, ami egy kis nyomtatvány, rajta a névvel, meg egy pecsételési hely.

Itt megnézik, hogy rajta vagyunk-e a listán, aztán továbbadják egy másik személynek, aki a borítékoknál van, azon az asztalon vannak a jelöltek nevével a cédulák is (de ezeket ki is küldték postán).

Itt el kell venni a borítékot, és minimum két jelölt céduláját. A szabály az, hogy azért kell kettőt elvenni, hogy ne láthassák, kire szavazol, és ezzel is jelzed, hogy választasz. Tehát az első fordulóban ott van 12 jelölt lapja. Legalább kettő jelölt lapját felveszed, és a fülkében berakod a borítékba azt, akire voksolsz. (Ez lényeges különbség van a magyar választáshoz képest, mert ott ikszelni kell egy kinyomtatott papírra.) A kis kék borítékba behajtogatod a nevet tartalmazó cetlit.

A választási urna is más, átlátszó plexidoboz, a tetején kis mechanikus számlálós szerkezet. Ha szavazol, hangos felkiáltással kell bedobni a borítékot, hogy ’a voté’, ha elfelejtesz felkiáltani, az „urnás bácsi” felkiált helyetted. Majd a végén visszakapod a Carte Electorale-t, a hátsó oldalon lepecsételik, és mehetsz is.

„Procuration” útján is lehet szavazni, ha valaki valamiért nem tud elmenni (például elutazik nyaralni vagy  ügyeletes orvos), megkérhet valakit írásos felhatalmazással, aki ugyanabban a választókörzetben szavaz, hogy szavazzon helyette. Nem kell, hogy családtag legyen, lehet barát, szomszéd (akiben megbízik az ember, hogy arra fog szavazni, akit ő szeretne).

Az első fordulónál korán szavaztunk, mert elmentünk kirándulni. Az autóban visszafelé hallgattuk az eredményt. Nagyon megörültünk, hogy viszonylag nagy fölénnyel hozta Macron az első fordulót. Igaz eleve számítottam rá, hogy első helyről fordul, de csak egy-két százalék előnyt gondoltam.

Aztán kiderült, hogy az emberek jelentős része hasonlóan gondolkodik, mint mi. Mélenchon nem került be a második fordulóba, helyette Le Pen. Hát kb. egyforma sötét, és veszélyes alakok. Szerencsére egymást is utálják.

A második forduló előtt

Már aznap este megkezdődött a kampány a második fordulóra. Igazából Macron csak ekkor szállt bele komolyabban. A második fordulóba a 12 kihelyezett utcai tábláról levették a kieső jelöltek képét. Maradt a két döntős.

Érdekesség, hogy nem igazán láttam nagyon összefirkált plakátot. Volt egy-két helyen, de konkrétan a mi városunkban nem volt. Április 21-én volt a TV-vita. Igen, ez is része a választásnak. A két jelölt elég komolyan egymásnak esett.

Érdekes volt látni, hogy a műsorvezetők nem beijedt kisnyulak voltak. Rendszeresen rászóltak a jelöltekre, igen, Macronra is, bár el kell ismerni, hogy ő időnként belelendült, és vele nehezebb dolguk volt. Ennek ellenére nagyon pontosan mérték a jelöltek idejét, ha az egyik a másik szavába vágott, akkor szépen átkapcsolták az órát.

Egyébként szerintem nagyon komoly felkészültség és állóképesség kell egy ilyen vitához. Este kilenckor kezdődött, és majdnem éjfélkor lett vége. A témák nagyon változatosak a nyugdíjrendszer átalakításától a biztonságpolitikán, a környezetvédelmi kérdéseken át az ukrajnai háborúig.

A két forduló között egy érdekes sakkparti alakul ki, hogy ki tud megszólítani több szavazót a kieső jelöltek támogatói közül. Itt kulcsszerepe volt a szélsőbalos Mélenchon szavazóinak. Ő ugyan kijelentette, hogy „egy szavazatot se Le Penre”, de a valódi Insoumise szavazóknál nem ment át annyira ez, a felmérések alapján volt egy kisebb réteg, aki Le Penre akart szavazni.

Hogy miért szavazna át a szélsőbalos a szélsőjobbosra? Sok oka lehet, de talán azért, mert mind a ketten azt a globalistaellenes, EU- és NATO-ellenes baromságot nyomatták végig. Végig Macron vezetett a két forduló között is, és lassan növelte az előnyét. Naponta több felmérés is kijött, és ezen az oldalon egész jól lehetett követni.

A második forduló április 24-én volt. Ez alkalommal kicsit később mentünk, már voltak előttünk is és kialakult egy kis sor mögöttünk is. A szavazás menete most is ugyanaz volt, mint két héttel korábban. Leadod a személyit, majd: lista, boríték, most már csak két név. Én csak az egyiket vettem el. Aztán a vége is ugyanez: plexi urna, fekiáltás kiséretében boríték bedobása.

A végén pedig megkaptuk a lepecsételt „carte électorale”- t.

francia_szavazo_lap.jpg

Mi jön most?

Az eredménnyel persze egyik vesztes sem elégedett. Mélenchon egyenesen már a harmadik fordulóról vizionált. Június 12-én és 19-én tartják a törvényhozói választást. Annak ellenére, hogy Franciaországban az elnök jelöli ki a miniszterelnököt, és ö is menti fel, szükséges, hogy parlamenti többség álljon mögötte.

Szinte a végeredmény kihirdetése pillanatában újraindult a kampány, csak most a parlamenti választások kapcsán. Mi azon is részt veszünk. Végül Macron még az előzetes várakozásoknál is nagyobb arányban győzött. Macron a következő hetekben kijelöl egy átmeneti kormányt a parlamenti választásokig.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Franciaország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4817824715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszigonosz 2022.05.06. 09:25:01

Kösz, ez egy nagyon jó írás - már tényleg vártam, hogy írj erröl. Nagyon nem volt mindegy ezévben a francia választások végeredménye.

Hari Seldon 2 2022.05.06. 10:11:45

@nyuszigonosz:
Igen, pont most a háború alatt különösen fontos, hogy nehogy egy "ruszki-bérec" legyen elnök. A Mélenchon sem lett volna jobb semmivel, sőt. Ő meg a lenin által "hasznos hülyék" kategóriába tartozik.
Szerencsére az ő eredménye nem teljesen az ő érdeme. - Sok PS szavazó szavazott át rá, mert remélték, hogy egy balos jelölt most végre bekerül a második fordulóba. Igazából 15-16%-nál megállt volna nélkülük.

Csodabogár 2022.05.06. 11:03:40

Nagyon és őszintén drukkoltam Macronnak, aki állítólag eleinte kicsit elhanyagolta a kampányt. Le Pen eléggé ráhúzott, szerencsére mégse eléggé.

Hari Seldon 2 2022.05.06. 11:14:33

@Csodabogár:
Igen a felmrések szorosabb eredményt jeleztek.
Sőt Zemmour-t is 105 fülé mérték, aztán a végén ő is gyengén szerepelt.

Csodabogár 2022.05.06. 12:11:34

@Hari Seldon 2: Abból ami hozzám átszivárog a francia politikából, én csak Macronra tudtam volna szavazni.

Hari Seldon 2 2022.05.06. 12:32:35

@Hari Seldon 2:
Zemmourt 10% körül mérték és 7% lett

P.Elliot 2022.05.06. 16:57:01

Jo poszt, erdekes hogy hogy zajlik le egy francia valasztas, eleg tisztesseges, foleg ha az ittenit nezem hogy az milyen.

Nem tudom hogy milyenek a francia elnokok mert sosem neztem utana hogy ki mit tud de az biztos hogy annak az orosz szimpatizans nonek igazan nem drukkoltam.

A mostani haborus vilagban szerintem nem is kellett volna mas mint egy ilyen elnok.

nyuszigonosz 2022.05.06. 18:54:23

Ma a briteknél is választások vannak és érdekesek az elörejelzések.
Johnson pártjának nem kedveznek a szavazatok - igaz még számolják öket.

Valaki, aki ott él már szólhatna valamit ehhez is.

SzZoole 2022.05.06. 19:17:59

@nyuszigonosz: a Labour/Munkás párt aratott. Olyan városrészekben is ahol mindig a tory-k voltak többségben, pl. Wandsworth ahol 44 éve a tory-k voltak most a labour nyert, amin ők is nagyon meglepődtek. Westminster is ilyen körzet.

Épp most nézem a híradót :-)

nyuszigonosz 2022.05.06. 19:20:00

@SzZoole: Igen, figyelem a híreket, tudok erröl.

SzZoole 2022.05.06. 19:20:43

@nyuszigonosz: itt is kb az van mint Magyarországon, a főváros piros :-)

kardio1 2022.05.06. 22:07:23

Grat, Hari, a jól megirt poszthoz, meg az első szavazàshoz ! Annyit fûznék hozzá, hogy nem vagy köteles minimum két szavazolapot elvenni (màsodjàra ti se tettétek, amint irod), nem kell kiabàlni, hogy szavaztàl (egyáltalán nem kell semmit mondani, az "urnàs bàcsi/néni" megteszi. Még senkit se hallottam kiabàlni, hogy "voté".
Itt nàlunk nem volt maszkviselési kötelezettség sem.
Ami a tartalmi részeket illeti, nincs olyan nagy különbség Magyarországhoz képest : mindkettőben országban előre lehetett tudni, ki nyer. Személyesebbre véve:Magyarországon sem volt olyan politikai erő, akire minden szempontbol szívesen szavaztam volna, és itt is hasonló volt a helyzet. Macron ? Köszönöm, nem ! Pécresse? Halovàny, karizma nélküli. Zemmour? Az oroszokrol màst gondolunk. Marine ? Jakobinus gyokerek. Mélenchon? Baloldali nèptribun, 30000-es fizetéssel. Trockistàk, kommunistàk ? Volt màr benne részünk stb. Tudom, hogy nem sokan fogják itt a blogon osztani a véleményemet Macronrol, a kommentek alapján sok fanja van itt.
Nem tudom elfelejteni a kezdeteket: Hollande minisztereként emelkedett fel, majd jól hátbaszurta a fônokét (ki is csinàlt ilyet Magyarországon? Ja persze, megvan, Fleto tett igy a D209-essel), és szocialistàbol liberàlissà vedlett. Majd 2017-ben rendszeren kívüli új fiuként eladtàk a népnek a bankàrgyereket. Elnokként jobboldalivà vált, kinyirva a jobbkozepet, most meg a jelek szerint tesz egy fordulatot balra. Az egyetlen, ami fontos neki, a hatalom. Értékek ? Ugyan már !
Az érdekes volt 2017-hez képest, hogy az RN (Nemzeti Tomorulés) elleni. ûn. köztàrsasàgi front mennyire nem mukodik màr. A lakôhelyemen Macron nyert (enyhén), de a megyét MLP vitte.
Azért persze én is szavaztam, dehàt, ahogy 17-ben, most sem az nyert. Az önkormányzatin igen :)
A parlamenti választàssal kapcsolatban a nem itt élőknek mondott, hogy ez egy tisztàn egyéni választokeruleti rendszer, szóval rendesen arànytalan. Nem tudom, mit szólna hozzà a magyarországi ellenzék. Pl Marine Le Pen pàrtja, a RN 6 képviselôvel rendelkezik az 577-bol az alsohàzban (Assemblée Nationale), pedig MLP 2017-ben az első forduloban is 20% felett volt.
A riporterekrol: szerintem ez màr a másik véglet: biztosan nem mikrofonàllvànyok, de olyan kulturàlatlanul kozbevàgnak, amikor a másik beszél, hogy nekem disszonàns.
Na, mindent elmondtam, amit qkartam :)

Hari Seldon 2 2022.05.06. 22:35:19

@kardio1:
Szia Kardio,
Nálunk kifejezetten (!) mondták, hogy minimum kettőt (szavazólapot) vegyünk fel. Jó, felvettünk. Másodjára valóban "ellinkeskedtem" és csak Macronért vettem fel, de akkor már nem igen fogalalkoztak vele, mert már sor volt, és ők sem nagyon fogalkoztak ezzel.
A maszok ügyben gondoltam, hogy helyi szabályozás, és ezek szerint a te példád is megerősített benne, hogy szavazókörönként más és más lehetett.
Nálunk Moselle-ben Macron nyert de enyhén.
Pár város: Metz sima Macron győzelem, Thionville is, persze Forbach szín MLP.
Nekem nagyon tetszett a vita, és a műsorvezetés is. Nagyon erős szópárbaj volt, de úgy hogy az egyik jelölt nem vonta kétségbe a másik jelölt "létét".

kardio1 2022.05.06. 22:43:02

@Hari Seldon 2:
Köszi, hogy válaszoltál !
A két szavazolapot illetôen: voltaképp, ha otthonrol hozottat teszel bele a boritékba, egyet sem kell felvegyél az asztalrol. Nàlunk a sorrend a következő volt: asztal a szavazolapokkal, szavazofulke, majd személyi és vàlasztoi kártya ellenőrzés, szavazàs, jegyzokonyv alàiràsa. Elozetes ellenőrzés, mint nàlatok, nem volt.
Màs:
Ha belföldi kiràndulàst, nyaralàst terveztek, egyszer menjetek el a Marais Poitevinbe ! Csodajo hely !

Csodabogár 2022.05.06. 23:03:39

@kardio1: Érdeklődéssel várom a következő választást, ahol tudomásom szerint bármelyik párt indulhat és valószinű nagyon szines lesz az eredmény. Macronak és a pártjának az lesz az igazi megmérettetés, ahogy én itt a buborékomból látom a helyzetet.

nyuszigonosz 2022.05.06. 23:09:25

@kardio1:
Nagyon örülök, hogy te is írtál ehhez a poszthoz és a te saját szemszögedböl írtad, amit írtál, ahogy ott volt választás, ahol te élsz.
Jó olvasni olyanok írását, akik abban az országban élnek, ahol a történések vannak, és föleg saját észerevéteiket, gondolataikat osztják meg. És a tényeket is.

(Túl sok lett itt sajnos a posztok alatt az utóbbi idöben a mindenféle bulvár marhaságok örökös megosztása. Kellemetlen is. )

De ma @Hari Seldon 2: és te is sok érdekeset írtatok - ennek külön örülök, hiszen ti éltek ott.

nyuszigonosz 2022.05.06. 23:15:25

@kardio1: @Hari Seldon 2:

Még hozzáteszem: én örülök, hogy Macron lett újra Franciaország elnöke.
És nem azért, mert olyan tökéletes, egyáltalán nem az.
De ö a kisebb rossz.

Egy extrém jobboldali nacionalista párt mint MLP -é, olyat nem szeretnék a szomszédban hatalmon látni.

fhdgy 2022.05.07. 12:17:57

@kardio1: Fletó és D209:

Nem egészen egyformán emlékszünk. Az én emlékeim szerint az SZDSZ csinálta ki D209-et.

Fletónak a szerepe csak jóval a botránykeltés után élesedett.

Hari Seldon 2 2022.05.07. 15:01:27

@fhdgy:
+ az az ügy két választás között volt 2004-ben.
Macron "megvárta" amíg a PS önmagtól összeomlik és szabályos választáson indult 2017-ben.

decens 2022.05.07. 15:22:26

"„Ez volt az első elnökválasztásom! (Ez volt az első „igazi” választásunk,"

Nagy örömmel tölt el, hogy megtaláltad a hazádat!
Én azért maradok itthon...

nyuszigonosz 2022.05.07. 17:42:56

Na megvan az Anglia/Skocia/Wales választások eredménye is.

A Toryk 11 körzetet vesztettek el, és maga a párt Johnson jövöjéröl akar beszélni, van köztük olyan is, aki a fejét szeretné gurulni látni.
Na jó, csak jelképesen gurulni, de szóval öt hibáztatja a párt a vereségért.

taga20 2022.05.07. 17:49:20

@decens: többek között miattad ilyen a hazánk!

büszke lehetsz a nerre!

taga20 2022.05.07. 17:49:25

@Hari Seldon 2:

mindig jó téged olvasni. egy igazi európér ember vagy.

cserébe egy zenét küldenék innen mordorból:)))

www.youtube.com/watch?v=a23945btJYw

Csodabogár 2022.05.07. 18:53:52

@nyuszigonosz: Ő viszont nem mond le, mert nem jut eszébe senki aki utódolhatná őt. Egyébként ezt is sokan felróják neki, hogy nem nevelt ki utódot.

SzZoole 2022.05.07. 19:27:03

@nyuszigonosz: @Csodabogár: azért nem olyan egyszerű a Boris helyzete a brexit és a covid után. Ha más lenne a PM. akkor az ő fejét akarnák.

taga20 2022.05.07. 19:40:37

@SzZoole: boris egy fasz, a britek is a brexittel.

de respekt, amit toltok az ukránok felé.

boris egy szupermen:)))

www.youtube.com/watch?v=BowjATQloVA

SzZoole 2022.05.07. 19:46:03

@taga20: ok egy fat prick Boris, de kérdezem, Keir Starmer jobb lenne, ő többet tudna tenni az országért?

nyuszigonosz 2022.05.07. 20:05:05

@Csodabogár: Kiderül majd mi lesz.

@SzZoole: Perszehogy minden veszett választások után bünbak keresés van. Boris Johnson ellen a Partygate van, de hát ott sem egyedül volt.

Bár szerintem lesz pár kiabálós "ki a bünös" összejövetel, aztán ennyi, mert végül nem lesz "bünös".

nyuszigonosz 2022.05.07. 20:07:54

Na de maradjunk Franciaországban mint a poszt:
nagyon szép volt ma Emmanuel Macron ünnepélyes beiktatása.

nyuszigonosz 2022.05.07. 20:08:37

@SzZoole: hibajavítás: nem veszett választások, hanem vesztett választások.

SzZoole 2022.05.07. 20:10:04

@nyuszigonosz: hagyjuk ezt a Partygate-tet szerintem. Ugyanúgy Keir Starmer-ról is van videó/fotó. Ő is ugyanazzal védekezik, work event volt.

Hari Seldon 2 2022.05.07. 22:30:25

@taga20:
Ez nagyon jó.
Két lányom is ezt adta elő a városi karácsonyi koncerten.

Hari Seldon 2 2022.05.07. 22:43:03

@nyuszigonosz:
Igen. Nem volt valami "nagyszabású", de ezzel együtt tényleg szépen megrendezték.
A korábbi elnökök is ott voltak. Ez különösen a Hollande esetében lényeges, mert pártja most úgy néz ki "aláfekszik" a Mélenchon féle bandának.

kardio1 2022.05.07. 23:13:18

@Hari Seldon 2: nem alàfekszik a PS, hanem felmérte, mi kell a politikai tuléléshez. Azok utàn, hogy Anne Hidalgo 2%-ot se kapott àprilisban.
Örülök, hogy tetszett Micron beiktatàsa, én természetesen nem néztem meg.
Egyébként, màr újra láttam az egyik korforgôban gilets jaunes-t. Hiába no, Macron az elit elnoke.

kardio1 2022.05.07. 23:14:52

@Hari Seldon 2: Akkor még nem omlott össze, amikor ô màr az új fiût adta.

kardio1 2022.05.07. 23:17:16

@fhdgy: igen, így kezdôdott, Csillag István menesztésével. De Fleto szocialista miniszter volt, illett volna Medgyesi oldalára àllnia, de inkább ô akart lenni a miniszterelnok.

kardio1 2022.05.07. 23:21:36

@nyuszigonosz: Marine ugyanúgy kozépre huzott, mint Magyarországon a Jobbik Vonàval. A fő témàjuk nem a bevàndorlàs, hanem az emberek vàsàrloereje volt.
Egyébként nem véletlen, hogy Macron ellenfele màsodjàra is MLP volt, így el lehetett mondani, hogy ô a kisebbik rossz. Én inkább egy jóra szavaznék, ha lehet.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.05.07. 23:55:07

Ez "just for fun" igy a hetvegere...:) Mig Europa az olajarakkal es Putyin kovetkezo lepeseivel van (esetleg) elfoglalva, addig az atlag amerikai az eppen aktualis "soap operat" nezi interneten aka Johnny Depp vs Amber Heard...
a #justiceforJohhny es hasonlok mutatjak, hogy az emberek nagyon nagy szazaleka Johhny-nek drukkol, mert egyertelmuen Amber az abuser, es amit eload most tanukent, az kb egy B-listas gyenge szineszno teljesitmenye :))) Mindenki a csajon rohog...

www.youtube.com/watch?v=aGEzD_zFE2I
www.youtube.com/watch?v=q-L1vrIdHok
www.youtube.com/watch?v=96ZxD4UWYgk

Golf2 2022.05.08. 06:30:55

@Zsuzsi65: Igazi lehúzós nő.Sokba lesz megszabadulni tőle.1 k.olcsóbb lett volna.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.05.08. 06:57:41

@Golf2: mar elvaltak, a per nem errol szol, hanem defamation. A no egy cikkben - bar nem nevezte neven, de nyilvanvalo volt - megragalmazta JD-et, hogy tobbszor bantalmazta ot. Pont az ellenkezoje igaz.

taga20 2022.05.08. 08:08:26

@kardio1: "Én inkább egy jóra szavaznék, ha lehet. "

hát nem minden ország olyan szerencsés, mint mi, hogy legyen egy csutija;)

u.i.: medgyessy petya meg egy fasz, ahogy szilikati. evan!

taga20 2022.05.08. 08:08:31

@Zsuzsi65: szerintem, te túl gondolod, hogy mit néznek az emberek.

ja és, én egy johnnyt szoktam hallgatni, őt;)

www.youtube.com/watch?v=qpYW3qng78E

taga20 2022.05.08. 08:08:35

@SzZoole: nem tudom, tényleg nem.

a zene, az valami, azt tudom haver;)
evan!

www.youtube.com/watch?v=aLtmq0g_4Og

Hari Seldon 2 2022.05.08. 08:22:41

@kardio1:
Szerintem meg Macron elég jó elnök.
Azt mondják a franciák folyton panaszkodnak. Nos ezen a vonalon már tősgyökeres lettél... :-)))

Macon az "elitek elnöke", ja, mert a politikában "oda tudna érni" egy "nem elit", képzetlen is... Ne haragudj de ez akkora demagóg szöveg, mint ide Lacháza, és ide aztán már tényelg messze van.
Jeleneleg bőven a normális középpolitikát Macron viszi. Rohadt nehéz cikluson van túl. (komcsi-anachista Gilets jaunes örjöngés, Covid, most a háború)
MLP eljátsza a népért aggódót de közben ugyanúgy az "elithez tartozik", kb mint Trump.
Mélenchon meg... na az meg sík hülye a gazdasághoz. Tipikus "hülye vagyok de erőszakos" csávó.
Ő tekerte aztán fel igazán a demagógiát. Levinni a nyugdíj korhatásrt 60 évre... Miért nem mindjárt 55-re. Sőt ne álljunk meg itt, pár évtized, és egyetem után mehetnének nyugdíjba.
És most juniusban folytatná... Na ez a félelmetes. Ez a csávó a (korai) törtető orbán stílusa. Csak neki nem annyira "eladható a politikai terméke".

Hari Seldon 2 2022.05.08. 08:24:42

@Zsuzsi65:
Amennyire figyeltem nekem is inkább ez jött át. Persze nem az számít, hogy mi mit gondolunk, hanem, hogy végül a bírósgágon mi áll meg.

Golf2 2022.05.08. 08:53:42

@Zsuzsi65: De nyilván a pénzről szól az egész történet.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.05.09. 01:33:03

@taga20: hat, csak a youtube kommentek es latogatok szamabol itelve azert eleg sokan nezik :))

kardio1 2022.05.09. 20:07:53

@Hari Seldon 2: "être râleur", ez egy kritérium az àllampolgàrsàg elnyeréséhez, nem tudtad ? :)
Én egy olyan elnokot, kormànyzatot szeretnék, amelyik tàrsadalmi értékeket tekintve konzervativ, màsfelôl szociàlisan érzékeny. Macron egyik sem. Az elit (gazdasàgi) vàlasztotta elnokké. Arrogàns, szociàlisan érzéketlen, és semmit sem tesz a tàrsadalmat lassan szétfeszitô torésvonalak begyôgyîtàsàért. És ez szomorú.

Zulu4321 2022.05.11. 13:27:59

@Golf2: Szerintem nem.
@Zsuzsi65: Nem vagyok egy Puzser fan, de ez az iras elegge stimmel. Nagyon jonak tartom a ket dan film tematikus beidezeset. Mindket film rendkivuli alkotas, de a ketto ilyen jellegu osszekapcsolasa eddig nem is jutott eszembe.
index.hu/velemeny/2022/05/10/vadaszat-johnny-deppre/

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.05.11. 23:02:07

@Zulu4321: a cikk irot nem ismerem, de nagyon talalo a cikk!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása