oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. október 04. 09:52,  „Ez már olyan megálló, ahol hosszabb távra gondolkodhatunk” 53 komment

2021. október 04. 09:52 Határátkelő

„Ez már olyan megálló, ahol hosszabb távra gondolkodhatunk”

Balázsék nyolc évvel ezelőtt költöztek ki Angliába, aztán egy (pontosabban két) svájci látogatás hatására úgy döntöttek, hogy inkább az alpesi országot választják. A szakma (a buszvezetés) maradt, a körülményeik viszont (miként Csillának elmesélte) javultak.

buszsofor_foto_pixabay_com.jpg

Csilla: Hogy kerültél ki Svájcba?

Balázs: Hát ez egy érdekes történet. Angliában éltünk 2013-tól, meglátogattuk egy kedves ismerősünket itt. Alig másfél napot tartózkodtunk az országban, de nagyon megtetszett. Aztán 2018-ban eltöltöttünk megint 3 napot, kicsit körbejártuk Svájcot, néhány nevezetességet megnéztünk és beleszerettünk.

Csilla: Milyen volt a felvételi a munkakörödbe?

Balázs: Emlékszem rá tisztán, mert nagyon sokat vártam, míg elküldtem az önéletrajzomat. Kicsit haboztam és féltem, nem akartam elszúrni, mert tudtam, hogyha itt nem úgy sül el, ahogy szeretném, akkor lehet, hogy fél évig vagy egy évig nem tudok újra jelentkezni, úgyhogy nagyon sok bátorság kellett hozzá, de elég hamar válaszoltak.

Két nap múlva mondták, hogy köszönik szépen, értesíteni fognak és 3 nap múlva már állásinterjún voltam. Ez másfél órás volt, gyakorlatilag többet beszéltek mint én, bemutatták az egész céget, hogy pontosan tudjam, mire lehet számítani.

Buszsofőr voltam Angliában is, szóval nekem nem volt teljesen idegen. Ha viszont valaki abszolút kezdőként jelentkezik, és fogalma sincs, hogyan működik ez az egész, azzal mindent alaposan átrágnak, hogy már rögtön az elején kiderüljön, ha nem szimpatikus a munka és kedvét vegyék.

A lényeg, hogy megvolt a másfél órás állásinterjú, ott azt mondták, értesíteni fognak. Rá két napra már jelezték, hogy tőlük akár jöhet a következő kör, aminek része volt egy próbavezetés is - nagyjából ennyi volt.

Csilla: Hogy néz ki egy napod?

Balázs: Ez változó, van, hogy reggel 4 órára megyek délután 1-ig, de van olyan is, hogy délután fél 4-től hajnali 1-ig. Évente párszor kell éjszakai buszt vinni, ami este 8-tól reggel 4-ig tartó műszakot jelent, de az hála istennek ritkán van.

Nagyjából általában reggel 6-7-től, délután 4-6-ig szoktunk dolgozni, a leghosszabb műszak az 13 óra 16 perc, de van közte szünetem, kétszer egy óra, úgyhogy igazából ki lehet bírni, pláne úgy, hogy közel lakom a városközponthoz, négy buszmegállónyira csak, úgyhogy a szüneteim nagy részét itthon szoktam tölteni.

Csilla: Milyen feladataid vannak?

Balázs: Reggel átveszem a buszt a garázsban, becsekkolok, megcsinálom a napi rutinellenőrzést és gyakorlatilag utána megyek az útvonalon.

Csilla: Milyen bérezésre számíthat egy kezdő a szakmádban?

Balázs: 4800 frank bruttótól kezdve egész 6,500-ig felmegy a fizetés. Nagyjából egy 15 éves tervben lehet elérni ezt az összeget, attól függ, hány éves vagy, milyen tapasztalatod van.

Évente változik a bérezés 50-100 frankokkal attól függően, hogy mennyire voltál pontos, mennyire vagy megbízható, mennyire reklamációt kaptál, mennyi balesetet okoztál, ennek a függvényében változik a bérezés és természetesen erre jön még a 13. havi fizetés is.

Csilla: Ha össze kellene hasonlítani az angliai és a svájci munkakörülményeket, mit mondanál?

Balázs: A munkakörülmények itt, Svájcban szerintem sokkal jobbak. A járművek műszaki állapota, tisztasága, az, ahogyan az utasok vigyáznak a buszra, a légrugós vezetőülés – mind sokkal jobb.

Angliában a sofőr volt az utolsó szempont, ott inkább az utasokra figyeltek, mi meg majd eldolgozgatunk valahogy… Itt viszont a sofőr is annyira előtérben van, mint az utas.

Csilla: Ért-e negatív diszkrimináció Svájcban amiatt, hogy külföldi vagy?

Balázs: Nem vettem észre különösebben, meg én úgy vagyok vele, hogy 11 éve vagyunk külföldön, nem is nagyon érdekel, lehet ezért nem vettem észre, de nem, szerintem nem.

Csilla: Mik a hosszútávú terveid?

Balázs: Ezt nálunk nem lehet tudni, mert amikor azt mondjuk, hogy itt fogunk letelepedni és megöregedni, akkor két év múlva ott hagyjuk a házunkat és irány egy másik ország, de szerintem ez most már egy olyan megálló, ahol hosszabb távra gondolkodhatunk.

A teljes beszélgetés megtekinthető az alábbi videóban.

(Fotó: pixabay.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9316707870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

P.Elliot 2021.10.04. 12:51:17

Tetszik a poszt, sok szerencset kivanok nekik.

Svajc egy szep orszag,jol fogjak erezni magukat.

A fizetesrol nem tudom hogy mit er, mennyit lehet belole megtakaritani a kifizetesek utan, ez is fontos de az is nagyon tetszik hogy megbecsulik a busz sofort.

Ha egyszer valahol jol erzik magukat akkor nem nagyon erdemes mindig valtoztatni, gyokeret kell ereszteni valahol...

P.Elliot 2021.10.04. 12:53:45

A videora nincs igazan idom de maga a leiras eleg informacionak.
Kellemes kinezetu emberek...

Golf2 2021.10.04. 14:49:20

Az ok hogy tudott angolul,de németül mennyire,milyen szinten kellett?

P.Elliot 2021.10.04. 17:29:50

@Golf2:
A buszvezeteshez szerintem kozepfoku eleg lehetett ha balesetmentes vagy alig mentes multat tudott felmutatni.

Golf2 2021.10.04. 20:41:21

@P.Elliot: Középfokhoz is legalább 1 évig intenzíven tanulni kell,nem írta hogy készült volna sokáig Svájcba.

DieNanny CH 2021.10.04. 21:17:13

Idejöttem, mert nincs facebook.
Most elolvasom a posztot is.
:-)

dikusz. 2021.10.04. 22:22:18

@DieNanny CH: Ezek szerint nem csak év vagyok így...:)))

svajcineger 2021.10.04. 22:47:48

@DieNanny CH:
Nekem sosincs fészbuk.
Akkor, mindig itt kéne lennem? :)

DieNanny CH 2021.10.04. 23:13:56

@dikusz.:
@svajcineger:

Hehehe!

Amúgy itt a városomban is van egy magyar buszsofőr. Hiány van belőlük, szinte lasszóval fogják őket.

P.Elliot 2021.10.05. 00:29:18

@Golf2: Attol meg tanulhatta a nemetet arra gondolva hogy hatha tovabb allnak.

Ismerek valakit aki Londonban lakik es a nagyon jo angoluk utan nekilattak egyszerre tanulni a nemetet, franciat es a spanyolt mivel nem biztos hogy Angliaban maradnak, lassan mar a kozepfokon jarnak mind a 3 nyelvben. Lehet hogy sosem mennek el de az oneletrajzukban remelkul fog festeni hogy valamilyen fokon meg 3 nyelvet tudnak. A magyar perfekt ugye, az angol kituno, es meg masik 3 kozepes de amilyen szorgalmas emberek majd az is javulni fog.

Gyerekuk nincs, raernek erre is...

P.Elliot 2021.10.05. 00:31:43

@svajcineger: En sem vagyok Facebook tag, sajnalom ra az idot meg nem is erdekel...

Golf2 2021.10.05. 10:56:01

@DieNanny CH: mert nincs facebook...bár örökre így maradna...Üzlet bármi áron.

Golf2 2021.10.05. 11:00:14

@DieNanny CH: Die Firma befinde sich in ständigen Interessenkonflikten zwischen öffentlicher Sicherheit und den eigenen Profiten, und diese Konflikte würden zugunsten der eigenen Profite gelöst...

Opi87 2021.10.05. 14:05:45

Na és mire elég a fizetés?

2021.10.05. 17:44:45

@Opi87: „ Na és mire elég a fizetés?“

Fontos hogy mennyit kap a hó végén, ebből mennyit adózik, mennyi a levonás. Hol Laki? Mennyi a lakbér, betegbiztosító stb..

Ami vidéken elég nem biztos hogy elég a nagyvárosban.
A létminimum Svájcban 3400 frank

2021.10.05. 17:44:48

@DieNanny CH: ugye a városod nem Disneyland ?

2021.10.05. 17:44:50

@P.Elliot: megbecsülik a buszsofőrt? Ne haragudj nevetnem kell

2021.10.05. 17:44:57

@Golf2: mennyire kell tudni németül? Annyira hogy megértsd a központ utasitasait

n3spr3ss0 2021.10.05. 17:45:05

@Opi87: Amit itt elmondott, az nem sokra. Csak a lakás havonta kb. 1500 Frank, 1 kg jobb hús forintban 7-10 ezer.

springbok 2021.10.05. 19:40:09

@n3spr3ss0: azert nem hal ehen. 5.500 CHF bruttobol megmarad neki 4500 netto, abbol elmegy 1.500 lakasra, marad 3000 az azert meg mindig 1m HUF hogy eltengodj.
Azt is szamold hozza, hogy asszonyka ha csak elmegy 8 orat dolgozni egy boltba, o is kap hozza meg kb 3000-et/2300 netto.
1millio800e HUF rezsi plusz kajara nem rossz, meg ugy sem hogy 20-40% dragabb az elet, viszont cserebe minosegi elelmiszer.
1 millat felre tudnak tenni havonta. De ha csak 800e-et az se rossz.

Vittore. 2021.10.05. 22:11:04

Pont ez lenne a lényeg, az ilyen posztoknak nincs sok értelme. Bocs, ha a videóban ezt elmondják, de akkor lenne információtartalma a bejegyzésnek, ha ott lenne mellette más adat is. Mennyit jelent ez nettóban, -tól -ig az eltérő adózási módok miatt. Illetve mire elég ez, nem lehet leírni azt, hogy 1. ennek a nettója kb. arra elég, hogy kifizesd az albit és szűkösen megélj, 2. ennek a nettója bőven elég évente egyszer külföldön nyaralni stb. Így ennek semmi értelme, és ami bosszantó, már kb. 20. alkalommal futok ebbe bele. Így baromira nincs értelme a Határátkelőnek. És igen, akár ki is lehetne guglizni, mind a 15000 olvasónak fél óra alatt, vagy 1x leírni 3 perc alatt, melyik lenne értelmesebb?

2021.10.06. 07:00:32

@springbok: alert a 3000 frankbol meg lejön 300 frank betegbiztosítás, kb 1500 kell két személynek elelemre. Ha egyedül keres akkor nem is olyan sok. 40 éve elek Zürichben

Quattroman 2021.10.06. 07:00:39

@springbok:
Mi értelme forintosítanod? Mindenért frankban fizet, lényegtelen hogy mennyi forint.

Örömhernyó 2021.10.06. 07:01:02

@Golf2: @P.Elliot: Középfok sehol se feltétel ilyen szakmáknál. Középfok (B2 szint) kell mondjuk Németországban az állampolgárság megszerzéséhez. Bevándorláshoz elég az alapfok (B1).
Képzeljük már el, hogy mekkora bajban lennének a német cégek, ha B2 szintű némettudást kellene elvárniuk a külföldi dolgozóiktól.

Én felsőfokon tudok németül, de amikor Németországban voltam, azt éreztem, hogy az mondjuk középfok a való életben, mert hozzá kell szokni az élő beszédhez, nyilván egy olyan ember, aki már német nyelvterületre érkezés előtt megszerzett egy papíron felsőfokú nyelvtudást, az később az anyanyelvi környezetben is sokkal magasabb szintre fog eljutni. Középfokú nyelvvizsgával szerintem első hónapokban eléggé alapszintűnek érezheti a nyelvtudását az ember, legalábbis német nyelvterületen.

Örömhernyó 2021.10.06. 07:02:01

@P.Elliot: Az, hogy valak 3 nyelven valamilyen fokon tud, az egy blöff szöveg. Én ennyi erővel beírhatnék 6 nyelvet az önéletrajzomba.
Az, hogy Londonban valaki önerőből megtanul középfokon németül vagy franciául, az egy elég megfoghatatlan állítás. Tanárral, tanfolyammal igen, de ha csak otthon magának gyakorol, az nemigen lesz középfok, legfeljebb alapfok az életben.

Kivéve ha korábban iskolában tanulta az adott nyelvet és már csak felfrissíti, rátanul. Mert aki gyerekkorában tanulta a német nyelvtant, szórendeket, ragozást stb. az ha akkor nem is szerette, nem szerzett nyelvvizsgát, később erre az alapra építve, esetleg más módszerrel simán eljuthat középfokra.
De nulláról ez majdnem hihetetlen. Bár papírt lehet szerezni bármiről, csak az nem lesz középfokú nyelvtudás a valóságban.

Ami nem probléma, mert dolgozni az esetek 90%-ában elég az alapfok bárhol a világon. Gyárban, kávézóban, tömegközlekedésen, boltban, munkahelyen alap utasításokat kell megérteni. Ez olyan A2 szint, ha valaki B1 (alapfokon beszél), azzal simán elboldogul. Nem fog ékesszólóan nyilatkozni a helyi tévében, de a szomszédaival elmakog a gázszámláról.

Angliában amúgy is teljesen máshogy állnak az idegennyelv tudáshoz, mint Kelet-Európában. Ha egy angol párszor volt nyaralni Franciaországban és tud rendelni étteremben, kocsmában, akkor simán rávágja, hogy persze, ő tud franciául. Csak nyelvtant nem használ, kézzel lábbal mutogat és olyan angol akcentussal beszéli a franciátt, hogy a fal adja a másikat.
Magyarországon meg ha valaki felsőfokú nyelvvizsgával rendelkezik, akkor is az jut eszébe, hogy mit nem tud, mik a hibái, mik a hiányosságai, kiejtése nem teljesen anyanyelvi és szabadkozik.

Persze Angliában be lehet írni önéletrajzba bármilyen nyelvtudást, ott ugyanis alig beszélnek a helyiek idegen nyelveket.
Buszvezetőnek és más hasonló segédmunkásnak, betanított munkásnak vagy szakmunkásnak simán elég alapfok. Pár tucat egyszerű utasítást kell érteni, válaszolni nem kell rá, csak egy-két szóban.

Örömhernyó 2021.10.06. 07:02:13

@Vittore.: Szerintem az a koncepció az interjúkat készítő hölgy részéről, hogy ő a saját youtube csatornájára akarja irányítani az itteni forgalmat, hogy kövessék, kattintsanak, nőjön a csatornája, mert ott a kattintások után kap pénzt. Írott posztokért semmit nem kapna a határátkelőtől. A youtube csatorna üzemeltetése egy üzleti vállalkozás, a blog meg egy ingyenes, önkéntes tevékenység.

Örömhernyó 2021.10.06. 07:02:17

@n3spr3ss0: Svájciaknak nyilván ez a pénz kevés lenne, pont ezért csábítják a külföldi melósokat oda, hogy olcsón dolgozzanak.
Svájci ennyiért ilyen munkát nem végezne. De egy káeurópai vagy balkáni ember mindig a hazája viszonyaihoz hasonlítja a keresetét, nem svájci módon akar nagylábon élni, hanem kiszámíthatóan, megtakarítását növelve akar dolgozni. Tegyük hozzá, hogy a buszvezetés nem egy magasan kvalifikált munka, nem kell agysebésznek lenni, egy jogsi kell hozzá. Na most ezzel a jogsival lehet Szerbiában tengődni meg lehet Svájcban normálisan élni. Egyértelmű, hogy melyiket választja az ember.

Ha ebből a pénzből nem is vesz svájci ingatlant az ember, vehet pár lakást az évek alatt Magyarországon, kap majd svájci nyugdíjat, hosszútávon jobb, mintha a valami magyar buszos cégnél dolgozna.

Golf2 2021.10.06. 07:58:43

@Örömhernyó: vehet pár lakást az évek alatt Magyarországon, kap majd svájci nyugdíjat, hosszútávon jobb, mintha a valami magyar buszos cégnél dolgozna...na ez a lényeg,a többi csak duma.

Golf2 2021.10.06. 08:02:14

@Örömhernyó: Mégis mennyien sofőrködnek Magyarországon havi 2-300ért. Vajon miért?

springbok 2021.10.06. 09:08:16

@Örömhernyó: Igy van, es ezert is forintositottam a kinnti keresetet. Remelhetoleg ha lesz gyerek majd egy ido utan visszaternek magyarorszagra, de buszvezetokent fiatalon igy lehet ehhez legjobban megteremteni az alapokat. Nyilvan vannak szakmak ahol magyarorszagon is versenykepes a berezes, de ez konkretan nem az.
Akik meg matekoznak jol irtam -e mennyit tudnak felretenni, szolok hogy a 13. havi fizukat nem is kalkulaltam bele, gondoltam abbol nyaralnak egyet.
Ahogy hernyo is irta: vegyenek vagy epitsenek magyarorszagon egy szep ingatlant, annak a torlesztojet konnyeden kifizetik a kinnti berbol stressz nelkul, aztan majd 10 ev mulva kitalaljak merre tovabb.

Csodabogár 2021.10.06. 09:29:37

@springbok: A forintosítás teljesen téves képet alkot az itthon élők fejében. Mikor még Svájcban éltem, itthon soha nem mondtam meg mennyit keresek, mert az itthon egy vagyon lett volna és az itthoniak el sem tudták képzelni, hogy mennyibe kerül a kinti élet.
Mert nem csak lakbér és betegbiztosítás van, hanem adó is, meg tv és internet, nem is beszélve a megélhetésről. Aki még most is kint él, az jobban tudná ezt részletezni. Mi a férjemmel már 25 éve is többet kerestünk, mint amit itt emlegetnek, de sokat nem tettünk félre. Igaz nem is a házépítés volt az életcélunk, hanem egy normális élet. Nem is pénzkeresés vezetett minket. hanem a szabad élet.

Örömhernyó 2021.10.06. 14:08:03

@Golf2: Azért, amiért más pusztulat országokban is marad sok ember vacak fizetéssel. Ott a család, ház, ami Bivalybasznádon eladhatatlan, kiadhatatlan, nyelvtudás hiánya, vagy kis faluból felkerültek valami megyeszékhelyre és nekik az a nagy ugrás az életben, annál tovább nem látnak, meg elhiszik, hogy külföldön nehezebb, meg bevándorlóként rossz az élet, de mindenképp rosszabb, mint Magyarországon kihasznált melósként.
Én személyesen ismerek olyan idősebb embereket Magyarországon, akik csak turistaként jártak mindenfelé Európában (társas utazások) és a környezetükben élő fiataloknak mondják, hogy ott (Franciaországban, Ausztriában, Angliában) lehetetlen magyarként élni, meg aki kimegy az megbánja, mert kihajtják a belét. Rengeteg ilyen fogalmatlan vagy rosszindulatú ember van, akik kifejezetten le akarják húzni a környezetükben élőket, mert nem tudják beismerni, hogy máshol jobb. A szemükben kb. hazaárulás külföldön melózni. Közben ők állami munkahelyről mentek nyugdíjba, életükben egy munkahelyük volt.

Rengetegen elhiszik, hogy külföldön aztán nagyon kell tudni az idegennyelvet. El se tudják képzelni, hogy a fejlett világ tele van a helyi nyelvet éppenhogy beszélő bevándorlókkal. B1 szinttel meg egy szakmával simán el lehet indulni. Hiányszakmával meg pár mondatos nyelvtudással is.
Tanult tehetetlenség, a környezet lehúz, félreértelmezett hazafiasság, magukra aggatott béklyók. Mások életét élik, mások véleményére, mítoszaira, félelmeire építik a valóságukat.

@springbok: Igen, szerintem a többségnek ez az út, ezért se butaság forintba átszámolni a megtakarításokat. Én is idegen pénznemben kapom a fizetésemet, minden kiadásom idegen pénznemben van, DE! mindig nézem, hogy épp milyen mélységekben van épp a forint (holott kb. 10 éve nem volt a kezemben forint bankjegy), mert ha hazamegyek, akkor nagyobb király leszek a megtakarításaimból, mint hittem...
Nyilván van oka annak, hogy Svájcban nem a helyiek tolonganak a buszvezető állásokat betölteni. Mert helyi szemmel az a pénz kevés, tehát a bevándorló, aki elfogadja azt az állást, egy helyi viszonyok közt nem túl combos fizura mond igent. Vajon miért? Mert nem helyi fejjel számol, bár a napiy havi kiadásait helyi fejjel kalkulálja, de a megtakarításait már esetleg a hazája valutájába is átszámolja. És hogy az Svájcban mire lenne elég és a hazájában mire lenne elég.
Megjegyzem a svájci se a pénztárcája ellensége, elmegy ő is német fogorvoshoz, német áruházba bevásárolni, meg olcsóbb országba nyaralni stb. Mindenki ott költené el a pénzét, ahol az a legnagyobb értéket jelenti.

Örömhernyó 2021.10.06. 15:14:03

@Csodabogár: Kinek mi a normális élet, van aki házat akar építeni, mert az még nincs neki, nem akar lakbért fizetni élete végéig, plusz a gyerekeknek se árt egy stabil pont. Hogy ki mennyit keres, az szakmafüggő, van aki nem akar félretenni, neki az a normális élet, ha a pénz s*ggére ver és utazgat, éttermekbe jár, drága hobbiknak él. Másnak meg más a célja.
Aki bérből él, az nem szabad. Kérdés csak az, hogy mennyivel váltják meg az idejét, munkaerejét és milyen feltételekkel dolgozik.

fhdgy 2021.10.07. 09:06:14

@Örömhernyó: Én 2001-2009 között dolgoztam kis megszakítással Németországban, programozóként.

Volt egy beszélgetés Magyarországon kettő leendő főnökkel.

Semmi papírt nem kértek, később sem. Se diploma, se nyelvvizsga.

A beszélgetés alapján azt mondták, hogy nekik ez elég.

Kint az elején nem volt teljesen sima a nyelv. Az első három hónap arra menet el, hogy szoktam a bajor környezetet. A kollégák, nem mindegyik, igyekezett Hochdeutschot beszélni, de más volt a hanghordozás, elnyelték a szavak végét, stb.

Másodszor Alsó-Szászországban dolgoztam, öt év Bajorország után, ott már sokkal könnyebb volt.

A németek értékelik, ha valaki kicsit is beszél németül. Nem hiszem, hogy hű de jól beszéltem németül, de szinte mindig azt mondták, hogy egy külfölditől ez egészen jó! -:)

Egyébként a nyelv egy nagyon érdekes dolog. Találkoztam olyan véleménnyel, hogy van sok magyar, aki életében nem használ/t kettőezernél több szót. -:)

Ez alapján kettőezer szót megtanulni nem nagy kunszt, ha van hozzá egy kis nyelvtan is, akkor már nagy gond nem lehet.

Azt is mondják, hogy az átlagembernek háromszor kell találkozni egy szóval, konkrét nyelvtani jelenséggel mire megtanulja.

Én találkoztam olyan emberrel, akinek 30-szor három sem volt elég. -:(

Szóval, erről sokat és sokféleképpen lehetne beszélgetni.

P.Elliot 2021.10.07. 16:44:50

@Örömhernyó:

De azert azt csak elismerhetned hogy ha valaki nekilat egyszerre 3 nyelvet tanulni hogy az azert hatalmas segitseg lenne ha valamelyik a 3 orszag kozul ugy menne oda hogy mar tud valamit, nem tokeletesen ismeretlen a dolog.
Bolond lenne most penzt kiadni tanarra amikor azt sem tudjak biztosan hogy hova mennek , melyik nyelvre lesz szukseguk a 3 kozul, egyaltalan, el fognak-e menni barmelyikbe.

Azt hogy tanulgatnak extra nyelveket az mindig jol jon utazgatasoknal is meg filmeket is jobban nezegethetnek a youtube-on.

Egyebkent en ajanlottam nekik trefasan mert a ferfi is mas orszagba akart menni ha mennenek, a no is hogy tanuljak elore egyszerre mindket nyelvet meg csapjanak hozza harmadikat is hatha az lesz !

Nem mondott ra semmit, 2-3 ev eltelt es egy beirasbol jottem ra hogy nicsak, ezek megfogadtak, 3 nyelvet vettek fel, nemet, francia es spanyolt....

Nem buta emberek az biztos....keszulnek a lehetsegesekre.

Olyan zavarodott most a vilag munkahelyi dolgokban is hogy minden lehetseges....

P.Elliot 2021.10.07. 16:51:28

@fhdgy: Van igazsagod!

A ferjem tervezomernok volt egy irodaban, oda siman felvettek ugy kulfoldit/ nem a ferjemet, o nagyok jol beszelt angolul , hogy szinte alig tudott valamit beszelni.

Ha megertette hogy mit mond a fonoke, fel tudta fogni hogy mit kivannak tole es nagyon jol dolgozott akkor nem volt problema, ugy volt a fonok vele hogy majd a beszed is gyarapszik idovel...
Akkoriban meg nem kompjuterrel terveztek, az kesobb jott be.

Nagy vallalatoknal persze feltetel a nyelvtudas de mondom, a munkaja donti el hogy kell-e nekik vagy nem!

Volt olyan amerikai munkatars hogy 1 heten belul kirugtak a nyelvtudasaval egyutt, szakmai teren nem felelt meg.

Arthamyr 2021.10.07. 18:44:38

@P.Elliot: "Bolond lenne most penzt kiadni tanarra amikor azt sem tudjak biztosan hogy hova mennek , melyik nyelvre lesz szukseguk a 3 kozul, egyaltalan, el fognak-e menni barmelyikbe." - Ennyi erővel bolond lenne nekiállni nyelvet tanulni. A nyelvtanulás legnagyobb akadálya ritkán a tanár költsége...

nyuszigonosz 2021.10.07. 19:06:35

@P.Elliot: Hát, no. Csak úgy három nyelvet egyszerre tanulni - én nagy butaságnak tartom ezt így.

Hány nyelvet beszélnek ezeddig? Egyet, az anyanyelvüket ugye, amelyet használnak és amit abban az rszágban beszélnek, ahol élnek.

Még egy nyelvzseni sem kezd el három nyelvet egyszerre tanulni. Akkor sem, ha több olyan nyelven beszél, amelyek a háromhoz közeliek, mert ez nem jó ötlet.

És akkor csak úgy otthon - mint írod: tanulgatnak.
Szerintem legjobb esetben esetleg majd kávét tudnak a "tanulgatott" nyelveken valahol rendelni, és még azt is egy irtózat akcentussal, amit majd ahol rendelik vagy megértik, vagy nem.

gabroca 2021.10.07. 19:55:34

@nyuszigonosz: Szerintem ha egyszerre tanul több nyelvet, keveri majd alaposan a szavakat, mint én is, az angolt és németet...

P.Elliot 2021.10.07. 20:12:15

@nyuszigonosz: Ne aggodj, ezek alapos emberek, nem hiszem hogy az interneten ne neztek volna utana a kiejtesnek, az ingyenes gyakorlasnak, idejuk van boven, gyerek nincs es nem is lesz. Egyelore ez csak szorakozas nekik hiszen nem tudjak hogy lepnek-e, lepjenek-e....

Mondom, ez egyelore csak szorakozas nekik...

P.Elliot 2021.10.07. 20:15:01

@Arthamyr: Mondom, idovel rendelkezo emberek akiket minden erdekel, nem gyotrik magukat , lazan es kellemesen elnek de nehogy mar leirjak roluk mindent...

nyuszigonosz 2021.10.07. 20:17:40

@P.Elliot: Én nem aggódom mások nyelv nem tudásán. :-)

Arthamyr 2021.10.07. 20:42:25

@P.Elliot: Nem értem, hogy ez milyen kapcsolatban van azzal, amit leírtam.

a nagy hohohorgász 2021.10.07. 23:25:17

@springbok: szia, ez a megtakarítás milyen életszinvonal mellett van? van-e gyerek stb? mert ha bejön a gyerek az mindjárt más, és lehet hogy 10 év alatt összehozol 80 millát, de 10 évig önmegtartóztatni elég kevés embernek sikerül. Ráadásul mire 10 év múlva összejön a 80 milla, az már nem ér csak 40 millát ingatlan szinten. Ha viszont egy normális , nem fényűző életet lehet élni 1 gyerekkel kb akkor nagyon is megéri!!!! tudsz ebben segíteni?

fhdgy 2021.10.08. 06:05:55

@nyuszigonosz: @gabroca: Lehet egyszerre több nyelvet is tanulni. Példa rá a nyelvszakos tanárok esete. Jó, általában kettő idegen nyelvet tanulnak, de a három csak eggyel több mint a kettő! -:)

Persze, az is kérdés, hogy kinek mire áll rá az agya. Ez sem olyan dolog, hogy arra a valamire és kész! Ha valamivel sokat foglalkozik az ember, akkor az agya is idomul.

Lehet, hogy minden ember nyelvzseni, csak nem tudja. -:) Minden kezdet nehéz, tartja a mondás. Elkezd valaki nyelvet tanulni és megállapítja, hogy hű de nehéz és levonja a következtetést, hogy nincs nyelvérzéke és feladja. Pedig lehet, hogy még egy-két hónapot kellett volna kibírnia és "beindul" az agya.

Leírtam itt többször, hogy gimiben utáltam ( a miértet nem tudom ) a németet. Olyan nehezemre esett valamit is megtanulni, mert egyszerűen kiesett az agyamból, pillanatok alatt. Aztán lett ok rá, hogy németet tanuljak, akkor hajrá! Azóta sajnálom a gimiben elvesztegetett időt.

Azt szokták mondani, hogy minden csak akarat kérdése. Én hozzáteszem, hogy és viszonyulás kérdése is.

Határátkelő 2021.10.08. 10:16:40

Sziasztok!

Van új poszt, Csodabogár nagyon érdekes berlini beszámolója! :)

hataratkelo.blog.hu/2021/10/08/berlin_magyar_szemmel

nyuszigonosz 2021.10.08. 12:56:06

@fhdgy: Csak röviden: más jövendö nyelvtanárként akár két nyelvet is tanulni és más csak úgy otthon hármat "tanulgatni".

Hozzáteszem: sajnos sok nyelvtanár elveszne a tanult és késöbb másoknak tanított nyelven az adott országban, ahol azt használják.

Mint @gabroca: írta, sajnos két egyszerre tanult nyelvnél keveredhetnek a szavak, ragozás, mondat összeállítás - sok minden.

Congeria 2021.10.08. 13:11:33

@nyuszigonosz:
A kisgyermek agya képes megoldani. Unokaöcsém példája nem egyedi, apával magyarul, anyával franciául, az ovódában meg angolul beszél a gyerek.

fhdgy 2021.10.08. 13:25:06

@nyuszigonosz: Jó, elfogadom, hogy olyan is van, amit írsz, de legyünk jóhiszeműek és tételezzük fel, hogy vannak olyan nyelvtanárok, akik beszélni is tudnak! -:)

nyuszigonosz 2021.10.08. 13:40:44

@Congeria: Nézd, én több nyelvet beszélek, napi szinten 4-et használok. még többet értek.

Nem is arról volt/van szó, hogy nem lehet nyelvet tanulni.
Arról, hogy egy házaspár három nyelvet tanul egyszerre mert nem tudják melyik lesz majd mire jó, szóval "tanulgatnak" mert ráérnek - így PElliot.
Erre írtam fentebb, amit írtam.

@fhdgy: Perszehogy van nyelvtanár aki beszélni is tud az adott nyelven, remélhetöleg a többség.
Én meg kettö olyat ismerek személyesen, akik meg nem. :-)

fhdgy 2021.10.08. 13:52:58

@nyuszigonosz: Egy kicsit elgondolkodva:

Mikor a legmagasabb szintű egy nyelvtanár tudása? Az iskolái végén vagy sokkal később?

Egyik oldalról azt várnám, hogy gyakorlat teszi a mestert, tehát későbbre szavaznék.

Másik oldalról, ha sok évig egy meglehetősen monoton, egyoldalú a nyelvhasználata, akkor az fokozatosan erodálódhat.

Ha ez a második eset állna fenn, akkor bizonyos időközönként legalább pár hónapra tanulmányútra kellene küldeni.

fasor6 2021.10.11. 08:01:03

@Örömhernyó: en most torokul tanulok otodik idegen nyelevkent szorakozasbol, de nagyon nagy elszantsaggal, es kb 30szor kell talakoznom a nyelvvel mire meg tudom jegyezni. Szornyu nehez, de mar 640 napja mindennap tanulom.
A nyelvtanjat hamar megjegyzem- ragozo nyelv, mint a magyar, kulon alanyi es targyas ragozassal. Most tartok 1200 szonal.

Rudi a szezonalis Renszarvas 2021.10.17. 11:18:16

4800 bruttóból meg lehet élni, egészen addig, amíg nincs gyerek. Onnantól kezdve hogy van, már teljesen más a csillagok állása, amin a 15év múlvára beígért 6500 bruttó se túl sokat segít vagy a drága bölcsi helyett anyuka definíció szerint otthon van.

A saját lakás, pláne ház lenne még az életben a következő kérdés.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása