oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. szeptember 01. 06:30,  Magyar oviból holland középiskolába 133 komment

2021. szeptember 01. 06:30 Határátkelő

Magyar oviból holland középiskolába

Magyarországon kezdődik az iskola, így aztán Vera posztja éppen időszerű. Történetének (ezúttal szó szerinti) hőse saját lánya, aki sok határátkelő gyerekhez hasonlóan kemény helyzetben találta magát, amikor kisgyerekként nyelvtudás nélkül a családdal kikerült Hollandiába. A nehéz kezdetek mára már a múlt, hiszen éppen a középiskolát kezdi.

ovodabol_kozepiskolaba.jpg

„Hat éve költöztünk ki, a kislányom ennyi idő alatt elkezdte és be is fejezte az általános iskolát. A költözködésünkkor hivatalosan még ovis volt, a nagycsoporttól köszönt el márciusban. Én szülőként pedig a hivatalos dolgokat próbáltam intézni, hogy innen ki legyen jelentkezve, az új országba pedig be.

„Könnyű” helyzetben voltunk, mivel a párom és egy kollégája a családjával már pár hónapja kinn volt, ők már felderítették, hogy melyik iskola fogadja a nyelvtudás nélkül érkező magyar gyerekeket.

Szóval az igazgató már tudott a várható új magyarkáról és a tanárokat sem riasztotta el az, hogy hogyan is fognak majd kommunikálni egymással.

A sulit a lánykám nem azonnal kezdte meg, mert előbb ismét haza kellett mennünk ügyet intézni, így az első osztályba a tanév utolsó másfél hónapjára tették be - hat és fél évesen.

Amikor sokkol az igazgató

Aki Hollandiában él az tudja, hogy a kicsik négy év plusz egy naposan már kezdhetik az elsőt, így egyértelmű volt, hogy az én kislányom nagyon kilógott a sorból. Amiatt is, hogy egy addigra összeszokott közösségbe került be, akiknek a nagy része már az ugyanebben az épületben levő oviba is együtt járt.

Már több gyerekes anyaként engem pedig az sokkolt, amikor az iskola igazgatója közölte, hogy mit is kell beszereznünk a gyereknek a kezdéshez: egy pincurka hátizsákot, amiben elfér az uzsisdoboza és a pohara. Slussz.

Rákérdeztünk: ceruza, tankönyv, füzet, egyéb…? Nagy szemekkel nézett vissza, hogy akkor mire való a kormány? Annak a dolga ezek kifizetése, nem a mienk. Bevallom, ezt hónapokig hihetetlennek éreztem.

Fizetnivalónk sem volt az első évben, mert a január után érkezett gyerekeknek már nem kell. Későbbi évekre persze igen: az idei költség 35 euróra jött ki. Évente / gyerek.

Ebben benne van a Télapó, farsangi és más bulikon megnyerhető ajándékok, kirándulások, WC-papír, minden. Kaja nincs, azt nem kapnak, kivéve „sátoros ünnepeken”.

Nehéz kezdetek

Kislányom számára a nyelvi korlátai és világának a teljes felborulása miatt borzasztó időszak következett, rengeteg sírással és hasfájással. Az elsőben töltött pár hét meg sem a nyelv megtanulására, sem beilleszkedésre nem volt elég.

Sőt, mivel a többieknél több mint két évvel idősebben került oda, hiába kezdtek kialakulni a kapcsolatai: a másfél hónapos elsőosztály után a nyári szünetet követően azonnal harmadikba került, hogy írni-olvasni tanuljon, még mindig szinte totál nyelv nélkül.

Már más csoportokban vagy régebbi blogbejegyzésben volt szó erről az időszakunkról és kaptam is miatta hideget-meleget, mert sokak szerint csakis az történhet, amit ők tapasztaltak meg - ami ettől eltér az csak hazugság.

Nos, ismét: itt nincs nyelvi felkészítő. Aki nálunk kerül az általános iskolába, az vagy felzárkózik élesben, vagy kibukik.

Tompítása a dolgoknak az, hogy ebben a tanárok ezerrel támogatnak mindenkit, legyen az a kisdiák vagy az általában szintén holland nélkül érkező szülő: szíriai, cseh, magyar vagy thai, mindegy.

Persze volt olyan tanárnő, aki nem túl finoman közölte velem (is), hogy „anyuka, tessék a gyerekkel együtt - gyerektől a nyelvet megtanulni”, de a kicsik számára minden lehetőséget megadtak: tabbal a kezükben rohangásztak a gyerek után, ha annak gondja volt, hogy a fordítóprogram segítségével kiderítsék mi is a baj.

Vagy épp a másik anyukát „vadászták le”, aki véletlen épp arra járt, hogy „sír a másik családból való kicsi, segítsen”. Az is megtörtént, hogy a négy-öt éves másik magyar picike lányt hívták át az osztályából, hogy „gyere, kérlek, segíts fordítani”.

A kislányommal pont tegnap, a középiskolai dolgai megvásárlása közben egy boltban futottunk össze az egyik korábbi tanárnénijével, aki ebben a nyelv nélküli időszakban a hét majdnem minden napján külön olvasott vele, hogy a betűket, kiejtést, szavakat megtanulja. Megoldották, hogy legyen rá kapacitás.
Azóta is hálás neki a segítségéért.

Megéri vagy irány haza?

A harmadik osztályt még olyan nehezen vette, hogy nagyjából kilenc hónapig lebegett a kérdés a levegőben: megéri-e az egész, vagy húzzunk haza azokkal a körülményekkel együtt is, amelyek miatt a kiköltözés mellett döntöttünk. Végül úgy tűnt, elsimulnak a dolgok, bár ezer százalékig a mai napig sem vagyok biztos benne.

Bizonyítvány, értékelés: a biziben van betű szerinti értékelés: O: onvoldoende, azaz elégtelentől a P, azaz prímáig. Emellett hosszabb szöveges rész is, amiben az egészet kifejtik és diagram, ahol a fejlődés képben látható. Plusz fotók.

Mi a bizonyítványai megkapásakor mindig a diagramot néztük, ami a változást mutatta.

Eleinte igazán értékelni nem is lehetett, mert nyelvi szinten még rettentő sokat kellett behoznia. De azok a tantárgyak, ahol nem a nyelv számított (pl. matek), már a kezdetektől nagyon jól mentek neki.

A bizonyítványában félévente láthattuk, ahogy a teljesítménye javul. Ez bőven elég volt. Lehet, hogy a másként gondolkodók megköveznek: nem kértem tőle, hogy (minimum) atomtudós szintig vigye, csak annyit, hogy haladjon.

Ezzel együtt, ha valaki ezer szakkörre küldi a gyerekét és csakis az ötös felel meg neki (magyar ötös, itt tíz), legyen. Csinálja, az ő dolga. Elfogadom.

A továbbtanulás

Azt hiszem a hatodik év végekor volt szó először a továbbtanulásról. Kínaiul hangzott az egész, nagyjából abban maradtunk az épp aktuális osztályfőnökével (minden évben más), hogy majd kiderül, mi lesz. A holland továbbtanulási szisztéma borzasztóan kaotikusnak tűnt.

Körülbelül ugyanez volt hetedikben is, csak a koronával bonyolítva. Beszéltünk róla a tanárral, elmondta, hogy mik a lehetőségek majd megbeszéltünk, hogy ő jobban tudja, itt mit lehet és mik a pontos irányok, de még van időnk.

Nyolcadikban annak ellenére megírták a CITO- és eind-toets-ot, azaz a mindent eldöntő vizsgákat, hogy a suli a vírust követő intézkedések miatt „mesésen alakult”: hol volt, hol nem volt.

A kormány által elrendelt iskolabezárásokon kívül a gyereknek még háromszor kellett egy-egy hetet itthon maradnia karanténban. Emellé jött még az is, amikor (másfajta) betegséget kapott el. Végül eldőlt, hogy a suli hol javasolja a továbbtanulását.

A tanár és az iskola javaslata

A helyzet itt jóval másabb, mint otthon: nem volt felvételi vizsga, komolyabb körömrágás. A tanárok már az előző évek alatt és persze főleg az utolsó kettőben figyelemmel kísérték a gyerekek tudását és mentalitását.

Ez az ő osztályfőnöke szerint itt azt jelenti, hogy figyelembe veszik azt is, hogy némelyek „drukkhelyzetben” leblokkolnak, tehát nem biztos, hogy a vizsgájuk eredménye a valós tudásukat tükrözi. Ilyenkor a gyerek mindennapos iskolai teljesítményét jobban figyelembe veszik.

Ugyan megkérdeztek minket és a gyereket is, hogy mi volna a jövőbeli terve, de állítólag a tanár és az iskola javaslata volna a döntő. Nálunk, a kislányom esetén ez a kettő egybevágott, tehát nem volt vele semmi gond. (Viszont olvastam olyanról ahol a szülő emiatt perre ment az iskolával, mert nem értett egyet annak döntésével.)

A jelentkezési papírját elküldték a kiválasztott-javasolt iskolába, a tudásának megfelelő szintre (szerencsére nem rossz), már csak várni kellett. Hamarosan kaptunk egy visszaigazolást, ami szép, udvarias körmondatokban annyit jelentett: kösz, megkaptuk, feldolgozás alatt, majd értesítünk.

Pár hét után ismét levél: gratulálunk, üdvözlünk a diákjaink közt, ebbe az osztályba fogsz járni, az osztályfőnököd ez és ez. További információk hamarosan.

A tervekben a választás előtt benne lett volna pár iskolalátogatás is, de a pandémia miatt erre (sem) volt lehetőség. Volt ahol online próbáltak erre valamiféle megoldást találni, volt ahol nem.

Túl szép, hogy igaz legyen

Az általunk kiválasztott iskola a már ott tanulók segítségével készített egy kisfilmet, egy „reklámot”, amiben persze csak a „húdeszuper” érzést lehet látni és emiatt nekem nem igazán látszik életszerűnek. Olyan „túl szép, hogy igaz legyen”. Bár jó lenne.

A vírus szinte az egész „szokott nyolcadikos” folyamatot felborította. Nagyon készültem például a musical előadásukra, ami az otthoni ballagás-mizéria-ünnepség helyi megfelelője. Lenne, normál években. Most nem volt, pedig sokak szerint ez az általános iskola befejezésén a korona.

Helyette hetekig készültek - mint alternatíva - egy kisfilmmel, amihez a direkt ilyen alkalomra készült forgatókönyvet valahonnan a netről rendelte meg az iskola.

Sok gyakorlás után fel is vették, amihez egy-két délután benn kellett maradniuk. A többi részt elintézték nap közben, kissé a tanulás rovására - már ha a szintfelmérő vizsgák után van igazi tanulás.

Kalandos vetítés, sztáros bevonulással

A vakáció előtt pedig egy héttel meg lettünk hívva a sulijába a filmvetítésre, amivel így kiváltották az addig általános musicalt. (Ahol ugyanúgy ők játszottak volna egy kitalált/ megvett történtet, de élőben.)

Mivel a gyermek itthon azt mondta, hogy a film nagyjából fél órás, én eszerint kértem meg a szomszédot, hogy figyeljen a kisebb csemetére, mert a koronaszabályok miatt őt nem lehetett vinni. De gondoltam fél óra, mi baj lehet…? Aha…

A nyolcadikosokat fél órával előbbre, egy másik helyszínen hívták össze. Fogalmunk sem volt róla, hogy miért, a mienk pedig épp elrontotta a gyomrát és emiatt rosszul volt.

Úgy határoztunk, hogy a filmet nélküle is meg tudjuk nézni. Ő egyáltalán nem akart volna menni a vetítésre, mert kellemetlennek érezte, hogy saját magát lássa benne. Így hagytuk, hogy itthon maradjon.

Egészen addig, míg az iskolában meg nem láttuk, hogy jóval nagyobb a hajcihő, mint gondoltuk: vörös szőnyeg volt leterítve már a kaputól, zászló felhúzva és videós állt készenlétben.

Majd kiderült, hogy miért is hívták őket bicikli nélkül a város másik pontjára: titokban megszerveztek nekik egy sztáros bevonulást, rózsaszín limuzinnal érkezve. Kivéve a mienk, mert ugye nem ment el…

Szegényt felhívtam, hogy „bocs, úgy néz ki, ebből nem maradhatsz ki, próbálj azonnal itt lenni”. Kelletlenül, de meg is érkezett - még szerencse -, mert minden gyereknek végig kellett lejtenie a vörös szőnyegen, miközben a szülei kísérték, majd a bejáratnál fotózás.

Ez volt a másik, amire nem számítottam. Úgy volt, hogy szimpla filmnézés, nuku ünnepély - már csak a korona miatt sem. Más is megjárta, több szülő mondta, hogy ő is átöltözött-megfésülködött volna, ha erről tud…

Következő meglepetés a beérkezéskor jött: a koronaszabályok miatt a vendégeket kis létszámú csoportokra osztották, amik mindegyike más-más osztályba kellett, hogy menjen.

Itt egy-egy tanár volt a házigazda, aki kávét-teát kínált. A családnévvel ellátott asztalokon pedig egy-egy teli papírtáska állt, benne többféle chips, csoki és mindenkinek innivaló, hogy legyen mit ropogtatni a mozizás alatt. Mindez ingyen, azaz az év elején befizetett szülői hozzájárulásból.

Viszont minden asztalon ott állt a program: két és fél óráról!

Azonnal rá is kérdeztem, mondván, hogy a kicsi felügyelete fél órára van megbeszélve és az apuka is éjszakás műszakba indul(na), a tervezett időtartamon belül…

Hát, így jártunk. Újratervezés: én felhívtam a szomszédot, hogy maradhatunk-e, tud-e a kicsire figyelni, a párom pedig a főnökét, hogy ez van, megoldható- e? Szerencsére mindketten rugalmasak voltak, úgyhogy megpróbáltuk élvezni a helyzetet.

Mint kiderült a gyerekek csak egy- egy szeletét ismerték a filmnek, ami végül az „összeállításkor” jóval hosszabb lett, mint várták. Emellett pedig az összes elbúcsúzó nyolcadikosról személyre szóló fényképes bemutatót-búcsúztatót készítettek, amit egyenként el is mondtak-bemutattak, ebben kiemelve az értékeiket: okos, talpraesett, segítőkész, kinek mi.

Nagyon-nagyon pozitívra sikeredett, az egész este és a film is szuper volt. Megérte a plusz izgalmat (részünkről, a gyors átszervezés miatt) és a belefektetett munkát (a lányom, a többi gyerek és a tanárok részéről).

Kiugrottak az ablakon

A másik, ami itt hozzátartozik a nyolcadikosok évzárásához az a kamp, avagy év végi táborozás. Ezt az iskola a koronaszabályokra hivatkozva már meg sem szervezte, ami miatt a szülők és gyerekek részéről hatalmas volt a felháborodás.

Végül „alternatív módon” maguk a szülők oldották meg, iskolai időben, úgy, hogy a tanárok is kísérték az osztályt. Szóval olyan lett, mint az egyszeri lány a magyar népmesében, aki vitt is ajándékot meg nem is… Iskolai is lett, azaz mégsem.

Igaz, nem egy hétre, szerencsére, hanem csak másfél napra, egy hétvége előtt. Végül a tábor a kislányom számára nem volt túl happy, de ez más téma.

A vakáció előtt már csak egy dolguk volt: az utolsó tanítási napjukon (egy nappal előbb, mint a többieknek) kiugrottak az osztály ablakán.

Földszint.

Ez a „bulija” annak, hogy utoljára kilépsz az iskolából. Azt, hogy ez egy több emeletes iskolában hogyan működik, nem tudom, remélhetőleg megszervezik, hogy a nyolcadikosok mindenütt földszinti termet kapjanak. Legalább egy napra.

Kis furcsaság: tavaly, amikor még csak hetedikesek voltak, volt egy osztálytársuk, aki Szíriából érkezett. Papír szerint egy évvel volt idősebb náluk, de holland tanulmányi-nyelvi lemaradása miatt nem kerülhetett felsőbb osztályba.

Viszont hetedik év végén az életkora és az addig behozott hátrány miatt úgy döntöttek, hogy „elengedik”. Nem kellett a nyolcadikat elvégeznie, anélkül mehetett a középiskolába. Ő emiatt már – egyedüliként - a hetedik év végén kiugrott az ablakon.

A kislányom pedig, hat (tan)évvel a kiköltözés után - ez idő alatt elvégezve a nyolc általánost - most a középiskolára vár, amihez eddig egyedül egy brossúrát kaptunk.

Ebben benne volt a lista, hogy mit kell beszerezni. Ez kb. tíz féle dolog: füzetek, szögmérő, körző… Darabszám, fajta sehol (spirál, nem spirál, A4 vagy A5).

Kivéve a számológép, ahol tökéletesen pontos típusszámot kaptunk, ezt kell megvenni és slussz. Úgy néz ki vagy országos, hogy ez a típus kell, vagy a helyi középiskola egyeztetett a környékbeli boltokkal, így ez a fajta itt mindenütt (is) kapható.

Több infónk egyelőre nincs, pedig a szünetből már csak napok maradtak. Még azt sem tudjuk pontosan, hogy mikor is kezdődik majd a tanítás: a papírunkon nem egyértelmű az erről szóló dátum. De semmi gond… Megoldjuk.

Az sem mellékes, hogy ez az eset nem egyedi: majdnem minden négy éves kor felett kiköltöző kisgyerek végigcsinálja, hacsak nem olyan helyre érkezik, ahol nyelvi felkészítéssel kezd. Egy dolog változatlan: szerintem ezek a gyerekek - nyelvi előkészítővel vagy sem - igazi kis hősök.”

Ha szívesen olvasnátok még Hollandiáról, látogassatok el Vera oldalára!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás iskola iskolakezdés Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2516676122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dikusz. 2021.09.01. 12:18:25

Az étkezést vajon hogy oldják meg?
Itthon alsó hangon kb 500 Ft egy óvodás napi háromszori étkezése.
Olyan, amilyen, de van, és ez a teljes költség, nem kell külön fizetni azért, hogy a gyerek az óvodába jár.

A wc-papír/szalvéta/papírzsebkendő meg nem olyan nagy tétel, hogy az döntse romba a családi kasszát, és nem is általános. Sok esetben nem is kérnek a szülőktől ilyet.

Wilhelmus80 2021.09.01. 12:25:54

Az ablakon kiugrás nálunk nem volt, mert ugyan az iskolaépület egy szintes, de csak a felső ablakrészek nyithatók.
A számológép típusát azért írják elő, mert a középiskolai matekkönyvekben (és később az érettségin) olyan feladatok is szerepelnek, amikhez használni kell a számológépet, és praktikusan annak "menüjével" is megtanítanak bánni. Később szükség lesz egy grafikus számológépre is, ami pl. függvényeket, mátrixokat és táblázatokat is képes készíteni.

Wilhelmus80 2021.09.01. 12:29:33

@dikusz.: 8.30 és 15.00 között vannak az iskolában a gyerekek. 12-től 13 óráig van az ebédszünet. Akit hazavisznek ebédelni, az csak tízórait visz, aki az iskolában tölti az ebédszünetet, az szendvicset visz ebédre. A hollandok szendvicset esznek ebédidőben otthon és általában a munkahelyükön is. Vacsorára fogyasztanak meleg ételt.

Wilhelmus80 2021.09.01. 14:22:32

@dikusz.: Mi elég régen eljöttünk, így nem tudom, ma mi a szokás, 2008-ban havi 500 forintot fizettünk gyermekenként, és mindhárom gyereknek kellett a havi vécépapíron, szalvétán és papírzsebkendőn kívül minden évben 1-2 csomag fénymásoló papírt is vinni. Azért ha összeadogatod és felszorzod, ez nem kis tétel. Kirándulásokat, iskolán kívüli programokat pedig mindig ezen felül kelett fizetni.
Nekünk egyébként 50 euró volt az éves dij itt gyerekenként az általános iskolában, ebben benne volt az iskolai úszásoktatás önrésze, pár 1 napos osztálykirándulás vagy színházlátogatás is. 8.-ban, amikor többnapos táborba mentek, 80-at fizettünk. A középiskolában 75-öt fizetünk most, a kirándulások, iskolán kívüli programok ebben is benne vannak. (A külföldi programokra kell külön fizetni.)
Szerintem a vetítési alap nagyon más, az itteni fizetésekhez képest ezek az összegek nem számítanak igazán soknak.

SzZoole 2021.09.01. 15:35:10

@Wilhelmus80: én is 2008-ban kezdtem, Hágában :-)

Wilhelmus80 2021.09.01. 16:03:16

@SzZoole: Igen, emlékszem. Csak aztán továbbmentél, még nyugatabbra. :)

P.Elliot 2021.09.01. 16:35:29

Amikor az en gyerekem volt iskolas, nagyjabol huszoneve akkor itt Usaban szinte semmibe nem kerult az iskolai kezdes.

Legyen ceruzaja egy fuzetfele es kesz, mindent az iskola adott. De mindent, konyveket, fuzeteket, papirokat, ami csak kellett....Akkor mar volt kompjuter oktatas, volt egy kulon szoba erre tele kompjuteres asztalkakkal.

Itt meg kell jegyeznem hogy a gyerekemnek kituno tanarja volt ilyen teren mert meg most is megcsodalom ahogy a kompjuteren ir, oda se nezve varazslatos gyorsasaggal repulnek az ujjai a billentyukon, szaporodik a szoveg, nagyon ritkan kell valamit javitani, kozben meg beszelget is. Mikor kerdeztem hogy hogy tudtal ilyen jol megtanulni hogy oda se nezel/ egyszer sotetben mutatta be/, azt mondta hogy a tanarno egyszeruen nem engedte meg hogy nezzek amit irnak, elvarta hogy tanitsak meg az ujjaikat hogy melyik billentyu micsoda, ha valaki iras kozben tobbszor is lenezett ra akkor a tanarno kiabalt, / ilyen itt nincs szokasban kiabalni a tanuloval/, szoval tartottak tole, hehehe....

Visszaterve a tanev kezdesre kizarolag az iskolabusz kerult penzbe, mar nem emlekszem hogy altalanosban kellett-e fizetni, mintha ugy remlene hogy nem, csak a felsoob osztalyba mar.

Az ebed az olcso volt, ket dollar korul, igaz hogy egyhangu es unalmas, lehetett otthonrol vinni aki akart.

Nemreg beszelgettem egy szomszedommal akinek a gyerekei most jarnak iskolaba meg a teve is mondta, az egvilagon mindenert fizetni kell. Nem ad az iskola semmit szinte, sot extra papirokat bevinni kell neha, sot meg a tanarnak is a sajat penzebol. Minden gyereknek van tabletje, akinek nincs mert nincs ra penze annak ad ingyen az iskola de evvegen vissza kell adni.

A multkor hallottam a radioban hogy manapsag legalabb 800 dollar kell gyerekente felkesziteni az evi iskolara, tablet, fuzetek es ezzel kapcsolatos dolgok.
Nem is tudom hogy hogy van ez?

Csak a hazunk evi adojanak ugy remlik hogy a fele csak az iskolakra megy el. Hova lesz az a rengeteg penz?

A tanarokat mar nem fizetik ugy meg, tobbet kovetelnek toluk , rengeteg eddigi juttatast megvontak toluk, mar igazan nem olyan palya ahova szivesen megy valaki. A kornyezo iskolakban tanar hiany van.
Hollandiaban meg ilyen jo az elet?

Megjosolom, nem tul sokaig, majd ott is bevezetnek dolgokat ami igazan nem fog tetszeni a szuloknek...

Csodabogár 2021.09.01. 17:43:44

@P.Elliot: Tudomásom szerint Hollandiában elég magasak az adók, amibe nyilván beleférnek az iskolai dolgok is.

Wilhelmus80 2021.09.01. 18:06:31

@Csodabogár: Az általános forgalmi adó mértéke Magyarországon 27%, itt 21%.
Az hogy, "mi fér bele", inkább politikai döntés kérdése. Magyarországon az oktatásra és az egészségügyre fordított kiadásokat évek óta csökkentik, van cserébe foci és stadion.

blackhairlady 2021.09.01. 19:20:11

@P.Elliot: "Visszaterve a tanev kezdesre kizarolag az iskolabusz kerult penzbe, mar nem emlekszem hogy altalanosban kellett-e fizetni, mintha ugy remlene hogy nem, csak a felsoob osztalyba mar."
Szerintem az iskolabusz az mindig is ingyenes volt, a helyi adokbol fizeti az iskolai korzet. Az viszont meg van hatarozva, hogy hany merfoldes korzeten kivul lehet igenybe venni. Sajnos egyre inkabb kitolodnak a hatarok, mert nagyon keves a busz sofor, sajnos nem fiozetik meg oket elegg, es hat nem is egy 8 oras munka, eleg sovanyka a fizetes igy.

P.Elliot 2021.09.01. 19:44:40

@blackhairlady: Nem tudom, lehet hogy igazad van de nem lakunk messze az iskolatol es az also tagozatban nem kerult penzbe, utana igen pedig a High School sem vol messze.

Sot mintha ugy emlekeznek hogy a szulok meg is voltak rajta hokkenve hogy miert kell fizetni.

Mindegy is, ma egy gyerek itt is sokba kerul.
A kozeli egyetemen, valaki meselte hogy az elso 2 evet koteles vagy bennt lakni az egyetemi kollegiumban.

Nem eleg a magas tandij meg akkor is ott kell laknod ha netan a varosban laksz a szuleidnel.

Jo profit az egyetemnek...

Mme Seldon 2021.09.01. 21:33:37

Nàlunk 3.5 évesek voltak az ikerlányok, a legkisebb meg 11 hónapos, mikor kiköltöztünk Franciaországba. A nagyok 3 különböző óvódába jártak a 3 év alatt (költözések miatt), idén fejezték be az école primaire-t, most mennek college-be, 6. osztályba. A legkisebb meg CM1-t (negyedik osztály) kezdi.
Az első óvódában hozzá voltak szokva a franciául nem beszélő gyerekekhez, 26 gyerekből 12 nem beszélt franciául. A mieink is belejöttek. A kicsi csak 3 éves kora körül kezdett beszélni, de erre azt mondják, hogy normális a kétnyelvű gyerekeknél.

P.Elliot 2021.09.01. 21:47:42

@Mme Seldon:
Uristen!

6-ik osztaly, negyedik osztaly?

Hogy rohan az ido! Utoljara mikor meg fotot lattam roluk egeszen kicsi gyerekek voltak!

Mme Seldon 2021.09.01. 22:18:10

@P.Elliot:
Rohan bizony! én is alig hiszem el :)
Előbb-utóbb készül egy nyaralós poszt, abba talán teszünk friss képeket is :)

2021.09.01. 23:04:54

@SzZoole: én is 2008-ban kezdtem, Hágában“

Hogy te hol merre jártál! Nem ízlett a holland konyha?

P.Elliot 2021.09.01. 23:47:09

@Mme Seldon: Hat tenyleg szivesen megneznem hogy mekkorak lettek!

SzZoole 2021.09.02. 08:01:25

@Team Vincent: nem igazán, túl zöld és büdös:-))

morgo1229 2021.09.02. 08:43:04

Aze ne feledjuk el a havi 650 euro koltseget a napkozire amit nyaron is kell fizetni.

morgo1229 2021.09.02. 08:44:33

@Golf2: en befizettem a gyereket a mi holland sulibkban van. Csak az ebed 7 euro. Gyerek szerint moslek

Medgar 2021.09.02. 09:54:00

@Wilhelmus80: "Magyarországon az oktatásra és az egészségügyre fordított kiadásokat évek óta csökkentik,"

Ezt honnan veszed?

Golf2 2021.09.02. 11:13:43

@morgo1229: Kell a meleg kaja ebédre.

bízwax 2021.09.02. 15:46:56

Jobb lesz a tengerszint fölé költözni Gáborka.

Central parkot sose láttam víz alatt..

bízwax 2021.09.02. 15:46:59

Elliot te is Jersey-ben laksz…megvagy??

SzZoole 2021.09.02. 16:16:11

@Golf2: fogalmatlan vagy gulfi :-)
Itt a nyugati világban a szendvics az atyauristen ebédre, mindenféle formában. Az bótokban lehet venni menüben. Egy szendvics egy üdítő és egy csipsz vagy csoki, £3-3.50-ért, bóttya válogatja :-) a csipszet többnyire bele rakják a szinvicsűkbe, pfujjj…..

Főt ételt itt este vocsorára eszik, de inkább isszák :-))

P.Elliot 2021.09.02. 16:48:44

Igen, megvagyunk.

Most kezdem sejteni hogy mi az hogy tornado amiben sosem volt reszem mert itt nem szokott lenni, pedig nem nalunk csapott le hanem merfoldekre tavolabb de ott aztan intezkedett.
Nalunk egy napsuteses nap utan jott este 7 korul az eso, olyan eso amilyet meg eletemben nem lattam.
Hangja volt!
Nem az a csendes eso kopogas hanem suhogo, uvolto, nem is gondoltam hogy az eso ilyen hangos tud lenni es szo szerint mintha dezsabol ontottek volna orakon at.
A mi nagy szerencsenk az volt hogy nem volt eros szel mert akkor lattunk volna kidolt fakat, az aram igy is kiment 8 korul, eloszor a szomszed utcaban levo sarokhazban aludt ki, azt vettem eszre hogy nyitva a garazsajto es omlik be a viz, azonnal textet kuldtem nekik/ utcakon at ismerek mindenkit/ hogy ha nem vettek volna eszre nyitva az ajto, otthon vannak egyaltalan? Ha nem, "atuszunk" a vizen es becsukjuk de mire leirtam volna megjelent egy zseblampa es lehuzodott a garazsajto igy nem kuldtem el.

Naluk ment ki eloszor a villany, felora mulva mindenhol.

Eloszedtuk a zseblampakat, elemeket, mindenfajta vackokat amik vilagitani tudnak es vartuk hogy mi lesz. Az eso megjobban omlott, mar a haz elott fellabszarig ert, nem birta a lefolyo, erre kijjebb allitottuk a kocsikat, majdnem az utcara ott megis laposabb, jobban elmegy a viz.

Szerencsesek vagyunk hogy noha erdosav mellett lakunk, a haz dombfelen all es nincs igazi pincenk ahova befolyhat es megall a viz hanem alagsor es kifolyik belole az udvarra minden.

Lefekudtunk egy valamicske fenyt ado kis lampaval, le az elso szintre ha borulna az emelet, es el is aludtunk, arra ebredtem hogy szol a teve, van villany, ejjel fel ketto korul.

Odakinnt meg mindig esett ha nem is olyan erosen.

Ma reggelre sut a nap, kicsit hideg van de atnezve a hazat sehol nincs rongalodas, a vejem elment vasarolni tejet, mutatta telefonon az utakat, tereket ami lejjebb volt es megall a viz benne.

Olyan nagy vizek hogy az autokat felig betemette, egyebkent akinek volt pinceje/ szinte minden hazhoz epitenek/ az nagyon megjarta/.

Volt egy-ket halaleset is, akiket a viz elsodort.
Csak elkepzelni tudom hogy mi lett volna ha itt csap le a tornado a mi korzetunkben ha ott ahol lecsapott, hatalmas hazak tetejet , elejet vitte magaval, volt olyan foto hogy magat a hazat is.

New Yorki kepeket meg nem is lattam, majd mindjart rakapcsolom a tevet...

dikusz. 2021.09.02. 16:49:57

@SzZoole: Milyen az a főtt étel, amit isznak?:)))

P.Elliot 2021.09.02. 16:50:08

@SzZoole: Igy igaz, itt is szendvics eves megy delben, majd este tolti meg vacsorara a gyomrat jo alaposan mindenki...

bízwax 2021.09.02. 17:16:39

@Golf2: félmeleget esznek nyugaton, levest főleg. Francia, spamyol, portugál háromfogásos déli menű.

Az angolok nem számítanak ;)

bízwax 2021.09.02. 17:16:44

@P.Elliot: pedig megaszonta a trampli és GOP hogy nincs global warming.

Zsuzsi, még mindig hiszel nekik? (La zsuzsi)

SzZoole 2021.09.02. 18:02:36

@dikusz.: sör, többnyire, a sörfőzőből :-)

SzZoole 2021.09.02. 18:07:29

@P.Elliot: délben mondták a hírekben ezt a BBC-n. Egy tudósító is nyilatkozott New York-ból. Azt mondta, hogy 1 óra alatt 7 cm eső esett. A csatornák nem bírtak elnyelni azt a rengeteg lehullott eső és a házakban a wc/mosogatokban jött vissza fele.

dikusz. 2021.09.02. 18:36:24

@SzZoole: Hogy én erre nem gondoltam. Hiába, a sör nem kenyerem,...:)))

P.Elliot 2021.09.02. 21:02:40

@SzZoole: Igy igaz, visszajott a viz de nalunk csak az alagsori zuhanyzoba, nagyjabol egy tenyernyire es mire megtalaltuk le is ment csak a nyomat lattuk, a wc-nel nem, meg szerencse.

Hetekbe kerul mire mindenki rendben lesz.

A kulonbozo mesterembereknek ez aratas lesz, lesz munka dogivel, mindenfele kategoriaban.

Baratnom gyonyoru alagsori/ pinces/ szorakozasra berendezett szobaja uszik, minden tonkrement benne, dobhatjak ki es mint mondta, ujra nem fogjak megcsinaltatni...
Szomszedom most szivatja a vizet az ovebol, 2 eve vettek a hazat, szepen berendeztek, neki is befolyt minden lehetseges viz..
A pincekben embermassagban all a viz.

SzZoole 2021.09.02. 21:16:32

@P.Elliot: nem rég néztem a híradót, volt olyan utca ahol derékig erő víz volt, az autók úgy úsztak az árral mintha csak egy darab szemét lett volna. Szomorú ez :-(

P.Elliot 2021.09.02. 21:18:27

@SzZoole: Es meg mindig van aki nem hisz a felmelegedesben...

SzZoole 2021.09.02. 21:20:48

@P.Elliot: igen, a természet most visszaveszi amit évekig kiszipolyoztuk belőle :-(

gabors 2021.09.02. 23:01:04

Nekem ez tetszett a legjobban:

"Más is megjárta, több szülő mondta, hogy ő is átöltözött-megfésülködött volna, ha erről tud…"

gabors 2021.09.02. 23:10:41

@P.Elliot: "Csak a hazunk evi adojanak ugy remlik hogy a fele csak az iskolakra megy el. Hova lesz az a rengeteg penz?"

Nalunk (NY Nassau County) az iskolai ado magasabb mar mint az altalanos ingatlan ado. MINDEN evben meghaladta az inflaciot az emeles es MINDEN evben emelkedett. En sem ertem egeszen hogy es miert ... azt nem tudom hogy mennyivel kell a szuloknek hozzajarulni (allami iskolakban). Nem hinnem hogy a tanarok fizetesere menne el a penz ...

gabors 2021.09.02. 23:21:12

@bízwax: keletbbre vagyunk nalunk nem volt gaz ... de mikor munkaba jottem a GCP a Laguardia Repter es a Tenisz Stadion kozott meg 9:30 korul is tucatjaval voltak elhagyott kocsik mindket iranyban. Ott van egy viszonylag melyebben futo szakasz ahol "normal" eso eseten is gyakran all a viz ... na ma olyan dugo volt amit meg nem lattam. Itt az amugy 5 savbol ketto volt jarhato a szeleken viz es sartanger meg mindig ...

Hat igen Central Parkban orankent 8cm esso esett ...

gabors 2021.09.02. 23:28:01

@bízwax: "@P.Elliot: pedig megaszonta a trampli és GOP hogy nincs global warming.

Zsuzsi, még mindig hiszel nekik? (La zsuzsi)"

Miert ne hinne felejuk nincsenek esok, sot tobb eves szarazsag van olyan ami evtizedek ota nem volt. Lasd a kepeket a Lake Mead-rol ahol a vizszint 170 foot-al (EU-ban 53m) alacsonyabb most mint 2000-ben volt (ez Satute of Liberty magassagaval merheto ossze).

Ah nincs semmi ez csak idojaras valtozas ... nincs mit latni :-)

P.Elliot 2021.09.03. 00:18:13

@gabors: Most nezem a 7-es csatornan a New Yorki hireket, mara osszeszedtek a filmeket is hozza.
Valami borzaszto!

Itt Jerseyben is mutattak ami tegnap meg nem volt vilagos, tobb mint 30 ember meghalt, egy viztenger minden.
Mi, hala a dombnak szarazon allunk.

blackhairlady 2021.09.03. 00:23:25

@P.Elliot: Persze elkepzelheto, hogy nalatok maskepp volt, csak mintha ugy emlekeznek (lehet, hopgy tevedek), hogy az iskolabusz program ingyenes az egesz orszagban. De mondom, hallok en olyan kulonbozosegeket manapsag is, nem csak allamon, de varoson belul is a kulonbozo iskolai korzeteknel, hogy nagyon is elkepzelheto, hogy jol emlekszel :)

blackhairlady 2021.09.03. 00:24:57

@Mme Seldon: Tenyleg hihetetlen mennyire szalad az ido, olyan kis edesek voltak a nyaralos kepeken meg nemreg :))

blackhairlady 2021.09.03. 00:26:46

@morgo1229: Es mar neked is iskolas a gyereked. Orulet! :)

blackhairlady 2021.09.03. 00:34:13

@P.Elliot: Nalunk 4 eve volt a Harvey, az hozott ekkora esot, 3 napig nem tudtunk kimenni, hetekig nem voltak aruk a boltban, mert az emberek felvasaroltak oket, a kamionok pedig nem tudtak utan tolteni az arvizek miatt.
Eppen ma dobta fel a FB a 4 eves posztomat egy videoval, meg most is belerazkodtam a latvanyra :(

P.Elliot 2021.09.03. 00:50:36

@blackhairlady:

Be kellene szerezni egy csonakot...Most nem viccelek, hogy legalabb menekulni lehessen valamerre ahol van szaraz resz ha valami hasonlo vagy rosszabb tortenik csak nem tudom hogy milyen fajta csonak az amibe belefer 3 ember, ket macska es nem borulekony.

Mindig vonzodtam a magyarorszagi ladikokhoz, tagas volt, kenyelmes volt horgaszni es ladikozni.

Vagy 1 eve meg ingyen is lattam a craiglisten egyet, meg meg is ragadott az otlet hogy kellene de aztan arra gondoltam hogy mi a fenenek, hova tegyem es minek nekem...fiatalon orultem volna neki.

gabors 2021.09.03. 03:09:31

@P.Elliot: most ertem haza alig tobb mint 3 ora volt hazafele ...

Mint irtam mi a keleti szelen voltunk a legtobb eso NYC es attol Eszak/Eszak Nyugatra volt igy a mi kornyekunkon nem volt ha jol tudom halalos aldozat aram sem ment el...

P.Elliot 2021.09.03. 03:24:22

@gabors: 3 orat voltal az autoban? Gondolom kivagy, indits lefekudni...
Holnap dolgozol?

gabors 2021.09.03. 05:18:33

@P.Elliot: "@gabors: 3 orat voltal az autoban?" Hazafele igen osszesen valamivel tobb mint 5.5 orat :-( 2 ora 37 perc odafele

Holnap dolgozom de itthonrol ... a heten egyszer kell bemennunk nekem pont csutortokonkent de ma jobban jartam volna ha attettem volna pentekre biztos nem lett volna gond fonokom is igy csinalta de O tomegkozlekedik New Jersey-bol ... ahol rosszabb volt a helyzet mint nalam.

morgo1229 2021.09.03. 07:36:59

@blackhairlady: @morgo1229: Es mar neked is iskolas a gyereked. Orulet! :)
Tudod, en az vagyok, akinek taszari projecktbol van a gyereke

morgo1229 2021.09.03. 07:52:35

@gabors: en iden mar megmenekultem a viztol. Teljesen a tudtom nelkul. Sulinak aznap vege lett. Be a kocsiba. Indulas. Besotetedett. Aztan egyre csak jottek a konvoyok tuzoltok hadsereg szirenak. Szazaval.Rajtunk kivul senki az uton. En azt hittem kitort valami haboru. Jol beszartunk. Igy jar az aki hulye, mint en. Eszembe se jutott, hogy tajekozodjak. Azokban az orakban volt a nemet tragikus aradas....

Bizwaxx 2021.09.03. 09:21:26

@gabors: US Open ment egész nap, úgy làtszik hogy a Flushing Meadowst elkerulte..

Bizwaxx 2021.09.03. 09:21:30

Szinten NYC, most nezzuk a National Geography 9/11 documentumfilmjét, megrázó, sosem látott filmek,vallomások.

shak_ti 2021.09.03. 09:21:37

Szuperül müködik a GOP texasban is, a nők jogaiért…khm

Wilhelmus80 2021.09.03. 09:22:41

@morgo1229: Nincs rá lehetőség, hogy 40 hetes csomagot válassz? Vagy a szünetekben is igénybe veszitek?

négyzet 2021.09.03. 09:48:07

Nyelvi felkészítő szerintem itt, Svédországban, sincs. A mi gyerekünk 3,5 éves volt, így óvodával kezdett, és hát az sem volt szuperkönnyű neki, de belejött. Az talán sokat jelentett, hogy rögtön az elején megtanultuk együtt a legnépszerűbb svéd gyerekdalokat, így azokat az óvodában tudta énekelni, volt közös pont az óvodai személyzettel.

Most kezdte az iskolát, szó sem volt róla, hogy kell-e neki nyelvi felkészítő. Olyanról tudok viszont, aki óvodában kezdett iskola helyett, mivel egyáltalán nem tudott svédül.

Van viszont, illetve hát lehet kérni anyanyelvi oktatást, ami heti egy óra. Ha van rá elég jelentkező persze... ha nincs, akkor lehet, hogy ezért az egy óráért utazni kell esetleg egy másik városba, ami azért munkahely miatt elég szívás. Mindenesetre én úgy érzem, hogy már nem a svéddel kell kepeszteni, hanem a magyarral. Én igenis szeretném, hogy legyen választási lehetősége akármikor az életében, akár Magyarországon is tanulhasson a jövőben, ha akar.

Általános iskolába itt sem kell vinni semmit, kulacsban innivalót, heti egyszeri erdei iskolára uzsonnát. Fizetni való nincs, magániskolában se, illetve amit fizetni kell havonta, azt a családi pótlék fedezi. Még én sem tudtam megszokni, hogy tulajdonképpen nem kell iskolatáska, a könyveiket sem hozzák haza. Egyedül a magyar tanár adott házi feladatot :P

SzZoole 2021.09.03. 13:14:53

@morgo1229: hello morgó, vissza köpött a fekete lyuk :-)

SzZoole 2021.09.03. 14:15:02

@dikusz.: ajaj, eccerübb mint gulfi :-)))

Vicc volt

SzZoole 2021.09.03. 15:57:37

@dikusz.: elég régen itt van, mondjuk régebben jobban aktív volt mint mostanában.

A fekete lyuk sztori is kb. 7-8 évvel ezelőtt volt.

Az akkori egyik torzskommentelo egyszer csak nem eltűnt valamilyen oknál fogva, ha jól emlekszem andalúzkutya doktor úr.

Van aki feltette a kérdést, hogy hol lehet? Ha jól emlekszem akkor maxi birka válaszolta, hogy biztos elnyelte a fekete lyuk és valahol máshol meg kiköpte.

Ezt morgó valamilyen oknál fogva máshogy értelmezte és jól lebaszarintonta birkát, hogy hogy beszélhet így. Aztán többen elmagyaráztuk neki, hogy ebben semmi csúnya vagy rosszindulat nem volt és azt is, hogy mi a fekete lyuk értelme.

Innen a morgó és a fekete lyuk története :-))

Ha van aki jobban emlékszik a sztorira akkor az javítson vagy egészítse ki.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.03. 16:55:55

@bízwax: azt szvsz senki nem tagadja, hogy van klima valtozas...a kerdes az, milyen aranyban jarul hozza az emberiseg, es milyen mertekben ez egy termeszetes valtozas.

SzZoole 2021.09.03. 17:07:10

@Zsuzsi65: így van, ha egy szőke ciklon (Zsuzsi) váratlanul megjelenik, az mindent férfi szívet elvisz :-)))

Vicc volt

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.03. 17:08:38

@Zsuzsi65: a klimavaltozas emberi vs termeszetes okok arany-problemara egy jo analogia: par evvel ezelott a kaliforniai kormanyzo azzal jott, hogy a kaliforniai szarazsag es vizhiany problemajanak egyik megoldasa, ha a lakossag elzarja a csapot, amikor fogat mos, es 5 percnel tovabb ne zuhanyozzon :)))
Arrol persze egy szo nem esett, hogy viztarozokat evtizedek ota nem epitettek, es a nagy penzeket hozo mandulatermesztok az ontozessel rengeteg vizet hasznalnak (CA a vilag mandula termelesenek, ha jol emlekszem, 70%-at adja). Ugyanigy a takarmany termesztes is csomo vizet visz el.

SzZoole 2021.09.03. 17:21:54

@Zsuzsi65: de a föld történetének év milliókkal visszamenőleg is volt klíma változás. Akkor mi okozta a felmelegedés/lehűlést, a dinók tele finogták/böfögték a levegőt?

kék madár 2021.09.03. 21:02:31

@Zsuzsi65: "..a kerdes az, milyen aranyban jarul hozza az emberiseg"
igen de ezt a kerdest megvalaszoltak a co2 es egyeb uveghaz gaz * ember altali * kibocsajtas szamaival. A tenyek makacs dolgok

kék madár 2021.09.03. 21:05:13

@SzZoole: "év milliókkal visszamenőleg is volt klíma változás"
csak akkor nem volt 8 milliard ember a foldon akik ebbe a kovetkezobe bele fognak dogleni ha nem teszunk semmit

de azert te magyarazd felre a tenyeket es nyugtasd magad mert biztos jobban ertesz hozza

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.03. 21:19:36

@kék madár: hat, azert a tudosok is megosztottak ebben a temaban, ahogy tudjuk...

SzZoole 2021.09.03. 21:20:39

@kék madár: nem nem volt 80 milliárd ember, de volt 80 millió dinó akik jóval nagyobbak voltak mint az emberek, jóval nagyobb kupacot szartak, láttam a jurisics park filmben, és többet is is büfiztek és finogtak, szóval ezek a tények :-))

Meg az a tények Pimpike, hogy megint púkkasztottam a pógárokat és te ráugrottál mint az íze az izére :-))

Úgy láccik, hogy má megint minden kommentem után ki kell irni hogy, vicc volt :-))

SzZoole 2021.09.03. 21:22:11

@Zsuzsi65: meghogy melyik érdekszféra fizet nekik többet, mint a WHO-nak :-)))

Vicc volt

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.03. 21:23:12

@SzZoole: hat igen, az teny, hogy (sajnos) a tudomanyban is a penz beszel, mint mindenhol...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.03. 21:24:23

@SzZoole: igen, manapsag sokan nem ertik a viccet ;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.03. 21:25:59

@kék madár: ajanlom figyelmedbe ezt a linket...;) most eppen az ad hominem logical fallacy-re hoztal remek peldat a Zolinak adott valaszodban ;)
www.logicalfallacies.org/

kék madár 2021.09.03. 21:37:28

@Zsuzsi65: ne haragudj de ma annyi hulyeseget hordtal ossze, alaptalan allitasokkal a tenyekkel koszonoviszonyban sem levo "gondolataiddal, hogy inkabb ma mar nem tanulnek toled tobbet

kék madár 2021.09.03. 21:45:11

@SzZoole: az a baj, hogy komolyan elertekezgettel egyertettel Zsuzsival egymast belehergelve a hulyesegbe meg tudosok/tudomany cikizesbe, amivel csak magatokat egetitek, ezek utan belokod hogy vicc volt, eleg atlatszo es bena erveles. Vagy vallald fel hogy hulyesegeket hordtal ossze, vagy tarts ki a velemenyed mellett de ez igy gyermeteg.
De a legrohelyesebb az benne, hogy ha viccnek probalom olvasni, akkor sehol nem latom benne a viccet. Leirtal egy tudomanytalan baromsagot, azt remelve, hogy masik erre kiakadnak? Es kiakadtak mert teged gondolkodo emberszamba vettek? Es akkor itt hol a vicc? Ha leirom hogy a Fold lapos, mert kb ekkora hulyeseget irtal le, az vicces? Szetrohogom az agyam.

Szivesen vitazom a klimavaltozasrol, megoldasokrol de tenyekrol nics ertelme vitatkozni (pl. pont amikor fel Kalifornia eg, a fel Keleti part viz alatt) es ti megkerdojelezitek az emberiseg hozzajarulasat, ez qrva nagy gaz,

SzZoole 2021.09.03. 21:52:10

@kék madár: tényleg lapos a föld, nem is tudtam, van rá valami tudományos magyarázat is?

Ne szivd fel magad, mert árt az egészségnek, nehogy rosszul legyél a sok tényektől mert össze esel, oszt szaladgáhatnak rajtad körbe, hogy mi bajod lehet :-)

Vicc volt

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.03. 22:32:15

@kék madár: Nekem pedig az szorakoztato, ahogy sorban produkalod a kalsszikus logical fallacy-ket a kommentjeidben :))

Ezeket produkaltad eddig:

"Appeal to Ridicule is an informal fallacy which claims an argument to be ridiculous or absurd. The fallacy uses this claim in an attempt to invalidate the argument since it is not worth entertaining."

"The ad hominem attack is a logical fallacy associated with trying to undermine the opponent's arguments by personal attacks, through attacking their character or skill level, etc. "

Ha tenylegesen akarnal diskurzust a fenti temarol, akkor nem igy ervelnel...

shak_ti 2021.09.03. 22:42:55

@Zsuzsi65: dehogynem tagadja, a GOP és Trump.

Több mint 50 ember halt meg Jerseyben, egy pici gyerek is.

shak_ti 2021.09.03. 22:42:57

@Zsuzsi65: a “természetes ciklus”:az olaj, szén lobbyk krédója.

shak_ti 2021.09.03. 22:43:04

@Zsuzsi65: mi abban a vicc hogy az unokáim, megfagynak, sülnek majd?? de mismásolj csak tovább…

gabors 2021.09.03. 22:48:47

@Bizwaxx: nem kerulte el elozo este felbeszakadt mert a fedett palyara is beesett az esso ...

Maga a stadionban azt hiszem nem volt gond csak az odavezeto subway es auto uttal volt gond de mar reggel is mentek be autoval is (mert pont arra mentem) csak gondolom kurva nagy kesesekkel...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.03. 22:51:36

@shak_ti: ebben tevedsz, es altalanositasz. Aki tagadja a valtozast, az kb. a laposfold hivokkel egy szinten van szamomra is. Mivel a valtozast MINDENKI latja es tapasztalja...Ahogy mar fent emlitettem, a vita _nem_ a valtozas _tenyerol_ van.

gabors 2021.09.03. 22:54:30

@Bizwaxx: "Szinten NYC, most nezzuk a National Geography 9/11 documentumfilmjét, megrázó, sosem látott filmek,vallomások."

En nem nezek ilyet mert PSD-m van tole 90-es evek vege fele nagyon sokszor voltam ott 90akarhanyadik emeleten mert ott volt egy startup IT ceg es volt veluk kapcsolat honapokig jartunk rendszeresen talalkozokra.

Amelett kozvetlen kollegam ferje is ott dolgozott valamelyik penzugyi cegnel, epp hogy megmenekult. Az akkor meg nem felesegemmel egy darabig egy lakasban/alberletben lako fiatal srac parszor talalkoztam vele, ott dolgozott soha nem kerult elo...

Azota sem tudok semmi dokumentum filmet vegig nezni sot arra sosem jartam azota.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.03. 23:01:55

@shak_ti: Gratulalok, neked is sikerult egy remek logical fallacy-t prezentalnod :)))

"The fallacy of appeal to emotion makes a claim based on sympathy or empathetic instead of just or logical grounds."

www.logicalfallacies.org/appeal-to-emotion.html

gabors 2021.09.03. 23:14:33

@Zsuzsi65: "@kék madár: hat, azert a tudosok is megosztottak ebben a temaban, ahogy tudjuk..."

NA ez egy kurva nagy csusztatas ! Te is jol tudod ... az evvel foglalkozo tudosok donto tobbsege 90+ szazalek ugy gondlolja hogy van klima valtozas es az emberi tenyezok a dontoek benne.

Szemely szerint olyan tudosok vannak a masik oldalon akik a cigarettarol is bizonyitottak hogy semmi karos hatasa nincs.. nem vicc az egyik leghiresebb tagado eppen ugyanaz a "tudos" ... (meg azok akiket az olaj tarsasagok alapitvanyai penzelnek)

Az IPCC-t az ezzel foglalkozo nemzetkozi intezmengy 1988-ban alapitottak (WMO/UNEP/UNGA) es jelenleg 195 orszag kepviselteti magat. Kyoto/Paris es hasonlo egyezmenyek... es szamos tudomanyos jelentes van errol az elmult bo 30 evben es a tudomanyos bizonyitekok egyre novekvo halmaza....

De allandoan azt hallani hogy a tudosok megosztottak A nagy budos lofaszt osztottak meg. Legfokeppen politikusoktol hallani ezt ... ezzel siman lesoprik a tobb evtizedes kutatasi adatokat ... egyre jobb modellezeseket stb.

gabors 2021.09.03. 23:17:10

@SzZoole: "@kék madár: nem nem volt 80 milliárd ember, de volt 80 millió dinó akik jóval nagyobbak voltak mint az emberek, jóval nagyobb kupacot szartak, láttam a jurisics park filmben, és többet is is büfiztek és finogtak, szóval ezek a tények :-))"

ez igy van es akkor a fold atlag homerseklete 5-10 Celsiussal volt magasabb mint ma... de ki is halltak mind :-) (szerencsere azert a csirkek tuleltek, mert kulonben honnan lenne a buffalo-wing)

gabors 2021.09.03. 23:27:47

@kék madár: @Zsuzsi65:

Lapos fold teljesen jo pelda a velemenyek ebben is megoszlanak egy nemzetkozi tarsasag tobb ezer ha nem tobb tizezer taggal "tudomanyos" conferenciakat rendez evenkent errol.

Sot mint tudjuk aldott joravalo egyhazunk es ezt hirdette (hosszabb ideig mint amiota mar elhiszik hogy ize ja megsem) ...

Szoval meg azt is lehet mondani hogy nem csak megoszlanak a velemenyek hanem mar evezredek ota kerdes hogy lapos-e fold, nem lehet ezt a velemenyt figyelmen kivul hagyni... (egyre tobben hiszik ez ismet ... lehet van benne valami nem?)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.03. 23:57:35

@gabors: Ez egy jo cikk arrol, hogy a tudomanyos vilagban sincs egyetertes a klimavaltozassal kapcsolatban...

Azt tudjuk, hogy tudomanyos korokben is ugyanugy megvan a presztizs harc es pride issue, mint mindenhol mashol :) Tehat ha valaki (vagy valakik) prezentaltak egy tudomanyos teoriat, nem szivesen veszik, ha valaki mas megkerdojelezi az altaluk megingathatatlannak tartott, zsenialis feltevesuket.
Tobbszor volt mar a tortenelemben, hogy egy megingathatatlannak tartott dolgot megcafoltak (te is pont erre hivatkozol a lapos folddel kapcsolatban).

Nos, miert ne lehetne ketelkedni abban, amit most a tudomanyos vilag nagy resze szinte vallasosan hirdet?

www.businessinsider.com/the-ten-most-important-climate-change-skeptics-2009-7#freeman-dyson-1

"...The media portrays climate scientists as having delivered a final verdict on global warming...
They haven't.

There remain some holdouts who say this consensus is little more than conformity to a politically correct idea. Perhaps even more surprising is that a few of these global-warming skeptics are actually respected!

No matter where you stand on this debate, you should know who the major skeptics are and what they think.

Physicist Freeman Dyson has been a giant in his field for decades. But the British-born, Princeton-based professor has gained notoriety for his "heretical" views on climate change. While he does acknowledge the mechanism by which man-made greenhouse gasses can influence the climate, he claims current models are way too simplistic to capture what's really going on in the real world. In March, he was featured in the NYT Magazine for his controversial views.
...
Japanese scientist Kiminori Itoh is the author of Lies and Traps in the Global Warming Affair. Like many others, Itoh does not reject the notion of global warming entirely, but instead claims that the causes are far more complex than the anti-carbon crowd would have you believe. You can read an introduction to his views here at Climate Science.

...Ivar Giaever, a Nobel Prize winner in physics, isn't a thought leader, per se, in the climate skeptics scene -- but the mere fact that he has come out as being a skeptic and has a Nobel Prize makes him important. His big beef is that climate change orthodoxy has become a "new religion" for scientists, and that the data isn't nearly as compelling as it should be to get this kind of conformity.
...

gabors 2021.09.04. 01:41:29

@Zsuzsi65: Ez egy tobb mint tiz eves cikk es ebben is arrol van szo hogy vannak paran mas velemenyen viszont klima kutatok kozott eleg nagy volt es azota meg nagyobb az egyetertes  ...  ket fizikust emlitenek  attol hogy valaki egy adott tudomanyban akar Nobel dijas az nem jelenti hogy egy masikhoz is ertene ugyan ugy... Es mintha vegul is nem is ellene van csak szerinte az eddigi bizonyetkok meg nem elegsegesek DE NEM azt hogy barmit tudna mondani ami ellentmondana az ember altal (is) okozott felmegelegesnek.... (oriasi kulonbseg hogy valaki szkeptikus vagy hogy a teoriat elutasitja !!!)

Pont ezt hasznaljak ki a politika hogy azt papolja hogy a tudosok kozott nincs egyetertes .... (ami onmagaban teljesen termeszetes ) de szo nincs arrol hogy lenne egy "ellentetes" elmelet ...

Par eve meg magat a klimavaltozast is tagadtak sokan, szenatorok es mas politikusok itt az USA-ban pl narancshaju volt elnlok, gondolom mashol is vannak politikusok akik vagy tudatlansagbol vagy lobby erdekek miatt tagadjak mindezt. Mara odaig azert eljutottunk hogy magat a tenyt hogy klimavaltozas van egyre kevesebben tagadjak (maga a klima valtozas nem is lenne nagy dolog de a valtozas sebessege az ami aggaszto).

gabors 2021.09.04. 01:50:56

@Zsuzsi65: Amugy az emlitett Freeman Dyson tavaly meghalt egy eggyel kevesebb mar a skeptikus :-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.04. 02:50:38

@gabors: az nem lehetseges, hogy az ember okozta klimavaltozas MELLETT is egy jo eros lobbi all? :)
Minden mogott a penz van, hidd el. A szepen hangzo (humanitarius) dolgok mogott ugyanugy, mint a tudomanyos ervek mogott...
Csak a naiv ember nem latja, hogy a szinfalak mogott a kulonbozo energiahordozokat kezukben tartok harca all...
Szoval lehet itt jonni a szegeny unokakkal, akik majd megsulnek vagy megfagynak, aki az ilyen fear mongering dumat beveszi, az nagyon naiv...:)

blackhairlady 2021.09.04. 03:17:43

@P.Elliot: :))
En is lattam csonakokat a lakokornyezetunk korul, furcsa, tajidegen jarmuvek voltak :)))
Nekunk van egy lakokocsink, bizom benne, hogy azert az van olyan magas, hogy oda nem folyik be a viz, es bekoltozhetunk addig amig elmulik az arviz veszely :)

blackhairlady 2021.09.04. 03:18:58

@morgo1229: Igen, tudom, persze, de legutobb meg ovodaba jart amikor ideirtal :)

gabors 2021.09.04. 04:14:43

@Zsuzsi65: ja igazad van csak, ha jol emlekszem eleve Te hoztad ezt ervkent...

DE NEM, a tudomany az NEM igy mukodik hiaba vannak erdekek ha azok a valosaggal nem egyeznek (tudomany) akkor csak egy darabig allnak meg ... lasd:
kigyo mese,
biblia (szo szerint)
adam teremtve eva meg a bordabol ...
soroljam ???

most nem tudom komolyan mondod ezt vagy csak vitazni probalsz ??????

a "naiv ember" totalisan tudatlan foleg az USA-ban neki barmi valosag meg az is hogy adam szemelyesen olte meg az osszes dinoszauruszt !

milliok vannak itt az usa-ban akik szo szerint elhiszik a bibliat ... nekik persze en vagyok a naiv tudatlan ... (nem ?)

shak_ti 2021.09.04. 06:57:13

@gabors: mi vitte el? A tűz vagy az áradás?

:)))

fhdgy 2021.09.04. 10:00:17

Az éghajlatváltozáshoz:

Székesfehérvártól északra, majdnem Fehérvárcsurgóig levő területről még az 1800-as évek közepén is vizát kellett adni a településeknek a fehérvári püspöknek. Ma azon a területen szántóföldek vannak, és a viza nem a kukoricásban terem.

Székesfehérvárnak van egy Sziget nevű része, ahol korábban tényleg sziget volt, ma tízemeletes házak vannak.

Volt egy rész a városban, ahol az 50-es években még csónakázni lehetett, ma ott van a Rózsakert.

A szülőfalumban, ahol még az 1800-as évek végén vízimalom volt, ott most egy kis árokban csörgedezik a víz, ami egy kerékpár dinamót sem tudna meghajtani, mert olyan kevés.

Gyerekkoromban a Rinya patakon sorban, mint egy gyöngyfüzér, halastavak voltak. Ma éger ( berekfa ) erdő van.

Szintén a szülőfalumban volt egy kb. 8 hektáros tó, az úgynevezett Lapodi tó, ott ma tölgyes van.

Nem hiányzik ez a sok víz?

Miért nincs ma annyi víz? Pl. azért mert árkokat ástak, folyókat szabályoztak az elmúlt kb. 150 évben. A víz elszalad, és nem jön vissza.

Szerintem valamilyen mértékben vissza kellene állítani ezeket a régi állapotokat, megakadályozandó a víz gyors elfolyását.

Lehet, hogy kb. 150 év múlva lennének látható eredmények.

P.Elliot 2021.09.04. 17:56:17

@gabors: Ne is mond ezt az elhiszik a nepek a bibliat...

A deli allamokban szinte mindenki, oda 100 ev kell mire megtanitjak az embereket gondolkodni, / nem fogjak tudni mert a papok erosen a kezukben tartjak oket meg az agyukat, a penztarcajukrol nem is beszelve/.

Pont ma reggel amikor bekapcsoltam a tevet, az adon ment egy musor ami az extra szarevokkel foglalkozik, akik vagdossak orakon at a kuponokat, napokon at, neha az egesz csalad es meg akkor sem jonnek ra hogy ha a kupon vagdoso elmenne dolgozni akkor a duplajat, triplajat keresne meg penzben vele, lehet kevesebb munkaval.
Van egy normal, egeszseges kuponozas amikor az illeto ele kerul valami amit olcsobban kap meg, elteszi azt a kupont es felhasznalja de nem vadaszik utana az egesz csalad...

Tegnap este ugyanilyen musor volt amikor bekapcsoltam, egy no, egy templomi vezeto,. papno, akarki, nem elejetol neztem, ugy erezte hogy meg kell tanitani a hiveknek a templomban hogy hogy kell kuponozni mert o betegesen csinalta.

Pukkandozva nevettem azon hogy azt mondta hogy az Isten tanitotta meg otet kuponozni , es most o is ugyanazt akarja a hiveivel..

Hogy erthette vajon? Isten leszallt az egbol egy olloval es egy koteg ujsaggal a kezeben?
A hivek egy resze lelkesen hallgatta, / nem volt sok ember, valoszinu kis templom volt, nem az elejetol lattam/ nagy lelkesen, a masik ket resze kelletlenul, illetve az arcukon latszott a helytelenites hogy ilyesmirol van szo most itt a templomban....

P.Elliot 2021.09.04. 18:05:52

@fhdgy: Igen, valamit csinalni kellene, ugy van ahogy mondod.

A viztakarekossagot itt mindenki szajaba ragja a teve, radio hogy feleslegesen ne hasznaljuk.
Evente tobbszor jon a vizmuvektol biztatas hogy ne hagyjuk folyni a vizet , zarjuk el mihelyt nem kell.
Gyartottak viztakarekos wc-ket, a zuhanyrozsa sem olyan erosen nyomja a vizet mint valaha, szerintem igazuk van, en be is szoktam tartani...

Altalaban minden eszszeru tanacsot meg szoktam fogadni, miert ne?
Rosszat nem akarnak....

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.04. 20:54:28

Nosztalgiaztam kicsit ma...az apropo az volt, hogy Gombos Edina, aki mar egy ideje Floridaban lakik a csaladjaval, LA-be jott egy rovid nyaralasra, es tobb videot is keszitett.
Eszembe jutott a poszt, amit jo 4 eev irtam, es elkuldtem neki, mert o is szeret felfedezni kevesbe sztereotipikus helyeket...
A nosztalgia oka pedig az volt, hogy a poszt utani kommentekben sok regi nevet fedeztem fel, akik mar nem angyon jarnak ide...szoval most jopofa volt olvasgatni...:)
Edina videoja itt, az en posztom alatta :)

www.youtube.com/watch?v=-91RgaH5Pj0

hataratkelo.blog.hu/2017/05/27/ezerarcu_los_angeles

dikusz. 2021.09.04. 23:03:54

@Zsuzsi65: A posztodat, és a kommenteket is olvastam, tényleg jó visszanézni az akkori blogéletre.:)))

Az igazság az, hogy Edinát nem kedveltem, legalábbis azt, amit a médiában csinált. Nem egy villanásra láttam csak egy műsorban, hanem próbálkoztam többször is végignézni, nem ment...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.05. 06:22:46

@dikusz.: akkor kuldok Edina helyett egy kis malibui kocsikazast ma :) a hosszu hetvegenk elso napjat (hetfo nemzeti unnep az USA-ban) es a jo idot kihasznalva kedvenc helyunkre autoztunk le...
youtu.be/kopjO2DO33M

Egyebkent elkuldtem HA-nek a nyaralos posztom egy jo hete, de vagy szabin van, vagy nem nezi meg az emailjeit gyakran mostanaban ;)

Csodabogár 2021.09.05. 09:34:53

@kék madár: Ebbe a tegyünk valamit dolgoban kellen beszálgetni pl. Kínával ahol évente 10 új szénerömüvet építenek, vagy körülnézni Afrikában, ogy ott mit tesznek. Nem mellesleg Amemrika se erölködik annyira mint pl.Németország, akik gazdaságilag lassan belerokkannak a nagy erölködésbe.:-(

dikusz. 2021.09.05. 10:08:44

@Zsuzsi65: Köszi a videót.:)

Szerintem megkapta a posztot, jelezni is fogja mikor fog megjelenni, csak lehet hagy mondjuk egy-két hét szünetet a posztok között.
Nekem is elküldheted privátban a kibővített változatot.:)))

P.Elliot 2021.09.05. 13:50:57

@Zsuzsi65:

En is elkuldtem a posztomat vagy egy hete, nekem valaszolt hogy igen, majd ki fogjak tenni, ertesitenek hogy mikor.

Most hogy nem tesznek fel naponta posztokat gondolom ki kell varni.

Persze ez idovel azt is fogja jelenteni hogy elmaradnak a hozzaszolok, azok is akik olvassak de ez termeszetes szerintem ha egyszer nem folyamatosak az uj posztok.
A maguk modjan igazuk van, 10 even at naponta ujat,rettento nagy munka lehetett plusz vegig figyelni hogy nyakon ragadjak a kellemetlenkedot, ..na kepzeld ....
Hogy vagytok? A lanyok mar nagyok, mi?

A kompjuterem nagyon vacakol, holnap megyek ujat venni mert meg belepni is csak hosszadalmasan tudtam, segitseggel, holott csak 3-4 eves lehet. Laptop...

gabors 2021.09.05. 14:54:18

@P.Elliot: A legjobb amikor mutatjak hogy az alagsorban miket halmoztak fel... 200 darab mustar megy ilyenek nezem basszus ez 10-20 evre eleg .... vagy szaraz teszta vagy valami udito... cukorka 3000 darab

Na ez plane akkor nagyon fasza amikor mundjuk az alagsort elonti a viz ...

Az igaz hog 600 helyett fizetett mondjuk 5 dollart DE AMIT VETT annak nagy resze hasznalhatatlan vagy evek alatt sem fogja felhasznalni ...

Mindig arra gondolok hogy ezek utanna eladjak ezt? Vissza viszik ? vagy mit csinalnak ezzel sok hasznalhatatlan szarral?

gabors 2021.09.05. 14:59:14

@shak_ti: "Szuperül müködik a GOP texasban is, a nők jogaiért…khm"

Mar hogyne mukodne minden nonek joga akarhany puskat pisztolyt gepfegyvert (de csak felautomatat) venni tok jo nekik... nem

Szerintem ezzel amugy a GOP igen nagy ongolt lott mert nemcsak Texasban lesz oriasi bukta ebbol (ott a valasztok 70% ellenzi ezt) mashol is lesz ennek hullamai ... ennel jobb kampany temat nem is adhattak volna a demokratak kezebe ...

P.Elliot 2021.09.05. 15:20:27

@gabors:
Azokat a termekeket szoktak learazni amik kozel vannak a lejarathoz ezt eszre is vettem , ha ezek felhalmozzak a lejarando dolgokat akkor csak egy toredeket tudjak elhasznalni. Valoszinu hogy adnak a rokonoknak, van amelyik a Foodbank-ben vegzi de amiket a teveben mutattak azoknak szinte kissebbfele szupermarket van a pincejukben.

Beteges es idiota dolog.

Ellenben a bolhapiacokon vannak arusok akik ilyesmiket is arulnak/ kinnt a napon, pl. mustar, majonez/, eros a gyanum hogy a kuponozok az arusok.

Amennyi energiat ezek befektetnek azon haromszorosat tudja behozni ha elmegy dolgozni peldaul.

Emlitettek hogy ezek kimennek meg a szemeteshez is osszeszdni a kidobott ujsagokbol a kuponosokat.

Amit irtal az arviz, hat igen, szorhatjak a szemetbe..

Ami az arvizet illeti, itt a szomszedsag eleg jol meguszta, csak nehany haznal van az utcan felhalmozva pincebeli dolgok.

Egyik szerencsetlen szomszedomnak csodaszep a pinceje, oriasi, gyonyoruen berendeztek, ott lakik a fiuk /es meg a macskaknak is van kulon szobajuk/, konyha, furdo, halo, nappaliresz, / a Superball-t ott szoktuk nezni neha a tobbi szomszedokkal egyutt.

Meg nem beszeltem vele de latom hogy hordjak kifele a cuccokat, hat nagyon sajnalom oket.....

dikusz. 2021.09.05. 15:43:47

@P.Elliot: Itt van a TLC-n olyan műsor, hogy kuponvadászok. Egy alkalommal néztem pár percet belőle, követni sem tudtam miről van szó.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.05. 17:26:21

@dikusz.: van egy csomo olyan musor, ami ilyen extrem dolgokat mutat be, mert tudjuk, hogy ami atlagos, az "unalmas", legalabbis a media szerint.
En nem szeretem ezeket a musorokat, nekem olyan, mint amikor regen a cirkuszban mutogattak a mindenfele torz szulotteket es hasonlokat. Ezek az emberek (pl az extrem kuponozok) valamilyen szinten - szerintem - mentalisan serultek, valoszinuleg hoarding (gyujtoszenvedely) enyhebb esetei.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.05. 17:30:19

@gabors: a 70%-ot melyik media forrasbol szedted? ;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.06. 07:03:35

@gabors: szoval akik ellenzik a texasi torvenyt, azok attol tartanak, hogy most kevesebb fekete bebit es kevesebb down szindromas gyereket fognak abortalni...hmm, nagyon "humanus"...vagy inkabb a kepmutatas (hypocrisy) iskolapeldaja...

notthebee.com/article/people-are-really-upset-at-the-texas-abortion-ban-will-mean-less-black-babies-and-down-syndrome-babies-getting-aborted

gabors 2021.09.07. 00:45:29

@Zsuzsi65: Mar bocs de hol irtam en ilyet ?

ez hulyeseg ... aki ezert ellenzi az egy barom ...

Azert ellenzik mert a nok jogait serti ez, az meg plane hogy hogy sem nemi eroszak sem verfertozes eseten sincs kivetel..

Ez kb a talabani gondolkozas ... semmi bajom azokkal akik barmi erkolcso okbol nem kivannak semmikeppen abortuszt/ terhessegmegszakitast, DE ezt barki masra rakenyszeriteni bizony kereszteny taliban ...

Ma az amerikaiak tobbsege tamogatja a legalis abortuszt ... (mert abortusz lesz csak tobben fognak belehalni tobbe fog kerulni stb)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.07. 03:51:18

@gabors: "Mar bocs de hol irtam en ilyet ?

ez hulyeseg ... aki ezert ellenzi az egy barom .."

Orulok, hogy elismered...ha elolvasod a kommenteket, akkor latni fogod, kik gondolkodnak igy ;)

"This Texan law (az abortusz torveny) will significantly impair women's access to the healthcare they need (magyaran az abortuszhoz valo hozzaferes), particularly for communities of color and individuals with low incomes" (tehat kevesebb fekete baby es kevesebb szegeny csalad babyje lesz abortalva) - Joe Biden.

"This disgusting attack on abortion rights will harm Black and brown people and LGBTQIA people the most. But this fight isn't over." Congresswoman Sara Jacobs

"Under the cover of darkness, by choosing to do nothing, the Supreme Court allowed an unconstitutional abortion ban in Texas to go into effect last night.
Their decision doesn’t change the fact that reproductive rights are human rights. We'll fight for them." - Hillary Clinton

Tehat, ha kicsit belegondolsz,akkor azert tiltakoznak, es azt szeretnek, hogy TOBB women of color vetethesse el a gyereket! Nem latod itt a rasszizmust??
Btw, erdemes a Planned Parenthood-rol is tudni, ami rengeteg abortuszt vegez manapsag is, es a vezetoi is elismertek, hogy rasszista alapokon jott letre:

"Sanger opened her clinics in largely minority neighborhoods because she believed immigrants and the working class were inferior and needed their population controlled so as to purify the human race. That trend continues today where almost 80 percent of Planned Parenthood facilities are located in minority neighborhoods. In fact, although only 13 percent of American women are black, over 35 percent of all black babies are aborted in the United States every year. Abortion is the leading cause of death for blacks in the United States. According to Students for Life of America, “more African-Americans have died from abortion than from AIDS, accidents, violent crimes, cancer, and heart disease combined.” Black babies are about five times more likely to be aborted than whites. On Halloween in 2017, Planned Parenthood’s “Black Community” Twitter account tweeted: “If you’re a Black woman in America, it’s statistically safer to have an abortion than to carry a pregnancy to term or give birth.”

While Margaret Sanger tried to portray Planned Parenthood as a merciful organization that helps needy families, the facts speak for themselves. In her testimony to the House Oversight and Government Reform Committee in September 2015, former Planned Parenthood CEO Cecile Richards openly admitted that over 80 percent of her organization’s annual revenue comes from performing abortions and not basic health care for poor or disadvantaged women. When you dive deeper, well over 90 percent of Planned Parenthood’s annual revenue comes from performing abortions."

Golf2 2021.09.08. 20:40:06

@Zsuzsi65: Az hogy van hogy a feketék sok abortuszuk ellenére is dupla olyan gyorsan szaporodnak mint a fehérek?

SzZoole 2021.09.08. 20:52:20

@Golf2: a fényre jönnek :-)

dikusz. 2021.09.08. 21:33:03

@Zsuzsi65: A kuponozókat nem nézem, csak a műsorajánlásokban látom.
Pár sorozatot nézek csak, de egyre kevesebbszer, mert majd' mindegyik részt többször is láttam. Egy idő után arra is rá lehet jönni, hogy nem mindig a valóságot mutatják.
A kedvenceim közé tartozik az "Élet a fagypont alatt", "Az utolsó alaszkaiak", és a dr Pol-sorozat, és a 250 kg felett. Mást nem nézek, a tv-t sem sűrűn kapcsolom be.

Most egyébként is felújítás van, még kimozdulni sem nagyon tudok, talán 20-ra készen leszünk. Ahogy itt ez mostanában megy arról érdemes lenne egy posztot írni, és összehasonlítani azzal mondjuk, hogy nálatok hogy megy egy ilyen felújítás.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.08. 23:12:12

@Golf2: na, ez most egy kicsit megint az altalanositas csapdaja...a gyerekek szama ("szaporodas" a te szavaiddal) nem a borszintol fugg :) sokkal komplexebb dolog, mintsem igy leegyszerusiteni...nem tudom, szandekos volt-e, de a kijelentesed egy kivalo pelda a rasszizmusra, ezzel tisztaban vagy, ugye? :)

kék madár 2021.09.08. 23:14:32

esetleg tenyek is, nemcsak "gondolatok"

www.npr.org/sections/itsallpolitics/2015/08/14/432080520/fact-check-was-planned-parenthood-started-to-control-the-black-population

allitas:
" That trend continues today where almost 80 percent of Planned Parenthood facilities are located in minority neighborhoods. "

a teny:
"In 2014, the Guttmacher Institute, a reproductive health research center, surveyed all known abortion providers, including Planned Parenthood clinics, in the U.S. (nearly 2,000) and found that 60 percent are in majority-white neighborhoods.
"
allitas:
will significantly impair women's access to the healthcare they need (magyaran az abortuszhoz valo hozzaferes), particularly for communities of color and individuals with low incomes" (tehat kevesebb fekete baby es kevesebb szegeny csalad babyje lesz abortalva) - Joe Biden.

a teny
"In response, Planned Parenthood said Carson was not only "wrong on the facts, he's flat-out insulting." Alencia Johnson, assistant director of constituency communications, told NPR:

"Does he think that black women are somehow less capable of making the deeply personal decision about whether to end a pregnancy than other women? ... It's a shame that a doctor, who should understand the barriers black women face accessing high-quality preventive and reproductive health care services, would pander so clearly to anti-abortion extremists on the right.""

az allitas:
over 80 percent of her organization’s annual revenue comes from performing abortions and not basic health care for poor or disadvantaged women

a tenyek:
www.plannedparenthood.org/uploads/filer_public/67/30/67305ea1-8da2-4cee-9191-19228c1d6f70/210219-annual-report-2019-2020-web-final.pdf
page 38

persze ez mindent visz:
"Tehat, ha kicsit belegondolsz,akkor azert tiltakoznak, es azt szeretnek, hogy TOBB women of color vetethesse el a gyereket! Nem latod itt a rasszizmust??"
Ha en nem akarok beleszolni hogy egy terhes no mihez kedjen a terhessegevel, (mert semmi kozom hozza, az o elete, dontese) akkor en rasszista vagyok!!! Egyszeruen hihetetlen, megall az esz.
Arrol nem is beszelve, hogy ez a torveny besugasra masok feljelentesere buzdit

Golf2 2021.09.09. 07:59:13

@kék madár: Nagy kár volt a rasszista szót kitalálni evvel takarózik itthon is minden bűnöző.

SzZoole 2021.09.09. 08:25:43

@Golf2: te gulfi, az igaz, hogy Magyarországon a cigány szó rasszista, és a roma szót kell használni? De mi lesz ha a roma szó is kirekesztő/megkülönböztető szó lesz, akkor hogy fogják hívni őket, miniszterelnök úrr??? :-))

Golf2 2021.09.09. 09:27:06

@SzZoole: Szerintem már a kissebbség szóra is besértődnek,marad még a tesó szó.A focibuzi meg csak vajda úr.

Golf2 2021.09.09. 09:31:28

@SzZoole: Voltam most pár napot Münchenben azért visszaérve érezni a büdösbalkánt itt retkespesten,de már a határtól.Kár volt kimenni,vagy visszajönni.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása