oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. augusztus 03. 06:30,  „Nem tudok okot, amiért elmennék innen” 90 komment

2021. augusztus 03. 06:30 Határátkelő

„Nem tudok okot, amiért elmennék innen”

„Minden annyira gyorsan változik, én is, meg a világ is, nem tudhatom, hogy hova visz az utam.” Ismerős? Alighanem sokan vagyunk így, mint Csilla interjúalanya, Sándor, aki szoftverfejlesztőként dolgozik Svájcban. Lássuk, milyen tapasztalatokkal!

laptop_ferfi_foto_pixabay_com_1.jpg

Csilla: Hogy kerültél ki Svájcba?

Sándor: Hogy kerültem ki Svájcba? Ez nem egy hosszú történet, eldöntöttem, hogy jövök, megpályáztam egy állást és egy viszonylag körülményes procedúra után, 8 hónapra rá hívtak, hogy megkaptam a munkát, bepakoltam egy bőröndbe, beültem az autóba és jöttem.

Nagyjából így, nyilván belülről egy kicsit kellett hozzá türelem, mire kivártam, hogy tényleg legyen olyan projekt, ami nekem megfelel.

Csilla: Milyen volt a felvételi a pozíciódra?

Sándor: Szerintem teljesen átlagos volt. Ugye én egy multinál dolgozom, ma már több mint 36,000 alkalmazottjuk van, és igazából nem mondanám, hogy különbség volt a felvételi procedúrában, mint ha mondjuk, Csehországba jelentkezek vagy bárhova máshova.

Csilla: Hogy néz ki egy napod?

Sándor: Teamekben működünk, ami annyit takar, hogy mindenkinek megvan a napi feladata és bizonyos feladatokat emberekhez rendelünk. Van egy digitális tábla, azon húzzuk a feladatokat mondjuk az elvégzendő oszlopból az elvégezve oszlopba.

Alapvetően minden reggel azzal indul, hogy megnézzük, ki mit csinált előző nap, ki mit fog csinálni aznap. Ha akad olyan probléma, ami akadályozza a munkavégzésben, akkor arról is említést tesz, de nem ott beszéljük meg, mert azzal az egész csapatot zavarná.

Elég sok meetingünk van, nagyon sok egyeztetés szükséges, hiszen külső bedolgozói is vannak a banknak. Vannak határidők, projektek - nyilván egy nagyobb évi projekt kisebb részekre van bontva.

Emellett vannak a követelmények, hogy amikorra elérjük azt a határidőt, minek kell teljesülnie, mi a prioritás, mi nem prioritás, stb.

Csilla: Milyen feladataid vannak?

Sándor: Amikor mondjuk van egy új szoftver funkcionalitás, akkor a business analyst felméri az ügyfél igényeit, ezt egy dokumentumban összeírja. Ebből derül ki, mit kell tudnia a szoftvernek, milyen elvárások vannak vele szemben.

Én megkapom ezt a dokumentumot, ebből nekem meg kell értenem az új funkcionalitást és végig kell gondolnom, milyen tesztesetek szükségesek ahhoz, hogy be tudjam bizonyítani, tényleg azt a funkcionalitást teljesíti a szoftver.

Ehhez tudnom kell, milyen (mondjuk hardver-, szerver-) erőforrások állnak rendelkezésre. Ebből megírok teszteseteket, ezeket előkészítem, ha szükséges írok egy kérvényt, hogy kell még egy újabb szerver vagy akármi, és mire elindul a fejlesztés, addigra ideális esetben kész kell lennie a tesztelésnek, így aztán akár már a fejlesztés közben lehet vizsgálni, hogy tényleg jól halad-e a dolog.

Ezek a fő feladatok, utána a végrehajtás, majd a hibariportok megírása, megnézni, mi okozhatta a problémát, valóban kódhiba-e vagy nem, esetleg konfigurációs hiba satöbbi, satöbbi.

Csilla: Milyen bérezésre számíthat egy kezdő a szakmában?

Sándor: Egy junior IT-s évi 75 000 franktól 90 000 – 95 000-ig kereshet. Ez persze attól is függ, milyen cégről, milyen területről van szó, mekkora az ember tapasztalata.

Egy juniornak is lehet 1-2 éves tapasztalata, de ha nincs semmi, mert nagyon fiatal és éppen most esett ki az egyetemről, akkor lehet, hogy 75 000 frank alatt lesz egy picivel az éves fizetése.

Egy senior esetében évi 90 000 – 95 000 franktól indul a bérezés, a plafon 120 000 svájci frank. Egy vezető tesztmenedzser, projektmenedzser esetében 100 000 – 110 000 franktól indul az éves kereset, nagyjából 130 000 – 140 000 frankig, de azzal már nem vagyok annyira tisztában, inkább csak saccolom, de nyilván a határ a csillagos ég.

Csilla: Ért-e negatív diszkrimináció Svájcban amiatt, hogy külföldi vagy?

Sándor: Igazából nem, talán egy vagy két példát tudnék felhozni, de az annyira ilyen iciri-piciri, hogy elképesztő.

Előfordult, hogy telefonon hívtam fel egy biztosítót, de akkor még nagyon bátortalanul, és csak annyit tudtam elmondani németül, hogy nem beszélek jól és hogy beszélhetnénk-e angolul.

Az ügyintéző azt felelte, nem, mert ez egy német ügyfélszolgálat és elköszöntünk. Felhívtam újra a számot, egy másik kollégát kaptam, vele már minden teljesen rendben volt, lehet, hogy az első ügyintézőnek rossz napja volt.

Szóval azt mondanám, hogy nem ért semmiféle diszkrimináció. Vannak erre ellenpéldák az ismerősi körömben is, de ott úgy gondolom, hogy ebben a tapasztalásban, az adott embernek is megvan a saját felelőssége. Tehát azt kapod, amit adsz.

Csilla: Mik a hosszútávú terveid?

Sándor: A hosszútávot nem tudom, most úgy gondolom, hogy szeretném itt eltölteni a következő 5 évet. Akkor meglesz a 10 év tartózkodásom, utána meglátjuk.

Nem tudom, minden annyira gyorsan változik, én is, meg a világ is, nem tudhatom, hogy hova visz az utam. Most a jelenben az a tervem, hogy még 5 évet biztos, hogy maradnék Svájcban, természetesen inkább úgy mondanám, hogy nem tudok okot, amiért elmennék innen igazából.

A teljes beszélgetés megtekinthető az alábbi videón.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5716646274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arthamyr 2021.08.03. 07:24:39

Mindig jó látni, hogy még szinte mindenhol kb. ugyanaz a helyzet, mint pl. a kétezres évek végén is volt.
Két dolog miatt is: ha minden kötél szakad, lesz visszaút, ami nem annyira göröngyös, meg így jobban tudom értékelni, hogy már több, mint 10 éve nem egy banknál dolgozom. :)

Din Serpahis 2021.08.03. 09:36:10

A seniornak inkabb 140-150 a teteje, sot... Az elozo munkahelyemen az associate director bersav teteje 180nal volt. Ehhez azert mar kell a folyekony nemet, meg belsosnek kell lenni, mert az ilyen vendor cegek rohadtul lefosztjak a munkavallalokat.

De az igazi business az ha valakinek sikerul benyomnia magat contractornak...

Opi87 2021.08.03. 10:02:07

Ilyenkor inkább mindig az merül fel bennem, hogy tud egy banknál dolgozni :) Aki kihívást keres, kreatív stb. az ilyen helyekről menekül, akár magyar, akár svájci. Én közvetve dolgozom banki szoftverekkel (értsd, szoftvereket építünk amik a bankok rendszereit használják) és a minőség minden tekintetben borzalmas. Olyan dolgokat látok, amiért az "igazi" versenyszférában kiröhönék a céget, de egy bank "megteheti". Kényelmes, nyugdíjas állás, csak ne hülyülj meg 2 év alatt.

Arthamyr 2021.08.03. 11:13:56

@Din Serpahis: Az associate director (ami ahol én dolgoztam, ott nem volt így csak feltételezem, hogy) a vp és a director közt van? Ha igen, akkor az messze nem sima senior, és nem automatikus az ide való eljutás, pusztán az idő múlásával és a szakmai tudás növekedésével.

@Opi87: Nem mindenki keres kihívást, kreatív stb. Nem tudom, hogy az előbbi többségben van-e, vagy csak sokan szeretnék magukat így láttatni, mert most ez kell, abban viszont biztos vagyok, hogy a kreatív emberek kisebbségben vannak, főleg ezen a pályán. Szerencsére nem is sok helyen van rájuk ténylegesen szükség.
Nem csak a bankokban (és a pénzügyi szektor nagy multijainál) van szarlapátolás, de ott legalább viszonylag jól megfizetik, ha valakinek van hozzá gyomra.

Din Serpahis 2021.08.03. 11:21:18

@Arthamyr: Nem, nem az Associate Dir, az a VP/Dir alatt van, a UBS az pl úgy épül fel, hogy Associate, Director, Executive Director, Managing Director. A Credit Suisse az ugyanez, csak a Director helyett VP van, az AD helyett meg AVP.

A tozsdénél ahol legutóbb dolgoztam, az AD az a menedzsment belépő szintje volt (én is az voltam), mondjuk kicsit speciális eset volt abból a szempontból, hogy nagyon lapos volt a hierarchia, a magasabb szinteken csak mutatóban lehetett találni többnyire 60as managereket.

Din Serpahis 2021.08.03. 11:26:44

@Opi87: Ez csak sztereotípia... nekem is volt brutál szar projektem banknál őkori technológiával és módszertannal, de viszont pl amin most dolgozom az egy olyan big data / machine learning cucc, amit a világon alig pár cég használ, mert csak ők tudták megfizetni...

Másrészről viszont baromi nagy kihívás lehet, az architectura amivel most dolgozom az pl többszáz rendszert fog össze, a domain knowledge ami meg kell hozzá, a szintén extrém bonyolult. Nyilván ha mezitlábas coder vagy és megkapsz valami ótvar 30 éves appot, akkor az nem jó, viszont minél jobban rálátsz, annál érdekesebb. Én nagyon élvezem.

Arthamyr 2021.08.03. 11:33:00

@Din Serpahis: Ahol én dolgoztam, ott pl. associate, VP, executive director, MD, vagy egy másik helyen associate, VP, Director, MD, ezért gondoltam, hogy közte van. Ha a VP alatt van, akkor jogos, ilyen szintre reálisan el lehet jutni.
De ha valahol az a "menedzsment belépő szintje", az még mindig feljebb van/más irány, mint a "sima senior" (bár láttam olyat is, hogy valaki ED vagy MD volt, de nem voltak emberei, de ez azért ritka, és megint nem az automatikusan bekövetkező dolog).

Arthamyr 2021.08.03. 11:45:44

@Din Serpahis: Talán lehet, hogy sztereotípia, de ha az is, egyáltalán nem alaptalan. A pénzügyi szektor régebbi cégeinél a projektek többsége és/vagy a cég működése nem túl barátságos, és az igazság az, hogy egy kis menedzserre is több "mezitlábas coder" és/vagy az operations-ben üldögélő emberke jut, akik mindkettő jellemző tulajdonság hatásait "kiélvezhetik". Ebben a bizniszben nagyon sok a szar cég, szar projekt.

Din Serpahis 2021.08.03. 12:10:44

@Arthamyr: Nekem itt Svácjban négy projektem volt a finance területen 7 év alatt, ebből kettő egyértelműen szakmailag top volt és emberileg is.,volt egy dögunalmas, ami érdekes lehetett volna, de a balfasz menedzsment miatt nem jutottunk sehova, és volt egy borzalmas, ami minden szempontból mélypont. Ennek alapján az összkép vegyes, de még mindig jobb mint anno Magyarországon, ott 9 év alatt egy teljesen más szektorban gyakorlatilag csak szarabbnál azarbb projekteket sikerült megcsípni...

Arthamyr 2021.08.03. 12:13:33

@Din Serpahis: Te más munkakörben dolgozol, végig ba vagy menedzser voltál, nem?

Opi87 2021.08.03. 12:38:39

@Din Serpahis:

Nem feltétlenül egy-egy dolgozót hibáztatnék egy elavult infrastruktúráért, hiszen ez nem az ő döntésük sokszor (sőt, sok helyen még "ingyen" sem javíthatsz semmit, ami működik, jó az úgy), viszont szakmai oldalról egy ilyen helyen rövid távon hülyét kapsz. Kb. mintha egy végtelenül precíz embert beültetsz csempézni jó pénzért átlag magyar szakikkal, 5mm ide vagy oda, "jó az úgy", szerintem mentálisan ez nem lenne egészséges.

Szerintem a bank legyen "lassú és precíz", a startup meg "gyors és összedobált", ehelyett az van, hogy a bank az lassú és összedobált, a startup meg gyors és összedobált lesz :)

Din Serpahis 2021.08.03. 12:40:41

@Arthamyr: Hát BA, meg ennek különféle leágazásai, Product owner meg BA / PM ilyesmik.

Arthamyr 2021.08.03. 13:02:06

@Din Serpahis: Az teljesen más, abból a nézőpontból nem annyira trágya a pénzügyi szektor.

Din Serpahis 2021.08.03. 16:43:49

@Arthamyr: Hat ez attol fugg... most tervezzuk a hazakoltozest, elkezdtem allasokat nezni otthon, hat van kb ot ceg, ami szobajohet.
A tobbi az mind dogunalmas retail banking.

gabors 2021.08.03. 17:49:57

@Opi87: "Ilyenkor inkább mindig az merül fel bennem, hogy tud egy banknál dolgozni :) Aki kihívást keres, kreatív stb. az ilyen helyekről menekül, akár magyar, akár svájci. "

es akkor ki fasz csinalna meg azt amihez the vagy "kreative kreten" vagy valami ..

gondolom ezt mondod a buszsoforre is (ja nem te uber-rel mesz)

wtf ??

Golf2 2021.08.03. 18:03:05

Jó neki,bár ha az áhított 10 év az állampolgárság miatt kell,akkor kevés lesz az angol,tanulhatja a bikkfa svájcit.

Din Serpahis 2021.08.03. 18:09:25

@Golf2: Eleg a sima irodalmi nemet.

svajcineger 2021.08.03. 18:18:09

@Golf2:
Nekem is eszembe jutott, hogy miert varja a 10 evet. Ha az allampolgarsag miatt, akkor azt tudnia kell, hogy annak - a 10 even kivul - eleg sok mas feltetele is van.

Arthamyr 2021.08.03. 19:28:00

@Din Serpahis: Képzeld el, hogy ott mi juthat lenn az árokban... :)

Arthamyr 2021.08.03. 19:36:03

@Din Serpahis: Amúgy azért akad más is, vannak cégek befektetési részleggel, quantokkal stb. is, és kb. ugyanazon a projekteken lehet dolgozni, mint az anyacégnél. Legalábbis 2010 körül még ez volt a helyzet, kétlem, hogy mind kivonult volna. Azt mondjuk nem állítom, hogy nem lesz dögunalmas, ez egyéni preferenciákon múlik, de nem van olyan, ami nem retail.

Opi87 2021.08.03. 19:42:42

@gabors: A buszsofőr nem válogathat (vagyis igen, de persze általában nem), a programozó meg igen (általában nagyon). Tehát kérdés, hogy mit nyújt egy bank, amit más nem tud? Fizetések nem jobbak (sőt, sokkal rugalmatlanabb egy nagy cég ha többet kérnél, általában eleve minden emelés fix ha egyáltalán van), munkakörülmények általában abszolút rugalmatlanok (üldögélhetsz 9-től 5-ig a "jófej" kollegákkal az irodában, biztos valakinek bejön), a menedzsment általában teljesen begyepesedett, vagy csak felfelé nyal és azzal van elfoglalva, hogy teljesítse a KPI-aikat meg egyéb multis lófaszokat, értelmezhető termék nincs (tessék megnézni csak a banki applikációkat, belső rendszereket stb.), rendes fejlesztési munka nincs, új technológiák alig vannak, változást szinte 0 eséllyel érsz el egy ilyen cégnél mezei lenézett lófasz fejlesztőként, különösebb ráhatásod se lesz se a termékre, se a folyamatokra (ha szerencséd van és egyáltalán belső fejlesztés, és nem csak egy "senior" fizetésért tech supportálsz) stb. lesz feletted product owner meg product manager meg product minden aki mind azt hiszi hogy okosabb mint te a közgázos diplomájával, és akit szintén csak a KPI-ok érdekelnek meg hogy nyaljon felfelé.

Még egy magyar kkv is jobb, de szerintem Magyarországon (Svájc persze más) abszolút a külföldre dolgozás, esetleg saját cég, amit érdemes vinni...Már ha nem szeretnél kiégni 5-8 év után.

Multi, bank, ide értelmes ember nem megy, max egyetemről ki, kis naív majd te megmutatodként. Én ezt mondom neked 15 év tapasztalatommal, voltam banknál contractor, voltam multinál is, voltam multinál is contractor, dolgoztam külföldre, volt (van) saját cégem, startupnál dolgozom jelenleg, szóval eléggé láttam, mi van.

Aztán persze van az aki 30 évig képes ugyanoda bejárni, ugyanazt az ERP-t nyomogatni, ezek jól fizető nyugdíjas melók lesznek (mert ő azt nyomogatja, de közben a világ tovább ment, ő lesz az 1 ember aki ért hozzá, örökre lesz munkája, erre sok példát láttunk már bankoknál ahol 30-40 éves rendszereke is vannak sok helyen...), de mondom, egy ilyen közegben egy kreatív ember abszolút kiég.

És nincs azzal semmi baj, ha te nem vagy kreatív esetleg szabadságot igénylő vagy változatosságot igénylő típus, az is kell, ennyi. Svájci bankba lefogadom nagyrészt ilyen emberek dolgoznak, nem csak a fejlesztők, de pl. a könyvelők is pont ilyenek szoktak lenni.

gabors 2021.08.04. 03:57:51

@Opi87: koszi a valaszt jo hosszu csak a ugyanaz a lenezo bullshit ami miatt irtam...

fiatal lehetsz majd meglatod kesobb mekkora baromsagokat gondoltal annak idejen ... (internet nem felejt)

voltam en is ilyen kibaszott okos 25 eve (szinten IT) ...

FutureFry 2021.08.04. 04:05:13

@Din Serpahis: “... seniornak inkabb 140-150 a teteje, sot... Az elozo munkahelyemen az associate director bersav teteje 180nal volt. ...”

Ez a (bruttó?) alapbér amire aztán jöhet még bonus, stock options/units, magánnyugdíj-kiegészítés, stb.?

gabors 2021.08.04. 04:06:01

@Opi87: " a programozó meg igen "

ertem de elmondanad mi is annyira kreative egy programozoi munkaban vagy csak el vagy telve ezekkel a "buzz word"-okkel

ha tenyleg programozo vagy es valoban "kodolsz" abban lofasz kreativitas van mert azt kell megcsinalni amit 3-4 szinttel feletted mar regen eldontottek ... persze lehet jobb meg megjobb "kodot" irni de ennek inkabb a 80-90-es evekben volt ertelme. Mikor a BME-n CP/M alatt peldaul azon agyaltam hogy lehetne kicsit gyorsabban irni arra kibaszott floppyira mert tul gyorsan jottek az adatok a A/D biszbaszbol es irtunk/irtam egy specialis kodot erre assemblyben akkor talan 512KB memory volt a super duper gepben ... NA akkor volt szukseg erre most a "programozok" abban kreativak hogy hogyan lehet tobbet lehuzni a megbizotol minnel kevesebb munkaval... :-)

gabors 2021.08.04. 04:13:13

@FutureFry: "Ez a (bruttó?) alapbér amire aztán jöhet még bonus, stock options/units, magánnyugdíj-kiegészítés, stb.?"

igen ez nagyon jo kerdes de foleg inkabb az USA- ban foleg ha eu biztositast is kerdezned... mert itt pl a csalad JO/JOBB biztositasa eleve olyan 25-30k-t jelent plusz es valoban a magannyugdij vagy 401-K (nem usakosoknak ez a magannyugdij adozasi kod szama ahova evente X osszeget lehet adomentesen betenni es a munkaltato is kiegeszitheti) ...van tobb hasonlo ado-kedvezmenyes befektetesi dolog is amit munkaltato tamogathat de talan ez a legismertebb.

Ezen kivul vannak egyebb igen sokat ero munkaltatoi kedvezmenyek parkolasi/utazasi tamogatastol gyerek vagy eltartotti tamogatasig sot pl nalunk van bolcsi amit a ceg ugy kb 75%-ig fizet ... mert igy az anyuka hamarabb visszajon dolgozni ... es megeri ...

Arthamyr 2021.08.04. 04:34:33

@gabors: "ha tenyleg programozo vagy es valoban "kodolsz" abban lofasz kreativitas van mert azt kell megcsinalni amit 3-4 szinttel feletted mar regen eldontottek" - Azt írta, hogy startupnál dolgozik, ott nemigen van 3-4 szint felette.

gabors 2021.08.04. 05:01:48

@Arthamyr: "Azt írta, hogy startupnál dolgozik, ott nemigen van 3-4 szint felette." nekem ebbol nem ez jott le mert start-upnal sem a programozo az aki kreativan eldonti mit is csinal (cukkerberg mikor meg a kollegiumban kodolt talan) ...

Az is lehet amit mondasz de ebbol akar semmi sem lesz mondjuk 3-6-9 honappal kesobb ... ez nem igazan "programozoi munka" szerintem de majd erre rajon sajat maga is ...

sot ebbol szinte kovetkezik is hogy ennel feljebb sem fog hamoarosan kerulni ... de van meg ideje ....

Arthamyr 2021.08.04. 05:08:07

@gabors: Abban is lehet kreatív rész, sőt még akkor sem kizárt, ha 3-4 vagy mondjuk 8 szint van felette. És az is igaz, hogy startupoknál erre nagyobb az esély, mint egy soktízezres/-százezres multinál, és az is, hogy ritkán jó, ha. Nem csak abban lehet kreativitás, hogy mit is csinál, hanem pl. abban is, hogy hogyan...

gabors 2021.08.04. 05:09:05

@Arthamyr: ""Azt írta, hogy startupnál dolgozik, ott nemigen van 3-4 szint felette." nekem ebbol nem ez jott le mert start-upnal sem a programozo az aki kreativan eldonti mit is csinal (cukkerberg mikor meg a kollegiumban kodolt talan) ..."

az igaz soha nem dolgoztam start-up nal lehet Te ezt jobban tudod vagy lattad.

(majdnem mert ott voltam a google-nal (New York) mielott google mint public company lett, jo parszor es volt aki atment en gyava voltam mert nem hittem el hogy amit csinaltak akkor, kb 1996-97 tajan ertelmes volt de nekik lett igazuk akkor en a terkepeszet reszen voltam erdekelt google earth lett belole)

De pont emiatt mar volt gmail cimem es fiokom 2 evvel a hivatolos nyitas elott :-) szep idok voltak

Arthamyr 2021.08.04. 05:14:13

@gabors: Igen, fiatal korában mindenki kreatívabb. Egyrészt, mert tényleg az, másrészt meg rá kell jönnie dolgokra, ami később már nem fog az újdonság erejével hatni. És az idők is szebbek.

gabors 2021.08.04. 05:19:59

@Arthamyr: " Nem csak abban lehet kreativitás, hogy mit is csinál, hanem pl. abban is, hogy hogyan..." bocs de angolul ... you are right brother ...

pont ezert gondoltam hogy amit irt nem kicsit fiatalos akarmi (minek mondjak ezt most virtus ?)

Din Serpahis 2021.08.04. 09:42:22

@FutureFry: Persze, erre jött már mindenféle juttatás, bár mondjuk a bonusz nem volt olyan sok, kb két havi fizut adtak. Meg volt mindenféle juttatás, ingyen bérlet, meg olcsó kaja a céges kantinban (kb ilyen magyar árakon lehetett enni) stb.

Din Serpahis 2021.08.04. 09:45:20

@gabors: Hát én dolgoztam startupnál még anno Magyarországon, hát katasztrófa volt, az alapítók folyamatosan egymással veszekedtek, hogy akkor mit, hogyan kell csinálni, közben meg ment ez az erőltetett lazulás, jópofáskodás, otthagytam fél év után a fenébe.

gabors 2021.08.04. 16:00:31

@Din Serpahis: "Hát én dolgoztam startupnál még anno Magyarországon, hát katasztrófa volt, az alapítók folyamatosan egymással veszekedtek, "

Az semmi de startup azt is jelenti hogy 10 bol jo ha 1 max 2 eli tul az elso par evet... altalaban nem is fizetnek tul sokat annak egy reszet gyakran reszveny pakettben (foleg usa-rol beszelek) amibol majd mikor eljon az IPO (ceg tozsdere megy) jol meggazdagszik mindenki sot olyan nagyvonaluak is szoktak lenni hogy reszvenyt tesznek a nyugdij szamlara is ... es mikor ceg megy a levesbe a reszvenyek is ha eppen meg papiron is megvan akkor esetleg tapetazni lehet vele....

csak a 2000 koruli ".com"-ra kell emlekezni...

midnight coder 2021.08.04. 21:21:39

@gabors: "mert azt kell megcsinalni amit 3-4 szinttel feletted mar regen eldontottek ..."

Ez utoljára olyan 30 éve mûködött így. A valóság inkább az, hogy van egy pár millió soros kódbázis amit valakik valamikor elkövettek, abban van egy funkcionalitás amirõl igazából még a felhasználó sem igazán tudja hogy pontosan hogy kellene mûködnie, és van egy üzleti igény amit nem igazán sikerült megfogalmaznia a usernek. Te pedig megkapod a nemes feladatot, hogy implementáld. Elsõ körben tehát megnézed hogy mit csinál most a kód, és ehhez képest mire gondolt a költõ amikor elkövette. Aztán megbeszéled a userrel, hogy ennek tényleg így kell-e lennie, illetve hogy mire gondolt amikor az üzleti igényét megfogalmazta. Aztán leimplementálod a kódot, lehetõleg úgy hogy az ne nagyon lógjon ki az eddigi struktúrából, unit tesztet írsz rá, illetve módosítod a meglévõket. Ezt hívják úgy, hogy agilis módszertan. Szar dolog, viszont a vízeséssel ellentétben mûködik - többé-kevésbé.

Örömhernyó 2021.08.04. 21:21:53

Valahogy nem lepődök meg azon, hogy egy jól fizetett szoftverfejlesztő nem akar elmenni Svájcból. Svájcból a nem annyira jól fizetett takarítók, szobalányok, idősgondozók se nagyon akarnak elmenni.
Ezek a svejci posztok olyan egy kaptafára vannak írva. Elhiszem, hogy jó Svájcban, de sok újdonságot nem hoznak

arthurthedent 2021.08.04. 21:22:03

Vettem egy házat Pécsett, egy olyan környéken, ahol volt normális internet. Felújítottam, sok milliót ráköltöttem. Most tíz napja haldoklik a netem és az UPC egyszerűen nem hajlandó megcsinálni.

arthurthedent 2021.08.04. 21:22:18

Szabadúszó programozóként így tesz tönkre az UPC. Szerződést kötnek, azt mondják, hogy négy órán belül elkezdik kijavítani a hibát ha lenne.

Múlt héten azt mondták, hogy holnapra. Aztán azt mondták, hogy 72 órán belül. Most ott tartunk, hogy "ezen a héten biztosan meglesz". Minden alkalommal megköszönik a türelmemet, szóval szépen udvariasan tesznek tönkre.

Eleve mennyit ér ma egy családi ház, ami hirtelen egy olyan helyre került, ahol nincs normális internet? Mekkora a károm, hány millió?

Na én ezért mennék el innen.

Opi87 2021.08.04. 21:22:32

@gabors:

Startupoknál általában max 2 szint van. Nálunk konkrétan, miután én vagyok a technológiai igazgató, plusz a (senior) fejlesztők, ennyi. Ha úgy nézed, én vagyok az architecht is, mert én döntöm el, hogyan oldunk meg technológiai szempontból problémákat (pl. termék, skálázódás, UX, adattárolás, adatfeldolgozás, analítika, különböző külső együttműködések technikai kiszolgálása, biztonsági kérdések stb.), a senior meg megcsinálja. Miután mi kicsit vagyunk, ezért a munkám 60-70%-a amúgy fejlesztés, debugolás, tech support stb.

Ennek a munkának itt minden szintjén sok kreativitás van: az én szintemen mivel ha van is "kész" megoldás egy problémánkra, azt általában meg kell találni és ki kell értékelni, sok problémánkra eleve nincs kész megoldás, hiszen azért vagyunk startup, miután nem versenyzünk 20 másikkal (konkrétan jelenleg EU-n belül nincs is versenytársunk, amerikai versenytársunk pedig teljesen más környezetben működik, és nyilván nem tudjuk a háttérarchitechtúrát és egyebet), skálázódnunk is kell már abszolút, amire ugye felvet további 1000 másik kérdést, és nálam már abszolút előjönnek olyan kérdések is, hogy mennyibe kerül valami az elején, mennyibe kerül évente, karban tudjuk-e tartani, találunk-e embert, aki fejleszti, ha esetleg kellene egy dedikált ember (nyelvek, framework-ök, adatbázisok, analítikai szoftverek hada van itt), 1 év múlva is lesz-e hozzá frissítés, mennyire biztonságos, átmegy-e a biztonsági tesztjeinken stb.

A senior szinten meg abszolút elvárt és megfizetett a kreatív problémamegoldás, igen. Azért remélem érthető, hogy aközött, hogy "rakj be egy inputot a főoldalra Józsi, legyen kék, és 20 pixel magas" és az "old meg, hogy távolról debugolhassuk real time a tesztelők készülékeit" azért nem ugyanaz a "megmondom felülről szint". Én nem mikormenedzselek, és abszolút igaz a sztereotípia itt, nem készülnek pl. a bankoknál általam is megszokott specifikációk: nincs időnk, sokszor menet közben változtatunk (pl. saját dedikált tesztelők, fókuszcsoport inputja miatt, fejlesztők inputja miatt), sokszor a/b tesztelünk a felhasználóinkkal (ekkor adatokkal alátámasztható, melyik a jó irány), nem egy rigid struktúra ahol a fejlesztő csendben dolgozgat mi meg a válla mögül irányítünk. Ilyen embert fel sem vennénk, mert mi abszolút elvárjuk, hogy egy senior minden értelemben rakja bele a tapasztalatát, nem csak kód szinten.

Minden kérdést ezért belül is megvitatunk, és vannak nagyon kreatív módszerek és megoldások, amik születnek, és mi még csak Series A-nál tartunk, tehát kicsit vagyunk, számomra ezért érdekes, mert real time kell növekedni, és skálázódni, mi abszolút egy MVP-vel indultunk el, kevés pénzből, de év végére várhatóan már nyereségesek is leszünk.

Ahogy mondtam fent, kreativítás szempontjából a bank meg a multi abszolút az alja, kkv és startup meg általában a teteje (NEM csak azért lesz egy fejlesztési munka kreatív, mert a kódolás maga kreatív, én ezt nem is mondtam. A fejlesztés kb. 30%-ban "tiszta" kódolás amúgy is. A többi az minden más. Ha a te munkád 100% kódolás, az bizony nem fejlesztési munka, hanem feature gyár, vagy nagyon kezdő vagy. Igen, a Facebook-nál is van olyan phd-s aki support ticketekre válaszol, ilyen helyekről pont ezért kell eljönni. Ha arra sem képesek, hogy bevonjanak a döntésekbe, ott nem becsülnek meg, ennyi)

2021.08.04. 21:22:41

@gabors: “ voltam en is ilyen kibaszott okos 25 eve (szinten IT) ...”

Igen ez érdekes szitu, néha én is mulatok azon hogy milyen arrogáns hülye voltam fiatalon. Aztán az élet megtanít alázatra

Mérges 1234 2021.08.04. 21:23:02

@Opi87:

Multinál tolom 20 éves kóddal, egyetértek, mindenre lenne idő, minden rohadt lassan halad, de mégis akódminőség csapnivaló.

Leginkább azért mer 4-5 kontinensen fejlesztik, legtöbben nem látják át az eégszet, össze vissza van minden vannak kiváló részek, és agyfasz részek.

És igen nálunk is a fő szabály ha működik ne nyulj hozzá.

Meg gondolom ismerős másoknak is szar foltozás, hogy stabli működéső szoftverre nincs idő, így aztán jön a 4 óránként automatikusn újra induló szoftver, meg az automatikus recovery opciók, meg töb proceszbe szervezés, stb. Tehát a gányolás, gányolása, de mégis megy a szekér eladják és valahogy életben kell tartani.

svajcineger 2021.08.04. 23:28:22

Átmentünk IT topikba.
Egy szavatokat se értem. :)

FutureFry 2021.08.05. 06:01:16

@Din Serpahis: “… mondjuk a bonusz nem volt olyan sok, kb két havi fizut adtak …”
Mondjuk a 2 havi fizetés mint bonus azért szerintem “nothing to sneeze at” (hiszen pl. az általad hivatkozott fizetéseknél az ~23-25K CHF/év), és ez még talán akkor sem jelentéktelen ha esetleg egy NSO/RSU jóval többel járna. Ami a cafeteria/bérlet/parkolás/stb. kedvezményeket illeti, az szerintem nem igazán plusz: kicsit leegyszerűsítve mondhatni arra jó, hogy többet dolgozzon/legyen a munkahelyen a delikvens, és a korai nyugdíjhoz sem segít igazából. Akkor inkább már több szabadság… (persze kinek mi a szempont)

FutureFry 2021.08.05. 06:04:24

@gabors: “ … reszvenyt tesznek a nyugdij szamlara is  … es mikor ceg megy a levesbe a reszvenyek is ha eppen meg papiron is megvan akkor esetleg tapetazni lehet vele …”

Ez azért (ha bejön) nagyon jó buli tud lenni: pl. Peter Thiel (PayPal társalapító) még a kezdetekkor (’99 körül, amikor még olyan volt a jövedelmi szintje, hogy ezt megtehette) közel-kimaxolta a Roth IRA-jét “értéktelen” PayPal részvényekkel (1.7 millió részvény x $0.001 = $1700, ami az éves “contribution limit” alatt maradt), aztán amikor a részvényárfolyam (hogyhogy nem) megugrott, ez ~$4 millióra, majd az Ebay-es felvásárlás után ~$28 millióra nőtt, az pedig mindenféle (kizárólag számlán belüli) pézmozgásokkal/befektetésekkel mára $5 milliárd-ra (!) nőtt. És ebből - a Roth IRA vonatkozó szabályok miatt - _semmit_ sem kell adóznia, ha 59.5 éves kora után veszi ki (ami már csak ~6 év).

www.propublica.org/article/lord-of-the-roths-how-tech-mogul-peter-thiel-turned-a-retirement-account-for-the-middle-class-into-a-5-billion-dollar-tax-free-piggy-bank

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.08.05. 06:46:07

@arthurthedent: lakossagi net, nem garantalt szolgaltatas. minimum legyen egy mobilneted backupnak.

@svajcineger: annyira nem izgalmas, mindenki leirja a sajat tapasztalatat mint altalanos ervenyu igazsagot, a kozos resz a jol ismert kozhelyek, a kulonbsegekbe meg vagy belefutsz vagy nem.

arthurthedent 2021.08.05. 06:46:55

@svajcineger: A képlet viszonylag egyszerű:

1) A kód felismerhetetlenségig el van rontva, nem tudsz rájönni, hogy mit akart a programozó.

2) Magyarázatot (commentet) nem írt, abból pláne nem tudsz rájönni, hogy mit akart.

3) Megkérdezed a főnököt, ő már az elején nem tudja, hogy mit is akart pontosan.

4) Javítsd ki és 8 másodperc helyett 0,1 másodperc alatt válaszoljon, a fájl legyen kisebb mint 100 megabájt és nehogy használja a processzort, mert akkor mit mondanak már az ügyfelek.

5) De a cégnek persze küldetéstudata van, minőségbiztosítási tanusítványai, nagyon komoly minőségi követelményei és harminc fős marketingcsapata. Büszkék vagyunk arra, amit csinálunk. :(

Amikor végül otthagyod őket összeomlik minden.

Arthamyr 2021.08.05. 06:51:43

@FutureFry: "cafeteria/bérlet/parkolás/stb. kedvezményeket illeti, az szerintem nem igazán plusz" - attól függ, hogy pontosan milyen. Pl. az egyik ír cégemnél volt ingyen kaja, és még dobozokat is adtak, hogy a maradékot el lehessen vinni. Így az én étkezésemet teljesen a cégtől megoldottam, a feleségemnek "csak" a vacsorát/ebédet. Ezzel rengeteg időt lespóroltunk (kb. hétvégén kellett egyszer vásárolni), amit nem arra fordítottunk, hogy többet dolgozzunk, hanem egyszerűen csak több szabadidőnk volt, meg némi pénzt is. A céges orvos is kényelmes (persze erre is lehet mondani, hogy ez meg azért van, hogy ne irassák ki magukat az emberek kamuból), időt spórol, ugyanígy a parkoló, a céges ovi (ez nagyon jó, Írországban havi kb. 1k/gyerek+idő spórolás érhető el, mondjuk ez ritka juttatás) és hasonlók.
Egyiktől sem mész mérhetően hamarabb nyugdíjba, de amíg az ember dolgozik, sokkal kényelmesebbé teszi az életet, én többet simán behúznék a "nothing to sneeze at" kategóriába, sőt... A bónuszt meg azért írta úgy @Din Serpahis: , mert az teljesen alap pénzügyi szektorban, én a kb. 15 évem alatt sosem hallottam ennél kisebb bónuszról, még a "rossz" években sem. Természetesen ez is "nothing to sneeze at", csak olyan gyakori, hogy természetesnek veszi az ember.

arthurthedent 2021.08.05. 07:59:06

@droid_: "lakossagi net, nem garantalt szolgaltatas. minimum legyen egy mobilneted backupnak."

1) Nem, nem lakossági, vállalkozóként kötöttem szerződést, többet fizetek, többet vállaltak.

2) A mobilnet nem felel meg a céljaimnak, nem azzal van gondom, hogy nem tudom böngészni a zindexet.

Azért köszi a tanácsokat, de nem azzal van gondom, hogy elromlik valami. A gondom az, hogy az UPC két héten keresztül semmit sem csinál, ami igencsak balkáni hozzáállás.

Din Serpahis 2021.08.05. 10:04:41

@arthurthedent: Van Pécsen ilyen közösségi iroda, oda szerintem beülhetsz, nem is olyan drága.

Din Serpahis 2021.08.05. 10:07:09

@FutureFry: Ja az is volt, 30 nap szavit adtak, Svájcban ugye 20 a kötelező.

Arthamyr 2021.08.05. 10:09:35

@arthurthedent: Mihez kell folytonosan szélessávú internet, amihez a mobilnet nem elég jó? Én viszonylag sokat dolgoztam hasonló munkakörökben, mint a "szabadúszó programozó", de nem volt szükségem rá.
Milyen csomagod van, milyen rendelkezésreállással?
Egyébként ha ezért mennél el innen, jól nézd meg, hová mész, mert máshol sem biztos ám, hogy jobb lesz a helyzet. Ebben Magyarország nem áll olyan rosszul...

@droid_: Van vidéken olyan internetszolgáltatás, ami "tisztességes" sávszélességet (mondjuk: min. 50/20Mb le/fel) garantál, legalább 99.9% rendelkezésre állással, és megfizethető (ez meg legyen: havi 50k HUF alatt)?
Nem néztem utána alaposan, mert amikor a Digi-t megkérdeztem, hogy nincs-e valami számomra megfelelő üzleti csomagjuk, elment a kedvem az egésztől (pl. a rendelkezésre állás 99.5% lett volna, havi 30 ezer körül, a lakosságinál jóval kisebb sávszélességgel, ha jól emlékszem).
Jófej módon a rendelkezésre állást senki sem hirdeti (valahol persze biztos le van írva), csak az van kirakva az ablakba, hogy milyen brutál sávszélességet kap az ember fillérekért. Aminek én a tizedével is megelégednék, ha az mindig meglenne, akár jóval magasabb áron is.

Din Serpahis 2021.08.05. 10:10:10

@arthurthedent: A legjobb az volt, amikor Product Owner voltam még Bécsben. Jött a főnököm, hogy át kéne vennem az xyz komponenst. Mondom jó, ez mit csinál. Hát azt nem tudja senki, doksi nem igen van. Jó, akkor ki ért hozzá. Hát azok mind elmentek a cégtől tavaly.

Kénytelen voltam megkérni egy fejlesztőt, hogy ugyan már reverse engineeringelje a kódot, aztán abból kitaláltam, hogy mégis mi a szar van.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.08.05. 10:30:07

@arthurthedent: de nem berelt vonalas neted van, amire a szolgaltatod 98-99%-os rendelkezesre allast, 8-24 oran beluli hibaelharitast vallal ugye? es toredek sebesseget, horror aron. hanem a weboldalakon reklamozott business elofizetoi csomagokat amivel kb ugyanazt kapod mint barki, kb ugyanazert a penzert?

tudom hogy nem csak bongeszni akarhat aki dolgozik, manapsag eleg jo mobilnetek vannak, latency tekintetben is.

arthurthedent 2021.08.05. 10:30:26

@Din Serpahis: "Van Pécsen ilyen közösségi iroda, oda szerintem beülhetsz, nem is olyan drága."

Vicces lenne, ahogy bevinném a 42u magas rack szekrényt. :D

"Hát azt nem tudja senki, doksi nem igen van."

Na igen. És most hallom a rádióban, a kormány informatikusokat képez ingyen. Négy hét alatt... aki marad négy hónapra, az már "piacképes" tudást fog szerezni.

Namost az én tapasztalatom alapján a többségnek öt év sem szokott elég lenni. :(

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.08.05. 12:37:22

@Arthamyr: nem tudom pontosan milyenek vannak, en sosem akartam venni magamnak, akik ilyet hirdetnek azoknal "kerjen ajanlatot" van kiirva a szokasos "most csak 6.999*/ho" szovegek helyett.

lenörd hofstadter 2021.08.05. 12:37:59

Ezúton csókoltatom az összes banki szoftverfejlesztőt.
Miután ők főleg abból a korosztályból kerülnek ki akik tömjénnel, fokhagymával és kereszttel üldözik a készpénzt, sárga-csekket, egyéb pénzeszközös fizetéseket, nagyon remélem, hogy egyszer az életben is (a pokolban garantáltan) szembesülnek az ostobaságukkal és kívánom nekik, hogy ők is az otthonuktól 200 kilométerre szembesüljenek azzal, hogy a bankjuk minden előzetes értesítés nélkül elrendel egy kártyacserét és a használt kártyát egyszerűen letiltja. Szerencse, hogy volt már szerencsém az ostoba banki szoftverekhez, így utazni kizárólag megfelelő kp. fedezet mellett indulok, így kifizettem, tudtam tankolni és hazajönni.
A szomorú az, hogy az a kretén aki így összeállította a rendszert, súlyos milliós pénzeket kap fizetségként.

(Kár, hogy nem fog megjelenni, a blog nem szereti ha valaki le meri írni valamiről az igazságot)

arthurthedent 2021.08.05. 14:13:05

@droid_: "de nem berelt vonalas neted van, amire a szolgaltatod 98-99%-os rendelkezesre allast, 8-24 oran beluli hibaelharitast vallal ugye? "

De nem is olyan netem van, hogy ha valami gond van, akkor két héten keresztül nem csinálnak semmit az ég világon és mindig elküldenek azzal, hogy "köszönjük a türelmét". Ugye?!

Érdekes, hogy itt véded az UPC-t, amikor nyilvánvalóan teljesen gáz ahogyan viselkednek. Te pénzt kapsz tőlük vagy mi? Miért próbálod meg úgy beállítani, mintha ez normális lenne?

Olcsóbb nekik téged felfogadni mint megcsinálni azt az átkozott vonalat?

Kedélyes Paraszt 2021.08.05. 14:32:14

@arthurthedent: arthdent, hát gondolkozz redundánsan, vegyél egy gsm routert.

arthurthedent 2021.08.05. 16:05:16

@Kedélyes Paraszt: "arthdent, hát gondolkozz redundánsan, vegyél egy gsm routert."

Hát kihívtam még két szolgáltatót. A környéken az UPC-nek van erős gerinchálózata, de backupnak talán jó lesz valamelyik másik szolgáltató.

De persze legalább egy hét mire egyáltalán kijönnek, aztán meg kiderítik, hogy "ja, itt mégsincs ilyen, csak 0.1 mbit/sec". Meg aztán éveken keresztül elvoltam az UPC-vel és vagy tíz napon keresztül hitegettek, hogy "most már nemsokára meglesz".

És persze senki más nem fog nekem 500megabitet idetenni, csak az UPC, az meg gondol egyet és akkor vége. Csá!

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.08.05. 16:29:02

@arthurthedent: jaja, nem ertunk valamiben egyet akkor engem tutira lefizettek mert nalad van a bolcsek kove. szoval business nevu de lakossagi szinvonalu neted van.

SzZoole 2021.08.05. 17:01:23

@Arthamyr: “ Van vidéken olyan internetszolgáltatás, ami "tisztességes" sávszélességet (mondjuk: min. 50/20Mb le/fel) garantál, legalább 99.9% rendelkezésre állással, és megfizethető (ez meg legyen: havi 50k HUF alatt)?”

Nekem ilyen van itthon, most mértem, £50/hó kb.

kepkezelo.com/images/s9jfi6iwae63udy8vi3a.png

Ez 4G mobilnet;

kepkezelo.com/images/lyfeow1gx9mrf4vtuxog.png

Ez meg 5G amit Londonban mértem még régebben

kepkezelo.com/images/chocyk903ywwc7eqpc7v.png

arthurthedent 2021.08.05. 17:05:04

@droid_: "szoval business nevu de lakossagi szinvonalu neted van."

1) Lakossági netnél okés, hogy hetekig nem működik rendesen?
2) Az ára miért nem "lakossági"?
3) Akkor miért ígérték, hogy a lakossági nettel ellentétben hiba esetén 4 órán belül intézkednek?

"jaja, nem ertunk valamiben egyet akkor engem tutira lefizettek"
Nem, nem azért írtam, hanem azért, mert a védhetetlent véded. Mi ez az áldozathibáztatás, hogy ha többet fizettél volna, akkor betartották volna a szerződésben foglaltakat?

Arthamyr 2021.08.05. 17:10:23

@SzZoole: Honnan veszed a 99.9%-os rendelkezésreállást? Ezzel kapcsolatban erősen szkeptikus vagyok. A Virgin a UPC-t vette meg, és ugyanazt az infrastruktúrát használja, nem? Mi is náluk voltunk Dublinban.
Ha tényleg 99.9%, akkor jó, ha csak sima üzleti csomag, akkor meg jó drága, itt kb. 10 GBP-nek megfelelő forintért vagy kevesebbért kapsz olyat.

@arthurthedent: Azt mondjuk továbbra sem írtad, hogy minek neked 500Mbps, meg rack szekrény, ha már itt tartunk...

SzZoole 2021.08.05. 17:14:58

@Arthamyr: nem tudom hány százalék a rendelkezésreállás, én csak arra reagáltam, hogy itt mennyivel dzsanázik a zinternet, gondolom gyors :-)

Alick 2021.08.05. 17:16:31

@arthurthedent: Azt mondanám, hogy jelentős/folyamatos forgalmú szerver üzemeltetéshez (felhős fejlesztéshez) olyan helyre érdemes költözni, ahol több vezetékes szolgáltatóból lehet backup csomagot összerakni.
A mobilnetes szolgáltatásoknál gond lehet, ha relatíve brutális forgalommal használod az elvileg korlátlant.

SzZoole 2021.08.05. 17:17:50

@Arthamyr: itt a Virgin veri a többi szolgáltatót minőségben és szolgáltatásban. Egyébként az O2 most lépet fúzióra a Virgin-el, egy cég lett.

Arthamyr 2021.08.05. 17:32:12

@SzZoole: Mihez képest? Itt több, mint tripláját lehet kimérni, és 10 GBP-be sem kerül havonta. De mint fentebb írtam, nem a sávszélesség/ár a gond itt az internettel, csak szívesen fizetnék többet is, ha nem lenne évente párszor olyan, hogy 1-2 órára lerohad a netem és mindig meglenne a névleges sebesség legalább fele.

SzZoole 2021.08.05. 18:14:10

@Arthamyr: mármint minek a tripláját tudod kimérni, a 225 MB/S-nek?

SzZoole 2021.08.05. 18:17:08

@Arthamyr: az olyan kevésnek számít?

A tesomeknak valami 25MB/s van, olyan lassú, hogy megöregszem mire letolt valamit.

Arthamyr 2021.08.05. 18:24:05

@SzZoole: Teljesen jó, pl. bőségesen elég még 4k-hoz is, mire akarod használni? Csak Magyarországon 1000-et adnak pár ezer forintért (amiből általában megvan 60-80%-a).

FutureFry 2021.08.05. 18:39:45

@Din Serpahis: “ … 30 nap szavit adtak …”
+1

@Arthamyr: Igen, jogos, ezek a céges szolgáltatások/juttatások azért hozzájárulhatnak a munkán kívüli életminőség javításához (is).

SzZoole 2021.08.05. 19:49:37

@Arthamyr: hogy mire használom, 2 tv, 1dvd, sonos, 2 laptop, 4 telefon, kb. ennyi.

svajcineger 2021.08.05. 21:17:39

@SzZoole:
IT-s vagy te is, valld be! Ezért akarsz Svájcba jönni! :)

SzZoole 2021.08.05. 21:32:10

@svajcineger: persze persze, ájtis vagyok, tudod van az a pénz, sőt, ha Elton John eleget fizetne egy púcsitásért akár szivárványos tütüben is elbalettoznám neki a hattyú halálát :-)))

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.08.05. 21:34:57

@arthurthedent: en ugy olvasom hogy a premium kategorias berelt vonali szolgaltatasban, ami ezek neked tavolrol sincs, is csak 8 oras hibaelharitast vallalnak, szoval nem tudom mire mondtak neked hogy 4 oran belul "intezkednek", de biztos nem arra hogy max 4 ora mulva netezhetsz.

4.2.6 itt:
multimedia.vodafone.hu/pdf/aszf/20210630Utan/kiemeltUzleti/2021/2021-08-01/ASZF_0_torzs_kiemelt_uzleti_hatalyos_20210801.pdf

nyilvan nem okes, hogy hetekig nem csinaljak meg, de ha abbol elsz hogy van interneted akkor nem letolt gatyaval varod hogy valami elromoljon.

arthurthedent 2021.08.06. 06:54:19

@Arthamyr: "Azt mondjuk továbbra sem írtad, hogy minek neked 500Mbps, meg rack szekrény, ha már itt tartunk..."

Ja, hát majd üzleti beszámolót írok a neten, hogy hogyan is működik a vállalkozásom, miből és hogyan csinálok pénzt, merthogy nyilván beszámolási kötelezettséggel tartozom.

@droid_: "de biztos nem arra hogy max 4 ora mulva netezhetsz."

Nem, a hiba elhárítását kezdik meg 4 órán belül és 72 óra után kötbért fizetnek. Ezt már megígérték, hogy "valamekkora összeg majd jóváírásra kerül". Mondjuk nem segít ki.

"akkor nem letolt gatyaval varod hogy valami elromoljon."
Amikor a környéken egy szélessávú internet van, akkor még mi a fenét csinálhatnék mint azt, hogy kötök velük egy szerződést?

arthurthedent 2021.08.06. 06:54:59

@Alick: "Azt mondanám, hogy jelentős/folyamatos forgalmú szerver üzemeltetéshez (felhős fejlesztéshez) olyan helyre érdemes költözni, ahol több vezetékes szolgáltatóból lehet backup csomagot összerakni."

Ezt tettem. Csak két cég volt, merthogy vidék és nyilván nem a legdrágább környék. Az egyik cég embere fel alá rohangált az utcában két napon keresztül, majd bejelentette, hogy "itt mégsem tudnak ekkora sávszélességet szolgáltatni", a másik meg most az UPC, akik évek után egyszerűen permanensen lerohadtak.

Mondjuk a legviccesebb egy harmadik cég volt, akik azt mondták, hogy vegyem meg az ingatlant és utána majd megmondják, hogy mit tudnak ott szolgáltatni. :D Igaz, végülis nekik lett igazuk.

Most jövő hétre várom a bérelt vonalra az árajánlatot, hátha arra megemberelik magukat az UPC emberei meg másik két céget, hogy kijönnek telepíteni. Hátja az 1Mbit/s "ami akár 100 is lehet, ha a a környék infrastruktúrája megengedi" elég gyors lesz.

Hogy a csodába lehet úgy árulni valamit, hogy 1, de lehet, hogy 100?! És úgy, hogy 500, de legalább 10?! Az UPC kétévente a kétszeresére emeli a csomagjainak a sávszélességét a környéken, de úgy, hogy a valós, a mért sebesség közben egyáltalán nem nő. Ez milyen már?

Arthamyr 2021.08.06. 08:12:09

@arthurthedent: Nem kell (és hát nem is arra irányult a kérdés), csak nagyon úgy tűnik, hogy valami olyasmit szerentél csinálni, ami jóindulattal nézve is minimum furcsa (oda telepíted a szervereid, ahol nincs hozzá infrastruktúra, "szabadúszó programozóként" fizikai szervereket üzemeltetsz stb.), és érdekelt, hogy tényleg így van-e, mielőtt levonom a következtetést.
A fentieken túl nem engem nem igazán érdekel, hogy miből nem csinálsz pénzt és miért nem működik a vállalkozásod...

arthurthedent 2021.08.06. 08:43:50

@Arthamyr: "ami jóindulattal nézve is minimum furcsa"

Semmit sem tudsz arról, hogy mit csinálok.

"(oda telepíted a szervereid, ahol nincs hozzá infrastruktúra, "
Majdnem tíz éven át múködött minden, mégis miből gondolod, hogy nincs infrastruktúra?

A lényeg persze az, hogy szerverfarmot üzemeltetni nem lehet egy egyszerű irodában, mert a szomszédok kiborulnak a zajtól. A belvárosban különálló ingatlant venni drága, ráadásul nem akarok a belvárosba költözni, mert nem szeretek ott élni. Az meg, hogy két külön ingatlant tartsak fel csak azért, mert ott talán megbízhatóbb a net elég almás.

Amikor megvettem ezt az ingatlant megbizonyosodtam róla, hogy legalább két független szolgáltató van. Az egyik már az első napon feladta, kiderült, hogy az információ, amit személyesen adtak nem volt igaz. A másik most fuccsolt be. Merthogy hólózatot bővítettek és elrontották az új eszköz telepítését.

""szabadúszó programozóként" fizikai szervereket üzemeltetsz stb.), és érdekelt, hogy tényleg így van-e, mielőtt levonom a következtetést."

Ja, gondolj azért bele, szerinted egy anonim hozzászólónak el fogom kezdeni bizonygatni, hogy tényleg igaz, amit mondtam? Merthogy ez az anonim illető meg van győződve, hogy ő sokkal jobban tudja, hogy mit kellene tennem, hogy mit kellett volna tennem? Merthogy abból indul ki, hogy ő mindenkinél jobban ért mindenhez?

Elmondtam, hogy az UPC behalt, elmondtam, hogy hetek óta hitegetnek, elmondtam, hogy elismerik, hogy gond van a hálózatukkal. Erre azzal hozakodsz elő, hogy máshol kellene élnem, nincs is szükségem a hálózatra, hogy nagyon fura, amit csinálok, hogy miért nem voltam óvatosabb, hogy miért nem mbilhálózatra építek. Mindent előhozol, egyedül azt nem fogadod el, amit az UPC is elfogad, hogy kritikán aluli, elfogadhatatlan a szolgáltatásuk minősége, a hozzállásuk.

Szerintem trollkodsz, úgyhogy én itt be is fejeztem az offtopic-ot.

Arthamyr 2021.08.06. 09:10:34

@arthurthedent:
"Ja, gondolj azért bele, szerinted egy anonim hozzászólónak el fogom kezdeni bizonygatni, hogy tényleg igaz, amit mondtam?" -
Te valamit félreértettél, én egy szóval, sohasem vitattam, hogy igaz, amit írsz. Mindig annak vettem (általában így teszek az "anonim hozzászólók" hozzászólásaival, hacsak nem nagyon valószínűtlen/hülyeség, és a tied sem kivétel), nem kell bizonygatnod semmit.
Nem javasoltam, hogy máshol kéne élned, nem is utaltam ilyenre (sőt, fentebb még azt is írtam, hogy jól gondold meg a költözést, ha tényleg amiatt költöznél, mert elégedetlen vagy a neteddel), és a mobilhálózatot sem én javasoltam. Én mást javasoltam volna, ha javasolok bármit is, de nem javasoltam semmit, mert nem úgy tűnik, hogy különösebben érdekelne, és engem sem érdekel annyira. :)

dikusz. 2021.08.06. 09:22:15

@SzZoole: Ha eleget fizetnek, és táncra penderülsz, szólj nekem, megnézném azt az előadást.
Ugyanis amennyire én tudok balettozni, legfeljebb a Hattyúk tavából a kavicsokat tudnám eltáncolni... :)))

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.08.06. 15:18:53

@arthurthedent: no, hat akkor megsem szerzodest szegnek? ha az van odairva, hogy megkezdik es tenyleg megkezdtek, es ha az van odairva hogy majd fizetnek es majd tenyleg fizetnek. mit tehettel volna? azt amit most igyekszel, utolag: garantalt szolgaltatasra szerzodni, de meg inkabb: oda rakni a kritikus infrastrukturat ahova valo. de ezt irtam az elso kommentemben is hozzad.
de az is lehet hogy mindent jol csinaltal, es nincs mas hatra mint a blog.hu-n szitkozodni.

arthurthedent 2021.08.06. 15:18:57

@Arthamyr: Okés, bocsi. Nyilván ver az ideg az UPC miatt és ezt másokra is kivetítem. :(

SzZoole 2021.08.06. 15:30:34

@dikusz.: ok szólok, de csak akkor ha te meg beköltözöl fekete tütübe és együtt jáccuk el a hattyú halálát :-)

Csináltál már pogramot októberre Nyírigyházra?

dikusz. 2021.08.06. 17:01:59

@SzZoole: Hát az a táncprodukció csudálatos lenne, az biztos...:)))

Csinálok programot, kinéztem az új szállást már tavaly. Ha csak le nem zárnak megint mindent, akkor megyek.

SzZoole 2021.08.06. 17:22:42

@dikusz.: jaj Magdi nefesd a zördögöt a falra

dikusz. 2021.08.06. 20:38:39

@SzZoole: Szerencsére nem kellett festenem, az két hete fejezte be a mester, aki egyébként földid.:)))

dikusz. 2021.08.06. 23:51:22

@SzZoole: Nem lepődnék meg, ha ismerne!:)))
Nyíregyházán is él(t), de Újfehértón született. Nagy dumás, eladja az eszkimóknak a hűtőszekrényt, az araboknak a homokot is...:)))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása