oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. május 19. 07:40,  Hogyan keltsünk bizalmat külföldi munkahelyen? 80 komment

2021. május 19. 07:40 Határátkelő

Hogyan keltsünk bizalmat külföldi munkahelyen?

A külföldi munkavállalásról szólva talán ritkábban esik szó arról, hogy a kulturális, társadalmi különbségek milyen kihívást jelentenek a felvételi beszélgetésen vagy aztán később a munkahelyi beilleszkedésben. Chris Pyak német karriertanácsadó egy otthoni beszélgetésből kiindulva próbált rámutatni a különbségekre.

allasinterju_foto_nextgenges_com_1.jpg

„A fiam allergiás, a feleségemmel természetesen egyetértünk abban, hogy kezelésre van szüksége. Amikor azonban a konyhában beszélgetünk erről, eszembe jut, mennyire másként fogják meg az emberek a tényeket a hátterüktől függően. Én német vagyok, a feleségem orosz.

„Egyetértek, csináljuk. De annyira fél a tűtől. Sajnálom a kissrácot” – mondom a feleségemnek, miközben éppen mosogat. Ő azonban nem aggódik.

„A testvéremnek is sokat segített és csak egy szuri” – mondja és odaadja a tiszta tányért.

Beteszem a szekrénybe, majd (mert tudom, milyen srófra jár a feleségem agya), megkérdezem: „Tényleg csak egyetlen alkalom?”

„Persze. Egy kezelés” – mondja, miközben a szemeit forgatja. Majd hozzáteszi: „Egyetlen injekció. Majd pár héttel később a második és a harmadik”.

„Ó. Szóval voltaképpen nem egyetlen szúrás – inkább három, nem igaz? Ez nem lesz egyszerű neki. Azon gondolkodom, képesek leszünk-e majd meggyőzni, hogy visszamenjünk az orvoshoz, amikor rájön, a tűvel fájdalmat okoznak neki” – felelem, majd rákérdezek megint: „Szóval összesen három injekcióról van szó, igaz?”

„Ötről” – feleli életem csodás párja, miközben vizet enged a már elmosogatott kanalakra. „Minden kezelés öt injekcióból áll.”

„Szóval három kezelés, mindegyik öt szuri. Tehát összesen 15 injekció?” – sóhajtok.

„Igen, ezt mondtam. Egyszerre egy kezelés” – feleli.

Tíz éve élek boldog házasságban. Így aztán nem mondok semmit, csak elpakolom a maradék evőeszközt.

A feleségem az általam ismert legokosabb emberek egyike. Alighanem okosobb nálam. Soha eszembe sem jutna kicsúfolni. (Itt olvassa a vállam fölött, amit írok.)

Éppen ezért hadd magyarázzam el, miként jutottunk eltérő következtetésekre. Végül is a tények mindenki számára ugyanazok, igaz?

A teljes kép vs stratégia

A tények ugyanazok. De a kamera, amin keresztül nézzük őket, más. A feleségem nagylátószögű lencsét használ, a teljes képet nézi. Oroszként tudja, hogy majd menet közben tisztázódnak a részletek.

Németként én a stratégiaalkotásban vagyok jó. Kiindulásként én is nagylátószögű lencsét használok, de aztán ráközelítek, mert tudni akarom a részleteket és hogy azok miként kapcsolódnak össze.

Ez fontos számomra, mert sok némethez hasonlóan meg kell próbálnom a lehető legjobban lecsökkenteni a bizonytalansági tényezőt. Éreznem kell, hogy képes vagyok az egész dolgot előre megtervezni, majd zökkenőmentesen kivitelezni.

Ez egy olyan érzelmi szükséglet, ami sok német vezetőben megvan. Amikor tehát el akarja adni az ember a tudását a német munkaerőpiacon, akkor ezt úgy kell tennie, hogy az hasson a német munkaadóra. Tehát önmagunk prezentálását is ehhez az érzelmi szükséglethez kell igazítani.

Arra bíztatnék mindenkit, hogy alaposan fontolja meg az említett kameraperspektívát, amikor tényt, információt vagy történetet oszt meg valakivel. Vajon mennyi részlet elégíti ki a hallgatóm?

Egy német állásinterjún hanyagoljuk az olyan kifejezéseket, mint „majd kitalálom”. És soha ne hazudjunk. (A legtöbb vezető ért a munkájához, kiszagolják a félredumát.) Legyünk konkrétak.

A kultúra fontos. Ha a német munkaadó számára természetesnek érzett módon osztjuk meg a tapasztalatunk, akkor a tényeket is jobban elfogadja – és minket is.

(Fotó: nextgenges.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr716565456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2021.05.19. 08:19:23

Tegyünk úgy mintha mindent értenénk az adott nyelven,sűrű bólogatás.

fhdgy 2021.05.19. 08:27:56

Már túl voltam a poszt felének elolvasásán, amikor visszatekertem a lap tetejére, mert azt hittem, hogy nem a címnek megfelelő poszt került ki.

A végén kiderült, hogy mégis. Hosszú volt a felvezetés, de érthető és unalmasnak sem nevezhető.

Aztán jött a konzekvencia, amivel én egyetértek.

Amikor először dolgoztam Németországban, tényleg illett minden a főnökömre. Pl. tényleg értett a munkájához, beleértve a programozáshoz. Nagyon sok programból állt a rendszer, de azzal a kb. 600 programmal, amikkel én dolgoztam, tökéletesen tisztában volt. Nemcsak főnökként, programozóként is.

Golf2 2021.05.19. 08:33:54

@fhdgy: az EU 27 tagországa közül egyedül Orbánék nem támogatták a tűzszüneti felszólítást Izraelben... Van még lejjebb...

fhdgy 2021.05.19. 08:45:11

@Golf2: Ne izgulj, ne aggódj! Van!

fhdgy 2021.05.19. 09:06:38

A poszt utolsó 8 mondata a lényeg. Ami előtte van, a felvezetés, de a felvezetés nélkül nem érteném a lényeget.

Arra a része, hogy a "majd kitalálom" a németeknél mennyire nem működik: A cég, ahol dolgoztam, nagyon aprólékosan szétosztotta a munkát. Mindenkinek megvolt a maga területe, semmi mással nem kellett foglalkoznia és nem is értett hozzá.

Egyszer, Új Év és Vizkereszt között ketten voltunk csak bent egy görög kollégával. A bajorok ilyenkor még nem dolgoznak. Igen, de volt osztrák ügyfelünk, ők igen. Osztrákiában az év első munkanapján nem indult a rendszer. Hozzám futott a hibajelentés, segélykérés. Kb. egy órai munkával, ebből kb. 55 perc, hogy mitől van a hiba, 2 perc a javítás, 3 perc a tesztelés, megoldódott a probléma. Ez a probléma a rendszer olyan területén volt, amihez nekem semmi közöm nem volt. A megoldásom is egyedi volt, akkor és ott, arra az évre működött.

Vizkereszt után mondom a főnöknek, hogy mi volt, mit csináltam, de azt meg végérvényesen meg kell oldani. Döbbenet volt az első reakciója. Hogy tudtam megcsinálni, mikor az nem is az én területem?!

Kaptam egyszer egy olyan feladatot, illesztenem kellett egy idegen cég rendszerét a miénkhez.

Kérdezte a főnök, hogy meg tudom csinálni?

Igen!

Hogyan?

Még nem tudom, de kitalálom!

Láttátok volna a hitetlenkedő arcát!

Kb. kettő óra múlva mentem hozzá, hogy a részleteket még nem tudom, de a lényeget tekintve, megvan a megoldásom.

Biztos?

Igen!

Mennyire biztos?

Ha nem fog működni úgy, akkor összetépem a diplomámat és soha többé nem mondom, hogy programozó vagyok!

Na, jó, menjünk Franzhoz!

Franznak is elmondtam. Hümmögöt, hümmögöt, ja, ja.

Na, jó csináljam. És tényleg működött!

fhdgy 2021.05.19. 09:25:45

Következő eset:

Volt egy forrásprogram, több mint 10 ezer sor.

IBM MVS alatt nem szokott probléma lenni a fordítással, de HP UIX és IBM AIX alatt túl nagynak, komplexnek bizonyult és a fordítóprogram belehalt a fordításba, vagyis a fordítóprogramból ordító program lett!! Stack overflow, akinek mond ez valamit.

Egy pici program módosítás és napokig küzdés, hogy mind a három rendszer alatt fordítható legyen.

Mondtam a főnöknek, hogy szétszedem kényelmesen kezelhető, kisebb méretű modulokra, mert az így kínlódás! Hiába esküdöztem, nem engedte meg.

Miért nem engedte meg? Azért, mert a "majd kitalálom" a németeknél nem működik. Különben is, győztes csapaton ne változtass!

Tudnék még hasonló példákat hozni.

Szóval, nekem a poszt végén leírtak tökéletesen bejöttek.

Egy probléma van csak vele, ha előbb olvastam volna, mint évekig megtapasztaltam, akkor nem hittem volna el. Magyarul, akinek nincs tapasztalata, azt is hiheti, hogy semmitmondó a poszt!

fhdgy 2021.05.19. 09:42:14

Egy más jellegű eset, ami megtörtént, megint csak velem.

Öt év németországi munka után munkát kerestem Németországban. Volt egy ismerősöm, aki jó viszonyban volt egy cég magas beosztású emberével és ez a cég programozót keresett. A cég nem programfejlesztő cég volt, belső programozót kerestek.

Megüzentem ennek az embernek, hogy szeretnék pályázni. Jó, rendben, ha van megfelelő végzettségem, tapasztalatom, akkor felvesznek, enyém lesz a munka!

Apai-anyait beleadtam az önéletrajzomba, de csak és kizárólag azt, ami igaz is volt. Visszaüzent a nagy ember, hogy nem vesznek fel, mert, kapaszkodjatok, túlképzett vagyok!!!

Qrvára nem értettem. Most már igen!

A németek nem szeretik a "jolly jokert"! Tudd azt, ami nekik kell, de semmivel sem többet! Különben gyanús vagy!

Van, aki ezt megerősíti vagy megcáfolja?

dikusz. 2021.05.19. 11:12:16

@fhdgy: Azt kéne megerősíteni, vagy cáfolni valakinek, hogy a németek nem szeretik a "jolly jokert"?
Szerinted van olyan ország, de inkább főnök, aki szereti, ha a beosztottja nála többet tud? Ha te főnökként kollégát keresnél, felvennéd azt, aki nálad jobban ért a programozáshoz?

Nem kötözködöm, csak kíváncsiságból kérdezem.

fhdgy 2021.05.19. 11:23:06

@dikusz.: Igen, felvenném!

Nekem volt egy főnököm, még a 80-as években, ő szokta mondani:

A hülye főnök nálánál csak hülyébbeket vesz fel, így előbb-utóbb ő lesz a legokosabb.

Az okos főnök nálánál csak okosabbakat vesz fel, így előbb-utóbb ő lesz a legbutább.

Ezzel a főnökömmel nagyon jól együtt tudtam dolgozni, sokat köszönhetek neki. A közös ismeretségi körben mindig csak úgy hivatkozom rá, hogy a Nagy Tanítómesterem. Sajnos már nem él.

fhdgy 2021.05.19. 11:44:42

@dikusz.: Volt egy másik főnököm is, akit nagyon szerettem és azt hiszem viszont. Ő volt az első főnököm.

Őbenne nem volt szakmai féltékenység, mert olyan sokat tudott, hogy bármennyit is adott ( és adott ) mindig maradt neki.

Egyszer volt egy eset, hogy volt egy probléma, amit reggelre meg kellett oldani, a vezérkar főnökének volt egy bemutató.

Már nem voltam a beosztottja, másik városban is éltem, de előkerestetett. Amikor megérkeztem, a tiszti kórház parancsnokának bemutatott, akivel kiváló barátságban volt, azt mondta neki, hogy itt van az az ember, ha valaki, akkor ő meg tudja oldani. Ő utána elment, mert nagyon beteg volt éppen.

Hülye vagy okos főnök volt, amikor tanított? Előtte már évekkel és évekig?

Amikor úgy döntöttem, hogy leszerelek a seregtől, az utolsó napon, amikor még jogosult voltam egyenruhát viselni, egyenruhában, felutaztam Pestre és egy vacsora keretében elbúcsúztam tőle. Amikor elváltunk, azt mondta, hogy ilyen jó beosztottja soha nem volt és nem is lesz.

Az előző hozzászólásomban irt másik főnököm is ez alapján a kórházas történet alapján lett a főnököm. Ott volt, tudta, mi történt.

Amikor ő is főnök lett, felhívott, hogy kellek neki.

Folyt. köv.

fhdgy 2021.05.19. 11:51:52

@fhdgy: Én a legelső főnökömtől ( is ) szakmailag sokat kaptam. Ez nekem példa volt.

Aztán, már mikor öreg bitfaragó lettem én is, szerettem fiatal kollégákkal dolgozni, tanítani őket. Nem féltem, hogy majd többet fognak tudni, mint én. Mi a tanító legnagyobb sikere? Ha a tanítvány leeszi a fejéről a kását.

Nem tudom, hogy mikor, kikkel történt, de olvastam olyat, hogy a zenetanár azt mondta a tanítványának az apjának, hogy vigye tovább a gyerekét máshova tanulni, mert ő már nem tud neki többet tanítani. Nem ennek kellene lennie az etalonnak???

Arthamyr 2021.05.19. 11:53:36

@dikusz.: Nem bántásból, de ez megint olyan múlt évezredből és/vagy állami szférából való hozzáállás. Persze, hogy szereti és örömmel felveszi, ha nem, akkor ott valami súlyos probléma van a cég működésében.
Ha úgy teszik fel a kérdést, hogy elmennél-e olyan étterembe, ahol a szakács jobban tud főzni nálad, mit válaszolsz? Vagy ha állandó jogászra/könyvelőre van szüksége a cégednek, akkor ugye nem olyat keresel, akinél nálad is kevésbé ért hozzá? Mi a helyzet az orvossal?

Csodabogár 2021.05.19. 12:08:36

@dikusz.: Én csak egy sima user voltam, de a főnökömnek halvány gőze nem volt semmiről. Tökéletesen megbízott bennem, meg a computeres cégben. Nem kell a főnöknek feltétlenül értenie mindenhez, elég ha a megfelelő embereket alkalmazza. Ez volt egyébként a harmadik cég, ahol az enyém volt a computerre való átállás véghezvitele. Egyik helyen se értett a főnök még alapszinten se az alkalmazásokhoz.

nyuszigonosz 2021.05.19. 12:09:18

@dikusz.: Egy normális munkahely az, ahol a fönök pont azt tudja, amit egy fönöknek tudnia kell, míg az ott dolgozók meg pontosan azt, amivel ök foglalkoznak: egy egy munkahelyen különbözö végzettséggel rendelkezö szakemberek kellenek, specialisták a saját területükön. Sok esetben még extern munkaerök is, egy igazán jó fönök ezeknél is az igazi specialistákat hívja amikor szükség van rájuk.
Így a kérdésedre a válasz perszehogy van olyan ország, hiszen a munkahelyek: cégek így müködnek.

nyuszigonosz 2021.05.19. 12:17:20

@fhdgy: Nem a "mindentudó/magát minden területen feltaláló/ jolly joker" a jó munkaerö, föleg ha ezt mint még ismeretlen jelentkezö mondja saját magáról.

Túlképzettség: nem mindig jó :-) söt. Egy bizonyos munkára jelentkezö személy pont arra a munkára megfelelö képzéssel kell, hogy rendelkezzen. Nem kevessebbel. Viszont ha a jelentkezö eleve jóval magasabb/több kvalifikációval rendelkezik, akkor nem öt keresték erre a pozícióra - nem kell.
Magasabb képzés - magasabb fizetés, de miért fizessen egy cég valakinek jóval többet, ha nekik nem az a magasan képzett munkaerö kell?
Ajánlatos konkrét munkakörökre lévö jelentkezéskor annyi képzést leírni, amennyi arra a konkrét munkára kell.

dikusz. 2021.05.19. 12:35:58

@fhdgy: Ennek kéne lenni az etalonnak. A 43 év alatt, amíg dolgoztam egy főnököm volt olyan, akit igazán lehetett szeretni emberileg, és tisztelni szakmailag. De tanítani ő sem vett maga mellé senkit.

fhdgy 2021.05.19. 12:39:02

@nyuszigonosz: Most már egyet kell, hogy értsek veled. Már megtanultam én is, akkor még nem tudtam.

Igazad van, de van egy nagy ellentmondás is. Ha csak annyit tudsz, ami éppen kell, akkor nem lesznek jó ötleteid, nem viheted igazán előre a dolgokat.

Én igyekeztem mindig többet adni, mint amit elvártak. Az esetek többségében ezt értékelték is, ha nem is pénzben kifejezve. A kollégáim, főnökeim soha nem féltek tőlem, mert mindig hangsúlyoztam, hogy nem akarok főnök lenni. Ez nemcsak hangoztatás volt, be is tartottam, egy eset kivételével, amit meg is bántam. Ekkor nemcsak mondtam, de meg is esküdtem magamnak, hogy soha többet!

Igen, Németország, azt hiszem, hogy tényleg más.

Szerettem ott élni, de dolgozni nem. Szakmai szempontból favágás volt. Mindig is alul foglalkoztatottnak éreztem magam.

Többre vágytam, szakmailag.

Mi az öröm abban a munkában, amit egy jól idomított vadászkutyának is meg kell tudnia csinálni?

Ugye, kétszer dolgoztam Németországban. Mindegyik esetben egy már meglévő, nagy projektbe csöppentem bele. Itt nincs helye egyénieskedésnek, ha nem akarsz ellenségeket, be kell állni a sorba.

Ha többre érzed magadnak képesnek, akkor ezt csak megalkuvással lehet elviselni.

fhdgy 2021.05.19. 12:51:09

@dikusz.: Egyszer, 2011-ben, amikor egy cégnek dolgoztam külsősként, jött egy egyetemista nyári gyakorlatra.

Megkértek, hogy én foglalkozzam vele, amit nagy örömmel elfogadtam. Az első napon kapott egy feladatot, ahhoz adtam egy mintát, abból viszonylag egyszerűen megcsinálható volt. Mondtam neki, hogy nézze meg, kb. max. félórát szánjon rá, ha nem érti segítek. Értette és a feladatot szuperül túlteljesítve meg csinálta.

Utána több feladaton dolgoztunk együtt. Öröm volt vele dolgozni.

Amikor vége lett a gyakorlatának, meg köszönte, hogy bíztam benne, segítettem neki, támogattam, stb.

Ja, és közben történt valami. Egyszer kibökte, hogy ő Androidon programozik. Micsoda? Kérlek, mutasd meg nekem!

Én addig az okostelefonokat csak játékszernek tekintettem, nekem nem is volt. Tartott nekem egy kb. egy órás bemutatót. Utána alig vártam, hogy vége legyen a munkaidőnek és rohantam megvenni az első, Androidos, okostelefonomat.

Utána én tanítgattam vállalati programozásra, ő pedig engem Android programozásra. Hol én voltam a tanár, ő a tanítvány, hol fordítva.

Sokat köszönhetek neki!

dikusz. 2021.05.19. 13:25:23

@Arthamyr: Engem már rég nem lehet megbántani azzal, még ha elnézést is kérnek érte (pedig igazából nem gondolják komolyan), ha múlt században/évezredben élőnek titulálnak, vagy lenyuggereznek. Idegenek vagyunk egymásnak, az életben nem fogunk összefutni, így ez nem zavar. Az már inkább rosszul esik, ha olyan, akit ismerek, a hátam mögött kinevet/gúnyol, de vagyok olyan öreg, hogy ezen is túl tegyem magam, levonjam a következtetést.

Hogy milyen munkahelyeim voltak? 1984-ig az is állami vállalat volt, ami ma már nem az. 1984-2013. pedig ténylegesen állami hivatalokban dolgoztam, így végülis minden munkahelyem állami volt.

De javíts ki, ha tévedek (meg fogod tenni, abban biztos vagyok): mondjuk egy multinál az a szokás, hogy egy osztályvezető örömmel felvesz egy olyan beosztottat, akin már a felvételi beszélgetéskor látszik, hogy karrierre vágyik, törtető, és többet tud nála? Nem a felső vezetésre gondolok, hanem mondjuk az informatikai osztályra.

"Ha úgy teszik fel a kérdést..." nem dolgoztam vendéglátásban, de pont a szakács szakmában hogy működik ez, közelről tapasztaltam. Kevés helyen van olyan kemény pozícióharc, mint a szakácsoknál. Gondolod, hogy egy luxusszálloda séfje nem kapaszkodik két kézzel a főzőkanalába, vagy bármibe, hogy megőrizze a vezető beosztását? Nem fog odavenni maga mellé egy sokkal jobb szakácsot (nem frissen végzettett, hanem hasonló tudással, tapasztalattal rendelkezőt, mint ő), hogy kiüsse a nyeregből. Ha pedig enyém az étterem, mesterszakács vagyok ugyan, de már nem akarok szakácskodni, akkor nyilván az az érdekem, hogy olyan embert vegyek fel, aki a legjobb a szakmájában. Nyilván ugyanezt tenném egy jogásszal, könyvelővel is, aki szintén a legjobbak közé tartozik.

dikusz. 2021.05.19. 13:43:09

@Csodabogár: Az, hogy az a cég, ahol dolgoztál megbízott téged, az informatikust, végezd el a számítógépre való átállást, mert te értesz hozzá, ő meg nem, az nem ugyanaz, mint amiről én írtam.
Persze, hogy téged bízott meg, hiszen te vagy az informatikus, ő pedig egy nagy ügyvédi iroda tulajdonosa. Neki nem az informatikához kell értenie, mint neked.

dikusz. 2021.05.19. 14:04:05

@fhdgy: Külsősként dolgoztál, az egyetemista meg a céghez jött nyári gyakorlatra.
Azt, hogy örömmel foglalkoztál vele, nem vonom kétségbe. Nem volt okosabb nálad az adott területen, hiszen te tanítottad őt.
De nem is kellett attól tartanod, hogy elveszted miatta az állásodat, hiszen külsős voltál, adott feladattal.
Ha annál a cégnél alkalmazott vagy, és a főnököd megbíz azzal, foglalkozz a sráccal, tanítsd meg arra amit tudsz, nem jutott volna eszedbe egyáltalán az, hogy azért kapod ezt a feladatot, mert később fele annyi bérért a srácot fogják alkalmazni, és te mehetsz másik állást keresni? Ugyanilyen örömmel segítettél volna neki?

SzZoole 2021.05.19. 14:20:23

@dikusz.: jaj drága Magdianyus, ez nem szerencsés kérdés volt a részedről, ez csak Mo-ra volt jellemző anno( ugye kollégák voltunk) a közigazgatásra, hogy inkább maradok okos beosztott, mint hülye főnök, szerintem :-))

Mivel külföldi munkatapasztalatod nem igen van, azt kell mondjam, hogy itt pozíciókra olyan embereket vesznek fel, akik nagyon értik a dolgukat és jók benne. Nem dicsekvésként mondom, de én mint logistic manager 4 megyében és Londonban 42 üzletet managelek, egyedül, amit életem 3-an csináltak és én egyedül hatékonyabb vagyok mint a másik két kollegám volt.( őket a lockdown alatt leépítették, úgy, hogy mindhármunkat pontoztak a nagy főnökök és magasan én értem el a legtöbb pontszámot, ja és másik két kolléga született angol volt)

fhdgy 2021.05.19. 14:23:49

@dikusz.: Igen, segítettem volna neki!

Korábban volt is rá példa!

Alkalmazottként dolgoztam és jött egy srác! Szinte fiamként kezeltem, mindenben segítettem neki. Én utána eljöttem a cégtől, ő maradt. Szerintem szakmai tudásban később leette a fejemről azt a bizonyos kását.

Kib.aszott velem?

Nem, koránt sem. Pl. neki is, meg egy másik volt kollégámnak köszönhettem, hogy 2001-ben kimehettem Németországba dolgozni. A másik kollégám is közel állt és még áll is hozzám.

Én 86-ban vagy 87-ben jöttem el a cégtől. 2001-ben segítettek. Nem felejtettek el. A másik kollégám 2006-ban is segített egy másik jó állást találni.

Azért tegyünk hozzá bizonyos dolgokat. Lehet, hogy az egy másik világ volt, másfajta emberekkel. Lehet, hogy nagy szerencsém is volt, mert a főnökeim, kollégáim döntő többséggel "le a kalappal előtte" ember volt.

Én igyekeztem sokat adni, de nem kértem soha semmit.

Ha sokat adsz jó embereknek, akkor kérés nélkül is sokat kapsz vissza, talán még többet is, mint amennyit adtál.

Mondom, ehhez szerencse is kell. Meg olyan emberek is!

fhdgy 2021.05.19. 14:30:12

@SzZoole: Én nem tekintem szerencsétlennek a kérdést.

Sok olyat láttam, szerencsére csak rövid ideig, voltam is olyanban, ahol az igen tisztelt kollégák egy kanál vízben megfojtották volna egymást.

Egy-két személyiségzavaros főnök, kolléga kegyetlen dolgokra képes.

Volt "szerencsém" olyanhoz, hogy ezek a drágalátos kollégák "védett állatok" voltak. ( valakinek a valakije )

A ködös Albion számít, hogy ki kinek a valakije vagy csak a munka számít?

SzZoole 2021.05.19. 15:32:05

@fhdgy: is-is, itt is működik a kapcsolatrendszer, én, ha akarnám több munkát is tudnék ajánlani, de nem akarok

fhdgy 2021.05.19. 15:35:44

@SzZoole: Magadnak tudnál több munkát, de nem akarod? Vicc vót!

SzZoole 2021.05.19. 15:41:38

@fhdgy: :-))

Nekem már csak akkor lenne jobb dolgom ettől, ha megnyerném a lottó dzsekpottot :-))

fhdgy 2021.05.19. 15:46:55

@SzZoole: Az, hogy hogyan költsd el, sok gondot jelente, de ha gondolod segítenék! -:)

SzZoole 2021.05.19. 15:58:13

@fhdgy: gondold???

Ha elfelejtetted volna van egy felesége, egy lányom és egy fiam, ők a dupláját is elköltenék a nyeremenynek :-)))

Csak vicc volt

fhdgy 2021.05.19. 16:04:55

@SzZoole: Tévedsz, ha azt hiszed, hogy ez vicc volt!

SzZoole 2021.05.19. 16:06:23

A fa..€$¥¥>%##|\]]ba, elkezdtem füvet nyírni, frankó napsütés volt, félig levágtam a a keretbe erre bors szem nagyságú jégeső kezdett esni

SzZoole 2021.05.19. 16:07:41

@fhdgy: minden viccnek a fele igaz :-))

SzZoole 2021.05.19. 16:14:33

@fhdgy: lehet :-)

Eső után mennyire egészséges füvet nyírni elektromos fűnyíróval, biztos megrázó élmény :-)

dikusz. 2021.05.19. 16:23:17

@fhdgy: Valóban, szerencse, és jó emberek is kellenek
.
De mint egy kommenttel lentebb írod Zolinak, ha rövid ideig is, de tapasztaltad azt, amiről írtam.

fhdgy 2021.05.19. 16:25:46

@dikusz.: Sajnos igen, tapasztaltam, azért írtam, hogy a kérdés tetszik, nem tetszik, helyén való!

Láttam, tapasztaltam mind kettő oldalt. Szerencsés vagyok hogy a jóból több jutott!

fhdgy 2021.05.19. 16:31:44

@SzZoole: Látod, mennyit változik a világ? Amikor én suttyó legény voltam, még hagyományos kaszával vágtuk a füvet. Akkor kifejezetten előnyös volt, ha a fű vizes volt.

Áldás volt, hogy hajnalban vizes volt a fű. Amikor már nem, a töve sem, akkor már nem bírtuk sokáig, így a fűkaszálás max. délelőtt 10-ig tartott. Ritkán fordult elő, hogy 11-ig, délig vágtuk, ezt is csak akkor, ha azt a "kicsit" nem akartuk ott hagyni.

Ilyenkor viszont már nagyon elkelt, hogyha már a fű nem vizes, akkor magunkat nedvesítsük, belülről, pálinkával.

dikusz. 2021.05.19. 16:33:43

@SzZoole: Szerencsére csak kérdeztem tőletek (mint külföldön élőktől), és nem állítottam.
Megkaptam a választ, és bár lenne még kérdésem, nem biztos, hogy szerencsés kérdés lenne...:)))

fhdgy 2021.05.19. 16:37:08

@dikusz.: Én vállalom, hogy tisztességesen válaszolok!

dikusz. 2021.05.19. 16:38:52

@SzZoole: Húgom kolléganője mesélte(nevetve), hogy egy alkalommal a veje azt kérdezte tőle, amikor elkezdett esni az eső:

Ilonka (tudta, hogy nem szereti az anyósa, ha így szólítja), ha most nem megy ki füvet nyírni, sosem fogja megrázni az áram...

Viccvót, mindketten értették, és egyikük sem vette/gondolta komolyan.

dikusz. 2021.05.19. 16:39:41

@fhdgy: Mármint a kérdéseimre?

fhdgy 2021.05.19. 16:43:27

@dikusz.: Igen, azokra, amiket félve tennél fel!

SzZoole 2021.05.19. 16:48:59

@fhdgy: nem vagy te olyan öreg, én még a békebeli ‘80-as években gugolva megy térdelve sarlóval vágtam a füvet a kocsi bejárón :-)

SzZoole 2021.05.19. 16:50:40

@dikusz.: kérdezz bátran, ne kímélj :-)

SzZoole 2021.05.19. 16:52:21

@dikusz.: két elítélt beszélget a börtönben; te miért vagy bent?
Mert belecsapott az anyósomba a villám?
Ezért csuktak be, de miért?
Mert a kezemben volt a nyele :-)))

fhdgy 2021.05.19. 16:53:51

@SzZoole: Még a kilencvenes években is kaszával vágtam a füvet a hétvégi telkemen, de nem guggolva. Max. akkor guggoltam, amikor a kaszálástól már berezeltem.

Csodabogár 2021.05.19. 16:55:06

@dikusz.: Dehogy voltam informatikus. Csak egyszer már átkinlódtam magam egy ilyen átálláson és volt tapasztalatom, Technikai segítséget kaptam a computert eladó cégtől, erre szerződése volt a cégemnek. Egy normál könyvelést átállítani komputeres könyvelésre, kizárólag gyakorlat dolga. Informatikusnak nem kellett lenni hozzá, bár végeztem önszorgalomból néhány tanfolyamot, de ez senkit nem érdekelt.

SzZoole 2021.05.19. 17:24:00

@fhdgy: sarlóval nem lehet állva füvet vágni, tudtad ezt? :-))

fhdgy 2021.05.19. 17:29:49

@SzZoole: Kaszával meg guggolva nem lehet!

fhdgy 2021.05.19. 17:48:30

@SzZoole: Most megnéztem neked valamit a wikin. Van egy fűféle, felénk úgy hívják, hogy kaszirva, a hivatalos neve vizi kakaslábfű.Ennyi a wiki!

Nos, ezt állva vágtuk sarlóval. A helyzet az volt, hogy a hatvanas évek második felére kukoricára már volt gyomirtó, azt hiszem hungazinnek hívták. Krumplira akkor még nem volt. Így mint felső tagozatosok mentünk a tsz krumpliföldére és sarlóval vágtuk ki a kaszirvát a krumpli sorokból és nem guggolva, hanem állva, de meghajolva.

Igaz, gyerekek voltunk, még nem voltunk túl magasak és hajolni sem kellett túl nagyot, mert a krumplitöltés alján álltunk és az oldalából, tetejéről kellett a füvet lesarlózni.

dikusz. 2021.05.19. 18:10:28

@fhdgy: @SzZoole: Úgy gondolom, hogy külföldön is vannak un. állami hivatalok. Ott nem ferdülhet elő, hogy a főnök félti a vezetői pozícióját?
Mert szerintem nem csak a magyar hivatalokban van ilyen, és nem csak a magyar vállalkozásoknál.

fhdgy 2021.05.19. 18:18:40

@dikusz.: Erre a legjobb szándékkal sem tudok válaszolni. Hivatalokban max ügyfélként jártam.

SzZoole 2021.05.19. 18:19:20

@fhdgy: én csak almát jártam szedni, azt meg mászva csináltuk :-)

SzZoole 2021.05.19. 18:21:46

@dikusz.: erre nincs rálátásom, meg mondjuk itt nagyon kevés dolog van, ami állami kézben van, nagy százalékban itt magánkézben vannak

fhdgy 2021.05.19. 18:35:30

@SzZoole: Általános, középiskolás iskolás koromban szedtünk barackot, almát, verbecs után krumplit, cukorrépát, uborkát, paradicsomot, paprikát. Másra nem emlékszem.

Ma már horrornak tűnik, de harisnyaszárból szórva agritox-szal, matadorral harcoltunk a krumplibogarak ellen. Nyáron, egy szál klottgatyában. A munkaidő végére olyanok voltunk, mintha bemeszeltek volna be bennünket.

SzZoole 2021.05.19. 18:51:38

@fhdgy: te mezőgazdasági iskolába jártál?

fhdgy 2021.05.19. 19:02:13

@SzZoole: Nem, építettük a szocializmust.

Pl. általános iskolásként felső tagozatban mentünk krumplit szedni, ami pénzt kaptunk volna érte, abból vett az iskola fekete-fehér kisképernyős TV-t és nézhettük az iskola TV adásait.

Arra nem emlékszem, hogy effektíve mi is kaptunk volna pénzt, biztos mindig felajánlottuk.

1970-ben gimnazistaként pl. zakuszkát csomagoltunk konzervgyárban a testvéri Szovjetuniónak. Akkor már kaptunk pénzt, ha jól emlékszem olyan 44 Ft körül naponta.

Egyetemistaként szőlőt szüreteltünk egyszer Pusztaszeren, egyszer Bácsalmás környékén, ott nem emlékszem, hogy kaptunk volna pénzt.

Egyetem előtt előfelvételis sorkatonaként volt kukorica szedés, de én abból valamiért kimaradtam. A század nagy része pesti aszfaltbetyár volt, elképzelheted azt a nyafogást, amit levágtak. Ez kb. olyan két hét volt, Mezőtúr környékén. De mondom, én abból kimaradtam.

SzZoole 2021.05.19. 19:15:13

@fhdgy: én még katona sem voltam :-))

Ötször voltam sorozáson, négyszer gyomortükröztek (szájon át). Négyszer kaptam I betűt, az ötödik E volt. Kérdeztem a katonadokit, hogy mit jelent a E, azt mondta, hogy elmebeteg, én meg úgy értettem, hogy elmehetek, így megúsztam :-))

fhdgy 2021.05.19. 19:17:52

@SzZoole: Most jut eszembe:

A krumpli porzás, a sarlózás, a kukorica fattyazás nyári szünetben volt. Azért kaptunk pénzt, hogy mennyit ne kérdezd, nem emlékszem. Ez önkéntes volt.

A krumpli, uborka, stb. szedés iskolai időben volt, az kötelező volt, csak orvosi igazolással lehetett távol maradni.

svajcineger 2021.05.19. 20:37:10

@SzZoole:
Nem is férfi, aki nem vót katona! :)

SzZoole 2021.05.19. 20:59:51

@svajcineger: és aki volt katona abból mind férfi lett? Amikor középiskolába jártam, már akkor sem bírtam a sok büdös lábú paraszt kollégistákat, nem győztem harcolni velük mind a suliban és azon kívül, na akkor képzeld el, hogy mi lett volna a seregben, többet lettem volna Nagyatádon a futkosón :-)))

fhdgy 2021.05.19. 21:03:41

@SzZoole: Nagyatádon futkosón?

Én Nagyatádon jártam gimibe.

Az én időmben még Lentinek volt rossz híre.

Ennyivel öregebb vagyok?

SzZoole 2021.05.19. 21:14:21

@fhdgy: valószínű :-)

A tesóm ‘63-as, ő Nagykanizsán volt katona ‘83-‘85 közt ő mesélt az atádi futiról :-)

fhdgy 2021.05.19. 21:24:35

@SzZoole: Én már 1971-ben elkerültem Atád környékéről és csak 2018-ban kerültem vissza.

71-72-ben voltam katona Vásárhelyen.

77-től Budapesten, Fehérváron már hivatásos.

82-ben szereltem le, jövőre lesz 40 éve.

svajcineger 2021.05.19. 21:26:46

@fhdgy:
Hol voltál Fehérváron? A Münnich-ben, vagy a 'Nagy Sanyi"-ban?

svajcineger 2021.05.19. 21:57:19

@fhdgy:
Én is. Csak, mint sorkatona, meg 10 évvel utánad.

Hari Seldon 2 2021.05.19. 22:49:51

@Golf2:
a köztörvényesnek? - nem, neki soha nem lesz "legallja".

dikusz. 2021.05.19. 23:33:07

@SzZoole: @fhdgy: Nekem két túratársam '71 környékén Hétforrásnál volt határőr, ott lettek országos cimborák, azóta is tartják a kapcsolatot. Volt miről mesélniük, a sztorijaikat nem tudom megunni akkor sem, ha századszor hallom. Egyszer őrségben gesztenyét sütöttek Hörmann-forrásnál, a fegyverük egy faágon fityegett, és a járőrt kínálgatták a sült gesztenyével...:)))

fhdgy 2021.05.20. 01:04:40

@dikusz.: Bocs, én apai ágon Horvátországból származom.

Arthamyr 2021.05.20. 03:31:21

@dikusz.: Én komolyan gondoltam, szerintem te egyike vagy a kifogástalanul korrekt hozzászólóknak, és nem áll szándékomban, hogy megsértselek. Sajnálom, ha így történt, még akkor is, ha könnyen túlteszed magad rajta.

Nem tudom, mi az "osztályvezető" egy multinál (ez egy komolyabb vezető, akinek már a beosztottai közt is van vezető?), de nem is igazán lényeges, mert akármilyen vezető beosztású ember felvesz olyat, aki nála "többet tud". Csak ez nem jellemző, mert egyrészt mást kell tudnia a vezetőnek, mint az embereinek, és azokat a képességeket mérik fel felvételnél, másrészt aki tényleg többet tud, az nem azt a pozíciót fogja megpályázni. Legalábbis a munkahelyeimnél, ügyfeleimnél mindenhol ezt láttam. Több helyen magam is interjúztattam, és sohasem volt szempont, hogy a fő szakterületemen nálam rosszabb embert vegyenek fel. De máshol sem ezt láttam, pl. a szüleimnél (mérnök illetve tanár), vagy a feleségem szüleinél (orvosok) is az volt a helyzet, hogy jobban értettek hozzá, mint a főnökük.
Kevés helyet láttam, ahol intézményesített kontraszelekció van azért, mert az emberek féltik a pozíciójukat. Ez szerintem csak ott lehet jellemző, ahol az emberek nagy számban kerültek valahogy "jobb helyre", mint ami a képességeik alapján jutna nekik. Ez bizony a múlt évezredben és/vagy az állami szférában sokkal jellemzőbb (volt), mint manapság a versenyszférában.

Azért írtam példának a jogászt, mert azt valószínűleg foglalkoztattál (ha nem is állandóan), és feltételeztem (lehet, hogy helytelenül), hogy nálad jobban értett a szakmájához. És te magad is leírtad, hogy alkalmaznál olyat, aki nálad jobban ért hozzá.

Opi87 2021.05.20. 12:51:55

Szerintem eléggé cégfüggő. Most Németországról beszélek, ahol évekig dolgoztam (ill. itthonról kifelé is utána évekig). Összesen 5 német céggel van így nagyobb tapasztalatom. Fontos, hogy ne keverjük az ilyen kategóriákat:

- bajor 100 éve családi tulajdonban levő cég egy kis faluban, komoly techológiával
- berlini kis startup ahol 30 év az átlagéletkor
- berlini startup ami San Franciscoban és Tokyoban is jelen van
- hannoveri logisztikai cég
- K-Európába is szállító exportcég
- Német cég, de mindenki szinte külföldi (európai) a cégben beleértve az alapítókat
- Német cég török/orosz/arab alapítókkal

Ezek között akkora eltérések lesznek, hogy nem fogsz tudni általánosítani, még csak a "kultúra" szinten sem.

dikusz. 2021.05.20. 13:38:25

@fhdgy: Tudom, írtad már. De ez hogy jön a kommentemhez?

fhdgy 2021.05.20. 13:54:45

@dikusz.: Úgy ment a kommentedhez, hogy eltévedt. -:)

Nem neked szántam, csak mellényúltam.

Golf2 2021.05.20. 14:10:02

@svajcineger: Köszi a "futkosó" linket,van benne két nagyon jó írás,nem bírtam letenni.(Moldova György

Az életem rövid – Kerüld a nőket!)

dikusz. 2021.05.20. 15:58:40

@fhdgy: Van az úgy...:)))

Kér olyan ismerősöm van egyébként, aki horvát származású.
Az egyik az itthoni országos önkormi elnöke volt, itt laktak a házban sokáig, de már leköltöztek Szombathely környékére.
A másik is Szombathelyen él, igen büszke horvát származására. Őt egy buszos túrán ismertük meg, rengeteget segített, többet tudott, mint az idegenvezetőnk...:)))

fhdgy 2021.05.20. 16:02:35

@dikusz.: én nem vagyok horvát származású csak horvátországi származású.Szentlászló, ahol apám született, az 1200-as évek óta szlavóniai magyar falu.

Golf2 2021.05.20. 16:07:55

nem egyszer előfordult, hogy Nagy-Britanniában élő rokonaikat látogatni érkező EU-s polgárokat is letartóztatnak, és akár egy héten át is szögesdrótokkal körbezárt gyűjtőfogházakban tartanak őrizetben...gyökér ország lett.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása