oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. szeptember 24. 06:30,  Lakásgondok Hollandiában 70 komment

2020. szeptember 24. 06:30 Határátkelő

Lakásgondok Hollandiában

Ha egy Magyarországhoz képest feleakkora országban több mint 17 millióan élnek, akkor ott zsúfoltság – és ebből adódóan jó eséllyel lakáshiány – van. Hollandia pont ilyen, nem csoda, hogy (mint Vera posztjából kiderül) a helyiek szerint a lakáskérdés a legnagyobb problémák egyike. A kérdés, hogyan lehet megoldani.

Számodra mit jelent magyarnak lenni? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

hollandia_haz.jpg

„A hollandok a korona utáni legnagyobb problémának a lakáshiányt látják. Szinte az összes holland (97%) látja úgy, hogy a lakáspiacon gondok vannak. Ezt tartják a legnagyobb kérdésnek ebben az időben a koronakrízis elleni küzdelem után. A harmadik helyen a klímaprobléma áll - derült ki az I&O Research kutatásából, amit a holland Szocialista Párt megbízására készítettek.

A szűkös lakáspiac miatt az árak az utóbbi időkben megugrottak és emiatt az utóbbi tíz évben megduplázódott a hajléktalanok száma: 40.000 főre. Szinte naponta érkeznek történetek olyan emberekről, akiknek nagy gondba ütközik maguknak alkalmas lakást találni.

A felmérést 3650 személy körében végezték, Tízből hét gondolja azt, hogy a kabinet túl keveset tesz a lakáspiac problémáinak megoldása érdekében. Az I&O Research szerint ez az eredmény nem meglepő azt tekintve, hogy ez a gond az emberek életére komoly hatással van.

Ennek ellenére ez a téma tavaly még csak az ötödik helyen állt. Annak ellenére, hogy időközben megjelent a korona és az ezzel kapcsolatos gazdasági krízis is várható, a lakáspiac három helyet ugrott felfelé.

Mennyi az átlagos lakbér?

Az ‘Sz. P.’ kérdéseket tett fel a bérlőkhöz, akiknek problémáik lehetnek a magasabb havidíjak miatt. A legtöbb bérlő 5-700 eurót fizet havonta. Sokaknak jelent ez havonta jelentős kiadást: a bérlők valamivel több mint a fele a havi jövedelmének 25-50%-át fizeti ki erre.

Tízből egynek pedig a bérleti díj a fizetése felét is meghaladja. Főleg a kis jövedelmű hollandok fordítják a fizetésük jelentős részét a bérlésre.

A bérlők háromnegyedének emelkedett a lakbére ezen a nyáron. Az egyharmaduk ezt ésszerűnek gondolja, hatvan százalék szerint ez irracionális.

A szenátus döntése alapján a belügyminiszter nem volt a bérleti díjakat hajlandó befagyasztani, amt szinte minden párt választói (kivéve a VVD és a D66) gondolták úgy, hogy a szenátus 59%-os többségi döntése elfogadhatatlan.

Ennek ellenére kevesen éltek a bérleti díj csökkentésének kérésével. Ezt csak két százalék tette meg és még 6% jelezte, hogy terveiben áll. Ennek magyarázatául azt jelölték meg, hogy várhatóan a kérelemnek nincs hatása - annak ellenére, hogy sikerrel járhat. A bérleti díj csökkentését kérelmezők közében 28% járt sikerrel.

Jövőkép: változó társadalom, 19 millió lakos

Nagyjából tizenöt év múlva Hollandiának csaknem 19 millió lakosa lesz. Nem csak a népesség nő, hanem megváltozik az összetétele és eltolódik: kevesebb család és sokkal több egyszemélyes háztartás irányába, illetve a perifériákról a Randstandba húzódnak (Randstad a négy nagyváros: Amszterdam, Rotterdam, Hága és Utrecht, valamint pár kisebb város agglomerációja.)

Bár ezt a helyzetet jóval ezelőtt előre jelezték, a kormány nem tudott vele lépést tartani. Főleg az otthonról indulókat, kis- és közepes jövedelműeket érinti.

Ahhoz, hogy valamennyire a helyzet normalizálódjon, a következő tíz évben mintegy egymillió házat kellene felkínálni.

A lakásválság okai lehetnek többek közt a 2008-as gazdasági válság, ami miatt egy csomó projektet elhalasztottak vagy meghiúsult, ezzel együtt szigorodtak a jelzálog feltételei és ez megemelte a lakásvásárlási küszöbértéket.

Eztán jöttek a károsanyag-kibocsátási problémák, valamint az eddig használatos, de mostanra mint kiderült mérgező/káros anyagok használata, mint például egyes szigetelőanyagok, amiknek most már nem szabad (elvileg) használatban lennie.

Erre érkezett meg még a korona.

Nem bírják a régiók

A kormány évekkel ezelőtt befejezte a lakhatás és területrendezés irányítását, nincs többé lakásügyi, területrendezési és környezetvédelmi minisztérium és területrendezési moratórium.

Az állam most attól függ, hogy az önkormányzatok és régiók mekkora építési területet tesznek elérhetővé.

Az viszont még mindig alkotmányban meghatározott kötelezettség, hogy a kormány lakhatást biztosítson és ennek elegendőnek, minőséginek és megfizethetőnek kell lennie.

Viszont a zeelandi és a frízföldi lakáspiacot (pl.) nem lehet Amszterdammal vagy az utrechti helyzettel összehasonlítani.

A regionális ismeretek és irányítás elengedhetetlen a megfelelő testreszabáshoz. Viszont a jelenlegi gondok meghaladják a régiók erejét: hosszú távú és egész országra kiterjedő fejlesztésekre van szükség.

Mik a legégetőbb gondok?

A kérdőívre visszatérve: mik is a hollandok szerint a legégetőbb problémák?

1, Koronakrízis
2, Lakáspiac, emelkedő bérleti és lakásárak (60%)
3, Klímaproblémák (50%)
4, Gazdasági krízis(46%)
5, Bevándorlási -és menekültproblémák (38%)
6, Munkaerőpiaci, munkalehetőség és munkanélküliség gondjai (37%)
7, Növekvő ellentétek a társadalomban (37%)
8, Jövedelmi egyenlőtlenségek és szegénység
9, Belföldi biztonság: bűnözés, terrorizmus (36%)
10, Nemzetközi biztonság (23%)
11, A társadalom individualizálása (Egyénítés; felruházás sajátos, egyéni vonásokkal/ Az egyén v. az egyéni jellegzetesség figyelembevétele (22%)
12, Elöregedés (20%)
13, Fogyasztói társadalom (20%)
14, Információs szabadság, álhírek (16%)
15, más (3%)

Mit tegyen a holland kormány?

A válaszadók szerint a kabinetnek három dolgot kellene tennie:

– Kisajátítás azoknál a bérbeadóknál, akik a szabályokat rendszeresen nem tartják be. Tíz megkérdezettből hét szerint ez jó ötlet.

-Független Lakásügyi Minisztérium létrehozása. Ötből hárman szavaznak erre.

-Bérleti díj stop bejelentése: nem emelkednének tovább a bérleti díjak. Erre 57% adná le a támogatását.

Kérdéses, hogy ezek hoznak-e valós megoldást. Talán a Minisztérium, amennyiben valóban jól tudja a feladatát végezni.”

Ha érdekelnek még hollandiai sztorik, látogass el Vera blogjára!

Utazd be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�Helsinki székesegyház �� �: @edinaondok #helsinki #finland #finnország #europe #europa

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2316212382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2020.09.24. 07:56:37

Kisajátítás!!! azoknál a bérbeadóknál...Rosszabbak mint a komcsik.

Hari Seldon 2 2020.09.24. 09:21:07

Nálunk is vannak bérlakés problémák. Itt is nehéz a megoldás. Egyik opció, hogy lehetőséget adnak, hogy beszálljanak az emberek egy bérlakás programba, ha olyan adósávban van valaki akinek megéri.
Egy olyan konstrukció, hogy a befektető beszáll a lakás építésébe, aztán bérbeadja.
Majd kilenc évig a lakás árának hitelét, nem ő egyedül, hanem a bérlő a tulaj, plusz az állam fizeti egyharamad egyharmad egyharmad arányban. Azaz kilenc év után a hitel harmadát fizeti (jó van egy csomó járulékos költség, mint biztosítás, épület fenartó felé egyéb költség ilyesmi) ki, és kilenc év után eladhatja.
Szóval kilenc év után azért, hogy valakinek biztosított viszonylag olcsó bérlakást, lesz egy saját tulajdonú lakása amit ilyenkor eladhat már. Ilyenkor még nem jár le a hitel, és ettől kezdve a hitel összegét már csak felebe fizetik a bérlővel. - Még így is megéri, de sokan kilenc plusz pár év után edadják.
Persze ennek is van rizikója, ha valaki mondjuk nem gondolja végig, hogy mibe száll be, az rosszul járhat, mert nem talál bérlőt. Például ha valaki egy három szobás lakást csinálna ilyen konstrukcióba a Francia középhegység mélyén, akkor nem lesz aki odaköltözzön. Ellenben ha valaki egyetemi városban száll be egy 30-35m2-es lakásba, ott mindig lesz egy diák, aki kivenné viszonylag olcsón.

Csodabogár 2020.09.24. 09:59:59

"A legtöbb bérlő 5-700 eurót fizet havonta. Sokaknak jelent ez havonta jelentős kiadást: a bérlők valamivel több mint a fele a havi jövedelmének 25-50%-át fizeti ki erre."

A hollandok ilyen keveset keresnének? 5-700 EUR német nyelvterületen egy álom lenne.

Wilhelmus80 2020.09.24. 11:05:41

Érdekes felmérés. De kontextus nélkül nehéz megérteni, hogy mi mit jelent. A 2019-es statisztika szerint nagyjából 7,8 millió lakóingatlan van Hollandiában, ebből 3,3 millió a bérlakás. 2,2 millió lakásépítő szövetkezetek tulajdonában van. Ez utóbbiak 80%-a bérelhető 2020-ban, ha a családi összjövedelem nem haladja meg a 39.055 eurót (ezt most tervezik 42000 euróra emelni), 10%-át adhatják ki 39.055 és 43.574 euró között, és 10%-át bérelhetik ki ennél magasabb összjövedelemmel. A cikkben említett 500-700 euró közti összeget csak az alacsony összjövedelemmel rendelkezők fizetik, ők kaphatnak az államtól bérleti díj kiegészítést is (az adóhatóságtól igényelhető).
A kisajátítász mint lehetséges megoldás tudtommal csak a Szocialista Párt programjában szerepel, 2017-ben az SP országosan közel 1 millió szavazatot kapott, ami 9%, 14 képviselőjük ül a 150 tagú parlamentben.
Nem derül ki a közvéleménykutató oldaláról, de nehezen hihető, hogy a megoldásoknál ne irányított kérdésre valaszoltak volna a megkérdezettek.
A felmér's egyébként reprezentatív minta alapján készült, de azt nem árulták el, hogy az SP megbízásából.
www.ioresearch.nl/actueel/woningmarkt-een-van-de-grote-vraagstukken-van-deze-tijd/

Buchhalter 2020.09.24. 11:06:16

@Csodabogár: ezen én is csodálkozom . Egy Acheni magyar burkoló ismerősünk azért jár át Hollandiába , mert havi szinten 4-500 euroval keress többet,mintha német területen dolgozna az építőiparban.

Wilhelmus80 2020.09.24. 11:09:33

@Csodabogár: Így néz ki az átlagkeresetek statisztikai megoszlása, 2018-as adatsor:
www.statista.com/statistics/538406/average-annual-salary-in-the-netherlands-by-age/
A lakásbérlésnél családi összjövedelemmel számolnak.

Wilhelmus80 2020.09.24. 11:13:53

Túl hamar nyomtam a küldésre. A 2. táblázatban az 1. oszlop a keresők száma, a 2. az átlagkereset, a 3. oszlop pedig a medián.

Golf2 2020.09.24. 12:09:19

@Wilhelmus80: Jól tippeltem a komcsikra.Es ezeket 1 millió támogatja....

Muscari 2020.09.24. 12:29:08

@Csodabogár: itt Angliában is csak álmodik erről a bérlők nagy része. Egyedül a szegény Északon lehet ennyi pénzért házat találni, olyan helyeken, ahol kevés a munka. Szerintem itt valami nem stimmel.

Muscari 2020.09.24. 12:37:51

@Hari Seldon 2: szerintem mindenhol a kevés szociális bérlakás a probléma. Érdekes az a megoldás, amit leírtál. Nálunk vannak kísérletek, de nem nagyon van életképes modell. Most az affordable housingot nyomják, de az alacsony jövedelemmel rendelkezőknek az sem megoldás.

Közben kíváncsi lettem, hogy milyen arányban laknak az emberek saját tulajdonú ingatlanban. Nálatok es a UK-ben is 65% körül van ez az arány, ez azért szerintem nem rossz.

fhdgy 2020.09.24. 15:33:48

Szerintem Mo.-on nincs és nem is lehet ilyen probléma! -:)

Ha mégis lenne, jönne egy nemzeti konzultáció, hogy lakást vagy stadionokat építsen-e a kormány. Ha nyerne a lakásra voksolás, akkor a kormány bebizonyítaná, hogy a stadion mégis csak fontosabb.

Csodabogár 2020.09.24. 16:41:59

@fhdgy: Itthon valami szörnyűség van. Nincs semmi szabályozás a bérlakás kiadásra. A bérházakat, Antalék eladták bagóért a bent lakóknak, akik kis szerencsére aztán jó pénzért tovább adták. Így aztán amit Rákosiék elállamosítottak, Antalék eladták és ezzel megteremtették egy csomo ronda korrupciós ügy alapját. Pl. Andrássy úti házak és még sok más. Egyetlen u.n. szocialista országban se tették ezt meg ilyen módon.
Ennek köszönhetően Budapesten még mindig vannak majdnem romos házak.

desw 2020.09.24. 17:27:54

@Muscari:

" szerintem mindenhol a kevés szociális bérlakás a probléma."

Szocializmus reloaded!

Aki nem tud egy adott régióban vagy kerületben bérelni, az menjen máshová, ahol olcsóbb.

Nem elég magasak az adók már így is??? Fizesse már a pecót is az állambácsi??? Brrrrr . . .

desw 2020.09.24. 17:28:04

@Csodabogár:

"Nincs semmi szabályozás a bérlakás kiadásra."

Van szabályozás, de csak a bérlőnek ad jogokat. Próbálj meg kirakni egy nemfizető bérlőt! => inkább feketéznek a bérbeadók, stb . . .

"A bérházakat, Antalék eladták bagóért a bent lakóknak . . . "

Így van. Ha esetleg vki keresné cocializmusban "Felépítettük ezt az országot!" állami vagyont.

FutureFry 2020.09.24. 18:02:26

@Muscari: Szerintem az is számít, hogy tényleg a tulajé-e a ház, vagy egy hitelezővel “osztozkodik” rajta.
Ehhez adalék (igaz ezek a számok nem mutatják, hogy mekkora a tartozás az ingatlan árához képest): Ha jól olvasom a statisztikát a UK ingatlantulajdonosok kb. 42%-a hitelmentes, míg Franciaországban ez kb. 51% [1]. Magyarországon - ahol a saját ingatlannal rendelkezők aránya a legfrissebb adatok szerint majdnem 92% [2] - ezen tulajdonosok kb. 82%-a hitelmentes. És (ha már Hollandia) ott 68.8% a saját ingatlannal rendelkezők aránya, de csak úgy 12%-uk hitelmentes.

Egyébként az amerikai inaglantulaj-statisztika az kb. a UK-hoz hasonlítható (64%-os saját ingatlan arány aminek a 37%-a hitelmentes [3]). Igaz, Amerikában a hitelmentes ingatlan még nem jelenti azt, hogy ne kéne elég sokat perkálni érte, mert nagy átlagban - persze helyi eltérésekkel - az ingatlan értékének kb. 1%-a megy adóra évente.

[1] www.statista.com/statistics/957803/homeowners-with-and-without-an-outstanding-mortgage-in-eu-28-per-country/#statisticContainer
[2] appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=ilc_lvho02&lang=en
[3] www.forbes.com/sites/brendarichardson/2019/07/26/nearly-40-of-homes-in-the-us-are-free-and-clear-of-a-mortgage/#512fe22a47c2

Arthamyr 2020.09.24. 20:13:25

@Csodabogár: "Nincs semmi szabályozás a bérlakás kiadásra." - Ugye ezután kimaradt az új bekezdés?
Csak mert mint @FutureFry: is írta, Magyarországon elég magas a saját tulajdon aránya, és nem feltétlenül a kiadott házak (közös részei) vannak lelakva.
Ehhez talán a "lakás-/házbirtoklást" kellene szabályozni, bár az is fejvakarós, mert rengeteg tulajdonosnak egész egyszerűen nincsen pénze még a saját házára sem, társasházak közös részeire meg még kevésbé fognak költeni (a hajlandóság és a képesség is kisebb). A lakások értékének elhanyagolható hányadát szedik be közös költségként, ezt kellene emelni és szabályozni, de érdekes lenne látni, hogy mit szólnának a társasházi lakástulajdonosok, ha hirtelen mondjuk a lakásuk értékének 0.5-1%-át kezdenék el beszedni közös költségként, és a társasházak költségvetését is szigorúbban felügyelnék...

nincs1agy 2020.09.25. 00:57:54

@Csodabogár: Sztem az önkormányzatok adták el, nem?

Der Piefke 2020.09.25. 05:04:00

@Wilhelmus80: Pontosan!
Ez egy (holland mértékkel) szélsőbalodali törpepárt nagyon tendenciózus és irányított "kérdőíve" alapján készült.

Amit meg a lakbérek/jövedelmek mértékéről ír a posztoló, az egyszerűen hazugság! Egyébként az is nehezen képzelhető el, hogy 15 éven belül kétmillióval növekedjen a holland népesség.:)

Arthamyr 2020.09.25. 06:03:39

@Rayovac: Igen, már innen megy a spamelés. :)

odamondó 2020.09.25. 08:58:45

Az 1es krízissel meg lehet szüntetni a 2es krízist. Levenni a maszkot és prüszkölni mindenfelé.

werinter 2020.09.25. 08:59:06

Nem tudom mit panaszkodnak, nálunk sokkal rosszabb a helyzet. Ha a KSH átlagbérét (khmkhmm) vesszük alapul, ami kb. 240 ezer Ft és egy átlagos városi albérletárat, ami BP-en 150 ezer, akkor kijön, hogy a 62%-át kell a havi fizetésnek csak lakhatásra fordítani. És akkor még a közös költségről, rezsiől nem is beszéltünk.
Az arányok pedig mindenhol ilyenek, egy vidéki városban (nem megyeszékhely) is legalább 70-80Ft egy átlagos albérlet, a fizetések meg 180-200 ezer körül vannak.

midnight coder 2020.09.25. 08:59:16

@Csodabogár: A majdnem romos házak Pesten azért vannak, mert a bennük lakók jó része már idős, nem költ ilyesmire, más része pedig igénytelen. Belül a lakás úgy van berendezve mint egy szaudi milliárdosé, kívül pedig rohad le a vakolat. De ha csinálnának egy lakógyűlést a felújításról, tuti hogy nem támogatná.

András Kató 2020.09.25. 08:59:24

@Csodabogár: Hollandiában élek. 550 €-t fizetek egy kb. 18 négyzetméteres SZOBÁÉRT.
Szoba - nem lakás.
Egy kis apartment bútorozva 800-900 €. 40-50 négyzetméter.
Egy ház vagy nagyobb lakás bútorozva 1200-1500 € körül van.
Persze területe válogatja, de akkor is: drága. Baromi nehéz bármit is találni.
Az emberek szinte ölre mennek egy lakásért. Tényleg komoly probléma.

Határátkelő 2020.09.25. 09:00:14

@András Kató: Szia! Nem lenne kedved írni a tapasztalataidról? Biztosan sokakat érdekelne.

Üdv

dikusz. 2020.09.25. 09:28:16

@midnight coder: Az idős lakók lakásai vannak berendezve úgy, mint egy szaudi milliárdosé? Láttál már ilyen lakást?

midnight coder 2020.09.25. 10:21:22

@desw: "Így van. Ha esetleg vki keresné cocializmusban "Felépítettük ezt az országot!" állami vagyont. "

86-ban még az ország vagyona állami kézben volt. Gyakorlatilag minden, kivéve a polgár lakását, és az előtte álló Trabantot. Volt pár "burzsuj" nekik volt mondjuk a Balatonnál egy lángossütőjük vagy palacsintázójuk, esetleg egy-két butikjuk, vagy vidéken a háztáji.

Viszont a tanácsi lakások bérleti joga már akkor is vagyont jelentett, igazából úgy lehetett hozzájutni ha a bérlő lelépett, azaz cserével, ez pedig nem volt olcsó játék. Ez azért egy adalék a kiárusították a bérlakásokat dologhoz...

Aztán két ciklus alatt szinte minden állami tulajdon megtalálta a kis gazdáját a gengszterváltás alatt.

DFK 2020.09.25. 10:21:22

@Csodabogár: Egy kis emlékezet frissítés: Budapesten az önkormányzat adta el a lakásokat, azzal riogatva a bérlőket, hogy ha nem ők, akkor egy befektetőnek adják el a lakásokat, aki aztán az egekbe emeli a bérleti díjat. Nos a fővárosban nem Antalék, hanem Demszkyék adták el a bérlakásokat...

chrisred 2020.09.25. 10:21:22

@Golf2: Magyarországon jelenleg is folyamatosan zajlanak kisajátítások, akkor itt is kommunizmus van?

Ekrü 2020.09.25. 10:21:22

@werinter:
150 ezerért Budapesten egy komplett lakást tudsz bérelni,míg ennyi pénzért ahogy @András Kató írja Hollandiában csak egy 18 négyzetméteres szobát kapsz.Azért ez nem mindegy....

chrisred 2020.09.25. 11:17:19

@DFK: Budapesten nagyon kevés lakás volt fővárosi tulajdonban, a döntő többségük a kerületeké volt. Tehát nem Demszkyék adták el, hanem a kerületi önkormányzatok.

chrisred 2020.09.25. 11:17:19

@DFK: De ami a fenti kommentben volt, az állami bérlakásoknál a bérlő elővásárlási joga az nem önkormányzati kérdés volt, hanem egy 1993. évi törvényben szerepelt.

marand22 2020.09.25. 11:17:19

@András Kató: Fiam Leidenben jár egyetemre, 360 € a havi bérleti díj (rezsi included) egy szobára. Nyáron, amikor kerestük a lehetőségeket, csak 500 € feletti ajánlatokkal találkoztunk, de volt közte olyan is, aki megpróbált csőbe húzni (lopott személyi, más ingatlana, előleget kért). Úgy sikerült ezt megcsípni, hogy korábbi iskolatársa szólt (aki szintén ott jár egyetemre 1 éve), hogy megürült egy szoba, mert az illető befejezte a tanulmányait. Azonnal lecsaptunk rá, inkább kifizettük a nyári 2 hónapot (pedig még itthon volt a fiam), mert a bérbeadó ragaszkodott hozzá. Amszterdam drágább ennél.

desw 2020.09.25. 11:17:19

@midnight coder:

A lényeg annyi, hogy '90 környékén mélyen piaci ár alatt adták el a tanácsi lakásokat, mert ugye kellett a pénz a szocializmus további finanszírozására (korkedvezményes nyuggerek, állami pénznyelő vállalatok, . . . )

desw 2020.09.25. 11:17:19

@chrisred:

"Magyarországon jelenleg is folyamatosan zajlanak kisajátítások, akkor itt is kommunizmus van? "

Ismét hitelesen játszod a hülyét!

Nagyon nem mindegy, hogy miért lesz kisajátítva a lakás.

"Mit tegyen a holland kormány?

A válaszadók szerint a kabinetnek három dolgot kellene tennie:

– Kisajátítás azoknál a bérbeadóknál, akik a szabályokat rendszeresen nem tartják be. Tíz megkérdezettből hét szerint ez jó ötlet."

Golf2 erre reagált, és ebben teljesen igaza van, ezek rosszabbak mint a büdös komcsik.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2020.09.25. 11:17:19

Ennek ugyan már vagy 20 éve, de amikor Hollandiában vállaltunk munkát, be kellett menni a Woningstichting-hez lakást igényelni, ott megmondták, hogy ennyi kereset mellett ezt tudják ajánlan és kb. másnapra volt lakásunk. Ott álltunk leesett állal, hogy mi a fene... (Annyi volt, hogy kérdezték, hogy elfogadjuk-e úgy a lakást, hogy a szemétparasztundorító deténylegmilyenemberekvannakmá'előző bérlő nem szedte fel a padlószőnyeget maga után és zsiráfot festett a falra, mert már egy csomóan visszautasították. Mi meg ott röhögtünk, hogy nehogy már ez legyen a probléma...(: (: (: Amúgy tényleg az volt a szabály, hogy a lakást minden nélkül kapod, és minden nélkül is kell visszaadni) A lakbér mellett kényelmesen futotta minden másra úgy, hogy még bőven félre is tudtunk tenni. De az tény, hogy albérlethirdetést nem is láttunk. Egy amerikai egyetemi srác az egyetemen nem akart kollégiumban lakni, és valahogy talált magának egy kis házat az egyik faluban, az AKKOR volt 900 euró egy hónapra...

Golf2 2020.09.25. 11:59:57

@Arthamyr: Botrányos körülményekről számolt be a kiskunhalasi kórház koronavírusos betege....ott van az ország legszarabb kórháza,jó hely lehet...

balazsman 2020.09.25. 12:34:35

"koronakrízis, probléma a koronával"?

Mi ez a pongyola megfogalmazás, először nem tudtam, hogy pénznemről vagy a drágalátos királyi családokról van-e szó.
A járványnak, a betegségnek nem ez a neve, főleg nem így leírva.

chrisred 2020.09.25. 12:34:43

@desw: Ne túlozz, nálad hitelesebben senki nem tudja játszani a hülyét. Lekomcsizod a holland polgárokat, akik szerint jó ötlet lenne, ha a szerződésszegő bérbeadók lakóingatlanát kisajátítanák. Magyarországon nem azoknak az ingatlanát sajátítják ki, akik kitolnak másokkal, hanem akiknek rossz helyen van.

Wilhelmus80 2020.09.25. 12:39:36

@Kovácsné:
Hát igen, valószínű, hogy a hollandok közül is sokan emlékeznek még erre.
11 évvel ezelőtt nekünk is ajánlották, hogy regisztráljunk a helyi lakásszövetkezethez. Az évente megújítandó tagsági díj 10 euró volt, ami nem tétel, regisztráltunk. Aztán kiderült, hogy az átlagos várakozási idő meg kb. 4 év.
A lakáshoz jutás a lakászövetkezeteknél úgy működik, hogy a regisztrált tagok jelentkeznek a megürülő lakásokra/házakra. A lakást az kapja a jelentkezők közül, aki a leghosszabb regisztrációval rendelkezik. (Vannak kivételek, bizonyos esetekben lehet sürgősséggel is lakást kapni, pl. válás esetén.)
Amszterdamban a szociális szektorban (vagyis az említett kb. 40 ezres összjövedelemig kiadható kategóriában) jelenleg lakástípustól függően 3-10 év a várakozási idő.
A szabadáras lakáskiadásnál (akár a lakásszövetkezetek adják ki, akár magánszemély) nincs várakozási idő, cserébe persze a bérleti díj is jóval magasabb.

Golf2 2020.09.25. 13:04:17

@chrisred: Nem tudok kisajátításról,itt max. ellopják,einstandolják.Ez se jobb.

Golf2 2020.09.25. 13:07:04

@Wilhelmus80: Gondolom 10 gyerekkel hamarabb kapnak cociális lakást,simán beelőznek.

desw 2020.09.25. 13:58:02

@chrisred:

"Lekomcsizod a holland polgárokat, akik szerint jó ötlet lenne, ha a szerződésszegő bérbeadók lakóingatlanát kisajátítanák.
Magyarországon nem azoknak az ingatlanát sajátítják ki, akik kitolnak másokkal, hanem akiknek rossz helyen van. "

Jól van, ügyes vagy! Tudod még fokozni!

Ha azt mondták volna, hogy fizessen azt szerződésszegő bérbeadó 500, 5.000, 50.000 euros bírságot, egy szót nem szólnék. De a lakást kisajátítani? Ez a bűzös komcsi időket idézi!

Azt meg se merem kérdezni, hogy milyen módon tud szerződés szegni a bérbeadó.

És mi legyen akkor a szerződésszegő bérlőkkel?

"Magyarországon nem azoknak az ingatlanát sajátítják ki, akik kitolnak másokkal, hanem akiknek rossz helyen van. "

Igen, mert talán a közérdek, milliók érdeke fontosabb lenne, mint 1-2 ill. pár ezer ember egyéni érdeke. (M0 cirkusz min 30 éve megvan?)

Buchhalter 2020.09.25. 15:04:49

@desw: idegi zsigerből írsz,ami szerinted szentírás és játszod a tévedhetetlen "szakértőt". Mi lenne , ha az Önégetés helyett @chrisred - nek belinkelnél hitelesnek tekinthető hírforrásokat? Úgy beszélsz Hollandiáról mint ha ott éltél volna. Szerintem fogalmad sincs az országról.Én legalább voltam ott turistaként,de ez nem jogosít fel arra ,hogy okoskodjak róluk.

desw 2020.09.25. 17:19:31

@Buchhalter:

" idegi zsigerből írsz,ami szerinted szentírás és játszod a tévedhetetlen "szakértőt". Mi lenne , ha az Önégetés helyett @chrisred - nek belinkelnél hitelesnek tekinthető hírforrásokat? Úgy beszélsz Hollandiáról mint ha ott éltél volna. Szerintem fogalmad sincs az országról.Én legalább voltam ott turistaként,de ez nem jogosít fel arra ,hogy okoskodjak róluk. "

A posztot olvastad, b+? A posztban van, amire Golf2 és én is reagáltam.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.25. 17:19:35

@desw: eleg sokfele modon lehet akadalyozni a lakas zavartalan, rendeltetesszeru hasznalatat. egyszer egyetemista koromban a tulaj bekuldte a csajat szombat reggel a lakasba, hogy csinaljon maganak egy kavet vagy valami, amig o ugyet intez. mert a lakok biztos hazamennek hetvegere anyuhoz mosatni. en nyitottam neki ajtot, mert o nem birta kinyitni a kulccsal. annyit se szoltak hogy bocs. hat nem laktam ott sokaig.

Arthamyr 2020.09.25. 18:17:09

@Golf2: Nemrég jártam ott, valóban nem tűnt világszínvonalú intézménynek (és a betegek fegyelmezettsége is hagyott némi kívánnivalót maga után pl. maszkviselés ügyben), de azt eddig nem tudtam, hogy ez az ország legszarabb kórháza. Viszont sajnos nem mindenkinek futja olyan luxusra, hogy az elit negyedben lakjon, a privát golfpálya mellett...

Arthamyr 2020.09.25. 18:25:03

@desw: "Azt meg se merem kérdezni, hogy milyen módon tud szerződés szegni a bérbeadó." - Pl. nem javíttatja meg az elromlott berendezést, nem tartja karban az ingatlant. Legalábbis civilizáltabb helyeken van ilyen kötelezettsége, nem lennék meglepődve, ha itt is lenne.

Az is közérdek, hogy engem meg téged leölnek, a vagyonunkat meg közvagyonná konvertálják, a még hasznosítható szerveinket odaadják a várakozóknak, mégsem szoktak ilyet csinálni, egyelőre. A kisajátításoknál nézni kellene, hogy a tulaj mióta is birtokolja az útban lévő ingatlant, ha régóta, akkor illene tárgyalni vele, hogy ne idézzük a komcsi időket. Ha a projekt előtt 1 évvel vette, és mondjuk nem is használja (tehát csak egy "jól informált" "befektető"), akkor mehet az erőszakos kisajátítás.

Buchhalter 2020.09.25. 18:52:15

@desw: olvastam,de ne terelj.Kissé parasztos lett a modorod.

desw 2020.09.25. 21:06:08

@droid_:

Oké, de azért remélem abban egyetértünk, hogy ezért kisajátítani a tulajdonos lakását azért eléggé büdös komcsi meló lenne.

Egyébként én ezt a szitut úgy oldottam meg egyetemista koromban, hogy beköltözésnél egyből kicseréltem a zárat, aztán amikor a tulaj jött egyik reggel és matatott a zárral, kinyitottam az ajtót és elküldtem a kurva anyjába. Márcsak azért is idegállapotban voltam, mert utálom, ha felébresztenek. Nem volt gondom vele utána, 1 évet laktam ott nyugiban.

Szóval ha a bérlő puhapöcs, akkor azt egy hiéna bérbeadó kihasználhatja, de azért ha beleállunk a problémákba, akkor nem nagyon lehet gond bérlőként.

desw 2020.09.25. 21:06:38

@Arthamyr:

"Pl. nem javíttatja meg az elromlott berendezést, nem tartja karban az ingatlant. Legalábbis civilizáltabb helyeken van ilyen kötelezettsége, nem lennék meglepődve, ha itt is lenne."

Ebben egyetértünk, de azért egy rossz bojlerért kisajátítani a lakást nem erős egy csöppet?? (a posztban kisajátítás van, ezért kérdeztem a szerződésszegő bérbeadóról)

"Az is közérdek, hogy engem meg téged leölnek, a vagyonunkat meg közvagyonná konvertálják, a még hasznosítható szerveinket odaadják a várakozóknak, mégsem szoktak ilyet csinálni, egyelőre."

Neee már! Tőled azért többet vártam!

"A kisajátításoknál nézni kellene, hogy a tulaj mióta is birtokolja az útban lévő ingatlant, ha régóta, akkor illene tárgyalni vele, hogy ne idézzük a komcsi időket. Ha a projekt előtt 1 évvel vette, és mondjuk nem is használja (tehát csak egy "jól informált" "befektető"), akkor mehet az erőszakos kisajátítás. "

Persze, csak mondjuk Béla bácsi szőlője vs. 2 millió ember levegője áll szemben sokszor.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.25. 21:06:40

@Arthamyr: kisajatitas csak akkor lehetseges ha megvenni vagy elcserelni nem sikerult, mas modon (pl szolgalmi joggal) nem teljesitheto a kozerdek, es ekkor is kartalanitas (vetelar) jar a tulajnak ha ismert.

desw 2020.09.25. 21:06:47

@Buchhalter:

"olvastam,de ne terelj."

Én??? :DDDD

"Kissé parasztos lett a modorod. "

Nekem?? Te ilyen stílussal úrifiú vagy?

Arthamyr 2020.09.25. 21:51:22

@Rayovac: Azóta azért kicsit csökkent az ellátás szintje, már amin nem segít automatikusan a tudomány fejlődése...

@desw: Én csak a kérdésre válaszoltam, hogy milyen módon szeghetne szerződést a bérbeadó. Természetesen nem vagyok híve a kisajátításoknak, akkor sem, ha Béla bácsi szőlőjéről, az én vesémről vagy mondjuk a trehány bérbeadó házáról van szó.

@droid_: A kártalanítás mértéke nem vagyok benne biztos, hogy mindig elegendő. Másrészt sajnos sokan visszaélnek ezzel (leginkább a fentebb említett "jól informált" "befektetők").

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.26. 00:01:44

@Arthamyr: elegendo, hat attol fugg kinek :) az ertekbecsles alapja rogzitve van (hasonlo ingatlanok erteke alapesetben). a kartalanitasban persze nincs benne az a felar, hogy azert draga mert masnak pont az kell. azt nem tudom, mennyire lehet jellemzo a visszaeles, de az biztos, hogy csak bizonyos celokbol lehet kisajatitani, azert nem, mert a koznek jobb lesz ha az ove.

@desw: persze, ha van b terved es nem problema, ha esetleg ott helyben felmondja a tulaj a szerzodest a kurvaanyazasra valaszul, akkor ez jol mukodik. de az is mukodik, hogy elkezdesz nezelodni es ha van masik, akkor te mondasz fel amikor neked kenyelmes.

desw 2020.09.26. 06:49:35

@droid_:

Nem volt B tervem, spontán anyázás volt.

Mondjuk én még a szerződéskötés előtt (igen, szerződés nélkül egyből lépek tovább) felmérem a bérbeadót, és ha hiénának kinéző, megyek is tovább. Normális bérbeadó meg nem a saját ellensége, hogy csak úgy felmondja a szerződést. (bérbeadó is vagyok, 20+ éve adok ki lakást)

Persze ha nem lenne annyi puhapöcsű bérlő, meg lenne vmi központi fekete/fehér lista bérbeadókról és bérlőkről . . . Vagy vmi feedback rendszer, mint pl az AirBnB-nél . . .

Arthamyr 2020.09.26. 07:04:23

@droid_: Igen, ezért nem tetszik. Nem azt a felárat hiányolom, hogy a kisajátítónak pont az kell, hanem pl. azt, hogy az illető használja az ingatlant, és számára megfelelő másikat kell keresnie, oda át kell cuccolnia, ami egyrészt rengeteg idő, energia és pénz, másrészt amit talál, azt korántsem biztos, hogy el fogják neki adni. Ezért az volna a kulturált, ha szépen megegyeznének vele, ésszerű keretek között (tehát nem tízszeres áron). Nem ismerem a szabályozást, tehát lehet, hogy így működik. Harmadrészt eddig akárhányszor értékbecsléssel találkoztam, mindig a becsült dolog tulajdonosának volt kedvezőtlen.
Jellemző-e a visszaélés? Magyarországról beszélünk...

desw 2020.09.26. 08:03:32

@Arthamyr:

" Ezért az volna a kulturált, ha szépen megegyeznének vele, ésszerű keretek között (tehát nem tízszeres áron)."

A gond ott van, hogy mindenkinek más az az "ésszerű"

A piaci árat nyilván nem befolyásolja az, hogy pl. a kétéves kislányod festett a falra, vagy a dédi faragta a kútkávát, vagy hogy 50 éve ott laksz már és ott születtek a szüleid is. Az eladó számára ezek plusz érzelmi értéket hordoznak, így ezt forintosítani akarja, amíg a vevőt ez hidegen hagyja, mert számára ez nulla plusz értéket képvisel.

A 30 éve meg nem épülő M0-as garantáltan több ezer vagy tízezer ember halálához és egészségkárosodásához vezetett már.  Ez viszont így már teljesen abszurd. (újabb gyönyörű példa az egyén vs. társadalom érdekellentétére)

Golf2 2020.09.26. 09:18:18

@Rayovac: 30 éve ez még müködő ország volt nem 1 kupleráj.Illetve 89ig.

Kedélyes Paraszt 2020.09.26. 12:32:16

@Csodabogár: ez természetesen nettó hazugság. Ha bejárod a 7. kerület utcáit, akkor a házak kb 30%-ban teljesen lerobbant szart találsz, ami nem alkalmas 21. századi életvitelre. Vagy éppen lakatlan, ergo romlik az állapota. De lehet, hogy alullottem a 30-al?

Kedélyes Paraszt 2020.09.26. 12:32:28

@FutureFry: ezek érdekes statisztikák, köszi szépen! Anno régen, olyasmit toltak nekünk, hogy NYUGATON mindenki bérlakásban lakik, mert nem tudja finanszirozni a saját ingatlant. Ehez képest egész jó %-okat hozol fel, még az USA-ra is. Az viszont meglep, hogy az USA-ban ilyen nagy az aránya a tehermentes ingatlannak (nyilván kivéve az adót, de azt nem számítom ide). Ez azt jelenti számomra, hogy aki ingatlant szeretne vásárolni, az potenciálisan hamar tudja törleszteni a felvett kölcsönt. Nálunk gyakorlatilag a fél életedre eladósodsz egy ingatlan vásárlásával.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.26. 12:32:31

@Arthamyr: nem csak a felmerulo jarulekos koltsegeket hanem a becsult kieso beveteleket is meg kell teriteni, mivel magyarorszagrol beszelunk.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.26. 12:32:34

@desw: megfontoltabb az ember ha nem csak magarol gondoskodik.

M. Péter 2020.09.26. 13:48:03

@Kedélyes Paraszt: Az USA-ban a 30 éves jelzáloghitel a jellemző. Lehet persze rövidebb lejáratút is felvenni, vagy a hitelt korábban visszafizetni, de lehet menet közben is újrafinanszírozni és egy újabb 30 évet elkezdeni. Az átlagos amerikai szintén fél életre eladósodik az ingatlanvásárlással.

chrisred 2020.09.28. 09:20:31

@desw: Éppen a te alattomos módszered idézi a komcsi időket az alaptalan és céltalan büntetgetéssel. Valahogy így terelték be a földbirtokosokat a tészcsébe, hogy "önként" írják alá a papírokat. Sokkal egyenesebb módszer, hogy az állam leteszi az asztalra az ingatlan piaci értékét, hogy kedves barátom, te ehhez a szakmához nem értesz, kezdj valami másba.

chrisred 2020.09.28. 09:20:31

@Arthamyr: "Az is közérdek, hogy engem meg téged leölnek, a vagyonunkat meg közvagyonná konvertálják, a még hasznosítható szerveinket odaadják a várakozóknak, mégsem szoktak ilyet csinálni, egyelőre."

Talán mert az ellenértékét nem tudják számotokra biztosítani. Bár ha úgy gondolod, hogy az életed valamilyen lakóingatlan felbecsült értékével lehet egy szinten, akkor az más kérdés.

chrisred 2020.09.28. 09:20:31

@Arthamyr: Attól függ, a tulajdonos elfogadja-e a hivatalos értékbecslő véleményét. Ha nem, bírósághoz fordulhat, saját maga is végezhet értékbecslést, és ha a bíróság neki ad igazat, a költségeit az állam állja.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása