oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. szeptember 22. 06:30,  Tíz év múlva minden ötödik magyar külföldön születhet 150 komment

2020. szeptember 22. 06:30 Határátkelő

Tíz év múlva minden ötödik magyar külföldön születhet

Noha a környező országokkal összehasonlítva Magyarországról a lakosság arányában kevesen vándoroltak ki az elmúlt évtizedben, számítások szerint 2030-ban már minden ötödik magyar külföldön születhet. Közben akár 100 ezer ukrán vendégmunkás is érkezhet.

Számodra mit jelent magyarnak lenni? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

baba_3_foto_pixabay_com_jarmoluk.jpg

Ha megkérdeznénk ma az utcán tíz embert, mi ma Magyarország legnagyobb problémája, alighanem meglehetősen sokféle választ kapnánk a megélhetési nehézségektől a járványon át mondjuk a megosztottságig.

Pedig a nemrégiben alakult, önmagát pártoktól függetlennek nevező Egyensúly Intézet bemutatkozó kötete szerint Magyarország legnagyobb problémáját ma egyértelműen polgárai tehetségének és lehetőségeinek kihasználatlansága jelenti.

Ez egy meglehetősen összetett kérdés, szerepet játszik benne a szélsőséges mobilitáshiány, az emberek tehetségének, munkájának, kreativitásának kihasználatlansága, ami mindenkinek rossz, mivel az ország egészét visszahúzza a nemzetközi versenyben.

„Ha csak az elitnek jó, az végső soron senkinek sem jó. A világ legsikeresebb és legboldogabb országait nem természeti kincseik vagy kedvező földrajzi adottságaik különböztetik meg a középmezőnytől” – olvasható a kötet összefoglalójában (ami itt érhető el).

A polgárokra kell építeni

A szerzők erre szemléletes példákat is hoznak. Például Venezuelának van olaja – Finnországnak nincs. Angolának van gyémántja – Szingapúrnak nincs. Dánia, Izland vagy Svédország nem azért végez rendre a legboldogabb országok rangsorának élén, mert kellemes a klímájuk vagy kivételesen barátságos a tengerpartjuk.

Hanem azért, mert időben felismerték: egy ország elsősorban a polgáraira építhet. Egészségükre, tehetségükre, tudásukra és szorgalmukra – írják a szerzők, hozzátéve, hiába lesznek „okos magyarjaink”, ha nem adjuk meg nekik a lehetőséget, hogy értelmes munkát végezhessenek.

Magyarországon ma egészen abszurd módon egyszerre van munkaerőhiány és munkanélküliség. Szomszédos vagy akár még távolabbi országokból importálunk dolgos kezeket, miközben komplett települések nyögik a munkalehetőségek hiányát.

Nem a kivándorlás a gond

Magyarországon ma nem a kivándorlás jelenti a valódi problémát, hiszen ilyen szempontból nem lógunk ki a hozzánk hasonló országok közül. A gond az, hogy a munka terén nem találkozik a kereslet és a kínálat.

Azzal együtt, hogy regionális összehasonlításban nem nagyok a magyar határátkelésre vonatkozó számok, 2030-ra várhatóan minden ötödik magyar külföldön születik majd, miközben akár százezer vendégmunkás is érkezhet, elsősorban Ukrajnából.

„Ezek olyan trendek, amelyek az egész közép-európai régióban természetesek, csak Magyarországot különböző társadalmi okok miatt késve érték el. Ebbe a kontextusba helyezve érdemes ezeket a számokat vizsgálnunk” – hangsúlyozta a 444.hu-nak adott interjúban Bartha Dániel, az intézet külügyi igazgatója.

„Azért születik minden ötödik magyar gyerek tíz év múlva külföldön, mert folyamatos volt a magyar lakosság kivándorlása az elmúlt tizenöt évben. És ez eredményezett egy olyan helyzetet, ami indokolja, hogy bizonyos szektorok ukránokat fogadjanak munkaerőnek, még ha ennek alacsony is a társadalmi támogatottsága” – magyarázta.

Az Európai Uniónak lépnie kell

Ebben a helyzetben a szakember szerint nem lehet kérdés, hogy az Európai Uniónak muszáj lesz elgondolkodnia azon, hogyan kezelje a határátkelést, milyen következményekkel jár az, ha elszívja az embereket a közép-európai tagállamokból.

Boros Tamás intézetigazgató ugyanebben az interjúban hangsúlyozta, hogy a régiós és visegrádi országokban jóval magasabb a kivándorlók aránya a lakosságon belül.

„Nyilván mindenkinek van személyes sztorija, hogy melyik családtagja vagy ismerőse hagyta el az országot, de valójában kevés országot találunk a környéken, ahonnan ennyire kevesen vándoroltak ki. És több ukrán is érkezik más országokba, Lengyelországban például már több mint egymillióan dolgoznak közülük” – hangsúlyozta Boros Tamás.

Ami az ukrán állampolgárokat illeti, szerinte tíz év múlva azért lesz több ukrán Magyarországon, mint magyar Ukrajnában, mert ennyire rossz a határon túli magyarok demográfiai helyzete a szomszédos országokban.

Utazd be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�Bath, UK �: @balazsromsics #bath #uk #anglia #england #europe #europa

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

(Fotó: pixabay.com/jarmoluk)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4616209620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fhdgy 2020.09.22. 07:05:44

"Az Európai Uniónak lépnie kell" mégis hogy? Ők gondolkodjanak helyettünk, ők cselekedjenek helyettünk?

Mi meg majd ölbe tett kézzel várjuk, hogy a problémáinkat mások oldják meg?

Legalább a szánkat ki kellene nyitni, hogy a sült galamb bele repülhessen!

Golf2 2020.09.22. 08:07:30

Naná hogy kinn szűlnek,még választhatnak,biztosabb jövő,vagy "csok-os" légvár.

Buchhalter 2020.09.22. 08:13:35

Szerintem a rosszul kezelt corona hiszti miatt ,ha megszűnnek a korlátozások több tízezer magyar fog megint útra kelni munka reményében. Hiába harsogja Orbán ,hogy lesz munka.A főnökeim szerint csak a propaganda szöveget nyomja. Sajna mi is már 6 órásban vagyunk. Egyre több cég akikkel kapcsolatban vagyunk nem látja a Hurrá Optimizmust.Sok külföldön élő ismerősünk is kivár.2022 - ig biztos.

Csodabogár 2020.09.22. 09:41:22

@Buchhalter: Lehet, hogy majd elindulnak a népek, de innen nyugatabbra se lesz munka. Németországban már mondják, hogy melyik cég mennyi alkalmazottól kell megváljon és ezek nem pár százat, hanem pár ezer munkaerőt jelentenek. A kis vállalkozásokról nem is beszélnek, amik vagy teljesen csődbe mennek, vagy minimális létszámmal próbálnak túlélni.
Már régi meggyőződésem, hogy nem a vírus árt a legtöbbet, hanem az egész világot érintő gazdasági válság fogja nyomorba dönteni az emberiséget.
Az unio ezügyben semmi se tud csinálni. Persze nem ártana, ha kicsit simulékonyabban állna vezérünk az únióhoz és tenné amit kérnek tőle, illetve ami kötelessége lenne a szabályok szerint.

desw 2020.09.22. 10:11:36

@fhdgy:

"Mi meg majd ölbe tett kézzel várjuk, hogy a problémáinkat mások oldják meg?

Legalább a szánkat ki kellene nyitni, hogy a sült galamb bele repülhessen! "

Ritka eset, amikor tökéletesen egyetértünk!

desw 2020.09.22. 10:11:47

A gazdag elszívó országok miért változtassanak ezen?

Nekik ez baromi kényelmes és olcsó, hogy az adófizető polgár pénznyelő első 20-25 évét (bölcsi, ovi, egyetem, CSP, . . . ) más országok adófizetői finanszírozzák, és ők már kész adófizetőket kapnak ingyen.

A csóró küldő országok meg kb csak a határ lezárásával tudnának védekezni ez ellen, ami ugye nem is nagyon működne.

desw 2020.09.22. 10:11:58

Nem mellesleg ez nemcsak EU-s probléma. Ugyanígy gond az Ázsiából ill. Afrikából elszívott jólképzett réteg is.

Elég csekély lehet azoknak az aránya, akik Nyugaton megszedve magukat hazamennek és ott fektetik be a pénzüket.

Tipikus példa ez az emigráció is az egyén vs. társadalom érdekellentétére.

Az egyénnek jó, ha mehet, viszont a társadalomnak meg jogos elvárása lehet vmi kompenzáció, hisz ő finanszírozta első 20-25 évet annak reményében, hogy majd otthon lesz adófizető az egyén.

fhdgy 2020.09.22. 10:25:05

A holland parlamentben Mark Rutte miniszterelnök állítólag azon elmélkedett, hogy "Lehetne kormányközi megállapodáson keresztül büdzsét készíteni, vagy Magyarország és Lengyelország mentes EU-t alapítani?”

www.hetek.hu/cikkek/online/rutte-alapithatnank-egy-uj-eu-t-magyarorszag-es-lengyelorszag-nelkul

Mi lesz, ha az elmélkedésből valamilyen cselekvés lesz?

Jelen pillanatban kettő bohóc szórakozik az EU-val. Állítólag nincsenek eszközök az EU kezében, hogy ne kelljen elviselniük a kettő ripacsot. Másik oldalról meg valahogy meg kellene szabadulniuk tőlük.

Én nagyon várom a megoldást!

Buchhalter 2020.09.22. 10:29:00

@Csodabogár: szerintem a nyugat hamarabb fog talpra állni és ezért az elszívás nekem egyértelműbbnek tűnik Azt se feledd,hogy nálunk a munkanélküli segély 3 hónap,nyugaton 1 év.Meg még sorolhatnám a különbségeket nap estig. Több ismerősöm és rokonom is inkább kivár külföldön.Nem mindegy,hogy 3 hónapig kapsz ellátást,vagy 1 évig.Ráadásul Orbán beígért munkahelyei sehol.Az elmúlt 2 nap termése : egy Ózdi gyár 1400 főt a Budapest Airport 250 főt küld el. A budapesti hotelek is tömeges elbocsátást terveznek. Az összes autóipari multi elküldte a bérelt munkaerőt.

takarék-láng 2020.09.22. 11:02:08

Mar szaz eve minden otodik magyar kulfoldon szuletik.

Csodabogár 2020.09.22. 11:31:08

@Buchhalter: Sajnos én azt a hipp-hopp talpraállást nem látom, illetve az ellenkezőjét olvasom a jóslatokból. A jóslatokat, nem kristálygömbös Boszorkányok mondják, hanem komoly közgazdászok.:-(

Golf2 2020.09.22. 11:40:28

@fhdgy: Magyarország és Lengyelország mentes EU-t alapítani...De jó lenne,talán eltakarodna döbrögi is,ha kevesebbet lehetne büntetlenül nyúlni.

Platonica 2020.09.22. 11:42:27

@Buchhalter: Nem lennek ennyire optimista a nyugatot illetoen sem. Legalabbis a UK-ben eleg siralmas a kep...me'g humoros formaban is (Telegraph)

lockdownsceptics.org/wp-content/uploads/2020/09/111blower22-9-20_trans_NvBQzQNjv4Bqk1vQnXPB3IwW2HOV72333er0BixPFMr9iYgGsg3Vj0I.jpg

Ha vkinek esetleg a P45 nem mond semmit, ezt kapod, amikor ve'ge az alkalmazasodnak, finoman kifejezve.

Buchhalter 2020.09.22. 12:18:27

@Csodabogár: nem értesz: szerintem a nyugat hamarabb fog talpra állni szokás szerint.Akkor a csóri magyar biztos oda fog menni megint? Érthető voltam? A komoly közgaszdászok meg pénzért azt mondanak,amire megkérik őket.

arncht 2020.09.22. 13:04:10

"Az Európai Uniónak lépnie kell" - mi? ez komolyan egy szakembertol jott nyilatkozat?

az eut csak is kizarolag azert bovitettek keleti iranyba, hogy piacot es olcso munkaerot szerezzenek. nem a mi ket szemunkert... pontosan ki van kalkulalva, hogy rovidtavu hatranyokert mit nyernek a coreallamok hosszutavon, es mit nyernek rovidtavon es veszitenek hosszutavon a szatellitallamok. azert nem bovitettek tovabb, mert nem terulne meg nekik hosszutavon.

szoval az elvandorlas/agyelszivas az pontosan a megtervezettnek megfeleloen tortent, tortenik. ez volt az elso lepcso, a masodik az a fel harmadik vilag beeresztese olcso munkaero remenyeben, ami szinten a coreallamok celja, es szembemegy a szatellitallamok terveivel.

ez utobbi tervvel csak egy buko van, hogy rengeteg penzbe es idobe kerul, mire ezek kepzetlen emberek (utodjaik) penzt termelnek, illetve, hogy a nagyon eltero mentalitas teljesen eltero termelekenysegi szintet fog eredmenyezni, tarsadalmi feszultsegeket szul, es felelik a felhalmozott szocialis jolet tartalekait (egy csaladon belul nem a csalad fele termel, hanem csak a negyede-otode - nem fog kijonni a matek).

Hari Seldon 2 2020.09.22. 13:35:50

@Platonica:
Hát az UK 19-re lapot húzott... és hát nem igazán jött be.
Sőt majd most év végével indul csak be a "rock 'n' roll", hogy így mondjam.

desw 2020.09.22. 13:39:16

@fhdgy:

" Mi lesz, ha az elmélkedésből valamilyen cselekvés lesz?"

Nem lesz cselekvés, mert kb lehetetlen kizárni egy országot az EU-ból.

György Csaba Nagy 2020.09.22. 13:39:27

Hogy kinn születnek, az a kisebbik baj. De hogy Magyarország számára elvesznek alkotó emberként, végleg és visszavonhatatlanul, az a tragédia.

Platonica 2020.09.22. 13:42:30

@Hari Seldon 2: Vagy all le haha.
De ahogy mar sokszor mondtam, ugy en bloc nincsenek illuzioim, hogy mashol sokkal jobb lesz/van...

tsabus UAE 2020.09.22. 14:37:17

@desw: "...kb lehetetlen kizárni egy országot az EU-ból."
Szerintem tök egyszerű lenne a megoldás: A magállamok lépnek ki, aztán alapítanak egy EU2-t az első tapasztalatain okulva. Az öreg EU, ami akkorra csak Magyarországból és talán Lengyelországból állna (esetleg még néhány mediterrán országból), elkezdhet kapálózni, hogy teljesítse a belépéshez és a bennmaradáshoz szükséges feltételeket.

fhdgy 2020.09.22. 14:45:34

@tsabus UAE: A holland miniszterelnök is azt pedzegette, hogy kilépni és újat alakítani, bár hozzá tette, hogy ez költséges.

Szerintem lenne egy egyszerűbb út is a renitensek megregulázásához. A tényleges befizető országok visszavágnák az EU költségvetését, csak a szigorú értelemben vett működtetéshez szükséges pénzeket fizetnék be, de a támogatási alapot megszüntetnék. E helyett ők saját maguk hoznának létre kétoldali támogatási rendszert, amibe a renitensek már nem szólhatnának bele. Aztán lehet nyüszíteni!

tsabus UAE 2020.09.22. 14:59:19

@fhdgy: Szerintem mindkettő fáradalmas jogi és pénzügyi procedúra lenne - hogy a politikairól ne is beszéljünk. Valószínű, hogy amíg nem "fáj" senkinek igazából a renitens országok sikkasztása a segélyekből és az elmebeteg (főleg belföldi) retorikájuk, addig hozzá se kezdenek. Ha viszont ez átbillen, akkor Magyarország szinte pillanatok alatt egyedül találhatja magát.

négyzet 2020.09.22. 15:19:47

@fhdgy: Az ilyen változtatásokat általában az eu döntéshozatalai mechanizmusai szokták meghiúsítani, vagyis politika. Az eu-s költségvetést az európai parlament szokta megszavazni, és hát ott ugye országokból delegált párttagok ülnek, ugyanúgy vannak legnagyobb mandátummal rendelkező pártok. Más, nagy horderejű kérdéseket meg az európai tanács szavaz meg, és ott azt hiszem az országoknak vétójoguk van. És azt hiszem ezt a szavazati jogot akarták korábban elvenni a renitens országoktól... és hát lenne értelme, de már ott elakad a dolog, hogy ezt mondjuk x ország nem szavazza meg.

fhdgy 2020.09.22. 15:20:59

@tsabus UAE: Nem egyszerű a helyzet, ez tény.

Ha egy emberrel elkezdenek kekeckedni, egy darabig tűr és tűr, aztán egyszer csak elszakad a cérna, onnét kerül, amibe kerül, de megoldást akar.

Az EU sem tűrheti a vég nélküli kekeckedést. Arra pedig ( sajnos ) nincs reális lehetőség, hogy pl. Mo.-ot ne a főkekeckedő jelentse az EU számára.

SzZoole 2020.09.22. 15:22:03

@Hari Seldon 2: várd ki a végét ( ne az év véget) és pár év múlva alkoss véleményt

négyzet 2020.09.22. 15:23:00

@fhdgy: Azon nem kell aggódni, hogy ebből mostanában tettek lesznek. A holland liberális(?) politikusok és OV között igen durva hangvételű csaták is voltak már az európai parlamentben, mondhatjuk talán, hogy nem különösebben szeretik egymást. De még a nagy-nagy Sargentini-jelentésből se lett semmi.
index.hu/kulfold/eurologus/2020/06/29/sargentini-jelentes_europai_birosag_jogallamisag_hetes_cikk/

négyzet 2020.09.22. 15:29:19

@desw: Tudnak a "küldő" országok is védekezni, illetve kultúra függő. A társadalomtudósok vizsgálják már régóta, hogy egyes társadalmak hogyan reagálnak a megnövekedett mobilitási lehetőségekre, és az biztos, hogy nem egyformán. Egyes országokból az emberek csak pénzt gyűjteni mennek el, aztán visszatérnek, másokba soha többet nem térnek vissza az emigráltak, komplett értelmiségi rétegek tűnnek el. Az volt a nagy kérdés még 10 éve, hogy Magyarország melyikbe fog tartozni. Szerintem simán tartozhatott volna az elsőbe, mert lehetne élhető az ország, mostanában sajnos inkább riasztó üzeneteket küld a külföldön élők felé. Kb 10 év múlva megtudjuk, hogy mi lett.

négyzet 2020.09.22. 15:32:06

@Buchhalter: Majd mennek a helyükre _keresztények_ Ny-Európából, ahogy OV megmondta :D

Buchhalter 2020.09.22. 15:40:05

@négyzet: te még elhiszel bármit is Orbán dumájából,vagy csak szarkazmus volt? Én inkább azt érzékelem ,hogy a Fidesz a vesztét kezdi érezni.A sok ostoba döntés mögött ezt látnám.Tűzoltás,hogy még kihúzzák 2022 - ig valahogy. ma már az 50 % -s parlamenti szint elérését sem látom reálisnak a Fidesz részéről.

fhdgy 2020.09.22. 15:55:49

@Buchhalter: Hidd el, hogy én nagyon szeretném, ha igazad lenne, de, sajnos, nem látom a realitását.

Vasárnap volt egy Kecskemét melletti településen polgi választás, a nép, az isten adta nép, azt a volt polgit választotta, aki "kisajátított" magának egy köztulajdonban lévő vadászházát, a "cselédeit" pedig önkormányzati pénzből tartotta.

Szerinted mire lenne szükség, mi kellene ahhoz, hogy a nép, az isten adta nép észhez térjen?????????

arncht 2020.09.22. 16:18:44

@fhdgy: az, hogy a tobbseg gondolja mashogy :)

négyzet 2020.09.22. 16:56:47

@Buchhalter: Hát nézd, szmájlit is pakoltam oda a biztonság kedvéért, bár anélkül sem gondolnám, hogy komolyan vehető ;)

Buchhalter 2020.09.22. 17:26:31

@fhdgy: Már egy gyenge 50% + is örülnék.Remélem a 2/3 már a múlté.

szárny 2020.09.22. 17:40:56

1920 óta minden harmadik magyar a határokon túl születik. Miről beszéltek itten?

SzZoole 2020.09.22. 21:19:39

@szárny: “ itten”

mit jelent ez a szó?

Hari Seldon 2 2020.09.22. 21:26:41

@SzZoole:
Ez kb az az álláspont, hogy valaki látja, hogy eltérítik a repülőt, és az utas, magában mondogatja:
"hogy hát nem jó, de majd meglátjuk a végén. Lehet, hogy még jobb is lesz. Eddig legalábbis nem lett rosszabb..."

SzZoole 2020.09.22. 21:30:17

@Hari Seldon 2: hallod, és az EU-ról mi az álláspontod, minden a lehető legnagyobb rendben van és jó irányba halad minden?

Pöffetegecske 2020.09.23. 07:16:56

Nagyon sok gyerek már nem magyarnak születik, csak magyarként maximum. A papír csak papír, de ők már annak az ország tagjainak fogják érezni magukat, ahol felnőnek, aminek virágát tudják, ami az otthonuk.

somlobodog 2020.09.23. 08:01:57

@szárny: pont ahogy az 1920ban kivandorolt ír paraszt ükunokaja 3.generacios amerikaikent "természetesen" irnek születik...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.23. 08:50:01

@somlobodog: amennyiben amerika irorszaggal hataros, az irek es az indianok egyutt eltek a hatarvideken, aztan az irek kivandorolnak oly modon, hogy az indianok javara atpakoljak a hatart a franciak, de az irek tovabbra is sajat nyelvuket hasznaljak egymas kozt anyanyelvkent, az indianokkal is tudnak beszelni ugyan de nincs szandekuk indanna valtozni. hat pont igy.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.23. 08:50:06

@tsabus UAE: remek otlet. ha lenne ra szandek, akkor meg is tudnak szervezni annyi ido alatt, hogy orban addigra nem csak a politikatol de nagyjabol mindentol visszavonulna. de nincs ra szandek se.

nemecsekerno_007 2020.09.23. 12:11:23

@fhdgy: Aham. Akkor viszont vigyék az ott dolgozó magyarok nyugdíjasait is és fizessék a nyugdíjukat meg EÜ ellátásukat.
Mert most közpénzből finanszírozzuk a nyugati agyelszívást, európai értékek gúnynéven.

chrisred 2020.09.23. 12:12:06

@arncht: "az eut csak is kizarolag azert bovitettek keleti iranyba, hogy piacot es olcso munkaerot szerezzenek."

Viszont ez a két cél üti egymást annyira, hogy ne lehessen egyszerre megvalósítani. Ha a helyi munkaerő túl olcsó, akkor ott nincs fogyasztóképes kereslet, mert nincs pénzük az embereknek. Szóval a terv időben úgy nézhetett ki, hogy a felzárkóztatás során a munkaerő ugyan egyre drágább (ugyanakkor képzettebb) lesz a keleti országokban, viszont cserébe egyre jobb piacot jelent a nyugati áruknak. Viszont ez a gyakorlatban úgy történt, hogy hiába öntötték a támogatásokat a keleti országokba, azt az elit maradéktalanul elszívta. A helyi munkaerő meg hiába maradt olcsó, de egyre kevésbé használható, mert a képzett munkaerő kivándorolt nyugatra. És fogyasztóképes kereslet meg végképp nem alakult ki.

werinter 2020.09.23. 12:12:29

Amíg 180-200 ezer Ft-os fizetésekért kell dolgozni még diplomásként is közben egy putris albérlet is legalább 80-100 ezer Ft, addig nincs miért csodálkozni. Inkább kimennék én is tehénszart lapátolni 5 évig, minthogy ebben a gané országban húzzam az igát. Ilyen bér/árszinvonal mellett nem lehet jövőt építeni. És igen vannak akik jól keresnek és igen vannak akiknek szerencséjük van/rohadt szorgalmasak, tehetségesek, de azért elsősorban nem ez a jellemző. És igen azt is elismerem, hogy BP-en/megyeszékhelyeken más az élet, de nem tud/akar mindenki ott élni, ez is tény.

odamondó 2020.09.23. 12:12:37

Aki arra vár, hogy majd az EU megregulázza orbánt az vegye ki a kezét a biliből. Az egész egy politikai színjáték. Senkinek sem érdeke kivenni orbánt orbánnak meg főleg nem érdeke kilépni. Szócsaták puffognak és minden oldal elégedett.

Herr Géza 2020.09.23. 13:01:18

@nemecsekerno_007: Jaja. Arrébb kéne már tenni azt a beakadt tűt a lemezen...
“Mert most közpénzből finanszírozzuk a nyugati agyelszívást, európai értékek gúnynéven.”
A “nyugati agyelszívás” láthatólag téged nem érintett. Mondd, hogy próbálkoztak, de te ellenálltál.... :)

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2020.09.23. 13:08:53

"030-tól minden 5. magyar külföldön születik. És a megszületett magyar gyerekek többsége mélyszegénységben élő cigány lesz.

Herr Géza 2020.09.23. 14:22:40

@nemecsekerno_007: Amúgy a főnököd éppen most vizionálta, hogy mélykeresztény nyugati elvtársak komplett falukat felvásárolva költöznek Magyarországra, mert ott a biztonságot, a migrimentességet, meg a satöbbit találják. Nekik vissza fogod fizetni az óvodai, általános iskolai, meg a ki tudja miféle egyéb államilag finanszírozott költségeiket? Meg az otthon hagyott nyugdíjasaik ellátását? Fizettek ők valaha a magyar TB-be?
Visszanyal a fagyi....
Már ha igaz lenne a mélykeresztény nyugatiak tömeges bevándorlása a nagymagyar birodalomba.
Ja, jönnek páran, mert “szarérhúgyér” vesznek tanyát Bivalyborzasztón, aztán megérinti őket a valóság (Renátó meg Dzsennifer az ablakpárkányra kitett muskátlit is lenyúlja), és máris eladó a tanya.

Matyika Ápolója 2020.09.23. 15:55:49

@fhdgy: Jah persze a Mercedestől kezdve a Rheinnmetalig az összes ilyen igazi, valódi érdekcsoport meg azt mondja, hogy le lehet állni, rohadtul nem érdekel senki valódi hatalommal rendelkezőt, hogy Magyarországon befogadják-e a menekülteket vagy van-e melegházasság, az az érdekes hogy mennyi adókedvezményt adnak és milyen minőségű a munkaerő és mit vesznek meg.

Félelmetes hogy valaki hogy bír 20 éves kora fölött komolyan venni ilyen ideológiai dolgokat. Ezek a vakításotokra vannak, gyerekek. Semmi másra.

birkamenet 2020.09.23. 15:56:47

@arncht:

El kellene már felejteneketek ezt a baromságot, miszerint az EU azért bövített, mert kellett neki a piac meg az olcsó munkaerő.

A piac az mindig is ott volt, a korlátlan import szinte már a rendszerváltáskor lehetséges volt, tehát az EU még sehol nem volt, de már azt adott el a posztkomcsi országokba amit akart. A nagy logikai bukfenc meg ott van a "piaccal", hogy a posztkomcsi országok pont hogy szar piacok voltak, mert szar volt és most is szar a fizetőképes kereslet.

Az olcsó munkaerő megszerzése meg még nagyobb baromság. Vajon melyik kormányak célja az, hogy a hazai termelő szektort arra kényszerítse, hogy a drága hazai munkaerő miatt telepítse a gyárat a posztkomcsi olcsó munkaerő államokba, ezzel legyen több millió hazai munkanélküli? Ergo, az államnak ennyi nem fizet közterhet, viszont a munkanélküliek hada iszonyatos nagy kiadás az államnak.

birkamenet 2020.09.23. 15:57:12

@nemecsekerno_007: "Mert most közpénzből finanszírozzuk a nyugati agyelszívást, európai értékek gúnynéven. "

Kurva nagy agyelszívás a kömüves, a pincér, a benzinkutas, a segédmunkás meg a többi hasonló magyar. Nem a Nyugat szívja el az "agyat", hanem mindenki, akinek legalább egy csöppnyi kis agya van, már menekül is Nyugatra.

Ezzel nem számolt a Nyugat, meg az EU meg az előd szervezetei, hogy ha integrálják a posztkomcsi országokat és beléjük öntik a halom milliárdos tamogatásokat, meg hogy ezzel párhuzamosan a betelepült nyugati cégek által a termelési és bérszínvonal megemelkedik, mindez a nagy semmibe fog eltünni, mert a posztkomcsi birkanépek hagyják majd a gazdasági növekményt a politikusi szélhámos garnitúra által lerabolni, a népet meg csak a minimális fejlődési szinten tartani, amin inkább tartják a pofájukat.
Vagy: elhúznak inkább a valódi EU-ba.

nemecsekerno_007 2020.09.23. 15:57:31

@Herr Géza: A jogállamisággal kapcsolatban is arréb lehetne tenni a tűt.

2020.09.23. 15:58:16

@nemecsekerno_007: egyébként ez van most,amit leírtál,a kivandorolt magyarok nyugdijas szuleinek nincs se kezeles,se gondozas Magyarorszagon,terites elleneben sem,ADÓZtatni viszont az önkormányzat és a település is adóztatja a kivándoroltakat és hozzátartozóikat,gyakran egyénileg megállapított ingatlanadó formájában, miközben az EU - tól az idősgondozási támogatást zsebreteszik az önkormányzatok

232323 2020.09.23. 15:58:34

Mindenki odamegy ahol neki jó.
Én készülök pár év nyaralásra, vissza is költözö lehet magyarba. Havi 25 frankért kapok teljes és ingyenes egészségügyi ellátást, kérek kis segélyt és közben kreativ szabadságon vagyok esetleg fusizok.

Jó amúgy mordi is.

Matyika Ápolója 2020.09.23. 15:58:42

@Herr Géza: Most azon kívül, hogy kb. annyit mondtál, hogy "hülye vagy", megpróbáltad egyáltalán megcáfolni?

Igen, a nyugati országoknak rohadt jó, hogy úgy kapnak adófizetőket/dolgozókat, hogy az előtte lévő 20-25 évet nem ők finanszírozzák, hanem egy náluk szegényebb ország.

Vrancisco 2020.09.23. 15:59:12

@werinter: A "szorgalmasak, tehetségesek, stb"-re csak annyit reflektálnék (noha írtad Te is, hogy "szerencsések"), hogy ezek sajna már szintén nem elegendőek. Én k.rva szorgalmas és "tehetséges" vagyok, mérnökként dolgoztam otthon is elég sok éve, de kilátástalan magyar bérekből mai ingatlanárak mellett belátható időn belül saját otthont szerezni, ami nem egy másfél szobás panel, hitelre... Szóval a nagy része az embereknek inkább a szerencsés kategóriába tartozik, mert nincs 3-4 testvére, és örökölt lakást, házat mamától, papától, amiből már aztán nem nehéz továbblépni, továbbforgatni. Magyarországon az egyik legnagyobb az ilyenek (azaz saját tulajdonú ingatlannal rendelkezők) aránya, mert az átkos után fillérekért dobálták az addigi bérlakásokat a népre... Mi sajnos nem tartozunk azok közé, akik otthonról bármit is kaptak, így nulláról kb. a magyar átlagfizetés 2-3-szorosával is esélytelen 10-20 éven belül saját otthonra szert tenni, ha nem akarsz 30 évig, havi 2 minimálbért törlesztőre költeni. Szóval nekem ne ugasson egy, a fent leírtak alapján feltehetően saját ingatlanban ülő, nagy magyar megmondó, hogy hazaáruló vagyok, és akkor haljon éhen az anyám is, mert nem jár neki nyugdíj 40+ év lehúzása után, csak mert mi kicsit kijöttünk összeszedni magunk (anyagilag, lelkileg)...

2020.09.23. 15:59:16

@György Csaba Nagy nem ez a cél?

2020.09.23. 15:59:20

@nemecsekerno_007: jó,de előbb Magyarország fizesse vissza,amit a nyugdíjasaik befizettek az államnak

Vrancisco 2020.09.23. 15:59:27

@werinter: ... természetesen nem neked szól a felháborodás, hanem a fentebb (meg olykor egyik-másik) megnyilvánuló, #pirosfehérzöldzászló-agyúhoz...

2020.09.23. 15:59:48

@takarék-láng: en is meglepodtem,mekkora hatalmas magyar tomegek vannak mindenutt,csak miamiban 55000, Brusszelben allitolag 15 eve 20000 volt,azóta csak nott,Ausztriaban eszmeletlen sok a magyar,Nemetorszagban sem alltam meg fel etterembol ugy,hogy ne ertettek volna tobb asztalnal a csaladommal valtott szavakat,UK- ban minden varosban hallok magyar szot,nagy baj lenne,ha ezek mind visszaternenek,de kivanom a kormanyoknak,hogy kovetkezzen ez be:) micsoda panik torne ki,na kb55 millio kivandorolt magyar ugy dontene,hogy Magyarorszagon akar elni,megerdemelnek az itthonmaradott karogok

Kivlov 2020.09.23. 15:59:56

Tehát 80%-uk itthon. Az is valami. :)

2020.09.23. 16:00:08

@desw: erre az amcsik/ romanok modszere lehet jo, a fogado kifizeti a munkaero kepzesi koltsegeit az elűzőnek,illetve meg jo modszer lehet,hogy a fogadó fél bolcsodetol hirdeti a szulok koreben a fogadó országban történő beiskolazas lehetoseget,ahogy nehany orszag ezt meg is teszi ma is,ennek az az elonye,hogy a fogado orszag atvallalja mar a kepzes, eü- i hozzajarulas koltseget is a kezdetektol es az elűző országot semmi nem terheli a gyermekneveles tekinteteben,mentesul minden koltseg alol,mar csak adóztatnia kell az elűzött jogalamyt és semmiféle szolgaltatast nem kell nyújtania az elüldözötteknek,de,ha az elűzött jogalamynak teszem azt van egy eladhatatlan ingatlana,arra pl. Az elűző ország máris tud horribils adókat kivetni,hogy pumpolni tudja az elűzötteket,amit az elűző országban maradottak szétoszthatmak egymás között

Medgar 2020.09.23. 16:00:20

@fhdgy: Hagyjuk már ezt a baromságot, az hogy pár betépett tulipánfan mit hallucinál egy dolog, a másik meg hogy a németekhez csorog vissza az új tagoknak adott eu tánogatás jó résza...

Medgar 2020.09.23. 16:00:23

@Herr Géza: Tények azok nem nagyon zavarnak?

nemecsekerno_007 2020.09.23. 16:00:32

@Herr Géza: Mégis csak érted te a probléma lényegét. Biztos láttad a Miért éppen Alaszka c. sorozatot :)))
Az esetlegesen idetelepült nyugdíjasokra is ki lehet találni valami módszert. Szerintem csak alapellátásta jogosultak, fölötte elküldi a számlát a TB az ottaninak v. nem látják el.

Matyika Ápolója 2020.09.23. 16:58:04

@birkamenet: "El kellene már felejteneketek ezt a baromságot, miszerint az EU azért bövített, mert kellett neki a piac meg az olcsó munkaerő."

Jaja, azért bővített, mert annyira SZERET minket, így működnek a világot mozgató érdekcsoportok, SZERETETBŐL és JÓSÁGBÓL. Érdekek, ugyan, ne legyünk ilyen anyagias földhözragadt emberek.

" A nagy logikai bukfenc meg ott van a "piaccal", hogy a posztkomcsi országok pont hogy szar piacok voltak"

Párezer milliárd azért leesett most a németeknek valahogy, mágikus.

"Vajon melyik kormányak célja az" (hogy olcsó munkaerőhöz jusson)

A kormányoknak talán nem, a kormányokat irányító cégeknek meg igen.

Matyika Ápolója 2020.09.23. 16:58:15

@birkamenet: "Kurva nagy agyelszívás a kömüves, a pincér, a benzinkutas, a segédmunkás meg a többi hasonló magyar."

Jaj jaj ezen a blogon nem szabad ilyet írni, itt mindenki, aki kiköltözött, többdiplomás programozó mérnök agysebész!

birkamenet 2020.09.23. 16:58:28

@Matyika Ápolója: "a nyugati országoknak rohadt jó, hogy úgy kapnak adófizetőket/dolgozókat, hogy az előtte lévő 20-25 évet nem ők finanszírozzák, hanem egy náluk szegényebb ország. "

ja pesze ti pávatáncos magyarkodók, amikor az EU önti rá Orbanisztánra a GDP 4-5%-át kitevö támogatást, akkor azt harsogjátok, hogy "Nekünk ez jár mert EU tagok vagyunk!"

Amikor meg a magyar kihasználja a szabad munkavállalás jogát, akkor meg itt veritek magatokat a földhöz, hogy "Ez nem járhatna a Nyugatnak, mert ingyen kapja!"

Lépjetek ki orbánnal az EU-ból aztán megszünik az összes gondotok az EU-val, Oroszország tárt karokkal fogad titeket.

SzZoole 2020.09.23. 17:56:18

@Matyika Ápolója: “ Jaj jaj ezen a blogon nem szabad ilyet írni, itt mindenki, aki kiköltözött, többdiplomás programozó mérnök agysebész!”

Már miért ne lenne szabad leírni ezen a blogon, hogy kinek milyen végzetsége van? Nekem például hat elemim van, két első és négy második, azt 16 éves koromban értem el

Taxomükke (UK) 2020.09.23. 18:20:22

@SzZoole: Ne hencegjél, nem szép dolog.
;)

SzZoole 2020.09.23. 18:23:17

@Taxomükke (UK): aszonta vanaki eccer itten e hogy leggyünk bűszkék ara amit elértünk azéletbben

2020.09.23. 18:26:57

@Matyika Ápolója: a többség az egyébként,mert ahhoz azért kell agy,hogy megtanulj 5-6 nyelvet,amivel boldogulni tudsz kinn. Fizikai munkasbol azert tobb kell meg mindig Magyarorszagon is,ne feledjuk,hogy a villamosokat a 90- es evekben mérnökök vezették Pesten,ez nem sokat valtozott azota sem,sok muszaki diplomas van szakmunkas,titkarnoi stb. Munkakorben,en ismerek kettot is!!!

2020.09.23. 18:27:06

@Vrancisco: na de várjál,nősülni sem tudtál úgy,hogy ingatlantulajdonos legyen a feleséged,azért arról már te tehetsz...ha eleve ilyen háttérrel indul az ember legyen belátóbb,kompromisszumkészebb,nem? Nem lehet mindent a szülőkre,meg a testvérek számára fogni és nem is kell ingatlant venni feltétlenül,hogy sajátban lakhass. Ilyen a mesében vAn. CSak,hogy kimégy nyugatra és 10 év alatt a mérnöki fizetésedből megveszed a vágyott ingatlant,aminek a vételára városa válogatja,de lehet 1 milliárd forinttól 15 milliárd forintig bármi......azt meg te sem mindod komolyan,hogy annak ertelme van,hogy Magyarorszagon vegyel egy ingatlant,ha Teszem fel Tokyoban mérnökösködsz....

2020.09.23. 18:27:14

@Herr Géza: mert szerinted fizikai munkasra nincs szukseg? Szerintem nagyobb szkseg van rajuk ,mint valaha,hiszen az agyak munkajat egyre inkabb atveszi a mesterseges intelligencia,gyógyszerkiado robotok vannak gyogyszereszek helyett,orvosoknal pontosabban diagnosztizal es műt a mesterséges intelligencia,szamos orszagban konyveloket,banki alkalmazottakat,marketingeseket váltott ki egy jó program,a gyógyszereid szinten a mesterseges intelligencia tervezi, automata benzinkutak es egyre inkabb automatizalódó uzletek vannak egyre tobb orszagban,jonni fognak az automata kozlekedesi eszkozok,mg- i gepek,most a vírus miatt beindul a digitalis oktatas,nem lesz ennyi tanárra sem szükség.....szóval lemaradtál a századról vagy mi?

2020.09.23. 18:27:27

@Matyika Ápolója: amikor ott van a munkaerő az a baj,ha kivandorol az,beindul az irigykedes,semmi nem jó soha,mi lenne,ha 20-30-50 millio kivandorolt magyar visszaterne,mi a fausztot csinalnatok??
mert amúgy az ország területe bírná,nem volna annyi szántó,azaz kaja meg pénz és a vízkészleteknek is a fenekére verne pikk - pakk Egy 60 millios magyarsag,picit gyorsulna az orszag elsivatagosodasa,oriasi lenne a nyomor es folyamatos polgarhaboruk lennenek.....miert nem koszonitek meg inkabb a kivandoroltaknak,hogy elmentek és még így is szívhatjátokma vérüket kulonbozo adókkal

2020.09.23. 18:27:35

Vannak olyan orszagok,ahol egy ceremonia kereteben megkoszonik a kivandorlo honpolgaroknak,hogy mashol probalnak szerencset,mert tudjak,hogy ezzel munkahelyet szabaditanak fel a tobbiek szamara es jol tudjak,hogy lehet majd a távozókat pumpolni a hatrahagyott csaladon,ingatlanon es a hazafias erzelmein keresztul, a magyarok viszont köpködnek a kivándorlókra....

2020.09.23. 18:27:45

Nem kell attol sem tartani,hogy esetleg meg kell tanulni ukranul ,oroszul,mongolul,ciganyul,romanul,kínaiul, majd megtanultok ezken a nyelveken,nekünk kiútáltaknak is meg kellett tanulni a fogadó országok nyelveit,sőt sokkal többet,akkor neked miért is lenne elég csak a magyar,ha a távozók helyeit ukránokkal,szerbekkel,mongolokkal,kínaiakkal,izraeliekkel,arabokkal,oroszokkal,törökökkel töltöd fel, ezt akartad,megkaptad,alkalmazkodj és ne pampogj!

Herr Géza 2020.09.23. 19:14:05

@Mmj Drtmmj: Miről beszélsz? Olvasd el még egyszer, mit is írtál! A “mesterséges intelligencia” nem a fán terem, azt nagytudású emberek némi természetes intelligenciával megáldva fejlesztik ki. Az ő munkájuk fog utoljára elfogyni... A többi tézisedet meg inkább hagyjuk. Csak egyet még, mert úgy tetszik a hablatyod: pl. az automata benzinkút szerinted kit tesz munkanélkülivé? Az azt megtervező mérnököt, az azt eladó marketingest, vagy a kútkezelőt (=fizikai munkás, a te kategóriád szerint...) :)))
Amúgy meg mikor/hol állítottam olyat, hogy “fizikai munkásra nincs szükség”???

kárárámaispj 2020.09.23. 23:56:01

@Vrancisco:
"a magyar átlagfizetés 2-3-szorosával is esélytelen 10-20 éven belül saját otthonra szert tenni, ha nem akarsz 30 évig, havi 2 minimálbért törlesztőre költeni."
Az átlag valahol 260 ezer környékén van. Ennek a duplája 520- évi szinten 6 millió forint
Na ne magyarázd meg, hogy elérhetetlen egy 25-30 milliós lakás.
Mesélj, Münchenben mennyire elérhetőbb?

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.23. 23:56:01

huha, sok erdekes dolog kiderult itt, 55 millio magyar kivandorolt, kulfoldon 5-6 nyelvet kell tudni a boldogulashoz, 20 eve mernokok vezettek a villamost, csak kapkodom a fejem :) itt jobb lesz nem vitatkozni.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.23. 23:56:01

@Vrancisco: kb 400ezer onkormanyzati berlakast adtak el. a lakasok szama osszesen kb 4millio.

AlexAston 2020.09.23. 23:56:01

@Vrancisco: a magyar átlag 2-3x-osa tehát nettó 6-700e körüli összeg. És akkor még ott a feleség mellé. Aki ebből a pénzből nem tud kijönni, nem tudom, hol él, de akkor nála van a gond.
Ebből 10 év alatt hitel nélkül is összejön egy normális lakás/ház. Ne vicceljünk már...

Herr Géza 2020.09.24. 00:55:00

@Mmj Drtmmj: A kutyasétáltatódat kihagytad, őt nyilván Bill Gates-nek hívják. A bejárónőd meg maga a Teréz anya.
Hagyjál már a hülyeségeiddel.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.24. 06:07:48

@Mmj Drtmmj: ha arra jarsz, kerdezd mar meg legyszives a fizikusNOt, hogy miert nem megy a 6 nyelvevel olyan orszagba, ahol nem kell kenyszervallalkozo szakacsnak lennie.

somlobodog 2020.09.24. 06:08:20

@droid_: :)) ez jó. Vicces. Részben jogos. Csak rettenetesen fárasztó ez a trianonos nyomor. Ez van. A 4. Generációt már nem érdekli. Engem se hogy szegeny uknagypapamat honnan hova telepitettek ki. Történelem. Legyen emleknap és annyi. Btw az indiánok se érdekelnek. Meg a punok se. Ez van. Lehet 500 év és nincs olyan hogy eu vagy usa. Sőt kB biztos. Akkor most ezen hány évig kell keseregni? Bezzeg a nagymagyarorszag matricas arc "törökbe" simán elrepul pedig 150 évig nyuztak minket de mert van all inclusive 5* occsson így azon nem szomorkodunk, meg veszi a Renault cliot pedig francia. Ezek manirok amik addig tartanak amíg kényelmes. De ha trianonban ingyen lenne a virsli meg a sor minden nagymagyar ott zabalna, ebben biztos vagyok

somlobodog 2020.09.24. 06:08:27

@Mmj Drtmmj: ja baz+, képzeld nálam meg a Kertész Imre nyirja a füvet.

Vrancisco 2020.09.24. 06:58:22

@kárárámaispj: Akkor mélylevegővel mégegyszer: elég naív abban a hitben élni, hogy ma Magyarországon nettó 260 ezer az átlag, de legyen így, én hozzátenném, hogy egy optimista 200 ezer körüli összeggel kalkuláltam. Ez így már csak 400+ körüli összeg. Barátnővel együtt legyen meg a 700+ körüli összeg. K.rvára szeretitek elfelejteni, hogy az ember ÉL és LAKIK. Mielőtt eljöttünk, Magyarországon egy normális albérlet egy normális helyen rezsivel úgy 200+ (mert bocs bmeg, hogy megengedtük azt a luxust, hogy nem a putriban-negyed kettőben egy garzonban laktunk - helyette 11. kerület, 50 nm, mekkore luxus mi? ;).
Kaja sem 3 Forint két főre sem egy hónapban, és itt is bocsi, hogy nem a tesco gazdaságos szalámit veszi az ember.
És akkor a váratlan kiadások, szutyok autó fenntartása (mert nélküle rengeteg dolgot nem tudtunk megoldani, de drágábbra nem tellett). Azért nyaralni elmegy az ember nem évente legalább egyszer nem? Vagy b.sszam meg magam, hogy nem kenyér-víz-párizsi kombóval húzom ki az éveket, mint M.o. úgy 60-70%-a?
Elhiszem, és tudom, hogy a tipikus magyar mentalitás beleégetett alapköve, hogy spórolj magyar! - értsd: "lakj garzonban, egyél olcsót, járj gyalog meg busszal, kussolj!", mert akkor talán nem 20-25, hanem 8-10 év alatt vehetsz egy panelt.
Az a baj, hogy állandóan a legalacsonyabb igényekkel számoltok, és bocsájssa meg az univerzum minden szeglete, de k.rvára nem terveztem a fiatal éveimet csak a spórolással és kitartással tölteni, ezért hadd ne legyen már "burzsuj" a nevem. Itt jön be a képbe Németország: nem érdekel és nem tudom, mi van Münchenben, nem Münchenből áll Németország = tipik magyar megnyilvánulás itt is :D
Mi azok a rohadt, tetves ingyenélő, paraziták vagyunk, akik itt terveznek pár évet lehúzni, kalandozni, éményt és tapasztalatot, de első sorban PÉNZT szerezni, és ahogy jo pár évig otthon is, most itt is adót fizetni és beletenni a közösbe, nem elvenni. És esetleg, ha 22-ben sikerül kicsit billenteni a mérlegen végre, akkor majd itteni megtakarításból otthon folytatni, otthont teremteni. Ha mégsem, és itt maradunk, akkor itt nyilván nem kevés hitel kell egy saját otthonhoz, de a törlesztő legtöbb esetben a havi bérleti díjak alatt van. Kicsit mások a körülmények is: nem b.sznak ki veled a hitellel x év után, nem 3 hónap zsebbpénz, ha esetleg beüt a gebasz a munkahelyen, általában nem lebeg a levegőben, hogy bármikor szopó lehet, és ezt most ez a gazdasági és kapitalizmusi válság miatti alibihiszti is megmutatta, hogy ilyen helyzetben is biztonságban vagyunk anyagilag és munkahelyileg. Hogy miért mennénk haza? Miért vagyunk ekkora barmok? - Mindkét oldalon nagy a család, mi meg családcentrikusak vagyunk. Imádjuk Magyarországot, mint "tájegységet", pár év Németország után meg olyan pozició is elérhető lehet otthon, amivel utána fenn lehet tartani az itt megspórolt pénzből felépített életünket. Kicsit hosszúra sikeredett, de a lényeg, hogy sajnos kurvára nem 3 soros levezetésből áll az élet -> havi fél misi, az évi 6 misi, hol a baj? :D Ott, hogy itt évi 10 misit rakunk félre a kiadásokon felül, és nem drágább szinte semmi olyan, ami a mi életünkben szembejön...

Golf2 2020.09.24. 08:11:20

@kárárámaispj: És mi marad meg a 6-ból? 2? Azt rakosgatod 15 évig? 15 év múlva meg majd 60 kell lakásra akkor még 15 év....

Vrancisco 2020.09.24. 08:20:55

...nem kora reggel, munkakezdés előtt kéne ilyen kifejtéseket levezetnem, és talán nem olyan helyesírással írnék, mint Renátó a Karakócsasznád melletti zsákfaluban... :D

AlexAston 2020.09.24. 08:21:13

@Vrancisco: én úgy gondolom, havi 7-800e Ft-ból 3-400e Ft-ot félre lehet rakni úgy, hogy közben messze nem nyomorog az ember. Mi legalább is így élünk.
Bár igaz, hogy nincs havi 200e fix luxus kiadásunk. Pedig nem is putriban lakunk, hanem csendes zöld övezetben, 3-as metróról pár perc sétára.
A XI. kerület márpedig luxus, hiába nem azt gondolod.
Szóval valamit nem jól csináltál, vagy nagyon másként látunk dolgokat.

Arthamyr 2020.09.24. 09:12:40

@AlexAston: Biztos sok dolgot rosszul csinált, de az nem az volt, hogy kissé nyugatabbra tette a székhelyét, vagy hogy épp a XI. kerületben lakott előtte. Szépen elment, és évi 10 "misit" rak félre 6 helyett. 10 > 6, szóval ez meg azon sok dolog közé tartozott amit jól csinált. :)

négyzet 2020.09.24. 10:30:07

@AlexAston: XI. kerület luxus a fenéket. Én majdnem minden városrészben laktam Budapesten, a XI. kerületnek a régebbi társasházas részei is lepukkantak többnyire. Vannak persze kertes övezetei villákkal, de bizonyára nem ott laktak 50nm-en.

Ha két éve akartál egy lakást kivenni normális méretben Budapesten (urambocsá gyerekeid is vannak, nem kéne egy szobában nyomorogni), akkor simán fizethettél 150+rezsit egy nem is túl nagy lakásért. De láttam 180+rezsi árakat is. Nyilván aki régebb óta ült egy albérletben esetleg nem szembesült az áremelkedéssel, bár sok lakástulajdonos meglepte ezzel a bérlőit áremeléskor... A bérleti díjak Budapesten brutálisan elszálltak, de a bérek valahogy nem emelkedtek ennyit. A kerületválasztás is számít némileg, ha az embernek már gyereke van. Van-e zöld, játszóterek, forgalom, óvodák, iskolák... Az a szomorú, hogy gyerekkel mennyire élhetetlen a város nagy része, ami nem két óra bejárásnyira van a várostól.

négyzet 2020.09.24. 10:30:49

@Arthamyr: Véget ért már a karantén két hét? Milyen volt a visszaköltözés?

négyzet 2020.09.24. 10:38:49

@Vrancisco: Ugyanez velünk. Nem kaptunk/örököltünk semmit. Cserébe a kis falunkból ugye költözni kellett albérletbe, hogy legyen valami munkánk. A fizetésünkből albérletet és iskolákat is fizettünk magunknak, míg mások meg kaptak örökölt lakást, kezdőtőkét, szülők által vett lakást, vagy egyszerűen lakhattak otthon, amíg gyűjtögettek. Ja később én örököltem a nagyszüleim után, csak hát 10 gyerekük volt, így a vidéki parasztházból mindenki kapott egy biciklire valót. Hát ez van.
Külföldiában egy év alatt a korábbi egész megtakarításunk hatszorosát raktuk félre. Azóta nem spórolunk annyit, mert a negyvenes éveinket nem akarjuk állandó nadrágszíjhúzásban tölteni. A terv az volt, hogy majd veszünk egy házat pár év múlva Magyarországon. Közben viszont lett bérlakásunk itt, ahol örök életre lakhatnánk, így a motiváció elég alaposan lecsökkent.

dikusz. 2020.09.24. 11:08:55

@AlexAston: Az, hogy a XI.kerületben lakni luxus, nem igaz.

Herr Géza 2020.09.24. 11:26:18

@dikusz.: Dehogynem. A fehérvári úti panelekben lakik a a magyar elit java. Nem tűnt még fel? :)))

Arthamyr 2020.09.24. 11:42:38

@négyzet: Csak 6 nap karantén volt, mert befizettünk a tesztekre. A visszaköltözés ezt leszámítva zökkenőmentes lett volna.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.24. 11:55:25

@somlobodog: ertheto hogy a trianonos keserges nem erdekel. attol meg ezek a magyarok tenylegesen ott elnek, mindennapi valosag nekik. sajnalni nem kell oket, tudni roluk viszont egyfajta minimum.

@Vrancisco: kezdo mernokkent magyar kezdo mernok fizetest kaptal es nem ehhez merted a kiadasaidat. azert eleg szeles a skala meg lefele a putri lakasig meg a parizerig. nem adtad alabb, ehelyett elmentel oda ahol tobbet fizetnek. ez is megoldas es legalabb bevallod.

Vrancisco 2020.09.24. 11:55:31

@AlexAston: Mondjuk, hogy havi 300 ezret félreteszel, ami évi 3,6 misi. Az 10 év alatt 36 misi úgy, hogy nem jött be valami váratlan nagy kiadás, gebasz a képletbe. Ma 36 misiért 50-60 nm-es panelokat hirdetnek, de láttam már 52 misiért is 65 nm-es panelt. Amennyiben a XI. kerület szerinted luxus, akkor valóban nagyon más az értékrendünk (szerintem az az I., II. XII-nél kezdődik), amivel alapvetően nincs is baj. Erre írtam hosszasan, hogy az igényekből majdnem a végtelenségig lehet leadni, de sajna nem élünk 150-200 évig, hogy kiadja... Mellesleg a IX-ben is néztünk lakást, ahol kinézel az ablakon és a szemben lévő lakásban a Márlonbrándó vakarja a tökeit, tőled 8 méterre. Nem volt értékelhető lakás 130-140 (hidegen) alatt sehol, ehhez képest a XI-ben a plusz 20-30 ezer Forint nem akkora luxus, tekintve, hogy odavalósi vagyok, ott éreztem magam otthon, nyugiban, közel a szerettekhez. A probléma az, hogy ezek a számok, amiket levezetsz nagyon szépek, amikor az ember (az ismeretségi köröm úgy 80-90%-a ebbe tartozik) kap egy kis lakást, ahonnan kihalt az egyik nagyszülő, vagy apa-anya meg tud támogatni további 10-20 misivel, mert épp úgy jött ki... Teljesen nulláról indulva, és olyan vérlázító igényekkel, mint hogy nem biztos, hogy egy másfél szobűs panelban képzelem el az életem, nem annyira fényes. Szerintem ez nem luxus, és pontosan ez a baj Magyarországgal: ez az alap ideológia, mentalitás, vagy ahogy tetszik, hogy ne akarj túl sokat, mert hát mire fel? :D Nincs az egyensúly közelében sem a megélhetés, ingatlan, stb. ára a bevételekhez, ami csak azért nem feltűnő, mert tényleg relatív magas a saját tulajdonú ingatlanok száma otthon. (Hogy most szoc. utáni bérlakások vagy sem, mindegy.) Igazából kár túltárgyalni az egész témát, otthon jobb esetben félretettünk 2 misit egy évben, itt kényelmesen, nyaralások mellett 10-et. Azért vagyunk EU, hogy ezt megtehessük, és nem tartozunk senkinek sem elszámolnivalóval, igenis jár a nyugdíj a szüleinknek, és igenis maradhatok magyar, csak mert ki mertünk tekinteni a sokak által túlmisztifikált, de valójában bűzösen fortyogó "komfortzónából", elvégre egy szabad kontinens szabad polgárai vagyunk. Ahhoz is jogunk lesz, hogy majd, ha úgy döntünk, egyszer visszatérjünk, kicsit más értékrendekkel, több tapasztalattal, jobb kedvvel, mert én még mélyen mindig hiszem, hogy ha az ország az én életemben érdemben nem is fog változni, legalább az én hozzáállásom lágyulhat még... :D

Vrancisco 2020.09.24. 11:55:39

@Arthamyr: ...főleg, hogy 6 milliót (a misi tényleg prosztó, bocsánat :D) semmi szín alatt nem tettünk félre, inkább volt az 2... úgy meg már elég magas a szorzó a kettő között :D

Andy73 2020.09.24. 11:55:54

@Vrancisco: Teljesen megértelek, akit nem tudnak segíteni a szülei az elinduláskor, hanem magának kell összespórolni egy lakást, annak nagyon nehéz Magyarországon. Tényleg nehéz egy magyar átlagfizetésből albérletet fizetni vagy hiteltörlesztést is.
Ez azonban nem csak most van így, hanem a rendszerváltás óta. Ez tehát nem kormányfüggő, sőt az ún. devizahiteles lenyúlás a baloldali kormány idején volt, nagyon sokan éppen amiatt kényszerültek külföldre.
Németországban nyilván sokkal könnyebb, de azt ne felejtsd el, hogy az a világ egyik legfejlettebb és leggazdagabb országa, mi pedig hatalmas hátránnyal indultunk 30 éve, a rendszerváltáskor, amit nem lehet behozni, csak faragni rajta.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.24. 11:56:01

@négyzet: nem attol luxus hogy villak vannak, hanem attol hogy a kozepes lakasok is dragak (es a keresletnek is nyilvan oka van), es nem abszolutertekben luxus hanem az adott fizeteshez viszonyitva.

Vrancisco 2020.09.24. 11:56:05

@négyzet: Üdv. sorstárs! :D Igen, nekünk is ez az egyik legnagyobb kihívás, hogy hogy tartsuk meg az egyensúlyt a jelentősebb megtakarítás és az élményekkel teli élet között, és ez az a lényegi pont, amiben különbözik pl. Németország és Magyarország. Itt mind a kettő belefér párhuzamosan, és nem érzem bűnösnek magam, hogy vettük a bátorságot elindulni, és megteremteni ezeket a körülményeket, ahogy amiatt sem, ha esetleg majd egyszer vissza"kullogunk" a megtakarításainkkal, hasonló tervekkel, mint ahogy az utolsó bekezdésben írtad. Mi még mindig ilyen "saját otthon"-fetisiszták vagyunk, de lehet 2-3 év múlva elengedjük, nem lehet tudni, annyi minden változik 1 évek alatt is, a világban is, az ember saját értékrendjében is. Lehet (biztos), hogy ez is ilyen magyaros beidegződés, hogy saját otthon nélkül nem ember az ember... Mindegy, ez az év mindenkinek felfokozott hangulatot generált... :D Mi az esküvőnket már a 3. időpontra tettük át nem rég (2020. május 9. - 2020. október 3. - 2021. május 15...), de legalább az egész évet végiggörcsöltük, hogy mi lesz, hogy lesz. Utólag nem éri meg, az idő és az élet csak telik, a vége meg így is, úgy is eljön :D

AlexAston 2020.09.24. 11:56:13

@négyzet: miért lenne élhetetlen a nagy része? Mondom. Zöld övezet, metró pár percre. Mi kell több? Tudom, pénz....

Nekem a pénz előtt áll a család és a barátok. Másnak nem, ez jól látszik.

Vrancisco 2020.09.24. 11:56:18

@Herr Géza: Apropó... Nekünk még áll egy sörözés! Mondjuk korona ide vagy oda, ilyen sűrű nyaram is régen volt... Most megyünk hétvégén egy hétre Krétára, de aztán jelentkezem :D

Vrancisco 2020.09.24. 11:56:23

@dikusz.: Nézőpont kérdése... :D Nekem, aki ott születtem és nőttem fel, így mai, 30+os fejjel is az élhető, normális, átlagos, családias környezet. A luxus a hegyen van, picit északabbra... Viszont egy gyáli "no go" negyedből nézve valóban arany rolex és lámborDZSíni :D

négyzet 2020.09.24. 12:04:58

@AlexAston: Nekem nem kell bemutatni Budapestet, laktam külvárosban, belvárosban, Pesten, Budán, északon, délen... Most meg lakok külföldön, és látom, hogy a zöldövezet az nem néhány lehugyozott fa.

Golf2 2020.09.24. 12:20:56

@Andy73: csak faragni rajta...Az életszínvonalon faragnak,baltával...kivéve ha közéjük tartozol.

Vrancisco 2020.09.24. 12:25:54

@AlexAston: (A 3-as metrótól pár percre a XI. kerületnél jelentősen olcsóbban lakni... háááát...kihagynám azt a zöld környéket :)
Egyébként meg eléggé leegyszerűsítetted a képletet... :D Eljöttünk, valószínűleg ideiglenesen, hogy kicsit összekaparjuk az életünket, tényleg a nulláról.
Elképzelésed nincs (ez jól látszik), hogy pl. nekünk személy szerint mekkora lelki, érzelmi trauma volt ezt meglépni, és otthagyni a családot, barátokat, mert mindkettőnknek nagyon szoros a kapcsolata velük.
De, minthogy erőt vettünk magunkon, és megtettük, leegyszerűsítve és általánosítva szükségszerűen, végsősoron fontosabb a pénz, mint a család... :D - Felvilágosításként: a család sokkal de sokkal fontosabb a pénznél, de leginkább szinte mindennél. DE egy valami mindig a legfontosabb kell legyen az életben, még ha önzőnek is tűnik a régimódibb felfogással: saját magunk...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.24. 12:26:01

@négyzet: ki hogy erti. en az eredeti hozzaszolasbol ugy ertettem, hogy az adott elethelyzetben (azaz: fiatal mernokkent gyerek nelkul kifizetni a fizetesed felet lakhatasra) luxus itt elni.

Golf2 2020.09.24. 12:26:28

@Andy73: a világ egyik legfejlettebb és leggazdagabb országa, mi pedig hatalmas hátránnyal indultunk 30 éve...A németeket porig rombolták,onnan indultak...Le a kalappal.Bár most haragszom rájuk hogy idejönnek ma aszisztálni döbrögi focimániájához...

Arthamyr 2020.09.24. 12:27:13

@Andy73: Ez nem csak Magyarországra/Budapestre jellemző ám. Biztos nem mindenhol ez van, de pl. én Dublinban éltem pár évig, ott is lehetetlen küldetés a többség számára az, hogy valaki pályakezdőként saját lakást béreljen egyedül, ami nem egy apró, lepukkant luk vagy a világ végén van (vagy mindkettő, ami csak az egyik, annak a bérleti díja kb. egy átlagfizetés fele). A megtakarítás felejtős, így a 10%/20% önrészt is nehézkes összerakni segítség nélkül. Két (nem kezdő!) átlagfizetésből, gyerek nélkül viszont már nem reménytelen a dolog, mint ahogy Magyarországon sem feltétlenül az.
Ezzel biztos sokan vitatkoznak, de az szerintem luxus, hogy egy huszonéves, egyedülálló fiatalnak saját lakása van... Amikor én tartottam ott, ez kb. meg sem fordult a fejünkben, annyira irreális volt.

Arthamyr 2020.09.24. 12:31:19

@Vrancisco: Az élmények nem szükségszerűen drágák. Én pl. most költöztem életem legolcsóbb házába, és nagyon élvezem, hogy csend van és nincsen telekszomszédom sem.

AlexAston 2020.09.24. 12:46:19

@négyzet: ki beszél néhány lehugyozott fáról?
100 éves fák, több ezer, az elég zöld?

Herr Géza 2020.09.24. 12:53:00

@Vrancisco: Well, most itthon vagyok kb. két hétig, jelentkezz a “proli” :))) Kréta után. Jó nyaralást, kalimera-efkariszto-paragallo, vagy valami ilyesmi... :D

AlexAston 2020.09.24. 14:15:02

@Herr Géza: fehérvári panelek mennyivel kerülnek többe, mint más helyen egy panel, vagy akár új építésű?
Az azért luxus, mert ott van. Ilyen egyszerű.
Eszembe sem jutna lakni a Budafoki út és a Szerémi út közötti lakótelepen, mégis épülnek ott "modern panelek" 1 milliós áron. Szerintem az is luxus, hiába nem Normafa.

Golf2 2020.09.24. 15:15:07

Off.Eigentlich darf aus dem Ausland zurzeit niemand nach Ungarn einreisen. Doch für Zuschauer einiger Veranstaltungen gilt eine Ausnahme - so auch im Supercup-Finale. Aus Sicht der Kritiker ist das ein unüberschaubares Risiko....

Herr Géza 2020.09.24. 15:24:23

@AlexAston: Értő olvasás? A fehérvári úti panelek pont nem a luxus fogalmát takarják, de ott vannak a XI. kerületben, aki ezt megfizeti extraként, annak egészségére. Ugyanez vonatkozik a Szerémi-/Budafoki-/Fehérvári út által bezárt és magasan hájpolt negyedre, annyi különbséggel, hogy ott legalább a lakások (műszaki) színvonala közelíti a XXI. századi normákat. Hellyel-közzel... :)))

Herr Géza 2020.09.24. 15:26:01

@Herr Géza: Ja, és azok nagyon nem panelházak.

SzZoole 2020.09.24. 16:28:56

Hova tűnt Dikusz és @Herr Géza: 1-1 kommentje?

AlexAston 2020.09.24. 17:27:45

@Herr Géza: mivel jobbak, egy felújított panel esetében annál, hogy jóval drágábbak? Se kilátás, se távolság a házak között. Panel esetében legalább van tér az épületek között. A modern lakótelepek esetében ez ugye nem szempont a nm árak miatt...

dikusz. 2020.09.24. 18:59:11

@SzZoole: Miért, eltűnt? Melyik vót az?

dikusz. 2020.09.24. 19:01:01

@Herr Géza: De, feltűnt...
Viszont én egész pontosan a Csóka utca néhány házára gondoltam

kardio1 2020.09.24. 19:08:53

@Golf2: A Marshall-tervről hallottál már ? Tényleg porig volt rombolva Németország, de aztán mindkét tábor sokat áldozott rájuk a maguk mércéje szerint. Ezek voltak a kirakatok.

Golf2 2020.09.24. 19:46:06

@kardio1: Milyen mindkét tábor,a ruszkik mit áldoztak? Hallottam a Marshall tervről.

Herr Géza 2020.09.24. 20:08:13

@kardio1: :) Ez a magyar akcentus volt...

Herr Géza 2020.09.24. 20:11:19

@SzZoole: Hová? Az enyém mind megvan.

SzZoole 2020.09.24. 20:20:21

@dikusz.: @Herr Géza:
Elnézést, telefonról vagyok és csak vissza kellet lapozom egy oldalt, és már meg is találtam :-)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.24. 21:06:59

@Herr Géza: ez jo nagy merites lett, 3 szinte parhuzamos utca amik vegigszelik a keruletet eszak-del iranyban, kozrefogjak a lagymanyosi korfolyosos berhazakat, ujabb/uj/meg-el-se-keszult epitesu lako"park"okat, panel (-jellegu teglakocka) lakotelepeket, kertes-sorhazas reszeket, ipartelepeket, irodahazakat.

kardio1 2020.09.24. 22:37:24

@Golf2: azért az NDK gazdasági meg életszinvonala vsz magasabb volt annál, ami a nagy Szovjetunioban élőknek jutott.

kardio1 2020.09.24. 22:38:25

@Herr Géza: a besnyőiek így hallották a beloiannisziaktol, ugye ? :)

dikusz. 2020.09.24. 22:40:08

A XI.kerületnek a Budafok felé eső részét ismerem, ott nincs luxus-negyed.:)))
Azt tippelem, hogy a kerület luxus-része a Budaörsi út túloldalán van.

Herr Géza 2020.09.25. 00:27:11

@kardio1: Oui. :) Rég jártam görög földön, de isten biza’ mindig paragallonak hallottam, természetesen igazad van, παράκαλο az helyesen. :D

Herr Géza 2020.09.25. 00:35:30

@droid_: Jó, a Hengermalom utca talán leszűkíti annyira, hogy tudd, mire gondolok.
Az viszont nem vitatható, hogy a XI. kerület tényleg elég csalamádé, a Sasadi utat és környékét nem igazán lehet pl. az Építész/Vegyész utca blokkal összehasonlítani. Meg a kelenföldi lakóteleppel, vagy akár Gazdagréttel sem.

Golf2 2020.09.25. 08:24:48

@kardio1: Ezt mondom,hogy a néptől függ, a német az összeszedi magát.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.25. 08:58:19

@Mmj Drtmmj: ha ilyen hires, akkor talan nem gond megadni a nevet sem ugye? hiszen a teveben is szerepelt, biztos nem lenne kifogasa. vagy az etterem nevet. orszag varossal egyutt. onnan menni fog nekem is. mar nagyon kivancsi vagyok erre a 6 nyelven beszelo 3 diplomas fizikusNOre, akinek mas orszag nem adna munkat, mondjuk a jelenlegi sem adott, hiszen ott is kenyszerbol foz mert az ott az elvaras, ahogy fogalmaztal. koszi.

(ha mondatokra tagolod a kommentedet, konnyebben ertheto, bekezdesekrol nem is szolva. probald ki egyszer)

@Herr Géza: leszukiti, nagyjabol felere eszak-del iranyban :) de ha hozzaveszem a nagyon nem panel es 21. szazadi muszaki szinvonal jellemzoket, akkor szerintem az ujbuda center melletti ujhullamos dzsungelre gondolsz. majd elsetalok arra megnezni.

https://www.google.com/maps/@47.4584837,19.047261,3a,60y,65.14h,95.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2MD8gZVmHusGp1AsbFzMDA!2e0!7i16384!8i8192

egyetertek hogy abszolut salata. osszessegeben pedig inkabb draga, a kieso, elhanyagoltabb panelekkel egyutt is.

www.portfolio.hu/ingatlan/20191219/ennyibe-kerulnek-a-lakasok-budapest-keruleteiben-a-te-kornyekeden-mennyit-er-egy-negyzetmeter-410633

(amugy veletlenul kuldtem el ezt a kommentet, inkabb nem akartam, mert mindig csak kotozkodok allitolag, de ha nincs besertodes, akkor igy se rossz)

kardio1 2020.09.25. 09:49:21

@Golf2: te igen, ezt mondod. Én meg arra hívtam fel a figyelmet, hogy a nyugati oldalon a Marshall-terv igencsak kellett a német gazdasági csodához. Anélkül nem jutottak volna sokra, akármennyire is nagyra tartjuk őket.

AlexAston 2020.09.25. 10:21:22

@droid_: XI ker a felső harmadba tartozik a nm árak alapján. Országos átlagban meg a felső 5% lehet? Nyugodtan mondhatjuk, hogy akkor "luxus" szerintem.
De csak az ára. Amúgy, amit említesz is, hogy dzsumbuj az Újbuda center mellett, maximálisan egyet értek. Két éjjel nappal forgalmas út veszi közre, meg ipari létesítmények, és irodaházak. Mindemellett kiáltás sincs a legtöbb lakásból, egymás szájában vannak, mindezt millió közeli áron négyzetméterenként. Röhej...

Golf2 2020.09.25. 13:11:40

@kardio1: azért az NDK... azok is a németek voltak,a ruszkik csak élősködtek rajtuk,ami jó volt az NDK-ban az a németek miatt volt jó.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.09.25. 13:57:31

@AlexAston: az ipari teruletek hamar atvaltozhatnak, az utak mar problemasabbak, a tul kozel epitesre szerintem sincs sem mentseg, sem utolagos megoldas, az olyan marad. a panelsorok kozott boven tobb hely van altalaban.

nem is kellene szerintem a panelt annyira leszolni. ugy tudom szerkezetileg meg biztonsagosan kibir a vasbeton jopar evtizedet, utolagos szigeteles sokat segit a fenntarthatosagan, a gepeszetet felteszem azert lehet alakitani (nem ertek ehhez sem), az hogy ugyanolyan minden lakas... hat, nekem pont mindegy lenne hogy masoknak is olyan-e az alaprajza vagy nem. felteve ha az alaprajz megfelelo, es ezt mar okkal lehet kritizalni.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása