oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. július 23. 06:30,  Bécs 10 év után reálisan 227 komment

2020. július 23. 06:30 Határátkelő

Bécs 10 év után reálisan

Az osztrák főváros sokat változott az elmúlt években és ugyan még mindig nagyszerű hely, azért megvannak a maga hátulütői. A tíz éve Bécsben élő Dundee foglalta össze tapasztalatait.

Neked mi az az öt-öt pozitív és negatív dolog, ami eszedbe jut a városról, ahol élsz? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

becs_belvaros_nyar_3.jpg

„Reagálni szeretnék az Öt utálatos és öt szuper dolog Bécsben bejegyzésre, kiegészítve az ott megfolgalmazottakat szintén egy pár ponttal a pozitív és a negatív oldalon is.

Pozitívumok

1. Életszínvonal

Bécsben elég magas az életszínvonal, pár év munkával olyan szintre tornázhatod magad, amiért Magyarországon több 10 évet dolgozhatsz: a szolgáltatások, műszaki dolgok, utazás stb. hasonló áron vannak (vagy nem jelentősen drágábbak), viszont a fizetések sokkal magasabbak.

Rengeteg dolog, ami otthon egy átlagos keresettel nehezebben beszerezhető, vagy akár luxus, az itt hirtelen spórolás nélkül elérhetővé válik. És nagyon hamar átáll az ember agya - emlékszem amikor kiköltöztem hogy húztam a számat a 400 eurós albérletre – most meg egy lakás háromszor annyiért kifejezetten olcsónak tűnik.

Viszont fordul a kocka, ha az ember komolyabb vagyontárgyat, pl. ingatlant szeretne venni. Egy pár számára élhető, mondjuk 60 négyzetméteres lakás valamelyik „olcsóbb“, külső kerületben (pl. Donaustadt, vagy Kagran) 300.000 eurótól indul.

És akkor ez csak egy kicsi ingatlan, egy családnak kényelmes lakás, vagy egy családiház arányosan sokkal drágább - és nemcsak Bécsben, az agglomerációban is.

Egy átlagos fizetésből (mondjuk egy pénztárosra, vagy pincérre gondolok) lehetetlen kigazdálkodni ezeket az összegeket: sok embernek egy bécsi ingatlan gyakorlatilag elérhetetlen dolog (mondjuk ez sajnos Pesten is igaz lett mostanra).

Viszont cserébe van nagy múltra visszatekintő, és törvényileg szabályozott szociális bérlakás rendszerük, amelynek a keretében évente mintegy 7500 új lakás épül igen magas színvonalon, maximalizált lakbérekkel, és bárki pályázhat rá aki itt él és dolgozik.

Egyébként ahogy előttem már sokan mondták, tényleg szuper a város, baromi kényelmes itt élni, erről szerintem nincs vita. Viszont az is nagy plusz, hogy nagyon jó helyen is fekszik: innen a nyugat-ausztriai sípályák, a hegyek, a horvát tengerpart, Prága, Velence, vagy akár a Balaton és Budapest is csak pár órás autózás.

A Vienna International Airport a belvárosból 20 perc alatt elérhető, nagyon jól be van kötve a légiközlekedésbe, és onnan aztán a világon bárhová el lehet jutni.

2. Egészségügy

Az egészségügy köröket ver a magyarra. Volt (sajnos) szerencsém kórházban feküdni Bécsben műtét okán, és időben nagyjából párhuzamosan a párom édesanyjával kemoterápiára járni Budapesten.

Elég kijózanító élmény volt így élesben látni a különbséget: az infrastruktúra, az ellátás, a betegekhez való hozáállás minősége… ég és föld.

Bécsben a kórházban (Rudolfstiftung) ketten voltunk a légkondicionált szobában, profi, minden irányba motorosan állítható ágyam volt, egy függönnyel teljesen le tudtam magam szeparálni, saját TV-m volt füllhallgatóval. Két betegre jut egy WC / fürdőszoba, higénikus tisztaság. Ha megnyomtam a hívógombot, pár perc alatt ott volt a nővér.

Pesten egy bőröndnyi cuccot (többek közt WC-papírt) kellett vinnünk, a szobában 5 másik beteg, nyikorgó, rozsdás kórházi ágy, lepukkant infrastruktúra, nővért úgy kellett vadászni a folyosón… nem is sorolom tovább.

Tudom, hogy sokkal több hozzájárulást fizetek itt, mint Magyarországon kellene, és nem ugyanannyi a keret, amiből a két rendszer gazdálkodik, de még így is mellbevágó volt a különbség.

3. Mentalitás

Az emberek mentalitása és ebből fakadóan az életvitelük sok dologban más. Nem véletlenül tartanak ott ahol tartanak, és szerintem ez a gondolkodásukon is nagyban múlik.

A mottójuk: “Az enyémre vigyázok, a közösre még jobban.” Alapvetően nincs kiskapuzás, nincs sunyiskodás, “okosba” megoldás. Az elvégzett munka után mindenhol számlát adnak, adót fizetnek, garanciát vállalnak. Mindenki tudja a szabályokat, mindenki betartja őket.

Szét kell nézni Bécsben, a közterületeken látszik, hogy állnak a köztulajdonhoz: gyakorlatilag ugyanazok az épületek állnak itt is, mint Pesten, de szépen felújítva, rendben tartva. Nincs évtizedes kosz a falakon, nincs az utcán szemét, vagy gyom.

A parkolás ki van találva és meg van oldva rendesen a praxisban is, az utak minősége egyszerűen más ligában játszik. Tudatosan, tervezetten parkosítanak, minden zöldfelületet rendben tartanak.

És ha már a szabálykövetés szóba került: az üzleti életben alapvetően etikusak, hosszú távra terveznek. Nincs lottómentalitás, nem az a cél, hogy pár év alatt - akár másokat letaposva, azokon átgázolva - megcsinálják a tuti built, hanem hosszú, bizalmi alapú, termékeny üzleti kapcsolatokat és projekteket szeretnének.

A cégnél, ahol dolgozom (mérnöki iroda és ingatlanfejlesztő), több olyan üzleti partner is van, akikkel már 50 éve (!!!) folyik a közös munka.

A közös szabálykövetés garantálta stabil háttér miatt valahogy az emberek a privát életében is kevesebb a konfliktus és az ebből fakadó stressz, nem marják egymást annyit, mint például a magyarok.

Nyilván szerepet játszik a stresszmentesebb életvitelben az is, hogy a napi megélhetés a lakosság nagy részének nem okoz gondot, de ezen felül rengetegen élnek Bécsben, akik eleve olyan anyagi körülményekbe születettek, hogy soha életükben egy percet sem kellene dolgozniuk.

A generációkon keresztüli megszakítatlan örökléssel komoly vagyonok halmozódtak fel, ez itt egyáltalán nem számít különleges dolognak - mint mondtam, ez egy viszonylag széles rétege a város lakosságának.

A szegényebb anyagi hátterű bevándorlóknál (mint jómagam is) ennek a feldolgozása komoly meghasonlást tud okozni: kemény megemészteni a felismerést, hogy a kiköltözéssel gyakorlatilag egy, az otthoninál sokkal magasabb társadalmi létra legaljára kerültél, és onnan indulsz…

Azt hiszem, ennél a pontnál eldől sokaknak a záros határidőn belüli hazaköltözés is. Van, akiknél meg durván felerősíti a kisebbségi komplexust, és minden pénzüket elköltik reprezentációra (drága, luxus dolgok, prémium autó, stb.), csak hogy legalább látszatra csökkentsék a “hátrányt”. És itt szeretnék áttérni a negatívumokra.

Negatívumok

1. Bevándorló maradsz

Te bevándorlóként itt, amíg élsz, mindig bevándorló leszel. Pont. Az osztrákok bár udvariasak, zárkózottabbak, mint mondjuk a magyarok – elsőre barátságosak, de aztán többnyire megtartják a két lépés távolságot.

Új embereket megismerni viszonylag könnyen lehet, de a kapcsolatok valahogy végül mégis felszínesek maradnak, vagy elhalnak. Nekem 10 év alatt 1 osztrák “barátom” (értsd: olyan ember, akivel évi párszor privát is csinálunk valamit) lett, pedig több munkahelyem is volt, sőt, még egyetemet is végeztem itt.

A többi európai népek sem szeretnek annyira vegyülni, mindenki inkább a sajátjait keresi, mindenki összezár. A világ más részeiről származóak, pl. a balkáni “liga”, vagy a kínaiak, akik egyébként is gyökeresen más kultúrából jönnek, tejesen autonóm párhuzamos társadalmakat képeznek, nem is céljuk asszimilálódni.

A törököknél például rendszeresen találkozni extrém hazafias mentalitással, ők úgy gondolják, hogy itt Bécsben nagyobb törökök lesznek az otthoniaknál is. Laktam egy pár évet a Reumannplatz közelében, az híres a mindenféle nemzetiséget felölelő lakosságáról.

Török barátaink jó szokása volt hétvégenként, hogy a minimum 15 éves fekete zöldségesmercivel egész délutánokat köröztek az utcán, csutka hangra tekerve a hazai dilájláj-t a hifin, és a török zászlót szolidan kilógatva a lehúzott ablakon.

A drogdílerek, maffiózók, kerítők nagyrésze ezekből a párhuzamos társadalmakból jön, és az a helyzet, hogy a helyi rendőrség és politika nem nagyon tud mit kezdeni velük.

Sajnos eléggé felfejlődtek az elmúlt években: esténként tele lesz a város sunyi kis gengszterekkel, akik vagy az utcákon grasszálnak falkákba verődve, vagy az utakon köröznek drága autókban.

Annak idején amikor az igentisztelt L. János szerepelt a TV-ben a bécsi riportjával, kinevettem a dolgot, főleg, mert egyébként abban az utcában laktam, ahol azt felvették.

Azóta változóban a helyzet, az utcán vagy a metróban mozogva úgy tűnik, a bécsi népesség kezd masszívan megváltozni. Látványosan sokkal több a bevándorló, mint akár 5 évvel ezelőtt is, még nekem is szembetűnik, pedig csak 10 éve élek itt.

A multikulti elviekben egy remek dolog lehetne, de maradjunk annyiban, hogy a gyakorlatban azért még rengeteg kihívással küzd a dolog…

2. A helyi magyarok

A betelepült helyi magyar társaság is, mondjuk úgy, hogy elég vegyes képet mutat. Amikor kijöttem, nagyon lelkesen járogattam mindenféle klubokba, rendezvényekre. Sajnos amiket ott tapasztaltam, eléggé elvették a kedvem a további látogatásoktól.

A népszerű híresztelésekkel ellentétben messze nem csak a diplomásaink jönnek ide karriert építeni, elég sokszínű a társaság.

Jön ide rengeteg ember, akinek már otthon eleve problémája volt a beilleszkedéssel, olyanok is, akik végső elkeseredésükben kötöttek itt ki, adósságcsapda, a törvény, vagy ki tudja mi elől menekülve.

Ebből fakadóan rengeteg az ügyeskedő, akik a többi honfitársukból szeretnének megélni: többször találkoztam olyanokkal, akik fél óra ismerettség után már pofátlanul a zsebemben turkáltak, szívességeket kértek, esetleg a klasszikus “tuti üzleti ajánlatuk” volt számomra… Szóval nagyon meg kell a magyarok között is válogatni, kivel közösködik az ember.

Hosszú távon egyébként pont a szociális vonalat látom a legnagyobb kompromisszumnak a külföldi életben. Bécsben jó eséllyel lesz egy viszonylag gondtalan, kényelmes életed neked meg a családodnak, de lehet hogy igazi barátok, a tágabb család közelsége, és komolyabb szociális háló nélkül, kvázi elgyökértelenedve.

Láttam ez rossz esetben hova vezethet: az egyik szomszédomban egy idős bosnyák házaspár lakott. Sokat nem kommunikáltunk az évek alatt, nem voltak túl barátságosak.

Egyik este az asszony ordítva dörömbölt az ajtónkon, hogy „kommen-kommen, schnell-schnell“. Mint kiderült, a férje agyvérzést kapott, mama meg nem tudott kit hívni: se család, se barátok a városban, németül meg nem nagyon beszélt…

3. Üvegplafon

Létezik karriervonalon Ausztriában egy üvegplafon. Nem osztrákként úgy látom, baromi nehezen lesz itt sikeres céged a kvalifikált szakmai vonalon: pl. ha mérnöki, pénzügyi vállalkozással, vagy akár az építőiparban indulnál. Konkrétan egy ilyen céget sem ismerek, csak osztrák, vagy multi mind.

A kávézónyitás is klasszikus bécsi legenda, nagyon le van osztva a piac, jó pár vállalkozást láttam bebukni már az évek alatt, elég nehéz egyáltalán talpon maradni is.

Magyar kávézók közt egyedül a Szamos tartja magát évek óta a Landstraße-n, de ugye az nem egy frissen induló cég, és azért van egy nagyon stabil háttér mögötte.

Bevándorlóként nehezen fogsz megbízásokat kapni, jövedelmező, stabil ügyfélkör nem fog felépülni, vagy ha el is indul a dolog, csak döcög, megreked egy szinten.

Inkább azt látom, hogy az induló vállalkozások ezért mindenféleképpen megpróbálják eltakarni a származásukat, akár nevet is változtatnak a tulajdonosok. A következő akadály az szokott lenni, ha az ügyfél meghallja az akcentusodat…

Szóval nem egyszerű a dolog, vállalkozóként egyébként is küzdeni kell, és egyszerűen ez plusz akadályokat jelent. A kevésbé kvalifikált szektorban, főleg a szervizelésben és szolgáltatásokban talán lehet mozgolódni: itt most kifejezetten a takarítócégekre, költöztetőkre, fodrászatra vagy hasonló munkát végző kisvállalkozásokra gondolok. De ott meg nagy a konkurencia, a bevándorlók jórésze ezen a vonalon próbálkozik.

Vagy lehetsz egy jó alkalmazott, akit ha jól és sokat dolgozik, akkor megbecsülnek, sőt, akár vezetői pozicióba is kerülhetsz, de ennyi. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ez rossz, meg lehet csípni elég zsíros kis állásokat akár középszinten is, amikből ragyogóan meg lehet élni. De akinek ettől több ambíciója van, és saját céget szeretne, annak rossz híreim vannak: nagyon fell kell kötni a nadrágszárat.

Azt látom a blogon, hogy a kint élők egyik irányból, az otthon élők meg a másik irányból torzítják a kivándorlásról és külföldön élésről szóló bejegyzéseikben a narratívájukat aszerint, ami az ő kis világuknak jobban megfelel.

És ezek a bejegyzések egyébként is sokszor nagyon a felszínen maradnak, pár általánosságot érintenek, és nem mennek bele érzékeny témákba, pedig Bécs kapcsán is elég sok minden van amögött a klisé mögött, hogy „a világ egyik legélhetőbb városa“.

Mint mindenhol, itt sem csupa napfény minden, vannak jó és rossz dolgok. Tíz éve élek Bécsben, ezeket tapasztaltam: ezzel a kis szösszenettel szerettem volna kicsit mélyebbre menni, és (kendőzetlenül) árnyékolni a képet.“

Utazd be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�� Etióp falu �� #etiópia #ethiopia #falu

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat Bécs Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8116040378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2020.07.23. 22:56:46

en inkabb arra vagyok kivancsi, hogy holnap hany polgartars hajlando felemelni a hatsot, es menni tuntetni az index-ert, vagy inkabb legtobben engedik ezt a meretes dildot is felcsusztatni a popsiba

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2020.07.23. 22:57:52

@szélsőséges középenálló: nyilvánvaló butaság.
az szdsz az eu csatlakozásig összesen 6 évet volt kormányon a 14ből, tehát eleve kevesebb ideig, mint más pártok. ezen túl csak a 94-98 közti Horn-kormány alatt volt olyan támogatottságuk, amikor nagyobb súllyal szólhattak bele döntésekbe, de memoárokból azóta tudjuk, hogy Horn Gyula nem a konszenzusos döntéshozatal és bázisdemokrácia feltétlen híve volt.

‘89 után mindenki piacgazdaságot akart, pepsicocacólát, commodore64et és legókat. egyesek pedig gazdasági területszerzést politikai hatalmuk elvesztése után -> ők ülnek a mostani kormánypártban is 2010 óta.

2020.07.23. 23:05:31

@Rayovac: Nem vagyok Budapesten, pedig mennék. A mostani időmből éppen kitelne, csakhogy augusztustól nyitunk, és a cégpolicy az, hogy ha valaki elhagyja az országot, az visszatérve 14 napra házi karanténba megy.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2020.07.23. 23:06:56

@Pink Petsch: észrevételed megerősítendő érdemes összehasonlítani saját márkás termékeket azonos üzletlánc boltjaiban a határ magyar és osztrák oldalán. pl spar, dm.
kb 5 éve nem a magyar boltokban találsz olcsóbb árukat, a leértékelések esetében pl magyar spar legfeljebb 40%ot ad, osztrák simán 50%ot.

rezsiköltségekben ismét ausztria olcsóbb. a zsírszilárdi “költségcsökkentés” mo-on a verseny kiirtásáról szólt, a fejlesztési programok megszűntek. érdemes késő ősszel beleszagolni egy tetszőleges magyar falu levegőjébe és máris egyértelmű, miért olyan magas a légzőszervi megbetegedések aránya más európai országokhoz képest.
közben már szlovákok is bőven lehagytak minket, de minden évben repkednek a milliárdok az önámításos plakátdömpingre.

kárárámaispj 2020.07.23. 23:09:21

@Pink Petsch:
"hanem pont az áfakulccsal, ugyanis az étterem forgalmának 70%-át a házhoz rendelések adják. Nemcsak az övékét. Durván a negyedére esett vissza a "beülős" forgalmuk, a lazítások után is"

Ez mekkora marhaság. És??? Akkor nem rendelnek kaját az emberek, ha 27% az áfa? Ha 18 akkor meg igen? Vagy mint a gyönyörúséges szoci érában 25 volt akkor igen?
Komolyan azt mondod, hogy az átlag vendég nézegeti, hogy mennyi a nettó számlaérték?
Ja, mellesleg ugye az alapanyagok beszerzése is 27%on megy, az pedig levonódik a befizetendőből.

nincs1agy 2020.07.23. 23:09:31

Eggen.. Kolbászbul a kerítés is. Jól emlékszem, hogy onnan '55-ben kivonult a Vörös Hadsereg..?

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.23. 23:09:58

@Pink Petsch: a vendeglatas es szallashely szolgaltatas kedvezmenyes afa korben van. egeszen pontosan "Étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom". valoban nem kedvezmenyes, ha fott etelt adnak el valakinek anelkul hogy vendegul latnak. vagy ha alkohollal latjak vendegul. nem is allitottam ilyet. meg ezenkivul kedvezmenyes korben van egy rakas dolog amit az atlagember nap mint nap megvasarol.

ehhez kepest azt irni, hogy ritkasag az ilyesmi, nem eppen ertelmisegi megnyilvanulas. ul az ember az internet elott es irja a suletlenseget, ahelyett hogy rakeresne. az ertelmisegi let minimuma az, hogy tudjuk valamirol hogy nem ertunk hozza. a hulye azt hiszi mindent tud es a vilag tokegyszeru, es eleg ha megmondja a tobbinek a bolcsessegeit.

az ivoviz amugy a vitatol fuggetlenul erdekes kerdes. eppen azert mert inni ugyan tenyleg letszukseglet, de a mosogepbe, mosogatoba, zuhanyba, wc uritesre, kozteri szokokutba, vizkopokbe, kertbe locsolni, kecskeknek adni nem hiszem hogy ingyenes kellene hogy legyen. a napi vizszukseglet kb 3 liter/fo. ha minden haztartasba az elso kobmeter fogyasztasra eso vizikozmu szolgaltatas ingyen lenne, az boven lefedne ezt egy tetszoleges csaladban.

nincs1agy 2020.07.23. 23:10:03

Meg kell nézni a bécsi főpályaudvart, hogy mivé változott az utóbbi húsz évben. Egy lepratelep..

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.23. 23:10:12

@fhdgy: a tarsasagi ado az, amirol azt hitted es hiresztelted hogy a gyori audi nullat fizet, mikozben harmincvalami milliardot evente :D

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.23. 23:10:25

@fhdgy: fogyaszt. ja. es megiszik fejenkent max, de nagyon max 100 litert. bar ketlem hogy sokan meginnak a napi 3 litert. vagyis evente kb 1 kobmeter. ennyi az ivoviz szukseglet. ivovizben mosni a szaros pelust nem szukseglet, annyira biztosan nem hogy ingyen legyen.

A Dundee 2020.07.23. 23:10:41

Sziasztok, én írtam a posztot. Örülök, hogy olyan sokmindent sikerült egyeseknek megfogni az írásból, hogy a 110 eddigi kommentből 60 az áfa-kulcsokat, meg a víz árát tárgyalta. Ha valaki szeretne még a poszttal kapcsolatban reagálni, vagy kérdezni valamit, szívesen válaszolok.

kárárámaispj 2020.07.23. 23:11:41

@Pink Petsch: Nem tudom mit csinálnak a földönfutók, nekem van saját ingatlanom, ahol fizetem a költségeket. Nem tudom, hogy a csórók hogy oldják meg, és nem is érdekel.
Ha a te vízfogyasztásod 2 köbméter, akkor azért nem fürdesz túl sokat...

"Ki akadályozott meg benne, hogy a DM, Müller, Rossmann , Yves Rocher helyett mindenhol Magyarországon Caola és Helia D üzletláncok legyenek?"
A jelenlegi derék demokrata haladók, akik eladták a francba az egészet némi apróért.

"És ne kend a Nyugatra, mert magatoktól, sőt örömmel árusították ki az országot."
Neeem. Nem magunktól, de tény és való, hogy örömmel. Aki csinálta az örömmel csinálta. A többi naiv hülye meg nézte. És nem nagyon tudott mit tenni. Akkor? Most tapsikoljak, hogy de jól járt a német? Vagy ne vegyem észre, hogy állításod szerint ugyanaz a lánc itt drágábban adja azt, amit németben nem tud eladni, mert szar.
Szóval, magyarázd el logikailag kérlek, hogy attól, mert X éve csinált egy jó üzletet és tönkretette a caolát, attól most ne vegyem észre, hogy átbasz minket?

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2020.07.23. 23:18:19

@midnightcoder2: ez olyan szintű sarkítás és szándékos? hangulatkeltés, hogy a Habony-Rogán művek arany kommentelői díját érdemelné.
tessék olvasni néprajzi tanulmányokat, akár a 19.század végéről, akár a 20.század első feléből, nagyon pontos leírásokat találunk. ahol munka volt, ott rend is a ház körül; már pedig a zselléreknek a munka nélkül nem jutott megélhetés.

2020.07.23. 23:21:55

@adamskij: Hm, nézd, én sajátmárkás kozmetikai vagy higiéniás terméket itt sem veszek ezekben a láncokban. Most már. Mert kipróbáltam azért. Inkább fizetek 50-70 centtel - 1 euróval többet (Itt ennyi az árkülönbözet mondjuk egy sajátmárkás tusfürdő és egy "Név" között, hogy más női termékeket ne említsek, nehogy elpirulj ;) ). Egyedül a Müllernek van egy sajátmárkás terméke, a Body&Soul, ami minőségben közelít. Árban is.
Hát így. Ezek az üzletláncok "itthon" sem karitatív szervezetek. Viszont az, hogy ugyanazt, a minőségileg szarabb terméket Magyarországon csak kábé 60-70 centtel drágábban tudják polcra tenni, az határozottan nem az ő saruk. Hanem a ráhalmozódó egyéb költségeké, amelyek leginkább különböző adók formájában jelennek meg. És mindezek országspecifikusak.
Ennek fényében én már csak egy dolgot nem értek. Az ázsiai boltokat Magyarországon ...

2020.07.23. 23:29:30

@kárárámaispj: Ez a van-saját.ingatlanom.én-vagyok-az-úr valami középkori, feudális jobbágy-öntudat? Csak kérdem, mert erre mindig kíváncsi voltam ....
Emlékszel, Lenke néni is mennyire szerette a kis házát a Morzsi kutyával, amit ledózeroltak egy olyan M0-s szakasz miatt, ami sohasem épült meg.
Na, ez Magyarország.
A többi meg süket duma, ovis szinten ... hogy-de-nem-is-mert-a --- Kit érdekel? De komolyan. Kívülről nézve, kit érdekel? Magyarország lépte meg azokat a lépéseket, és még a komcsikra sem hivatkozhatsz, hogy de-a-Kádár, mert '89 után volt.
Tudod mi a nagyszerű Németországban? Hogy szembe mertek nézni a múltukkal.
Erre Magyarország sosem volt képes. Meg is ismétli, ahogy elnézem ...
Ezért sem élek ott.

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2020.07.23. 23:34:05

@Pink Petsch:

Te egy tusfürdő árából akarod levezetni hogy itthon német árak vannak? Elképesztő.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.23. 23:34:05

@Pink Petsch: nem tudom, nyugodtan abbahagyhatod. a szakacsos es tusfurdos sztorikat akkor is el tudom olvasni ha nem nekem irod meg. majd alkalomadtan beepitem valahogy abba az izebe, irl vilagomba :)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.23. 23:34:05

@A Dundee: mit gondolsz miert draga a lakas? es mit gondolsz mi koze ennek a szolgaltatasok arahoz?

kárárámaispj 2020.07.23. 23:40:10

@Pink Petsch:
"az, hogy ugyanazt, a minőségileg szarabb terméket Magyarországon csak kábé 60-70 centtel drágábban tudják polcra tenni, az határozottan nem az ő saruk."
Á, hát tényleg nem. Ők nyilván szentek. Mert persze, lehet, hogy az áfa nem 19, hanem 8%-kal több mint németben, viszont a fizetéseken (pénztáros, árufeltöltő) bérleti díjon (bebaszna, ha ugyanannyi lenne Nyíregyházán meg Berlinben) meg egyéb költségeken azért simán behozzák.
Ja, meg ugye ez nem magyarázat arra, hogy még szarabb is...

"Ennek fényében én már csak egy dolgot nem értek. Az ázsiai boltokat Magyarországon .."
Mert tényleg rohadt nehéz megérteni, hogy az ázsiai bolt ráteszi a hasznát, a német meg egy extraprofitot- hiszen megteheti. Mert az ázsiai bolt is ad számlát, és ott is 27% az áfa.

Örülök, hogy közelebb vittelek a világ megismeréséhez.

2020.07.23. 23:52:57

@kárárámaispj: Lófaszt szentek. Legalább 3 kommentben fejtettem ki, hogy nem azok, még itthon sem. Hanem profitot remélő vállalkozások. De ha ez Magyarországon megtehetik, az nem az ő saruk, csak élnek a lehetőséggel, amit az ország felkínál. Önként.
Ha tehetnék ugyanezt tennék a saját "szülőhazájukban" is, de nem tehetik.
Mert itt vannak törvények. És, ami még fontosabb, be is tartatják őket. Ami ugye Magyarországra, az egy-éjszakás-törvények-szülőföldjére, finoman szólva is, kurvára nem jellemző.
És te őket utálod, és nem a sját megválasztott törvényhozóidat, akii lehetővé tették mindezt. Érthető, hiszen azzal, ha beismered, hogy elbuktak, te is elbuktál. Egyszerűbb a "gonosz Nyugatot", Sorost, Brüsszelt, vagy akárki mást vádolni.
Nehogy véletlenül is beismerd, hogy tévedtél. Igen, Te! Te személyesen, nehogy szembesülj a múltbeli tévedéseiddel. Nehogy felelősséget kelljen vállalnod bármi miatt is!
Mit gondolsz? Nekem könnyű volt? Mit gondolsz? Hányszor buktam el? Hányszor voltam a padló alatt?
De nekem még van gerincem!

Ja!

"Örülök, hogy közelebb vittelek a világ megismeréséhez."

kárárámaispj 2020.07.23. 23:58:31

@A Dundee:
"A parkolás ki van találva és meg van oldva rendesen a praxisban is"
Ezt arra írtad, hogy megállsz, megkérdezel valakit, mert kiírva semmi nincs, aki elmondja, hogy le kell menni a kioskba, megvenni egy cetlit, aztán visszamenni, kirakni az ablakba? És a kioskban nem lehet kártyával fizetni?
Jó kis rendszer, az biztos.

A Dundee 2020.07.23. 23:59:35

@droid_: A lakások árát egy nagyon komplex rendszer- az adott ország és régió geopolitikai adottságai, gazdasági helyzete, az adott város pozíciója az adott országon belül, és annak földrajzi adottságai, munkapiaca, idegenforgalmi frekventáltsága, gazdasági kilátásai stb határozza meg. De, egy lépést hátralépve, és a részletekben nem nagyon elveszve elmondható, hogy Ausztriának jobb a gazdasági pozíciója (=teljesítménye, kapcsolatai, történelmi beágyazottsága,kilátásai etc.) ezért magasabb a vásárlóerő, a vevők körében frekventáltabbak az ingatlanjai, ami az évek, évtizedek alatt egyszerűen felhajtotta az ingatlanárakat. Ezt a folyamtot láthattuk kicsit feltúrbózva Pesten is az elmúlt években. Szerintem azt gondolni, hogy a lakásáraknak össze KELL függeni a lakosság reálbérével, egyszerűen fals. Nyílván, van összefüggés, de nem ez a meghatározó vonal, az európai sőt a világpiacon vannak ezek az ingatlanok már, bonyolultabbak a folyamatok ettől. Nagyon lebutítva: Bécs egy gazdagabb, jobban teljesítő, jobb kilátásokkal rendelkező ország gazdagabb és népszerűbb fővárosa - ergó drágábban lehet itt ingatlant venni. És az hogy vannak az ingatlanpiacon olyan emberek (nem is kevesen), akiknek nem probléma 4 milló eurót kicsengetni egy zinshaus-ért (bérlakásokat tartalmazó társasház), az sem tesz jót az árszínvonal csökkenésének. A szolgáltatások ára és az ingatlanok ára között nem látok szorosabb összefüggést, de egy olyan országban, ahol magasabb a vásárlóerő, magasabb lesz a szolgáltatások ára is, a piac mindíg az egyensúlyi ár felé törekszik. Ha több a lóvé, ez magasabb lesz.

2020.07.24. 00:02:24

@nincs1agy: Khm, az utóbbi 20 évben nem is létezett a bécsi főpályaudvar.
Légy szíves, valahol máshol trollkodj ... Kösz.

2020.07.24. 00:04:34

@Horthy Miklós cselédje: Ez csak egy példa volt, kicsi, értetlen, IQ-hiányos embertársam. De mivel rengeteg időd van, lévén nem dolgozol, minden egyes fogyasztási cikkre lecsekkolhatod. Ajánlom figyelmedbe a műszaki cikkeket. ....

2020.07.24. 00:13:18

@droid_: Hol írtam én olyat, hogy ritkaság az ilyesmi?
Sehol.
Én egészen pontosan azt írtam, ha nem vetted volna le a példából, hogy a magyar kormány éppen most vágja haza a vendéglátási szektort, mivel ragaszkodik a 27%-os áfakulcshoz az ételkiszállítások esetében, ami azt eredményezi, hogy a fehéren működő helyek (nem sok van, ez igaz) drasztikus létszámcsökkentésre kényszerülnek.
Ez a legjobb esetben is a szürke gazdaság állandósulást jelenti a magyar vendéglátásban. Azaz, 4 órára vagy bejelentve, de 12-őt dolgozol, vagy be sem vagy jelentve ---- Kurvára hasznos lesz. Vendégközpontú vendéglátósok egész generációját fogja kitermelni (szarkazmus volt, mivel nem érted, csak mondom .... :P)
A legrosszabb esetben meg visszatér a kora '90-es évek vendéglátós fekete-melós szabadrablása.
Tök fasza lesz! Igazad van! Hajrá Magyarország!

A Dundee 2020.07.24. 00:29:21

@kárárámaispj: Van telefonos app is, nem "kell" megvenni a Parkzettelt. A pesti parkolóautomaták meg nem fogadnak el külföldi telefonszámokat fizetésre. Ha nincs nálad előre egy zsák apró, megszívtadm mehetsz az éjjelnappaliba váltogatni. Az is ki "van találva".

2020.07.24. 00:29:48

@Pink Petsch: nem gond, el budapesten meg par ember. Kilovik az indexet, mi a retket olvasok?

2020.07.24. 00:53:29

@Pink Petsch: 444-et olvasom, de fentartassal. szerintem ok atestek a lo tuloldalara, egy ujsagnak nem szabadna annyira utalkozva fikazni a kormany minden lepeset (meg akkor sem, ha egyebkent en is utalkozom ugyanugy ugyanazokon a lepeseken), plusz ritka az alapos, jo cikk. Miota nem lehet rendesen kommentelni (ami amugy a fo ok volt, hogy olvastam, jokat lehetett rohogni), azota csak azert nyitom meg, mert lenduletbol benne maradt a reggeli rutinban.
napi.hu meg portfolio.hu amit meg olvasok, neha ha nagyon unatkozok, a hvg meg 24.hu. Az index volt a fo info forras magyarorszagrol. Holnap reggel eleg savanyu lesz megnyitni.

Dammiel 2020.07.24. 06:13:36

@A Dundee: üdv a Blogon, melynek kommentszekciója erről szól. Általában egy jól megírt poszt alatt kezdenek ráérősök vitatkozni, nem teljesen (vagy egyáltalán nem) idevágó dolgokról, végül kikötnek annál, hogy a Felcsúti Ramszesz mondjon le. ;-)))

GFO 2020.07.24. 06:33:38

@nincs1agy: Azt, ami az utóbbi 10 évben épült fel? :D (Hauptbahnhof)

GFO 2020.07.24. 06:40:03

@kárárámaispj: Nyilván az ott lakók szemszögéből írta, és nem a tájékozatlan turista szemszögéből. A trafikban cetlit vásárlós módszer tényleg elég macerásnak tűnik, nem is vettem soha, hiszen van parkoló-app telefonra, bankkártyás fizetéssel.
Ja, és ha egy idegen városba megyek autóval (legyen az Firenze vagy csak a szomszédos Baden), előre tájékozódom a parkolási szabályokról...

GFO 2020.07.24. 06:43:02

@A Dundee: A pesti parkolós appot (Parkl) tudom ajánlani, az működik külföldi telefonnal.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.24. 08:00:11

@Pink Petsch: nem irtam hogy te irtad. a kecskes irta. mivel beleszoltal abba is amit neki irtam, felteteleztem hogy emlekszel ki irta. lehet hogy nem kellett volna, bocs. de azert abbol rajohettel volna, hogy ki itt az ertelmisegi :)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.24. 08:00:25

@A Dundee: "olyan országban, ahol magasabb a vásárlóerő, magasabb lesz a szolgáltatások ára is"

oh, mit latok.

"a szolgáltatások, műszaki dolgok, utazás stb. hasonló áron vannak"

mi meg itt vitatkozunk...

somlobodog 2020.07.24. 08:00:43

@droid_: csak az áruk árai hasonlóak. A szolgáltatasok ára nem. It nyban az a fodrász (női..) ami Budán pl 16e itt 260usd. És megcsak nem is egy trendi szalon. Masszázs fel óra 70usd. Na így. Gondolom nyugat eu is hasonló. De nyilván te is tisztában vagy ezzel, kar eljatszani a hülyét, fárasztó.

röf 2020.07.24. 08:00:55

Bécset köszönöm nem kérem, itt is lehet normálisan élni, és erre én vagyok az egyik példa.
Az osztrákok egy komoly embert adtak a világnak, a neve.... nem, hanem Joe Zawinul. Passz.

midnightcoder2 2020.07.24. 08:01:03

@szélsőséges középenálló: A sváb vs magyar faluról volt szó, és arra céloztam hogy nem mindegy hol van az adott település (milyenek a természeti adottságok) illetve hogy mivel foglalkoztak a helybeliek.

midnightcoder2 2020.07.24. 08:01:14

@adamskij: Az egy dolog, hogy megélhetésük sem volt, a másik hogy az év jelentős részében nemigen voltak otthon. Aztán a mezőgazdasághoz sem feltétlenül értettek. Tudod, én anno vidéken nőttem fel, nagyapámék meséltek ezt-azt a téeszesítés előtti időkről, meg a téeszesítésről is.

2020.07.24. 08:01:41

@Rayovac:
"Az index volt a fo info forras magyarorszagrol."

Ezzel meg is magyaráztad, miért nem vagytok képben, az itthoni helyzettel, a valósággal kapcsolatban, miért ferdítetek, miért nincs fogalmatok arról, hogyan élnek, gondolkodnak az itthoni magyarok. Mert nincs.
De ha mi, akik itthon élünk ezeket a zindexes agymenéseket cáfoljuk, akkor obánbirkák, meg fidesztrollok vagyunk. Ha elmondjuk, hogyan éljük meg mi a mindennapjainkat a saját mikrokörnyezetünkben, akkor hülyék vagyunk.
Mert ti többszáz, többezer kilométer távolságból ezt jobban tudjátok, hazug hírportálok ferdítései alapján.

A nagyobb baj, hogy azt látom, ugyan így tájékozódtok ott is, ahol éltek.
Egyoldalúan.

javított állomány 2020.07.24. 08:02:59

@GFO: Esetleg venni egy 3000- feltöltő kártyát például a madaras tecsó pénztáránál. Már ha nem túl bonyolult. :-))

2020.07.24. 08:03:13

@adamskij: Boccs, de én ebben a kérdésben Tölgyessy Péternek, meg a saját tapasztalataimnak hiszek.
Nem akart itt senki piacgazdaságot, csak egy szűk elvarázsolt figurákból álló liberális piaci fundamentalista kör, amelynek azonban amerikai hátszéllel sokkal nagyobb befolyása volt 20 éven éven keresztül, mint amit a választótó kapott felhatalmazása biztosított.
Egy jelentéktelen törpepárt, amely csődbe vitte az országot.

2020.07.24. 08:15:14

@szélsőséges középenálló: "Ezzel meg is magyaráztad, miért nem vagytok képben, az itthoni helyzettel, a valósággal kapcsolatban, miért ferdítetek, miért nincs fogalmatok arról, hogyan élnek, gondolkodnak az itthoni magyarok. Mert nincs"

leszamitva, hogy 40 evet eltem magyarorszagon, abbol ~15 evig volt alkalmam bekalibralni, hogy mennyire stimmelnek az indexen megjelent cikkek.

egyebkent meg neztem az m1 hirmusorait, amig szet nem csesztek, meg olvastam az origot, amig szet nem csesztek, hallgattam a kocsiban az inforadiot es beszelgettem magyar emberekkel, es neztem, hogy a politikusok hogyan nyilatkoznak a tv-ben.

ezek utan hat eve elek kulfoldon, de magyarazd meg, hogy nem tudom hogyan elnek a magyarok, meg hogy az index 6 evvel ezelott hirtelen elkezdett ferditeni a valosaghoz kepest (mert addig nem tapasztaltam, hogy ferditett)

ez nalad valami olyan beutes, mint hogy mindenki penzert megy kulfoldre mert (szamodra) mas elkepzelhetetlen.

2020.07.24. 08:49:55

@Rayovac: A szét nem cseszték ugye azt jelenti, hogy nem a te világnézeted, elvárásaid szerint tálalták a híreket. Vagyis nem azt mondták/mondják, amit te hallani szeretnél. Nem a te, hanem a saját szekértáboruk mantráját, hazugságait tolják.
Tudod, azért az nem kicsit volt röhejes, mikor a zindex közleményében azt olvastam, hogy veszélyben van a politikai független tájékoztatás. A zindex, ami egy szélsőséges liberális kormányellenes szócső, mint politikailag függetlenobjektív hírportál......
Nincs politikailag független objektív média sehol a világon, főleg az USA-ban nem. Hazug,szekértábor médiák vannak mindenütt, meg az általuk agymasott tömegek.

Én ezért nem nézem, nem olvasom egyik szekértábor hazugságait sem.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.24. 09:56:34

@somlobodog: en tisztaban vagyok. olyannyira, hogy tobbszor leirtam: az ellenkezojet allitani nonszensz. te nem igy ertetted?

Szelid sunmalac 2020.07.24. 09:56:58

Valakitol olvastam itt, hjogy osztrakoknal/nemeteknel mennyire olcso a viz es hogy fillerekbe kerul, mert benne van a warmmieteben, illetve o meg sose latott szamlat.
Nos..az inkabb baj, hogy te nem lattal, mert a tulaj bizony latott. Valoban neked benne lehet a berleti dijadban, de nagy valoszinuseggel atalanyban. Hogy te mit nevezel meg ebbol oszegnek, csak rajtad mulik: 3 euro? 30? 300?
Azert en elarulom, hogy Nemetorszag nyugati reszen egy atlagos jo eros kozepes varosreszben a havi viz- es csatorna, illetve csapadekviz (ez negyzetmeterre van szamolva, nem kobmeterre) havi 68 eurora jon ki egy haromfos csaladnal, ahol kifejzetten figyelnek a fogyasztasra (kb. 167 kobmeter)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.24. 09:57:13

az indexrol egyebkent sok hirt meg lehet tudni, csak eppen le kell belole vonni a sokszor eloterbe tolt sajat (?) velemenyuket. nagyon sokszor. pl mai cikk:

index.hu/belfold/2020/07/23/jogaszkepzes_jogi_kar_ponthatar_keretszam_allamilag_finanszirozott_elte_pazmany_miskolci_debrceni_pecsi_szegedi_egyetem/

IDÉN JELENTŐS VÁLTOZÁS TÖRTÉNT EGY MESTERSÉGES ÁLLAMI BEAVATKOZÁS KÖVETKEZTÉBEN.

nem en irom igy csupa nagybetuvel, hanem ok, kulon bekezdesbe szedve, vastagon. a mesterseges allami beavatkozas pedig az, hogy az allami beavatkozas csokkent, ezzel a felvetel ugyanugy tortenik mint mas szakokon most es regen is. aki nem erti, kerdezzen batran. en nem hiszem hogy ennyire ostobak. hanem?

Szelid sunmalac 2020.07.24. 09:57:23

Ha nem volt ertheto az kommentem: Nemetorszagban a viz kobmetere 4,9 euro, Mo.-n nekem kobmeterenkent 580 a viz- es csatorna (ebben az ontozoviz is benne van), ami 350-es arfolyammal 1,66 EUR, tehat a nemet a haromszorosa (nominalisan, nem kereset aranyaban). Jelzem, egyebkent az osszes rezsikoltseg kozul nemetben is ez a legmagasabb, nem az aram vagy a gaz.

Golf2 2020.07.24. 10:21:02

@Eugene Horse: "anno" folyamatosan "szúrjuk el" az utóbbi 10 évben több ezer milliárdot adtak az országnak amiből jól menő ország lehetnénk ha nem lopná el pár "ember".

GFO 2020.07.24. 10:26:56

@Szelid sunmalac: Természetesen a bérlö is lát számlát, akkor is, ha általányt fizet, ha máshol nem, hát a közös költség éves elszámolásában. Ö nem látott, mert nem nézte.
Az a 167 köbméter az éves fogyasztás, feltételezem. A 68 Euró elég soknak tünik, nincs abban benne véletlenül a melegvíz is? (Távhö esetén könnyen bele lehet számolni, ellentétben a villany- vagy gázbojlerrel, ahol jobban elkülönül a melegvíz (értsd: a víz felmelegítések) költége.)

Der Piefke 2020.07.24. 10:27:50

Béccsel kapcsolatban én is azokat tapasztaltam, amiket a poszter leírt: én 1992 óta voltam kapcsolatban Bécscel, bécsiekkel (tiroli banki ingatlanfejlesztőként. Nem csak a külföldiekkel, de a nem bécsi osztrákokkal szemben is működik üvegplafon ott, leginkább éppen a (magán- és városi, állami) megbízások terén. Volt egy tiroli ismerősöm, aki egészen addig nem kapott megbízást (építőiparban) Bécsben, amíg egy született bécsivel nem került olyan nexusba, hogy az beajánlotta (az egyébként kiváló) vállalkozását. És azt követően is csak ezen az egy csatornán keresztül működött a dolog.

Ami az akcentust illeti, ez valóban lebuktatja a nem született bécsieket - és ezzel be is sorolják sokszor a beszélőt.

Ami a bécsiek megbízhatóságát illeti, ez egymás között és kisebb üzletekben igaz - egyébként a világ leghóhányóbb társasága, pláne, ha nagyon-nagyon sok pénzről van szó!:-))) (És itt kell megemlékeznem a bécsi gazdasági ügyvédekről: na, ők megértettek arra, hogy kilőjék őket az űrbe!)

Ja, és a bécsi a világ legpanaszkodósabb és legbeszaribb népsége is - erről az érdemükről se feledkezzünk meg!:)

Nem véletlen az, hogy ha közéjük kell mennem, akkor követem az eml-tett tiroli ismerősömtől ellesett szokást: kihangsúlyozom nem bécsiségemet, pl. mindig tiroli vagy bajor akcentussal beszélek.

GFO 2020.07.24. 10:38:49

@Der Piefke: hehe, a híres tartományok közötti ellenérzések :D Ezen mindig jókat tudok derülni.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.24. 11:55:20

idemasolom azt is, hogyan jelent meg ez a cimoldalon, mielott lekerul:

"Mi történt a jogászképzés ponthatáraival? 100-nál is több pontnyi különbség van a karok között

Az állam belenyúlt a keretszámokba."

ezek az osszefoglalok altalaban meg inkabb ferditenek mint a cikkek, nyilvan a kattintas miatt. ezert nem kattintok at soha a napi.hu-ra. egyszer volt egy cikk a miniszterelnokseg az eu kilepesrol tajekoztatott vagy hasonlo cimmel, amiben kattintas utan leirtak, hogy lazar janos kerdesre valaszolva a sajtotajekoztaton elmondta hogy ilyesmi szoba se kerult. ott betelt a pohar.

Szelid sunmalac 2020.07.24. 11:55:32

@A Dundee: Ohmm....ez egy blog, szabad komment szekcioval. Ha kifejezett elvarasaid vannak a posztodhoz kapcsolodo kommentekhez, talan bele kellett volna irni mire reagaljon az egyszeru latogato, esetleg valami beosztast is keszithetnel ki, mikor, melyik reszehez szoljon hozza.

2020.07.24. 11:55:36

@Golf2: Gyakorlatilag minden Kelet-Európai országnak "adtak", melyiknek sikerült jól menő országot csinálni?

Szelid sunmalac 2020.07.24. 11:55:44

@GFO: Termeszetesen eves fogyasztas! Havinak kicsit durva lenne.
Melegviz? Kulon szamolva? Ertem mire gondolsz, de az nem a vizmennyiseggel van osszefuggesben, hanem a felmeleigteshez szukseges energiaval (jellemzoen gaz). A vizfogyasztast ott is a hideg+meleg osszege adja, ugyanannyi a csatorna is (logikus), de ott mas a kobmeterar, azert van kulon. Aztan van ugye a locsoloviz, aminek szinten mas az ara, illetve itt a csapadekviz, ami megint mas kategoria.Azert akkor nagy elteresek nincsenek. Itt a vbizora a fovezetkre van kotve,onna megy a gazkazanhoz, aztan vagy hideget engedesz, vagy a kazanon keresztul meleget, de a fogyasztast egy ora meri.
Ettol meg osszessegeben mindegyik variacional egyszeru kiszamolni mennyit fogyasztottal es mennyit fizettel, ebbol jott kiaz atlagos 4,9 EUR es 580 HUF per kobmeter. Igen, a 68 valoban magas, de ennyi. A fillerektol messze van.

2020.07.24. 11:55:51

@Der Piefke: Ez az, amit legelőször meg kellene érteni mindenkinek. Az, hogy valaki hogyan látja az őt körülvevő világot a saját kuckójából, szemszögéből, a lehet azon a szinten többé-kevésbé objektív, de ez nem jelenti azt, hogy ez maga a megmásíthatatlan igazság.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.24. 11:55:58

@Golf2: tobb ezer milliard olyan sok penz hogy nem tudsz ebben a nagysagrendben gondolkodni. pl egy evnyi nyugdijkiadas, ami az allami kiadasoknak is csak egy resze, nem is szolva a teljes gazdasag nagysagrendjerol, na az is tobb ezer milliard. ha 10 ev alatt csak egy evig nem kaptok nyugdijat, akkor abbol jol meno orszag lehetnenk igaz? hat nem.

GFO 2020.07.24. 12:30:59

@Szelid sunmalac: OK, most már értem. Hát igen, valóban magas. Itt Bécsben nekem pl. 56 euróba került 11 köbméter összfogyasztás, ebben benne van az alapdíj, és a csatornadíj, valamint a meleg víz energiaköltsége is (nem tudom különválasztani, távhö). Csapadékvízre ill. locsolóvíznek itt nincs külön díja (lakásról van szó).

Arthamyr 2020.07.24. 14:20:18

@Rayovac: Ez a igazából a te popsidba megy, és neked fáj, nem? Annyira jó, amikor valaki mástól várná el, hogy álljon ki az érdekében. :/ Persze ha már megvetted a repülőjegyed, és szervezed a tüntetést, akkor más a helyzet.

Amúgy persze, szerintem is nagyon sajnálatos dolog, főleg ezzel kiegészítve:
index.hu/szolgalati-kozlemeny/2020/07/24/index_lapvezetes_tavozas_dull_szabolcs_munk_veronika_toth_szenesi_attila_haasz_janos_bodolai_laszlo/
de alapvetően nem nagyon fogja azok életét befolyásolni, akiktől elvárnád, hogy emeljék fel a hátsójukat. Kényelmesen ülnek rajta továbbra is, szóval nem valószínű, hogy nem kívánt idegen test kerüljön bele.

Kíváncsi vagyok, mi lesz a felmondott emberekkel, csinálnak egy másik újságot, vagy szétszélednek mindenfele? Az a baj, hogy Magyarország nagyon kicsi piac, nem feltétlenül éri meg rá újságot csinálni, és az index-szel elesik a legnagyobb, nem kormánypárti médium, lehet, hogy tényleg nem lesz másik.

midnightcoder2 2020.07.24. 14:51:40

@droid_: A napi.hu és a portfolio.hu bulvár, clickbait címekkel. A kettőből a portfolio a rosszabb, mert az előzőn legalább commentelni lehet.

midnightcoder2 2020.07.24. 14:51:40

@Arthamyr: Ezzel szerintem a baloldal egy roppant értékes dolgot veszített el: egyikét a kevés olyan politizáló médiáknak, amit nem csak a saját oldal látogatott rendszeresen, hanem az ellenoldal és a pártsemlegesek is. Mert hiába van 444.hu, azt az elkötelezett balfékeken kívül az eb nem olvassa.
Persze Orbánéknak is csak akkor éri ez meg, ha nem csinálnak belőle pártmédiát.

A Dundee 2020.07.24. 15:21:31

@Szelid sunmalac: Maximálisan egyetértek:
"Ohmm....ez egy blog, szabad komment szekcioval."
És PONT.

A Dundee 2020.07.24. 15:37:15

@droid_:
""olyan országban, ahol magasabb a vásárlóerő, magasabb lesz a szolgáltatások ára is"

oh, mit latok.

"a szolgáltatások, műszaki dolgok, utazás stb. hasonló áron vannak"

mi meg itt vitatkozunk... "

OH MIT LÁTOK. Ez mi volt? Nem értem, hogy ennek a mondatnak: "a szolgáltatások, műszaki dolgok, utazás stb. hasonló áron vannak (vagy nem jelentősen drágábbak)" az értelmezésével mi a gond?
Miért jó Neked az, hogy próbálsz vélt ellentmondásokat keresni (generálni?) másoknak a posztjában / hozzászólásában, és ezzel betámadni őket? (Remélem nem erről van szó, mert hát...az nagyon nagyon nagyon ciki lenne... )
Vagy arra szeretnél kifutni ezzel, hogy kitaláltam ez egészet? És amiket leírtam nem fedi a valóságot? Annak mi értelme lenne? Csak látom már mi mennyibe kerül ott ahol élek?
Vettem a fáradságot hogy megválaszoljam az első kérdésedet a lakásárakkal kapcsolatban - elég kimerítően. Nagyon szivesen benne vagyok értelmes beszélgetésben, de a trollkodás nem érdekel.

A Dundee 2020.07.24. 15:46:02

@Der Piefke: "Ja, és a bécsi a világ legpanaszkodósabb és legbeszaribb népsége is - erről az érdemükről se feledkezzünk meg!:)"

Igen ebben is van valami. Azért egy átlag irodai small-talk kötelező eleme mindenképpen az, hogy mennyire rettenetes az idő. Ha ezzel kezdesz, nem is lőhetsz mellé.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.24. 16:14:11

@A Dundee: nos, akkor szerinted dragabbak a szolgaltatasok vagy nem? pl egy noi fodrasz, ha mar itt feljebb emlitettek. szerintem mar kitargyaltuk fel s ala, de nyugodtan ird le te is amit gondolsz, ez a te posztod.

A Dundee 2020.07.24. 16:57:21

@droid_: Nekem tapasztalatom férfi fodrász / barbershop vonalon van inkább: a Superkampel a Landstraße-n: hajmosás mindenképp van, a sima férfi vágás 15 % borravalóval 30 €. A fiatal srác aki először dolgozott nyitás után ügyes, jófej és beszélgetős volt, egy élmény volt hozzá menni. De egy évre a nyitás után bekerült egy török hapsi, aki kitúrta és behozta a saját haverját. Na ők egy szó nélkül, búskomoran 10 perc alatt ledarálják a nyírást, aztán mehetsz. Oda nem megyek már. A La Loca a Rasumofskygasse-n: ez egy új bevándorlók alapította (szerb) gyökerű cég. Nagyon friss a dizájn, a fodrászok fiatalok, értik a munkájukat, de jellemzően nagyon rosszul tudnak németül (vagy angolul). Sajnos egy-egy fodrász csak 2-3 alkalommal elérhető, nagy átjáróház a cég, ahogy látom hamar lelépnek az alkalmazottak, ez inkább csak olyan ugródeszka (mint a Vapiano a gasztóban - ott pl. rengeteg magyar dolgozik). Végül a weboldalukról szedett fotókon mutogattam meg milyen hajat szeretnék. Ide járok jelenleg, egy hajvágás borravalóval itt 13 € - ami szerintem Budapesten sem lenne vészes ár - itt ez az alja, ettől olcsóbb hely nemigen van.. A Hairdreams a Favoritenstrasse-n (már bezárt) szintén egy kellemes kis hely volt, egy magyar lányhoz jártam itt, ő borravalóval 20 €-t kért. Elég nagy a szórás, nem lehet ezen a vonalon kijelenteni hogy x %-al drágább vagy olcsóbb a fodrász Bécsben mint mondjuk Budapesten, mert a saját piacukon is rengeteg differenciált szolgáltató van. Az elmúlt években kétszer voltam Pesten fodrásznál, egyszer 4000 egyszer meg 5000 Ft-ot fizettem. Érzésre azt mondanám hogy Bécsben talán kicsit magasabb a medián ár - de semmiképp nem sokszorosa a pestinek. Kicsit a német autóipar jelenlegi portfólijához hasonlítanám a dolgot: amikor telített lesz egy piac, elkezdenek kialakulni a kis szegmensek, és ezekre specializálódnak a szolgáltatók - régen volt 3-as, 5-ös és 7-es BMW...most van 80 modelljük. Mindenféle létező fodrászati igényre van szolgáltatás - és ezek árban a budget-től egészen a high-end-ig lefednek mindent.

A Dundee 2020.07.24. 17:14:00

@droid_: összességében a szolgáltatásokról meg azt tudnám mondani, hogy ez szolgáltatásonként más. Leírok pár random példát: előre is veszem a két mumust: autószervíz: rettenetesen drága, 80-150 € szervízóradíjak (ezen felül alkatrész, etc.) Autóbiztosítás: rettenetesen drága, egy Vollkasko egy 150 lovas új autóra havi 150 és 200 € közt mozog, bonus-malus besorolástól függően. Éttermek, kávézók: hasonló szórás mint a fodrászoknál, minden van. Egy Wiener Schnitzel 10€-tól indul, az a legalja. Mozijegy 12 €-tól indul. Havibérlet ahelyi BKV-ra (Wiener Linien) 33 €/hónap. Korlátlan éves bérlet a schönbrunni állatkertbe 54 €. Fogorvos tömés: 150 €, implantátum 800-tól indul. Az üzemanyag nagyjából 5-10 %al olcsóbb mint Magyarországon.És így tovább... Nagy a szórás, biztosat talán tényleg konkrét összehasonlításokkal lehet mondani: már ahol van értelme. Összességében az árszinvonal valamivel a pesti felett van, de nem sokkal, a dupla árak ritkák.

élhetetlen 2020.07.24. 17:41:10

@Csodabogár: Csak adalék. Soha nem kaptam tanácsi lakást, és úgy kicsivel több, mint húsz éve volt az, hogy aki anno kapott, az fillérekért megvehette. Én egy ilyet vettem meg, (600 eft-ért vette meg az előző lakó, 6 milláért adta el, lepusztult állapotban). Társasházzá alakult. Emlékszem az első taggyűlésekre. Már a harmadik csőtörés, cserélni kell a teljes vezetéket. Mi, hogy ezt nekik, a lakóknak kell fizetni? Teljes volt a felháborodás. Apróság, szürke márvány a lépcsőház előtere, halvány szürke dekor csíkokkal a felső részen. A csíkokból kitört egy-egy darab, amit anno úgy javítottak, hogy betont kentek a hiányzó részek helyére. Húsz év alatt nem tudtam elérni, hogy vakartassák ki a betont, és ezeket az öt cm széles csíkokat pótolják. A szemlélet. Még mindig nem a "mi" házunk, jó az úgy.

Arthamyr 2020.07.24. 17:47:42

@midnightcoder2: Kutyát nem érdekel az, amit Magyarországon baloldalnak csúfolnak, a legjobb az lenne, ha az egész eltűnne a fenébe. Szóval ha valami nekik rossz, az nem feltétlenül rossz.

A baj az, hogy egy médium, ami jelentős volt (már amennyire egy magyar internetes újság jelentős lehet), és emellett a kormánytól valamelyest független (sőt, vele szemben alapvetően ellenséges), eltűnhet.

2020.07.24. 18:02:36

@Arthamyr: megvettem a repjegyet mar hat eve, hogy ne az en hatsomba menjen tobbet (monjuk akkor meg nem tudtam, hogy egy masik dildo-erdobe szol a jegy)

élhetetlen 2020.07.24. 18:07:27

@arncht: „a hazi orvosi szinten jar elobbre magyarorszag.”. Most még. Pár hónapja már belengették, hogy államosítani kéne őket, mert akkor bármikor kirendelhetőek lennének bárhova. Ha ezt meglépik, akkor ennek az előnynek is kakukk. A körzetim, azon kívül, hogy emberséges ember, és jó belgyógyász, technika buzi is, megveszi a legújabb kütyüket a diagnosztikához, de ezt még a Bt.-jében leírhatja költségként. Ha államosítanak, és jön a központi beszerzés, hány orvos fogja a leadózott jövedelmét erre költeni? A házi orvosi rendszer tönkretételének gondolata már megszületett.

Arthamyr 2020.07.24. 18:11:11

@Rayovac: Mindenhol dildo-erdő van, ezért jobb, ha a seggén ül az ember, nem összevissza ugrál.

2020.07.24. 18:36:19

@Arthamyr: azert ugy latom, a magyarorszagi dildo engem jobban feszitene

Arthamyr 2020.07.24. 18:53:38

@Rayovac: Igen, ez lejött nekem is. :D

élhetetlen 2020.07.24. 19:14:38

@droid_: „az ivoviz amugy a vitatol fuggetlenul erdekes kerdes. eppen azert mert inni ugyan tenyleg letszukseglet, de a mosogepbe, mosogatoba, zuhanyba, wc uritesre, … a napi vizszukseglet kb 3 liter/fo.„.A meglátásod is érdekes. Tehát a fürdés, mosás, mosogatás, wc lehúzás az nem létszükséglet manapság sem. Fürödni, mosni keress egy belvároshoz közeli patakot, és oda menj, de ne használj szappant, vagy mosóport, mert az árt, mosogatás helyett rendelj egy köbméter homokot a lakásodba, és azzal tisztítsd az edényeket, mint a beduinok, és a nyolcadik emeleten alakíts ki egy pottyantós budit. És, mielőtt félreértenél, nem arról beszélek, hogy kelljen-e fizetni a vízért vagy se, hanem arról, hogy képes voltál leírni azt a baromságot, hogy „a napi vizszukseglet kb 3 liter/fo”.

élhetetlen 2020.07.24. 19:54:20

@droid_: „ivovizben mosni a szaros pelust nem szukseglet,”. Nem fogod fel, hogy nincs más lehetőség, mert a csapból csak ivóvíz folyik? A szaros pelust még kidobhatja bárki, de senki nem fog minden pólót kidobni egy napi használat után, és egy ágyneműt sem, egy heti használat után. Fürödni, mosni, mosogatni igenis szükséglet, és mivel nincs más lehetőség, ivóvízben, kivéve, ha egy erdőben laksz egy patak partján, és egy távolabbi bokor alá tojsz. De a legtöbb ember nem így él. Az meg, hogy Budapestet átalakítsák, hogy ivóvíz a hideg vizes csapból jöjjön, a meleg vizesből meg ipari, fürdésre alkalmas, az képtelen elképzelés, ráadásul egy csomó lakásba csak a hideg víz jön be, aztán kazán, bojler állítja elő a meleg vizet. Nem jó, nem gazdaságos, de ez van. Átvezetékezni egy várost, vagy akár egy rakás vidéki házat, ahol csak egy bejövő víz, és egy kimenő csatorna van? Vagy, ha nincs megvalósítható ötleted, akkor ne papolj arról, hogy nem kéne ivóvízben mosni.

FutureFry 2020.07.24. 20:46:04

@Rayovac: @Arthamyr:
Ez szerintem érthető, mert az amerikai politikai felépítés sokkal kevésbé központosított, ezért az államok helyi politikajára/törvényeire/rendelkezéseire egy elnök kevésbé tud hatással lenni (de persze bizonyos mértékben azért tud). Szóval valamennyire lehetséges úgy “helyezkedni” Amerikán belül, ahogy azt az ember politikai beállítottsága kívánja (már ha ez szempont). Pl. (nagyon leegyszerűsítve): “kékebb” parti államok vs. “pirosabb” központibb részek (“flyover country”). De persze államokon belül is, pl. (megint csak leegyszerűsítve), városiasabb (kékebb) vs. vidékibb (pirosabb) részek, vagy pl. a nyugati parti államoknál a parthoz közelebb eső területek általában kékebbek a mezőgazdasági(bb) “belterületek” pedig általában pirosabbak: Északon kb. a Cascade hegység ez a “vízválasztó”, délebbre - Kaliforniában - meg a Central Valley a pirosabb rész.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.24. 20:52:08

@A Dundee: fogadni mertem volna, hogy dundi neven ferfi nem regisztral :D es de. szoval a 10 perces nyiras a toroktol nem jo, de a fiatal srac elmeny volt :) jol van. latom szeretsz irni, ugyhogy tudod mit? csak neked, megint.

hogy kaphat ugyanaz a fodrasz ugyanazert a munkaert haromszoros bert ott mint itt, ha csak kicsit fizetsz tobbet neki?

élhetetlen 2020.07.24. 21:30:59

@szélsőséges középenálló: „Ha elmondjuk, hogyan éljük meg mi a mindennapjainkat a saját mikrokörnyezetünkben, akkor hülyék vagyunk.”. Nem tudom, hogyan éled meg a mindennapjaidat a mikrokörnyezetedben, én leírom, hogy én hogyan. Két éve már deréktól lefele minden nagyon fáj. Volt egy gerincműtét, de egy év után még fájdalmaim vannak. Januárban jelentkeztem, májusra kaptam időpontot egy MR-re, hogy megnézzék, mitől fáj még. Ezt törölték, azzal a szöveggel, hogy majd csúsztatással átütemezik. Július elején hívtam őket, hogy mit várhatok, a válasz, csak a sürgősségi eseteket látják el, időpontot sem kaptam. A térdem egy gázolásos balesetben ment tönkre 17 éve. Eddig féllábaztam, de már a terhelt másik térdem is kopik, és fáj. Most, júliusban jelentkeztem a klinikára, és nov. 26-ra kaptam időpontot. Miközben hivatalosan jelentik, hogy azt elmaradt kezelések 80 %-át már behozták. Te elégedett vagy, én nem annyira. De te nem egyoldalúan tájékozódsz!

Arthamyr 2020.07.24. 21:42:56

@FutureFry: Igen, ezért is fontos info, hogy ki hol van az USA-ban. Az egy kb. európányi területű és népességű szövetségi állam, és kb. ugyanolyan eltérések vannak, mint mondjuk az EU-n belül. Mondjuk én nem annyira kék/piros alapon választanék, és szerintem nem is feltétlenül ez a leglényegesebb különbség az államok közt. Pl. engem jobban foglalkoztatnak a földrajzi, gazdasági stb. tulajdonságok, azt meg leszarom, hogy hagyományosan kire szavaznak az államban.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.07.25. 00:01:46

@szélsőséges középenálló: le tudom hogy csak egy kivezérelt troll vagy de nézz már meg egy párthíradó szintű origot!na az elfogult de elhiszem rólad hogy nem látod a különbséget!

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.25. 01:17:42

@élhetetlen: csak a gyengebbek kedveert, arrol volt szo hogy az ivovizen miert nincs kedvezmenyes afa, hiszen letszukseglet, a kiragadott gondolat ebben a kontextusban ertendo. ahogy a szamokbol latszik az se szamitana ha a letszukseglet ivoviz ingyen lenne, egyszeruen nem tetel a nem letszukseglet egyeb fogyasztashoz kepest. igy mar vilagos vagy fejtsem ki jobban?

kék madár 2020.07.25. 06:25:00

@szélsőséges középenálló: "itthon élünk ezeket a zindexes agymenéseket cáfoljuk" de nem cafoltal semmit, mert az mar nem megy

peter3374 2020.07.26. 17:52:14

@élhetetlen: azért can halálra ítélve a háziorvosi rendszer, mert baromira alulfinanszírozott és nincs benne pénz, így egyáltalán nem vonzó a fiatal orvosoknak, rengeteg olyan körzet van ahol egyáltalán nincs orvos évek óta. Jelenleg vállalkozásban csinálják és az orvos fizeti a fix kapott pénzből az egészet, az ápolónőtől kezdve a wc papirog. Most vagy megemelik a finanszìrozását és mindjárt vonzó lesz (ezt nem akarják...) vagy visszaveszik állami kézbe és azt remélik, hogy fix fizetésért elmennek majd az orvosok háziorvosnak, ez meg nem fog bejönni....

peter3374 2020.07.26. 17:52:21

@élhetetlen: Ez annyira tipikus hozzáállás... Laktam olyan helyen ahol a tulaj csak belülről festette le az ablakokat, kívülről nem, mert az nem az ő dolga hanem a társasházé....

Lynxxnyl 2020.07.26. 20:23:21

@A Dundee: na ehhez a temahoz kicsit keson ertem ide. Az ingatlanarak alakulasaba az is belejatszik, hogy Becs lakossaga folyamatosan novekszik.
En amugy egyaltalan nem latom boduletesen draganak az ingatlanarakat, ny-europai viszonylatban plane nem dragak. Es a hitelfeltetelek sokkal kiszamithatobbak es kedvezobbek, mint Magyarorszagon. A keresetekhez viszonyitva szerintem nem nehezebb Becsben lakast venni mint Budapesten, sot.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2020.07.27. 10:22:16

@Csodabogár: Jaj hagyjuk már ezt a kimentek az oroszok témát. Innen is kimentek 30 éve és nem történt szar sem.

Antal Jozsa 2020.07.27. 12:58:22

Az nem zavarja a bécsieket vagy a Bécsbe igyekvőket hogy lakásbérlésnél a legtöbb esetben le kell szurkolni a 3 havi kaución felül még 2 havi províziót is ami nem jár vissza?
Ezt rosszul tudom?

GFO 2020.07.27. 13:15:03

@Antal Jozsa: Kis szerencsével vagy kitartással el lehet kerülni a províziót, hiszen nem csak közvetítön keresztül szoktak bérlöket keresni. Így aztán a keresöoldalakon is lehet 'provisionsfrei' lakásokra szürni. Nyilván így beszükül a kinálat, de egyáltalán nem lehetetlen küldetés.
Mi most a 2. albérletben lakunk, mindkettöbe provízió fizetése nélkül sikerült költöznünk.

Antal Jozsa 2020.07.27. 16:34:18

@GFO: Amikor én nézegettem kíváncsiságból elég sok províziós hirdetést láttam...tehát indulhat úgy is a lakásbérlés hogy 3hó kaució+2hó provízió+1. havi Miete.... hát hát talán megéri beugrani egy lakáshitelbe inkább alacsony önerővel :-)) vagy egy Genossenschaftswohnungba.

Antal Jozsa 2020.07.27. 16:34:20

Persze túlzok egy kicsit a hitellel, de azért tudnak élni ezek az osztrák ingatlanközvetítők, 2 havi lakbért lenyúlni...

GFO 2020.07.27. 21:15:52

@Antal Jozsa: Persze, nagy szemétség, háborognak is sokan, meg a német modellt emlegetik (ahol a bérbeadó fizeti a kauciót), én elvből nem is néztem soha províziós albérletet. Pedig abból van a több.

GFO 2020.07.27. 21:19:10

@GFO: elírtam: "...ahol a bérbeadó fizeti a províziót...", természetesen. (Ami azért is sokkal logikusabb, mert ők veszik igénybe ezt a szolgáltatást, ők kérik fel a közvetítőt.)

A Dundee 2020.08.27. 17:32:39

@droid_: ezt a valaszt nem is lattam amikor irtad. Lehet amugy jobb volt mindenkinek. De ugy latom kemkedtel kicsit, ezert EZT, igy utolag azert megvalaszolom, csak itt, csak most, csak neked: DUNDEE neven csak egy igazi kiba***tt FERFI regisztral. Tudod - a KROKODILOS fajta:

www.imdb.com/title/tt0090555/

Most hogy kiokositottalak, le is zarhatjuk a dolgot, egyszerüen nem vagy azon a szinvonalon hogy ertelmesen beszelgessünk.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.27. 20:14:08

@A Dundee: jo akkor az eredeti kerdest nyitvahagyjuk, ha nincs ra valaszod. senkinek se volt, nem szegyen. a kemkedest nem ertem, ha elolvasom amit irsz, az annak szamit?

errol az egyszeri lakastulaj jut eszembe, akitol egyetemista koromban bereltunk. hozta a szerzodest, x forint rezsivel. ev vegen jon, hogy tobb lett a fogyasztas mint amit o beallitott atalanykent, es fizessuk ki. mondtuk hogy mi a szerzodes szerint fizetunk, amit o hozott. erre durrogva elvonult, hogy milyen rafinaltak ezek az egyetemistak. mi meg bologattunk utana hogy hat ja, azok.

A Dundee 2020.08.27. 21:41:56

@droid_: Hajh. Eleve nettó hülyeség a kérdés amit feltettél, és tényleg nem szégyen rá nem válaszolni, sőt.

"hogy kaphat ugyanaz a fodrasz ugyanazert a munkaert haromszoros bert ott mint itt, ha csak kicsit fizetsz tobbet neki?"

NYILVÁN nem lesz háromszoros fizuja. A matek a világon mindenütt ugyanúgy müködik...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.27. 23:37:53

@A Dundee: ugye. es mivel nem csak "kicsit" tobb a fodrasz fizuja becsben, ezert nem csak "kicsit" fizetsz neki tobbet, hanem sokkal. ha tobbszoros a fizu, akkor tobbszoros arat. mert ugye

A matek a világon mindenütt ugyanúgy müködik...

Naphta 2022.01.25. 13:38:46

Érdekes, pont most dolgozom egy magyar pasi webshopján, aki Ausztriában él és van egy kis kézműves szuvenírboltja kint. Akkor ő biztos nagyon felkötötte a nadrágszárat.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása