oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. július 18. 06:30,  Öt utálatos és öt szuper dolog Bécsben 98 komment

2020. július 18. 06:30 Határátkelő

Öt utálatos és öt szuper dolog Bécsben

Természetesen egyetlen városról sem lehet objektív listát felállítani, ez a mostani sem próbálkozik meg ezzel. Inkább tekinthető egy érdekes játéknak (amibe egészen nyugodtan kapcsolódjatok be), annál is inkább, mert alapjául a görög Vagia írása szolgál – ami érdekes csavar.

Neked mi az az öt-öt pozitív és negatív dolog, ami eszedbe jut a városról, ahol élsz? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

becs_tukrozodes_2.jpg

Öt szuper dolog

1. A nyugalom

Bécsben (és általában Ausztriában) a nyugalom az, ami igazán megérinti az embert. A német gemütlichkeit (magyarra talán meghittségnek, kedélyességnek lehetne fordítani) elég jól leírja a hangulatot, különösen egy vasárnap, amikor zárva vannak az üzletek és a jó értelemben vett polgári nyugalom lengi be a várost. A hétköznapok sem kifejezetten stresszesek, pláne más nagyvárosokkal összehasonlítva.

2. Életminőség

A fentiek persze azt is jelentik, hogy Bécsben hagyományosan jó az életminőség, nem véletlenül választották már többször is a világ egyik legélhetőbb nagyvárosának.

3. A kávéházak

A legendás bécsi kávéházi kultúra a mai napig jelen van (még ha néha már keresgélni is kell az ott is megjelent láncok között). Egy-egy ilyen helyre beülni kész időutazás.

A hangulathoz nem csak a belső kialakítás járul hozzá, hanem a pincérek is, akik egyfelől tényleg sok helyen finoman szólva mogorvák, nem finoman szólva bunkók (ez mondjuk csak az én véleményem), emellett viszont tényleg hosszan el lehet üldögélni olvasgatva, beszélgetve.

4. Művészet

Túl azon, hogy Bécs a múzeumok városa (egészen fantasztikus kiállításokkal), vagy említhetnénk a világhírű Operát, szóval mindezeken túl az osztrák főváros csodás épületeivel (legyenek azok barokkok vagy újonnan épültek) is kultúrát és művészetet sugároz.

Nézőpont kérdése persze, de európai mércével mérve a belépőjegyek sem túl drágák, illetve elég sok különböző kedvezmény elérhető.

5. Zöld- és közterületek

Bécs tele van elérhető, jól megközelíthető és kényelmes közösségi terekkel, mint amilyen a Stadtpark, a Donaukanal, a Karlsplatz, a Museumsquartier, a Donauinsel és persze még sorolhatnánk.

Öt „utálatos” dolog

A lista ezen részén inkább támaszkodom Vagia véleményére, elsősorban azért, mert nagyon érdekes, hogy egy görög mit lát furcsának vagy „nemszeretemnek” az osztrák fővárosban.

1. Időjárás

„Görögországban születve és felnőve alighanem nehéz a kedvemre tenni ezen a téren, de Bécs időjárása tipikus közép-európai: hideg tél és napos nyár. Noha a bécsi telek messze nem olyan kemények, mint az észak-európaiak, a szél azért elég komoly tud lenni. A száraz és meleg főn szél kifejezetten gyakori Bécsben” – írja Vagia.

2. Nyitvatartás

Nos, igen, a nyitvatartással akadnak problémák. „Még soha nem voltam olyan fővárosban, ahol este 8 után szinte lehetetlen találni egy nyitott üzletet, szombaton pedig már 6-kor bezár szinte minden. Őszintén szólva kész lidércnyomás ha az ember elfelejt valamit megvenni a szupermarketben, mert utána utazhatja keresztül a fél várost, amíg talál egy nyitva tartó boltot” – panaszolta.

(A magam részéről annyit tennék hozzá, hogy amennyire nyugis a vasárnapi boltzár, annyira idegesítő is, hogy ha az ember elfelejt valamit megvenni szombaton, akkor keringhet mint az a bizonyos a levegőben, amíg nyitott boltot talál – bár mintha ez mostanában a központban könnyebb lenne.)

3. A nyelv

A német nyelvet nem könnyű szeretni, ám nem is ez a baj vele, hiszen ízlések és pofonok különböznek ugye. Vagia azt panaszolta fel, hogy mivel a német az egyik legfontosabb nyelv Európában, ezért nagyjából elvárják Bécsben is, hogy az ember beszélje, vagy legalább megértse.

4. Étel

Nos, közép-európaiként érdekes volt olvasni, hogy egy görög milyennek látja a bécsi kínálatot, pláne, hogy Vagia nincs elragadtatva tőle, bár azt elismeri, hogy az osztrák konyha nyilván túlmutat a wurst - wienerschnitzel – kartoffelsalat szentháromságán.

„Az osztrák hús minősége nagyszerű, de az, ahogyan a legtöbb osztrák étterem a hússal bánik és ahogyan azt elkészíti, meglehetősen kiábrándító” – írta. Számomra ez azért kicsit meglepő.

5. A stílus hiánya

„Imádom, hogy a bécsieket nem különösebben érdekli a róluk kialakított kép és azt hordják, amit éppen kényelmesnek tartanak” – kezdte.

„Ugyanakkor amikor egy kávéházban a tulaj családi nyaralásáról vannak kint képek, vagy egy Coca Cola-óra a falon, 40 évvel ezelőtti lyukakkal, akkor ott már másról van szó” – folytatta.

„Elsőre ez lehet érdekes és egész lenyűgöző, de egy idő után az otthonosság és az esztétika rovására megy. Úgy értem, mindig jó kicsit másnak, egyedinek lenni, jó, ha van karaktere egy helynek, de ezt nem lehet évtizedek elhanyagoltságával elérni” – vélekedett Vagia.

Abban igaza lehet, hogy akadnak olyan kávéházak, ahol mintha megállt volna az idő, ám ez sajnos néha kétségtelenül az ápolatlanság szélén egyensúlyoz.

A fentiek azonban csak vitaindítót jelentenek, úgyhogy most ti jöttök – ti milyennek látjátok Bécset?

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1516019808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2020.07.18. 06:58:47

Tényleg elég "görög" nézőpont.
Étel? A bécsi elég jó konyha.
Időjárás? Helló! Ez nem mediterrán vidék... Mit vársz?
Niytvatartás? - Hát tényleg nincs minden nyitva éjfélig. - Miért? Mert az emerek nem főnek este 65-kor, és "ki tudnak merészkedni" az árnyékból. Ennyire egyszerű az egész.

SzZoole 2020.07.18. 07:59:28

@Hari Seldon 2: a német nyelv tudását Bécsben tudni kell, hallatlan, hogy mit el nem várnak ezek a bécsiek, nem? :

fhdgy 2020.07.18. 08:21:51

@Hari Seldon 2: Ha görög lennék, akkor azt is keményen felhánytorgatnám Bécsnek, hogy még sétálni sem lehet a tengerparton. Arról már ne is beszéljünk, hogy fürdeni pláne nem, mert ha még lenne is tenger, egy görögnek qrva hideg lenne.

fhdgy 2020.07.18. 08:30:09

@SzZoole: Voltam párszor Bécsben, reggel mentem, este jöttem, tehát mérvadó tapasztalatom a semmivel egyenlő.

Az eset, amit most írok Salzburgban történt. Akartam venni kettő pólót, "Ich liebe Salzburg" felirattal. Hát nem volt. Csak "I love Salisbury". ( hogy mi köze Salzburgnak Salisbury-hez, ne kérdezd )

Reklamáltam az árusnál, németül megkérdezve, hogy most hol vagyok? Österreich-ban vagy "Austria"-ban?

Hát persze, hogy Österreich, de miért? Ha ott vagyok, akkor miért nincs ich liebe Salzburg?

Ja, mert a turisták nagy része nem beszél németül.

fhdgy 2020.07.18. 08:33:56

@fhdgy: Ja, ugyanez dettó Rovinjban.

arncht 2020.07.18. 09:16:55

becset szvsz nagyon lehet szeretni es utalni... nagyon nem mindegy, hogy mennyi idos az ember, csaladdal jon vagy anelkul, stb a fiataloknak aranybanya, csaladdal mar kevesbe fenyes.

a kultura, muzeumok, fantasztikus... barmikor szivesen megyek a nagyobb muzeumokba, es meg is teszem evente parszor. a belvaros hangulata, multja, a kavehazak, a sokfele nacio konyhai (az osztrakoknak a fozes amugy nem az erossege).

hiaba nagy varos, az elet sokkal nyugodtabb, mint gyorben - egyreszt kevesebb stressz a munkahelyen, masreszt kevesebb munkabol is jobban lehet elni.

a kikapcsolodasi, kirandulasi, bringazasi lehetosegek - ebben vilagbajnok, a becsierdo par perc, masik iranyban kastelyok, kisvarosok, ez nagyon hianyzana innen.

masik oldal: a kozelekedes hiaba jo, es ez nem is becs, hanem az ekkora varosok sara, barmi, ami kicsit tavolabb van 1-2 ora ut. otthon ennyi ido alatt az orszag masik felebe utaztunk. napi szinten frusztralo tud lenni, foleg ha az ember a varos masik feleben kap esetleg munkat.

fent irtam a sokfele naciot... sajnos ennek kezzelfoghato rengeteg hatranya van. sok kerulet egyre inkabb leepul, ha csak olyan helyen elhetnek, inkabb elkoltoznek innen. koszosabbak az utcak, latszik, hogy nincs gazdaja a kornyeknek, csak "hasznalva" van. pedig itt aztan tenyleg sok penzt forditanak a kozteruletekre - eleg megnezni egyegy sbahn vagy ubahn megallot a jobb es rosszabb keruletekben ugyanazon a vonalon, sok kovetkeztetest le lehet vonni az ott elok mentalitasarol.

becs meg jobb lehetett egy 20 eve, sajnos a kov 20 evben szvsz el fogja veszteni a regi arcat - osztrakok es europaiak is kisebbsegbe fognak kerulni. a beimportalt problemak nincsenek megoldva, es a tolerancia (nemtorodomseg?) jegyeben ez a kurd-torok utcai csatak, meg a harmadik vilag szeru kornyekek nagyon nem hianyoznanak.

en becsnek a csaszarvaros es az europai multikulti reszet szeretem, a torokositett (stb) kornyekkel nem tudok azonosulni, es nem is kivanok a resze lenni. szeretem az idegen kulturakat megismerni a sajat orszagukban, de nem akarok benne elni europa kozepen.

sokan emlitik negativumkent meg a beilleszkedes nehezseget, mivel en csaladdal jottem, es rajuk koncentralok, kevesbe erdekel - elejen megprobaltam baratokat talalni mas naciokbol, de jeleneleg foleg magyarokkal tartjuk a kapcsolatot, mert a tobbi mindig megfeneklett vhol.

Csodabogár 2020.07.18. 11:00:55

Bécsi kávéházak hangulatát a bent ülők adják meg. Szeretem nézni az egyedűl üldögélő öregurat éppúgy mint a 2-3 fős idősebb hölgyeket. Vasárnap délután a nagyobb, szintén nyugdíjas koru társaságokat.
Ilyenkor persze szomorkodom és dühöngök, hogy mennyire tönkre tette a szocializmus a magyar társadalmi életet.
Azzal nem értek egyet, hogy a bécsi konyha nem jó. Nekem legalább is nagyon izlik, persze mi se eszünk nagyon mást mint a hagyományos bécsi.
A görög lány szerintem hülyeségeket beszél, de haza mehet ha nem tetszik neki Bécs.
Sajnos soha nem sikerült Bécsben élnem, de volt olyan időszaka az életemnek, mikor havonta többször is kiszaladtam Bécsbe. Még élt ott egy született bécsi barátnőm, akivel sokat jártunk ebédelni, kávézni, vacsorázni és hangversenyekre meg szinházba. Általa kicsit beleshettem egy valódi ottani életbe.
Most 3 hete voltunk kint utóljára és ismét élveztem a várost, mert eltüntek a turistacsoportok, ami nekem remek, az ottaniaknak viszont elég nagy dráma.

Din Serpahis 2020.07.18. 11:01:37

Hát én nem tudom, hogy mi a baja a szerzőnek a kajával, ebből a szempontból Bécs szerintem fantasztikus. Marha jó éttermek vannak, és nem is drágák.

A negatív listára inkább a lakáshelyzetet írnám fel, az egyszerűen siralmas (legalábbis az volt hét éve) Volt olyan, hogy kikerült a netre egy bérlakás, 10 perc múlva felhívtam, és már nem volt meg, mert valaki kivette. Meg amikor lakásra vadásztam, legalább 5 különböző csaló próbált palira venni. (Volt olyan barom, aki magyar egyetemistának adta ki magát, akinek el kellett utaznia, de ha küldök neki pénzt, elküldi a kulcsot aha... Aztán amikor magyarul írtam neki pár kérdést, már nem válaszolt :D)

Mindenesetre nekem amolyan nosztalgikus érzéseim vannak Béccsel kapcsolatban, nekünk ugye ott kezdődött a külföldi kalandunk, nem volt könnyű, küzdöttünk mint malac a jégen, de sok barátot sikerült szerezni, meg volt csomó emlékezetes dolog.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2020.07.18. 11:12:37

@arncht: Érdekes én kifejezetten koszos utcát nem láttam. A kurd-török kérdés egy aktuális probléma azért nem ez a jellemző.

Családosokat meg rengeteg program várja. :)

matyi101 2020.07.18. 11:16:09

@arncht: Hát pedig családdal is rengeteg program van, zöld, kikapcsolódási lehetőség. A radikálisok csatája egy alkalmi jellegű dolog nem mindennapos.

Koszosabb utcák nem tudom hol vannak. Sok nem lehet belőlük mert nem nagyon botlok beléjük.

Golf2 2020.07.18. 13:01:39

Nem kurd-török,meg nem radikálisok,hanem jogosan tüntetőkre támadó radikális törökök.Választaniuk kéne a kiutasítás es a sitt között,de sajnos megússzák,az osztrákok félnek tőlük.Magyarokkal bezzeg kemények.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2020.07.18. 13:24:38

@Golf2: Mitől lenne jogos egy tüntetés megtámadása?

Csodabogár 2020.07.18. 13:45:33

@Din Serpahis: Nem tudom, de szerintem Zürichben se egyszerübb a lakás szerzés. Igaz régen volt, de én januártól decemberig vadásztam egy zürichi belvárosi lakásra, igen aktívan, mire sikerült megfelelő helyen megfelelő nagyot és megfizethetőt találni.
Lehet, hogy azóta javult a helyzet.

Din Serpahis 2020.07.18. 14:14:54

@Csodabogár: Most már sokkal könnyebb mint régen, elég sok ház épült az utóbbi időben és picit túlkínálatos lett a piac. Nekünk mindössze két hét volt az egész 4-5 lakást néztünk meg, kettőt megpályáztunk, az egyiket megkaptuk. (Bár mondjuk az tény, hogy ez egy neubau ház, ennél fogva picit felül van árazva, de nekem ennyi belefér)

Golf2 2020.07.18. 14:15:46

@flash.gordon: A tüntetés volt jogos,bocs félreérthető.

Attilajukkaja 2020.07.18. 14:28:36

@SzZoole:
"a német nyelv tudását Bécsben tudni kell, hallatlan"
Már miért kellene tudni?????

Taxomükke (UK) 2020.07.18. 14:32:06

@Attilajukkaja: Osztrakul kell tudni.
Vagy magyarul, csak akkor jo hangosan, eroteljesen gesztikulalva. Tuti megertik.

SzZoole 2020.07.18. 14:50:06

@Taxomükke (UK): így van, pontosan!!!
Végülis Ausztria a magyar monarchia része volt hosszú évekig, illene tudniuk magyarul, is, nem? :-)))

Attilajukkaja 2020.07.18. 15:06:07

@Taxomükke (UK):
"jo hangosan, eroteljesen gesztikulalva. Tuti megertik"
:o)))
Hasznos, ha valaki beszél legalább egy világnyelvet. .... de nem hiszem, hogy az pont a helyiek nyelve lenne.

Attilajukkaja 2020.07.18. 15:06:24

@SzZoole:
"illene tudniuk magyarul"
Én nem várnám el az osztrákoktól, hogy megtanuljanak minden volt gyarmatuk/birodalmuk nyelvén (az túl sok lenne), Inkább azt várnám el, hogy inkább magyarok vagy románok segítsék ki a gazdaságukat, mint a törökök. Egyszerű kulturális okokból.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2020.07.18. 15:18:32

@Attilajukkaja: Nincsenek annyian. Bár a török is tud úgy dolgozni mint a magyar v román. Gyereket meg tuti többet vállal.

SzZoole 2020.07.18. 15:20:23

@Attilajukkaja: már miért ne kellene tudniuk magyarul??? Mint fentebb írtam az osztrákok a magyar birodalom része volt éveken keresztül, nem?

fhdgy 2020.07.18. 16:12:17

@SzZoole: @Attilajukkaja: Az szép meg jó, hogy itt elhülyéskedtek, de ez egy rendkívül veszélyes dolog.

Szerintetek hány Szíriuszról jött magyar van, akik ezt készpénznek veszik? Igaz, hisz az Internet is megírta! -:)

SzZoole 2020.07.18. 16:16:41

@fhdgy: ne viccelek hisz a fáma is megírta; Sziszi királynő magyar királynő léptet fehér lován, s körülötte csend, s osztrák tartomány :-)))

fhdgy 2020.07.18. 16:20:06

Dr. Prof. @SzZoole: kérlek, tényleg nagyon vigyázz! Ha így folytatod, tényleg megfellebezhetetlen szaktekintély leszel! -:)

SzZoole 2020.07.18. 16:36:07

@fhdgy: cirkusz kell a népnek, hát had’ szórakozzanak :-)))

élhetetlen 2020.07.18. 16:37:03

@fhdgy: Ne is mondd! Szeretem a semmire sem jó kis kacatokat. Tihanyban gondoltam veszek egy hógömböt az apátsági templommal. Több ajándékboltba bementem, minden volt, még az egyiptomi piramisok is hógömbben, de a tihanyi templom, az nem volt.

fhdgy 2020.07.18. 16:41:56

@SzZoole: Igen, de ha egyszer dr. prof. csoda miniszter kásler rájön, hogy komoly konkurencia vagy, kitekerteti a nyakad. Nem akarom, hogy te legyél a Határátkelő első hősi halottja!

Nem mondhatod, hogy nem figyelmeztettelek!

fhdgy 2020.07.18. 16:44:05

@élhetetlen: Nem értem a csodálkozásodat! A piramisokat is mi építettük, ezt mindenki tudja. Egy kis templomocska nem kunszt egy hógömbben, no de egy piramis, az már döfi!

2020.07.18. 16:46:52

@Taxomükke (UK): Á nem, Bécsben elég a német, sőt elég tiszta hochdeutschot beszélnek, persze nem hannoveri szinten, de a bajor vagy sváb katyvaszt veri.
Igaz, magyarul tényleg megtanulhatnának már, újra ;)

SzZoole 2020.07.18. 16:47:21

@fhdgy: kijafaszom az a kájzler?

Amúgy meg már voltam halott, ép most lesz tíz éve, voltam odaát, szóval nem igazán tucc ijesztegelni ijenekkel :-)))

fhdgy 2020.07.18. 16:50:05

@SzZoole: Nézd meg a neten dr. prof. kásler miklóst, rájössz, hogy komoly ellenfél!

2020.07.18. 16:50:17

Ja, a kaja részével egyetértek .... tényleg rohadt jó minőségű húsok vannak, igazán megfizethető áron. És erre a jön balról, nagyhirtelen, mint egy atomvillanás: Jägerschnitzel! Azt baszd meg! A szívem szakadt meg, amikor olyat kellett készítenem ...

2020.07.18. 16:53:34

@SzZoole: És mi a helyzet arrafelé?

SzZoole 2020.07.18. 16:55:52

@fhdgy: már megtettem, kiolvastam az internetet oda-vissza, kécceris, de az a lap kitépődött belőle, mert pont budin ültem és kellet a papír :-)))

2020.07.18. 16:56:03

@Attilajukkaja: Khm, félve, de megkérdem .. a románok ugyan miért? Milyen kulturális kötődése van egy egy oltyánnak Bécshez?

2020.07.18. 16:56:49

@SzZoole: Ja, bezzeg a 99,99% pornó mind benne maradt, he? :PPP

SzZoole 2020.07.18. 17:02:05

@Pink Petsch: hogy mi, a szemébe röhögtem az ördögnek és visszajöttem, sokak bánatára vagy örömére. Azt is mondta, hogy ott nincs szükség nagyobb ördögre :-)))

SzZoole 2020.07.18. 17:05:05

@Pink Petsch: nem tudom, azt mongyák az okosabbak, hogy állítólag az a te műfajod vót :-)))

Vicc volt

2020.07.18. 17:07:10

@SzZoole: Hm, szóval, egyenesen lefelé indultál, he? :P

2020.07.18. 17:09:10

@SzZoole: Ha nem tudod, mi van a gépeden, akkor szállj ki az internetből, mint egy anti-Vágási Feri ... vagy egy szép napon rádrúgják az ajtót gyerekpornó miatt :PPP

boborján20 2020.07.18. 17:15:07

@SzZoole: Ti urak, ti urak!... ti welsz ebek!

még az is osztrákiában van:)))

Csodabogár 2020.07.18. 17:38:09

@SzZoole: Ritkán sikerül úgy vásárolni vagy enni ,hogy ne legyen egy magyar pincér vagy eladó. Ezek mind régen kint lévők és örülnek ha magyarul beszélhetnek valakivel. Már találkoztunk olyan eladónővel is, aki a férje kedvéért tanult meg magyarul, igazán hibamentesen szépen beszélt. Tehát aki nem szeret magyarokkal találkozni, az ne Bécsbe menjen.

Csodabogár 2020.07.18. 17:40:28

@SzZoole: Akkoriban leginkább a magyarok is németül beszéltek. Pl. se Liszt Ferenc se gróf Szechenyi István nem tudott magyarul. A pórnépet már nem is sorolom.

Csodabogár 2020.07.18. 17:42:25

@élhetetlen: A hógömböket nyilván Kínában gyártják és ott nem ismerik az apátságot.:-(

2020.07.18. 17:43:55

@Csodabogár: Na jó, de megrendelésre ... mert nekik aztán tökmindegy ...

SzZoole 2020.07.18. 18:09:03

@Pink Petsch: rólad van egy pár kép amin hiányos öltözékben vagy, de nem igazán tűnsz fiatalkorúak :-)))

SzZoole 2020.07.18. 18:11:00

@Csodabogár: azért azt ugye tudod, hogy csak hüjölök ám :-))

Csodabogár 2020.07.18. 18:39:12

@Din Serpahis: Tény, hogy mi nem túlárazottat kerestünk és a belváros jó részén, 7. 8. kerület jöhetett szóba.
Most viszont utána néztem, annyira nem tűnik rózsásnak a helyzet.
www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=lehrwohnung+bestand+in+Z%C3%BCrich

Csodabogár 2020.07.18. 18:40:46

@Pink Petsch: Apátság ad a szinvonalra, abba a hógömbök nem férnek bele.:-)
Mondjuk szerintem is giccs, de az mindegy.

feribácsi 2020.07.18. 19:30:09

Valóban meglepő, hogy Bécsben nem mediterrán időjárás van, nahát! Ausztriában fontos a német nyelv? Ismét hatalmas meglepetés. Vajon Görögországban nem görögül beszélnek? Egyébként nekem a görög nyelv (beszélőtől függően) egyáltalán nem tetszik.

boborján20 2020.07.18. 19:31:10

@SzZoole: mi van more?! látványosan kerülsz;)

2020.07.18. 19:49:20

@SzZoole: Kikaparom a szemed! :PPP

2020.07.18. 19:49:50

@Csodabogár: És mennyire igazad van ;)

2020.07.18. 19:51:18

@feribácsi: Nekem mondod, dolgoztam olyan helyen, ahol, a fél konyha görög volt, plusz a hotelmenedzser ... Hát, nem egy dallamos nyelv, még a némethez viszonyítva sem.

SzZoole 2020.07.18. 19:56:49

@boborján20: dik mán he, há dincsen fijúsnapom :-))

Miért kerülnélek?

2020.07.18. 20:00:19

@SzZoole: Az összeset, amid van :P

2020.07.18. 20:01:35

@Csodabogár: Khm, mondjuk pont a pórnép dumált magyarul ....

SzZoole 2020.07.18. 20:03:05

@Pink Petsch: hallod, van a két szép zöld szemem meg kb. 16 ami tetoválás :-))

2020.07.18. 20:04:49

@Csodabogár: Nekem itt volt egy esetem, amikor magyar családnak inkább félig németül, negyed részt angolul, negyed részt meg pantomimben adtam útmutatást, mivel előtte volt alkalmam pár percig "élvezni" a társalgásukat, ami az anyjuk-apjuk-80-as-ével-konzervkajás-nyaralás szintjét ütötte. Alulról. Inkább nem akartam érteni magyarul, amikor megtiszteltek a bizalmukkal, hogy pont tőlem kérjenek útmutatást.

SzZoole 2020.07.18. 20:57:04

@Pink Petsch: az a két duda nem férne be az én házamba :-)))

élhetetlen 2020.07.18. 21:19:36

@Csodabogár: Így igaz, de lehetne egy vállalkozó szellemű ember, aki legyártat 10 000 darabot akár fénykép alapján, a boltok meg átvennék ezresével, ami több évre elég lenne. Ugyan befektetés, de mivel helyi emlék, adhatnák drágábban. De Magyarországon is készítenek hógömböt, ha pár bolt összefogna, gazdaságosan tudnának rendelni. Csak eszükbe sem jut.

élhetetlen 2020.07.18. 21:53:20

@Csodabogár: Giccs! Van bőr tevém, Básztet szobrom, alabástrom kelyhek, vázák, mécses tartók Egyiptomból, fa tevém, fa szamaram, fabábuk Jordániából, kő beduinom Marokkóból, bőr arcképem, rózsafa vázáim Tunéziából, Spanyol achát asztali órám, nem faragott, csak öntött Etna láva szobrocska Szicíliából, és szenegáli terhes nő rongybabám a római piacról, fa darum a volt Jugóból, (az első tengeri utam), textil bagoly Japánból (azt is egy műanyag gömbbe telepítettem, hogy ne egye meg a por), és saját gyűjtésű kagylók, kövek, stb., egyik sem ér egy fillért sem, de nekem emlékek. Örülök, hogy te csupa műtárggyal vagy körülvéve, nekem ez nem jött össze. Képzeld el, hogy még barlangrajzok bekeretezett fénymásolati is vannak a falamon, és nincs egyetlen eredeti Picassom sem. Így is lehet élni.

boborján20 2020.07.18. 21:59:15

@SzZoole: oksa, má aszt hittem, hogy valami durvát toltam.
pedig nem szoktam:))

ja és, hogy a poszthoz is szóljak.
vin egy szarhely.
lézerdzsoni mondta anno, és ő nem szokott hazudni:)))

boborján20 2020.07.18. 21:59:55

@SzZoole: válaszolnék, de nem tudok.

me a sanzonbizottság szerint, nem!:)))

trabant 2020.07.18. 22:00:07

A vasárnapi boltzárhoz

Bécsben a benzinkutak melleti, illetve azok részeként találhatók a nagy láncok kisboltjai - Billa vagy Spar -, amik folyamatosan nyitva tartanak.
Esténként is.vasárnap is. Aki feledékeny, ott megtalálja a legszükségesebbeket.

Csodabogár 2020.07.18. 23:02:29

@élhetetlen: Régen nekem is volt mindenem minden útról. De a sok költözés, no meg a kor úgy általában, kisöpörte az összes kacatot.
Te se fogsz megöregedni velük, erre van egy fogadásom.

Örömhernyó 2020.07.19. 00:17:34

"A német nyelvet nem könnyű szeretni..."

Igen, aki nem beszéli, annak biztos nagyon nagy szenvedés németnyelvű ország fővárosában élni. A németet én beszélem, szeretem, karbantartom, de a bécsi németet nem tanítják magyar iskolában.
Pláne egy görögtől az érdekes, hogy neki a német nyelv nehéz. Lehet otthon maradni.

A vasárnapi boltzár feletti sopánkodást nem értem. Még kaja nélkül is túl lehet élni azt az egy napot.

Béccsel nekem az a problémám, hogy a bécsi emberek hihetetlenül beképzeltek, még a többi osztrákot is lenézik, nem hogy a k-európaiakat. Azért, mert oda pottyantotta őket a gólya, azt hiszik, hogy ők valakik. A legutolsó bécsi proli is akkora egóval rendelkezik, hogy hihetetlen. Azért mert van ott kultúra, meg hatalmas bizniszt építettek a komolyzenére, az átlag bécsi ember elég sutyerák, proli.

Az se volt vicces, amikor egy indiai vagy pakisztáni származású taxisofőr zaklatott egy román lányt éjszaka és nekem kellett megvédenem, úgy léptem fel, mintha a rá váró párja lettem volna és ettől a taxis megijedt. Román szerintem úgy még nem örült magyarnak, mint a lány nekem.
Szóval aki nem ismeri Bécs alját, csak a felszínt, a mázt, az nem ismeri Bécset.

élhetetlen 2020.07.19. 01:30:35

@Csodabogár: A mit jelent megöregedni, az genetikától is függ. A családomban, mindkét ágat tekintve a legmagasabb életkor a 74 év volt, tehát nem tervezek kilencven évet. 67 vagyok. A másik, hogy én csak kétszer költöztem, egyszer albérletből az első lakásomba két táskával, onnét 27 év után egy nagyobba, úgy, hogy beszámoztam a polcokat, és a bedobozolt cuccra ráírtam a polc számát, vittem a szekrénysort, és visszaraktam mindent a helyére az új lakásban. A lakáscsere csak azért kellett hogy legyen külön vendégszoba, nem azért, mert stílust akartam váltani. És megöregedtem a kacatjaimmal, tehát ne tegyél felelőtlen fogadásokat.

n3spr3ss0 2020.07.19. 09:55:33

Nem sokszor, sokat voltam Bécsbe, de amikor jöttem haza, szorongtam a különbségtől.

orient 2020.07.19. 11:48:38

Nézzük összehasonlítsban:

1. A nyugalom:
Más szóval halál unalmas hely. Egy Budapesten élő amerikai ismerősöm szavaival élve a legunalmasabb város a világon. Maradjunk annyiban, hogy a hétvégén kiürült utcák, síricsönd a városban inkább hasonlít valami zombitámadásban elpusztított városra mint egy fővárosra. Aki ilyen nyugalomra vágyik az költözzön falura, tanyára, kisvárosba, de egy 2milliós városban az ember szeretne "élni" és nem aludni meg a légy zümmögését is hallani. Mivel feleségem külföldi a társaságunk 99% külföldi pesten és többségük kizárja a bécsi életet, pont az említett "nyugalom" miatt. Uncsi, next..

2. Életminőség
Ez igaz, no comment...

3. A kávéházak
50%. Kávéházak valóban jók, de a régi hangulat ott sincs már meg. Budapesten sokkal jobb kávéházak vannak jelenleg...de a tradició valóban ott van azt el kell ismerni.

4. Művészet
Igaz, művészet jó, kb. Budapesttel egy szinten persze oda több előadó és művész megy még a pénz miatt és opera is híresebb bár szerintem nem jobb mint a pesti.

5. Zöld- és közterületek
Igaz, ezen lehetne mit javítani pesten...

Öt „utálatos” dolog annyira nem zavar. Kaja kimondottan jó bécsben egyébként, bár Pest az utóbbi években jobb lett ebben is. Ami engem sokkal inkább zavar az emberek mogorvák. A híres magyar depis, bunkó hozzáállás sokkal jellemzőbb bécsben mint pesten manapság. Senki sem beszél angolul és mérgesek is ha angolul próbálsz meg rendelni, vásárolni (kb. mint pesten 10éve...). Ezek a vélemények nem tőlem jönnek elsősorban hanem baráti társaságból (amerikai, skandináv, német, brazil, ausztrál, afrikaik akik jelenleg budapesten élnek..)

midnightcoder2 2020.07.19. 11:48:38

Én speciel a görög időjárást gyûlöltem. Mi a fene jó abban, ha a nap kiégeti a beledet ? A nyelvvel kapcsolatban kevésbé: én legalábbis turistaként azt tapasztaltam, hogy a görögöknél sokkal kevésbé beszélnek angolul. Ami azért fura, mert ők ugye az a nép, akik leginkább a turizmusból élnek.

orient 2020.07.19. 11:48:38

@élhetetlen: "A mit jelent megöregedni, az genetikától is függ" eyyel nem ertek egyett. Genetikára fogják az életkörülményeket (mit eszik , iszik az ember, mennyit mozog milyen életvitelt folytat...). Mivel ezeket az ember többnyire otthonról hozza ezért genetikának tűnik, de sokkal inkább attól függ, hol, hogy él az ember és főleg mit eszik iszik minden nap.

90% ez - 10% genetika. Ha pl. én is dohányoznék mint az apám és csak magyaros ételeket ennék mint Ő akkor valszeg addig élnék mint Ő. Mivel nem dohányoztam sosem, plussz sokkal egészségesebben élek (kb. mediterrán konyha, sokkal több zöldség, sokkal több oliva olaj, sokkal kevesebb hús, édesség és só...), plussz rendszeres sportolás: Testsúlyom normális, sőt vékony, miközben genetikailag mindenki elhízott volt a családban. Egészséges vagyok, pedig nem vagyok már fiatal...sorolhatnám. Mit csinálunk az életünkben 30-40 éven keresztül nap mint nap, nagyon sokat számít.

marczy 2020.07.19. 11:48:45

Bécs egy viszonylag normális város, élhető és nyugodt, lehet épeszű áron lakást is kapni, ha tudod, hova mész ki dolgozni. Nyilván nem könnyű elindulni ott sem, de Aspernben egy csomó lakást húznak fel, tudják, hogy dinamikusan nő a város. A német lakáspolitikához képest ez egy Kánaán.
A konyha is jó magyar szemmel, de pl. halat, ilyesmit jobban lehet kapni, éltem is ezzel a lehetőséggel elég sokszor.

Az arroganciát egy ponton képesek levetkőzni, én azt tapasztaltam. Ha szerencséd van, még tudnak is valamit Magyarországról, de nem ez a jellemző, a sajtó meg iszonyat módon torzít balra.

Egy spanyol ismerősömnek egyszer mindenét ellopták az állomáson. Azt sem szerettem, amikor egy román a metrón őrült erővel bömböltette a manelét, vagy amikor az egyetem udvarán hemzsegtek a kolduló koszovóiak. Nem én vagyok a karitász, ott én is csak egy csóró külföldi vagyok.

Az erőszakoskodó törököket meg kipenderítettem volna az országból. Megrekedtek a XVIII. században. Nagyon remélem, a következő választáson végre megbukik Erdogan... Ezzel a bizarr ifjútörök-neooszmán keverék iszlamo-nacionálfasizmussal nincs keresnivalójuk Európában. A kurdok se angyalok, de ők legalább olyan célokért küzdenek, amik nagyon is üdvözlendőek még Európában is, Amerikában meg végképp.

élhetetlen 2020.07.19. 17:22:00

@orient: Felőlem igazad is lehet, de azt meg én tudom, hogy anyám, és egyik nagyanyám sem ivott, nem dohányzott, ja, sportolni nem sportoltak, de a mozgás az megvolt, etetés, kapálás, gazolás. Az étkezés. A saját kertben megtermelt bio zöldségek, sok főzelék a sóskától kezdve a zöldbabig, tökig, Az, hogy hét végén egy hat tagú család megeszik egy csirkét, nem tekinthető túlzott húsfogyasztásnak, de, ha három hetente egy kacsa csúszik be, az sem. Ezek után anyám, és az ő anyja rákban halt meg, az apai nagyanyám 66 évesen agyvérzésben, az apám 64,öcsém 55 éves korában halt meg rákban, és a nagyapám, aki borozgatott is, cigizett is, ő élt 74 évig. Én sokkal rosszabb életet élek, mert 17 éve elgázoltak, tönkrement az egyik térdem, a másik meg a féllábazás miatt elkopott, tehát a lakást sem tudom elhagyni segítség nélkül, és megeszem a csülökpörköltet is, de, ha kihagynám, akkor sem hiszem, hogy 90 évig élnék, de nem is szeretnék. De gratulálok a sikeres életviteledhez!

fhdgy 2020.07.19. 18:23:36

@orient: @élhetetlen: Én 68. vagyok. Az utóbbi három évben sokat javult a kondim, köszönhetően annak, hogy sokat vagyok friss levegőn, és ha nem is nehéz, de fizikai munkát ( is ) végzek.

Hogy ennek mi lesz az eredménye, nem tudom. Tovább élek, egészségesebb leszek, ki tudja, különben is, nincs mihez viszonyítani.

Egy dolog van, jobban érzem magam a bőrömben.

orient 2020.07.19. 18:42:10

@élhetetlen: Sajnálom, ennyi tragédiát még elolvasni is sok volt nem még átélni. Nekem nagyapám aki rendszeresen ivott cigizett élt 90+ évet és elaludt egyik este, de mondjuk ez talán a kívétel és nem a szabály.

Amiket te írtál az teljesen rendben van. Amit én túlzott húsfogyasztásnak nevezek, az amikor valaki minden nap eszi a szalonnát, kolbászt, este, ebédre min. valami disznó-marha húst és időnként csirkét...etc. Zöldséget egy paradicsom az már valami óriási mennyiség egy paprikával. Kb. ilyeneket lát az ember maga körül MO-n és ez az átlag. AMit Te írtál az valóban sokkal jobb ennél mertha saját kertből ettek, azt gondozták is és nem voltak dohányosok, tólzott alkoholfogyasztók (én még a napi pohár bort is normálisnak tartom, mondjuk az állandó napi pálinkát már nem annyira...) akkor ott nem tudom mi lehetett a gond. Lehet tényleg genetika akkor jobban közrejátszott, és van ilyen is én sem vagyok tévedhetetlen.

Ami biztos,ha Te így élsz, mértékletesen amennyit lehet megteszel az étkezésben, mozgásban azért ne temesd magad a genetika miatt. Lehet te fogsz 90évig élni jól. Szüleink, nagyszüleink generációja azért világháborúban és utána nevelődött ami talán szintén nem volt a legegészségesebb. Ha mindent megteszel ésszerűen te lehetsz a kivétel...

A Dundee 2020.07.19. 18:42:11

Kiegészítés a cikkben foglaltakhoz.
Pozitívumok:
-Mivel Bécsben elég magas az életszinvonal, pár év munkával olyan szintre húzhatod magad, amiért Magyarországon több 10 évet dolgozhatsz – a szolgáltatások, műszaki dolgok, utazás etc. hasonló áron vannak, vagy nem jelentősen drágábbak – viszont a fizetések sokkal magasabbak. Rengeteg dolog ami otthon nehezen elérhető, vagy luxus, az itt hirtelen spórolás nélkül elérhetővé válik. És nagyon hamar átáll az ember agya – emlékszem amikor kiköltöztem hogy húztam a számat a 400 eurós albérletre – most meg egy lakás háromszor annyiért kifejezetten olcsónak tűnik- a megnövekedett igényszint okán. Viszont fordul a kocka, ha az ember valami komolyabb vagyontárgyat, pl. ingatlant szeretne venni. Egy két ember számára élhető, mondjuk 60 négyzetméteres lakás valamelyik „olcsóbb“, külső kerületben 300.000 eurótól indul. (Hasonló a helyzet mint otthon most már. Rengeteg embernek a fővárosban elérhetetlen egy saját ingatlan.)
-Tényleg TOP a város, baromi kényelmes itt élni, erről szerintem nincs vita. És nagyon jó helyen fekszik: innen a nyugati sípályák, a horvát tengerpart, Velence, a Balaton vagy akár Budapest is csak pár órás autókázás… A Vienna International Airport egy köpésre, a belvárosból 20 perc alatt elérhető, ahonnan a világon bárhová el lehet jutni.
- Az egészségügy köröket ver a magyarra. Volt (bal)szerencsém kórházban feküdni Bécsben műtét okán, és párhuzamosan párom édesanyjával kemoterápiára járni Budapesten…nem lehet összehasonlítani az infrastruktúra, az ellátás, a hozáállás minőségét sem…ég és föld. Azt hiszem ezen a téren a legnagyobb a lemaradásunk. Legalább egy 30 év, de lehet több is.
-A mentalitás a gondolkodásmód: nincs kiskapu, nincs sunyiskodás, okosba megoldás. Mindenki tudja a szabályokat, mindenki betartja őket. A mottó: az enyémre vigyázok, a miénkre még jobban.” Szét kell nézni a közterületeken – ugyanazok az épületek állnak itt is mint Pesten, de szépen felújítva. Nincs évtizedes kosz a falakon, az utcán nincs szemét. A parkolás ki van találva, meg van oldva rendesen. Tudatosan, tervezetten parkosítanak, mindent rendben tartanak. Amilyen a porta, olyan a gazda. Az elvégzett munka után számlát adnak, adót fizetnek, garanciát vállalnak. Alapvetően hosszú távra terveznek, nem az a célja mindenkinek, hogy pár év alatt megcsinálja a tuti built (nincs sültgalamb, vagy lottómentalitás), és ezért másokat letaposva, azokon átgázolva jusson előbbre, hanem hosszú, kényelmes életet szeretnének és erre terveznek. Élni és élni hagyni. Ebből fakadóan sokkal kevesebb a stressz az emberek életében. Arról nem is beszélve, hogy itt rengeteg olyan ember él, aki eleve olyan vagyonba született, hogy soha életében egy percet se kellene dolgoznia. A szegény keleteurópaiaknál látom, hogy ez mekkora meghasonlást tud okozni – rengetegen egyszerűen nem képesek ezt feldolgozni. Sokszor láttam, hogy valami elképesztő durván felerősíti a kisebbségi komplexust, és minden pénzüket elverik drága kocsikra meg luxuscuccokra, csak hogy látszatra csökkentsék a “hátrányt”.

A Dundee 2020.07.19. 18:42:11

Negatívumok:
-Te itt mindig bevándorló leszel. Pont. Az osztrákok bár udvariasak, megtartják a két lépés távolságot. Nekem 10 év alatt 1 db osztrák „barátom“ (értsd: olyan ember, akivel évi 1-2-szer privát is csinálunk valamit) lett – pedig több munkahelyem is volt, sőt, még egyetemet is végeztem itt. Az európai népek sem sokkal barátságosabbak, mindenki tartja a 2 lépést. A többi népség – a balkáni liga, kínaiak etc., akik egyépként is meredeken más kultúrából jönnek, pedig tejesen autonóm párhuzamos társadalmakat képeznek – mondjuk velük nem is nagyon akartam soha elvegyülni. A törököknél pl. rendszeresen találkozni extrém hazafias mentalitással, ők úgy gondolják, hogy itt Bécsben nagyobb törökök lesznek az otthoniaknál is. Laktam egy pár évet a Reumannplatz közelében – ezek hétvégenként a 10 éves fekete zöldségesmercivel köröznek az utcán, csutka hangra tekerve a dilláláj-t, és a török zászlót szolidan kilógatva az ablakon. A drogdílerek, maffiózók, stricik nagyrésze ezekből a párhuzamos társadalmakból jön, és az a helyzet, hogy a helyi rendőrség és politika nem nagyon tud mit kezdeni velük, és eléggé felfejlődtek az elmúlt években – esténként tele lesz a város sunyi kis gengszterekkel akik vagy az utcákon grasszolnak falkákba verődve, vagy az utakon köröznek drága autókban. Annak idején amikor az igentisztelt L. János szerepelt a TV-ben a bécsi kis riportjával, körberöhögtem a dolgot (egyébként abban az utcában laktam, ahol azt felvették). Azóta változott a helyzet, sajnos tényleg nagyon meredeken kezd Bécs masszív bevándorlóváros lenni, már a mindennapi életben is - érezhetően.
-Ha már szociális vonal: helyi magyar társaság is monduk úgy, hogy elég vegyes képet mutat. Amikor kijöttem, lelkesen járogattam mindenféle klubbokba, rendezvényekre…sajnos amiket ott tapasztaltam, eléggé elvette a kedvem a további látogatásoktól. Maradjunk annyiban hogy messze nem csak a diplomás rakétakutatók jönnek karriert építeni külfödre dolgozni, hanem rengeteg olyan ember, akinek már otthon is eleve problémája volt az elhelyezkedéssel, vagy végső elkeseredésükben kötöttek ki, adósság, a törvény vagy ki tudja mi elől menekülve. És itt is rengeteg az ügyeskedő, akik a többi honfitársból szeretne megélni. Nagyon gyakran találkoztam azzal, hogy 3 perc után a zsebemben turkáltak, tuti ajánlatuk volt, vagy csak az életemet akarták rendbehozni…szóval nagyon durván meg kell a honfitársak közöztt is válogatni, kivel közösködik az ember. Hosszú távon egyébként pont a szociális vonalat látom a legnagyobb problémának / kompromisszumnak a külföldi életben. Lesz egy viszonylag gondtalan, kényelmes életed neked meg a családodnak, de jóformán barátok és komolyabb szociális háló nélkül, kvázi elgyökértelenedve. (Láttam ez hova vezethet – az egyik szomszédomban egy öreg pár lakott, és egyik este ordítva verte az ajtót az asszony hogy „kommen kommen, schnell schnell“. Papa agyvérzést kapott a wc-n, mamó meg nem tudott kit hívni, se család, se barátok, németül meg nem nagyon beszélt…)
-Létezik karrier vonalon egy üvegplafon. Nem osztrákként soha nem lesz Bécsben sikeres céged pl. mérnöki, pénzügyi vonalon, vagy építőiparban. A kávézó nyitás is mese, jópár vállalkozást láttam bebukni már. Nem fogsz megbízásokat kapni, nem fog jövedelmező ügyfélkör felépülni. Szolgáltatásokban lehet még mozgolódni: és most kifejezetten a takarítócégekre, vagy a hasonló kvalifikálatlan munkát végző kisvállalkozásokra gondolok. Vagy lehetsz egy jó alkalmazott, akit megbecsülnek, sőt, akár csapatvezető is, de ennyi. Akinek ettől több ambíciója van, annak rossz híreim vannak.
Nem akarom Bécset negatív színben feltüntetni, de azt látom hogy a kint élők egyik irányból, az otthon élők meg a másik irányból torzítják a képet aszerint, az ő kis világuknak mi felel meg jobban. Ezek csak ez én tapasztalataim, 10 éve élek Bécsben. Mint mindenhol, itt sem csupa napfény minden, vannak jobb és rosszabb dolgok. Csak szerettem volna kicsit (kendőzetlenül) árnyékolni a képet.
Aztán mindenki választhat…

élhetetlen 2020.07.19. 18:56:29

@fhdgy: Örülök, hogy jól érzed magad. Én is jobban örülnék, ha tudnék utazni, az volt a kedvenc mániám, vagy le tudnék guggolni, vagy térdelni, hogy legalább a teraszon levő növényeimet el tudjam látni, de ez sem megy. És ez nem elhatározás kérdése, nem is edzésé. A V alakban eltört sípcsontom felhasította a térdporcot, és kiütött annyi csont darabot oldalt, hogy protkót sem lehetett beültetni. Aztán a mozgáshiány megtette a magáét, tavaly már egy gerincműtét jött, már hajolni sem tudok, aztán kakukk. Már az is kihívás, hogy a lenti hűtőbe betegyek egy fazék levest. Szóval jöhetnek a jó tanácsok, csak nem tudok mit kezdeni velük.

fhdgy 2020.07.19. 19:12:46

@élhetetlen: Bocs, nem jótanácsokat akartam adni!

Inkább a genetika vs. életmód témához fűztem a saját esetemet.

Én is sajnálom azt, ami veled történt. Egy baleset nyilván sok mindent felülír. Hogy előtte mi volt a genetika meg az életmód, egy pillanat alatt mehet a kukába.

Nekem 46 éves koromtól van gond a szívemmel, szívműtétem is volt. Ennek ellenére igaz, amit az elmúlt három évemről írtam.

Ha az embernek eü. gondjai támadnak, mindjárt jön, hogy mozgás, diéta, életmódváltás, stb.

Nekem talán sikerült jó irányba lépnem. Remélem!

2020.07.19. 19:49:31

@A Dundee: " ők úgy gondolják, hogy itt Bécsben nagyobb törökök lesznek az otthoniaknál is."

ilyet azert latni a magyarok kozott is

orient 2020.07.19. 20:15:30

@A Dundee: Nagyon jó komment és reálisan mutatja a képet. Nyilván kint jobb az élet ezt nem is lehet vitatni, sok minden ég és föld mint amit említettél (pl.egészségügy, tisztaság...) de minden igazából pénzkérdés (meg politika is persze, korrupció...)

"Szét kell nézni a közterületeken – ugyanazok az épületek állnak itt is mint Pesten, de szépen felújítva. Nincs évtizedes kosz a falakon, az utcán nincs szemét. A parkolás ki van találva, meg van oldva rendesen." - ez pnzkérdés. Ott is van idióta aki lehugyozza meg lehánnya a falat, leveri, kidobja a szemetet az ablakon, de ott van pénze az önkormányzatnak másnap feltakarítani, épületnek kifizetni a festést...etc. Itt nyilván vannak akik sokat hisztiznek, ha 1000Ft-ot kell fizetni valamiért extra a házban.

A luxusdolgokra nem vennék mérget már. Nyilván sokkal több pénz van Bécsben és átlag Lidl vs. Billa pénztáros nem fog egy színvonalon élni itt és ott, de monjuk egy tanultabb, jól képzett ember már pesten sincs lemaradva sokkal. Én vettem luxuscikket ausztriában mikor ott éltem és mikor el akartam adni nem ment könnyen, Pesten meg elment egy hét alatt és volt rá 10 jelentkező (nem maffia arc, hanem mérnök, programozó...stb.)...itt is kezd lenni egy réteg akinek van pénze csak nyilván sokkal kisebb még mint ott.

Lakásárak meg. Hát itt kijjebb egy nem lerobban kerületben simán kapsz lakást 100,000 eurért belvárosban meg 200k-ért.
Ahhoz képest a kint a fizetésemhez képest kb. sosem álmodtam-tudtam volna venni kint egy lakást, ha nem akarom fizetni a hiteleket 20 évig(amit nem akartam, pedig nem pizzafutárkodtam ott sem). Itt egy képzett állással legalább annyi vagy több esélyed van lakást venni mint bécsben. Az átlag Spar pénztárosnak mondjuk semmi esélye pesten ez is igaz és ez az egyenlőtlenség ami a leg szembetűnőbb a társadalomban és nem mondjuk egy multinál dolgozni.

Magyarul nem fekete fehér a dolog. Én megértem, ha valakinek ott jobban teszik mert valóban sokkal jobb minden mint MO-on, de amit nem szeretek ez itt minden király, ott minden szar, mert ilyen nincs. Mindennek megvan az előnye és hátránya, ahogy Te is leírtad. Össze kell adni és aszerint dönteni. Most Pesten elvagyunk, de lehet pár év múlva a nyugis életre vágyok és megint kiköltözök mert akkor az ottani előnyöket akarom az itteni hátrányokkal szemben.

Albu 2020.07.19. 23:19:38

Én az orrszívogatást szívből gyűlölöm itt, a román és ukrán parasztok és prolik e téren jóval kulturáltabbak.

élhetetlen 2020.07.20. 00:04:07

@fhdgy: Igen, 50 éves koromban Isztambulban (ez volt az utolsó utam egészségesen, pár héttel a baleset előtt), még megfuttattam úgy a harminc éves havert és a barátnőjét, hogy, bár már látszott a mecset, ahova el akartam vinni őket, de a srác megállt az utcasarkon, és mondta, hogy fog egy taxit, és hazamegy, mert nem bírja tovább. Tovább csaltam őket, akkor meg a lépcsők előtt adták fel, hogy úgyis zárva van. Felfutottam, aztán mondtam, hogy nyitva, felmásztak. Jó formában voltam. 15 évig elféllábaztam, két éve adta meg magát a járművem is, a derekam is. Van egy emeletnyi lépcsőm, már nem megy. Életforma váltás, igen, elköltözhetnék valahova, ahol az ajtóm előtt van a lift, de nem tudom rászánni magam. Itt ülök egy gólyafészekben, kilátással a Gellért hegyre a János hegyig, a másik oldalon a 36 nm-es terasz leánderekkel , rózsákkal, nem tudom elképzelni, hogy valahol a szemben levő ház ablakát nézzem. Falu szóba sem jön, mert a hajnali hólapátolás nem fér már bele, és ide még a Tesco felhozza a nyersanyagot. Ez pszichés csapda is, de itt még el tudom látni magam, ha főzés közben le is kell ülnöm párszor. Azt hittem, egy kicsit rendbe tesznek az orvosok, de májusra volt időpontom a gerincközpontba, törölték, a térdészemet, aki anno operált, meg kirakták a kora miatt, már visszament, de hogy mikor tud fogadni, még nem tudom. Egy biztos, ez az év is elúszott. Ez nem panasz, tudom, hogy változtathatnék, agyalok, csak nem találom az irányt.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2020.07.20. 03:36:15

@A Dundee: remek komment!
8 év után hasonlóképp látom, nálad talán kevésbé szürkén a negatívumokkal.
az előnyöket nem taglalom hosszan, mert ha csak 1-2 évig próbálja meg itt valaki, annak is értelme van és tapasztalat. másképp veszel utána már mo-on is levegőt, ami egyáltalán nem baj.

osztrák barátok nem egyszerű kérdéskör.
szerintem jó ismeretségeket, jó és érdeklődő kollégákat lehet találni. ha van hobbid, vagy valami terület, amiben jó vagy és ez nekik is feltűnik, akkor sokkal könnyebb ismerkedni és fesztelenül beszélgetni; netán kapcsolatokat építeni.
nem annyira társasági lények, mint aki bp-i; másképp fogalmazva meg vannak már a fix és bevett köreik, ritkán nyitnak. de érdeklődni sokan érdeklődőek egy bizonyos határig.
tapasztalataim szerint kevesebb műmosolyt kapsz az angolszász közeghez képest, de kevesebb reakciót is annál.
+ sokat számít, ki milyen élethelyzetben kerül ki: egyetemistaként nyilván sokkal több ismeretséged és kapcsolatod lesz.

amúgy a kapcsolati és szociális háló nagyon sokat számít nekik is, meg a magukról mások számára kialakított kép. ebben sok kint élő magyar példaképet lát szerintem, sokan idomulnak, de nem mindenki persze.

lakhatási kérdés:
ahogy bp-en, itt se egyszerű. munka és bankszámla nélkül kifejezetten nehéz. ugye évi 5-10e betelepülővel számít a város 2030ig, ezért is építkeznek a külső kerületekben sok helyen. az azért most látszik, hogy a covid megfogta az albérlet piacot és maradnak üresen lakások friss házakban is. épp most májusban költöztünk, látom. az airbnb-t eddig is fogták, most még szorosabban.
lakás vásárlást szerintem nem érdemes, de ezt mindenki el kell döntse saját pénztárcája szerint. az agglomerációban vannak megfizethető lakások is, vagy kisebb garzonok.
sokat számít, hogy gyerekes család költözik ki, mert gyerekekkel egyből temérdek más szempont felmerül: pl szociális hálójuk fontosabb, többnyelvűség, több kultúrát látnak egymás mellett, stb. szerintem aki a gyerekei érdekeit nézi, Bécs esetében nehezen tévedhet. lehet, hogy nem lesz szuperjó bizonyítványa vagy nem sorolja fel a honfoglaláskori magyar törzsfőket tíz másodperc alatt, de számos olyan kézséget tanul, ami csak hasznára lesz később. ui: van hivatalos magyar-osztrák suli, sőt ovi is.

a ki mekkora osztrák és mekkora bécsi versenyt meg nyilván nem bevándorlóként kell megnyerni. most nem fogom megtalálni a linkjét, de a városi önkormányzati webtengerben van ilyen térkép, ahol házblokkonként meg lehet nézni, mekkora a bécsi születésűek, az osztrák állampolgárok (ez spec Bécsben nem jelent osztrák származást is, sok bevándorló hátterű van) illetve bevándorlók. pl Favoritenben (lézerjani) vagy Meidlingben simán 40-50% a bevándorlók aránya. azért Bécs mindig is hatalmi központ, korábban császárváros volt, mindig voltak is bevándorlói.
na mindegy, ez már más téma.

magyar közösség szerintem nem sokban különbözik mostanra más, nagyobb, közepes diaszpórákétól. pl németek, törökök, szerbek, románok többen vannak jóval. szerintem a 2008 előtt kint élő párezer magyar számára lehetett döbbenetes az elmúlt 12 év átalakulása; mert mára már tényleg minden szolgáltatásra, szakmára találsz kint valakit. és persze van, aki nyelvtudás nélkül, pár tízezer forinttal indul; elég esélytelenül, de elszántan.
idővel szerintem változik, ki honnan ismerkedik, nekem az ömlesztett nagy magyar társaságok sosem tetszettek, túl nagyok voltak az arcok és nagy a hőzöngés a semmire.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2020.07.20. 03:44:03

+one more thing:
még 5 éve is lehetett úgy végig sétálni az utcákon, hogy nincs szemkontaktusod, nem beszélsz senkivel. nyilván kerülettől is függ, de ma 2020ban ez sokkal nehezebb.
szóval a még 90es évek Bécsét is “halott város”ként leíró bécsi osztrákok is nyitást látnak, a 2010es évek alatt csomót fejlődött e téren a város.

Attilajukkaja 2020.07.20. 09:35:33

@flash.gordon:
"Nincsenek annyian. Bár a török is tud úgy dolgozni mint a magyar v román. Gyereket meg tuti többet vállal."
Ebben igazad lehet. De akkor is azt mondom, hogy inkább K-Európából toborozzanak vendégmunkásokat, mint a K-Keletről. Mindenki jobban jár. Na jó, a k-európai anyarországok persze megsínylik, de azt is, ha az állampolgárai nem tudnak rendesen keresni.

@SzZoole:
"már miért ne kellene tudniuk magyarul???"
Nem én írtam, hogy meg kellett volna tanulniuk magyarul, csak reagáltam a beírásra.
"Mint fentebb írtam az osztrákok a magyar birodalom része volt éveken keresztül, nem?"
De, persze! Már értem. Bocsi, elsőre nem esett le. :o)))))

@fhdgy:
"Szerintetek hány Szíriuszról jött magyar van, akik ezt készpénznek veszik? Igaz, hisz az Internet is megírta! -:)"
Ebben igazad van. De sajnos túl sokan. Vajon miért szeretik annyian az összeesküvés elméleteket? Meg a vérnacionalizmust? Talán mert mindent megmagyaráz és könnyű azonosulni vele?

@Pink Petsch:
"Milyen kulturális kötődése van egy egy oltyánnak Bécshez?"
Például az, hogy a románok is keresztények. És hogy őseik egy része történelmileg a Monarchiában élt. Tudják, hol van Bécs, amiről egy török vagy hallott, vagy nem.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2020.07.20. 23:06:22

@Attilajukkaja: ha megnézed a statistik.at hivatalos bevándorlási számait az elmúlt 20 évre visszamenőleg, szembetűnő a 2011 májusi szabad munkavállalás kezdete óta a közép-kelet-európai országok térnyerése. pl magyarok esetében 20ezerről 90ezerre, románok esetében 15ezerről 130ezerre.

ha jól emlékszem, egyedül a csehek száma csökkent a 2002es 30ezerről a tavalyi 10-12ezerre. ez is eléggé sokatmondó.

szóval ha nem nyalnád be a propagandát, akkor sokkal másabb a valóság. take the red pill.

hablaty67 2020.07.23. 12:07:12

„Az osztrák hús minősége nagyszerű, de az, ahogyan a legtöbb osztrák étterem a hússal bánik és ahogyan azt elkészíti, meglehetősen kiábrándító” – írta. Számomra ez azért kicsit meglepő. - írja a kommentelő.

Hát, én konyhán dolgozom Ausztriában évek óta, és igazán jól elkészített húst nem nagyon ettem, a vajon, frissen sütött Wieneschnitzel kivételéve... Egy 5 csillagos szálloda konyháján pl. nincs fedő... így párolj húst, vagy készítst el akár egy Kaiserschmarrent normálisan.
Ami nekünk a pörkölt (marhahús a saját levében, párolva, saját szaftjában) az az osztrákoknak Goulasch, azaz csinálnak egy paprikás szószt majd nagy lángon, fedő nélkül megfőzik benne a minőségi (száraz...) marhahúst.
DE! Bemehetsz bármely osztrák élelmiszerboltba és nem kapsz szar sütit, míg Miskolcon pl. ismerni kell a cukrászdákat, ha nem akarsz hányni az - amúgy helyben jó nevű bolt - édességétől.

Attilajukkaja 2020.07.23. 13:32:18

@adamskij:
"szóval ha nem nyalnád be a propagandát, akkor sokkal másabb a valóság. take the red pill."
Nem értem ezt a rosszindulatú hozzászólásodat.
Semmit nem változtat azon a véleményemen, hogy preferálom azt a tendenciát, amit amúgy Magyarországon is látok, hogy inkább Európán belül migráljanak a gazdasági bevándorlók, mint máshonnan. Mert bevándorlókra, vendégmunkásokra nyilvánvalóan immár minden fejlettebb országnak szüksége van/lesz.

Attilajukkaja 2020.07.23. 17:36:44

@hablaty67:
Nagyon érdekes, amiket írsz. Én is úgy tudom, hogy a menő magyar éttermek is Ausztriából szerzik be a húsokat. Azt mondják, hogy itthon is vannak jó minőségűek, de a folyamatos ellátás nincs biztosítva, ezért inkább Ausztriából vagy Franciaországból szállítanak.
A Goulasch osztrák elkészítése viszont szerintem olyan, ahogy itthon készítjük a bécsi szeletet: gyakran sertésből vagy másból. Nagyon messze esik az autentikustól. És nem csak az osztrákok készítik így a gulyást, hanem a lengyelek és más környező országok is.
A fedő nélkülözése egy konyhában számomra meglepő volt, de egy szakács feltalálja magát, és lefedi az edényt egy alufóliával. Én legalábbis ezt tenném. :o)
A Kaiserschmarren elkészítésének eredeti receptjét sem ismerem, ezért csak félve kérdem, hogy nem lehetséges-e, hogy az osztrákok jobban tudják, hogyan kell a saját édességüket megsütni?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása