oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. május 08. 06:30,  A Halhatatlan Ezred 52 komment

2020. május 08. 06:30 Határátkelő

A Halhatatlan Ezred

Hetvenöt évvel ezelőtt ért véget a II. világháború (illetve… de majd erről később), amit Európa sok országában ezért május 8-án ünnepelnek. Az idei persze megint más lesz (illetve nem lesz), de azért Francis Franciaországból érkezett írása egy egészen érdekes részét dolgozza fel a megemlékezéseknek.

cim_foto_maria_tchobanov.jpgA tavalyi párizsi felvonulás (Fotó: Maria Tchobanov)

„Európa sok országában május 8-án ünneplik a második világháború végét. Az Amerikai Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Franciaország és a Szovjetunió szövetséges hadereje előtti kapitulációt ugyan 1945. május 7-én írták alá, de az csak közép-európai idő szerint május 8-án 23.01-kor lépett életbe.

A moszkvai idő szerint – a kétórás időeltolódás miatt – ez a nap már május 9-e volt. A Szovjetunióban ezért hagyományosan mindig május 9-én ünnepelték a Győzelem Napját.

Az utódállamok közül sokan tartják még ezt az ünnepet, de például Ukrajna 2015-től már május 8-án – együtt Európával – emlékezik. A 2015. év fordulópont volt a Halhatatlan Ezred történetében is, mert a Vörös téren ebben az évben vonul fel Putyin a háborús hős édesapja fotójával a kezében.

A Halhatatlan Ezred nem Putyin találmánya. Az orosz Wikipédia szerint először 1965-ben a novoszibirszki 121. számú iskola tanulói vonultak fel a szüleik, nagyszüleik háborús fényképeivel.

Hasonló akciót jegyeztek fel 1981-ből, amikor egy kozák településen vonultak fel a gyászruhás anyák a hősi halált halt gyermekeik, rokonaik fényképével. Az ötlet szülőanyja egy rendezőnő, Júlia Szinyelnyikova volt. Nem sorolom tovább az előzményeket. A lényeg, hogy 2012. május 9-e lett a Halhatatlan Ezred civil mozgalom születésnapja.

A helyi civil kezdeményezéstől a világhírig

Magát a projektet a „Halhatatlan Ezred” címmel 2011-ben, Tomszkban három újságíró (Szergej Lapenkov, Szergej Kolotovkin és Igor Dmitriev) találta ki.

A helyi média segítségével meghirdették az akciójukat: Tomszk lakosai vonuljanak fel a Győzelem Napján kezükben a szüleik, nagyszüleik, dédszüleik, stb. fényképeivel, így őrizve azoknak a hősöknek az emlékét, akik részt vettek a Nagy Honvédő Háborúban.

A felhívásra több mint 6 ezer felvonuló özönlött 2012. május 9-én Tomszk utcáira. A lavina elindult. Egyre több orosz és külhoni városból érkezett csatlakozási igény a tomszki ötletgazdákhoz, akik 2014 januárjában megalapították a „Halhatatlan Ezred” civil szervezetet.

halhatatlan_ezred_2018.jpg

Az alapszabályuk értelmében a megmozdulásokat a „Halhatatlan Ezred” koordinátorai szervezik, akik elfogadják a civil szervezet alapelveit, úgymint politikamentesség, non-profitjelleg, stb.

A lavina viszont megállíthatatlanul gördült tovább és tovább, kiszámíthatatlanul vagy éppen nagyon is kiszámítható módon. Aki ismeri a „politika” alaptermészetét, nem lepődik meg, hogy rögtön voltak olyanok, akik meglátták a civilek akcióiban a lehetőséget önmaguk, pártjuk, stb. népszerűsítésére.

Az első moszkvai Halhatatlan Ezred felvonulás megszervezése 2013-ban egy fiatal politikushoz és egy idős színészhez köthető, nevezetesen 2013-ban Nyikolaj Zemcovhoz és Vaszilij Lanovojhoz. Felhívásukra mindössze 1000-1200 felvonuló jelent meg a moszkvai Poklonnaja Gorán.

A moszkvai szervezők ez után azt javasolták, hogy a „Halhatatlan Ezred” megmozdulást tartsák a Vörös Téren, a május 9-i díszparádét követően. Két társadalmi szervezettel együtt a „Halhatatlan Ezred” Moszkva kérelmet nyújtott be az Orosz Föderáció Elnökéhez, Vlagyimir Putyinhoz címezve.

A szervezők megkapták az engedélyt és sokkal többet is annál. Az egységes arculathoz egyen-képkereteket, hivatalos mozgósítást, biztonsági intézkedést és ráadásul magát Vlagyimir Putyint, aki felvonult az 50 ezerre duzzadt moszkvai Halhatatlan Ezreddel, ezáltal világraszóló reklámot csinálva ennek a manifesztációnak.

Amíg 2015-ben mindössze 17 országban volt Hallhatatlan Ezred megmozdulás, 2016-re már 42 országra nőtt a számuk. A lavina hömpölygött tovább.

A Halhatatlan Ezred csípni kezdte az antiputyinisták, antibolsevisták, antikommunisták, oroszfóbok, stb. szemét. Mutogatták a Sztálin fényképével felvonuló veteránokat és utódjaikat, hogy lám-lám, itt a bizonyíték, hogy ez az éves rituálé a nagy Szovjetunió feltámasztását célozza.

Ukrajna, mutatva a különállását átrakta május 8-ra a május 9-et, az ünneplést és a civilek felvonulását „Senkit nem feledünk, semmit nem feledünk” felkiáltással. Fehéroroszországban „Belorusszia emlékezik” néven fut tovább a felvonulás.

A Franciaországban élő „oroszok” is hamar bekapcsolódnak a világméretű megemlékezésbe. Azért használom idézőjelben az oroszok megnevezésüket, mert sokan vannak, akik „nemzetiségileg” sosem voltak oroszok, vagy már annak a generációnak a tagjai, akik nem is beszélnek oroszul, mert elfranciásodtak.

Viszont a lelkük mélyén, a családi történeteikben ott őrzik a Gyéduska vagy a Bábuska emlékét, akik a Nagy Honvédő Háborúban harcoltak. Belőlük lettek a Halhatatlan Ezred francia koordinátorai, nekik köszönhető, hogy 2018-ban a „Régiment Immortel” akció megrendezésre került Párizsban, Marseille-ben, Lyonban, Nizzában, Strasbourgban, Montpellier-ben, Béziers-ben, Fréjus-ben és Metz-ben.

Hogy kerül a csizma Putyin az asztalra?

A Halhatatlan Ezred franciaországi térhódítására jött is az ellencsapás Galia Ackerman személyében, akinek 2019 tavaszán jelent meg könyve A Halhatatlan Ezred. Putyin szent háborúja (Le Régiment Immortel. La Guerre sacrée de Poutine) címmel.

A francia Wikipédia szerint az 1948-ban született, moszkvai orosz-zsidó származású történész és újságíró Galia Ackerman 1984-ben telepedett le és kapott francia állampolgárságot, számos publicisztikát tudhat magáénak.

A normandiai caeni egyetem hajdani professzorának leplezetlen elfogultsága igen meglepő. Akár történész, akár „csak” újságíró az ember: elvárás a hiteles források felkutatása.

A történészasszony vagy tudatosan hagyta figyelmen kívül a tényeket, például az orosz újságírói kollegái által életre hívott megemlékezés születését és evolúcióját, vagy csak egy hangzatos címet keresett és talált, hogy ügyes marketingfogásként Putyin nevével adja el a könyvét, ami persze egy antiputyinista kirohanásként is értékelhető.

A francia kritika az egekig méltatta Galia Acherman könyvét. A Radio France Internationale (RFI), ahol a szerzőnő 1988 és 2010 között újságíró-szakértő volt, úgy fogalmazott: „Ez egy csodálatos és meglehetősen nyugtalanító könyv, … Feltétlenül el kell olvasni.”

hallhatatlan_ezred_naptar.jpg

Találomra felhívtam telefonon az egyik orosz származású francia ismerősömet, Igort, hogy megérdeklődjem, ő olvasta-e ezt a bizonyos könyvet. Olvasta. És… most nem akarom idézni a sokszor nyomdafestéket nem tűrő véleményét.

Igor meglehetősen indulatosan magyarázta el, hogy akik a Halhatatlan Ezredet mocskolják, azok nem Putyint, hanem azokat az embereket, illetve azok emlékét tiporják sárba, akik megszenvedték a háború szörnyűségeit.

A kegyeletsértés pedig elfogadhatatlan és megbocsáthatatlan. De ezt csak azok értik, akik „oroszok” és a családjukban van olyan katona vagy civil, aki Nagy Honvédő Háborúban élt vagy halt.

Utóirat

2020. április 16-án Putyin bejelentette, hogy a koronavírus-járvány miatt a Vörös téri díszszemlével együtt az évfordulóval kapcsolatos minden más eseményt is el kell halasztani, köztük a Halhatatlan Ezred vonulását, amely Moszkvában több százezres, országosan és nemzetközi szinten pedig milliós tömegeket szokott megmozgatni. Az ünnepségek megtartásának új dátuma még nem ismeretes.”

Ha szívesen olvasnátok még Francisról, látogassatok el a blogjára

Kövesd a Határátkelőt az Instagrammon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

"Írország, naplemente előtti séta a parton, sehol senki, általában tele van." �: Nikolett #írország #ireland

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Oroszország Franciaország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9315669860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2020.05.08. 07:58:07

"A francia kritika az egekig méltatta Galia Acherman könyvét"...Csak nehogy őt is megmérgezzék...

kardio1 2020.05.08. 10:58:16

"Párizsban, Marseille-ben, Lyonban, Nizzában, Strasbourgban, Montpellier-ben, Béziers-ben, Fréjus-ben és Metz-ben."
Helyesen:
Párizsban, Marseille-ben, Lyonban, Nizzában, Strasbourg-ban, Montpellier-ben, Béziers-ben, Fréjusben és Metzben.

verkagrafomanka 2020.05.08. 15:06:33

@kardio1: "magyarul" Strasbourgban, mert kiejtjük a g-t, és Fréjus-ben, mert az s-t nem ejtjük a végén :) De amúgy nem tökmindegy?

kardio1 2020.05.08. 15:19:24

@verkagrafomanka: magyarul, ha németesen mondjuk Strassburgként, úgy ejtjük a g-t és nincs kötőjel. Strasbourg esetében a szó francia, a g néma, így kell a kötőjel. Fréjus esetében a szóvégi s-t kiejtjük, így toldalékoláskor nincs kötőjel.
Egyébként nem vérre megy a dolog valóban, de ha már Franciaországban élünk, legyünk pontosak :)

verkagrafomanka 2020.05.08. 15:21:53

@kardio1: hát akkor a saját csapdámba estem. de hogyhogy a Fréjus-nek ejtik a végén az s-t, hát ez mi már? :D

kardio1 2020.05.08. 15:32:18

@verkagrafomanka: itt délen mindent sokkal jobban kiejtünk, mint ott északon szokás. Nincs annyira hideg, hogy gyorsan be kellene csukni a szánkat :)

Francis2020 2020.05.08. 16:17:15

@kardio1: Igazad van, a hejesirás fontos! :)

kardio1 2020.05.08. 18:49:07

@Francis2020: például te François (vagy Français ?) vagy, nem Francis, ugye ? :) (persze tudom, hogy Francis is létezik, mint keresztnév)

2020.05.08. 19:22:58

@Francis2020: Hát, lásd be, ez a téma olyan nagyon senkit sem érdekel itt a blogon. Oroszországban élő határátkelőkben viszonylag kevés van a blogon, mondhatni a nullához konvergál a számuk. A Franciaországban élők, meg valahogy nem bírják átérezni a "nyomort", ami szegény oroszokat érte, mivel az ő családjaikban is volt elég háborúban elesett, eltűnt, tönkretett előd. Nem beszélve arról, hogy az oroszokat eléggé nem bírják Magyarországon, mert volt 40 évük megutáltatni magukat, amit maximálisan ki is használtak ....
Szóval, marad a nyelvtani témák feszegetése, amivel azt fejezik ki, hogy nem akarnak megbántani nagyon a téma miatt, de jobbára a-faszt-akit-érdekli-úgy-igazán-hogy-az-oroszok-miért-sírnak-rájuk-fér.

nyuszigonosz 2020.05.08. 19:39:34

Ez most érdekes volt és hát föleg aktuális is, pont ma.
Azthiszem ezévben nem lesznek ilyen felvonulások, de mondjuk még 2019-ben 170 országban volt.

Francis2020 2020.05.08. 21:01:34

@kardio1: Franc se tudja már, hogy miért éppen Francis.

Francis2020 2020.05.08. 21:04:10

@nyuszigonosz: Franciaországban nem lehet gyülekezni, max. 10 főnek, így itt nem lesz az idén menetelés.

nyuszigonosz 2020.05.08. 21:08:22

@Francis2020: Hát nagyon sehol sem lehet gyülekezni, igy ez most mindenhol, ahol ez ezeddig volt, nem lesz, nem lett. Ez van most.

Francis2020 2020.05.08. 21:19:42

@Pink Petsch: Újonc vagyok a Határátkelőn, de csak a mihez tartás végett: a faszt-akit-érdekel-úgy-igazán-hogy-ki-és-mit-szűr-le-az-írásomból. Ha érdekelne, nem blogolnék...

Ahol élek, ott sok "orosz" él és engem (!) érdekel, hogy miért tartják fontosnak a Halhatatlan Ezredet - pro és kontra. De tök jó ötletet adtál, hogy majd megírom: Nizza miért orosz város.

Nem ismerem Kardio1-et és nem tudom, hogy mit akart kifejezni a nyelvtani a nyelvtani témák feszegetésével... De igaza volt! Ennyi.

fhdgy 2020.05.08. 21:48:58

Témáját tekintve nem egy határátkelős poszt, de a mai nap szellemében megbocsájtható.

Véget ért egy háború, új, kínkeserves időszak kezdődött Európa életében. Az nem mondható, hogy békés, mert volt egy dél-szláv háború ( nekem hét rokonom halt meg ), meg Ukrajnában most sincs béke.

Az összes probléma ellenére is, lehetne bizakodóan a jövőbe nézni. de nyugodtan mégsem, mert sok hülye van, aki egy jó kis háborúról álmodozik.

A kérdés, hogy a többség normális tud-e maradni vagy győznek a hülyék!

nyuszigonosz 2020.05.08. 22:01:23

@Francis2020: @fhdgy:

Sokszor nincs határátkelös poszt, söt még olyan sem, amelyik éppen egy nagyon aktuális eseményröl szólna, annál többször az ír ujságokból összerakott akármik.

Ez ma jó volt, érdekes volt, és nem csak az oroszokról szól, nem csak a Franciországban élö oroszokról, hiszen tényleg volt tavaly már 170 országban a Halhatatlan sereg vonulása. Németországban is több városban, de Írországban, Franciországban, Ausztzriában, Norvégiában , Izraelben.... és még sok sok más országban is: így határokon átívelö dolog ez, és akkor eleve határ átkelös is.

Akit meg nem érdekel, az meg ne olvassa. Pont.

kewcheg 2020.05.08. 22:06:15

csak azt a k..va kib...szott vöröscsillagot meg hatodik lenin szobrait lehetne már egyszer elfelejteni a vérbe.......

Csodabogár 2020.05.08. 22:10:53

@Pink Petsch: Nos én ugye 10 koromból is élénken emlékszem, milyen volt mikor jöttek az oroszok minket "felszabadítani". Nyilván a nácik rettenetesek voltak, erről nincs vita, de számomra valahogy mégis az oroszok jelentették a borzalmat.:-(

2020.05.08. 22:23:42

@Francis2020: Nézd, én rommagyar vagyok, én nem utálom annyira az oroszokat, mint az átlag magyarországi magyar. Nekünk Ceau-papa anno betette az ajtót.... Nekem, hál'istennek nem volt kötelező az orosz nyelv és kultúra semmilyen szinten sem. Úgyhogy én még akár kedvelhetném is őket, de valahogy a taplón viselkedő janikat nem bírom kedvelni .. éppen ezért soha nem élnék mondjuk, például Baden-Badenben -ha annyira bennfentes vagy a külhoni orosz létben, akkor érted .... Nekem csak a bunch of rednecks, kelet-európai értelemben, és biztos van pár normális Igor is, de a franc aki kiválogatja őket a több millióból, amikor nem kötelező. Már bocs ...

2020.05.08. 22:30:29

@Csodabogár: Én tökéletesen megértelek. Nincs rosszabb, mint a barát álarca mögé bújt ellenség ....

2020.05.08. 22:52:41

@Francis2020: Ja, és annyit hadd jegyezzek meg, hogy ahányszor echte orosszal kellett itt dolgoznom Németországban, az tragédia volt. Kezdve azzal, hogy én voltam az ő főnöke. Nő létemre. Akkoriban fedeztem fel, hogy tudok németül is változatosan káromkodni. Aztán kirúgattam. Az összes oroszt .. lehet hazatakarodni a patriarchális rendszerről álmodozni és éhen dögleni, de amíg a képzettsége és a főleg a képességei, legfeljebb arra teszik alkalmassá, hogy kinyalja a konyhát a szakácsok után, addig vagy nem pofázik vissza, vagy van 2 héte még- És nem fogták fel, hogy tényleg ki lesznek baszva. Aztán jött a csodálkozás ... primitív egy banda....

fhdgy 2020.05.08. 23:04:29

@nyuszigonosz: Én elolvastam, nem is maradtam érzéketlen.

Apám végig csinálta az orosz frontot, hadifogságot, de az átlag oroszról nem mondott rosszat.

(Majdnem) Minden ember jó, csak ne legyen derékszíj, meg katonabakancs rajta. Mondom én, a volt a katonatiszt.

kardio1 2020.05.09. 07:32:04

@Francis2020: nekem végülis tetszett a posztod, a nyelvtani hozzászólás nem a poszt tartalmi kritikája volt.
Én a németek reakcióját nem értem: miért akarják ünnepelni május 8-át, hiszen rendszertől függetlenül elvesztették a háborút, az országukat romba döntötték majd kettészakították.

Francis2020 2020.05.09. 09:31:12

@nyuszigonosz: Azért kezdtem kutakodni a Halhatatlan Ezred felől, mert engem is meglepett, hogy pár év alatt, hogyan nőtte ki magát világszintű manifesztációvá. Jövőre, ha lehet, biztosan elmegyek a "helyi" megemlékezésre, mert érdekel.

Francis2020 2020.05.09. 09:59:54

@Pink Petsch: Szeretem Puskint, Csehovot, Csajkovszkijt, Sosztakovicsot, az orosz történelmet, irodalmat, zenét, olvasom és beszélem az oroszt. Szerencsémre itt is a kulturált és művelt "oroszokkal" kerültem kapcsolatba, de megerősítem: nagyon sok bunkó, nagyképű "orosz" is lézeng itt, akiket messziről elkerülök. Viszont igyekszem nem általánosítani, sztereotípiában gondolkodni. Ez persze nem mindig sikerül... De legalább igyekszem.

Francis2020 2020.05.09. 10:11:01

@fhdgy: Katonacsalád sarja vagyok. :) Apai nagyapám megjárta a Don-kanyart, megsebesült, de mázlijára a haverja talált rá a harcmezőn és cipelte a "kórházba", így maradt életben. Nekem, a kisunokának, sokat mesélt erről a csatáról és a szövetséges németekről, akik puskatussal verték le azokat a magyar katonákat, akik igyekeztek felcsimpaszkodni a menekülő német teherautókra.

fhdgy 2020.05.09. 10:20:23

@Francis2020: Apám huszár volt. Őt a lova mentette meg.

Tőle is, másoktól is sok hasonló történetet hallottam, mint amit írtál.

Meg ellenkező előjelűt is. Egy háborúban minden van. A pokoltól a mennyországig.

Nem megyek bele jobban, mert egy végtelen valami lenne belőle.

fhdgy 2020.05.09. 10:36:45

@kardio1: Ha a második világháborút nagyon sarkosan nézem, németekre meg oroszokra szűkítve a dolgot, akkor van egy eléggé agyalágyult elképzelésem.

Ha a háborút és utánna egy elég hosszú időszakot nézek, akkor a következőt mondom:

A németek elvesztették a háborút, utána viszont megnyerték a békét.

Az oroszok megnyerték a háborút, utána viszont elvesztették a békét.

Most már kicsit általánosabban:

Ritka az a társadalom, amelyik egy háborút ne választóvonalként éljen meg.

Vannak esetek, amikor egy háború egy nemzetet felemel ( itt nem területszerzésre, összerabolt anyagi javakra, stb. gondolok ). Pl. a horvátok a balkáni háborúból úgy jöttek ki, hogy lélekben egy megerősödött, összekovácsolódott társadalom lett. Ez persze azóta kicsit erodálódni látszik.

A német szerintem a II. Vh.-ból totál leamortizálódva kerültek ki. Utána viszont kikecmeregtek, feltápászkodtak, stb. belőle.

Kellett nekik az a hatalmas pofon, hogy jó irányba megváltozzanak ( kérdés persze meddig ).

Szerintem ünnepelhetik május nyolcat, a vereségüket, mert ez a vereség lett az önmaguk feletti győzelmük kovásza.

Én szeretném remélni, hogy nem fogják elfelejteni ezt a leckét!

Önmaguk és Európa javára!!!

Francis2020 2020.05.09. 11:05:29

@fhdgy: Már megint eszembe jutott egy ötlet, amit Te ihlettél. Mi lenne, ha Valaki nyitna egy blogot - alblogot itt -, ahová mindenki elküldhetné a családi-emlékezet egy kis morzsáját a II. világháborúról (ami az "oroszoknál" a Nagy Honvédő Háború).

Amúgy tök azonos a gondolatunk, hogy egy háborúban nincsenek sem győztesek, sem vesztesek. De ha vége van - akkor aztán tényleg megérdemeljük a bulit! Mint ahogy majd fiesztázom, ha ez a rohadvány koronavírus is eltűnik az életünkből!

nyuszigonosz 2020.05.09. 11:33:53

@kardio1:
Németország ilyenkor megemlékezik arról sok ( 60 millió ) áldozatról, akik Németország miatt, haltak meg, aki kirobbantotta a 2. világháborút és romba döntötte az emberi civilizációt a népírtásával,
És végre ezen a napon vége lett a 12 évig tartó fasiszta diktatúrának is Németországban.
Igen, az ország romokban, kettészakítva, de aznap meglett a feltétel nélküli kapituláció.

Tegnap Frank Walter Steinmeier elnök beszéde volt szép, csak az elejét teszem neked ide:

Heute vor 75 Jahren ist in Europa der Zweite Weltkrieg zu Ende gegangen. Der 8. Mai 1945 war das Ende der nationalsozialistischen Gewaltherrschaft, das Ende von Bombennächten und Todesmärschen, das Ende beispielloser deutscher Verbrechen und des Zivilisationsbruchs der Shoah. Hier in Berlin, wo der Vernichtungskrieg erdacht und entfesselt worden war und wohin er mit aller Wucht der Zerstörung zurückkehrte – hier in Berlin wollten wir heute gemeinsam erinnern.

Ma 75 évvel ezelött fejezödött be a 2. Világháború Európában. 1945 május 8.
A nemzetszocialista zsarnokság vége a bombázási éjszakák a halálmenetek vége a példátlan német büncselekmények és a Shoa civilizáció lerombolásának a vége. Itt Berlinben, ahol a pusztító háborút elökészítették és tömeggyilkoló útjára engedték és ahová a pusztítás minden erejével visszatért – itt Berlinben, közösen emlékezünk meg ma.

István Tamasi 2020.05.09. 12:04:35

Örök dicsőség a náci bandát le- és szétverő Vörös Hadseregnek!

István Tamasi 2020.05.09. 12:04:35

@kewcheg: Az a vörös csillag /a sapkákon/ kellett ahhoz, hogy leverjék a horogkeresztes nácikat.

kardio1 2020.05.09. 14:44:43

@fhdgy: nekem ez akkor is furcsa marad. Felülemelkedve önmagadon túlléphetsz egy háborús vereség borzalmain, de a vereség vereség marad. Nem hiszem például, hogy az elűzött sziléziai, pomerániai, kelet-poroszországi, szudétavidéki németek annyira ünnepként élhetnék meg ezt a napot.

kardio1 2020.05.09. 14:48:52

@István Tamasi: aki előtte a náci bandákkal testvériesen elosztotta Lengyelországot, illetve az érdekszférák elosztása után megszállta a balti országokat. Nemzetiszocialista, kommunista egykutya. Gyilkos diktatúra mindkettő.

kardio1 2020.05.09. 14:51:53

@nyuszigonosz: ez ugyanaz a problematika, mint Magyarország 1920-ban visszanyert függetlensége. Nem ünnepeljük a trianoni évfordulót és nem örülünk, mert irdatlan ára volt a függetlenségnek.

fhdgy 2020.05.09. 15:07:33

@kardio1: Értelek, eléggé egyet is értek.

Ahogy írtam, az apám az orosz fronton harcolt, így ő is egy vesztes hadsereg katonája volt.

Ezen nagyon sokat gondolkodtam.

Mi lett volna, ha hitler ( sic! ) győz?

Akkor apám is egy győztes hadsereg katonája lett volna és minden valószínűség szerint vitéz lett volna.

Nem lett vitéz, ellenben jó pár évig rendőri felügyelet alatt volt.

A kettő között ugye óriási volt a különbség?

Győztesek tagjaként meddig élvezhette volna? Egy napig, kettőig vagy még egy évig is?

hitler rendszere egy őrült rendszer volt. Élhettél volna addig a percig, amíg kimondod, hogy jaj, de jó, hogy élek és még győztes is vagyok. A következő percben, napokban meg adhattad volna az életed hitlerért vagy magyarként a Legfőbb Hadúrért, a Szent Koronáért ( a sor folytatható ).

Az elűzött sziléziai, stb., stb. embereket meg lehetne kérdezni, hogy jobb-e elűzöttként élve maradni a békés öregkorig vagy ágyútölteléknek lenni és várni az előbb-utóbb biztos bekövetkező hősi halált.

A Halál ötven órájában a német parancsnok tisztiszolgája, Konrád, szembesül a ténnyel: a fiai már elestek, ő is csak idő kérdése, a miértre viszont nincs válasz.

fhdgy 2020.05.09. 18:35:50

@kardio1: Most találtam az indexen:

Stigler később így emlékezett vissza Rödel szavaira:

Nem skalpokat jegyzünk, hanem győzelmeket. (...) Nem embert ölünk, hanem gépet teszünk harcképtelenné. (...) Ha csak egyszer is meglátom, hogy egy ejtőernyőst lelősz, én magam lőlek le! Nem az ellenség, hanem magad miatt kell követni a háború játékszabályait. Azért tartod be a szabályokat, hogy megőrizd az emberségedet.

totalcar.hu/belsoseg/2020/05/09/franz_stigler_charlie_brown_pilota_masodik_vilaghaboru/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

fhdgy 2020.05.09. 19:00:02

@Francis2020: Most egy kicsit sok dolgom van, így nem nagyon lenne energiám egy ilyen ötlet megvalósítására, de szimpi a felvetésed.

A keresztapám és apám együtt voltak huszárok és hadifoglyok is Sztalingrádban. Sok történetükre jól emlékszem még ma is.

Már ezek a történetek is kitehetnének több posztot is.

Több mint egy évig albérletben laktam egy volt második világháborús tüzér zászlósnál, akit a bátorságáért személyesen Horthy léptetett elő hadnaggyá. Ezt 56 után elvették tőle és lefokozták honvéddá. Én 90 után a barátaim segítségével el tudtam érni, hogy visszakapta a rendfokozatát. Felejthetetlen élmény volt számomra, amikor vittem neki a honvédelmi miniszter parancsát.

Vannak rokonaim is, akik a horvátországi háborúban vettek részt. Az is egy érdekes vonal lenne.

Szóval hajrá!

nemhüje 2020.05.10. 09:33:35

@nyuszigonosz:
Shoah civilizáció(?) lerombolása?
A Shoah-ról (a zsidók kifejezése a holocaustra) van itt szó, mely törést okozott az európai civilizációban.

Nem döntötte romba Németország az emberi civilizációt. Még az európai civilizációt sem.
Ha szerinted romba döntötte, akkor most a barbársag korában élünk? Vagy valaki hirtelen újraépítette a romba dőlt civilizációt?

István Tamasi 2020.05.10. 09:34:47

@kardio1: Sztálin - tudva, hogy lemaradt a németekhez képest a háborúra készülődésben - először a nyugati országokkal kezdeményezett együttműködési-szövetségesi tárgyalást, de azok elutasították. Ekkor nem maradt más neki, mint a Ribbentop-Molotov egyezmény.
A nemzetiszocializmust a kommunizmussal egybemosás hazugságát a jobboldal néhány évvel ezelőtt találta ki a keményen dolgozó és adózó kisemberek megtévesztésére, nehogy azok lázadozzanak a kizsákmányolásuk ellen. A sztálini rendszer diktatúra volt és nem kommunista.

nyuszigonosz 2020.05.10. 09:54:02

@nemhüje:
A szöveget nem én találtam ki. Elgondolkoztató kijelentés, de ez volt/van benne.

Francis2020 2020.05.10. 10:36:48

@fhdgy: Az a gond, hogy nagyon be vagyok táblázva, hétfőn indul az "új" élet, vagyis nem szeretnék ennek az "emlékbizottságnak" szervezője (szerkesztője) lenni. Ugyanakkor addig kell leírni a családunk történeteit, amíg mi el nem felejtsük, és az emlékek kopnak.

Francis2020 2020.05.10. 10:41:24

@kardio1: Ne mossuk össze a nácizmust, fasizmust és a kommunizmust! De a diktatúráknak megvan a saját természetük, természetrajzuk, sajátosságaik, stb. amiben nagyon sok a közös pont.

Francis2020 2020.05.10. 10:46:01

@nyuszigonosz: Én értettem - még németül is - az üzenetet. Köszi Nyuszigonosz!

kardio1 2020.05.10. 13:05:45

@István Tamasi: na persze ! Sztálin nem gondolta, hogy a németek megtámadják, a fő ellenfelei a nyugati demokráciák voltak. A hadserege gyengesége a nagy tisztogatásoknak volt köszönhető. De azért ugyanúgy terjeszkedni akart.
A kommunizmus maga is diktatúra, a proletariátusé, már a kommunista kiáltvány óta !
A kizsákmányolt kisemberek Magyarországon előbb a nyilas pártra, majd később a kommunistákra szavaztak, nézd meg a borsodi szavazási eredményeket a 30-as évektől ! Mostanában is volt átjárás a szocialista párt és a Jobbik szavazói között.
A nácik nemzeti szocialisták voltak, a kommunisták meg nemzetköziek. Az előbbiek faji, az utóbbiak osztályalapon üldözték a kijelölt ellenségeket.

kardio1 2020.05.10. 13:09:00

@Francis2020: hát ez az! A közös pontok miatt nincs köztük érdemi különbség.
A nácik nemzeti szocialisták voltak, a kommunisták meg nemzetköziek. Az előbbiek faji, az utóbbiak osztályalapon üldözték a kijelölt ellenségeket.
Az tényleg különbség, hogy az egyik egy háborúban a vesztes oldalon állt, így volt elszámoltatás. A győzteseknek mindig igaza van.

Francis2020 2020.05.10. 16:33:22

@kardio1: Nekem erről más a véleményem, de az igaz, hogy a győzteseknek mindig igazuk van! :)

kardio1 2020.05.10. 16:37:58

@Francis2020: ez a szép, hogy nyugodtan tudunk beszélgetni, még ha nem is mindenben egyezik a véleményünk ! :)
Bon courage pour le déconfinement d'un autre département tout vert !

Francis2020 2020.05.10. 16:45:43

Merci! Neked is "bon courage" a holnaphoz!

nemhüje 2020.05.10. 21:38:56

@nyuszigonosz:
Az idézett szövegben nem esik szó a civilizáció romba döntéséről. A Zivilisationsbruch törést, szakadást jelent a civilizációban. Legalábbis ebben a kontextusban civilizációs törésként szokás fordítani. (A fogalmat Dan Diner alkotta meg.)

nemhüje 2020.05.10. 21:39:01

@nyuszigonosz:
Az idézett szövegben nem esik szó a civilizáció romba döntéséről. A zivilisationsbruch törést, szakadást jelent a civilizációban. Legalábbis ebben a kontextusban civilizációs törésként szokás fordítani. (A fogalmat Dan Diner alkotta meg.)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása