oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. április 28. 06:30,  Németországi határátkelés alulnézetből: "zsákbamacska volt az egész" 33 komment

2020. április 28. 06:30 Határátkelő

Németországi határátkelés alulnézetből: "zsákbamacska volt az egész"

Ferenc egyike azoknak, akik még a németországi munkaerőpiac megnyílása környékén mentek ki dolgozni. Nem nagyon volt más választása, a családját szinte tönkretették a hitelek, vidéken munka nem volt, valahogyan el kellett tartania őket. Azóta kilenc év telt el, ma már az egész család (felesége, három gyermek) Dortmundban él és ahogy mondta, nem is tervezik, hogy visszatérnének Magyarországra.

vagohid_cikk_foto_pixabay_com_blackriv.jpg

Ferenc és családja számára 2011 hozta el a pillanatot, amikor annyira lehetetlenné vált a megélhetés, hogy muszáj volt belevágni a határátkelésbe. Németországba ment dolgozni.

Az elindulás komoly kockázatot jelentett, hiszen szinte semmit nem tudott arról, milyen lesz a munkahely, hogyan alakul majd az élete. Az első napokban elintézték neki a papírokat, utána állt be egy húsfeldolgozóba, de (mint mondta) „zsákbamacska volt az egész”.

„A legelső munkanapom úgy telt, hogy bementem, rengeteg embert láttam fehér öltözékben, azt sem tudtam, merre kell menni. Disznót kellett kitologatnom a hűtőből” – mesélte Ferenc.

„Hiába vagy erős, ha lelkileg hazavág a helyzet”

Innen kellett felkapaszkodni, ami kemény munkát jelentett, hiszen minden szakképesítés nélkül, pusztán a jól végzett munkával tudott feljebb jutni.

„Rengetegen, rengetegen hazamentek. Nem mindenki bírja a húsipart, a hideget, a távollétet. Hiába vagy erős, magabiztos, életerős ember, ha lelkileg hazavág ez a helyzet. Ha hiányzik a családod, a gyerekeid – nem egyszerű” – mondta Ferenc.

Olyannyira nem, hogy ő hat másik emberrel érkezett ki Németországba, másnap már egyedül volt, mert a többiek meglátva a körülményeket és az elvégzendő munkát, elmentek.

Ferenc családja Magyarországon maradt, csak három évvel ezelőtt jutott el arra a szintre, hogy meg tudta teremteni az ő kiköltözésük lehetőségét is.

„A magyar barátom vágott át a legjobban”

A magyarokkal meglehetősen vegyes a tapasztalata: „Sajnos tényleg igaz, hogy magyarral ne kezdjen az ember, persze azért vannak kivételek. Nekem nagyon sok rossz tapasztalatom van. Akadt olyan, aki a barátom, kollégám volt, évekig együtt laktunk, mégis ő vágott át a legjobban”.

A családja otthon maradt évekig, így fordulhatott elő az alábbi eset is, amikor három gyermeke közül a legkisebb másfél éves volt.

„Hazamentem szabadságra, a kislányom ült a fotelben, amikor beléptem. Beszaladt a szobába és azt mondja, anya, gyere, ki ez a bácsi? Mire a feleségem ez apa, gyere. Akkor kijött, mosolygott és ennyi volt” – emlékezett vissza (egyébként kislánya társaságában) Ferenc.

A családját akkor vitte ki magával, amikor a szülők meghaltak és a temetés minden megmaradt pénzt elvitt: „A feleségem azután már nem akart otthon lenni, a gyerekeket is megviselte az egész. Féltem attól, hogy nekik is olyan nehéz lesz a beilleszkedés, mint nekem, de nekik nagyon könnyen ment.” (Ferenccel a Friedrich-Ebert-Stiftungnak köszönhetően tudtam beszélgetni.)

Mitől beszélgettünk még?

Milyen körülmények fogadták az elején?

Hogyan bírta lelkileg a család nélkül?

A beilleszkedés nehézségei, kapcsolat a magyarokkal

Tényleg összetartóbbak a románok, a lengyelek, mint a magyarok?

Hogyan sikerült feljebb jutni?

Egészségileg hogyan bírja a vágóhídi munkát?

Hosszú távú tervek, felmerült a hazaköltözés?

Itt feliratkozhatsz a Határátkelő YouTube-csatornájára. (Mi több, iratkozz is fel!) Ha inkább letöltenéd a podcastot, akkor azt például ezzel a programmal teheted meg.

A podcastot a SPOTIFY-ON ITT HALLGATHATOD MEG.

(Fotó: pixabay.com/blackriv)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: podcast portré Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3915644948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2020.04.28. 08:50:38

"A családját akkor vitte ki magával, amikor a szülők meghaltak és a temetés minden megmaradt pénzt elvitt: „A feleségem azután már nem akart otthon lenni, a gyerekeket is megviselte az egész."
Ezt most sem tudom megérteni. Miért nem képes együtt lenni a család?

sörm 2020.04.28. 10:40:33

@Hari Seldon 2: Van olyan hogy nem megy. Lehet hogy a nagyszülők otthon ápolásra szorulnak. Ha fekete munkára megy ki valaki (ma őrültség de 10 évvel ezelőtt még voltak akkora bérkülönbségek hogy úgy is megérte), akkor nem olyan egyszerű családot is importálni, gyereket iskolába íratni. De három év mocskosul sok idő, én max egy évet tudtam volna elfogadni - ha egyértelmű hogy hosszabb távon megéri. És azt is csak fiatalon, huszas éveiben még mindent kibír az ember. Később már nehezebb.

nyuszigonosz 2020.04.28. 11:03:10

@Hari Seldon 2: Ennek nagyon sok különbözö oka is tud lenni.
Nem, nem hallgattam meg a podcastot, most csak annak alapján, amit olvastam.
A férj ment, anyagi okokból, gondolom nem volt annyi pénzük, hogy az egész család egyszerre költözzön ki, és nem volt meg az sem, hogy akkor az a munkahely lesz/nem lesz - végezhetö meló lesz/ vagy nem lesz, fizetik rendesen/ vagy nem.
Az ilyen kezdetnél nem tudja senki vinni a családját gyerekeit hiszen hová is?

És mentek az évek, de gondolom a keresett pénznek mindig száz helye volt, mindenhol ahol akkorra már nagyon hianyzott, és ez is egy oka lehet annak, hogy a férj ott dolgozik ahol és a feleség/gyerekek meg ott élnek ahol.

Tedd hozzá azt is amit @sörm: ir, azt, hogy esetleg a nagyszülök szorultak segítségre/ápolasra. És egy keresö, pont a hús iparban Németországban bizony nem keres annyit, hogy úgy tudjon lakást is bérelni egy egész családnak plusz hozzá a gyakori utak a szülökhöz is máshová hogy minderre legyen.
Ezért költözött ez a család késöbb Németországba.

De más: vannak itt dolgozók, akik családja sosem költözik ide. Telnek az évek, évtizedek akár, de marad minden úgy mint az elején: férj itt dolgozik, pénzt meg az otthon élö családnak küldi, de inkább viszi, mert egy hónapban egyszer ö is megy, egy hétvégére és ennyi.
A család nem akar költözni, vagy esetleg a gyerekek költöznének is, feleség nem, mert nem akarja feladni az addigi életét: pénz ugye jön, és ö nem akar sem nyelvet tanulni, sem máshova költözni, más munkát keresni, máshová beilleszkedni próbálni, hol lennének a barátnök/rokonok/tudomisénkik....

négyzet 2020.04.28. 11:15:56

@nyuszigonosz:
"A család nem akar költözni, vagy esetleg a gyerekek költöznének is, feleség nem, mert nem akarja feladni az addigi életét"

Szerintem ez is egy érvényes álláspont, és igen, az egy nagy vállalás, hogy az ember lemondjon a szociális hálójáról. Ha gyerekek is vannak, és van hozzájuk segítség, az is egy nagy lemondás, ha az nincs külföldön, és nem kicsi nehézség, amikor mindkét szülő dolgozik. Egy szülőnek egyedül a gyerekekkel sem egy leányálom. Nyilván a megélhetést is meg kell oldani, ha meg már túl vannak ezen, és arról van szó, hogy hozzászoktak egy magasabb életszínvonalhoz, és már azért nem akar a külföldön dolgozó hazamenni, az megint egy más kérdés.

nyuszigonosz 2020.04.28. 11:49:14

@négyzet: Igen, ezek meggondolandó okok, és mind te is írod egy érvényes álláspont.

Nem kritika amit írtam, miért is lenne az?, hanem azt amiröl tudok. És én ilyen dolgoknál a felszínt tudom csak, minden családnak más és más élete van, amibe kívülállók nem látnak bele.

sörm 2020.04.28. 12:13:14

Nem tudom, mennyire meggondolandóak ezek az okok, én folyton hullámzok. Persze ha a benne lévőknek jó akkor nekem mint kívülállónak semmi közöm hozzá. Én is meghoztam a magam áldozatait a külföldre költözéshez, másnak más a keresztje.

Van egy ismerős család, anya gyerekekkel otthon, apa kinn. Apa nagyon szeretné hogy menjenek, minden körülményt megteremtett hozzá, a nő nem hajlandó feladni az otthoni kényelmet (dolgozni nem kell, lóvé jön, teljes komfortzóna). Én nehezen nyelem le, tudom hogy a férfi szenved és igazából csak a gyerekek miatt marad benne a kapcsolatban. Nem tudom elfogadni hogy minden teher az egyik félen van, a másik csak élvezi az előnyöket. De patthelyzet, mert ha válás lenne még annyit se látná a gyerekeket. A nő szerint ha a férfi lelépett külföldre akkor tartozik azzal hogy eltartsa őket. Igenám, de a rossz anyagi helyzetük egy közös hitelnek volt köszönhető és annak hogy a nő szülés után nem akart visszamenni dolgozni. Aki tett azért hogy megoldja a helyzetet az aki szív.

A másik ismerős család ugyanennek a fordítottja. A férfi kiment, mindent megteremtett, a nő a gyerekekkel szívességből utánament. A család együtt, de a nő szerint hülyeség volt kimenni és el lett szakítva a barátaitól. Ezért az áldozatért cserébe a férfi kutyaköteles mindent biztosítani, ő csak otthon ül. Hat év alatt se nyelvet nem tanult, se dolgozni nem hajlandó, még a magyarországról jött távmunka ajánlatot is visszautasította. De persze egy fizetésből Londonban nem kolbászos az élet, úgyhogy a panaszkodás megy, a férfi meg rokkan bele a két munkahelybe. Ott nagyon nincs messze a válás, de a nagy dilemma ott is a gyerek... megy az anyával haza? Az apa inkább eltartja az anyát is, pedig a nő még a háztartásban sem emeli fel a kisujját, azt is a férfi csinálja. Szóval nehéz dolgok ezek.

Nekem azért érzékeny mert én az a fél voltam aki szívott: megegyeztünk hogy menni kell, én kaptam először munkát, előrementem. Aztán az exnek túl kényelmes volt hogy a lóvé haza megy, havonta repülök haza, végül is miért kellett volna neki csinálni bármit is? Sajnos három és fél évembe telt míg lezártam a dolgot, pedig nem volt gyerek. Teljesen belezavarodtam abba hogy a másik érzelmileg zsarolt hogy otthagytam a szxrban (közös döntés volt). Ha az első három évben nem küldök haza szinte minden pénzt ma már simán kertes házam lenne itt... De hát fiatal voltam még, ilyen hibákat elkövet az ember :)

Platonica 2020.04.28. 12:43:47

@sörm: Es raadasul nem is harom ev, ha jol ertelmezem. 2011-ben ment ki, es csak 3 eve tudta kivinni a csaladot.

vándor madár 2020.04.28. 12:55:20

@Hari Seldon 2: "Ezt most sem tudom megérteni. Miért nem képes együtt lenni a család?"

Én meg azt nem birom megérteni még mindig, ennyi év után sem, hogy a jó vagy jobb körülmények között lévők miért gondolják azt, hogy másoknak is hasonlók a lehetőségeik, mint nekik.

Akik Magyarországról anno magyar közvetítő és/vagy munkáltató által Németországba kimentek illetve még mindig mennek, elsősorban a húsiparba és az építőiparba, azok közül nagyon sokan nagyon rövid idő alatt padlóra kerültek.
Elhúzák nekik a mézesmadzagot, Mo-n felmondtak, No-ban meg eléggé borzalmas körülmények közé kerültek, mind a munkát, mind pedig a szállást illetően, úgyhogy nem maradtak ott vagy a munka csak pl. két hétig tartott, de ezt nem mondták meg nekik. Ilyen helyekre egyáltalán nem lehet családostól menni, arra csak akkor van lehetőség, ha saját maga talál munkahelyet és lakhatást és arra van elég pénze.

Még a törvényt is meg kellett változtatni, ami a "kiküldött" munkáltatókról szólt, mert annyira embertelenül bántak velük Németországban. Le a kalappal Ferenc előtt, hogy mindent végigcsinált.

ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=471&langId=fr

g7.hu/adat/20190408/szinte-elfelejtettuk-de-ideiglenesen-is-dolgozik-83-ezer-magyar-kulfoldon/

gegenblende.dgb.de/++co++3c68ba7c-baaf-11e5-9de9-52540066f352

www.neues-deutschland.de/artikel/1127386.prekaere-beschaeftigung-betrug-am-bau.html

SzZoole 2020.04.28. 13:18:19

@sörm: hű de ismerős a londoni történeted, mintha már olvastam volna itt a blogon valami kísértetiesen hasonlót, apu dolgozott ezerrel, gyerek iskolában, anyu meg csinálta a semmit, naphosszat beszélt az otthoniakkal, főzni se főzött a nagy semmittevésben, apu meg azt evett amit készített magának az egésznapi munka után.......

puhacica 2020.04.28. 13:51:36

@sörm: wow, tisztaban vagyok vele, hogy mekkora szerencsenk van egymassal a papaval, de ilyeneket olvasva dobbenek ra, hogy mennyire.

sörm 2020.04.28. 14:02:55

@puhacica: Az biztos hogy én is megbecsülöm a férjem :) De az első öt év az előzővel is fantasztikus volt, a költözéssel jöttek a gondok. Remélem mostanra bölcsebb lettem én is... Az biztos hogy egy határátkelés nagyon meg tud viselni egy jól működő kapcsolatot is. De persze össze is tud kovácsolni egy párt rendesen.

sörm 2020.04.28. 14:04:56

@SzZoole: Biztos hogy nem ritka történet.

Golf2 2020.04.28. 14:17:46

@sörm:" A másik ismerős család ugyanennek a fordítottja." Nem forditottja,ott is a nő a ludas.

Hari Seldon 2 2020.04.28. 14:29:45

@sörm:
Jo, de ennyi idon keresztul? Esetleg pàr honap, vagy ha olyan csalàdi helyezt, akkor mondjuk egy év amig el lehet rendezni mindent. De ennyi ideig kulon?

négyzet 2020.04.28. 15:03:49

@sörm: Nálunk ez úgy nézett ki, hogy szintén közös elhatározás, az akkor még nem férjem ment előre, de nem kapott a szakmájában távolról munkát, így én tartottam el kettőnket otthonról... ő kint, én Mon. Nem volt valami fényes élet. És így, hogy elketyegtünk hónapról hónapra, ő nem is volt annyira motivált, hogy bármit is elvállaljon. Ezért aztán az első külföldre költözésünk kudarcot is vallott, igaz hozzátettek a ki tudja milyen indíttatásból mindenben keresztbe tévő hivatalok is. Meg is beszéltük, hogy lehet, hogy nekem kellett volna előremennem, mert már amúgy is volt rutinom az újrakezdésekben... és az asztalcsapkodásban is jobb vagyok. Másodjára már nem bíztuk magunkat semennyire sem a véletlenre, de mondjuk gyerekkel együtt már nem is csinál ilyesmit az ember.

gabors 2020.04.28. 15:10:08

a poszthoz nincs mit hozzaszolnom minden jot a posztolonak

mar regen irtam remelem mindenki jol van .... itt meg mindig "rettegunk" de mar elfogyott a hypo megittuk a kave melle ahogy az elnok javasolta ... a napfenyt meg nem sikerul teljesen belulre vezetni de dolgozunk rajta .... (dobbenet hogy a stabil genius miket nem tud mondani) ....

udv

sörm 2020.04.28. 15:34:52

@négyzet: Az biztos hogy ez olyan projekt mint a gyerekvállalás: vagy mindkettő teljes szívvel benne van és odateszi magát, meghozza a meghozandó áldozatokat, vagy csúnya vége lehet. Nem szükségszerű hogy az legyen, de legalábbis szaftos aknamező egy kapcsolatnak. Szuper hogy nektek sikerült!

puhacica 2020.04.28. 16:40:28

@sörm: ezert vartam meg, amig o mondta, hogy menjunk. az elejen csak en akartam koltozni, o egyaltalan nem. aztan eltelt par ev es o is a koltozes mellett dontott. el nem tudom kepzelni, hogy mukodott volna ez az egesz, ha akkor az elejen, csak miattam eljottunk volna.

Csodabogár 2020.04.28. 18:13:48

@sörm: Az első két esetet olvasva, azon gondolkoztam, hogy mi csináltam rosszul. Soha egy percig se jutott eszembe, hogy bárkivel eltartassam magam. Nagyon megvetem az ilyen nőket, de persze ehhez egy hüje pasi is kell.
Jó, te fiatal voltál és nyilván nagyon szerelmes, de aztán csak magadhoz tértél.

Csodabogár 2020.04.28. 18:18:24

@gabors: Még karantén van, vagy már kezdenek lazítani. Az elnök kedvenc államaiban van kis méltatlankodás, az itteni hírek szerint, de a fegyverkereskedőknek remekül megy az üzlet. Nyilván náluk nem is volt shut down.

sörm 2020.04.28. 19:38:32

@Csodabogár: Nem biztos hogy hülye a férfi, csak szereti a gyermekét... :(

négyzet 2020.04.28. 21:00:37

@sörm: Most visszaolvasva, lehet, hogy kicsit félreérhetően fogalmaztam, ami igazságtalanul hangzik. Szóval világosabban: amikor először próbálkoztunk a külföldi munkával, túlságosan válogatott, nem vállalt be dolgokat. Keresett munkát, egész nap azt csinálta, nem ült a babérjain. Aztán meg álláskeresés helyett nekiállt szakmát váltani... ami jól is sikerült.

Golf2 2020.04.28. 21:12:08

@sörm: Nem biztos hogy hülye a férfi...csak könnyen zsarolható a gyerekkel...

gabors 2020.04.29. 04:07:12

@Csodabogár: fegyverkereskesek pl itt be voltak zarva sot meg mindig ...

de minden allamban mas a napi szabaly elnokot ez nem igazan erdekli sot az egesz nem erdekli mind addig amig jared vagy ivanka vagy barki aki szemelyesen erintett ... majd akkor talan lesz valami .... mint orban ezer ruha mogott

Tke 2020.04.29. 05:09:01

Ritkán hallgatok podkasztot, de korrekt a bevezető és a tartalomjegyzék.
Köszönöm Ferencnek, hogy megosztotta velünk a történetét, tisztelem azért, amit végig küzdött. Jó egészséget és fizetésemelést kívánok neki ismeretlenül is:)!

nemhüje 2020.04.29. 06:36:29

@gabors:
After President Trump sought to portray remarks at a recent coronavirus briefing as sarcasm, Seth Meyers said, “If there’s one thing people want from leadership during a pandemic, it’s sarcasm — and that was me, using sarcasm.”

Csak a yamaha 2020.04.29. 18:10:30

Magyar a magyarnak tesz alá/keresztbe!És ez tényleg így van!Húsfeldolgozó meló ..igen nehéz és nem mindenkinek jön be.Kb kettő hónap és megszok6ó..Itt Ausztriában ha teszed a dolgodat nem csesztetnek,igen a pénzért meg kell dolgozni.

apro_marosan_petergabor 2020.04.29. 19:12:03

Soha nem jön haza?
Hm.
Hány új barátra lelt Németországban? Hány rokonra, ismerősre, akivel megérti magát? Biztos vagyok benne, nem a saját lakásában lakik, Mo-on az emberek többsége saját házban vagy lakásban lakik. Ha eléri a nyugdíjat biztosan haza fog költözni.

Csak a yamaha 2020.04.29. 20:43:16

@apro_marosan_petergabor: Szeretem amikor valaki aki nem ő,de tudja a tuttit...Miért jönne haza?Mert majd jobb lesz?Vagy miért??Tudod a barát az ritka+abból nem él meg.Az meg hogy majd a nyugdíj...

gabors 2020.04.29. 21:52:44

vegre megjott az alarc n(50db) gy mar nem kelll hypot inni ....

gabors 2020.04.30. 15:45:14

@vanvelemenyem: golf ??? az mi ?

amugy ott lehet tavolsagot tartani igy az nem lehet gond ha a golf kocsit nem osztjak meg akkor minden OK szerintem es Trump Inc is novekszilk ...

persze hypot elotte muszaly inni

Buchhalter 2020.06.24. 16:53:48

@apro_marosan_petergabor: ha te mondod fidesz fan?! A többség a saját lakásában lakik? Hm, a nagy része a bank által tulajdonolt lakásban lakik és csengeti a havi törlesztőt.15 -20 % soha nem tudja kifizetni.A barátokból meg nem lesz kenyér.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása