oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. március 24. 06:30,  Digitális oktatás Svédországban - az első hét 32 komment

2020. március 24. 06:30 Határátkelő

Digitális oktatás Svédországban - az első hét

Kifordult magából az eddig megszokott életünk, aminek része az oktatás is. Az iskola helyett most digitális távoktatás van, ami rengeteg kihívással, előnnyel és hátránnyal jár. Nem csak Magyarországon, hanem Svédországban is, pedig ott azért más alapról indulnak ezen a téren. Sörm írta meg onnan az első hét tapasztalatait.

digitalis_tanulas.jpg

„Mi is átálltunk, az iskolák zárva, diákok, tanárok otthon. Jelentem a munkám végre tökéletes: pizsamanadrágban, vagy akár anélkül tanítok. Oké, felülre persze felveszek egy jobb inget. Az első hét tapasztalatai.

Innen indultunk

Először is egy Stockholm belvárosi nagyon erős gimnáziumban tanítok és csak végzősöket, ami Svédországban 19-20 éveseket jelent. Ez azt jelenti, hogy privilégizált helyzetben vagyok, a diákjaim motiváltak, fegyelmezettek és felnőttek, tudják kezelni a sokkal nagyobb egyéni felelősséget.

Technikai feltételek

Itt is jól állunk, minden diák kap laptopot az iskolától, amelyre telepítve van az összes program, amit használunk.

A hiányzó és a sajátos nevelési igényű diákok miatt eddig is elvárás volt, hogy a tanóra akár utólag is rekonstruálható legyen, minden anyag egyértelmű instrukciókkal fenn kell, hogy legyen az iskola platformján.

Ez az egyik oka annak, hogy általában elég kemény a munkatempó. Másképpen és más instrukciókat teszel fel a diszlexiás, mint az aspergeres, ADHD-s diáknak, van akinek angolra kell lefordítani, mert svédül nem tud stb.

Így gyakorlatban ugyanarra az egyetlen órára nem ritkán 3-4 különféle verziót is készítesz és töltesz fel. Ha ezt megszorzod azzal, hogy hány tanóra van a héten, ez bizony nem kevés munka.

Most fantasztikus, hogy ez eddig is elvárás volt, mert szokva vagyunk ahhoz, hogy hogyan kell mindezt gyorsan és effektíven csinálni.

Hogy ment az első hét?

Szuperül. A technika néha lefagyott, a diákoknak nem mindig működött a link, amivel a jelenlétet igazolták, húztuk a strigulákat a kollégákkal, átlag 6-8 órát töltöttünk a héten többet adminisztrációval, mint egyébként. Ennek nagy része a jelenléti ívvel telt.

De mindent összevetve a dolog szuperül működött, amit csináltunk az online osztályteremben annak minden lépéséhez kaptak egyértelmű írott utasításokat – a kettő együtt így gond nélkül működött.

Mi nem működött? Milyen következményektől félek?

A diákok nem kérdezhetnek annyit, mint általában

Ahhoz, hogy működjön egy digitális osztályterem, mindenki mikrofonját le kell némítani. Csak az enyém van bekapcsolva. A chat funkcióban jelzik, amikor kérdezni akarnak, ilyenkor bekapcsolom a kérdező diákét is.

Szóval a lehetőség elvileg megvan, de annyira macerás, hogy vagy nem kérdeznek, vagy később emilben küldik el őket. Ezen a héten a napi átlag mail 80 körül volt, ezek döntő többsége kérdés, amire idő válaszolni.

Eddig mindenkinek válaszoltam, de napi 14-16 órát ültem a gép előtt, ez hosszabb távon nem fenntartható.

Ez azért probléma, mert ha nem látom, hogy mi érdekli őket, miről kérdeznek, akkor nem tudom az osztály érdeklődésére szabni a tananyagot. Ilyenkor a motiváció rohamosan csökken akár 1-2 hét alatt.

És nem tudom a tananyagot ahhoz kötni, amivel épp foglalkoznak más órákon, pedig nagyon hiszek egy holisztikus szemléletben, ahol a tantárgyak kiegészítik egymást.

A sajátos nevelési igényű diákoknak sokkal kevésbé tudunk segíteni

Ezt talán nem kell tovább részletezni. Vannak diákok, akik hetente jönnek a fogadó órámra és ott át tudok menni az anyagon kettesben csak velük. Ez most nincs, persze a lehetőség online konzultációra megvan, de a héten senki sem jött, se hozzám, se a kollégákhoz.

Az iskola már csupán oktat, nem működik szociális védőhálóként

Ez még gimnazistáknál is érzékeny pont, de általános iskolában sokkal húsba vágóbb. Ijesztő, hogy otthon ül egyedül az a diákom, aki három hete veszítette el az édesapját, akinél lakott, az anyjával nagyon rossz a kapcsolata, testvér nincs.

19 éves egyedül a világban, 2 hónap múlva vége a gimnáziumnak, dolgozza fel egyedül, támogató felnőttek nélkül az apja halálát. Még azzal is az osztályfőnöke segítette, hogy lejelentse a banknak, miért nem megy a törlesztőrészlet, segített haladékot kérni, nehogy eladják a feje felől a lakást.

Az anorexiás diákot sem tudjuk követni többé – ha tudott valamennyire koncentrálni, órán üzentük a nővérnek és egymásnak, hogy ma valószínűleg reggelizett, máskor egyértelmű volt, hogy épphogy el nem ájult. Mindig valaki a tanári karból vele ebédelt, hogy tudjuk, legalább napi egyszer valamit eszik.

A drogproblémákkal küzdő diák ugyanez a kategória, de ott még azt is tudjuk, hogy a szülőkre nem lehet számítani, a mi kontrollunk meg teljesen megszűnt.

Folytassam még? Minden osztályban van néhány ilyen eset. Mi lesz azokkal a diákokkal, ahol otthon amúgy is non-stop háború van, erre most az egész család több hétre össze van zárva?

Ahol a szülők az ételről sem gondoskodnak, nemhogy arról, hogy a gyerek leüljön megcsinálni a feladatát? Ez elsősorban fiatalabbak között probléma, de a leszakadók leszakadása minden életkorban felgyorsul. Ha két hét marad ki, túléljük. Két hónap már túl sok.

Nem tudom garantálni, hogy igazságosak a jegyek

Jövő héten lesz az első online témazáró dolgozat. Abban a programban írják, amit eddig is használtak, ez automatikusan lezár minden mást a számítógépen, annak a segítségével nem lehet csalni.

Emellett a telefonjukat beállítják úgy, hogy lássam őket (tehát tudom, hogy nem anyu írja helyettük otthonról) és a környezetüket (nincs előttük kinyomtatott anyag, tankönyv, puska). Na, ez utóbbi elég nehéz lesz.

Aki csalni akar, az olyan szögben állítja be a kamerát, hogy esélyem se legyen látni, mi van a kávésbögre túloldalára ragasztva. Ez a legtöbb, amit tehetünk, de ebben a rendszerben a becsületesek szívnak, a leleményes csalók meg boldogok.

Ez végzősöknél, akik a jegyek alapján kerülnek be egyetemre, túlságosan bizonytalan módszer. Egyelőre nincs jobb.

Elúszott az egyetem – motiválatlan, dühös végzősök

Itt kétféleképpen lehet bekerülni egyetemre: vagy a gimnáziumi jegyek alapján (érettségi nincs, hanem bizonyos tantárgyak jegyei fontosak), vagy egy központi felvételi alapján (högskoleprovet).

Vannak diákok, gyakran az intelligens, ügyesen taktikázók, akik nem hajtanak jó jegyre, mert akkor majdnem minden tantárgyból jól kellene szerepelni. Hanem arra gyúrnak, hogy a högskoleprovetet megírják nagyon jól.

Ebben a szituációban elég kellemetlen, ha eltörlik a tavaszi vizsgát, amit ugye most megtettek. Soha ilyen még nem volt. Ezzel a taktikázó diákok legalább fél, de az óhajtott képzéstől függően akár egy évet is veszítettek.

Online nagyon nehéz buzdítani őket, pláne hogy nem tudjuk, ki járt így – nyilván nem siettek elmondani a tanáraiknak, hogy én tulajdonképpen letojom az óráidat, a högskoleprovetre gyúrok.

Depis, szomorú végzősök...

...akikbe nemigen tudunk lelket önteni távolról. Képzelhetitek milyen érzés: nincs szalagavató, nincs ballagás, nincs bál, szerenád, utolsó osztálykirándulás, végtelen bulik (más hagyományok vannak itt, mint otthon, de hasonló kaliberűek, az érthetőség kedvéért hozom a magyar tradíciókat példának).

Ami talán még rosszabb: az utolsó hetekben-hónapokban nem is találkozhatsz a barátaiddal, osztálytársaiddal, akik a tágabb családod voltak egész gimnázium alatt. Gondolhatjátok, milyen nehéz felvidítani őket, bár lehet, hogy a munkamorálnak nem tesz rosszat.

Tanárok munkaterhelése hosszabb távon csak a színvonal csökkentésével fenntartható

Ezt sem nehéz belátni. Először több órát töltök azzal, hogy felveszem azt, amit frontálisan tanítottam volna le (előadást). A csoportmunkák és egyebek előkészítése is jóval több idő, már nem bízhatok abban, hogy helyben mindent elmagyarázok, hanem mindent részletesen, aprólékosan elő kell készíteni, leírni.

Az órára való felkészülési idő nagyjából megháromszorozódott. Én még jobban jártam, mert ebben a félévben csak két tantárgyam van ugyanazon az évfolyamon, és ugyanazt a netre feltöltött előadást el tudom sütni több osztályban is.

Aki viszont több évfolyamon több osztályt tanít, azzal könnyen előfordulhat, hogy végig kell csinálja ezt külön minden egyes órára. Ehhez jön még hozzá az extra adminisztráció, és a technikai problémák elhárítása.

Egyelőre nem látom, hogyan fogok a következő hetekben nekilátni a dolgozathegyek javításának, de meglátjuk, mennyivel lesz könnyebb a második, negyedik hét.

Napi kb. 14 óra munka pár hétig bírható nekem, akinek nincs itthon gyerek, hosszabb távon nem. A családosoknak nyilván esélyük sincs, többségük előadás helyett azt mondja, hogy akkor most olvassátok el a könyvből ezt és ezt. Teljesen érthető, az oktatás színvonalának viszont nem tesz jót.

Hosszabb távon a diákok motivációja sem fenntartható

Az első héten persze, hogy lelkesek és kíváncsiak, mindent csinálnak. De mi lesz öt hét múlva?

Ezt a listát persze lehetne folytatni, és ezek dilemmák, amik egy olyan iskolában merülnek fel, ahol valójában semmiféle technikai akadálya nincs a távoktatásnak.

Nincs végszó, gyűjtjük a tapasztalatot, próbáljuk segíteni egymást, folyton fejlődni. Meglátjuk, idén visszatérünk-e az iskolákba vagy csak a következő tanévre.

Rövid távon a távoktatás a lehető legjobb megoldás, sokkal jobb, mint az iskolák teljes bezárása. Ha hosszú távon rákényszerülünk erre, akkor kemény kihívások állnak az egész iskolarendszer előtt. Reméljük, erre nem kerül sor.

Szülők, tanárkollégák meséljetek! Nálatok hogy telt az első hét?”

Kövesd a Határátkelőt az Instagrammon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

#Ablakomból �� "Lengyelország, Wrocław belváros, itt mindig nagy forgalom szokott lenni.." �: Andi #wroclaw #poland #lengyelország #coronavirus #covid19

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr515549714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Atocha1 2020.03.24. 08:24:01

Svédország déli része, 3 gyerekem van: az egyetemista tegnap megírta az első online vizsgáját. Sokkal nehezebb volt mint várta, valószínűleg a tanárok számítottak a "segédanyagok" használatára. Csütörtökön írja a másodikat. A gimnazistának ugyanaz az órarendje mintha iskolában lenne, be kell jelentkezni minden óra elején, kapnak feladatokat, majd írni kell egy összegzést, visszajelzést az adott óráról. A héten neki is lesz online vizsgája. A legkisebb az általános iskola utolsó évét végzi, neki iskolába kell járni. Kevesen járnak iskolába, kb. 50% aki nem. Az igazgató már többször küldött levelet, hogy ő nem zárhatja be az iskolát, az egészséges gyerekekre ugyanazok a szabályok vonatkoznak mint a járvány előtt. A tanárok nem fognak az órai munkára és az otthon maradók részére külön tananyaggal készülni. Eddig működik a dolog, meglátjuk később mi lesz.

Hari Seldon 2 2020.03.24. 08:34:51

Érdekes. A svéd barátaink azt mesélték, hogy az általános iskolában az első pár osztályban van még tanítás. Szerinte, mindenki össze vissza mászkál. De mondjuk nem tudom, hogy Svédországban ezt helyi szinten oldják-e meg. Ők Jönköping megyébe élnek, lehet, hogy Stockholmban vagy Göteborgban más a szabályozás.

SzZoole 2020.03.24. 10:13:09

HA.
Hogy tudom megnézni az instagram képeket anélkül, hogy folyamatosan kérne, hogy lépjek be a fiókokban.

Nincs instagram fiókom

sörm 2020.03.24. 11:03:57

@Atocha1: Igazad van, azt írhattam volna hogy itt csak az egyetemek és gimnáziumok álltak át távoktatásra, az általános iskolák nyitva vannak még. Ez 1-9. osztályt jelent, itt a gimnázium csak három éves.

Nekem is megvoltak tegnap és ma az első onlile vizsgák, én is más feladatokat adtam amit nehezebb kipuskázni. És mennyiségre is valamivel többet. Amivel megint a becsületeseket szivatjuk....

négyzet 2020.03.24. 11:44:31

Óvoda, általános iskola még nyitva van általában. Az ovi totál szívás, ha bezár, mert az ovis gyereket nem kötik majd le online tanórák, mint legalább az iskolást. És gyerektáppénz (svédül VAB) vagyis pénz sem fog járni, ha nem hoznak addig egy lex covid törvényt. Hónapok pénz nélkül mondjuk egy egyedülállónak, mint az egyik kolléganőm? Hát, nem finom. Nem mintha a svéd gyerektáppénz olyan sok pénz lenne.
Persze lehet, hogy meg fog történni, mert muszáj lesz.

Dammiel 2020.03.24. 15:38:13

@SzZoole: ez az Instagramm hibàja...kösd össze a meglévő google, fb, miegymàs fiókoddal, és akkor nem kell regisztrálni..

SzZoole 2020.03.24. 16:05:07

@Dammiel: se Fb se miegymás ilyen időrabló faszságok(by Gábor) nincsenek, antiszociális vagyok :-(

Google fiokom van, de azzal hogy tudom összekötni?

Dammiel 2020.03.24. 16:20:57

@SzZoolee: megnéztem, a google-t sajnos nem lehet. Ha nézegetni akarod a képeket, regelni kell...:-S.

SzZoole 2020.03.24. 17:02:23

@Dammiel: akkor így jártam, tuti nem fogok regelni, mindenesetre koszi:-)

Mohojojo 2020.03.24. 17:40:41

@SzZoole: Használj eldobható e-mail cimet a regisztrációhoz (10minute mail, guerilla mail és tsai), valószinüleg végig kell próbálnod 28-at mire egy működik, de akkor anonim maradhatsz ;)

dikusz. 2020.03.24. 19:15:17

@SzZoole: Nem jó, Gábor "fasságokat" szokott írni. :)))

dikusz. 2020.03.24. 19:27:31

@Dammiel: @Mohojojo: Hadd kérjek én is tanácsot tőletek, hátha tudtok segíteni.

Találtam egy fotót a neten. Magát a képet elküldtem az e-mail címemre (kép másolása). Hogy tudom feltenni egy bejegyzésben abba a facebook csoportba, amelyiknek tagja vagyok?

Az eddig írtak alapján alighanem kiderült, mennyire értek a dolgokhoz...

SzZoole 2020.03.24. 19:49:05

@Mohojojo: elég volt a csibészéletből, életem nagyrésze “oldjukmegokosban” ment, de azért kösz :-)

Dammiel 2020.03.24. 20:47:41

@SzZoole: igazàn nincsen mit..:-)

Dammiel 2020.03.24. 20:49:22

@dikusz.: letöltöd a képet az emailedből a gépedre/telefonodra, majd a fb-on a gémkapocs ikonra kattintva kivàlasztod, és feltöltöd.

sörm 2020.03.24. 21:49:53

@négyzet: Meglátjuk, kíváncsi vagyok jobban vagy rosszabbul jövünk-e ki ebből a sztoriból a svéd modellel mint mindenki más Európában.

Arthamyr 2020.03.24. 22:11:46

"a diákjaim motiváltak, fegyelmezettek és felnőttek, tudják kezelni a sokkal nagyobb egyéni felelősséget."

"Ilyenkor a motiváció rohamosan csökken akár 1-2 hét alatt."

Akkor most melyik?

És ok, hogy én jó több mint 15 éve befejeztem a tanulmányaimat, de az elég szomorúan hangzik, hogy egy privilegizált iskolában drogproblémás, anorexiás diákok vagy olyanok vannak, ahol a szülők még az ételről sem gondoskodnak (bár a 18-20 éveseknél azért nem is feltétlenül kellene).

"Ez végzősöknél, akik a jegyek alapján kerülnek be egyetemre, túlságosan bizonytalan módszer." - Ez is szarul hangzik.

Mindez elvileg egy jóléti társadalomban, jó oktatási színvonalú országban. Szép jövő... :/

sörm 2020.03.25. 09:47:24

@Arthamyr: "Akkor most melyik?" Mindkettő, csak más a viszonyítási alap.:) Az hogy az ország összes gimnazistáinak viszonylatában az én diákjaim szupermotiváltak igaz. A második idézetben meg csökken a motivációjuk önmagukhoz képest. Ami egy országos összehasonlításban még mindig magas lenne, de én nyilván nem a jokkmokki (mucsaröcsögei) szakmunkásképző szintjét szeretném elérni, hanem a sajátjaimból a tőlük elvárható legtöbbet kihozni.

18-20 éveseket nyilván nem a szülők etetik (ők csak fizetik). Utána írtam hogy ez elsősorban fiatalabbak között probléma (ált. isk.), tehát ott megint nem konkrétan az én iskolámról írtam. Lehettem volna egyértelműbb is.

Igen, privilégizált iskola ide-oda, minden osztályban vannak nehéz sorsú diákok. A drog tipikusan az ami sújtja a legalsó- és felsőközéposztály gyerekeit. Ez utóbbiak anyagilag megengedhetik maguknak, kipróbálják a partidrogokat, aztán bizonyos százalékuknál ez teljesen kisiklik. A diákjaim többsége mögött persze jó családi háttér van, de politikusok, magas cégvezetők, közéleti személyiségek gyerekei jönnek hozzánk, majd minden második gyereknek híresek a szülei. Ezek a szülők nem ritkán munkamániások, ahol a gyerekre vagy jutott idő, vagy csak kompenzálták rengeteg pénzzel. A drog jóval nagyobb probléma nálunk mint egy átlagos gimnáziumban. Az anorexia meg népbetegség a tizenéves lányok között. Minden egyes osztályban van 2-3, az egész iskolára vetítve mindig van legalább 5 aki annyira súlyos, hogy be kell feküdjön hetekre, hónapokra. Halálos áldoztunk is volt már. Undorító egy betegség, szörnyű mit művel velük.

Arthamyr 2020.03.25. 10:38:16

@sörm: Szép új világ... :/ Bár a természetes szelekció jobban működne, ha nem küzdenétek ellene foggal-körömmel... :)

négyzet 2020.03.25. 10:52:22

@sörm:
Hát meglátjuk igen, mert social distancing sincs igazán, vagy legalábbis nem sokat változott a svéd normálhoz képest :D
Így is durva, ami a gazdaságban történik, én értékelem az itteni döntéshozók óvatosságát, hogy rábízták magukat a szakemberekre, nincs politikai alapú hiteltelenítés, legalábbis én nem láttam még nyomát sem. Bízom az óvodai vezetésben, hogy óvatosak, közben jó, hogy nem pánikolnak ők sem.

A drogok az iskolában - én pár éve nagyon meglepődtem, amikor magyar megyeszékhelyen élő rokonom mesélte, hogy bizony a gimiben általános probléma lett a drog, nagyon hozzáférhető, gyakorlatilag minden szülőt, családot érint/het. Anorexiás osztálytársam is volt a kilencvenes évek vidéki középiskolájában. Majdnem belehalt, borzasztó volt.
Ezeket most csak azért írtam, mert se nem annyira új, se nem távoli Magyarországtól, még ha néhány (gyerektelen?) hozzászóló azt is gondolja.

sörm 2020.03.25. 11:18:39

@négyzet: Arról mi is sokat beszélgetünk hogy mennyire másként kezeli a politika a szituációt itt mint otthon. Itt nem volt kérdés hogy mind a 8 parlamenti párt összezárt, Jimmie feltett néhány egyébként nagyon helytálló kérdést (mégis Tegnell mit tud amit az egész világ nem hogy Sv.o. ennyire másként kezeli a válságot mint mindenki más), de ezt is olyan hangnemben hogy előtte 3x elmondta hogy mindenben gondolkodás nélkül együttműködnek a kormánnyal, amit szükséges megszavaznak, ez annak az ideje hogy még a Vänsterpartiettel is mindent félretéve együttműködjenek. Sjöstedt erre grimaszolt de nem ellenkezett.

Mi megy otthon? Orbán valószínűleg sokkal jobban kezelte a szituációt mint Löfvén, de ahelyett hogy a dolgát tenné, az ország érdekeit nézné, élvezné a pluszpontokat amiket ezzel nyert, kihasználja a helyzetet az amúgy is alig létező ellenzék gyengítésére, besározására, saját hatalmának növelésére. Persze az ellenzék se jobb, de azok akkora lúzerek hogy kábé mindegy mit csinálnak. Gáz, ízléstelen, szomorú az egész.

Örülök hogy te bízol az itteni döntéshozókban, én nem. A svédek szuperek olyan szituációkban, amire megvan a forgatókönyv, be van gyakorolva. Amikor valami váratlan történik lebénulnak, teljesen töketlenek. Az első hetekben a teljes töketlenséget láttam, most pedig egyértelműen a gazdaságot mentik, a vírus meg terjedjen. Ha nem lesz robbanásszerű terjedés akkor ez jó taktika. Ha lesz akkor sokan meg fognak halni. Még mindig nem jöttünk rá hogy min múlik a különbség pl. a német kontra olasz-spanyol halálozási rátákban. Reméljük nálunk úgy megy majd mint a németeknél, akkor megússzuk. Na de mindez csak spekuláció, majd idővel kiderül...

Arthamyr 2020.03.25. 12:11:42

@sörm: "Ha lesz akkor sokan meg fognak halni." - Ez is segítheti a gazdaságot, tekintve, hogy a járvány miatt elhalálozottak közt alulreprezentált az aktív réteg. Más kérdés, hogy ezt soha semmilyen politikus sem fogja kimondani, mivel ez politikai öngyilkosság volna, több okból is.
Az is kérdés, hogy ki szerint mi a "sok", a vírus nem növelte drasztikusan az elhalálozások számát sehol sem, egyéb okból normál esetben és most is sokkal több ember hal meg. Csak most bejött az, hogy x ember nem kap kezelést, mert a járvány leterheli az egészségügyi rendszereket, de ezt sem számszerűsítették még, és nem is biztos, hogy fogják.
Majd 2025-ben meg lehet nézni az idei death rate statisztikákat, és akkor lehet látni, hogy mekkora hatása volt a járványnak, illetve hol milyen hatékonysággal kezelték. Ha mérhető lesz, akkor szerintem inkább fog korrelálni az országok jólétével és (egészségügyi rendszereik) fejlettségével, mint az adott országban hozott intézkedésekkel, de majd akkor meglátjuk. Ha megéljük. :)

Arthamyr 2020.03.25. 12:16:22

@négyzet: Milyen drog lett általános probléma? És az mennyire?

Mert ugye amikor mi fiatalok voltunk, akkor is elszívtunk pár füves cigit, vagy kipróbáltunk partydrogokat, de ezek nem olyan dolgok, amik döntően befolyásolnák az iskolai/munkahelyi teljesítményt. Nem volt tőle a fél osztály lecsúszott junkie, aki azt sem tudja, mi van körülötte...

sörm 2020.03.25. 12:42:55

@Arthamyr: Persze utólag tudjuk majd jól értékelni azt is hogy melyik ország hol lépett jól, hol hibázott. Aztán a gazdaságnak biztos tök jó ha hullnak a nyugdíjasok, ezt könnyű belátni. De a humanista azért csak lázong a legtöbbünkben. A férjem nagymamája 90 felett van, évek óta hajtogatja hogy legyen már vége, nem igaz hogy nem tudja elvinni valami. Mióta babát várunk teljesen feléledt, lelkes, azt mondja addig nem halhat meg míg nem játszott az első dédunokával. A statisztikának mindegy hogy idén nyáron megy el vagy egy év múlva, a családnak és neki piszkosul nem. A saját nagymamám egy többéves kemény betegség után most érzi jól magát, végre ki tudna menni a lakásból stb. Egy végigküzdött és - úgy tűnik megnyert - kemény harc után hadd élvezze már az életet még pár évig, ne most vigye el egy rohadt vírus!

Az meg tényleg "szerencse" hogy egyelőre a fejlettebb országokat sújtja. Most már megérkezett Afrikába, na a szubszaharai területeken nem lesz vicces azzal az egészségügyi rendszerrel. Igen, gazdaságilag, környezetvédelem stb szempotból minél többen halnak meg annál jobb, de azért mégis...

Arthamyr 2020.03.25. 13:48:28

@sörm: Szerencsére bennem nincs mi lázongjon, annak persze azért én sem örülnék, ha idős családtagjaim meghalnának, bár nekünk nagyszülők már rég nem élnek, így 80+-os korosztály nincsen. Alapvetően a "gazdaságot" leszarom (szerintem laza a korrelláció az emberek jóléte, főleg az én jólétem és a "gazdaság" közt, kíváncsi lennék pl. mennyi "nyertese" van az utóbbi évtizedben megélt globális konjunktúrának), csak tényként közöltem a fentebbit.

Afrikában meg úgyis alacsonyabb az átlagéletkor, ezért ellenállóbbak, emellett annyi minden más is sújtja őket és eleve nagy tapasztalatuk van járványok és egyéb katasztrófák kezelésében, ott egy kis extra járvány nem oszt, nem szoroz (mivel kb. a mindennapi élet része, most mi is kaphatunk belőle egy lightos ízelítőt).

négyzet 2020.03.25. 21:02:23

@sörm: Érdekes, én nem a töketlenséget láttam ebben, úgy láttam, a kormány arra várt, hogy mit mond a járványügyi (féle) hivatal. Ki is mondták, hogy aszerint fognak cselekedni. És nem siettek korlátozni az emberek szabadságát, ettől valóban ódzkodtak. Meg nem is volt rá jogszabályi keret, hogy bezárhassák az iskolákat.

Én is csodálkoztam, hogy itt nincs az a szigor, nincs lockdown, de a kínai történések nem azt mutatják, hogy azzal elejét lehet venni a járványnak, mert ott most épp visszatér.

Azt nem értem, Orbán miben kezelte jobban a járványügyet? Egészen elképesztő volt a kommunikáció, amit toltak, hazudozás, orvosi kamara lehülyézése. Az elképesztő bénázás a fertőzöttek és kapcsolataik nem szűrésével...

négyzet 2020.03.25. 21:09:39

@Arthamyr: Szerintem most sincs ilyen, hogy a fél osztály szívna, vagy legalábbis nem ez az általános. De például bizonyos drogok olcsóak és nagyon elérhetőek (dizájner drogok) és nagy pusztítást végeznek, ellenben azzal a néhány szál füves cigivel. És a drogüzérkedéssel való találkozás lett általános, erre panaszkodott a rokonom, aki a saját fiatalkorában látott ezt-azt.
Tudom, minket is féltettek a szüleink... de így a net sötétebbik bugyraiban még több sz.rság elérhető manapság.

Arthamyr 2020.03.25. 21:28:00

@négyzet: Én pont azt látom, hogy a fű sokkal könnyebben elérhető kb. mindenhol Európában, mint amikor még én voltam középiskálás/egyetemista, és sokkal többen is élnek vele. Igen olcsó is. Nem csak Magyarországon és Írországban, de bárhol, ahol csak megfordultam akárcsak turistaként is. Hollandiában, a cseheknél, Spanyolországban meg kb. minden volt, nem okoz gondot akár kokaint szerezni sem, ha az embernek van pénze...

A designerdrog szemét, és azzal szerintem inkább a lecsúszottabb népség él, ott már maga a szegénység és az otthon felvett rossz minták is bőven elég problémát jelentenek, és meglepőnek tartanám, ha ez a gazdag Svédországban tömegesen jellemző volna.

négyzet 2020.03.25. 22:45:07

@Arthamyr: Szóval látod, igen, elérhetőbb lett a drog, ennyit akartam mondani én is :) Hogy konkrétan melyik, az térségenként változó.

Arthamyr 2020.03.25. 23:52:57

@négyzet: Azt nem is állítottam, hogy nem, csak arra vontam fel a szemöldököm, hogy ez komoly problémát okoz az egy elit iskolában. Alkohol, dohány meg mindig is volt, azok is drogok, csak sok helyen legálisak...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása