oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. október 16. 06:30,  7+1 fura lengyel szokás 114 komment

2019. október 16. 06:30 Határátkelő

7+1 fura lengyel szokás

Ahhoz képest, hogy Lengyelország milyen nagy és viszonylag közel is van Magyarországhoz, mégis kevés szó esik róla a blogon. Persze nem tartozik a magyarok célországai közé, de attól még nagyon érdekes lehet ott az élet. Most egy kicsit bepillanthatunk Vé posztján keresztül.

cim_240.jpg

„Lengyelország mindössze pár órányi autóútra van Magyarországtól, mégis sokkal kevésbé ismert a magyarok körében, mint pár másik, jóval távolabbi ország.

Nyilván kevesen választják, hogy oda költöznek munkavállalás céljából-persze ilyennel is találkozni egyre gyakrabban-, sokan inkább különböző családi okok, rokonsági kapcsolatok miatt költöznek oda.

Nekem is volt szerencsém ott élni néhány évet, ezért ezekből az emlékekből csemegézve osztok most meg veletek néhány fura lengyel szokást, ami nekünk, magyaroknak érdekes lehet.

1. Templomba járás

Bizony, elképesztően népszerű templomba járni! Nem csak vasárnap és nem csak az időseknek. Magyarországon is jártam templomban néhányszor, ahol egy-két idősebb néni alkotta a „közönséget” és a padok többsége üresen állt.

templom_3.jpg

Itt azonban, ha úgy dönt az ember, hogy ellátogat egy misére, számítson a tömött padokra, néha ülőhelyet sem lehet találni egy sima hétköznapon.

Fiatalok, huszon és harminc év körüli párok, baráti társaságok, fiatal lányok-fiúk csoportosan, családok kicsi gyerekekkel, mind-mind együtt járnak misére. Nekik ez egy átlagos hétköznapi program mondjuk egy mozi, kirándulás, vásárlás vagy baráti találkozó előtt/után.

2. Temetőlátogatás

Míg Magyarországon mi általában havonta egyszer mentünk ki a temetőbe (nyilván családja válogatja), a lengyelek nagyon gyakran teszik. Elsőre nagyon meg voltam döbbenve rajta, hetente többször is kimennek elhunyt szeretteikhez és mindig visznek gyertyát, néha virágot. Néhány perces látogatás az egész, elmondanak egy gyors imát és mehet is tovább a nap.

3. Esküvő

A lengyelek szeretnek házasodni, tapasztalatom szerint sokkal fiatalabban, mint a magyarok. Otthoni életem 25 éve alatt kétszer voltam esküvőn... nos, Lengyelországban ez évente 2-3 alkalommal történik meg.

eskuvo_8.jpg

Nincs olyan hatalmas baráti körünk, családunk, mégis sok meghívást kapunk, állandóan házasodik valaki. Többnyire 25 év körüliek a párak, de mégsem elkapkodott döntések ezek, hiszen többségük már 5-6 éves kapcsolatban vannak addigra.

Más az értékrend a házassággal kapcsolatban. Magyarországon úgy érzem, hogy sokszor egy kellemetlen, kényszerű elvárás, kötelező rosszként él a köztudatban, míg Lengyelországban egy tök menő, vidám, boldog esemény, amire mindenki büszke és alig várja.

4. Teázás

Aki szerint az angolok sokat teáznak, az még nem találkozott lengyellel! Mivel én személy szerint nem is szeretem a teát egyáltalán, így még meglepőbb volt látnom, hogy naponta két-három alkalommal is isszák, szerintem néha csak unalmukban. Sima feketét, nem ám gyümölcs- vagy zöldteát.

Ha vendég érkezik a házhoz, nem üdítővel és valami édességgel kínálják, mint otthon szokás, hanem elsősorban teával, esetleg kávéval és mellé kis tányérra felsorakoztatott süteménnyel. Ja, és olyan forrón isszák, hogy a mai napig nem sikerült rájönnöm mi a titka, hogy nem égetik meg magukat vele.

5. Szendvicsek

Határozottan állíthatom, hogy a legnépszerűbb lengyel étel a szendvics. Reggelire olyan egyértelmű, hogy szendvics van, mintha semmi más opció nem is létezne a világon, de emellé nagyon gyakran a vacsora is az.

szendvics.JPG

Minden egyes nap, minden reggel ezzel indul a nap, így ha tudjátok, hogy több napot Lengyelországban kell töltenetek vendégségben, jobb készülni más egyéb reggelikkel - müzli, zabkása, stb. -, mert bizony nem lesz nagyon bő a választék.

Az okára még nem sikerült rájönnöm, hiszen nekik is kiváló pékségeik vannak, ahol rengeteg finomabbnál finomabb péksütemény van, például ugyan olyan kalácsot is lehet kapni, mint ami Magyarországon van.

6. Gombászás

Ősszel ilyentájt a gombaszedés a legnépszerűbb program. Magyarországon soha nem találkoztam ezzel a szokással, de ott az október beköszöntével az emberek özönlenek az erdőkbe (főleg hétvégén, amikor jobban ráérnek) és kosarakkal felszerelve járják az erdőt és gyűjtik a gombát. Mindenki ismeri melyik az a fajta, amit meg lehet enni, és melyiket tilos leszedni.

gomba.JPG

Mikor megkérdeztem, honnan tudják, azt válaszolják, hogy „gyerekkoromban még a papám/mamám tanította meg, melyik az ehető, melyik nem”.

Otthon kiszárítva, befőzve, lefagyasztva teszik el egész évre, illetve friss gombaszósz készül belőle, ami isteni. Mondanom sem kell elsőre igencsak vonakodtam megkóstolni az általunk pár órája leszedett gombákból készült ételt, de a nagymama/nagypapa tanítása bevált és bizony senki sem lett beteg tőle. :)

7. Séta

A lengyelek nagyon szeretnek sétálni, egészen másképp értelmezik az ilyen módon megtett távolságot, amire én néhányszor ráfáztam. Ha egy lengyel azt mondja, hogy „nincs messze, mehetünk gyalog” az az én magyar értelmezésem szerint 5-10 perc séta... de a valóságban nem kell meglepődni, ha még 30 perc elteltével sem érkeztünk meg. :)

erdo.JPG

Ez persze egészséges, jó is a friss levegőn sétálni, de hozzá kellett szoknom, hogy sokszor 2-3 villamosmegállónyi távolságot is inkább lesétálnak, mint hogy várakozzanak.

Hiszen gyalog menni jó, néha órákon át is, talán éppen ezért nagyon népszerű a már fent említett gombaszedés mellett a kirándulás is.

+1 Kínálás és köszönöm

És végül plusz egy érdekes szokás, ami miatt számtalanszor keveredtem vicces szituációba. Amikor vendégségbe érkezünk egy lengyel családhoz és megkínálnak minket süteménnyel (vagy bármi egyébbel) olyan módon, hogy elénk tartják a tányért és vegyünk róla, akkor:

a, ha szeretnél venni belőle akkor vegyél gyorsan, és utána köszönd csak meg

b, ha nem kérsz, csak mondd, hogy köszönöm

Igen, igen ez teljesen fordítva működik, mint amit a magyar logika diktál. A kínálás után mondott köszönöm azt jelenti, hogy „köszönöm, nem kérek”, míg ha kérsz, akkor előbb vegyél, azután köszönd csak meg, ha már a tányérodon van.

Sokszor történt velem, hogy magyar szokás szerint megköszöntem a felajánlást és mire vettem volna, az illető már tovább is sétált a tányérral, mondván akkor én nem kérek... :)

Alapvetően Lengyelország és a lengyelek sokban hasonlítanak hozzánk, azonban mint látjátok, vannak kisebb különbségek. Biztosan van még több is, ha ti is tudtok még, akkor osszátok meg velem. Nektek mik voltak a legfurább szokások külföldön, amikkel találkoztatok vagy nehezen szoktatok meg?”

Ha szívesen olvasnátok még Vétől, látogassatok el a blogjára!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Lengyelország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2115225022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arncht 2019.10.16. 06:58:34

Ebbol nekem inkabb ugy tunik a legtobb pontnal, hogy sok kulonbseg nincs, csak mas kozegbe kerult. Hasonlot at lehet elni a fovarosbol videkre koltozessel is :)

Din Serpahis 2019.10.16. 07:36:03

Lengyelorszagban az a megdobbento, hogy mennyivel Magyarorszag elott jar. Tavaly voltam Wroclawban, es ordito a kulonbseg.

Golf2 2019.10.16. 07:41:56

@Din Serpahis: Magyarorszag elott jar....Mert 1 összetartó népség.

tsabus UAE 2019.10.16. 07:55:26

,
1. Lengyel ismerős még itt, Dubaiban is megtalálta a módját, hogy templomba járjon vasárnaponként ! Szóval igen, ez így megy náluk...
2. A temetőkkel kapcsolatban nekem teljesen más tapasztalataim voltak. Közelünkben volt egy és párszor kimentem, kíváncsiságból. Pont annyian voltak, mint a magyarországi temetőkben és igazából semmi eltérést nem láttam. Viszont halottak napján... Na az még a magyar ünnepet is messze felülmúlta ! Brutális tömeg, irdatlan nagy koszorúk és mécsesek (amik mellesleg szinte nappali fénybe borították az egész temetőt és némelyik 2-3 napig égett). Magyarországon is nagy esemény ez, de a lengyelek rendesen kimaxolják.
3. Esküvő... Hmmm... Ha a ceremóniát és ünneplést vesszük, akkor igaz, valóban népszerű. Azonban elég erős a társadalmi/kulturális nyomás és a korai házasságok gyakran látszat házasságok lesznek, amit kifelé lehet kommunikálni, de belül rothad. Itt hozzá lehet tenni, hogy a válás nem olyan népszerű és egy elváltat jobban megszólnak/kicikiznek, mint aki rendszeresen félre dug.
5. és 6. - Igen, így van sok helyen
7. A gombászás csak most "silányult" hobbivá, de a nem túl távoli múltban, sokaknak szinte a túlélést jelentette a nélkülözésben. Többeknek (mármint erdők közelében lakóknak) még most is a megélhetést jelenti, vagy jövedelem kiegészítés, hogy gombát, erdei gyümölcsöket árulnak, amit maguk szedtek.
+1 Nos, nekem ez nem tűnt fel egyáltalán. Lehet, csak átsiklottam felette...

tsabus UAE 2019.10.16. 07:56:44

@Golf2: Én ennek az ellenkezőjét többször tapasztaltam...

tsabus UAE 2019.10.16. 08:23:58

@tsabus UAE: Mármint az összetartást...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.10.16. 08:46:16

@arncht: Nekem is úgy tűnik, hogy a magyar szokásokat se ismeri, ezért meglepődik, amikor a lengyelek hasonló dolgokat csinálnak...

Dikusz 2019.10.16. 09:13:59

Kellemes, könnyed írás, jó volt olvasni.

Néhány ponthoz:
1. Ez nem újdonság, a lengyel köztudottan igen vallásos nép, bárhol is éljen a világban.
2. Talán függ attól, hogy vidéken, vagy falun él az ember. Itthon valóban halottak napján van nagy forgalom a temetőkben, de úgy gondolom Lengyelországban is ez az átlagos.
3. Kötelező rossznak nem mondanám az itthoni esküvőket, de néhány felesleges, igen drága elvárás van, tényleg.
6. Ez itthon is így működik, tapasztaltam. Az ország északkeleti csücskében járva, a Zemplénben láttuk pár éve, ősszel ,hogy csoportokban gyűjtik a helyi lakosok a vargányát. Akkor megkérdeztük őket, és azt mondták, egy olasz vállalkozó -akinek helyben van feldolgozóüzeme is- felvásárolja tőlük a gombát (alig 1000 Ft/kg áron), és viszi ki Olaszországba. De maguknak is szednek, nem könnyű arrafelé megélni.
+1. Ezt hamar meg lehet tanulni. De azokban az országokban, ahol az igen/nem fordítva működik mint itthon, nagyobbat lehet koppanni.:)

Dikusz 2019.10.16. 09:15:56

@tsabus UAE: Az a koszorú, amelyik három napig ég, már nem túl szerencsés.:D

tsabus UAE 2019.10.16. 11:02:27

@Dikusz: Mécses ! :-) Egyébként minden évben volt, hogy valami más is égett, aminek pedig nem kellett volna. Ez a magyar temetőkben is hasonlóan szokott alakulni.

Arthamyr 2019.10.16. 11:07:14

Az azért erős, hogy nem vizsgáltatják be a gombát (bár ez talán Magyarországon sem kötelező?), mondjuk ha szelektíven szednek pár fajtát, amit nagyon jól ismernek, talán rendben van. Azért mégsem arról kellene felismerni a mérges gombát, hogy földhöz csapja a kalapját.

Dikusz 2019.10.16. 11:19:38

@tsabus UAE: Az már igaz, hogy itthon is van ilyen, bár nem igazán hallottam ilyet az utóbbi években. Az adventi koszorúknál már gyakoribb, hogy tovább ég, mint kellene.

Shenella 2019.10.16. 11:30:11

Amit szeretek, hogy eskuvokon nem csak ugymond menyecsketanc van, hanem mindketten tancolnak, es nem egy nagyobb osszegert, hanem sokszor csak aprot adnak (pl 1-5 €), es tobbszor jonnek mert pl egy-egy vodka a nyeremenye azoknak akik utolsonak tancolnak a parral (igy a tanc sokszor akar fel-egy oraig is eltarthat).

Csodabogár 2019.10.16. 12:14:08

@Arthamyr: Gyakorlott gombaszedők soha nem vizsgáltatják be a gombát. Ismerik, tudják mi a jó. Német barátnőm, erdőszélen lakik és csak kimegy eső után ebédre egy kis gombát szedni. Így volt ez a svédeknél is. Kolleganőm hozott nekem sokszor hétfőnként a hétvégi szedésből. Jómagam persze nem csinálnám, mert nem ismerem.

A lengyeleknél is "igen jó" eredménye lett a választásoknak. A PIS egyedül tud ismét kormányt alakítani. Beigértek gyerekenként kb. 150 eurónyi összeget, rohantak választani a vallásos családok.

Dikusz 2019.10.16. 13:06:14

@Arthamyr: Nem kötelező itthon a bevizsgáltatás, de ha valaki nem ismeri a gombafajtákat, igen jól teszi, ha bevizsgáltatja!
Túratársam vizsgázott gombaszakértő, tényleg profi. Amikor kérdeztem tőle, hogy miért nem vállal piacokon gombabevizsgálást. Azt mondta, azért nem, mert a bevizsgálóknak kell elvinnie a balhét, akkor is, ha a gombaszedő előző nap romlott majonézt evett mondjuk vargányával. A gomba lesz a hibás, hiába a majonéz volt romlott.

A működő gombavizsgálóknak nem keveset kell tanulni ahhoz, hogy engedélyt kapjanak. Általában a szakértő inkább kidobatja azt a gombát, amit nem biztosan ismer fel (ha túlérett pl), nem kockáztat. Az egész kosárral akkor is, ha egy db gyilkos galóca keveredett a vargánya közé.
Sok éve jártam a Villányi útra alapfokú gombaismerői tanfolyamra. Profi oktatóink voltak, az egyetemen tanítottak. Nem akartam én ezzel semmit, csak azt, ha túrázás közben szedek valami gombát, legalább felismerjem. Ott azt mondta az oktató, hogy nem kell kidobni, a vizsgálóban is óvatosságból dobatják ki ezért mindet.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.10.16. 15:02:08

"Igen, igen ez teljesen fordítva működik, mint amit a magyar logika diktál. A kínálás után mondott köszönöm azt jelenti, hogy „köszönöm, nem kérek”, míg ha kérsz, akkor előbb vegyél, azután köszönd csak meg, ha már a tányérodon van."

Ez nem lengyel specialitás, a németeknél is így van.

Fido79 2019.10.16. 15:02:15

Én szerettem azt is, hogy ha eper, szeder vagy áfonyszezon volt, az utcát ellepték az olcsó és nagyon finom gyümölcsöt árusító kofák.
Általában is több gyümölcsöt fogyasztanak, plusz zöldséget is, még akkor is, ha ez az imádott krumpli-cékla-káposzta szentháromságot jelenti.
Van fánknapjuk is, amikor az egész ország zsírban sült fánkot eszik (az árusoknál szintén kapható télen), de a szendvicses-teás vonal nem tűnt fel.
Viszont a vodka nagyon megy, egészen fiatal lányok isznak egészen sokat, utána pedig jöhet az egyfalatos hal-kenyér kombó.
A templombajárás alap, ahogy az is, hogy a papok évente körbemennek minden házon és adományt gyűjtenek. Semmit sem adni nagy szégyen, főleg vidéken.
Az esküvőn a kaját legalább kétszeres mértékben túltervezik nevetséges mennyiségű az étel, folyamatosan kinnt vannak a hidegtálak és sonkák,amiből a lakodalmas, sima menü mellé lehet szedegetni annak, aki esetleg nem pukkant még szét.
Imádnak minket, mindenkinek, főleg az idősebb generációnak van legalább egy története arról, hogy Magyarországon milyen önzetlen és kedves emberek élnek. Fantasztikus érzés ilyen megbecsültnek lenni valahol...

shakti rom 2019.10.16. 15:02:31

@Golf2: Nem azok, még geográfilag is képesek egymás gyűlölni.

Chimer 2019.10.16. 15:02:36

Vallás... Egyik legnépszerűbb technikai sportjuk a salakmotor. Nem egy képet lehet találni, hogy szezon előtt fel is szentelik a versenymotorjaikat. Anno, mikor Miskolc a lengyel ligában motorozott a lodziak nem sokkal Miskolcra érkezésük előtt szenteltették fel a lodzi bazilika előtt a motorokat, ruhákat és sisakokat. :-) A pályaszentelés meg alap.

kewcheg 2019.10.16. 15:02:50

A vallásosságukat, templomba járásukért nagyon irigylem ezt a népet....

pepin_nymburk 2019.10.16. 15:03:01

@Golf2: inkább azért járnak elöl, mert a korrupciót írtották, ahol tudták. Mondjuk ezt lengyel ismerősöm a PiS kormány előtt mondta, nem tudom azóta mi a helyzet. Plusz ugye a sok millió külföldön dolgozó lengyel utalásai is segítenek

Treff Bubi 2019.10.16. 15:03:04

Gyerekkoromból úgy emlékszem, hogy a reggelire és vacsorára evett szendvics nálunk is gyakori volt, a rendszerváltás után megjelent kis pékségek elterjedésével szorult háttérbe.

BéLóg 2019.10.16. 15:03:23

@tsabus UAE: Nem tudom, én is megoldottam Kairóban hogy (vasárnap, ott munkanap!) templomba menjek.
Ez nem "nép" szokása hanem EMBERÉ.

A lengyeleket a magyar Szent Hedvig, vagyis Sv. Jadviga oltalmazza.

Magyarországon is rengeteg ember jár gombászni. Sétálni is. Persze nem Budapesten.

L. J. Wesley 2019.10.16. 15:03:26

Én napi 2 kancsó teát megiszok egy nap, főleg az őszi-téli időszakban, és feketét...két tea az semmi :D
Esküvőre meg legalább annyit járok, mint a lengyelek :D

l.skywalker 2019.10.16. 15:43:44

Határozottan állíthatom, hogy én itthon is ilyen közegben nőttem fel/élek. Ez nem regionális szokás kérdése, hanem irányultság. Főleg a gombászáson lepődtem meg, mert gyerekkoromban emlékszem mikor esős nyári, őszi napokon egy nagyobb legelőn 20-30 ember gombászott. És sose felejtem el életem első kisgyerek fej méretű pöffeteg gombáját

Arthamyr 2019.10.16. 15:58:24

@Csodabogár: @Dikusz: Régen mi jártunk gombászni, édesanyám részt is vett ilyen tanfolyamon, de csak olyat gyűjtöttünk, amit jól ismertünk (pl. kucsmagomba, őzlábgomba). Szerintem ha valaki nem szelektíven gyűjt, érdemes bevizsgáltatni. És biztos van, aki tényleg jól ismeri az összes fajtát, ami a lakhelye környékén előfordulhat (pl. maga is gombaszakértő), de azért nem hinném, hogy akár a németeknél/lengyeleknél/svédeknél is ilyen lenne a gombaszedők többsége.

Mondjuk felőlem aztán úgy csinálják, ahogy akarják, lehet, hogy valaki pszichoaktív gombákra utazik, és kidobatnák vele, ha bevizsgáltatja a szerzeményeit. :D

Arthamyr 2019.10.16. 16:02:58

@Fido79: A lengyelek itt is jól fogyasztják a vodkát. De azért az orosz kollégák számítottak etalonnak, céges buliban tényleg úgy itták, mint a vizet, pl. 3 gyerekes családapa, aki ráadásul kisfőnök is volt, kb. 1 óra alatt elpusztított közel egy üveggel, és nem is nagyon látszott a mozgásán. :)

Mi.a.gond.a.nickkel 2019.10.16. 16:10:48

Azért a térképre nézzen már a kedves posztoló!
Lengyelo k..va nagy ország, lehet, hogy a déli határa pl Zakopáne pár óra kocsival, de egy Budapest - Wroclaw (magyarul Boroszló) rohadtul nem, inkább 9-10 óra megállásokkal.
És akkor messzebbre még nem is mentünk, Varsó, vagy Gdansk már két nap is lehet!
Földrajz egyes, leülhetsz!

SzLH 2019.10.16. 16:10:57

Amit én tapasztaltam, és iithon nincs ilyen:
- Karácsonykor ostyát törnek és jókívánságot mondanak egymásnak, füstölt kompótlevet isznak.
- Húsvétkor minden család elmegy a templomba, és megáldatja a magukkal vitt kiskosarat.
- Még mindig alámondásosak a külföldi filmek, nem szinkronizájlák.
S ami a legfőbb: Ők is az országukat Mária országának hívják, ugyanúgy, mint mi.

Örömhernyó 2019.10.16. 16:11:52

A lengyel savanyított gombabefőtt a kedvencem volt. Hagymával, répával meg mittudomén mivel van elrakva a gomba befőttesüvegbe és kocsonyás, nyálkás folyadék veszi körül. Isteni!
A lengyelek azt hiszik, hogy tudnak magyaros kajákat főzni, de persze a saját népi ételeik ízei köszönnek vissza például a gulasz-ban is.
Inni szeretnek és tudnak is, a fiatalok füveznek, ebben sokkal liberálisabbak, mint a magyarok, pedig hát elvileg katolikusok. Amúgy mivel mindneki katolikus (aki amúgy laza és jófej, az is), végeredményben kevésbé bigottak, mint a magyarországi katolikusok, akik elég fanatikusak szerintem. A lengyeleknél a katolicizmus inkább a nemzeti identitás része.
Az általam ismert egyetlen európai nyelv a lengyel, amelyen a teát nem a tea-tee-te-thé (fujian-i nyelvből eredő) vagy caj-ceai-cay (mandarin eredetű) szavakkal nevezi meg, hanem saját szava van rá: herbata.
Tényleg nagy teások, de azért Magyarországon is rengeteg teázó ember van.
Összességében igen jófejek, fejlődnek rendesen, sokkal nyitottabbak, mobilisabbak, mint a magyarok.
Az átlag lengyel lány szebb, mint az átlag magyar lány. De Magyarországon van pár igen gyönyörű modellalkatú bombázó (és sajnos elég sok a rettenetesen csúnya lány is Magyarországon, nagyobb a szórás). Az átlag szerintem Lengyelországban szebb, kiegyensúlyozottabb az elolszlás, kevesen vannak a nagyon csúnyák és kevés az igazán bombanő is.
A lengyel férfi... Ahhoz képest az átlag magyar fiú egy Antonio Banderasba oltott Casanova. A lengyel fiúk kerekfejűek és seszínű a hajuk, nem figyelemreméltóak, gyerekes a humoruk, az idegentől féltik a nőiket (akkor is, ha amúgy semmi közük a csajhoz - cockblocking). A lengyel lányok szemében ezért egy bolgár, magyar, olasz férfi ugyanúgy déli, temperamentumos alkatnak tűnik.

A szabadban levés tényleg kedvelt időtöltésük. Piknik, barbeque, sörözés, hegyikerékpározás, evezés a Mazuri-tavakon, túrázás. Ebben mondjuk a szlovákok is a magyarok előtt járnak.

Mivel hatalmas távolságok vannak Lengyelországban, ezért aki mondjuk az ukrán határ mellől elmegy egyetemre Poznan-ba vagy Gdansk-ba, az akár fél évig haza se megy. Emiatt a lengyel egyetemista szerintem sokkal önállóbb, mint a magyar, lényegében önellátó lesz, nem viszi haza hétvégén a hátizsákjában a szennyes ruháját és nem hordja ételhordóval hetente a kaját a kolijába. A kollégiumok is ehhez mérten jól fel vannak szerelve emlékeim szerint. Hamarabb önállóak lesznek, mint a magyar fiatalok. Szerintem.

Teljesen normális nép, alapvetően közép-európai kultúrkör ők is, rengeteg közös ponttal a történelemben.
A németeket már nem gyűlölik, a legjobb szomszédaiknak ma a németeket tartják.
Az oroszokat nem csípik. Sobieski (törökverő), Báthory István stb. felidézése mind alkalom egy kis vodkázásra. Na drugom nuszke!

HgGina 2019.10.16. 16:27:57

A horvátok is erős templomjárók. A lengyeleknél pedig valóban furcsa, hogy már az egészen fiatal fiúcskák is kezet csókolnak a lányoknak.

Örömhernyó 2019.10.16. 16:28:07

@kewcheg: Ha megkérdezed a lengyel fiatalokat, ők azért mentegetőzve elmondják hogy nem annyira kell ezt a katolicizmust komolyan venni náluk, ez inkább olyan hagyomány. A magyar katolikus fiatalok sokkal elvakultabbak, fanatikusabbak tapasztalatom szerint, talán pont amiatt mert Magyarországon csak a kőkeményen bigott, fanatikus katolikusok járnak ilyen katolikus ifjúsági közösségbe. A lengyeleknél meg a normálisak is. Egy lengyel egyetemista haverom rendszeresen járt templomba és simán füvezett is mellette. És azért a lengyeleknél is az van, hogy a tanultabb, nagyvárosi fiatalok sokkal inkább kiröhögik már az egyházat. Mint például a Radio Maryja antiszemita, bigott katolikus alapítóját, Tadeusz Rydzyk-et, akire a tanulatlan vidéki öregek hallgatnak. A modern, városi fiatalok csak fogják a fejüket az ilyen egyházi emberek hallatán. Azzal is tele van a lengyel fiatalok töke, hogy szinte mindent II. János Pál pápáról neveztek el az országban.
Az egyház főleg vidéken erős, a kis falvakban az öregasszonyok járnak templomba.
És hát Lengyelországban focimeccsen hallottam olyan velőtrázó, összehangolt zsidózást a lelátón, hogy azt hittem elsüllyedek. A vendéglátóm (egyetemista srác) sűrűn elnézéseket kért, amiért ilyenek a honfitársai de megnyugtattam, hogy ez Magyarországon is jellemző meccseken. Szóval lélekben annyira nem különböznek ők a magyaroktól ;)

Örömhernyó 2019.10.16. 16:28:11

@Mi.a.gond.a.nickkel: Ráadásul Lengyelországban az autópálya hálózat nem annyira fejlett emlékeim szerint. Keletről nyugatra átszelni az országot nem egy gyors út.

gabors 2019.10.16. 16:34:59

@kewcheg: "A vallásosságukat, templomba járásukért nagyon irigylem ezt a népet...."

teged hol akadalyoznak abban hogy olyan vallasos legyel mint egy lengyel vagy akkor jarjal tempomba amikor es ahanyszor akarsz

gyorsan koltozz el onnan ...

SzLH 2019.10.16. 17:44:05

@Örömhernyó: és nagyon jó filmeket gyártanak

Girhes Joe 2019.10.16. 17:44:34

@Örömhernyó:

Ezt azért így nem tudom elfogadni. Én magyar-lengyel félvér vagyok, tűpontosan ismerem a legapróbb különbségeket is (karácsonyi-húsvéti szokások akár), de a vallásosság ilyen szintű lehúzását NEM tolerálom.

Egy átlag katolikus fiatal vagy középkorú ember, akármelyik országban, tök ugyanolyan életvidám, kommunikatív, jófej ember lehet, mint bárki más, és ehhez NEM kell, hogy a vallását ne vegye komolyan. Igazából három különbség van a nagy átlaghoz képest. Nem szeretjük:
- a füvezést
- az LMBT-t
- az abortuszt

De ha ezt a három témát nem kezdi el valaki direkt feszegetni, akkor nincs semmilyen komoly különbség akár egy ateistával szemben sem!

Aki meg a meccsen akar egy népet megismerni, az így járt, egy román-magyaron se épp a legszebb emberi tulajdonságok fognak előjönni... apropó, amikor meghalt II. János Pál 2005-ben, akkor a lengyeleknél ideiglenesen MINDEN ultra kibékült egymással. El tudja valaki képzelni, hogy összekötött Fradi és Újpest sállal áll egymás mellett két nagydarab kopasz drukker, és sírva kapaszkodnak egymásba??? Na, ott volt ilyen!

Terézágyú 2019.10.16. 17:44:47

@Örömhernyó:
"Az általam ismert egyetlen európai nyelv a lengyel, amelyen a teát nem a tea-tee-te-thé (fujian-i nyelvből eredő) vagy caj-ceai-cay (mandarin eredetű) szavakkal nevezi meg, hanem saját szava van rá: herbata."

Biztos vagy te abban, hogy ez a herbata nem ugyanaz, mint a mi herbatea szavunk? - vagyis ebben is benne van a tea mint nemzetközi vándorszó...

Terézágyú 2019.10.16. 18:48:52

@Girhes Joe:
"Egy átlag katolikus fiatal vagy középkorú ember, akármelyik országban, tök ugyanolyan életvidám, kommunikatív, jófej ember lehet, mint bárki más, és ehhez NEM kell, hogy a vallását ne vegye komolyan. Igazából három különbség van a nagy átlaghoz képest. Nem szeretjük:
- a füvezést"

De a vodka jöhet, rogyásig!!! Mint fentebb volt egy példa :)

(Mellesleg éppen arra is volt fentebb példa, hogy a lengyel egyetemista srác templomba járt ÉS füvezett....)

Terézágyú 2019.10.16. 18:49:03

@Girhes Joe:
"apropó, amikor meghalt II. János Pál 2005-ben, akkor a lengyeleknél ideiglenesen MINDEN ultra kibékült egymással. El tudja valaki képzelni, hogy összekötött Fradi és Újpest sállal áll egymás mellett két nagydarab kopasz drukker, és sírva kapaszkodnak egymásba??? Na, ott volt ilyen!"

Itt is simán lehet ilyen.
Majd ha lesz magyar pápa.

És mikor lesz magyar pápa? Ha majd lesz olyan - valóban pozitív - egyéniség, akit mindenki elismer...

Sunny Days 2019.10.16. 18:49:14

Egyszer voltam Wroclawban, sajnos csak rövid időre. Azt remélem, lesz alkalmam még visszatérni és hosszabb időt eltölteni ott, nagyon tetszik a város. A reptérről bevezető félórás úton nem győztem csodálkozni, hogy az útburkolat kiváló, az út széles, tiszta, az út mellett a táj tiszta és rendezett. Csendben szégyenkeztem azon, hogy nálunk milyen gáz a reptérre vezető út minősége és környéke.
A lengyel ismerőseimnek egy fura szokása van: ha kell, ha nem, találkozáskor puszit kell adni. Ráadásul, nem kettőt mint ahogy mi szoktuk, és nem úgy hogy előbb a bal orcát érintik össze, hanem ők hármat adnak és előbb a jobb orcát érintik össze. Persze aki erre nem számít, az rossz irányba fordítja a fejét és szájon csókolják. Brrr...

Attilajukkaja 2019.10.16. 18:50:32

"ez teljesen fordítva működik, mint amit a magyar logika diktál."
Szerintem meg pont ugyanúgy működik. Mi is először elvesszük a süteményt, utána megköszönjük, vagy egy köszönömmel hárítjuk a kínálást és nem veszünk belőle.

Attilajukkaja 2019.10.16. 18:50:41

@Girhes Joe:
" Nem szeretjük:
- a füvezést
- az LMBT-t
- az abortuszt"
Mi bajotok a fűvel?
És az LMBT-vel?
Az abortuszt megértem.

shaktele 2019.10.16. 18:50:51

@gabors:

nehézfejű népek, nem véletlen hogy ezen a kontinensen a ”stupid polak” volt a gúnynevük, nem tudom hogy ez használatos ma is?

Ne lőjjetek 1/4 lengyel vérem van :-)

Attilajukkaja 2019.10.16. 18:51:00

@Mi.a.gond.a.nickkel:
"Földrajz egyes, leülhetsz!"
Hú, de kemény vagy! Akárhány napra is van tőlünk Lengyelország másik csücske, az országot néhány óra alatt el lehet érni Magyarországról. Tapasztalatból tudom. :o)

Ostoba Mérnök 2019.10.16. 19:11:03

"Ja, és olyan forrón isszák, hogy a mai napig nem sikerült rájönnöm mi a titka, hogy nem égetik meg magukat vele."

Jó széles bögréből iszod. Lefújod a tetejéről a gőzt és a felső réteget lekortyolod. Max egy korty, az elején még kevesebb, aztán egyre többet.

Platonica 2019.10.16. 19:37:07

@Örömhernyó: "A lengyel savanyított gombabefőtt a kedvencem volt. Hagymával, répával meg mittudomén mivel van elrakva a gomba befőttesüvegbe és kocsonyás, nyálkás folyadék veszi körül."

Ez szerintem nem feltetlenul 'lengyel'. Orosz bnomtol minden karacsonyra es szulinapomra ezt kapok, mert tudja h mennyire szeretem. Marinalt gombanak hivjuk. O maga gyujti, maga teszi el. Fogalmam sincs, honnan az alaptudasa, mert amugy zongoramuvesz:-D

Attilajukkaja 2019.10.16. 20:04:08

@Platonica:
"szerintem nem feltetlenul 'lengyel'"
Persze, hogy nem. Ha nekünk lennének erdeink, mi is savanyítanánk, marinálnánk gombát.
Ne engedjétek, hogy tovább irtsák a megmaradt magyar erdőket!

Attilajukkaja 2019.10.16. 20:04:08

@shaktele:
"nem véletlen hogy ezen a kontinensen a ”stupid polak” volt a gúnynevük, nem tudom hogy ez használatos ma is?"
Magyarországon biztosan nem. :o)))
De az USA-ban az összes rendőrös viccet még mindig lengyelekkel mesélik.
Szerintem semmivel sem sötétebbek vagy elmaradottabbak, mint például a magyarok.

gabors 2019.10.16. 20:18:35

nepszava.hu/3053843_nem-tud-hazaterni-floridabol-magyarorszagra-egy-ferfi-mert-halottnak-nyilvanitottak

32+ ev alatt nem lett allampolgar ? (tudom nem kotelezo de ezalatt min 3x kellett volna zoldkartyat ujjitani ...) vagy undocumented irregular migrans ??

ha meg allampolgar akkor csak USA utlevellel lephet ki ... valami nem kosher ebben a tortenetbe

Platonica 2019.10.16. 20:33:01

@Attilajukkaja: Sztem felreertettel:-) Ugy gondolom, ez elegge szlav specialitas, nem feltetlenul csak lengyel. Magyar nepszokasokban tradicionalisan sincs igazan benne, inkabb csak a szaritas, mint tartositasi modszer.
Sajnos nem tul sokat tudok tenni a magyar erdokert itt Angliaban:-(

gabors 2019.10.16. 20:40:42

@Attilajukkaja: "Szerintem semmivel sem sötétebbek vagy elmaradottabbak, mint például a magyarok." pont ezert a magyarokat is hulyeknek tartottak amikor meg sok volt beloluk ...:-)

Dzsínom Dzsánom, dzsanázod? 2019.10.16. 20:44:18

@shaktele: rád kétségkívül igaz a gunynev, nem is csak negyed részben.
A nemzetkarakterologiaban hinni ugyan az a szint, mint hogy a bőrszín meghatározza a bűnözésre való hajlamot. Tudományos vizsgálatok szerint A nemzetiség rosszabb prediktor, mint akár a nem vagy a foglalkozás.

scsaba1 2019.10.16. 20:44:18

@Girhes Joe:

Azt mondjuk nem, de 2007-ben a TV-székházat pl. simán megostromolta a fradi-ute egyesült B-közép.

shaktele 2019.10.16. 20:44:18

@Attilajukkaja: Irtam hogy észak amerikában ismerik oket igy.

Fanatikus emberek minden vallásban buták. Igy sok lengyel is..

plokmi 2019.10.16. 20:44:18

Ezekben a 'fura szokás' kezdetű válogatásokban elfelejtik megemlíteni, hogy a : poszter szokásaihoz viszonyítva.
Pl. az én nagypapám rendszeresen járt a kertben kezdődő hegyre gombát szedni. Minden héten többször is volt gombás étel náluk.
A templomba járás, gyerekkoromra visszagondolva, igenis gyakori volt.

fhdgy 2019.10.16. 21:33:58

@Attilajukkaja: Vannak erdeink, gomba is van.

Hogy nem savanyítjuk, hanem szárítjuk, szerintem az időjárási adottságok miatt van.

Mi száríthatjuk, mert olyan az időjárás, ők savanyítják, mert leshetnék mire megszárad.

Fülig José 2019.10.16. 21:39:43

@Öreg Harczos: tömjén zsóti?! hááát, határeset.... velem 1ccer fog találkozni a büdös ártány.

SzLH 2019.10.16. 21:39:56

@shaktele: hazajött a párom, a következőket teszi hozzá lengyel révén:
- Szenteste senki sem lehet egyedül, ezért ez egyedülálló embereket meghívják, akkor is, ha nem rokon;
- Mindenszentek családi ünnep
- a lengyel nők jobban odafigyelnek magukra, mint a magyar nők (nőiesebbek)
- többet sportolnak, mint mi magyarok,
- szeretnek bennünket (bárhová mentem, örömmel fogadtak, szinte családtagként)
- majdnem minden második szó "kurwa" :-) pl.: Co ty, kurwa?

kardio1 2019.10.16. 21:40:28

@Örömhernyó: nem sokat tudhatsz te a katolikus ifjúsági közösségekről...

Dikusz 2019.10.16. 21:43:24

@Arthamyr: Nálunk sem csak vizsgázott gombaszakértők vannak.:)
Én is csak azért mentem el az alapfokú tanfolyamra, mert érdekeltek a gombák, és leginkább arra volt jó, hogy ne szedjek össze valami varázsgombát az erdőben.
Egyébként már az alapfokú tanfolyamon is azt tanítják, hogy ne egy kosárba szedjék a gombát, hanem különítsék el egymástól, ne nylonzacskóba gyűjtsék, mert akkor befülledhet úgy, hogy fel sem lehet ismerni. Papírzacskóba szabad(na) csak szedni.

Csodabogár 2019.10.16. 22:01:12

@gabors: Nyilván, amikor még nem tudták a nyelvet.
Ha valaki csak mutogat meg egyre hangosabban próbál magyarázni idegen nyelven, akkor simán hülyének nézik a bennszülöttek. Különösen régebben az amerikaiak vidéken, ahol soha egy külföldivel nem találkoztak.

kék madár 2019.10.16. 23:10:39

@Girhes Joe:
"- az LMBT-t"
de miert nem?

Dikusz 2019.10.16. 23:12:17

@SzLH: "- majdnem minden második szó "kurwa" :-) pl.: Co ty, kurwa?" Erről a következő, valóban megtörtént eset jut eszembe:

Barátnőm volt kint Lengyelországban. Kolléganője megkérte, ha jár olyan boltban, ahol lehet ruhára való csipkét venni hozzon, mert ott biztos olcsóbb (ez azokban az években volt, amikor a kínai piac itthon még lengyel piac volt).
Bement egy ilyen üzletbe, szépen mondta magyarul, hogy "csipkét" szeretne venni. Néztek rá kikerekedett szemmel, hogy mit is kér, de nem tudtak adni neki, több üzletben sem...
Amikor a szállására ment a sikertelen vásárlás után, elpanaszolta a magyarul is tudó háziaknak, hogy járt. Éktelenül elkezdtek nevetni, amit a barátnőm nem is értett. Aztán mondták neki, hogy mit is jelent a "csipke" lengyelül...
Nyilván nem így leírva, hanem ahogy kiejtette a szavakat.

shakti rom 2019.10.16. 23:33:48

@gabors: hajjaj, a magyarok meg hunkyk voltak, nyelvtudas nelkul a mult szazad elején

shaktele 2019.10.17. 00:03:26

@SzLH: ez mind nagyonis rendbe van, csak ne politizálj velük :)

Girhes Joe 2019.10.17. 00:03:29

@Dikusz:

Egész pontosan leírva "cipka", fonetikusan kb. "csipka", jelentése prostituált. Nagyon régen volt a lengyeleknek valami tűzgyújtó vagy mijafene folyadékuk, Lofix volt a márkaneve. Boldogult nagyapám Magyarországon próbált ilyet venni, és vajh miért, őt is kiröhögték. :) Mondjuk legalább nem járt úgy, mint egyszeri lengyel a ruszki határon, amikor megkérdezik, mit visz, és azt mondja, á semmi különöset, csak (sörös/konzerv/stb) dobozokat, lengyelül puszki (ejtsd: puski), a muszka meg úgy érti, hogy puskákat. :D

A "kurwa" szót is rajtunk kívül csak ők használják Európában ugyanebben az értelemben, de ők aztán rogyásig, a magyar b+ megfelelőjeként is. Egyébként az mivel az "s" és az "sz" pont fordítva van a lengyelben, mint a magyarban, ismerek lengyelt, aki úgy járt valahol Csongrád megyében, hogy megkérdezett az utcán valakit: "hol a segged?" (Szegedet kereste...)

DirtyHarry 2019.10.17. 00:03:29

@Girhes Joe: kokaint, heroint az szeretitek, csak a füvet nem? :)

Girhes Joe 2019.10.17. 00:03:29

@CSOKKI MÁLNA:

"Céklamánia?"
Pozitív. Én is "szenvedek" ebben. :D Persze a teamániában is. A kávét meg félmagyar létemre utálom.

Egyébként valaki említette kicsit följebb, hogy a Szenteste a lengyeleknél szó szerint SZENT. Senki nem lehet egyedül, ilyenkor gyakorlatilag kötelező meghívni az egyedülállókat valahová. Akkor is, ha az egész évben gyűlölt szomszéd öregasszony az. Ezen az estén béke van, és kész, ezt mondja valami láthatatlan törvény. Egy lengyelnek éppen ezért nem az jut eszébe Karácsonyról, mint egyik-másik betegebb magyar családnak, hogy már megint összeveszik a rokonság a politikán... Amúgy még úgy is terítenek aznap este, hogy eggyel több terítéket tesznek ki, mint ahányan vannak. Mert ha betérne valaki, terített asztal kell hogy várja.

shaktele 2019.10.17. 00:03:29

@Öreg Harczos: :)

jómagad is ilyen fanatikus, nők önrendelkezési jogát tagadó, keresztény szittya keresztesvitéz vagy? :)

shaktele 2019.10.17. 00:03:29

@Girhes Joe: mi a bánat az LMBT? Új ketegória netán? :)

gabors 2019.10.17. 00:20:17

@shaktele: a G (gay) helyettesitik valamiert az M (meleg)-el igy valoban kicsit hulyeseg

ez valszeg abbol fakad hogy a magyarban nincsenek ugy nemek vagyis a meleg (szebben mondva buzi) vegul is lesbian es gay egyben de a fene tudjak hogy alakult ez ki ....

gabors 2019.10.17. 00:25:06

@shaktele: "@Öreg Harczos: :)

jómagad is ilyen fanatikus, nők önrendelkezési jogát tagadó, keresztény szittya keresztesvitéz vagy? :)"

na meg az "M"-es katolikus papokkal mi lesz akik joval nagyobb aranyban vannak a klerus -ban mint a normal populacioban ... azokat miert nem kell szeretni ?

Girhes Joe 2019.10.17. 01:21:15

@kék madár:

Huhh, nagyon nehéz kérdés a miért. Én csak afféle "leíró földrajzot" csináltam azzal, hogy felsoroltam három igazán problémás pontot a katolikus-nemkatolikus viszonyban, abban is a jelen Lengyelországára koncentrálva (fű, LMBT, abortusz).

De nem akarom megkerülni a választ. Elég történelmi az ellentét, kicsit olyan, mintha megkérdeznél egy magyart, mi baja a szlovákokkal (vagy a románokkal, most ez itt mindegy). Szögezzük le, NEM a Biblia alapján utálja a (lengyel, magyar) katolikus a melegeket (az amerikai protestánssal ellentétben), mert errefelé aki hívő, az többnyire abban is hisz, hogy mindenki csakis a saját életéért felelős. (Ami egyébiránt tökéletes ellenszere bármiféle vallásháborúnak.) Viszont a nagy átlagtól való látványos eltérést a katolicizmus nem díjazza. (A protestantizmus még annyira sem, ha komolyan veszik.) A látványos itt a kulcsszó, nem az eltérés. Melegek mindig is voltak, vannak, lesznek, de mostanság azzal húzták ki a gyufát a hívőknél, hogy látványosak akarnak lenni. Úgy is mondhatnám, hogy csinálj akármit otthon (füvezz, idd le magad eszméletlenre, férfiként hálj férfival, csald az asszonyt, élj tíz nővel bilincses szexet egyszerre, vagy bármi, ami jólesik, de nem törvénytelen), nem fognak igazán rád szólni még egy lengyel falusi közegben se, de amint kiviszed a mániádat az utcára, azt már inzultusnak fogják érezni. Főleg, amikor már (mert az úgy kezdődött, hogy a Józsi visszaütött) a hitet és az egyházat ki is gúnyolják a melegek a felvonulásaikon.

Girhes Joe 2019.10.17. 01:21:22

@DirtyHarry:

Őszintén?
Az alkoholt szeretjük (egy bizonyos fokig, de abban is van határ), meg a dohányzás is teljesen megtűrt, de az illegális anyagok hivatalosan a hívőknél is tiltottak. Az persze igaz, hogy a heroin vagy a kokain nagyobb baj, mint a fű, ezt senki nem is tagadta.

Girhes Joe 2019.10.17. 01:21:30

@shaktele:
Mondgatom LGBT-nek, vagy LGBTI+-nak is, bár az I az már a tököm tudja miféle változat, és már a + is azért van ott a végén, mert különben megjegyezhetetlenül hosszúvá válna a betűszó. Szerintem aki akarja, az tudja, miről beszélek, szigorú etimológiai összefüggéseket nem firtatva.

FutureFry 2019.10.17. 04:58:26

@fhdgy: @Platonica:
A gomba (napon) történő szárításával a benne levő D vitamin szintjét lehet nagy mértèkben növelni:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6213178/

Dikusz 2019.10.17. 06:13:57

@Girhes Joe: A "cipka" nem csak azt jelenti a gugli fordító, és lengyelül beszélő barát szerint sem.:)))
Az üzletekben, ahol a csipkét kereste a másik jelentése miatt néztek nagy szemekkel...

Dzsínom Dzsánom, dzsanázod? 2019.10.17. 08:27:29

@gabors: Jézus mondá: engedjétek hozzám a gyerekeket!

NincstelenWalter 2019.10.17. 08:28:17

Szimpatikus nep, nem veletlenul eros a nemzeti ontudat es nem veletlenul vannak 40 millioan.

chrisred 2019.10.17. 09:26:33

Teát ugyan nem ittam, de arra emlékszem, hogy harminc éve a lengyelek a forróvízben úszkáló zaccot nevezték kávénak.

tsabus UAE 2019.10.17. 09:34:31

@BéLóg: Vasárnap Dubaiban is munkanap. Egyetlen templomba járó magyart sem ismertem, viszont a lengyel ismerőseim többsége megy.

tsabus UAE 2019.10.17. 09:54:42

@Mi.a.gond.a.nickkel: "...Varsó, vagy Gdansk már két nap is lehet!
Földrajz egyes, leülhetsz!"
Biciklivel barátom, biciklivel.
A Budapest-Pozsony-Zsolna-Cieszyn-Piotrków Trybunalsky-Varsó útvonalat több tucatszor megtettem az évek alatt. A legjobb időm 8 óra volt, míg a legrosszabb 12. Utóbbi egy útlezárás miatt, mikor épültek az új utak 2011-12-ben. Átlag 9,5 óra szokott lenni. Ez majdnem pontosan 900 km volt nekem, háztól-házig. Ráadásul, a szlovák szakaszt mindig tempomattal, a megengedett sebességgel tettük meg, mert kicsit sem akartunk közelebbi ismeretséget kötni az ottani rendőrökkel. Hozzá kell tenni, hogy mikor utoljára arra jártunk, Zsolna és a cseh határ között, éppen autópályát építettek, tehát azzal is lehet majd faragni ebből az időből.
Namármost, a fenti útvonalon, a lengyel határt általában 4,5-5 óra alatt értük el. Onnan 400 km Varsó és 600 Gdansk. Ha tudod merre szoktak a rendőrök mérni és tudod hol van kamera, akkor nyomhatod neki rendesen.
Tehát ennyi. Állj fel és hozd ki az ellenőrződet !

Örömhernyó 2019.10.17. 13:02:30

@Girhes Joe: A lengyeleknél többet kínáltak füvel, mint addig egész életemben Magyarországon. A homoszexualitás nem téma, nem láttam élőben ilyen lengyel párokat, kb. annyira ítélik el, mint az átlag vidéki magyar.
Az abortusz meg elkerülhető óvszerrel.
Házasság előtti szexet gyakorolják, ami alapból a katolicizmus ellen van.

Összességében a magyar katolikusok fiataloknál tapasztaltam, hogy inkább azok járnak ilyen belterjes közösségekbe, akik kicsit deviánsak, mániásak, nem tudnak máshol ismerkedni, kissé hibásak szellemileg. Személyes tapasztalatom sajnos ez, egyszer egy barátnőm elvitt az "ifibe", ott mintha a spanyol inkvizíció elé kerültem volna.
Lengyelországban pedig szinte mindenki katolikus kulturális, történelmi okokból, nem csak azok, akik fanatikusak vagy megtévedtek.

Terézágyú 2019.10.17. 13:02:57

@Girhes Joe:
" Főleg, amikor már (mert az úgy kezdődött, hogy a Józsi visszaütött) a hitet és az egyházat ki is gúnyolják a melegek a felvonulásaikon."

Az, hogy egy évente egyszeri felvonulás egy (kettő) résztvevőjéből általánosítasz, kábé olyan, mintha azt én azt mondanám, hogy a szentjobb-körmenetben egyszer láttam egy részeg jobbost - azóta az egész körmenetet részeg jobbosok gyülekezetének gondolom.

bratya 2019.10.17. 13:03:01

@Arthamyr: A gombaszakellenőri rendszer gyakorlatilag hungarikum. Szinte sehol máshol nincs a világon. Általában úgy szokott lenni máshol, hogy ha valaki bizonytalan, akkor megmutatja egy közismerten tapasztaltabb gombagyűjtőnek.

Attilajukkaja 2019.10.17. 13:03:06

@Platonica:
"Ugy gondolom, ez elegge szlav specialitas, nem feltetlenul csak lengyel."
OK. :o)
"Magyar nepszokasokban tradicionalisan sincs igazan benne, inkabb csak a szaritas, mint tartositasi modszer."
Továbbra sem tudom, miért nem.
"Sajnos nem tul sokat tudok tenni a magyar erdokert itt Angliaban:-("
Sajnos én itt Magyarországon sem.

@shaktele:
"Irtam hogy észak amerikában ismerik oket igy."
Bocsi, ezen átsiklottam.
"Fanatikus emberek minden vallásban buták. Igy sok lengyel is."
Így igaz, és még vallásosnak sem kell féltétlenül lenniük.

@gabors:
"pont ezert a magyarokat is hulyeknek tartottak amikor meg sok volt beloluk"
A magyarok meg mindenki mást tartanak hülyének. :o)

@fhdgy:
"Vannak erdeink, gomba is van."
Nem sok.
"Hogy nem savanyítjuk, hanem szárítjuk, szerintem az időjárási adottságok miatt van."
Savanyításhoz milyen időjárás kell? Én Lengyelországban is vettem szárított gombát, igaz, délen.
"Mi száríthatjuk, mert olyan az időjárás, ők savanyítják, mert leshetnék mire megszárad."
Hűvösben is lehet szárítani, ha elég száraz a levegő, nem?
De az én kérdésem inkább arra vonatkozott, hogy mi magyarok miért nem savanyítjuk vagy marináljuk. Úgy sokkal finomabb.

Attilajukkaja 2019.10.17. 13:03:10

@tsabus UAE:
"Biciklivel barátom, biciklivel."
Ezen jót nevettem. Köszi!

Gazz 2019.10.17. 14:38:51

A gombagyűjtés faluhelyen az úgy néz ki, hogy az ember ismer kb. 8-9 féle gombát, és azt szedi, a többit otthagyja.
A tinorú gombák (pld vargánya) között nincs halálos mérgezést okozó. A farkastinorú és a sátántinorú egyrész jól felismerhetó, másrészt csak gyomorpanaszokat okoz. (elég kellemetleneket)
Sokat segít, hogy amikor egy egy gomba szezonja van, akkor az a fajta ellepi az erdőt, és könnyű elkülöníteni minden mástól. Pld a galambica, ami egy nagyon finom gomba, ha van, akkor tömegesen van. Keserűgomba, kenyérgomba dettó. És ha felszedtél már ötöt, akkor a hatodiket nem szúrod el, mert ugyanúgy néz ki.

Aki a gyilkosgalócát nem képes felismerni (tök jellegzetes), az tényleg ne menjen gombászni.
Érdekesség, hogy a hallucinogén légyölő galóca pont a lengyeleknél egyes vidékeken vodkával kerül eltevésre. Haláleset nincs, csúnya betépés igen, ha valaki bírja a hányást, akkor még akár szeretheti is.. De hányni az alkoholtól is lehet.

Attilajukkaja 2019.10.17. 19:34:58

@Örömhernyó:
"a magyar katolikusok fiataloknál tapasztaltam, hogy inkább azok járnak ilyen belterjes közösségekbe, akik kicsit deviánsak, mániásak, nem tudnak máshol ismerkedni, kissé hibásak szellemileg"
Vagy erősen vallásos családban nevelkedtek. Persze van, akinek már ez is "szellemileg hibásnak" számít.

kardio1 2019.10.17. 22:26:55

@Örömhernyó: a katolikus közösségekről szerzett negativ tapasztalatodat alapvetően meghatározza a tény, hogy nem vagy vallásos. A kényszerítésnek még a nyoma se lelhető fel bennük, szabad vagy, az inkviziciós hasonlatod nem áll. A katolikus ifjúság jellemzésére használt kifejezéseid meg téged minősítenek...

kardio1 2019.10.17. 22:30:44

@Terézágyú: a pápaválasztás nem úgy zajlik, hogy keresnek egy valóban pozitív személyiséget, akit mindenki elismer...

kardio1 2019.10.17. 22:32:57

@shaktele: fanatikus emberek mindenhol vannak, én pl ismerek egy fanatikus dk-st. Ő is buta ? ;)

kardio1 2019.10.17. 22:37:42

@shaktele: a fanatikust ne keverd a vallását komolyan vevővel. A fanatikus nem tudja elfogadni a más véleményeket, azok megfogalmazóit meg hülyének tartja és lenézi.
A nők önrendelkezési jogát épeszű ember nem vitatja. Azt viszont igen, hogy dönthetnek-e szabadon egy másik ember életéről.

BéLóg 2019.10.17. 23:02:05

@tsabus UAE: Pont ezt írtam. A vasárnap minden muzulmán országban munkanap és meg kell mondanom, sokkal jobb vasárnaptól csütörtökig dolgozni, mint hétfőtől péntekig!

ÉN ezen a MUNKAnapon is el tudtam intézni, hogy senki ne szóljon, hogy márpedig én templomba megyek.
Az hogy te kit láttál, kit nem, nem tudom, én is egyedül voltam a vasárnapi templommal, de nem is volt más európai kollégám. :-) :-) :-)

Egyiptom egyébként egy olyannyira toleráns iszlám hely, hát ha kötelező lenne muzulmán Afrikába költözni, csakis Egyiptomot választanám!

BéLóg 2019.10.17. 23:02:05

@Girhes Joe: Kurwa az csehül és szlovákul is kurva.

Ami még érdekes, a szlovákok simán beszélnek a lengyelekkel, a csehek meg úgy kb. mint mi. Azaz sehogy!
De az érdekes, hogy számtalan olyan szó van, ami cseh/lengyel nyelvben UGYANAZ (!) de a jelentése teljességgel ellentétes!
Sajnos most nem találom, de szerintem valami wikipédia szerű helyen találtam, azt hiszem a hónapok cseh neveinek tanulása közben.

Olyanra kell gondolni, egy szó MONDJUK csehül "igazság"-ot jelent, lengyelül meg "hazugság"-ot! És több ilyen is van.

Girhes Joe 2019.10.17. 23:02:05

@Terézágyú:

Lehet, hogy kicsit félreérthető voltam, de a cikkhez kapcsolódóan nem itthonra gondoltam, hanem Varsóra. A pesti Pride összességében meglepően békés. Az egyik fél szerint felvonul pár ezer bohóc az Andrássyn idióta maskarákban, már csak épp farsang nincs, a másik szerint meg ezzel aztán rohadtul megmutatták az ő értelmezésük szerinti egyenlőséget, amit leszek szíves megadni nekik. Aztán elköszönünk, vége a gyereknapnak, viszlát jövőre ugyanitt ugyanekkor.

Nem így Varsóban. Ott évről évre tettlegességig fajulnak a dolgok. És ennek én se örülök, pedig elméletben ellene lennék a homoszexualitás látványosságának. Hatás-ellenhatás alapon pedig folyamatos túlkapások vannak mindkét féltől. Ott aztán nagyon keményen megy az egyház, a papság, (ez még csak talán hagyján lenne, de) a hívők mocskolása. A másik oldalról meg nem marad a dolog üvöltözésnél, tényleg dobálják őket, sérülésveszélyes tárgyakkal.

Ikonikus volt egyébként, hogy jó pár évvel ezelőtt állítottak Varsóban egy szivárványszínű boltívet a Pride tiszteletére. Jó-jó, na de hová? Az egész útvonalon megkeresték az egyetlen olyan helyet, aminek vallási neve van. És odarakták arra a térre, aminek a neve Megváltó tere. (Plac Zbawiciela.) Muszáj volt ekkorát provokálni? Aztán csodálkoztak, hogy kábé ötször égett le az a boltív, mert folyton felgyújtották, nem tudom, megvan-e még...

shaktele 2019.10.17. 23:02:05

@kardio1: tehát a lengyelek többsége nem épeszü? Nem mennék ilyen messzire..

kardio1 2019.10.17. 23:25:59

@shaktele: nem olvastad el figyelmesen. Az abortuszvita nem a nők saját teste feletti rendelkezéséről szól.

Girhes Joe 2019.10.17. 23:28:04

@kardio1:

Ma már a sima templombajárót is megbélyegzik fanatikusként... érdekes, ha moziba mennék minden vasárnap, miért nem furcsállná senki? Nem én döntöm el ebben a fene nagy liberalizmusban, hogy mire kívánom szánni a drága időmet?

Egyesek nem tudják, hogy régen (sőt, nem is annyira régen, idestova 100 éve) épp az volt a csodabogár, aki nem vallásos. Ennyiben Lengyelország valóban kicsit a múltban él, na persze nem Varsó, de mondjuk ha elmész egy déllengyel faluba, és a szemükbe mondod, hogy szerinted Isten nincs/nemúgyvan/helyetteameditációbanhiszek... hát, nem tudom, meddig tart ki az egyébként máig élő lengyel-magyar barátság.

Ami meg a nőket illeti, bár nem tudom, ez hogy keveredett ide: persze, a saját testével mindenki azt csinál, amit akar, csak épp a magzat nem a saját teste, tessék csak megnézni a DNS-ét. Megsúgom, nem fog egyezni.

kardio1 2019.10.18. 00:05:46

@Girhes Joe: egy véleményen vagyunk.

Girhes Joe 2019.10.18. 06:50:55

@BéLóg:

Cseh-lengyel relációban egy ilyet ismerek fejből, persze attól még lehet több is.
Czerstwy (chleb) lengyelül száraz (kenyér), de čerstvý csehül azt jelenti, friss. Egyébként a cseheké az eredeti szláv jelentés, a lengyeleknél jelentésmódosulás történt.

De van ennél jobb is, orosz-lengyel viszonylatban.
Zapomnyitye oroszul: jegyezzétek meg
Zapomnijcie lengyelül: felejtsétek el
Szegény lengyel gyerekek is tanultak oroszt 1990-ig! :)

Terézágyú 2019.10.18. 09:52:55

@Girhes Joe:
"odarakták arra a térre, aminek a neve Megváltó tere....Aztán csodálkoztak, hogy kábé ötször égett le az a boltív, mert folyton felgyújtották, nem tudom, megvan-e még..."

Szóval Megváltó téren szivárványos boltívet tilllos felállítani - de felgyújtani teljesen szabályos :))))

Szóval gyújtogatnak egy téren a jobbosok? :)))))

Terézágyú 2019.10.18. 09:53:02

@Girhes Joe:
"Nem így Varsóban. Ott évről évre tettlegességig fajulnak a dolgok. ... Ott aztán nagyon keményen megy az egyház, a papság, (ez még csak talán hagyján lenne, de) a hívők mocskolása."

Szóval a marhanagykeresztényvallásos Lengyelországban keményen mocskolják a hívőket...??? Nofene.
Ha te mondod.....

chrisred 2019.10.18. 10:10:37

@Girhes Joe: "Ami meg a nőket illeti, bár nem tudom, ez hogy keveredett ide: persze, a saját testével mindenki azt csinál, amit akar, csak épp a magzat nem a saját teste, tessék csak megnézni a DNS-ét. Megsúgom, nem fog egyezni."

Vagyis, ha valakinek más belső szervét ültetik be, akkor az nem az ő testéhez tartozik, elég megnézni a DNS-ét.

Attilajukkaja 2019.10.18. 19:44:32

@Terézágyú:
"Szóval a marhanagykeresztényvallásos Lengyelországban keményen mocskolják a hívőket...??? Nofene."
Ha jól értettem, akkor ez a melegfelvonulásokon történik a felvonulók részéről, de ahol túltolják a vallásosságot, ez simán megtörténhet máskor is. Nem kell ezen csodálkozni.
Nálam is kezd néha a toleranciából átfordulni a dolog, amikor az egyházak túljátsszák az eszüket vagy visszaélnek a Fidesztől kapott hatalmukkal

@chrisred: .
"ha valakinek más belső szervét ültetik be, akkor az nem az ő testéhez tartozik, elég megnézni a DNS-ét"
Nyilván nem CSAK a DNS-ről van szó, hanem arról, hogy a magzat egy önálló életet képvisel és a "gazdatesttől" függetlenül is életképes lenne, ha nem távolítanák el idő előtt az anyaméhből.
Nálam egy filozófiai/világszemléleti kérdés, hogy mikortól tekintem a magzatot ilyen önálló életnek, de sokan például a fogantatástól kezdve.
Meglepődve tapasztaltam, amikor először Kínában dolgoztam, hogy azt mondtam, X éves vagyok, ők meg azonnal hozzáadtak még egy évet, mert beleszámolták a születésem előtti 9 hónapot is. Néha kettőt is, mert ha új év jött, akkor én is automatikusan öregedtem egy évet. :o))

Attilajukkaja 2019.10.18. 19:44:53

@Girhes Joe:
"Az egyik fél szerint felvonul pár ezer bohóc az Andrássyn idióta maskarákban, már csak épp farsang nincs, a másik szerint meg ezzel aztán rohadtul megmutatták az ő értelmezésük szerinti egyenlőséget, amit leszek szíves megadni nekik."
A bohócok nincsenek pár ezren, még akkor sem, ha néhányan tényleg farsangként fogják fel a Pride-ot Budapesten. Az emberek többsége tök normálisan vonul fel. Igaz, évekkel ezelőtt nálunk is voltak kirívó, undorító esetek, de az az időszak már elmúlt.

Lenne hozzád egy kérdésem: miben NEM érzed egyenlőnek a meleg embereket magaddal? Mert állítólag nem lehet gyerekük/utóduk (de!), mert a gyerekek nem egy mintacsaládban nőnek fel vagy mert úgy nevelkedtél, hogy ez "nem normális", te pedig az vagy? Csak kíváncsiságból kérdem.

chrisred 2019.10.19. 09:16:32

@Attilajukkaja: Ebben egyetértünk, mármint abban, hogy a magzat önálló élölénynek tekinthető onnantól, hogy az anya testétől elválasztva is életben tartható. De szerintem ez általánosan így van.

A kínaiak nem a kilenc hónap miatt számolnak másképp, hanem mert azt az évet számítják kornak, amelyikben éppen van az ember. Például a gyerek az elsö születésnapját követően nekik már nem egy éves, hanem kettő. Amúgy náluk még érdekes szokás, és biztosan szintén az életképességgel van összefüggésben, a csecsemők születése utáni 100. napjának betöltését nagyobb ünnepnek tartják, mint a születésnapot.

Attilajukkaja 2019.10.19. 17:57:33

@chrisred:
"A kínaiak nem a kilenc hónap miatt számolnak másképp, hanem mert azt az évet számítják kornak, amelyikben éppen van az ember."
Ezért írtam, hogy újévkor még egy évet rám számoltak, akkor is, ha előtte két héttel töltöttem be az X.-edik szülinapomat. Na de akkor miért számolták rám az első plusz évet? Azt mondták, mert a fogantatástól számolják.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása