oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. szeptember 17. 06:30,  Berlin az első hetek után 54 komment

2019. szeptember 17. 06:30 Határátkelő

Berlin az első hetek után

Belláék egy hónapja élnek Berlinben, ilyenkor még minden új, minden utca és nap tele van meglepetéssel. Miként ő is írja, még csak ismerkednek a várossal, de szerintem ezért is érdekes, mi az, amit kiemelnek tapasztalataik közül.

nemetorszag_berlin_foto_pexels_com.jpg

Egy hónapja élünk Berlinben, még az ismerkedős fázisban vagyunk. Budapest belvárosából költöztünk Berlin családos kerületébe. A férjem dolgozik, én (még?) nem, van egy kisfiunk. A tapasztalatainkat írom most meg.

Emberek

Amikor megyünk az utcán a belvárosban (Mitte) naponta többször szólnak valami kedveset a gyerekünknek, megdicsérik a csizmáját, azt mondják, jó a kabátja és ilyesmik. Kifejezetten üvöltözést, mutogatást nem láttunk a közlekedésben, sőt, balesetnél is nyugodt embereket láttunk eddig.

Időjárás

Hidegebb, szelesebb, felhősebb. Igazán kedveljük!

Van élet a belvároson kívül is

A kerület, ahol lakunk, nem a belváros, de közel van hozzá, viszont nem is alvóváros. Itt is vannak éttermek, amik délutánonként megtelnek vacsorázó családokkal és párokkal, itt is van múzeum, parkok, gerillakertészet, könyvesboltok, mozik.

Sok zöldterület

A háború után a foghíjtelkeket itt nem mind beépítették, vagy parkolót csináltak belőlük, hanem játszóteret, parkokat. Persze, a már előtte is létezett sok, nagy és kicsi parkkal együtt ez jó sok zöldet biztosít.

Lehet egy kerület tényleg családos

Egy olyan kerületben lakunk, amiről azt olvastuk előre, hogy családos kerület. Nem értettük pontosan, ez mit jelent. Nos, a gyakorlatban széles járdákat, macskaköves utat, forgalomcsillapított utcákat, sok-sok fát, gyerekprogramot, sok ovit, sok játszóteret és rengeteg bicikliző gyereket!

Mi is beszereztünk már egy járgányt a gyereknek! Ahol Budapesten laktunk, ott is sok volt a gyerek, de kevés a park, az utcák autópályák, a járdák szűkösek és alig vannak fák, gyerekprogramok meg pláne.

A történelem

A városban sok helyen láthatók nagy üvegtáblák, plakátok, emléktáblák a parkok, épületek háború előtti és utáni állapotáról és a történelmi eseményekről. És ez nemcsak a világháborúra igaz, hanem a hidegháborúra is.

Ingyenes múzeumok

A múzeumok 18 év alattiaknak ingyenesek (nemcsak berlini lakosoknak), ezt imádjuk. Jó, még mindig nem Anglia, ahol mindenkinek ingyenes a múzeumok nagyrésze (a magánok nem), de nekünk ez most sokáig jól fog jönni itt.

Gépbe dobható pet palackok

A plusz díj miatt, ami egy részükön rajta van, a pet palackok és üvegek bedobhatók a nagyobb boltokban egy olyan gépbe, ami - a gyerekünk számára - vicces hangon veszi be azokat, és ad értük egy bónt, amit a pénztárnál fel tudsz használni. A 3 évesünk imádja és őszintén szólva mi is.

Mentők hangja

Pár hónapja volt egy botrány Budapesten abból, hogy egy Körúton lakó ember írt a mentőknek, hogy tarthatatlan, hogy éjjel az üres úton menve is folyamatosan hangosan szirénáznak.

Itt ez nincs. Szirénát kapcsol rövid időre a mentő/tűzoltó/rendőr, ha kereszteződésben megy, vagy a dugóban nehezen jut át, de egyébként csak villognak. A delegációkat villogó rendőrautók, motoros rendőrök kísérik, nem szirénázók.

Boltok

Péksütik

A péksütemények vagy édesek vagy nincs markáns sós ízük.

Hústartalom

Budapesten sokat küzdöttem azzal, hogy a környékünkön találjak magas hústartalmú virslit, kolbászt, egyéb húskészítményeket pl. szilveszterre.

Itt először azt hittem, csak szerencsésen belenyúltam a nagy hústartalmú termékekbe, de végignézve őket, eddig nem találtam 80% alattit, de a 90%+ a leggyakoribb. Pedig egy SPAR-típusú helyen vásárolunk be.

Papírzacskók

Nincs sehol műanyag zacskó kitéve, csak papír. Bár mi itt is sokat használjuk a vászonszatyrainkat, azért jó, hogy van biztonsági tartalék.

Ruhák

A DM-ben, ahová járunk, van gyerekruha. Ez nagy könnyebbség számomra, és bárcsak az utóbbi 3 évben is megtehettem volna, hogy egy közel eső helyen vásárolok meg egyszerre mindent.

Ár

Az alapélelmiszerek olcsóbbak, mint otthon, és a minőségükben még sosem csalódtunk. A szolgáltatások viszont relatíve drágák, a mellettünk levő bejelentkezés nélküli fodrászat például budapest belvárosi szalonárakkal dolgozik.”

(Fotó: pexels.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Határátkelő Klub!

El tudnád képzelni magad digitális nomádként? Vagy nem tudod elképzelni, de érdekel az életforma? Esetleg csak beszélgetnél egy jót kötetlenül? Gyere el szeptember 24-én kedden 18 órától a Prosit Buda Bistróba a budapesti Móricz Zsigmond körtéren és beszélgess két tapasztalt digitális nomáddal, Vigh Borival és Majsai Richárddal! 

További részletek itt!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3015109824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr Géza 2019.09.17. 06:48:51

“....a pet palackok és üvegek bedobhatók a nagyobb boltokban egy olyan gépbe, ami - a gyerekünk számára - vicces hangon veszi be azokat, és ad értük egy bónt,...”
Khm, ezt “üveg”betétnek hívják és mivel a PET palackok 25 centet érnek, így azok saccperkábé 98 %-a visszakerül a recyclingba. Nem is értem, hogy ez M.o.-on miért nem így van.... Ja, és ezeket minden boltban visszaveszik, tök mindegy hol vetted.

Herr Géza 2019.09.17. 06:53:14

“A péksütemények vagy édesek vagy nincs markáns sós ízük.”
Ez meg szimplán nem igaz. A zsemlefélék tuti nem édesek, ha meg markáns sós ízre vágysz, ott vannak a Laugenbrötchen, -perecfélék, vagy a Seele ezer verziója, akinek ezek nem elég sósak, az perverz... :)

Herr Géza 2019.09.17. 06:56:45

“Nincs sehol műanyag zacskó kitéve, csak papír. ”
De van, mindenhol (mármint ha bevásárlószatyorra gondolsz), csak pénzbe kerül -> ld. környezetvédelem...

Herr Géza 2019.09.17. 06:58:27

Golfnak meg üzenem: bibi, első! :D

Hari Seldon 2 2019.09.17. 07:19:05

@Herr Géza:
Igen, elsõ helyre többnyire papírzacsót raknak ki, de késôbb van múanyag is. Ja, és azt is cserélik, ha vettél egyet és idõvel elszakadt.

Golf2 2019.09.17. 07:27:16

@Herr Géza: Nem is értem, hogy ez M.o.-on miért nem így van....El vagy tévedve, itt is így van pl.a Lidl-ben.

Golf2 2019.09.17. 07:33:13

Ha nem kell dolgozni anyukának, persze hogy Hawaii.Majd ha tülekedni kell munkaidőben,meg alkalmazkodni emberekhez,fönökhöz...

Herr Géza 2019.09.17. 07:47:58

@Golf2: Aztán mennyi a betétdíj a PET palackra? 5 Ft? Mert utolsó hazai tapasztalatom a Tesco-nál kb. ennyi volt. És ugye nem veszik vissza a sarki kisboltban (sem).
Itt a sajátmárkás ásványvizek pl. egységesen 19 cent/1,5 l szinten vannak, de a flakonbetét 25 cent. Nem is dobja el senki, pláne, hogy mindenhol mindet visszaveszik. Újabban még a benzinkutak shopjaiban is.
Ld. még: “A világon körülbelül minden 3. PET palackot sikerül csak szelektíven visszagyűjteni. Németországban ez az arány 95%-nál nagyobb, ugyanis a PET palackra betétdíjat szabtak ki, amely átszámítva 80 Ft minden egyutas műanyag palackra. Az EU-ban kicsit több, mint 50%-os a visszagyűjtési arány; Magyarországon 10 palackból 3 kerül szelektíven összegyűjtésre - ezzel nagyjából az átlag közepén vagyunk, az USA-val azonos szinten.”

Csodabogár 2019.09.17. 08:12:01

@Herr Géza: Nincs betétdíj, viszont külön kukában gyűjtjük és elviszik a szemetesek. A papir zacskóval, meg menjen vásárolni valaki esőben! Svájcban a migros már ezelőtt 40 évvel is csak papir zacskót adott, pénzért persze, meg is jártam vele mikor elkapott egy eső.
Én is szeretem Németországot és főleg Berlint, gyakran járok oda, legrégibb barátaim ott élnek. Azért ennyire nem földi mennyország, még látogatóban sem. Igaz én csak felnőtt szemmel nézem a dolgokat.

svajcineger 2019.09.17. 08:21:10

@Csodabogár:
A Coop meg még ma is nylon szatyrot ad. Igaz nem ingyen, mint pár éve, hanem 5 rappenért.

Herr Géza 2019.09.17. 08:37:06

@Csodabogár: "Nincs betétdíj, viszont külön kukában gyűjtjük és elviszik a szemetesek."
Aztán vajon mi ösztönzi Kovács XVI. Bélát, hogy a müanyagflakont ne ott veszejtse el, ahol éppen kiürült?? Ne légy naív! 80-100 Ft-os betétdíj mellett nem fogja az erdö szélén hagyni, nem mellesleg ha Béla kögazdag és mégis, akkor azt pl. a hajléktalan alkeszok ezerrel gyüjtik be és váltják vissza. Arról nem is beszélve, hogy azokat az újrahasznosítható vegyeshulladékból még valakinek ki is kell válogatnia, miközben a boltban begyüjtött cucc úgy, ahogy van mehet az újrafelhasználásba...

Herr Géza 2019.09.17. 08:39:44

@Csodabogár: " Svájcban a migros már ezelőtt 40 évvel is csak papir zacskót adott..."
Most is kapsz ott müanyagot is, csak a papírtáska árának többszöröséért.

Herr Géza 2019.09.17. 08:50:09

@Csodabogár: Mellesleg aktuálisan 30 rappen a papír és 2 Frank a müa. :D

Platonica 2019.09.17. 09:27:16

@Golf2: Azert az, h anyuka nem dolgozik, nem a hawai kategoria. Kisgyerekkel legalabbis ez a normalis (vagy kellene legyen).

Csodabogár 2019.09.17. 10:19:52

@Herr Géza: Itthon a legtöbbet a turisták dobálják el, akik ugyse mennének visszaadni. Részemről az igazi üveg a nyerő.

Kimentünk Velencében a tengerpartra, ahol nem nylon zacskók hanem pet flaskák úszkáltak, sajnos elég nagy számban a vizen.

Csodabogár 2019.09.17. 10:37:59

@Herr Géza: A papír egyszer használatos, míg a műanyag majdnem örökké tart. Nekem még vannak 20+ éves nylon zacskóim, annál jobbat még nem találtak ki. Kicsire össze hajtva mindig van a táskámban. Nehéz lesz nélkülük élni ha mind tönkre megy.

Palazeti 2019.09.17. 11:03:14

@Golf2: Hát igen, ezért rendkívül kifejező a magyar "alkalmazott" szó, mert nem csak azt fejezi ki, hogy alkalmaznak téged, hanem azt is, hogy alkalmazkodnod kell a főnökhöz, a munkatársakhoz, a munkarendhez és a munkastílushoz, magyarul mindenhez és ez a túlzott alkalmazkodási kényszer sok esetben egyszerűen megöli az adott munka végzéséből esetlegesen adódó örömérzetet, vagy ahogyan arra gyakorta mondják, az áramlatérzést, azaz a flow-t:(((

Herr Géza 2019.09.17. 12:30:28

@Csodabogár: "Itthon a legtöbbet a turisták dobálják el, akik ugyse mennének visszaadni."
Aha, 10-böl hetet a turisták dobálnak el... Nyilván.
"A turisták monyjanak le!" :)

"Kimentünk Velencében a tengerpartra, ahol nem nylon zacskók hanem pet flaskák úszkáltak, sajnos elég nagy számban a vizen."
Mert arrafelé sincs ilyen egyszerüen megoldva, hogy a betétdíjjal és -rendszerrel ösztönözzék a polgárt arra, hogy visszavigye a boltba a "szemetet".

nyuszigonosz 2019.09.17. 12:56:38

Nekem tetszik ez a berlini poszt.

Az elsö négy hét, csupa újdonság és még jó sokáig van egy ekkora városban mindig mit felfedezni.

Potpolett 2019.09.17. 12:59:57

Csak pár közbevetés: nem papírszatyor, hanem papírzacskó. Pl. a budapesti közeli sparban volt mindkettő a péksütiknél, zöldségeknél, itt nincs mindkettő, csak papír.

A péksütik íze szerintünk nem markánsan sós, ezt nehéz cáfolni, hiszen szerintünk...:) a perec tetején van nagyon sok só, de a tésztája szerintünk seízű a magyarhoz képest

A tömegközlekedést meg budapestiként sem használtuk és nem is autóztunk. Itt sem fogjuk, egyikünk sem. :)

nyuszigonosz 2019.09.17. 13:11:11

@Herr Géza: @Csodabogár:

Ha már leragadung a szemétnél :-)
Amikor Németország bevezette ezt a betét és visszavitel dolgot a müanyag üvegekre/flakonokra is, hát a legszívesebben a hátsó felébe rúgtam volna Trittin urat - az akkori zöld politikus nevéböl kifolyólag adta magát ez :-) / Szerintem akkoriban nemcsak nekem volt kedvem diesen überheblichen Trittin einen Arschtritt zu verpassen :-) /

És az elején nem volt egyszerü pont oda visszahurcolni mindent, ahol vetted, mert máshol meg azt nem vették vissza ami nem tölük volt... de ez elrázódott, késöbb már automaták vették vissza a müanyag üvegeket és teszik most is - igaz néha vacakolnak és visszadobnak valamit, hogy nem jó, de miért is? azt csak a gép maga tudja. :-)

Azóta nincs eldobált müanyag flakon sehol, mert ha lenne, összeszedik és pénzzé eszik a hajléktalanok meg nemcsak ök. Kevesebb a szemét is és a müanyag sem valamilyen szeméttelepen végzi.

Golf2 2019.09.17. 14:49:09

Off. A bandzamatolcsi megszólalt egyből 334ft 1 Eur...Direkt csinálja,a pór nép hadd szívjon.

zserzsenne 2019.09.17. 16:30:55

Legtöbb pontot Budapest is teljesíteni tudná, ha a belvárosból kicsit kintebbi kerületbe költözne. A virsli pedig erősen WTF kategória, pl.: Lidl-ben is lehet normálisat kapni.

blackhairlady 2019.09.17. 16:38:05

@nyuszigonosz: @Herr Géza: Ez az automata nagyon jo otlet, vajon miert nem vezetik be mindenhol? Olyan nehez lenne atvenni a technikat? :)

Csodabogár 2019.09.17. 17:09:42

@Herr Géza: Polgárt Velencében már nemigen látsz, csak turista tömegeket, akikkel már rég elhitették, hogy palack nélkül nem élet az élet.:-(

Potpolett 2019.09.17. 19:22:30

@zserzsenne: Ez nem igaz. Mi egy nagyon gyerekesnek mondott reszen eltunk Budapesten (Ujlipotvaros) es nagyon sokat jartunk a varosban a kulsobb keruletekben is, mindenfele. Egyaltalan nem igaz, amit irsz. Nincsen tomeges mennyisegu széles utca, nincs sok fa, nincs sok jatszoter, nincsenek forgalomcsillapitott utcak, nincs mozi stb. Nem lehet ossze sem hasonlitani a ket varost gyerekbarat szempontbol.

Sajnos a virsli sem erosen wtf kategoria, mint ahogy irod, mert persze a kozeli Aldi is kinalt egyfele 85 szazalekos virslit, de nem az osszes termekuk volt szuper hustartalmu. Itt azok. A mellettunk levo boltban 80 a legkisebb szazalek sokfele termek kozul. Otthon a 40 teljesen atlagosnak szamitott.

Ti hol eltek egyebkent, hogy ezekben a dolgokban ennyire biztos vagy? Erdekelne, milyen osszehasonlitasbol nezed a ket varost.

FutureFry 2019.09.17. 20:17:59

@blackhairlady: @Herr Géza: @nyuszigonosz:
Sajnos úgy tűnik, hogy jelenleg (legalább is Amerikában) nem érdemes a műanyagot szelektíven gyűjteni (egyre több helyen már nem is teszik, vagy csak nagyon limitáltan). Egyrészt ugye Kína (ahova olcsó a szállítás a sok üresjáratú konténerhajó miatt) már nem fogadja a legtöbb szemetet (ez tudtommal Európát - köztük a Németeket is - érinti valamennyire) másrészt amíg fogadta sem volt egyértelmű mit csináltak vele (volt amit csak a szeméttelepre vitték esetleg az óceánban kötött ki). A “tiszta” műanyag szemetet (pl. amiben nincs ételmaradék, stb.) még talán átveszik, viszont a tisztítás (pl. vízhasználat, pláne ha melegített víz, pláne olyan helyeken mint Kalifornia, Arizona, stb.), szállítás, stb. többet árt mint amit nyerni lehet vele. Szóval Amerikában a legtöbb helyen, jelenleg “jobb” a (globális) környezetnek ha a műanyag a helyi szemétlerakóba kerül:

www.npr.org/templates/transcript/transcript.php?storyId=741283641

“ …Thomas Kinnaman an environmental economist at Bucknell University. … So I know it's hard to hear, but Thomas is saying that, at the moment, it is better for the planet if your plastic ends up in a landfill instead of on a boat shipped off to be recycled. …”

Hari Seldon 2 2019.09.17. 20:18:05

@Golf2:
Ezt egyes helyeken büntetik mint hūtlen kezelés. Gyakorlatilag a zemberek megtakarîtott pénzét égetik el. A sok hülye meg tapsol hozzà. - valószínü egyébként hogy "csak a szokàsos " jàtékot jàtsszàk az àrfolyammal, hogy valakik jól jàrjanak....

Hari Seldon 2 2019.09.17. 20:18:05

@Golf2:
Ezt egyes helyeken büntetik mint hūtlen kezelés. Gyakorlatilag a zemberek megtakarîtott pénzét égetik el. A sok hülye meg tapsol hozzà. - valószínü egyébként hogy "csak a szokàsos " jàtékot jàtsszàk az àrfolyammal, hogy valakik jól jàrjanak....

Arthamyr 2019.09.17. 20:55:50

@FutureFry: Nem olvastam el a cikket, de a nem csak a "shipped off to be recycled" és a "ends up in a landfill" az opció. Egyébként valóban a bolygónak jobb, ha ott marad, ahol fogyasztották, ezt nem annyira nehéz belátni. De a legjobb lenne, ha nem vennének palackos ásványvizet (sőt semmilyet sem), hanem szépen innák a csapvizet. Világ életemben csapvizet ittam, ha lehetett, még olyan helyeken is, ahol mondták, hogy nem kéne (kivéve, ha nem ízlett), semmi bajom nem lett tőle...

FutureFry 2019.09.17. 21:18:54

@Arthamyr:
Sajnos Amerikában jelenleg tudtommal nem nagyon van más opció mint a “landfill” vagy “shipped off”. Persze környezetvédelmi szempontból az jobb lenne ha (valamennyire helyileg) újrahasznosítanák, vagy akár (megfelelő módon) elégetnék, mint, ahogy a korábban idézett cikk (interjú) is említi:

“… KINNAMAN: Yeah. Put it all in the landfill or burn it, which is what's happening as well in parts of the world.
GONZALEZ: Hold on (laughter). It is better environmentally to burn plastic? That is not going to go down well with some of our listeners, I feel like.
KINNAMAN: Absolutely won't - not go down well in the United States. You have to travel to our other developed countries in the world.
GONZALEZ: So you are making the case for burning plastic.
KINNAMAN: It's going to be expensive.
MALONE: Actually, the most expensive way to dispose of waste, but Thomas says it is surprisingly the best for the environment at the moment - better than shipping to recycling places all over the world and better than landfilling.
KINNAMAN: In Germany and in the Netherlands and in Sweden, they've embraced a new form of incineration, which I refer to as incineration 2.0.
MALONE: Incineration 2.0 and Thomas says these newer, fancier incinerators actually give off fewer dangerous emissions than a backyard charcoal barbecue.
GONZALEZ: He calls incineration the Cadillac plan because he says it basically solves all of the problems. Incinerators generate electricity and hot water and the ashes are used for things like sidewalk tiles. It is very expensive, but he says incineration 2.0 is the future. …”

Persze tényleg az a legjobb, ha nincs is csomagolás (pl. csapvíz), vagy más áruknál - ahol lehet/érdemes - bulk módon (kimérten?) vásárolni (főleg saját - újrahaszonsítható - tartályba/csomagolásba))

Arthamyr 2019.09.17. 21:58:39

@FutureFry: A probléma, hogy elég nehézkes elkerülni a csomagolást. Itt a legtöbb boltban be vannak csomagolva a dolgok. És ok, a víz (meg kb. minden ital, mivel a víz elég) kiváltható, de a maradék ezer féle élelmiszer nem, amik teljesen indokolatlanul be vannak csomagolva. Sőt, fokozottan rossz, mert úgy vannak csomagolva, hogy ne lehessen látni, ha az áru esetleg nem jó állapotú/nem a legjobb minőségű, így amellett, hogy környezetszennyező, bosszantó is.

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.09.17. 22:00:04

@FutureFry: a kognitív disszonancia döbbenetes állításokhoz vezet.

Nem kéne hálásnak lennünk, hogy az amerikaiak amerikaiakhoz méltó mennyisegu szemetet termelnek és amerikai méretű ökológiai lábnyomot hagynak?
Micsoda felelős magatartás, hogy a helyi landfillbe viszik a szemetuket! Kitüntetést érdemelnének, hogy tulajdonképpen a világ üdvéért termelik az irdatlan mennyiségű műanyag hulladékot.

A következő szint az, amit Amerika legokosabb embere terjeszt, hogy valójában a kínai kommunisták találták ki a klímaváltozást...

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.09.17. 22:00:19

@FutureFry:
"it is better for the planet if your plastic ends up in a landfill instead of on a boat shipped off to be recycled"

Hamis alternatívák.
Legalább annyira cinikus, mint azt állítani, hogy jobb ha a feleséged megerőszakolják, mintha először kinyomjak a szemét, kiverik a fogát, majd keresztülmennek rajta egy üzenettel úthengerrel.
Ja. Tényleg jobb. Máris jelentkezem, hogy megerőszakolják...

Csodabogár 2019.09.17. 22:09:39

@Potpolett: Nos, Újlipótváros biztos nem gyerekbarát környék, de lehetne lakni a pesti oldalon pl. zugló kertes részein, vagy kicsit kiljebb a a Rákosokon, vagy Budán sok felé. Berlon persze más, először is több mint 3 millió ember lakja és a háboru majd a fal jó szétcintcálta. Lehetett utána füvesíteni. Nekem Berlin belvárosa egyáltalán nem tűnik annyira zöldnek és gyerekbarátnak.

Csodabogár 2019.09.17. 22:15:17

ó @Potpolett: Nos, Újlipótváros biztos nem gyerekbarát környék, de lehetne lakni a pesti oldalon pl. zugló kertes részein, vagy kicsit kiljebb a a Rákosokon, vagy Budán sok felé. Berlon persze más, először is több mint 3 millió ember lakja és a háboru majd a fal jó szétcintcálta. Lehetett utána füvesíteni. Nekem Berlin belvárosa egyáltalán nem tűnik annyira zöldnek és gyerekbarátnak.

@FutureFry: Floridában gyűjtöttük a plasztikot és vitték is rendesen a konténert. Papírt is gyűjtöttük, de azt mindig nehezen vitték el. Pesten ugyanez van, van műanyagos meg papiros kuka + a normál szemét.

FutureFry 2019.09.17. 22:29:45

@Arthamyr:
+1
Ráadásul gyakran nem kell olyan sok valamiből ami az előrecsomagolt változattal jár (pl. gyümölcs amiből aztán a fele vagy több megrohad). Szerencsére errefelé elég sok olyan bolt van ahol úgy árulnak bizonyos dolgokat, hogy annyit vesz belőle az ember amennyi kell (pl. fűszerek) [1], igaz ahogy látom (bár lehetne) ritkán hoznak a vásárlók ehhez saját container-t (pl. üvegcsét, vagy valami hasonlót) így egy kis papír- vagy (zárható) nejlonzacskó felhasználásra kerül. Egyébként még (sajnos) elég sok államban továbbra is ingyen adják a sima (gyenge) nejlonzacskókat [2], igaz az ilyen helyeken is sokszor az önkiszolgáló pénztárnál már be lehet/kell ütni a gépbe, hogy mennyi zacskót használt az ember (persze ezt jelenleg senki sem ellenőrzi és - még - nincs anyagi következménye).

[1] pl. www.wholefoodsmarket.com/department/bulk
[2] en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_lightweight_plastic_bags_in_the_United_States

FutureFry 2019.09.17. 22:33:34

@Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos:
jobb != jó
Más alternatíva itt (jelenleg) nincs. (Azaz van: nem megvenni az ilyen csomagolású termékeket. Viszont a legtöbb vásárló errefelé továbbra is még az anyagiakat és a kényelmet nézi, nem a termék/csomagolás környezetre tett hatását, és legtöbb gyártó/forgalmazó is ehhez igazodik)

FutureFry 2019.09.17. 22:36:22

@Csodabogár: “Floridában gyűjtöttük a plasztikot és vitték is rendesen a konténert. …”

Ahogy már utaltam rá, ez a trend mostanában “visszafelé” megy, pl:

“… And last month, officials in the central Florida city of Deltona faced the reality that, despite their best efforts to recycle, their curbside program was not working and suspended it.
Those are just three of the hundreds of towns and cities across the country that have canceled recycling programs, limited the types of material they accepted or agreed to huge price increases. …”

www.nytimes.com/2019/03/16/business/local-recycling-costs.html

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.09.17. 23:20:30

@FutureFry: " Viszont a legtöbb vásárló errefelé továbbra is még az anyagiakat és a kényelmet nézi, nem a termék/csomagolás környezetre tett hatását,"

Na, ebben már utolérte Magyarország az USAt, vagy tán le is kerülte... Az országok vezetői is összemérhetően ütődöttek...
Nem is lehet olyan nagy különbség Amerikában élni. :)
Az a baj, hogy a globalizációval mintha elsősorban az emberi hülyeség vált volna korlátlanna.

Arthamyr 2019.09.17. 23:47:28

@FutureFry: Azt még meg tudom érteni, hogy a vásárlók anyagiakat nézik, vagy a kényelmet, de ezeket sem szolgálják a csomagolások. Nem tudsz annyit venni, amennyit szeretnél, zsákbamacskát veszel, és olcsóbb sem lesz attól, hogy becsomagolják.
Ezt szimplán a fogyasztók átveréséért csinálják. Egyrészt ugye így a marketing/branding könnyebb, másrészt a fogyasztó nem tud pontos információt szerezni a termékről amikor vásárol, mivel kritikus részei nem látszanak a csomagolástól (ez elsősorban nem homogén állagú "frissárunál" nagy gond).

kronikas 2019.09.18. 03:39:14

@Hari Seldon 2: vagy elinflaljak a fizetesemeleseket... Es a belfoldi kotvenyre fizetendo kamatot.

Potpolett 2019.09.18. 08:09:41

@Csodabogár: Nem, azok a helyek sem ugyanolyanok. Azokat jol ismerjuk. Es nem a belvarosban lakunk Berlinben, ahogyan ugye irom is az egyik pontban, ahol kifejtem, hogy milyen a csaladbarat kornyek itt. Kepzeld el Ujlipotvarost nagyon sok faval. Es az meg csak a kezdet lenne...amugy meg persze a budapesti foghijtelkeket valahogy parkolova es lakohazza sikerult alakitani, nem parkka. Pedig csak akarat kerdese lenne.

nyuszmam 2019.09.18. 10:50:16

Valakinek a pap, valakinek a pané! Utalom Berlint! Akarmennyi penzt toltak bele, akkor is csak egy mocskos komcsi hely maradt. Tele ingyenelökkel, - leginkabb fiatalokkal - akik az allam nyakan probalnak elösködni. Dragak a lakasok es nem csak a lakasok, baratsagtalanok az emberek, kutyaval szinte sehova nem lehet bemenni. Ocska, szar a repterük. Lehet, hogy sok a zöld, de azokba a parkokba epeszü ember nem viszi a gyereket es nem setalgat a szemethalmaz között. Amig ott voltam egy jo ettermet nem talaltam, amit adtak draga volt es az atlagnal is rosszabb! Semmi jo tapasztalatom nem volt. Most megint mennem kell, de mar elöre utalom. Isten bizony megirom, ha valami kellemes csalodas erne!

Warlimont 2019.09.18. 14:32:27

"Amikor megyünk az utcán a belvárosban (Mitte) naponta többször szólnak valami kedveset a gyerekünknek. (...) Kifejezetten üvöltözést, mutogatást nem láttunk a közlekedésben, sőt, balesetnél is nyugodt embereket láttunk eddig."
.
En Svedorszagbol irok, nekem is ez volt az elsö eszrevetelem anno. De sajnos azt kell mondjam, ez rövidtavon kellemes, de teljesen ne dölj be ennek. Majd rajössz, hogy ez a nyugati kip szmajling kultura resze, es ahogy megismered öket pl munkahelyen, kiderul, hogy nagyon is be vannak am feszulve, söt mivel nem illik rola beszelni es kiadni a gözt, akar meg jobban is. Egy idö utan arra is rajössz, hogy az otthon latszolag idegesebb emberek valojaban öszintebben kommunikalnak. Nem azt mondom ezzel, hogy jok az ideges emberek, csak kint majd rajössz a dolog ezen oldalara is, minden rosszban van valami jo alapon. Az öszinte kommunikacio hianya a svedknel pl azzal jar, hogy nagyon resen kell lenni, mert a kedves mosolygos svedek zsakszamra kepesek irni a feljelentest egymas ellen. A legviccesebb az volt, amikor (nem vicc!) az egyik növerunk önmagat (!!) jelentette fel irasban a vezetösegnel, mert valami jelentektelen dolgot elfelejtett. Az öszintetlen kommunikacio masik velejaroja indulasnal, amire jobb ha a latvanyosan optimista poszter is jobb ha figyel, hogy mindenki dicserget, mosolyog, es nehezebben derul igy ki, hogy pontosan mit is varnak töled, mit gondolnak rolad. Vicces reszlet, de egyik magyar kolleganknak ugy esett le, hogy valojaban elegedetlenek a svedek a nyelvtudasaval, hogy meg evek mulva is dicsertek, hogy nahat milyen jol tud mar svedul. :)
.
.
"Hidegebb, szelesebb, felhősebb. Igazán kedveljük!"
Hat ezt betudom az erkezes köruli elsö lelkesedesnek. A sved idöjaras is hideg, szeles es felhös. Svedorszagot több ok miatt is kedveljuk, es nem rossz itt, de az idöjaras biztosan nem tartozik ezek köze.
.
.
"A plusz díj miatt, ami egy részükön rajta van, a pet palackok és üvegek bedobhatók a nagyobb boltokban egy olyan gépbe, ami - a gyerekünk számára - vicces hangon veszi be azokat, és ad értük egy bónt, amit a pénztárnál fel tudsz használni. "
Ez a svedeknel is pont igy van. Arra nem art vigyazni, hogy legalabbis itt nalunk nagyon ravasz a gep, mert a blokk kiadasanak a gombja mellett közvetlenul es sokkal latvanyosabban van egy masik gomb is, amivel az egesz penzt egyböl felajanlod a Vöröskeresztnek! A dolog megoldasa igy itt kisse megtevesztesre jatszo, mondhatni lehuzas szagu.
A dolog környezetvedelmi erteke is kerdeses, mert egyreszt viszel egy zsak palacok autoval pöfögve vissza, majd azt ujabb teherautok elviszik valahova, ahol ujabb gepek feldolgozzak, jo lenne latni, hogy ez igy összessegeben segit vagy valojaban art a környezetnek.
.
"Nincs sehol műanyag zacskó kitéve, csak papír. Bár mi itt is sokat használjuk a vászonszatyrainkat, azért jó, hogy van biztonsági tartalék."
Svedorszagban is egyik pillanatrol a masikra kitört a klimahaboru, a szivoszal es par aprosag meg lett teve fögonosznak. Masreszt viszont a svedek rengeteget pazarolnak sajnos, szoval ez a klimahiszteria kisse alszent is. Mondok par peldat: hazamegy a sved, a lakasban az összes lampat körbe felkapcsolja! Mindenhol eg valami. A sved tarsashazak este vilagitanak, mint a karacsonyfa. Es ha nincsenek otthon egy sor lampat akkor is egvehagynak, pl minden ablakban kis hangulatfenyek vilagitanak ejjel-nappal, kulön kulön csak par watt, de hosszu tavon, es orszagos szinten.... :) A munkahelyen, egy korhazban vagyok orvos, hazameneskor nem kapcsoljak le a lampakat, söt a többseg a szamitogepet is bekapcsolva hagyja....!! Szoval lehet a szivoszalakkal baxakodni persze, de itt pontosan az van, hogy a fatol nem latjak az erdöt, es az atlagsved szemeben környezetszennyezes=szivoszal meg najlonszatyor, es ha azt megoldotta, meg a palackot visszahordja, akkor minden rendben van. :) :) :)
.
.
Egyebkent ne ertse felre senki, nem akarok negativ lenni, mert Svedorszag szerethetö es szeretem is, de azt erzem, hogy az indulasnal kezdetben jopar vargabetu es felreertes megsporolhato lett volna, ha pl anno a nyelvtanfolyamon Budapesten nem csak a nyelvtanra keszitenek fel, hanem lehet öszinten beszelni a kulturalis dolgokrol, akar az arnyoldalakrol is bizony, mert a vilag nem fekete-feher, vagy a komoly felreertesekbe esetleg torkollo elterö dolgokrol is, amikre figyelni kell, hogy muködjön gyorsabban a dolog.

Warlimont 2019.09.18. 14:32:35

@Arthamyr: "A probléma, hogy elég nehézkes elkerülni a csomagolást. Itt a legtöbb boltban be vannak csomagolva a dolgok"
.
Nem a csomagolas a fö baj, hanem az, hogy a vilaggazdasagot a növekedes kenyszere hajtja, es ezert egyre több targyat kell eladni. Ez a baj, a felesleges termeles. Es hogy megvedd, egyre szarabb a minöseg, keves kivetellel minden max par evre van belöve. Ez az igazi környezetszennyezes. Es ha a vilag tenni akar a klimaert az iparbol ujra ki kell kenyszeriteni a minöseget. Vagy az is egy felesleges környezetszennyezes, hogy veszel egy tetszöleges muszaki cikket, amihez a politikai korrektseg? globalizacio? jegyeben a vilag összes nyelven mellekelnek lexikonnyi hasznalati utmutatot, aminek a 90%-a automatikusan megy is a kukaba persze, kar volt a papirert hozza.
.
Lehet mestersegesen a szivoszalban es a nejlonszatyorban meglatni a vilag minden bajat, de az csak tunet, apro reszlet, kar ennyire ezt felkapni.
.
Mi lenne, ha pl a keretlen reklam szorolapok ellen haborodni fel a vilag? Mennyi jo papit elmegy a sok kukatöltelek xarra? Vagy pl a közteri oriasplakatok? Vizualis es tenyleges környezetszennyezes mindegyik.

pujcsi 2019.09.18. 22:18:06

@Potpolett: És ti Berlinen belül melyik kerületben laktok? Érdekel melyik ilyen családbarát. Amúgy az egész város nagyon élhető (volt úgy 10 éve biztosan), a legtöbb kerülete családbarátabb, mint Budapest nagy része.

FutureFry 2019.09.19. 04:34:34

@Arthamyr: A ritkább-nagyobb bevásárlásoknál (ami errefelé jellemzőbb, mert kocsival megy a legtöbb ember bevásárolni, azaz nem igazán van olyan hogy “leugrok a boltba”) a nagyobb (csomagolt) kiszerelés kényelmesebb és (relative) olcsóbb is lehet. A minőséggel pedig ha (elég ritkán) gond van, könnyen visszaveszik a nyitott árut is (persze ez bajlódás ahhoz képest ha eleve látom, hogy rossz és nem veszem meg).

Egyébként meg igaz, hogy ezt valamennyire (többnyire?) a vállalatok alakították ki (azaz nekik éri meg mégjobban a forgalmazás ilyen módja) és környezetbarátabb lenne a kisebb/kimért/nem-csomagolt de gyakrabb (pl. biciklis/gyalogos) bevásárlás. Az viszont inkább csak a nagyobb népsűrűségű helyek esetében működik ami szerintem az életminőség rovására megy (persze embere válogatja, de már írtam, hogy én speciel szeretem, ha nemhogy csak nincs nincs falszomszéd de telek/birtok szomszéd se nagyon). Mondjuk az ilyen kis népsűrűséget is lehet a gyakori/kisebb bevásárlásokkal ötvözni, csak az nem annyira környezetbarát (és időigyényes).

Arthamyr 2019.09.19. 09:00:11

@Warlimont: "Vagy az is egy felesleges környezetszennyezes, hogy veszel egy tetszöleges muszaki cikket, amihez a politikai korrektseg? globalizacio? jegyeben a vilag összes nyelven mellekelnek lexikonnyi hasznalati utmutatot, aminek a 90%-a automatikusan megy is a kukaba persze, kar volt a papirert hozza." - Az is az.
Egyébként attól, hogy esetleg találsz más/nagyobb kárt okozó szokást, attól még a csomagolás is az marad, és most arról beszéltünk.

Arthamyr 2019.09.19. 09:08:50

@FutureFry: Jellemzően nem nyitom ki a boltban a csomagolást, otthonról meg ritkán van kedvem visszamenni, szóval ez annyira nem nyerő.

A kisebb népsűrűségű helyen, ugyanolyan fogyasztási szinten való élet nem környözetbarát. És nem fér el több milliárd ember úgy, hogy ne legyen birtokszomszéd, akkor sem, ha egyenletesen felosztod az összes szárazföldet, az antarktiszt, szaharát stb. is beleértve.

FutureFry 2019.09.19. 17:04:02

@Arthamyr: Jogos észrevételek. A népsűrűséggel kapcsolatban is igaz, hogy több milliárd ember nem tud szomszéd nélkül (vagy akár más, "amerikai pazarló” módon) élni (bár egy (jó?) részük lehet nem is akar?). Viszont van egy (kis?) réteg akik (még?) megengedhetik maguknak ezt az életformát és közülük valószínű elég sokan nem fognak csak azért pl. társasházba, vagy kisebb telekre/házba költözni mert az környezetbarátabb megoldás.

Arthamyr 2019.09.19. 17:15:46

@FutureFry: Csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy önmagában a kis népsűrűségű helyre való költözés növelni fogja az ökológiai lábnyomot, főleg ha a modern vívmányokat is használni szeretné valaki. Én sem vagyok nagy népsűrűség-kedvelő, maximálisan meg tudom érteni. Aki ezt szereti és megengedheti magának, éljen vele, csak ha veri a mellét, hogy ő mekkora környezetvédő, az nem túl hiteles.

blackhairlady 2019.09.19. 17:19:46

Az emberek tobbsege a sajat kenyelmet veszi figyelembe, nem gondol, nem is akar gondolni a kovetkezmenyekre.
Minden komoly, nagy valtozast valamilyen katasztrofa elozott meg, szerintem ebben a klima valtozas ugyben is igy fog tortenni.

Kovács M.István 2019.12.12. 21:45:18

Szia! A oapírzacskók ügyében meg kell, hogy cáfoljalak! Mindenhol megtalálhatóak a műanyag zacskók. Úgy a bevásárló szatyrok, mint a csomagoló zacskók. Zöldárú, péksüti, stb.
A pet palackok tényleg majd mind visszaválthatók. 25 centet számláz darabjukért a gép, amit nem csak levásárolni lehet, hanem a kassza ki is fizeti.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása