oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. július 23. 06:30,  Tíz idegesítő dolog Németországban 288 komment

2019. július 23. 06:30 Határátkelő

Tíz idegesítő dolog Németországban

Minden országnak van a pozitív mellett negatív oldala is. A minapi izlandi posztnál arra kértelek titeket, írjátok meg, mik ezek abban az országban ahol éltek. Szóval a feladat kifejezetten az (továbbra is), hogy a titeket zavaró dolgokat foglaljátok össze (azaz kösz szépen előre is az „akkor miért nem költözik haza, ha nem jó ott neki” típusú kommenteket, de most nem erről van szó). Az öt éve Ludwigshafenben élő Eszter írta meg tapasztalatait. A férje egyébként Heidelbergbe ingázik az egyetemre, ő pedig helyben dolgozik idősgondozóként.

Mi a 10 legidegesítőbb dolog abban az országban, ahol élsz? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

gulyas_nemet.jpg

#1 Magyarok 

Nagyon sok rossz tapasztalatunk van már más, idekint élő magyarokkal. Sokan lehúznak, ha megtudják, hogy te is magyar vagy, megpróbálnak kihasználni. Rászoktunk arra, hogy ha magyar szót hallunk az utcán, boltban, feltűnően hangosan beszélgetünk a férjemmel németül. 

#2 Kaja 

A német konyha nem túl bonyolult: sült virsli savanyú káposztával és gombóccal. Ja, meg a barna szósszal. Bármilyen húsételhez a barna szósz dukál, a német „gulasch” apróra vágott főtt hús barna szósszal. És mindennek ugyanolyan íze van. 

#3 Biztonság 

A német nem cselekszik addig, amíg biztonságosnak nem értékeli a helyzetet. Ez egyébként egy nagyon értékes tulajdonság lehet, de túlzásba is lehet vinni. A németek nagyon későn, vagy egyáltalán nem vállalnak gyereket, mert nem találják biztonságosnak az anyagi helyzetüket. 

Kidobálnak még jócskán fogyasztható kajákat, mert furán csillan a hús a napfényben, vagy mert már két napja nyitva van a hűtőben. A gyereknek nem vesznek használt cuccokat, mert még elkap mindenféle bőrbetegséget. 

#4 „Idegenellenesség” 

A németek alapvetően nagyon elfogadóak a külföldiekkel szemben, és valamilyen szinten hálásak is, mert elvégezzük azt a munkát, amit ők nem végeznének el. De csak egy bizonyos szintig. 

Ha túl magasra törsz, gyorsan csinálsz karriert, esetleg okosabb vagy, vagy jobb meglátásaid vannak, mint a német kollégáidnak, rögtön jönnek az idegenellenes beszólások és társaik. 

#5 Politika 

Ehhez kapcsolódik igazából a következő pont, a politika is. Az AfD jelenlétével nagyon felerősödött a szélsőjobboldali hangvétel az átlaglakosság körében is. Nagyon sok dolognak okai szerintük a bevándorlók, a menekültek, a demokratikus politikusok tehetetlensége. 

A német alsóközéposztálybeli munkás legfőbb ellensége manapság vagy a menekült, vagy pedig a segélyért folyamodó, aki nem dolgozik. Sajnos tényleg sokan vannak, akik segélyből jól élnek idekint, illetve akadnak olyan külföldiek, akik munka helyett a segélyre utaznak, de elég sok HARTZ IV (ez a munkanélküli és a szociális segély reformja – HÁ) ellenes hangot hallani. 

#6 Törökök 

Ugyan saját magam is idegen anyanyelvűként élek Németországban, de mindent megteszek azért, hogy integrálódjak és a német nemzethez tartozónak érezhessem magam. A törökök viszont külön negyedekbe verődve kialakítják a saját kultúrájukat és ezért az elszigetelődésért nagyon sokan ferde szemmel néznek rájuk. 

Az átlag török család úgy néz ki, hogy apukának van egy vegyeskereskedése, ott dolgozik nagybácsi, unokafivér, báty, eközben anya otthon öt gyerekkel és nem tud egy szót sem németül. Nagyjából a Bazi nagy görög lagzi szituja, csak más nemzetiséggel. 

Ez onnantól kezd problémás lenni, amikor kapcsolatba kell kerülniük a német társadalommal - és ez bizony napi szinten konfliktusokhoz vezet. 

#7 Pazarlás 

Borzasztó az a pazarlás, ami itt megy. Ha valami elromlott, foltos lett, kilyukadt, csak egy kicsit is elvesztette a funkcióját, megy a kukába és lehet venni az újat. 

Rengeteg totál felesleges kiegészítőt használnak, például az almaszeletelőt, ami nyolc részre vágja az almát. Költözéskor a bútorok mennek a lomiba, új lakáshoz új bútorokat is vesznek. Környezettudatosságból egyes. 

#8 Autókultúra 

Ha már a környezettudatosságnál tartunk: nem vagy teljes tagja a társadalomnak, ha nem vezetsz autót, sőt, ha nincs saját autód. Egy rendes német családban van egy kisautója apukának, egy kisautója anyukának, egy nagy autó, amivel nyaralni mennek, esetleg még apuka vesz egy sportautót, ha klimaxol. 

Rengeteg autóban látni csak egy embert, ha az ember megáll az út szélén és figyeli egy darabig. 

#9 Szolgáltatások árai 

Jó, ez teljesen érthető, de a szolgáltatások nagyon drágák idekint. A női fodrásztól nem jössz ki 100 € alatt, a kocsi szervizelésénél örülsz, ha 500€ alatt maradsz, szerelőt meg inkább nem is hívsz, előbb megpróbálod magad megszerelni, hogy spórolj. 

Persze a fizetések is arányosan magasabbak, de a magyar közösség jellemzően sok mindent inkább otthon old meg az árkülönbség miatt. 

#10 Dialektusok 

Én, eredeti szakmám szerint nyelvészként, gyönyörűnek tartom a német dialektusok sokszínűségét, de a férjemnek, aki a természettudományos közeg „hochdeutschához” van szokva, minden haja az égnek áll, ha hallja a pfalzi helyieket az utcán trécselni, legutóbb pedig nekem kellett németről németre fordítanom, mit is akar az autószerelő tőlünk.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország tíz dolog

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3014974322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

invalid user name 2019.07.24. 12:35:47

kb stimmel, mondjuk a kajával nekem nincs gondom, de a néha idegesítő szabálykövetéssel annál több. szicíliában autózni felüdülés volt.

Cpt. Flint 2019.07.24. 12:35:47

@chrisred: ha csak a növekvő átlagos élettartamról lenne szó, akkor nőne a népesség. De a népesség is csökken, mert a születésszám is csökken.
A növekvő átlagéletkor nem kellene, hogy azt jelentse, hogy a fiatalabb korosztály nem tud előrejutni... HA az idősebbek elmennének nyugdíjba. De nem mennek el, mert egyrészt folyton több pénzt akarnak, másrészt unatkoznak, harmadrészt élvezik a hatalmat vezetőként. Nyilván ha hirtelen mindenki nyugdíjba menne, aki elérte azt a kort, akkor meg a nyugdíjrendszer csődölne be.
A jóléti társadalmak népességfogyását és ebből eredő válságát, hanyatlását lehet civilizációs automatizmusnak hívni, és volt is már rá példa többször. Majd jönnek a barbárok, romba dől sok minden és a romokon lassacskán felépül valami új. Nincs ezzel probléma, lehet ezt karba tett kézzel nézni, sőt részt is lehet venni benne, hiszen minket úgysem nagyon fog érinteni a következménye. Ugyanez a helyzet a klímaváltozással is.
Bár... a legújabb forgatókönyvek szerint a melegedés olyan gyors, hogy már 20 éven belül nagyon súlyos következményei várhatók... és azt sajna már én is megérhetem. Nem vágyok háborús disztópiára pedig...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.07.24. 12:35:47

@felucca02:

"nehezen megvilágítható, otthonos ragaszkodásuk a Stauhoz."

Nem csoda, az anstellen iránti ösztönös vonzódásukból eredeztethető. Mondjuk jobb, mint a magyar tülekedés-tolakodás.

Cpt. Flint 2019.07.24. 12:35:47

@chrisred: "Én arra reflektáltam, ami a posztban szerepel, és ott szóba sem került semmilyen hedonista életmód, kizárólag a biztonság preferálása."
Én meg a te posztodra reflektáltam, annak olyan oldalát felmutatva, amiről egyikőtök sem beszélt, ennyi. Hol van az a határ, ahol biztonságos gyereket vállalni? Mennyi tartalék kell ahhoz? Mi lesz, ha véletlenül ikrek csúsznak be... neadjisten három? Mi lesz, ha mindkét szülő meghal egy balesetben? Tényleg mindenre fel lehet, és fel is kell készülni?
Ha már a hangya a jó példa... ugye a hangyatársadalom valami egészen más, mint a jelenlegi emberi. Ha azt alkalmaznánk, tényleg lenne biztonság, mivel az utódokat a közösség termeli és neveli... csak épp az egyéniség menne a levesbe. ;)

Void Bunkoid 2019.07.24. 12:35:47

@never again: a szláv akcentusban a legmókásabb, hogy a legtöbb szláv nyelvcsaládba tartozó ember idegen nyelven tök egyszerűen úgy beszél, hogy az idegen nyelv szavait, de a saját nyelve szintaktikai-prozódiai szabályait alkalmazva, orosz/lengyen/cseh igeidei szabályokat, képzéseket, hangúlyozásokat használva - tulajdonképpen egy béna biológiai gugli/tükörfordítóként.

Az oroszok különösen, ők minden további nélkül az idegen nyelven tök mást jelentő, de oroszban X-nek hívott dolgokat is átfordítják, így kreálva az eredeti nyelven soha nem létezett álangol-álnémet szavakat.

Létezik amúgy nálunk is ilyen, az angolban "denim"-nek vagy "jeans"-nek hívott nadrág nálunk "farmer", ami létező angol szó, de angolul azt jelenti, hogy "paraszt" :)

puhacica 2019.07.24. 12:54:12

@GyMasa: @Arthamyr: igazabol csak arra utaltam, hogy ezekbol az eszkozokbol, ha jo minosegut veszel, eleg egy, evekig, evtizedekig. nem tudom elkepzelni, hogy peldaul a fokhagymanyomomat kidobjam es vegyek helyette masikat, csak ugy.
mi is reszelt sajtot veszunk altalaban, de van, hogy zellert akarok reszelni, vagy repat, esetleg a masik oldalat hasznalom es uborkat szeletelek...

a lenyeg az lett volna, hogy nem tartom pazarlasnak vagy epp kornyezetszennyezesnek egy-egy konyhai eszkoz hasznalatat.

Almandin 2019.07.24. 13:14:42

@Arthamyr: Ezek a dolgok azért furcsák, mert a németek folyton fennen hirdetik a környezettudatosságot. Pedig a hétköznapi éltben a környezettudatosságban benne van az is, hogy nem dobáljuk ki ok nélkül a még jó holmijainkat, nagy hulladéktömeget termelve.
Fogyasztói társadalom. Pedig néhány évtizede még nem volt rájuk jellemző a pazarlás.

felucca02 2019.07.24. 13:14:43

Namég, hogy a német konyha milyen szar, ez szörnyű, hát onnan menekül mindenki, szegény németek!
Mondjuk érdemes különbséget tenni két dolog között: a német konyha, mint olyan, és a Németországban elérhető, átlagos étkezési színvonal között, amiben Pfannkuchentől az olasz boron át a holland sajig és a török oliváig minden van.
Ez alapján jó eséllyel állíthatjuk, hogy Németoszágban tízszeres választék áll rendelkezésére bárkinek, hogy egészségesen és jóízűen étkezzen.
Ha a német konyha valakinek szar, akkor most előbújik a demagóg énem: mihez képest? A magyar konyha agyonsózott, agyonsütött, sertészsírban tocsogó, életet megrövidítő szörnyűségei mennyivel jobbak?
Németországban kapásból két ételfajtának önálló kultúrája van, aminek magyarországin nyoma sincsen: a halételeknek és a kenyereknek. Német meg nem enné azt a szart, amire, mint minden értékes tápanyagtól megszabadított fehér kenyérre vallesos áhítattal tekintünk. Vadászni kell itthon a teljeskiőrlésűt, németországban ez alap. Hallal ugyanígy. Félek, valami sértett nemzeti büszkeség bűzlik itt a német konyha leszólása mögött! És hát a R'activ, a savóalapú narancslé, mennyei! Kapni még?

felucca02 2019.07.24. 13:14:43

@Void Bunkoid: Ez tök izgi, de a szakszavakat nem értettem. Meg tudod világítani néhány példán át?

chrisred 2019.07.24. 13:14:43

@Cpt. Flint: Európa népessége jelenleg nem csökken, hanem növekszik, és az előrejelzések szerint a következő évtizedekben is lényegében szinten marad.

"A növekvő átlagéletkor nem kellene, hogy azt jelentse, hogy a fiatalabb korosztály nem tud előrejutni... HA az idősebbek elmennének nyugdíjba."

Amit írsz, logikus és helyénvaló megoldás lenne, de ennek a gazdasági alapjait meg kellene teremteni. Mert ez azt eredményezné, hogy a növekvő számú inaktívakról (mind a fiatal, mind az idős korosztályokban) a csökkenő számú aktív népességnek kellene gondoskodnia. Vannak ilyen jellegű pròbálkozások (például a szociális ellátások helyett az FNA), de a gyakorlatban nem derült ki, hogy alkalmazhatóak-e.

Csak Norris 2019.07.24. 13:14:43

Az idegenellenesség és a kaja kivételével egyetértek a többi ponttal.
A kis és tehetségtelen emberek mindig belekötnek mindenhol, ha valamit jobban tudsz. Engem magyrországon jobban kinéznek, csak mert nekem könnyü kint 9 éve, és ne ugassak bele a dolgokba.

A kaja meg sokszínü, lehet hogy helyben nem, de nidersachsenben, türingiában, bajroknál és Schleswig-Holsteinban sok félét ettem, és sokszinü volt. Mindenhol meg van a helyi specilitás. Északon a halételek, zöldkáposzta bregenwursttal, vagy hasaljával, bajoroknál a Schäuferla, Türingiában pedig sokszinüség a Türinger-Kloß mellett.

A dialektusokat pont a nyelvész családtagom nem szereti, engem érdekel, hogy merre hogy beszélnek, a bajor kivételével elég sokat megértek, még a svájci némettel sem volt akkora katasztrófa, mint vártam.

digitus medius 2019.07.24. 13:34:58

Minden szó igaz, de kiegészíteném, hogy mindenbe szeretnek beleugatni.

Cpt. Flint 2019.07.24. 14:08:02

@chrisred: " Mert ez azt eredményezné, hogy a növekvő számú inaktívakról (mind a fiatal, mind az idős korosztályokban) a csökkenő számú aktív népességnek kellene gondoskodnia."
Na most, egyrészt a jelenlegi korfa alakja miatt ez mindenképp így lesz/van. Pontosan ezért kell a több gyerek, mivel azok fognak majdan "előtolódni" az aktív népességbe. A probléma nem azzal van, hogy emelkedett az átlagéletkor és tovább munkaképesek az emberek... hanem hogy már most látszik, hogy mikor a sok idős hirtelen "kifut" majd a munkaképes állapotból, akkor még az ő helyüket ugyan átveszik a középkorúak az irányításban, de az "alsóbb" szinteken, a tényleges termelésben, valós javak megtermelésében nem lesz már elegendő utánpótlás. Ezzel viszont az idős korosztály eltarthatósága mindenképp veszélybe kerül.
Abban egyetértek, hogy az állami nyugdíjrendszer ezt a problémát nem képes kezelni. Sőt, mivel a jelenlegi gazdasági növekedés (mármint a fejlett országoké) fizikailag fenntarthatatlan, és ez nyilván a pénzügyi szektorra is kihatással lesz, ezért a pénzügyi befektetéseken alapuló öngondoskodás is nagyon kétséges ekkora tömegeknek.

chrisred 2019.07.24. 14:08:03

@Cpt. Flint: "Ha már a hangya a jó példa... ugye a hangyatársadalom valami egészen más, mint a jelenlegi emberi."

Nem a hangya volt a példa, hanem a La Fontaine mese/példázat.

Cpt. Flint 2019.07.24. 14:08:03

@chrisred: A növekedés minimális, az előrejelzések szerint nemsokára lassú csökkenés várható. Ami viszont ebből kimutathatatlan, hogy a jelenleg még pozitív születési-halálozási egyenleg az "őslakosok" rovására mennyire köszönhető a régebben, vagy frissen bevándoroltaknak, illetve K-európában a nyomor peremén egyensúlyozó, asszimilálatlan, munkanélküli rétegeknek.
Azaz jól hangzik a népesség minimális növekedése, vagy szinten tartása, csak épp a változó (szociális/etnikai) összetétele nem fogja tudni fenntartani a jóléti társadalmat, illetve a felboruló egyensúly társadalmi robbanáshoz vezethet (nem marad elég eszköze/embere a jólétben élőknek az alacsonyabb sorban tengődők megfékezésére).
És azt se felejtsük el, hogy míg Európa népessége kb. stagnál, Afrika és Ázsia egyelőre durván növekszik. A nyomáskülönbség úgy is kialakulhat, hogy az egyik oldalon a nyomás ugyan nem csökken, de a másik oldalon nő...

GyMasa 2019.07.24. 14:08:03

@Cpt. Flint:
"ne már... ha mindenki csak így vállalna gyereket, már rég kihaltunk volna."
De nem azt mondtam, hogy csak így vállalnak!
De az a 800kEUR egy adalék volt hozzá, amivel a roppant szabálykövetö németek takarózhatnak.
" én se így vállaltam a három gyerekemet, engem se így vállaltak a szüleim... szerintem téged sem."
Nekem csak egy öcsém van, de a saját 3 gyerekemet én sem így vállaltam.
"és rohadt nagy probléma szerintem, hogy 38-45 éves nők és még idősebb pasik próbálnak kisgyerekeket nevelni. életkori szakadék van köztük. na EZ a kihívás..."
Hát, ez is igaz. De, ahogy már mások fentebb leírták, nagy probléma az is, hogy ma már szinte esélytelen 20 évesen olyan munkát végezni, ami megfelelö anyagi biztonságot ad a gyerekneveléshez.
Eleve az egyetemek jó 25 éves korig lefoglalják a gyerekeket. És, csak ez után kezdhet hozzá a karrierjéhez.
Aztán, ha ehhez hozzáadod, hogy itt, München környékén egy kétkezi munkás fizetéséböl bajosan lehet fenntartani egy geykeresös, 3 gyerekes családot, akkor egyböl nem lesz annyira egyszerü a helyzet.
Merugye, egy 1000 EUR/ hó-ba kerülö garzonba nem lehet gyereket szülni, ha az apa keres 1500 EUR-t.

GyMasa 2019.07.24. 14:08:03

@puhacica:
Nekem is vannak ilyen cuccok otthon, mert mint írtam, sokat fözünk.

ZakMcKracken 2019.07.24. 14:26:26

@gabors: "igy probaljak lassitani az elvandorlast"

Az EU-n belül elég a magyar személyi igazolvány.

Szóval írjál még pár ilyen hülyeséget.

GyMasa 2019.07.24. 14:26:26

@chrisred:
"Vannak ilyen jellegű pròbálkozások (például a szociális ellátások helyett az FNA), de a gyakorlatban nem derült ki, hogy alkalmazhatóak-e."
Nem alkalmazhatóak.
Ha MINDENKINEK adni akarod, akkor vagy nagyon keveset tudsz csak adni, vagy valahonnan be kell szedni rá a pénzt.
Akkor az nem lesz alapjövedelem.
Ha meg nem adod mindenkinek, ahová, nagy valószínüséggel jutna pár éven belül egy ilyen rendszer, amikor szembe jön a matematika az úton, akkor az nem lenne "feltétel nélküli".
Ugye, ahogy Margaret Thatcher mondta volt:
"Az a baj a szocialistákkal, hogy nagyon hamar kifutnak a mások pénzéböl"

chrisred 2019.07.24. 15:07:53

@GyMasa: De a gyakorlatban az állam most is beszedi azt a pénzt, csak természetben, nehezen felbecsülhető, vagy egyenesen felbecsülhetetlen értékű közszolgáltatások formájában juttatja vissza a társadalomnak, amiket vagy igénybe vesz valaki, vagy nem.

chrisred 2019.07.24. 15:07:53

@Cpt. Flint: Egész Európáról volt szó, amibe beletartoznak a keleti részek is, ahol mellesleg a születésszám még jobban csökkent, és az alacsonyabb átlagos élettartam miatt a népességfogyás még nagyobb mértékű.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2019.07.24. 15:07:53

@Bretschneider detektív: Schmand ember, nemhogy megáll benne a kanál, de még bele se lehet túrni olyan kemény, nem is értem ezt mire használhatják, gyk. fehér zsír :D

Arthamyr 2019.07.24. 15:32:11

@Almandin: Az, hogy új bútort vesz valaki egy költözéskor, szerintem egyáltalán nem ellenkezik a környezettudatossággal, ahogy az sem, hogy új termékeket veszel. Az számít, hogy amit megveszel, annak mekkora a környezetterhelése, és mennyi ideig használod. Az igaz, hogy a használttal gyakorlatilag hulladékot hasznosítasz újra (mert az alternatíva ugye az, hogy a termék befejezi az életciklusát), de ezért elsősorban az a felelős, aki idő előtt megszabadult a terméktől, meg a gyártók, amik többsége manapság elég kis hangsúlyt helyez arra, hogy a termékeik hosszú ideig jól használhatóak maradjanak, és sajnos nem is érdekeltek ebben. Amíg a szabályozó a fogyasztás pörgetését jó dolognak tartja, nem is fog ez változni.

gabors 2019.07.24. 15:39:57

@acycloren: "Amit én megtanultam sok éves külföldi munka során az az, hogy hogy védjem magam, hogy hárítsak profi módon felelősséget, hogy kerüljem el, hogy bármivel is meggyanúsítsanak."

ugyes es magyarosh hozzallas gratula (nem)... e

nyuszigonosz 2019.07.24. 15:43:20

@Almandin: A még jó holmi és környezet tudatosság: cserélni a "még jó holmit" sok esetben pont környezet tudatos, mivel az újabb hütö, mosógép tévé és akármi jóval kevesebb áramot fogyaszt. Hozzáteszem a javítása az ilyen dolgoknak drágább lehet, mint egy újat megvenni. De erröl már részletesen írt valaki.
És így van ez még sok "jó holmival".

GyMasa 2019.07.24. 15:45:40

@chrisred:
Igen, de ezeket a közszolgáltatásoka az FNA esetén IS nyújtania kell az államnak, tehát ez nem lehet a fedezete a szavazatvásárlásnak...
AMúgy, csak, ha havi 50 000 HUF_t akarsz adni minden egyes magyar állampolgárnak, az magában 50.000x12x10.000.000 = 6.000.000.000.000 HUF lenne minden egyes évben.
Ez a mostani nyugdíjkiadásoknak kb. a duplája. (és, ha ol emlékszem, a komplett költségvetés kb. 25%-a)
Ilyen nagyságrendü kiadást nem lehet kigazdálkodni csupán a kiadások átrendezésével.
Ha meg mondjuk meg akarod szüntetni a nyugdíjakat, ahhoz sok sikert kívánok, hiszen azzal a 3 millió nyugdíjas nagyobbik részét teszed szegényebbé.
És, legyünk öszinték, havi 50kHUF nem segítene túl sokat az embereknek.

Cpt. Flint 2019.07.24. 15:45:40

@chrisred: ismerem a La Fontaine mesét... de a példa attól még rossz.

gabors 2019.07.24. 15:46:00

@Denise Hogyisdugják: igazad van az egyik is eleg, de nagyon orulok hogy ez a legnagyobb gondod azzal amit irtam :-)))

valami mas ????

gabors 2019.07.24. 15:51:49

@GyMasa: " de mivel nem az USA-ban született, így nem lehet :-)
Szerintem tök jól ellesznek majd Trumppal."

de ott pontosan az USA-ban szuletett raadasul abban a varosban mint Trump es a szulei "direkt" kertek az anyakonyvezest az usa-ban is (a UK konzulatuson is persze) ami alapjan automatikusan allampolgar

gabors 2019.07.24. 15:55:43

@chrisred: nem ez leginkabb a nagypapakig visszamenoleges migrans "cesspool"-bol adodik ....

sajat maga mondta hogy o egy egyszemlyes "melting-pot" olvaszto -tegely

Cpt. Flint 2019.07.24. 15:56:02

@GyMasa: "ma már szinte esélytelen 20 évesen olyan munkát végezni, ami megfelelö anyagi biztonságot ad a gyerekneveléshez.
Eleve az egyetemek jó 25 éves korig lefoglalják a gyerekeket. És, csak ez után kezdhet hozzá a karrierjéhez."
Eleve az a problémám, hogy nekem úgy tűnik, elsődlegesen (vagy szinte kizárólagosan) az immateriális, szellemi munkáról beszélünk, mint lehetőségről...
szerintem előbb-utóbb baromi nagy bukta lesz, ha senki nem akar tényleges termelő munkát végezni. nyilván megyünk az egyre magasabb gépesítés, automatizáció felé, de ezt sztem nem lehet a végtelenségig fokozni. oda jutunk, mint a magyar seregben, hogy több a tiszt, mint a sorállomány, meg több a mindenféle ellátó és adminisztratív alakulat, mint a harcoló.
egy fiatal melósnak nemigen kell azon aggódnia, hogy a 65 éves foglalja a helyét. művezető persze ő is csak később lesz, de azért nem beláthatatlan ez a pálya. amúgy valszleg pont nem a melós agyal azon, hogy mikor is, mennyi megtakarítással és milyen beosztásban vállaljon gyereket.
fingom sincs a németországi fizetésekről, de elképesztő számomra, hogy egy szakmunkás ezek szerint csak annyit keres, hogy nem tud megélni belőle. Miközben állítólag szinte minden területen hiány van (képzett) melósból.
Mivel nincsenek ilyen irányú ismereteim, nem tudom, hogy az egykeresős - 3 gyerekes modellt a német állam mivel támogatja. Amúgy nyilván nem ez a cél egyébként (a mai világban sem), szóval talán nem is ebből kellene kiindulni.
Nyilván rohadt sok kockázat van az életben, minden pillanatban. Van amit be lehet vállalni, van, amit nem. Vannak bevállalósabbak, vannak kevésbé. Van, akinek bejön, mások elbuknak. Én úgy látom, hogy ez az általános kockázatminimalizálási mánia a gyerekvállalás esetén sokszor csak ürügy, ha meg valós, akkor hosszú távon totálisan káros.
A gyerekre nézve ma a legnagyobb kockázat, ha a szülei beülnek egy autóba és mennek 200 km-t valahova... Ezt mégis simán megcsinálják az emberek nap mint nap.

Arthamyr 2019.07.24. 16:10:42

@nyuszigonosz: Szerinted a példának felhozott új hűtő környezetterhelése mennyi idő alatt kerül egálba a régi hűtő megtartásával? Egy, az utóbbi 15-20 évben vett jó hűtő biztos, hogy a háztartás egész fogyasztását nézve jelentősen többet fogyaszt, mint egy új, ugyanolyan kategóriájú?

chrisred 2019.07.24. 16:47:47

@GyMasa: Nyilvánvalóan nem figyeltél jól, a szociális ellátások helyetti FNA, amit írtam. A szavazatvásárlás nem szempont, ez a politikusok problémája. A képviseleti demokrácia rendszere amúgy is jól látható válságba került Európában. Csak megközelítés kérdése, hogy a demokrácia vagy a képviseletiség válságának tartjuk. Mi értelme az olyan választásoknak, amik oroszországi hackerszobákban dőlnek el?

Nem dobálóznék számokkal, nyilvánvalóan az adórendszerek komplett átformálásával járna az egész rendszer. A nyugdíjat átlagosan 15 évig kapja valaki, az FNA pedig 80 éven keresztül járna, így van értelme az összehasonlításnak.

acycloren 2019.07.24. 16:47:48

@gabors: Ahogy te tévedsz, kedves kommenttárs. Én ezt Amerikában tanultam. Amerikaiak így nyírták ki egymást, közben meg ment a széles mosolygás meg a "hevenájszdé" egymás felé, ezzel is kiidegelve egymást. De közvetlen konfliktus csak egyszer volt, akkor járomcsont tört. Én ebben nem voltam benne, csak kis taknyosként kívülről figyeltem, hogy hogy csinálja ki az egyik supervisor a másikat. Mindkettő tősgyökeres amerikai.

A magyarosch megoldás a magában puffogás, lenyelés, füstölgés, hallgatás, szenvedés, kutyába lemenés, majd agyvérzés, infarktus, felmondásba menekülés, esetleg gyere ki a hóra, jártsszuk le egyenesbe...

Egy öntudatos nyugati polgár feljelent, bejelent, dokumentál, besúg, HR-nak panaszkodik. Ahol ez a kultúra része, ott így kell eljárni.

Németországban a magyarok sajnos nem tudják, hogy mindig panaszkodni kell és feljelenteni másokat. Mert a német is ezt teszi. Mikor a konfliktus kiélesedik, már kell lennie egy iratgyűjtőnyi feljelentésnek a főnök fiókjában az ellenérdekű félről.

KalmanBlog 2019.07.24. 17:11:44

Idegenellenesség rossz, a politika is eltolódik, jajj. De a törököket utálom. Ja meg a magyarokat, mert én már különb vagyok. Értem...

GyMasa 2019.07.24. 17:12:27

@Cpt. Flint:
"Eleve az a problémám, hogy nekem úgy tűnik, elsődlegesen (vagy szinte kizárólagosan) az immateriális, szellemi munkáról beszélünk, mint lehetőségről..."
Hát, elég nagy szakadék van a diplomával vagy anélküle elérhetö feiezetések között.
" nyilván megyünk az egyre magasabb gépesítés, automatizáció felé, "
Ez nem feltételnül igaz.
Nézd csak meg a Teslával mi történt a Model 3 esetén:
- Musk felépítette a közel 100%-ban robotizált gyártósorát, aztán annyira szar volt a teljesítménye, hogy vissza kellett a felét bontani, és visszalakítani humán alapúra.
Ugyanez igaz a Német autógyárakra és a beszállítóikra is:
Ma, sokkal olcsóbb egy új üzemet nyitni 0% robotizálással ( ami alapvetöen nem is igaz, mivel az autógyártásnak vannak bizonyos aspektusai, amelyikek egyszerüen CSAK robotokkal müködnek.
Ilyen pl a karosszéria hegesztés (egy robot 247-ben is pontosan ugyanolyan hegesztési varratot csinál bármikor, míg az emberek erre képtelenek) a festés (egyrészt az ember nem képes olyan egyenletes rétegben festeni, mint a robot, másrészt pedig a festékek sem túl egészséges munkakörnyezet a puhatestüeknek)
Valamint az anyagmozgatás. (pl. 25kg-nál nehezebb részegységek mozgatása, illetve a törékeny üvegek pontos, mozgatása. Gondolj bele, ha 90 másodpercenként elkészül egy autó egy gyártósorok, mekkora igénybevétel egy embernek egy 8 órás müszakban ilyen gyakorisággal ekkora tömeget megmozgatni...)
De ezek rohadtul nem új területek, ezeket már 20-30 éve is robotok dominálták.
"egy fiatal melósnak nemigen kell azon aggódnia, hogy a 65 éves foglalja a helyét."
Én nem is ezt mondtam.
"amúgy valszleg pont nem a melós agyal azon, hogy mikor is, mennyi megtakarítással és milyen beosztásban vállaljon gyereket."
Kivéve, ha az illetö német, és a 9. osztály utáni Kvalinak egy tetemes része, hogy meg kell terveznia a saját életét a szakma tanulása közben. (ez tényleg nem vicc a fiaim most vizsgáztak, és erröl kellett sokoldalas prezentációt csinálniuk, és elö is adni)
"fingom sincs a németországi fizetésekről, "
Egy szakmát tanuló gyakornok (nem felsöfokon, hanem középfokon) kb. megkeres 800-1500 EUR-t havonta.
Egy gyári munkás megkeresi a 2-3000-et.
(sajnos a netto az erösen szóródik, mert itt 6 zsja kategória van.)
Egy diplomás mérnök pedig a 3-5000 EUR nettot. (amihez családos, gyerekeket nevelö embernekkell lennie, egy egykeresös családban (3-5 adóosztály)
"de elképesztő számomra, hogy egy szakmunkás ezek szerint csak annyit keres, hogy nem tud megélni belőle."
Ez nem igaz! meg tud élni belöle, de itt is az a proble´ma, mint otthon, amint megszületik a gyerek, egy egyik fél kiesik
a munkaerö piacról.
Itt már a gyerek megszületése elött el kell kezdni óvodai helyet szervezni, ami pl egy nem németnem kb. esélytelen.
" Miközben állítólag szinte minden területen hiány van (képzett) melósból."
Ez így van.
"Mivel nincsenek ilyen irányú ismereteim, nem tudom, hogy az egykeresős - 3 gyerekes modellt a német állam mivel támogatja."
Lehet választani a gyerekenkénti kb évente 8000 EUR-os Kinderfreigabe vagy a havi kb 200 EUR/gyerek családi pótlék (Kindergeld) között.
Plusz van a családi adózás is. (ami, mint már fentebb is említettem, addig elönyös, amíg egykeresös a család. Amint a két fél bére között kevesebb, mint 10% a különbség, mindketten átkerülnek a 4-es adócsoportba, ami pontosan ugyan olyan kulcsú, mint az egyedülállóké.)
Ehhez vegyük még hozzá, hogy egy 3 gyerek számára is elviselhetö méretü lakást bérelni simán 1500 EUR felett van, megvenni meg 500 000 EUR felett lehet csak.
Ehhez le kell viszont tenni legalább 100-150 000 EUR-t a bank asztalára, hogy egyáltalán hitelt kapjon az ember. (és ebböl jó 30-40 000 csak az ügyvéd díja meg a mindenféle költségek.)
Ugyanez ikerházak esetén simán elérheti akár az 1 millió EUR-t is.

GyMasa 2019.07.24. 17:21:00

@chrisred:
Nyilvánvalóan te nem figyelsz.
Ott van a matek, próbáld értelmezni.
"Nyilvánvalóan nem figyeltél jól, a szociális ellátások helyetti FNA,"
Hát, ha a 3 millió nyugdíjastól elveszed a mostani, átlagos , 150 000 HUF-os nyugdíjukat, és adsz nekik "cserébe" 50 000 FNA-t, akkor gyanúasan nem leszel túl népszerü a köreikben.
Persze, simán lehetséges, hogy én vagyok csak szociálisan érzéketlen, és semmiféle problémát nem fog niki okozni, hogy ´tlagosa elveszítik a bevételük 2/3-át.
"A szavazatvásárlás nem szempont, ez a politikusok problémája."
Igen, csak te fogod kifizetni, úgyhogy igen hamar a te problémád is lenne.
" A képviseleti demokrácia rendszere amúgy is jól látható válságba került Európában."
Igen, és erre nyilvánvalóan az a megoldás, hogy ingyenpénzt osztogatsz a pórnépnek..
Ja, nem...
" Csak megközelítés kérdése, hogy a demokrácia vagy a képviseletiség válságának tartjuk."
Pontosan ez az irány az, ami a legkártékonyabb a VALÓDI demokráciára!
Hiszen az emberek önállósága, és ambíciói helyett - ami elengedhetetlen feltétele annak, hogy felelös állampolgárok legyenek - egyszerüen egy anyagi függésbe taszíja a népet.
" Mi értelme az olyan választásoknak, amik oroszországi hackerszobákban dőlnek el?"
Ez csak egy progresszív balos kitaláció. Semmiféle kétségeket kizáró bizonyítékot nem sikerült találni rá eddig.
Az USA-ban is csak addig jutottak, hogy a baloldal ismételgeti.
"Nem dobálóznék számokkal, "
Azt látom, hogy nem az erösséged a matematika.
"nyilvánvalóan az adórendszerek komplett átformálásával járna az egész rendszer."
Igen, és ez azt jelentené, hogy VAGY:
- Lecsökkented az állan szerepét a társadalom összetartásában (utak, egészségügy, ilyenek) hogy finanszírozhasd a tervedet
VAGY
- frankón megemeled az adókat, amivel viszont ismét azokat bünteted, akik ambíciózusak, és hajlandóak áldozatokat hozni azért, hogy elörelépjenek, és nem a sült galambot várják csak.
" A nyugdíjat átlagosan 15 évig kapja valaki, az FNA pedig 80 éven keresztül járna, így van értelme az összehasonlításnak."
Maximum a kiadási oldalon és számviteli szempontból.
De a valódi életben ennek semmi értelme nincs.
Mondjuk az se' zavarjon nagyon, hogy eddig még sehol sem sikerült az FNA-t bevezetni. Én úgy látom, hogy ugyanúgy nincs neki életképes modellje, mint a szocializmusnak, meg a megújuló energiatermelésnek.
Részemröl befejeztem!

nyuszigonosz 2019.07.24. 17:22:17

@Arthamyr: Nekem elég gyorsan megtérült, mivel még abban az évben jelentösen csökkent az áramfogyasztás - az új egy A+ fogyasztású a régin még nem volt akkor ilyen jelzés, mikor vettem - mikor a mindenféle többi áramfogyasztással egyáltalán nem kezdtem el spórolósan bánni, söt. Az új tévé vételével megintcsak csökkent a fogyasztás. A mosógép régi, szóval az a legrégebbi ilyen valami de az is már A fogyasztás jezléssel bír.
Amúgy a régi hütö/fagyasztó kombit és a tévét is akkor cseréltem, mikor tönkrementek.

Sütemény1975 2019.07.24. 17:55:57

Az sok önkéntes rendőr és egymás feljelentgetése a legidegesítőbb...

nyuszigonosz 2019.07.24. 18:13:02

@Sütemény1975:
Téged már jelentettek fel - söt tán többször is? - Németországban?

Arthamyr 2019.07.24. 18:19:33

@nyuszigonosz: Számodra anyagilag megtérült, vagy elérte ugyanazt a környezetterhelési szintet? Nem ugyanaz a kettő sajnos. Ha az utóbbi, akkor hogy számoltad ki?

chrisred 2019.07.24. 18:26:28

@GyMasa: Ha jól értem két fő kifogásod van:

1. Elveszik a pénzt a pórnéptől (pl. a nyugdíjat)
2. Ingyenpénzt osztogatnak pórnépnek.

Összeállt ez nálad koherens rendszerré?

Amugy továbbra is nálad a hibapont, mert amikor szóba került a téma, úgy jelent meg, hogy valamilyen megoldást kell találni a következö évtizedekben Európában várhatóan fellépő demográfiai válságra. Erre te folyamatosan azzal jössz, mi van jelenleg Magyarországon. Nézz csak utána, milyen jóslatok vannak a magyar nyugdíjak várható vásárlóértékére vonatkozóan ùgy 2050 körül.

"Mondjuk az se' zavarjon nagyon, hogy eddig még sehol sem sikerült az FNA-t bevezetni"

Téged meg az ne zavarjon, hogy ezzel kezdtem.

nyuszigonosz 2019.07.24. 18:26:44

@Arthamyr: Nekem megtérült mert egy egy ilyen nagyobb dolog megvételénél persze " több pénzt kell kézbe venni" :-) ( ilyen dolgokat nem szeretek olcsón venni) viszont az új hütö, tévé..... akármi, persze szebb, jobb :-) na és még kevesebb áramot is fogyaszt.
A környezetterhelés: tudomisén, ennyire környezet-szakember sosem voltam, csak valahogy úgy gondolom, ha kevesebb áramot fogyaszt az, amit vettem, és a leírások szerint top cucc, a mindenféle elvárásoknak/ elöírásoknak megfelelö, akkor remélhetöleg nem szennyezi a környezetet jobban mint a régi.

taga_20 2019.07.24. 18:40:16

@Sütemény1975:

süti, te kevered a csútimaffiás magyarországot németországgal.

Arthamyr 2019.07.24. 18:49:57

@nyuszigonosz: Sajnos a termékek árába nincsen beleépítve a környezetterhelésük, a legtopabb top cuccoknak sem. Arra semmi garancia nincs, hogy az új termék előállítása kevésbé szennyező folyamat, mert igaz, hogy a technológia fejlődik, de a gyártónak ez nem különösebben fontos szempont (amit nyernek a technológiával, annak jelentős része arra megy, hogy többet tudjon az új termék, vagy olcsóbb legyen az előállítása).

A hűtőnek (és a legtöbb terméknek) nem csak és elsősorban az a környezetterhelése, amennyit fogyaszt, és meglepődnék, ha mondjuk egy-két éven belül a környezetterhelésében a nagyobb rész a fogyasztása, nem pedig a legyártása lenne, főleg egy modern, takarékos darabnak.
Ennyi erővel ha egy kg húst veszel, az nem szennyezi a környezet, vagy az sem, ha mondjuk valami mérsékelten veszélyes hulladékot (pl. a régi, tönkrement hűtőt) "csak úgy" szétszórsz, hisz nem fogyaszt áramot.

Arthamyr 2019.07.24. 19:01:05

@chrisred: "valamilyen megoldást kell találni a következö évtizedekben Európában várhatóan fellépő demográfiai válságra" - A probléma az, hogy szinte mindenki - a most hatalmon lévők közül - olyan megoldásokban gondolkodik, hogy a demográfiai folyamatokat "javítsák meg" valahogy, ahelyett, hogy a társadalom és a gazdaság működését szerveznék át úgy, hogy az pl. csökkenő, elöregedő népesség mellett is megfelelően működjön. Persze azért a kényszer nagy úr, így történik lépés az utóbbi irányba is, de ez sosincs nagy dobra verve, és úgy eladva, hogy ez természetes és szükséges lépés volt, amit még sok hasonló fog követni.

nyuszigonosz 2019.07.24. 19:05:14

@Arthamyr: Nézd én azt tudom megvenni, amit gyártanak. Pont a hütö német gyártmány, szóval legalább nem kellett többezer kilométerröl ide hurcolni.

Amúgy a régi, tönkrement hütöt nem szórtam szét sehová :-) hanem elvitettem oda, ahová az ilyen dolgokat lehet leadni. Ott szétszedik részeit gondolom újrahasznosítják.

Másrészt, ha mindig azon gondolkodnék, mit ne vegyek meg, mi olyat ne, amire tényleg szükségem van - mint pl. a hütö - mivel istentudja mennyire szennyezi a környezetet a legyártása, akkor azzal kinek segítek?

Arthamyr 2019.07.24. 19:06:01

@acycloren: Érdekes helyeken dolgozhattál te. Főleg, ha szerinted ez a normális. Örülök, hogy nem sodort össze ilyen munkahelyekkel és emberekkel az élet, bár ha igen, sem maradtam volna ott sokáig...

skye8 2019.07.24. 19:08:14

a sporolasrol jutott eszembe, hogy egyik nap ebedszunetben a helyi gyorsetterem fele igyekeztem mikor hozzam csatlakozott egy roman kollega. par udvarias mondat utan kerdezi setalni megyek-e, mondom nem, ebedet akarok vasarolni. elkerekedett szemekkel nyugtazta hogy en fizetni fogok az ebedemert es azota nem beszel velem :)) gondolom o otthon foz (vagy a feleseget bizza meg) es eszebe se jut $10 fizetni egy ebedert.

Arthamyr 2019.07.24. 19:16:46

@nyuszigonosz: Én ezt nem mondtam. Csak mielőtt valaki ilyen kijelentéseket tesz, hogy az új cucc vásárlása környezettudatos dolog ("cserélni a "még jó holmit" sok esetben pont környezet tudatos, mivel az újabb hütö, mosógép tévé és akármi jóval kevesebb áramot fogyaszt"), nem árt rajta elgondolkodni.

GyMasa 2019.07.24. 19:26:27

@chrisred:
Köszönöm a válaszodat.
Én befejeztem!
Nem célom az itteni vita eltérítése.

berlingo 2019.07.24. 19:26:31

A németek talán egész Európa legszarabb sofőrjei.

Sergei Alexis 2019.07.24. 19:26:55

Imádom, hogy a narratíva szerint csak az értelmiségi, diplomás, jól képzett és pótolhatatlan fiatalok menekülnek el a Zórbán rezsim és a buta náci szavazóik elől, de a beszámolók szerint odakint minden magyar egy büdös tapló, ingyenélő, lehúzós paraszt akikhez még szólni se szabad.

Hihetetlen, hogy még egy idegen országban sem vagytok képesek elviselni egymást...

nyuszigonosz 2019.07.24. 19:31:35

@Arthamyr: Na, ahogy írod, és idézed amit én írtam, akkor így igaz, ahogy mondod, csak mennyire és mikor jó még a jó holmi? Jó a példám nem igazán a legjöbb, föleg mivel én is ezeket a dolgokat akkor cseréltem, mikor tönkrement az addig használt.
"Nem álltam be a sorba", mikor megjelentek pl. az elsö lapos tévék, mint majd több a fele ismerösöm, és azonnal vettek is egy jó nagy, jó drága, de lapos dögöt, én még akkor is "hasas" tévét néztem, mikor már majdnem senkinek nem volt ilyen otthon, de hát müködött. A csere akkor lett, mikor megdöglött.
Az viszont úgy volt, hogy rádióból, tévéböl ujságokból egyszerre jött mindenhonnan, hogy már csak azért is kéne az ilyet cserélni, mivel kevesebb az új termékek környezetszennyezése. Hát tudomisén, akkor is megvártam, míg úgy a hütö és úgy a hasas tévé saját magától halt meg.
Csak hát emlékszem erre a sokat emlegetett környezet - tudatos- terméklecserélés beszédekre.

Arthamyr 2019.07.24. 19:49:30

@nyuszigonosz: Szerintem nem reális, hogy az átlagembernek ez legyen az elsődleges döntési szempontja, és valóban környezettudatos legyen (ahhoz ugyanis tudás is kellene, ami nekünk nincs :)), de ha már gondolkodik és igyekszik, az is több, mint a semmi.

Shaktee 2019.07.24. 19:50:52

@skye8: so what, nem vagyok kapzsi de én is soxor hozok leftovert ebedre.
Mindig ezek a románok :PP

skye8 2019.07.24. 20:01:58

@Shaktee: lol the most felre akartad erteni amit irtam? en is hozok maradekot de hetkoznap sokszor nincs idonk fozni, hetvegen meg nem szivesen robotolok a konyhaban, inkabb veszunk/rendelunk. it's this simple ;)

skye8 2019.07.24. 20:07:50

@Shaktee: btw magyarokrol is van sztorim, a szomszedban lakik egy csalad (talan miskolciak?) es a csaj kicsit tisztasagmanias. idonkent emlegeti hogy majd a kertjebe kieresztjuk a kolykoket jatszani de igazabol soha nem hivott meg se a kertjebe se a hazukba, gondolom mert fel hogy valamit megrongalunk. idonkent kuld uzenetet hogy milyen jo lenne atjonni a mi medencenkhez ebben a nagy melegben de elegansan elengedem a fulem mellett. ezek a magyarok…:))

Shaktee 2019.07.24. 20:24:22

@skye8: mindig ezek a miskolciak :P

Sose volt magyar szomszedunk, az uj viszont pakisztani..lassan de biztosan tanuljak hogy a fuvet bizony hetente kell nyirni :-)

Mi is eszunk kint hetente ket-haromszor..thai, greek, mikor mi..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.07.25. 02:40:50

@nyuszigonosz: Q jó szöveg ez a hasas tévé, nagyon tetszik...
:D

Shaktee 2019.07.25. 03:41:54

A mi zseniális vezetőnk

A minap két megállapítással találkoztam. Az egyik: Orbán, ez a közepes tehetséggel, rendkívüli gátlástalansággal megáldott ember… Magyarország önéletrajza. (Schein Gábor) A másik: Orbán kivételes politikai zseni. (Eörsi László)
Egy miniszterelnök esetében azonban egyetlen használható mérce létezik: épít vagy rombol. A ténykedése áldás vagy átok a hazája, nemzete életén. Egy dóm felépítése évtizedek munkája volt, egy mai, modern felhőkarcolóé is éveké, az elpusztításukra meg elég pár óra. Akkor építő és romboló hogyan eshetne egyazon megítélés alá?

Magyarország minimum száz éve egy helyben toporog. Ami akkor rossz, visszataszító, retrográd volt, az ma is az. De az ország a rendszerváltás első húsz évében is tulajdonképpen stagnált. Nem minden változás automatikusan fejlődés is egyben. A csúcstechnológiát megtestesítő okostelefont ugyan a legutolsó magyar faluban is használják néhányan, de egy magyar falu az ő mindentől és mindenkitől függő lakóival maga a középkor egy holland vagy osztrák faluhoz képest. Ezek az emberek ráadásul az elmúlt tíz évben egyenesen jobbágysorba hullottak vissza. Ezt tette velük a „zseniális” Orbán.

És a városok? Még az ellenállásra amúgy legalkalmasabb mentális állapotban levő Budapest is mára tragikus helyzetbe jutott. A waldorfosok például hogyan reagáltak a zseniális építő legújabb húzására, a nagyszerű és fontos alternatív iskolák megkezdett tönkretételére? Hogyan hagyhatták cserben a többieket? Micsoda önmentésnek álcázott nemzetvesztő mentalitás ez? Na és a budaörsiek talán megvédik az egekig magasztalt iskolaigazgatóikat? Pedig meg tudnák, ha a lelkükben nem lennének ők is alapvetően jobbágyok. A TEK ma még nem vetne be ellenük páncélautókat. Tényleg, a budapestieknek mit sikerült megvédeniük? Semmit, pedig tőlük is elvettek már mindent. Orbán valóban Magyarország önéletrajza, ez tényleg briliáns megállapítás volt.

Magyarországon ma minden a destrukció szolgálatában áll. Minden lépésnek megvan a maga gonosz funkciója. A sportba ölt egyre több százmilliárdnak az, hogy az érmek csillogása talán elnyomja a kórházakban, az Onkológiai Intézetben szükségtelenül halálra ítéltek rémisztő látványát. A minap bejelentett új, trieszti magyar tengeri kikötőnek pedig az, hogy bár a szakértők ugyanúgy értelmetlennek tartják, mint Orbán valamennyi nagyberuházását, az őt hatalmon tartók tábora, az absztrakt nemzeti nagyság vak rabjai majd tovább tagadhatják a nyilvánvalót: azt, hogy Magyarországot évtizedekre esélytelenné tette Orbán zsenialitása. Jóformán nincs már olyan mutató, amelyben Magyarország ne Európa alsó harmadában, vagy éppen az utolsó három hely egyikén lenne.

Az önkormányzati választás lesz sokáig az utolsó esély. Ha ősszel nem sikerül valami áttörés, Orbánt a Karmelita kolostorból fogják koporsóban kivinni, már merev ujjai között szorongatva végakaratát a Vár lerombolásáról. De abból is az ő gyerekei és unokái fognak milliárdokat kasszírozni.

Bruck András

acycloren 2019.07.25. 07:51:21

@Arthamyr: Nem ezt tartom normálisnak. Ezt tartom a civilizált, nyugati elintézési módnak. Én sajnos Magyarországon szocializálódtam, abba nőttem bele, hogy hallgatni kell, lapulni, nem panaszkodni, összeszorított foggal tűrni.

A nyugatiak viszont öntudatosak, adminisztratív eszközökkel élnek, ha gondjuk van.
Bejelentenek, feljelentenek, HR-hoz fordulnak.

A munkahelyem Amerikában egy nagyon vidám hely volt, szuper társaság, csak ez a két amerikai supervisor nem bírta egymást.
Az egyik jobb volt pszichológiai hadviselésben, mint a másik, nyert is a végén, kirúgták az ellenfelét.

Akkor tanultam meg, hogy a behúzott farkú magyar mentalitás nyugaton nem működik. Nem kell stresszelni, idegronccsá válni, csak élni a jogaiddal, mindent dokumentálni.

felucca02 2019.07.25. 07:52:10

@Shaktee: Nagy-nagy like!
Ezt most csak így, mellékesen, kommentként?
Kopizom, ezentúl bármilyen vitában csak be kell másolnom, egy szót nem kell hozzátenni, tökéletes, tömören összefoglalt látlelet!

Vrancisco 2019.07.25. 08:41:50

@Shaktee: Ez eddig az egyik, ha nem a legjobb körülírása annak, ami itthon van. Ez az "Orbán Magyarország önéletrajza" meg mindent visz, legjobb jellemzés ever! :D
Mindent leír, amiért (többek közt) elmegyünk mi is innen...
Mondjuk ennyire azért nem eszik forrón a kását, szeretjük is Németországot, nem csak egy menekülőpont. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.07.25. 12:46:58

@Shaktee:

" A csúcstechnológiát megtestesítő okostelefont ugyan a legutolsó magyar faluban is használják néhányan"

Dehogy használják, a ballib oldal szerint a magyar falu lakossága elmaradott szaroscsizmás paraszt, az internetet hírből sem ismeri, és a tavalyi választások előtt az amúgy senki által nem nézett állami televízió és a szintén senki által nem olvasott jobbaoldali helyi sajtó agymosása miatt szavazott a Fideszre.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.07.25. 14:08:42

Ennek kapcsán már sokszor feltettem a kérdést, de soha nem kaptam rá választ. Szóval hogyan is egyeztethető ösze a demokratikus baloldal két alábbi állítása:

1) a kormánymédiát senki nem olvassa, hallgatja, nézi.

2) a 2018. április 8-i választást a Fidesz a nyomasztó fideszes médiatúlsúly miatt nyerte meg.

Cpt. Flint 2019.07.25. 14:09:03

@Arthamyr: "ahelyett, hogy a társadalom és a gazdaság működését szerveznék át úgy, hogy az pl. csökkenő, elöregedő népesség mellett is megfelelően működjön."
Ezzel két problémám van:
1. Én egyszerűen nem tudok olyan konstrukciót elképzelni, hogy egy egyre fogyatkozó termelő réteg el tudjon tartani egy egy jóval nagyobb improduktív, idős tömeget. Persze lehet, hogy ez csak az én fantáziátlanságomból/tudatlanságomból ered... Egyébként is, ha nem áll be egy demográfiai egyensúly, akkor meddig folytatható ez? Míg teljesen elfogy a munkaképes népesség?
2. Ne feledjük, hogy az öregedés és fogyás csak egyes, "fejlett" országok/régiók sajátossága. Afrika és Ázsia lakossága eközben brutálisan növekszik és a korfájuk piramis alakú, (Ghánában pl. tudtommal 70% 20 év alatti). Ha a népesség - viszonylagos jólét mellett - egyre fogy, azaz az élettér nő, az óriási vonzóerő a túlnépesedett és ehhez mérten szegényebb területek lakossága számára. Egy elöregedő, csökkenő létszámú technológiafüggő társadalom képtelen lesz megvédeni magát az oda bejutni akaró "barbároktól", vagy csak olyan végletes eszközökkel, megelőző csapással, amivel még sokkal nagyobb, akár visszafordíthatatlan károkat okoz a földi ökoszisztémában és társadalomban.
Azaz egyszerre kellene megoldani a viszonylagos jólétben élő, öregedő és fogyó közösségek, illetve a dinamikusan szaporodó, de nyomorgó tömegek problémáját.
Erre (matematikailag) nyilvánvaló, logikus válasz lenne a Merkel-féle ellenőrzött bevándorlás (és eközben a fejletlen régiók valamilyen születésszabályozása). Csak éppen, ahogy az józan ésszel előre látható volt, az elmaradottságból, nyomorból, teljesen más társadalmi közegből és berendezkedésből érkező bevándorlók nem integrálhatók a fejlett, technológiai alapú és individualista társadalmakba, úgy meg végképp nem, hogy emellett mindenkinek megmaradjon az addigi életszínvonala/életmódja.
Mindezt súlyosbítja az, hogy az emberiség (emberek) továbbra is képtelen(ek) nemzetek, vallások felett/nélkül gondolkodni (tökmindegy, hol és hogyan élnek), emiatt folyamatosak a bizalmatlanságból és a gyűlölködésből eredő konfliktusok.
És akkor minderre jön még a klímaváltozás, ami önmagában is - ld. élhetetlen területek kialakulása/növekedése - népvándorlást és konfliktusokat fog katalizálni...
Én egyáltalán nem vagyok optimista a jövőt illetően.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.07.25. 18:28:07

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Hát a másik oldalon folyton a ballib médiatúlsúlyról beszélnek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.07.25. 21:33:25

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

Lehet, de ez akkor sem oldja fel a "demokratikus ellenzék" említett két állítása közötti óriási ellentmondást.

Arthamyr 2019.07.25. 22:56:13

@Cpt. Flint:
Erre nagyon sokat lehetne írni és kellene is, ha kimerítő választ szeretnék adni. Ehhez sem energiám, sem tudásom nincsen, de még nem igazán keresgéltem a témában, mert annyira nem releváns, hogy én mit gondolok.

1. A nagyvonalú, fenntarthatatlan szociális rendszereket kellene átalakítani/megszűntetni. Pl. egyszerűen nem kellene egységes nyugdíjrendszer, mindenki oldja meg magának, ahogy tudja. Eü detto. Mellé legyen kiszámítható, stabil gazdaság, jó állami szolgáltatások ("rendesen" beárazva), hogy legyen lehetőség biztonságos megtakarításra, tervezésre (ez egy külön sztori, hogy ezt hogy lehetne csinálni).
A mai technológia mellett jóval a mai nyugdíjkorhatár felett is produktív maradhatna a népesség jelentős része (a népesség jelentős része a halála előtti pár évig produktív maradhatna, ahogy ez régebben is volt). Az is a probléma része (a korfa eltorzulásán kívül), hogy az átlagos, nyugdíjkorhatár felett megélt időszak növekszik.
Ennek a többletköltségét sajnos simán ráterhelik az aktív rétegre a legtöbb helyen, hol direkt módon, hol indirekten.
Ahogy látom, ennek a megváltoztatását sajnos nem lehet eladni a népnek, de mint írtam, nem is nagyon akarja senki. Ezért majd összeomlásszerűen, mitigálatlanul fog bekövetkezni előbb-utóbb.

2. Van elegendő technológiai/gazdasági fölény a védekezéshez, és ez fenn is tartható, legvégső esetben az asszimetrikus hadviseléssel (pl. atomfegyverek), de addig nagyon hosszú út vezet. Emiatt az is kontrollálható (lenne), hogy ki jöhet be, úgyhogy mindegy, mekkora a vonzerő.
Emellett persze lehet nekik segíteni, hogy ők is felvilágosodjanak, már ha kérnek belőle. Szigorúan csak úgy, hogy a felvilágosodás sebessége meghaladja az erősödés sebességét, hogy miután készek, csatlakozhassanak a civilizáltak klubjához, ne pedig előtte felborítsák a bilit.
Ez a hajó már van, ahol elment (pl. Indiát már nem lehet láncra verni és megszelidíteni, ott még lesz baj, amikor majd beléjük harapnak a természet törvényei), ott sajnos sokkal mocskosabb megoldásokat kell használni (valahogy érdekeltté kell tenni az ottani erőforrásokat irányítókat, hogy kooperáljanak, legjobb esetben átvenni az irányítást erőforrásaik felett, bár ez utóbbiban nincs sok realitás). Némi vígasz, hogy a vonzó részek és a kontrollálhatatlan szapora részek közt elég tisztességes puffer van, ami természetes védelemként szolgál, valamint egyelőre úgy tűnik, hogy az ottani vezetés valamennyire kooperatív, pl. az indiaiak (egyelőre) nem követelik, hogy Európa meg Észak-Amerika fogadjon be és/vagy tartson el 3-400 millió indiait.

De ezt inkább nem is írom tovább, így is biztos sokaknál kiveri a biztosítékot.
Az 1. sokkal könnyebben kezelhető (és valószínűleg magától is megoldódik, így vagy úgy, nem lesz belőle baj), a 2. már sokkal neccesebb, nagy baj is lesz belőle, de legalább később is fog bekövetkezni.

Almandin 2019.07.26. 05:58:42

@acycloren: Azért ne keverjük össze a feljelentést a besúgással. Magyarországon, talán a kommunista rendszer utóhatásaként, sokak fejében él az a téves képzet, hogy a feljelentés minden esetben azonos a besúgással. Pedig nem. Még a Btk-ban is benne van a feljelentés elmulasztása mint bűncselekmény. Pl. ha tudod, hogy a gyerekedet megerőszakolja rendszeresen a perverz nagybácsi, de te nem teszel feljelentést a családi "béke" érdekében, azzal kimeríted ezt. De ha a szomszédról tudod ezt, és nem csinálsz semmit, akkor is bűnös vagy.
A besúgás az azt jelenti, hogy rosszindulatból, diktatórikus viszonyok között valakit feljelentesz, hogy zsidó, antikommunista, ellenzéki, stb. és egy ártatlan ember élete tönkremegy emiatt.
Az se besúgás, ha te egy bűncselekmény sértettje vagy és feljelented a tőled lopó szomszédot pl. Vagy látsz az utcán egy bűncselekményt és hívod a rendőrséget.
A HR-eshez is lehet pl. mobbing esetén fordulni. Magyarországon ez is árulkodásnak minősül, pedig valaki nem köteles némán tűrni egyes munkatársak pszichoterrorját.
Van egy olyan mondás, hogy "bűnösök közt cinkos, aki néma". Vannak helyzetek, amikor az a mélységesen etikátlan, ha elmulasztod a feljelentést!
Amit a magyarországi lapításról és meghunyászkodásról írtál, abban viszont igazad van. Sok ember inkább belebetegszik, de hallgat. Ez amiatt van, hogy a magyar lakosság nagy része sokáig jogfosztott, elnyomott paraszt volt, nekik nehéz megszokni, hogy jogaik is vannak. Egyfajta tanult tehetetlenség ez.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.07.26. 07:46:18

@Arthamyr:

"Van elegendő technológiai/gazdasági fölény a védekezéshez, és ez fenn is tartható, legvégső esetben az asszimetrikus hadviseléssel (pl. atomfegyverek)"

Egyelőre még van, de nem sokáig lesz ez a fölény egyértelmű. Lásd pl. Irán atomfegyverkezését, amit az EU hallgatólagosan támogat azzal, hogy tartja magát ahhoz a megállapodáshoz, amelyet Irán már felrúgott. Irán már a weapon grade urándúsításon dolgozik, de az EU még mindig csak a seggüket nyalja, ahelyett, hogy az USA-val együtt alaposan odacsapna - persze nem feltétlenül fegyveresen, bár az lenne a leghatékonyabb -, amíg még nem késő. Mert mihelyt meglesz Irán atomfegyvere, az EU-nak már csak kuss lesz a neve, hiszen Irán képes lesz elérni az EU országait. Sőt már most azzal fenyeget, hogy amerikai támadés esetén az EU.tagorszégokat fogja megtámadni atomfegyverekkel.

Az EU meg mindehhez bambán vigyorog. :(

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.07.26. 07:46:19

@Almandin:

"De ha a szomszédról tudod ezt, és nem csinálsz semmit, akkor is bűnös vagy. "

Azt nem tudom, konkrétan ilyen esetre is áll-e a feljelentési kötelezettség, azt viszont tudom, hogy nem minden esetben vagy köteles jelenteni a hatóságoknak, ha bűncselekmény jut a tudomásodra. Csak meghatározott, súlyos bűncselekményekre áll ez.

Továbbá külön eset, ha munkaköri kötelezettségedből fakadóan vagy köteles valamit jelenteni.

acycloren 2019.07.26. 07:46:49

@Almandin: Így van, jól látod. A magyar ember hallgat, tűr, belebetegszik, majd koran hal. Esetleg ha tökösebb, akkor megvárja az ellenfelét munka, suli után és lejátsszák. Ez a magyar mentalitás, kihagyni a probléma megoldásából a főnököt, a hatalmat, az államot, a jogászokat.
A nyugati ember bejelent, feljelent. Ez a magyar ember szemében gyengeség, panaszkodás, árulkodás.
A nyugati embernek ez természetes elintézési mód, az államot, az erőszakszervezeteket, karhatalmat a szövetségesének tekinti, nem ellenségének. A feljelentgetés az öntudatos állampolgár ismérve nyugaton.
Mindent dokumentálni kell, abból nem lehet baj.

Ezt megtanultam külföldön élve. Mindenkit fel kell jelenteni, amikor valamit tesznek ellened. Utólag ugyanis azt fogják mondani, hogy nem tehetnek semmit, túl sok idő telt el, nem bizonyítható. Előre kell gondolkodni.

gigabursch 2019.07.26. 08:43:50

@Shaktee:
Ugye nem kell veled egyetérteni?
Mert, hogy vektort sokmindenért lehet ekézni, megalapozottan - az tény.
De az összes elődjéhez képest kimagaslóan több eredményt ért el.
Ez is tény, még akkor is, ha ez egyeseknek nem tetszik.

Mindegy is, nem megyek bele a szájkaratéba, pusztán csak másképp látom a helyzetet.
Főleg a jobbágysoros marhaságot.

gigabursch 2019.07.26. 09:13:07

@Shaktee:
...édes magyar anyanyelvünk...

Most vagánykodsz vagy csak egyszerűen elapadt a szókincsed?

Arthamyr 2019.07.26. 09:21:34

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az még odébb van, hogy Iránnak atomfegyvere legyen, és mielőtt Európával kezd szívózni, van közbe némi akadály (pl. Izrael, Törökország, meg pár egyéb ország, ami szintén nem feltétlenül Irán szövetségese), és nem is ez az elsődleges prioritása (más környékbeli országgal sincs nagy barátságban).
Egyébként igazad van, én sem gondolom jónak, az Iránnal való "barátkozást". Mondjuk kissé hülyén nézne ki most kihátrálni a megállapodásből, bár ezt is lehet jól csinálni: szóban betartani, gyakorlatban meg nem, és ilyen irányú megoldás van is. Amiatt viszont nem kell aggódnod, hogy itt olyan nagy súlya lenne az EU-nak, elég, ha az amerikaiak "odacsapnak" (meg az európai cégek is betartják a szankciókat, ha választani kell az amerikai vagy az iráni kereskedelem közt, nem sokan fogják az utóbbit választani).

Arthamyr 2019.07.26. 09:32:30

@acycloren: "Akkor tanultam meg, hogy a behúzott farkú magyar mentalitás nyugaton nem működik. Nem kell stresszelni, idegronccsá válni, csak élni a jogaiddal, mindent dokumentálni." - Ez rendben is van. A behúzott farkú mentalitás meg sehol sem működik, Magyarországon sem. Legalábbis nem fog jó eredményre vezetni.
Ami nincs rendben, az a járomcsont törés, a besúgás, áskálódás, "pszichológiai hadviselés" (ha jelented a HR-nek, főnöknek a dolgot, dokumentálsz, az a hivatalos, rendes, korrekt elintézése a problémáknak, amiről te beszélsz, az meg a hulladék). Dolgoztam pár helyen, pár ügyféllel, a többsége kisebb-nagyobb "nyugati" cég, egyik helyen sem volt jellemző szerencsére.

Void Bunkoid 2019.07.26. 10:54:08

@felucca02: pl oroszok angolul előszeretettel használják a határozott névelőt ("the") akkor, amikor nem kellene.

Szórend terén is, az angol pl mivel nem használ semmiféle ragot meg időjelzőket, egyedül a szó mondatban elfoglalt helye jelzi azt, hogy ő most alany vagy tárgy vagy állítmány, valamint különböző segédigékkel fejezik ki az időbeliséget. Na erre az oroszok magasról szarnak, simán oroszos szórenddel, de angol szavakkal beszélnek, amiből néha elég ronda félreértések adódnak.

Pl a magyar is meglehetősen szabad szórendű nyelv, a "Béla evett egy szendvicset" illetve "Egy szendvicset evett Béla" ugyanazt jelenti, maximum stilisztikailag más (ha a tárgy előre kerül, akkor a mondat hangsúlya rajta van, és nem Bélán) - ha angolul fordítva írnád le ("a sandwich ate Béla"), azt jelentené, hogy a szendvics zabálta meg Bélát, tiszta horror.

Persze lehet úgy írni, hogy "A sandwich Béla ate", amivel egyértelművé válik, de így meg baszki csak Yoda beszél a star warsban, normális élő angol nyelvű ember nem :)

Arthamyr 2019.07.26. 11:34:58

@Void Bunkoid: Az "egy" érdekes szó, mert határozatlan névelőként és számként is használják.
"A sandwich Béla ate" meg rendben van bizonyos esetekben:
-What was the source of the food poisioning?
-A sandwich Béla ate.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.07.26. 13:02:50

@Arthamyr:

Ez az a gyakori eset, amikor a tárgyesetben álló vonatkozó névmást (which vagy that, de az sem mindegy, melyiket használják!) elhagyják. Igazából gyakrabban hagyják el mint teszik ki.

Almandin 2019.07.26. 14:20:19

@acycloren: Én inkább úgy látom, hogy a besúgás nálunk se volt ritka. Pl. a német megszállás idején állítólag a megszállt országok közül nálunk súgták be legtöbben embertársaikat a Gestapónak. Utána jött a komcsi rendszer, sokan kerültek Recskre a besúgók miatt, de a Kádár-rendszer mindennapjainak is szerves része lett. Akkoriban már ritkán börtönöztek be embereket a világnézetük miatt, de gyakran mentek tönkre karrierek a besúgók miatt. Magyarországon állítólag nem véletlen, hogy titkosak még az ügynökakták, nagyon sokan égnének be vele, ha nyilvánosságra kerülne (mint ahogy az azért néha kikerül egy-egy történész áldásos tevékenysége kapcsán).
Ilyen előzmények miatt hiszi sok magyar ember, hogy minden feljelentés bűn, mert sokak fejében összekapcsolódik a politikai alapú besúgással.
Németországban más a mentalitás, pedig ott is kemény diktatúrákon vannak túl. A náci időkben és az NDK-ban is hatalmas apparátus működött a másként gondolkodók üldözésére, és ott is lelkesen jelengették fel egymást a Gestapónál és a Stasinál. A Stasinak állítólag hatalmas besúgóhálózata volt, a lakosság jelentős része dolgozott nekik.
Szerintem a német mentalitásban évszázadok óta jobban jelen van egy rendszeretet, szabálykövetés, tekintélyelv. Emiatt az államnak nagyobb a tekintélye, jobban bíznak benne az emberek. A szabálytalankodó embereket jobban kordában tartja a társadalom, aminek egy módja a hatóságokkal való megfegyelmeztetés is. Ennek van előnye és hátránya is, sajnos az ilyen társadalomban jobban tud diktatúra kifejlődni. Idegesítő is lehet ha az embert folyton beszabályozzák. Valahol a középút jó a kaotikus társadalom és a túlszabályozott között.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.07.26. 14:48:27

Állítólag nem ritkán házastársak is besúgták egymást. Én azért élek a gyanúperrel, hogy a legtöbb esetben zsarolással vették rá az illetőt a besúgásra.

Almandin 2019.07.26. 16:04:05

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A titkosszolgálatoknak valóban gyakori módszere volt a zsarolás. Sokakat pl. a homoszexualitással zsaroltak meg.
Arra is volt példa, hogy a házasságkötés célirányosan, a célszemély még jobb megfigyelése érdekében történt. A házastárs vagy a családtagja volt a célszemély.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.07.28. 17:27:46

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Őőőő mert talán sokminden van ami hivatalosan nem kormánymédia.

Amúgymeg sajnos már visszasírjuk azt az időt ,amikor fecóékat szidtuk.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.07.28. 23:16:11

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

A "demokratikus ellenzék" természetesen azt is kormánymédiának mondja, ami hivatalosan nem az.

"Amúgymeg sajnos már visszasírjuk azt az időt ,amikor fecóékat szidtuk."

Na és? Sokan azt az időt is visszasírják, amikor Kádárt szidták.

Void Bunkoid 2019.07.29. 10:02:49

@Kovacs Nocraft Jozsefne: +1

Helyes megoldás.

Végre valaki tényleg tud angolul és felismer egy alárendelő összetett mondatot :)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.07.30. 17:57:48

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ööö mert mindegyikből a pártpropaganda szól?:))

Sajnos nem ott kellene tartanunk,hogy lassan vissza kelljen sírni fecóékat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.07.31. 08:12:43

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

"Sajnos nem ott kellene tartanunk,hogy lassan vissza kelljen sírni fecóékat."

Ott sem kellene tartanunk sajnos, hogy lassan vissza kelljen sírni Kádárt. Nem is tartunk ott en bloc, csak egyesek tartanak ott: ki Kádárt, ki Gyurcsányt sírja vissza.

Csak úgy mellesleg hadd hívjam fel a figyelmedet arra, hogy "fecóékat" még az ellenzéken belül is is csak egy kisebbség sírja vissza: a DK szavazói. Az ellenzék többsége "fecóékból" ugyanúgy nem kér, ahogy Orbánból sem. :)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.07.31. 18:10:45

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Háát..
kádár már visszajött!

vikiéknek elég sok a saruk a dologban.
De tudom ezt is megmagyarázod.:))

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.07.31. 22:01:36

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

Én magyarázzam? Te tettél egy állítást, majd te megmagyarázod, ha akarod.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.08.01. 17:49:29

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Azért jó kis fecózással válaszoltál a kommentemre.
Ügyes!:))

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.08.01. 19:11:39

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

Bocsika, kisvirág, de a fecózást te kezdted:

"Amúgymeg sajnos már visszasírjuk azt az időt ,amikor fecóékat szidtuk."

Az orovosdtól kérj valami gyógyszert a memóriazavaraidra.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.08.05. 17:32:20

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Igen.erre egyből jött egy kis terelés szerű dolog!XD

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.08.05. 18:43:02

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

Igen, azóta sem értem, miért kezdtél el terelni? Pásztor vagy te? Vagy juhász?

Mindegy is, unlak már, így aztán csá, galambom.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása