oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. március 02. 06:30,  Amikor senki sem akar győzni 75 komment

2019. március 02. 06:30 Határátkelő

Amikor senki sem akar győzni

Mostanában kezdenek egyre többet beszélni a kulturális intelligencia (CQ) jelentőségéről, ami a határátkelők számára különösen fontos, hiszen arról van szó, mennyire képes alkalmazkodni az ember egy másik kultúrához, mennyire képes beilleszkedni.

tomeg_2_foto_pixabay_com_3dman_eu.jpg

„USA – kártevő. Kína – házi kedvenc. Thaiföld – előétel.” Sok repülőtéren (például a Heathrow-n) lehetett egy időben látni ilyen feliratokat egy globális bank reklámján – ami egy szöcskét ábrázolt. 

Mindez kiválóan rámutat, milyen hihetetlen ereje van a kultúrának, ha egy ilyen szerény kis állatot ennyire sokféleképpen láttat. Mennyivel bonyolultabb hát az emberi kommunikációt, gesztusokat értelmezni! 

Ugyanakkor előfordul, hogy egy kívülálló látszólag a legnagyobb természetességgel képes mások (számára szokatlan) viselkedését dekódolni. Ez a kulturális intelligencia, ami különösen azok számára fontos, akik külföldre mennek dolgozni vagy élni. 

Mi a különbség a kulturális és az érzelmi intelligencia között? 

A kettő meglehetősen hasonlít egymáshoz, talán úgy a legkönnyebb megfogalmazni, hogy a kulturális intelligencia ott kezdődik, ahol az érzelmi véget ér. A magas kulturális intelligenciájú ember képes egy személy vagy egy csoport viselkedéséből megkülönböztetni, mi az, ami mindenkire és mi az, ami csak az adott emberre érvényes. 

OK, ez így egy kicsit lila, úgyhogy inkább hozok egy példát. Egy amerikai menedzser németországi csapatába bekerült két helyi mérnök, akik gyakorlatilag a csoport többi tagjának minden ötletét lehúzták, nem is mindig túl udvariasan. Az amerikai ebből azt a következtetést vonta le, hogy a németek általában véve durvák és agresszívak. 

Kicsit magasabb kulturális intelligenciával rájött volna, hogy csupán annyi történt, hogy a német kollégák (ellentétben vele) képesek voltak élesen szétválasztani az adott ötlet megítélését az adott személy minősítésétől. Tehát amikor egy ötletet kritizáltak, annak az ő szemükben semmi köze nem volt az adott személyhez. 

Minél inkább a saját kultúrádban élsz, annál nehezebben alkalmazkodsz 

Érdekes (de voltaképpen logikus) módon azok értik meg nehezebben a kulturálisan számukra idegeneket, akik a saját környezetükben vagy kultúrájukban kifejezetten sikeresek és nagyon mélyen elmerülnek. 

Azok, akiket teljesen beszippant hazájuk szokásrendszere és normái, sokkal nehezebben alkalmazkodnak egy, az övéktől eltérő kulturális közegben. Azok viszont, akik kicsit távolabbról képesek szemlélni a saját kultúrájukat, könnyebben alkalmazkodnak egy másikhoz, talán azért is, mert megszokták a kicsit kívülálló szemlélő pozícióját és tudatosan próbálnak beilleszkedni. 

Mindez természetesen akár országon belül is jelenthet kihívást, pláne, ha az az ország akkora, mint az Egyesült Államok. A Harvard Business Review hozta fel egy kaliforniai sales menedzser példáját, akinek cége megvett egy indianapolisi vállalatot. 

Az anyacégnél a céges kultúra az állandó versenyhelyzetet helyezte előtérbe, a legjobban teljesítő alkalmazottak akár megduplázhatták a fizetésüket a bónuszokkal. Aki pedig nem teljesített, azt minden erővel hajtották az eladások növelése felé. 

Indianapolisban viszont a bónusz a fizetésnek csak nagyon kis hányadát tette ki, a kritika mindig nagyon visszafogott volt, a konfrontációt pedig amennyire lehetett, kerülték. 

Ebbe a csapatba érkezett meg Kaliforniából a teljesen más kultúrához szokott vezető, aki gyorsan azon vette észre magát, hogy az, ami délen működött, az az ország túlsó felén, egy eltérő (céges) kulturális közegben nem, az emberek egyszerűen nem reagáltak a Kaliforniában népszerű módszerekre. 

A menedzser problémája hármas volt: egyrészt nem vette figyelembe, mennyire eltérő helyre érkezett; másrészt nem tudott viselkedésében a körülötte lévőkhöz alkalmazkodni; harmadrészt amikor rájött, hogy az addig megszokott módszerek nem működnek, elkedvetlenedett, nem tudott megújulni. 

Fejleszthető-e a kulturális intelligencia? 

OK és akkor mi van? – tehetitek fel a kérdést. Ha valakinek nem kifejezetten erős a kulturális intelligenciája, mit tegyen? Nos, a jó hír az, hogy azért ez a képesség erősíthető, az Internations szerint például az alábbi módokon.

Odahaza 

Melyek a legelterjedtebb és leginkább népszerű társadalmi rítusok? Hogyan működnek a legfontosabb intézmények és rendszerek? Melyek azok a normák és viselkedések, melyek meghatározzák ezen intézményeknek a működését? Például ha egy „tipikus” családban elfogadott a gyerekek büntetése, akkor jó eséllyel abban az országban a fiataloknak tisztelni kell az idősebbeket, azaz a hatalom és a hierarchia kifejezetten fontos a kultúrában. 

Ezeket a kérdéseket nyilván mindenki meg tudja válaszolni a saját hazájával kapcsolatban. Érdemes feltenni őket azzal az országgal kapcsolatban is, ahová költözni szeretnénk. Van rá esély, hogy elsőre nem feltétlenül tudjuk majd megválaszolni, de ha elkezdünk dolgozni rajta, könnyebben megy majd a beilleszkedés. 

Sztereotípiák 

Minden valószínűség szerint elsőre majd mindenféle klisék és sztereotípiák jutnak majd eszünkbe az adott országról (tudom is én, „a németek precízek és keményen dolgoznak”). Ez nem feltétlenül baj, a sztereotípiák azért léteznek, mert könnyű őket megérteni és emlékezni rájuk. 

Ha a fent említett módon próbáljuk megfejteni a saját kultúránkat és elkezdeni megismerni az új lakhelyünkét, akkor azt is megérthetjük, honnan jönnek ezek az előítéletek, melyeket aztán lassan felválthat majd a valódi kulturális intelligencia. 

A befogadó ország 

Most nem mennék végig azokon az alapvető dolgokon, hogy merüljünk el a befogadó ország kultúrájában (legyen az gasztronómia, helyi tradíciók vagy akár az éppen aktuális slágerek), vagy hogy nem árt utánanéznünk az alapvető szokásoknak és etikettnek, hogy ne a saját bőrünkön kelljen aztán megtanulni azokat. 

Inkább hozok pár példát. 

Hollandia 

„A hollandok első parancsolata úgy szól, hogy Gij zult niet klagen (Ne panaszkodj!). Ezért van az, hogy az egyszerű „Hogy vagy?” (Hoe gaat het met jou?) kérdésre a válasz: „Nem panaszkodhatom” (Ik mag niet klagen). 

A hollandok egészen messzire elmennek, hogy bebizonyítsák, nem hazafiak, de képtelenek elviselni a negatív visszajelzést. Ha akár az országot, akár a viselkedésüket kritizálod, akkor azt kapod, hogy Als je het hier niet leuk vindt, rot dan toch op! (Ha nem tetszik, el lehet húzni.) Magyarul él a „megszoksz vagy megszöksz” törvénye. 

Vannak jelentős és kedves kivételek, ám ettől függetlenül úgy látom, a hollandok meglehetősen indvidualisták és egyszerűen gondolkodnak. Aligha vádoltak még meg hollandot túlzott társadalmi érzékenységgel. Ahhoz túlságosan földhözragadtak (nem csoda, milliók élnek közülük a tengerszint alatt…) az ilyen finomságokhoz, amit egyébként is képmutató nonszensznek tartanak” – írta Rob (további érdekességeket is olvashatsz a hollandokról ide kattintva). 

Franciaország és Spanyolország 

Adrien helyzete azért speciális, mert vegyes kultúrájú családból származik, egyik fele francia, a másik spanyol. 

„Ez folyamatos alkalmazkodást kíván meg a mai napig. Például én egy halkszavú ember vagyok, de amikor a spanyol barátaimmal vagy rokonaimmal beszélgetek, muszáj odafigyelnem arra, hogy hangosabb, dinamikusabb legyek, mert ők tényleg hangosabbak, mint a franciák. 

Ugyanakkor Franciaországban nem viselkedhetek így, mert ott meg “hangoskodónak” bélyegeznének ugyanezért. De például a mai napig jellemzően később vacsorázok, mint a franciák, ugyanakkor esténként nem járok el annyit, mint a spanyolok. 

Megtaláltam a helyem, teljesen egyértelműen francia ÉS spanyol vagyok – sem 100 százalékig francia, sem 100 százalékig spanyol. Talán 70/30 lehet az arány, ha tippelnem kellene.”

Svájc 

Végül jöjjön a svájciak jellemzése Zuzzer billentyűzetéből.

„Az emberek alapból udvariasak, ez valahogy a francia anyanyelvű svájciakba bele van programozva. 

Sokszor persze ez csak egy alapállás, aztán esetleg előbújik a svájciak istene a zsákból, de itt aránylag kevésszer cseszem fel az agyam például azzal, hogy zsigerből letegez valaki. (...) 

Van még olyan dolog, amiben megsvájciasodtam, mégpedig az, hogy a helyi írott és íratlan szabályokat ki nem állhatom, ha áthágják. Itt kérem nincs vasárnapi fűnyírás meg ilyesmi, lehet hamarabb ugrok rá, mint a vérbeli tücsök. 

Nyugalom van, a falunkban zéró darab szabadtéren tartott kutya lelhető fel, nincs ugatás, bégetés, mekegés. Eleinte nem is értettem, mi olyan furcsa, utána rájöttem, hogy az, hogy egyszerűen nincsenek ilyen Magyarországon a „tájképbe” szervesen beletartozó zajhatások. 

Ami nekem még fontos, itt senkit se kezelnek le bácsinak meg néninek, itt halálodig Monsieur és Madame maradsz, nincs az a lekezelő stílus szerencsére meghonosodva, mint otthon és én ezt rendkívül fontosnak találom. " 

Amikor senki sem akar győzni 

Végezetül következzen a kulturális intelligencia egyik leggyakrabban emlegetett története egy kelet-ázsiai munkahelyre érkező nyugati menedzserről, aki az otthon megszokott módon próbálta növelni a hatékonyságot: komoly bónuszt ajánlott a legjobban teljesítőnek, függetlenül életkortól vagy státusztól. 

Az ötlet borzasztónak bizonyult, a hatékonyság nem hogy javult volna, még romlott is. Amikor magához tért a döbbenetből, rájött, mit csinált rosszul. 

Azzal, hogy egy adott csoportból egyetlen embert akart jutalmazni, voltaképpen nem őt emelte ki, hanem (az ázsiai felfogás szerint) a többieket szégyenítette meg. Egymás védelmében a helyi munkatársak önkéntelenül is összehangolták a munkavégzésüket, hogy senki se emelkedjen ki közülük. Gyakorlatilag senki sem akart „győztes” lenni, mert az egyben tiszteletlenség lett volna a kollégákkal szemben. 

Becsületére legyen mondva, amikor a menedzser rájött, hogy megsértette a sajátjánál jóval inkább hierarchikus és a kollektíva együttműködésére alapuló helyi kultúrát, képes volt változtatni. 

A megoldás az lett, hogy egy bizonyos cél elérése esetén a teljes csapatnak jutalmat ígért, a hatékonyság ettől az egekbe szökött. A csapat kohéziója nem került veszélybe, senkinek sem kellett „arcvesztéstől” tartania és még a vezető is bizonyított. 

Nektek milyen tapasztalataitok vannak a kulturális beilleszkedés nehézségeiről és sikereiről?

(Fotó: pixabay.com/3dman_eu)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kulturális beilleszkedés kulturális intelligencia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8514662753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.03.02. 08:29:21

Aki nem követi szorosan a hazája szokásait, az könnyebben alkalmazkodik az új otthonának a szokásaihoz, de azokat se fogja szorosan követni. Vagyis az tud külföldön beilleszkedni, aki nem nacionalista és nem konzervatív, ebben semmi újdonság nincs.

Hari Seldon 2 2019.03.02. 11:02:53

Érdekes kifejezés a beilleszkedési képességről.

gabors 2019.03.02. 16:11:32

" Azok viszont, akik kicsit távolabbról képesek szemlélni a saját kultúrájukat, könnyebben alkalmazkodnak egy másikhoz, t"

ezt en is teljesen megetapasztaltam en magam is nonkonformista voltam mar boven odahaza is ... itt is kicsit ... es tobb ismerosomrol es kollegarol is latom hogy hasonloan hogy a nonkomformistak sokkal jobban erzik magukat mint akik japanok koreaiak vagy eppen magyarok akarnak maradni itt New Yorkban. Nincs evvel baj persze csak szerintem szivatjak magukat es nagyon gyakran a gyerekeiket is (ezzel kinozzak) ha van foleg ha par mindket tagja egy orszagbol valo es hasonloan gondolkodnak. Tobbszor meg is kerdeztem hogy minek maradtok/eltek akkor itt ???

Shaktee 2019.03.02. 16:25:12

@gabors: Mert Ott jobban élnek gabika, csak kell nekik a nosztalgia, az elvonatkoztatás a jelenből, egy régvolt, elmúlt otthon után.

gabors 2019.03.02. 16:38:07

@Shaktee: "@gabors: Mert Ott jobban élnek gabika,"

ebben valszeg egyetertunk .....

" csak kell nekik a nosztalgia, az elvonatkoztatás a jelenből, egy régvolt, elmúlt otthon után."

ez igaz regen minden jobb volt foleg a csodas Kadar korban (igaz azt most visszahoztak csak az elit elitebb lett)

Na de a gyerekeket ezzel kinozni mar talan nem kellene .... :-(

Shaktee 2019.03.02. 16:40:14

@gabors: a magadfajtaviszont mindent lekádároz a múltban, hogy kevésbé fájjon.

gabors 2019.03.02. 16:52:50

@Shaktee: "a magadfajtaviszont mindent lekádároz a múltban, hogy kevésbé fájjon."

en nem LEkadarazom mert szerintem az egyszeru ember foleg a falusi parasztok (de a gyari munksok is) soha ugy nem fognak elni mint a kadarkorszakban ... gondolom emlekszel a haztaji bulira amikor a tszcs minden megtermelt (volt ahol jobban volt ahol kevesebe) the a haztaki viragzott a mi varosunkban szazaval epultek akkor baszott nagynak szamito csaladi hazak es szinte mind a kornyezo falukban haztajizok (70-es evegk vege 80-as evek eleje)

fusi ment ezerrel, mindenkinek jutott a kozosbol M-7 betonbol gazolajbol soderbol epultek a vikendhazak stb stb ... lasd meg digger ....

a korszak vegen meg beindultak a gmk-k is a proletarok is kaptak valamit

szerintem nagyszeru korszak volt azoknak akik a rendszerbe tudtak es szerettek belesimulni ... ez pont passzol a cikkhez ...

na most ezek kopkodnek leginkabb a nemletezo migransokra az eu-ra meg rank hataratkelokre ... es csapoljak OV-t aki a mult visszatertet igeri make hungary great AGAIN

rejtveny "TUNM" vagy "MUNT"

gabors 2019.03.02. 18:02:46

@Shaktee:

ez a kocsiban van !!! USB-n ket-harom hetente meghallgatom

meg a salgotarjant ... meg a "mi a fegyvernemed?" (nem tudom a cimet ) meg a hol lesz lakohelyunk, vagy nehany lepedot osszekotve ... ...szoval kepzett vagyok ebben a nonkonformista millioben :-)

sot legalissam megvan tobb mas album mint a feher babak

Platonica 2019.03.02. 18:05:37

@gabors: Ezt a veget nem pontosan ertem.
Azt gondolom, a mertektol/kalibralastol fugg, hogy valoban karos v hasznos-e pl. a kf-on szuletett/felnott utodok szamara.

gabors 2019.03.02. 18:05:37

@Shaktee: csakhogy en a 60-as evek vege fele szulettem inkabb 72-74 bol vannak mar emlekeim ... kafkat meg 80-as evek elejen olvastam eloszor (huxely-t is orwelt meg kesobb mert tiltva volt)

arncht 2019.03.02. 18:11:24

szerintem mindegyik oldalnak megvan a szepsege, es ez nem intelligencia kerdese. van aki eszreveszi a kulonbsegeket, es tudja, is, hogy mit kellene tennie a jobb beilleszkedeshez, de nem teszi meg, mert mas ertekeket fontosabbnak tart. en azt is becsulom, aki beilleszkedik, es azt is, aki ragaszkodik a sajat ertekeihez. de ez mindig nezopont kerdese - pl mi is szeretjuk, aki kulfoldikent magyarnak vallja magat, es tett az orszagert (teli a magyar tortenelem ilyenekkel), es azt is, amikor vki kulfoldon sikeres emberkent nem felejtette el a magyarsagat. ez igy termeszetes.

inkabb csak az a kerdes, hogy ezt melyik oldalon hogy itelik meg. vhol ez fontos, vhol meg tesznek ra, mert csak az erdekli oket, hogy jol vegezd a dolgot.

ha mar szoba kerult az udvariassag, a nemet nyelvterulethez kepest, es angol nyelvhez kepest is - a magyar kimondottan sok udvariassagi formulat tartalmaz (meg ugy is, hogy az angolban nem tegezes van, hanem epp forditva, a magazas az alap). de amugy is en azt veszem eszre, hogy a mara sok helyen kihalt udvariassagi dolgokat otthon sokkal jobban tartjak, es en ezt szeretem. adjuk meg egymasnak a tiszteletet beszedben is - igaz ez fenyevekre van pl a haboru elotti allapotokhoz kepest.

gabors 2019.03.02. 18:17:51

@Platonica: " Ezt a veget nem pontosan ertem.
Azt gondolom, a mertektol/kalibralastol fugg, hogy valoban karos v hasznos-e pl. a kf-on szuletett/felnott utodok szamara."

csak attol fugg hogy a szulok hogy is gondoljak ... nyilvan gyerek nem tud beleszolni shaktee-nek igaza van a szulok multhoz (nemzeti erzes) valo ragaszkodasarol van szo vagyis a gyerek nem ugy el ott ahol el ahogy az ott es akkor elo helyi gyerekek amit ezt szerintem akar kinzasnak is lehet nevezni ...

nyilvan a mertek a "kinzas" merteket is jelenti ...

amugy ez meg van akar otthon is mikor a szulo mondjuk "focizni" kenyszeriti a fiat mert az milyen fasza dolog... vagy klarinetozni, vagy kajakozni vagy csak siman zongorazni ..(nem is merem emliteni a templomi korust ...)

gabors 2019.03.02. 18:20:24

@arncht: "aki ragaszkodik a sajat ertekeihez."

csakhogy ILYEN nincs :-(

gabors 2019.03.02. 18:26:28

@arncht: "sok helyen kihalt udvariassagi dolgokat otthon sokkal jobban tartjak, "

ezt azert elegge nem igy latom a veletlenul es nem veletlenul kapott email-ek MO-rol tobbsegeben siman letegeznek (ez 90%)

mikor valaszolok hogy ez hogy???? csak 1/4-e erti meg hogy miert ....

szemelyes kommunikaciorol nem tudok sokat mondani mert mar eleg reg voltam Mo-on.

4-5 eve nagyon feltunt hogy nalam 30 evvel fiatalabb elado is letegezett pedig a magyar nyelveben nagyon egyszeru ezt kikerulni sokkal konnyebb mint angolban pl ... nem vagyok regimodi de ez nem volt igy 20 eve ....

arncht 2019.03.02. 18:34:47

@gabors: angolban hasznalod a thout? :)

nem azt irtam, hogy nem valtozik, mert eleg csak megnezni egy regi filmet, mennyivel udvariasabban beszeltek akkor - a magyarban is ugyanugy lejatszodnak ezek a dolgok, de formailag jobban megmaradtak az udvariassagi formulak, illetve az alapveto dolgok, az udvarias koszones, masok eloreengedese, gyengebbek segitese, stb sokkal jellemzobb a mai magyarokra, mint pl az osztrakokra, noha (sajnos) nalunk is kezd kiveszni.

gabors 2019.03.02. 18:40:00

@arncht: "angolban hasznalod a thout? :)"

nem, senki nem hasznalj, egy " ancient " nagyon regi forma en meg csak konyvben lattam

a tobbivel tovabbra sem ertek egyet de ettol meg lehet neked van igazad, legkozelebb, ha valaha is, megyek Mo-ra majd szivesen megirom szerintem mi van ...

arncht 2019.03.02. 18:55:39

en csak ausztriaban eltem huzamosabb ideig, igy azt tudom elmondani - itt konkretan egy kismamanak, ha nem ker meg vkit, 20 ember elmegy mellette. otthon ez elkepzelhetetlen, vagy pl a liftnel, ajtonal mindenki csak megy, lesz*rjak, hogy egy not, idosebbet eloreengedjenek. de eleg megfigyelni a kisgyerekeket egy magyar es egy osztrak jatszoteren. otthon jobban odafigyelnek egymasra a gyerekek, es nem mauglikent egymast lokodik felre. mar kiskortol erre "nevelik" (nem nevelik) oket.

a thouval csak arra celoztam, hogy az volt az angolban a informalis, tegezesi formula - csak kihalt. ehhez kepest azt tanitjak mindenutt, hogy az angolok mindenkit tegeznek. pedig csak kinjukban korulmenyesebben fogalmaznak a megmaradt formalis magazasukkal. ehhez kepest a magyarban x fele formula fennmaradt (tegezes, magazas, onozes, etc), amit egy eleg bonyolult kapcsolatrendszer hataroz meg, hogy eppen melyiket hasznalod (kor, rang, ismerettsegi viszony, etc).

Csodabogár 2019.03.02. 19:50:21

@gabors: Igazad van. Nem voltam itthon, de sokat jártam haza és az apám is élt még. Tényleg néha csegény kis szürke egérnek éreztem magam Svácjból haza látogatva. Még jó, hogy nekem ott megvolt a legfontosabb a szabadság. De sok itthoni barát és ismerős észre se vette, hogy nem utazhat. Annyira el voltak foglalva a hétvégi ház, az ott rendezett bulik és egyéb dolgokkal. Voltam meghívva olyan privát szilveszteri partira, ahol kötelező volt a férjemnek a szmoking és nekem az estélyi. Hatalmas lakás volt és elképesztő hideg büfé. A társaságbeli nők fő problémája a megbízható autójavító és egy jó szücs volt.
Ilyen partikat mi Svájcban soha nem rendeztünk. Ha összejöttünk néhányan, akkor is szerény, illetve számomra normális körülmények közt. Nem volt két autónk, sőt mikor Pesten már mindenkinek szines tv-je volt, nekünk még megfelelt a fekete-fehér. Életem első nyomtatóját egy barátunk gimnazista lá- nyának kellett beszerezni. Nálunk akkor még az irodában se volt pc és kis nyomtató.
Ezen túl az emberek tudták, hogy akár dolgoznak akár nem a fizetésük pontosan megérkezik. Kidobni nem fogják őket soha és a nyugdíj is biztosnak látszott. A további jólét már azon múlott, hogy ki mivel tudott még extra pénzt csinálni. Az emberek leleményesek voltak ilyen irányban. Közben persze szidták a rendszert, ami tényleg nagyon rossz volt. Több generácionak tette tönkre a munkamorálját és elhitette, hogy mindent lehet kapni az államtól, lakást, egészségügyet, iskolákat mindent. "Ingyen" mert az járt!

Csodabogár 2019.03.02. 19:58:38

@gabors: Nem tudom angliában hogy van, de Amerikában nagyon utáltam ha egy üzletben az eladónő rögtön közözlte, hogy én Jane vagyok, téged hogy hívnak. Floridáról beszélek. Ilyenkor ösztönből legszívesebben azt mondtam volna, hogy mi köze hozzá? Persze nem mondtam, de közöltem, hogy nem érdekes a neven úgyse tudja kimondani. Ez így van.
Német nyelvterületen ha névről van szó, akkor Frau XY vagyok, Név nélkül pedig Madam, vagy gnädige Frau ez osztrákora jellemző, vagy semmi. Nem kötelező a megszólítás az udvarias kiszolgáláshoz.

Platonica 2019.03.02. 22:42:05

@gabors: Pont az elmult egy-ket evben olvastuk Kafkat es Huxley-t a gyerekemmel. Marmint o eloszor. En nem:-)
-----
'csak attol fugg hogy a szulok hogy is gondoljak ..'
Ezt en is igy gondoltam, de megis kulonbseget tennek mertekben. Mert egy kulfoldon szuletett gyereknek is a szuloi hatter adja a gyokereket. Es a szulok nem tudnak mas gyokereket atadni, csak a sajatjukat. Az az egyetlen hiteles (lasd anyanyelv.)
Ha erzekenyen es gyerekre szabottan=jol csinaljak, akkor ebbol rengeteget kap a gyerek. Ha teljesen elfordulnak a multjuktol, mert hogy mar mashol elunk, es itt asszimilalodni kell, akkor ezzel nagyon nagy urt tudnak teremteni az utodokban. No ennek felnottkent megvannak a kovetkezmenyei.
Szoval en az egeszseges egyensulyra szavazok:-)

Platonica 2019.03.02. 22:43:25

@Csodabogár: Uzletben nekem me'g senki sem mutatkozott be...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.03.02. 23:15:11

@Platonica: uzletben nem mutatkoznak be:) a nevuk ott van a nevtablan, de inkabb azert, ha netalantan valami problemad van akar a kiszolgaloval v. a szolgaltalassal, tudjal ra hivatkozni kesobb.
Etteremben es barhol masol is foleg ez az ok, amiert bemutatkoznak. Masreszt kicsit "szemelyesebbe" valik a kiszolgalas - ez pszichologia, es odavissza mukodik: amikor valakit neven szolitasz, az illeto jobban odafigyel rad, mert ugy erzi, hogy te is tobbnek tekinted ot, mint egy nevtelen robot...

gabors 2019.03.02. 23:44:14

@Platonica: valamit nem egyforman latunk ...

de ez nem gond...

nekem nincsenek gyerekeim igy nem is tudom elmondani hogy en mit/hogy/miert ... csinaltam/vagy akar csinalnek...

de igazad van nyilvan a szuloktol fugg mi lesz (ezt mondtam elsore is es ez is a gond ) ha TE visszavagyol akkor a gyerekedbe beleegeted mindezt ha nem ki tudja ...ha hiszed ha nem lattam mindkettore tucatnyi peldat ... most is van egy fiatal munktarsam aki nem erti/akarja erteni/ fasz tudja mi de a fia magyar legyen ??? miert ??? kerdem ferje 40 eve az usa- ban o maga kb 20 (elete jobbik fele) ... de a gyerek legyen magyar ??? WTF ???

gabors 2019.03.02. 23:48:03

@Platonica: Uzletben nekem me'g senki sem mutatkozott be...

ez nem is kozeposztaly ...

de igen igy van bemesz egy "normalis" etterembe es rad kihelyezett szolga bemutatkozik es mondja hogy o lesz a mai este a te kiszolgalod ....

ez kb 20 eve igy megy mar monduk atlag legolcsobb lofasz etteremtol feljebb ...

2019.03.03. 00:18:28

@Platonica:

"Pont az elmult egy-ket evben olvastuk Kafkat es Huxley-t a gyerekemmel"

Kafkát gyerekemmel? Hogyan? Melyiket? Hány évesnek? Miért? Minek?
Kérdések, kérdések. :)

adg 2019.03.03. 00:36:19

@gabors: szerintem te is tudod, hogy ez altalaban nem arrol szol, hogy a gyerek a legeslegmagyarabb legyen e foldteken, hanem hogy tisztaban legyen a szarmazasaval, annak ertekeival, kulonbozosegevel, hogy tudja egyesiteni mindket hely elonyeit.
A legtobb nacio baromi buszke az eredetere, egy ir, vagy gorog meg akkor is ir vagy gorog, ha mar otodik generacio ota mindenki az usaban szuletett. Itt is mindenfele nacio igy hivatkozik magara, es baromi buszke, hogy o ir, thai vagy pirez. Eddig meg csak magyaroktol hallottam, hogy szegyellni es sajnalni kell ezt, meg azonnal elfelejteni es beilleszkedni, barmit is jelentsen ez, tovabba kirohogni a masikat ezert.
A merteken persze lehet vitatkozni, kinek mi a fontos. Valakinek a vasarnapi iskola, kinek a cserkeszet, kinek meg a heti 5 szertorna edzes. Vagy mind egyutt.

Ami szinten ide tartozik, suliban kerik a szuloket, erted, a tanarok kerik a szuloket, hogy mindenki tartsa a sajat nyevet, kulturajat, mert a diverzitassal tobb lesz a tarsadalom. Ne add fel, hanem add ossze. Amit otthonrol hozol, azt add hozza az ittenihez, es annyival tobb lesz.

gabors 2019.03.03. 02:19:30

@adg: "@gabors: szerintem te is tudod, "

nem ugy altalaban nem tudom mert nincs gyerekem csak mas gyerekeit lattam ... akitket (szerintem) ezzel a balkani baromsaggal kinoztak holott semmi terve nem volt arra hogy barmikor MO-ra latogatson kivul menjenek ... jo ez 25+ eve volt ... tobbszoor

de mostanaban is lattam hasonlot hogy 5-6 talan 7 eves gyereket ezzel nyomtak a szulok holott az "apuka" meg nalam is hamarabb lelelepett 30 eve !!!

gabors 2019.03.03. 02:26:57

@adg: A legtobb nacio baromi buszke az eredetere, egy ir, vagy gorog meg akkor is ir vagy gorog, ha mar otodik generacio ota mindenki az usaban szuletett. Itt is mindenfele nacio igy hivatkozik magara, es baromi buszke, hogy o ir, thai vagy pirez.

ez IGY igaz pl a szomszedom (ir) de talan a nagyapja volt talan ir ... mindig elmondja (most jon majd megint meghiv 17 march) hogy Szent Patrick meg ize...

DE ettol meg a fia meg lanya amerikai, elosszor, talan masodszor is es max 3x ir...

masik szomszed lengyel (marmint a nagyszulok ....) tok faszan elmagyarazta alig erthetoen marmint angolul, hogy en miert is nem vagyok olyan amerikai mint o, mert o lengyel amerikai mig en csak magyar amerikai vagyok ... :-) tok fasza volt mert utanna kerdezte hogy akkor megyunk-e a misere holnap veluk ..:-) (nem)

szoval van ilyen ...

gabors 2019.03.03. 02:35:38

@adg: "Ami szinten ide tartozik, suliban kerik a szuloket, erted, a tanarok kerik a szuloket, hogy mindenki tartsa a sajat nyevet, kulturajat, mert a diverzitassal tobb lesz a tarsadalom. Ne add fel, hanem add ossze. Amit otthonrol hozol, azt add hozza az ittenihez, es annyival tobb lesz."

azert remelem nem ertesz felre ezzel peldaul 100% ig egyet ertek ...

itt is ezt mondjak a szuloknek .... es teljesen igaz de ettol fuggetlenul a gyereknek ez kinzas ... :-)

az hogy a sajat kultura/nyelv barmi ertek lesz vagy nem kb 20-30 ev mulva derul talan ki ...

Zoltan Hazafi 2019.03.03. 08:09:11

@gabors: Igen, most ezek a csalódottak, a rendszerváltás (privatizációból kimaradt) kárvallottjai, akik végre szeretnének győztesek lenni valahogyan (50-es évek foci nosztalgiája - v. 2.0?) - egy erős, őket megvédő vezető alatt. No, nem tudom, hogy mikor fognak felébredni ebből az álomból.

Zoltan Hazafi 2019.03.03. 08:09:17

@Csodabogár: "Kedves László! Látja, milyen szép fehér lett inge a megfelelően hatékony mosópor használatával?
- Látom, de jobban szerettem volna, ha kockás marad..."

somlobodog 2019.03.03. 08:09:40

@Csodabogár: "Amerikában nagyon utáltam ha egy üzletben az eladónő rögtön közözlte, hogy én Jane vagyok, téged hogy hívnak. Floridáról beszélek. Ilyenkor ösztönből legszívesebben azt mondtam volna, hogy mi köze hozzá? Persze nem mondtam, de közöltem, hogy nem érdekes a neven úgyse tudja kimondani."

:)) na pont erről szól a cikk. Hogy mekkora a kulturális intelligenciad (bár egy rettenetesen hülye kifejezés). A tiéd már tudjuk. 100x leirtak többen is: ez az udvariassagi formula. Nem értem miért fáj neked. Mikor itt sírsz hogy te nem xy néni vagy hanem frau xy akkor is tudják a neved nem? Svájcban szartak rá hogy hívnak? Ott is zavart bemutatkozni kultur ember letedre?

somlobodog 2019.03.03. 08:09:51

@Zsuzsi65: a drágább vagy személyes salest nyomó üzletekben bemutatkoznak. Vagy mobilbolt, Apple stb. Sőt sokszor papír nevjegy is van. Nyilvan nem a whole foodsrol vagy valami kozertrol beszélt @Csodabogar. Vagy igen?

somlobodog 2019.03.03. 08:10:15

@gabors: ezt a magyar iskolát én se értem. Inkább hazaviszem évi 2-3x és ott elmondom neki ami sztem fontos az ország történelemből pl. Az adott helyszínen. Azért hordjam szerencsétlen gyereket szombaton manhattanbe hogy tudja mikor volt a Mohácsi vesz vagy ki volt zrinyi... Tuti nem. De az hogy a magyar nyelvet normálisan beszélje, elvarom. Nyilvan ehhez jó lenne magyarul olvasni majd magától ami nem tudom hogy fog menni suli nélkül... Nem könnyű ám kiegyensulyozni ezt. Kíváncsi vagyok mások hogy csinálják de olyan igazi jó példát nem láttam korulottem

Platonica 2019.03.03. 09:53:03

@Zsuzsi65: Csak Csodabogarra reagaltam, aki irta, nem tudja, h van Angliaban, mert o utalta, h USA-ban bemutatkoztak az eladok. Itt nem. Plane nem kerdezik a nevemet. Az mar a bizalmaskodas kategoria lenne.

@gabors: szerintem nem ertetted, amit irtam. Abban nincs szo visszavagyasrol, kenyszeritesrol. Mindossze arrol, hogy elfordulni sem kell a multunktol, plane nem a gyerekunkre hivatkozva. Hidd el, sajat gyerek nevelese mellett en is lattam egysmast ezen a teren az elmult 20 evben (2 kulonbozo orszagban), ezert is csinalom ugy, ahogyan (a belso meggyozodes mellett).
Azert kivancsi vagyok, ha gyereked lenne, milyen konkret vonalat kepviselnel.

Etterem nem uzlet, pincer nem elado. Teljesen mas teszta, ott egy teljes estes 'kiszolgalas/gondoskodas' a kontextus. Es de, mar a jo kozeposztalybeli ettermeknel is megtalalhato ez. Viszont ok se kerdezik a nevedet, pontosabban a foglalas miatt ugyis tudjak, de nem hasznaljak, plane nem a keresztnevet.

Platonica 2019.03.03. 10:00:05

@Nagy kámpics: mi olyan meglepo? Nalunk csaladi szokas, hogy egyutt olvasunk, kozben, utana megbeszeljuk, stb. Ferjemmel is szoktunk (volt) egymasnak, v mikor gyerekkel olvasunk, o is odaul. Kafkatol A Per, Atvaltozas, ha erre kerdeztel. Iden mar erettsegizik.

Platonica 2019.03.03. 10:07:41

@gabors: Ezt a gyereknek kinzast honnan veszed??

Mi semmilyen extrem dolgot nem csinaltunk (ugy ertem nem hordtuk el sehova plusz foglalkozasokra a kulturank megtartasa erdekeben), de arra, hogy beszeljen, irjon, olvasson magyarul azert fektettunk hangsulyt. A fent emlitett egyutt-olvasasok arra is platformot biztositottak, (mikor epp magyar muvek voltak teriteken), hogy a sajat tortenelmunkrol, irodalmunkrol, nyelvi oroksegunkrol, stb beszelgessunk. Az en gyerekem konkretan megkoszonte, mikor mar tudatosan eszmelt ennek az ertekere, hogy ezt mindet megkaphatta, mert hogy mennyivel gazdagabb igy:-)
Lehet kora tizenevesen pontosabban latta/ertette ezt, mint sokan:-x

Platonica 2019.03.03. 10:14:59

@gabors: Ja me'g arra akartam reagalni, hogy 20-30 ev mulva derul ki, ertek lesz-e.
Nem! Folyamatosan ertek. Mar maga a bilingvizmus is, ha meg a nyelvi mellett kulturalis hatteret is at tudunk adni, akkor megsokszorozodik. Nem is tudom felfogni, hogy ez vkinek nem egyertelmu, bocsanat.

2019.03.03. 12:01:11

@Platonica:

"mi olyan meglepo?"

Kafkát találtam meglepőnek. Nyomasztó, mint a rosseb, nem?
Engem ifjonti koromban instant felidegelt, amikor nyomasztó dolgokat olvastattak velem. Udvariatlanságnak találtam. Valószínűleg most is felidegelne, és most is annak találnám.

De hát ez persze ízlés dolga. Mindegy, csak kérdeztem. :)

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.03. 12:53:25

@Nagy kámpics: nyomasztó dolgokkal nem foglalkozol?
Ugye ezt hívják struccpolitikanak?
Vagy csak Gyerekek elől rejtsuk el őket? (Mondjuk egy 17 éves már aligha számít gyereknek, meg ha a szülő gyereke marad akár 100 évesen is.)

Azt is udvariatlansag megmondani a gyereknek hogy nincs télapó meg jézuska, vagy ekkora arculcsapás még belefér?

puhacica 2019.03.03. 13:05:03

@Platonica: pedig de, epp mult heten mutatkozott be az elado, megkerdezte a nevem es a vegen meg nevjegykartyat is adott. pedig nem egy puccos helyen jartam. annyi a titok, hogy jutalekert dolgoznak, ezert meg a segged is kinyaljak, csak toluk vedd meg az amit.

2019.03.03. 13:08:58

@Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos:

Kötekedő hangulat, mi? Ejnye. :)

Foglalkozom nyomasztó dolgokkal, a saját szabad választásomból.

Ha rám akarnád kényszeríteni, hogy csehovot olvassak, vagy a kincskereső kisködmönt, vagy, érted, kafkát, amikor nekem épp nincs kedvem nyomasztó dolgokkal foglalkozni, akkor elküldenélek valamerre. Udvariatlan, tapló dolog, ne csináld.

Hovatovább gyerekeknél szerintem konkrétan abúzus. Nem ülünk le biológia órán balesetes meg kivégzős videókat nézetni velük, nem kezdjük el boncolgatni, hogy milyen volt, amikor anyu meghalt rákban, és nem, nem olvastatunk velűk elborult józsef attila verseket.

A trükk ott van, hogy ha/amíg egy gyerek nem tud ilyet választani magától, addig nem tukmáljuk, és ha/amikor már tud ilyet választani, akkor sem tukmáljuk. Ez a véleményem, sajnálom. :)

(Természetesen nem próbálom sugallani, hogy Platonica bármit is tukmált volna.)

Télapóról meg jézuskáról nincs véleményem, bár mintha volna egy közmegegyezés, hogy nem járogatunk körbe gyerekeket felvilágosítani, hogy nincs isten, és az élet szürke és üres, és k.rvára rákot fognak kapni, és fájdalomban és magányosan fognak megdögleni egytől egyig. Pedig külön-külön amúgy ezek nagy közelítéssel igazak. Teccikérteni.

tanato 2019.03.03. 13:09:25

@Platonica: hatalmas érték egy gyereknek,több kúltúrában felnőni több nyelven éretté válni,ez az óriási előnye akár egy vegyesházasságnak akár egy nem vegyes de más országba költöző házaspár gyerekeinek.És minél több nyelv kultúra annál jobb a gyereknek.Írtam itt már több esetet nyilván mindenki tud,egy kollégám.pl.Angliába költözött,ott feleségül vett egy Olaszországból francia Svájcba települt és jelenleg ANgliában dolgozó kollégáját,már egyetemista gyerekei vannak,magyarul olaszul franciául angolul beszélnek a gyerekek anélkül hogy fárasztó időigényes nyelvtanulásra,nyelviskolába kellett volna járjon.Óriási előny
vagy erről is írtam már itt régebben:Egy lány akivel még anno jártunk 18 éves koromban,szintén Szegedre járt egyetemre de bölcsészkarra,miután elhagyott,összejött a koleszban egy kubai diákkal,először Kubában később MO,-on 25 éve már az USA-ban élnek.A gyerekük már felnőtt , gépészmérnök lett Chicagóban,három kultúrát ismner és 3 nyelvet beszél /nyelviskolai seggelés nélkül/magyar,spanyol ,angol.
Ez nagyon szuper.
Nyilván a te környezetedben is ismersz ilye bi vagy inkább multilingvis gyerekeket.

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.03. 13:26:21

@Nagy kámpics: kényszerítjuk a gyereket hogy iskolába járjon vagy ez is udvariatlansag lenne? Spoiler: az iskola olyan hely, ahol kényszerek százaival naponta szembesül az érzékeny lelkű. Meg az érzéketlen is.

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.03. 13:26:21

@tanato:
Off
Két érdekes videó van itt beágyazva, bőven beszélnek a vesszoparipadrol, az ellenzéki összefogásról is, elemző jelleggel. Nagyon érdekes:
444.hu/2019/03/02/arcod-amikor-orban-megvalositja-amit-terveztel-es-rajossz-hogy-megsem-volt-olyan-jo-otlet

Platonica 2019.03.03. 13:29:33

@Nagy kámpics: Igen, nyomaszto, egyetertek. O kerte amugy, mert annyiszor hallotta ezt, h 'kafkai eleterzes', kivancsi volt:-) Nagyon jo regenynek tartja A pert.
@puhacica: na jol van, latszik, mennyit jarok boltba:-) Tenyleg nem volt me'g ehhez szerencsem.
@tanato: persze, hogy ismerek! Enyem egyebkent angol-magyar mellett nemetul beszel, de az korantsem annyira tokeletes.

gabors 2019.03.03. 13:30:42

@Csodabogár: "de Amerikában nagyon utáltam ha egy üzletben az eladónő rögtön közözlte, hogy én Jane vagyok, téged hogy hívnak."

ilyet errefele az elmult 2x evben nem tapasztaltam etteremben foleg jobbakban igen ott bemutatkozk a felszolgalo de ott nem is tunik fel es nekem nem tunik furcsanak sem ...

nem tudom milyen uzletekrol lehet szo egyszer voltam egy gyonyoru kanadai lannyal (model kategoria egy ismerrosom baratnoje de egyedul volt eppen new yorkban)

a Fifth Ave-n a Saks mellett de joval magasab kategoria volt mar nem ugrik be a neve chanell vagy valami extra szuper na ott bementunk (en mondtam ize ne hulyeskedj ) vagy ket orat boklasztunk en mint "ultra gazdag orosz" az ossze vissza torott angolommal O (nyomta nekik a hulyeseget hogy en barmit megveszek neki) es probalta fel gyonyoru ruhakat .. na ott bemutatkoztak es neven szolitottak de ilyen nincs (na ja persze walmartban ott vannak az udvozolok de az csak kirakat hogy mutatjak hogy milyen fasza munkaltato a Walmart mert serulteket is foglalkoztanak ... ugye persze fel penzer)

2019.03.03. 13:31:34

@Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos:

"kényszerítjuk a gyereket hogy iskolába járjon vagy ez is udvariatlansag lenne?"

Szerintem elég komoly udvariatlanság, igen, és nem kéne az iskoláknak létezniük abban a formában, ahogy ma léteznek.

De déja vu-m van. Te most itt új nikk vagy, de feltételezem, a szörnyella nevű nikket sokadvirágzod, ahogy már az is sokadvirágzás volt. Ha így van, akkor te meg én már beszélgettünk erről/ilyesmiről. Igen?

gabors 2019.03.03. 13:46:52

@Platonica: "Azert kivancsi vagyok, ha gyereked lenne, milyen konkret vonalat kepviselnel."

Mivel a felesegem nem magyar es akartunk is (marmint O jobban mint en) gyereket (itt par eve megirtam a tortenetet) igy utolag valoszinuleg tole fuggott volna jobban mint tolem ...

Ha ez segit a kutyammal magyarul beszelek es jobban tud magyarul mint angolul ...:-)

Platonica 2019.03.03. 14:04:40

@gabors: a mi macskank is ketnyelvu, es nala is erosebb a magyar:-D

Shaktee 2019.03.03. 14:21:09

@Platonica: Nekem is Kaffkát kellene olvasnom a macskámnak, magyarul :)))

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.03. 14:21:34

@Nagy kámpics: a nevelés elképzelhetetlen kényszerek nélkül. És jobb ha húszéves kora előtt hajlítjak a derekát, mintha negyvenevesen törik el.
Egy ilyen világra kell a gyereket készíteni:
444.hu/2019/03/02/a-tul-alacsony-tarsadalmi-pontszamuk-miatt-23-millio-alkalommal-tagadtak-meg-emberektol-tavaly-hogy-utazzanak-kinaban
Érdemes megnézni a benne hivatkozott videó riportot is, creepy (tehát gyerekeket és struccpolitikusokat nem ajánlott rákényszeríteni a megtekintésere ;) ).

("Attól hogy paranoiás vagy, meg nem biztos hogy nem üldöznek.")

Shaktee 2019.03.03. 14:22:00

@Nagy kámpics: Te miért is vagy ekkora szakértő gyermeknevelés ügyekben?

Platonica 2019.03.03. 14:34:10

@Shaktee: Why not?? Bar a macskak maguktol is tudjak, amit tudni kell hehe.

gabors 2019.03.03. 15:07:13

@Platonica: macska (nekunk is van egy par) azok semmilyen nyelven nem beszelnek foleg nem hallgatnak semmilyen nyelvre... igy szinte tok mindegy milyen nyelven mondasz nekik barmit

de lehet a tietek valami mas fajta :-)

gabors 2019.03.03. 15:09:28

@Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos:

" Ezek az emberek a kínai állam szerint korábban nem megfelelően viselkedtek, ezért érte őket a büntetés. "

Kina vegre elerte 1984 -t lesz ennel sokkal jobb is nemsokara ... mikor eltemetik a kapitalista imperialistakat

2019.03.03. 15:10:34

@Shaktee:

"Te miért is vagy ekkora szakértő gyermeknevelés ügyekben?"

Azt nem gondolom, hogy gyereknevelés ügyekben úgy általában szakértő lennék, nagyon megnyilvánulni sem szoktam a témában, nagyon kevéssé is érdekel, viszont a közoktatásban töltöttem pár évet, hovatovább baromi sok évet, pontosan emlékszem rá, és jogom van a véleményemhez és az indulataimhoz a témában.

Amelyek egyébként se nem irracionálisak, se nem védhetetlenek, és vannak olyan jók, mint bárki másé. Hát így. ¯\_(ツ)_/¯

Shaktee 2019.03.03. 15:12:46

@Nagy kámpics: Tehát tanár voltál, azért van ennyire eklatáns véleményed ebben a témakörben..

2019.03.03. 15:15:13

@Shaktee:

Nem, gyerek voltam. Tehát nem én kínoztam, hanem engem kínoztak. :)

gabors 2019.03.03. 15:39:27

@Nagy kámpics: "Nem, gyerek voltam. Tehát nem én kínoztam, hanem engem kínoztak. :)"

pont ezert irtam en is a gyerek-kinzasrol pl "zeneiskola" meg balett vagy ma majorne-t vagy mi a fasz ... uttoros szamhaboru ?? valaki ???

tanato 2019.03.03. 15:39:54

@Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos: Köszi már néztem néhány napja,nem túl biztató amit mondanak.

Shaktee 2019.03.03. 16:21:08

@Nagy kámpics: nem kínoztak eleget te kis titokzatos ;)

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.03. 17:20:40

@gabors: ne legyenek illúzióid, ez a dolog nem áll meg Kína határainál:
'a technológia exportja is megindult. Az internetet cenzúrázó Nagy Tűzfal iránt már érdeklődtek Thaiföldről és Vietnamból, és lehet tudni, hogy kínai szakértők adtak már tanácsot Srí Lanka-i cenzoroknak, Etiópia, Malajzia, Irán, Oroszország, Zambia és Zimbabwe pedig megfigyelő- vagy cenzoreszközöket kapott. A Foreign Policy épp a napokban foglalta össze, hogy milyen államközi szerződések keretében terjednek a kínai megfigyelőeszközök számos, egyre inkább kínai érdekkörbe kerülő afrikai országban.

a mesterséges intelligenciára épített megfigyelőállamok nyomán egy olyan új politikai berendezkedés születhet meg, amely reális kihívója lehet a nyugati liberális demokráciáknak.
szemben a XX. század tekintélyuralmi rendszereivel, a digitális autoritarizmus azért lehet sikeres, mert egyszerre valósulhat meg benne az állampolgárok hatékony kontrollja és a gazdasági növekedés fenntartása. '

444.hu/2018/07/30/az-ai-alapu-megfigyeloallam-komoly-kihivoja-lehet-annak-a-vilagrendnek-amit-350-eve-ismerunk

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.03. 17:20:49

@tanato: nekem Vona itt pozitív csalódás volt, már nem az a szélsőjobboldali törzsfőnök, akire emlékeztem.

csinos listát kaptunk azokból a pontokból amiket a szélsőjobboldali párt követelt, majd egy-két évvel később, jobbról előzve, a fidesz megvalósított.

gabors 2019.03.03. 21:18:45

@Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos: "@gabors: ne legyenek illúzióid, "

nem tudom ki vagy favago ???

de eddig sem voltak illuzioim .... ezert nem is megyek email-nel tovabb (na ja meg ez a blog) ....

gabors 2019.03.03. 21:26:28

@Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos:

"mert egyszerre valósulhat meg benne az állampolgárok hatékony kontrollja és a gazdasági növekedés fenntartása. "

azert ezt a reszt NE hidd el .. .miert ilyen max rovid ideig tart (foleg ha van meg ezen a rendszeren kivul is elet ..) NINCS olyan tuzfal amit ne tudtak volna eddig feltorni .. es nem is nagyon lesz foleg ha ez lesz a szabadsag netovabbja ...

Dikusz 2019.03.03. 23:04:12

@puhacica: Ez itthon a '70-es években úgy működött, hogy minden eladónak volt egy sorszámozott blokktömbje (ha elfogyott, kaptunk másikat). Nem kellett a nevet ráírni, a sorszám alapján ki tudták számolni, ki mennyit adott el, és úgy adták a jutalékot.

Dikusz 2019.03.03. 23:10:51

@gabors: "Ha ez segit a kutyammal magyarul beszelek es jobban tud magyarul mint angolul ...:-) "

Elsőre úgy olvastam, hogy a kutyád jobban beszél magyarul, mint te:)))

kék madár 2019.03.04. 19:52:53

ez eddig az ev posztja szerintem, 1 hetig nem is kene kirakni semmi mast

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása