oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. október 26. 06:30,  Ennél messzebb már nem mehetek 83 komment

2018. október 26. 06:30 Határátkelő

Ennél messzebb már nem mehetek

Nehéz vitatkozni Szandrával, mármint abban, hogy Új-Zélandnál nem könnyű messzebb menni Magyarországról (tudom, tudom, biztosan van olyan szeglete a világnak, ami kilométerben messzebb van :) ). Ő sem nagyon álmodozott róla, aztán egy másik külföldi tapasztalat hozta úgy, hogy eldöntötte: megpróbálja. És sikerült.

cim_mt_cook.jpegA Mt. Cook

„Új-Zéland számomra mindig egy elérhetetlen célállomásnak tűnt, ezért még azt sem mondhatom, hogy arról ábrándoztam, hogy egyszer majd eljutok oda. Ilyen nagyot soha nem mertem álmodni.

Azonban ez a szemléletem megváltozott, amikor kiköltöztem Máltára nyelvtanulás és kalandvágy céljából. Mikor rájöttem, hogy teljesen önállóan tudok boldogulni egy idegen országban, idegen nyelvvel, más kultúrával, és találkoztam emberekkel a világ különböző pontjáról, hallgattam az izgalmas történeteiket, akkor elkezdtem bízni magamban és már bátran mertem nagyokat álmodni.

Így lyukadtam ki Új-Zélandon, a világ másik felén, ahol nyáron van tél, este van nappal, annyira messze van, hogy sokszor még a térképről is lefelejtik.

east_coast_sealion.jpeg

Egy év Új-Zélandon

Egy évet töltöttem Új-Zélandon Working Holiday Vízummal, ami lehetővé tette, hogy dolgozhassak is nyaralás mellett. Évente 100 ilyen vízumot osztanak ki Magyarországon, az igénylés online történik, és bizony szemfülesnek kell lenni, mert nem túlzok, mikor azt mondom, hogy percek alatt elfogynak a helyek. (2018-ban a jelentkezés megnyitása után 4-5 perccel már nem volt egy elérhető vízum sem.)

Én július elején érkeztem Aucklandbe, és az első napokban egy maori családnál szálltam meg, akiket a Couchsurf applikáció segítségével ismertem meg.

Új-Zéland nagyon drága ország, mindaddig, amíg az otthon összegyűjtött pénzedet költöd. Ha már új-zélandi dollárt keresel, akkor már egyensúlyban van a helyzet.

Gyorsan elintéztem a szükséges papírokat, bankszámlát nyitottam és adószámot igényeltem. Közben már munkát kerestem, és szerencsémre találtam is egy szuper helyet.

A szakmám gyógy- és sportmasszőr, így egy spában tudtam elhelyezkedni. A WH-vízum egy cégnél maximum 3 hónapot enged dolgozni, utána váltanod kell.  Így egy idő után egy kicsit északabbra költöztem Whangareibe, ahol egy édességboltban lettem eladó/barista.

Autóval az ország körül

Mikor eljött a nyár és a jó idő, eljött az utazgatás ideje is. A kiwik körében óriási kultúrája van a kempingezésnek, a legtöbb turista követi is példájukat, és vannak, akik akár hónapokig lakókocsiban élnek.

Egy kisebb, lakhatóvá alakított családi autóval utaztam körbe az országot kb. 6 hét alatt. A lehető legolcsóbban szerettem volna kihozni az utamat, így csak ingyenes kempingekben szálltam meg, ingyenes zuhanyzókban fürödtem, és lehetőleg ingyenes programokat preferáltam.

Szerencsére Új-Zélandon minden adott ahhoz, hogy ezekkel a feltételekkel is a legjobb nyaralásodat éld át. Aucklandből szépen lassan eljutottam Rotourára, ahol színes bugyogó termálvíz forrásokat csodálhattam, megcsináltam a Tongariro crossingot, majd Wellingtonból átkompoztam a déli szigetre.

rotorua_champagne_pool.jpegRotoura

Ott először a keleti partszakaszon mentem lefelé, látva az Abel Tasman nemzeti parkot, túráztam Ferenc József gleccsernél, Wanaka és Queenstown városánál, majd a nyugati parton felfelé igyekeztem magamba szippantani azt a különleges érzést, hogy itt fókákkal együtt henyélni a parton teljesen hétköznapi.

franz_josef_glacier.jpegA Ferenc József gleccser

Új-Zéland növényzete nagyon különleges a sok páfrányfélével, mohás erdeivel, élővilága pedig szintén egyedi több helyen láthatóak pingvinek, kea madarak, delfinek, bálnák.

Önkénteskedés

Az utolsó hónapjaimat újra munkával szerettem volna tölteni, de nem voltam benne biztos, hogy melyik városban dolgozzak. Mialatt önéletrajzokat szórtam szét, természetesen nem szerettem volna felélni a spórolt pénzemet, így a helpX önkénteskedést választottam ideiglenes életformának.

Ez úgy működik, hogy regisztrálsz a honlapon, kifizetsz egy kétéves tagsági díjat, ami kb. 20 euró, cserébe felveheted a kapcsolatot azokkal az emberekkel, akik önkénteseket keresnek és a munkádért cserébe szállást és ételt biztosítanak neked. Három hetet éltem így, és szinte egy fillért sem költöttem.

Először egy spanyol családnál voltam, ahol egy egyedülálló anyukának kellett segítség a mindennapi házimunkában, majd egy saját vállalkozást vezető kiwi házaspárnál éltem, ahol a házimunka mellett megkértek, hogy főzzek nekik glutén-és laktózmentes vegetáriánus ételeket.

queenstown_ben_lomond.jpegQueenstown, Ben Lomond

Ez idő alatt találtam is munkát, ráadásul egy csodálatos helyen. Hanmerben egy ír házaspár által vezetett retreat centerben dolgoztam, még pedig az alábbi feltételekkel: önkéntes alapon segítettem nekik a bed&breakfast appartmanok takarításában és a vendégek napi étkeztetésében, cserébe kaptam szállást és ételt, illetve dolgoztam a spában masszőrként órabérben.

A hely felért egy varázslattal, hiszen a kilátás a nagy hegyekre nyílt, és az egész helyből áradt a béke és a harmónia. Több mint két hónapot töltöttem el itt, ami felért egy óriási személyiségfejlesztő tréninggel.

Közvetlenebb kapcsolat

Új-Zélandon egyébként egészen más munkakörülményekkel találkoztam, mint eddig bárhol máshol. Mindenki végtelenül kedves, sokkal barátibb, közvetlenebb a kapcsolat a managerekkel, játékosan igyekeztek motiválni minket, és figyeltek arra, hogy kifejezzék, mennyire értékelik a munkánkat, ami nagyon jól esett.

Ezek a dolgok azért talán annyira nem meglepőek, ha szemléltetem nektek egy kicsit, hogy milyenek az új-zélandiak.

tongariro_crossing_emerald_lakes.jpegTongariro

Borzasztóan lazák és barátságosak. A bevásárlóközpont kasszájánál mindig, ismétlem mindig óriási, őszinte mosollyal érdeklődtek arról, hogy telt eddig a napom.

Első néhány alkalommal ezt nem is tudtam hogyan kezeljem, mondván nem is ismerem ezt az embert és a napomról kérdez? Vajon most elvárja, hogy tényleg elmondjam, vagy válaszoljak egy udvarias tőmondatban?

Túrázás közben a szembejövők mindig elláttak néhány motiváló szóval, hogy a hegy teteje már nincs messze és megéri a fáradtságot felmászni. Kicsit olyan, mintha az egész ország egy vidéki kis falu lenne, ahol mindenki köszön, és van egy két jó szava a másikhoz.

Furcsaságok

Bármennyire is ők a világ legkedvesebb emberei, azért számtalan furcsa dolog volt, ami az elsó hónapokban meglepő volt számomra.

Megérteni az új-zélandi akcentust nagy kihívás volt. Viszonylag magabiztos angoltudással utaztam ki, mégis az első hónapban voltak nehézségeim, nem mindig értettem, mit mondanak nekem, annyira elharapják a szavakat, főleg a maorik (új-zélandi őslakosok).

De ha már megtanulsz néhány kiwi szlenget, otthonosabban érzed magad. Mindenre azt mondják, hogy ’Sweet as’. Félreértés ne essék, nem sweet ASS. Sweet as. :) Ez kb. a király, szuper kifejezésekkel azonos.

Illetve az igazán tősgyökeres kiwik minden mondat végén elejtenek egy ’aye’ (éj) hangot. That was awesome, aye! Ez egyenlő lehet a magyar „Ugye?” kifejezéssel.

wanaka_rocky_peak.jpegWanaka Rocky peak

A kiwik mindenhova mezítláb mennek. Ez sok mókás percet okozott nekem. Vásárolni, étterembe, a parkba sétálni, kirándulni és az utcán is lazán leveszik a cipőt, és ez ott nem számít udvariatlannak, ez teljesen normális. Ha véletlenül cipőt vennének fel, akkor preferálják a flipflop papucsot vagy a gumicsizmát.

Új-Zélandon nem szokás borravalót adni. Egyszerűen nincs kultúrája, még utánad is szaladnak odaadni az asztalon „felejtett” apródat.

Az utakon több bárányt és tehenet látsz, mint embert.

Új-Zéland a harmadik legelhízottabb ország a világon. Ez abszolút észrevehető.

Újra itthon

Az utolsó kirándulásom egy síhétvége volt Új-Zélandon, ami tökéletes megkoronázása volt az országban töltött egy évemnek. Majd június közepén felszálltam a Budapestre tartó repülőgépre, és röpke 36 óra alatt haza is értem.

mt_hutt_skiing.jpegMt. Hutt

Boldog voltam, hogy végre láthattam a családomat és barátaimat, de közben egy kicsit megszakadt a szívem, hogy a messzi csodaország már csak emlék marad.

Jó és rossz tapasztalataimról az Irány Külföld YouTube-csatornának meséltem, ez pedig a saját oldalam.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Új-Zéland

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9614321579

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dikusz 2018.10.26. 06:56:55

De jó volt olvasni a posztot, hogy ez a fiatal lány így élvezte ezt az egy évet Új-Zélandon:)

Olliék 2018.10.26. 07:20:26

@Dikusz: na ő tényleg egyedül ment neki a világnak. Eszméletlen helyeken járt. Kíváncsi vagyok mikor megy vissza.

Dikusz 2018.10.26. 08:00:33

@Olliék: Gondolom akkor, amikor megcsíp magának megint egy ilyen lehetőséget valami pályázaton.
Nem értek hozzá, de úgy gondolom, hogy ha ügyesen keresgél valaki a neten, sokkal könnyebb meghatározott időre munkát találni akár Új-Zélandon, akár Máltán, mintha kiköltözne az adott országokba.

Nyilván menne ő is újra, de biztos figyelik, hogy előzőleg nyert-e már valaki a pályázaton, és adnak másnak is lehetőséget, hogy kimehessen.

Megpróbáltam megnézni az ajánlott videót, 7 percig bírtam. Lehet még korán van, de nagyon erőltetettnek tűnt.

Golf2 2018.10.26. 08:00:49

Ügyes,és szerencsés.

szakasz2 2018.10.26. 08:19:03

Ez feldobta a reggelemet:
"Új-Zéland a harmadik legelhízottabb ország a világon."

Nekem a térképen nem tűnik túl kövérnek, de azt tudom, melyik ország a legsoványabb: Chile. :)))

csoffadtkutya 2018.10.26. 08:27:21

@Dikusz: arra esély sincsen hogy kétszer kapd meg (akár véletlenül is) a WH vizumot
Kb ugyanennyi az esély arra hogy úgy találj itt munkát hogy nem vagy az országban

Olliék 2018.10.26. 08:27:22

@Dikusz: szerintem beleszeretett a helybe ( meg tudom érteni) a visszamenetelt én tartósra értettem.

csoffadtkutya 2018.10.26. 08:27:24

@szakasz2: a kiwik egyáltalán nem elhízottak
A statisztikát inkább a maorik, de főképpen az itt élő "islander" ek ... javítják ..

Platonica 2018.10.26. 09:13:21

Nagyon helyes a posztolo lelkesedese:-)

Az elhizasi komment engem is meglepett, de valoban ezt irjak.
www.theguardian.com/world/2015/feb/19/new-zealand-battles-obesity-epidemic-as-third-fattest-country-in-the-world
A maori es szigeti populacioban tenyleg eszreveheto volt ez a tendencia, de ezek szerint jocskan romlott a helyzet ahhoz kepest, amire en emlekszem:-(

Ja, me'g a helyi dialektusrol jutott eszembe, hogy tenyleg nagy sokk szokott lenni jol bejaratott angollal is. Egyik kedvencem a mondat vegi kis visszakerdezo "eh" szocska volt nekem is. Idobe telt, mig rajottem, nem tanacstalansagot takar, hanem egyfajta kedvesseget, kapcsolatteremtest fejez ki.

Dikusz 2018.10.26. 09:31:02

@csoffadtkutya: Erre gondoltam én is. Gondolom az is csodaszámba megy, ha "nyer" egy WH-vízumot.

Dikusz 2018.10.26. 09:37:00

@Olliék: Tudom, hogy arra gondoltál.
De azt hiszem, azzal a posztoló is tisztában van, nem valószínű, hogy ki tud jutni hosszabb időre megint. Igaz nem is írt erről, egyszerűen csak egy klassz élménybeszámolót írt az Új-Zélandon töltött egy évéről.:)

puhacica 2018.10.26. 09:51:29

"Mikor rájöttem, hogy teljesen önállóan tudok boldogulni egy idegen országban, idegen nyelvvel, más kultúrával, és találkoztam emberekkel a világ különböző pontjáról, hallgattam az izgalmas történeteiket, akkor elkezdtem bízni magamban és már bátran mertem nagyokat álmodni." - egyetertek, ez igy mukodik. egyszercsak rajossz, hogy nagyjabol barhol a vilagon meg tudnad allni a helyed es ez jo erzes. kinyilik a vilag. :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.10.26. 10:30:56

@puhacica:
Mondj meg ilyeneket es hamarosan ideszabadulnak a nácionalista kommentelok :D

Palazeti 2018.10.26. 11:10:41

Jellegzetesen új-zélandi kiejtés az angol e-hangok, i-szerű kiejtése. pl. merry helyett mirri vagy heavy-t hivi-nek ejtik. Volt egyszer új-zélandi évfolyamtársam, onnan tudom:))

P.Elliot 2018.10.26. 12:20:42

Milyen kellemes poszt, sehol mutogatos kritika meg az elhizast is konnyeden emliti csak meg, csak a jot vette eszre, illetve neki jo volt ahogy volt, szerencses szemely, kivanok neki meg sok -sok hasonlo utazast. Igy kell azt csinalni es valahol egyszer ra fog jonni hogy ez-az, itt kell letelepednem, ezt kerestem.

Az Uj Zealandiak koverek? Hat a birkahus szovete at van itatva faggyuval ami nem hasznal a sulynak es gondolom fo husfele ott. Jol ismerem mert magam is olyat szoktam venni, az uzlet tomve vele, onnan hozzak. Mar 45 evvel ezelott is olyat ettem Olaszorszagban, azok is onnan importaltak.
Azert nem hiszem hogy olyan tulsulyosak lennenek.

Platonica 2018.10.26. 13:08:38

@P.Elliot: A gond az, hogy a jo minosegu husokat exportaljak, viszont amit nem tudnak, abbol keszulnek a rosszminosegu gyorskajak, egyebek. (Az elobb mellekelt cikkben is irnak arrol, hogy sajnos olcso a rosszminosegu kaja, es sokaknak nincs valasztasi lehetoseguk, sem megfelelo informaciojuk a kovetkezmenyekrol.)

Onmagaban sem a marha-, barany- vagy birkahussal nem lenne olyan gond, hogy tomeges elhizast okoz.

P.Elliot 2018.10.26. 13:24:57

@Platonica: En azert azt gondolom hogy a gyorskajaban nem az a baj hogy hizlalo hanem a nem megfelelo mennyisegu adag. Ha te az uzleti pl melyhutott vagy kiporciozott egy adagos kesz kajakat veszed es csak annyit eszel amit abban kimernek akkor te meghizni sosem fogsz csak lefogyni olyan kevesket adnak, baratnom panasza hogy amig idohianyban azokat ette, munka utan csak bedobta a mikroba addig meg jocskan fogyott is. Amiota jobban van ideje es foz, az adagok is nagyobbak, nana hogy nagyobbak azota visszahizott mindent, faj a laba a tulsulytol, a cukra is felment, eppen a napokban mondta hogy vissza fog allni a melyhutott kajakra mert akkor semmi baja nem volt.
Az adag, az a baj!

Arthamyr 2018.10.26. 13:27:38

@P.Elliot: @Platonica: A zsírevés önmagában nem okoz elhízást. A mennyiség a lényeges. A testtömeg-változás szempontjából nem _annyira_ lényeges, hogy az ember a kalóriákat zsír, szénhidrát vagy fehérje formában viszi be, sokkal fontosabb a bevitt kalóriák/elégetett kalóriák mennyisége.

Egyébként ez a kövérség-felmérés is érdekes. Vajon mit mérnek, testsúly, magasságot, és ebből megbecsülik a kövérséget? Vagy testzsírt mérnek? Az előbbi elég pontatlan, és nem tudom, hogy belevesznek-e olyan dolgokat, hogy bizonyos embercsoportoknak genetikailag más a testfelépítése, pl. alacsonyabbak vagy robosztusabbak, de ettől még nem feltétlenül kövérebbek.

Arthamyr 2018.10.26. 13:29:18

@P.Elliot: Pontosan, az adag a legfontosabb, legalábbis a testsúly és az elhízás szempontjából. :)

P.Elliot 2018.10.26. 13:31:02

@Platonica: 1 font birkahus nagyjabol 1400 caloria , kivetelesen tudom mert megneztem nemreg egy dietaval kapcsolatban, ha a felet veszed mint egy adag es kell annyi hiszen ott van benne a csont, / karajcsont/, ehhez tegyel hozza koritest, valami kis enyhe desszertet. / leves nem is fer bele/ es mar meg is van nagyjabol a napi kaloria es akkor meg hol van a reggeli? Az ebed? A kenyer? A snackrol most hallgatok, a gyumolcs is van nehany kaloria.

geeeteee 2018.10.26. 13:31:27

@Platonica: Ez az elhízás engem is meglepett, sok kiwit ismerek, sok munkatársam is volt onnan, de csak egy volt kövér, Lilien, Lulunak becéztük, ő viszont annyira, hogy varrás mentén repedt. Akár egyedül is képes lehet lerontani a statisztikát. Napról-napra gyarapodott, mígnem cipőkanállal kellett beszálljon a kamion fülkéjébe, később meg csípőprotézis műtétre lett szüksége, azt hiszem már jobban van. És maori. Volt egy másik maori sofőr csaj is, nem ugrik be a neve, negyvenesen is olyan lapos hasa volt négy gyerek után, amit a húszévesek is megirigyelnének. A csípőcsontjai között be lehetett látni a hasa aljáig, olyan. Mennyi ilyet sasoltunk még kiscsikóként a strandon. Nem tudom, hogyan csinálta, valószínűbb, hogy alkati kérdés is, mert a junk food-ot azt ette, meg tolta a sört is.

Platonica 2018.10.26. 13:39:57

Tovabbra is fonntartom, hogy nem a hus milyensege, tipusa okozza az elhizast. Igen, lenyeges a mennyiseg, me'g lenyegesebb, hogy milyen eletmoddal parosul a bevitel. (Kajakolimpikon csaladtagom me'g 50-es eveiben is barmennyit ehetett:-D)
Gyorskajak alapvetoen egeszsegtelenek, es melega'gyai (osszeteteluk, elkeszitesi modjuk reven) az "obesity epidemic"-nek...

P.Elliot 2018.10.26. 13:50:00

@Platonica: Nekem is van csaladtagom aki ehet barmennyit de nem fog rajta, probalnam meg en!

Platonica 2018.10.26. 13:54:55

@P.Elliot: probald meg, es ehhez igazitsd a fizikai terhelesedet is;-)

Platonica 2018.10.26. 14:09:06

Az olimpikon rokont pont azert irtam, mert amikor abbahagyta a napi szintu sportot kesobb, egybol nem volt mindegy, hogy mennyit/mit eszik. Szoval nem a szerencses alkatanak vagy metabolizmusanak koszonhette, mint akikol itt irtatok nehanyan. Az egy masik te'ma.

geeeteee 2018.10.26. 14:13:02

@puhacica: Egyetértek. Nagyon eltalált meghatározás. A foglalt nagyot álmodós szócsoportról meg elsőre azt gondoltam, hogy suta, most ott tartok, hogy bátor. Stilisztikailag furcsa vagy árulkodó, nem tudom eldönteni. A videónak meg neki kell fussak még egyszer, pedig én nem bánom az amatőr kategóriát és kíváncsi is vagyok. Az szerintem sem sikerült, sajnálom. Dikusz szerint erőltetett, igen, valahogy az, valahol mesterkélt, nem tudom ki a kérdező, lehet vele nekem sem ment volna.
Nem akarok indiszkrét lenni, Szandrára hagyom, jön-e és válaszol rá vagy nem. A vízumról hallottam olyat, hogy ugródeszka lehet a letelepedéshez, az a csavargós év esély újítani egy ottani lovagot. Aka kenguruvízum.(A farokratámaszkodás pedig nemsemleges, nesze gender:)) Ez mindig kimarad, micsoda tabu, pedig sokan érintettek, akár én is. Nem kell akaratlagos legyen, csak hagyni vagy várni, lehet az is őszinte.

geeeteee 2018.10.26. 14:13:16

@Arthamyr: Szerintem a GP-knek fejben fut a testtömegindex.exe. A 180 centimhez 83 kilót gondolkodás nélkül letúlsúlyozta a turbános koma. Voltam 89 is, most 78 körül, ha befeszítek a tükör előtt, még meg is kívánom magam. Legalább magunkat szeressük. :D
Kiráz a hideg a megmondó lájvsztálj blogoktól, akinél arra van szükség, azoknál már az sem fog segíteni.

adg 2018.10.26. 14:20:00

@puhacica: hiaba nyilik ki, ugyse leszel soha maori. Csak egy wog, barmerre sodor a szel.

adg 2018.10.26. 14:21:26

Egesz jo poszt, lelkes, pozitiv. Sok sikert!

P.Elliot 2018.10.26. 14:29:09

@Platonica: Nem vagyok kover de jot tenne neheny kilot ledobni.
A melyhutott kajak nem annyira izesek, a sajat keszitesu jobb meg fozok is a csaladnak, azt hiszem ez mindent megmagyaraz, ja, es gyenge is jellem vagyok bizonyos eteleknel,...... eleg sok etelnel.
Nem is remelek jelentos eredmenyt holott nemileg sportnak lehet nevezni a reggeli uszasokat.

puhacica 2018.10.26. 14:30:35

@geeeteee: fantasztikus, hogy erre eddig nem gondoltam, most meg mar keso! csak egy farokra kellett volna tamaszkodni es enyem lett volna a vilag... :D

@adg: marpedig en akkor se leszek tobbe magyar. pont.

P.Elliot 2018.10.26. 14:34:02

@Platonica: Meg annyit hogy amikor csinaltak az a McDonaldos filmet az elhizasrol. / nem lattam csak olvastam rola/, a foszereplo vegetarianus volt ha jol emlekszem, sportszeru eletet elt es a filkeszitesnel egybol rengeteget kezdett enni a McDonaldnal, a valtozas akkor is meglett volna ha pl. porkoltet eszik nokedlivel..
Na, mentem a dolgomra egyelore, nemi hazimunkaval egyensulyozni hogy delben kimegyunk ebedelni valahova ahol nem melyhutott adagok lesznek korantsem...
Ja, ja, a gyenge jellemseg....

adg 2018.10.26. 14:37:17

@puhacica: hat mi leszel? Maori tuti nem, uzbeg sem, szoval igazan nem tudom akkor micsoda.

adg 2018.10.26. 14:46:08

@P.Elliot: estere egy kis neznivalo akkor, itt a mcdonaldszos film, erdekes amugy. A legkisebb gond, hogy felszedett par kilot.

youtu.be/j1NnrXknRNg

puhacica 2018.10.26. 14:51:19

@adg: majd eldontom, jo? mondom, hogy kinyilt a vilag!

geeeteee 2018.10.26. 15:01:14

A fehér Weiss-nek(nem a narancssárga Gebrüdernek) jártam ruszkit. Egy 4-5 kilós papírzacskónyi alma bőven fedez egyhetes kormánytekerést pár vodkás ferde este mellett. Volt olyan is, hogy még az sem fogyott el. Emlékszem, 380-as Major-öm volt, Yvettre is a festékbolt előtt Ausztriában.

geeeteee 2018.10.26. 15:01:14

@puhacica: Nem akarom én ezt erőltetni, meg tapasztalatom is csak eggyel van, az eddig nem volt rossz mankó. :D Célzásnak meg legkevésbé szántam, nehogy bárki magára vegye. Ez tényleg érzékeny téma.

puhacica 2018.10.26. 15:08:57

@geeeteee: celozgassal csak nyugodtan, akinek nem inge, majd nem veszi magara. :D

Arthamyr 2018.10.26. 15:10:01

@geeeteee: Majd azért ne felejtsd el letörölni a tükröt. :) A BMI nem túl jó, de legalább könnyen mérhető és lehet belőle statisztikát csinálni, amit utána elemezni is lehet, és ebből meg is lehet élni. :)

geeeteee 2018.10.26. 15:16:34

@adg: Ezt már láttam régen, azóta van másik, de az inkább céges ügyekre fókuszál, nem az egészségre. Annak ellenére tanulságos.

Két és fél évet autómentőztem a királyi társaságnak(RAC), akkoriban csak ezeket ettem, mégsem híztam, kapkodós idők voltak, soha nem tudtam megenni helyben, 19 órás on-call-okkal. Cserébe fittness és heti 3grand? A másik sztori a gerincműtét utáni vízóra leolvasó meló, sétálni kell, csináltam napi 25-30 km-t. Azt is junk-on.

geeeteee 2018.10.26. 15:29:06

@Arthamyr: Az a tükrös dolog max a randevúra lehetne metafora, soha nem is próbáltam. Ha a plafonnal gyanúsítanál, akkor már lenne bűntudatom.
A BMI meg azért jó, mert jól mérhető. Aki meg azért az osztásért fizet, azt sajnálom. Nem lenne képem ezért pénzt kérni.

adg 2018.10.26. 15:31:09

@geeeteee: azert nezi a majfunkcioktol a varkepig, mittudomen par dolgot.
Semmi esetre sem elnek rajta, szerencsere a gyorskajaldak szaga elegge taszit, hogy ne menjek be. Ha a gyerkek nagyon nyignak, akkor az anyjukat kell meggyozni.

adg 2018.10.26. 15:33:45

@geeeteee: azt meg nem is tudtam, hogy a vizoraleolvaso bizniszbe is beszalltal.

geeeteee 2018.10.26. 16:00:03

@adg: Figyelj, nem volt más. Egy-két zsákbamacska(luckydip) szendvicses, ahol még azt sem látod, hogy mit veszel. Ahhoz képest még jól is esett. Mértékkel szerintem rendben van az a konyha is. Árban otthon meg nehéz lepipálni. Ott is mérnökök meg közgazdászok vannak. De már sok éve még a közelükbe sem jártam.

geeeteee 2018.10.26. 16:46:07

@adg: Volt ilyen kitérő is, nem jut eszembe a szó, felújítás, valami ilyesmi, pár hónapig muszáj volt csináljam. Érdekes a megközelítésed, tényleg biznisznek is fel lehet fogni. Szerintem te is igyekeznél talpra állni, fektetnél bele energiát. Kivettek néhány porckorongot, vagy amit azokból találtak, aztán meghagyták a fusiont megoldásnak, ez 12 éve volt. Az első wc 40ezer, a másodikra meg nem is emlékszem, ugyanannyi. Pedig ebből több is kikerülhetett volna?

Mrs. Clayton 2018.10.26. 17:08:47

Ja kerem a franciak meg a McDonald’sban is label rouge minosegu csirket arulnak. Vagyis csak gondolom, mert Monacoban igy volt. Tessek oda jarni, akinek szamit az egeszsege es nem akar lemondani a gyorskajarol. Monaco meg meg meno is. Mondjuk a yacht club kicsit dragabb mint a McDonald’s

Platonica 2018.10.26. 18:15:53

@P.Elliot: En nem moralis itelkezesnek szantam, legkevesbe szemelyeskedesnek! Csak tenyleg osszefugg az enegiabevitel meg leadas:-) Es nem elsosorban melyhutott kajat ertek a gyorskajan, hanem a junk food-ot. Illetve ha nagyon szigoru vagyok, akkor azokat is, amiket keszen vesznek az uzletben es csak mikroba dobnak otthon.

2018.10.26. 20:15:41

Szerintem a sport olyan nagyon nem segit a suly megtartasaban, ahhoz nagyon sokat kell edzeni, hogy szamottevo kaloria vesszen el bele. Szerintem az osszefugges inkabb ott van, hogy aki rendszeresen sportol, ami azert fegyelmet es akaraterot kivan, az mentalisan jobban felkeszult arra, hogy megallja, hogy ne egyen annyi felesleges szart, vagy egy rossz periodus (karacsony, nyaralas) utan jobban odafigyeljen

2018.10.26. 20:18:34

@geeeteee: A tukorbe nezelodve en is mindig azt gondolom, milyen bazira nagyon mazlista a felesegem :))) azert megnyugtat, hogy ez a merteku onelegultseg nem csak nalam van meg

Platonica 2018.10.26. 20:40:18

@LepesMez: Ha "megelozesrol" van szo, akkor az onfegyelemmel es akaraterovel egyetertek, de azert szerintem nem lehet elvitatni, ha mar bevitte valaki a kaloriat, akkor sulyt tartani vagy veszteni annak ledolgozasaval lehet. Ha sokat vitt be, akkor, igen, ahogy irod, sok-sok mozgassal, fizikai munkaval, kemeny sporttal stb.
Bar engem konkretan a komolyabb pezsgessel jaro szellemi munka fogyaszt/tart karban legjobban, ezt mar eszrevettem. Amikor ilyenben dolgoztam, akkor kvazi semmi sport nem is kellett, siman egettem benne magamat:-x

kardio1 2018.10.26. 21:39:00

@puhacica: angolnak tartod magad ?
Ez egy érdekes beszélgetés témája lehetne itt egyébként, hogy ki minek tartja magát, és hogy minek tartja őt a környezete.

kardio1 2018.10.26. 21:39:10

@puhacica: angolnak tartod magad ?
Ez egy érdekes beszélgetés témája lehetne itt egyébként, hogy ki minek tartja magát, és hogy minek tartja őt a környezete.

Arthamyr 2018.10.26. 21:42:45

@LepesMez: Van igazságod az étkezési fegyelemmel kapcsolatban, de azért a sport messze nem elhanyagolható kalóriaégető. Napi fél óra intenzív sporttal 300-500 kalória elégethető, testsúlytól függően akár még több is (aki 100+ kg, az biztos többet éget el, ha bírja szuflával). Ha valakin sok izom van, azt már fenntartani is egy csomó extra kalória (bár ugye edzés nélkül azt leépíti a szervezet, hosszú távon nem marad meg passzívan, ha valaki nem edz), de még a zsír is megnöveli az energiaigényt (pl. 100kg-s testtel, 25% testzsírral már elég fárasztó lehet futni, és az még nem is a komolyan elhízott kategória). Ha valaki többet is rá tud szánni, mondjuk napi másfél óra, az simán elégethet egy-két extra étkezésnyi kalóriát is.

Amikor kijöttem Írországba, semmi lényegeset nem változtattam, csak biciklivel kezdtem dolgozni járni (kb. napi 30 perc laza tekerés volt), ettől stabilan leugrott 5 kiló pár hónap alatt, pedig talán többet is ettem, mint előtte.

Aztán átálltam a fitness junkie életmódra, napi 8x kaja, reggel fél hatos kelés, este nyolcas-kilences fekvés, táplálékkiegészítők, kalóriaszámolgatás, személyi edző, volt, hogy napi 2 edzés is befigyelt. Volt hatása, de nem voltam vele elégedett, finoman szólva sem volt annyira jó érzés, és elég drága is volt. Belefáradtam, azt gondoltam, ennyit nem ér az egész, és feladtam, hagytam a picsába a napi 8x kajálást és hasonló állatságokat.

Azóta a kaját normalizáltam napi 3-ra, amit nem pontosan időben eszek meg (plusz táplálékkiegészítők, de ezekből igazából csak a fehérje tartalmaz jelentős mennyiségű kalóriát), és heti 4-7 edzést végzek. Ezzek még szigorú élet eredményén túl is elég jelentősen továbbfejlődtem, pedig eszek junk food-ot, iszom alkoholt is és egyáltalán nem követek szigorú diétát (nincs kalóriaszámolgatás meg tiltott kaja).

Tizenéves/korai huszonéves koromban is akármennyit ehettem/ihattam, amikor versenyszerűen sportoltam. Volt, eltüntettem egy vödör makarónit (nyersen fél kiló volt a tészta, hozzá arányosan volt minden más is - ma ennek kb. a harmadát esszük meg ketten ebédre), ami azért nem egy diétás kaja, vagy mondjuk esetenként 3 nap alatt megittam 80 sört (most egy évben iszok ennyit kb.).

TL;DR: A saját tapasztalat jópár év után, két különböző életkorból, több különböző edzésintenzitás és étrend mellett, hogy az edzés a legfontosabb, sőt már egész kis, könnyed testmozgásnak is tud mérhető hatása lenni.
A fontos, hogy sűrűn csinálja az ember, és ne hagyja abba, mert mondjuk heti fél óra lötyögés tényleg nem fog érni semmit sem, heti egyszeri 2 órát meg nem lehet kibírni felkészülés nélkül.

puhacica 2018.10.26. 21:43:01

@kardio1: jaj dehogyis, csak hulyeskedunk. :D mi mas lennek, ha nem magyar, minden porcikamban benne van az, hogy honnan jottem, ha akarnam se tudnam letagadni. :)

Csodabogár 2018.10.26. 22:03:22

@Arthamyr: Soha nem sportoltam és nem is voltam kövér. Viszont rendszeresen mértem mindig magam és nem az ötödik plusz kilónál jutott eszembe, hogy nem kellene annyit enni vagy annyi édességet stb. Szerintem ez sokkal egyszerübb, mint a minden féle diétákat betartani vagy legalább is kipróbálni. Sportolni simán lusta vagyok/voltam, viszont lépcsőkön mindig gyalog jártam és ha lehet nem autóztam. Ma is szivesebben megyek néhány megállót gyalog, mint hogy várjak a megállóban. Az autót meg már rég eladtam, mert nekem tök fölösleges volt.

nyuszigonosz 2018.10.26. 22:03:22

@kardio1: Igen, ez egy tényleg érdekes beszélgetés lehetne/ lenne. Föleg, hogy az embert minek tartja a környezete. :-)

puhacica 2018.10.26. 22:15:58

@nyuszigonosz: @kardio1: de szerintetek komolyan lehet az olyat venni, aki felnottkent elkoltozik egy uj orszagba es par ev mulva kitalalja, hogy o akkor mostantol francia, angol, brazil, japan, akarmi?
mert bennem soha egy pillanatra se merult fel, hogy barmi masnak gondolnam magam. mindemellett nyilvan nem vagyok egy melldongetos hazaffy, de talan nem is ez a lenyeg.

Arthamyr 2018.10.26. 22:21:30

@Csodabogár: Te nő vagy. Egy nőnek szerencsés genetikával kb. a "nem is voltam kövér" elegendő ahhoz, hogy szép legyen, főleg akkoriban, amikor még te fiatal voltál, akkoriban még a férfiak sem nagyon voltak kigyúrva. Érdemes megnézni, hogy néztek ki még bizonyos élsportolók is mondjuk a 70-es években, meg hogy néznek ki most. :) Ma azért már kicsit más a helyzet, nagyon sokat fejlődött a táplálkozástudomány, edzéstudomány stb., a sport is könnyen elérhető mindenki számára, sportfelszereléshez is könnyen hozzá lehet jutni.

A séta is nagyon hasznos, és bizony égeti a kalóriákat, lassan, de biztosan (testépítők is csinálják zsírégetési céllal), csak sokkal lassabban, mint pl. a gyors futás. Az meg, hogy rendszeresen méred magad, és már a második kilónál eszedbe jut, hogy akkor kicsit vissza kéne venni a sütiből, egyfajta étrend (lehet, hogy helytelenül én a diéta szót használtam étrend megfelelőjeként korábban - mindig angolul olvastam erről), és még csak nem is a leglazább fajta.

Arthamyr 2018.10.26. 22:36:20

@puhacica: "felnottkent elkoltozik egy uj orszagba es par ev mulva kitalalja, hogy o akkor mostantol francia, angol, brazil, japan, akarmi" - Itt is akad ilyen, vagy rosszul látom?

2018.10.26. 22:46:50

@Arthamyr: azert egy atlagember nem fog olyan intenziv mozgast folytatni "holnaptol", minden nap, hogy fel ora alatt 500kcalt lecuppantson. En 14 eves korom ota gyurok kisebb nagyobb megszakitasokkal, tehat igy nottem fel, beleegett a rutinjaim koze, megis azt mondanam, hogy a reggeli edzeseim kozel nem egetnek annyit, meglepodnek meg 300-on is.

Egy atlagembernek a keves eves az egyettlen ut a fogyashoz. Az edzes csak arra jo, hogy ne legyen csoffadt a segge :)

Napi 1500kcal kaja meg kibirhato konnyeden, az egyenerteku a durva edzesekkel

puhacica 2018.10.26. 23:12:07

@Arthamyr: akad, akadt, de nekem ezeket nagyon nehezemre esik komolyan venni. (mindemellett azt azert szeretnem hangsulyozni, hogy tolem mindenki annak vallja magat, aminek csak szeretne, maximum megmosolyogtat vele.)

Arthamyr 2018.10.26. 23:12:53

@LepesMez: Lehet, nem tudom, hogy te mit/mennyi ideig csinálsz reggelente.

Ha valaki csak napi 6-7 kilométert fut (ez kb. fél óra alatt teljesíthető is), az tudtommal simán eléget 300 kalóriát, még akkor is, ha az illető egy 50 kilós nő. Ha egy 110 kilós férfi, akkor meg megvan az 500 is.
Vagy csinálsz egy ütősebb köredzést, mondjuk 10-15 másodperc pihenő, 45-50 másodperces állomásokkal, körönként egy 2-5 perces pihenővel, szerintem az is lepattint ennyi kalóriát, és ezt össze is rakják a legtöbb konditeremben, vagy csoportos órák is vannak.
Az úszás is el tudom képzelni, hogy eléget ennyit fél óra alatt.

Egyébként a bevitt kalóriák is fontosak, ezt egyáltalán nem vitatom (a bevitt és a felhasznált különbözete a lényeg), csak szerintem nagyon is érdemes belevenni az edzést a napi rutinba, fel lehet vele tornázni az elégetett kalóriákat elég jelentősen. Valahol olvastam, hogy Michael Phelps pl. 8000 kalóriát vitt be naponta, vagy Ronnie Coleman 5-6000-t. :) Egyik se volt puhos.

Csodabogár 2018.10.26. 23:37:04

@Arthamyr: A helyzet az, hogy nem sétálok hanem megyek, ami lényegesen tempósabb mint egy lassu séta. Nem is tudok igazán nagyon lassan menni. Étrend nincs nálam, ha kicsit elszaladt a súlyom, mondjuk 1 kilót, akkor egy időre leálltam a munkahelyi sütemény evéssel. Egyébként azt eszem ami izlik, de pl. mióta már nem dolgozom, nem sütök, mert ha sütök akkor meg is eszem és az nem lenne jó. De ma délután is voltam egy jó cukrászdában és bizony torát ettem, ez nem fog bezavarni a súlyomba, máskor is előfordúl. Talán a legfontosabb, hogy unalmamban nem eszem. Tehát nézhetek tv-t nem fogok se mogyorót, se csipszet se semmit enni. Csak akkor eszem, mikor kifejezetten éhes vagyok és nem annyit, hogy majd szét pukkadok utána. Nekem ez a legegyszerübb módszer tartani a 60 kilómat.

Arthamyr 2018.10.26. 23:58:59

@Csodabogár: Ki mit tekint ugye sétának. Van aki 7km/h alatt, van aki 4 alatt. Én ha gyalog megyek valahova szoktam mondani, hogy "elsétálok x helyre", akkor is, ha "gyorsan" megyek (már amennyire a gyaloglás tud gyors lenni). Sosem várom meg, amíg éhes leszek, nem szeretem, ha éhes vagyok (fáj a hasam, szédülök, minden bajom van). Szerinted az a jellemző, hogy valaki tv-t néz, az egyből valamit rágcsál mellé, vagy unalmában eszik? Csak mert én sem szoktam, de azt gondoltam, hogy az emberek akkora része nem teszi, hogy ezt sosem gondoltam külön említésre méltó dolognak.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.10.27. 00:07:36

Uj-Zealandrol eszembe jutott ez a poszt, ami egy amerikai lany kicsit altalanosito, de azert eleg jo megfigyeleseit gyujti egybe :)
Jopofa latni, hogy mi a kozos benne azzal, amit a mai posztban is olvastunk :)

www.youtube.com/watch?v=JpY3uXGXaQ4

2018.10.27. 00:32:34

@Arthamyr: ez igy van, ahogy mondod, de ha most fogyasrol beszelunk, akkor olyan emberekrol beszelunk, akik nem futnak kilometereket naponta, es nem is fognak, mert puhanyok. azert jutottak el odai, hogy szamottevo felesleguk van.

nagyon keves peldat lattam arra (most hirtelen nem is tudok, csak nem akarom mondani, hogy meg soha nem ismertem olyat), aki fogta magat, es egyszercsak attert a puhanysagbol valami ertekelheto mennyisegu mozgasra. biztos van ilyen, de szerintem kb szaz dagibol 1.

a maradek kilencven kilenc ul a konditeremben es elszovegeli az idot. az nem eget 500kcalt. plusz az emberek nagyresze el sem jut a konditerembe, mert reggel felkel, ledobja a gyereket, melozik 8-9-10 orat, hazaer, megcsinalja az egyeb dolgokat, aztan teljesen ertheto modon nincs kedve edzeni. azt is megertem, hogy masfel oraval hamarabb sincs kedve felkelni reggel csak ezert.

en amugy reggel edzek, kb 30-40 percet, nem halok bele stilusban, de azert normalis odaadassal. De nekem van sajat konditermem, amivel megsporolok egy csomo idot.Elvileg minden nap, es hetvegen kemenyebben-hosszabban, bar az elmult par honapban lusta voltam :)

adg 2018.10.27. 01:18:11

@puhacica: hiaba bizonygatod, ugy sem vagy brittt. Punkt. :)

adg 2018.10.27. 01:20:23

@geeeteee: ez igy van, parsze. Kis szedett vetett bufek nyilvan meg tobb szart beledaralhatnak, de egy rendes etteremben sem feltetlenul tudjuk, mit kaptunk.

Arthamyr 2018.10.27. 01:32:11

@LepesMez: Valamit nem csinálni mindig időtakarékosabb lesz, mint valami mást csinálni. Ha valaki hosszú távon nem tud/akar semmilyen edzésre rászánni napi rendszerességgel időt, az tényleg jobban jár a kevés kajával, ami ráadásul pénzt és időt is megtakarít. Itt van pár tag a konditeremben, akik egész látványos eredményeket értek el, szoktak néha küldeni sikersztorikat, és nem kamu, mert láttam az embereket (csak nekem nem tűnt fel, mert ugye lassú az átalakulás). Nem véletlenül szokták ezt életmódváltásnak csúfolni, a rendszeresség és a hosszú táv lényeges. :) Bár szerintem ha férfiként "versenyképes" akar valaki maradni manapság, azért a "nem vagyok kövér" nem elég. Nyilván ahol már gyerkőcök vannak, ott - teljesen jogosan és nagyon helyesen - gyakran mások a prioritások, kevesebb a szabadidő, már napi fél óra+overhead is nagyon drága tud lenni, ha az az utolsó szabad órából jönne le.
Régen én is reggel mentem, de mostanában inkább akkor megyek le, amikor üresebb a terem. Már azt sem gondolom, hogy sok értelme lenne az otthoni teremnek, mert egy profi konditerem azért sokkal jobban felszerelt, mindig akad egy a közelben (nekem 3 perc séta körzetben van legalább 3, de lehet, hogy több is), ráadásul ott nincs semmilyen figyelemelterelő dolog, pl. nem kell emailre válaszolni és hasonlók. Persze neked más a munkabeosztásod, vannak gyerekeid, úgy azért kicsit drágább az időd, és egyből lehet értelme az otthoni felszerelésnek, nekem nem számít, hogy mondjuk napi tíz percet spórolhatnék vele. Legalább kimegyek a levegőre. :)

puhacica 2018.10.27. 09:09:08

@adg: pedig en igazi ledi akartam lenni... :°°°°(

Arthamyr 2018.10.27. 11:19:38

@LepesMez: A 15 percnek már otthon sem sok értelme van, ha súlyzózól, akkor kb. a bemelegítés tovább tart. És igen, a publikus teremnek vannak apró előnyei, de otthon meg ráveheted a feleséged a terem használatára, lényegesen praktikusabb, mint egy random csaj, szóval ez az előny pótolható. :)

Dikusz 2018.10.27. 11:23:11

@Arthamyr: @LepesMez: De aki élemedettebb korú, és egyszerűen szeret enni, azzal mi van? Ráadásul nem is mondható kifejezetten tohonyának. Az igazság az, hogy első kézből tudom az eredményt... :)))

Komolyabbra fordítva a szót: Magában a konditermezés sem sokat ér, ha nem figyel oda az ember az étkezésére, hiába edz valaki rendszeresen. Sokan azt gondolják, ha lemennek a kondizni, fél órát izzadnak ilyen-olyan gépeken/súlyzóznak/beszednek pár tablettát, már megtettek mindent az egészségükért.

Arthamyr 2018.10.27. 11:38:50

@Dikusz: Erre írtam pl. Phelpst vagy Colemant, na ők egész biztos többet ettek, mint amit az átlagember egyáltalán meg tud enni, én pl. nagy bajban lennék, ha napi szinten 5-6000 kalóriát be kéne vinnem. :) Nyilván ők nem lötyögték el az edzést, és nem is napi fél órát töltöttek vele.
Ez az önmagában nem sokat ér nézőpont kérdése. Szerintem napi +1 étkezésnyi kalória elégetése jelentős. Viszont mindenképp megéri odafigyelni az étkezésre, ez vitathatatlan. Ha másért nem, azért, hogy minél finomabbat egyen az ember.

Dikusz 2018.10.27. 12:30:21

@Arthamyr: Az már más téma, hogy ők tulajdonképpen mit is ettek (és a többi szuper eredményt elérő élsportoló), ami megfelelt az 5-6000 kalóriának. Biztos gondosan válogatott biozöldséget, és biogyümölcsöt...
Sokáig nagyra értékeltem a sportot, gyerekkoromban magam is műveltem, bár kevés tehetséggel, és annál is kevesebb szorgalommal. Ma már tudomásul kell venni, hogy az elért eredmények nem biztos, hogy kizárólag a gondosan megtervezett edzéstervnek köszönhetőek.
Ha csak Colemant nézzük (halványlila segédfogalmam nem volt róla, ki ez a csóka, amíg ki nem gugliztam) nehezen tudom elképzelni, hogy csak a gondosan megtervezett edzésmódszernek köszönheti ezt a csudálatos formáját...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.27. 16:51:19

A fikázók még nem értek ide.
Amúgy gratula és örülök,hogy sikerült jól érezned magad!

Arthamyr 2018.10.27. 18:27:47

@Dikusz: @LepesMez: Egyetértek, torz, aránytalan freak. :) Nem azért hoztam fel példaként, mert szerintem szép ember lenne, hanem mert embertelen mennyiséget zabált, és mégis 10% körüli-alatti testzsírral élt évekig (mint a legtöbb komolyabb testépítő, de ő elég hosszú ideig is csinálta ezt - meg is van az eredménye, pár kivett csigolya formájában).

@Dikusz: Nem annyira lényeges, hogy mi a kalória (ok, ez így szigorúan véve nem igaz, de a mennyisége sokkal fontosabb, ha az nincs rendben, kár vesződni az egyéb paraméterekkel), hiába eszik valaki csirkemell+rizs kombóból napi 3000 kalóriát (vagy akármilyen csoda-bio superfoodból), ha nem edz rendesen, 99%, hogy elhízik.
Valóban, szerintem sem csak a kaja, a genetika és az edzés miatt lett Coleman olyan, amilyen. Viszont nagyon sok és kemény edzés nélkül nem lett volna olyan. Phelpsnek is adhattak akármennyi/akármilyen kaját, doppingot, bármit, ha nincs embertelen sok munka, semmi eredménye sem lett volna, így meg azért leesett pár olimpiai arany neki. A napi kalóriabevitelével egy lett volna a kórosan elhízott amerikaiak közül, akiknek 30 éves kora előtt már gyomorszűkítő műtét és zsírleszívás kell, hogy életben maradjanak. Az edzéssel nagy dolgokat lehet elérni (amit természetesen nagy mértékben tovább lehet javítani megfelelő életmóddal), csak csinálni kell rendesen és rendszeresen, aki mást mond, nincs igaza.

Arthamyr 2018.10.27. 18:54:21

@LepesMez: Én nem arról beszélek. :) És nem is vitatom ez igaz, az. Abban is teljesen igazad van, hogy sokan belebuknak. Sok a konditeremben csak lézengő ember, aki az időt rászánja, csak közbe szelfizik, meg ki tudja mit nézeget a telefonján. Vagy pár hét után lelohad a lelkesedésük, és abbahagyják. Sok módja van az elbukásnak. :)

Én csak annyit mondok, hogy napi párszáz extra kcal elégetéséhez messze nem kell annyit edzeni, mint egy élsportoló, simán beleférhetne egy átlagember idejébe (visszatérve a fentire, naná, hogy jobban belefér a kevesebb kalóriabevitel, mivel az 0 extra idő). Meg azt is, hogy az edzésnek vannak olyan hatásai is, amit a kevesebb kajával nem lehet elérni, a két dolog nem 100%-ban kiváltható egymással, csak jól kiegészítik egymást.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása