oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. október 25. 06:30,  Hazaköltözni Norvégiából – van az a pénz? 170 komment

2018. október 25. 06:30 Határátkelő

Hazaköltözni Norvégiából – van az a pénz?

A mai poszt részben annak a sorozatnak a része, melyben azt feszegettük / feszegettétek, vajon mekkora az az összeg (egyáltalán: van-e), amennyiért hazaköltöznétek külföldről, illetve megfordítva, amennyiért már nem érné meg elmenni. Tamás Norvégiából egyrészt megválaszolta a kérdést, másrészt ennél kicsit tovább is ment.

Mekkora az az összeg, fizetés, amiért visszaköltöznél Magyarországra? És megfordítva: mi az a fizetés, amit ha megkapnál, eszedbe sem jutna elmenni? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

cim_185.jpg

„A nyáron felbukkant egy hír, amit elmentettem és most aktuális lett (mélyvíz).

Különböző kutatások nagyjából hasonló eredményeket szültek, hogyan áll észak az úszással? 10-12 évesek úszástudása alapján Norvégia a sereghajtó. 

Egyébként északon a fulladásbiztos úszás mérőszáma a megszakítás nélküli 200 méteres táv, ebből 50 méter háton. Norvégia alig 50% felett, Izlandon 90% feletti az úszástudó gyerekek aránya. Ezen a meleg nyáron egyébként rekordszámú vízbe fulladás történt, sajnos.

uszas.jpg

Ennyit bemelegítésként, aztán...

Jaj, hol is kezdjem? Jönnék, mennék, maradnék, vagy mi van? 

Mi az az összeg, amiért hajlandó lennék hazaköltözni? A kérdés ezen fele vonatkozik ránk, a válasz pedig, nincs az a pénz. A pénz nem minden! 

Ja, persze, hogyne, pont Norvégiából mondod ezeket, meg ne játszd az agyad köcsög... csak elgondolkodtam a reakciókon. 

Elsőnek három link (ez az indexes cikk a magatartászavarosok oktatásáról, egy blogposzt a gyerekeket boldoggá tevő iskoláról és a Totalcar írása a rendőrökről), amik írásra késztettek, a másféle értékrendszer és a másféle igények egyfajta megfogalmazásaként, és egyben pedig az ittlétünk igazolásaként. Na nem mintha igazolásra lenne szükségünk, ellenben tökéletes válasz arra, hogy a pénz nem minden.

Nem mindig a pénz az elsődleges 

Autista gyerekkel azért szerintem másképpen gondolkodik az ember, vagy másképp kell terveznie. Ez nem panaszkodás, egyszerűen ez az igazság. De lehetne ezt sorolni, hogy aki mozgáskorlátozott, vagy egyéb problémája van, annak mennyire élhető például Magyarország, vagy a világ más országai. 

Ilyen esetekben nem feltétlenül a pénz az elsőszámú ok az életminőség kérdésében. Nem akarok hülyének tűnni, a kivándorlók többsége anyagi megfontolásból dobbant, azonban hiába próbálják bizonyos körök elbagatellizálni, szerintem jelentős arányban vannak azok, akik egyéb okok miatt léptek meg, vagy már kint élőként világosodnak meg, és jönnek rá, a pénznél vannak fontosabb dolgok is. 

A fenti három írást is ezért hívtam segítségül, mert nem szeretnék regényt írni (így is hosszú lesz), és mert három olyan területet érint, ami alapján világossá vált, hogy nincs az a pénz. Ezt nem lehet pénzzel kiváltani, csak munkával és változással a fejekben. Az utóbbira az elmúlt éveket elnézve nem sok az esély, sajnos... 

A norvég iskola 

Nem is tudom mit gondoljak arról, aki a liberalizmust elutasítja. A skandináv / norvég iskolák maga a liberalizmus, Norvégia pedig egy liberális szocializmus. Nagyjából a jellemző tulajdonságok közül a jobbakat összevegyítve. És ezt élvezik a gyerekek, itt egyszerűen jó gyereknek lenni. Akkor az szar? 

Hiába az a magyar gondolkodás, hogy már az általános iskolából professzorként kell kikerülni, ez egy nagy baromság. A bemagolt tudás elveszik, a tanulás vágyával szeretetével együtt. Miért nem lehet toleranciára, elfogadásra, az alapvető normális emberi ösztönökre érzésekre „gyúrni” a fölösleges tudás helyett? De hogyan? 

Egy egyszerű példával, megoldással. Mi azért költöztünk odébb itt Norvégián belül, mert nem voltunk megelégedve a sulival (de mi a másik oldalról jövünk), olyan helyet kerestünk, ahol van spéci suli „másmilyen” gyerekeknek. 

Viszont, ha nem ilyen iskolába járna, akkor a lakóhelyhez tartozó iskolának kellene bevennie. Egy előzetes felmérés (PPT foglalkozik ezzel) alapján megállapítanák, hogy mire van szüksége a gyereknek (mennyi asszisztens stb.) majd az iskolának kell ezt intéznie, nagyjából... 

Persze egy „más” gyerek nem fog úgy haladni, mint az osztály, de van saját „személyzete”, kit érdekel? 

Viszont a gyerekek látják és természetesnek veszik, hogy nem vagyunk egyformák, ez igaz a multikultira is. Egyszerűen a bőrszín, a másság nem lesz kiindulópontja egy képzelt gyűlöletnek.

Az igazi tudást pedig egy gyerek ráérne felvenni egy gimnáziumban, szaksuliban majd főiskolán, egyetemen. Az általános iskola csak szélesítse a világképet, a későbbi tanulás alapjait, és például legalább egy idegen nyelv komoly elsajátítását. 

Az emberi oldalt pedig a színes ábrázatokkal és a másmilyenséggel gyakorlatilag automatikusan elérik. Egy gyerek nem hülye, nem gyűlöl ilyen alapon, miért is tenné? 

Nyilván mindenhol vannak hibák, itt is rengeteg a mobbing (ezek ellenére), olvasni öngyilkosságokat, de próbálnak és szeretnének változtatni ezen is. Ebben lehet szerepe a közösségi médiának is, nem kicsit. 

Erről a témáról oldalakat lehetne írni, vitatkozni, de a lényeg látszik. Az első két belinkelt írás válasza összekombinálva megjelenik a norvég sulikban, lehet így is. 

Egy kis érdekesség. A gyermekünk régi osztálya (pont most, 3 év után, és hogy elköltöztünk?) írt levelet, mindenki külön-külön. Nem a tartalom az érdekes, hanem az írás milyensége. Külalakra gondolok. 

Emlékszem minket mit gyötörtek a szépírással (volt értelme, ha felnőtt korára a többség macskakapar?), ezek a levelek pedig... Semmi folyékony írás, inkább nyomtatott és kusza betűk, de olvasható. 

A lényeg (milyen ember lesz) úgy is majd akkor fog kiderülni, ha felnő. Egyébként annyit még, hogy szubjektíven „pontozva”, a bolgár, fülöp-szigeteki, lengyel és az eritreai gyerkőc írt a „legszebben”, de tényleg, vajon véletlen?

szepiras.jpgElsősegély 

Mivel nemrégiben volt az elsősegélynyújtás világnapja, naná, hogy volt egy cikk, mert büszkék rá. A felmérés szerint (2015-2017) a norvégok 82%-a elkezdi a lélegeztetést és a szívmasszázst amíg megérkezik a szaksegítség. Szerintem ez nagyon jól hangzik.

Elolvasva még azt is megtudjuk, hogy már az általános sulikban is keményen rámennek az elsősegélynyújtásra, hogy úgy kerüljenek ki onnan a gyerkőcök, hogy tudják mit kell tenni. Még suli... 629.300 gyerek jár a 2.858 általános suliba, fogalmam sincs, hogy ez sok vagy kevés. 

„Mások” 

Már írtam valamikor, itt nem kell senkit sem „eldugni”, innen nézve még a németországi és egyéb helyek is kétséget ébresztenek az emberben. A fiunk hiába autista, ez csak a viselkedésén tűnik fel (egyébként - nem mintha ennek számtani kellene, de milyen már a világ? - helyes fickó, fizikailag semmi nem látszik rajta), de az előforduló viselkedési zavar Skandináviát elhagyva lesz látványosság a tapasztalatunk szerint. Arra nincsenek „mások”? 

Ha kerékpározni megyünk (tandem cajga - biztosan ez is benne van a pakliban), a legtöbb járókelő mosolyog ránk, visszaköszönnek (feltéve ha nincs bedugva a fülük), gyakran összefutottunk a speciálsuli asszisztenseivel, akik szintén tandem bringáztatják (több ilyene van a sulinak) a szellemi vagy fizikai sérült gyerekeket.

bringa.JPG

Mivel gyakorlatilag nem nézünk TV-t (részemről kivéve a sportok), így most nem ugrik be a műsor címe, de egy bentlakásos otthonról is van sorozat (Down-szindrómás emberkék), hogyan élnek, miket csinálnak. Itt nem alakul ki félelem egy gyerekben, egy mozgássérült vagy bármilyen más problémával küzdő ember látványától. 

Egy rövidke film...

A legújabb ilyen műsor pedig arról szól, hogyan keresnek és találnak munkát a „mások”. Ezt sem láttam, csak a beharangozó cikket olvastam (most nem találom), amiben egy 20 év körüli IT-s aspergeres srác próbált munkát keresni. 

Vagy 100 helyre küldött önéletrajzot, végül egy boltban lett eladó, amit most egyelőre nem is akar otthagyni, persze most már egy csomóan keresik (itt sem minden tökéletes, mondtam már?). Egyébként mindkét műsor az itteni tv2-n megy, ami a magyar RTL-nek felel meg leginkább a piaci részesedést nézve (azt hiszem). 

Hétköznapi sport 

Az alábbi kép az albiból készült (nyáron reggel 6-tól este tízig kapjuk a napot), ha nem a tenger felé nézünk ezt látjuk. Jobbra egy általános suli (ide járna, ha nem a spéci suliba), a műfüves pályán épp talán szünet zajlik, heverésznek, fociznak vagy amit akarnak.

sport.JPG

A pályát, ha nincsen edzés, esetleg meccs, bárki használhatja, nincs bekerítve, több kapu van, lehet variálni. Rengeteg gyerek (érzésre mind) focizik (csajok is). 

Nyáron (nem csak, hiszen van világítás is) este 11-ig megy a foci (néha tovább, de muszáj ordibálni hozzá?), van két strandröpi pálya is, oda is járt egy-két társaság, sajnos hozták magukkal a zenét is (legalább ne valami szar pop lett volna), de eltértem a tárgytól, egy szó, mint száz, rengeteget vannak kint, télen-nyáron (túranap). 

Közlekedés, mint a társadalom tükörképe? 

Egy másik érdekes vitatárgy a közlekedés, vajon mennyire a társadalom tükörképe? Vajon csak a brutális büntetésekkel érték el nyugaton a közlekedési morál javulását? És ha igen, baj az? 

Például ilyen területeken nem baj, ha egy állam formálni próbálja és beavatkozik az emberek „ízlésébe”, mert ez társadalmi érdek, de ami mostanság odahaza folyik, ahol a kisgömböc fel akar falni mindent, a saját ízlésére és képére formálni a „népet”, azért ez nem ugyanaz. 

Mert úgy tűnik nagyon rossz az ízlése (ez a keresztényesdi például), az értékrendje (az EU is szavazott – hihetetlen, de a norvég hírekben sehol sem szerepelt, legalább nem ég a pofám -). 

Norvégiában nincsenek útszéli plakátok (milyen jó), illetve de. Pár éve indított program volt, és eredményes állítólag, így folytatódik.

ut_1_1.jpgOszd meg az utat. Rengetegen kerékpároznak, figyelj rájuk és viszont.

ut_2_1.jpgElég egyértelmű, ugye? Emlékezz az övre. Pedig ez itt nem is probléma, mindenki beköti magát.

ut_3_1.jpgSebességhatár fölött mész? Jól látsz?

Tudom, odahaza is előfordulnak ilyesmik, viszont a milliónyi plakát közül nem tűnik ki, itt viszont csak ezek vannak olykor az út szélén, így feltűnő. 

Hoztam statisztikát az elmúlt évekből (ezeket találtam hirtelenjében amikor kerestem), egyszerű a matek, Európában Norvégiában a legkevesebb a millió lakosra jutó közúti halálozások száma. 

Jó, tudom, kicsi népsűrűség, kisebb forgalom, de van hó, jég, kanyargós és szűk utak.

kozuti_halalozas.jpg

Ahogy írja a cikk, 2016-ban arányaiban a svédeknél volt a legkevesebb halálos baleset. 23/millió a norvég eredmény (135 halott a kb. 5 millához 2016-ban, 2017-ben pedig 113), a magyar 2016-os statisztika pedig 556/10 millió, ez kb. duplája a skandináv eredményeknek, és itt ez most nem jó. 

A norvég cikknél jól látszik, hogy mennyit fejlődött itt is a közlekedés. Persze sokkal biztonságosabbak az autók, ami 20 évvel (régebbről ne is beszéljünk) ezelőtt halálos kimenetelű volt, az most jó eséllyel nem az. Jobbak lettek az utak is és az egyéb tényezők, mondjuk a forgalom viszont sűrűbb. 

Tisztán látszik, hogy a Nyugat- / Észak-Európa közlekedéskultúrában sokkal előrébb jár, mint Kelet-, a Balkánról meg ne is beszéljünk. Tök mindegy hogyan érték el, az eredmény igazolja a módszer helyességét. 

De sokan megnyugodhatnak, itt sem minden oké.

Csak 55% tartja be a sebességhatárokat (nem mindegy azért, hogy már az 52 is annak számít, vagy csak 60-tól).

Van olyan mért szakasz, ahol 82% nem tartotta be a sebességet.

Csak az autósok fele használ irányjelzőt a körforgalomból kijövet (meg általában is, saját tapasztalat) például (BMW, Audi a legrosszabb), ezt tanúsíthatom, egyszerűen nem értem ez miért olyan nehéz dolog? Büntethetnék, de komolyan...

Ezen a nyáron 28%-kal több büntetést (18401) kaptak gyorshajtás miatt a sofőrök, ebben benne van a jó idő miatti nagyobb forgalom is persze, gondolom pár turista is belefutott ilyenbe.

Tehát itt sem mindenki angyal, de mindezek ellenére, ahogy a statisztika is mutatja, elképesztően stresszmentes a közlekedés idekint. Ha az ember autóval kirándul Magyarországra ez a nyugalmi állapot folyamatosan romlik, leginkább az osztrák-magyar határt átlépve érzékelhetően, ha pedig még Románia is úticél az kimondottan túlélőtúra egy nyugatról jöttnek, azt hiszem. 

Ami még nagyon klafa, ahogyan a kerékpárosokkal, gyalogosokkal bánnak. 90%-ban megállnak, átengednek, az a 10 % sem azért, mert nem akar megállni, hanem, mert elbambult vagy ki tudja hol járt az agya. 

Az L-jelzés 

Még egy érdekesség, ha már közlekedés a téma. Valami ilyesmi van Amerikában is? Mikor kiköltöztünk én azt gondoltam, hogy az L betű azért van kint némely autón, mert friss jogsis az illető, és jelezni akarja, hogy bocsi, kis türelmet kérek olykor (azért ilyennel lehet találkozni Magyarországon, akinek van egészséges önkritikája). De nem. 

A helyzet az, ha a 16. életévét betöltött szeretne jogosítványt, akkor elvégzi az alapsulit (gondolom kresz-vizsga, talán rutin is), utána viszont akár a szüleivel és a család autójával is gyakorolhat. 

Kikötés, hogy az „oktató” minimum 25 éves legyen, legalább 5 éve rendelkezzen jogosítvánnyal. Utána csak annyi kell, hogy legyen plusz tükör az „oktatónak”. Ennyi, utána lehet kimenni a forgalomba és addig gyakorolni ameddig jól esik, majd elmenni a vizsgára. Persze lehet beiratkozni rendes tanfolyamra is, gondolom milyen olcsó... 

Az utakon gyakran belefutni L jelzéses autóba. Ja, a felelősség az „oktatóé”. 

Az elmúlt télen volt egy csúnya eset. Ha jól emlékszem egy lány tanult vezetni az apjával, de a hátsó ülésen is volt egy 8 év körüli gyerek (testvér?). Tél, apuka meg ezek szerint bízott a lányában, így nem zavarta, hogy az út jeges/havas. 

Egy ilyen jeges szakaszon az autó megpördült, és a szemből érkező busznak csapódott, de úgy, hogy az autó oldalát találta telibe. A hátsó ülésen utazó fiú meghalt a balesetben, a lány, az apa megúszta, gyakorlatilag sérülés nélkül. Apa a hibás, de... 

A fizetés kapuk 

Na még egy. Norvég utakon mindenfelé belefutni fizetős „kapukba” (1980-ban nyitották az elsőt, most 200 fölött van a számuk), a nagyobb városokban több ilyen is van (Oslóban kemény emelések most szeptembertől, még az elektromosoknak is fizetniük kell, felháborító...), nem lehet megúszni. 

Jelentős összeg tud lenni (itt nálunk nincs, ennyiből is jó egy kisebb város, főleg ha még jó a fekvése is), de mennyire? (Közben, tessék elképzelni, több helyen autós tüntetés volt a bompenger ellen - a pénzt mindenhol szeretik.)

2017-ben az autósok fizettek 10,2 milliárd koronát, és ebben nincs benne, amikor még kompot is kell használni. Ez azt jelenti, hogy 3.900kr/autó, úgy, hogy valaki nem is fizet, ha olyan helyen él, vagy alig használja az autóját.

Hogy miért ez a nagy „emelgetés? Amúgy az állam a megyékre / önkormányzatokra bízza (felelősség áthelyezve), hogy emelnek / szednek-e bompengert. 

Persze a megyék hárítanak, hogy bompenger nélkül nem lehet kigazdálkodni az úthálózat fejlesztésést / karbantartását. Na ezek itt most fontos kérdések... 

Ja, és azt is beszélik, hogy így akarja az állam csökkenteni a forgalmat, hiszen Norvégia is vállalta a párizsi-egyezményt, vagyis csökkenteni kellene a nagyvárosok „kibocsátását”.

fizetos.jpg

És itt is van a fentiek igazolása. Mivel a bom az elektronikusan működik (minden autóban van jeladó), így könnyű követni a forgalmi változásokat. Olyat is bevezettek, hogy a csúcsidőben (6:30-9:00 és 14:30-17) másfél-kétszeres a díj (dugódíj?). 

Tavalyhoz képest most Oslóban egy munkanapon 14.000 autóval kevesebb a forgalom. De működik kimutathatóan Bergenben is. Helyes... bár közvetlenül nem érint. 

(Ez az én „gyengém”: miért az autó birtoklását kell „díjazni” - ha valakinek csak ritkán, de akkor nagyon fontos? - miért nem az ilyen fizetőkapus megoldásokkal vagy a még drágább üzemanyaggal, attól szednek be több pénzt (világszinten), aki arányosabban többet használja az autóját, és ha ez már komoly összeg, akkor néha már hajlandó is lenne letenni az autót.) 

Mit lehet hozzátenni, az örök elégedetlen, az ember... 

Fontos a jólét, de nem minden 

Az életminőség egyik fontos eleme az anyagi biztonság, az anyagi jólét, de nem csak ezen múlik, nagyon nem. A fent vázolt elemek csak egy kis szeletei az egésznek, amit társadalomnak hívunk, és ha az jól működik, már a gazdagság sem olyan fontos. 

Nehéz elmagyarázni, aki kint él és ráérez erre, annak már egészen máshová kerül a léc, ezt a sok otthon maradottnak nehéz megfogalmazni, mert a többség a tényeknek sem (sokan igen - teccik érteni?) hisz. 

Nem mindegy, hogy a társadalom alkotóelemeiben mennyire bízol (sokat olvasni olyat, hogy ha kint élsz, a magyart kerüld - vajon miért?, vagy, hogy a lengyelek (bárkit írhatnék) milyen összetartóak - talán mert jó részük nem beszéli az adott nyelvet?), nagyon nem. 

Én eléggé antiszociális vagyok, lássuk be, akár le is szarhatnám a társadalmi minőséget a „megfoghatatlanságával”, de akkor is lenne olyan „megfogható” tényező itt, mint a természet. 

Lehet abba is beleszeretni, igaz? Nekem akkor ez itt a nagy Ő, a látvány, a klíma, a zsúfolatlanság. Remeteként, nincstelenül, hóhányóként is élvezném, földi javak nélkül. 

Apropó, hóhányó, javak nélkül?

hohanyo.jpg

(650 koronás órabér, 55 nap alatt 400.000 koronás kereset és még formában is tartja magát /testépítő, szkander versenyző/ a hóhányó - a fizikai munkás /napi 10.000-12.000 kalória/. Izzadni edzőteremben, amikor ilyen környezetben is lehet, hát hülye-e vagy?)

A norvég társadalom közelebbről 

Egy nagyon friss felmérés (azok a megérzések), passzol... A kutatás fő kérdése az volt, hogy Norvégia vajon megosztott-e? Szétszakad? Egy 2007-es közvélemény kutatás összevetve egy egészen friss (2017) felméréssel.

szetszakad.jpg

Elfogadom a magas adókat, hogy tartani lehessen a társadalmi jólétet?

ado_1.jpg4 - egyetért / 5 - teljes mértékben egyetért

Mennyire vagy elégedett a demokrácia működésével Norvégiában?

demokracia.jpg3 - eléggé, meglehetősen / 4 - nagyon elégedett

Meg kellene követelni, hogy Norvégiában élő külföldiek úgy éljenek (beilleszkedjenek), mint a norvégok? Elég megosztó kérdés és eredmény, de mondhatjuk, hogy a fele nem bánná. Jogos, minek van itt, akinek nem jön be?

Ez valami olyasmi kérdés akar lenni (azt hiszem), nemtetszés ha a kisebbségek (gondolom ez vallási és egyéb "csoportok", népek) akadályozzák a fontos társadalmi kérdéseket

kisebbsegek.jpgNagyobb részt nem tetszik, ez is egyértelmű egy normális demokráciában. Ne már a nyúl vigye a ...

Mennyire bízol a parlamentben/államban a társadalmat érintő kérdésekben, döntésekben? Mennyire bízol az államban (magyarán és röviden)?

politika.jpg2 - kevéssé bízom / 3 - meglehetősen bízom / 4 - nagyon bízom

A segélyeket kell csökkenteni? (Nem tudom, a nemzetközi, a Norvégián belüli vagy úgy általában.)

segelyek.jpgMegosztó ez is, nem kicsit. Nehéz is a kérdés.

facebook_1.jpg... nem mondok semmit

Hát nem, ha a megosztottságot a demokrácián, az állami bizalmon és a társadalmi szerepvállaláson (adó) nézzük, viszont eléggé (legalább nem egyértelműen elutasító, fele-fele) ha a külföldiek be nem illeszkedésével kapcsolatos kérdések merülnek fel (érthető ez is, van, aki türelmesebb, van, aki...). Ti hogy gondoljátok, mert szerintem a válaszok nagyon pozitív képet festenek? 

Trollok földjén élve már magam is trollá válva, bármennyire is próbálok kibújni a bőrömből (öncenzúra), csak részben megy, így... 

Mit adott nekünk Norvégia?

Például a norvég kézis csajokat a Győrnek. Azért a női kézilabda (is) nemzeti kincs, így gyakran vannak cikkek róluk. Most éppen Győrből egy rövid riport Veronica Kristiansennel, aki magabiztosan állítja, hogy a világ legjobbja lesz. 

A riporter kérdezi, hogy nem Nora Mørk az (csapattárs ugye), lehet, de nem sokáig.

Plusz a győri felméréseken eddig egy másik norvég volt a legjobb Heidi Løke, de most úgy néz ki, Veronica Kristiansen letaszítja a trónról. Aki látta már játszani, el is hiheti, hogy a legjobb lehet. 

És mit adtunk mi Norvégiának? 

Ki tudja a választ? Egyébként ha valaki egy kissé bele akar mászni a black metal fekete napjaiba, múltjába (nem kikerülhető ha Skandinávia/Norvégia a téma), a YouTube-on az első hozzászólást tessék elolvasni (ő az igazán nagy troll), és a névre rákeresve egy elég sötét történet fog előbukkani.

Természet, társadalmi környezet, jövő > pénz 

Hazaköltözni rengeteg pénz keresetével < remeteként északon 

Hogy fontolóra vegyük a hazaköltözést, ahhoz óriási változások kellenének, nem hiszek bennük, és hova rakom akkor a természetet a klímát? De soha ne mondd, hogy soha, így én sem teszem... 

Kívánom, hogy mindenki találja meg a számítását bárhol a világban, és legyen mindenhol egészséges a társadalom (vallásmentes, mert akkor legalább már egy komoly okkal kevesebb a konfliktusokra), csak akkor lesz békesség bármilyen szinten, írhatnám, mint itt. 

Hogy legyen valami izgalmas is az írásban, itt egy link ahová lehetett egész nyáron képeket küldeni. Szerintem tök jók, és jól megmutatja magát Norvégia is – érdemes végigpörgetni őket.

Ha szívesen olvasnál még Tamásék norvégiai életéről, akkor látogass el a blogjára!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8514320339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bicikliző medve 2018.10.25. 07:56:19

Na, ez jo iras volt. Mi is tervezgetjuk egy ideje, hogy megirjuk a sajat "a penzen felul" cimu posztot, ahol egy kicsit kifejtenenk, hogy mi minden miatt mellekes egy picit, hogy meg anyagilag is jobban allunk, mint Magyarorszagon.

Olliék 2018.10.25. 08:17:29

Az utolsó kép miatt utállak. :))))
Autista gyerkőccel sehol sem könnyű. Jó olvasni, hogy jó suliban, közösségben van.
Az örök kérdés.... Pénz.
Én azt mondom. Egy éve még azt mondtam a pénz miatt. Mára rájöttünk, hogy a pénz az utolsó helyen szerepel. Hiszen ha gazdagodni akarnánk, itt is két munkahelyünk lenne, itt is hajtanánk.

Csodabogár 2018.10.25. 08:51:24

Közlekedés. Nyilván kisebb Skandináviában a népsűrűség + kicsit nyugodtabb temperatumuak az emberek, ezért kevesebb a baleset. A kihágások szigorú és következtetéséről már nem is beszélek.

Itthon ugye az állam évek óta fizeti az EU-nak a büntetést, mert nem merik bevezetni a dugódíjat, hiába van remek tömegközlekedés Budapesten.

Hermelin007 2018.10.25. 09:05:00

Jó kis írás lett!
Ezen én is gondolkoztam, hogy van-e az a pénz, hogy Norvégiából visszaköltözzünk. Jelen helyzetben nincs. Mi nem is anyagi okok miatt költöztünk, hanem a perpektívátlanság miatt, hogy az ember feje felett döntenek a sorsáról. Szerencsére, idejében jelzett a radarunk...
Hogy miert nem költöznenk vissza?
Mert hiába keresnénk kiemelkedően magasan és nem lennének anyagi gondjaink, hiába járna a gyerekünk alapítványi vagy magániskolába, hiába laknánk teljesen elit közegben, hiába lenne meg a lehetőség arra, hogy a legjobb orvosokat fizessük meg, attól még ugyanúgy meglennének azok a dolgok Magyarorszagon, amiket nem vesz be a gyomrom. Attól még látnám a szegénységet, az agressziót, frusztráltságot, türelmetlenséget az emebreken (ebben tagadhatatlanul nagyon rossz lett a helyzet az elmúlt években). Attól még érzékelnem, hogy mennyire elhanyagolt az ország, látnám a különbségeket, a reménytelenséget, attól még tudnek arról, hogy milyen a közélet állapota. Attól meg ugyanolyan paraszt módon vezetnenek az autósok, ugyanúgy nem mernék kiemenni este az utcára (szerintem Budapest közbiztonsága rosszabb lett, mindenhova autóval járni vagy testőrrel sétálgatni akarna fene)... Nem tudnám a homokba dugni a fejemet. Már láttam mást, láttam jobbat, így nem menne. Lehet, hogyha nem költözünk, akkor a fokozatosság miatt én is megszoktam volna, én is “vak” es érzeketlen lennék talán, mint sokan. Bár nem hiszem.
Éppen ezért hihetetlenül becsülöm azokat, akik a jelen körülmenyek között is a jobbításon, változtatáson dolgoznak, akikben van elég energia, optimizmus ehhez.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.10.25. 09:06:44

Gondolkodom par ev norvegiai "levezetesen" nyugdij elott. Mondjuk 5 ev mulva. :)

Platonica 2018.10.25. 09:38:28

Vezetes-jogsihoz: nem tudom, Norvegiaban hogy van, de nalunk az L-betus vezeteshez semmi "beugro" nincs. Sem elmeleti vizsga, sem rutin. Kitoltik a papirt, ha elertek a korhatart, es mehetnek szulovel, egyebbel ki a forgalomba. Azert ez huzos.

puhacica 2018.10.25. 10:54:48

"Nyáron (nem csak, hiszen van világítás is) este 11-ig megy a foci (néha tovább, de muszáj ordibálni hozzá?), van két strandröpi pálya is, oda is járt egy-két társaság, sajnos hozták magukkal a zenét is (legalább ne valami szar pop lett volna), de eltértem a tárgytól, egy szó, mint száz, rengeteget vannak kint, télen-nyáron (túranap)." - koltozeskor nalunk az az elso, hogy megnezzuk, van-e oktatasi intezmeny, templom, park hallotavolsagon belul. ahol van, oda nem megyunk. egyszer megneztunk egy lakast, szemben volt a templom, mellette meg az ovoda. szamunkra ilyen a no-go zona. :D

Arthamyr 2018.10.25. 11:25:40

A társadalom helyzetén a szegénység nem sokat segít. Nem mondom, hogy ha Magyarország/Románia hirtelen gazdaggá válna, egyből utópisztikus skandináv társadalom lenne, meg mindenki udvariasan és türelmesen vezetne, de most inkább farkastörvények vannak, és ebben nem kis szerepet játszik a szegénység, a mindennapi gondok miatt alapból magas szintű frusztráció.

Sok, a pénznél fontosabb dolog van az egyén szintjén is, viszont ezek közül sokhoz nagy segítséget nyújt a pénz, rosszabb esetben egyenesen szükséges hozzá. Úgy könnyű mondani, hogy nem számít, ha észrevétlenül, automatikusan van elég, kb. bármilyen munkából remekül meg lehet élni, és ezeknek a pénznél fontosabb dolgoknak a megszerzését/megtartását nem gátolja meg a pénz hiánya.

Az éghajlat meg olyan amilyen, kinek mi kell. Én pl. gyűlölöm a havat, a délután hármas sötétség sem a kedvencem, így a mediterrán vagy karibi éghajlatot erősen preferálnám a skandinávval szemben. Szerencsés egybeesés, hogy a poszter szereti, mert ezen csak költözéssel lehet javítani.

Nyilvánvalóan ha valaki nagyon kevés dologban/semmiben sem szenved hiányt egy helyen, jól érzi magát, nem fog onnan elköltözni pénzért. Mit tudna ajánlani Magyarország, ami ott nincs meg? Mit érne még több pénzzel? Ha valakinek van elég pénze, annak amúgy is értelmetlen feltenni a kérdést, hogy mennyi pénzért csinálna valamit, főleg, ha ezen felül még olyan szükségletei is vannak, amit pénzzel nem lehet kielégíteni.

Arthamyr 2018.10.25. 11:27:58

@puhacica: Előrelátó gondolkodás! :) A park miért rossz?

puhacica 2018.10.25. 12:02:13

@Arthamyr: mert a park tele van csaladokkal, a csaladok pedig orjongo kolykokkel. :D

Arthamyr 2018.10.25. 12:18:56

@puhacica: Itt inkább a füvön fűszagban fetrengő fiatalok vannak, ők nem olyan zajosak.

Bredpitt Monika 2018.10.25. 12:56:01

Irigylem a posztolót.

Eközben itthon miben mesterkednek még (na, ez az előrelátó gondolkodás):

index.hu/gazdasag/2018/10/18/lazar_janos_dohanyipar/

Az autóban ne lehessen dohányozni miközben az internetfüggők sorozatban okozzák a baleseteket. Nem tudom erre van e törvény, de ha van is, egy dolog elég biztos. Nincs betartva és betartatva...

" továbbra is tiltsa a kormány az e-cigiket és a hasonló alternatív dohánytermékeket, mert ezekről nem tudni még biztosan, hogy milyen egészségügyi kockázatai lehetnek;
a gépjárművekben való dohányzást teljesen tiltsák be, az autóban való mobilhasználathoz hasonlóan;
kapjanak több jogot a társasházak, hogy betiltsák a dohányzást;
még jobban korlátozzák azt, hogy hány emberre juthat egy trafik;
és hogy legyen egy egységes felügyeletük a dohánytermékeknek. "

Amúgy ezt láttam most a metróban:

www.ujnemzedek.hu/hasznos/jon-az-ingyen-kresz-es-az-olcsobb-jogsi-a-fiataloknak

Szóval ne dohányozz, legyen jogsid..........

Bredpitt Monika 2018.10.25. 13:00:22

Amúgy meg arra, hogy vannak törvények, de nagyjából mindenki leszarja azokat. A megállókban nem lehet dohányozni....az elején még féltek az emberek, de mostanra rájöttek, hogy senki nem megy oda hozzájuk......

A társasházak kapjanak több jogot. Hahaha, látni kéne , hogy a házban dohányzó emberek (saját teraszán) közül hány dobja le az égő cigicsikket, úgy hogy látják a gyerekeket a ház alatt (pár hete , még nagyon meleg volt, éjfél előtt arra ébredtem, hogy a szomszédom, aki a kutyáját sétáltatta bődületes hangerővel káromkodik, a fején landolt egy csikk).....

Ilyen vajon van e Norvégiában?
Hajrá Magyarország !!!!

London2009 2018.10.25. 13:22:10

@Hermelin007: Ez erdekes, en nem latom ennyire borzasztonak Magyarorszagot, foleg nem Budapestet. Ha amint irod otthon is meglenne a kiemelkedo fizetes es a ferjem is magyar lenne, akkor en biztos, hogy elgondolkoznek az eleten Budapesten. Leginkabb persze a csalad/baratok miatt, mas nem hianyzik. Ha megvan a megfelelo anyagi hatter, ha olyan a munka ami fuggetlen a politikatol, akkor azert nagyon jol el lehet lenni Mo-n. Egy csomo minden csak penz kerdese, ahogy te is irod, oktatas, egeszsegugy stb., a tobbi dolgot meg ki lehet zarni es egyszeruen nem kell foglalkozni vele. Ez meg szerintem nem igaz, hogy Pesten este nem lehet jarni csak testorrel. Ugyan mar... Szegenyseg, frusztacio stb. meg en azt gondolom, hogy mindenhol van. Vagy Norvegia tenyleg ennyire szuper lenne? (meg nem jartam arra)

London2009 2018.10.25. 13:22:52

@Platonica: ez hol van? USA? Ja, ez nagyon kememy...

2018.10.25. 13:30:10

az nem hazakoltozni, hanem visszakoltozni magyarorszagra.
es nem otthonmaradottak, hanem magyarorszagon maradottak.

tanato 2018.10.25. 13:31:02

Egy kis off.24.hu/kulfold/2018/10/25/magyar-rabszolgatartok-anglia-itelet/
Ez sajnos nem öregbíti hazánk és a magyarok jó hírnevét.

2018.10.25. 13:33:48

@London2009: nem hinnem, bar ez allamtol fugg. nalunk kell egy learner's permit (=elmeleti vizsga), plusz bizonyos kor alatt (18? 21?) kell valamennyi hivatalos okatato melletti ora.

2018.10.25. 13:37:52

@tanato: ezt nem csak magyarok csinaljak. de amugy rohadjanak meg, remelem az osszes szeklettartasi problemakkal tavozik majd a bortonbol a tulhasznalat miatt.

tanato 2018.10.25. 13:42:31

pityutanarur.blog.hu/2018/10/25/az_autok_elol_lezart_burgenlandi_hataratkelok

Itt apontosítás melyik lett zárt piros és melyik maradt zöld szabad a magyar autósoknak,na meg hozzá egy kis osztrákellenes szöveg is.

Golf2 2018.10.25. 14:31:29

@tanato: Kizárólag magyarországi kissebbség csinálja ezt a bűncselekményt.Soha nem hallottam hogy nem kissebbségi csinálta volna.

Bicikliző medve 2018.10.25. 15:02:01

@London2009: Bennem ennel sajnos tobb a szocialis erzekenyseg, nem tudok nem tudomast venni arrol, ami korulottunk van. Ok, hogy neked jo, de az, hogy napi szinten latod a remenytelen, szegeny embert, akik egesz eletukben azert kuzdenek, hogy a felszinene maradjanak, az nagyon lelombozo. Idekint legalabb ez nem jon szembe az utcan napi szinten, tomenyen.

_z_ 2018.10.25. 15:03:01

Hol van birca, hogy megmondja, hogy mennyire nincs igaza posztolonak

tanato 2018.10.25. 15:09:30

@Golf2: Ez így van,viszont ezt kint a kivülállók nem érzélkelik,magyarok csinálták és punktum

London2009 2018.10.25. 15:10:25

@Platonica: erre gondoltam, de itt vizsgazni kell ugyanugy tudtommal?!?

Mrs. Clayton 2018.10.25. 15:10:52

@LepesMez: itt semmi nem kell, csak egy kivaltott provisional driving licence. Ennek a feltetele h legyel mar 16 ugyanis ez motorra is jo, illetve h le tudj olvasni egy rendszamot kb 20 meterrol, meg persze be kell fizetni 50-60 fontot. Meg az elmeleti kresz vizsga se minimum kovetelmeny, sot a tanulo vezeto felel mindenert amit a kocsival csinal, igy meg bunteto pontot is kaphat, ha mondjuk gyorsan hajt, atmegy a piroson stb. Persze ahhoz h vezess kell biztositas is. Amennyre emlekszem amikor a gyerekeimet tanitottam egy 48 oras biztositas kb 40-50 fontba kerult.

London2009 2018.10.25. 15:16:49

@Bicikliző medve: nem Norvegiaban elek, igy lehet, hogy itt van a kutya elasva, de itt Angliaban is vannak szegenyek, nem is kevesen. Itt is ugyanugy meg vannak a problemak, mint mashol. Itt is csak annak jo, akinek van penze. Ez Londonra kifejezetten igaz.

Opi87 2018.10.25. 15:28:20

Jante törvények, eleve zárkózottabb társaság, de az emberek sokkal jobban törekednek a kooperációra meg a probléma megoldására, mint arra, hogy kinek van nagyob f****a, mint ahogy nálunk meg a balkánon vagy oroszoknál szokás. De ennek semmi köze a pénzhez, Norvégia nagyon szegény volt a történelem nagyobb része alatt, de az idõjárás meg a szegénysèg meg az elzárt világ miatt egymásra voltak szorulva, megoldották, míg a magyar mindig külföldre rohan segítségért, ki keletre, ki nyugatra, mikor hogy ment...

London2009 2018.10.25. 15:30:20

@LepesMez: Megkerdeztem a ferjem es tenyleg igy van. Leesett az allam, ezt nem gondoltam volna soha. Ilyen hulyeseget. Mondjuk ez sok mindent megmagyaraz. Tolunk nem messze van egy ket savos korforgalom. Ami ott megy, orom nezni. Fogalma nincs a tobbsegnek, hogy melyik savbol merre kellene kanyarodni, indexelni, borzalom… minden heten van valami baleset. Na mondjuk 10-bol 9-szer afrikai a szabalytalankodo. Na es akkor legyek rasszista, akkor is igy van. (Na jo, esetleg meg a kelet-europaiak. :D) Mindig ok azok akik leallosavbol nyomulnak, tolakodnak, borzalmas vezetok. Az utobbi idoben viszont sokat van kint a rendorseg reggelente es szedi ki oket szepen a sorbol. : )

Arthamyr 2018.10.25. 15:58:13

@London2009: "Ha amint irod otthon is meglenne a kiemelkedo fizetes es a ferjem is magyar lenne, akkor en biztos, hogy elgondolkoznek az eleten Budapesten." - A kulcs az otthon _is_. Onnantól kezdve, hogy valakinek már Norvégiában vagy Angliában vagy akárhol számára elfogadható élete van, az már sokkal kevésbé fog az anyagiak miatt bárhova máshova költözni, főképp épp Magyarországra. Költözhet persze, de jó eséllyel nem az anyagiak miatt fog. Egy nem szűkölködő (tehát az őszámára elég pénzzel rendelkező), jóléti államban élő ember kijelenti, hogy nem költözne egy olyan helyre, ahol azért nagy valószínűséggel kevesebb pénze lenne, és emellett még egyéb, nem az ő pénztárcáján múló dolgok sem tetszenek neki.
Az egész sorozat emiatt kicsit furcsa, vagy azt olvasom, hogy jól élő emberek nem költöznének haza semmi pénzért, vagy azt, hogy küzdelmesebb életű emberek esetleg hazaköltöznének számukra irreális pénzért (az első részben, amikor többen írtak, ha jól emlékszem, volt ilyen). A kérdés szerintem kissé értelmetlen azért is, mert ha valaki Magyarországra (vissza)költözik, kicsi az esély, hogy a pénzért teszi, az egy kivételes helyzet. Annak több értelme lenne, hogy elköltözik-e valahová (bár egy kényelemben, jólétben élő ember esetén ez sem valószínű), mert gyakorlati dolgokban Magyarország nem igazán versenyképes. Esetleg van a család, a barátok, de ez van, akit nem foglalkoztat, ezen felül nem nagyon van más, amiben ne lenne valami jobb hely.

Platonica 2018.10.25. 16:37:58

@London2009: Nem, magahoz a provisional licence-hez nem kell semmilyen vizsga, ahogy irtam. Csak a korhatar. Es mehetsz a forgalomba, ha az eloirasoknak megfelelo szemely ul melletted. Idegiglenes jogsi birtokaban bejelentkezhetsz elmeleti tesztre, majd ha az sikeres, akkor gyakorlatira, de kozben siman garazd.., khm, vezethetsz e'les forgalomban:-D
Ha komolyabban veszed, akkor eloszor provisional licence, aztan elmeleti teszt, kozben vagy ez utan veszel orat hivatalos oktatotol, de sem ez a sorrend, sem a hivatalos oktato nem kotelezo...

Platonica 2018.10.25. 16:38:08

@London2009:
Igen, a legrosszabb a bizonytalansaguk. No de mitol lennenek magabiztosak, mikor vak vezet vilagtalant alapon tanuljak meg a dolgot. Vagy nem tanuljak meg, csak trial&error technikaznak.
En mondjuk most ne szoljak, pont benne vagyok nyakig a temaban:-DD

Hermelin007 2018.10.25. 16:38:23

@London2009: az a baj, hogy Magyarországon nem tudod magad távol tartani a politikától. Egyrészt mindenhol az ember arcába tolják, másrészt Magyarország annyira átpolitizált, hogy mérvadó lett az, hogy ki melyik oldalon áll és rengetegen ez alapján ítélik meg az embert, függetlenül attól, hogy ki is valójában. Árnyalatok pedig nincsenek. Hány családi, baráti kapcsolat ment rá erre...
A másik az, hogy én képtelen vagyok nem észre venni a szociális problémákat. A magyar az egyik legindividualistább társadalom, a saját elethelyzetük szamít kizárólag. Ha megtehetnek, higy segítsenek másokon, akkor sem fognak. Szerencsére, vannak kivételek,. De pl. A legtöbb országban nem hozhatnának olyan törvenyket, amik ma Magyarországon konzerválják a lecsúszottságot.
Norvegia és a szegenység: nyilvan itt sem kőgazdag mindenki, ilyen-olyan okokból (alkohol, drog, mentalis betegségek stb.) lecsúszhat valaki vagy önként kivonul a társadalomból. Viszont van olyan erős a szociális háló, éreznek annyi felelósséget az emberek egymás iránt, hogy mindent megtegyenek azért, hogy ez minél kevesebbekkel forduljon elő. Norvegia jóléti állam. Magyarorszag nem az. Pedig elég magasak az adók...
Közbiztonság: néhány éve még lazán hazavillamosoztam az 1-sel a Müpából éjjel, tavaly már féltem, pedig áteltem már ezt-azt.
Szerintem, aki mostanában járt arra, tudja miről beszélek. Mentálisan sérült, drogos zombik, kötekedő lecsúszott arcok. És ez csak egy környék, a klasszikus budapesti “nogo-zónákról” ne is beszéljünk. El lehet ezeket kerülni, de attól még vannak.
Elég jó helyen lakunk Bp-en, de a lezárt bringámat ellopták a lépcsőházból, molesztáltak a buszmegallóban, a játszóteren mellőlem akarták elvinni a táskámat. Ez csak az elmúlt egy év.
A testőr csak a pénz miatti túlzás volt (hogy akkor azt is megngedhetném), de tény, hogy nem szeretek sötétben egyedül járni Budapesten. Ahol lakunk bp-en az egy csendes, nyugis rész, a belvárosban vagy a körúton nyilván nem félek, de amikor rendszeresen szembejönnek meglehtósen agresszív figurák, akkor igen. Es korábban arrafelé nem voltak ilyen arcok.
Budapest: ja, igen, jó hely. Meg egy csomó olyan dolog van, amit bírok és hiányzik, meg persze a családom, barátaim. A kis boltokat, közösségi kerteket, egy csomó jó civil kezdeményezést nagyon szeretek, hogy van. Itt ez az “alter-világ”, amiben Magyarországon mozigtam, nincs meg sajnos. De összességében úgy 10-20 éve sokkal jobban élveztem. Akkoriban elég dinamikus, vidám, élhető hely volt. És nem a turisták tették azzá, hanem a budapestiek. Nekem a stadionépítes nem jelent fejlódést, mert egyrészt nem tudom megérteni a mostani prioritásokat, másrészt meg nem lesz szerves része egy város életének. A fa viszont egyre kevesebb.

Bicikliző medve 2018.10.25. 16:57:24

@London2009: Azert azt nem hiszem, hogy aranyaiban ugyanannyi itt a szegeny, mint Magyarorszagon... Csal a Liverpool Street Staiton es Moorgate kornyeket ismerem, de errefele elvetve akad rosszul oltozott ember. A vonaton detto.

London2009 2018.10.25. 17:00:21

@Platonica: mar kozben kiokositottam magam es igen meglepodtem. Ez a kb. wtf?!? Tenyleg nem tudtam, hogy ez igy megy! Pedig azt gondoltam, hogy mar eleg jol ismerem itt a rendszert, aztan tessek.
Amikor elkezdtem itt vezetni, akkor szimplan beultem a kocsiba es elindultam. Persze ugy, hogy tobb, mint 15 eve van jogsim. Biztos en vagyok egy bena, tipikus noi vezeto, de azert kellett egy kis ido mire atszoktam a masik oldalra. Az elso utamon konkretan, majd ossze foxtam magam. :D

Arthamyr 2018.10.25. 17:05:23

@Hermelin007: "az a baj, hogy Magyarországon nem tudod magad távol tartani a politikától. Egyrészt mindenhol az ember arcába tolják, másrészt Magyarország annyira átpolitizált, hogy mérvadó lett az, hogy ki melyik oldalon áll és rengetegen ez alapján ítélik meg az embert, függetlenül attól, hogy ki is valójában. Árnyalatok pedig nincsenek. Hány családi, baráti kapcsolat ment rá erre..." - *Szerintem* ez nem igaz. Távoltarthatod magad a politikától, és igaz, hogy az arcodba szeretnék tolni, azért nem mindenhol megy, és ahol igen, ott sem kell vele foglalkozni. Az, ha családi, baráti (nem haveri) viszony emiatt megy tönkre, szánalmas, és valamelyest minősíti a kapcsolatot. Azon is túl lehet lépni, hogy vannak, akik a politikai hovatartozás alapján ítélnek meg, pl. engem nem érdekel, hogy ki miként ítél meg, annak a véleményét főleg leszarom nagy ívben, aki ez alapján ítél meg.

"A másik az, hogy én képtelen vagyok nem észre venni a szociális problémákat." - Ez viszont önmagában no-go zónává tudja tenni annak, akinek ilyen a személyisége. :)

Jóléti egy állam meg nem a magas adóktól lesz, hanem a magas színvonalú szolgáltatásoktól, amit nyújt. Könnyű lenne, ha annyi lenne a jóléti állam receptje, hogy akkor emeljük egekig az adókat.

Platonica 2018.10.25. 17:10:00

@London2009: Igen, lattam kesobb, hogy mar megvan az info. Bar tudtam, hogy itt lazabb, en is neztem nagyokat, mikor iden a gyerek miatt pontosan utanajartunk. Egy illuzioval kevesebb;-) O persze orul, tetszik neki az itteni hozzaallas, en meg mint eloirasoknak megfelelo felnott szemely izgulhatok mellette:-))

London2009 2018.10.25. 17:28:25

@Bicikliző medve: Itt mast jelent szegenynek lenni. A UK-ben az a haztartas amelyik, nem eri el a median kereset 60%-at szegenynek szamit vagy pc-kent mondhatjuk, hogy alacsony jovedelemmel rendelkezik. Ugyhogy mar itt eldol, hogy a UK-ben mivel eleve magasabb a median jovedelem a szegenyebbek is kvazi kevesbe szegenyek. De kulonben ne a Liverpool Street vagy Moorgate kornyeken nezz korbe, hanem mondjuk menj fel Eszakra, aztan majd latsz sok csudat. : )

Csodabogár 2018.10.25. 17:29:23

@Arthamyr: Mert ott örjöngenek a gyerekek.:-(

Golf2 2018.10.25. 17:33:10

@Hermelin007: Pontosan.De ebbe is belekötnek az okosok.

Csodabogár 2018.10.25. 17:35:04

@Bredpitt Monika: Nem tudom Norvégiában mi van a hidegen és sötéten kívűl, de Zürichben egy 4 lakásos házban laktunk, ahol a felső két lakás a háztulajdonos illetve a felnőtt fia és családja lakta. Utóbbiak vadul dohányoztak négyen. A kert amit a papa szépen rendeben tartatott, tele volt csikkekkel! Kidobálták az ablakon, egész egyszerüen. Mondjuk senki fejére nem eshetett, de akkor is. Én a balkonon ülve pislogtam, hogy csak repkednek felülről a csikkek.

FutureFry 2018.10.25. 17:38:43

@London2009: Az elmúlt egy-két évtizedben egyre népszerűbb lett a körforgalom errefelé is és bár lassan kezdik a vezetők megtanulni használni őket, azért még az elmúlt pár évben is futottam bele olyanba (nem is egyszer) aki (gondolom balraforduláshoz) rossz irányba hajtott bele ami amiből aztán a forgalommal szembeni kijáraton jött ki, és mivel ott az (osztott pályás) út mindkét iránya kétsávos volt, egy darabig fel sem tűnt neki (amíg én nem jöttem vele szembe). Persze ilyesmi igazából csak kis forgalmú helyen tud megtörténni…

geeeteee 2018.10.25. 17:39:16

@LepesMez: Micsoda önsors-rontó mazochizmus, te ingadozó lipsi, a napi reggeli megerősítés a sivalkodóktól ki ne maradjon, de a többibe kár? Ejnye! :(
Ha van rá időm, a helyi lapokkal kezdem, utána kalandozok át magyarra, az említettekre, aztán vetek még pillantást az ellenvéleményesekre is, most ott az a fősodor, nem árt képben lenni avval is, tudod, mint a lázmérés a betegnél.

Arthamyr 2018.10.25. 17:39:17

@Csodabogár: Már fel lettem világosítva, de köszi.

Csodabogár 2018.10.25. 17:42:12

@Bicikliző medve: Reménytelen szegény ember mindenhol van, csak talán nem mindenhol figyelsz erre. Már többször leírtam, hogy életem első hajléktalanját, aki ráadásul nő volt, 1963-ban Londonban láttam a Harrod's -al átellenben. Ott élő ismerősök azon csodálkoztak, hogy én ezen miért csodálkozom.
Persze nem fényes nappal hortyogott az utcán, hanem elég későn este egy üzletbejáróban aludt.

Hermelin007 2018.10.25. 17:46:32

@Arthamyr: szívesen veszem, ha elmondod, hogyan tudom tavoltartani magam. :) Pl. amikor tele volt plakátolva az ország a hülyeségekkel, akkor a gyerekem kérdezte, hogy ez mi, muszaj volt róla beszélni. Egyébként nem tartom helyesnek, ha az emberek a homokba dugják a fejüket és nem foglalkozik társadalmi kérdésekkel. “Ezért tart itt az ország”, de most komolyan, ha mindenki tesz rá arra, hogy mi van, mert neki mondjuk, jobban megy, mint 10 eve, ha mindenki csak a saját boldogulásával van elfoglalva, akkor nem fog az orszag előbbre jutni.

A csaladi, baráti konfliktuosk elég jellemzőek, szerencsére engem nem érint, mert simán elvitazunk anélkül, hogy ez a kapcsolataimat érintené, de nagyon sokaknal meg igen. Attól, higy engem nem érint, még zavar. Olvass csak bele egy-egy cikk alatti kommentbe, hogy mennyire egymásnak esnek az emberek és milyen iszonyat agresszió van bennük.

A jóléti államot kicsit leegyszerusitettem, az igaz, de az egyik feltétele a magas szintű közteherviselés, a megfelelő adómorál. Anelkül nem lehet magas színvonalú állami szolgáltatásokat nyújtani. Illetve arra céloztam, hogy elég magas adók mellett Magyarorszagon egyenetlen, sokszor csapnivaló ezek színvonala, a befizetett adók es jarulékok sorsa pedig követhetetlen.

Amit a no-go zónás megjegyzésedet nem értem. :(
Kinek a szemelyiségére vonatkozik és hogyan?

London2009 2018.10.25. 17:47:58

@Arthamyr: @Hermelin007: ne talaljatok mar ki, hogy Magyarorszag nem joleti allam… akkor mi? Magyarorszag rengeteget kolt a GDP-hez meg a koltsegvetetesehez viszonyitva a joleti kiadasokra.
Lassan mar tiz eve jottem el Bp-rol es legutobb pont az unokatesom mondta, hogy ah, felejtsem el, mar reg nem olyan Bp. mint amilyenre en emlekszem. Lehet, nem tudom. Viszont azt sem tudom elkepzelni, hogy ne tudnek ott elni ujra es jol erezni magam. Mondjuk en nem szoktam este egyedul sehol sem csaszkalni. Meg ugye abbol indultunk ki, hogy elvileg a penz az nem gond, tehat akkor este lehet hivni egy taxit, problema megoldva. Ami a politikat illetei meg, lehet, hogy nekem szerencsem volt, de egy kapcsolatom, sem barati, sem csaladi nem ment ra erre. Ezt igazabol el sem tudom kepzelni, pedig nem mindenkivel vagyunk egy hullamhosszon ezen a teren, de ha tudjuk, hogy ugysem ertenenk egyet akkor egyszeruen nem beszelunk rola es kesz. : )
Amitol en tartanek, az a munka. Nem tudom elkepzelni, hogy egy magyar cegnek dolgozzak. Akkor pedig marad a multi, de akkor multinak meg mar inkabb itt dolgozom. Illetve persze lehet meg vallalkozni, de azt meg megint nem mernek. Na de ez csak egy ilyen teoretikus felvetes mivel nekem ott van a ferjem, aki nem tudna az eletet, kulonos tekintettel a karrierjere, elkepzelni Mo-n.

Arthamyr 2018.10.25. 17:58:16

@London2009: "ne talaljatok mar ki, hogy Magyarorszag nem joleti allam… akkor mi? Magyarorszag rengeteget kolt a GDP-hez meg a koltsegvetetesehez viszonyitva a joleti kiadasokra." - Az lehet, csak a GDP-je szerény. Ha a 100%-át költené, lehet, hogy akkor is kevesebbet költene rá per fő, mint Norvégia. :) Meg ugye a jóléti kiadások célzottságán/eloszlásán is szoktak vitatkozni az szociálisan érzékeny emberek. Lehet, hogy a GDP-jük jelentős részét a görögök is jóléti kiadásokra fordítják, de attól még nem lesz Görögország sem jóléti állam. Végül: józan paraszti ésszel azt gondolná az ember, hogy egy jóléti államban a lakosság (nagy része) kényelmesen, jólétben él.

London2009 2018.10.25. 17:58:26

@Platonica: valoszinuleg nem kellett volna ennyire meglepodnom, miutan itt teljesen mas vilag van szinte mindenben. Sokkal lazabb a rendszer, kevesebb a burokracia, engedekenyebbek, lazabbak stb. Amit amugy en persze imadok. Abszolut benne van a top 10 miert jo itt elni a UK-ben. Kulonben ha megnezed a kozuti balesetek statisztikait a UK is sereghajto a halalos aldozatok szamat tekintve. Ez persze lehet, hogy nem a vezetesi kultura, hanem a jobb autok es utak kovetkezmenye. Mindenesetre akkora hatrany akkor megsem szarmazhat abbol, hogy az emberek magukat tanitjak vezetni. Ezen meg mindig nehezen tudok napirendre terni. Soha az eletben nem tanultam meg volna vezetni, ha tegyuk fel anyam ult volna be mellem. (bocs anya!) :D

Platonica 2018.10.25. 18:11:29

@London2009: Hat az en gyerekem se tolem tanult alapvetoen;-) Nagyon ugyes, regota tudjuk, hogy nem lesz semmi gond. De azt mondja, szuper mentor vagyok:-p

geeeteee 2018.10.25. 18:16:05

Nem tettem vágólapra, írtam valami szépet, elszállt, mindegy.

Fiatalon meggyúlunk, később meg csak parázslunk, feltéve, ha van oxigén.

London2009 2018.10.25. 18:18:26

@Arthamyr: kulonben nem. Nem ez a joleti allam kriteriuma. Leegyszerusitve csak annyit jelent, hogy az allam magara vallalja a tarsadalmi kulonbsegek csillapitasat es felelosseget vallal az allampolgarok joleteert es ezt szocialis juttatasok/jogok kereteben biztositja. A szolgaltatasok szinvonalatol/merteketol fuggetlenul Mo. joleti allam. Csupan ezzel vitatkoztam, mert az oriasi tulzas ilyet kijelenteni, hogy Mo. nem joleti allam, hiszen termeszetesen az. Szerintem a problema inkabb az, hogy a szocializmusban az emberek hozzaszoktak olyan dolgokhoz, ami peldaul egyaltalan nem biztos, hogy teljes mertekben az allam feladata lenne magara vallalni. Kivalo pelda erre az ingyenes felsooktatas, GYES/GYED, de itt van a CSOK, tappenz, ingyenes egeszsegugy, nyugdij stb. stb. Csak ehhez senki nem mer ujra hozzanyulni, mert ugye mi lett Bokrossal, holott az utana kovetkezo kormanyok jo par evig profitaltak az intezkedesek kedvezo hatasaibol.

Arthamyr 2018.10.25. 18:19:03

@Hermelin007: No-go zóna: csak annyi, hogy számodra már amiatt az egy dolog miatt is automatikusan rossz hely Magyarország.

A magas adó önmagában még nem jelent semmit, mert nem mindegy, mennyiből fizetik azt a magas adót. Hiába vetsz ki rekordmagas adót Etiópiában, attól még nem lesz sok bevétel. Természetesen abban igazad van, hogy az sem árt, ha a sok pénzt (ami Magyarországon nincs is) nem lopják el (a keveset, amit van, azt azért ellopják).

Úgy tudod távoltartani magad a politikától, hogy nem foglalkozol vele, főleg nem húzod fel magad rajta. Vidéken én olyan sok plakátot nem is láttam (asszem voltam otthon a plakátolós időszakban), és amikor igen, különösebben akkor sem érdekelt. Csepp a tengerben.

Az, hogy a kommentelők virtuálisan, arc nélkül nekiesnek egy idegennek, nagyon nem ugyanaz, mint maradandóan összeveszni ilyen hülyeségen egy emberrel, akivel régóta jó viszonyt ápolsz. Még egy darab ilyen esetet sem láttam, mint írtam, szerintem minősíti a kapcsolatot, ha ettől tönkremegy, már előtte sem lehetett erős a kapocs, annyit is ér, nem kár érte.

Mint írtad, Magyarországon individualista, ami nem tudom, hogy így van vagy sem (azért elég sokan szoktak mást okolni a sikertelenségükért, rossz helyzetükért, mástól várni a segítséget, ez majdnem nemzeti sport), ha igen, akkor senkit sem fog érdekelni, hol tart az ország. Engem sem érdekel különösebben, ez nem olyan dolog, amit én jelentősen tudok befolyásolni, főleg nem fogom rajta felhúzni magam.

Arthamyr 2018.10.25. 18:25:44

@London2009: "Leegyszerusitve csak annyit jelent, hogy az allam magara vallalja a tarsadalmi kulonbsegek csillapitasat es felelosseget vallal az allampolgarok joleteert es ezt szocialis juttatasok/jogok kereteben biztositja." - A magyar állam vitatható, hogy felelősséget vállal-e az állampolgárok jólétéért. És nem is nagyon szoktak úgy hivatkozni rá, hogy jóléti állam lenne.

Hermelin007 2018.10.25. 18:27:47

@London2009: amikor nem vagyok Budapesten, akkor nekem is elégge tud hiányzik, különösen tavasz elején, mert itt nagyon nehezen indul. Igaz, hogy januárban már van hóvirág, de amikor Magyarországon már virágoznak a fák, itt még csak csupasz ágak vannak. Na, akkor nagyon tudok vonyítani meg sajnálni magam. :D
Aztan a szeptembert is imádom ott, mert a pesti nyártól nagyon tudok szenvedni, de a koraősz az elég kellemes, de suli miatt nyáron tudunk leghosszabban ott lenni. Meg persze, a budapesti programok szoktak hiányozni.
Egyébkent jól tudom érzeni magam, de ez már olyan “turista” lét. Ott élni most nem tudnék. Kb. egy hét alatt telítődni szoktam, akkor már vágyom vissza. Szerintem a honvágy is inkább nosztalgia, aztán meg nem jön be. De a családok, barátok miatt nem hagynám ki. Ja, meg az utóbbi években mindig elkapok valamit... :(

London2009 2018.10.25. 18:41:15

@Arthamyr: akkor szerinted mi? Allami felelossegvallalas pedig van. Az mas kerdes, hogy ennek milyen a szinvonala, hogy ha osszehasonlitjuk mas first world countryval.
Amugy meg tessek, nezd milyen gyongyszemet talaltam. Itt van a valasz mindenre. Magyarorszag olyan, mint a porno, monda vala OV. Rossz nem lehet! :D

hvg.hu/gazdasag/20150621_Hallgassa_meg_hogyan_beszel_Orban_arrol_h

London2009 2018.10.25. 18:43:49

@Hermelin007: Nekem nem hianyzik egyaltalan Budapest. Ha hosszabb idot toltok Mo-n, akkor is inkabb azt videken teszem. De ha azt dobna a sors, hogy valami miatt ujra ott kotnek ki, akkor biztos vagyok benne, hogy megint tudnam elvezni.

Platonica 2018.10.25. 19:00:59

@London2009: Ezt aka'r en is irhattam volna:-D

Arthamyr 2018.10.25. 19:05:05

@London2009: A szigorúbbak még az angolszász modellt sem veszik jólétinek. :)
Egyébként ilyen-olyan listák szerint Magyarország odafér a fejlett országok, vagy a jóléti államok aljára (bár kizárólag az utóbbit kvantifikáló listát nem láttam). Én mindenesetre nem tartom egyiknek sem, de ez ugye viszonyítás kérdése, pl. Indiához képest hatalmas a fejlettség és nagy a jólét...

Hermelin007 2018.10.25. 19:06:14

@Arthamyr: “No-go zóna: csak annyi, hogy számodra már amiatt az egy dolog miatt is automatikusan rossz hely Magyarország.” - csomó mindent felsorolhatnék, meg írtam is pár dolgot. Nem csak ez az egy dolog van. Ez csak az egyik jelenség, ami nekem nem tetszik és a romló közbiztonságra, a romló társadalmi helyzetre hoztam fel példának. Azt nem tudom, hogy Magyarország rossz hely-e vagy sem, azt látom, higy van egy sor olyan kedvezőtlen jelenség, ami miatt nem szívesen mennék most vissza. De szerencsére választhatok és akkor egy jobb helyet választok inkább. De ez is szubjektív. Engem zavarnak a magyar dolgok, az itteni hülyeségek kevésbé, mert marginális dolgokat érintenek.

Abban meg nyilván különbözőek vagyunk, hogy kinek hol van a határ, én szociálisan elég érzékény vagyok és ez független az anyagi helyzetemtől. A norvegok is azok. En hiszek abban, hogy lehet dolgokon változtatni, mégha kis lépéskben is, vagy jelentektelennek tűnik. Pl. Nyilván nem fogok forradalmat kirobbantani, de ha rendszeresen tudok támogatni valamilyen szimpatikus ügyet és látom az eredményket (amiben n csak egyy csepp voltam, mert az érdemi munka nem az enyém), akkor az visszaigazol, hogy van remény.

És ugyanígy zavar az, hogy egyre agresszívabbak, frusztráltabbak az emberek, még akkor is, ha engem nem érint csak pl. kénytelen vagyok pl. az utcán végighallgatni. Nem fogja elrontani a napomat, (bár amikor már lökdösődnek, akkor azért nem hagy érintetlenül), de amikor egy egyhetes ottlét alatt több ilyen eset előfordul, akkor azert feltűnik, hogy valami nagyon megváltozott és nagyon rossz irányban. Ezert írtam a személyes kapcsolatokban sokaknál meglévő konfliktusokat, ami az átpolitizaltság miatt van. Meg a rettenet kommenteket.

Ja, a mások hibáztatása nagyon megy. :(

Hermelin007 2018.10.25. 19:06:28

@London2009: Nekem Bp a közvetlen világom, azt ismerem jobban (ebben nincs semmifele, fújj, vidék, csak annyi, hogy Bp-hez köt 40év :) ) és egy idő utan biztosan tudnám élvezni Magyarországot is, de a mostani állapotában inkább kihagynám. Jobb nekünk itt, a kisfiamnak meg pláne. Nyugodtabb, kiszámíthatóbb, biztonságosabb, perspektívikusabb.

London2009 2018.10.25. 19:07:10

@Arthamyr: jolvanna. Biztos a kubai latogatasom megtette a hatasat... ;D

Arthamyr 2018.10.25. 19:09:11

@London2009: Nem halgattam meg, de látom a címszavakból, hogy még OV is tagadja a jólétiséget. A bajom ezzel az, hogy ő nem is törekszik rá szerintem, gondolom nem azt mondta, hogy most még nincs jóléti állam, de törekszünk rá, hanem azt, hogy mi azon már túlléptünk, és sokkal jobb illiberális demokráciát csinálunk, vagy valami hasonló hülyeséget. :)

London2009 2018.10.25. 19:09:28

@Hermelin007: videken nem tudnek mar elni, csak ha nagyon muszal, de ott nottem fel. Budapesten pedig 8 evet eltem es anno nagyon szerettem. Ettol fuggetlenul amint emlitettem, nem vagyom vissza, de en nem latom annyira borusan a helyzetet. Persze tudom, hogy tavolbol konnyebb szeretni...

Arthamyr 2018.10.25. 19:10:25

@London2009: Kuba is fejlettnek számít egy lista szerint (ahol Magyarország nagyon fejlettnek).

London2009 2018.10.25. 19:10:58

@Arthamyr: a joleti tarsadalomrol es nem az allamrol beszel. Amugy meg nem kell komolyan venni, nem tagad semmit, sot, csak a szokasos populista mantrat nyomja, de igen viccesen es frappansan teszi azt.

Hermelin007 2018.10.25. 19:22:57

@London2009: nemrég jöttünk vissza és még túl friss az élmény...

Hermelin007 2018.10.25. 19:23:55

@London2009: Nnna, akkor most mar tudjuk, mivel tölti a srác a szabadidejét. Eddig azt hittem, hogy az egész napját kitölti, hogy megvédje a hazát és Európát a gyikemberektől, de lám-lám, ő is csak ember. :D

Hogy-hogy nem lett ebból mém? :O

FutureFry 2018.10.25. 19:44:15

@Arthamyr: @London2009:
Vezetni tanítani rokont (pláne “stickshift”-en!) talán még a politikánál is nagyobb viszály szülhet a családban, pedig az már nagy szó manapság, mert pl. egy tegnapi hír szerint [1]:
“Today, 12 relatives of Adam Laxalt published an op-ed against him, saying the Republican is not fit to be governor of Nevada.”

[1] www.npr.org/2018/10/23/656292487/family-feuds-become-part-of-divisive-political-campaigns-across-the-country

Platonica 2018.10.25. 19:52:28

@FutureFry: Milyen viszalyra gondolsz? Nalunk tok jol mukodik, pedig napi szinten "vezetunk" egy par hete.

FutureFry 2018.10.25. 20:16:15

@Platonica: Jó, a megállapításom anekdotikus volt - meg bizonyára vérmérséklet függő a dolog - de meglátásom szerint az emberek egy (nagy?) része nem bírja ki stressz/kiabálás nélkül az ilyen “rokoni-oktatói” kapcsolatot (pláne ha egy kis égett kuplungszag is keveredik az utastérben :)). De lehet, hogy én csak a kivételeket látom/láttam :).

London2009 2018.10.25. 20:33:51

@Hermelin007: azt en sem ertem, hogy nem lett belole mem...:D

London2009 2018.10.25. 20:35:56

@FutureFry: nem, nem, jol latod. A hazassagunk jovojet nem akartam kockaztatni es mentem el inkabb egyedul egy korre, amikor atultem a kocsi masik oldalara kormanyozni. Maig ugy gondolom, hogy ez egy bolcs dontes volt. : )

London2009 2018.10.25. 20:37:34

@FutureFry: egy szavam nem lehet ha nalatok igy megy a korforgalmozosdi! Holnapra ujragondolom! : )

Bredpitt Monika 2018.10.25. 20:37:52

@Csodabogár: hát igen, itt nem a saját kertjükbe dobálják, hanem a szomszédok fejére........

nagy különbség, de hát ugye én a XX. kerületben élek, lehet, hogy Budán nincsenek ilyenek szomszédok..........

(ezt most csak zárójelben.....bementünk a városba 23-án, de nem is gondoltam az ünnepre, a Hősök tere felől elindultunk az Oktogon felé, egy csomó busz állt végig az Andrássy út mentén pl ilyen feliratokkal: Puskás Akadémia...stb, akkor esett le, hogy a Terror Háza előtt van az ünnepi beszéd, én elkanyarodtam balra, mert már a hangjától is beteg leszek, nem voltak nagyon sokan egyébként, most mondja a szomszédom, hogy csak karszalaggal lehetett bemenni a tömegbe........)

Golf2 2018.10.25. 21:09:29

@Bredpitt Monika: Puskás forog a sírjában hogy ilyen patkányok használják ki a nevét...

Platonica 2018.10.25. 21:21:21

@FutureFry: Valoszinuleg igazad van a tobbseget tekintve. Ferjemmel en se tanulnek igy, es egyebkent buszke voltam (vagyok), hogy a gyerekem viszont megadta nekem a bizalmat, es eddig nem kellett csalodnia. 2 he't velem vezetes utan vettem neki egyetlen orat egy oktatoval, csak hogy a helyi viszonyokat, nuanszokat helybelivel gyakorolja egy kicsit (en egy masik angolszasz orszagban tanultam anno). Pasi dicserte a gyereket, meg uzente nekem, hogy Well done, Mum:-DD

Csodabogár 2018.10.25. 22:03:54

@London2009: Pontosan így van, ahogy mondod. Persze nálam a munka már nem téma, de vannak fiatalabbak akik dolgoznak és szemlátomást jól elvannak, sőt nagyon jól. Persze mind jól képzett valamilyen vonalon.

Csodabogár 2018.10.25. 22:12:58

@Golf2: Puskás Rákosi elvtársnak is kedves embere volt. Nem volt ő olyan sírban forgós!

Csodabogár 2018.10.25. 22:15:54

@Bredpitt Monika: Azt hiszem a fél város le volt zárva. Már régen nem nosztalgiázom október 23.-án.:-(((

Nálunk az egész házban tilos a dohányzás. Írtó szerencsém volt, ebben a házban az átlagéletkor 83 év, mindenki magában vagy max egy pasival él. Csend rend nyugalom és béke.

FutureFry 2018.10.25. 22:29:05

@London2009: Mondjuk a körforgalmat az angolok fejlesztették “tökélyre”: pl. “8-as” körforgalom (két körforgalom egymáshoz illesztve) meg még hármas körforgalom is hasonlóan… Szerencsére ezen utóbbiak csak felfestve voltak, így “gordiuszi csomó” megoldással simán egyenesen is át lehetett hajtani rajtuk :)

geeeteee 2018.10.26. 00:06:47

@Arthamyr: "Engem sem érdekel különösebben, ez nem olyan dolog, amit én jelentősen tudok befolyásolni, főleg nem fogom rajta felhúzni magam."
A legnagyobb magyaros f@szság, te is nyakadba akaszthatod ezt a lovassági kitüntetést. Kiváló vagy ebben a sportban. Idealizálás, idomulás. Megy a körbeszopatás kiskapukkal, ahol azok a kiskapuk júdáspénze aranyérmek. Piszkos alkuk láncolata, amit lehetetlen számon kérni. Jogokat aláznak le, kompromittálnak erre a szintre, avval, hogy bűnrészessé tesznek csupán avval, hogy leülsz velük egy asztalhoz. Az teszi a rendszerüket legitimmé, hogy a bátrak nekifutnak a simlis szabályokkal is, egy ideig csurran-cseppen az üldözőbolynak is, tiszta Hawaii, pedig csak a panama. Aztán még a kiesők is tapsolnak. A legkisebb elnézéseddel is belerángatnak a mocsarukba, onnantól bűnrészessé váltál. Nagyon régi recept.

geeeteee 2018.10.26. 00:06:53

@Csodabogár: :D Nálatok akkor több múmia van, mint a British Museumban? Az ecset még csiklandoz?

geeeteee 2018.10.26. 00:06:58

@FutureFry: Egy jól beláthatóra épített indokolt körforgalom ver bármilyen szenzoros lámpás kereszteződést. A kés-kanál-villa hármas sem lesz kevésbé hasznos, csak azért, mert sokan még nem is látták együtt. Majd belejönnek.
Egyébként a jobbkéz-szabály is csak a "balra tarts"-nál értelmes, nem is értem a következetlenséget. Bal oldalon ülve az ellentetje lenne egyértelmű, nem?

geeeteee 2018.10.26. 00:07:02

@Csodabogár: Akasztottak otthon focistát, szóval annyira inkább nem. Várjál, megkeresem: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szűcs_Sándor_(labdarúgó)

Hermelin007 2018.10.26. 00:07:13

@Csodabogár: ó, ha ilyen egyszerű lenne és csak a képzettségen, szakmai tapasztalaton múlna, akkor sem mi, sem a többi magasan képzett ember nem hagyta volna el az országot. De még a szakmunkások, technikusok sem...

Én is laknek olyan hazban, ahol 83 év az átlagéletkor, mert most hetvenes szomszédaink vannak és néha napestig üvölt a Rolling Stones, Led Zeppelin stb. :( :D

geeeteee 2018.10.26. 00:07:20

@Golf2: "Kizárólag magyarországi kissebbség csinálja ezt a bűncselekményt.Soha nem hallottam hogy nem kissebbségi csinálta volna." Ja, meg még fehér kúverost sem láttál, de azért a szád jár.

Arthamyr 2018.10.26. 00:37:48

@geeeteee: Sajnos nem kapok semmilyen kitüntetést, de ez van. Én egy sportban vagyok kiváló, az kényelmes élet élvezetében, de ezért nem oszt senki kitüntetést, érmet, kupát. Max. én magamnak a szekrényből egy whiskeyspoharat...
Egyébként ha te másképp gondolod, és szerinted egy hozzám hasonló jelentéktelen közember is tudja jelentősen befolyásolni az ország helyzetét, akkor indulhatsz is haza, hogy demonstráljad.
Sok szerencsét hozzá, engem ugyan különösebben nem érint, már rég túlléptem ezen, és elfogadtam olyannak, amilyen, de azért egy pozitív fordulat kellemes csalódásként érne, az biztos.

M. Péter 2018.10.26. 00:46:48

@FutureFry: Swindoni "Magic Roundabout": www.youtube.com/watch?v=Kafx_GGHqVg
5 kis körforgalom egy nagy körforgalom körül.

Herr Géza 2018.10.26. 00:53:22

@Bredpitt Monika: Nyuszikaaaa, karmolom magamat, mert “...bementünk a városba 23-án, de nem is gondoltam az ünnepre, a Hősök tere felől elindultunk az Oktogon felé, egy csomó busz állt végig az Andrássy út mentén ...”
Hol élsz te mégis? Hungary? Budapest? És nem gondolsz az ünnepre okt. 23.-án?
Kiiratkoztál. Hazaáruló is vagy. Pont.

geeeteee 2018.10.26. 06:32:29

@Arthamyr: "Egyébként ha te másképp gondolod, és szerinted egy hozzám hasonló jelentéktelen közember is tudja jelentősen befolyásolni az ország helyzetét, akkor indulhatsz is haza, hogy demonstráljad."
Ilyen sokat senkin nem kérnék számon, ha viszont a csendes közönyt a számegyenes nullájára tesszük, akkor a hozzászólásod alapján(mivel az is cselekvés) magadat alá helyezed. Igét hirdetsz, hogy nem foglalkozol vele, nem érdekel és a többi. Olyan apróságokon, mint valakinek például autista a gyereke, képes vagy körülbelül "Igy jártál"-lal átsiklani. Tanácsokat próbálsz neki adni, hogy tudja távol tartani magától a politikát? Tényleg nem érzed, miért nem stimmel a mondandód?
A másik hülyeséged meg ez: "Az, hogy a kommentelők virtuálisan, arc nélkül nekiesnek egy idegennek, nagyon nem ugyanaz, mint maradandóan összeveszni ilyen hülyeségen egy emberrel, akivel régóta jó viszonyt ápolsz. Még egy darab ilyen esetet sem láttam, mint írtam, szerintem minősíti a kapcsolatot, ha ettől tönkremegy, már előtte sem lehetett erős a kapocs, annyit is ér, nem kár érte." Azért, mert te ilyent még nem láttál, akkor nincs is? Még köztünk élnek emberek(akárhol külföldön is), akik még lőtték és akasztgatták egymást. Akár még ide is írhatnak. De csak osszad az észt nyugodtan.

Dikusz 2018.10.26. 06:46:03

@Hermelin007: :))))
Képzeld el, ha az itthoni Dankó rádió üvöltene...

Lehet visszasírnád a Rollling Stonest, és a Led Zeppelint:)
Mondjuk, ha őket hallanám, én is üvöltenék.

Bicikliző medve 2018.10.26. 07:51:48

@Arthamyr: Nekem ezzel az a bajom, hogy ha ott elnenk, akkor az adonkkal kozvetlenul tamogatjuk azt a rendszert. Ez mar nekunk boven eleg volt, hogy tegyunk valamit. Inkabb az itteni rendszert tamogatom az adombol, ugy erzem, jobb helyen van most ez a penz. Szep, rendezett kornyezetben elunk, nem derul ki minden nap valami simlisseg Theresa May bandajarol, sokkal nyugodtabb elet ez.

geeeteee 2018.10.26. 08:27:17

@LepesMez: Bocs, lusta vagyok esszéket írni, a kis zanzák lyukait meg töltsed fel a hangulatuk alapján. Csak kicifráztam a "Cinkos, aki néma"-t. Többen próbálják mosdatni azt a tetves rendszert, de a sz@rt nem érdemes fényezni, csak elmaszatolódik.
Itt válaszolok a következődre is. Nagyon jó a ministráns fiús hasonlatod, tovább lehet fűzni. Onnantól érdekesebb a dolog, ha azokból a szemetekből az derül ki, hogy épp velünk gyógytornáznak. Máskülönben meg az a vádirat. Én sem olvasom, de bele szoktam pörgetni, bármi egyensúlyt meg még feltételezni sem jutott eszembe. Azok az általad kifogásolt linkek szerintem meg elférnek, hogy mennyire hasznosak, azt meg eldönti mindenki maga. Sokszor meglepődöm, hogy mennyien tájékozatlanok.
Mondok még valamit, ha időm engedi egy-egy poszt után bele szoktam nézni az adott ország netes és nyomtatott sajtójába is, csak találomra, most a Dagbladet-et lapoztam át, nem fordítottam le semmit, de így is érdekes. A tizedik oldal gondolom a mostani hadgyakorlat kapcsán második világháborús cikket közöl, a címoldalon van muszlimos-homofíles, a hírdetésekből meg kiderülnek az árak. Egy korábbi norvég poszt után meg olyat találtam, lehet az másik lap volt, már nem emlékszem, hogy egy koma sellőnek öltözve hevert egy sportmedence partján, az szürreális volt.

Bredpitt Monika 2018.10.26. 10:28:57

@geeeteee: jó látni téged, olvasni meg még jobb.......

Bredpitt Monika 2018.10.26. 10:32:12

@Herr Géza: Drága Géza, remélem körmöt vágtál mielőtt lekarmolásztad magad.
Nem tudok mit kezdeni a fentiekkel......(tényleg nem foglalkoztam az ünnep gondolatával ha hiszed ha nem)

Inkább azt áruld el, hogy Pink most tényleg leiratkozott, úgy tűnt te jóban vagy vele (amúgy ha jól láttam azt írta, hogy te is eltűntél a blogról......hát nagy szerencsémre mégsem).....

London2009 2018.10.26. 11:31:42

@Bredpitt Monika: remelem, hogy nem tunik el teljesen, en is nagyon birtam.

geeeteee 2018.10.26. 12:08:13

@Arthamyr: Annyit tompítok a véleményemen, hogy addig igazad van, míg önvédelmi reflexként, valamiféle túlélési stratégiaként valaki, aki anyagilag is megengedheti magának, az nem foglalkozik a politikával, ideig-óráig sok mindent meg lehet kerülni, szerencsés esetben akár élethosszig is működhet. De ennek a struccpolitikának ára is van, konkrétan az, hogy lemondasz jogokról és letagadod magadnak is a sérelmeidet vagy tudomást sem veszel róluk. Evvel eddig semmi baj, ez az út is választható.
Az viszont, hogy sokadszorra nem csak te, hanem mások is evvel érvelnek amellett, hogy Mo. élhető hely és jóléti demokrácia az nekem nem elfogadható. A tagadástól nem szűnik meg a jogtiprás. Ragadjuk ki a hosszú listájukról például az átláthatóság és a számonkérés hiányát. Minden száz forint költésedből 27 ugyanabba a nagy közös kasszába megy amibe az EU is tolja a támogatásokat az adófizetői pénzéből és ezt lopják meg ezermilliárdokkal. Oktatás, egészségügy, ügyészségek, bíróságok, külügy, torz gazdasági szerkezet, közmédia, környezetvédelem és a többi. Millióknak lépnek naponta a tyúkszemére, szinte minden területen tetten érhetőek a jogsértések, a jelenlegi kormány a saját törvényeit sem tartja be.
Ezekre nagyon cinikus válasz az, hogy nem kell velük törődni, hiszen te is megengedheted magadnak. A saját sérelmeiddel megteheted, de egy egész ország lakosságáét nem söpörheted le megoldásként. Az utóbbi napokban volt hír, az osztrák átkelők lezárása például hány tízezer embert érint? Mivel érdemelték ki, minek lett ez a következménye? Vagy itt volt a két nap alatt beszántott lakástakarékok ügye, milyen eljárás ez? Csótányokkal teli kórház?

Bredpitt Monika 2018.10.26. 12:29:39

@London2009: hát, néha azért tényleg nehezen volt emészthető a stílus, de ő olyan volt, aki nem szégyellte leírni azt, amit sokan csak gondolunk, én is az egyenes beszédet kedvelem, de azért én is választom a békesség kedvéért a köntörfalazást.......

előbb vagy utóbb visszajön szerintem, azért most megleptél, nem gondoltam volna, hogy neked bejön Pink stílusa

(írtam neki egyébként egy rövid levelet, de nem válaszolt rá, most vagy a sebeit nyalogatja, vagy engem is utál)

geeeteee 2018.10.26. 12:36:45

@Bredpitt Monika: Addig örülj, míg nem vagyok állandóan:) Pinket én is bírtam.

London2009 2018.10.26. 12:53:06

@Bredpitt Monika: irtam neki en is es nekem sem valaszolt. Nem, nem, en mindig is nagyon birtam. Engem egyaltalan nem zavar ha valaki karomkodik, addig amig a mondanivaloval egyetertek. E mellett erdekes dolgokat irt, abszolut atjott, hogy o bizony eszes, okos es engem inkabb szorakoztatott a stilusa. Mindig sikerul az erdekes arcokat elkergetni.

Bredpitt Monika 2018.10.26. 12:56:51

@geeeteee: addig örülök, amíg vannak olyan hozzászólásaid is, amiket megértek (és még egyet is értek vele)........

ld 12.08 as

Bredpitt Monika 2018.10.26. 13:20:15

@London2009: azért bírjuk vagy sem, ha neked címezte a stílusos mondandóját, akkor aznap nagy humorérzék kellett hozzá,
a lényeg, hogy reménykedjünk, hogy visszatér....

London2009 2018.10.26. 13:25:24

@Bredpitt Monika: pont ez az...nekem sosem cimzett ilyesmit... csak ugy kedvtelesbol nem osztogatta szerintem senkinek...

puhacica 2018.10.26. 14:10:00

@London2009: elnezest erte. csak a jok mennek el... ;)

orient 2018.10.26. 14:13:38

@London2009: Hát rajta.
Politika szar, de ebből budapesten nem sokat érezni. Átlag pesten élő azért eléggé elnyugatiasodott, felvilogosult ember aki nem kakilja össze magát mert lát egy fejkendős csajt az utcán. Direkt írook pesten élőt mert sok vidéki aki pestre költözik felveszi a pesti mentalitást elég gyorsan.

Nekem sem magyar a párom és a baráti társaságunk 90%-a sem magyar hanem mindenféle országból jött ember. Pest egy multikulturális város annyira mint mondjuk Bécs volt 5-10 éve, hiába más a cél, nem lehet megállítani. Ha nincs migráció akkor vannak ide költözők munka miatt.

"olyan a munka ami fuggetlen a politikatol, akkor azert nagyon jol el lehet lenni Mo-n"

Hát pesten melók 80%-a ilyen. Multik nem nagyon politizálnak és pesten csak multinál érdemes dolgozni. :)

Mérnork 2018.10.26. 15:01:14

Nekem kibaxott sokat kéne fizetni azért, hogy olyan helyre menjek lakni, ahol még a Mo.-inál is hidegebb meg sötétebb van télen...

Mérnork 2018.10.26. 15:01:14

@orient:
"Multik nem nagyon politizálnak és pesten csak multinál érdemes dolgozni. :)"
Szerintem vidéken is. ;-)

lüke 2018.10.26. 15:03:35

Szép ország , jó ország.....magas életszínvonal
( 1977 májusában, mikor ott jártam ,Oslo tele volt 408!!! - s Moszkviccsal, pünkösd volt, tök részegen heverésztek a parkokban)
Akkor hívtak maradjak ott!
gondoltam : isten ments! depresssziósok, alkoholisták orvosának lenni, még akkora fizetésért sem

London2009 2018.10.26. 15:05:19

@puhacica: elnezest erte. De akkor te is ezert maradsz? :P

Arthamyr 2018.10.26. 15:14:58

@geeeteee: "Még köztünk élnek emberek(akárhol külföldön is), akik még lőtték és akasztgatták egymást." - És ezek őszinte, jó kapcsolatot ápoltak előtte, mester?

HgGina 2018.10.26. 15:16:34

@London2009: "... ha olyan a munka ami független a politikától..."
És akkor itt vége is a dalnak.

A másik, ami kimaradt: ha a köztisztviselők, közalkalmazottak elvégeznék becsületesen a munkájukat... (értsd, ha a NAV általánosságban nem a b...tást végezné, ha nem a termelő, dolgozó emberek pénzét elrabolva élősködne, ha a bíróságok nem maffiaként működnének... ha, ha, ha. Hahaha.)

Billy Hill 2018.10.26. 15:16:34

Ha egy zenekarból folyamatosan elmennek az aktívabb, fiatalabb, kreatívabb stb. zenészek, akkor a maradék olyan zenét fog játszani, amilyet. Ami persze nem baj, csak nem kell azt várni tőle, hogy fejlődjön zeneileg.

Soha ne tegyel haver a fekete lora 2018.10.26. 15:29:02

ott ahol fel evig nem sut a nap, s utana se sokat, az semmikeppen nem lehet tul jo eletminosegileg

laci_52 2018.10.26. 15:36:49

Nem esett szó a klímáról. Pedig azt bírni kell! Nekem télen még Magyarország is sötét és hideg(pedig mindig itt éltem!), milyen lehet akkor Norvégia?

Arthamyr 2018.10.26. 15:43:49

@geeeteee: Nem kell tompítani a véleményeden, kb. annyi gond van vele, mint jelentősége (aminek én örülnék a helyedben, nem is bántásként mondom). :)

Én nem írtam, hogy Magyarország jóléti demokrácia, sőt valamilyen szinten pont vitattam is (lajhárral vitatkoztunk :)). Az élhetőséget bizonyos feltételek mellett viszont tartom, akkor is, ha neked nem elfogadható. A kulcs az, hogy számomra élhető, adottak a feltételek hozzá, nem mondtam, hogy mindenki számára az. Számomra pl. sokkal fontosabb, hogy egy ország olcsó legyen, hogy a már nem fiatal/100%-osan egészséges szüleinkhez közelebb éljünk, mint az, hogy mondjuk milyen a szociális védőháló vagy a közoktatás, így Magyarország elég jól szerepel a szubjektív élhetőségi listán. Sőt, pl. a szociális védőháló nálam negatívum, amíg azt véletlenül pont az én többletterhelésemmel finanszírozzák meg, pl. Írország remek szociális védőhálója, oktatása és infrastruktúrája nekem sokszázezer euromba került az évek során, használni meg sosem fogom.

Én már 2010-ben is gyanakodva figyeltem az elsöprő győzelmet (nem jó a kontrollálatlan hatalom, kivéve, ha az enyém :)), és akkor mondtam le a közállapotokról, amikor egy tollvonással lenyúlták a nyugdíjam és beolvasztották a közösbe (és hol volt akkor még jogtiprás, még az a trafikmutyi előtt volt?). Egyébként mindent megtettem, hogy ne nyúlják le, de azért nem jöttem ki jól belőle. Volt 4 év demo, mindenki sejthette, mi jön, aztán lett egy újabb kétharmad. Aztán még 4 év, még egy kétharmad. Én már 2010-ben sem szavaztam rájuk, és a hetedik évemet töltöm távol, innentől kezdve kár engem kalapálnod azért, ami ott van. Én alkalmazkodtam hozzá, a kitettségem minimalizáltam, innentől kezdve leszarom a "jogtiprást", ahogy kb. mindenki leszarja, aki számít (ha nem így lenne, nem lenne jogtiprás, a valóság már csak ilyen). Ez nem jelenti azt, hogy tapsolok hozzá, egyáltalán nem tetszik, viszont elértem, hogy ne nagyon érintsen. Mit kéne szerinted csinálnom? Lopjam el apósom egyik puskáját és vadásszam le a gyengébben védett kormánypárti képviselőket? Kihagyom. Majd ha változást akarnak, szavaznak másra, vagy legalább távol maradnak, és nem adnak le több millió szavazatot a patkányokra. Az megvan, hogy majdnem a szavazatok felét megkapták legutóbb is? Erre van igény, úgy látszik, én nem tehetek róla, viszont alkalmazkodhatok hozzá, vagy legalábbis megpróbálhatom.

Arthamyr 2018.10.26. 15:44:56

@orient: "Ha nincs migráció akkor vannak ide költözők munka miatt." - Ez mi, ha nem migráció? :D

London2009 2018.10.26. 15:59:19

@puhacica: igy van! Amugy en irto bena vagyok ebben, rohadtul nem szokott feltunni amikor valaki lelep. Nem igazan tartom szamon ezeket. Amikor digger eltunt, ahhoz is legalabb fel ev kellett, hogy eszrevegyem. :D

orient 2018.10.26. 16:05:22

@Arthamyr: ok persze ez is migracio de nem abban az ertelemben ahogy most a mediaban van. Nem a keritesen masznak at, hanem szimplan kapnak egy allast es hivatalosan idekoltoznek. Ezt a fajta migraciot senki sem allithatja meg.

Arthamyr 2018.10.26. 16:28:42

@orient: Miért ne állíthatnák meg? Egy kis xenofóbia, egy kis túlhatalom, egy kis hatalmi érdek és már meg is van állítva. A harmadik egyelőre hiányzik, ez a különbség.

Arthamyr 2018.10.26. 16:37:22

@Bicikliző medve: Nem elég simlisség, ahogy May bandája az egész brexitet kezeli? Az is kb. nekik köszönhető, az elődje írta ki a szavazást (mert ez politikailag jó ötletnek tűnt), csak benézte a várható végeredményt, de az is, ahogy kamuznak erről napi rendszerességgel. Ok, ők nem lopnak látványosan, és nincs olyan hatalmuk, ami minden ellenvetést elsöpör, meg a királynőnek talán több hatalma és becsülete van, mint otthon a közt. elnöknek.
Láttál már brit parlamenti közvetítést? Nekem a fejem felett ment az egyik cégnél napi pár órában egy ideig, tiszta kabaré, ami ott megy...

orient 2018.10.26. 16:46:07

@Hermelin007: nemtom. En siman elvagyok ugy baratokkal, rokonokkal, barkivel hogy sosem politizalok. Evek ota. Szoba sem kerul nagyon.

POlitizalok mindenhol vannak, kelet europaban jobban politizalnak mint nyugaton, de tendecia ugyan az.

En azert hallottam nemeteket muncheni kocsmaban zsidozni meg migransozni tarsasagban tobbszor is. Ilyen mindenhol van.

sterimar 2018.10.26. 16:46:07

Ez a "liberális szocializmus" egy paradoxon.

orient 2018.10.26. 16:46:07

@Arthamyr: EU tagkent nem fog menni mondjuk. EU nelkul meg allamcsod es afganisztani GDP lenne. Egyik kovetkezik a masikbol. Nem is akarjak megallitani. Ez csak terelo szoveg.

urga 2018.10.26. 16:46:07

A kérdés inkább: Kiköltözni Norvégiába - van az a pénz?

A válasz részemről: nincs.

De aki szereti a sötétet, a hideget, a sziklákat meg a fenyveseket (=norvég "természet"), annak nyilván van. Örülök, hogy a cikkíró Tamás megtalálta a neki való helyet.

urga 2018.10.26. 16:46:07

@laci_52: "Nem esett szó a klímáról. Pedig azt bírni kell! Nekem télen még Magyarország is sötét és hideg(pedig mindig itt éltem!), milyen lehet akkor Norvégia?"

Hidegebb és sötétebb. De van, akinek ez kell..

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.10.26. 16:47:24

Hát ez egy elég fura írás lett. Hűdejóminden, meg liberális, ez a szokásos szöveg Norvégiáról. Más Norvégiában élő magyar azt mondta, hogy a norvégok nem tudnak mit kezdeni a nyakukba szakadt gazdagsággal. Ugyanolyan mamlasz, kicsit együgyű nép, naivak, csendesen elégedettek, szeretnek kis közösségekbe járni, és be kell tiltani az este 6 utáni alkoholárusítást, mert egyébként már az utcán úgy berúgnának, mint az állat. Azért is, mert mást nem nagyon tudnak csinálni. Egy magyar, aki évek óta ott dolgozik, még mindig furcsának találja a fantáziátlanságukat, és ezen még ő is csodálkozik. Az áraik borzasztó magasak, mert a külföldi befektetők és kereskedők is szeretnek jól keresni, de a norvégok nem elégedetlenek, mert megvan mindenük, amire vágynak. Azt is megengedhetik maguknak, hogy a munkaidőt az évszakoknak megfelelően változtassák, gondolva arra, hogy a dolgozó ne sötétben járjon haza hónapokig. Az egyetlen, amire komoly pénzt költenek, az a meleg országokba való utazások, az év bármelyik szakában.

Egyébként pedig valóban elfogadják az idegeneket, akiket csak a "nagyvárosokban" fogadnak olyan híres békességgel, de ahogy végül is a posztból kiderül, elvárják a külföldiektől, hogy viselkedjenek rendesen. Mi is csak ennyit várnánk el, de amikor ezt plakátokra írtuk, előugrottak a szabadságharcosok. Pedig lám csak, még egy gazdag és mulya országban is ez az elvárás. Teljesen logikusan.

A posztoló esetleg ráébredhetett volna, hogy norvégül viszonylag kevés ember olvas errefelé. Elárulom a második, vékony kék oszlopos diagram jelentését: a külföldön tanuló norvég diákok száma. Összeadtam, kb. 9400 jött ki. A Association of Norwegian Students Abroad adata szerint viszont 23 ezer. Bármelyik is az igazság, a szám önmagában még értelmezhetetlen.

Azt elfogadom, hogy az autista és Down-szindrómás gyerekek jól érzik magukat Norvégiában – az említett ismerős egyébként a munkája során velük is szokott találkozni –, az is lehet igaz, hogy általában a gyerekek remekül érzik magukat az általános iskolában, de azért érdekes lenne megtudni valahogy a norvég tanulók későbbi eredményességét is a tudományos kutatásban. Merthogy sok külföldi tanul az egyetemeiken, a rengeteg pénzen az ország nagyon sok külföldi szakembert fizet meg, és nem tudjuk, hogy ők maguk a saját szellemi, tudományos képzésükre ezek után mennyi energiát fordítanak. Kíváncsiságból keresgéltem ehhez adatokat, de mivel az oktatási rendszerük jóval bonyolultabb a magyarnál, nehéz összehasonlításokat tenni. Az tény, hogy nálunk már a második generáció nő fel "reformok" szaggatta iskolázásban, és az eredményekről mindannyian hallhatunk.

"Hiába az a magyar gondolkodás, hogy már az általános iskolából professzorként kell kikerülni, ez egy nagy baromság. A bemagolt tudás elveszik..."

Tényleg baromság. Lenne. Én nem azt hallom, hogy nálunk a professzorság a cél, én úgy tudom, hogy az olvasni tudással is vannak még gondok. És elegendő lenne az is, ha a középiskolákban nem az alapfokú oktatást kellene elölről kezdeni. A bemagolt tudás szokásos emlegetéséről pedig annyit, hogy aki nem tud fejből rengeteg dolgot a saját szakterületén, az a puszta kreativitásával nem megy semmire. A probléma egyik fontos összetevője, hogy kezdetben még nem lehet sejteni, hogy melyik gyereknek mi lesz a saját "szakterülete". Előre elhatározni pedig egyfajta falanszterizmus lenne. Sajnos a jó stratégia kitalálása még várat magára.

Arthamyr 2018.10.26. 16:52:14

@orient: Megoldható úgyis. És az EU is pont így működik, amíg a lakosság többsége szilárdan támogatja, csak szőrmentén baszogatják, mert hatalmi öngól lenne ki-ki meccset játszani "brüsszellel". Ráadásul a sok ellopható támogatás is jól jön. Majd ha más szelek fújnak, meglátjuk mi lesz, bár remélem addigra kihalnak a mostani hangadók.

Lajos Kovács tanaka 2018.10.26. 16:54:36

Csak úgy érdeklődnék a halálos balesetek kapcsán: Norvégiában pontosan mikor is van az az időszak, amikor a román-szerb-bolgár-török vendégmunkások, hulla fáradt, vezetés közben elalvó szintén hasonló nemzetiségű kamionosok keresztül vágtatnak az országon?! Továbbá a nagy szociális jólét alapján: pontosan már nem emlékszem, a Balatonba vagy a Velencei tóban tárták fel a föld harmadik legnagyobb olajkészletét?! Amivel csudálatos jólétet teremtek az itt élőknek és globális környezeti nyomorhoz hozzájárulok vastagon...Hagyjuk már ezt a demagóg "kurvaszarittbezzegmáshol" szöveget. Ha van pénzed jó mindenhol, ha nincs, ott egy kicsit jobb. És akkor még nem beszéltünk a két ország közötti történelemről, hogy mi röpke néhány évszázadig gyarmat voltunk...MInden háborút elvesztettünk, még azt is amelyikben mi voltunk a "jófiúk".

puhacica 2018.10.26. 17:27:17

@London2009: nincs is az egesznek akkora jelentosege. dehat vannak, akik csak szorakozni jarnak ide es vannak, akiknek ez az elete. ¯\_(ツ)_/¯

London2009 2018.10.26. 17:28:53

@puhacica: inkabb vagna fat helyette vagy hintazna a kertben! :D

Sir Galahad 2018.10.26. 17:33:04

Aki azt hazudja, hogy nem a pénz miatt ment ki/maradt kint, az legyen szíves az itthoni és a kinti fizetés különbözetét minden hónapban befizetni mondjuk valamilyen jótékony célra. Utána megbeszélhetjük, mi másért van kint. Köszönöm!

London2009 2018.10.26. 17:40:51

@orient: Igen, szerintem is viszonylag eleg multikulti Budapest es az emberek gondolkodasa a videkhez kepest sokkal nyitottabb, elfogadobb. Na es ez mar akkor is igy volt amikor en ott eltem, pedig ugye ennek mar tiz eve. Ettol fuggetlenul nem vagyom vissza Budapestre. De ez nem a varos hibaja kizarolag, hanem kozben eltelt tiz ev es kialakitottam itt magamnak egy nagyon kenyelmes eletet, igy nincsen semmi huzoero, ami miatt elvagyodnek innen. Multiban Bp-n meg vegkepp nem szeretnek dolgozni, bar ez azota mar lehet, hogy valtozott, de anno meg csak uzletsegito kozpontok voltak Budapesten. Ott dolgoztam en is kb. 4 evet mielott kikoltoztem. Csupan reszmunkak voltak elerhetoek, konyveles, beszerzes meg ilyen olyan technikai support stb. Ugyhogy nekem ismet egy uzletsegito kozpontban dolgozni mindenkeppen visszalepest jelentene a mostani munkamhoz kepest. A ferjemet meg meg bele sem keverem az egyenletbe, mert csak bonyolitana. Igazabol az egyetlen dolog, ami itt nincs meg de Mo-n megvan, az a csaladom kozelsege. Bar a nyaron egyutt toltott egy 5 het tanulsaga utan, mar abban sem vagyok olyan biztos, hogy ez olyan nagy gond. :D (csak viccelek)

London2009 2018.10.26. 17:45:43

@HgGina: anno en egy multinal dolgoztam evekig. Semmi koze nem volt a politikahoz. Azota is vannak exkolleganoim, akik ott dolgoznak es nagyon jo elvannak.

Antal Jozsa 2018.10.26. 18:38:40

Vigyazzatok a gyerekeitekre Norvegiaban foleg ha kulfoldiek vagytok.
www.bbc.com/news/amp/magazine-36026458

Amugy meg a bagozas fuvezes nagyon zavaro itt Svajcban is.Nem hiszem hogy a magyar bunkobb meg parasztabb lenne.

exterminador 2018.10.26. 20:05:01

@_z_: Kitilthatták, különben már az első hozzászólásban jól helyretette volna a hanyatló ultraliberális Norvég Köztársaságot. (Nála Norvégia köztársaságl.)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.26. 20:46:53

Max fél évre tavasztól őszig a pénz miatt kimennék.
De mondjuk egy városban a tél is elviselhetőbb lenne.
Nem bírom a hideget.
Talán még kontinenst is váltanék.

sage5 2018.10.26. 21:54:26

Ez a bejegyzes olyan giccses mint egy Hello Kitty Babahaz.

En svajcban lakom, innen is lehetne fellengzos sztorikat irni, a kilatas itt is szep, de az az igazsag hogy az elso par ev utan a penzt leszamitva nem hat meg semmi. Magyar vagyok, szeretek negativan hozzallni a dolgokhoz es szeretem mas magyarokkal megbeszelni hogy szar minden. Szorakoztat. Megmondom mire gondolok. Pl kedves Posztolo lattal mar Hofi Geza eloadast? Remelem igen, mert Norvegiaban tuti nem fogsz hasonlo hummorral talakozni. Dehat otthon minden szar, Norvegiaban meg midnen jo. Te meg remelem pont olyan tokeletes kerek teljes eletet elsz majd le Norvegiaban ahogy leirtad. Nemcsak a hosszu nyari nappalokon, hanem a hosszu teli napfeny nelkuli ejszakakon is.

adg 2018.10.27. 01:46:27

@London2009: mondjuk azt nem csodalom, o mindig elegge eltunt a sorok kozt, teljesen feltunesmentesen, halkan kommentelgetett. :)

Hermelin007 2018.10.27. 08:38:04

@Antal Jozsa: Ezen mindig jókat róhögök. :D
Álmatlan éjszakáim vannak a gyermekvedelem miatt. :D
Hidd el, nem fogjak indok nélkûl elvenni senki gyerekét Norvégiában.
Ezek a sztorik mindig es kizárólag a “sértett” fél oldalátrol szólnak, mert az intézmenyek figyelembe veszik a gyerekek jogait, hogy életük későbbi szakaszaban, mondjuk, majdani munkavállalókent nem biztos, hogy örülnek, hogy egyszer egy botrány kapcsán tele volt a nevükkel az újság.
Vannak hülyeségek, meg itt sem tökéletes a rendszer, de ezek legtöbbször adminisztratív okok miatt elhúzódó ügyek, személyes konfliktusok, túlzott intézkedések, de még így is messze hatékonyabb rendszer, mint a magyar.
Szóval kb. aki drogos, alkoholista, bántalmazza, elhanyagolja a gyerkét, az rettegjen a barnevernettol. De ők meg jogosan.

kisqtya 2018.10.27. 08:38:30

@Lajos Kovács tanaka: ja, a svédeknél, finneknél dánoknál nincs olaj, azt mégis gazdag jóléti államok.. Azt mivel magyarázod? :)

Mr. Neutron 2018.10.27. 09:10:43

Norvégiáról csak ennyit: www.youtube.com/watch?v=49KDDs3ZDJs
Vigyázat! 2:43-nál extrém blaszfémia!
:(

Hermelin007 2018.10.27. 09:27:20

@kisqtya: vagy Venezuela, amelyik meg nagyobb olajtermelő, mint Norvégia és a csőd szélén van...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.27. 12:08:13

@Sir Galahad: És a költségek közti különbséget ki fizeti?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.27. 12:08:16

@sage5: De talán nem is találkozol a Hofi által bemutatott kreténséggel!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.27. 12:28:56

@Lajos Kovács tanaka: Magyar kamionsofőr 4 halott,.köztük két kisgyerek.Nagyon kicsik.
4 évet kapott.Részeg is volt.
Mondjuk a büntetések lehetnének keményebbek.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.27. 12:30:17

@Lajos Kovács tanaka: Egyszerűen kretének vagyunk ahhoz,hogy ezeket mi is elérjük!
Talán 100 év múlva.

sage5 2018.10.27. 14:14:37

Ja es mit adtunk mi a Norvegoknak?

Semmelweis Ignac es Szentgyorgyi Albert. Csak hogy a fontosabbakat emlitsem. Ha mar kihagytad az itteni listadbol, jusson eszedbe ha megfazik a gyereked, vagy ha valaki szulni fog a csaladodban.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.27. 15:29:52

@sage5: Azt a kurva nagy büszkeségünket,na azt exportálni lehetne!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.10.27. 21:39:38

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Nem mindenben. De amikor áttételesen engem cseszegetnek, sokadszor, egy csuda pozitív írásban, akkor érdemes gondolni arra, hogy semmi sem olyan hibátlan, mint amilyennek egy rendszer lelkes híve látja.

sage5 2018.10.27. 22:08:54

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: igazad van, de most nem errol vAn szo. Minden nep buszke. A gorogokhozvagy franciakhoz kepest sehol sincs a buszkesegunk. De a temahoz visszaterve, arra reagalltam h mi is adtunk valamit, amit a norvegiaban, vagy az egesz vilagon hasznalnak. Anyak megmentoje, C vitamin, golyos tol, bolygomuves sebvalto, hologram, Neuman Janos, stb

Nem Arra gondolok h el kell szallni magunktol, de ne ugy legyunk mar beallitva h senki szarok vagyunk a norvegokhoz kepest

adg 2018.10.28. 02:45:54

@sage5: "de ne ugy legyunk mar beallitva h senki szarok vagyunk a norvegokhoz kepest"

Hat, van aki annak erzi magat, mit lehet tenni? :D

orient 2018.10.28. 09:39:50

@London2009: Tokre megertem minden szempontbol. Egy dolog ami valtozott azota esetleg. SSC-k mar nem kizarolag droid minkat hoznak ide hanem eleg sok management es project melo is itt van. En pl. tanacsadokent dolgozom az egyik multinal es en vagyok az egyetlen magyar. A tobbi ember a projekten mind angol es nyugati. Csak azert vagyok egyedul magyar mert nem talalnak nagyon masokat Pesten. Ugyan ennel cegnel mondjuk globalis informatikai vezeto is Pesten ul. Sok global managment pozi is itt van mar. Ezek az emberkek 5-10 eve meg mind Londonban meg Frankfurtban...stb. voltak. Magyarul vannak karrier szempontbol jo pozik amiket meg lehet csipni.

De csaladi reszet ertem. Nalunk furcsa mert en vagyok magyar es nekem kb mindegy hol elek. Eltem 3 kulonbozo orszagban huzamosabb ideig az elmult 15 evben es siman maradtam volna barhol kint, de pont a parom aki nem is magyar akar itt lakni. Elsosrban pest pezsgeset szereti. Sok program es olyan dolog van ami mashol nem annyira volt kisebb varosokban esetleg. BErlin, Parizs, London hasonlo mondjuk meg, de Londonban meg mondjuk mas volt ami ami nem tetszett.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.29. 15:27:57

@Androsz:
@sage5:
Én a magyaros hülyeségünkről és kreténségünkről beszélek.
Amilyenek vagyunk egymással is mi magyarok,meg másokkal is.
Egyszer talán majd kifejtem bővebben.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása